Kunnioita isääsi ja äitiäsi!

Fundamentalistisen eli kirjaimellisen raamatuntulkinnan ja genitaaliteologian vahva kannattaja, lausui raamatuntulkinnan kysymyksestä, ettei Raamattua saa eikä tarvitse ollenkaan tulkita. Sitä luetaan sellaisena, kuin se on.

Minäkin jouduin papinvirassa ollessani välttelemään loputtomia aikaa vieviä keskusteluja, joten jouduin osin vaikenemaan menneistä, kun oli kosolti muutakin tekemistä. Mutta nyt ei tarvitse vaieta, sillä olen jo eläkkeellä ja luultavasti loppusuoralla.

Isäni oli hirviörovasti, joka pahoinpiteli meitä jatkuvasti mitä raaimmilla ja sydämettömillä tavoilla, mielipuolisuuden ja raivon sokaisemana, jopa potki (!) omaa nuorta poikaansa. Koko lapsuutemme oli kammottavaa pelkoa ja helvettiä.

Kun äitimme menetti hallintansa, hän yritti tappaa vajaamielisen tyttärensä, siis sisareni, minkä juuri ja juuri sain estettyä voimaa käyttämällä, koska olin siinä vaiheessa jo sen verran kasvanut.

Hänen isänsä taas oli ollut piekseliäs teologian professori jota hän tosin muisti usein, mutta pelkällä kauhulla.

Kun Raamattu sanoo vain lakonisesti, että isää ja äitiä tulee kunnioittaa, tulee kyllä mieleen kysymys, pitäisiköhän tuota enemmän selittää eli tulkita.

29

131

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ho-hooi, usko.vainen ja Arto TTT.

Ymmärrän kiireenne, mutta kyllä teidän pitäisi tulla kertomaan, mitä kunnioitus tarkoittaa tässä tapauksessa.

• Anonyymi

Jos vanhemmat ovat kuvailemasi kaltaisia, on ainoa ratkaisu lapselle, että hän kunnioittaa vanhempiaan, niin paljon, että lähtee kotoaan mahdollisimman varhain. Koska tuollainen vanhempi haluaa selvästi päästä eroon lapsistaan. Kauempaa tämä lapsi voi rukoilla vanhempiensa puolesta.

• Anonyymi

"Kun Raamattu sanoo vain lakonisesti, että isää ja äitiä tulee kunnioittaa, tulee kyllä mieleen kysymys, pitäisiköhän tuota enemmän selittää eli tulkita."

Kunnioitusta on kahdenlaista 2) asemaan perustuvaa ja 2) ansioihin perustuvaa. Esim. virkavallan kunnioittaminen tarkoittaa, että hyväksyy sen valtuudet hoitaa tehtäväänsä. Virkavallan edustajat ovat kuitenkin erilaisia ihmisinä ja yhtä on helpompi kunnioittaa kuin toista.

Ehkä vanhempien kunnioittamiseen voi soveltaa tuota samaa. Vanhempia voi kohdella heidän asemansa vuoksi ihmismäisesti. Mutta jos vanhemmat ovat olleet väkivaltaisia tai käyttäytyvät kuin psykopaatit, niin vaikea heitä on ihmisenä kunnioittaa. Anteeksi voi ajan mittaan antaa. Mutta lapsuudesta parantuminen voi vaatia tietyn välimatkan ottamista.

• Anonyymi

Sanotaan, että kunnioitus pitää ansaita.
      On helppo sanoa, että "kunnioita", mutta jos kohtelu on ollut kaikkea muuta kuin kunnioitusta herättävää niin voiko edes sellaista kunnioittaa joka kohtelee sinua kaltoin.
      Toisaalta pitäisi miettiä että mitä tämän kunnioitus, tai samoin tämä "rakasta vihollistasi" kehotuksen tarkoitus on.
      Eikö katkeruuden vähentäminen, koska se syö ihmistä itseään sisältäpäin.

• Juuri tätä olen pelännyt.

Ihmisen kannattaa vaieta kamalasta menneisyydestään, koska pian saa kuulla joko selvän syytöksen tai selkeän vihjauksen, että on KATKERA. Pahoinpitely on muutenkin voinut aiheuttaa pysyviä vammoja, mutta sen lisäksi tulevat vielä syytökset väärästä suhtautumisesta.

Taakka muodostuu siis kaksinkertaiseksi. Olen kuitenkin niin sairas, vanha ja niin loppusuoralla, etten enää välitä. Siksi kerron, mitä en ennen ole kertonut.

• Anonyymi

Luultavasti tuossa tarkoitetaan taivaan isää, eli Jumalaa.

• Luultavammin siinä tarkoitetaan kuitenkin maallisia vanhempia, ja näin se on koodaamisestaan asti tulkittu sekä juutalaisuudessa että kristinuskossa.

• Anonyymi
        ånyo kirjoitti:

Luultavammin siinä tarkoitetaan kuitenkin maallisia vanhempia, ja näin se on koodaamisestaan asti tulkittu sekä juutalaisuudessa että kristinuskossa.

Uudestisyntymisen ja siitä seuranneen Jumalan lapseuden kautta käskyssä tarkoitetaan tietysti ensisijaisesti Taivaan Isää ja Pyhää Henkeä. Mutta toki maallisiakin vanhempiaan pitää kunnioittaa ainakin siihen rajaan asti, kun tai jos tulee jotain ristiriitaa taivaallisten ja maailmallisten asioiden välillä.

Tulkintoja on ja on ollut sekä juutalaisuudessa että kristinuskossa varmasti erilaisia. Ei ole nykyään eikä ole ollut aiemminkaan olemassa mitään yksimielistä konsensusta tästä, että tässäkään kyseisessä käskyssä tarkoitettaisiin vain maailmallisia asioita.

• Anonyymi kirjoitti:

Uudestisyntymisen ja siitä seuranneen Jumalan lapseuden kautta käskyssä tarkoitetaan tietysti ensisijaisesti Taivaan Isää ja Pyhää Henkeä. Mutta toki maallisiakin vanhempiaan pitää kunnioittaa ainakin siihen rajaan asti, kun tai jos tulee jotain ristiriitaa taivaallisten ja maailmallisten asioiden välillä.

Tulkintoja on ja on ollut sekä juutalaisuudessa että kristinuskossa varmasti erilaisia. Ei ole nykyään eikä ole ollut aiemminkaan olemassa mitään yksimielistä konsensusta tästä, että tässäkään kyseisessä käskyssä tarkoitettaisiin vain maailmallisia asioita.

Ja Lutherin mukaan se tarkoitti myös kuninkaita, ruhtunaita, pappeja, esimiehiä, pappeja sun muita valtaa kärkkyviä:

Meidän tulee niin pelätä ja rakastaa Jumalaa, että emme väheksy emmekä vihastuta vanhempiamme emmekä esimiehiämme, vaan kunnioitamme, palvelemme, tottelemme, rakastamme ja arvostamme heitä.

(Lutherin Vähä katekismus)

Melkoinen laajennus. Sen perusteellahan lopulta väitettiin vääräksi koko demokratia. Kun kunnioittaminen tarkoitti esimiehenkin vallan tahdotonta noudattamista, oltiinkin jo siinä missä luterilaisuus oli natsisaksassa, kaikki valta oli ylimmällä hallitsijalla, joka oli tietysti führer.

• Anonyymi

Onpa teillä ollut hurja perhe. Itse papin tyttärenä ja papin veljenä voin todeta että meillä oli rauhallisen tavallista.

• Ihminenhän ei voi valita, miten sairaaseen perheeseen on joutunut. Pappina olen tavannut paljon muitakin pappeja. En ole kuullut, että kenelläkään muullakaan olisi sattunut olemaan tämmöistä. En ole kuullut keltään ei-papiltakaan, että hänen pappisisänsä tai papintytäräitinsä olisi ollut näin sairas.

Mutta luultavasti heitäkin joitakin on.

Vastoin muotiajattelua, tulkitsen asioita pääosin biologisesti. Tällöin oleellista on, että geenit, jotka perii, valikoituvat melko satunnaisesti vanhempien KAKSINKERTAISESTA geenimäärästä. Melkein aina perii myös epäedullisia geenejä, mutta on myös mahdollista, että perii kahden sairaan geenistöstä myös suhteellisen terveeseen elämään vievän geenistön. Ihminen ei ole todellakaan "oman onnensa seppä".

• Anonyymi
        ånyo kirjoitti:

Ihminenhän ei voi valita, miten sairaaseen perheeseen on joutunut. Pappina olen tavannut paljon muitakin pappeja. En ole kuullut, että kenelläkään muullakaan olisi sattunut olemaan tämmöistä. En ole kuullut keltään ei-papiltakaan, että hänen pappisisänsä tai papintytäräitinsä olisi ollut näin sairas.

Mutta luultavasti heitäkin joitakin on.

Vastoin muotiajattelua, tulkitsen asioita pääosin biologisesti. Tällöin oleellista on, että geenit, jotka perii, valikoituvat melko satunnaisesti vanhempien KAKSINKERTAISESTA geenimäärästä. Melkein aina perii myös epäedullisia geenejä, mutta on myös mahdollista, että perii kahden sairaan geenistöstä myös suhteellisen terveeseen elämään vievän geenistön. Ihminen ei ole todellakaan "oman onnensa seppä".

Harvat asiat periytyvät suoraan. "Isien pahat teot" siirtyvät tuleville polville pitkälti kasvatuksen ja mallioppimisen kautta. Ikävä tosiasia on, että väkivaltaiset tai persoonallisuushäiriöiset vanhemmat kasvattavat joko samanlaisia tai muulla tavoin ongelmaisia lapsia. Ja ongelmat siirtyvät seuraavalle sukupolvelle, ellei joku tajua katkaista kierrettä omalta osaltaan. Eihän se helppoa ole, mutta ei mahdotontakaan.

• Anonyymi

terveitä vanhempia kuuluu kunnioittaa ja vammaisten vanhempien jälkeläinen vihaa vanhempiaan , miksi minut synnytitte.

• Vaikka olen saanut kokea kammottavan lapsuuden ja nuoruuden, en toki vihaa, sillä eiväthän he ole voineet valita geenejään ja kasvuympäristöään sen enempää kuin muutkaan. Vaan iloitsen, että ovat jo päässeet lepoon ja kaiken kärsimyksen tuolle puolen.

Sen sijaan en ole ensimmäistäkään kertaa tuntenut vetoa heidän haudalleen muistelemaan kamalaa menneisyyttämme.

• Anonyymi
        ånyo kirjoitti:

Vaikka olen saanut kokea kammottavan lapsuuden ja nuoruuden, en toki vihaa, sillä eiväthän he ole voineet valita geenejään ja kasvuympäristöään sen enempää kuin muutkaan. Vaan iloitsen, että ovat jo päässeet lepoon ja kaiken kärsimyksen tuolle puolen.

Sen sijaan en ole ensimmäistäkään kertaa tuntenut vetoa heidän haudalleen muistelemaan kamalaa menneisyyttämme.

Sun pitäisi varmaan antaa Jeesuksen eheyttää sinun sielusi, että edes voit mennä vanhempiesi haudalla. Kertomuksesi tuo järkyttävällä tavalla kuinka suuri sielunvamma sinulla on. Vain Jeesus osaa eheyttää tällaisia vammoja, etkä tosiaankaan ole ainoa. Jopa nuorten ja lasten keskuudessa Suomessa on monta sataa tuhatta särjettyä sydäntä, mitkä vaativat eheytyshoitoa.

• Anonyymi kirjoitti:

Sun pitäisi varmaan antaa Jeesuksen eheyttää sinun sielusi, että edes voit mennä vanhempiesi haudalla. Kertomuksesi tuo järkyttävällä tavalla kuinka suuri sielunvamma sinulla on. Vain Jeesus osaa eheyttää tällaisia vammoja, etkä tosiaankaan ole ainoa. Jopa nuorten ja lasten keskuudessa Suomessa on monta sataa tuhatta särjettyä sydäntä, mitkä vaativat eheytyshoitoa.

Kristus on ristinkuolemallaan antanut kaikki syntini anteeksi, sekä tietoisesti että tietämättä tehdyt. Astumalla alas tuonelaan ja nousemalla ylös hän on pysyvästi katkaissut helvetin vallan ja vapauttanut minut kaikesta.

Kristus ei julistanut heikkoa eheytysterapiaa vaan voittovoimaa ja vapautta. Sinulle kuuluu sama: Sinun syntisi on sinulle anteeksi annettu. Mene Herran rauhaan.

• Anonyymi
        ånyo kirjoitti:

Vaikka olen saanut kokea kammottavan lapsuuden ja nuoruuden, en toki vihaa, sillä eiväthän he ole voineet valita geenejään ja kasvuympäristöään sen enempää kuin muutkaan. Vaan iloitsen, että ovat jo päässeet lepoon ja kaiken kärsimyksen tuolle puolen.

Minäkin olen kasvanut väkivaltaisessa ympäristössä. On oikeastaan ihme, että olen elossa. En vihaa tai ole katkera. Ymmärrän jopa älyllisesti vanhemman rikkinäisyyden syytä. En kuitenkaan pysty tuntemaan mitään ihmistä kohtaan, jonka vuoksi näin painajaisunia 30 vuotiaaksi saakka. Anteeksianto on irti päästämistä ja sen olen tehnyt. Huomasin kuitenkin, ettei se paranna automaattisesti syntyneitä vaurioita. Ne täytyy edelleenkin tunnustaa, tunnistaa ja työstää. Minulta siihen meni ns. paras nuoruus, mutta se oli sen arvoista. Raskaat asiat kannattaa pyrkiä työstämään ajoissa, sillä elämän loppupuolella voi olla muitakin haasteita. Koskaan ei kuitenkaan ole liian myöhäistä.

• Anonyymi
        ånyo kirjoitti:

Kristus on ristinkuolemallaan antanut kaikki syntini anteeksi, sekä tietoisesti että tietämättä tehdyt. Astumalla alas tuonelaan ja nousemalla ylös hän on pysyvästi katkaissut helvetin vallan ja vapauttanut minut kaikesta.

Kristus ei julistanut heikkoa eheytysterapiaa vaan voittovoimaa ja vapautta. Sinulle kuuluu sama: Sinun syntisi on sinulle anteeksi annettu. Mene Herran rauhaan.

Jumalalle kelpaa rikkinäisenäkin. Lapsuudessa syntyneiden vaurioiden paraneminen ei tapahdu missään simsalabim-terapioissa. Jos on elänyt esim. 70 vuotta lapsuudessa syntyneiden syvän turvattomuuden ja arvottomuuden tunteiden kanssa, niin eivät ne taikasauvalla katoa. Parantuminen on pitkä prosessi, jossa asioita ja niiden aiheuttamia tunteita käsitellään sitä mukaa kun ne nousevat mieleen. Mielen haavat eivät poikkea mitenkään fyysisistä haavoista. Myös niiden puhdistaminen sattuu ja sen kivun läpi on uskallettava kulkea.

• Anonyymi kirjoitti:

Minäkin olen kasvanut väkivaltaisessa ympäristössä. On oikeastaan ihme, että olen elossa. En vihaa tai ole katkera. Ymmärrän jopa älyllisesti vanhemman rikkinäisyyden syytä. En kuitenkaan pysty tuntemaan mitään ihmistä kohtaan, jonka vuoksi näin painajaisunia 30 vuotiaaksi saakka. Anteeksianto on irti päästämistä ja sen olen tehnyt. Huomasin kuitenkin, ettei se paranna automaattisesti syntyneitä vaurioita. Ne täytyy edelleenkin tunnustaa, tunnistaa ja työstää. Minulta siihen meni ns. paras nuoruus, mutta se oli sen arvoista. Raskaat asiat kannattaa pyrkiä työstämään ajoissa, sillä elämän loppupuolella voi olla muitakin haasteita. Koskaan ei kuitenkaan ole liian myöhäistä.

Olet selvinnyt kamaluuksista parhaalla mahdollisella tavalla. Ei se kokonaan auta, mutta niin pitkälle kuin voi. Luulen, että lapsuuden väkivaltaa kokemattomat eivät edes pysty mieltämään, miltä tuntuu elää vuosia pelon, kauhun ja kivun vallassa.

Näyttää siltä, että ihminen voi syvällisesti ymmärtää vain sen, minkä itse on henkilökohtaisesti kokenut. Tietäjiä tulee, hyvää ja pahaa tarkoittavia, mutta heidän teoreettiset ja hienot oppinsa ovat silkkaa p**kaa sellaisen korvissa, joka on oikeasti kokenut

Olen jo kahdeksannella ikäkymmenellä ja isäni kuolemasta on jo kulunut yli 40 vuotta. Edelleen näen painajaisia hänestä usein. En usko, että ne minkäänlaisella terapialla viime tingassa loppuisivat. Mutta kuten sanottu, en vihaa vanhempiani, vaan iloitsen, että vaivatut sielut ovat päässeet ikuiseen lepoon. Tulee pian minunkin vuoroni.

Kristinuskossa on pysyväishaittana, että asioita tarkastellaan usein syyllisyyskysymyksenä. Sen katsantotavan hylkäsin jo nuorena. Minusta sairaat vanhempani olivat syyttömiä, sillä he eivät ole voineet valita geenejänsä eivätkä kasvuympäristöänsä.

Mutta täysin tolkuton on vaade, että minun täytyisi jonkun idioottimaisen "eheytysterapian" takia hakeutua heidän haudalleen kärmistelemään.

Jumalan siunausta sinulle!

• Anonyymi kirjoitti:

Jumalalle kelpaa rikkinäisenäkin. Lapsuudessa syntyneiden vaurioiden paraneminen ei tapahdu missään simsalabim-terapioissa. Jos on elänyt esim. 70 vuotta lapsuudessa syntyneiden syvän turvattomuuden ja arvottomuuden tunteiden kanssa, niin eivät ne taikasauvalla katoa. Parantuminen on pitkä prosessi, jossa asioita ja niiden aiheuttamia tunteita käsitellään sitä mukaa kun ne nousevat mieleen. Mielen haavat eivät poikkea mitenkään fyysisistä haavoista. Myös niiden puhdistaminen sattuu ja sen kivun läpi on uskallettava kulkea.

Opiskellessani 60-luvulla professori Seppo A. Teinonen oli kirjassaan Nykyajan lahkot käsitellyt Bahá’í-yhteisoä niin huolellisesti ja tarkasti, että kirjan ilmestymisen jälkeen sieltä oli otettu häneen yhteyttä: "Ette ole kaukana totuudesta."

Pyydän lausua sinulle samat sanat.

• Anonyymi

"Fundamentalistisen eli kirjaimellisen raamatuntulkinnan ja genitaaliteologian vahva kannattaja, lausui raamatuntulkinnan kysymyksestä, ettei Raamattua saa eikä tarvitse ollenkaan tulkita. "

Täytyy muistaa, että tämä sana tulkinta tässä yhteydessä tarkoittaa teologista vääntelyä ja kääntelyä kielitieteen, kuvitellun historian ja kuviteltujen kulttuurien kautta. Tällaista tulkintaa harjoittavat lähinnä liberaalit teologit, jotka osaavat väännellä Raamatun jakeiden merkityksiä miten sattuu pitkien rimpsujen kautta. Ja itseasiassa kaikki ei-uskovat, jopa myös ateistit, uskovat nämä selittelyt tuosta vaan. Luulen, että tällaisia tulkintoja käytetään myös Päivin oikeudenkäynnissä kun yritetään valehdella että Jumala ei pidäkään seksiä saman sukupuolen kanssa syntinä, mutta samalla unohdetaan, että tässä oikeudenkäynnissä pitäisi käsitellä Päivin apostolista uskoa perustana.

• Aloitukseni varsinainen clou on fundamentalistisen eli kirjaimellisen raamatuntulkinnan omituisuus. Meidän tulisi suhtautua Raamatun lausumiin kuin olisimme vajaamielisiä. Mitä siellä on sanottu, pitäisi olla sellaisenaan sovellettavissa KAIKKIIN tapauksiin. No, onneksihan näin ei menetelläkään.

Sekin, että Raamattu on kirjoitettu IHMISTEN kielellä, tulee fundiksen maailmassa sivuuttaa.

On selvä, että vanhempien kunnioitus on kohtuullisesti noudatettuna hyvä arvo, mutta fundamentalistia ei huoleta, että se saattaa myös johtaa järjettömyyksin. Tarkoittaakohan Raamattu, että myös mielisairaan hourailut tämän perusteella tulee pitää arvossaan?

• Anonyymi

Fundamentalisti ripustautuu sanaan sanoman kustannuksella. Irrallisilla raamatunlauseilla voi todistella lähes mitä tahansa. Jos tuohon yhdistyy vielä näissä piireissä yleinen ohut ihmistuntemus, niin myrkyllinen soppa on valmis. Tarkoitus oli hyvä, mutta potilas kuoli. Mikä on tietenkin potilaan itsensä vika.:D

• Anonyymi

Juuri tuosta syystä juopporentun hampparin lapsista tulee todennäköisesti juopporenttuja hamppareita ja rikollisten lapsista rikollisia.

• Anonyymi

Minusta ei tullut. :D

• Anonyymi

Minä en ymmärrä koko "kunnioitus "käsitettä mitä sillä oikeastaan tarkoitetaan ?ja kysyn asiaa ihan tosissani jos joku epäilee muuta.

• Ihmisten käyttämän kielen käsitteet ovat vähintäänkin hämäriä, tämä niiden joukossa.

• Anonyymi

Esivaltaakin pitäisi kunnioittaa, eli esim. ottaa rokote. Nyt kun olisi viisasta toimia kuten esivalta esittää hyvin lääketieteellisin perustein, niin eipä vaan kuitenkaan kaikki kirjaimellista Rammatun tulkintaa kannattavat rokotetta ota.

• Anonyymi

Mitä tällä rokotuksella on tekemistä minkään esivallan kunnioituksen kanssa eiköhän tällä ole jokin muu päämäärä ja on niitä rokotevastaisia muissakin kuin näissä fundamentalisteissa .

Itse kyllä otin molemmat rokotteet en kunnioituksesta esivaltaa kohtaan vaan ihan muista syistä .

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ensi kesänä

Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta
      Ikävä
      66
      3402
    2. Tukalaa kuumuutta

Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh
      Ikävä
      46
      3222
    3. Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.

Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa
      Kotimaiset julkkisjuorut
      127
      2840
    4. Sinä, ihastukseni

Mitä haluaisit tehdä kanssani ensimmäisenä?
      Ihastuminen
      46
      2579
    5. Tiedät ettei tule toimimaan.

Mielenterveys ei kummallakaan kestä.
      Ikävä
      31
      1973
    6. Okei, myönnetään,

Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘
      Ikävä
      27
      1860
    7. Onko kaivatullasi

himmeä kuuppa?
      Ikävä
      48
      1646
    8. Mihin hävisi

Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä
      Iisalmi
      87
      1525
    9. On jo heinäkuun viimeinen päivä.

En taida nähdä sinua koskaan.
      Rakkaus ja rakastaminen
      39
      1340
    10. Et siis vieläkään

Et ilmeisesti ole vieläkään päässyt loppuun asti mun kirjoituksissa täällä. Kerro ihmeessä sit, kun valmista 😁 tuskin k
      Ikävä
      39
      1311
    Aihe