Sorateilläkin on tarkoitus ajella, maalla kesäpaikalla niitä kiharaisia sorateitä riittää. Mutta noiden ero on hiukan hämärä, vaikuttavat olevan joissakin kokoonpanoissa aika lähellä toisiaan. Geometriassa eroja on mutta kuinka merkittäviä?
Ensi kesän asia, kun tarjontakin varmaan paranee, mutta jos sopiva löytyy voi en hankkia odottamaan kesää.
Gravel vai cyclocrossari
19
1317
Vastaukset
- Anonyymi
Cyclo on kevyempi ja soveltuu enemmän asvaltille. Gravel enemmän soratiehöylä ja talvipyöräksi sopiva.
- Anonyymi
Rengastus tuohon vaikuttaa varmaan eniten, vai miten mahtaa olla? Toki jos cycloon ei tarpeeksi leveitä renkaita saa mahtumaan, niin sitten ei saa.
- Anonyymi
Cycloissa tapaa olla poljinkeskiö korkeammalla joka tuo ketteryyttä ajoon tai kiikkeryyttä riippuen makumieltymyksistä. Sorateille usein halutaan vakaata menoa johon gravel taipuu paremmin. Cyclokin rauhoittuu leveämmillä renkailla jos siihen sellaiset mahtuu.
Mutta onko Cyclocross pyörä enään Cyclocross jos iihen laitetaan leveämmät renkaat onkin toinen asia.
Eli Cyclocross on nimenomaisesti pyöräkilpailumuoto (joka on todella suosittu Hollannissa, Belgiassa sekä ranskassa, eli suurissa pyöräkilpailumaissa jota on ajettu jo 1900 luvun alkupuolelta asti) jossa ajaetaan lyhyehköillä maastopohjaisilla radoilla kyseisen lajin sääntöjen määrittelemillä pyörillä ja kyseisissä UCI:n (kansainvälisen kilpapyöräilyn kattojärjestö) säännöissä Cyclocross pyörän rengaslevys on maksimissaan 33mm. leveä (Yhdysvaltain oman kattojärjestön alaisissa kisoissa muutaman miillin leveämpi)
Virallinen Cyclocross pyörän (jonka trakoitus siis on kyseisessä lajissa kilpailu taikka siihen harjoittelu) määritelmä siis on että kyseinen pyörä täyttää nuo UCI:n kilpailuluokka määritelmät. Mikäli pyörä ei määritelmää täytä, kyseessä on gravel pyörä mutta ei virallisesti Cyclocross pyörä
Todellisuudessa noiden kahden pyöräluokan erot ovat hyvin veteenpiirretty viiva.- Anonyymi
santtu_1975X kirjoitti:
Mutta onko Cyclocross pyörä enään Cyclocross jos iihen laitetaan leveämmät renkaat onkin toinen asia.
Eli Cyclocross on nimenomaisesti pyöräkilpailumuoto (joka on todella suosittu Hollannissa, Belgiassa sekä ranskassa, eli suurissa pyöräkilpailumaissa jota on ajettu jo 1900 luvun alkupuolelta asti) jossa ajaetaan lyhyehköillä maastopohjaisilla radoilla kyseisen lajin sääntöjen määrittelemillä pyörillä ja kyseisissä UCI:n (kansainvälisen kilpapyöräilyn kattojärjestö) säännöissä Cyclocross pyörän rengaslevys on maksimissaan 33mm. leveä (Yhdysvaltain oman kattojärjestön alaisissa kisoissa muutaman miillin leveämpi)
Virallinen Cyclocross pyörän (jonka trakoitus siis on kyseisessä lajissa kilpailu taikka siihen harjoittelu) määritelmä siis on että kyseinen pyörä täyttää nuo UCI:n kilpailuluokka määritelmät. Mikäli pyörä ei määritelmää täytä, kyseessä on gravel pyörä mutta ei virallisesti Cyclocross pyörä
Todellisuudessa noiden kahden pyöräluokan erot ovat hyvin veteenpiirretty viiva.Kyllä se on edelleen cyclocross pyörä johon on vain laitettu leveämmät renkaat. Ei maastopyöräkään muutu maantiepyöräksi laittamalla siihen 25-28 mm leveät renkaat.
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä se on edelleen cyclocross pyörä johon on vain laitettu leveämmät renkaat. Ei maastopyöräkään muutu maantiepyöräksi laittamalla siihen 25-28 mm leveät renkaat.
Tämä tietysti hieman teoreettista pohdintaa (johon ei ole edes varmastikkaan yhtä ainoaa oikeaavastausta), mutta jos ajatellaan ketjua yhä eteenpäin, niin jossain vaiheessapyöräluokka jokatapauksessa muuttuu jos/kun tarpeeksi osakomponentteja muutetaan toisiksi.
Vieläkö pyörä olisi cyclocross, jos siihen vaihdetaan ohjautangoksi suora tanko? Vai olisiko se silloin ”leveärenkainen, suoralla ohjaustangolla oleva Cyclocross pyörä” vaiko jotain ihan muuta.
Taikka sitten jos otetaan käsittelyyn jonkin toisen pyöräluokan pyörä, vaikka Fat pyörä (jonka tunnusomaisin tuntimerkki on leveät, yleensä vähintään 4” leveät renkaat) ja vaihdetaan siihen vaikkapa 29” plussakoon renkaat (mitä sarjoja jonkin verran on vaihdettu). Vieläkö on kyseessä Fat pyörä vai muuttuuko se renkaiden vaihdossa toiseksi pyörätyypiksi?- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä se on edelleen cyclocross pyörä johon on vain laitettu leveämmät renkaat. Ei maastopyöräkään muutu maantiepyöräksi laittamalla siihen 25-28 mm leveät renkaat.
Cyclocross muuttuu maantiepyöräksi jos siihen asennetaan 30 milliä tai sitäkin kapeammat maantierenkaat.
- Anonyymi
Eli tällaiselle lievälle harrastaja pyöräilijäille yksi lysti? Gravel tai cyclo järeämmällä rengastuksella, mutta cyclolla saisi hiukan agressiivisuutta ajoon jos niin haluaa? Näinkö tämä pitäisi ymmärtää. Gravel on kyllä jo mutta on menossa se pyörä vaihtoon.
ap. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eli tällaiselle lievälle harrastaja pyöräilijäille yksi lysti? Gravel tai cyclo järeämmällä rengastuksella, mutta cyclolla saisi hiukan agressiivisuutta ajoon jos niin haluaa? Näinkö tämä pitäisi ymmärtää. Gravel on kyllä jo mutta on menossa se pyörä vaihtoon.
ap.No, kyllä omalla Feltin gravelpyörällä pääsee niin agressiivisesti kuin haluaa vaan päästellä. Cyclo kannattaa ostaa, jos meinaa kisailla cyclokisoissa. Gravelpyörä taipuu moneksi se on hyvä suomen surkeilla asfalteillakin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No, kyllä omalla Feltin gravelpyörällä pääsee niin agressiivisesti kuin haluaa vaan päästellä. Cyclo kannattaa ostaa, jos meinaa kisailla cyclokisoissa. Gravelpyörä taipuu moneksi se on hyvä suomen surkeilla asfalteillakin.
"..cyclolla saisi hiukan agressiivisuutta ajoon jos niin haluaa?"
Korjataan tuo muotoon, että hiukan enemmän aggressiivisuutta. On ollut hetken cyclokin, kevyt ja ketterä, mutta enpä tuolla paljon ajellut silloin kuin kaupungissa ja asfaltilla.
Minulla on yksi edesmenneen Rossano merkin uusi cyclon runkokin kyllä olemassa. Hiukan himottaisi siihen itse ensimmäisen kerran kasata pyörä mutta ei niin ole pakko tehdä kuitenkaan.
ap. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No, kyllä omalla Feltin gravelpyörällä pääsee niin agressiivisesti kuin haluaa vaan päästellä. Cyclo kannattaa ostaa, jos meinaa kisailla cyclokisoissa. Gravelpyörä taipuu moneksi se on hyvä suomen surkeilla asfalteillakin.
Jaa, minä taas tykkään että cyclo on monemmaksi. Asia on tietysti vähän niinkin kuinka paljon siihen sijoittaa. Rahaa. Gravelilla ensin ajelin, mutta on jäänyt nurkkaan cyclon hankkimisen jälkeen. Valintaa voi helpottaa hintaerokin. Gravel maksoi 1400, mutta cyclo 2800. Rahalla saa ja hevosellakin pääsee.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"..cyclolla saisi hiukan agressiivisuutta ajoon jos niin haluaa?"
Korjataan tuo muotoon, että hiukan enemmän aggressiivisuutta. On ollut hetken cyclokin, kevyt ja ketterä, mutta enpä tuolla paljon ajellut silloin kuin kaupungissa ja asfaltilla.
Minulla on yksi edesmenneen Rossano merkin uusi cyclon runkokin kyllä olemassa. Hiukan himottaisi siihen itse ensimmäisen kerran kasata pyörä mutta ei niin ole pakko tehdä kuitenkaan.
ap.Sanotaan näin, että ei ole sillä tavalla kuvaa cycloista, se oli kaupunkipyöränä minulla, ostin tuon lafkan konkurssipesästä tukun pyöriä, odottelin kevättä ja möin pois, eikä sekään jäänyt itselle vaikka sillä hiukan ajoinkin.
ap. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sanotaan näin, että ei ole sillä tavalla kuvaa cycloista, se oli kaupunkipyöränä minulla, ostin tuon lafkan konkurssipesästä tukun pyöriä, odottelin kevättä ja möin pois, eikä sekään jäänyt itselle vaikka sillä hiukan ajoinkin.
ap.Kyselet turhia jotta pääset kehumaan itseäsi ja konkurssipesiäsi. Harrastuksena kullakin. Minä harrastan polkupyöräilyä.
- Anonyymi
santtu_1975X kirjoitti:
Tämä tietysti hieman teoreettista pohdintaa (johon ei ole edes varmastikkaan yhtä ainoaa oikeaavastausta), mutta jos ajatellaan ketjua yhä eteenpäin, niin jossain vaiheessapyöräluokka jokatapauksessa muuttuu jos/kun tarpeeksi osakomponentteja muutetaan toisiksi.
Vieläkö pyörä olisi cyclocross, jos siihen vaihdetaan ohjautangoksi suora tanko? Vai olisiko se silloin ”leveärenkainen, suoralla ohjaustangolla oleva Cyclocross pyörä” vaiko jotain ihan muuta.
Taikka sitten jos otetaan käsittelyyn jonkin toisen pyöräluokan pyörä, vaikka Fat pyörä (jonka tunnusomaisin tuntimerkki on leveät, yleensä vähintään 4” leveät renkaat) ja vaihdetaan siihen vaikkapa 29” plussakoon renkaat (mitä sarjoja jonkin verran on vaihdettu). Vieläkö on kyseessä Fat pyörä vai muuttuuko se renkaiden vaihdossa toiseksi pyörätyypiksi?"Taikka sitten jos otetaan käsittelyyn jonkin toisen pyöräluokan pyörä, vaikka Fat pyörä (jonka tunnusomaisin tuntimerkki on leveät, yleensä vähintään 4” leveät renkaat) ja vaihdetaan siihen vaikkapa 29” plussakoon renkaat (mitä sarjoja jonkin verran on vaihdettu). Vieläkö on kyseessä Fat pyörä vai muuttuuko se renkaiden vaihdossa toiseksi pyörätyypiksi?"
Pysyy edelleen maastopyöränä.
- Anonyymi
Perintrinen retkipyörä on lähellä kumpaakin. Maantiepyörä on alunperin ollut lähempänä retkipyörää kuin esim. nykyaikaista criterium-pyörää... erot ovat lopulta minimaalisia.
- Anonyymi
Cyclocross ja Gravel ovat aika lähellä toisiaan. Cyclocross-pyörä on ehkä enemmän kilpa-ajoon suunnattu, aggressiivisemmalla geometrialla ja matalammalla asennolla kuin Gravel-pyörä. Graveliin mahtuu sitten usein Cycloa leveämpiä renkaita.
- Anonyymi
Cyclossa ei ole kiinnityspisteitä monipuoliseen käyttöön ja keskiö on turhan korkealla teitä pitkin ajeluun. Tietenkin joku voi kaivata sitä kiikkeryyttä kadullekin. Tulee sporttinen fiilis. Tosin kilpagravelit on myös hyvin sporttisia.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Cyclossa ei ole kiinnityspisteitä monipuoliseen käyttöön ja keskiö on turhan korkealla teitä pitkin ajeluun. Tietenkin joku voi kaivata sitä kiikkeryyttä kadullekin. Tulee sporttinen fiilis. Tosin kilpagravelit on myös hyvin sporttisia.
On myös merkki/mallikohtaisiakin eroja sekä Cycloissa että Graveleissa. Jotkut ovat modanneet Cyclonsa enemmän Gravel suuntaan ja kenties myös toisin päin. Toki kiinnityspisteitä on vaikea jälkkäteen saada lisää.
- Anonyymi
MÖKKIPYÖRÄKSI kelpaa vanha mummis. Kallis pyörä houkuttaa mökkivarkaita entisestään.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
24h Kirppis
Olen muuttamassa paikkakunnalle ja mietin olisiko tälläiselle liikkeelle tarvetta alueella?144652Suomessa eletään liian pitkään
"Ihmisten on kuoltava" Asiantuntija varoittaa: Suomi ei ole valmis siihen, että niin moni elää pitkään: ”Kaiken täytyy3604041Voitaisko olla kavereita?
Haluaisin aloittaa puhtaalta pöydältä sinun kanssasi, tabula rasa. Minä lopetan sinun perääsi haikailun, ja sitten sinäk223550Kerotakaa joensuun kontiolahden paiholan laitoksesta jotain
Mun kaveri joutuu paiholan laitokseen nyt lähi aikoina niin voisko ihmiset kertoa minkälaista siellä on tarinoita jne ja373530Deodoranttiteollisuus
Annan ilmaisen vinkin. Kyseinen teollisuus voisi alkaa valmistaa kuolleen ruumiin hajua. Olisi varma hittituote, ainakin122603- 2802450
Martinan mies on Suomessa.
Siellä se on Martinan instassa ja täällä on jo ero tullut. Voi että kun huvittaa...3231900- 1001842
Maistaisitko sinä näitä valmisruokia?
Terhi Kinnari ja Kinnarin tila voitti Suomalainen menestysresepti -kisan. Makuja Kinnarin tilan kaurapohjaisissa aterioi481556Rukoilimme Länsimuurilla 2000 vuoden jälkeen, Jumalamme oli antanut meille kaiken takaisin
Western Wall, In our Hands. 55th Para. https://www.youtube.com/watch?v=u4BJAppyCSo https://en.wikipedia.org/wiki/55th_111203