Määrääkö lääkäri helposti tsopiklonia jos väittää että on uniongelmia? Vai määrääkö melatoniinia ensin?
Tsopikloni
4
178
Vastaukset
- Anonyymi
No osastolla ollessa sain univaikeuksiin Zopinoxia.
Mutta myös muihin asioihin voi vaikuttaa. Puhutaan unihygieniasta.
Hyvä sänky, puhtaat petivaatteet, viileä lämpötila. Ei tee makuuhuoneessa muuta nukkumisen ja seksin lisäksi. Ei illalla elektronisia laitteita, kiihdyttävät ja sininen valo piristää.
Rauhoittavia rutiineita. Erilaisia uniteitä on kaupoissa.
Stressistä on hyvä päästä eroon, ettei se valvota.
Itse nukun nykyään aika hyvin. Mulla on psyykenlääke Latuda, joka nukuttaa. Sillä voi vaikuttaa nukkumiseen. Muuten valvoisin pitkälle yöhön. Välillä otan Novanightia. Siinä on melatoniinia ja yrttejä.
Leffat kyllä sotkee unirytmiä. Kesällä kattonut paljon leffoja ja valvoo myöhään ja nukkuu puolille päivin.- Anonyymi
Leffat etenkin jännityssellaiset voi olla stimuloivia ennen nukkumaanmenoa. Myöskin näyttöjen tuijottelu voi virkistää, koska näytöistä lähtee sinistä valoa, joka virkistää ja estää melatoniinintuotantoa. Eri älylaitteille voi löytyä sinivalosuodatin appeja. Valoja kannattaa muutenkin hämärrellä kämpästä iltaa myöten, koska keinotekoinen valo virkistää ja osoittaa näin keholleen että kohta nukutaan. Aamuisin jos haluaa tahdittaa kelloaan kirkasvalo voi olla siihen hyvä tapa. Valo on yllättävän hyvä tapa tahdittaa omaa sisäistä kelloa. Osoittaa milloin on aamu ja milloin ilta. Se voi olla etenkin talven kaamoksessa vähän hukassa.
- Anonyymi
Nykyisin univaikeuksiin kirjoitetaan usein neuroleptejä tai masennuslääkkeitä.
Esim. Ketipinor tai Mirtazapin.
Yrittävät välttää kaikenlaisten rauhoittavien käyttöä.- Anonyymi
Kyllä vain ja tämä on ihan p rseestä
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Oulaisen vaalitulos: Vahva alku, mutta lisää toimia tarvitaan
Hallituksen toimet rikollisuutta vastaan alkavat tuottaa tulosta. Puolueväriin katsomatta demokratian valtaa ja perustus166768- 1972500
Yh:n pihalla aina eri auto
Ompa jännä seurata ohiajaessa, että millainen auto on nyt erään yksinhuoltajan pihassa. Näyttääpä siellä taaskin olevan1001928En vittujakaan enää välitä sinusta nainen
Toivottavasti en näe sinua enää koskaan. Jos näen, niin en ole näkevinäni. Et merkitse minulle enää mitään.761507Exän käytös hämmentää (taas)
Osaisivatko palstan herrat kenties helpottaa tulkitsemista? Toki naispuolisetkit saavat antaa tulkinta-apua, mutta nyt k1911059- 41980
Olet minua
vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va46949- 77843
- 45719
Susanna Laine paljastaa - Tästä farmilaiset yllättyvät joka kaudella: "Ettei olekaan niin paljon..."
Farmi Suomi vie Pieksämäelle maaseudulle ja suosikkirealityn juontajan puikoissa on Susanna Laine. Uudella kaudella muka7708