Suomalaisten kirjailijoitten uutuuskirjoista pysyy aika hyvin perillä

Anonyymi

Juuri julkaistun kirjan kirjoittaja on vieraana joka kanavalla noin viikon ajan.
Nyt on vuorossa Jari Tervo ja sukellus Mikael Agricolan maailmaan
https://www.sttinfo.fi/tiedote/jari-tervon-uutuusromaani-on-suurenmoinen-sukellus-mikael-agricolan-maailmaan?publisherId=64311881&releaseId=69903127

Mitä kirjoista olet nautiskellut viime aikoina ja kiinnostaisiko Agricola ?
Onko joku kirja jäänyt kesken, mitä on suunnitelmissasi lukea ?

Odotatko Finlandia-kilpailun ehdokkaitten julkaisua ?
Odotan sitä itse ja mietin mitkä kirjat mahdollisesti kuuluvat joukkoon,
että osaisi tilata ajoissa kirjastosta ennenkuin tulee tuhannen varauksen jono.
Olen huono arvioimaan mitkä saattaisivat tulla palkituksi. Mitä sinä veikkaisit ?
Oletko tutustunut tai lukenut jo syksyn uutuuksia ?
Lisääkin kirjoja ilmestyy vielä syksyn mittaan, ei tahdissa pysy.
Koko kirjojen kirjo tietenkin kiinnostaa, ei vain palkitut.
Palkittu kirja ei aina ole itselle se syksyn mieluisin.
Se voi olla ihan muu kirja kaikkien ehdokkaiden ulkopuolelta.

182

1781

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mieleisiään kirjoja voi ostaa kirjakaupoista ilman jonotusta 😁

      • Anonyymi

        Sinulla se tulee halvaksi koska et lue kirjoja. Törppöä yrittää pilata toisen ketju jo eka kommentilla.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Sinulla se tulee halvaksi koska et lue kirjoja. Törppöä yrittää pilata toisen ketju jo eka kommentilla.

        Miten niin, törppöä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinulla se tulee halvaksi koska et lue kirjoja. Törppöä yrittää pilata toisen ketju jo eka kommentilla.

        Kiitos!


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos!

        Eikö ole tullut mieleen, että...

        kirjailijat ovat yrittäjiä. Ostettu kirja on heidän tulojensa päälähde. Kirjasto, no joo yksi kirja pyörii satojen jonottaessa sitä, se ei elätä kirjailijaa.


      • Anonyymi
        korpikirjailija kirjoitti:

        Eikö ole tullut mieleen, että...

        kirjailijat ovat yrittäjiä. Ostettu kirja on heidän tulojensa päälähde. Kirjasto, no joo yksi kirja pyörii satojen jonottaessa sitä, se ei elätä kirjailijaa.

        Lainatuista kirjoista kirjailija saa kirjastokorvauksen.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Lainatuista kirjoista kirjailija saa kirjastokorvauksen.

        Eildn illalla katsoin pätkän ohjelmasta
        Kulttuuricoktail Live.

        "Äänikirjoja kuunnellaan paljon ja jatkuvasti enemmän. Millainen väline äänikirja on, millaiseen kirjallisuuteen se sopii? Keskustelemassa ovat kirjailijat Laura Lindstedt ja Päivi Alasalmi."

        Siinä käsiteltiin myös kirjailijan korvauksia myydyistä kirjoista sekä äänikirjoista.

        Esim. Myydyn kirjan myyntituotot kirjailijalle ovat 3 - 4 euroa kirja.

        Kuunnellun kirjan myntitulot 0,60 s


      • Anonyymi
        korpikirjailija kirjoitti:

        Eildn illalla katsoin pätkän ohjelmasta
        Kulttuuricoktail Live.

        "Äänikirjoja kuunnellaan paljon ja jatkuvasti enemmän. Millainen väline äänikirja on, millaiseen kirjallisuuteen se sopii? Keskustelemassa ovat kirjailijat Laura Lindstedt ja Päivi Alasalmi."

        Siinä käsiteltiin myös kirjailijan korvauksia myydyistä kirjoista sekä äänikirjoista.

        Esim. Myydyn kirjan myyntituotot kirjailijalle ovat 3 - 4 euroa kirja.

        Kuunnellun kirjan myntitulot 0,60 s

        Sama tilanne on musiikin suhteen. Enää ei osteta cd-levyjä vaan kuunnellaan netissä musiikkia.

        Mitä tulee kirjallisuuteen, niin minä haluan lukea itse kirjani, mutta onhan se hyvä, että heikkonäköisille on äänikirjoja.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Sama tilanne on musiikin suhteen. Enää ei osteta cd-levyjä vaan kuunnellaan netissä musiikkia.

        Mitä tulee kirjallisuuteen, niin minä haluan lukea itse kirjani, mutta onhan se hyvä, että heikkonäköisille on äänikirjoja.

        Kumppanini oli kirjojen suurkuluttaja aina viime vuosiin asti. Nyt kirjojen lukeminen on häneltä lähes loppunut.

        Tapaamme oli, että hän luki hollannin-tai englanninkielisen kirjan. Etsin saman suomennetun kirjan ja luin. Sitten keskustelimme kirjasta.

        Ne ajat on ohi. Kun ikäännymme lukeminen vähenee. Jos nyt haluaisin jonkun kirjan avata se voisi olla jotain taattua hyvää kuten Ian Mcewan kirjat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lainatuista kirjoista kirjailija saa kirjastokorvauksen.

        Niin, ja mitättömän pienen.


    • Anonyymi

      Luen keskimäärin 1-2 kirjaa viikossa, lähes 100 kirjaa vuodessa. Ei ole mitään mieltä ostaa kaikkia. Harvaa kirjaa kannattaa omistaa eikä niille olisi tilaakaan.

      • Anonyymi

        Montako sivua luet? sillä kirjat ovat eri paksuisia niin kappalemäärä ei kerro
        koko totuutta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Montako sivua luet? sillä kirjat ovat eri paksuisia niin kappalemäärä ei kerro
        koko totuutta.

        Kappalemäärä ei tosiaankaan kerro paljon. Lukeminen on "toinen luontoni".
        Olen "himolukija".
        Jos oikein lukupäälle satun ja aikaa on, ohuempia 150-250 sivuisia kirjoja voi joskus mennä jopa kolmekin viikossa, talvisin varsinkin.
        Tietokirjat ovat hitaampia lukea, niihin pitää keskittyä enemmän.
        400-500 sivuisen tietokirjan kanssa voi mennä viikko.

        250 sivuisia elämänkertoja ehtii hyvin lukea kaksi viikossa.
        Joskus menee joku ohut kirja päivässä.
        Ei ole sellaista päivää, etten ollenkaan lukisi.

        Telkkari ei "varasta" aikaani. Aikaa jää paljon lukemiselle ja vielä muullekin,
        koska katson televisiota hyvin vähän.
        Katson vain parit uutiset illassa ja kiinnostavat ajankohtaisohjelmat ja dokumentit,
        niitä tulee harvoin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kappalemäärä ei tosiaankaan kerro paljon. Lukeminen on "toinen luontoni".
        Olen "himolukija".
        Jos oikein lukupäälle satun ja aikaa on, ohuempia 150-250 sivuisia kirjoja voi joskus mennä jopa kolmekin viikossa, talvisin varsinkin.
        Tietokirjat ovat hitaampia lukea, niihin pitää keskittyä enemmän.
        400-500 sivuisen tietokirjan kanssa voi mennä viikko.

        250 sivuisia elämänkertoja ehtii hyvin lukea kaksi viikossa.
        Joskus menee joku ohut kirja päivässä.
        Ei ole sellaista päivää, etten ollenkaan lukisi.

        Telkkari ei "varasta" aikaani. Aikaa jää paljon lukemiselle ja vielä muullekin,
        koska katson televisiota hyvin vähän.
        Katson vain parit uutiset illassa ja kiinnostavat ajankohtaisohjelmat ja dokumentit,
        niitä tulee harvoin.

        Entäs, miten paljon netti vie aikaasi? (lue huumorilla)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Entäs, miten paljon netti vie aikaasi? (lue huumorilla)

        Huumorilla huumorilla ! Elämästä ilman huumoria ei tulisi mitään.
        Netti on kirjojen toiseksi pahin kilpailija, koska seuraan politiikkaa/maailmantapahtumia,
        mutta ei siihen paljon aikaa menee, koska päivittäinen lyhytkin seuranta pitää hyvin kärryillä. Kirjajutut on ehdottomia tsekattavia, siksi tässäkin olen. Pieni pettymys,
        eikö mikään kirja ole sytyttänyt ketään niin paljon, että kukaan katsoisi sen kertomisen arvoiseksi ? Mitä sinä muuten lueskelet ?


    • Anonyymi

      Kiitos Suomen hienon kirjastolaitoksen ei vähempivaraisenkaan tarvitse jäädä tietämättömäksi pölhöksi. Voi ilmaiseksi sivistää itseään koko elämänsä ajan
      tai vain nauttia proosasta tai runoista yms. kirjallisuudesta, kehittäviä ajatuksia saa niistäkin lukunautinnon lisäksi.

    • Ei se määrä vaan laatu. En todellakasn ammenna elämään sisältöä kirjoista. Luen kirjan silloin tällöin, noin pari kolme kirjaa vuodessa.

      Kirjan pitää pysäyttää.

      • Anonyymi

        Lukihäiriöisellä kirjan luku pysäyttääkin , kun sanat sekoilee.
        Hyvä kun sait sentään Virtahevosta olohuoneessa sisältöä elämääsi. Onkohan sinun kirjailija ystävällä tylsä elämä, kun lukee niin valtavan paljon koko ajan?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Lukihäiriöisellä kirjan luku pysäyttääkin , kun sanat sekoilee.
        Hyvä kun sait sentään Virtahevosta olohuoneessa sisältöä elämääsi. Onkohan sinun kirjailija ystävällä tylsä elämä, kun lukee niin valtavan paljon koko ajan?

        Suomenkielinen teksti ei tuota minulle ongelmia, virtahepo olohuoneessa on todellakin ainut kirja jonka olen tänä vuonna lukenut.

        Jos lukisin kaksi kirjaa viikossa, mitähän niistä jäisi mieleeni. Ei kai mitään, mutta virtahepo olohuoneessa mietityyttää vieläkin.


    • Minä luen myös noin kirjan viikossa. Ostan harvoin paperiversioita, vaan yleensä lataan e-kirjan tablettiini iltalukemisiksi, huomattavasti pienemmällä rahalla. Harmi vaan että monista kirjoista ei ole e-kirjaversiota. Myöskään vanhempaa kirjallisuutta on ladattu vain vähän nettiin.
      Viimeisin kirjahankintoni oli Kaarlo Sarkian Runot, jonka löysin antikvariaatista (Finlandia-kirja) ja Sade piiskaa asfalttia., Nämä kovakantisina. Luen parhaillaan ilmaista näytettä kolumbialaisen kirjailijan paljon kiitosta saaneesta teoksesta The Sound of Things Falling
      Juan Gabriel Vasquez.
      Ostan sen todennäköisesti
      Käytän n. 40-60 euroa kuukausittain kirjoihin.

    • Anonyymi

      Korpikirjailja on minusta liian ymmärtäväinen, kun keskustelee epäkohteliaan anonyymin kanssa.

      • Mietin, antaako. kirjan kuunteleminen saman nautinnon kuin lukeminen, mitä mieltä, minulla ei ole kokemusta kirjojen kuuntelemisesta?


      • Anonyymi
        korpikirjailija kirjoitti:

        Mietin, antaako. kirjan kuunteleminen saman nautinnon kuin lukeminen, mitä mieltä, minulla ei ole kokemusta kirjojen kuuntelemisesta?

        Mielestäni ei anna


      • Olen samaa mieltä. Mutta emmehän me kaikki ole yhtä kärsivällisiä :)


      • korpikirjailija kirjoitti:

        Mietin, antaako. kirjan kuunteleminen saman nautinnon kuin lukeminen, mitä mieltä, minulla ei ole kokemusta kirjojen kuuntelemisesta?

        Minä nukahdan aina kesken äänikirjan kuuntelua ja joudun sitten etsimään paikkaa minkä viimeiksi kuulin ...


    • Anonyymi

      En ole Tervon kirjojen suurkuluttaja. Hänen lauseensa ovat kiemuraisia kuin
      tippaleipä ja kun niitä on tuhansia kirjassa, aivotkin menevät solmuun kuin tippaleipä.
      Kahta hänen kirjaansa kokeilin lukea. Kesken jäi.

      Kuitenkin linkin jutun takia kiinnostus heräsi Agricolan "elämäkertaan"
      "Pääskyt talvehtivat järvenpohjassa". Mieshän on ollut varsinainen tehopakkaus
      ja virtuoosi, joka on tutustunut aikansa merkkimiehistä muun muassa Martti Lutheriin, Kustaa Vaasaan ja Iivana Julmaan. On ihan "pakko" kokeilla kirjaa,
      joka voi olla hyvinkin vauhdikas, ainakin tapahtumarikas ja saa aimo annoksen historiantietoutta.
      Elämykset ja tieto ovat niitä asioita, jotka vetävät lukemaan.
      M

    • Anonyymi

      Syksy on kirja-aikaa. Eilen oli telkkarissa Sofi Oksanen, hänen kirjastaan Stalinin lehmät on tekeillä TV-sarja. Myöhemmin illalla oli TV ykkösellä keskustelu "kirja vai äänikirja", vieraana kirjailijoita. Kirjaa lukee noin 2/3 ja loput 1/3 äänikirjaa.
      Moni haluaa lukea romaaninsa itse, ettei lukijan ääni ja painotus "häiritse" omaa
      tulkintaa.

    • Anonyymi

      En ole vielä ehtinyt perehtyä syksyn kirjauutuuksiin kuin satunnaisesti, ja lokakuussa pidetään kirjamessutkin pandemiatauon jälkeen Turussa ja Helsingissä.Turun messuilla on mielestäni enemmän vanhaa henkeä jäljellä, vaikka kyllä sielläkin on paljon oheistoimintaa ja -näyttelyitä. Tosin samanaikaisilla ruokamessuilla samassa hallissa on kiva välillä piipahtaa ravitsemassa ruumistaan hengenravinnon vastapainoksi. Samanhenkinen ystävä seurana, maistelumenú ja valikoitu viini, keskustelua koetusta - miellyttävä kombo. Messuilla on kiinnostavia pienkustantajia ja antikvariaatteja edustettuina, löydän usein joululahjakirjat sieltä. Turussa olen joskus osallistunut iltaohjelmaankin, mutta päiväseltäänkin elämyksiä on liiaksi asti, kaikkeen kiinnostavaan ei jaksa osallistua.

      Omassa kirjastossani on uutuushylly, jonne aina aluksi suunnistan, ja onpa nautinto saada ihan korkkaamaton upouusi kirja käteen. En kovinkaan tarkkaan seuraa lehdistöstä uutuuksia, joten hyllystä löytyy minulle ihan uusiakin nimiä. Jotkut voivat päästä Finlandia-ehdokkaiksi, ja sitten onkin jo pitkät jonot. Jari Tervo ei minunkaan suosikkeihini kuulu, ei vaan ole kirjalliseen makuuni, vaikka ansioitunut onkin. Agricola on aiheena suuri, suurmies ja uranuurtaja monella alalla: kirjakielemme isä , Turun piispa, uskonpuhdistaja ja vieläpä ulkopoliittinen vaikuttaja rauhanneuvottelijana. Ehdottomasti kiinnostaa, miten Tervo on tässä onnistunut.

      Muutaman mielenkiintoisen Bazar-kustantamon uutuuskirjan olen viime aikoina kirjaston uutuushyllystä. Juuri nyt olen pääsemässä loppuun Katja Kärjen kirjan Eeled. "Eeled on noitarummun kuminaa, suhisevaa tuulta, lasten sormivärejä ja tummia varjoja. Se on runsas, hämyisä ja sydämeen käypä romaani". Lapin lumoihin itsekin joutuneena ja hiljattain ruskaretkeltä palanneena kirjan maailmaan ja henkilöiden ajatuksiin on helppo solahtaa. Kieli on kaunista ja rikasta, siinä on sopivasti myös paikallisväriä.
      Kärjen kirjoittaman kirjan Jumalan huone olen lukenut aiemmin, molemmat tosi vaikuttavia.

      Tätä ennen luin niinikään saman kustantajan kustantaman Elina Kilkun (itsekin teatterivaikuttaja) teatterimaailmaan sijoittuvan kirjan Jumalainen jälkinäytös. Se on jatkoa kahteen yksinhuoltaja Alinasta kertovaan kirjaan, terävällä huumorilla höystetty ja aika hulvatonkin, mutta täyttä asiaa nyky-yhteikunnasta, äitiydestä, ystävyydestä, taiteilijapiireistä. Ehkä ei Finlandia-ainesta kevyellä tyylillään, mutta virkistävää luettavaa.

      Äänikirjoihin en ole saanut tuntumaa, jotain olen kokeillut, mutta pidän enemmän siitä, että saan lehteillä kirjaa omaan tahtiini, pysähtyä miettimään tai harppoa eteenpäin. Haluan kuvitella itse henkilöille heidän äänenpainonsa ja keskittyä kirjaan ja muuhun tekemiseen erikseen. En voisi kuvitella kuuntelevani luontolenkillä äänikirjaa ja sulkevani ulkopuolelle luonnon äänet, huminat, solinat ja linnut. Ehkä jos polkisin kuntopyörää, voisin kuunnella samalla e-kirjaa.

      Sofi Oksanen jäi katsomatta, täällä mökillä kun ei ole telkkaria, mutta toivottavasti tulee uusintana.

      Antoisaa kirjasyksyä ja kauniinkirjavaa ruskaa!

      • Ramoona kuittaa.


      • Anonyymi
        Ramoona kirjoitti:

        Ramoona kuittaa.

        Ramona, kirjoitat että,
        "Agricola on aiheena suuri, suurmies ja uranuurtaja monella alalla: kirjakielemme isä , Turun piispa, uskonpuhdistaja ja vieläpä ulkopoliittinen vaikuttaja rauhanneuvottelijana."

        Sen takia juuri, kun koulussa historian henkilöt jäivät melko persoonattomiksi
        "suurmiehiksi" he eivät ole minua kovinkaan paljon kiinnostaneet
        kunnes heitä alettiin ottaa alas jalustaltaan ja heistä alettiin kirjoittaa ihmisenä.
        Siten historia ja henkilöhistoria on tullut eläväksi ja kiinnostavammaksi.

        Jari Tervo toivottavasti "herättää eloon" Mikael Agricolan.
        Odotan kirjaa mielenkiinnolla.

        Monta suomalaista "suurmiestä" on "herätetty eloon", kiitos hyville tutkijoille
        ja kirjoittajille.

        Yksi monista hyvistä "suurmiehen" inhimillistämisistä on esimerkiksi
        Vesa Sirenin Sibeliuksesta kirjoittama kirja "Aina poltti sikarin".
        Sibelius muuttui "pylväspyhimyksestä" kiinnostavaksi ihmiseksi.
        Ennen kirjan lukemista hän oli pelkästään "suurmies", "suuri kansallissäveltäjä",
        otsarypyt ja seitsemän sinfoniaa.
        Hänestä luin kyllä aikaisempiakin "juhlavampia elämäkertoja".

        Mm. Panu Rajala on kirjoittanut erinomaisia kirjoja kirjailijoista,
        joilla on ollut vain kansalliskirjailijan "sädekehä" pään päällä ja korkea jalusta.


    • Anonyymi

      Inhoan Jari Tervoa. Syy mieleton suvakkius.

    • Anonyymi

      Varaamiani syksyn romaaneja en ole vielä saanut yhtäkään,
      mutta muita syksyn uutuuksia (ja pari vanhempaa kirjaa) sain,
      joilla voi jatkaa alkanutta "syyslukukautta"
      eli mm. tällaisia uutuuksia on syksyllä tai tänä vuonna ilmestynyt:

      Mika Siironen: Pelon ja uhman vuodet 1918-1922, Suomen tasavallan synty
      Antti-Pekka Pietilä: Erkon verikoira, median mahtiyhtiö ja sisäpiiri
      Jens Lapidus: Paratiisikaupunki, tulevaisuusfiktio
      Alpo Juntunen: Paasikivi, geopolitiikka ja Suomen kohtalonvuodet
      Aalto-Alanen: Rakasta sinussa ihmistä, Alvar ja Aino Aallon tarina
      Blake: Kremlin salamurhaohjelma ja Vladimir Putinin sota länttä vastaan
      Merete Mazzarella: Syksystä syksyyn
      Rauhakoski: Sitä menee Hollantiin ja alkaa puhua hollantia
      Raami: Älykäs intuitio (ilm. 2016)

      Pietilästä aloitan, 550 sivua, ei tarvitse viikkoon miettiä "mitä tekis".
      M

    • Anonyymi

      Kustantajatko vai ketkä valitsevat raadin, joka päättää Finladia-palkinnon
      saajan. Onko sen joskus valinnut vain yksi henkilö ?

      Finlandia-voittajat valitsevat vuonna 2021 futuristi Perttu Pölönen,
      Miltton Oy:n varatoimitusjohtaja Katri Makkonen sekä elokuvaohjaaja Zaida Bergroth. Ehdokkaat julkistetaan viikolla 45.

      • Anonyymi

        Eli voittaja on heidän makunsa mukainen vai onkohan heillä jotain ylimaallista arviointikykyä,
        mikä on paras kirja ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eli voittaja on heidän makunsa mukainen vai onkohan heillä jotain ylimaallista arviointikykyä,
        mikä on paras kirja ?

        Mielipiteeni nykykirjallisuudesta on, että se ei muodosta sellaisia kokonaisuuksia
        kuin "vanha" kirjallisuus. Se on sirpaleista. Tunteita, tajunnanvirtaa, mielikuvia.
        Eivät nykykirjailijat ja -runoilijat itsekään usein osaa selittää töitään.
        Tavallisin vastaus on, että jokainen "kokee" ne omalla tavallaan. Vaatii paljon työtä ja harrastusta paneutua sellaisiin teksteihin: ne eivät vie mukanaan sillä lailla kuin monet vanhan kirjallisuuden edustajat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mielipiteeni nykykirjallisuudesta on, että se ei muodosta sellaisia kokonaisuuksia
        kuin "vanha" kirjallisuus. Se on sirpaleista. Tunteita, tajunnanvirtaa, mielikuvia.
        Eivät nykykirjailijat ja -runoilijat itsekään usein osaa selittää töitään.
        Tavallisin vastaus on, että jokainen "kokee" ne omalla tavallaan. Vaatii paljon työtä ja harrastusta paneutua sellaisiin teksteihin: ne eivät vie mukanaan sillä lailla kuin monet vanhan kirjallisuuden edustajat.

        En minäkään ymmärrä monia uusia romaneja.
        Luen mielelläni kirjoja, joissa on vähän kristillistä ydintä
        Feliks Onnellinen, Valtakunnan salaisuus, Ihmiskunnan viholliset. Waltarin koko tuotanto.
        Graham Greene: Voima ja kunnia
        Aleksandr Solzhenitsyn: Ivan Denisovitshin päivä
        Giovanni Guareshin Isä Camillot


      • Anonyymi

        Inflandiapalkinto on vain joulumyynnin ansaintalogiikkaa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eli voittaja on heidän makunsa mukainen vai onkohan heillä jotain ylimaallista arviointikykyä,
        mikä on paras kirja ?

        Futurismi on 100% huijausta
        Koska tulevaisuutta ei ole olemassa

        Muita vastaavia ovat jumala (noin 100 pros satua) ja pimeä aine (Kari Enqvist, 95 prosenttisesti satua)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mielipiteeni nykykirjallisuudesta on, että se ei muodosta sellaisia kokonaisuuksia
        kuin "vanha" kirjallisuus. Se on sirpaleista. Tunteita, tajunnanvirtaa, mielikuvia.
        Eivät nykykirjailijat ja -runoilijat itsekään usein osaa selittää töitään.
        Tavallisin vastaus on, että jokainen "kokee" ne omalla tavallaan. Vaatii paljon työtä ja harrastusta paneutua sellaisiin teksteihin: ne eivät vie mukanaan sillä lailla kuin monet vanhan kirjallisuuden edustajat.

        Nykykirjaijat tapaa kaikuna myös aatehistoriassa, jossa menneen ajan filosofiukkelit esittelevät väärinkäsityksiään vakavalla naamalla. Joku hullu niitä vielä lukee ja jatkaa esittelyä

        Onneksi nykykirjailijoita vähemmän?


    • Anonyymi

      Kirjojen kustantaminen on hajonnut niin monelle kustantajalle,
      ettei osaa enää hakea uutuuksia.
      Ennen oli kolme suurta WSOY, Otava, Tammi.
      WSOY:n riitojen jälkeen vuosia sitten sieltä lähti kirjailijoita,
      joista jotkut perustivat pieniä kustantamoita ja muutkin ovat niitä perustaneet.
      Niitä on nykyään ainakin parikymmentä ?
      Kaikki on niin hajalla, ettei tiedä mistä löytää uutuuksia.
      Mitkä mahtavat olla syksyn odotetuimmat romaanit esimerkiksi ?
      Mitään kirjoja ei ole vielä noussut "puheenaiheeksi" yli muiden.

      • Anonyymi

        Hesarissa oli lista syksyn uutuuksista, mutta en tiedä oliko siinä kaikki.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hesarissa oli lista syksyn uutuuksista, mutta en tiedä oliko siinä kaikki.

        Minkä päivän Hesarissa ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minkä päivän Hesarissa ?

        Ei ole näkynyt pitempää listaa uutuuskirjoista Hesarissa. Yksittäisiä kirjoja on esitelty.
        Eilen oli levyuutuuksia. Kuukausittain on 10 kirjan lista kirjaston eniten lainatuista kirjoista,
        romaanit ja muu kirjallisuus erikseen.


    • Anonyymi

      Eikö se tämä kirjailija pyyhkinyt raamatulla lattiaakin?

      • Anonyymi

        Ei oo tietoa. Miksi olis niin tehnyt ? Laita todiste. Paperia ja painomustetta raamattu on niinkuin muutkin kirjat.Ei sen kummempaa.


    • Anonyymi

      Viimeksi luin mustanaamion seikkailuista.

    • Anonyymi

      Lukemalla Jori Torvea pysyy perillä pussissa
      Pohjilla. Vihje, niitä saisi eurolla kirjakirpputoreilta
      En ole ostanut enkä lukenut

      Luther on Suomen ( ja Saksan) kansanopetuksen isä ja Agricola ja Uno Cygnaeus hänen oppilaitaan

      • Anonyymi

        Hyvä, kun sinäkin tiesit.


    • Huomenta@

      Luin illalla HS.n viikko 38/21 kulttuuriosiosta suomalais-irakilaisesta kirjailijasta Hassan Blasimista.

      Johdannassa kirjailijan teksteihin käytettiin kognitiotieteilijän Steven Pinkerin väitettä, että lukeminen lisää ihmisten empatiokykyä ja kaunokirjallisuuden leviäminen on vähentänyt väkivaltaa.

      Arabiaksi kirjoittava suomalainen Hassan Blasim on tehnyt vaikuttavaa työtä mitä hänen synnyin maassaan on koettu ja miltä tuntuu elää maahanmuuttajana.

      Blasimin tarjoaa ensin vuolaasti mahdollisuuksia empatian tuntemuksiin. Sen jälkeen kaikki on toisin ja lopuksi asetelmat menevät mullin mallin.

      Lainsaksia HS.

      Onko teillä kolemuksia Hassan Blasimin kirjoista, kiinnostuin.

    • Jari Tervoa olen yrittänyt lukea. Myyrä oli ok ja ei hänen tekstinsä ole vaikealukuista tai vaikeasti tulkittavaa. Yritin lukea Laylaa, mutta en ole päässyt ilmaista lukunäytettä pidemmälle. Tarina alkaa Turkista, kurdiperheen kunnian verisistä selvittelyistä ja jatkuu Helsinkiin parittajan ja prostituutin väliseen työhuoneiston sisustukseen. Kieli on ankeaa ja raadollista, sielunmaisema vastenmielisen synkkää ja karskia. Jospa se siitä paranisi?
      ***
      Lukisin mielelläni jonkun hyvän, vähemmän asenteellisen kirjan muslimiperheen sopeutumisesta Suomeen, maahanmuuttajan itsensä kirjoittaman.

      • Anonyymi

        Layla perustuu karmeaan raadolliseen todellisuuteen.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Layla perustuu karmeaan raadolliseen todellisuuteen.

        Käsittääkseni kuitenkin se on romaani, joka perustuu kirjailijan omaan tulkintaan todellisuudesta.
        Luin kirjablogista http://www.kirsinkirjanurkka.fi/2011/09/jari-tervo-layla.html lisää kirjasta ja saattaa että jatkan sen lukemista, kunhan pääsen yli juonen asettelusta, joka ei mielestäni tunnu uskottavalta ja kielellisestä härskiydestä. Tervo on kuitenkin taitava kirjailija ja premissi tuntuu kiinnostavalta. Kuitenkin haluaisin lukea mieluummin jotain vähemmän kärjistettyä, enemmän tavallisen maahanmuuttajan tarinaa, joska ei pakene murhanhimoista perhettään tai joudu seksiorjaksi.


      • Paloma01 kirjoitti:

        Käsittääkseni kuitenkin se on romaani, joka perustuu kirjailijan omaan tulkintaan todellisuudesta.
        Luin kirjablogista http://www.kirsinkirjanurkka.fi/2011/09/jari-tervo-layla.html lisää kirjasta ja saattaa että jatkan sen lukemista, kunhan pääsen yli juonen asettelusta, joka ei mielestäni tunnu uskottavalta ja kielellisestä härskiydestä. Tervo on kuitenkin taitava kirjailija ja premissi tuntuu kiinnostavalta. Kuitenkin haluaisin lukea mieluummin jotain vähemmän kärjistettyä, enemmän tavallisen maahanmuuttajan tarinaa, joska ei pakene murhanhimoista perhettään tai joudu seksiorjaksi.

        Minun tarvii nyt kuitenkin tarkentaa että en ollenkaan aja takaa mitään kielellistä sievistelyä, mutta en myöskään pidä sen vastakohdasta.


      • Anonyymi

        Tervon tekstiä ymmärtää, ei siinä mitään, mutta puolet sanoista voisi pyyhkiä yli.
        Layla oli aika hyvä kirja muuten. Laylan elämä oli vastenmielistä ja synkkää.
        Ei sellaista elämää voi "pumpuliin kääriä" tekstissä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tervon tekstiä ymmärtää, ei siinä mitään, mutta puolet sanoista voisi pyyhkiä yli.
        Layla oli aika hyvä kirja muuten. Laylan elämä oli vastenmielistä ja synkkää.
        Ei sellaista elämää voi "pumpuliin kääriä" tekstissä.

        Layla on kuitenkin vain sepitetty, fiktiivinen henkilö. Pelkään vain pahoin, että tämäntyyppiset kirjat ja kertomukset vain vanhvistavat stereotypioita, iskostavat mieleemme käsityksen että tällaista on esim. kurdien kulttuuri ja että Layla voisi olla kuka tahansa kurdinainen, vaikka asia ei näin olisikaan. Negatiiviset sterotyypit jäävät mieleen paremmin kuin positiiviset. No, aion lukea kirjan (tämäkin on sivuraide, koska Layla on kai joku kymmenen vuotta vanha "uutuus" ja odotellessani että Agricola ilmestyy e-kirjana) elikkä palaan asiaan kunhan olen lukenut ensinkirjan.


      • Anonyymi
        Paloma01 kirjoitti:

        Layla on kuitenkin vain sepitetty, fiktiivinen henkilö. Pelkään vain pahoin, että tämäntyyppiset kirjat ja kertomukset vain vanhvistavat stereotypioita, iskostavat mieleemme käsityksen että tällaista on esim. kurdien kulttuuri ja että Layla voisi olla kuka tahansa kurdinainen, vaikka asia ei näin olisikaan. Negatiiviset sterotyypit jäävät mieleen paremmin kuin positiiviset. No, aion lukea kirjan (tämäkin on sivuraide, koska Layla on kai joku kymmenen vuotta vanha "uutuus" ja odotellessani että Agricola ilmestyy e-kirjana) elikkä palaan asiaan kunhan olen lukenut ensinkirjan.

        Eikö romaaneissa yleensäkin ole fiktiivinen henkilö/henkilöt?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Eikö romaaneissa yleensäkin ole fiktiivinen henkilö/henkilöt?

        Miksi saivarrella? Tarkoitin tietenkin sitä että Layla ei ole elämänkertaromaani joka rakentuu tiiviisti todellisuuden pohjalle.


      • Anonyymi
        Paloma01 kirjoitti:

        Layla on kuitenkin vain sepitetty, fiktiivinen henkilö. Pelkään vain pahoin, että tämäntyyppiset kirjat ja kertomukset vain vanhvistavat stereotypioita, iskostavat mieleemme käsityksen että tällaista on esim. kurdien kulttuuri ja että Layla voisi olla kuka tahansa kurdinainen, vaikka asia ei näin olisikaan. Negatiiviset sterotyypit jäävät mieleen paremmin kuin positiiviset. No, aion lukea kirjan (tämäkin on sivuraide, koska Layla on kai joku kymmenen vuotta vanha "uutuus" ja odotellessani että Agricola ilmestyy e-kirjana) elikkä palaan asiaan kunhan olen lukenut ensinkirjan.

        Tervo on itse kertonut kirjansa taustoista.
        Turha siitä on kenenkään sepittää fiktiota.


      • Anonyymi
        Paloma01 kirjoitti:

        Miksi saivarrella? Tarkoitin tietenkin sitä että Layla ei ole elämänkertaromaani joka rakentuu tiiviisti todellisuuden pohjalle.

        No voi voi! Mikäli kysymykseni oli saivartelua mielestäsi, niin oliko kommenttisi "Layla on kuitenkin vain sepitetty, fiktiivinen henkilö", meille palstalaisille joku opetus?


      • Anonyymi

        Ihmiskauppa on kolmanneksi tuottoisin laiton bisnes maailmassa huume- ja asekaupan jälkeen. Joka vuosi noin miljoona ihmistä ostetaan ja myydään moderneilla orjamarkkinoilla prostituutioon, kotityöhön, pelloille, tehtaisiin, armeijoihin. Suurin osa uhreista on naisia ja suurin osa heistä pakotetaan seksityöhön.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihmiskauppa on kolmanneksi tuottoisin laiton bisnes maailmassa huume- ja asekaupan jälkeen. Joka vuosi noin miljoona ihmistä ostetaan ja myydään moderneilla orjamarkkinoilla prostituutioon, kotityöhön, pelloille, tehtaisiin, armeijoihin. Suurin osa uhreista on naisia ja suurin osa heistä pakotetaan seksityöhön.

        Tervon romaani rakentuu todellisuuspohjalle.


      • Anonyymi
        Paloma01 kirjoitti:

        Miksi saivarrella? Tarkoitin tietenkin sitä että Layla ei ole elämänkertaromaani joka rakentuu tiiviisti todellisuuden pohjalle.

        Suvakki ei tunnusta, miten raakoja nuo muslimit voivat olla naisiaan ja tyttöjään kohtaan.tietysti tuovat tapansa Suomeenkin. Ei niistä kivoja kirjoja saa.


      • Anonyymi
        Paloma01 kirjoitti:

        Miksi saivarrella? Tarkoitin tietenkin sitä että Layla ei ole elämänkertaromaani joka rakentuu tiiviisti todellisuuden pohjalle.

        "Miksi saivarrella?" Erikoista suhtautumista.
        Oma mielipiteesi on yleensä hyvin varma, ehdoton ja usein mielestäsi ainoa oikea.
        Jonkun toisen mielipide tai kysymys on "saivartelua" ?


    • Anonyymi

      Kanattaa vain kiertää Torvi kaukaa ja irakilaissuomalaiset kirjailijat vielä kauempaa

      Torvi on pelkkä diletantti pumpulissa elänyt poskisolisti miuita nälvivä pelle

      Listan suomalalskolumbialainen kin on tosielämän kirjailija

      • Anonyymi

        Paloman tekstit ovat sitä luokkaa, ettei kirjalijasanaa voi hänen kohdallaan
        käyttää. Tervon sananmiekka on sentään terävä.


    • Googletin vähän taustoja ja löysin useammastakin kirjablogista vahvistusta omalle ensivaikutelmalleni, että kirja ei perustu faktoihin ja että ja että kirjailijaa kritisoidaan juuri samasta syystä mistä sanoin: kurdikulttuurin stereotypioiden luomisesta ja että kysymys on pelkästään fiktiosta.
      " Olin jo ehtinyt lukea useamman arvostelun kirjasta sekä huomannut myös mediassa näkyneen keskustelun liittyen mm. asiavirheisiin erisnimissä tai yleensäkin kurdeihin liittyvissä faktoissa. Isoa melua tuntuu aiheuttaneen myös osan käsitykset siitä, että Tervo kirjallaan laittaa kurdit hyvin ahtaaseen muottiin ihmisinä."
      https://jarjellajatunteella.blogspot.com/2011/11/jari-tervo-layla.html

      "Tämä taustatyö sai aikoinaan osakseen kritiikkiä ja jonkinmoista mediakohuakin. Arvostelijoiden mielestä Tervon kirja sisälsi liikaa asiavirheitä ja antoi väärän kuvan kurdien elämästä sekä kulttuurista. On hyvä muistaa, että kyse on kuitenkin fiktiivisestä tarinasta, jossa kaikkien asianhaarojen ei tarvitsekaan olla täysin kohdillaan."
      https://www.lily.fi/blogit/familjen-i-frontmannahuset/luin-kirjan-jari-tervo-layla/

      Nyt voin jatkaa lukemistani vakuuttuneena siitä, että voin nauttia lukuelämyksestäni tietäen että en ollut väärässä, kaikesta huolimatta.

      • Anonyymi

        Olipas onni, että löysit googlesta tietoa ja nyt voit tuudittautua pumpuliin, että kyseinen kirja on vain fiktiota, eikä tuollaista ole oikeassa elämässä.

        "Nyt voin jatkaa lukemistani vakuuttuneena siitä, että voin nauttia lukuelämyksestäni tietäen että en ollut väärässä, kaikesta huolimatta,"joten nauti ja sulje silmäsi maailman pahuudelta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olipas onni, että löysit googlesta tietoa ja nyt voit tuudittautua pumpuliin, että kyseinen kirja on vain fiktiota, eikä tuollaista ole oikeassa elämässä.

        "Nyt voin jatkaa lukemistani vakuuttuneena siitä, että voin nauttia lukuelämyksestäni tietäen että en ollut väärässä, kaikesta huolimatta,"joten nauti ja sulje silmäsi maailman pahuudelta.

        Kauhea hinku todistella olevansa oikeassa. Se on vain kirja, ei Jumalan sanaa!


      • Anonyymi

        Yksittäisten ihmisten blogit on verrattavissa sinun mielipiteeseesi.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Yksittäisten ihmisten blogit on verrattavissa sinun mielipiteeseesi.

        Aivan.
        Siteerasin niitä kuitenkin siksi että ne ovat esimerkkejä siitä että en ole yksin, muutkin ovat tehneet samanlaisia havaintoja.
        Eikä minulla ole mitään hinkua olla oikeassa, ainoastaan tarve osoittaa etten ole välttämättä väärässäkään,


      • Anonyymi
        Paloma01 kirjoitti:

        Aivan.
        Siteerasin niitä kuitenkin siksi että ne ovat esimerkkejä siitä että en ole yksin, muutkin ovat tehneet samanlaisia havaintoja.
        Eikä minulla ole mitään hinkua olla oikeassa, ainoastaan tarve osoittaa etten ole välttämättä väärässäkään,

        Ihan o i k e a kirjallisuutta yliopistolla opiskellut kultturitoimittaja ja
        k i r j a l l i s u u s k r i i t i k k o Antti Majander
        on arvioinut Laylan Helsingin Sanomissa näin:


        NAINEN on se maaperä, jolla miehet käyvät taistelunsa, uskonnosta tai uskonnottomuudesta riippumatta.

        Turkin kurdi Layla haluaisi vain elää, ja täkäläinen Helena elää jopa ihan ihmisiksi. Ainoaksi vaihtoehdoksi heille jää kohtaaminen Helsingissä prostituoituina.

        Laylan, viattomuuden perikuvan, ajavat kujanjuoksuun perheen miehet, Helenan puolestaan omat mokat ja hyvinvointivaltion mekanismit.

        Tervo tasoittaa idän ja lännen kuilua vetämällä yhtäläisyysmerkkejä niiden välille. Hän provosoi mutta myös perustelee. Molemmissa ilmansuunnissa hallitsee Jumala, jonka vanhat miehet ovat tehneet omaksi kuvakseen.

        Ei silti pidä luulla, että hyvän ja pahan raja kulkisi Laylassa sukupuolijakaumaa pitkin. Mikään mustavalkomaalarihan kirjailija Tervo ei ole koskaan ollut.

        TAVOILLEEN USKOLLISESTI Tervo on jälleen tutkinut taustat huolellisesti. Kulttuurieroja keskeisemmäksi Laylassa nousee kuitenkin yksinäisyyden teema. Lohduttomuus saa tekemään tekoja, joita on vaikea tunnistaa omikseen - kenen tahansa, missä tahansa.

        Hiukan vierastan Tervon aina vain hurjemmaksi äityvää kirjallisen rakentelun vimmaa: ylirunsas henkilögalleria pyörii trillerirulettina, joka kieltämättä tarjoaa yllättäviä ja riemastuttavia sattumia, mutta myös peliä pelin vuoksi. Armoitettu jallittelija ei malta olla näyttämättä taituruuttaan.

        Tunnustan pudonneeni kärryiltä Laylan muutamassa lopun äkkikäänteessä. Voin vain arvailla eräänkin henkilön äkkikäännöstä. Ehkä niin pitääkin olla.

        Käsissä on toistaiseksi suurin yllätys Tervon jo mittavalla uralla.

        Hänen kirjailijanprofiiliaan Layla laventaa hienosti. Tästä eteenpäin Tervo pitää mainita myös kansainvälisen tason naisasiamieheksi.

        HYVÄN PUOLESTA voi kuka tahansa helposti pamautella kannanottoja, mutta vivahteiden näkeminen vieraassa, kavahduttavassa ja mustassa onnistuu harvalta. Se on itsensä likoon laittamista ja myötäelämistä.

        Toisinaan ihan ehtaa tunteellisuuttakin, mikä harvemmin mainitaan Tervon tuotannon yhteydessä.

        Kirjailija katsoo ympärilleen, ei pidä näkemästään, ja sanoo sen sitten näin.

        Antti Majander

        Käsissä on toistaiseksi suurin yllätys Tervon mittavalla uralla.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ihan o i k e a kirjallisuutta yliopistolla opiskellut kultturitoimittaja ja
        k i r j a l l i s u u s k r i i t i k k o Antti Majander
        on arvioinut Laylan Helsingin Sanomissa näin:


        NAINEN on se maaperä, jolla miehet käyvät taistelunsa, uskonnosta tai uskonnottomuudesta riippumatta.

        Turkin kurdi Layla haluaisi vain elää, ja täkäläinen Helena elää jopa ihan ihmisiksi. Ainoaksi vaihtoehdoksi heille jää kohtaaminen Helsingissä prostituoituina.

        Laylan, viattomuuden perikuvan, ajavat kujanjuoksuun perheen miehet, Helenan puolestaan omat mokat ja hyvinvointivaltion mekanismit.

        Tervo tasoittaa idän ja lännen kuilua vetämällä yhtäläisyysmerkkejä niiden välille. Hän provosoi mutta myös perustelee. Molemmissa ilmansuunnissa hallitsee Jumala, jonka vanhat miehet ovat tehneet omaksi kuvakseen.

        Ei silti pidä luulla, että hyvän ja pahan raja kulkisi Laylassa sukupuolijakaumaa pitkin. Mikään mustavalkomaalarihan kirjailija Tervo ei ole koskaan ollut.

        TAVOILLEEN USKOLLISESTI Tervo on jälleen tutkinut taustat huolellisesti. Kulttuurieroja keskeisemmäksi Laylassa nousee kuitenkin yksinäisyyden teema. Lohduttomuus saa tekemään tekoja, joita on vaikea tunnistaa omikseen - kenen tahansa, missä tahansa.

        Hiukan vierastan Tervon aina vain hurjemmaksi äityvää kirjallisen rakentelun vimmaa: ylirunsas henkilögalleria pyörii trillerirulettina, joka kieltämättä tarjoaa yllättäviä ja riemastuttavia sattumia, mutta myös peliä pelin vuoksi. Armoitettu jallittelija ei malta olla näyttämättä taituruuttaan.

        Tunnustan pudonneeni kärryiltä Laylan muutamassa lopun äkkikäänteessä. Voin vain arvailla eräänkin henkilön äkkikäännöstä. Ehkä niin pitääkin olla.

        Käsissä on toistaiseksi suurin yllätys Tervon jo mittavalla uralla.

        Hänen kirjailijanprofiiliaan Layla laventaa hienosti. Tästä eteenpäin Tervo pitää mainita myös kansainvälisen tason naisasiamieheksi.

        HYVÄN PUOLESTA voi kuka tahansa helposti pamautella kannanottoja, mutta vivahteiden näkeminen vieraassa, kavahduttavassa ja mustassa onnistuu harvalta. Se on itsensä likoon laittamista ja myötäelämistä.

        Toisinaan ihan ehtaa tunteellisuuttakin, mikä harvemmin mainitaan Tervon tuotannon yhteydessä.

        Kirjailija katsoo ympärilleen, ei pidä näkemästään, ja sanoo sen sitten näin.

        Antti Majander

        Käsissä on toistaiseksi suurin yllätys Tervon mittavalla uralla.

        Kiitos. Luin yöllä parikymmentä sivua lisää ja tarina alkoi hahmottua.

        "NAINEN on se maaperä, jolla miehet käyvät taistelunsa, uskonnosta tai uskonnottomuudesta riippumatta."
        "Molemmissa ilmansuunnissa hallitsee Jumala, jonka vanhat miehet ovat tehneet omaksi kuvakseen."

        Olen 100 % samalla sivulla Majanderin kanssa.


      • Anonyymi

        Blogiarvostelijat on samanlaisia amatöörejä kuin sinäkin, tavallisia kirjojen lukijoita.
        Ei heillä ei ole pohjaa kirjallisuuskriitikoiksi sen enempää kuin sinullakaan.
        Blogistit eivät ole kyenneet edes omaa kriittistä arviota tekemään kirjasta,
        he matkivat/kopioivat muualta lukemiaan ajatuksia. Onpa luotettavaa ?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Blogiarvostelijat on samanlaisia amatöörejä kuin sinäkin, tavallisia kirjojen lukijoita.
        Ei heillä ei ole pohjaa kirjallisuuskriitikoiksi sen enempää kuin sinullakaan.
        Blogistit eivät ole kyenneet edes omaa kriittistä arviota tekemään kirjasta,
        he matkivat/kopioivat muualta lukemiaan ajatuksia. Onpa luotettavaa ?

        En ole mitään muuta väittänytkään. Saanhan toki antaa arvioni jostain kirjasta amatöörinäkin, vai kuinka? Vertaistukea etsin blogeista ja sain sitä. Kriitikko tekee työkseen analyysejä. Minä olen vain pelkkä harrastelija.


      • Anonyymi
        Paloma01 kirjoitti:

        En ole mitään muuta väittänytkään. Saanhan toki antaa arvioni jostain kirjasta amatöörinäkin, vai kuinka? Vertaistukea etsin blogeista ja sain sitä. Kriitikko tekee työkseen analyysejä. Minä olen vain pelkkä harrastelija.

        "Vertaistukea etsin blogeista"
        Anteeksi kuinka ?!?
        Minkälaista vertaistukea ? Tukea omalle mielipiteelleesi kirjoista ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Vertaistukea etsin blogeista"
        Anteeksi kuinka ?!?
        Minkälaista vertaistukea ? Tukea omalle mielipiteelleesi kirjoista ?

        Hän joka mainostaa itseään itsenäisenä ajattelijana🤣


      • Anonyymi
        Paloma01 kirjoitti:

        En ole mitään muuta väittänytkään. Saanhan toki antaa arvioni jostain kirjasta amatöörinäkin, vai kuinka? Vertaistukea etsin blogeista ja sain sitä. Kriitikko tekee työkseen analyysejä. Minä olen vain pelkkä harrastelija.

        Kirjoitat tuolla ylempänä:"Lukisin mielelläni jonkun hyvän, vähemmän asenteellisen kirjan muslimiperheen sopeutumisesta Suomeen, maahanmuuttajan itsensä kirjoittaman."

        Luuletko, että siinä on eroa, onko perhe Suomessa vai Ruotsissa?

        Miksi haluaisit lukea sen kirjasta? Miksi et rantaudu heidän seuraansa ja keskustele heidän kanssaan. Suosittelen lämpimästi.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kirjoitat tuolla ylempänä:"Lukisin mielelläni jonkun hyvän, vähemmän asenteellisen kirjan muslimiperheen sopeutumisesta Suomeen, maahanmuuttajan itsensä kirjoittaman."

        Luuletko, että siinä on eroa, onko perhe Suomessa vai Ruotsissa?

        Miksi haluaisit lukea sen kirjasta? Miksi et rantaudu heidän seuraansa ja keskustele heidän kanssaan. Suosittelen lämpimästi.

        Luulen että on tietty ero Suomen ja Ruotsin välillä, mitä tulee maahanmuuttajien sopeutumisessa. On eroa myös kaupunkimiljöön ja maaseudun välillä. Myöskään maahanmuuttajat ei ole mikään yhtenäinen kategoria, vaan heidän sopeutumisensa riippuu paljon paitsi heidän omasta halustaan sopeutua myös heidän kulttuurinsa omaleimaisuudesta ja sitten tietenkin minkälaiseen ympäristöön, yhteisöön Suomessa (tai Ruotsissa) he yrittävät sopeutua.
        Eilen illalla tuli puheeksi puheeksi juuri tämä integroitumisprosessi tyttären luona. Miten tärkeää assimilaatio on, se että jos on tarkoitus jäädä, tullaan ainakin puolitiehen vastaan. Jos haluaa integroitua uuteen kulttuuriin on pakostikin luovuttava jostain omasta. Näin suuret maahanmuuttajamaat on rakennettu, USA, Kanada jne.
        Puhuimme nuorisorikollisuudesta, koska tyttärelläni on aina sydän kurkussa kun esikoinen, 15 v. on ulkona iltaisin. Asuntoalue on rauhallinen, rivareita enimmäkseen ja jokunen kerrostalo alueen laidassa. Poikien kaverit ovat sekä toisen että kolmannen sukupolven maahnamuuttajia ja kantaruotsalaisia. Puhuimme pitkään heidän omasta nuoruudestaan alueella jossa oli paljon maahanmuuttajia ja silloin 80-luvulla myös skinheadejä ja suomalisia alkoholisteja. Sittemmin muutimme rauhallisemmalle alueelle, mutta lasteni muistot siitä ensimmäisestä kodista täällä olivat valoisat ja positiiviset. Mahdollisesti se että tulimme USA:sta ja puhuimme amerikanenglantia oli statusta nostava tekijä ja lapseni eivät kohdanneet minkäänlaista syrjintää.


      • Anonyymi
        Paloma01 kirjoitti:

        Luulen että on tietty ero Suomen ja Ruotsin välillä, mitä tulee maahanmuuttajien sopeutumisessa. On eroa myös kaupunkimiljöön ja maaseudun välillä. Myöskään maahanmuuttajat ei ole mikään yhtenäinen kategoria, vaan heidän sopeutumisensa riippuu paljon paitsi heidän omasta halustaan sopeutua myös heidän kulttuurinsa omaleimaisuudesta ja sitten tietenkin minkälaiseen ympäristöön, yhteisöön Suomessa (tai Ruotsissa) he yrittävät sopeutua.
        Eilen illalla tuli puheeksi puheeksi juuri tämä integroitumisprosessi tyttären luona. Miten tärkeää assimilaatio on, se että jos on tarkoitus jäädä, tullaan ainakin puolitiehen vastaan. Jos haluaa integroitua uuteen kulttuuriin on pakostikin luovuttava jostain omasta. Näin suuret maahanmuuttajamaat on rakennettu, USA, Kanada jne.
        Puhuimme nuorisorikollisuudesta, koska tyttärelläni on aina sydän kurkussa kun esikoinen, 15 v. on ulkona iltaisin. Asuntoalue on rauhallinen, rivareita enimmäkseen ja jokunen kerrostalo alueen laidassa. Poikien kaverit ovat sekä toisen että kolmannen sukupolven maahnamuuttajia ja kantaruotsalaisia. Puhuimme pitkään heidän omasta nuoruudestaan alueella jossa oli paljon maahanmuuttajia ja silloin 80-luvulla myös skinheadejä ja suomalisia alkoholisteja. Sittemmin muutimme rauhallisemmalle alueelle, mutta lasteni muistot siitä ensimmäisestä kodista täällä olivat valoisat ja positiiviset. Mahdollisesti se että tulimme USA:sta ja puhuimme amerikanenglantia oli statusta nostava tekijä ja lapseni eivät kohdanneet minkäänlaista syrjintää.

        Maahanmuuttajien kirjoja on kymmenittäin. Tässä muutaman esittely:

        https://yle.fi/aihe/artikkeli/2016/09/25/roxana-crisologo-saad-hadi-ja-muita-suomalaisia-kirjailijoita


      • Anonyymi
        Paloma01 kirjoitti:

        Luulen että on tietty ero Suomen ja Ruotsin välillä, mitä tulee maahanmuuttajien sopeutumisessa. On eroa myös kaupunkimiljöön ja maaseudun välillä. Myöskään maahanmuuttajat ei ole mikään yhtenäinen kategoria, vaan heidän sopeutumisensa riippuu paljon paitsi heidän omasta halustaan sopeutua myös heidän kulttuurinsa omaleimaisuudesta ja sitten tietenkin minkälaiseen ympäristöön, yhteisöön Suomessa (tai Ruotsissa) he yrittävät sopeutua.
        Eilen illalla tuli puheeksi puheeksi juuri tämä integroitumisprosessi tyttären luona. Miten tärkeää assimilaatio on, se että jos on tarkoitus jäädä, tullaan ainakin puolitiehen vastaan. Jos haluaa integroitua uuteen kulttuuriin on pakostikin luovuttava jostain omasta. Näin suuret maahanmuuttajamaat on rakennettu, USA, Kanada jne.
        Puhuimme nuorisorikollisuudesta, koska tyttärelläni on aina sydän kurkussa kun esikoinen, 15 v. on ulkona iltaisin. Asuntoalue on rauhallinen, rivareita enimmäkseen ja jokunen kerrostalo alueen laidassa. Poikien kaverit ovat sekä toisen että kolmannen sukupolven maahnamuuttajia ja kantaruotsalaisia. Puhuimme pitkään heidän omasta nuoruudestaan alueella jossa oli paljon maahanmuuttajia ja silloin 80-luvulla myös skinheadejä ja suomalisia alkoholisteja. Sittemmin muutimme rauhallisemmalle alueelle, mutta lasteni muistot siitä ensimmäisestä kodista täällä olivat valoisat ja positiiviset. Mahdollisesti se että tulimme USA:sta ja puhuimme amerikanenglantia oli statusta nostava tekijä ja lapseni eivät kohdanneet minkäänlaista syrjintää.

        Hassan Blasim'in uusin kirja on suosittu nyt. Neljä kirja suomeksi. Edellinenkin oli arvostelumenestys.
        https://www.adlibris.com/fi/kirja/kelloja-ja-vieraita-9789510472583

        En ole itse vielä saanut viimeistä enkä ole muita lukenut,
        olen jälkijunassa, niin paljon olisi luettavaa eikä aika riitä.
        https://www.adlibris.com/fi/kirja/kelloja-ja-vieraita-9789510472583


      • Anonyymi
        Paloma01 kirjoitti:

        Luulen että on tietty ero Suomen ja Ruotsin välillä, mitä tulee maahanmuuttajien sopeutumisessa. On eroa myös kaupunkimiljöön ja maaseudun välillä. Myöskään maahanmuuttajat ei ole mikään yhtenäinen kategoria, vaan heidän sopeutumisensa riippuu paljon paitsi heidän omasta halustaan sopeutua myös heidän kulttuurinsa omaleimaisuudesta ja sitten tietenkin minkälaiseen ympäristöön, yhteisöön Suomessa (tai Ruotsissa) he yrittävät sopeutua.
        Eilen illalla tuli puheeksi puheeksi juuri tämä integroitumisprosessi tyttären luona. Miten tärkeää assimilaatio on, se että jos on tarkoitus jäädä, tullaan ainakin puolitiehen vastaan. Jos haluaa integroitua uuteen kulttuuriin on pakostikin luovuttava jostain omasta. Näin suuret maahanmuuttajamaat on rakennettu, USA, Kanada jne.
        Puhuimme nuorisorikollisuudesta, koska tyttärelläni on aina sydän kurkussa kun esikoinen, 15 v. on ulkona iltaisin. Asuntoalue on rauhallinen, rivareita enimmäkseen ja jokunen kerrostalo alueen laidassa. Poikien kaverit ovat sekä toisen että kolmannen sukupolven maahnamuuttajia ja kantaruotsalaisia. Puhuimme pitkään heidän omasta nuoruudestaan alueella jossa oli paljon maahanmuuttajia ja silloin 80-luvulla myös skinheadejä ja suomalisia alkoholisteja. Sittemmin muutimme rauhallisemmalle alueelle, mutta lasteni muistot siitä ensimmäisestä kodista täällä olivat valoisat ja positiiviset. Mahdollisesti se että tulimme USA:sta ja puhuimme amerikanenglantia oli statusta nostava tekijä ja lapseni eivät kohdanneet minkäänlaista syrjintää.

        Blasim: Irakisk Kristus
        Förfärliga saker som beskrivs, men så väl skriven att man inte kan lämna den ifrån sig.
        Värd nobelpris.


      • Anonyymi
        Paloma01 kirjoitti:

        Luulen että on tietty ero Suomen ja Ruotsin välillä, mitä tulee maahanmuuttajien sopeutumisessa. On eroa myös kaupunkimiljöön ja maaseudun välillä. Myöskään maahanmuuttajat ei ole mikään yhtenäinen kategoria, vaan heidän sopeutumisensa riippuu paljon paitsi heidän omasta halustaan sopeutua myös heidän kulttuurinsa omaleimaisuudesta ja sitten tietenkin minkälaiseen ympäristöön, yhteisöön Suomessa (tai Ruotsissa) he yrittävät sopeutua.
        Eilen illalla tuli puheeksi puheeksi juuri tämä integroitumisprosessi tyttären luona. Miten tärkeää assimilaatio on, se että jos on tarkoitus jäädä, tullaan ainakin puolitiehen vastaan. Jos haluaa integroitua uuteen kulttuuriin on pakostikin luovuttava jostain omasta. Näin suuret maahanmuuttajamaat on rakennettu, USA, Kanada jne.
        Puhuimme nuorisorikollisuudesta, koska tyttärelläni on aina sydän kurkussa kun esikoinen, 15 v. on ulkona iltaisin. Asuntoalue on rauhallinen, rivareita enimmäkseen ja jokunen kerrostalo alueen laidassa. Poikien kaverit ovat sekä toisen että kolmannen sukupolven maahnamuuttajia ja kantaruotsalaisia. Puhuimme pitkään heidän omasta nuoruudestaan alueella jossa oli paljon maahanmuuttajia ja silloin 80-luvulla myös skinheadejä ja suomalisia alkoholisteja. Sittemmin muutimme rauhallisemmalle alueelle, mutta lasteni muistot siitä ensimmäisestä kodista täällä olivat valoisat ja positiiviset. Mahdollisesti se että tulimme USA:sta ja puhuimme amerikanenglantia oli statusta nostava tekijä ja lapseni eivät kohdanneet minkäänlaista syrjintää.

        Yksi hyvä ja valaiseva kirja maahanmuuttajista/pakolaisista on
        "Somali Suomessa"
        Se voisi olla kuka hyvänsä muukin.
        Samat ennnakkoasenteet on osalla suomalaisista.
        https://www.adlibris.com/fi/kirja/suomen-somalit-9789522643636?gclid=EAIaIQobChMIjIy-u5Wd8wIViLWyCh3JGwPaEAQYASABEgIcwvD_BwE


      • Anonyymi
        Paloma01 kirjoitti:

        Luulen että on tietty ero Suomen ja Ruotsin välillä, mitä tulee maahanmuuttajien sopeutumisessa. On eroa myös kaupunkimiljöön ja maaseudun välillä. Myöskään maahanmuuttajat ei ole mikään yhtenäinen kategoria, vaan heidän sopeutumisensa riippuu paljon paitsi heidän omasta halustaan sopeutua myös heidän kulttuurinsa omaleimaisuudesta ja sitten tietenkin minkälaiseen ympäristöön, yhteisöön Suomessa (tai Ruotsissa) he yrittävät sopeutua.
        Eilen illalla tuli puheeksi puheeksi juuri tämä integroitumisprosessi tyttären luona. Miten tärkeää assimilaatio on, se että jos on tarkoitus jäädä, tullaan ainakin puolitiehen vastaan. Jos haluaa integroitua uuteen kulttuuriin on pakostikin luovuttava jostain omasta. Näin suuret maahanmuuttajamaat on rakennettu, USA, Kanada jne.
        Puhuimme nuorisorikollisuudesta, koska tyttärelläni on aina sydän kurkussa kun esikoinen, 15 v. on ulkona iltaisin. Asuntoalue on rauhallinen, rivareita enimmäkseen ja jokunen kerrostalo alueen laidassa. Poikien kaverit ovat sekä toisen että kolmannen sukupolven maahnamuuttajia ja kantaruotsalaisia. Puhuimme pitkään heidän omasta nuoruudestaan alueella jossa oli paljon maahanmuuttajia ja silloin 80-luvulla myös skinheadejä ja suomalisia alkoholisteja. Sittemmin muutimme rauhallisemmalle alueelle, mutta lasteni muistot siitä ensimmäisestä kodista täällä olivat valoisat ja positiiviset. Mahdollisesti se että tulimme USA:sta ja puhuimme amerikanenglantia oli statusta nostava tekijä ja lapseni eivät kohdanneet minkäänlaista syrjintää.

        Korjaus linkkiin "Somali Suomessa"
        https://www.adlibris.com/fi/kirja/suomen-somalit-9789522643636?gclid=EAIaIQobChMIgvqC0Zad8wIV9UaRBR0-sQhlEAQYBSABEgIaE_D_BwE


      • Anonyymi
        Paloma01 kirjoitti:

        Luulen että on tietty ero Suomen ja Ruotsin välillä, mitä tulee maahanmuuttajien sopeutumisessa. On eroa myös kaupunkimiljöön ja maaseudun välillä. Myöskään maahanmuuttajat ei ole mikään yhtenäinen kategoria, vaan heidän sopeutumisensa riippuu paljon paitsi heidän omasta halustaan sopeutua myös heidän kulttuurinsa omaleimaisuudesta ja sitten tietenkin minkälaiseen ympäristöön, yhteisöön Suomessa (tai Ruotsissa) he yrittävät sopeutua.
        Eilen illalla tuli puheeksi puheeksi juuri tämä integroitumisprosessi tyttären luona. Miten tärkeää assimilaatio on, se että jos on tarkoitus jäädä, tullaan ainakin puolitiehen vastaan. Jos haluaa integroitua uuteen kulttuuriin on pakostikin luovuttava jostain omasta. Näin suuret maahanmuuttajamaat on rakennettu, USA, Kanada jne.
        Puhuimme nuorisorikollisuudesta, koska tyttärelläni on aina sydän kurkussa kun esikoinen, 15 v. on ulkona iltaisin. Asuntoalue on rauhallinen, rivareita enimmäkseen ja jokunen kerrostalo alueen laidassa. Poikien kaverit ovat sekä toisen että kolmannen sukupolven maahnamuuttajia ja kantaruotsalaisia. Puhuimme pitkään heidän omasta nuoruudestaan alueella jossa oli paljon maahanmuuttajia ja silloin 80-luvulla myös skinheadejä ja suomalisia alkoholisteja. Sittemmin muutimme rauhallisemmalle alueelle, mutta lasteni muistot siitä ensimmäisestä kodista täällä olivat valoisat ja positiiviset. Mahdollisesti se että tulimme USA:sta ja puhuimme amerikanenglantia oli statusta nostava tekijä ja lapseni eivät kohdanneet minkäänlaista syrjintää.

        Tässä linkin kirjassa on haastateltu 75:ttä somalitaustaista suomalaista, miten he kokevat Suomen. Ehkä moni etnotaustainen kokee samaa ?
        Yksi kirjoittajista on Nokialla insinöörinä. Harva somali "lorvii Itiksen kauppakeskuksessa" niinkuin joittenkin negatiivinen käsitys on. Soisi suomalaisten lukevan näitä kirjoja, koska monelle varsinkin somali on "punainen vaate".
        https://www.iltalehti.fi/uutiset/a/2015052319738077

        En ole varma, olitko se sinä, Paloma vai joku muu, joka oli kiinnostunut maahanmuuttajataustaisten henkilöitten kirjoista, mutta tässä näitä on muutama.

        Olen itse lukenut muutaman kirjan ja olen tyytyväinen, että luin ne,
        vaikka minulla ei ole etnofobisia ennakkoluuloja ihmisiä kohtaan.
        Minua vain kiinnosti tietää jotain siitä, miten nämä eri maista Suomeen päätyneet
        joittenkin vihaamat ihmiset pärjäävät täällä Suomessa.

        Muutaman eri maista Suomeen tulleen henkilön olen tullut myöhemmin tuntemaankin
        ja kohtaamastaan masentavasta ja loukkaavasta rasismista huolimatta he ovat iloisia,
        ystävällisä ja positiivisia ja yrittävät eteenpäin elämässään.
        Olen saanut "rikkautta" elämääni heiltä. Elämäni olisi tylsempää ja yksinäisempää
        ilman heitä eikä apua tarvitse pyytää, sitä tarjotaan.


      • Anonyymi
        Paloma01 kirjoitti:

        Luulen että on tietty ero Suomen ja Ruotsin välillä, mitä tulee maahanmuuttajien sopeutumisessa. On eroa myös kaupunkimiljöön ja maaseudun välillä. Myöskään maahanmuuttajat ei ole mikään yhtenäinen kategoria, vaan heidän sopeutumisensa riippuu paljon paitsi heidän omasta halustaan sopeutua myös heidän kulttuurinsa omaleimaisuudesta ja sitten tietenkin minkälaiseen ympäristöön, yhteisöön Suomessa (tai Ruotsissa) he yrittävät sopeutua.
        Eilen illalla tuli puheeksi puheeksi juuri tämä integroitumisprosessi tyttären luona. Miten tärkeää assimilaatio on, se että jos on tarkoitus jäädä, tullaan ainakin puolitiehen vastaan. Jos haluaa integroitua uuteen kulttuuriin on pakostikin luovuttava jostain omasta. Näin suuret maahanmuuttajamaat on rakennettu, USA, Kanada jne.
        Puhuimme nuorisorikollisuudesta, koska tyttärelläni on aina sydän kurkussa kun esikoinen, 15 v. on ulkona iltaisin. Asuntoalue on rauhallinen, rivareita enimmäkseen ja jokunen kerrostalo alueen laidassa. Poikien kaverit ovat sekä toisen että kolmannen sukupolven maahnamuuttajia ja kantaruotsalaisia. Puhuimme pitkään heidän omasta nuoruudestaan alueella jossa oli paljon maahanmuuttajia ja silloin 80-luvulla myös skinheadejä ja suomalisia alkoholisteja. Sittemmin muutimme rauhallisemmalle alueelle, mutta lasteni muistot siitä ensimmäisestä kodista täällä olivat valoisat ja positiiviset. Mahdollisesti se että tulimme USA:sta ja puhuimme amerikanenglantia oli statusta nostava tekijä ja lapseni eivät kohdanneet minkäänlaista syrjintää.

        Sinulla oli jälleen tarve kertoa perheestäsi, mutta oletteko te sitten muslimeja?

        Heistähän nyt oli kysymys tuossa viestissäni, johon olin kopsannut sinun kirjoituksesi,
        "Lukisin mielelläni jonkun hyvän, vähemmän asenteellisen kirjan muslimiperheen sopeutumisesta Suomeen, maahanmuuttajan itsensä kirjoittaman."

        Sinä luulet, että on tietty ero Suomen ja Ruotsin välillä, kun kyseessä on maahanmuutajat?
        Olemme keskustelupalstalla, niin eikö tuollainen luulottelu vaatisi perusteita sinulta?

        Tunnen näitä "tummia" maahanmuuttajia ja tiedän, että he pitävät yhteyttä toisiinsa, asuivat sitten missä maassa tahansa, joten vertailuja syntyy.


      • Anonyymi
        Paloma01 kirjoitti:

        Luulen että on tietty ero Suomen ja Ruotsin välillä, mitä tulee maahanmuuttajien sopeutumisessa. On eroa myös kaupunkimiljöön ja maaseudun välillä. Myöskään maahanmuuttajat ei ole mikään yhtenäinen kategoria, vaan heidän sopeutumisensa riippuu paljon paitsi heidän omasta halustaan sopeutua myös heidän kulttuurinsa omaleimaisuudesta ja sitten tietenkin minkälaiseen ympäristöön, yhteisöön Suomessa (tai Ruotsissa) he yrittävät sopeutua.
        Eilen illalla tuli puheeksi puheeksi juuri tämä integroitumisprosessi tyttären luona. Miten tärkeää assimilaatio on, se että jos on tarkoitus jäädä, tullaan ainakin puolitiehen vastaan. Jos haluaa integroitua uuteen kulttuuriin on pakostikin luovuttava jostain omasta. Näin suuret maahanmuuttajamaat on rakennettu, USA, Kanada jne.
        Puhuimme nuorisorikollisuudesta, koska tyttärelläni on aina sydän kurkussa kun esikoinen, 15 v. on ulkona iltaisin. Asuntoalue on rauhallinen, rivareita enimmäkseen ja jokunen kerrostalo alueen laidassa. Poikien kaverit ovat sekä toisen että kolmannen sukupolven maahnamuuttajia ja kantaruotsalaisia. Puhuimme pitkään heidän omasta nuoruudestaan alueella jossa oli paljon maahanmuuttajia ja silloin 80-luvulla myös skinheadejä ja suomalisia alkoholisteja. Sittemmin muutimme rauhallisemmalle alueelle, mutta lasteni muistot siitä ensimmäisestä kodista täällä olivat valoisat ja positiiviset. Mahdollisesti se että tulimme USA:sta ja puhuimme amerikanenglantia oli statusta nostava tekijä ja lapseni eivät kohdanneet minkäänlaista syrjintää.

        Erikoisen kiinnostavaa oli lukea nuorten kokemuksia Suomessa kahden kulttuurin välimaastossa, opiskelusta ja elämästä yleensä. Kymmenkunta nuorta kirjoittaa itse hyvällä suomenkielellä omasta elämästään
        https://kansallinen.fi/tuote/muualla-suomalainen-suomessa-somali/

        Tämä on siis eri kirja kuin jotkut lähes samannimiset.
        Luettuani tämän nostin hattua kaikille nuorille, jotka jaksavat puurtaa
        masentumatta "ympäristön" (suomalaisten) asenteista ja saamastaan kohtelusta.
        Kaikilla ihmisillä ei ole kykyä asettua toisen ihmisen sijaan, mikä on tärkeimpiä
        asioita ihmistenvälisessä kanssakäymisessä.


        En suoraan sanoen ihmettele, jos pakolainen, ihminen, tulee Suomessa
        neuroottiseksi. Joillakin on taustalla kiduttamista. Jotkut ovat Suomessa yrittäneet itsemurhaa - luultuaan päässeensä turvaan, mutta suomalaiset ovatkin alkaneet heitellä
        polttopulloja pakolaiskeskuksiin eli yrittäneet alkaa tappaa heitä. Piste.
        Tämähän on kirjallisuusketju eikä ihmisoikeusketju.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Erikoisen kiinnostavaa oli lukea nuorten kokemuksia Suomessa kahden kulttuurin välimaastossa, opiskelusta ja elämästä yleensä. Kymmenkunta nuorta kirjoittaa itse hyvällä suomenkielellä omasta elämästään
        https://kansallinen.fi/tuote/muualla-suomalainen-suomessa-somali/

        Tämä on siis eri kirja kuin jotkut lähes samannimiset.
        Luettuani tämän nostin hattua kaikille nuorille, jotka jaksavat puurtaa
        masentumatta "ympäristön" (suomalaisten) asenteista ja saamastaan kohtelusta.
        Kaikilla ihmisillä ei ole kykyä asettua toisen ihmisen sijaan, mikä on tärkeimpiä
        asioita ihmistenvälisessä kanssakäymisessä.


        En suoraan sanoen ihmettele, jos pakolainen, ihminen, tulee Suomessa
        neuroottiseksi. Joillakin on taustalla kiduttamista. Jotkut ovat Suomessa yrittäneet itsemurhaa - luultuaan päässeensä turvaan, mutta suomalaiset ovatkin alkaneet heitellä
        polttopulloja pakolaiskeskuksiin eli yrittäneet alkaa tappaa heitä. Piste.
        Tämähän on kirjallisuusketju eikä ihmisoikeusketju.

        Voi kauheaa, että me suomalaiset olemme pahoja, mutta tänne vaan pitää työnnäytyä.

        Onneksi Itis on iso , ja paljon kahviloita hengailla.


    • Anonyymi

      Luen aina ahnaasti kriitikkojen kritiikit niistäkin kirjoista, joita en tule lukemaan.
      Kritiikeistä voi oppia analysoimaan kirjoja, löytämään niistä tasoja ja asioita,
      joita ei itse olisi olisi tullut huomanneeksi. Saa enemmän irti kirjoista.

      "Majander valmistui Helsingin yliopistosta filosofian maisteriksi vuonna 1989 pääaineenaan yleinen kirjallisuustiede. Hän toimi Helsingin Sanomien avustajana
      ja toimittajana 2000 asti, jolloin hänet valittiin lehden vastaavaksi kirjallisuustoimittajaksi.
      Hän seurasi tehtävässä eläkkeelle jäänyttä Pekka Tarkkaa."

      Majander ei tokikaan ole ainoa arvostettu kirjallisuuskriitikko Suomessa,
      mutta saattaa olla suurelle yleisölle tunnetuimpia HS:n valtakunnallisen levikin ansiosta.

    • Anonyymi

      Agricolasta on osunut samaan syksyyn kaksi romaania,
      joita Helena Ruuska arvioi 22.9 Hesarissa,
      mutta kirjoitus on maksumuurin takana
      https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000008275493.html

      Roope Lipastin kirja keskittyy Agricolan viimeiseen vuoteen.
      Veli-Pekka Lehtonen arvioi erikseen Lipastin kirjaa.

      Jutut käsittävät koko aukeaman ja ovat kiinnostavaa ja hyödyllistä luettavaa,
      jos aikoo kirjat lukea.
      HS:lla on näköjään lähes jatkuva tarjous lukea 2 viikkoa ilmaiseksi digilehteä.
      Käyttäkää hyväksenne !

      Tervon kirjan nimi "Pääskyt talvehtivat järvenpohjassa" viittaa kansanperinteen käsitykseen, että pääskyt kaivautuvat liejuun kylmän saapuessa, talvehtivat siis
      järvenpohjassa.

      LIpasti toteaa omasta Agricola-kirjastaan: "Mikaelista kerrotut asiat pitävät paikkansa, paitsi ne, jotka eivät pidä".

    • Anonyymi

      Tervolla on yksi kirja, jonka jaksoin lukea loppuun, ja oli mukiinmenevä: Koljatti.

    • Anonyymi

      Eniten uusia varauksia 15-21.9 Helmet-kirjastoissa saaneet romaanit

      1. Sofia Rönnov Pessah: Elämäni miehet
      2. Max Seeck: Kauna
      3.. Hassan Blasim: Kelloja ja vieraita
      4. Juha Itkonen: Kaikki oli heidän
      5. Päivi Alasalmi: Sudenraudat
      6. Frank Herbert: Dyyni. Ensimmäinen osa
      7. Ilkka Remes: Lohikäärmeen isku

      Oletko jo lukenut näitä ja mitä pidit ?

      • Anonyymi

        Kari Hotakaisen : Tarinaa luin 44 sivua, ja jätin kesken. En jaksanut, kun oli väkinäistä pakkopullaa, niin on parempi jättää.
        Tuli tunne, että teos voisi sijoittua näyttämölle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kari Hotakaisen : Tarinaa luin 44 sivua, ja jätin kesken. En jaksanut, kun oli väkinäistä pakkopullaa, niin on parempi jättää.
        Tuli tunne, että teos voisi sijoittua näyttämölle.

        Minäkin olen yrittänyt sitä. En päässyt makuun tai sisään siihen. Niin monen kehutun ja arvostetun kirjailijan kirjaa on tökkinyt, että olen tullut siihen tulokseen, että ymmärryksessäni täytyy olla joku vika.
        M


    • Anonyymi

      Lukusessa on juuri Taavi Soininvaaran kirja: Ratamo, jossa perehdytään nykyiseen ilmaston muutokseen ja sen seurauksiin.

      Ihana fiktiivinen tarina, johon voisi samaistua, mitä tulevaisuudessa voisi tapahtua?

      Olikohan Remeksen kirja, jossa myös kuvailtiin tulevasta Suomeen kohdistuneesta sabotaasista, jossa sähköt, tietoliikenne, kuten lämmityskin olisi poissa, siis kaikki elämisen edellytykset.

      Silloin hieman mietin, että kuinka minä pärjäisin, mutta nyt en enää, vaikka Maapallo kuumenisi, niin minä en ole tuota kokemassa.

      • Anonyymi

        Sitä mietin minäkin joskus tässä digimaailmassa, että "jos sähköt, tietoliikenne, kuten lämmityskin olisi poissa, siis kaikki elämisen edellytykset". Tuntuu ja pelkää, että se voisi olla mahdollistakin. Maailma romahtaisi. En yöunia menetä kuitenkaan :)
        Nukkukaamme levollisesti !


    • Todella paljon mielenkiintoisia lukuvinkkejä ylläolevissa viesteissä. Minua kiinnostavat erityisesti selviytymiskertomukset ja etsin mielelläni naisnäkökulmaa. Monet, hyvätkin mieskirjailijat, eivät oikein pääse sisälle naisen psyykeen ja kun he kirjoittavat naisista, niin heidät kuvataan lähinnä heidän roolissaan miesten elämässä: tyttöystävä, morsian, vaimo, rakastajatar tai sitten tytär Tiedän, että useimmat kirjailijat ja kirjallisuuden ystävät eivät ole kanssani samaa mieltä, vaan uskovat että hyvälle ja taitavalle kirjailijalle kirjan päähenkilöiden sukupuoli ei merkitse mitään: että he kuvaavat naisen/miehen tunne-elämää, ajatusprosesseja, psykologista profiilia jne. aivan yhtä taitavasti.

      • Anonyymi

        Ano 21:45 on poistanut/poistattanut hänelle kirjoittamani vastauksen.
        Hän kirjoittaa palomalle öykkärimäisen kommentin
        "Sinulla oli jälleen tarve kertoa perheestäsi, mutta oletteko te sitten m u s l i m e j a?"

        Kysyin häneltä pitääkö hänen mielestään olla muslimi, ortodoksi tai katolinen
        voidakseen lukea muslimin, ortodoksi tai katolisen kirjoittaman kirjan ?
        nm. "juutalainen" ja jatkokysymys: kenen kirjoja minä saa lukea ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ano 21:45 on poistanut/poistattanut hänelle kirjoittamani vastauksen.
        Hän kirjoittaa palomalle öykkärimäisen kommentin
        "Sinulla oli jälleen tarve kertoa perheestäsi, mutta oletteko te sitten m u s l i m e j a?"

        Kysyin häneltä pitääkö hänen mielestään olla muslimi, ortodoksi tai katolinen
        voidakseen lukea muslimin, ortodoksi tai katolisen kirjoittaman kirjan ?
        nm. "juutalainen" ja jatkokysymys: kenen kirjoja minä saa lukea ?

        Aloita Kafkalla!


      • Saitkin jo (ainakin) kaksi hyvää vastausta kysymykseesi, Paloma. Ramoona ja M. Oli siis kyse mieskirjailijoiden naiskuvauksista ?

        Taidettiin jo vähän kosketella tuota aihetta Ferranten kohdalla. Kyllä kai se perinteinen uskomus, joka tosin jo on osoitettu kyseenalaiseksi, puoltaa tuota miehen ja ja naisen eroa ihan jo aivotutkimuksen pohjalta. Mutta voiko kirjailija/taiteilija ylittää tai häivyttää tuon eron? Mieleeni ei kyllä tule ketään mieskirjailijaa, jonka naiskuvaus olisi erityisen ansiokkaana jäänyt mieleen. Tai sitten asioiden painotus, tarkastelukulma on erilainen, kuten Ramoona kirjoitti.

        Tarkoitatko Paloma, että jos mieskirjailija ei voi täysin ymmärtää naisen psyykeä, sillä olisi jokin piilovaikutus laajemmaltikin, vaikka valtasuhteisiin yhteisten asioiden hoidossa ? Muuta "vaaraa" kai siinä ei voi nähdä ? Että samaa asiaa, vaikka sitä naisen psyykeä tarkastelee ikäänkuin eri tasolta, eri puolia valaisten.
        Mielenkiintoisia ovat myös nuo M:n pohdinnat siitä, pitääkö kaunokirjaan ylipäänsä sisällyttää kovin yksityiskohtaista sisäisyyden pohdintaa ettei siitä tulisi julistavaa ja
        vietäisi lukijalta vapautta tulkita ja ratkaista tiettyä problematiikkaa itse.
        Vai tulkitsinko M:n ajatuksen oikein ?


    • Syksyn yksi kiinnostava kirja on Risto Isomäen Atlantin kuningatar, jota luonnehditaan kansainvälisen tason trilleriksi, myös Jules Vernen tapaan kirjoitetuksi utopiaksi, joka visioi parempaa tulevaisuutta ihmiskunnalle. Se on itsenäinen jatko kahdelle aiemmin julkaistulle, nyt keskiössä on Afrikka. Joitakin ilmastonmuutokseen liittyviä dystonioita olen lukenut Isomäeltä, Sarasvatin hiekkaa oli Finlandia-ehdokkaana. Isomäki on myös tietokirjailija ja tiedetoimittaja.

      Käsittelimme kirjapiirissä Kazuo Ishiguron opiskelijoista kertovaa hienoa teosta nimeltä Ole luonani aina, ja nyt uusi kirja nimeltä Klara ja aurinko on esittelyn mukaan kuin sisarteos sille. Se kysyy, mitä on rakkaus, mitä ihmisyys. Klara on älykäs robotti, jonka tehtävä on auttaa nuoria vaikeaksi muuttuneessa maailmassa.
      Sirpa Kähkösen Kuopio-sarja on saanut jatkoa, sekin kiinnostaa. Kähkönenkin on ollut Finlandia-ehdokkaana.

      Pystyykö mies ymmärtämään täysin naista ja kuvaamaan naisen psyykeä, kysytään edellä. En ole sitä kokenut problemaattiseksi, vaikka ei pystyisikään. On niin paljon naiskirjailijoiden hienoja ja syvällisiä naiskuvauksia, kaikupohjaa kyllä löytää. Sitäpaitsi mies voi huomata sellaisia piirteitä naisessa, joihin nainen ei niin kiinnitä huomiota tai painottaa eri tavoin. Mies voi myös hyväksyä naisessa sellaisia asioita, joita ehkä toinen nainen ei hyväksyisi. Onhan se rikastavaa myös saada asioihin eri sukupuolten näkökulmaa. Paloma ei varmaan tätä tarkoita, ja voisi olla kiinnostavaa tätä pohtia, jos vaikka tulisi mieleen jokin asiaa valottava kirja.

      En myöskään tältä istumalta keksi, mitä miehellä ei olisi edellytyksiä sukupuolensa perusteella ymmärtää naisessa. Synnytys ja äitiys tietysti, hormonitoiminta. Mutta ymmärrämmekö me naiset täysin miehen psyykeä, tai isyyttä esimerkiksi, vanhemmuus on kuitenkin niin suuri yhteinen kokemus ja tehtävä. Demeteriä apuun pyydettiinkin, jospa hän olisi asiaan perehtyneempi.

      • Anonyymi

        "Pystyykö mies ymmärtämään täysin naista ja kuvaamaan naisen psyykeä, kysytään edellä."
        En juuttuisi sukupuoliin.
        Kysyn pystyykö ihminen ymmärtämään ja kuvaamaan toisen psyykeä ?
        *Täysin'-sana on turha.
        Ei yksikään ihminen pysty täysin kuvaamaan kenenkään toisen psyykeä.
        Hyvä jo edes omaansa :)))
        M.


      • @Ramoona, ehkäpä minun ongelmani on siinä että olen alkanut näkemään asioita feministisessä valossa, eli siis kun vaikka taitavakin mieskirjailija kirjoittaa kirjan jossa on nainen päähenkilönä, niin siihen tulee mielestäni harvoin samanlaista syvyyttä kuin naiskirjailijan kertomana. Naisia kuvataan pikemminkin patriarkaatin ehdoilla: mitä he miehelle merkitsevät. Otetaan esimerkiksi vaikka tämä hyvä ja mielenkiintoinen "Ei kertonut katuvansa", jossa Tommi Kinnunen kuitenkin onnistuu kohtalaisen hyvin sukeltaessaan naisen psyykeen, motiiveihin, moraalikäsityksen soveltamiseen sodan kuvioihin ja kuitenkin, paikka paikoin, jää kaipaamaan enemmän.
        Puhumattakaan edellisten sukupolvien kirjailijoista: Tolstoi kirjoittaa Anna Kareninasta miesten ehdoilla, miesten maailmassa ja miten miesten hallinoima yhteiskunta hänet näkee.
        Kaipaan lisää esimerkkejä tähän ajatuskuviooni joka koskee kirjallisuutta: olisko mieskirjailia pystynyt kuvaamaan Toni Morrisonia paremmin Beloved, Minun kansani, minun rakkaani-kirjan naisten sielunmaisemaa?
        Etsin vastaavia esimerkkejä naiskirjailijoista jotka kirjoittavat miehistä päähenkilönä.

        Demeter tuli ensiksi ehkä mieleeni, kun olin kirjoittamassa hänelle kohdistettua viestiä, olemme monta kertaa keskustelleet kirjojen sisällöstä ja omista ajatuksistamme niistä, mutta sinä olet aivan yhtä toivottu keskustelukumppani oli aihe mikä tahansa.

        Tuota kaikupohjaa olen miettinyt, se ei nyt ole aivan sama kuin samaistuminen, mutta kuitenkin peilaa lukijan suhdetta lukemaansa; jos sielunmaisema, maailmankuva on kovin erilainen onko lukukokemus silloin epämukava, epämiellyttävä vai vain haasteellinen? (Luen nyt juuri Jari Tervon Laylaa ja mietin joka kahden sivun päästä, että puhuvatko miehet keskenään juuri noin karkeasti, rivosti ja rumasti, noin yleensä, vai vaon jotkut, tietyt, joissakin tietyissä alakulttuureissa?


      • Anonyymi
        Paloma01 kirjoitti:

        @Ramoona, ehkäpä minun ongelmani on siinä että olen alkanut näkemään asioita feministisessä valossa, eli siis kun vaikka taitavakin mieskirjailija kirjoittaa kirjan jossa on nainen päähenkilönä, niin siihen tulee mielestäni harvoin samanlaista syvyyttä kuin naiskirjailijan kertomana. Naisia kuvataan pikemminkin patriarkaatin ehdoilla: mitä he miehelle merkitsevät. Otetaan esimerkiksi vaikka tämä hyvä ja mielenkiintoinen "Ei kertonut katuvansa", jossa Tommi Kinnunen kuitenkin onnistuu kohtalaisen hyvin sukeltaessaan naisen psyykeen, motiiveihin, moraalikäsityksen soveltamiseen sodan kuvioihin ja kuitenkin, paikka paikoin, jää kaipaamaan enemmän.
        Puhumattakaan edellisten sukupolvien kirjailijoista: Tolstoi kirjoittaa Anna Kareninasta miesten ehdoilla, miesten maailmassa ja miten miesten hallinoima yhteiskunta hänet näkee.
        Kaipaan lisää esimerkkejä tähän ajatuskuviooni joka koskee kirjallisuutta: olisko mieskirjailia pystynyt kuvaamaan Toni Morrisonia paremmin Beloved, Minun kansani, minun rakkaani-kirjan naisten sielunmaisemaa?
        Etsin vastaavia esimerkkejä naiskirjailijoista jotka kirjoittavat miehistä päähenkilönä.

        Demeter tuli ensiksi ehkä mieleeni, kun olin kirjoittamassa hänelle kohdistettua viestiä, olemme monta kertaa keskustelleet kirjojen sisällöstä ja omista ajatuksistamme niistä, mutta sinä olet aivan yhtä toivottu keskustelukumppani oli aihe mikä tahansa.

        Tuota kaikupohjaa olen miettinyt, se ei nyt ole aivan sama kuin samaistuminen, mutta kuitenkin peilaa lukijan suhdetta lukemaansa; jos sielunmaisema, maailmankuva on kovin erilainen onko lukukokemus silloin epämukava, epämiellyttävä vai vain haasteellinen? (Luen nyt juuri Jari Tervon Laylaa ja mietin joka kahden sivun päästä, että puhuvatko miehet keskenään juuri noin karkeasti, rivosti ja rumasti, noin yleensä, vai vaon jotkut, tietyt, joissakin tietyissä alakulttuureissa?

        Tervon romaanissa miehet puhuvat patriarkaatin maskuliinisesti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tervon romaanissa miehet puhuvat patriarkaatin maskuliinisesti.

        Mutta ei Tervon suulla. Miestyypit puhuvat omalla suullaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta ei Tervon suulla. Miestyypit puhuvat omalla suullaan.

        Tervon kirjoittamilla sanoilla tiämmä.


      • Anonyymi
        Paloma01 kirjoitti:

        @Ramoona, ehkäpä minun ongelmani on siinä että olen alkanut näkemään asioita feministisessä valossa, eli siis kun vaikka taitavakin mieskirjailija kirjoittaa kirjan jossa on nainen päähenkilönä, niin siihen tulee mielestäni harvoin samanlaista syvyyttä kuin naiskirjailijan kertomana. Naisia kuvataan pikemminkin patriarkaatin ehdoilla: mitä he miehelle merkitsevät. Otetaan esimerkiksi vaikka tämä hyvä ja mielenkiintoinen "Ei kertonut katuvansa", jossa Tommi Kinnunen kuitenkin onnistuu kohtalaisen hyvin sukeltaessaan naisen psyykeen, motiiveihin, moraalikäsityksen soveltamiseen sodan kuvioihin ja kuitenkin, paikka paikoin, jää kaipaamaan enemmän.
        Puhumattakaan edellisten sukupolvien kirjailijoista: Tolstoi kirjoittaa Anna Kareninasta miesten ehdoilla, miesten maailmassa ja miten miesten hallinoima yhteiskunta hänet näkee.
        Kaipaan lisää esimerkkejä tähän ajatuskuviooni joka koskee kirjallisuutta: olisko mieskirjailia pystynyt kuvaamaan Toni Morrisonia paremmin Beloved, Minun kansani, minun rakkaani-kirjan naisten sielunmaisemaa?
        Etsin vastaavia esimerkkejä naiskirjailijoista jotka kirjoittavat miehistä päähenkilönä.

        Demeter tuli ensiksi ehkä mieleeni, kun olin kirjoittamassa hänelle kohdistettua viestiä, olemme monta kertaa keskustelleet kirjojen sisällöstä ja omista ajatuksistamme niistä, mutta sinä olet aivan yhtä toivottu keskustelukumppani oli aihe mikä tahansa.

        Tuota kaikupohjaa olen miettinyt, se ei nyt ole aivan sama kuin samaistuminen, mutta kuitenkin peilaa lukijan suhdetta lukemaansa; jos sielunmaisema, maailmankuva on kovin erilainen onko lukukokemus silloin epämukava, epämiellyttävä vai vain haasteellinen? (Luen nyt juuri Jari Tervon Laylaa ja mietin joka kahden sivun päästä, että puhuvatko miehet keskenään juuri noin karkeasti, rivosti ja rumasti, noin yleensä, vai vaon jotkut, tietyt, joissakin tietyissä alakulttuureissa?

        Laitappa nyt joku lause, mitä ne miehet siinä kirjassa sitten puhuvat.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Laitappa nyt joku lause, mitä ne miehet siinä kirjassa sitten puhuvat.

        "Suomalainen naine haluu vaan juustaa ei saa laapia, ei hellia, ei puhua ei nauraa missa mun sidukka"


      • Anonyymi
        Paloma01 kirjoitti:

        "Suomalainen naine haluu vaan juustaa ei saa laapia, ei hellia, ei puhua ei nauraa missa mun sidukka"

        Siinä se on pelkistettynä, totuus monen naikkosen kohdalta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tervon kirjoittamilla sanoilla tiämmä.

        Lukijan täytyy tietysti ymmärtää erottaa se, että kirjan hahmo puhuu "omalla suullaan",
        vaikka kirjailija on sen kirjoittanut.
        Eihän mikään hahmo kirjassa ole uskottava, ellei se puhuu "omaa kieltään
        omalla tasollaan"

        Esimerkiksi Layla kirjassa on sanottu olevan rumaa kieltä. Roistot yleensä puhuvat
        roistojen kieltä käyttäen roistojen sanoja ja tyyliä, se voi hyvinkin raakaa ja brutaalia.

        Harva roisto puhuu kuin herrasmies ja ne ovatkin eri piireissä liikkuvia roistoja.
        vrt. esim. herrasmiesvaras Arsene Lupin


    • Anonyymi

      Paloma pohtii mielenkiintoista aihetta kommentissaan 23:53

      Laitan siitä erillisen lisäaiheen:
      Kirjan henkilöitten psyyken "syväluotaus" kirjoissa

      Jos puhutaan romaaneista, kuinka paljon mielestänne henkilöitten "psyykeä"
      yleensä pitää tai saa olla kirjassa valmiiksi "syväluodattuna" ?
      (jos ei ole kyseessä ns. selviytymistarina, jossa oman elämän ja oman "sisäisen maailman" ongelmien pohdiskelu ja analysointi on pääosassa)

      Romaani kuljettaa tapahtumia eli juonta, etenkin henkilöittensä ajatusten tasolla,
      mutta kuinka paljon siihen voi mahduttaa psyyken kuvausta ilman että
      kokonaisuus kärsii tai että teksti alkaa kuulostaa "vatvomiselta".
      jos kyseessä on kuitenkin romaani eikä psykiatrian kirja.

      Hyvä kirjailijahan osaa vähinkin sanoin rakentaa henkilö- ja luonnekuvaa taustoineen eikä hyvä kirjailija aliarvioi lukijaa, vaan luottaa siihen,
      että lukijallakin on älykkyyttä.

      Tulisiko mieleenne joku romaani, jossa kirjoittaja on hienovaraisella ja niukalla
      tyylillä onnistunut hyvin vatvomatta asiaa tarinan kannalta liikaa ?

      Kirjailijan/kirjan ja lukijan välillä saa mielellään olla vuorovaikutus.
      Parhaat romaanit ovat älyllisiä haasteita, joissa kirjailija ei anna lukijalle valmiiksi pureskeltua/seliteltyä materiaalia, vaan kirja haastaa lukijan ajattelemaan, pohdiskelemaan ja tekemään johtopäätöksiään.
      M

    • Anonyymi

      Pohdiskelua osa 2

      Kaikki romaanien henkilöprofiilit ovat enemmän tai vähemmän kirjailijan mielikuvituksen tuotetta kuin myös ihmisten psyyket romaaneissa.
      Jos mukavan kirjan löydän, nautin siitä.

      On erittäin mielenkiintoista lukea, mitä kaikkea muut lukijat haluaisivat tai
      etsivät kirjoista, kun en itse pysty niin vaativaan ajatteluun enkä itse jaksa
      juurta jaksain miettiä esim. onko miehen tai naisen psyykeen päästy tarpeeksi syvälle sisälle vai ei
      tai kuvasiko mies mahdollisesti naista eri lailla kuin nainen kuvaisi tai päinvastoin,
      kun henkilötkään eivät ole todellisia.
      Vaikka romaani perustuisi löyhästi todellisuuteenkin, se ei ole kuitenkaan faktaa kuin osaksi tai ohuesti jossain kohdissa.
      Kun kirjailija ihmisen psyykeä kuvailee romaanissa sekin on joka tapauksessa vain yhden ihmisen tulkinta tai paremminkin kuvitelma jonkun romaanihenkilön psyykestä
      ja se psyyke on sellainen millaiseksi kirjailija on sen yhden ihmisen, naisen tai miehen, psyyken halunnut kirjoittaa.

      Voiko mitään yleistä tai 100%:sti todellista kirjoittaa miehen, naisen tai ihmisen psyykestä ? Ei ole olemassa mitään "psyyke-standardia".
      Jokainen ihminen on erilainen ja jokaisen ihmisen elämä koostuu erilaisista vaiheista ja kokemuksista, mikä vaikuttaa psyykeen.
      On kirjoittaja mies tai nainen, sukupuolesta riippumatta se on yhden ihmisen näkökulma/kuvitelma jostain luomastaan romaanihahmosta.

      Romaani on eräänlainen kirjailijan luoma illuusio, kangastus oikeasta elämästä
      ja oikeista ihmisistä, parhaimmillaan hyvin todentuntuinen ja uskottava.

      Nautin siitä sellaisenaan, myötäeläen henkilöitä ja jonkun verran pohdiskellen.
      Oikein hyvän kirja laittaa pohdiskelemaan enemmänkin,
      se aktivoi ajattelua ja tunteitakin.
      Uskon, että hyvä kirjoittaja on osannut "repiä minusta irti" monia sellaisia
      ajatuksia kuin on halunnutkin kirjansa herättävän lukijassa.
      Oikein hyvä kirja ajatteluttaa kauan jälkeenpäinkin.
      M

    • Hyvä kirja on ihmisen paras kaveri. Jotkut sanoo että koira se on, jotkut rööki, minulle se on aina ollut kirja. Opin lukemaan kolmivuotiaana ja sen jälkeen olen ollut kirjojen suurkuluttaja, ruuhkavuosina vähemmän, nyt taas eläkkeellä enemmän.
      Sain juuri viestiä kunnan kulttuurisihteeriltä niillä on nyt syksyllä kirjamessut johon ne kutsuu paikallisia kirjailijoita ja vaikka olenkin vain harrastelija niin tarvii harkita menenkö sinne kaupittelemaan kirjojani, jotka ovat todellakin amatöörimaisia ja heikosti editoituja. Vosihan sitä tietenkin mennä edustamaan kunnan suomenkielistä vähemmistöä ja miten tärkeää on vaalia vähemmistökieltä ja sillä kirjoittaminen ja julkaiseminen on näköjään kunnassamme arvostettu asia.

      Marraskuun alussa tulee Susanna Alakoski kirjastoomme kirjailijatreffille ja aion varata paikan siihen tilaisuuteen. Bomollsänglar taitaa olla hänen viimeisensä mutta en ole vielä sitä lukenut.

      • Anonyymi

        3 vuotiaana? Varmaan on palstan ennätys! Taisi jäädä lapsuuden leikit ja liikkuminen vähälle, kun oli aina nenä kiinni kirjassa.
        Ehkä lapset oppisivatkin lukemaan samalla kun puhumaan, jos ei normaaleja lapsille kuuluvia virikkeitä ole. Onko sinulle ollut hyötyä siitä, olitko esim aina luokan priimus? Ammatinvalintasi on ihmeen vaatimaton lahjakuuteesi nähden.


      • Anonyymi kirjoitti:

        3 vuotiaana? Varmaan on palstan ennätys! Taisi jäädä lapsuuden leikit ja liikkuminen vähälle, kun oli aina nenä kiinni kirjassa.
        Ehkä lapset oppisivatkin lukemaan samalla kun puhumaan, jos ei normaaleja lapsille kuuluvia virikkeitä ole. Onko sinulle ollut hyötyä siitä, olitko esim aina luokan priimus? Ammatinvalintasi on ihmeen vaatimaton lahjakuuteesi nähden.

        Äitini kertoi siitä sukujuhlissa, kun täytin 60 vuotta. Että olin oppinut lukemaan alle nelivuotiaana, seisoin pielasängyssä ja lausuin ulkomuistista Vänrikki Stoolin tarinoita. En itse muista, mutta tiedän että opin lukemaan seuratessano minua neljä vuotta vanhemman isoveljen aapisesta tavaamista.
        Ulkona liikkumista ja ulkoleikkejä se ei haitannut; kiipeilin puissa ja olin aika villivarsa ja leikin poikien leikkejä, cowboyta ja intiaania (minä olin aina Calamity Jane. Kouluaikoina olin hyvä hiihtämään ja minulla on ppirongin laatikossa palkintolusikoita.
        Olin hyvä lukuaineissa, mutta vain keskinkertainen matematiikassa ja koska minulla ei ole musiikkikorvaa enkä välitä käsitöistä, niin opettajan mielestä (vanha nutturapää körttiläinen) ei minulla ollut edellytyksiä maatalon emännäksi, onneksi neljännen luokan nuori opettaja oli eri mieltä ja silloin olin kyllä priimus ja kirjoitin aikanaan laudaturin, vaikka en ollutkaan luokan paras. Minulla oli muita harrastuksia, kuin olla pinko tai nöördi.
        Ammatinvalintani tuli hieman satunnaisesti; olin aina haaveillut yhteiskuntatieteellisestä ja journalismista, mutta saadakseni virallisesti johtaa perustamaamme esi/alakoulua Kolumbiassa minulla piti olla alan koulutus: menin yli siitä mistä aita oli matalin, elikkä opiskelin esikoulunopeksi ja olen sittemmin tykästynyt pedagogin työhön nimenomaan kuusivuotiaiden kanssa. Koen sen mielekkääksi ja vaikka palkka on huono, koin tekeväni yhteiskunnalle tärkeää palvelua.


      • Anonyymi
        Paloma01 kirjoitti:

        Äitini kertoi siitä sukujuhlissa, kun täytin 60 vuotta. Että olin oppinut lukemaan alle nelivuotiaana, seisoin pielasängyssä ja lausuin ulkomuistista Vänrikki Stoolin tarinoita. En itse muista, mutta tiedän että opin lukemaan seuratessano minua neljä vuotta vanhemman isoveljen aapisesta tavaamista.
        Ulkona liikkumista ja ulkoleikkejä se ei haitannut; kiipeilin puissa ja olin aika villivarsa ja leikin poikien leikkejä, cowboyta ja intiaania (minä olin aina Calamity Jane. Kouluaikoina olin hyvä hiihtämään ja minulla on ppirongin laatikossa palkintolusikoita.
        Olin hyvä lukuaineissa, mutta vain keskinkertainen matematiikassa ja koska minulla ei ole musiikkikorvaa enkä välitä käsitöistä, niin opettajan mielestä (vanha nutturapää körttiläinen) ei minulla ollut edellytyksiä maatalon emännäksi, onneksi neljännen luokan nuori opettaja oli eri mieltä ja silloin olin kyllä priimus ja kirjoitin aikanaan laudaturin, vaikka en ollutkaan luokan paras. Minulla oli muita harrastuksia, kuin olla pinko tai nöördi.
        Ammatinvalintani tuli hieman satunnaisesti; olin aina haaveillut yhteiskuntatieteellisestä ja journalismista, mutta saadakseni virallisesti johtaa perustamaamme esi/alakoulua Kolumbiassa minulla piti olla alan koulutus: menin yli siitä mistä aita oli matalin, elikkä opiskelin esikoulunopeksi ja olen sittemmin tykästynyt pedagogin työhön nimenomaan kuusivuotiaiden kanssa. Koen sen mielekkääksi ja vaikka palkka on huono, koin tekeväni yhteiskunnalle tärkeää palvelua.

        Sinähän latelit ulkomuistista sitä Vänrikki Stoolia, kuulit ehkä radiosta. Voiko 3-vuotias ymmärtää mitään sellaisesta vanhasta runokielestä saati painaa mieleen?
        Mistä sinä laudaturin kirjoitit, käsitöistä vai musiikista? Matematiikka kuuluu muuten lukuaineisiin.


      • Anonyymi

        Kannattako jättää kultturitapahtuma väliin, kun olet kutsunkin saanut ?
        M


      • Anonyymi kirjoitti:

        Sinähän latelit ulkomuistista sitä Vänrikki Stoolia, kuulit ehkä radiosta. Voiko 3-vuotias ymmärtää mitään sellaisesta vanhasta runokielestä saati painaa mieleen?
        Mistä sinä laudaturin kirjoitit, käsitöistä vai musiikista? Matematiikka kuuluu muuten lukuaineisiin.

        Tiedän, mutta koska luin lyhyen matematiikan sitä ei tarvinnut kirjoittaa, Laudatur tuli reaalista, englannista ja äidinkielestä.
        En minä tiedä enkä muista mitä olisin kolmivuotiaana ymmärtänyt Vänrikki Stoolin tarinoista. "Hän nosti miekkansa välkkyvän, ei iskenyt kuitenkaan...".


      • Anonyymi
        Paloma01 kirjoitti:

        Äitini kertoi siitä sukujuhlissa, kun täytin 60 vuotta. Että olin oppinut lukemaan alle nelivuotiaana, seisoin pielasängyssä ja lausuin ulkomuistista Vänrikki Stoolin tarinoita. En itse muista, mutta tiedän että opin lukemaan seuratessano minua neljä vuotta vanhemman isoveljen aapisesta tavaamista.
        Ulkona liikkumista ja ulkoleikkejä se ei haitannut; kiipeilin puissa ja olin aika villivarsa ja leikin poikien leikkejä, cowboyta ja intiaania (minä olin aina Calamity Jane. Kouluaikoina olin hyvä hiihtämään ja minulla on ppirongin laatikossa palkintolusikoita.
        Olin hyvä lukuaineissa, mutta vain keskinkertainen matematiikassa ja koska minulla ei ole musiikkikorvaa enkä välitä käsitöistä, niin opettajan mielestä (vanha nutturapää körttiläinen) ei minulla ollut edellytyksiä maatalon emännäksi, onneksi neljännen luokan nuori opettaja oli eri mieltä ja silloin olin kyllä priimus ja kirjoitin aikanaan laudaturin, vaikka en ollutkaan luokan paras. Minulla oli muita harrastuksia, kuin olla pinko tai nöördi.
        Ammatinvalintani tuli hieman satunnaisesti; olin aina haaveillut yhteiskuntatieteellisestä ja journalismista, mutta saadakseni virallisesti johtaa perustamaamme esi/alakoulua Kolumbiassa minulla piti olla alan koulutus: menin yli siitä mistä aita oli matalin, elikkä opiskelin esikoulunopeksi ja olen sittemmin tykästynyt pedagogin työhön nimenomaan kuusivuotiaiden kanssa. Koen sen mielekkääksi ja vaikka palkka on huono, koin tekeväni yhteiskunnalle tärkeää palvelua.

        "Äitini kertoi siitä sukujuhlissa, kun täytin 60 vuotta. Että olin oppinut lukemaan alle nelivuotiaana, seisoin pielasängyssä ja lausuin ulkomuistista Vänrikki Stoolin tarinoita."

        Anteeksi kysymys, mutta oletko koskaan tullut epäilleeksi, jospa äitisi muistikin väärin ?
        Hänhän oli jo iäkäs, kun asian kertoi sinulle sinun 60-vuotispäivänäsi ?
        Sehän olisi lääketieteellinen ihme, jos 4-vuotias lausuisi ulkomuistista Vänrikki
        Stoolia.


      • Anonyymi kirjoitti:

        "Äitini kertoi siitä sukujuhlissa, kun täytin 60 vuotta. Että olin oppinut lukemaan alle nelivuotiaana, seisoin pielasängyssä ja lausuin ulkomuistista Vänrikki Stoolin tarinoita."

        Anteeksi kysymys, mutta oletko koskaan tullut epäilleeksi, jospa äitisi muistikin väärin ?
        Hänhän oli jo iäkäs, kun asian kertoi sinulle sinun 60-vuotispäivänäsi ?
        Sehän olisi lääketieteellinen ihme, jos 4-vuotias lausuisi ulkomuistista Vänrikki
        Stoolia.

        Äitini oli iäkäs, mutta muistisairaus ei ollut vielä tuhonnut hänen aivojaan. Pyhäkoulunopettajani oli kertonut samaa, että osasin lukea sujuvasti kolmivuotiaana ja hän oli äitiä nuorempi. Minua muutaman vuoden vanhemmat serkkutytöt vahvistivat asian: opin lukemaan samanaikaisesti kuin minun isoveljeni, joka oli neljä vuotta vanhempi.
        Minulla on aina ollut myös hyvä muisti, etenkin nuorempana. Hissanopet oli ihmeissään ja antoivat kymppejä kun opettelin Iliaksen ja Odysseian ulkomuistista.
        ***
        Nyt en muista edes mitä omassa puutelistassani lukee.


      • Anonyymi
        Paloma01 kirjoitti:

        Äitini oli iäkäs, mutta muistisairaus ei ollut vielä tuhonnut hänen aivojaan. Pyhäkoulunopettajani oli kertonut samaa, että osasin lukea sujuvasti kolmivuotiaana ja hän oli äitiä nuorempi. Minua muutaman vuoden vanhemmat serkkutytöt vahvistivat asian: opin lukemaan samanaikaisesti kuin minun isoveljeni, joka oli neljä vuotta vanhempi.
        Minulla on aina ollut myös hyvä muisti, etenkin nuorempana. Hissanopet oli ihmeissään ja antoivat kymppejä kun opettelin Iliaksen ja Odysseian ulkomuistista.
        ***
        Nyt en muista edes mitä omassa puutelistassani lukee.

        Huh, Homerosta ulkomuistista, sillälailla olisi Tarvajärvi sanonut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Huh, Homerosta ulkomuistista, sillälailla olisi Tarvajärvi sanonut.

        Sehän sanoi olevansa huonomuistinen. Taisi olla Nyyrikki mitä osasi ulkoa.


      • Anonyymi
        Paloma01 kirjoitti:

        Äitini oli iäkäs, mutta muistisairaus ei ollut vielä tuhonnut hänen aivojaan. Pyhäkoulunopettajani oli kertonut samaa, että osasin lukea sujuvasti kolmivuotiaana ja hän oli äitiä nuorempi. Minua muutaman vuoden vanhemmat serkkutytöt vahvistivat asian: opin lukemaan samanaikaisesti kuin minun isoveljeni, joka oli neljä vuotta vanhempi.
        Minulla on aina ollut myös hyvä muisti, etenkin nuorempana. Hissanopet oli ihmeissään ja antoivat kymppejä kun opettelin Iliaksen ja Odysseian ulkomuistista.
        ***
        Nyt en muista edes mitä omassa puutelistassani lukee.

        Nyt kyllä tuli paineita korppikselle, mutta se varmaan kaatoi puita 4 vuotiaana sahalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nyt kyllä tuli paineita korppikselle, mutta se varmaan kaatoi puita 4 vuotiaana sahalla.

        Kovia mimmejä!


      • Londonflickan on se uusin Alakosken kirja.
        Ilmestyi ihan nyt oliko se elokuussa, loppukesästä kuitenkin. Jatkumoa tuohon Bomullsängeln mikäli olen oikein käsittänyt.
        En ole lukenut, mutta tilasin jo joulupukilta, kun kuulin sen ilmestymisestä.
        Joulupukki kun tykkää tukea näitä paikallisia kirjailijoita, tiedän vanhastaan.

        Alakoski asuu tässä ihan kivenheiton päässä minusta miehensä Mats Söderlundin (kirjailija hänkin, enimmäkseen runoilija) kanssa, joka on/tai on ainakin ollut kirjailijaliiton puheenjohtaja. En tosin sen paremmin heitä tunne muuten kuin ulkonäöltään mitä sattumoisin silloin tällöin nähnyt ja joskus kuunnellut salaa bussissa (tunnetusti stalkkaaja kun olen), kun Susanna keskusteli henkeviä asioita jonkun toisen kanssa (jota en tuntenut).


      • Tellukka kirjoitti:

        Londonflickan on se uusin Alakosken kirja.
        Ilmestyi ihan nyt oliko se elokuussa, loppukesästä kuitenkin. Jatkumoa tuohon Bomullsängeln mikäli olen oikein käsittänyt.
        En ole lukenut, mutta tilasin jo joulupukilta, kun kuulin sen ilmestymisestä.
        Joulupukki kun tykkää tukea näitä paikallisia kirjailijoita, tiedän vanhastaan.

        Alakoski asuu tässä ihan kivenheiton päässä minusta miehensä Mats Söderlundin (kirjailija hänkin, enimmäkseen runoilija) kanssa, joka on/tai on ainakin ollut kirjailijaliiton puheenjohtaja. En tosin sen paremmin heitä tunne muuten kuin ulkonäöltään mitä sattumoisin silloin tällöin nähnyt ja joskus kuunnellut salaa bussissa (tunnetusti stalkkaaja kun olen), kun Susanna keskusteli henkeviä asioita jonkun toisen kanssa (jota en tuntenut).

        Olet oikeassa, "Londonflickan" on Alakosken viimeisin, josta hän tulee kertomaan meidän pikkuruiseen kirjastoon tänne Pohjois-Upplantiin. Tarviikin varata lippu sinne ajoissa, koska varmaan on monta jotka haluavat kuunnella häntä. "Bomullsängeln" oli se edellinen ja sitäkään en ole lukenut vielä .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Äitini kertoi siitä sukujuhlissa, kun täytin 60 vuotta. Että olin oppinut lukemaan alle nelivuotiaana, seisoin pielasängyssä ja lausuin ulkomuistista Vänrikki Stoolin tarinoita."

        Anteeksi kysymys, mutta oletko koskaan tullut epäilleeksi, jospa äitisi muistikin väärin ?
        Hänhän oli jo iäkäs, kun asian kertoi sinulle sinun 60-vuotispäivänäsi ?
        Sehän olisi lääketieteellinen ihme, jos 4-vuotias lausuisi ulkomuistista Vänrikki
        Stoolia.

        Ihmeitten ihme


      • Anonyymi
        Paloma01 kirjoitti:

        Äitini oli iäkäs, mutta muistisairaus ei ollut vielä tuhonnut hänen aivojaan. Pyhäkoulunopettajani oli kertonut samaa, että osasin lukea sujuvasti kolmivuotiaana ja hän oli äitiä nuorempi. Minua muutaman vuoden vanhemmat serkkutytöt vahvistivat asian: opin lukemaan samanaikaisesti kuin minun isoveljeni, joka oli neljä vuotta vanhempi.
        Minulla on aina ollut myös hyvä muisti, etenkin nuorempana. Hissanopet oli ihmeissään ja antoivat kymppejä kun opettelin Iliaksen ja Odysseian ulkomuistista.
        ***
        Nyt en muista edes mitä omassa puutelistassani lukee.

        Ei muistisairaus aivoja tuhoa, vaan aivojen rappeutuminen rappeuttaa muistin. Muistisairaus voi olla 10 vuotta piilevänä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Äitini kertoi siitä sukujuhlissa, kun täytin 60 vuotta. Että olin oppinut lukemaan alle nelivuotiaana, seisoin pielasängyssä ja lausuin ulkomuistista Vänrikki Stoolin tarinoita."

        Anteeksi kysymys, mutta oletko koskaan tullut epäilleeksi, jospa äitisi muistikin väärin ?
        Hänhän oli jo iäkäs, kun asian kertoi sinulle sinun 60-vuotispäivänäsi ?
        Sehän olisi lääketieteellinen ihme, jos 4-vuotias lausuisi ulkomuistista Vänrikki
        Stoolia.

        Hyvin päätelty.


    • Anonyymi

      Helsingin kirjamessujen teema on dialogi.
      Tarkoitus on muistuttaa kuuntelemisen, kunnioittamisen ja tasavertaisen
      keskustelun tärkeydestä.
      Helsingin kirjamessut ovat neljän viikon päästä 28.-31.10

      Turun messut ovat 1.-3. lokakuuta eli jo tämän viikon lopussa.
      Niitten poikkitaiteellinen pääteema on tänä vuonna musiikki ja auditiivinen
      kulttuuri. (meneekö turhan kauas kirjallisuudesta?)
      Ajankohtaisteemoina tiedon murros ja hyvinvoinnin taito.

      Kirjailijoita tulee toivottavasti näkemään ja kuulemaan runsaasti haastatteluissa televisiossa ja radiossa, niitten iloksi, jotka eivät messuille pääse.
      Kaikkiaan tarjolla on yli 1000 esiintyjää.
      Menetkö sinä kirjamessuille ?
      Minä en. Ei niin, ettenkö haluaisi, mutta ruuhkat, tungos ja hälinä ei oikein enää sovi "pääkopalleni".
      M

      • Minä menen koska minut on kutsuttu esiintyjäksi. En ole ikimaailmassa edes koskaan käynytkirjamessuilla ja tän meidän pikkukuntamme messut ovat pienet ja uskon vähän väkeä, sunnuntaina 28 pvä marraskuuta. Saan oman pöydänkin.....uudet haasteet piristävät!


    • Tuo henkilöhahmon uskottavuus onjuuri se mitä ajoin takaa.
      Koska useimmat kirjailijat käyttävät kertomisessaan kaikkitietävää tai minäkertojaa, niin minusta aina tuntuu että mieskirjailijan MINÄ (naisena) ei ole sama kuin jos sen olisi kirjoittanut nainen, elikkä puuttuu uskottavuutta,
      Ehkä se ei häiritse muita ja minäkin teen siitä vain turha anumeroa.

      • Anonyymi

        Olisiko sinulla esimerkkejä miesten kirjoittamista kirjoista, joiden naispsyyket eivät ole uskottavia ?
        Onko näkynyt miesten mielipiteitä, jos naiset eivät heidän mielestään ole osanneet kirjoittaa
        miehen psyykestä uskottavasti ? Vai ottavatko miehet kirjan tarinana, tyytyvät siihen,
        että kirja ja henkilökuvat ovat sellaisia, joiksi kirjailija on sen halunnut kirjoittaa.


      • Anonyymi

        Oletko sinä nyt ihan tosissasi, että tämä laittamsi esimerkki on karkeaa, rumaa ja rivoa?

        "Suomalainen naine haluu vaan juustaa ei saa laapia, ei hellia, ei puhua ei nauraa missa mun sidukka"


      • Anonyymi kirjoitti:

        Olisiko sinulla esimerkkejä miesten kirjoittamista kirjoista, joiden naispsyyket eivät ole uskottavia ?
        Onko näkynyt miesten mielipiteitä, jos naiset eivät heidän mielestään ole osanneet kirjoittaa
        miehen psyykestä uskottavasti ? Vai ottavatko miehet kirjan tarinana, tyytyvät siihen,
        että kirja ja henkilökuvat ovat sellaisia, joiksi kirjailija on sen halunnut kirjoittaa.

        Minulla ja Demeterillä oli vähän puhetta jo kun keskustelimme Kinnusen "Ei kertonut katuvansa", jossa on naiset päähenkilöitä. Mielestäni kommentoin niitä naisia jotka lähtivät Norjasta rajan yli Suomeen pakoon norjalaisia sen jälkeen kun sakasalaiset, joilla he olivat olleet työssä olivat lähteneet. Miksi he eivät pakanneet mukaansa mitään evästä? Tai vaatteita? Heille ei tullut edes nälkä kuin joskus neljäntenä päivänä Suomen puolella.


    • "Mutta suomalainen nainen tahtoo vain jyysta. Ei juttele. Ei pussaa. Ei helli. Vittuako siina laapit, ne huuta, niilla kiire juoda siduka"
      Layla, Jari Tervo
      lainaus sivulta 84
      Näin se oikeesti meni. Ei mikään hyvä esimerkki, myönnän ja nyt se ei enää kuulosta edes erityisen pahalta. Mutta ei se ole kauniisti sanottu. (Puhuja on turkkilainen kebabin veistelijä Helsingistä)

      • Anonyymi

        Oletko sinä tekopyhä vaiko todellakin elänyt jossain suojatussa kuplassa, tietämättä todellisesta elämästä yhtikäs mitään?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oletko sinä tekopyhä vaiko todellakin elänyt jossain suojatussa kuplassa, tietämättä todellisesta elämästä yhtikäs mitään?

        Luulisi että 3 vuotiaana lukeman oppinut olisi pahempaakin ehtinyt lukea ja karaistua. Sotaisa se. Värrikkistool ja päitä katkotaan siinä Homeroksessakin. Ja eikös isä sinua jahdannut metsässä parabellumin kanssa, niin kerroit.
        Kolumbian slummeissa ei varmaan enkelin kielellä lirkuteltu.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Oletko sinä tekopyhä vaiko todellakin elänyt jossain suojatussa kuplassa, tietämättä todellisesta elämästä yhtikäs mitään?

        Olen kai. Jompaa kumpaa. Mutta onko tuollainen kieli normaalia arkikieltä miesten kesken Suomessa?
        Ei ole se maailma missä minä olen elänyt eikä puhetta jota kuulen ympärilläni. Tuo nyt ei ollut läheskään kaikkein pahimmasta päästä, mutta ei viitsi kopioida tänne varsinaisia rivouksia.
        Lähtökohtaisesti en hätkähdä ronskistakaan kielenkäytöstä, kun sellainen sopii repliikkeihin tai korostaa jotain ominaisuutta henkilöhahmon persoonassa. Mutta kun sitä on joka sivulla....


      • Anonyymi
        Paloma01 kirjoitti:

        Olen kai. Jompaa kumpaa. Mutta onko tuollainen kieli normaalia arkikieltä miesten kesken Suomessa?
        Ei ole se maailma missä minä olen elänyt eikä puhetta jota kuulen ympärilläni. Tuo nyt ei ollut läheskään kaikkein pahimmasta päästä, mutta ei viitsi kopioida tänne varsinaisia rivouksia.
        Lähtökohtaisesti en hätkähdä ronskistakaan kielenkäytöstä, kun sellainen sopii repliikkeihin tai korostaa jotain ominaisuutta henkilöhahmon persoonassa. Mutta kun sitä on joka sivulla....

        Ei sen yleisempää Suomessa, kuin muuallakaan.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Luulisi että 3 vuotiaana lukeman oppinut olisi pahempaakin ehtinyt lukea ja karaistua. Sotaisa se. Värrikkistool ja päitä katkotaan siinä Homeroksessakin. Ja eikös isä sinua jahdannut metsässä parabellumin kanssa, niin kerroit.
        Kolumbian slummeissa ei varmaan enkelin kielellä lirkuteltu.

        Olen huomattavan herkkähipiäinen, vaikka olen nähnyt paljon pahuutta. Sodat ja aseelliset selkkaukset ovat väkivaltaisia ja raakoja ja aiheuttavat paljon kärsimystä. Vänrikki Stoolinkieli on hyvin kaunista. En tiedä mitä siellä slummeissa puhutaan, kunen ole koskaanasunut slummissa. Oletan että siellä puhutaan kauniisti, niin kuin Kolumbiassa yleensäkin. Tervehditään monta kertaa päivässä, perheenjäseniäkin. Jos kaveri ei sano hyvää päivää, kuinka jakselet ne kysyy miksi et tervehdi, heräsitkö vierestäni aamulla? Se on kaikkein rivointa mitä tiedän sieltä.


      • Anonyymi
        Paloma01 kirjoitti:

        Olen kai. Jompaa kumpaa. Mutta onko tuollainen kieli normaalia arkikieltä miesten kesken Suomessa?
        Ei ole se maailma missä minä olen elänyt eikä puhetta jota kuulen ympärilläni. Tuo nyt ei ollut läheskään kaikkein pahimmasta päästä, mutta ei viitsi kopioida tänne varsinaisia rivouksia.
        Lähtökohtaisesti en hätkähdä ronskistakaan kielenkäytöstä, kun sellainen sopii repliikkeihin tai korostaa jotain ominaisuutta henkilöhahmon persoonassa. Mutta kun sitä on joka sivulla....

        Tuskin olet nuorena leskenä ja yksinhuoltajana vieraissa kulttuureissa ja maissa ilman suvun apua pumpulissa kasvanut. Eikä herkkyyskään tule ensimmäisenä sinun palsta esiintymisestä ja histroriasta mieleen.
        Normaalit miehet puhuu normaalisti ilman rivouksia ja haistatuksia. Toisaalta naisten suusta kuulee ja koneelta lähtee tosi rumaa tekstiä, mutta normaalia se ei ole.


      • Anonyymi
        Paloma01 kirjoitti:

        Olen huomattavan herkkähipiäinen, vaikka olen nähnyt paljon pahuutta. Sodat ja aseelliset selkkaukset ovat väkivaltaisia ja raakoja ja aiheuttavat paljon kärsimystä. Vänrikki Stoolinkieli on hyvin kaunista. En tiedä mitä siellä slummeissa puhutaan, kunen ole koskaanasunut slummissa. Oletan että siellä puhutaan kauniisti, niin kuin Kolumbiassa yleensäkin. Tervehditään monta kertaa päivässä, perheenjäseniäkin. Jos kaveri ei sano hyvää päivää, kuinka jakselet ne kysyy miksi et tervehdi, heräsitkö vierestäni aamulla? Se on kaikkein rivointa mitä tiedän sieltä.

        Olet sitten Kolumbiassakin ollut vain neljän seinän sisällä?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Olet sitten Kolumbiassakin ollut vain neljän seinän sisällä?

        Minä en ole koskaan missään ollut "neljän seinän sisällä", en vain ole liikkunut alamaailmassa enkä gangsterien kuppiloissa.


      • Paloma01 kirjoitti:

        Minä en ole koskaan missään ollut "neljän seinän sisällä", en vain ole liikkunut alamaailmassa enkä gangsterien kuppiloissa.

        Mutta eikö tämä nyt jos riitä minusta?
        En voi sille mitään että tulkinta on aina lukijan vastuulla. Minä kirjoitan "en ole liikkunut piireissä" ja sen pitäisi tarkoittaa juuri sitä. En ole liikkunut niissä piireissä.


      • Anonyymi
        Paloma01 kirjoitti:

        Olen huomattavan herkkähipiäinen, vaikka olen nähnyt paljon pahuutta. Sodat ja aseelliset selkkaukset ovat väkivaltaisia ja raakoja ja aiheuttavat paljon kärsimystä. Vänrikki Stoolinkieli on hyvin kaunista. En tiedä mitä siellä slummeissa puhutaan, kunen ole koskaanasunut slummissa. Oletan että siellä puhutaan kauniisti, niin kuin Kolumbiassa yleensäkin. Tervehditään monta kertaa päivässä, perheenjäseniäkin. Jos kaveri ei sano hyvää päivää, kuinka jakselet ne kysyy miksi et tervehdi, heräsitkö vierestäni aamulla? Se on kaikkein rivointa mitä tiedän sieltä.

        Jos oket herkkähipiäinen, niin miten voit olla näillä palstoilla, kun täällä tuo v-sanakin näyttää useasti olevan esillä?


      • Anonyymi
        Paloma01 kirjoitti:

        Minä en ole koskaan missään ollut "neljän seinän sisällä", en vain ole liikkunut alamaailmassa enkä gangsterien kuppiloissa.

        Macho-kulttuurin miehet ovat kaikkista pahempia, olivat sitten ala-tai ylämaailmasta.


      • Anonyymi
        Paloma01 kirjoitti:

        Mutta eikö tämä nyt jos riitä minusta?
        En voi sille mitään että tulkinta on aina lukijan vastuulla. Minä kirjoitan "en ole liikkunut piireissä" ja sen pitäisi tarkoittaa juuri sitä. En ole liikkunut niissä piireissä.

        Etkös sinä kertonut, miten pahaa teki kadulla hyppiä narkkareiden yli jossain siellä Kolumbiassa?
        Sinä tämän itsesi keskipisteeseen asettamisen aloitit, kun kehaisit oppineesi lukemaan 3-vuotiaana. Tottahan sellainen ihme kiinnostaa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Jos oket herkkähipiäinen, niin miten voit olla näillä palstoilla, kun täällä tuo v-sanakin näyttää useasti olevan esillä?

        Ei minua voimasanat hetkauta, en vain pidä rivouksista enkä karkeasta, moukkamaisesta tai vulgäärista kielenkäytöstä, ellei sitä tarvita tehostamaan jonkun konnan psykopaattista persoonaa kirjallisuudessa. Arkikielessä, aikuisten kesken sen ei pitäisi olla normi.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Etkös sinä kertonut, miten pahaa teki kadulla hyppiä narkkareiden yli jossain siellä Kolumbiassa?
        Sinä tämän itsesi keskipisteeseen asettamisen aloitit, kun kehaisit oppineesi lukemaan 3-vuotiaana. Tottahan sellainen ihme kiinnostaa.

        Kerjäläisten, missä vaiheessa ne muuttui narkkareiksi sinun mielikuvituksessasi? kerjäläisiä ja katulapsia oli vielä runsaasti seitskytluvun alussa kaduilla, jotkut aika huonossa kunnossa kun ne lojui jalkakäytävillä ja niillä oli märkiviä haavoja. Nyt ei enää näy. Tosin kodittomia näkyi nukkuvan porttigongeissa kaupungilla. Pienet pojat ihmetteli ketä ne oli ja miksi ne ei menneet kotiinsa nukkumaan. Ne näki niitä kun mentiin aamuvarhaisella lentokentälle.
        ***
        Niin, se että opin lukemaan kolmivuotiaana oli relevantti kommentti kun kerroin rakkaudestani kirjoihin.Ei se ollut asiayhteydestä irroitettu kehuminen. Joku kommentoi virikkeiden puutteesta. Ei mikään mahdottomuus, telkkaria ei ollut ja sähkötkin tuli vasta kun olin alaluokilla.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Macho-kulttuurin miehet ovat kaikkista pahempia, olivat sitten ala-tai ylämaailmasta.

        Ja sinä olet expertti asiassa? Monta machomiestä on huushollissasi asunut?

        Kolumbialainen yläluokan mies puhuu kaunista, huoliteltua espanjaa ja ei koskaan käytä rumia sanoja eikä puhu naisista epäkunnioittavasti.


      • Anonyymi
        Paloma01 kirjoitti:

        Ja sinä olet expertti asiassa? Monta machomiestä on huushollissasi asunut?

        Kolumbialainen yläluokan mies puhuu kaunista, huoliteltua espanjaa ja ei koskaan käytä rumia sanoja eikä puhu naisista epäkunnioittavasti.

        Pääseekö pikkulasten miesopettaja yläluokkaan Kolumbiassa? Etkös sinä pyörittänyt lastentarhaa siellä miehesi kanssa? Puhuiko hän kotonakin kirjakieltä? Ja mistä tiedät, mitä ne yläluokan miehet puhuvat keskenään. Kyllä siellä vieläkin naiset on enimmäkseen kotona miestä ja lapsia passaamassa, sekö on sitä kunnioitusta?
        Kauheaa tuollaisesta luokkajaottelusta ylpeillä, kyllä köyhäkin voi kunnioittaa naisia ja puhua kauniisti vaikka ei ehkä niin teennäisen huolitellusti.


      • Anonyymi
        Paloma01 kirjoitti:

        Ja sinä olet expertti asiassa? Monta machomiestä on huushollissasi asunut?

        Kolumbialainen yläluokan mies puhuu kaunista, huoliteltua espanjaa ja ei koskaan käytä rumia sanoja eikä puhu naisista epäkunnioittavasti.

        "Monta machomiestä on huushollissasi asunut?"

        Kysymyksesi osoittaa juuri sen, että olet ollut neljän seinän sisällä. Ihmisiin, kun voidaan tutustua muuallakin, kuin omassa huushollissa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Pääseekö pikkulasten miesopettaja yläluokkaan Kolumbiassa? Etkös sinä pyörittänyt lastentarhaa siellä miehesi kanssa? Puhuiko hän kotonakin kirjakieltä? Ja mistä tiedät, mitä ne yläluokan miehet puhuvat keskenään. Kyllä siellä vieläkin naiset on enimmäkseen kotona miestä ja lapsia passaamassa, sekö on sitä kunnioitusta?
        Kauheaa tuollaisesta luokkajaottelusta ylpeillä, kyllä köyhäkin voi kunnioittaa naisia ja puhua kauniisti vaikka ei ehkä niin teennäisen huolitellusti.

        Kolumbiassa ainoastaan narkkarit ja gangsterit puhuvat rivouksia. Kolumbialaiset miehet kasvatetaan kotona kunnioittamaan naisia ja puhumaan heille ihmisiksi tai mamma antaa kylpytohvelia :) Ei tietenkään koske yläluokkaa, vaan myös keskiluokkaa, alempaa keskiluokkaa, ylempää alaluokkaa ja alempaa alaluokkaa. Ja niin luokattomia. Kolumbiassa on 6 yhteiskuntakerrosta, tai strataa, jonka mukaan ne maksaa palveluista. Ne ei tietenkään tarkoita ihmisiä, vaan asuntoja ja kortteereja.


      • Anonyymi kirjoitti:

        "Monta machomiestä on huushollissasi asunut?"

        Kysymyksesi osoittaa juuri sen, että olet ollut neljän seinän sisällä. Ihmisiin, kun voidaan tutustua muuallakin, kuin omassa huushollissa.

        Höpsistä!
        Machomiehen tunnistaa parhaiten jos se asuu huushollissasi.
        Muuten voisit luulla että kysymyksessä on vanhanajan herrasmies, tuo kukkia, vie ravintolaan syömään, avaa auton oven, vetää tuolin sinulle esille. Laittaa naisen jalustalle. Varmin machomiehen tunnusmerkki.
        Meksikkolaiset, jotka ovat tunnetusti machomiehiä sanovat että käytämme väärin koko termiä. Todellinen macho on mies joka elättää perheensä, tekee raskasta työtä, on rehellinen ja suoraselkäinen ja kohtelee vaimoaan ja lapsiaan kunnioituksella. Se on oikea machomies. Un verdadero MACHO.


      • Anonyymi
        Paloma01 kirjoitti:

        Höpsistä!
        Machomiehen tunnistaa parhaiten jos se asuu huushollissasi.
        Muuten voisit luulla että kysymyksessä on vanhanajan herrasmies, tuo kukkia, vie ravintolaan syömään, avaa auton oven, vetää tuolin sinulle esille. Laittaa naisen jalustalle. Varmin machomiehen tunnusmerkki.
        Meksikkolaiset, jotka ovat tunnetusti machomiehiä sanovat että käytämme väärin koko termiä. Todellinen macho on mies joka elättää perheensä, tekee raskasta työtä, on rehellinen ja suoraselkäinen ja kohtelee vaimoaan ja lapsiaan kunnioituksella. Se on oikea machomies. Un verdadero MACHO.

        eli Jämsäläinen tyttönen on eri mieltä, kuin esim Kolumbialainen nainen.


      • Anonyymi kirjoitti:

        eli Jämsäläinen tyttönen on eri mieltä, kuin esim Kolumbialainen nainen.

        Karkeaa yleistystä.
        Minulla on kokemusta molemmista maailmoista, aivan riittävästi. Voisin kirjoittaa vaikka kirjan niistä. Oops! Olenhan jo tehnyt sen :)


      • Anonyymi
        Paloma01 kirjoitti:

        Höpsistä!
        Machomiehen tunnistaa parhaiten jos se asuu huushollissasi.
        Muuten voisit luulla että kysymyksessä on vanhanajan herrasmies, tuo kukkia, vie ravintolaan syömään, avaa auton oven, vetää tuolin sinulle esille. Laittaa naisen jalustalle. Varmin machomiehen tunnusmerkki.
        Meksikkolaiset, jotka ovat tunnetusti machomiehiä sanovat että käytämme väärin koko termiä. Todellinen macho on mies joka elättää perheensä, tekee raskasta työtä, on rehellinen ja suoraselkäinen ja kohtelee vaimoaan ja lapsiaan kunnioituksella. Se on oikea machomies. Un verdadero MACHO.

        Suomalainen mies ei aseta naista jalustalle, vaan pitää tasa-arvossa.
        Kukkia voi tuoda myös, jos on huono omatunto. Tuoli ja ovet terve nainen hoitaa itse, vanhuksia autetaan.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Suomalainen mies ei aseta naista jalustalle, vaan pitää tasa-arvossa.
        Kukkia voi tuoda myös, jos on huono omatunto. Tuoli ja ovet terve nainen hoitaa itse, vanhuksia autetaan.

        Olen samaa mieltä.
        Yksi hyvä syy miksi halusin kasvattaa lapseni skandinaaveiksi.


      • Anonyymi
        Paloma01 kirjoitti:

        Karkeaa yleistystä.
        Minulla on kokemusta molemmista maailmoista, aivan riittävästi. Voisin kirjoittaa vaikka kirjan niistä. Oops! Olenhan jo tehnyt sen :)

        Niinhän meillä monilla on kokemuksia monista maista ja monen maan kansalaisista.

        Kaikki eivät vaan katsele vaaleanpunaisten lasien läpi asioita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niinhän meillä monilla on kokemuksia monista maista ja monen maan kansalaisista.

        Kaikki eivät vaan katsele vaaleanpunaisten lasien läpi asioita.

        Kaikki ei tärkeile ulkomaisilla kontakteilla, vaan laatu edellä mennään ja osataan arvostaa itseä ja suomalaisuutta. Tämä on maailman paras maa, miehet mukaanluettuna. Tietysti elämä voi mennä pieleen missä maassa tahansa.


      • Anonyymi
        Paloma01 kirjoitti:

        Höpsistä!
        Machomiehen tunnistaa parhaiten jos se asuu huushollissasi.
        Muuten voisit luulla että kysymyksessä on vanhanajan herrasmies, tuo kukkia, vie ravintolaan syömään, avaa auton oven, vetää tuolin sinulle esille. Laittaa naisen jalustalle. Varmin machomiehen tunnusmerkki.
        Meksikkolaiset, jotka ovat tunnetusti machomiehiä sanovat että käytämme väärin koko termiä. Todellinen macho on mies joka elättää perheensä, tekee raskasta työtä, on rehellinen ja suoraselkäinen ja kohtelee vaimoaan ja lapsiaan kunnioituksella. Se on oikea machomies. Un verdadero MACHO.

        mutta, eikös nyt kuitenkin ollut kyse siitä, että mitä miehet puhuu keskenään?
        Ei avioparien keskinäisestä elosta.


      • Anonyymi
        Paloma01 kirjoitti:

        Höpsistä!
        Machomiehen tunnistaa parhaiten jos se asuu huushollissasi.
        Muuten voisit luulla että kysymyksessä on vanhanajan herrasmies, tuo kukkia, vie ravintolaan syömään, avaa auton oven, vetää tuolin sinulle esille. Laittaa naisen jalustalle. Varmin machomiehen tunnusmerkki.
        Meksikkolaiset, jotka ovat tunnetusti machomiehiä sanovat että käytämme väärin koko termiä. Todellinen macho on mies joka elättää perheensä, tekee raskasta työtä, on rehellinen ja suoraselkäinen ja kohtelee vaimoaan ja lapsiaan kunnioituksella. Se on oikea machomies. Un verdadero MACHO.

        Vedätkö taas hatustasi noita määritelmiä vai löytyykö oikein faktatietoa väitteilesi?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vedätkö taas hatustasi noita määritelmiä vai löytyykö oikein faktatietoa väitteilesi?

        Jämsäläinen on ristiriitainen persoona.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vedätkö taas hatustasi noita määritelmiä vai löytyykö oikein faktatietoa väitteilesi?

        Ota huomioon, että hän oppi 3-vuotiaana lukemaan vaikeita runoteoksia, joten on ehtinyt lukea kaikesta kaiken.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ota huomioon, että hän oppi 3-vuotiaana lukemaan vaikeita runoteoksia, joten on ehtinyt lukea kaikesta kaiken.

        Valehtelijoiden klubilainen varmaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ota huomioon, että hän oppi 3-vuotiaana lukemaan vaikeita runoteoksia, joten on ehtinyt lukea kaikesta kaiken.

        Muistisairas äitikö niin kertoi


      • Anonyymi kirjoitti:

        Muistisairas äitikö niin kertoi

        Noinko kovasti harmittaa että pitää vielä pilkata edesmenneen äitini muistoa?
        Häpeä, palstahäirikkö!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Muistisairas äitikö niin kertoi

        Minunkin äiti oli muistisairas, minkä sille voi, ei sairaus ole häpeä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minunkin äiti oli muistisairas, minkä sille voi, ei sairaus ole häpeä

        Muistisairaan juttuihin pitää osata suhtautua ymmärryksellä, mutta myös varauksella. Ei kaikkea saa uskoa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Muistisairaan juttuihin pitää osata suhtautua ymmärryksellä, mutta myös varauksella. Ei kaikkea saa uskoa.

        Yrittäkää nyt saada se kalloihinne, että äitini muistissa ei siinä vaiheessa ollut mitään vikaa. Eikä serkkujenikaan, edes nytkään vielä. Eikä pyhäkoulunopettajani, joka oli ensimmäisten joukossa kertomassa että en ollut edes neljää täyttänyt vielä kun luin suoraan kirjasta. Alakoulun opettaja oli myös tietoinen asiasta ja käytin kouölun kirjastoa jo vuosia ennen koulun alkamista.
        ***
        Pahantahtoiseen ja ilkeämieliseen panetteluun sen sijaan ei tarvitse eikä pidäkään suhtautua ymmärryksellä. Se on luonnevika.


      • Anonyymi
        Paloma01 kirjoitti:

        Yrittäkää nyt saada se kalloihinne, että äitini muistissa ei siinä vaiheessa ollut mitään vikaa. Eikä serkkujenikaan, edes nytkään vielä. Eikä pyhäkoulunopettajani, joka oli ensimmäisten joukossa kertomassa että en ollut edes neljää täyttänyt vielä kun luin suoraan kirjasta. Alakoulun opettaja oli myös tietoinen asiasta ja käytin kouölun kirjastoa jo vuosia ennen koulun alkamista.
        ***
        Pahantahtoiseen ja ilkeämieliseen panetteluun sen sijaan ei tarvitse eikä pidäkään suhtautua ymmärryksellä. Se on luonnevika.

        Pyysit kuitenkin suhtautumaan kaverisi ymmärryksellä. Vaikka hän kiusaa niin ei kiusattaisi häntä.


      • Anonyymi
        Paloma01 kirjoitti:

        Yrittäkää nyt saada se kalloihinne, että äitini muistissa ei siinä vaiheessa ollut mitään vikaa. Eikä serkkujenikaan, edes nytkään vielä. Eikä pyhäkoulunopettajani, joka oli ensimmäisten joukossa kertomassa että en ollut edes neljää täyttänyt vielä kun luin suoraan kirjasta. Alakoulun opettaja oli myös tietoinen asiasta ja käytin kouölun kirjastoa jo vuosia ennen koulun alkamista.
        ***
        Pahantahtoiseen ja ilkeämieliseen panetteluun sen sijaan ei tarvitse eikä pidäkään suhtautua ymmärryksellä. Se on luonnevika.

        Paljonko oli kansakoululle Palomalla matkaa, kun kävit kirjoja lainaamassa?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Paljonko oli kansakoululle Palomalla matkaa, kun kävit kirjoja lainaamassa?

        Pari kilometria.
        Iskä vei autolla tai veljet tarakalla.


      • Anonyymi
        Paloma01 kirjoitti:

        Pari kilometria.
        Iskä vei autolla tai veljet tarakalla.

        Eipä ollut autoja siihen aikaan köyhissä evakkoperheissä eikä paljon muillakaa. Eikä ollut aikaa kuskailia taaperoikäisiä kirjastoon.


    • Laitanpa tähän vielä loppukaneetin:
      olen nyt lukenut valmiiksi Tervon Laylan. Pyörrän puheeni Tervon kielenkäytöstä: kirjassa on monta minäkertojaa ja sitten yleiskertoja eli kaikkitietävä, ja he kaikki puhuvat omalla "äänellään". Pahikset puhuvat pahojen sanoilla ja ilmaisevat ajatuksiaan käyttäen erilaista sanavarastoia ja slangia, kuin mihin olin tottunut; siitä ensimmäinen reaktioni. Kirjan pari, kolme naishenkilöä jotka ovat kantavia hahmoja puhuvat kaikki kolme eri tavalla: Layla 15-vuotiaan kirkkaudella ja lempeydellä, Helena alkoholistiäidin epätoivolla ja niin edelleen. Tervon moni-ilmeisyys ja taituruus kielellisesti on todella vaikuttavaa.
      Kaiken kaikkiaan: todella hyvä kirja lukea juuri nyt samalla kun Rahti, suomalainen tv-sarja joka kertoo ihmiskaupasta ja pakolaisista menee tv:ssä. Synkkä, raskas, paikotellen hyvinkin pessimistinen, mutta huumorin pilkahduksia ja erinomainen kertomisen tekniikka auttavat. Vähän ehkä liikaa koukeroita ja sivujuonia ja henkilöitä ja kaikki ei niin tarpeellisia. Kurdien kulttuuri ja perinteet tulevat esille hyvin ahtaasta vinkkelistä ja ikään kuin kunniamurha olis jotenkin yksinomaan heidän kulttuuriinsa ja tapoihinsa kuuluva. Mikä ei pidä paikkaansa.

    • Luen harvakseltaan mutta valikoinen, historiasta etenkin Suomen historia kiinnostaa kovasti.
      Tilasin ennakkoon Elisa kirjasta Tervon kirjan Pääskyt talvehtivat järven pohjassa.
      Agricolan aikoin 1500-luvulla lintujen muutto oli hämärän peitossa, rahvas pähkäili missä linnut viettivät talven, Korppi ja titityy jäivät maisemiin Hollantiin kyllä tapahtui muuttoa, rahvaan oli pakko käpristellä viluissaan korven keskellä.

      Tervon kirja avartaa elämää lukutaidottomassa Ruotsi-Suomessa, aikaa kului satoja vuosia kunnes iso-isä lampun osti, Tervon mukaan ihmiset olivat toimeliaita vain valoisaan aikaan, mitä nyt pirtissä viljeltiin pimeässä.

      • Anonyymi

        Tule Pertikki kertomaan, mitä tykkäsit Tervon Agricolasta!


    • Anonyymi

      Muistisairauksista yleisesti sen verran, että ne voivat olla piilevänä kymmenenkin vuotta ennen diagnoosin saamista. Muisti voi heittää alussa vain sen verran, ettei osaa epäillä ihan heti muistisairauden alkaneen.

      • Anonyymi

        Ihme käskytystä....."yrittäkää painaa kalloonne".... Niinkin lukeneelta ihmiseltä, joka on
        " käyttänyt koulun kirjastoa vuosia ennen koulun alkamista"


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihme käskytystä....."yrittäkää painaa kalloonne".... Niinkin lukeneelta ihmiseltä, joka on
        " käyttänyt koulun kirjastoa vuosia ennen koulun alkamista"

        Jo kolmivuotiaana karkasi pinnasängystään kirjastoon lainaamaan Vänrikki Stoolin tarinat ja opetteli sen ulkoa. Olemme tekemisissä ihmelapseen kanssa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jo kolmivuotiaana karkasi pinnasängystään kirjastoon lainaamaan Vänrikki Stoolin tarinat ja opetteli sen ulkoa. Olemme tekemisissä ihmelapseen kanssa.

        Voi hyvä ihme sentään!
        Aivan mahtavaa!


    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Minä haluun vaa oikeesti kuulla

      Että sulla on kaikki hyvin. Ihan oikeasti haluan. Ehkä meitä ei sit ollu tarkotettu yhteen, mut oot mulle äärettömän tär
      Ikävä
      86
      2327
    2. Mitä tapahtunut?

      Ken tietää mitä viitostiellä betonin kohilla käynyt punaisen auton kanssa?
      Suomussalmi
      23
      1540
    3. Olisikin se meidän tapaaminen jo liian jännää

      Näin pitkän ajan jälkeen.
      Ikävä
      78
      1494
    4. Eläkeläisiltä leikataan jo asumistukeakin, osalla loppuu kokonaan!

      https://yle.fi/a/74-20102928 Hallitus varmaan vihaa eläkeläisiä, nyt ollaan kajoamassa eläkeläisten asumistukeenkin, os
      Maailman menoa
      339
      1308
    5. Kenen kanssa haluaisit suhteeseen?

      Laita omasi ja hänen nimensä ensimmäinen kirjain 😊
      Ikävä
      58
      1265
    6. Valmistaudu syyskuun OrpoPurraan: Hamstraa näitä ennen syyskuuta - Isossa osassa tuotteita hinnat..

      ..ovat kallistumassa, jopa satojen eurojen lovi IL: Hamstraa näitä https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/175f5038-fe22-498
      Maailman menoa
      27
      1228
    7. Melko hyvin tunnen jo hänet

      Hän ei ole sopiva. Jotain hyvää tässä palstan seuraamisessa on ollut. Omien ajatusten ja tunteiden jäsentämisen lisäksi
      Ikävä
      85
      1174
    8. Ikävöin kyllä

      En voi ottaa nyt yhteyttä, joten puran tänne järjetöntä ikävääni. Tunteeni sinua kohtaan ovat valtaisat.
      Ikävä
      33
      1066
    9. Mies, riittääkö sulle näkemään vilauksen musta?

      Etkö halua ottaa minua kiinni?
      Ikävä
      62
      1059
    10. Hesari tunnustaa että Ukraina on häviämässä sodan - Suomen poliittinen eliitti housut kintuissa

      Oliko aivan pakko sitoutua politiikkaan jossa pumpattiin älyttömät summat rahaa Kankkulan Kaivoon eli Kiovan natseille?
      Maailman menoa
      224
      1021
    Aihe