Kuvitellaan tilanne että akkuauton ajoakku on omistajan mielestä vain liian heikko kapasiteetti 300 000km ja 15v kohdalla (esim. 80% kapasiteesistä jäljellä), mutta jostain syystä ei halua luopua autostaan vaan päättää tehdä kalliin ajoakun vaihdon. Samoin vetyauton polttokennon teho on hiipunut (tai jopa hajonnut) ja ei jaksa enään kunnolla tuottaa sähköä sekä korkeapainevetytankki ja pieni ajoakku pitäisi uusia. Kumpaankin autoon uusitaan samalla uuden sukupolven akku (plus uudempi polttokennotekniikka) kasvattaen kapasiteettia.
Riippuu varmasti paljon auton merkistä (valmistajasta) operaation kulut. Sähköauton ajoakun koosta (hinnasta) eli pieni akkuiseen maksaa vähemmän kuin isomman akkuisen sähköauto. Samoin vetyauton polttokennon, vetysäiliön ja ajoakun hinnasta.
Suuri kysymysmerkki on myös paljonko menee työtunteja kun aika paljon kummassakin pitää purkaa. Meneekö sähköautossa vähemmän kun kohteena vain akku (pohjan kautta?) irroitettuna mutta vetyautossa kohteita on enemmän vetytankin tyhjentämiseen (vähäisten vetyjen siirto toiseen tankkiin jos ei täysin voi "tyhjäkäyttää" loppuja pois), polttokennon (moottorin) vaihto ja vetytankin vaihto? Voisin olettaa että vetyautoissa joutuu enemmän purkamaan eri kohteita päästen niihin käsiksi että saadaan komponentit vaihdettua lisäten selvästi työtunteja?
Tämä on vaikea kysymys pohdittavaksi kun sähköautoja on paljon eri malleja ja vetyautoja muutamia malleja. Joku yksittäinen sähköauto voi olla vielä "halpa" vaihtaa, mutta joku toinen tolkuttoman kallista että ei edes kannata mitenkään taloudellisesti vaikka autoaan rakastaisikin. Vetyautojen malleja vähän, joten vetyautojen osalta varmaan helpompaa jotain keskiarvoa arvioida?
Kumman auton KOKONAISKULUT tulevat operaatiossa HALVEMMAKSI kun lasketaan osien hinta plus työ (työtunnit)? Selviääkö joku auto työtunteina alle päivässä (6h?)ja joku toinen auto menee kolme päivää (72h?).
Kumpi tulee kalliimmaksi, akun vaihto vai polttokenno+vetysäiliö?
25
924
Vastaukset
- Anonyymi
Eli:
Sähköauton ajoakun vaihto töihineen, mitä maksaa?
Vetyauton polttokennon, pienen ajoakun ja vetysäiliön vaihto.... töineen, mitä maksaa? - Anonyymi
Tämän päivän tiedon mukaan polttokenno kestää maksimissan 160tkm, eli e pitää vaihtaa kahteen kertaan akustoihin verrattuna.
- Anonyymi
Jumalauta, vielä tuhannen kerran, että polttokennot kestävät vähintään 160 tuhatta MAILIA.
Esim. GM:n polttokennolle tehtiin 100000 mailin käyttötesti ja sen jälkeenkin kenno oli vielä ok. Kalifornian hallinnon tilaaman selvityksen mukaan nykyisten polttokennojen kesto vaihtelee 160000-240000 mailin välillä.
- Anonyymi
Tietenkin kokonaiskuluihin pitää laskea myös käyttö- ja huoltokulut koko tuon 15 vuoden aikana. On typerää laskea vain yksi ainoa kulu ja miettiä sitä.
Ja miksi autoa pitäisi "rakastaa"? Auto on vain kulkuväline paikasta A paikkaan B, ei mitään muuta. En ymmärrä, miksi autoa kohden pitäisi olla mitään tunteita. En itse ainakaan "rakasta" autoani.
Jos itsellä on sellainen tilanne, että auto ei enää kovin arvokas ole ja huollot maksavat paljon niin kylmästi vaihdan autoa.- Anonyymi
Mitä sinä täällä sitten loisit jos auto on sinulle vain välttämätön paha, etkä siitä välitä millaisen kyydin se antaa jne....?
Tosin tuollaiset puheet paljastaa persaukisuuden 95%:sti. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mitä sinä täällä sitten loisit jos auto on sinulle vain välttämätön paha, etkä siitä välitä millaisen kyydin se antaa jne....?
Tosin tuollaiset puheet paljastaa persaukisuuden 95%:sti.Ei monet rikkaatkaan pahemmin välitä autoista muuta kuin että se kuljettaa paikasta A paikkaan B. Monille rikkaillekin auto on vain välttämätön paha. Tuo teksti ei kerro mitään persaukisuudesta.
- Anonyymi
Nykyrahalla ja hinnoilla tuolle järkevä korjaus olisi:
-vetoaisat hevoselle eteen ja kaikki ylimääräinen paino pois.
-15 kW agrekaatti katolle tuomaan lisää rangea. Polttokenno härvelit puretaan turhana painona pois. - Anonyymi
LG:n 9.8kwh aurinkoakku maksaa saksassa noin 5000e. Luulisi tuohon hintaan pystyvän myymään käytetyn sähköauton akun.
Gruber motor kunnostaa teslan akkuja. Vaihtaa jopa yksittäisiä sormikennoja ja bms-levyjä. Sama homma tulee eurooppaan. https://youtu.be/F-B_8oMZNeI - Anonyymi
Vetyuto on yksisarvinen. Aivan sama jos änkyttäisit ydinkäyttöisistä Ladoista.
- Anonyymi
No kuvitellaanpa polttomoottoriauto jossa on 300 000 km mittarissa ja moottori hajoaa.
Kuka ihan oikeasti haluaa pitää auton, mutta ostaa ja asennuttaa siihen uuden moottorin?
Niin, ei kukaan.
Joku pellepeloton hankkii sitten kierrätetyn moottorin ja asentaa sen koska osaa. Samalla lailla se sähkö- tai vetyautoa elvyttävä tekee tuon nyrkkipajassaan. Ei tuollaisia teetetä merkkiliikkeessä uusilla osilla. - Anonyymi
Tuollaisessa tilanteessa kummassakin tapauksessa toteutustapa on yksinkertainen. Auto romutetaan ja raaka-aineet otetaan talteen. Omistajalle maksetaan joku pieni romutuspalkkio jonka voi käyttää hyväksi uutta vastaavaa autoa hankittaessa (Suomessakin jo käytössä rajoitetusti).
- Anonyymi
Miksi auto pitää romuttaa, jos vain akku tai polttokenno on rikki? Eikö kestävämpää kehitystä olisi vaihtaa vain akku tai polttokenno?
- Anonyymi
Kukaan ei halua edes teoriassa pohtia elvyttämisen eroja? Nissan leaf akkupaketin koosta riippuen vaihdettaessa (kolariautosta) käytetty akku vaihto maksaa 2000-5000e töineen, joten ei välttämättä mahdottomasti. Nissan liikkeessä voi maksaa todella paljon enemmän esim. 15 000e.
https://www.youtube.com/watch?v=dBcg0BxKg0o
Vastaavasti kolaroituja vetyautoja on paljon vähemmän tarjolla kun autokanta lähes olematon (ainakin Norjassa ja Ruotsissa), joten varmaan hintakin osille on sitten selvästi kalliimpia kun kysyntää on?- Anonyymi
Vetyautokanta on olematon koko maailmassa, eikä muutosta ole tulossa !
- Anonyymi
Alkuperäinen 40kw Leaf vaihdettu 60kw akku, joka tuottaa ongelmia. Ei välttämättä kannata kuin vaihtaa vain samanlainen 40kw tilalle.
https://www.youtube.com/watch?v=mRu7o5_-2nI - Anonyymi
Hybridien ja täyssähköautojen akkujen vaihdoista. Arvioita myös työtunneista.
https://www.taloustaito.fi/vapaalla/sahkoautojen-akuissa-hammentavat-hintaerot/#8978037f- Anonyymi
Tuo vaatisi sen että autovalmistaja tukee uusien akkujen vaihtoa eli tekevät eri malleihin akkuja joita ei ole uusissa käytössä.
Kun yksi akku painaa jopa useita satoja kiloja ja kokoa paljon niin luulen että valmistaja joutuu hinnoittelemaan akut niin korkeaksi että käytännössä täysähköjen akkuja ei ole mahdollista uusia takuun ulkopuolella.
- Anonyymi
Olen kanssasi samaa mieltä että kun sähköautolla on ikää esim. 15 vuotta, niin helpommalla pääsee kun vain ostaa vaikka 5 vuotta vanhan käytetyn sähköauton kuin alkaa vaihtamaan akkua. Todennäköisesti vanhan myynti ja uudemman osto rahassa mitattuna (erotus) tulee jopa halvemmaksi saaden myös uudemman tekniikan auton alle parempine ominaisuuksineen, jolloin harvempi viitsii ryhtyä akunvaihtoon.
- Anonyymi
Teslan johonkin malliin akun vaihto 22 000 dollaria.
https://www.youtube.com/watch?v=T7Q0nNkQTCo- Anonyymi
Varmaan akussa on niin huono kate ettei tesla voi myydä niitä halvemmalla ja kaikki menee tuotantoon.
Akkujen korjaus on hieman niin ja näin. Tesla "hakkeri" Jason Hughes on on hieman erimieltä tuosta korjauksesta: https://twitter.com/wk057/status/1437607772959428608?s=21
"I can't believe this is being touted as a fix. You can't replace individual modules in an S/X pack. There's no way to match them well enough for a long term fix. Might last a few months, but will invariably die again. Have tried it a half-dozen times. Best run was about a year."
Itse hieman ihmettelen ettei balansointia saada tehtyä. Ilmesesti Tesla sorttaa akkukennot tehtaalla todella tarkkaan ennen akuston kaasaamista. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Varmaan akussa on niin huono kate ettei tesla voi myydä niitä halvemmalla ja kaikki menee tuotantoon.
Akkujen korjaus on hieman niin ja näin. Tesla "hakkeri" Jason Hughes on on hieman erimieltä tuosta korjauksesta: https://twitter.com/wk057/status/1437607772959428608?s=21
"I can't believe this is being touted as a fix. You can't replace individual modules in an S/X pack. There's no way to match them well enough for a long term fix. Might last a few months, but will invariably die again. Have tried it a half-dozen times. Best run was about a year."
Itse hieman ihmettelen ettei balansointia saada tehtyä. Ilmesesti Tesla sorttaa akkukennot tehtaalla todella tarkkaan ennen akuston kaasaamista.Kaikki akut menevät uusiin autoihin eikä ylimääräisiä oikein ole, mikä vaikuttaa näihin hintoihin. Jos akkuja olisi paljon ja olisi myös muita akkujen valmistajia (joita ei vielä ole), voisi akku maksaa paljon vähemmän. Ja tietenkään akkuja ei löydy varaosinakaan, joten mikään muu huolto ei akkua voi vaihtaa.
- Anonyymi
Ilmeisesti korjaus ei kestänytkään ja akkuhajosi uudestaan.
https://mobile.twitter.com/wk057/status/1480403593794621442
5 tonnia korjaushuijauksesta?
- Anonyymi
Plus vetyauton säiliöiden putkitus polttokennolle ja ehkä myös paineensäädin pitää vaihtaa. Tulee kyllä hintaa kaikille hiluille ja töille. Voi olla että on myös luvanvaraista työtä tulevaisuudessa, koska vuotava vetykaasu on vaaralllista.
- Anonyymi
Oikeissa sähköautoissa ns. skid-board tyyppisen
akun vaihto yksinkertainen operaatio. Alle puolituntia ja akku irti.
Legacy makerit vaan tykkää kardaanitunneleista ja haluaa sijoitella akkuja mihin pystyvät. Kova homma purkaa sisustaa yms.
Vetyautoissa yllättävä kustannus on km tarkistukset. Miraissa tarkitus 8000 km välein. Uusissa kuuluu hintaan mutta vanhoissa kuluttaja maksaa ja kukaan ei tiedä paljonko on. Mersun NDG kaasuauton tankin vaihto maksoi oulussa lähes neljä tonnin. Ja se on perus tankki. - Anonyymi
Ok, vedetään uusi kerros "tervaa" nykyisen bensa japsin pohjaan, ja jatketaan huoletonta ajamista vielä 20 vuotta. Antaa muiden toimia koekaniinina, näille keskeneräisille keksinnöille.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1006484
Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta
Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t303873törniöläiset kaaharit haaparannassa
isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/283260Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!
https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu3761774- 331408
- 271350
Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän
Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi471023Anteeksi kulta
En oo jaksanut pahemmin kirjoitella, kun oo ollut tosi väsynyt. Mut ikävä on mieletön ja haluisin kuiskata korvaasi, hyv11976Perttu Sirviö laukoo täydestä tuutista - Farmi Suomi -kisaajista kovaa tekstiä "Pari mätää munaa..."
Ohhoh, Farmilla tunteet alkaa käydä kuumana, kun julkkiksia tippuu jaksosta toiseen! Varo sisältöpaljastuksia: https:11910- 42879