Onko Jahve todellisuudessa Ramses II?

Avaus ei varsinaisesti ole ateismin ytimessä mutta kun palstalla on enemmän kristittyjä kuin ateisteja ja viime aikoina historia on ollut puheenaiheena niin ajattelin minäkin avauksen tehdä.

Muinaisen Lähi-idän sotahistoriassa yksi varhaisimmista, parhaiten dokumentoiduista ja suurimmista sotavaunujen välisistä taisteluista käytiin Kadeshissa 1274 eaa. faarao Ramses II egyptiläisten ja Muwatalli II heettiläisen välillä. Faarao oli malttamaton ja hän joutui etujoukkonsa kanssa väijytykseen tuli lyödyksi, mutta kokosi joukkonsa ja iski heettiläisiä vastaan niin että taistelua pidetään nykyään tasapelinä. Tästä tuhosta pelastumisen johdosta faaraota ylistettiin, egyptiläiset dokumentoivat taistelun voittona ja siitä tehtiin ylistyslaulu.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Battle_of_Kadesh

Pohdiskelin, että mitähän Raamattu sanoo taistelusta. Israelilaiset elelivät samaan aikaan Tuomarien aikaa. Kaananin läpi marssi 50 000 miehen faaraon armeija ja taistelu käytiin ihan heidän kotinurkilla, mutta ei mitään mainintaa...

Kunnes törmäsin mielenkiintoiseen blogikirjoitukseen, joka väittää, että Exoduksen Jahve on kopioitu faarao Ramses II:sta. Jahven ulottuva käsi on täsmälleen sama ilmaisu kuin faaraosta käytettiin. Ilmestysmaja on suora kopio faaraon teltasta sotaretkellä. Kaksi haukkaa levitää suojelevat siipensä faaraon sinetin ylle täsmälleen samoin kuin Liitonarkin päällä kaksi kerubia suojelee Jahvea. Faaraon etujoukon taistelu Kadeshissa on täsmälleen samanlainen kuin Kaislameren taistelu. Lopussa kuoleet heettiläiset kelluvat Orontesjoessa ja egyptiläiset Kaislameressä. Viime silauksena Moseksen ja israelilaisten ylistyslaulu (2. Moos 15) on samanlainen kuin faaraon ylistyslaulu.

https://blogs.timesofisrael.com/at-passover-we-talk-like-an-egyptian/

Avaan keskustelun, onko Jahve oikeasti Ramses II? Faaraohan oli ihmiseksi tullut jumala. Kaanan oli egyptiläisten hallinnassa, joten he saattoivat tuntea tämän jumalan ja häneen liitetyt historialliset faktat. Kun he päättivät keksiä oman jumalan eli Jahven, kopiovat he sen egyptiläisiltä. Ramses II heivattiin myytistä pois niin, että hänen tilalleen tuli Jahve. Itse asiassa Exoduksen myytissä Jahve taistelee omaa historiallista esikuvaansa Ramses II:a vastaan.

24

108

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Todettakoon vielä se, että kun Jeesuksesta ei ole yhtään ainoaa historiallista faktaa niin Jahve on kokonaisuudessaan muumioituna ja nykyään Egyptiläisen sivilisaation kansallismuseossa 😂

• Anonyymi

”Viime silauksena Moseksen ja israelilaisten ylistyslaulu (2. Moos 15) on samanlainen kuin faaraon ylistyslaulu.”

Exoduksen ylistyslaulu on arkaaista ja paljon vanhempaa tekstiä kuin muu kirja. Tutkijat asemoivat sen 1300-500 eaa välille. Sopii hyvin tuohon Kadeshin taisteluun.

”The Song of the Sea is noted for its archaic language. It is written in a style of Hebrew much older than that of the rest of Exodus. A number of scholars consider it the oldest surviving text describing the Exodus, dating to the pre-monarchic period. An alternative is that it was deliberately written in an archaic style, a known literary device. Proposed dates range from the 13th to the 5th century BCE.”

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Song_of_the_Sea

• Anonyymi

Raamattuun on kopioitu lähes kaikki tarinat ympäröivistä sivilisaatioista. Aika mielenkiintoinen blogi, useat tutkijat näkevät näissä yhtäläisyyksiä.

• Anonyymi

Sellainen mahdollisuus on olemassa, että Jumala on niin Pyhä, että lähettää eri kulttuureihin lähettilään, joka sopeutuu eri kulttuureihin, tai on lähettänyt aikasemmin ennen KristinUskoa. Jeesus Kristus on kaikissa mittasuhteissa aivan ylivoimainen, koska on tavallinen ihminen joka kävelee viljapelloilla Opetuslapset seuraavat. Tässä on Pyhä tarkoitus, jolla on selvä pääämäärä, niin että tämä usko leviäisi kaikkiin kulttuureihin. Mitä taas tulee hologrammiseen maailmaan, missä meillä voisi olla ihan samannäköinen ihminen vastailemassa, kun tämä tekniikka on niin kehittynyt nykyisin. Voidaan vain arvuutella...mutta hullulta se tuntuu. Kuka siellä vastailee:
        https://www.youtube.com/watch?v=r-o5n1iK30w

• Anonyymi

Kerrankin jopa ateisti saattaa olla oikeassa. Tai ainakin avaaja.

• Anonyymi

siis uskonnot on alkujaan egyptistä nämä kristityt ovat vain egyptin lahkoja.

• Anonyymi

Ateismin toinen käyttö, kuten mainitsit on teismien kritisoiminen. Että tämä työ voidaan tehdä se edellyttää tietoa niin ateismin kuin teismien historiasta. Ja siksi onkin tärkeää se, että kritiikillä on väite ja mahdollinen perusta millä sitä esitetään.
      Silloin se puoli kummalle väite esitetään on joko tietoinen tai ilman tietoa siitä mihin väittämä perustuu. Ja sitä kautta syntyy se keskustelu osapuolten kesken, joka on ehkä mahdollista olla olemassa.
      Ja, koska asia on itselleni tuntematon, tai ainakaan en muista noita Egyptin ja muiden taisteluita muuten kuin siten, että niitä ollut. Niin asiasta voidaan esittää seuraavia oletuksia, jotka tosin on mahdollista kumotakin. Ilmaisut joita raamatussa olevissa teksteissä on voitu ilmaista, ovat hyvinkin voineet olla lainasanastoa joltain kansalta, joka on jonkin käsitteen niin hyvin ilmaissut, että sen tapa on ollut luonnollinen ilmaisu sillä, joka on kirjoittanut. Toisekseen, jos kyseisellä asialla ei ole ollut merkitystä sen sanoman kanssa, jota raamatussa on ilmaistu, sitä ei ehkä ole ilmaistu siellä. Kolmanneksi asia vaatisi raamatun tuntemisen ja muistamisen siinä määrin, että siitä voitaisiin tarkistaa onko kyseisestä tapahtumasta siinä mainintaa. Neljäs seikka on esitetyn tapahtuman itsensä kriittinen tarkastelu. Ja, jos se on käynyt, niin miksi siitä on tai ei ole mainintoja erilaisissa teksteissä?
      Kysymys ja sitä edeltävä toteamus olivat hyviä, mutta siihen vastaaminen edellyttää eksaktia tietoa asiasta tai sen selvittämistä erilaisia metodeja käyttäen.

• "Ilmaisut joita raamatussa olevissa teksteissä on voitu ilmaista, ovat hyvinkin voineet olla lainasanastoa joltain kansalta, joka on jonkin käsitteen niin hyvin ilmaissut, että sen tapa on ollut luonnollinen ilmaisu sillä, joka on kirjoittanut."

Niin, kyllähän tuo Mooseksen ja Israelin ylistyslaulussa on samoja teemoja ja tapahtumia kuin Ramses Suuren (Ramses II) ylistyslaulussa. Tutkijat pitävät Raamatun laulua yhtenä vanhimmista ja selvästi Exoduksesta poikkeavana. Tämä viittaisi siihen, että laulu on lainattu egyptiläisiltä.

" Toisekseen, jos kyseisellä asialla ei ole ollut merkitystä sen sanoman kanssa, jota raamatussa on ilmaistu, sitä ei ehkä ole ilmaistu siellä."

Totta kai sillä on merkitystä jos Raamatun sanoman yksi osa on erehtymättömyys ja Jumalalta lähtöisyys. On ihan selvää, että Egyptiläisiltä kopioidut teemat murentavat Raamatun sanomaa ja sillä on merkitystä.

"Kolmanneksi asia vaatisi raamatun tuntemisen ja muistamisen siinä määrin, että siitä voitaisiin tarkistaa onko kyseisestä tapahtumasta siinä mainintaa."

Raamatussa ei mainita Kadesin taistelua, mutta Kaislameren tapahtumat, sen jälkeinen ylistyslaulu, Liiton arkin kerubit ja ilmestysmaja muistuttavat erehdyttävästi Ramses Suuren leiriä ja ylipäätänsä Kadeshin taistelua.

"Neljäs seikka on esitetyn tapahtuman itsensä kriittinen tarkastelu. Ja, jos se on käynyt, niin miksi siitä on tai ei ole mainintoja erilaisissa teksteissä?"

Kuten sanoin, Kadeshin taistelu on parhaiten dokumentoitu taistelu muinaisessa Lähi-idässä. Raamatussa siitä ei ole mainintaa. Se tulee esiin ainoastaa Exoduksen tapahtumissa aivan kuin ne olisi kopioitu egyptiläisten dokumentoimasta taistelusta.

• Anonyymi
        Strong-atheist kirjoitti:

"Ilmaisut joita raamatussa olevissa teksteissä on voitu ilmaista, ovat hyvinkin voineet olla lainasanastoa joltain kansalta, joka on jonkin käsitteen niin hyvin ilmaissut, että sen tapa on ollut luonnollinen ilmaisu sillä, joka on kirjoittanut."

Niin, kyllähän tuo Mooseksen ja Israelin ylistyslaulussa on samoja teemoja ja tapahtumia kuin Ramses Suuren (Ramses II) ylistyslaulussa. Tutkijat pitävät Raamatun laulua yhtenä vanhimmista ja selvästi Exoduksesta poikkeavana. Tämä viittaisi siihen, että laulu on lainattu egyptiläisiltä.

" Toisekseen, jos kyseisellä asialla ei ole ollut merkitystä sen sanoman kanssa, jota raamatussa on ilmaistu, sitä ei ehkä ole ilmaistu siellä."

Totta kai sillä on merkitystä jos Raamatun sanoman yksi osa on erehtymättömyys ja Jumalalta lähtöisyys. On ihan selvää, että Egyptiläisiltä kopioidut teemat murentavat Raamatun sanomaa ja sillä on merkitystä.

"Kolmanneksi asia vaatisi raamatun tuntemisen ja muistamisen siinä määrin, että siitä voitaisiin tarkistaa onko kyseisestä tapahtumasta siinä mainintaa."

Raamatussa ei mainita Kadesin taistelua, mutta Kaislameren tapahtumat, sen jälkeinen ylistyslaulu, Liiton arkin kerubit ja ilmestysmaja muistuttavat erehdyttävästi Ramses Suuren leiriä ja ylipäätänsä Kadeshin taistelua.

"Neljäs seikka on esitetyn tapahtuman itsensä kriittinen tarkastelu. Ja, jos se on käynyt, niin miksi siitä on tai ei ole mainintoja erilaisissa teksteissä?"

Kuten sanoin, Kadeshin taistelu on parhaiten dokumentoitu taistelu muinaisessa Lähi-idässä. Raamatussa siitä ei ole mainintaa. Se tulee esiin ainoastaa Exoduksen tapahtumissa aivan kuin ne olisi kopioitu egyptiläisten dokumentoimasta taistelusta.

Merkillistä että olet ateisti, tuolla tietomäärällä.

• Anonyymi kirjoitti:

Merkillistä että olet ateisti, tuolla tietomäärällä.

"Merkillistä että olet ateisti, tuolla tietomäärällä."

Tai ehkä juuri siitä syystä. Olen syntynyt vanhoillislestadiolaiseen perheeseen Suomen vanhoillislestadiolaisimmalla alueella. Siitä huolimatta en ole uskonut Jumalaan. Paras suoja jumaluskoa vastaan on minulla ollut lukutaito ja peruskoulu. Heti kun opin lukemaan, aloin omaksumaan tietoa ympäröivästä maailmasta ihan oman innostuksen ja tiedonjanon vuoksi. Oikeastaan mikään tieto ei tukenut Raamatun myyttejä, niiden totuudenmukaisuutta ja Jumalan olemassaoloa. En ole vittumaisuuttani ateisti, haluan olla vain itselleni rehellinen. Siksi en usko.

• Anonyymi

"Merkillistä että olet ateisti, tuolla tietomäärällä."

Tai ehkä juuri siitä syystä. Olen syntynyt vanhoillislestadiolaiseen perheeseen Suomen vanhoillislestadiolaisimmalla alueella. Siitä huolimatta en ole uskonut Jumalaan. Paras suoja jumaluskoa vastaan on minulla ollut lukutaito ja peruskoulu. Heti kun opin lukemaan, aloin omaksumaan tietoa ympäröivästä maailmasta ihan oman innostuksen ja tiedonjanon vuoksi. Oikeastaan mikään tieto ei tukenut Raamatun myyttejä, niiden totuudenmukaisuutta ja Jumalan olemassaoloa. En ole vittumaisuuttani ateisti, haluan olla vain itselleni rehellinen. Siksi en usko.

Nämä VL- piirit ovat tuttuja myös minulle, koska asuin perheeni kanssa 10v. keskellä tätä yhteisöä. VL-perheiden lapset kävivät katsomassa meillä telkkaria ja jähmettyivät sohvalle. Yhden kerran kävin "opissa" heidän pappilassa. Kuitenkin kaikki se konservatiivisuus, tunnustuksellisuus ja ylihengellisyys oli liikaa. Perheissä oli lapsia max 18. Kalevala-koruja ei sallittu naisilla y.m. Myös vääriä asioita tapahtui. Matkatöissä näistä ei ollut minulle liikaa harmia. Sen jälkeen kun lapset kasvoivat opiskelemaan muualle. Iso talo oli liian suuri ja muutettiin kauas pois. Olen itseopiskellut uskovaksi, mutta erittäin liberaali.

• Anonyymi kirjoitti:

Nämä VL- piirit ovat tuttuja myös minulle, koska asuin perheeni kanssa 10v. keskellä tätä yhteisöä. VL-perheiden lapset kävivät katsomassa meillä telkkaria ja jähmettyivät sohvalle. Yhden kerran kävin "opissa" heidän pappilassa. Kuitenkin kaikki se konservatiivisuus, tunnustuksellisuus ja ylihengellisyys oli liikaa. Perheissä oli lapsia max 18. Kalevala-koruja ei sallittu naisilla y.m. Myös vääriä asioita tapahtui. Matkatöissä näistä ei ollut minulle liikaa harmia. Sen jälkeen kun lapset kasvoivat opiskelemaan muualle. Iso talo oli liian suuri ja muutettiin kauas pois. Olen itseopiskellut uskovaksi, mutta erittäin liberaali.

" VL-perheiden lapset kävivät katsomassa meillä telkkaria ja jähmettyivät sohvalle."

Itse "jähmetyin" siksi, että se antoi lisää tietoa ja ihmettelin mitä syntiä siinä "TV:n liikkuvassa kuvassa" voisi olla. (Nykyään VL -liike on joutunut pyörtämään täysin puheensa mm. internetin myötä)

"Yhden kerran kävin "opissa" heidän pappilassa. "

Ei vanhoillislestadiolaisilla ole mitään pappiloita.

"Kuitenkin kaikki se konservatiivisuus, tunnustuksellisuus ja ylihengellisyys oli liikaa. "

Ei tätäkään ole. Vanhoillislestadiolaisuus on erityisesti kulttuuria, riittejä ja sosiaalista kontrollia.

"Perheissä oli lapsia max 18."

No ei tämäkään ole normi. Meillä on neljä sisarusta.

"Kalevala-koruja ei sallittu naisilla..."

Ei pidä paikkansa. Äidilläni ja siskoillani oli jo 1980 -luvulla.

• Anonyymi

" VL-perheiden lapset kävivät katsomassa meillä telkkaria ja jähmettyivät sohvalle."

Itse "jähmetyin" siksi, että se antoi lisää tietoa ja ihmettelin mitä syntiä siinä "TV:n liikkuvassa kuvassa" voisi olla. (Nykyään VL -liike on joutunut pyörtämään täysin puheensa mm. internetin myötä)

"Yhden kerran kävin "opissa" heidän pappilassa. "

Ei vanhoillislestadiolaisilla ole mitään pappiloita.

"Kuitenkin kaikki se konservatiivisuus, tunnustuksellisuus ja ylihengellisyys oli liikaa. "

Ei tätäkään ole. Vanhoillislestadiolaisuus on erityisesti kulttuuria, riittejä ja sosiaalista kontrollia.

"Perheissä oli lapsia max 18."

No ei tämäkään ole normi. Meillä on neljä sisarusta.

"Kalevala-koruja ei sallittu naisilla..."

Ei pidä paikkansa. Äidilläni ja siskoillani oli jo 1980 -luvulla.

En tutustunut tarpeeksi, mutta tarkoitin "seuroja", ei siis pappilaa. Ja meitä pakanoita oli kierrättämässä huhuja koruista ym. Peruskristitty oli liian löysä. Kontrolli oli ihannoitava asia. Naapurissa asui perhe missä oli oli 6 lasta, mutta oli myös 13 ja 18. Kaikesta päätellen olet syntynyt Pohjoisessa. Meitä työ vei etelään. En tunne VL-kulttuuria tiestysti niin hyvin kuin itse tunnet.

• Anonyymi kirjoitti:

En tutustunut tarpeeksi, mutta tarkoitin "seuroja", ei siis pappilaa. Ja meitä pakanoita oli kierrättämässä huhuja koruista ym. Peruskristitty oli liian löysä. Kontrolli oli ihannoitava asia. Naapurissa asui perhe missä oli oli 6 lasta, mutta oli myös 13 ja 18. Kaikesta päätellen olet syntynyt Pohjoisessa. Meitä työ vei etelään. En tunne VL-kulttuuria tiestysti niin hyvin kuin itse tunnet.

"Kaikesta päätellen olet syntynyt Pohjoisessa."

Näin voisi sanoa ja Suomen asuntojen neliöhinnat näyttää vaikuttavan hämmentävällä tavalla siihen kuinka Jumala "siunaa" lapsia vanhoillislestadiolaisiin perheisiin. Pääkaupunkiseudulla ja kasvukeskuksissa lapsiluku vaan jää jotenkin ihmeen syystä alhaisemmaksi 😂

• Anonyymi

> ...onko Jahve oikeasti Ramses II? ...n...Exoduksen myytissä Jahve taistelee omaa historiallista esikuvaansa Ramses II:a vastaan.

Eiköhän tuo jo osoita ajatuksesi vääräksi.

Toki myös se, että Yahweh on jo Genesiksessä, löy kapuloita rattaisiisi.

• "Eiköhän tuo jo osoita ajatuksesi vääräksi."

Miten niin?

Jos on tarina saunatontusta, joka on aivan helvetin hyvä ja kannattaa kopioida niin sitten pitää tehdä niin, että se itse keksimä mielikuvitusolento (joka ottaa saunatontun paikan) nöyryyttää sen alkuperäisen Saunatontun.

"Toki myös se, että Yahweh on jo Genesiksessä, löy kapuloita rattaisiisi."

No, Jahve Genesiksessä tuntuu erityisen päälle liimatulta. Jahve itsekin sanoo Exoduksen alussa, ettei hän esiinny Genesiksessä. Miten vitun tyhmiä te uskovaiset olette kun ette tunne VT:sta edes tällaisia perusasioita? Ei saatana 🤣

2. Moos 6:3 Abrahamille, Iisakille ja Jaakobille minä olen ilmestynyt Jumalan, Kaikkivaltiaan nimisenä, mutta nimeäni Jahve minä en heille ilmoittanut.

• Anonyymi

"Eiköhän tuo jo osoita ajatuksesi vääräksi."

Miten niin?

Jos on tarina saunatontusta, joka on aivan helvetin hyvä ja kannattaa kopioida niin sitten pitää tehdä niin, että se itse keksimä mielikuvitusolento (joka ottaa saunatontun paikan) nöyryyttää sen alkuperäisen Saunatontun.

"Toki myös se, että Yahweh on jo Genesiksessä, löy kapuloita rattaisiisi."

No, Jahve Genesiksessä tuntuu erityisen päälle liimatulta. Jahve itsekin sanoo Exoduksen alussa, ettei hän esiinny Genesiksessä. Miten vitun tyhmiä te uskovaiset olette kun ette tunne VT:sta edes tällaisia perusasioita? Ei saatana 🤣

2. Moos 6:3 Abrahamille, Iisakille ja Jaakobille minä olen ilmestynyt Jumalan, Kaikkivaltiaan nimisenä, mutta nimeäni Jahve minä en heille ilmoittanut.

> Miten niin?

Koska ajatus on ristiriitainen.

> ...Jahve Genesiksessä tuntuu erityisen päälle liimatulta.

Kuitenkin, jo Genesiksessä Jumala sana on Yahweh.

>Exoduksen alussa, ettei hän esiinny Genesiksessä

Jos ei ole esiintynyt Abrahamille, Iisakille ja Jaakobille tuolla nimellä, ei se tarkoita, ettei nimi olisi ollut jo ennen sitä tiedossa.

• Tottakai Egyptiläinen kulttuuri on vaikuttanut ympäröiviin kulttuureihin. Salomonin viisaudet ovat erinomainen esimerkki miten juutalaiset ovat lähes yksi yhteen kopioineet Egyptiläisiä sanontoja ja sananlaskuja.

Jahvellekin on laitettu lihaa luiden päälle ja sen teologiaan on lisätty ja vähennetty ajan ja tilanteen mukaan.

Mielenkiintoinen aloitus. Täytyy tutustua tarkemmin.

• "Mielenkiintoinen aloitus. Täytyy tutustua tarkemmin."

Kyllä, odotan mielipiteitäsi koska vaikutat olevan asioihin perehtynyt. Itselle tuli tämä Kadeshin taistelu ja Jahven faaraota vastaan taistelun yhteys eteen vasta juuri äsken. Tämä on kuitenkin erittäin tärkeä juttu koska Paavali vetoaa tähän samaan kohtaan ihan kristinopin keskeisimmissä opinkappaleissa. Seuraavassa pitkähkö ote Paavalin roomalaiskirjeestä:

14 Mitä me tähän sanomme? Ei kai Jumala ole epäoikeudenmukainen? Ei suinkaan.

15 Hän sanoo Moosekselle: »Minä armahdan kenet tahdon ja osoitan laupeutta kenelle tahdon.»

16 Ratkaisevaa ei siis ole, mitä ihminen tahtoo tai ehtii, vaan se että Jumala armahtaa.

17 Kirjoituksissa sanotaan faraolle: »Sen vuoksi minä korotin sinut, että sinun kohtalossasi osoittaisin voimani ja että minun nimeäni julistettaisiin koko maailmassa.»

18 Jumala siis armahtaa kenet tahtoo ja paaduttaa kenet tahtoo.

• Anonyymi

Ompas mielenkiintoinen ja asiallinen aloitus.

• Anonyymi

Missä todisteet, että Jumalaa on?

• Anonyymi

> Avaan keskustelun, onko Jahve oikeasti Ramses II?

Ei yhtään hyvää syytä uskoa niin.

• Moses_Zuckerkandl

No onhan tuossa monta hyvää syytä näiden samankaltaisuuksien vuoksi:
        - Ramses II/Jahven ulottuva käsi, jolla suojaa omia ja lyö vihollista
        - Ilmestysmaja on rakenteeltaan ja mittasuhteiltaan kopio Ramses II kenttäkomentopaikasta, joka sekin oli varmasti laajasti tuttu (ja kopioitavissa) egyptiläisten piirroksissa
        - Orontes -joessa kelluvat kuolleet heettiläiset/kaislameressä kelluvat kuolleet egyptiläiset
        - Pentaurin runo (Ramses II voiton ylistysruno)/Kaislameren taistelun ylistyslaulu

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Pekka Aittakumpu ja Jenni Simula kiistävät väitetyn aviorikoksen

"Y­lei­ses­sä tie­dos­sa oleva asia”, sanovat Kalevan lähteet https://www.kaleva.fi/pekka-aittakumpu-ja-jenna-simula-ki
      Maailman menoa
      197
      6008
    2. Miksi olet riittämätön kaivatullesi?

Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell
      Ikävä
      144
      2827
    3. Hymysi saa tunteet

Pintaan❤️ jos et tarkoita niin älä tee sitä
      Ikävä
      44
      2297
    4. Kuvaile kaivattusi

ulkonäköä?
      Ikävä
      93
      2049
    5. Aloitetaan puhtaalta pöydältä

Mukavaa iltaa mukaville. 😊 ❤️ ⚜️ Minusta ei kaikki täällä tykkää, eikä tarvitsekaan. Kun eivät ymmärrä, niin sitten ei
      Ikävä
      238
      2011
    6. Mitkä on ne arvot?

Itselleni särähtää korvaan joka kerta kun kuulen arvoista ja arvomaailmasta. Olen miettinyt paljon, että mikä on se minu
      Sinkut
      229
      1395
    7. Missä näit kaivattusi

ekaa kertaa?
      Ikävä
      77
      1362
    8. Naton korkein sotilasjohtaja: Meidän on iskettävä ensin

Olen täysin samaa mieltä ja nämä iskut pitäisi olla jo suunniteltu ja tuhota käytännössä kaikki venäjän hyökkäysmateriaa
      Maailman menoa
      294
      1346
    9. Tätä et nähnyt tv:ssä: TTK-voittaja Anssi Heikkilä avautuu suhteesta Linnea Leinoon: "Sie annoit..."

Menikö voitto mielestäsi oikeaan osoitteeseen? Linnea Leino ja Anssi Heikkilä voittivat TTK:n vain 1,2 % erolla yleisöää
      Tanssii tähtien kanssa
      13
      1297
    10. Tavarakirppis lopettaa ilkivallan takia.

Tähänkö on jo Kajaanissa tultu? Onko lasten kuriomuus jo näin pitkällä, ei kait tätä aikuiset tee. Mikä on seuraava j
      Kajaani
      6
      1226
    Aihe