Jätetään tämä vedystä höpöttäminen jos ei täysin pois, ainakin sille kuuluvalle vety-palstalle.
Suurinvestoinnut akkusähköautoihin takaavat, että muutaman vuoden kuluessa tulee fossiiliautoja halvempia sähköversioita myyntiin. Siinä vaiheessa uusia autoja ostava kansa äänestää joka tapauksessa lompakollaan muut käyttövoimat kumoon.
Ihan se ja sama mitä täällä jankutatte vedystä. Vety tulee teollisuuden käyttöön, jonkin verran kausivaihteluiden energiatarpeen tasaukseen ja EHKÄ lento- ja laivaliikenteeseen.
Pieni mahdollisuus sillä vielä pitkän matkan raskaassa liikenteessä, mutta tämäkin taitaa mennä sähköautojen laariin, vetyrekkojen 3-4 kertaiset käyttövoimakustannukset käytännössä takaavat sen. Nykyiset sähköbussit pk-seudulla (ja Turussa) antavat jo esimakua tästä.
Henkilöautojen osalta vedyllä ei ole yhtään mitään mahdollisuuksia jäljellä. Ja koska tämä palsta puhuu niistä, tarpeetonta jankuttaa samaa sontaa päivästä toiseen. Vetyautojen korkeat elinkaarikustannukset takaavat epäonnistumisen.
Halvat sähköautot tulossa laajaan käyttöön, vedystä on turha höpöttää
49
<50
Vastaukset
- Anonyymi
Muutama vetyfirmojen osakkeita ostanut kuvittelee, että tällä on merkitystä salkun arvoon? Ei ole.
- Anonyymi
Tai sitten Toyota yrittää vaikuttaa mielipidekenttään. Suoli24 löytyy paljonkin viitteitä tälläisestä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tai sitten Toyota yrittää vaikuttaa mielipidekenttään. Suoli24 löytyy paljonkin viitteitä tälläisestä.
Toyota on epätoivoinen, koska se tietää polttomoottoreiden ja höpöhybridien olevan tiensä päässä ja on mennyt allekirjoittamaan sopimuksia ettei valmista sähköautoja.
- Anonyymi
Sähkön hinta nousee Suomessa patteriautojen lisääntymisen myötä keskieurooppalaiselle tasolle. Viherpiipittäjien hypetys oudoksuttaa, kun tietää, että kulutuksen huippuaikoina sähköstä Suomeen yli kolmannes tulee Venäjän 50-70 vuotta vanhoista ydinpannuista!
Repikää siitä älykääpiöt!
- Anonyymi
Sähköautojen halpuudella on kaksi puolta. En usko, että halvalla saa koskaan luotettavaa sähköautoa, joka sopii myös Suomen olosuhteisiin. Toiseksi se vaatisi edes jonkinlaista akkujen ja muidenkin osien standardointia, jolla korjauskustannuksia saataisiin alas ja taattaisiin jotenkin pitkäikäisyys. Nyt sähköauto hylätään, kun takuut on loppu eikä niitä kukaan halua.
- Anonyymi
Päinvastoin. Massatuotannossa myös laatu tasaantuu, kun valmistajilla ei ole varaa takuukorjata liian montaa autoa. Ongelma on samaa luokkaa rahallisesti kuin polttomoottorin korjaus / vaihto.
Odotusikä sähköauton akulle on n. 23 vuotta. Tässä vaiheessa pitäisi olla vielä 70 tai 80% kapasiteetista jäljellä, valmistajasta riippuen. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Päinvastoin. Massatuotannossa myös laatu tasaantuu, kun valmistajilla ei ole varaa takuukorjata liian montaa autoa. Ongelma on samaa luokkaa rahallisesti kuin polttomoottorin korjaus / vaihto.
Odotusikä sähköauton akulle on n. 23 vuotta. Tässä vaiheessa pitäisi olla vielä 70 tai 80% kapasiteetista jäljellä, valmistajasta riippuen.Höpmhöpöä tuo 23 vuotta, jos lataus-purkaussyklejä akku kestää 500 kappaletta. Halpa-akut tuskin sitäkään. Akkutakuu max 8v/160tkm.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Höpmhöpöä tuo 23 vuotta, jos lataus-purkaussyklejä akku kestää 500 kappaletta. Halpa-akut tuskin sitäkään. Akkutakuu max 8v/160tkm.
Ainakin 1000, mutta lähemmäksi 2000 sykliä kestää.
Joka tapauksessa akkujen takuut ovat paljon parempia kuin polttomoottoreiden. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Höpmhöpöä tuo 23 vuotta, jos lataus-purkaussyklejä akku kestää 500 kappaletta. Halpa-akut tuskin sitäkään. Akkutakuu max 8v/160tkm.
200 syklin kohdalla Teslan akkujen keskimääräinen kapasiteetti on 95%.
500 syklin kohdalla taas 93%.
1000 syklin kohdalla 92%.
Akkujen kapasiteetin putoaminen siis hidastuu selvästi ajan myötä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
200 syklin kohdalla Teslan akkujen keskimääräinen kapasiteetti on 95%.
500 syklin kohdalla taas 93%.
1000 syklin kohdalla 92%.
Akkujen kapasiteetin putoaminen siis hidastuu selvästi ajan myötä.Millähän C-arvoilla mitattu?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Millähän C-arvoilla mitattu?
Taitaa C-arvot vaihdella kovasti, kun kyseessä ovat oikeat käytössä olevat yksityishenkilöiden autot... pikalataaminen varmasti kuluttaa akkua hieman enemmän.
- Anonyymi
Pakkohan vedystä on tällä palstalla höpöttää, kun vetypalsta ei ketään kiinnosta !
- Anonyymi
Ei vety ketään kiinnosta, vaikka yksi tauno yrittää sitä "astroturffata".
Eli Astroturfing tai astroturffaus tarkoittaa maksettujen mielipiteiden hyödyntämistä viestinnässä. Astroturffauksessa mainostaja tai poliittinen ryhmä joko maksaa todellisille ihmisille suosiollisista lausunnoista tai luo keksittyjä henkilöllisyyksiä saadakseen positiivista näkyvyyttä mediassa.
- Anonyymi
Polttokennoauto on mainio vaihtoehto akkusähköautolle.
Polttokennoauton tankkaa 3-4 minuutissa ja sillä ajaa noin 700 km. Toyota Mirailla on päästy yli 1000 km yhdellä tankkauksella ja Hyundai Nexolla lähes 900 km.
Polttokennoauton yksi hyvä puoli on myös se ettei sisätilojen lämmitys lyhennä talvella toimintamatkaa eikä toimintamatka iän myötä lyhene kuten käy akkusähköautoille.- Anonyymi
1) Vuonna 2024 tankkaus vaatii Suomessa tyypillisesti 3-4 minuuttia 100-200 km ajoa 20 minuuttia odottelua paineistuksiin edellisen jälkeen.
2) Toimintamatka Mirailla on käytännössä 400-500 km.
3) 1000 km on päästy vain tolkuttomalla 40 km/h himmauksella. Ei kovin yllättäen samalla tavalla sähköautoilla ajamalla pääsee myös 1000 km...
4) Sähköautojen akut tuhoutuvat nopeasti JOS 20-30 vuotta on "nopeasti". Ei käytännössä ongelma vuoden 2015-16 (pl. Nissan) jälkeen valmistettujen sähköautojen osalta.
5) Vetyautoilla sisätilojen lämmitys kuluttaa toimintamatkaa. Lisäksi lisääntynyt kitka ja tiheämmän ilman vastus vaikuttavat rangeen aivan vastaavasti.
6) Polttokennon elinikä on 3000-5000 tuntia, mutta voi se hajota aiemminkin. Toisin kuin sähköautojen akut, korjaus täysin mahdotonta.
7) Polttokennon teho laskee iän myötä, kun solut tukkeutuvat tai hajoavat. Esim. Miraissa näitä on 370 kappaletta.
8) Vetyautojen polttoainetankki pitää uusia vähintään 15 vuoden välein.
- Anonyymi
Eiköhän lopeteta tämä vastakkainasettelu vetysähköauton ja akkusähköauton välillä?
Molemmathan ovat sähköautoja.
Toisaalta tosiasiahan tietysti on että vetysähköauto on parempi vaihtoehto kuin lataussähköauto.- Anonyymi
"Toisaalta tosiasiahan tietysti on että vetysähköauto on parempi vaihtoehto kuin lataussähköauto."
Joo, koska vetyauton voi tankata 3-4 minuutissa, kun on ensiksi ajanut 150 km ja odottanut 20 minuuttia paineistuksia ja/tai tankkauspistoolin sulamista edellisen jäljiltä...
Vetyasemia tuskin kovin lähellä asutusta tulee olemaan, kun ne vaativat 100-150m varoalueen ympärilleen räjähdysriskin vuoksi. Norjassa vetyasema räjähtikin, joten hyvästä syystä tällainen tarvitaan: https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/vetyautojen-tankkausasema-rajahti-norjassa-toyota-ja-hyundai-keskeyttaneet-autojensa-myynnin/7446220
Onneksi vetyautot maksavat enemmän kuin sähköautot, ovat yhtä painavia kuin sähköautot, niissä on vähemmän sisätiloja suurien tankkien vuoksi, ne vaativat enemmän huoltoja ja kaiken lisäksi käyttövoima 100 km kohti maksaa 5 kertaisesti.
Ja kaikkein paskinta: vetyautoja EI voi ladata kotona. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Toisaalta tosiasiahan tietysti on että vetysähköauto on parempi vaihtoehto kuin lataussähköauto."
Joo, koska vetyauton voi tankata 3-4 minuutissa, kun on ensiksi ajanut 150 km ja odottanut 20 minuuttia paineistuksia ja/tai tankkauspistoolin sulamista edellisen jäljiltä...
Vetyasemia tuskin kovin lähellä asutusta tulee olemaan, kun ne vaativat 100-150m varoalueen ympärilleen räjähdysriskin vuoksi. Norjassa vetyasema räjähtikin, joten hyvästä syystä tällainen tarvitaan: https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/vetyautojen-tankkausasema-rajahti-norjassa-toyota-ja-hyundai-keskeyttaneet-autojensa-myynnin/7446220
Onneksi vetyautot maksavat enemmän kuin sähköautot, ovat yhtä painavia kuin sähköautot, niissä on vähemmän sisätiloja suurien tankkien vuoksi, ne vaativat enemmän huoltoja ja kaiken lisäksi käyttövoima 100 km kohti maksaa 5 kertaisesti.
Ja kaikkein paskinta: vetyautoja EI voi ladata kotona."Ja kaikkein paskinta: vetyautoja EI voi ladata kotona."
Tulevaisuudessa vetyauton voi tankata kotona.
https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/saksassa-kehitetaan-joka-kodin-vetytuotantoa-oma-pieni-tuulivoimala-ja-elektrolyyseri-pihalla-kotitekoista-vetya-suoraan-auton-tankkiin/7e8e934e-0619-4736-9ff1-50d719a8ebd1 - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Ja kaikkein paskinta: vetyautoja EI voi ladata kotona."
Tulevaisuudessa vetyauton voi tankata kotona.
https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/saksassa-kehitetaan-joka-kodin-vetytuotantoa-oma-pieni-tuulivoimala-ja-elektrolyyseri-pihalla-kotitekoista-vetya-suoraan-auton-tankkiin/7e8e934e-0619-4736-9ff1-50d719a8ebd1No, ostan sitten vetyauton, kun:
1) 100 km toimintamatkaa voi TURVALLISESTI tankata kotona 2€:lla
2) Vetyauto tankkausasema maksaa alle sen minkä täyssähköauto 11 kW latausasema.
Eli 99,999% varmuudella en koskaan. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No, ostan sitten vetyauton, kun:
1) 100 km toimintamatkaa voi TURVALLISESTI tankata kotona 2€:lla
2) Vetyauto tankkausasema maksaa alle sen minkä täyssähköauto 11 kW latausasema.
Eli 99,999% varmuudella en koskaan.Osta nyt vaan...
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Osta nyt vaan...
Vetyautoissa ei ole todellisuudessa mitään parempaa verrattuna sähköautoihin. Joten miksi niistä pitää mölytä?
- Anonyymi
"Maaliskuussa 2021 hallitus julkisti tavoitteensa tehdä Suomesta maailman kärkimaa vetytaloudessa osin EU:n elvytyspaketin tuella". Ladattavat sähköautot jäi nyt kauppaan!
- Anonyymi
No, milloinkahan näillä pohjan perukoilla nähdään raskaassa liikenteessä Tesla Seniilitruckia?
Tämänvuotinen "käyttöönotto" siirtyi taas ensi vuodelle!
Odottelevat kuulemma "omia akkuja"? Ko. kyhäys on ollut tulossa ainakin 2017 lähtien! Taitaa hyötykuorma olla peräti n. 3000 kg. Jestas! Siis 40 t. luokassa.
On se hurja peli!- Anonyymi
Hyötykuorma Teslan mukaan on VÄHINTÄÄN sama kuin diesel-rekalla. Akkurekkojen suurin sallittu paino tosin taisi olla hieman suurempi, olisiko 1-2t?
- Anonyymi
Tällä hetkellä akkuja ei saada riittävästi edes nykyisiin autoihin, joten julkaisun siirtyminen on loogista. Ja Teslahan väittää, että hyötykuorma olisi vähintään sama kuin diesel-rekoissa. Tosin tätä on vaikea todentaa, kun rekkaa ei vielä ole.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tällä hetkellä akkuja ei saada riittävästi edes nykyisiin autoihin, joten julkaisun siirtyminen on loogista. Ja Teslahan väittää, että hyötykuorma olisi vähintään sama kuin diesel-rekoissa. Tosin tätä on vaikea todentaa, kun rekkaa ei vielä ole.
COVID-19 tuntuu hidastavan kaikkien valmistajien julkistuksia.
- Anonyymi
Pelottaako sähkörekkojen marssi noin paljon? Saadaan pitkästä aikaa kuljetuskustannuksia alas!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hyötykuorma Teslan mukaan on VÄHINTÄÄN sama kuin diesel-rekalla. Akkurekkojen suurin sallittu paino tosin taisi olla hieman suurempi, olisiko 1-2t?
Ja käyttövoiman kustannukset kolmanneksen dieselistä. Sähkörekalla tulee nopeasti jopa satojen tuhansien eurojen säästöt.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hyötykuorma Teslan mukaan on VÄHINTÄÄN sama kuin diesel-rekalla. Akkurekkojen suurin sallittu paino tosin taisi olla hieman suurempi, olisiko 1-2t?
Tsiiihhihhiihhii..... Niin varmaan Muskin mielestä?
- Anonyymi
Sähköautoist apuuttuu kunnollinen akku edelleen. Mitä sitä jankutetaan sähköautoa kun akku puuttuu. VETY toimii.
- Anonyymi
Kunnollisia akkuja on ollut jo vaikka kuinka kauan. Yhdellä latauksella pääsee kaupunkiajossa 500-600 km, maantieajossa 400-500 km. Sähköauton voi ladata kotona, mikä on paljon helpompaa kuin mennä johonkin erityiseen tankkauspaikkaan.
Vety toimii? No varmaan, jos pätäkkää löytyy. Paljon. Ensiksi maksat autosta tuplat, menove... kaasusta 5-10 kertaisen hinnan (3-4x sähköauton vaatima sähköenergia) ja runsaat huollot päälle.
Tällä sitten saat auton, jossa on pienet sisätilat ja jolla täytyy ajaa 100 km tankkausta varten. Toimintamatka suunnilleen sama kuin sähköautolla, paitsi siinä missä suko- ja voimavirtapistokkeita löytyy joka paikasta, vetytankkauspisteitä ei — ei nyt eikä tulevaisuudessa.
Enpä vaihtaisi sähköautosta pois. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kunnollisia akkuja on ollut jo vaikka kuinka kauan. Yhdellä latauksella pääsee kaupunkiajossa 500-600 km, maantieajossa 400-500 km. Sähköauton voi ladata kotona, mikä on paljon helpompaa kuin mennä johonkin erityiseen tankkauspaikkaan.
Vety toimii? No varmaan, jos pätäkkää löytyy. Paljon. Ensiksi maksat autosta tuplat, menove... kaasusta 5-10 kertaisen hinnan (3-4x sähköauton vaatima sähköenergia) ja runsaat huollot päälle.
Tällä sitten saat auton, jossa on pienet sisätilat ja jolla täytyy ajaa 100 km tankkausta varten. Toimintamatka suunnilleen sama kuin sähköautolla, paitsi siinä missä suko- ja voimavirtapistokkeita löytyy joka paikasta, vetytankkauspisteitä ei — ei nyt eikä tulevaisuudessa.
Enpä vaihtaisi sähköautosta pois.Kunnollisia akkuja. Nykyiset akut painavat aivan järjettömän paljon. Autotehtaat käyttävät satoja miljoonia alustaratkaisujen kehittämiseen niin että viimmeisetkin turhat grammat saadaan sieltä pois, sitten siihen asennetaan puoli tonnia painava akku. Mitä järkeä koko akkusähköautossa, lähtökohtaisesti ei mitään.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kunnollisia akkuja. Nykyiset akut painavat aivan järjettömän paljon. Autotehtaat käyttävät satoja miljoonia alustaratkaisujen kehittämiseen niin että viimmeisetkin turhat grammat saadaan sieltä pois, sitten siihen asennetaan puoli tonnia painava akku. Mitä järkeä koko akkusähköautossa, lähtökohtaisesti ei mitään.
Ja siitä huolimatta esimerkiksi Toyota Mirai painaa 1 850 kiloa eli saman verran kuin Tesla Model 3 Long Range. Mikä siinä sitten painaa?
- Anonyymi
"VETY toimii."
Ei toimi ainakaan tällä hetkellä eikä tule toimimaan pitkään aikaan. Vain sellainen auto toimii, jota voi käyttää, polttokennoautoa ei voi käyttää. Jos joku on nyt ostamassa autoa Suomessa niin hänelle polttokennoautoja ei ole olemassa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja siitä huolimatta esimerkiksi Toyota Mirai painaa 1 850 kiloa eli saman verran kuin Tesla Model 3 Long Range. Mikä siinä sitten painaa?
Mirai on paljon isompi auto!
- Anonyymi
Mainosmiehiä riittää.
Kun yhteiskunta romahtaa niin taas kuljetaan hevosilla ja aaseilla. Autot saa unohtaa.- Anonyymi
Ajelen mieluummin sähköautolla, voit pitää aasisi.
- Anonyymi
Vetyauto on sähköauto ja tämä on sähköautopalsta.
Ehkä palstan nimi pitäisi muuttaa perinnesähköauto palstaksi niin voisi sitten jättää tämä FCEV autoista ja muista tulevaisuuden ufo jutuista höpöttämisen.- Anonyymi
Vetyautoille on oma palsta. On jo muutenkin järjetöntä sotkea vielä hybriditkin mukaan...
Kohta ei sähköautojen lisäksi muita edes valmisteta! - Anonyymi
Vetyautot ovat Suomessa yhtä suosittuja kuin vaikka yksisarviset sateenkaariautot. Täällä niistä paasaaminen osoittaa täydellistä suhteellisuustajun puutetta.
- Anonyymi
Corollaan vanha Romppasen oikosulkumoottori keulalle, akkuja takalattia täyteen ja taajuusmuuttaja väliin. Siinä teille halpa sähköauto.
- Anonyymi
Se on varmaan ainoa tapa saada Toyota-merkkinen sähköauto...
- Anonyymi
"Halvat sähköautot tulossa laajaan käyttöön,"
Milloin????- Anonyymi
Korjaa näppäimistösi ?-näppäin ja opettele lukemaan.
Aloituksessa sanottiin "muutaman vuoden kuluessa". Saa nähdä.
- Anonyymi
Vetyautot ovat sähköautoja, jotka vievät 3-4 kertaa sähkömäärän kuin mitä akkusähköautot veisi.
Vetyautot myös painavat enemmän kuin saman suuruisilla sisätiloilla varustetut akkusähköautot. - Anonyymi
Vetyautot painavat akkusähköautoja enemmän, niitä ei voi ladata kotona ja vaativat 3 kertaa enemmän energiaa. Vetyautot vaativat huoltoja 8000 km välein. Kaiken kukkuraksi vety vieläpä vuotaa tankista pikkuhiljaa, joten voi tulla yllätys kun pitäisi jonnekin mennä.
Niin, ja Suomessa vetyä ei voi edes ostaa mistään.- Anonyymi
Laitappa vähän faktaa noille väitteillesi!
Sen jälkeen kumoan väitteesi!
- Anonyymi
Tästä voi lukea vetyautoilijoiden arjesta Kaliforniassa 20 vuoden investointien jälkeen: https://translate.google.com/translate?sl=auto&tl=fi&u=https://www.latimes.com/politics/story/2021-08-10/hydrogen-highway-or-highway-to-nowhere
- Anonyymi
Vuoden 2021 alkuun mennessä vetyautoja on myyty yhteensä 31225 kappaletta — koko maailmassa. Täyssähköautoja taas 7 miljoonaa. Vaivainen 224 kertainen ero.
Täyssähköautojen myynti myös kasvaa prosenttitasolla vetyautoja nopeammin, joten vetyautot jäävät koko ajan enemmän jälkeen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
eerikäinen novassa sanoi ei kukaan enää aja manuaalivaihteilla
meillä on 3 autoa talissa ja kaikissa manuaalilaatikot, on meillä vielä tämmöiset vaikka toisin puhutaan.1531646Ilo, joka nousee silmiisi saakka
kun katseemme kohtaavat. Olet energinen, aito, ihana. Välillä tuijotat suoraan silmiini - enkä hämmenny, katson takaisin671606Jokaisella on omat syntinsä
Minä olisin niin mielelläni sinun. Ehkä joskus viittasitkin siihen. Olet nainen ajatuksissani jatkuvasti ja taidat tietä681330En oikeasti
Tiennyt että sinulla on ollut vaikeuksia ja huonoja aikoja. Olen oikeasti pahoillani, ja olisin myös toiminut eritavoin1311302- 441164
- 172958
90-luvulla maa syöksyi lamaan, ja silloinkin oli syypäinä samat tahot kuin nyt
Laman aiheuttajat olivat demarivetoinen virheellinen finanssipolitiikka, sekä ay-liikkeen taipumattomuus tilanteessa mik102925Mä olisin niin iloinen
Jos vielä joskus nähtäis.. Ollaanko tulkittu mies toisiamme väärin?. Kumpikin luuli ettei toinen tykkää, vaikka molemmat60754Olisitko ihminen minulle. Ihan ihminen vain.
Tiedätkö, että saan kyyneleet silmiini, niin syvästi sinua kaipaan. Meidän välillä on jotain todella syvää, kaunista ja42697Vakava varoitus perussuomalaisista!
Keskustan Annika Saarikolta veret seisauttavaa tekstiä, lukekaa uutinen kokonaisuudessaan, tässä siitä maistiainen: ”Ke156685