Olin hoitokodissa, jossa olen nyt käynyt ulkoiluttamassa reilut 2.5 v.
Aluksi hän, dementikko, lähti ilolla pitkälle lenkille ja juttelimme sitä mitä hän pystyi. Tunnin verran ulkoiltiin, katseltiin luontoa ja rakennuksia.
Asteittain kunto on huonontunut ja ajattelen että edelleen ulkoillaan, että hänen jalkansa pysyvät toimintakunnossa, ja siirtyisi pyörätuolissa istuminen tai sängyssä makuu mahdollisimman pitkälle taudin edetessä.
Hän lähtee joka kerta aina vaan vastahakoisemmin kävelylle. Istuu vaan eikä sano mitään tai sanoo sekavia selityksiä kuten Keskustellaan tässä virkailijoiden kanssa kokouksessa, en jouda tai En enää jaksa kun olen koko päivän ollut hoitamassa asioita kaupungilla.
Viimein saan hänet maanittelemisen jälkeen kävelemään n. 400 m. Piristyy kyllä hieman. Autan vielä kahvin juonnissa ja vähän lehteä selailen.
Onko minun hyvä painostaa häntä lenkille vai annanko hänen kuntonsa mennä nopeammin alaspäin. Istunko vain seurana ja juttelen sitä mihin hän pystyy enkä patista mihinkään.
Viime aikoina on lähtiessäni toisaalta tuntunut siltä, että teen hyvän työn kun yritän pitää häntä kunnossa ja jaloillaan. Toisaalta mietin, oliko hänen siinä tilanteessa hyvä vai paha olla tai ei kumpaakaan. Kertomaan ei pysty, olen kyllä kysynyt. Ei oikein ymmärrä kysymystä.
Mikä sinun mielestäsi olisi paras toimiminen tai apu, jos kävisin tervehtimässä juuri sinua.
Jos kävisin tapaamassa Sinua, miten toivoisit että tekisin.
59
627
Vastaukset
- Anonyymi
Sen tiedän että vilkkaasti liikkuva dementikko on todella paljon suuremmassa vaarassa kuin paikoillaan istuva. Isäni karkaili ja joutui onnettomuuksiin, äitini istuskeli kotosalla ja katsoi televisiota odotellessaan isänsä tulevan kohta töistä kotiin.
Jos minä olisin hän, toivoisin että kunnioittaisit joka tapauksessa minun mielipidettäni. Jos kerron että nyt en halua lähteä ulos, toivon että toivettani kunnioitettaisiin vaikka en välttämättä ymmärtäisi pyyntöä ja elekielellä osoittaisin että kävelylle lähtö ei kiinnosta nyt. Laitosvanhuksilla kun tuo itsemääräämisoikeus tuppaa unohtimaan niin voisi toteuttaa niitä pienissäkin toiveissa.
Oma äitini tykkää ulkoilla. Ei enää kävele eikä enää sanallisesti osaa hahmottaa asioita ja toiminnanohjaus on puutteellista. Puetaan ulkoiluvaatteet päälle ja hän istuu pyörätuolissa. Pitkiä lenkkejä puistoissa ja istutaan penkillä katselemassa ohikulkevia ihmisiä ja kauniita kukkaistutuksia.
Oletko varma ettö hän ei enää jaksa kävellä, onko kipuja joista ei osaa kertoa? Yhdessäolo ilman liikuntaakin on kuntouttavaa. Tai vain kädestä kiinni pitäminen hiljaisuudessa jos ei kommunikoikaan enää sitten kykene. Kuuntele herkällä "korvalla" mitä hän sinulle kertoo.- Anonyymi
Haluaisin, että minut jätettäisiin rauhaan sinne omaan maailmaani. Dementoituneella tulee aika, jolloin ei tämän maailman systeemit innosta. Ahdistuu vain asioista, joita ei enää ymmärrä, kun ihmisyys on hävinnyt jonnekin ja jäljellä on enää vain kuori.
Ihmisyys ei häviä muistisairaaltakaan koskaan. Hän ansaitsee ihmismäisen kunnioittavan kohtelun vaikka meistä vaikuttaa "kuorelta". Itse en ukso että ihmisessä on pelkkä kuori kuin vasta silloin kun sydän lakkaa sykkimästä ja vetää viimeisen hengenvedon.
- Anonyymi
siilivain kirjoitti:
Ihmisyys ei häviä muistisairaaltakaan koskaan. Hän ansaitsee ihmismäisen kunnioittavan kohtelun vaikka meistä vaikuttaa "kuorelta". Itse en ukso että ihmisessä on pelkkä kuori kuin vasta silloin kun sydän lakkaa sykkimästä ja vetää viimeisen hengenvedon.
Sinun näkemyksesi. Ei minun.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sinun näkemyksesi. Ei minun.
"Siilivain" näkemys on myös oma näkemykseni. Montaako muistisairasta olet seurannut ja miten pitkään ja tarkkaan? Heillä on sairaus, joka hävittää muistia ja muutakin, mutta kaikki ihmisen sisältä ei silti häviä. Heihin saa kyllä yhteyden, jos tahtoo - ja osaa. - Nm. Kannattaa kurkistaa omaansa
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Siilivain" näkemys on myös oma näkemykseni. Montaako muistisairasta olet seurannut ja miten pitkään ja tarkkaan? Heillä on sairaus, joka hävittää muistia ja muutakin, mutta kaikki ihmisen sisältä ei silti häviä. Heihin saa kyllä yhteyden, jos tahtoo - ja osaa. - Nm. Kannattaa kurkistaa omaansa
Aha!
siilivain kirjoitti:
ääni tuli multa
Anonyymi kirjoitti:
No hai kuule aika monta, tarkkaa lukua en ole laskenu. Ihmisyys ei häviä.
- Anonyymi
siilivain kirjoitti:
No hai kuule aika monta, tarkkaa lukua en ole laskenu. Ihmisyys ei häviä.
Öööö ... Kommentoin kylläkin 17.9. klo 10:05 viestiä, joka oli vastaus sinun viestiisi. Siis en sanonut sinulle mitään. - Nm. Lauantai-illan huumassako
Anonyymi kirjoitti:
Öööö ... Kommentoin kylläkin 17.9. klo 10:05 viestiä, joka oli vastaus sinun viestiisi. Siis en sanonut sinulle mitään. - Nm. Lauantai-illan huumassako
Ok. Kun teitä anonyymejä ei toinen toisestaan erota😁.
- Anonyymi
siilivain kirjoitti:
Ok. Kun teitä anonyymejä ei toinen toisestaan erota😁.
Ei ole tarkoituskaan. Erottelu tehdään päivämäärän ja kellonajan mukaan sekä viestin vasemman laidan paikan perusteella. Myös vastauksen / kommentin sisältö kertonee jotain. - Nm. Minut erottaa tämäkin
Anonyymi kirjoitti:
Ei ole tarkoituskaan. Erottelu tehdään päivämäärän ja kellonajan mukaan sekä viestin vasemman laidan paikan perusteella. Myös vastauksen / kommentin sisältö kertonee jotain. - Nm. Minut erottaa tämäkin
En jaksa kytätä päivämääriä ja kellonaikoja. Nöyrimmät añteeksipyynnöt kun minä puhuin siñulle vaikka sinä et puhunut minulle.
- Anonyymi
siilivain kirjoitti:
En jaksa kytätä päivämääriä ja kellonaikoja. Nöyrimmät añteeksipyynnöt kun minä puhuin siñulle vaikka sinä et puhunut minulle.
Pahoittelen, jos huomauttaminen loukkasi. Luettelemani seikat ovat kuitenkin aika olennainen osa keskustelun seuraamisen kulkua, 'kartalla' oloa.
Meikääkin ehkä hieman loukkaa se, että anonyymiys pannaan jatkuvasti kyseenalaiseksi, vaikka se on näitten sivujen pointsi. Ja varsinkin, kun mulla on muunlainen tunniste. - Nm. Onko tarkkuus kyttäämistä Anonyymi kirjoitti:
Pahoittelen, jos huomauttaminen loukkasi. Luettelemani seikat ovat kuitenkin aika olennainen osa keskustelun seuraamisen kulkua, 'kartalla' oloa.
Meikääkin ehkä hieman loukkaa se, että anonyymiys pannaan jatkuvasti kyseenalaiseksi, vaikka se on näitten sivujen pointsi. Ja varsinkin, kun mulla on muunlainen tunniste. - Nm. Onko tarkkuus kyttäämistäEi loukannu, paremmin sarkasisesti kettuilin :D. Ookoo. Ymmärsin väärin jotta puhuit minulle. En siis seurannu kellonaikoja ja rivivälejä kuka puhui ja kelle. Minulle ei aina ole niin tärkeää olenko kartalla. Hutasen menemään vaikka välillä ymmärrän väärin ja vastaan väärään kommenttiin :D. Mutta minusta se ei ole katastrofi. Elämä jatkuu ja saa minua komentaakki :D. Enkä tarkoita pahalla.
Minusta jokainen saa kirjoittaa millä tunnisteella haluaa mutta ainakin mulle joka en ole niin tarkka kellonajoista ja muista systeemeistä on välillä vaikea hahmottaa kuka puhui ja kelle. Mutta sallittaneen se minulle :).
- Anonyymi
Kiitos vastauksista.
Toisaalta ajattelen että hänelle itselleen olisi parempi olla liikuntakykyinen mahdollisimman pitkään, koska aivojen sairastuminen menee joka tapauksessa omaa latuaan.
Toisaalta mietin tuntuuko hänestä paremmalta vai vajoja omaan maailmaansa.
Voi olla että viim. vaihtoehto on parempi. Keskustelen edunvalvojan kanssa muutoksesta, tähän asti olemme yhteistuumin olleet sitä mieltä että liikunta olisi parempi. Hän käy myös usein ja toimimme samalla periaatteella.s"tähän asti olemme yhteistuumin olleet sitä mieltä että liikunta olisi parempi. Hän käy myös usein ja toimimme samalla periaatteella."
Eli vanhuksen omalla mielipiteellä ei ole mitään merkitystä? Vaikka aivotoiminta rappeutuu ja sitä myötä liikkuminen heikentyy? En vastusta liikkumista mutta sitäkään ei saa tehdä väkisin. Koska silloin siitä katosaa se ilo.Sen verran vielä et ootkos tullut ajatelleeksi et aivosairaus rappeuttaa myös liikuntakyvyn ennrn pitkään. Eli niillä on syy yhteys. Kulkevat käsi kädessä.
- Anonyymi
siilivain kirjoitti:
Sen verran vielä et ootkos tullut ajatelleeksi et aivosairaus rappeuttaa myös liikuntakyvyn ennrn pitkään. Eli niillä on syy yhteys. Kulkevat käsi kädessä.
Aloituksessa kerroin, että tunnin kestävä pitkä lenkki on lyhentynyt 400 metriin 2,5 vuodessa.
Tässä vaiheessa olenkin alkanut miettiä, annanko mennä loputkin liikunta-taidot. Askeleet ovat pieniä ja joskus jalat alkavat täristä. Tarjoan sisupastillin ja sanon etteihän tässä jaksa jos ei ota sisua välillä. Tärinä lakkaa, hän hymyilee ja jatketaan. Hän ollut erittäin huumorintajuinen ja nokkela-älyinen, ihan pienesti se joskus vielä pilkahtaa.
Luulen että jos lopetamme liikunnan, viimeistään kk:n kuluttua hän ei enää pääse ylös. Muita sairauksia ei ole, arvot kunnossa ja sydän toimii. Elämä sängyn pohjalla voi jatkua vuosia.
Edunvalvoja menee huomenna ja soittaa aina käyntinsä jälkeen. Otan näitä keskusteluja puheeksi, kiitos niistä. sinulla aloittaja on aivan oikeita ajatuksia ja kirjoitat kauniisti.
itse kuljen vanhan, väsyneen ja nopeaa tahtia muisti sairaaksi tulevan kanssa , askeleen verran perässä.
että hän saa kävelyvauhdin ja näkee myös paremmin molemmille sivuilleen.
Mahtaako hän harmitella kun on "sellainen vanhus" jota pitää jonkun kävelyttää.
- Anonyymi
Pyydä hoitokotia antamaan sinulle ohjeita mikä liikuntamuoto olisi dementikolle paras hänen tilanteessaan.
- Anonyymi
Olen keskustellut.
Hoitokodissa on muutama heitä jotka todella haluavat että asukas liikkuisi. Hitaasti antavat hänen tulla rollaattorilla huoneestaan saliin.
Toiset vääntävät sängystä suoraan pyörätuoliin ja lykkäävät salin pöydän ääreen, se on helpointa.
Minulle olisi helpompaa istua siinä vieressä, selailla lehtiä, jutella hetki ja lähteä pois. Näin olen nähnyt pääasiassa muiden tekevän. Vain yksi käy päivittäin ulkoiluttamassa äitiään.
Mutta haluan tälle asukkaalle parhaan mahdollisen loppuelämän ja olen kiitollinen että on vielä voimaa ja halua auttaa. Pukeminen ulos on aika raskasta ja vastuu siitä että kaikki sujuu hyvin. Joskus voimat loppuvat kesken lenkin ja työnnän hänet rollaattorissa takaisin.
Hoitajat ovat jo pitkään pitäneet hänen ulosvientiään liian työläänä ja aikaa vievänä. He ovat helpottuneita, kun asukas aina ensin kieltää - vähän kuin uhmaikäinen 2 vuotias. Siihen jättävät.
Kun jutustelen, hän suostuukin lähtemään. Ulkona jo sitten sanoo: sinun kanssa on mukava kävellä ja kiittää.
Hänellä käy maksullinen fysioterapeutti, joka teettää muutaman helpon liikkeen (sitäkin asukas vastustaa) ja lopun ajan hieroo. Myös minä hieron, on koulutus siihen. En saa mitään taloudellista hyötyä tästä puuhasta.
Minulla on tässä vaiheessa kanta, että olisin onnellinen jos joku jaksaisi kanssani hoitokodissa väsätä ja pitää kuntoani yllä. Mutta minä ole minä ja muut on muut, sanoi äitivainaa. Anonyymi kirjoitti:
Olen keskustellut.
Hoitokodissa on muutama heitä jotka todella haluavat että asukas liikkuisi. Hitaasti antavat hänen tulla rollaattorilla huoneestaan saliin.
Toiset vääntävät sängystä suoraan pyörätuoliin ja lykkäävät salin pöydän ääreen, se on helpointa.
Minulle olisi helpompaa istua siinä vieressä, selailla lehtiä, jutella hetki ja lähteä pois. Näin olen nähnyt pääasiassa muiden tekevän. Vain yksi käy päivittäin ulkoiluttamassa äitiään.
Mutta haluan tälle asukkaalle parhaan mahdollisen loppuelämän ja olen kiitollinen että on vielä voimaa ja halua auttaa. Pukeminen ulos on aika raskasta ja vastuu siitä että kaikki sujuu hyvin. Joskus voimat loppuvat kesken lenkin ja työnnän hänet rollaattorissa takaisin.
Hoitajat ovat jo pitkään pitäneet hänen ulosvientiään liian työläänä ja aikaa vievänä. He ovat helpottuneita, kun asukas aina ensin kieltää - vähän kuin uhmaikäinen 2 vuotias. Siihen jättävät.
Kun jutustelen, hän suostuukin lähtemään. Ulkona jo sitten sanoo: sinun kanssa on mukava kävellä ja kiittää.
Hänellä käy maksullinen fysioterapeutti, joka teettää muutaman helpon liikkeen (sitäkin asukas vastustaa) ja lopun ajan hieroo. Myös minä hieron, on koulutus siihen. En saa mitään taloudellista hyötyä tästä puuhasta.
Minulla on tässä vaiheessa kanta, että olisin onnellinen jos joku jaksaisi kanssani hoitokodissa väsätä ja pitää kuntoani yllä. Mutta minä ole minä ja muut on muut, sanoi äitivainaa.”Kohtele minua hyvin,
sitten kun en enää muista nimeäni.
Sitten kun tämä päivä on sekoittunut eiliseen.
Sitten kun aikuiset lapseni ovat kasvaneet muistoissani pieniksi jälleen,
sitten kun en enää ole tuottava yksilö,
kohdelkaa minua silloinkin ihmisenä.
Välittäkää minusta,
antakaa rakkautta,
koskettakaa hellästi.
Kello hidastaa,
eräänä päivänä se pysähtyy kokonaan,
mutta siihen on vielä aikaa.
Antakaa minulle arvokas vanhuus.”
– Tuntematon- Anonyymi
siilivain kirjoitti:
”Kohtele minua hyvin,
sitten kun en enää muista nimeäni.
Sitten kun tämä päivä on sekoittunut eiliseen.
Sitten kun aikuiset lapseni ovat kasvaneet muistoissani pieniksi jälleen,
sitten kun en enää ole tuottava yksilö,
kohdelkaa minua silloinkin ihmisenä.
Välittäkää minusta,
antakaa rakkautta,
koskettakaa hellästi.
Kello hidastaa,
eräänä päivänä se pysähtyy kokonaan,
mutta siihen on vielä aikaa.
Antakaa minulle arvokas vanhuus.”
– Tuntematon”Arvokas vanhuus!”
On unta vain! Anonyymi kirjoitti:
”Arvokas vanhuus!”
On unta vain!Sehän riippuu paljon meistä vanhulsen ympärillä olevista kuinka arvokas vanhuutensa on.
- Anonyymi
siilivain kirjoitti:
Sehän riippuu paljon meistä vanhulsen ympärillä olevista kuinka arvokas vanhuutensa on.
Sitä ”arvokkaammaksi” se vanhuus tulee, mitä pidemmälle elää. Hintalappu voi olla hyvinkin ”arvokas”!
Anonyymi kirjoitti:
Sitä ”arvokkaammaksi” se vanhuus tulee, mitä pidemmälle elää. Hintalappu voi olla hyvinkin ”arvokas”!
Elämää ei mitata rahassa. Kaikki elämä on arvokasta vaikka sinunkaltaisesi ajattelevat muuta valitettavasti väittävätkin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
”Arvokas vanhuus!”
On unta vain!Parempi hoitokodissa kuin Auschwitzissa.
- Anonyymi
siilivain kirjoitti:
Elämää ei mitata rahassa. Kaikki elämä on arvokasta vaikka sinunkaltaisesi ajattelevat muuta valitettavasti väittävätkin.
Terveen, kunnossa olevan ja toimivan ihmisen elämää ei mitata rahassa. Mutta olisi aivan pakko alkaa mitata, jos ihmisen 'elämä' rajoittuu vuoteen laitojen sisälle eikä mitään muuta ole. Ei edessä eikä takana. - Nm. Vai priorisoisitko lapsilta
Anonyymi kirjoitti:
Terveen, kunnossa olevan ja toimivan ihmisen elämää ei mitata rahassa. Mutta olisi aivan pakko alkaa mitata, jos ihmisen 'elämä' rajoittuu vuoteen laitojen sisälle eikä mitään muuta ole. Ei edessä eikä takana. - Nm. Vai priorisoisitko lapsilta
Minusta elämä sinällään on arvokasta kaikilla ihmisillä ja kaikenkuntoisilla niin kauan kuin elämää on. Minusta on kuvittava ajatus että elämänsä loppupäässä olevan raihinaisen vanhuksen elämänarvo mitätöidään rahan takia. Kyllä inhimillinen elämä pitää taata kaikenkuntoisille ja kaikenikäisille.
Rahaa on riippuu siitä miten sitä käytetään. Ei raha ole mikään syy jättää heitteille kaikkein avuttommpia. Jos vielä meinataan olla hyvinvontivaltio.siilivain kirjoitti:
Minusta elämä sinällään on arvokasta kaikilla ihmisillä ja kaikenkuntoisilla niin kauan kuin elämää on. Minusta on kuvittava ajatus että elämänsä loppupäässä olevan raihinaisen vanhuksen elämänarvo mitätöidään rahan takia. Kyllä inhimillinen elämä pitää taata kaikenkuntoisille ja kaikenikäisille.
Rahaa on riippuu siitä miten sitä käytetään. Ei raha ole mikään syy jättää heitteille kaikkein avuttommpia. Jos vielä meinataan olla hyvinvontivaltio.Melkein tekisi mieli toivoa että joskus joutuist sanojesi eteen. Olisit laitojen sisällä ja muut arvioisivat elämäsi arvottomaksi.
- Anonyymi
siilivain kirjoitti:
Melkein tekisi mieli toivoa että joskus joutuist sanojesi eteen. Olisit laitojen sisällä ja muut arvioisivat elämäsi arvottomaksi.
Toivottavastia eutanasia tulee lailliseksi sitä ennen, en halua maata päivääkään toisten hoidettavana ja käänneltävänä. Mitä hlvt:n tekemistä sillä on elämisen kanssa? - Nm. Ihmisen alennustila
Anonyymi kirjoitti:
Toivottavastia eutanasia tulee lailliseksi sitä ennen, en halua maata päivääkään toisten hoidettavana ja käänneltävänä. Mitä hlvt:n tekemistä sillä on elämisen kanssa? - Nm. Ihmisen alennustila
Eutanasiahan ei varmasti ainakaan alkuun tulle ratkaisuksi vanhustenhoitoon. Vaikka mistä tässä hullussa maailmassa sekään tietää.
Eikö elämässäsi ole muuta sisältöä kuin kääntyä kyljeltä toiselle? Pienet on piiris- Anonyymi
siilivain kirjoitti:
Eutanasiahan ei varmasti ainakaan alkuun tulle ratkaisuksi vanhustenhoitoon. Vaikka mistä tässä hullussa maailmassa sekään tietää.
Eikö elämässäsi ole muuta sisältöä kuin kääntyä kyljeltä toiselle? Pienet on piiris20:18
jos minä menisin lääkäriin,
luultavasti saisin eutanasia hoidon heti,
koska ikä on korkea,
olen monisairas,
sydän tekee loppua,
uupumus ja jaksaminen lopussa ja kivuliasta rintakipujen vuoksi,
luulempa vaan ettei mua alettaisi enään hoitamaan tominta kuntoon,
jotenki tuntuu ,, just noin mulle kävisi,,,
vanha mikä vanha, ei kannata hoitaa, Anonyymi kirjoitti:
20:18
jos minä menisin lääkäriin,
luultavasti saisin eutanasia hoidon heti,
koska ikä on korkea,
olen monisairas,
sydän tekee loppua,
uupumus ja jaksaminen lopussa ja kivuliasta rintakipujen vuoksi,
luulempa vaan ettei mua alettaisi enään hoitamaan tominta kuntoon,
jotenki tuntuu ,, just noin mulle kävisi,,,
vanha mikä vanha, ei kannata hoitaa,En usko että saisit noilla perusteilla. Paremminkin jos ei ole parantavaa hoitoa saisit muuta lääketieteellistä ja oireenmukaista hoitoa . Ja loppupeleissä hyvää saattohoitoa. Sitä minä ainakin nitselleni toivoisin. En mitään lopetuspiikkiä.
- Anonyymi
siilivain kirjoitti:
En usko että saisit noilla perusteilla. Paremminkin jos ei ole parantavaa hoitoa saisit muuta lääketieteellistä ja oireenmukaista hoitoa . Ja loppupeleissä hyvää saattohoitoa. Sitä minä ainakin nitselleni toivoisin. En mitään lopetuspiikkiä.
21;50
ai jaaa,
minä taas haluisin lähteä heti
jos menisin lääkäriin,
en usko minkäänlaisesta oireenmukaiseen hoitoon
enkä tykkäisi pitkään kestävästä saattohoidosta,
sehän on kiduttamista, Anonyymi kirjoitti:
21;50
ai jaaa,
minä taas haluisin lähteä heti
jos menisin lääkäriin,
en usko minkäänlaisesta oireenmukaiseen hoitoon
enkä tykkäisi pitkään kestävästä saattohoidosta,
sehän on kiduttamista,Saattohoidossa on vielä kehittämistä mutta monessa paikoin se onnistuu jo hyvin. Hetilähtö eu toivon mukaan tule toteutumaan jos eutanasia laillistetaan. Se suodaan vain harvoille ja valituille ja vain silloin jos mikään muu teko ei poista kärsimyksiä. Vaatinee myös tutkimuksia psyykkisestä tilasta.
Joko olet tehnyt hoitoahdon kanta.fi:ssä? Sìellä voit kertoa miten haluat itseäsi hoidettavan. Eri asia sitten on toteutuuko toiveesi siltikään.- Anonyymi
siilivain kirjoitti:
Saattohoidossa on vielä kehittämistä mutta monessa paikoin se onnistuu jo hyvin. Hetilähtö eu toivon mukaan tule toteutumaan jos eutanasia laillistetaan. Se suodaan vain harvoille ja valituille ja vain silloin jos mikään muu teko ei poista kärsimyksiä. Vaatinee myös tutkimuksia psyykkisestä tilasta.
Joko olet tehnyt hoitoahdon kanta.fi:ssä? Sìellä voit kertoa miten haluat itseäsi hoidettavan. Eri asia sitten on toteutuuko toiveesi siltikään.Se vasta kammottava tapa kuolle,
yksi sukulainen teki hoitotestamentin,
hänen kuolemansa oli todella kammottava,
hän kitui vajaat kaksi vuotta ennen kuin kuoli
erittän sekavan tuskissaan,
ei ikinä
en tee hoitotestamenttiä, - Anonyymi
siilivain kirjoitti:
Eikö elämässäsi ole muuta sisältöä kuin kääntyä kyljeltä toiselle? Pienet on piirisHerrran pieksut sentään ja frouvan kalossitkin vielä. Etkö oikeasti ole nähnyt muistisairaan ihmisen loppupuolta ja -päätä elämästä milloinkaan? Edes vähän? Mitä sisältöä vuoteessa, sikiö- tai muussa huonossa asennossa makaavan, syötettävän, paskovan, pestävän ym. puleerattavan ihmisraunion elämässä on / voi olla?
Tai no, onhan hän elämän- ja työn sisältö hoitajille. Vuositolkulla. - Nm. Hulluuden huippu Anonyymi kirjoitti:
Se vasta kammottava tapa kuolle,
yksi sukulainen teki hoitotestamentin,
hänen kuolemansa oli todella kammottava,
hän kitui vajaat kaksi vuotta ennen kuin kuoli
erittän sekavan tuskissaan,
ei ikinä
en tee hoitotestamenttiä,No sehän riippuu sitä hoitotahdon sisällöstä. Millaen olet sinne väsännyt.
Anonyymi kirjoitti:
Herrran pieksut sentään ja frouvan kalossitkin vielä. Etkö oikeasti ole nähnyt muistisairaan ihmisen loppupuolta ja -päätä elämästä milloinkaan? Edes vähän? Mitä sisältöä vuoteessa, sikiö- tai muussa huonossa asennossa makaavan, syötettävän, paskovan, pestävän ym. puleerattavan ihmisraunion elämässä on / voi olla?
Tai no, onhan hän elämän- ja työn sisältö hoitajille. Vuositolkulla. - Nm. Hulluuden huippu"vuoteessa, sikiö- tai muussa huonossa asennossa makaavan, syötettävän, paskovan, pestävän ym. puleerattavan ihmisraunion elämässä on / voi olla?"
No ei ainakaan sitä sisältöä että piikillä tai muutoin aktiiviseti henkensä riistettäisiin. Hänkin ansaitsee ihmisarvoisen kohtelun. Hän on kuitenkin ihminen niin kauan kuin henki pihisee. Ja omaisilleen rakas.- Anonyymi
siilivain kirjoitti:
No sehän riippuu sitä hoitotahdon sisällöstä. Millaen olet sinne väsännyt.
EN ikinä tee hoitotahtoa, en uskaltaisi, jotuisi vuosia kitumaan ilman hoitoja,
sukulaisen kuolema oli todella kammotavaa kitudusta,
aivan hirveetä,,
sukulainen oli menestyny yksityisyrittäjä,
edelleen yritys on toiminnassa eri omistajalla,
oli myös harras uskovainen, kävi kirkossa,
teki hyväntekeväisyyttä,
--
kuolema oliki sitten kammottava, aivan kuin hänet olis hyljätty, - Anonyymi
siilivain kirjoitti:
"vuoteessa, sikiö- tai muussa huonossa asennossa makaavan, syötettävän, paskovan, pestävän ym. puleerattavan ihmisraunion elämässä on / voi olla?"
No ei ainakaan sitä sisältöä että piikillä tai muutoin aktiiviseti henkensä riistettäisiin. Hänkin ansaitsee ihmisarvoisen kohtelun. Hän on kuitenkin ihminen niin kauan kuin henki pihisee. Ja omaisilleen rakas.Ei kovinkaan, jos ei ymmärretä laskea pois kärsimästä. Eläinkin armahdetaan, ihmisen pitää kitua täällä ylipitkään omaisten takia. - Nm. Typeryyden huippua
Anonyymi kirjoitti:
EN ikinä tee hoitotahtoa, en uskaltaisi, jotuisi vuosia kitumaan ilman hoitoja,
sukulaisen kuolema oli todella kammotavaa kitudusta,
aivan hirveetä,,
sukulainen oli menestyny yksityisyrittäjä,
edelleen yritys on toiminnassa eri omistajalla,
oli myös harras uskovainen, kävi kirkossa,
teki hyväntekeväisyyttä,
--
kuolema oliki sitten kammottava, aivan kuin hänet olis hyljätty,Eikö hoitotahto merkitse sitä että saat itse kertoa miten haluat itseäsi hoidettavan?
Anonyymi kirjoitti:
Ei kovinkaan, jos ei ymmärretä laskea pois kärsimästä. Eläinkin armahdetaan, ihmisen pitää kitua täällä ylipitkään omaisten takia. - Nm. Typeryyden huippua
Jokainen tehkööt itse ajoissa hoitotahtonsa.
siilivain kirjoitti:
Eikö hoitotahto merkitse sitä että saat itse kertoa miten haluat itseäsi hoidettavan?
Vai haluatko että toiset arvioivat elämäsi mitättömäksi ja arvottomaksi ja vievät sinut piikille kuten eläimen?
- Anonyymi
siilivain kirjoitti:
Eikö hoitotahto merkitse sitä että saat itse kertoa miten haluat itseäsi hoidettavan?
joooo, mutta jospa ei osaakaan itse määritellä kuinka loppu-elämä hoidetaan
tai jätetään hoitamatta,
uskoisin maallikon ON tyhmää tehdä hoitotahto, koska ei yhtää ymmärrä mitä se oikeesti tarkottaa,
onhan se JÄRKYTYS jos hoitotajdon mukaan jätetään ihminen KÄRSIMÄÄN,
KITUMAAN, ilman että mitenkää autetaan kipujen suhteen,
HYIIIIIIII helekutti,
on törkeyden HUIPPU tarjotakkaa tavallisilla kansalaisille HOITOTAHDON allekirjoittamista, kun maallikolla EI ole minkäänlaista lääketieteellistä tietomäärää mitä se hoitotahto todellisuudessa tarkottaa,,
EI IKINÄ OMALLE KOHDALLE HOITAMATTOMUUDEN TAHTOA TULE allekirjoittamaan,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
koko hoitotahto on jonkun HULLUN keksintö
kiduttaa ihmisiä kuoleman loppuvaiheessa,,,,,,,, - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
tai jätetään hoitamatta,
uskoisin maallikon ON tyhmää tehdä hoitotahto, koska ei yhtää ymmärrä mitä se oikeesti tarkottaa,
HYIIIIIIII helekutti,
on törkeyden HUIPPU tarjotakkaa tavallisilla kansalaisille HOITOTAHDON allekirjoittamista, kun maallikolla EI ole minkäänlaista lääketieteellistä tietomäärää mitä se hoitotahto todellisuudessa tarkottaa,,
EI IKINÄ OMALLE KOHDALLE HOITAMATTOMUUDEN TAHTOA TULE allekirjoittamaan,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
kiduttaa ihmisiä kuoleman loppuvaiheessa,,,,,,,,tuo saa ihmisen kyllä jo vihaseksi,
houkutellaan ihmisten tekemään hoitotahto, vaikka maallikko ei tajua yhtään mitä se merkitsee,
suoraa HULLUUTTA jokun taholta, - Anonyymi
siilivain kirjoitti:
Vai haluatko että toiset arvioivat elämäsi mitättömäksi ja arvottomaksi ja vievät sinut piikille kuten eläimen?
Miten itse osaat arvioida oman elämäsi loppuvaiheet?
Onko se ”hoitamalla kiduttaminen” parempaa, kuin piikille vieminen.
Kenelle se loppuvaiheen elämä on ”arvokasta”?
Tuskin kukaan haluaa nähdä itseään, jos loppuvaihe ei muistuta mitenkään ihmisen olemusta tai elämistä. On vain, kuin kituva eläin! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuskin kukaan haluaa nähdä itseään, jos loppuvaihe ei muistuta mitenkään ihmisen olemusta tai elämistä. On vain, kuin kituva eläin!KAMMOTTAVAA,,,
joten
tulee vain siihen tulokseen
eunasia pilleri lailliseksi,
jokaiselle kansalaiselle joka ITSE sitä pyytää
ja
ITSE sen ottaa SILLOIN kun ITSE katsoo ajan tulleen täyteen ja itse haluaa poistua ajasta ijäisyyteen,,,
itse kuvittelisin että minulla pitäis olla pillerit valmiina kotona kaapissa ja kun sitten kun olen PÄÄTTÄNY ITSE että elämä oli tässä,
ottaisin illalla nukkumaan mennessä pillerin saisin nukkua hyvin syvää unta josta en enään koskaan heräisi, vaan uni olis ijaistä unta,
kyllä ne omaiset sitten ruumiin korjaa pois sängystä kun huomaavat ettei enään ole minkäänlaista yhteyttä eikä saa minkäänlaista yhteyttä, ne tietää että ny se on kuollu, Anonyymi kirjoitti:
tai jätetään hoitamatta,
HYIIIIIIII helekutti,
kiduttaa ihmisiä kuoleman loppuvaiheessa,,,,,,,,No jos haluat että sun hoitotahto on sellainen että kun toisten mielestä näyttää silt et elämäs on arvoton ja olet vain kuluerä yhteiskunnalle sut saa listiä kuin eläimen. Eikö täällä sitä haluta?
Nimenomaan voit hoitotahdolla määritellä että haluat tehokkaan kivun ja muiden oireiden tehokkaan hoidon jos muuta parantavaa hoitoa ei ole tehtävissä. Ei kai kukaan hoitotahdossa lausu etä haluaisi jäädä kärsimään, eihän se hoitotahto nyt sitä tarkoita. Hoitotahto ei siis tarkoita hoitamattomuuden tahtoa.Anonyymi kirjoitti:
Tuskin kukaan haluaa nähdä itseään, jos loppuvaihe ei muistuta mitenkään ihmisen olemusta tai elämistä. On vain, kuin kituva eläin!Huolehdi vain omasta hoitotahdostasi äläkä sekaannu muiden.
Minulle elämä on aina arvoksta ja sen saa lopettaa eutanasia nimikkeellä vain erityispätevästä syystä ja se ei ole normaali ikääntyminen ja raihinaistuminen. En esimerkiksi voisi kuuna päivänä ajatella että äitini elämä katsottaisiin merkityksettömäski ja hänet lopetettaisiin piikillä kuin eläin. Hän ei sitä ole toivonut vaan sen että loppuelämän kaarteessa kun mitään ei ole tehtävissä sairauksien parantamiseski hän saa (ja itse myös myöhemmin) oireenmukaisen hyvän hoidon ja asiallisen arvostavan kohtelun.- Anonyymi
siilivain kirjoitti:
Eläimillä on se etuoikeus, ettei tarvitse kärsiä, kitua, ahdistua ja odottaa loputtomasti sitä yhtä asiaa; loppua. Ihmisille ei jostain syystä sellaista etuoikeutta suoda. - Nm. Luomakunnan tyhmin eläin
Anonyymi kirjoitti:
Eläimillä on se etuoikeus, ettei tarvitse kärsiä, kitua, ahdistua ja odottaa loputtomasti sitä yhtä asiaa; loppua. Ihmisille ei jostain syystä sellaista etuoikeutta suoda. - Nm. Luomakunnan tyhmin eläin
Sinä puhut aivan kuin jokainen vanhus haluaisi tulla lopetettavaksi. Kuvottavia mielipiteitä joihin minulla ei ole enää mitään kommentoitavaa.
- Anonyymi
siilivain kirjoitti:
Sinä puhut aivan kuin jokainen vanhus haluaisi tulla lopetettavaksi. Kuvottavia mielipiteitä joihin minulla ei ole enää mitään kommentoitavaa.
Sitä toivovat hyyyvin monet, ihan hemmetin useat, jotka kykenevät ääneen ilmaisemaan ja odottavat odottamistaan. Se on paaaljon kuvottavampaa, ettei joku ymmärrä, että joku toinen tahtoo täältä pois. - Nm. Sattuneesta kuvottavasta syystä
- Anonyymi
Aloittaja ja siilivain ansaitsevat suuret kiitokset hyvästä keskustelusta.
- Anonyymi
Kiitos Anonyymi 19.09.2021 16:44 kehuista.
Edunvalvoja oli käynyt tervehtimässä asukasta, joka tällä kertaa oli ollut ihmeteltävän pirteä. Kävelleet ulkona ja hänen mielestään ryhdikkäämpänä ja suoremmassa kuin ennen. On jo painunut kumaraan. Hän oli kysynyt hoitajalta, onko jotain erikoista tapahtunut kun tällainen muutos on tullut. Ei kukaan tiennyt, siellä vain pari hoitajaa panee merkille asukkaan käyttäytymisen, eikä heitä ollut ollut paikalla.
Päätettiin jatkaa maanittelua ulos silloin kun näyttää että jaksaa. Jos ei jaksa pukemista ja ulos asti, kävellään rollaattorilla sisätilan pitkällä käytävällä muutamia rundeja. Sekin on enemmän kuin pelkkä istuminen. Aloittaja
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1387765Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde381975Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja251920- 911643
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1801565Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1071016- 49930
Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik4909Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme
Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri28830- 34812