Ruokamyrkytys vanhoista perunoista?

Anonyymi

Olin kaksi viikkoa ulkomailla ja palattuani söin jääkaapin vihanneslokerossa hyvän näköisinä säilyneet viisi perunaa. Söin niiden lisäksi toki muutakin, mutta kaikki muu oli tuoretta, paluupäivänäni kaupasta ostettua.

Yöllä kello kolme, noin yhdeksän tuntia ruokailun jälkeen alkoi oksentaminen. Olin saunonut, joten nesteitä olin nauttinut janooni runsaasti. Kaikki tuli ulos kolmessa tai neljässä erässä muutaman tunnin aikana.

Ripulikin seurasi seuraavana päivänä, mutta ei mitään vakavampaa. Vatsa parani ilman lääkkeitä ruokaa vastaanottavaan kuntoon seuraavan päivän illaksi.

Voivatko perunat pilaantua sellaiseen kuntoon, että ne aiheuttavat ruokamyrkytyksen, vai johtuiko myrkytys ehkä jostakin muusta syystä?
Kiitos vastauksista!

6

65

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Viikonkin on mulla keitetyt perunat olleet syömäkelpoisia jääkaapissa. En ole tuollaista havainnut. Jos menee pilalle, se näkyy, muuttuu pehmeäksi vähän löysäksi. Jos kiinteän oloinen niin uskon olevan ok.
      Tiedättekö muuten että elimistölle on paremmat kylmän perunan hiilihydraatit kuin vastakeitetyn.

• Anonyymi

Oliko nuo aloittajan mainitsemat perunat siis keitettyjä? Itse en löytänyt viestistä tuollaista mainintaa ja vähän ihmettelin aloitusta, koska raa'at perunat säilyy jääkaapin vihanneslokerossa jopa kuukausia. Vasta kun ne itää liikaa niin menevät käyttökelvottomiksi.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Oliko nuo aloittajan mainitsemat perunat siis keitettyjä? Itse en löytänyt viestistä tuollaista mainintaa ja vähän ihmettelin aloitusta, koska raa'at perunat säilyy jääkaapin vihanneslokerossa jopa kuukausia. Vasta kun ne itää liikaa niin menevät käyttökelvottomiksi.

Eivät olleet keitettyjä, ja olen aikaisemminkin syönyt samalla tavalla jääkaapissa säilytettyjä perunoita reissuista palattuani. Siksi ihmettelin asiaa itsekin. Jokin syy ruokamyrkytykseen kuitenkin täytyy olla.

Ehkäpä samana päivänä kaupasta ostamani eineslihapullat olivat sitten pilaantuneita, vaikka niiden viimeiseksi käyttöpäiväksi olikin merkitty 10. syyskuuta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Eivät olleet keitettyjä, ja olen aikaisemminkin syönyt samalla tavalla jääkaapissa säilytettyjä perunoita reissuista palattuani. Siksi ihmettelin asiaa itsekin. Jokin syy ruokamyrkytykseen kuitenkin täytyy olla.

Ehkäpä samana päivänä kaupasta ostamani eineslihapullat olivat sitten pilaantuneita, vaikka niiden viimeiseksi käyttöpäiväksi olikin merkitty 10. syyskuuta.

Tai sitten olit siellä ulkomailla juuri lähtiessä tai matkalla syönyt/juonut jotain pilaantunutta ja vaikutus syntyi vasta kotona.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tai sitten olit siellä ulkomailla juuri lähtiessä tai matkalla syönyt/juonut jotain pilaantunutta ja vaikutus syntyi vasta kotona.

"Tai sitten olit siellä ulkomailla juuri lähtiessä tai matkalla syönyt/juonut jotain pilaantunutta ja vaikutus syntyi vasta kotona."

Tämä olisi tietysti teoriassa mahdollista, mutta tässä tapauksessa ei käytännössä. Oli kulunut 36 tuntia siitä, kun olin syönyt lentokoneessa myrkytysoireiden alkaessa. Ruokamyrkytys alkaa paljon aikaisemmin. 36 tunnissa ruoka on jo ehtinyt kiertää suoliston läpi.

• Anonyymi

entiedä sitä mutta luulen että se aiheutui siitä mitä söit ulkomailla.mutta oletteko huomanneet miten tomaatit jamansikat salaatit ovat siellä kaikkien kosketeltavana
      otetaan siitä ja pannaan takas vihreät salaati .ostan vain sellasta mikä on peitettynä muovin alla atinlehdet on kaupassa ihan ilman suojausta,ei niitä voi ostaa asiakkaat ohijukeissaan käsittelee niitä pärskivat niitten päälle. ,miks ne ei ole peitettynä,en voi osaataa semmosta joita kymmenent ,muut onkopeloineet.vain olenko ihan pihalla
      toammaateista löytyy kynnen painaumia,melkein jokaisesta kurkut perunat ja melkein kaikki sillä osastolla jää ostamatta kun eivät ole peitettynä täytyy tyytyä pakkaseen. vaikka olis suojus niin silti toisen koskemaan ,on ikävä tarttua,,vaikka ne sitten pesiskii.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksköhän mä oon tuolla

Joskus antanut ymmärtää että olisin sun rinnoista pelkästään kiinnostunut 😂😁🤭 ja sä säikähdit että koskisin ilman lup
      Ikävä
      32
      4091
    2. Aamu on aina iltaa viisaampi.

Hyvää huomenta rakas. Ajattelen sinua taas ja yritän keksiä keinoja luoksesi. Satuttaa, kun unohdan sinua joka päivä ene
      Ikävä
      12
      2027
    3. Juuri sinut kainaloon haluaisin nyt

Sydän sykkii vain sinulle Sinä olet se jota kaipaan Sinä olet se josta uneksin Jos sinun rinnallesi jäädä saan Tän koko
      Ikävä
      24
      1892
    4. Se meidän sydänyhteys

Oli ihanaa. Oltiin samankaltaisia sieluja ja tunnettiin voimakasta vetovoimaa ja yhteenkuuluvuutta. Voisiko se löytyä vi
      Ikävä
      73
      1416
    5. Ihana on nähdä edes ohimennen

Mitenköhän mies sua voisi lähestyä❤️? Oon lääpälläni suhun mutta en uskalla lähestyä vaikka vilkuilet ja huomaan että su
      Ikävä
      44
      1328
    6. ymmärrätkö miksi minua sattui?

Vinkki, jätit tekemättä jotain.
      Ikävä
      29
      1235
    7. Vanhemmalle naiselle

Juhannussauna on lämpiämässä. 🌿🥵💦
      Ikävä
      66
      1234
    8. Epäiletkö että kaivattusi

On tai on ollut ihastunut sinuun?
      Ikävä
      82
      1201
    9. Ota se joka eniten tulee lähelle ja yrittää

Neuvoksi jos on moni kiinnostunut. Silloin ei tarvitse arvuutella onko kiinnostunut. Näin se vaan menee. Nopeat syövät h
      Ikävä
      110
      903
    10. Kysyit firman bileissä..

.. että tulisinko luoksesi yöksi... Oliko se vain heitto. Mitäs jos olisin tullut? Naiselta
      Ikävä
      9
      741
    Aihe