Minkälainen on tyypillinen suomenruotsalainen mies?

Anonyymi

Tai nainen suomenruotsalainen nainen?

29

1167

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Yksi ryhmä on niitä, jotka ovat todella rikkaita. Osalla on hyväkin koulutus, mutta eivät saa mitään otetta oikeasta elämästä. Mielestäni selvä seuraus siitä, että ovat saaneet aina kaiken ja kun pitäisi tehdä oikeita töitä, niin ovat ihan hukassa.

      Tämä on siis todellinen juppiporukka, josta osa ei suostu puhumaan suomea ja heidän suomensa onkin suorastaan ala-arvoista. Osa heistä on myös niitä, jotka katsovat " huonompiaan" nenän vartta pitkin.

      Heillä ei ole mitään realistista kuvaa siitä, mitä on elää oman palkan varassa peruspalkalla.



      Toinen ryhmä on niitä, jotka ovat myös varakkaista perheistä, mutta eivät ole ylettömän rikkaita ja ovat tehneet töitä elämänsä aikana ja jopa menestyneet ihan mukavasti.



      Kolmas ryhmä on tavallisia tallaajia, joiden kanssa olemme aina viihtyneet erityisen hyvin. Omaisuutta saattaa olla ja hieno nimi, mutta silti kulkevat rähjäsissä haalareissa pitkin maita ja mantuja, eivätkä rehvastele sillä, mitä ovat perinnän kautta saaneet.

    • En ole sellaista vielä tavannut. Puheliaisuudempi on ehkä vähän yleisempää suomenruotsalaisilla, mutta ei sekään niin varmaa ole.

      No tyypillinen suomenruotsalainen nainen (tai mies) puhuu sujuvasti kahta kieltä. Valitsee tarvittaessa sopivamman.

      • Hehe, kun muutin Tammisaareen ja ku näin vanhoja kavereitani, ne kysy et "ookko nyt oppinu puhumaan ruotsia". Vastasin et en, mut olen oppinu hoonoo soomee. Sekin muuten alko tarttuu :D


    • Harmi kun kaikki suomenruotsalaiset sukulaiset on jo kuolleet. Ne äidinkielenään ruotsia puhuvat, en ole päässyt tutustumaan heihin. Sen tiedän, että olin syntyessäni ollut kuulemma aivan mamman näköinen ja mulla on kuulemma aivan mamman luonnekin, pappani äidin. Ja isäni mukaan he hänen isovanhemmat olivat kauhean jämptejä.

      Me nuorempi sukupolvi puhutaan suomea äidinkielenä.

      • Ja heillä on tyypilliset ruotsalaiset nimetkin, Johan, Emil, Gustaf jne. kun meillä olemassa olevilla on jo hyvin suomalaiset nimet.


      • MCMLXXVI kirjoitti:

        Ja heillä on tyypilliset ruotsalaiset nimetkin, Johan, Emil, Gustaf jne. kun meillä olemassa olevilla on jo hyvin suomalaiset nimet.

        Sen tiedän, että vaaleat hiukseni olen perinyt pappa Emililtä. Vanhemmillani on äidillä tummanruskeat, isällä punaruskeat.

        Aasinsiltana olin yhtä vaalea ja villi lapsena, kun tuo Emil.

        https://youtu.be/U8rRcamZQ-w


      • Olen kertonutkin, että mun lapseni äiti on ruotsinkielinen. Ei mitään rikkaita: isä on putkimies ja äiti pankkivirkailija. Ihan tavallisia duunareita siis.
        On kumma käsitys, että kaikki suomenruotsalaiset olisivat jotain Nalle Wahlroseja.

        Silti pidän hienona, että he pitävät äidinkielensä. Itse pidän aina tärkeän, että tyttäreni puhuu siskonsa ja äitinsä kanssa äidinkieltään. Mä sit pidän tärkeänä, että hän osaa kunnolla suomea.

        Tytär opiskelee muuten sairaanhoitajaksi suomenkielellä. Onko jollain valittamista?
        Tuleeko hänestä miljonääri, koska sattuu olemaan suomenruotsalainen?


      • JustJust kirjoitti:

        Olen kertonutkin, että mun lapseni äiti on ruotsinkielinen. Ei mitään rikkaita: isä on putkimies ja äiti pankkivirkailija. Ihan tavallisia duunareita siis.
        On kumma käsitys, että kaikki suomenruotsalaiset olisivat jotain Nalle Wahlroseja.

        Silti pidän hienona, että he pitävät äidinkielensä. Itse pidän aina tärkeän, että tyttäreni puhuu siskonsa ja äitinsä kanssa äidinkieltään. Mä sit pidän tärkeänä, että hän osaa kunnolla suomea.

        Tytär opiskelee muuten sairaanhoitajaksi suomenkielellä. Onko jollain valittamista?
        Tuleeko hänestä miljonääri, koska sattuu olemaan suomenruotsalainen?

        Juu, olet kertonut. Mun suku on ollut joskus rikasta sukua, aatelisia. Mutta kyllä nuo isäni isovanhemmat on olleet jo ihan tavallisia maanviljelijöitä. Vaikka heitä edeltävät on rahassa möyrineet.

        Ja meistä nuoremmista yksikään ei ole rikas, jollei joku ole voittanut lotossa ja jättänyt kertomatta. :D

        Ehkäpä se rikkaus on oletusta vaan?


      • MCMLXXVI kirjoitti:

        Juu, olet kertonut. Mun suku on ollut joskus rikasta sukua, aatelisia. Mutta kyllä nuo isäni isovanhemmat on olleet jo ihan tavallisia maanviljelijöitä. Vaikka heitä edeltävät on rahassa möyrineet.

        Ja meistä nuoremmista yksikään ei ole rikas, jollei joku ole voittanut lotossa ja jättänyt kertomatta. :D

        Ehkäpä se rikkaus on oletusta vaan?

        Kjell Westö on kirjoittanut aika hienoja kirjoja tuohon suomenruotsalaisuuteen liittyen. Hän kun on kuitenkin ihan työläiskakara Helsingistä, vaikka ruotsinkielinen onkin.
        Hän osaa hienosti katsoa asioita molemmilta kanteilta. Molempia ymmärtäen.


      • JustJust kirjoitti:

        Kjell Westö on kirjoittanut aika hienoja kirjoja tuohon suomenruotsalaisuuteen liittyen. Hän kun on kuitenkin ihan työläiskakara Helsingistä, vaikka ruotsinkielinen onkin.
        Hän osaa hienosti katsoa asioita molemmilta kanteilta. Molempia ymmärtäen.

        Kjell Westö. Löytyy kirjastosta varmaan? Joskus tekee mieli tonkia sukujuuria. Olis kiva perehtyä tuohonkin suomenruotsalaisuuteen.

        Piti kesällä käydä Loviisassakin katsomassa paikkaa missä vanhempi sukupolvi varttui. Ei siellä paljon jäljellä ole, Suomen sisöllissodan aikaan tuhosivat paikkoja ja tappoivat isopapan kaikki veljet. Isopappa pääsi karkuun.

        Olisi hänetkin tappaneet muuten. Teinipojan.


      • MCMLXXVI kirjoitti:

        Kjell Westö. Löytyy kirjastosta varmaan? Joskus tekee mieli tonkia sukujuuria. Olis kiva perehtyä tuohonkin suomenruotsalaisuuteen.

        Piti kesällä käydä Loviisassakin katsomassa paikkaa missä vanhempi sukupolvi varttui. Ei siellä paljon jäljellä ole, Suomen sisöllissodan aikaan tuhosivat paikkoja ja tappoivat isopapan kaikki veljet. Isopappa pääsi karkuun.

        Olisi hänetkin tappaneet muuten. Teinipojan.

        Toi sisällissota oli kyllä aika kamala juttu. Westö kirjoitti siitä hienon molemmilla puolilla olevan kirjan "Missä kuljimme kerran". Se leffa ja sarja ei kyllä olleet mummielestä hyviä, mutta se kirja oli. Paksu kirjahan tuo on, mutta siksihän siinä juuri toimiikin henkilöiden taustoitus ja ajatukset. Käyttäytymisen syyt ja seuraukset. Ja historialliset faktat on siinä käsittääkseni kohdallaan, vaikka fiktio onkin. Eniten kertoo kuitenkin ihmisistä, ei se ole mikään poliittinen kirja.

        Miten siis sun sukusi, suomenruotsalaisethan oli (yleensä) valkoisia? Mutta ei tääkään niin mustavalkoista ollut. Molemmilla puolilla tehtiin aika kamalia juttuja.


      • JustJust kirjoitti:

        Toi sisällissota oli kyllä aika kamala juttu. Westö kirjoitti siitä hienon molemmilla puolilla olevan kirjan "Missä kuljimme kerran". Se leffa ja sarja ei kyllä olleet mummielestä hyviä, mutta se kirja oli. Paksu kirjahan tuo on, mutta siksihän siinä juuri toimiikin henkilöiden taustoitus ja ajatukset. Käyttäytymisen syyt ja seuraukset. Ja historialliset faktat on siinä käsittääkseni kohdallaan, vaikka fiktio onkin. Eniten kertoo kuitenkin ihmisistä, ei se ole mikään poliittinen kirja.

        Miten siis sun sukusi, suomenruotsalaisethan oli (yleensä) valkoisia? Mutta ei tääkään niin mustavalkoista ollut. Molemmilla puolilla tehtiin aika kamalia juttuja.

        Täytyy käydä kirjastossa tai autolla, jos löytyis tuo kirja.

        Isopappa ei koskaan puhunut sisällissodan tapahtumista, vaikeni kun muuri. Hänen veljet oli vankileirillä. Kolme veljeä ja kaikista nirri pois. Eiköhän siellä kuulan saanut otsaansa siitäkin, jos ei ollut mitään puolta.

        Niin tehtiin.


      • MCMLXXVI kirjoitti:

        Täytyy käydä kirjastossa tai autolla, jos löytyis tuo kirja.

        Isopappa ei koskaan puhunut sisällissodan tapahtumista, vaikeni kun muuri. Hänen veljet oli vankileirillä. Kolme veljeä ja kaikista nirri pois. Eiköhän siellä kuulan saanut otsaansa siitäkin, jos ei ollut mitään puolta.

        Niin tehtiin.

        Ihan varmasti löytyy. Jollei just nyt hyllystä, niin kyllä hän sen toisella kerralla tuo jos pyydät.

        Tuon ajan tapahtumat on vaikeita. Onneksi niistä jo vähitellen uskalletaan kertoa, koska siinä on aina se, että molemmilla puolilla tehtiin väärin. Jotkut teki väärin ihan olosuhteiden pakostakin.
        Moni on vienyt menneisyyden tapahtumat hautaan.

        Musta noita asioita ei pidä kaivella siksi että etsisimme syyllisiä, vaan siksi että ihmiset oppisivat virheistään. Tai muiden virheistä (kaikkia virheitä ei tarvitse aina tehdä itse,niistä voi silti oppia).


      • JustJust kirjoitti:

        Ihan varmasti löytyy. Jollei just nyt hyllystä, niin kyllä hän sen toisella kerralla tuo jos pyydät.

        Tuon ajan tapahtumat on vaikeita. Onneksi niistä jo vähitellen uskalletaan kertoa, koska siinä on aina se, että molemmilla puolilla tehtiin väärin. Jotkut teki väärin ihan olosuhteiden pakostakin.
        Moni on vienyt menneisyyden tapahtumat hautaan.

        Musta noita asioita ei pidä kaivella siksi että etsisimme syyllisiä, vaan siksi että ihmiset oppisivat virheistään. Tai muiden virheistä (kaikkia virheitä ei tarvitse aina tehdä itse,niistä voi silti oppia).

        Juu, meinasin jos pyydän kirjastoautoon varauksella.

        Ne on olleet järkyttäviä aikoja. Miten monen perhe tapettiin silmienkin edessä ja sitähän se on tuolla aavikoillakin nyt ollut jo kauan.

        Isopapan tiedot löytyi sotasurmista, mutta merkattu kadonneeksi ja puoli tuntematon. Piilossa hän oli hyvän aikaa päästyään pötkimään pakoon.

        Joo, ei se tonkiminen syyllisien etsimiseksi mitään hyödytä. Iso osa oli isomman rattaiston käskyläisiä ja uhreja.


      • MCMLXXVI kirjoitti:

        Juu, meinasin jos pyydän kirjastoautoon varauksella.

        Ne on olleet järkyttäviä aikoja. Miten monen perhe tapettiin silmienkin edessä ja sitähän se on tuolla aavikoillakin nyt ollut jo kauan.

        Isopapan tiedot löytyi sotasurmista, mutta merkattu kadonneeksi ja puoli tuntematon. Piilossa hän oli hyvän aikaa päästyään pötkimään pakoon.

        Joo, ei se tonkiminen syyllisien etsimiseksi mitään hyödytä. Iso osa oli isomman rattaiston käskyläisiä ja uhreja.

        "Joo, ei se tonkiminen syyllisien etsimiseksi mitään hyödytä. Iso osa oli isomman rattaiston käskyläisiä ja uhreja."

        Pitää silti selvittää mitä tapahtui ja miksi. Ja oppia siitä, ettei niin käy uudestaan.


      • JustJust kirjoitti:

        "Joo, ei se tonkiminen syyllisien etsimiseksi mitään hyödytä. Iso osa oli isomman rattaiston käskyläisiä ja uhreja."

        Pitää silti selvittää mitä tapahtui ja miksi. Ja oppia siitä, ettei niin käy uudestaan.

        Kenties. Selvittäökö sitä ikinä kukaan, noin niin kun oikeasti?



      • JustJust kirjoitti:

        Niinsiis, mä olen sinisilmäinen ja haluan uskoa, että ihmiset oppisivat virheistä.
        Toisaalta en kyllä ihan oikeasti usko siihen. Mut haluan uskoa ja toimin niin.

        Pienemmässä mittakaavassa. Tää on jotain, vaikka ei ennen ollutkaan parempi. Se on se haave tulevaisuudesta. Ymmärttätkö?

        https://www.youtube.com/watch?v=aSqnWZ1P2YY&list=OLAK5uy_mai20B2_STraeUCnNsskAqG65NQYPv2kI&index=13

        Ymmärrän toki. Olen vaan vähän skeptinen mitä tulee ihmiskunnan ymmärtämiseen. Virheet toistuu.


    • Anonyymi

      Suomen ruotsalaiset ovat kovia laulamaan yhteislauluja esim:häissä ja rapujuhlissa.

      • Tämä!

        Tietenkään kaikki suomenruotsalaiset eivät ole samanlaisia, mutta anoppilassa huomasin sen eron kun suomalaiset ja suomenruotsalaiset ryyppäävät.

        Tämä nyt menee vähän stereotypiaan, mut tää on mun anoppilan kokemus.

        Ensin vähän syödään. Sit lauletaan snapsilauluja. Sitten vasta otetaan se snapsi.
        Ja vaikka juomaa tulee lasiin (ja sitä saakin juoda jos haluaa, ja kyllä sitä saa lisää), sitä juodaan aika vähän aluksi. Tärkeämpää on syöminen ja laulu.
        Kyllä sit myöhemmin ihan dokataankin, mutta ero on se, että (siis karrikoituna) suomalaiset juo ekaks ittensä umpikänniin ja laulaa vasta sitten. Suomenruotsalaiset laulaa ekaks ja juo sitten.

        Musta toi oli aika hauskaa.

        Ja sellasen makunautinnon opin, että kaksi kamalan makuista tuotetta voi olla hieno makunautinto: aleksanterinleivos ja konjakki.


    • Anonyymi

      Jaa, minä s kaksikielisenä koen olevani ihan samanlainen kun muutkin. En parempi mutta en yhtään huonompi. En kyllä koskaan ole arvioinnut ketään sen perusteella mitä kieltä hän puhuu.

    • Anonyymi

      "No tyypillinen suomenruotsalainen nainen (tai mies) puhuu sujuvasti kahta kieltä. Valitsee tarvittaessa sopivamman."

      Puhuu siis suomea ja sitten suomenruotsia joka on jonkinlainen murre.
      Tiesittekö muuten että myös Eestissä on oma eestintuotsinsa?
      Rannarootslased, ruots. estlandssvenskar) jotka olivat Eestin historiallinen ruotsalaisvähemmistö, joka käytännössä kokonaan siirtyi Ruotsiin ennen toista neuvostomiehitystä vuonna 1944. Omanlaistansa historiallista eestinruotsin eli rantaruotsin murretta puhuneella vähemmistöllä oli itsenäisessä Eestin tasavallassa kulttuuriautonomia.

      Itse olen seurustellut suomenruotsalaisen miehen kanssa, ja se suhde oli todella huono ja jopa vaarallinen. Loppui kyllä sitten aika lyhyeen ja kuulin että mies joutui aika pian sen jälkeen linnaan. Tämä ei nyt mitenkään liity suomenruotsalaisuuteen, k-päitä löytyy ihan jokaisen kielen edustajista.
      Toinen mies jonka tunnen, ei muuten eroa mitenkään suomea puhuvasta suomalaisesta paitsi etttä on erittäin ylpeä suomenruotsalaisuudestaan. Miksi, en tiedä. Suotakoon hänelle.

      • "Tiesittekö muuten että myös Eestissä on oma eestintuotsinsa?"

        Oli! Käytännössä eestinruotsi sammui, kun ruotsinkieliset lähtivät neuvostojoukkojen miehittäessä Viron, suurin osa Ruotsiin, muutamat Suomeen. Käsittäkseni eestinruotsia ei enää murteena ole, ellei sitten joku vanhus Ruotsissa sitä vielä puhu.
        Onko sulla mitään tietoa miten suomenviro erosi suomenruotsista? Varmasti joidenkin paikallisten lainasanojen osalta, mutta muuten. Lausumisen osalta? Kieliopiltaan?

        Se tosiaan, että jos on joskus seurustellut jonkinkielisen tai jonkinmaalaisen kanssa, ei riitä perusteluksi väitteelle, että "kaikki senmaalaiset/kieliset" ovat sellaisia.

        Ylpeä voi olla monestakin asiasta, ja sekin on vähän mitä tarkoitetaan ylpeydellä. Olen mä ylpeä suomalaisuudestani ja suomenkielisyydestäni, vaikken mä ole syntyperäni eteen mitään tehnytkään. Sen sain lahjaksi. En myöskään häpeä sitä.
        Eri juttu sitten taas ihmiset, jotka pitävät itseään parempina syntyperänsä takia. Sellaista en voi sietää. Se on ihan väärää ylpeyttä.

        Kuulin vasta jokin aika sitten äidiltäni, että hänen äitinsä oli saamelainen (koltta). Hän (siis mummini) vain vaivoin tunnusti olevansa edes kotoisin sieltä suunnalta. Saamelaisuus oli aikoinaan tosi häpeällistä. En ymmärrä miksi.


    • Anonyymi

      Huonosti ruotsia puhuva

    • Asiakkaana suomen ruotsalaiset usein helpompia, heistä tietää mitä he haluaa, eikä tarvi arvailla. mutta en tiedä johtuuko kuitenkaan kielestä. Kun esim. savolaisten kanssa en pääse ollenkaan samalle aallonpituudelle. Että oisko enemmänkin tää itä-länsi ero. Huvittavin tapauksen oon kuullut pohjois-karjalasta, kun etelä suomalainen oli siellä vierailemassa. Ja joku vieraan piirteissä häiritsi, niin olivat pohjoiskarjalaiset sitä mielessään pyöritelleet puoli vuotta ja sitten katsoivat asiakseen huomauttaa tästä asiasta.

    • Esim. Rkp:n kansanedustaja, Marco Björström (kai hänkin on suomenruotsalainen, jos olen oikein käsittänyt), Christoffer Srandberg, Tove Jansson, Krista Siegfrids, Jannika B, Bettina Sågbom (toimittaja) eli ihan kaikentyyppisiä niin kuin suomenkielisetkin suomalaiset.

    • Anonyymi

      Sinulle joka kyselit eestin/vironruotsista:
      Piirteitä
      Vironruotsiin on tullut vaikutteita viron kielen ääntämyksestä ja kieliopista. Samoin vironruotsi vaikutti lähialueiden viron kieleen. Vironruotsissa on säilynyt joitakin vanhoja skandinaavisia sanoja, mikä voidaan selittää vironruotsin puhuma-alueen eristyneisyydellä ruotsinruotsista. Vanhojen piirteidenssä takia ruotsinruotsin puhujat eivät välttämättä ymmärrä sitä täysin. Ero on suunnilleen sama kuin viron kielen ja seton kielen välillä.

      Murteet
      Vironruotsi jakautuu neljään omaan murrealueeseensa: läntinen (Hiidenmaa, Noarootsin niemimaa ja Vormsi), itäinen (Pakrin saaret, Kurkse ja Vipall), Ruhnu-Saarenmaan murteet (Ruhnu ja Saarenmaa) ja Naissaaren murteet (Naissaari).Vironruotsalaiset käyttävät näistä alueista nimitystä Aiboland. Erot murteiden välillä voivat olla suuriakin ääntämyksen, sanaston ja kieliopin osalta.

      Nykytilanne
      Vironruotsi kielenä on lähes täysin sammunut. Hiidenmaan murre hävisi Hiidenmaalta, mutta se säilyi Ukrainan Gammalsvenskbyssä, jonne Hiidenmaan ruotsin puhujia muutti. Naissaaren murre hävisi 1800-luvun aikana. Toisen maailmansodan loppuun mennessä suurin osa vironruotsalaisista pakeni Ruotsiin. Viroon jäi Neuvostoliiton valtauksen jälkeen noin 1 000 ruotsalaista. Suurimmalla osalla jääneistä oli virolaisia läheisiä, jotka eivät voineet itse lähteä pakoon.

      Vuosituhannen vaihteessa vironruotsalaisia oli Virossa 300 ja Ruotsissa muutamasta sadasta tuhanteen. Äidinkielisten puhujien määrä on epäselvä mutta kuitenkin vähäinen."

      Asun itse vakituisesti Eestissä (käytän nimeä Eesti koska se on eestiläisten itse maastaan käyttämä nimi, Viro tai siis Võru on kaupunki Eestissä).
      Olen kiinnostunut kielistä ja opiskelen niitä mielelläni. Suomen kielen historia myös kiinnostaa, ja huolestuttaa kielen köyhtyminen ja katoaminen. Mutta se on taas toinen juttu.
      Toivottavasti sait tästä jotain hyötyä :)

    • Anonyymi

      Suomenruotsalaisesta naisesta tulee mieleen eräs valokuva.

      Tämä valokuva on siinä mielessä omituinen, että kysyttäessä keneltä tahansa valokuvan nähneeltä, että mitä kuvatun naisen taustalla oli, niin kukaan ei osaa vastata.

      Tämä on käsitykseni naiskauneudesta.

      Suomenruotsalaisista miehistä ei tule mieleen ketään muuta kuin Jörn Donner.

      (hihitystä)

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ammuskelu Härmän häjyissä

      Onko jollain enempää tietoa?
      Seinäjoki
      312
      10339
    2. Siis oikeasti S... En ymmärrä...

      Oletko se sinä joka täällä kaipailee? Kaikki täsmää.
      Ikävä
      73
      2321
    3. Onneksi olkoon sait mut vittuuntumaan

      Sapettanu koko helvetin päivän.
      Ikävä
      43
      2139
    4. Onko jotain sanottavaa vielä, nyt voi kertoa

      Poistun kohta täältä ja unohdan ajatuksen naimisiin menosta. Mieheltä
      Ikävä
      35
      1924
    5. Keksin sinulle tänään uuden lempinimen

      Olet kisu-muija. Mitäs tykkäät älynväläyxestäni?
      Ikävä
      79
      1868
    6. Oho! Varmistusta odotellaan.

      Pitäneekö paikkansa? "🇺🇦Ukrainian drones hit a 🇷🇺Russian Tu-22M3 bomber at the Olenya airfield,"
      NATO
      161
      1806
    7. Mitä sitten ikinä teetkin

      Mun on aika mennä J mies. Olen ollut niin tyhmä. Kaikkea mukavaa elämääsi edelleen toivotan ja ihanaa elämän jatkoa. Mei
      Ikävä
      40
      1388
    8. Mies mistä oikein suutuit?

      Yhtäkkiä vaan häippäsit täältä... 😢
      Ikävä
      16
      1312
    9. Saanko selityksen?

      Mikä minus oli vialla? Ulkonäkö, teinkö jotain väärin, sanoinko jotain..? Haluisin vaa tietää :(
      Ikävä
      57
      1306
    10. Kun istuit

      vierelläni penkillä, olin hetken onnellinen. Se hetki kimaltelee mieleni sopukoissa ja valvottaa öisin. Salainen kaipau
      Ikävä
      53
      1276
    Aihe