Välitodistus Afganistanin ulkoa johdetusta sisällissodasta

US hävisi [ ~ https://www.tiede.fi/keskustelu/84016/afganistan-2001-sota-jonka-usa-havisi - ] aloittamansa hyökkäyssodan "lopullisesti" tänään 31.8.2021. US-johteiset taistelut kestivät kokonaista 20 vuotta, sen ollen Yhdysvaltojen historian pisin sota - kaukana omilta rajoilta - kostosotana 9/11 terrori-iskulle vuodelta 2001.

Nyt läntinen media käy kovaa informaatiosotaa lännen puolustamiseksi - ehkä Afganistan opetti lännenmiestä, kuten se opetti aiemmin venäläisiä ja sitä ennen jo brittejä.

Afganistan on omanlainen valtio, klaanikunta kuin "sotapäälliköiden yhdistelmä" uskonnollisin tulkinnoin, joka kokee tänään Saria-lain omakseen islamistisenä yhteiskuntana, jossa noudatetaan sen omia sääntöjä, perinteitä kuin lakeja.
Miksi lännenmies yritti omin keinoin - jopa asein - opettaa, opastaa vapaaehtoisesti ja pakolla sen omia tapoja, malleja kuin perinteitä [ ~ SUOMI24 - ] -
.. tämä on se kaikkien kysymysten äiti ratkaistaessa todellista maailmallista moninapaisuutta, jossa lännenmies ei ole johtaja, maailmanpoliisi eikä edes yhteiskuntamallien määrittäjä.
--

Kullakin on asemansa - aina kunkin valtion omien lakien ja yhteiskuntaperiaatteiden mukaisesti

Lännestä ei ole mitään syytä eikä oikeutta mennä sekaantumaan vieraiden omiin sisäisiin asioihin [ ~ https://yle.fi/uutiset/3-12071187 - ]. Nyt jääkin nähtäväksi miten Afganistanin rajanaapuri (hyvin lyhyeltä yhteiseltä rajalta) Kiina pystyy omalla sekaantumattomuuden ja sotkeutumattomuuden periaatteilla pärjää afgaanien ja talebanistien kanssa. Ratkaiseeko vain kauppa, molemmin puoliset hyödyt - eikä näin tarvitse sekaantua talebanien omiin asioihin -jää nähtäväksi.
..

Nyt länsi maailmallisvähemmistöisenä yhteiskuntamallina suitsuttaa (kun muutakaan suitsutettavaa ei tässä ole) hienosti hoidetusta evakuointioperaatiosta, kun lännenmiestä palvelleet afgaanit tuodaan pois "lännen turvasatamiin".

Tehdäänkö näin suuri palvelus itse talebaneille, kun länsi vie pois pääosin sellaiset ihmiset, jotka ovat maistaneet "lännen hedelmää" ja näin Afganistaniin jää sellaiset, jotka ovat tyytyväisiä islamistiseen maailmanmenoon sen eri moodeissaan eli tulkintamalleissa? (!)

Afgaanien evakuointia perustellaan pelolla, jossa Taleban kostaa nyt nämä "isänmaan petturit" -katso vuoden 1940-45 norjalaiset, joita kutsuttiin quislingeiksi [ ~ https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000002991143.html - ] - nämä "isänmaan petturit" katsottiin koston kohteiksi, koska olivat palvelleet miehittäjää - Saksan kolmatta valtakuntaa.
--

Mistä nyt johtuu tämän lännen tappion voimakas puolustaminen?
Riittääkö syiksi lännen yhteiskuntamalli-ihanteet:

- "oikeusvaltioperiaate, sananvapaus, demokratia kuin lasten ja naisten oikeudet" -nämä kauniin hedelmälliset teesit, joita voisi myös tutkia miten niitä on noudatettu itse länsimaissa.

Muistamme vanhan papin, joka saarnasi, ettette tee niin kuin hän tekee, vaan niin kuin hän sanoo!

Millaiset oikeudet ovatkaan kaikilla itsenäisillä valtioilla itselliseen tapaan hoitaa omaa yhteiskuntaa ja miten nuo itselliset oikeudet projisoituvat maailmallisuuteen, jossa tavara- ja ihmisvirrat kulkevat yli rajojen - paljolti rajoituksetta, .. joskin nyt on havaittavissa pakolaisvirtojen patoamista reviiripuolustuksena - jopa täältä EU-Euroopasta.

Voidaan kuitenkin edellyttää ettei omien yhteiskuntamallien ujutusta tapahdu miltään taholta mihinkään suuntaan - rajojen yli, vaan tunnustetaan oikeudet niin idässä kuin lännessä - ja vähintäänkin sellaisten toimien osalta, jotka käyvät täysin viattomien kimppuun keinolla jos toisella - väkivallasta täydellisesti pidättäytyen!

Lopulta on kysymys kunkin omasta tavasta omiin asioihinsa ja siitä, miten länsi käy sumeilematta vieraiden asioihin kiinni (Irak 2003- ) - sekaantuen ja sekoittaen muiden malleja (Libya 2011 - ja Syyria 2013 - ) omilla tavoillaan.
--

Mikä onkaan oikein ja mikä voisi olla meidän Suomen uusnormaali, kun maailma napaistuu aivan uudelleen moniulotteiseksi USA' n maailmapoliisiroolituksen purkautuessa ja hajotessa |*.

Olemme nyt idän ja lännen vedenjakajalla ja nyt teot uusnormaaliin johtavat poliittiset päätökset ilmansuuntien puolueettomuuteen ja näiden ollen ovat kansakuntamme linjauksien mukaisia.

On(ko) heräämisen aika!

..
EKSTRA
|* ~ http://ilkkaluoma.blogspot.com/2016/07/maailmanpoliisi-yhdysvallat.html -

...
38313

1

<50

Vastaukset 1

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Suomi jakautuu ensin kahtia, ja sitten vielä kolmia, jahka tarpeaksi suuria määriä porukkaa tulee, jotka kannattavat tiettyä politiikkaa. On suvaitsevaiset, rasistit, isänmaalliset, kommarit, vasemmisto, oikeisto, sukup.vähemmistöt, elintasopakolaiset, muuten vain häiriintyneet... Mitä tästä sekasopasta pitäisi saada aikaan? Aivan kuin lapset olisivat hiekkalaatikkoleikeissä tekemässä kakkuja.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Venäjä alkaa iskemään Suomen politiikkaan.

Tässä on valtion ja koko länsiliiton päämiehet varoitelleet, että Venäjä alkaa talven aikana taas iskemään hybridisesti.
      Sinkut
      137
      813
    2. Muistelen lämmöllä

Se oli vaikein päätös, jonka olen joutunut tekemään. En pidä valehtelusta, mutta näin sait päätöksen asioille. Rakasti
      Ikävä
      48
      642
    3. Ajattelitko ikinä pyytää anteeksi?

Tiedät kyllä mistä.
      Ikävä
      70
      619
    4. Tunnistan mun rakkaan

Kirjoituksen heti kun se on täällä. Mä vaan tiedän sen ja tunnen 🤗
      Ikävä
      81
      571
    5. Miten oletkin noin

osaamaton kaikin tavoin :)
      Ikävä
      39
      529
    6. Tyrkytät ittees liian

tasokkaille :)
      Ikävä
      46
      510
    7. Jos olen aiheuttanut pahaa, pyydän anteeksi

Jos olen omalla kirjoittelullani aiheuttanut täällä jollekin pahaa mieltä tai sotkenut asioita, niin pyydän sitä anteeks
      Ikävä
      64
      489
    8. Uskon, että saataisiin kaikki selvitettyä

Mutta yhteys on jäissä, minä olen jäässä, enkä osaa tai uskalla enää lähestyä. Se vaan on niin. Naiselta Jos ei ole hyvä
      Ikävä
      36
      485
    9. Pakko myöntää mies

En mä aina ihan rehellinen sulle ollut
      Ikävä
      94
      472
    10. Odotan tosi paljon et nähdään uudelleen

Sinussa on piirteitä, jotka sai kiinnostumaan.
      Ikävä
      21
      468
    11. Teinipersu Bergbom lupasi ensimmäisenä euron bensaa

Teinipersu julkaisi Tiktok-videonsa marraskuussa 2021. Videolla Bergbom viittaa bensan hintoja esittelevään kylttiin ja
      Maailman menoa
      264
      460
    12. Vaihdevuodet ja psykoottinen käytös

Estrogeenilla on suora yhteys aivojen välittäjäaineisiin, erityisesti serotoniiniin, joka säätelee mielialaa, impulssiko
      Suomussalmi
      37
      411
    13. Timo Vornanen.

On siinäkin yksi täystampio. Eipä ihme, että persukannattajat sen eduskuntaan äänestikin.
      Maailman menoa
      25
      397
    14. Luottamus

Luotan vain siihen mitä tapahtuu IRL. Anonyymipalstan vihjailut eivät merkitse minulle mitään.
      Ikävä
      86
      396
    15. Sofia ja Jeffrey yhdessä

Sofia julkaisi instassa kuvan hänestä ja Jeffreystä kuvan, taustalla soi Happy birthday biisi ja Jeffrey kasvot peitetty
      Kotimaiset julkkisjuorut
      80
      395
    16. 21
      392
    17. Onko se loukkaavaa jos pelkkä seksi kiinnostaa?

En tiedä olisiko meillä muuta yhteistä edes. En kyllä oikein osaa nähdä meitä menemässä naimisiin, paitsi ehkä jossain U
      Ikävä
      33
      391
    18. Mikä on ollut ihanin

Kohtaaminen kaivattusi kanssa? Mistä haaveilet hänen kanssaan?
      Ikävä
      13
      385
    19. Joka ilta mietin

sua❤️Mitä teet, missä meet? Kaipaatko yhtään? Yön tullen toivotan mielessäni sulle hyvää yötä ja aamuisin huomenet. Joka
      Ikävä
      24
      376
    20. Kun asiat pitkittyy niin ne mutkistuu

Mutkaista jo on, ei nämä enää selviä.
      Ikävä
      29
      374
    Aihe