Näyttää olevan myös kaasuautojen myynti liian vaikeata vaikka on jo noin 60 tankkausasemaa suomessa ja jakeluverkosto on ollut jo monta vuotta? Tästä voi peilata että muutamalla tulevaisuuden vetytankkausasemalla ei saada todellakaan kansaa vetyautoista innostumaan. Kaasuautoja kun saa noin 30 000e ja vetyautojen hinnat arviolta suomessa kaikkine kuluineen 70 000 - 100 000e.
"Suomalaisten kaasuautoarkuudesta kertoo, että kuluvan vuoden toukokuussa uusia kaasuautoja rekisteröitiin vain 81 kappaletta, ja kesäkuussakin ainoastaan 105 kappaletta. Koko kuluvan vuoden saldo on heinäkuuhun mennessä 582 uutta kaasuautoa. Ei kaasuauto ole siis Suomessa suurten massojen valinta, mutta se ei kerro välttämättä lainkaan auton pätevyydestä – tai sen puutteesta."
Ja ei edes halvempi hinta tunnu olevan tarpeeksi hyvä koukku ja ilmastomuutossyistä pärjäisi myös vedylle?
"Pienet luvut ovat tavallaan harmi, sillä kaasuhybridiautoilun puolesta puhuu edelleen moni seikka. Ensinnäkin kaasuautoilu on lähtökohtaisesti edullista. Toisekseen kaasuautoissa voi käyttää maakaasun lisäksi kotimaista biokaasua, eli pelata hieman kotiinpäin samalla kun päästöt vähenevät. Biokaasuhan on meikäläisittäin oiva liikennepäästöjen madaltaja."
https://www.is.fi/autot/art-2000008122548.html
Joten, miksi ihmeessä vetyautot yleistysi jos ei kerran kaasuautotkaan siihen pysty? Samankaltaista tekniikkaa kumpikin edustaa vaikka kaasuauto on hieman äänekkäämpi.
Edes kaasuautot eivät myy, miksi vetyautotkaan?
4
375
Vastaukset
- Anonyymi
Mutku Tojota..
- Anonyymi
Ja kaasu on sentään halpaa ja myös autot halpoja. Vety kaatuu kalleuteensa.
- Anonyymi
Saksassa ei kaasuautot ole menestyneet sitten Hitlerin aikojen...
saat leiman kun ajat kaasuSkodalla - Anonyymi
No vetyauto kulkee sähkömoottorilla ja kaasuauto polttomoottorilla eli se niiden "samasta" tekniikasta.
Mietiskelin vaan kuinka suosittu tuo (bio)kaasuauto olisikaan Suomessa jos sitä kohdeltaisiin oikeasti päästöttömänä, niin kuin se oikasti on. Eli ei autoveroa, kayttövoimavero putoaisi noin 60% (biokaasu/maakaasu käyttösuhde tällä hetkellä), hankintatukea 2000-4000 € / auto.
Biokaasun ja fossiilisen maakaasun hintaero Gasumilla on tällä hetkellä 2 snt/kg. Meidän Seatti kuluttaa noin 3 kg / 100km. eli hintaero on mitätön. Halpaa ajoa oikeasti
Biokaasuhommassa ei vaan tule kenestäkään miljardööriä eikä edes miljonääriä kuten sähköautotehtailla , akkumateriaalikaivoksilla ja akkutehtailla. Biokaasun tekijät Suomessa on kaikki ( paitsi se Gasum) pieniä paikallisia toimijoita jotka hankkii hommalla elantonsa, rahat jää pääsääntöisesti Suomeen.
Polttomoottorit tulee olemaan liikenteessä vielä vuosikymmeniä, kaasunjakeluverkko leviää koko ajan eli ei kaasuauto häviä minnekään.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 585060
Suomen kaksikielisyys - täyttä huuhaata
Eivätkö muuten yksilöt pysty arvioimaan mitä kieliä he tarvitsevat? Ulkomaalaiselle osaajalle riittää Suomessa kielitai544562Työeläkeloisinta 27,5 mrd. per vuosi
Tuo kaikki on pois palkansaajien ostovoimasta. Ja sitten puupäät ihmettelee miksei Suomen talous kasva. No eihän se kas1224489Mikä on vaikeinta siinä, että menetti yhteyden kaivattuun, jota vielä ajattelee?
Mikä jäi kaihertamaan? Jos jokin olisi voinut mennä toisin, mitä se olisi ollut? Mitä olisit toivonut vielä ehtiväsi san2951670- 811311
- 2281308
- 681265
- 3061005
- 199930
Pääsit koskettamaan
Sellaista osaa minussa jota kukaan ei ole ennen koskettanut. Siksi on hyvin vaikea unohtaa sinut kokonaan.50820