Voiko kitkarenkaat vaihtaa alle jo nyt Etelä-Suomessa?

Anonyymi

Joidenkin lähteiden mukaan kitkat voi vaihtaa alle kun lämpötila laskee jonnekin 5 asteeseen, mutta niin kylmää ei vielä vähään aikaan ole.

Täällä taas lukee että kitkoilla voi ajaa ympäri vuoden:

https://www.nokianrenkaat.fi/asiakaspalvelu/renkaiden-vaihto-ja-huolto/renkaiden-vaihto/milloin-lain-mukaan-saa-ajaa-talvirenkailla-ja-milloin-kesarenkailla/

Ongelma on vaan se että mulla on katsastus ensi viikolla, eikä kesärenkaat mene varmaan enää katsastuksesta läpi, enkä uusia viitsi enää ostaa, kun vien auton romuttamolle ensi keväänä viimeistään.

Olisi mukava jos joku vastaisi...

27

152

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Totta kai kitkarenkailla saa ajaa läpi vuoden. Niiden ongelma vain on se, että märkäpito ja vesiliirron estokyky on keskimäärin surkea. Lisäksi pehmeä kumi kuluu TODELLA NOPEASTI kun lämpötila ei ole pakkasella tai lähellä nollaa.

      • Anonyymi

        Yhteen aikaan pidin kitkarenkaita, joutui vaihtamaan 2 rengasta joka vuosi, ei järkevää. Ei ne sen huonommat olleet ajaa kuin halvat kesärenkaat, nyt taas pitkästä aikaa paremmat renkaat ja tuskin enää halpoja ostan jos vaan varaa kunnollisiin, mukavan hiljaiset.


      • Anonyymi

        Ei kesärenkailla ole niin tarkkaa.
        Jokainen osaa halutessaan ajaa niin, ettei ongelmia.
        Kun ei aja urissa, kuten suurin osa, niin auto ei joudu vesiliirtoon.

        Olen joskus ajanut vanhoilla kitkoilla muutaman kesän, kun en viitsinyt hommata erikseen kesärenkaita vanhaan romuun.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei kesärenkailla ole niin tarkkaa.
        Jokainen osaa halutessaan ajaa niin, ettei ongelmia.
        Kun ei aja urissa, kuten suurin osa, niin auto ei joudu vesiliirtoon.

        Olen joskus ajanut vanhoilla kitkoilla muutaman kesän, kun en viitsinyt hommata erikseen kesärenkaita vanhaan romuun.

        Merkillistä touhua tuo jatkuva vesiliirrolla pelottelu. Lätäkköön ei ole pakko ajaa !
        Olen ajanut reippaasti jo 45 vuotta enkä koskaan ole joutunut vesiliirtoon.
        Pitää vain Olla ratista napakka ote, jos ajelet tiellä missä on isoja vesilätäköitä.
        Vain moottoritoimittajat joutuvat vähän väliä vesiliirtoon kun ajavat äärirajoilla.


      • Anonyymi

        On se merkillistä kun vesiliirto ei uhkaa kuitenkaan joulu-helmikuussa kun on talvirenkaiden varsinainen pitoaika, vaikka Etelä-Suomessa vesikelit ovat talvella nykyisin enemmän sääntö kuin poikkeus.
        Oikeassa elämässä vesiliirtoherkkyys ei ole kitkarenkaan ongelma. Vesiliirtoherkkyys liittyy renkaan kuluneisuuteen. Alle 3mm kulutuspinta missä tahansa renkaassa on vesiliirtoriski.
        Totta on sen sijaan, että kitkarenkaan märkäpito (siis tien pinta märkä, mutta ei lainehdi vedestä) on heikompi kuin kesärenkaan ja se johtuu pintakumin ominaisuuksista. Märkäpito ei tosin ole kesällä yhtään huonompi kuin joulu-helmikuussa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On se merkillistä kun vesiliirto ei uhkaa kuitenkaan joulu-helmikuussa kun on talvirenkaiden varsinainen pitoaika, vaikka Etelä-Suomessa vesikelit ovat talvella nykyisin enemmän sääntö kuin poikkeus.
        Oikeassa elämässä vesiliirtoherkkyys ei ole kitkarenkaan ongelma. Vesiliirtoherkkyys liittyy renkaan kuluneisuuteen. Alle 3mm kulutuspinta missä tahansa renkaassa on vesiliirtoriski.
        Totta on sen sijaan, että kitkarenkaan märkäpito (siis tien pinta märkä, mutta ei lainehdi vedestä) on heikompi kuin kesärenkaan ja se johtuu pintakumin ominaisuuksista. Märkäpito ei tosin ole kesällä yhtään huonompi kuin joulu-helmikuussa.

        Jos kaipaa märkäpitoa, niin eurooppalaiset talvirenkaat tai ympärivuotiset kuten Michelin Crossclimate on parempi vaihtoehto, kuin nuo liukkaaksi todetut pohjoismaiset. Nokialainen taitaa olla sieltä liukkaimmasta päästä vesikelillä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On se merkillistä kun vesiliirto ei uhkaa kuitenkaan joulu-helmikuussa kun on talvirenkaiden varsinainen pitoaika, vaikka Etelä-Suomessa vesikelit ovat talvella nykyisin enemmän sääntö kuin poikkeus.
        Oikeassa elämässä vesiliirtoherkkyys ei ole kitkarenkaan ongelma. Vesiliirtoherkkyys liittyy renkaan kuluneisuuteen. Alle 3mm kulutuspinta missä tahansa renkaassa on vesiliirtoriski.
        Totta on sen sijaan, että kitkarenkaan märkäpito (siis tien pinta märkä, mutta ei lainehdi vedestä) on heikompi kuin kesärenkaan ja se johtuu pintakumin ominaisuuksista. Märkäpito ei tosin ole kesällä yhtään huonompi kuin joulu-helmikuussa.

        alennetut talvinopeudet...
        vesiliirron riski kasvaa nopeuden kasvaessa ja ainakin itse olen kokenut renkaan pidon menetyksen vesipatjan päällä vain kesäisin uraisella moottoritiellä siinä noin 130 km/h mittarinäyttämässä.


    • Anonyymi

      Vaihda autoa

    • Anonyymi

      Mikä ettei voi ajella kitkarenkailla. On tuolla liikenteessä jo väkeä nastarenkaillakin. Niillä kun riittää pitoa märällä asfaltilla, eikä tarvitse pelätä edes vesiliirtoa.

      • Anonyymi

        Ollut muutamalla nastarenkaat koko kesän tai varmaan sadoila koko Suomessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ollut muutamalla nastarenkaat koko kesän tai varmaan sadoila koko Suomessa.

        Nastanasset ovatkin oma lukunsa autoilijoiden joukossa.


    • Anonyymi

      "Voi" on eri asia kuin, että onko järkevää ja kannattaako se. Talvirenkaat on suunniteltu kylmille keleille. Jos on vähänkään järkeä, niin ymmärtää mitä se tarkoittaa.

      • Anonyymi

        Joillakin on pelkkä tuulitunneli korvien välissä.


    • Anonyymi

      Alkavat kulumaan mielestäni, kun lämpöä alkaa olla 15-20%.

      Joskus en jaksa vaihtaa laisinkaan kesä kumeja, kun auto seisoo lähes koko kesän

      • Anonyymi

        Paljonko lämpöä on 15 % ? Menettääkö silloin £ vai $ varantonsa ?


    • Anonyymi

      Vaikka ajelenkin vain pääkaupunkiseudulla, niin laitoin jo heinäkuun loppupuolella nastarenkaitteni päälle lumiketjut, nyt sitten vain odottelen niitä pahimpia lumimyräköitä.

      • Anonyymi

        Huono provo. Ei jatkoon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Huono provo. Ei jatkoon.

        Hesassa on paljon maastoautoja, koska eivät ehdi putsata katuja ja mmonilla niin heikko ajotaito etteivät pärjäkään tavallisella jos lähtee hesan ulkopuolelle. Jos mökki Lapissa niin kohtahan niitä talvirenkaita tarvitsee.


    • Anonyymi

      Jos ei ole pelimerkkejä niin kitkat alle ja jos ei ole siitä kiinni, niin ei kannata kuluttaa kitkoja kun keväällä joudut kuitenkin hankkimaan kesäkumit.

    • Anonyymi

      mihin vittuun sä tarviit kitkoja vielä moneen kuukauteen

      • Anonyymi

        Yöpakkasia voi tulla milloin tahansa ja jotkut käy Lapissakin. Kitkat voisi pitää keväällä ja syksyllä, jotkut tekeekin niin.


    • Anonyymi

      Kesärenkailla ei välttämättä pärjääkään, uutisoi iltalehti! Nyt kaikki äkkiä renkaita vaihtamaan, ettei pääse talvi yllättämään!

      • Anonyymi

        Se kuuluisa luetun ymmärtäminen...


    • Anonyymi

      Kitkarenkaat on ollut autossani jo muutaman vuoden (asennuksesta alkaen) koko ajan läpi vuoden.

    • Anonyymi

      Eivät kitkat kulu kesällä sen nopeammin, pikemminkin päinvastoin, sillä ne ovat kovaa kumia. Tarttuvuus luodaan lamelleilla toisin kuin kesärenkailla, joiden pito perustuu kumimateriaaliin ja sen pehmeyteen. Toisaalta kitkarenkaiden ja samoin kuin nastarenkaiden kumin kovuus johtaa heikompaan märkä- ja jarrutuspitoon.

      • Kitkoissa kumi on itse asiassa aika pehmeää, mutta eiväthän ne *hirveästi* kesärenkaita nopeammin kesällä kulu, jos rauhallisesti ajaa.

        "Aktiivisempi" ajotapa lämpimillä keleillä on kitkoille myrkkyä.

        Huonoin vaihtoehto on melkein aina nasta. Jäällä pitää yleensä paremmin.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Näitä venäjä-faneja tuntuu edelleen vaan riittävän - kummallista

      ja lähinnä siis ihan suomalaisia. Mitä hienoa ja hyvää he näkevät maassa joka on diktatuuri, maassa jossa ei ole sananv
      Maailman menoa
      407
      3071
    2. Ulkoistin makuaistini Yleisradiolle

      Nyt voimme luottaa siihen, että Virallinen Totuus tekee maistelutyön puolestamme. Me persulandiassa arvostamme priimaa,
      Maailman menoa
      1
      2279
    3. Sanna on pakottaja, domina

      Pakotti sadistisessti työttömät hakemaan töitä, josta seurasi hirmuinen työttömyys. Näin on asia, jos uskomme Hesarin k
      Maailman menoa
      61
      2229
    4. Skodan hankintaan painostaminen toi potkut

      Kylläpä on kovat keinot käytössä, kun on yritetty pakottaa hankkimaan Skoda painostuskeinoilla. Kyllä valinnan pitää oll
      Skoda
      19
      1910
    5. Niinistö neliraajajarrutteli Natoon liittymistä vielä sodan alettua

      Myöntää nyt itsekin, mikä jo aikaisemmin tiedettiin. Marin vei Suomen ja Ruotsin Natoon. "”Myönnän auliisti jarruttelle
      Maailman menoa
      168
      1419
    6. Kokoomus on Suomen kommunistisin puolue

      "Hallituksessa on erimielisyyttä siitä, kuinka suuri osa veronkiristyksestä hyvitetään datakeskuksille uudella erillisel
      Maailman menoa
      3
      1297
    7. Sukupuolen merkitys elämässäsi?

      Jäin tuossa toista ketjua lukiessani miettimään seuraavaa ... Kuinka paljon koet sukupuolesi vaikuttavan/vaikuttaneen el
      Sinkut
      201
      1099
    8. Kyllä minua hävettää nainen tämä tilanne

      niin kuin se teki silloin aiemminkin. Monellakin tasolla ei minulta sopivaa. Herätät minussa vain niin vahvoja tunteita,
      Ikävä
      40
      934
    9. Iltalehden evästeasetukset

      No nyt pomppas! Avasin Iltalehden sivut ja niin kuin silloin tällöin sattuu, sivusto kysyi evästeasetuksia, joihin ylee
      Maailman menoa
      100
      860
    10. Sun seurassa oli turvallinen olo

      Yhteisiä vietettyjä aikoja muistelen. Yllätit mut kerran tavalla josta tulin äärettömän onnelliseksi 😘 Olkoon tämä nais
      Ikävä
      38
      842
    Aihe