Pallolaajennus jalkoihin

Anonyymi

Kuinka helposti eli nopeasti olette päässeet kunnalliselle jalkojen pallolaajennukseen kun on ilmennyt jo muutoksia jalkonen ihossa ? Leikataanko molemmat jalat yhtaikaa ? Kuinka nopeasti verenkierron auttaminen helpottaa ihosairauksiin ja haavojen paranemiseen ? Millainen itse leikkaus on ? Täytyykö pukeutua jotenkin, mennäänkö sisään nivusista eli onko alusvaatteet jätettävä pois ? Sellainen ajatus tuntuu tässä vaiheessa vielä kiusalliselta. Pääseekö kotiin samana päivänä ? Sattuuko toimrnpide ?

8

947

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Minulla kävi päinvastoin. Varpaaseen tuli haava, joka diabeetikkona parani huonosti ja parentelu kesti jopa vuosikausia. Loppujen lopuksi varvas tulehtui pahasti jolloin jouduin sairaalaan. Tuolloin tutkittiin jalkojen verisuonet je ennen kuin varpaalle tehtiin mitään, suoritettiin jalan valtimoiden pallolaajennukset. Lääkäri totesi ettei varpaan operaatiota voida tehdä ennen kuin varmistetaan riittävä verenkierto jalkaterään saakka takaamaan paranemisen.

      Pallolaajennus tapahtui päivystyksellisesti ja jonotin siihen osastolla. Sisään mentiin nivusesta ja niin se kuin aukon sulkeminen toimenpiteen jälkeen tuntui inhottavalta ja kivuliaalta. Pallolaajennus tuntui kipuna niissä kohdissa joissa se tehtiin suonessa, mutta sen kyllä sieti. Vaijerin kuljetus suonissa ei tuntunut, näkyi vaan kuvaruudulla. Koska olin sairaalassa toimenpiteen aikana, minulla ei ole kokemusta miten se olisi suoritettu kotoa saavuttaessa. Toimenpide tehdään leikkaussaliolosuhteissa, joten ilmeisesti kotoakin saavuttaessa vaihdetaan leikkaussalivaate. Toimenpiteeseen kutsuttaessa annetaan varmaan tarkemmat ohjeet.

      • Anonyymi

        Kiitos vastauksestasi. Pelkään itse asiassa toimenpidettä. Eikö aukosta menemiseen sekä sen sulkemiseen riittänyt paikallispuudutus ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos vastauksestasi. Pelkään itse asiassa toimenpidettä. Eikö aukosta menemiseen sekä sen sulkemiseen riittänyt paikallispuudutus ?

        Kyllä kai tuo nivustaive puudutettiin, yllättäen en muista vaikka toimenpiteestä ei ole vielä kovin monta viikkoa. Mutta silti se tuntui ilkeältä, ei kuitenkaan sattunut mahdottomasti, joten eiköhän puudutettu.

        Olin ensimmäisen kerran tuossa toimenpiteessä, joten en osannut varautua mitenkään. Toimenpiteen jälkeen oli maattava sängyssä muutama tunti ja myöhemminkään ei saanut nostaa mitään muutamaa kiloa raskaampaa. Itselleni se ei ollut ongelma koska olin sairaalassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä kai tuo nivustaive puudutettiin, yllättäen en muista vaikka toimenpiteestä ei ole vielä kovin monta viikkoa. Mutta silti se tuntui ilkeältä, ei kuitenkaan sattunut mahdottomasti, joten eiköhän puudutettu.

        Olin ensimmäisen kerran tuossa toimenpiteessä, joten en osannut varautua mitenkään. Toimenpiteen jälkeen oli maattava sängyssä muutama tunti ja myöhemminkään ei saanut nostaa mitään muutamaa kiloa raskaampaa. Itselleni se ei ollut ongelma koska olin sairaalassa.

        Miten on jalkojesi kunto nykyisin, kun pallolaajennukset on tehty ? Kuinka monta henkilöä tuollaiseen leikkaukseen osallistui ? Lähtikö haavat paranemaan ja tunto tai väri/pigmentti paranemaan ?Tarvitsitko leikkauksen jälkeen tukisukat ? Annat omalla kokemuksellasi toisillekin toivoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten on jalkojesi kunto nykyisin, kun pallolaajennukset on tehty ? Kuinka monta henkilöä tuollaiseen leikkaukseen osallistui ? Lähtikö haavat paranemaan ja tunto tai väri/pigmentti paranemaan ?Tarvitsitko leikkauksen jälkeen tukisukat ? Annat omalla kokemuksellasi toisillekin toivoa.

        Minulle nuo pallolaajennukset tehtiin noin kuukausi sitten ja silloin pari päivää myöhemmin amputoitiin se tulehtunut varvas. Leikkaushaava on parantunut hyvin parantuneen verenkierron ansiosta. Muuten jalkojen toiminnassa ei ole suurempaa muutosta, siinä mielessä pallolaajennusta ei edes huomaa. Vain ilmeisesti pahin avattu kohta aiheuttaa välillä pientä jälkikipua.

        Koska kyse oli valtimojen pallolaajennuksista, ei tarvittu tukisukkia (niitä käytetään laskimoleikkauksissa). Verenkierto toimi tuossa jalassa jotenkin vaikka valtimoiden pääväylät olikin tukossa, joten kovin suuria muutoksia ihossa ei näkynyt. Valtimotukoksia ei edes arvattu ennakkoon koska oireita niistä ei ollut, vasta tuon edessä olleen leikkauksen vuoksi tehdyissä ultraääni- ja magneettitutkimuksissa havaittiin valtimotukokset. Osaltani siis ehdittiin "hätiin" hyvissä ajoin, omaisellani ei voitu enää tehdä tätä, koska tukoksia oli liikaa ja oli aiheuttanut jo parantumattoman säärihaavan.

        Henkilökuntaa tuossa pallolaajennuksessa ei ollut kovin paljon, salissa oli ainakin alussa pari hoitajaa, ehkä myöhemmin joku muukin (suojausten alta en nähnyt kaikkia) ja sitten lääkäri joka teki laajennukset röntgenohjatusti.


    • Anonyymi

      Entäpä jos ei pallolaajenneta jalkoja ? Jos jumppaa ja voimistelee jalkoja (jalkateriä omassa tapauksessani lähinnä) ja syö Asperin Cardiota tai Primaspania tukoksiin (samalla sepelvaltimotukoksiinkin) päivittäin ? Eräs sairaanhoitaja kerran mainitsi, että pari primaspania pitäisi viikossa ainakin syödä ?

      • Anonyymi

        Vastailen vielä noiden monien vastausten lisäksi. Yksi valtimoista tukkeutui nopeasti pallolaajennusten jälkeen, mutta tutkimuksissa todettiin että verenkierto riitti loppujenkin varpaiden amputointihaavan paranemiseen ja niinhän se paranikin. Jo silloin sairaalassa määrättiin 100 mg:n aspiriinilääkitys päivittäin pysyväksi. Olin syönyt päivittäin jo vuosia Aspirin Cardiota ennen tuota löydöstä, eikä siis auttanut.


    • Anonyymi

      Yks yli kahdeksankymppinen kaveri kuoli jalkasuonileikkaukseen!

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      64
      4406
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2219
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1734
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1478
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      25
      1411
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1278
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1207
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1126
    9. 22
      1076
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1004
    Aihe