Osaako joku kertoa näistä arvoista jotain?!!!

Anonyymi

Olen nainen 44v,alkoa ja lääkkeitä menee.... Mitä sanotte arvoista...
ALAT
S -ALAT - 1026
Tutkimustulos
Viitearvot
24 (U/l)<35
Glutamyylitransferaasi
S -GT - 1489
Tutkimustulos
Viitearvot
67 (U/l)
<40
AFOS
S -AFOS - 1046
Tutkimustulos
Viitearvot
69 (U/l)35-105
Bilirubiini
S -Bil - 1185
Tutkimustulos
Viitearvot
12 (µmol/l)5-25

4

925

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Glutamyylitransferaasi sulla on koholla. Varmaan ei tuu yllätyksenä että alkoholi vaikuttaa maksaan.Oletko alkoholisti?

      Glutamyylitransferaasi voi kertoa seuraavista:

      Sappiteiden obstruktio eli tukkeutuminen
      Maksakasvaimet ja -metastaasit (etäpesäke)
      Tartunnallisten hepatiittien yhteydessä GT on hyvä paranemisen osoittaja. Se normalisoituu maksan entsyymeistä hitaimmin.
      Krooninen alkoholismi
      Munuaisvaurio
      Lääkeaineet, kuten antikonvulsantit, epilepsialääkkeet ja antidepressantit nostavat arvoa
      Lihavuus voi nostaa arvoa

      GT-arvo suurenee maksan kasvaimien yhteydessä ja silloin, kun sapen kulku on estynyttä.

      Arvo suurenee jonkin verran myös maksatulehduksissa.

      Eli onnea jos pääset maksan elinsiirtojonoon.

      • Anonyymi

        Taidat tietää jotakin noista maksa-asioista, niin ajattelin kysyä, jospa osaisit vastata mullekkin.
        Olin vuosia juomatta alkoa ja silti mulla alkoi AFOS olla koholla jatkuvasti.

        No, myöhemmin olen kyllä juonutkin jonkin verran, AFOS edelleen jatkuvasti koholla.
        On todettu steatohepatiitti, eli rasvamaksassa on tulehdusta ja kertynyt vähän sidekudosta.

        Eli kysymys, liittyykö toi AFOS-arvon koholla oleminen ainoastaan alkoholiin, kun muut maksa-arvot on normaalit ? Vai voiko se kohota joistain muista syistä ? GT-arvoa ei ole otettu pitkään aikaan. Ja se pitkän ajan alkoholin käytön näyttävä arvokin on normaalirajoissa.
        Niin, ja sappirakko multa on poistettu jo vuosia sitten.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Taidat tietää jotakin noista maksa-asioista, niin ajattelin kysyä, jospa osaisit vastata mullekkin.
        Olin vuosia juomatta alkoa ja silti mulla alkoi AFOS olla koholla jatkuvasti.

        No, myöhemmin olen kyllä juonutkin jonkin verran, AFOS edelleen jatkuvasti koholla.
        On todettu steatohepatiitti, eli rasvamaksassa on tulehdusta ja kertynyt vähän sidekudosta.

        Eli kysymys, liittyykö toi AFOS-arvon koholla oleminen ainoastaan alkoholiin, kun muut maksa-arvot on normaalit ? Vai voiko se kohota joistain muista syistä ? GT-arvoa ei ole otettu pitkään aikaan. Ja se pitkän ajan alkoholin käytön näyttävä arvokin on normaalirajoissa.
        Niin, ja sappirakko multa on poistettu jo vuosia sitten.

        AFOS-arvo voi suurentua myös joissakin luusairauksissa. Näitä ovat D-vitamiinin puutteesta johtuvat lasten riisitauti ja aikuisten "luun pehmenemistauti" eli osteomalasia, Pagetin tauti ja syöpäkasvaimet luussa.

        AFOS-arvo nousee sappitaudeissa ja maksan kasvaimissa.


    • Anonyymi

      Aina joissain yhteyksissä törmään tuohon luustoasiaan.
      Siis olen tuo, joka kyseli tuosta Afos-arvosta.

      Vuosia sitten minulta poistettiin suolesta pitkä pätkä, ja patologi oli sen tutkinut.
      Hän oli suositellut tutkimaan luuydintä ja luustokarttaa, mutta asia sivuutettiin täysin.

      Surkuhupaisaa on se, että joitain vuosia sitten minulla alkoi kovat luukivut sääriluissa, sekä muita epämääräisiä oireita. Aloin katsella vanhoja epikriisejä, jos sieltä sattuisi löytymään jotain selitystä oireilulle. Silloin löysin myös patologin tekstin.

      Olen yrittänyt lääkäreille tuosta sanoa useampaankin kertaan, mutta ainoa mikä on tullut vastaukseksi, on " siitä on jo niin kauan, että olisi jotain tullut ".
      Sen takiahan olen asiasta puhunut, koska sitä jotain tuli muutamia vuosia sitten, aivan epämääräistä oireilua.
      Yksi sisätautilääkäri laittoi kyllä tekstiä erikoislääkärille, mutta sielläkään ei otettu mitään kantaa. Todettiin vain, ettei ole ajankohtaista.
      Verikokeet on ollut ihan ok, lukuunottamatta jotain pieniä heittoja joissain kokeissa.

      Jalat ovat olleet jo kuutisen vuotta kipeät, nivelet, lihakset ja sääriluut.
      Voimat on kadoksissa ja olen kovin väsynyt jatkuvasti riippumatta siitä, olenko nukkunut hyvin tai huonommin.
      Aika usein joudun ottamaan myös pahoinvointilääkettä, kun on huono olo.

      Takavuosina minulle väitettiin, että kyseessä on somatisaatiohäiriö.
      Itse olen eri mieltä, koska en pelkää mitään vakavaa tai pahaa sairautta.
      Olen sanonut, että enhän voi tietää mikä on, mutta sen tiedän, ettei kaikki ole kunnossa.

      Ei tämä henkisestikään ole helppoa ollut, mutta suht hyvin on pää kestänyt.
      Kivunkin kanssa pystyy elämään, sitä en kiellä, mutta mukavaa se ei ole.
      Vuodet vaan jotenkin tuntuu vierivän ohitse, eikä elämä ole sellaista mitä haluaisin.
      Pää menisi viuhtoen, mutta kroppa ei jaksa mukana.

      No joo, vähän kaukana aloituksesta, joka koski noita maksa-arvoja, mutta tulipahan kevennettyä mieltä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      69
      1325
    2. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1227
    3. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      113
      1155
    4. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      73
      1080
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      61
      906
    6. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      76
      762
    7. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      692
    8. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      41
      691
    9. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      362
      669
    10. S on minun etunimen kolmas kirjain.

      Mikä sinun etunimen kolmas kirjain on?
      Ikävä
      53
      656
    Aihe