Coca colasta infoa

Anonyymi

Olin aikoinaan useita vuosia coca-colan aktiivi käyttäjä.

Kaikki alkoi pienestä. Eka kerrasta lähtien tykkäsin cocan mausta ja pikku hiljaa kausittain se sai aikamoisen aseman ruokailussani ja elossani. Viime vosina coca oli päivän aikana juoma lähes kaikessa. Ruokailun, retkeilyn, janon, ajankulun ja muun vastaavan seuralaisena sitä tuli juotua aika lailla.

Normaali päiväkulutus oli vähintään 1 1/2 litran pullo. Se oli oikeastaan minimi. Oikein suuren kukutuksen aikoina meni tuollaiset 3-4 litraa päivässä.

Miksi ? Cocan maku oli aika hurmos. Välillä joissain ruokaloissa ottaessani cocaa siinä oli kuitenkin aivan etova metallimainen maku. Sen takia joskus oli pakko jättää cocan juominen kesken. Onneksi sellaista tapahtui vähän. Vika oli tietenkin laitteissa, joista metellimainen maku tarttui.

Riippuvuus cocasta iski salaa. En nuorena tiennyt moisen lisäaineista juuri lainkaan. Kofeiinia tiesin siinä olevan vasta n. 10 v sitten. Mutta siitä välittämättä cocaputki jatkui.

Rahaa juomaan meni aika lailla. Kun paljon juo niin rahaa menee. Vuodessa meni rahaa, jota en edes ajatellut, n. 900-1200 e.

Yhtään liioittelematta: olin koukussa. Olin yhtään kaunistelematta samanlaisessa loukussa kuin alkoholisti mutta vain eri aineeseen.

Miksi näin kävi ? Luulen ja voin suoraan sanoen todeta, että miksi colaan olisi laitettu kofeiinia ellei se tuottaisi aineeseen sellaista joka takaa myytävyyden ja tehon. Kehoni oli joutunut kofeiiniloukkuun. Ellen ottanut cocaa olin väsynyt ja tuntui kuin kehoni olisi ollut ikään kuin tulessa. Jotain tuntui puuttuvan. Ja toki oli kyseessä kofeiinin puute.

Mutta asiassa oli ja ilmeni myöhemmin eräs hyvin ikävä piirre. Nimittäin cocacola aiheutti voimakasta ärtyisyyttä, kiukkuisuutta, lyhytjänteisyyttä, levotonta ja väsymystä poistamatonta unta. Päiväällä oli pakko usein ottaa torkkuja, koska yön aikana ei unitarve tullut tyydytettyä, vaikka nukuin yleensä n. 7-8 h.

Lisäksi masennus tuntui tulevan ajoittain tosi voimakkaana. Olin siipi aivan maassa. Oli kuin elämästä olisi kadonnut tarkoitus ja mielekkyys. Töissä olin ajoittian aivan naatti.

Viimeisinä aikoina ennen colan lopetusta oli rintani ja sydän tosi kipeät. Niitä särki kovasti. Menin puhumaan asiasta lääkärille. Mitään varsinaista vikaa ei kuitenkaan löydetty. Sydän löi yöllä n. 42 lyöntiä/min. Päivällä keskisyke n. 55-60. Olen yleiskunnoltani varmaan keksitasoa hiukka alemmalla.

Elämä oli aika alhaalla. En vain tiedostanut olevan rotanloukussa: coca-colan suurkuluttaja.

Lopulta ajattelin asiaa syvällisesti. Päätin lopettee kolan juonnin täysin.

Vieroitusoireet oli aika rajut. Hillitön päänsärky n. 2 vk. Väsymys ja masennus tuli aika lailla. Ei ollut intoa mihinkään.

Mutta kuukauden sisällä alkoi asiassa tulla edut esiin. Lähes jatkuvasti ollut päänsärky, jonka takia käytin päänsärkylääkkeitä paljon, loppui täysin. Yöunista tuli sikeitä ja päiväuupumus hävisi. Unesta tuli unta. Huomasin myös ärsyyntyneisyyteni poistuneen.

Kaiken lisäksi olen saanut kyvyn keskittyä takaisin.

Sydän ja rintakivut hävis täysin. Rytmihäiriöt rauhoittuivat.

Eli kolan jättö on ollut yksinomaan viisas valinta. Olen onnellinen päätöksestäni ja ryhtymisestä siihen.

Juon nykyään jano- ja ruokajuomana lähes yksinomaan vettä. Limsoja juon ylipäätään aika harvoin. Colaa en siis lainkaan. Mehuissa on kyllä mitä valita. Mahdollisuuksia kyllä riittää.

Cola jota join oli lightia. En usko pätkääkään toisenkaan colan eli sen jossa sokeri makeutusaineena olevan parempi ja yhtään haittavaikutuksettomampi kuin lightikaan.

Varoitukseni:
- älä käytä coca-colaa lainkaan tai jos käytät niin vain lasi päivässä riittää
- colan lisäaineet aiheuttavat voimakkaita haittoja
- älä anna lapsillesi coca-colaa
- pidä perheesi juomista cola pois kokonaan

Lopetan runoelmalla:

Kun coca-colaa juo, niin helvetin se tullessaan tuo.
Päätä särkee ja paha olla, eikä siedä paikallaan olla.
Rahan takia se maailmaan luotiin, sillä rahaa rikkaiden tilille tuotiin.
Colan käyttäjä kärsii ja eloaan pilaa, niin päiviänsä tuskiin hilaa.
Älä sinä ihminen eloasi hukkaa, vaan cola pöydältsäi alas pukkaa.
Niin saat uutta intoa ja tempoa arkeen, niin terveyttäs kuntoon kun otat neuvoni varteen.
Vesi on kaikkein paras, eikä se ole mikään rahavaras.
Sitä voi juoda, sillä saunassa löylynsä luoda.
Sillä kun itsensä pesee niin on siisti, ja sillä myös matot puhtaaksi saa niin iisisti.
Uida ja molskia siinä voi, ja tämän jälkeen sanoa: " Ihanaa, oi oi...."

Tsemmppiä ja hyvää jatkoa ilman coca-colaa

1

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Jos otit colaa laitoksessa automaatista lasiin, syynä on se että juoma tehdään laitteessa sekoittamalla tiivistettä paikalliseen vesijohtoveteen. Siksi maku voi olla muuta kuin pullosta juotuna.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      91
      1515
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      170
      1213
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      104
      1060
    4. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      15
      957
    5. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      83
      875
    6. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      66
      803
    7. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      40
      777
    8. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      60
      744
    9. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      289
      743
    10. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      738
    Aihe