Kulttuurin muutos jo sinänsäkin koko ajan vähentää kirkon merkitystä, mutta kirkon sisällä vaikuttavat virtaukset nopeuttavat suuresti kehitystä.
Suurimpia kirkon virheitä:
1. Psykologian tuleminen sanoman sisällöksi.
2. Jatkuva kokoustaminen estää toimintaa ja yleisön palvelemista.
3. Uudistusvimma on tuhonnut lähes kaiken perinteisen.
4. Päivi Räsänen on aiheuttanut suuren jäsenkadon, koska yleisö mieltää hänet kirkon edustajaksi, eikä tunne hänen edustamaansa linjaa siedettäväksi.
5. Kirkko sallii työntekijöittensä kuulua uskonnolliseen salaseuraan, jopa korkeimmalla tasolla.
7. Kirkko ei ole enää paikka, jossa saa levätä, vaan paikka, jossa tuputetaan tehtäviä. Kirkon työntekijät eivät halua tehdä sitä työtä, mihin heidät on palkattu, vaan haluavat olla toimialanjohtajina "ohjaamassa" vapaaehtoistyöntekijöitä.
Kirkko menee kohti vähenevää merkitystä
73
757
Vastaukset
Esimerkiksi diakonissa ei ole mielestään diakoniatyön tekijä, vaan diakoniatyön johtaja, nuorisonohjaaja ei ole nuorisotyön tekijä, vaan nuorisotyön johtaja.
Jos seurakunta on muuttovoittoalueella ja kasvava, havaitaan, että tarvitaan ja palkataan uusi työntekijä. Kun hän istuu kaikki jo ennestään olevat palaverit ja suunnittelukokoukset, nämä pitenevät, ja itse työhön käytettävä aika lyhenee kaikilta. Siis työ taantuu.
Kun runnottiin jumalanpalvelusuudistus, selittivät innokkaat uudistajat, kuinka jumalanpalvelukset ansaitsevat tulla uudistetuiksi, koska ne ovat kirkon juhlia. Seuraus oli kuitenkin, että näihin juhliin osallistuneitten määrää ei enää edes kehdata tilastoida.
Vanhat virret olivat saapuneet Suomeen Keski-Euroopasta usein korvakuulolta, joten niiden sävel ja rytmi olivat hiukan erilaiset kuin syntyessään. Virsikirjan uudistajat saivat päähänsä "palauttaa" virret "alkuperäiseen" muotoon, jota Suomessa ei ollut koskaan noudatettu. Kansalle tutut ja vuosisatoja vanhat virret katosivat.
Uudistajille ei tullut edes mieleen, että kansa haluaisi jotakin perinteellistä, pysyvää ja rauhallista.
Psykologiaa on julistettu kirkossa jo kuutisenkymmentä vuotta. Tulokset eivät vakuuta. Moni on jo jättänyt kirkon, kun ravitseva ruoka on käynyt harvinaiseksi. Koska lahkolaisuus kauhistuttaa, ei ole enää mihin mennä.Lisäisin vielä kohdan, joka ei heti tullut mieleen.
8. Kirkko politikoi. Vastoin yleistä hokemaa politiikka ei ole "yhteisten asioitten hoitamista" vaan taistelua etujen saamisesta omalle ryhmälle, jopa itselleen. Tällainen ei sovi kirkolle, koska aina onnistuessaan politiikassa karkottaa samalla muita.- Anonyymi
"Vastoin yleistä hokemaa politiikka ei ole "yhteisten asioitten hoitamista" vaan taistelua etujen saamisesta omalle ryhmälle, jopa itselleen."
Puoluepolitiikka on oman ryhmän etujen ajamista. Mutta politiikkalohkojen sisältö on yhteisten asioiden hoitoa. Kirkko voi esim. ottaa kantaa yhteiskunnallisiin kysymyksiin lähimmäisen rakkaudesta käsin. Sekin voi toki olla joillekin olla ruma sana. Hyvää arvostelukykyä se tosiaan vaatii.
Suurimpia kirkon virheitä:
1. Psykologian tuleminen sanoman sisällöksi.
En ihan ymmärrä tätä. Psykologia on tiede, joka tutkii ihmisten käyttäytymistä. Psykologisoinnin ymmärrän siten, että yksilön ongelmia pidetään hänen itsensä syynä. Väistetään vastuuta muuttaa yhteisöä tai yhteiskuntaa ja aletaan ”hoitamaan” tätä yksilöä.
2. Jatkuva kokoustaminen estää toimintaa ja yleisön palvelemista.
Luterilaisen kirkon hallinto kieltämättä on varsin byrokraattinen ja jäykkä. Monet asiat voisi hoitaa paljon sujuvammin ja yksinkertaisemminkin.
3. Uudistusvimma on tuhonnut lähes kaiken perinteisen.
Oikeastaan olen aika lailla toista mieltä. Perinteitä jos tarkastellaan laajemmin, niin tietyissä asioissa niitä on aivan liikaa. Muutokset ovat olleet hyvin hitaita, kun tarkastelun jaksoksi laittaa vaikka 40 vuotta. Sitten jos tarkastellaan käytännön muutoksia, esim. hengellisten tilaisuuksien kautta, muutokset ovat olleet hyvään suuntaan, tosin näissäkin tietty jäykkyys vielä on havaittavissa.
4. Päivi Räsänen on aiheuttanut suuren jäsenkadon, koska yleisö mieltää hänet kirkon edustajaksi, eikä tunne hänen edustamaansa linjaa siedettäväksi.
Tämä pitää paikkansa. Vaikka Räsänen kuuluu toki kirkkoon, hänet mielletään hänen poliittisen asemansa vuoksi jotenkin merkitykselliseksi kirkon hengellisen opin edustajaksi. Tämä on väärä käsitys, sillä Räsänen edustaa pientä vähemmistöä.
5.Kirkko sallii työntekijöittensä kuulua uskonnolliseen salaseuraan, jopa korkeimmalla tasolla.
Tämä on aika outo väite, en ole kuullutkaan mistään salaseuroista, joten tuota pitäisi väittäjän tarkentaa sekä perustella paremmin.
7. Kirkko ei ole enää paikka, jossa saa levätä, vaan paikka, jossa tuputetaan tehtäviä. Kirkon työntekijät eivät halua tehdä sitä työtä, mihin heidät on palkattu, vaan haluavat olla toimialanjohtajina "ohjaamassa" vapaaehtoistyöntekijöitä.
Hmm. Ei minulle kyllä ole tuputettu yhtään mitään. Enkä koe mitenkään pahana, että innostetaan toimimaan vapaaehtoistyössä. Sehän on yksi kristinuskon perusjuttu, että vapaa ehtoisesti tehdään jotain muiden ihmisten auttamiseksi. Tämä on myös ns. rivijäsenen tapa osallistua omalla tavallaan tärkeäksi kokemiinsa toimintoihin.
Toiseen väitteeseen siitä, ettei kirkon työtekijät tee sitä työtä, mihin heidät on palkattu, kaipaan myös lisää selityksiä.- Anonyymi
"1. Psykologian tuleminen sanoman sisällöksi."
Ei kai sentään sanoman sisällöksi? Ihmisen käyttäytymisen ymmärtäminen ei liene pahasta, sillä ohut ihmiskäsitys on rikkonut monia tarpeettomasti.
"5.Kirkko sallii työntekijöittensä kuulua uskonnolliseen salaseuraan, jopa korkeimmalla tasolla."
Vapaamuurarit?
Tarkoitatko, että usko on korvattu psykologialla ja uskonto uskontotieteellä tai jotain muuta vastaavaa?
Tarkoitan sitä, että kristinuskon sanoma syntien anteeksisaamisesta Jeesuksen sovintotyön kautta ja pääsy iankaikkiseen elämään, on jäänyt hämärään, kun julistus on muuttunut psykologismiksi. Korjausliike on jo meneillään.
Uskontotiede on eräs tutkimusala. En ole havainnut, että uskontotieteellinen tutkimus olisi vähääkään edistänyt psykologisoivaa julistusta. Eron etsiminen uskonnon ja uskon välille on silkkaa kielellistä harhailua.dano.m kirjoitti:
Tarkoitan sitä, että kristinuskon sanoma syntien anteeksisaamisesta Jeesuksen sovintotyön kautta ja pääsy iankaikkiseen elämään, on jäänyt hämärään, kun julistus on muuttunut psykologismiksi. Korjausliike on jo meneillään.
Uskontotiede on eräs tutkimusala. En ole havainnut, että uskontotieteellinen tutkimus olisi vähääkään edistänyt psykologisoivaa julistusta. Eron etsiminen uskonnon ja uskon välille on silkkaa kielellistä harhailua."...kun julistus on muuttunut psykologismiksi. "
Voisitko avata vähän, mitä tuolla noin konkreettisesti tarkoitat?- Anonyymi
mummomuori kirjoitti:
"...kun julistus on muuttunut psykologismiksi. "
Voisitko avata vähän, mitä tuolla noin konkreettisesti tarkoitat?Kyllä sinä tiedät! Älä kiemurtele!
mummomuori kirjoitti:
"...kun julistus on muuttunut psykologismiksi. "
Voisitko avata vähän, mitä tuolla noin konkreettisesti tarkoitat?Kun iskusanaksi tuli 60-luvulla, että "ihminen tulee kohdata ihmisen omilla ehdoilla", alkoi psykologistinen kausi, jossa peiteltiin sanomaa "ristin hullutuksesta". Arveltiin sen olevan liian vahvaa ruokaa. Ei sitä missään sanottu, mutta se oli kirkossa pohjavireenä vuosikymmeniä ja on vieläkin, vaikka psykologismin pahin aika jäikin noin 80-luvulle.
Kirkon gurut, jotka huolehtivat kirkon työntekijöiden jatkokoulutuksesta Järvenpäässä, olivat suorastaan Freudin luokkaa olevia peittelemättömiä hihhuleita. He toimivat vielä myöhemminkin kammetakseen julistusta avoimen psykologismin suuntaan. Nyt kamalimmat ovat jo eläkkeellä.
Piispa Kansanaho kuvasi tilannetta sanomalla hiukan sovinistisin sanoin, että julistus ei ole miehekästä.dano.m kirjoitti:
Kun iskusanaksi tuli 60-luvulla, että "ihminen tulee kohdata ihmisen omilla ehdoilla", alkoi psykologistinen kausi, jossa peiteltiin sanomaa "ristin hullutuksesta". Arveltiin sen olevan liian vahvaa ruokaa. Ei sitä missään sanottu, mutta se oli kirkossa pohjavireenä vuosikymmeniä ja on vieläkin, vaikka psykologismin pahin aika jäikin noin 80-luvulle.
Kirkon gurut, jotka huolehtivat kirkon työntekijöiden jatkokoulutuksesta Järvenpäässä, olivat suorastaan Freudin luokkaa olevia peittelemättömiä hihhuleita. He toimivat vielä myöhemminkin kammetakseen julistusta avoimen psykologismin suuntaan. Nyt kamalimmat ovat jo eläkkeellä.
Piispa Kansanaho kuvasi tilannetta sanomalla hiukan sovinistisin sanoin, että julistus ei ole miehekästä.En halua lisää mainosta ko. salaseuralle toistamalla sen nimeä, mutta lienee syytä kertoa, että ortodoksisessa ja Rooman kirkossa kuuluminen siihen on ehdoton ei. Eräs suomalainen ortodoksinen piispa siinä erehtyi, mutta kun hänelle kerrottiin kirkon yksiselitteinen kanta, hän erosi heti.
- Anonyymi
Elävä ja elämään kokonaan vaikuttava usko Jeesukseen on kirkossa korvattu runoudella, kauniilla puheella, opetetulla äänenkäytöllä, tieteellinen ja liikuttavilla tarinoilla pienistä pojista ja tytöistä.
Tuo äänenkäyttö on hassua. Miespapit suhauttaa ässät toisesta suupielestä kuten Laajasalokin opetteli, mutta lopetti tällaisen heti alkuunsa. Naispapit hengähtää itkuisesti lauseiden viimeisen sanan viimeisen tavun ja tavoittelevat muutenkin puheissaan itkuista äänensävyä. Eivätkö ymmärrä että suomalainen luonne vihaa kaikkea teennäistä ja opeteltua. dano.m kirjoitti:
Kun iskusanaksi tuli 60-luvulla, että "ihminen tulee kohdata ihmisen omilla ehdoilla", alkoi psykologistinen kausi, jossa peiteltiin sanomaa "ristin hullutuksesta". Arveltiin sen olevan liian vahvaa ruokaa. Ei sitä missään sanottu, mutta se oli kirkossa pohjavireenä vuosikymmeniä ja on vieläkin, vaikka psykologismin pahin aika jäikin noin 80-luvulle.
Kirkon gurut, jotka huolehtivat kirkon työntekijöiden jatkokoulutuksesta Järvenpäässä, olivat suorastaan Freudin luokkaa olevia peittelemättömiä hihhuleita. He toimivat vielä myöhemminkin kammetakseen julistusta avoimen psykologismin suuntaan. Nyt kamalimmat ovat jo eläkkeellä.
Piispa Kansanaho kuvasi tilannetta sanomalla hiukan sovinistisin sanoin, että julistus ei ole miehekästä.”Kun iskusanaksi tuli 60-luvulla, että "ihminen tulee kohdata ihmisen omilla ehdoilla", alkoi psykologistinen kausi, jossa peiteltiin sanomaa "ristin hullutuksesta".”
Etpä oikein avannut koko viritelmääsi. Tarkoittaako tuon sitä, että kun huomioi kaikki tekijät, mitkä vaikuttaa ihmisen käyttäytymiseen, on jollain tavalla väärin?
”Kirkon gurut, jotka huolehtivat kirkon työntekijöiden jatkokoulutuksesta Järvenpäässä, olivat suorastaan Freudin luokkaa olevia peittelemättömiä hihhuleita. ”
Freud on taidettu unohtaa jo vuosikymmeniä sitten, nykyään taitaa hänen teorioitaan käyttää enemmän nämä ”eheyttäjät”, jotka sen avulla manipuloivat homoseksuaaleja.
”Piispa Kansanaho kuvasi tilannetta sanomalla hiukan sovinistisin sanoin, että julistus ei ole miehekästä.”
Öh, mikä on miehekästä? Armoton ja kova syyllistäminen, aggressiiviisuus vai mitähän tässä ajat takaa?- Anonyymi
dano.m kirjoitti:
Kun iskusanaksi tuli 60-luvulla, että "ihminen tulee kohdata ihmisen omilla ehdoilla", alkoi psykologistinen kausi, jossa peiteltiin sanomaa "ristin hullutuksesta". Arveltiin sen olevan liian vahvaa ruokaa. Ei sitä missään sanottu, mutta se oli kirkossa pohjavireenä vuosikymmeniä ja on vieläkin, vaikka psykologismin pahin aika jäikin noin 80-luvulle.
Kirkon gurut, jotka huolehtivat kirkon työntekijöiden jatkokoulutuksesta Järvenpäässä, olivat suorastaan Freudin luokkaa olevia peittelemättömiä hihhuleita. He toimivat vielä myöhemminkin kammetakseen julistusta avoimen psykologismin suuntaan. Nyt kamalimmat ovat jo eläkkeellä.
Piispa Kansanaho kuvasi tilannetta sanomalla hiukan sovinistisin sanoin, että julistus ei ole miehekästä.Evankeliumia ei voi tietenkään korvata psykologialla. Mutta kohtaamista ei synny, ellei ihmistä kohdata siinä missä hän on. Ihmisen käyttäytymisen ymmärtäminen on kaikissa ympäristöissä vahvuus. Enkä nyt tarkoita ymmärtämisellä kaiken kattavassa ja vesittävässä empatiassa lillumista. :)
- Anonyymi
No kristinusko on sellanen keppi-ja-porkkana systeemi. Jos keppiä ei voi täysipäinen ihminen enää ottaa todesta, eikä myöskään porkkanaa, niin kai siinä merkitys hiipuu. Ei tässä mitään ihmettelemistä pitäisi olla.
- Anonyymi
Kankaanpään pappi Iikka Kyllönen jyrisee: "Poliisi oli alustavassa syyteharkinnassa todennut, ettei syytettä tarvitse nostaa, koska puheet ja kirjoitukset eivät täytä minkään rikoksen tunnusmerkkejä vaan kuuluvat uskonnonvapauden ilmaisun ja kristillisen sanoman piiriin. Valtakunnansyyttäjä nosti syytteen silti, jopa vääristelyillä perusteluilla, Kankaanpään pappi Kyllönen esiintyi."
Onko siis kirkolla vielä toivoa?- Anonyymi
Kyllä on, jos uskovaiset pakottavat kirkon vastaamaan peruskysymykseen, että mistä syntyi perisyntitarina, jos itse Luojajumalan sanoin ihminen tulikin pahalla tiedolla ja hyvällä tiedolla jopa jumalien kaltaiseksi.
Tässä Raamatusta:
1.Moos. <<3:22 Ja Herra Jumala sanoi: "Katso, ihminen on tullut sellaiseksi kuin joku meistä, niin että hän tietää hyvän ja pahan. Kun ei hän nyt vain ojentaisi kättänsä ja ottaisi myös elämän puusta ja söisi ja eläisi iankaikkisesti!" <<
Ja saa vastauksen, että miksi juuri tästä syystä oli suojattava ikuinen elämä.
Ja jos kirkolla on myös vastaus siihen, että miten päästään takaisin paratiisiin syömään tuosta ikuisen elämän puusta.
Eikä takuuvarmasti se oikea vastaus ole tappamalla tosi Jumala uhrilahjana, koska sillä mikä uhrataan - tässä tapauksessa tosi Jumala - ei ole enää edes paratiisia, koska uhrauslogiikan mukaan se lakkaa kokonaan olemasta mikä uhrataan.
Niinpä uskovaiset siunataankin maaksi maatumaan, eikä millekään taivasmatkalle kuoltuaan odottamaan Jeesuksen palkan maksua teosta, jonka piti olla se Jumala, joka kuoli ihmisen puolesta, sekä odottamaan FYYSISTÄ ylösnousemusta viimeisenä päivänä, kun kaikki fyysinen tuhoutuu.
- Anonyymi
Helsingin piispan virasta tänä vuonna lokakuun lopussa eläkkeelle jääneen Irja Askolan ansiotulot olivat 120 020 euroa. Hänellä oli lisäksi pääomatuloja 8 954 euroa.
Porvoon piispa Björn Vikströmin ansiotulot olivat 121 509 euroa. Hänellä oli pääomatuloja 266 euroa.
Suomen Vapaakirkon puheenjohtaja Jaakko Pihlajamäen ansiotulot olivat 119 613 euroa. Hänellä oli pääomatuloja 541 euroa.
Mormonien uskonnollisen yhdyskunnan puheenjohtaja Harri Karumon ansiotulot vuonna 2016 olivat 192 637 euroa. Hänen pääomatulonsa olivat 3 929 euroa. Karumo ansaitsee oman elantonsa eikä hän saa minkäänlaista palkkaa palvelutyöstään mormonikirkossa.
😁 Mitä arvelet miten kirkoon vaikuttaisi, jos Raamattu poistettaisiin kokonaan kirkon ohjelmasta, eikä siihen enää koskaan viitattaisi?
- Anonyymi
mummomuori kirjoitti:
:D Eli kristinuskosta positettaisiin kokonaan Raamattu?...
Niin, miksei kun osa on jo poistettu?
- Anonyymi
mummomuori kirjoitti:
:D Eli kristinuskosta positettaisiin kokonaan Raamattu?...
Mitäpä todella, jos todistusaineisto poistettaisiinkin?! Lukekaakin pikaisesti Raamattu, että mikä onsiellä se totuus ennen kuin todistusaineisto hävitetään.
mummomuori kirjoitti:
:D Eli kristinuskosta positettaisiin kokonaan Raamattu?...
Jos Raamattu on muodostunut kirkolle painolastiksi, niin voisihan sitä pohtia miten siitä luopuminen vaikuttaisi kirkon opetuksiin ja muuhun toimintaan.
inti kirjoitti:
Jos Raamattu on muodostunut kirkolle painolastiksi, niin voisihan sitä pohtia miten siitä luopuminen vaikuttaisi kirkon opetuksiin ja muuhun toimintaan.
Kirkolliskokousten päätökset antavat luotettavan tavan tulkita Raamattua, mutta Raamattu ilman kirkolliskokouksia vie täyteen kaaokseen. KAIKKI opit ovat kirkolliskokousten päättämiä, vaikka harhaoppiseksi ja husilaiseksi todistettu Luther erehtyikin selittämään, että opin lähteenä muka olisi yksin Raamattu.
inti kirjoitti:
Jos Raamattu on muodostunut kirkolle painolastiksi, niin voisihan sitä pohtia miten siitä luopuminen vaikuttaisi kirkon opetuksiin ja muuhun toimintaan.
Raamattu ei todellakaan vaikuta suomalaisten elämään yhtään mitään. Arkea pyöritetään toisin tavoin.
Kirkko koostuu suomalaisista. Raamattu on osoittautunut sopimattomaksi nykymaailmaan.- Anonyymi
torre5 kirjoitti:
Raamattu ei todellakaan vaikuta suomalaisten elämään yhtään mitään. Arkea pyöritetään toisin tavoin.
Kirkko koostuu suomalaisista. Raamattu on osoittautunut sopimattomaksi nykymaailmaan.60-luvulla ei oltu yhtään sen hartaampia kuin nykyäänkään.
Kun itse oli pieni lapsi, ei meillä esim. rukoiltu eikä luettu ruokarukouksia tai iltarukouksia tms. Vanhempien luterilaisuus ei näkynyt missään. Raamattua ei koskaan luettu, eikä käyty kirkossa.
Itse opin ruokarukouksen lastentarhassa ja ja opetin sen myös vanhemmille, jolloin vähän aikaa luettiin ruokarukouksia mutta se jäi nopeasti pois. inti kirjoitti:
Jos Raamattu on muodostunut kirkolle painolastiksi, niin voisihan sitä pohtia miten siitä luopuminen vaikuttaisi kirkon opetuksiin ja muuhun toimintaan.
”Jos Raamattu on muodostunut kirkolle painolastiksi…”
Asiahan on juuri päinvastoin. Raamattu on peruskivi. Ongelman siitä tekevät ihmiset, jotka tulkitsevat Raamattua eri tavoin.- Anonyymi
mummomuori kirjoitti:
”Jos Raamattu on muodostunut kirkolle painolastiksi…”
Asiahan on juuri päinvastoin. Raamattu on peruskivi. Ongelman siitä tekevät ihmiset, jotka tulkitsevat Raamattua eri tavoin.Naispapisto tekee asiasta ongelman, koska se "tulkitsee" Raamattua mielivaltaisesti. Luterilainen kirkko ei noudata Raamattua, joten kirkolle Raamattu ei ole enää mikään peruskivi vaan pikemminkin poliittiset päätökset ja mielivaltaiset tukinnat Raamatusta.
mummomuori kirjoitti:
”Jos Raamattu on muodostunut kirkolle painolastiksi…”
Asiahan on juuri päinvastoin. Raamattu on peruskivi. Ongelman siitä tekevät ihmiset, jotka tulkitsevat Raamattua eri tavoin.Olisi mielenkiintoista pohtia mitä papit saarnaisivat, jos eivät saisi lainkaan viitata Raamattuun. Ehkä opetus ei juurikaan muuttuisi.
inti kirjoitti:
Olisi mielenkiintoista pohtia mitä papit saarnaisivat, jos eivät saisi lainkaan viitata Raamattuun. Ehkä opetus ei juurikaan muuttuisi.
Eivät he silloin olisi pappeja. Yksikertaista.
- Anonyymi
Luen ketjua silmät ympyrskäisinä. Mitä ihmettä te kirjoitatte. Ihan kun maailmasta loputkin olisi sekoamassa. Hullut.
<<Suurimpia kirkon virheitä:
1. Psykologian tuleminen sanoman sisällöksi.<<
Jeesuksen opetus on nimenomaan psykologia ja liittyy ihmisen käyttäytymiseen ja omien alhaisten tunteiden voittamisena - se on se ahdas portti, josta kuuluu mennä, ihmisen muutos. Tunteiden merkitys on ihmisellä psykologisesti vain toiminnan käynnistämisessä ja jokainen kyllä varmasti tietää, että minkälaista toimintaa ihmisessä käynnistää mm. viha, kauna, katkeruus jne.
Ja kirkon suurimpia virheitä olisikin nyt alkaa noudattamaan Jeesuksen opetuksia?! On todella kyllä ihan hirveää.
Ja mummomuori toteaa samasta aiheesta:
<<En ihan ymmärrä tätä. Psykologia on tiede, joka tutkii ihmisten käyttäytymistä. Psykologisoinnin ymmärrän siten, että yksilön ongelmia pidetään hänen itsensä syynä. Väistetään vastuuta muuttaa yhteisöä tai yhteiskuntaa ja aletaan ”hoitamaan” tätä yksilöä.<<
Mistä muusta, jukolavita, sinä kuvittelet yhteiskunnan syntyvän, jos ei näistä yksilöistä, kansalaisista, joiden juuri se oma hyvinvointi vaikuttaa laajasti ympäristöön, kotona, perheissä, koulussa, työpaikalla, kaupoissa - ihan missä tapansa ja kaikkialla?
Ja hän aloittaja toteaa:
<<Tarkoitan sitä, että kristinuskon sanoma syntien anteeksisaamisesta Jeesuksen sovintotyön kautta ja pääsy iankaikkiseen elämään, on jäänyt hämärään, kun julistus on muuttunut psykologismiksi. Korjausliike on jo meneillään.<<
Aivan järkyttävää, eikö kirkko olekaan muuttamassa Luojajumalan sanoja ihmisen tulemisesta jumalien kaltaiseksi tietämällä hyvän ja pahan, vaan aikoo pitää edelleen Jumalan sanat paikoillaan 1.Moos.3:22 Raamatussa, jolloin kristinuskon sanoma syntiensovituksesta vesittykin täysin - kuten tähänkin asti - perisynnillä pelkäksi valheeksi!
Eikö kirkko yritä edes keksiä jotakin uutta syytä siihen, että saada tappaa tosi Jumala ihmisten takia, niin että nämä pelastuisivat palvelemaan synnin lakia Paavalin sanoin lihalla varsinkin, jos tekevät sitä pahaa mitä vihaavat, mutta eivät pysty olemaan tekemättä? Ihan hirveää.
Ei kai vain kirkolla ole jotakin karmeaa taka-ajatusta yrittää pakottaa vielä uskovaiset ottamaan vastuu omista teoistaan, ei kai? Kuulostaa kyllä tosi järkyttävältä. - Anonyymi
<<5.Kirkko sallii työntekijöittensä kuulua uskonnolliseen salaseuraan, jopa korkeimmalla tasolla.<<
Ja sen korkeimman tason salaseuran tunnusluku on 322, ikäänkuin näin:
3:22 Ja Herra Jumala sanoi: "Katso, ihminen on tullut sellaiseksi kuin joku meistä, niin että hän tietää hyvän ja pahan. Kun ei hän nyt vain ojentaisi kättänsä ja ottaisi myös elämän puusta ja söisi ja eläisi iankaikkisesti!"- Anonyymi
Ja vain rahvaalla on synti ja perisynti, ei niillä, joilla on tieto hallussaan.
- Anonyymi
Kirkon jäsenmäärä on ennenäkemättömän korkea 3,7 miljoonaa. 1900-luvun alusta lähtien kasvanut yli miljoonalla. Ikinä aiemmin ev.lut kirkolla ei ole ollut merkitystä yhtä monelle suomalaiselle kuin nykyisin.
Puheet merkityksen laskusta ovat puppua, eivät perustu tilastoihin kirkon jäsenmäärän kehityksestä pitkällä aikavälillä, vaan pelkkään mutu-tuntumaan tai tarkoitushakuiseen tilastoharhautukseen.Kirkon jäsenmäärä tulee ilmoittaa prosentuaalisina lukuina. 1900-luvun alussa se oli melkein 100 %, vielä kouluaikoinani 60-luvulla yli 90 %. Siitäkin se on laskenut, ja on alle 70 %. Suomessa ilmeisin on evankelis-luterilaisen kirkon jäsenmäärän lasku. Jos kehitys jatkuu nykyisellään, kirkkoon kuuluu vuonna 2050 noin 37 prosenttia.
"Asiantuntijoiden mukaan on kuitenkin todennäköistä, että tahti vain kiihtyy, sillä eroamisten lisäksi kirkkoon liitytään kasteen kautta yhä vähemmän. Samalla kirkolle uskollisia ikäluokkia kuolee pois."
https://www.hs.fi/sunnuntai/art-2000005226552.html
On siis odotettavissa että runsaan sukupolven päästä (25 vuotta) se kieppuu 40 %:n tienoilla tai alempana.dano.m kirjoitti:
Kirkon jäsenmäärä tulee ilmoittaa prosentuaalisina lukuina. 1900-luvun alussa se oli melkein 100 %, vielä kouluaikoinani 60-luvulla yli 90 %. Siitäkin se on laskenut, ja on alle 70 %. Suomessa ilmeisin on evankelis-luterilaisen kirkon jäsenmäärän lasku. Jos kehitys jatkuu nykyisellään, kirkkoon kuuluu vuonna 2050 noin 37 prosenttia.
"Asiantuntijoiden mukaan on kuitenkin todennäköistä, että tahti vain kiihtyy, sillä eroamisten lisäksi kirkkoon liitytään kasteen kautta yhä vähemmän. Samalla kirkolle uskollisia ikäluokkia kuolee pois."
https://www.hs.fi/sunnuntai/art-2000005226552.html
On siis odotettavissa että runsaan sukupolven päästä (25 vuotta) se kieppuu 40 %:n tienoilla tai alempana.Niin ja kehitys tapahtuu Suomessa viipeellä. Olemme periferiassa, johon kulttuurimuutokset tulevat viimeisinä. Joissakin länsimaissa on jo alemmat luvut, mutta pohjaa ei näy.
- Anonyymi
dano.m kirjoitti:
Kirkon jäsenmäärä tulee ilmoittaa prosentuaalisina lukuina. 1900-luvun alussa se oli melkein 100 %, vielä kouluaikoinani 60-luvulla yli 90 %. Siitäkin se on laskenut, ja on alle 70 %. Suomessa ilmeisin on evankelis-luterilaisen kirkon jäsenmäärän lasku. Jos kehitys jatkuu nykyisellään, kirkkoon kuuluu vuonna 2050 noin 37 prosenttia.
"Asiantuntijoiden mukaan on kuitenkin todennäköistä, että tahti vain kiihtyy, sillä eroamisten lisäksi kirkkoon liitytään kasteen kautta yhä vähemmän. Samalla kirkolle uskollisia ikäluokkia kuolee pois."
https://www.hs.fi/sunnuntai/art-2000005226552.html
On siis odotettavissa että runsaan sukupolven päästä (25 vuotta) se kieppuu 40 %:n tienoilla tai alempana.Suomen väestönkasvu on perustunut maahanmuuttoon, joten on harhaajohtavaa käyttää vertailussa koko väestön prosenttilukua. Kun muslimimaasta muuttaa perhe Suomeen asumaan, se ei tarkoita että kristittyjen määrä vähenisi ja sitä kautta kirkon merkitys pienenisi. Kristittyjä ei olisi yhtään enempää, jos muslimi olisi pysynyt kotimaassaan.
Tuo kävisi oikein oppikirjaesimerkiksi tarkoituksellisesta tilastoharhautuksesta. Anonyymi kirjoitti:
Suomen väestönkasvu on perustunut maahanmuuttoon, joten on harhaajohtavaa käyttää vertailussa koko väestön prosenttilukua. Kun muslimimaasta muuttaa perhe Suomeen asumaan, se ei tarkoita että kristittyjen määrä vähenisi ja sitä kautta kirkon merkitys pienenisi. Kristittyjä ei olisi yhtään enempää, jos muslimi olisi pysynyt kotimaassaan.
Tuo kävisi oikein oppikirjaesimerkiksi tarkoituksellisesta tilastoharhautuksesta.Väestönkasvu maahanmuuton kautta on vain parin viime vuosikymmenen ilmiö. Sitä ennen väestönkasvu perustui puhtaasti kotimaisiin ilmiöihin. Todellisen muutoksen näet siinä, että pieniä poikkeuksia lukuun ottamatta ero kirkosta on ollut jatkuvasti huomattavasti runsaampaa kuin kirkkoon liittyminen.
Absoluuttinen jäsenmäärä on koko ajan pienentynyt, vaikka. Jäsenmäärä on nyt enää 3,7 miljoonaa, vaikka kirkko vielä hetki sitten propagoi 4 miljoonan jäsenmääräänsä. Ei selity kasvaneella kuolleisuudella, vaan ennen kaikkea eroilla.
Kehitys on ollut juuri ennusteen mukaista.
On syytä vielä huomata, että eläkkeellä olevana pappina en suinkaan suhtaudu kehitykseen ilolla, vaan murhemielin, mutta realistisesti. Jo kauan sitten, vielä virassa ollessani ihmettelin, kuinka vähän kirkossa ollaan huolestuneita tilanteesta. Oli rakennusbuumi ja elettiin kuin pellossa. Palkattiin uusia työntekijöitä ja perustettiin virkoja ilman huolta huomisesta.
Nyt suurella viipeellä kirkossa on huomattu. Ei ole edes varaa palkata vastimestareita entisten tilalle, joiden määrä kasvoi pilviin rakennusbuumin aikana. Myöhäistä on panna suu säkkiä myöten, kun rahat kerta kaikkiaan eivät riitä ylimitoitettuun tulevaisuuden odotukseen, joka onkin osoittautunut puutteeksi.
Onko hurskaampaa, että näkee tulevaisuuden valoisempana kuin se on, että painaa pään pensaaseen?
Mieti, mitä merkitsee tulevalle kirkon jäsenmäärälle ja verotuloille, että lapsikasteen suosio on romahtanut.- Anonyymi
dano.m kirjoitti:
Väestönkasvu maahanmuuton kautta on vain parin viime vuosikymmenen ilmiö. Sitä ennen väestönkasvu perustui puhtaasti kotimaisiin ilmiöihin. Todellisen muutoksen näet siinä, että pieniä poikkeuksia lukuun ottamatta ero kirkosta on ollut jatkuvasti huomattavasti runsaampaa kuin kirkkoon liittyminen.
Absoluuttinen jäsenmäärä on koko ajan pienentynyt, vaikka. Jäsenmäärä on nyt enää 3,7 miljoonaa, vaikka kirkko vielä hetki sitten propagoi 4 miljoonan jäsenmääräänsä. Ei selity kasvaneella kuolleisuudella, vaan ennen kaikkea eroilla.
Kehitys on ollut juuri ennusteen mukaista.
On syytä vielä huomata, että eläkkeellä olevana pappina en suinkaan suhtaudu kehitykseen ilolla, vaan murhemielin, mutta realistisesti. Jo kauan sitten, vielä virassa ollessani ihmettelin, kuinka vähän kirkossa ollaan huolestuneita tilanteesta. Oli rakennusbuumi ja elettiin kuin pellossa. Palkattiin uusia työntekijöitä ja perustettiin virkoja ilman huolta huomisesta.
Nyt suurella viipeellä kirkossa on huomattu. Ei ole edes varaa palkata vastimestareita entisten tilalle, joiden määrä kasvoi pilviin rakennusbuumin aikana. Myöhäistä on panna suu säkkiä myöten, kun rahat kerta kaikkiaan eivät riitä ylimitoitettuun tulevaisuuden odotukseen, joka onkin osoittautunut puutteeksi.
Onko hurskaampaa, että näkee tulevaisuuden valoisempana kuin se on, että painaa pään pensaaseen?
Mieti, mitä merkitsee tulevalle kirkon jäsenmäärälle ja verotuloille, että lapsikasteen suosio on romahtanut."Absoluuttinen jäsenmäärä on koko ajan pienentynyt, vaikka. Jäsenmäärä on nyt enää 3,7 miljoonaa, vaikka kirkko vielä hetki sitten propagoi 4 miljoonan jäsenmääräänsä."
Ei pidä katsoa tilastoja ainoastaan viimeisen 4 vuoden ajalta. Noin lyhyellä ajanjaksolla kyse on pelkästään satunnaisesta heilahtelusta. Pitkällä aikavälillä jäsenmäärä on kasvanut runsaasti, kuin kullan hinta. Sekin näyttää heilahtelevan lyhyellä aikavälillä ja olevan välillä matalassa suossa, mutta silti todella korkealla kun vertaa pitkän aikavälin takaiseen arvoon. - Anonyymi
dano.m kirjoitti:
Väestönkasvu maahanmuuton kautta on vain parin viime vuosikymmenen ilmiö. Sitä ennen väestönkasvu perustui puhtaasti kotimaisiin ilmiöihin. Todellisen muutoksen näet siinä, että pieniä poikkeuksia lukuun ottamatta ero kirkosta on ollut jatkuvasti huomattavasti runsaampaa kuin kirkkoon liittyminen.
Absoluuttinen jäsenmäärä on koko ajan pienentynyt, vaikka. Jäsenmäärä on nyt enää 3,7 miljoonaa, vaikka kirkko vielä hetki sitten propagoi 4 miljoonan jäsenmääräänsä. Ei selity kasvaneella kuolleisuudella, vaan ennen kaikkea eroilla.
Kehitys on ollut juuri ennusteen mukaista.
On syytä vielä huomata, että eläkkeellä olevana pappina en suinkaan suhtaudu kehitykseen ilolla, vaan murhemielin, mutta realistisesti. Jo kauan sitten, vielä virassa ollessani ihmettelin, kuinka vähän kirkossa ollaan huolestuneita tilanteesta. Oli rakennusbuumi ja elettiin kuin pellossa. Palkattiin uusia työntekijöitä ja perustettiin virkoja ilman huolta huomisesta.
Nyt suurella viipeellä kirkossa on huomattu. Ei ole edes varaa palkata vastimestareita entisten tilalle, joiden määrä kasvoi pilviin rakennusbuumin aikana. Myöhäistä on panna suu säkkiä myöten, kun rahat kerta kaikkiaan eivät riitä ylimitoitettuun tulevaisuuden odotukseen, joka onkin osoittautunut puutteeksi.
Onko hurskaampaa, että näkee tulevaisuuden valoisempana kuin se on, että painaa pään pensaaseen?
Mieti, mitä merkitsee tulevalle kirkon jäsenmäärälle ja verotuloille, että lapsikasteen suosio on romahtanut.<<On syytä vielä huomata, että eläkkeellä olevana pappina en suinkaan suhtaudu kehitykseen ilolla, vaan murhemielin, mutta realistisesti.<<
Ja sitten edellä toteat näin: <<Tarkoitan sitä, että kristinuskon sanoma syntien anteeksisaamisesta Jeesuksen sovintotyön kautta ja pääsy iankaikkiseen elämään, on jäänyt hämärään, kun julistus on muuttunut psykologismiksi. Korjausliike on jo meneillään.<<
Ja Raamatusta: 1.Moos. <<3:22 Ja Herra Jumala sanoi: "Katso, ihminen on tullut sellaiseksi kuin jokumeistä, niin että hän tietää hyvän ja pahan. Kun ei hän nyt vain ojentaisi kättänsä ja ottaisi myös elämän puusta ja söisi ja eläisi iankaikkisesti!"<<
Luomiskertomuksen Jumalan sanojen mukaan ihminen ei tullut syntiseksi - pumattakaan perisyntiseksi- vaan jumalien kaltaiseksi hyvällä ja pahalla tiedolla. Jeesuksen käyttäminen uhrina sovitukseen, jota ei koskaan edes ole tarvittu ei perustu Raamatun Jumalan sanaan. Kaiken lisäksi Jeesus opetti taivasten valtakunnasta, eikä syntien valtakunnasta, joka Paavalin opilla perataan pois Raamatun mukaan, kun käytetään Jeesusta 'sovitukseen'.
Eikä ole hieno ja hyvä asia, että ollaan menossa kohti Raamatun totuutta - tuo 'alkanut muutos' - sen sijaan, että Jeesuksen opetusten opettamisen sijasta, opetetaan uhrikulttia Jahvelle, jota Jeesus itse vastusti ? Anonyymi kirjoitti:
"Absoluuttinen jäsenmäärä on koko ajan pienentynyt, vaikka. Jäsenmäärä on nyt enää 3,7 miljoonaa, vaikka kirkko vielä hetki sitten propagoi 4 miljoonan jäsenmääräänsä."
Ei pidä katsoa tilastoja ainoastaan viimeisen 4 vuoden ajalta. Noin lyhyellä ajanjaksolla kyse on pelkästään satunnaisesta heilahtelusta. Pitkällä aikavälillä jäsenmäärä on kasvanut runsaasti, kuin kullan hinta. Sekin näyttää heilahtelevan lyhyellä aikavälillä ja olevan välillä matalassa suossa, mutta silti todella korkealla kun vertaa pitkän aikavälin takaiseen arvoon.Totta kai se oli korkea, koska siinä oli vielä suuren syntyvyyden tuottamat ikäluokat mukana. Nyt ei enää ole, eikä tule. Sekä korkean syntyvyyden aikaisten ikäluokkien poistuminen kuolleisuuden kautta, että kirkosta eron kiihtyvä kasvu, että lapsikasteen kautta liitettävien NOPEA väheneminen ovat nyt ja tulevaisuudessa vaikuttavia trendejä, joiden merkitys vielä hiljan oli vähäinen absoluuttiseen määrään.
Prosentuaalisestikin KANTASUOMALAISTEN määrä on vähentynyt hurjasti kirkon jäsenmäärässä, ja jatkaa KIIHTYVÄSTI johtuen mainituista seikoista.
Tilastolliseen ennustamiseen kuuluu, että pitää voida PURKAA ja ERITELLÄ vaikuttavat trendit ja arvioida niiden yhteisvaikutus. Oma ennusteeni, että sukupolven päästä pyörittäisiin noin 40 %:n tienoilla lienee erittäin optimistinen ja varovainen. Muut ennusteet antavat matalampia lukuja.dano.m kirjoitti:
Totta kai se oli korkea, koska siinä oli vielä suuren syntyvyyden tuottamat ikäluokat mukana. Nyt ei enää ole, eikä tule. Sekä korkean syntyvyyden aikaisten ikäluokkien poistuminen kuolleisuuden kautta, että kirkosta eron kiihtyvä kasvu, että lapsikasteen kautta liitettävien NOPEA väheneminen ovat nyt ja tulevaisuudessa vaikuttavia trendejä, joiden merkitys vielä hiljan oli vähäinen absoluuttiseen määrään.
Prosentuaalisestikin KANTASUOMALAISTEN määrä on vähentynyt hurjasti kirkon jäsenmäärässä, ja jatkaa KIIHTYVÄSTI johtuen mainituista seikoista.
Tilastolliseen ennustamiseen kuuluu, että pitää voida PURKAA ja ERITELLÄ vaikuttavat trendit ja arvioida niiden yhteisvaikutus. Oma ennusteeni, että sukupolven päästä pyörittäisiin noin 40 %:n tienoilla lienee erittäin optimistinen ja varovainen. Muut ennusteet antavat matalampia lukuja.Huomasin vasta kirjoitettuani väärän väitteesi: "Pitkällä aikavälillä jäsenmäärä on kasvanut runsaasti." Ei missään tapauksessa, lukuun ottamatta paria vuotta, mutta silloinkin se kasvoi vain vähän.
Näin oli vain muinoin, jolloin korkea syntyvyys oli vielä suurempi kuin erot. Ei sen jälkeen, kun syntyvyys ei enää riittänyt. Sen jälkeen on menty voimakasta alamäkeä.- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
<<On syytä vielä huomata, että eläkkeellä olevana pappina en suinkaan suhtaudu kehitykseen ilolla, vaan murhemielin, mutta realistisesti.<<
Ja sitten edellä toteat näin: <<Tarkoitan sitä, että kristinuskon sanoma syntien anteeksisaamisesta Jeesuksen sovintotyön kautta ja pääsy iankaikkiseen elämään, on jäänyt hämärään, kun julistus on muuttunut psykologismiksi. Korjausliike on jo meneillään.<<
Ja Raamatusta: 1.Moos. <<3:22 Ja Herra Jumala sanoi: "Katso, ihminen on tullut sellaiseksi kuin jokumeistä, niin että hän tietää hyvän ja pahan. Kun ei hän nyt vain ojentaisi kättänsä ja ottaisi myös elämän puusta ja söisi ja eläisi iankaikkisesti!"<<
Luomiskertomuksen Jumalan sanojen mukaan ihminen ei tullut syntiseksi - pumattakaan perisyntiseksi- vaan jumalien kaltaiseksi hyvällä ja pahalla tiedolla. Jeesuksen käyttäminen uhrina sovitukseen, jota ei koskaan edes ole tarvittu ei perustu Raamatun Jumalan sanaan. Kaiken lisäksi Jeesus opetti taivasten valtakunnasta, eikä syntien valtakunnasta, joka Paavalin opilla perataan pois Raamatun mukaan, kun käytetään Jeesusta 'sovitukseen'.
Eikä ole hieno ja hyvä asia, että ollaan menossa kohti Raamatun totuutta - tuo 'alkanut muutos' - sen sijaan, että Jeesuksen opetusten opettamisen sijasta, opetetaan uhrikulttia Jahvelle, jota Jeesus itse vastusti ?Wikipedia kertoo: <<Käsitettä syntiinlankeemus ei esiinny Vanhassa testamentissa. Perisyntioppi pohjautuukin pitkälti Paavalin kirjeisiin roomalaisille ja efesolaisille. Tärkeimpänä raamatullisena lähtökohtana perisyntiopille pidetään Roomalaiskirjeen 5. luvun jaetta 12.[3][4]<<
Ja tämä oppi perustuu taivasten valtakunnan pois perkaamiseen Raamatun mukaan. Tässä Raamatun kohdaat:
Jeesus opettaa: Matt. <<13:33 Taas toisen vertauksen hän puhui heille: "TAIVASTEN VALTAKUNTA ON HAPATUKSEN KALTAINEN<<
Paavali opettaa: 1.Kor. <<5:7 PERATKAA POIS VANHA HAPATUS, että teistä tulisi uusi taikina, niinkuin te olettekin happamattomat; sillä onhan meidän pääsiäislampaamme, Kristus, teurastettu.<<
Ja Augsburgin tunnustuksen mukaan Kristus on itse tosi Jumalana uhrina vihaiselle Jumalalle. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Wikipedia kertoo: <<Käsitettä syntiinlankeemus ei esiinny Vanhassa testamentissa. Perisyntioppi pohjautuukin pitkälti Paavalin kirjeisiin roomalaisille ja efesolaisille. Tärkeimpänä raamatullisena lähtökohtana perisyntiopille pidetään Roomalaiskirjeen 5. luvun jaetta 12.[3][4]<<
Ja tämä oppi perustuu taivasten valtakunnan pois perkaamiseen Raamatun mukaan. Tässä Raamatun kohdaat:
Jeesus opettaa: Matt. <<13:33 Taas toisen vertauksen hän puhui heille: "TAIVASTEN VALTAKUNTA ON HAPATUKSEN KALTAINEN<<
Paavali opettaa: 1.Kor. <<5:7 PERATKAA POIS VANHA HAPATUS, että teistä tulisi uusi taikina, niinkuin te olettekin happamattomat; sillä onhan meidän pääsiäislampaamme, Kristus, teurastettu.<<
Ja Augsburgin tunnustuksen mukaan Kristus on itse tosi Jumalana uhrina vihaiselle Jumalalle.Ja eläkkeellä olevan pain sanat: <<Tarkoitan sitä, että kristinuskon sanoma syntien anteeksisaamisesta Jeesuksen sovintotyön kautta ja PÄÄSY IANKAIKKISEEN ELÄMÄÄN, on jäänyt hämärään, kun julistus on muuttunut psykologismiksi. Korjausliike on jo meneillään.<<
Ennen kaikkea kiinnostaisi, että mikä on tämä 'iankaikkinen elämä' Paavalin syntiopilla teologiassa, jos kerran Raamatun mukaan Paavalin opilla ja tällä syntiopilla nimenomaan perataankin pois taivasten valtakunta Raamatun mukaan? Anonyymi kirjoitti:
Wikipedia kertoo: <<Käsitettä syntiinlankeemus ei esiinny Vanhassa testamentissa. Perisyntioppi pohjautuukin pitkälti Paavalin kirjeisiin roomalaisille ja efesolaisille. Tärkeimpänä raamatullisena lähtökohtana perisyntiopille pidetään Roomalaiskirjeen 5. luvun jaetta 12.[3][4]<<
Ja tämä oppi perustuu taivasten valtakunnan pois perkaamiseen Raamatun mukaan. Tässä Raamatun kohdaat:
Jeesus opettaa: Matt. <<13:33 Taas toisen vertauksen hän puhui heille: "TAIVASTEN VALTAKUNTA ON HAPATUKSEN KALTAINEN<<
Paavali opettaa: 1.Kor. <<5:7 PERATKAA POIS VANHA HAPATUS, että teistä tulisi uusi taikina, niinkuin te olettekin happamattomat; sillä onhan meidän pääsiäislampaamme, Kristus, teurastettu.<<
Ja Augsburgin tunnustuksen mukaan Kristus on itse tosi Jumalana uhrina vihaiselle Jumalalle.Kirkon oppi on pääosin Uudesta testamentista ja kirkolliskokousten tulkitsemaa, osa jo ennen syntynyttä, kuin Uutta testamenttia oli vielä olemassakaan.
Tapa johtaa opillisia näkemyksiä VT:tä, on kirkolle poikkeusmenettely.- Anonyymi
dano.m kirjoitti:
Kirkon oppi on pääosin Uudesta testamentista ja kirkolliskokousten tulkitsemaa, osa jo ennen syntynyttä, kuin Uutta testamenttia oli vielä olemassakaan.
Tapa johtaa opillisia näkemyksiä VT:tä, on kirkolle poikkeusmenettely.Mikä on tämä 'iankaikkinen elämä' Paavalin syntiopilla teologiassa, jos kerran Raamatun mukaan Paavalin opilla ja tällä syntiopilla nimenomaan perataankin pois taivasten valtakunta Raamatun mukaan?
Anonyymi kirjoitti:
Ja eläkkeellä olevan pain sanat: <<Tarkoitan sitä, että kristinuskon sanoma syntien anteeksisaamisesta Jeesuksen sovintotyön kautta ja PÄÄSY IANKAIKKISEEN ELÄMÄÄN, on jäänyt hämärään, kun julistus on muuttunut psykologismiksi. Korjausliike on jo meneillään.<<
Ennen kaikkea kiinnostaisi, että mikä on tämä 'iankaikkinen elämä' Paavalin syntiopilla teologiassa, jos kerran Raamatun mukaan Paavalin opilla ja tällä syntiopilla nimenomaan perataankin pois taivasten valtakunta Raamatun mukaan?Tiedämme iankaikkisesta elämästä vain hyvin vähän, ja sekin on vertauskuvallista. Tuskin se on edes tuntemillamme käsitteillä ollenkaan kuvailtavissa.
Kuitenkin kirkko on aina kertonut, että se on meidän päämäärämme, ja että sinne päästään Kristuksen sovintotyön ansiosta ja siksi, että hän kuolemallaan ja ylösnousemisellaan voitti vihollisen vallan, kuolemallaan kuoleman voitti.- Anonyymi
dano.m kirjoitti:
Tiedämme iankaikkisesta elämästä vain hyvin vähän, ja sekin on vertauskuvallista. Tuskin se on edes tuntemillamme käsitteillä ollenkaan kuvailtavissa.
Kuitenkin kirkko on aina kertonut, että se on meidän päämäärämme, ja että sinne päästään Kristuksen sovintotyön ansiosta ja siksi, että hän kuolemallaan ja ylösnousemisellaan voitti vihollisen vallan, kuolemallaan kuoleman voitti.Kiitän vastauksesta.
Suomeksi sanottuna kirkko/papit - tai kuka sitten onkin, koska sitä ei ole edes oppinormistossa - on valehdellut tällaisesta päämäärästä 'ikuinen elämä', sellaiseen ei ole mitään perustelua Raamatussa, koska Raamatun mukaan tällä syntiopilla Paavalin sanoin mennään tulenliekkeihin (1.Kor.3:11-13).
Ainoa pelastus Paavalin syntiopilla on, kuten hän itse sanookin Roomalaiskirjeen 7. luvussa, niin pelastuu palvelemaan lihalla synnin lakia tai tekemään sitä pahaa mitä vihaa, mutta ei pysty olemaan tekemättä, kun Jeesus Kristus, tosi Jumala on uhrattu. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kiitän vastauksesta.
Suomeksi sanottuna kirkko/papit - tai kuka sitten onkin, koska sitä ei ole edes oppinormistossa - on valehdellut tällaisesta päämäärästä 'ikuinen elämä', sellaiseen ei ole mitään perustelua Raamatussa, koska Raamatun mukaan tällä syntiopilla Paavalin sanoin mennään tulenliekkeihin (1.Kor.3:11-13).
Ainoa pelastus Paavalin syntiopilla on, kuten hän itse sanookin Roomalaiskirjeen 7. luvussa, niin pelastuu palvelemaan lihalla synnin lakia tai tekemään sitä pahaa mitä vihaa, mutta ei pysty olemaan tekemättä, kun Jeesus Kristus, tosi Jumala on uhrattu.Halusin tällä tarinalla nyt osoittaa vain sen, että käsite 'ikuinen elämä' on edelleenkin hukassa, eikä kirkolla - ja kirkon Raamatun ilmoituksella Paavalin syntioppina - ole edelleenkään vastausta tähän koko Raamatun peruskysymykseen, kun ihminen tuli jumalien kaltaiseksi tietämään hyvän ja pahan ja 'ikuinen elämä' oli suojattava.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Halusin tällä tarinalla nyt osoittaa vain sen, että käsite 'ikuinen elämä' on edelleenkin hukassa, eikä kirkolla - ja kirkon Raamatun ilmoituksella Paavalin syntioppina - ole edelleenkään vastausta tähän koko Raamatun peruskysymykseen, kun ihminen tuli jumalien kaltaiseksi tietämään hyvän ja pahan ja 'ikuinen elämä' oli suojattava.
Eikö silloin ole hyvä asia Jumalan sanan - ja myös kirkon sekä Raamatun - kannalta, että tuon käsitteen 'ikuinen elämä' hakemista jatketaan kunnes totuus löytyy, koska kirkon opetuksessa sitä ei vielä ole, eikä niin, että pidetäänkin nyt pahana asiana kirkossa tapahtuva muutosta, joka on totuuteen päin suuntautuvaa?
- Anonyymi
dano.m kirjoitti:
Totta kai se oli korkea, koska siinä oli vielä suuren syntyvyyden tuottamat ikäluokat mukana. Nyt ei enää ole, eikä tule. Sekä korkean syntyvyyden aikaisten ikäluokkien poistuminen kuolleisuuden kautta, että kirkosta eron kiihtyvä kasvu, että lapsikasteen kautta liitettävien NOPEA väheneminen ovat nyt ja tulevaisuudessa vaikuttavia trendejä, joiden merkitys vielä hiljan oli vähäinen absoluuttiseen määrään.
Prosentuaalisestikin KANTASUOMALAISTEN määrä on vähentynyt hurjasti kirkon jäsenmäärässä, ja jatkaa KIIHTYVÄSTI johtuen mainituista seikoista.
Tilastolliseen ennustamiseen kuuluu, että pitää voida PURKAA ja ERITELLÄ vaikuttavat trendit ja arvioida niiden yhteisvaikutus. Oma ennusteeni, että sukupolven päästä pyörittäisiin noin 40 %:n tienoilla lienee erittäin optimistinen ja varovainen. Muut ennusteet antavat matalampia lukuja.Evlut kirkon merkittävyys 90-luvulla ja aikaisemmin oli näennäisempää kuin nykyisin. Nykyään eroaminen on todella helppoa nettilomakkeen ansiosta. Ne jotka kirkossa kuitenkin pysyvät, eivät ole enää pelkkiä näennäisiä kannattajia ja tapaluterilaisia.
Kantasuomalaisten määrä evlut kirkossa on myös kasvanut todella korkeaksi, 3,7 miljoonaan kirkon jäseneen. Se on todella korkea luku ja kertoo evlut kirkon olevan tällä hetkellä erittäin merkittävä.
Sen sijaan ortodoksien määrä on pysynyt aika vakiona ja korkeintaan lievästi laskenut. 1925 heitä oli 70000 ja viime vuonna 58000. 100 vuoden aikana lievää laskua joka on hiukan heikentänyt ortodoksisen kirkon merkittävyyttä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Evlut kirkon merkittävyys 90-luvulla ja aikaisemmin oli näennäisempää kuin nykyisin. Nykyään eroaminen on todella helppoa nettilomakkeen ansiosta. Ne jotka kirkossa kuitenkin pysyvät, eivät ole enää pelkkiä näennäisiä kannattajia ja tapaluterilaisia.
Kantasuomalaisten määrä evlut kirkossa on myös kasvanut todella korkeaksi, 3,7 miljoonaan kirkon jäseneen. Se on todella korkea luku ja kertoo evlut kirkon olevan tällä hetkellä erittäin merkittävä.
Sen sijaan ortodoksien määrä on pysynyt aika vakiona ja korkeintaan lievästi laskenut. 1925 heitä oli 70000 ja viime vuonna 58000. 100 vuoden aikana lievää laskua joka on hiukan heikentänyt ortodoksisen kirkon merkittävyyttä.Toinen puhuu pelkistä tilastoista kun taas toinen pelkästä rahasta, mutta sisällöstä ja sen merkityksestä ei kukaan.
Todennäköisesti jokainen 'tapaluterilainen' on omassa elämässään enemmän Jeesuksen tien kulkija ja seuraaja kuin yksikään tosi uskova, joka käyttä Jeesusta vain uhrina itsensä puolesta.
Kirkon pelastus onkin myös siinä, että kun Raamatun ilmoitus vaihtuu, niin nämä 'tapaluterilaiset' eivät edes huomaa sitä, koska heille uskonto ei ole ollut raadollista tosi Jumalan uhrikulttia itsensä puolesta, vaan he ovat luulleetkin koko ajan, että se perustuu Jeesuksen opetuksiin ja hänen opettamaan taivasten valtakunnan Isä Jumalaan eikä VT:n Jahveen. Ja varmasti omassa elämässään myös sisäisellä omallatunnollaan toimineet Jeesuksen opetusten mukaan.
He varmasti ovat ajateleet kuten minä lapsena, että se kamala ristiinnaulitun kuva onkin muistutuksena siitä, että miten syntinen ja paha ihminen (kuoli ihmisten syntien vuoksi) tappoi Jeesuksen, eikä mikään uskonnon palvonnan kohde. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Toinen puhuu pelkistä tilastoista kun taas toinen pelkästä rahasta, mutta sisällöstä ja sen merkityksestä ei kukaan.
Todennäköisesti jokainen 'tapaluterilainen' on omassa elämässään enemmän Jeesuksen tien kulkija ja seuraaja kuin yksikään tosi uskova, joka käyttä Jeesusta vain uhrina itsensä puolesta.
Kirkon pelastus onkin myös siinä, että kun Raamatun ilmoitus vaihtuu, niin nämä 'tapaluterilaiset' eivät edes huomaa sitä, koska heille uskonto ei ole ollut raadollista tosi Jumalan uhrikulttia itsensä puolesta, vaan he ovat luulleetkin koko ajan, että se perustuu Jeesuksen opetuksiin ja hänen opettamaan taivasten valtakunnan Isä Jumalaan eikä VT:n Jahveen. Ja varmasti omassa elämässään myös sisäisellä omallatunnollaan toimineet Jeesuksen opetusten mukaan.
He varmasti ovat ajateleet kuten minä lapsena, että se kamala ristiinnaulitun kuva onkin muistutuksena siitä, että miten syntinen ja paha ihminen (kuoli ihmisten syntien vuoksi) tappoi Jeesuksen, eikä mikään uskonnon palvonnan kohde.Niinpä minä lapsena ajattelin, että synti on paha asia - ei siksi, että syntiä olisi olemassa, vaan siksi, että 'synti' tappaa hyviä ihmisiä. Ja onkin ollut uskomatonta pyörähtää tuo ympyrä ympäri, ja todeta, että näinhän se uskonnossa on todella ollutkin!
On pyhiä martyyreja, jotka kirkko on itse tappanut uskonnon nimissä, ja julistaa sitten heidät pyhimyksiksi. Ja Jeesus itse on tapettu mahdollisimman viattomana lammasuhrina, jota perustellaan jopa pyhänä asiana uskonnon perustaksi. Kuten toisaalla totesin, niin uskonnon logiikka uhrikultilla on koulukiusaajatasoa.
Aivan samaa asiaa Jeesus 2000 vuotta sitten ihmetteli Raamatun mukaan Matteuksen evankeliumissa:
<<23:29 Voi teitä, kirjanoppineet ja fariseukset, te ulkokullatut, kun te rakennatte profeettain hautoja ja kaunistatte vanhurskasten hautakammioita, ja sanotte: 'Jos me olisimme eläneet isäimme päivinä, emme olisi olleet osallisia heidän kanssaan profeettain vereen'! Niin te siis todistatte itsestänne, että olette niiden lapsia, jotka tappoivat profeetat.<<
Ja aivan sama oppi on jatkunut tämän jälkeen vielä 2000 vuotta! Anonyymi kirjoitti:
Evlut kirkon merkittävyys 90-luvulla ja aikaisemmin oli näennäisempää kuin nykyisin. Nykyään eroaminen on todella helppoa nettilomakkeen ansiosta. Ne jotka kirkossa kuitenkin pysyvät, eivät ole enää pelkkiä näennäisiä kannattajia ja tapaluterilaisia.
Kantasuomalaisten määrä evlut kirkossa on myös kasvanut todella korkeaksi, 3,7 miljoonaan kirkon jäseneen. Se on todella korkea luku ja kertoo evlut kirkon olevan tällä hetkellä erittäin merkittävä.
Sen sijaan ortodoksien määrä on pysynyt aika vakiona ja korkeintaan lievästi laskenut. 1925 heitä oli 70000 ja viime vuonna 58000. 100 vuoden aikana lievää laskua joka on hiukan heikentänyt ortodoksisen kirkon merkittävyyttä.90-luvulla, jolloin en vielä ollut eläkkeellä, kehdattiin pitää tilastoa jumalanpalvelukseen osallistuvien määrästä, nyt ei enää ollenkaan, koska näihin "kirkon juhliin" osallistuu enää niin harva.
- Anonyymi
dano.m kirjoitti:
90-luvulla, jolloin en vielä ollut eläkkeellä, kehdattiin pitää tilastoa jumalanpalvelukseen osallistuvien määrästä, nyt ei enää ollenkaan, koska näihin "kirkon juhliin" osallistuu enää niin harva.
Uuden, tulevan Raamatun ilmoituksen myötä, ne eivät olekaan enää syntiuhrijuhlia mahdollisimman viattomalla uhrilampaalla, vaan iloisia elämän juhlia, kun etsitään tietä kohti paratiisia ja 'ikuista elämää' tässä meidän jokapäiväisessä elämässä Jeesuksen opetuksin.
Ehkä sitten jälleen voidaan alkaa pitää tilastoja - näen kirkon tulevaisuuden kristallin kirkkaana ja hyvänä silmieni edessä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Uuden, tulevan Raamatun ilmoituksen myötä, ne eivät olekaan enää syntiuhrijuhlia mahdollisimman viattomalla uhrilampaalla, vaan iloisia elämän juhlia, kun etsitään tietä kohti paratiisia ja 'ikuista elämää' tässä meidän jokapäiväisessä elämässä Jeesuksen opetuksin.
Ehkä sitten jälleen voidaan alkaa pitää tilastoja - näen kirkon tulevaisuuden kristallin kirkkaana ja hyvänä silmieni edessä.Ja näin me löimme paavin kanssa ylävitoset. (silmäniskuhymiö)
- Anonyymi
dano.m kirjoitti:
90-luvulla, jolloin en vielä ollut eläkkeellä, kehdattiin pitää tilastoa jumalanpalvelukseen osallistuvien määrästä, nyt ei enää ollenkaan, koska näihin "kirkon juhliin" osallistuu enää niin harva.
"näihin "kirkon juhliin" osallistuu enää niin harva."
Miten olet tuollaiseen käsitykseen päätynyt? Ilmeisesti itse et ole ollenkaan käynyt kirkossa.
Yleensä kirkot ovat olleet täysiä silloin kun olen sattunut käymään. Joulun aikaan kirkkokonsertteihin pitää jopa varata paikka hyvissä ajoin etukäteen, mutta tavallisinakin sunnuntaina sivukirkotkin ovat yleensä täynnä. Se siis oli 2019, nykyisin jumalanpalvelukset seurataan netistä. Anonyymi kirjoitti:
"näihin "kirkon juhliin" osallistuu enää niin harva."
Miten olet tuollaiseen käsitykseen päätynyt? Ilmeisesti itse et ole ollenkaan käynyt kirkossa.
Yleensä kirkot ovat olleet täysiä silloin kun olen sattunut käymään. Joulun aikaan kirkkokonsertteihin pitää jopa varata paikka hyvissä ajoin etukäteen, mutta tavallisinakin sunnuntaina sivukirkotkin ovat yleensä täynnä. Se siis oli 2019, nykyisin jumalanpalvelukset seurataan netistä.Vahtimestarit aikaisemmin pitivät lukua jumalanpalveluksissa käyneistä. Nyt kun kertomasi mukaan näiden juhlien kävijämäärä on noussut suureksi, onkin hyvä, että heidät on vapautettu tästä työläästä velvoitteesta.
Olet oikeassa, en ole enää vuosiin pystynyt liikkumaan kodin ulkopuolella.- Anonyymi
dano.m kirjoitti:
Vahtimestarit aikaisemmin pitivät lukua jumalanpalveluksissa käyneistä. Nyt kun kertomasi mukaan näiden juhlien kävijämäärä on noussut suureksi, onkin hyvä, että heidät on vapautettu tästä työläästä velvoitteesta.
Olet oikeassa, en ole enää vuosiin pystynyt liikkumaan kodin ulkopuolella.Meillä on tieteellinen tutkimus edennyt viimeisen sadan vuoden aikana aivan huikeasti, ja on hahmottunut sellainen - sanoisin järisyttävä - tieto meidän todellisuuden rakenteesta, että ihminen ei olekaan suljettu järjestelmä.
Olemme tietämättämme osa suurta yhteistä kokonaisuutta. Sen nimi on tietoisuus. Se ei tarkoita olla tietoinen omasta olemassaolostaan, jolla voisi verrata itseä esimerkiksi kissan tai koiran itsensä tiedostamiseen.
Tieteellisesti on kyse sellaisesta tietoisuudesta ja asiasta, jota me emme itse pysty hahmottamaan, koska se on meidän 'rakennusainettamme'. Me muodostumme siitä fyysisesti. Tietoisuus on materian rakennusaine.
Aivan kuten Jeesus puhui - taivasten valtakunta on meissä ja meidän ympärillämme. Taivasten valtakunta onkin tuo materia, josta muodostumme, ja todellisuudessa se ei olekaan 'materiaa', kovaa kiinteää ainetta, vaan sen perusrakenne onkin ajatus, me muodostumme siitä, tutkimuksissa mennään aina vain syvemmälle ja syvemmälle atomeihin. Siellä ei sanan varsinaisessa merkityksessä ole tyhjää, vaikka siellä ei ole ollenkaan materiaa enää. Kaikki materia perustaltaan rakentuu samasta aineesta, josta on tehty ajatukset.
Ja nyt tieteen mukaan, kun me elämme tässä yhteisessä taivasten valtakunnassa, emmekä olekaan suljettuja järjestelmiä ja oman pikku päämme tai elämämme sisällä ypöyksin, vaan meissä sisällä on aivan valtavat potentiaalit ja mahdollisuudet vaikuttaa kokonaisuuteen ja vaikka koko maailmaan vain ajatuksin. Tämä on tieteessä testattu ja sitä kutsutaan Nonlokaaliksi mieleksi. Tieteellsiesti ihminen pystyy vaikuttamaan jopa toisen ihmisen fyysiseen terveyteen, kuten Jeesus teki.
Tämä tietoisuus, joka on meidän rakennusainetta ajatuksin, jolla me voimme vaikuttaa suoraan myös muihin ihmisiin, on kollektiivista ja aivan konkreettista tapahtumaa, ja Jeesus osoitti, että se mahdollistaa jopa materian luomisen tyhjästä. Tämä ei ole tieteen vastainen näkemys.
Ja tässä on ollut se Jeesuksen opetuksen valtava potentiaali, jos Jeesuksen opetukset olisivat saaneet olla uskonnon perustana, eikä paha syntihokeminen, joka on tuottanut maailmaan juuri sitä, jollaiseksi se on muodostunut.
Kun ja jos pystymme hahmottamaan ajatuksen potentiaalin ja Jeesuksen opetuksen aivan uskomattoman perustan tämän päivän tieteessä, meillä on käsissämme 2000 vuotta vanhaa tietoa opetuksina meidän todellisuuden perustasta, jonka tiede vasta tänä päivänä tietää.
Tämä on huikeaa, käsittämätöntä ja merkillistä, että miten on voinut elää ihminen jo tuollon, joka on kertonut meille kaiken tämän. Mutta jos me miellämme nyt tieteen kertoman tosiasian, niin me myös ymmärrämme, että samalla kun siihen sisältyy aivan valtavat mielen potentiaalis, siihen sisältyy aivan yhtä suuri vaara luoda mielellä kollektiivisesti pahuutta vaikka vain hokemalla, että kaikki on niin syntistä ja pahaa.
Konkreettisesti, tieteen mukaan ajatukset luovat itsensä materiassa - niin hyvässä kuin pahassakin. Ja tässä olemme nyt luomiskertomuksen ytimessä Jumalan sanoin, että miksi se ikuinen elämä oli suojattava, kun ihminen tuli tietämään hyvän ja pahan. Nimittäin tämä meidän tietoisuuden perusrakenne mielen voimasta ei ole sidottuna ollenkaan aikaan, vaan se on 'ikuista elämää'. - Anonyymi
dano.m kirjoitti:
Vahtimestarit aikaisemmin pitivät lukua jumalanpalveluksissa käyneistä. Nyt kun kertomasi mukaan näiden juhlien kävijämäärä on noussut suureksi, onkin hyvä, että heidät on vapautettu tästä työläästä velvoitteesta.
Olet oikeassa, en ole enää vuosiin pystynyt liikkumaan kodin ulkopuolella.Kyllä, kävijämäärät ovat nousseet huikeasti, ja nousevat edelleen ja edelleen, ja kun ihmiset mieltävät ajatusten potentiaalin, ja Jeesuksen jättämän aivan järisyttävän tiedon jo 2000 vuotta sitten mielen voimasta, olemme astuneet 'uuteen aikaan'. Nyt ymmärretään ajatuksen voima, eikä vain materian sitovuus. Ja tuo voima on hyvissä ajatuksissa, ei pahuudessa, uhrikultissa eikä kenenkään toisen sovituksissa toisen puolesta sijaiskärsimysoppina, vaan se on meidän omissa teoissamme ja ajatuksissamme.
Minulla on ollut kummallinen ajatus aina siitä, että meidän elämän tapahtumat ovat kollektiivisia ja yhteisiä siten, että maailmassa on aina määrätty määrä surua, murhetta, epäonnea, sairautta ja kaikkea ikävää. Ja sitten kun se on sattunut omalle kohdalle, olen ajatellut, että nyt joku toinen selvisi tästäki! On hyvä, jos se osuikin minulle, koska jaksan tuon asian kantaa/hoitaa/tehdä/selvittää, kun joku toinen olisi murtunut sen edessä.
Ja näin olen pystynyt omalta osaltani olemaan kollektiivisesti ja tiedostamatta avuksi jollekin toiselle. Psykologisesti tämä ainakin auttaa itseä selviämään ja jaksamaan silloin kun on raskasta ja vaikeaa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä, kävijämäärät ovat nousseet huikeasti, ja nousevat edelleen ja edelleen, ja kun ihmiset mieltävät ajatusten potentiaalin, ja Jeesuksen jättämän aivan järisyttävän tiedon jo 2000 vuotta sitten mielen voimasta, olemme astuneet 'uuteen aikaan'. Nyt ymmärretään ajatuksen voima, eikä vain materian sitovuus. Ja tuo voima on hyvissä ajatuksissa, ei pahuudessa, uhrikultissa eikä kenenkään toisen sovituksissa toisen puolesta sijaiskärsimysoppina, vaan se on meidän omissa teoissamme ja ajatuksissamme.
Minulla on ollut kummallinen ajatus aina siitä, että meidän elämän tapahtumat ovat kollektiivisia ja yhteisiä siten, että maailmassa on aina määrätty määrä surua, murhetta, epäonnea, sairautta ja kaikkea ikävää. Ja sitten kun se on sattunut omalle kohdalle, olen ajatellut, että nyt joku toinen selvisi tästäki! On hyvä, jos se osuikin minulle, koska jaksan tuon asian kantaa/hoitaa/tehdä/selvittää, kun joku toinen olisi murtunut sen edessä.
Ja näin olen pystynyt omalta osaltani olemaan kollektiivisesti ja tiedostamatta avuksi jollekin toiselle. Psykologisesti tämä ainakin auttaa itseä selviämään ja jaksamaan silloin kun on raskasta ja vaikeaa.Uskonnossa on myös paljon myötäelämistä Jeesuksen ristinkärsimyksen puolesta. Se on väärin, Jeesus ei ole sellaista opettanut - oman nimensä hokemista tai hänen nimeensä tekemistä, vaan muiden puolesta tekemistä ja kokemista ja elämistä. Hän osoitti sen konkreettisesti.
Kuten edellä sanon, kyse ei ole uhrautumisesta, vaan se on myös psykologisesti voimaa antava kokemusta selvitä, kun tekee sen toisen avuksi.
Elämässä on laki, Jeesuksen sanoin profeetia, vastavuoroisuudesta, ja tämä juuri kuvastaa myös sitä, että emme ole suljettu järjestelmä - tehkää muille se minkä toivoisitte itsellenne tehtävän. Joku toinen toisaalla sitten kantaa sen epäonnen ja kärsimyksen, jota sinä et joudu kantamaan, koska et sitä kestäisi.
Tämä on ymmärretty, vaikka Jeesus onkin korostanut sen olevan kaikista ylin laki turhan pintapuolisesti, koska ei olla pystytty aikaisemmin ymmärtämään tällaista kollektiivista, yhteistä tietoisuutta, jossa elämme toistemme kanssa koko ajan tietämättämme vuorovaikutuksessa.
On todellisuudessa tilanteita, joissa 'meidän on kuoltava itsellemme toisen tähden', eikä se ole uhriutumista, vaan se on huomioonottamista, ja tätä soisin perheille, pariskunnille ja elämän parisuhderistiriitoihin avuksi. Eikä se tarkoita vain, että toisen olisi 'kuoltava', vaan kun sen tekee molemmat, niin ollaaan katse samassa suunnassa vielä pitkälle tulevaisuuteen, eikä jo muutaman vuoden kuluttua selät vastakkain. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Uskonnossa on myös paljon myötäelämistä Jeesuksen ristinkärsimyksen puolesta. Se on väärin, Jeesus ei ole sellaista opettanut - oman nimensä hokemista tai hänen nimeensä tekemistä, vaan muiden puolesta tekemistä ja kokemista ja elämistä. Hän osoitti sen konkreettisesti.
Kuten edellä sanon, kyse ei ole uhrautumisesta, vaan se on myös psykologisesti voimaa antava kokemusta selvitä, kun tekee sen toisen avuksi.
Elämässä on laki, Jeesuksen sanoin profeetia, vastavuoroisuudesta, ja tämä juuri kuvastaa myös sitä, että emme ole suljettu järjestelmä - tehkää muille se minkä toivoisitte itsellenne tehtävän. Joku toinen toisaalla sitten kantaa sen epäonnen ja kärsimyksen, jota sinä et joudu kantamaan, koska et sitä kestäisi.
Tämä on ymmärretty, vaikka Jeesus onkin korostanut sen olevan kaikista ylin laki turhan pintapuolisesti, koska ei olla pystytty aikaisemmin ymmärtämään tällaista kollektiivista, yhteistä tietoisuutta, jossa elämme toistemme kanssa koko ajan tietämättämme vuorovaikutuksessa.
On todellisuudessa tilanteita, joissa 'meidän on kuoltava itsellemme toisen tähden', eikä se ole uhriutumista, vaan se on huomioonottamista, ja tätä soisin perheille, pariskunnille ja elämän parisuhderistiriitoihin avuksi. Eikä se tarkoita vain, että toisen olisi 'kuoltava', vaan kun sen tekee molemmat, niin ollaaan katse samassa suunnassa vielä pitkälle tulevaisuuteen, eikä jo muutaman vuoden kuluttua selät vastakkain.Jos te yhtään ymmärrätte mitä minä tieteestä puhun, niin te ymmärrätte myös, että kuinka huikea lause tämä Raamatussa Jeesuksen sanomana on.
Matt. <<7:12 Sentähden, kaikki, mitä te tahdotte ihmisten teille tekevän, tehkää myös te samoin heille; sillä tämä on laki ja profeetat.<< - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos te yhtään ymmärrätte mitä minä tieteestä puhun, niin te ymmärrätte myös, että kuinka huikea lause tämä Raamatussa Jeesuksen sanomana on.
Matt. <<7:12 Sentähden, kaikki, mitä te tahdotte ihmisten teille tekevän, tehkää myös te samoin heille; sillä tämä on laki ja profeetat.<<Paloi hihat toisessa ketjussa. Uskonto perustuu Jeesukseen teurastamalla tämä lampaana Raamatun sanoin uhrilahjana VT:n Jahvelle, jota ylistetään Jumalana. Historiallisilta taustoiltaan Jahve on Saatana. Menkää lukemaan VT:stä, että minkälainen käsitys uskovaisella on Jumalasta, ja miettikää sitten, että mitähän he ihan oikeassa reaalielämässä mahdollisesti pystyvät tekemään. Mitähän niille pitäisi tehdä, että tämä pahuus loppuisi?! Vahinko, että kielletään koko uskonto tuolla menolla ja pistetään vielä Jeesuskin pesuveden mukana, kun ovat tahrinneet niin Jumalan kuin Jeesuksenkin nimen.
Anonyymi kirjoitti:
Jos te yhtään ymmärrätte mitä minä tieteestä puhun, niin te ymmärrätte myös, että kuinka huikea lause tämä Raamatussa Jeesuksen sanomana on.
Matt. <<7:12 Sentähden, kaikki, mitä te tahdotte ihmisten teille tekevän, tehkää myös te samoin heille; sillä tämä on laki ja profeetat.<<Tulisi hulluja tilanteita. Koska siitä mistä itse tykkää, niin toinen voi inhota.
- Anonyymi
torre5 kirjoitti:
Tulisi hulluja tilanteita. Koska siitä mistä itse tykkää, niin toinen voi inhota.
Enpä ole ymmärtänyt ajatella asiaa noin fiksusti. Johtuukohan se siitä, että en ole koskaan edes ajatellut 'tykätä' jostakin tai olla 'tykkäämättä'. Mitä se on?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Enpä ole ymmärtänyt ajatella asiaa noin fiksusti. Johtuukohan se siitä, että en ole koskaan edes ajatellut 'tykätä' jostakin tai olla 'tykkäämättä'. Mitä se on?
Ehkä kuitenkaan - ja tieteenkään mukaan - se ei ole niin konkreettista, että pitäisi pakottaa toinen syömään jäätelöä, jos itsekin siitä tykkää. Ja ehkä tässä onkin se vika, että ihmiset toimivat tuon 'tykkään itse' perusteella juuri noin? Mutta hienosti käänsit pelikentän toisinpäin.
Anonyymi kirjoitti:
Enpä ole ymmärtänyt ajatella asiaa noin fiksusti. Johtuukohan se siitä, että en ole koskaan edes ajatellut 'tykätä' jostakin tai olla 'tykkäämättä'. Mitä se on?
Tahdon ihmisten vaikka silittämään selkääni. Teen "samoin heille".
Ei taitaisi mennä putkeen.- Anonyymi
torre5 kirjoitti:
Tahdon ihmisten vaikka silittämään selkääni. Teen "samoin heille".
Ei taitaisi mennä putkeen.<<Tahdon ihmisten vaikka silittämään selkääni. Teen "samoin heille".
Ei taitaisi mennä putkeen.<<
Kissa yleensä puskee jalkaan halutessan selkään silittämistä, ja koira luultavasti lipaisi kielellä käden selkää. Ehkä kannattaa kokeilla niitä keinoja.
- Anonyymi
Papin tehtävä on vaikea, koska tiukasti Raamatun pyhässä sanassa pysyvä pappi, kohtaa maallistuneen kansan närkästyksen ja kirkosta eroamiset. Hän ei voi lakata kantamasta hyvää hedelmää, vaikka jotkut papit ovat selvästi liberalisoituneet ja siten suosittuja ja heitä valitaan piispoiksi, ohi tiukasti Raamatun sanomassa pysyviä. Tuli mieleen Jes. 1:10-20. Mutta kuitenkin Jumala lupaa. Tulkaa selvittäkäämme miten asia on. sanoo Herra. Vaikka syntinne olisivat verenpunaiset, ne tulevat valkeiksi kuin lumi. Jos te taivutatte mielenne kuulemaan minua, saatte syödä maan hyvyyttä, mutta jos kovetatte mielenne ja torjutte minut, miekka syö teidät. Herran suu on puhunut. Seurakunnissa on valtava määrä hyviä, vilpittömästi Jumalan sanomassa pysyviä pappeja. He ovat hiljaisia uurastajia ja levittävt hyvää hedelmää ympärilleen. He näkevät kehityksen ja kehittävät seurakuntaansa oikeaan suuntaan, Pyhän Hengen inspiroimina.
- Anonyymi
<<Papin tehtävä on vaikea, koska tiukasti Raamatun pyhässä sanassa pysyvä pappi, kohtaa maallistuneen kansan närkästyksen ja kirkosta eroamiset.<<
Mikähän siinä sitten on, kun ryhtyvät lukemaan teologiaa, niin karisevat nämä pyhäkoulussa opitut uskonasiat. Nimittäin siellä Raamatussa ei ole Pyhää Sanaa. Ei ainakaan uskonnon perustana, vaan siellä on Paha tieto tosi Jumalan uhraamisesta teurastettuna lampaana ja taivasten valtakunnan pois perkaaminen ja vaihtaminen lihalla synnin lain palvelemiseen, että pelastuu. Vaan kun ne valmistuneet papit eivät voi teille sitä kertoa, tai menettävät työpaikkansa. Heidät on varsin ovelasti laitettu puun ja kuoren väliin kitumaan.
Synti liittyy VAIN Jahve Jumalaan, Baal-jumala Saatanaan, ei taivasten valtakunnan Isä Jumalaan, joka on tässä opissa Jeesuksen Kristus-hahmona se uhrilahja verellään Jahvelle. - Anonyymi
<<Vaikka syntinne olisivat verenpunaiset, ne tulevat valkeiksi kuin lumi. Jos te taivutatte mielenne kuulemaan minua, saatte syödä maan hyvyyttä, mutta jos kovetatte mielenne ja torjutte minut, miekka syö teidät. Herran suu on puhunut. <<
Jos tekee jotakin pahaa, se ei muutu valkeaksi kuin lumi vain siksi, että te 'kuuntelette' Jahve saatanaa, vaan pahat teot ovat pahoja tekoja. Ja vielä niin, että 'miekka syö', jos ei muuta pahoja tekojaan 'valkeaksi kuin lumi' Jahven palvonnalla ja uhrilahjoin?!
Eikö tekstin kopioijalla yhtään soi hälytyskellot kun lukee tällaista?! - Anonyymi
<<He näkevät kehityksen ja kehittävät seurakuntaansa oikeaan suuntaan, Pyhän Hengen inspiroimina.<<
Tämä Paavalin vuonna 53 lanseeraama Pyhä henki -termi Jeesuksen nimeen (Apt.19), joka Jeesuksen nimeen tekeminen on hänen itsensä mukaan laittomuuden tekemistä, inspiroi Jeesuksen tosi Jumalana teruastetuksi lampaaksi ja uhrilahja-ateriaksi Jahvelle, joka mukailee lammasteriana Jahven ylipapin ateriaa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
<<He näkevät kehityksen ja kehittävät seurakuntaansa oikeaan suuntaan, Pyhän Hengen inspiroimina.<<
Tämä Paavalin vuonna 53 lanseeraama Pyhä henki -termi Jeesuksen nimeen (Apt.19), joka Jeesuksen nimeen tekeminen on hänen itsensä mukaan laittomuuden tekemistä, inspiroi Jeesuksen tosi Jumalana teruastetuksi lampaaksi ja uhrilahja-ateriaksi Jahvelle, joka mukailee lammasteriana Jahven ylipapin ateriaa.Ja lisäystä. Se todellisen 'inspiraation' sytyslanka lähti eilen palamaan - sen lopputulos on joko koko maailman tuho tai sitten se putsaa kaikki valehtelijat ja väärintekijät. Se tulee leviämään kulovalkean tavoin jompaan kumpaan suuntaan.
Ja jokainen joutuu valitsemaan kummalla puolella on - totuuden puolella vääryyttä vastaan vai suojaamassa väärintekijöitä.
Ja ensimmäisenä aloitetaan uskovaisista: todellako haluat itsesi puolesta palvoa Jeesuksen kidutuskuolemaa tosi Jumalana uhrilahjana Saatanalle? Oletko nyt aivan varma?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Korjaa toki jos...
Koet että ymmärsin sinut kuitenkin aivan väärin. Jännittäminen on täyttä puppua kun et muitakaan miehiä näköjään jännitä293095- 1191255
Ellen Jokikunnas paljasti somessa ison perheuutisen - Ralph-poika elämänmuutoksen edessä!
Ellen Jokikunnas ja Jari Rask sekä Ralph-poika ovat uuden edessä. Tsemppiä koko perheelle ja erityisesti Ralphille! Lu61097- 58971
- 68937
olet kaiken rakkauden arvoinen
Olisinpa kertonut kuinka rakastuin sinuun. Kuinka hyvältä tunnuit siinä lähelläni, kunpa en olisi väistänyt vastapäätyy26907Olisi kiva
Tietää, mitä oikein ajattelet minusta tai meistä? Mitä meidän välillä on? Salattua tykkäämistä, halua, himoa? Onhan tämä38881Nainen, jos kuuntelet ja tottelet, niin sinulle on hyvä osa
Ominpäin toimiessasi olet jo nähnyt mihin se on johtanut. Olen jo edeltä sen sinulle kertonut ja näen sen asian ja totuu163858Mikä koirarotu muistuttaa kaivattuasi eniten?
Koirien piirteet muistuttavat usein ihmisten ja omistajiensa piirteitä.65844Oot mun koko maailma
Ei ole koskaan ollut ketään, joka olisi niin täydellinen minulle kuin sinä mies ❤️ Ikävöin sua🥹75794