Miksi sähköautot niin kalliita että kansala ei varaa mihin koskaan

Anonyymi

Kansan ostovoiman vienyt porvarihallituksen jo vuodesta 2oo3 lähtien yritystukiin ja kauppiaiden kaikille uskon

Duunarit vaan maksaa yrittäjien kun autoilun

34

222

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Oikean kansan kynttilä :-)

      Ei tiedä taloudesta mitään eikä sen puoleen tuotteiden tekemisestä puhumattakaan firman pyörittämisestä. On mennyt kyllä koulutus hukkkaan aivan totaalisesti.

      • Anonyymi

        Sinäkö tiedät kerroppa lyhykäisesti
        Ensinnäkin mihin 2oo miljardiin yritystukiin käytetään


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinäkö tiedät kerroppa lyhykäisesti
        Ensinnäkin mihin 2oo miljardiin yritystukiin käytetään

        Nyt on pikkaisen luvut pielessä. Suomen valtion koko budjetti on paljon paljon pienempi.


      • Anonyymi

        Todella fiksua tämä sähköautoilijoiden argumentointi.


    • Anonyymi

      Akustojen kehitys nollasta on kallista. Toiseksi sähköautoissa on niin pieni voittomarginaali on niin pieni tai jopa negatiivinen ettei niitä haluta myydä kun on kaikki pois tuottavista polttiksista.

      • Anonyymi

        Sähköautojen tuotannon kulut laskevat ja marginaalit nousevat, kun saadaan kunnolla käynnistettyä sarjatuotanto ja tehtaat on saatu rakennettua. Autojen kuten monien muidenkin tuotteiden kohdalla suuremmat tuotantomäärät vähentävät kuluja.

        Tällä hetkellä kulut ovat korkeat, koska tehtaita pitää edelleen rakentaa ja tutkimuskuluihin menee paljon rahaa. Kun tehtaat pyörivät kunnolla, voidaan ehkä joko alentaa hintoja tai parantaa autojen ominaisuuksia. Tosin tähän menee vielä pitkä aika.


    • Anonyymi

      Ei kansan valtaosalla ole rahaa ostaa minkäänlaisia uusia autoja. Ei Bensa. Ei diesel.ei sähköautoja.
      Miksi nillitetään erikseen että köyhällä ei ole varaa ostaa uutta sähköautoa kun oikeasti köyhällä ei ole varaa ostaa minkäänlaista uutta autoa.

    • Anonyymi

      Duunarin ongelma ei ole kukaan muu kuin duunari itse. Nuorena ei opiskelu kiinnostanut ja siksi joutui pienipalkkaisiin hommiin. Kukaan ei siihen käskenyt.

      • Anonyymi

        Sähköautot ovat duunarin hintaluokassa samanikäisinä kuin ne polttikset joita köyhät ostavat nyt. Ei sähköautot ole sen kalliimpia kuin polttiksetkaan kun ne ehtivät siihen kypsään ikään jossa köyhät autonsa ostavat.
        Odottakaa vaan maltilla. Köyhänkin sähköautoilun aika vielä tulee.


      • Anonyymi

        Älä dissaa, duunareitakin tarvitaan, jos kaikki älyäisivät opiskella nuorena, tarvittaisin suorittavaan työhön kuitenkin väkeä. Sitten meillä olisi joko akateemisia kaupan kassoja tai tarve haalia työvoimaa muualta maailmalta.


      • Anonyymi

        Kyllä duurilla on varaa uuteen sähköautoon jos valitsee työnsä oikein ja tekee sellaisia valintoja että rahat riittää ja säästyy.


      • Anonyymi

        Eikö jokainen joka on palkka töissä jokapäivä ole duunari.

        Vain yrittäjät olisi yritystuilla ja ajaa verottomia autoiilaan yksityisajonsakin

        Faktaa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähköautot ovat duunarin hintaluokassa samanikäisinä kuin ne polttikset joita köyhät ostavat nyt. Ei sähköautot ole sen kalliimpia kuin polttiksetkaan kun ne ehtivät siihen kypsään ikään jossa köyhät autonsa ostavat.
        Odottakaa vaan maltilla. Köyhänkin sähköautoilun aika vielä tulee.

        ”Sähköautot ovat duunarin hintaluokassa samanikäisinä kuin ne polttikset joita köyhät ostavat nyt.”
        Väärin. Sähköautoista ei koskaan tule yhtä halpoja kuin polttomoottoriautot ovat nyt. Se johtuu akkujen rajallisesta kestoiästä ja korkeasta hinnasta. Kun sähköauto ikänsä puolesta olisi parin tonnin hintaluokassa, sen akut ovat jo niin huonossa kunnossa ettei sillä enää tee käytännössä mitään. Akkujen uusiminen taas maksaa niin paljon, ettei köyhällä duunarilla sellaiseen varoja ole. Parin tonnin corollalla ajaa tankillisella huolettomasti parin viikon työmatkat. Kymppitonnin Leafilla pääsee ehkä juuri yhden edestakaisen työmatkan viittäkymppiä köröttäen ja tiellejäämisen pelko perseessä. Kumpi on loppupeleissä mukavampaa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä duurilla on varaa uuteen sähköautoon jos valitsee työnsä oikein ja tekee sellaisia valintoja että rahat riittää ja säästyy.

        Toki, mutta miksi duunari tekisi sellaisia valintoja että rahat riittää sähköautoon, kun voi tehdä sellaisia valintoja että on varaa tehdä lyhennettyä työviikoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ”Sähköautot ovat duunarin hintaluokassa samanikäisinä kuin ne polttikset joita köyhät ostavat nyt.”
        Väärin. Sähköautoista ei koskaan tule yhtä halpoja kuin polttomoottoriautot ovat nyt. Se johtuu akkujen rajallisesta kestoiästä ja korkeasta hinnasta. Kun sähköauto ikänsä puolesta olisi parin tonnin hintaluokassa, sen akut ovat jo niin huonossa kunnossa ettei sillä enää tee käytännössä mitään. Akkujen uusiminen taas maksaa niin paljon, ettei köyhällä duunarilla sellaiseen varoja ole. Parin tonnin corollalla ajaa tankillisella huolettomasti parin viikon työmatkat. Kymppitonnin Leafilla pääsee ehkä juuri yhden edestakaisen työmatkan viittäkymppiä köröttäen ja tiellejäämisen pelko perseessä. Kumpi on loppupeleissä mukavampaa?

        Tämä juttu on täyttä sotaa. Mikäli unelmien täyttymys on DX Corolka, niin siitä vaan. Duunareita tarvitaan ja tuntemani duunarit eivä aja tonnin Corolla lintoilla. Kalusto alle 10 vuotta vanhaa ja . On MB:tä, Volvoa jne. Olen ennen kin selittänyt. KIA Ev 6 ja työmatkaa päivässä liki 100 km. Vanha oli Kia Proceed kuukausierällä, kuten EV kin. Erä suurin piirtein sama energia ei ihan. Omani on vaatimattomampi,kuin tämä 25000 vain. Ei sellaisilla tonnin paskoilla voi töissä käydä. Ei tavallinen työssäkäyvä osta käteisellä mitään autoa, eikä asuntoa. Jos elää elämää ilman loputonta remonttia pitää kaluston olla kunnossa.


    • Anonyymi

      Aivan kuten ennenkin, hyvätuloiset (ja osa keskituloisistakin) ostaa ensin autot uutena ja sitten myöhemmin köyhemmät ostavat ne heiltä käytettyinä. Näinhän koko automarkkina on tähänkin asti toiminut. Joka ainoan käytetyn auton on joku ensin ostanut uutena. Autokanta uusiutuu uusien autojen kautta.

      Jos kaikki uudet autot olisivat sähköautoja niin tulevaisuudessa käytetyt autotkin ovat sähköautot. Nyt noin 30% uusista autoista on ladattavia ja 10% on täyssähköautoja. Jos pelkästään nämä myynnit jatkuisivat ilman mitään myynnin kasvua, on tulevaisuudessa käytetyistä autoista 30% ladattavia ja 10% täyssähköautoja. Ja todennäköisesti myynnit kasvavat.

      Eli halusit tai et, suuri osa käytetyistä autoista tulee tulevaisuudessa olemaan sähköautoja. Mutta kyllä niitä halpojakin käytettyjä sähköautoja ilmestyy, mutta siihen saattaa mennä vielä muutama vuosi.

      • Anonyymi

        Ei vaan riitä että tehdään kuten ennenkin. Suomen autokannan keski-ikä on yli 20 vuotta ja koska sähkö ja plug-in hybridit on nyt kalliimpia kuin autot aiemmin ovat olleet tulee autokannan keski-ikä vielä tästä kasvamaan. Karkeasti voisi sanoa että tätä menoa 20 vuoden kuluttua on neljännes autoista sähköistynyt, juuri noiden esittämiesi lukujen valossa. Eli on aivan oikeasti olemassa ongelma nimeltään köyhällä ei ole varaa sähköautoon. Kehityksen nopeuttamiseksi olisikin autovero nyt poistettava ja tuettava suoraan sähköautojen hankintaa.
        Toisekseen ajatus siitä että polttoaineen hinnan nousu ja autoilun kulujen nosto jotenkin edistäisi ympäristötekoja on täysin nurinkurinen. Autoilun kustannukset nimenomaan on johtanut vanhentuneeseenautokantaan. Jotta paremman käytetyn auton hankintaa nopeutettaisiin pitää myös fossiilisten autojen käyttökulujen laskea. Sähöauton pitää olla se houkuttelevampi mutta fossiiliauto ei saa olla niin kallis käyttää ettei sähköautoiluun siirtyminen olisi mahdollista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei vaan riitä että tehdään kuten ennenkin. Suomen autokannan keski-ikä on yli 20 vuotta ja koska sähkö ja plug-in hybridit on nyt kalliimpia kuin autot aiemmin ovat olleet tulee autokannan keski-ikä vielä tästä kasvamaan. Karkeasti voisi sanoa että tätä menoa 20 vuoden kuluttua on neljännes autoista sähköistynyt, juuri noiden esittämiesi lukujen valossa. Eli on aivan oikeasti olemassa ongelma nimeltään köyhällä ei ole varaa sähköautoon. Kehityksen nopeuttamiseksi olisikin autovero nyt poistettava ja tuettava suoraan sähköautojen hankintaa.
        Toisekseen ajatus siitä että polttoaineen hinnan nousu ja autoilun kulujen nosto jotenkin edistäisi ympäristötekoja on täysin nurinkurinen. Autoilun kustannukset nimenomaan on johtanut vanhentuneeseenautokantaan. Jotta paremman käytetyn auton hankintaa nopeutettaisiin pitää myös fossiilisten autojen käyttökulujen laskea. Sähöauton pitää olla se houkuttelevampi mutta fossiiliauto ei saa olla niin kallis käyttää ettei sähköautoiluun siirtyminen olisi mahdollista.

        Jo heti alussa on virhe. Suomen autokannan keski-ikä on 12,5 vuotta, ei 20 vuotta. Tuo 20 vuotta keskimääräinen romutusikä, mikä on eri asia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jo heti alussa on virhe. Suomen autokannan keski-ikä on 12,5 vuotta, ei 20 vuotta. Tuo 20 vuotta keskimääräinen romutusikä, mikä on eri asia.

        Lisään, kun unohtui jatkaa... Lisäksi tuo oli vain olettamus, että myynnit pysyy samoina ja tätä ei tapahdu. Viime vuodestakin sähköautojen myyntimäärät ovat yli tuplaantuneet.

        Esimerkiksi Norjassa on jo 65% uusista autoista täyssähköautoja ja sen päälle 20% ladattavia hybridejä. Ja kun vielä tuonkin päälle lopuistakin osa on hybridejä niin vain erittäin harva ostaa siellä enää perinteisiä polttiksia. Polttisten osuus uusien myynnistä on enää alle 10%.

        Eli tekstissä on virheenä se, että autokannan ikä on 12,5 vuotta eikä 20 vuotta. Ja sen lisäksi oletat myyntien pysyvän samana mikä ei minkään oletuksen mukaan pidä paikkaansa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lisään, kun unohtui jatkaa... Lisäksi tuo oli vain olettamus, että myynnit pysyy samoina ja tätä ei tapahdu. Viime vuodestakin sähköautojen myyntimäärät ovat yli tuplaantuneet.

        Esimerkiksi Norjassa on jo 65% uusista autoista täyssähköautoja ja sen päälle 20% ladattavia hybridejä. Ja kun vielä tuonkin päälle lopuistakin osa on hybridejä niin vain erittäin harva ostaa siellä enää perinteisiä polttiksia. Polttisten osuus uusien myynnistä on enää alle 10%.

        Eli tekstissä on virheenä se, että autokannan ikä on 12,5 vuotta eikä 20 vuotta. Ja sen lisäksi oletat myyntien pysyvän samana mikä ei minkään oletuksen mukaan pidä paikkaansa.

        Lisään... Toki enemmistö joka tapauksessa ajelee vuonna 2030 polttiksilla, mutta kehitys voi olla paljon nopeampaa kuin arvellaan. Mutta tätähän ei etukäteen voi tietää...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei vaan riitä että tehdään kuten ennenkin. Suomen autokannan keski-ikä on yli 20 vuotta ja koska sähkö ja plug-in hybridit on nyt kalliimpia kuin autot aiemmin ovat olleet tulee autokannan keski-ikä vielä tästä kasvamaan. Karkeasti voisi sanoa että tätä menoa 20 vuoden kuluttua on neljännes autoista sähköistynyt, juuri noiden esittämiesi lukujen valossa. Eli on aivan oikeasti olemassa ongelma nimeltään köyhällä ei ole varaa sähköautoon. Kehityksen nopeuttamiseksi olisikin autovero nyt poistettava ja tuettava suoraan sähköautojen hankintaa.
        Toisekseen ajatus siitä että polttoaineen hinnan nousu ja autoilun kulujen nosto jotenkin edistäisi ympäristötekoja on täysin nurinkurinen. Autoilun kustannukset nimenomaan on johtanut vanhentuneeseenautokantaan. Jotta paremman käytetyn auton hankintaa nopeutettaisiin pitää myös fossiilisten autojen käyttökulujen laskea. Sähöauton pitää olla se houkuttelevampi mutta fossiiliauto ei saa olla niin kallis käyttää ettei sähköautoiluun siirtyminen olisi mahdollista.

        Sinänsä olen kuitenkin samaa mieltä sinun kanssasi, pitäisi keskittyä sähköautojen tekemiseen houkutteleviksi eikä polttisautoilijoiden kuritukseen. Jos polttisten kulut ovat liian kalliita niin rahaa ei välttämättä riitä sähköautoonkaan. Eli liiallinen kurittaminen ei sähköautoiluun siirtymistä edistä.


    • Anonyymi

      Tilastokeskuksen tietojen mukaan suoraa yritystukea maksettiin 1 750 miljoonaa euroa vuonna 2020, mikä on 268 prosenttia enemmän kuin vuotta aiemmin. Suorasta tuesta 1 278 miljoonaa euroa maksettiin suhdanneheikentymän vuoksi ja 471 miljoonaa tavanomaisina tukina.28.4.2021

    • Anonyymi

      Et siis tiedä mihin yritystuet menee ja arvostelet muita.

      Minäpä kerron ne menee tukiyrittäjien voittoihinnja Sipilän ohjein verooaratiiseihinnpiiloon

    • Anonyymi

      Kyllä suomalaiset on köyhiä ainakin jos autokannan perusteella arvioidaan. Jossain Pakistanissakin näytti uutiskuvien perusteella olevan autot ihan eri tasoa. Harvoin täällä näkee uudenkarheita autoja muuten kuin jonkun yksittäisen kappaleen vanhojen paaliromujen seassa.

      • Anonyymi

        Uudella tarkoitat varmaan alle viikon ikäistä?


      • Anonyymi

        ”Jossain Pakistanissakin näytti uutiskuvien perusteella olevan autot ihan eri tasoa. Harvoin täällä näkee uudenkarheita autoja ”
        No se johtuu siitä, ettei tänne tuoda senhintaisia automalleja, joihin köyhäksi verotetulla kansalla olisi varaa. Pakistanista en tiedä, mutta monessa muussa Aasian ja Euroopankin maassa uuden hrnkilöauton saa paljon halvemmalla kuin Suomessa. Täällä autot ovat kalliita, koska päättäjät eivät oikeasti halua liikenteen sähköistyvän, vaan kerätä mahdollisimman paljon rahaa kansalaisten välttämättömästä liikkumisesta!


    • Anonyymi

      N 20000€ saa toimivan sähköauton. N 200km yli ja alle on pääsemismatka latauksella.
      Allekin 20000€ saa mutta matkaa ei pääse kuin n 150km parhaimmillaan.
      Joku 45000€on liikaa autosta.

      • Anonyymi

    • Anonyymi

      Myyntimies aina lupaa ja myy vaikka mummonsa kun jos vaan saa provikat

      • Anonyymi

        Mitä eroa luulet olevan siinä että myyntimies myy polttis-mummonsa tai sähkö-mummonsa? Mikä eroa on myyntimiehen valehtelussa sähkö-mummon ja polttis-mummon myynnin välillä?


    • Anonyymi

      miksi kansalaset ei opi koulusa kirjottamana vaikka se on maksuton

    • Anonyymi

      Ei taviksella ole ollut aikaisemminkaan varaa uusiin autoihin. Ei minkäänlaisiin vaan aina on duunari ostanut käytetyn auton. Sama meno jatkuu sähköautojenkin kanssa. Duunarin sähköauto on käytettynä ostettu.

    • Anonyymi

      Sähköauton kulut on paljon korkeammat ajat tai et, hinnan takia + lisää jos ottaa kalliita vakuutuksia. Ei ole olemassa edullisia käytettyjä sähköautoja.

      Ehkä paras rahalla ostettava tavara/tuote/palvelu on vähän maksava, markkinahintansa 10-20x sulattanut auto. Edelleen yhtä laadukas ja kalliita osia täynnä, erittäin vaikea valmistaa ja vaatii todella isoja tuotantolaitoksia.

      Markkinahinta on uuden 2T moottorisahan hinta tai lähelle tai jonkun perävaunun, tai jonkun polkupyörän hinta.

      Olen ajanut enemmän 2000e ostetulla Euroopassa tehdyllä autolla kuin sen uutena 22 000e ostanut.

      • Anonyymi

        Köyhä on ylpeä kun ei ole rahaa parempaan autoon, aika noloa.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8336
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      39
      2539
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2263
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      1929
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1664
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1489
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1452
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1389
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1272
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1183
    Aihe