Akkusähköauton kivikkoinen tie

Anonyymi

Ladattava akkusähköauto ovat monella tapaa epäonnistunut. Myöskään ympäristön kannalta ei se ei ole paras valinta.
https://www.satakunnankansa.fi/kolumnit/art-2000008238291.html

18

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Suomen luonto joudutaan raiskaamaan vihreiden vaatimuksesta kun maaperä joudutaan repimään auki koboltin, litiumin ja nikkelin saamiseksi sähköautoihin.
      Linnut törmäilevät tuulimyllyihin kunnes ainuttakaan siivekästä ei ole enää jäljellä.
      Mitä tähän sanoo vihreiden PirkkaPekka Petelius jonka rakas harrastus lintubongaus on tulevaisuudessa mennyttä kalua?
      Toivottavasti hänellä ei ole valveutuneena ja vaikutusvaltaisena James Potkukelkkana ainakaan sähköauto@ joka raiskaa luontomme ja eläimistömme. Aaapuuva!

    • Anonyymi

      En nyt kaikkea viitsi kaikkea tuosta korjata, mutta teksti on täynnä virheitä. Ensinnäkin, latureita ei välttämättä tarvita 22 kertaa enemmän, koska valtaosan ajasta auto ladataan kotona. Tuossa on oletettu, että kaikki lataaminen tapahtuu kodin ulkopuolella, mikä aivottoman typerä oletus.

      Toiseksi, monet sähköautojen akut tehdään ilman nikkeliä ja kobolttia. Esimerkiksi Teslan halvimmassa Model 3 SR :ssä on LFP-akku ja sen tekemiseen ei tarvitse nikkeliä tai kobolttia. Nikkeli ja koboltti on noissa korvattu raudalla, josta ei ole pulaa ja jopa on halpaa. Toki LFP-akut ovat painavampia, siksi niitä käytetään vain pienempiakkuisissa versioissa.

      • Anonyymi

        Tarkoitin siis julkisia latureita, koska hänkin tarkoitti tuossa kohtaa julkisia latureita. Lisäksi hän kirjoitti, että pistorasiasta saa 10 km latauksen tunnissa. Ensinnäkin, tuo riittää valtaosalle, koska suurimman osan ajasta auto on parkissa. Jos vaikka jättää töistä kotiin tullessaan auton pysäkkiin ja lähtee seuraavana aamuna, ehtii autoon tulla latausta 150 km matkan verran. Aika harvat ajaa normaalina päivänä edes yli 100 km matkaa. Lisäksi, kotiin saa kyllä nopeampiakin latureita eikä ne ihan mahdottomasti maksa.


      • Anonyymi

        1900 luvun alussa sähköautoissa oli rauta-akut.
        Järjettömän painavia.
        Jokohan rauta-akkujen syöpymisongema on saatu ratkaistua...?


      • Anonyymi

        Lisäksi tekstissä puhuttiin biokaasusta ja mainittiin, että Saksassa on "peräti" 100 000 kaasuautoa ja meillä "vain" 14 000 kaasuautoa. Oikeasti, jos suhteutetaan asukaslukuun, kuten pitäisi aina tehdä, Suomessa on 2 kertaa enemmän kaasuautoja kuin Saksassa. 100 000 kaasuautoa Saksassa on surkean pikkuruinen luku.

        Ja juurihan sanottiin, että täyssähköautojen määrä on 15 700 kappaletta ja ladattavia autoja yhteensä on 80 000. Tuo 14 000 ei enää kovin merkittävältä määrältä, varsinkin kun uusien kaasuautojen myynti on lähes loppunut ja muunnoksia tehdään myös todella vähän.


      • Anonyymi

        "Ensinnäkin, latureita ei välttämättä tarvita 22 kertaa enemmän, koska valtaosan ajasta auto ladataan kotona"

        Mutta joudutaan rakentamaan satojatuhansia kotilatureita, en muista tarkkaan jossakin oli luku lähi vuosille n. 700 000 - 800 000 laturia, on siina urakkaa.
        Lisäksi esim. Helsingissä on paljon autoja kadunvarsiparkissa miten niiden lataus hoidetaan?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        1900 luvun alussa sähköautoissa oli rauta-akut.
        Järjettömän painavia.
        Jokohan rauta-akkujen syöpymisongema on saatu ratkaistua...?

        Edison akku on erittäin kestävä lähes ikuinen mutta kapasiteetti huono.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Ensinnäkin, latureita ei välttämättä tarvita 22 kertaa enemmän, koska valtaosan ajasta auto ladataan kotona"

        Mutta joudutaan rakentamaan satojatuhansia kotilatureita, en muista tarkkaan jossakin oli luku lähi vuosille n. 700 000 - 800 000 laturia, on siina urakkaa.
        Lisäksi esim. Helsingissä on paljon autoja kadunvarsiparkissa miten niiden lataus hoidetaan?

        Helsingin kadunvarsiparkissa ei ladata autoja . Suomessa on yli miljoona taloutta, joilla on nyt latausmahdollisuus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Ensinnäkin, latureita ei välttämättä tarvita 22 kertaa enemmän, koska valtaosan ajasta auto ladataan kotona"

        Mutta joudutaan rakentamaan satojatuhansia kotilatureita, en muista tarkkaan jossakin oli luku lähi vuosille n. 700 000 - 800 000 laturia, on siina urakkaa.
        Lisäksi esim. Helsingissä on paljon autoja kadunvarsiparkissa miten niiden lataus hoidetaan?

        Jos esimerkiksi tonnin kotilaturilla säästää useita tonneja niin vain laskukyvytön idiootti jättää sähköauton hankkimatta.

        Ja niiden, joilla on mahdollisuus ladata kotona ei tarvitse piitata paskaakaan heistä, joilla ei mahdullisuutta ole. Se on heidän ongelmansa. Ja valtaosalla ihmisistä on ainakin oma autopaikka jopa Helsingissä. Oikeasti nuo autopaikattomat ovat vain pieni vähemmistö.

        Ja noin puolet suomalaisista asuu ok-taloissa. Ja sen lisäksi monien rivi- ja kerrostalojen parkkipaikoillekin tulee todennäköisesti latausmahdollisuus. Nytkin latauspaikkoja löytyy uusissa taloyhtiöissä.


    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Vetyauto on kyllä nykyaikaa. Suorastaan verrattoman vallaton on tänä uutinen vedyn ihanuudesta.
        Tankata niitä ei voi Suomessa, mutta kaunis on pihakoristeena.
        Juuri kukaan ei kuitenkaan osta autoa siksi, että sillä ajettaisiin mihinkään, pääasia että se on pihassa.
        Vety on kyllä tulevaisuuden juttu, huisan muikea ja verraton on se.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vetyauto on kyllä nykyaikaa. Suorastaan verrattoman vallaton on tänä uutinen vedyn ihanuudesta.
        Tankata niitä ei voi Suomessa, mutta kaunis on pihakoristeena.
        Juuri kukaan ei kuitenkaan osta autoa siksi, että sillä ajettaisiin mihinkään, pääasia että se on pihassa.
        Vety on kyllä tulevaisuuden juttu, huisan muikea ja verraton on se.

        Ei noita täyssähkö autojakaan voinut "tankata" vielä muutama vuosi sitten muualla kuin kotona. Jos edes siellä....


    • Anonyymi

      Näin asia juuri on

    • Anonyymi

      Eipä sellaista mekaanista laitetta ole jolla pitää liikkua ettei siitä löytyisi jotain ympäristölle tai röllin sielulle väärää, hihii!

    • Anonyymi

      Tänä vuonna sähkön käyrä näyttää KPMG:n kyselyssä jo alaspäin. Täyssähköauto on sijalla kolme, mutta kiinnostavaa on, mikä meni ohi.

      Tänä vuonna autopomojen tärkein trendi vuoteen 2025 mennessä on nimittäin polttokennoteknologia. Polttokenno- eli lähinnä vetyautot ovat olleet jo pari vuotta kovassa nosteessa
      Polttokennoauto on myös ympäristöystävällisempi kuin akkusähköauto.

    • Anonyymi

      Kyllä se vain näin on

    • Anonyymi

      Akkusähköautossa ei ole mitään järkeä!!

      • Anonyymi

        No ei todellakaan. Vetyauto on tulevaisuutta.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1262
    2. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      19
      1245
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1166
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1164
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1143
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1141
    7. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1137
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1134
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      3
      1119
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1110
    Aihe