Tuleeko solid state akuista koskaan mitään?

Anonyymi

Henrik Fisker on luopunut yrityksistä käyttää sähköajoneuvoissaan puolijohdeakkuja Fisker Inc. -yhtiön perustaja kertoi The Vergelle äskettäisessä haastattelussa.

"Se on sellainen tekniikka, jossa kun sinusta tuntuu, että olet 90 prosenttia siellä, olet melkein siellä, kunnes huomaat, että viimeiset 10 prosenttia on paljon vaikeampaa kuin ensimmäiset 90", hän sanoi. "Joten olemme pudottaneet puolijihdeakut kokonaan tällä kertaa, koska emme vain näe sen toteutuvan."

https://www.theverge.com/2021/2/26/22279995/fisker-inc-electric-vehicle-interview-solid-state-batteries-ocean-suv-spac

16

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Pientähän se ollut viime aikoina solid state akkujen hehkutus Japanin suunnallakin.

    • Anonyymi

      Eivät kestä pikalatauksia.

    • Anonyymi

      Kyllä ladattava akkusähköauto on menneen talven lumia. Tässä se taas nähtiin.
      Ainut oikea on polttokennoauto joka tulee syrjäyttämään ladattavat sähköautot.
      Polttokennojen kehitys on ollut huimaa kun taas akkujen kehitys on junnannut paikoillaan.

      • Anonyymi

        Ei vetyteknologiakaan ihan ongelmatonta ole. Pitkä matka sähköverkosta polttokennoauton sähkömoottoriin.


    • Anonyymi

      Henkilöautojen lataaminen yli 500 kW tehoilla on jo utopistinen kuvitelma.

      • Anonyymi

        Juuri näin. Lisäksi akkusähköautojen akut tuhoutuvat nopeasti pikalatureilla.
        Polttokennoauto onkin parempi vaihtoehto.
        Polttokennoauton (vetysähköauto, FCEV) tankkaa 3-4 minuutissa ja sillä ajaa noin 700 km. Toyota Mirailla on päästy yli 1000 km yhdellä tankkauksella ja Hyundai Nexolla lähes 900 km.
        Vetysähköauton yksi hyvä puoli on myös se ettei sisätilojen lämmitys lyhennä talvella toimintamatkaa eikä toimintamatka iän myötä lyhene kuten käy akkusähköautoille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juuri näin. Lisäksi akkusähköautojen akut tuhoutuvat nopeasti pikalatureilla.
        Polttokennoauto onkin parempi vaihtoehto.
        Polttokennoauton (vetysähköauto, FCEV) tankkaa 3-4 minuutissa ja sillä ajaa noin 700 km. Toyota Mirailla on päästy yli 1000 km yhdellä tankkauksella ja Hyundai Nexolla lähes 900 km.
        Vetysähköauton yksi hyvä puoli on myös se ettei sisätilojen lämmitys lyhennä talvella toimintamatkaa eikä toimintamatka iän myötä lyhene kuten käy akkusähköautoille.

        "Polttokennoauton (vetysähköauto, FCEV) tankkaa 3-4 minuutissa ja sillä ajaa noin 700 km. Toyota Mirailla on päästy yli 1000 km yhdellä tankkauksella ja Hyundai Nexolla lähes 900 km."

        Valheiden korjaukset:

        1) Vuonna 2024 tankkaus vaatii 3-4 minuuttia 100-200 km ajoa 20 minuuttia odottelua paineistuksiin edellisen jälkeen.
        2) Range Mirailla on käytännössä 400-500 km.
        3) 1000 km on päästy vain tolkuttomalla 40 km/h himmauksella. Ei kovin yllättäen samalla tavalla sähköautoilla ajamalla pääsee myös 1000 km...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Polttokennoauton (vetysähköauto, FCEV) tankkaa 3-4 minuutissa ja sillä ajaa noin 700 km. Toyota Mirailla on päästy yli 1000 km yhdellä tankkauksella ja Hyundai Nexolla lähes 900 km."

        Valheiden korjaukset:

        1) Vuonna 2024 tankkaus vaatii 3-4 minuuttia 100-200 km ajoa 20 minuuttia odottelua paineistuksiin edellisen jälkeen.
        2) Range Mirailla on käytännössä 400-500 km.
        3) 1000 km on päästy vain tolkuttomalla 40 km/h himmauksella. Ei kovin yllättäen samalla tavalla sähköautoilla ajamalla pääsee myös 1000 km...

        4) Sähköautojen akut tuhoutuvat nopeasti JOS 20-30 vuotta on "nopeasti". Ei käytännössä ongelma vuoden 2015-16 (pl. Nissan) jälkeen valmistettujen sähköautojen osalta.
        5) Vetyautoilla sisätilojen lämmitys kuluttaa toimintamatkaa. Lisäksi lisääntynyt kitka ja tiheämmän ilman vastus vaikuttavat rangeen aivan vastaavasti.
        6) Polttokennon elinikä on 3000-5000 tuntia, mutta voi se hajota aiemminkin. Toisin kuin sähköautojen akut, korjaus täysin mahdotonta.
        7) Polttokennon teho laskee iän myötä, kun solut tukkeutuvat tai hajoavat. Esim. Miraissa näitä on 370 kappaletta.
        8) Vetyautojen polttoainetankki pitää uusia vähintään 15 vuoden välein.


      • Anonyymi

        Latauksen ajaksi auto kannattaa tyhjentää ihmisistä, eläimistä ja arvoesineistä.


    • Anonyymi

      Toyotan omapojalla on suoraan sanoen paniikki päällä kun vety on haihattelua ja sähkö vie markkinoita ja kasvaa ja leviää maailmalle.
      Missä Toyotan sähköauto viipyy?

      • Anonyymi

        En ole sen enempää omapoika kuin vedyn kannattajakaan mutta akkuteknologiassa ei ole yli 10 vuoteen tapshtunut mitään todellista edistystä. Paljon lupauksia kylläkin, joilla halutaan tutkimusrahaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En ole sen enempää omapoika kuin vedyn kannattajakaan mutta akkuteknologiassa ei ole yli 10 vuoteen tapshtunut mitään todellista edistystä. Paljon lupauksia kylläkin, joilla halutaan tutkimusrahaa.

        Niin, ei muuta kuin autokäyttöön soveltuvien akkujen hinta on pudonnut 90% (eli pudonnut kymmenesosaan) ja kapasiteetti kolminkertaistunut.

        Mutta tosiaan tuossa kaikki. Muuten eivät ole akut parantuneet.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin, ei muuta kuin autokäyttöön soveltuvien akkujen hinta on pudonnut 90% (eli pudonnut kymmenesosaan) ja kapasiteetti kolminkertaistunut.

        Mutta tosiaan tuossa kaikki. Muuten eivät ole akut parantuneet.

        Entäs Wh/kg tai Wh/litra?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Entäs Wh/kg tai Wh/litra?

        Wh/kg on nimen omaan parantunut. Nyt ollaan jo 300-350 Wh/kg tienoilla kennotasolla, erikoistarkoituksiin saa yli 400 Wh/kg rahalla.


    • Anonyymi

      Lupaukset kaupallisesta käytöstä on siirretty jo 2020-luvun loppupuolelle.

    • Anonyymi

      Tulee. Voiko diiseliä tankata vielä 2030 jälkeen? Maksaako paljon?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kela valvoo lasten tilejä.

      Tämä isoveli Kela kyttää jopa lasten yli 200,- euron rahat jotka on melko varmasti lahjaksi saatu. Se vaikuttaa perheen
      Yhteiskunta
      271
      3037
    2. Nainen, tervetuloa

      Tule luokseni eka vaikka viikoks tai pariksi. Saisin helliä, kannustaa ja tukea sua ja kokata lempi herkkujasi. Pääsisit
      Ikävä
      23
      2554
    3. Mitä haluaisit sanoa hänelle

      Nyt tällä hetkellä?
      Ikävä
      129
      1811
    4. TTK-tähti Saana Akiola paljasti tv-ohjelmassa tapahtuneen ahdistelun

      Olisko pitänyt suunnitella ulostulo paremmin? Nyt lehdet soittelevat kaikki 8 läpi ja kuusi sanoo ettei koskenut häntä.
      Maailman menoa
      20
      1773
    5. Elisa laskuttaa jo sähköpostilaskusta erikseen euron

      Paperilaskuista on otettu lisämaksua jo ajat sitten, mutta nyt Elisa ottaa euron siitä että lähettävät sähköisen laskun
      Maailman menoa
      100
      1522
    6. Olisit ollut varovaisempi

      Nyt jos minut hylkäät ja et meidän asiasta minulle mitään ilmoita niin ettet edes anteeksi pyydä, niin tiedä että minä e
      Ikävä
      25
      1362
    7. Oho! Susanna Laine kohtasi epäonnea lomareissulla Italiassa - Avaa tilannetta: "Vähän sahaavaa..."

      Ou nou! Tsemppiä kuitenkin loppulomaan Italiassa, Susanna Laine ja mahdollinen seuralainen! Lue lisää ja katso kuvat:
      Suomalaiset julkkikset
      7
      1340
    8. Ensitreffit alttarilla Jyrki paljastaa hääyön intiimiasioista kameroiden sammuttua: "Fyysinen..."

      Ooo-la-laa… Ensitreffit alttarilla -sarjassa alkaa hääparien välillä ns. tunteet kuumenemaan. Lue lisää: https://www.s
      Ensitreffit alttarilla
      2
      1093
    9. Väliämme on noin 6 km

      Niin lähellä ja niin kaukana. Sinä olet kotona, minä olen kotona. Olet jo unessa. Mutta kun herään, olet jo töissä ja vä
      Ikävä
      9
      1083
    10. Odotatko vielä

      Häntä?????
      Ikävä
      61
      1038
    Aihe