Vain pelkkiä sähkömekaanisia komponentteja, jos ei oteta lukuun uudempien vaihtovirtalaturin diodeja ja virranjakajan kondensaattoria. Silloin ei tunnettu kai kestävää kehitystä ja elinkaarimallia.
Oi niitä aikoja kun autoissa ei ollut elektroniikkaa
36
<50
Vastaukset
- Anonyymi
Eikös niissä ollut kuitenkin stereot ja c-kasettisoitinkin?
Ei ollut stereoita, joutui ostamaan. C-kasettikin tuli sitten myöhemmin, oli erilaisia kasetteja ja jousilla olevia levysoittimia. Järkyttävän kalliita oli, ei ollut karvalakkimalleissa ja kun ostit ja asewnsit, niin varkaat vei ensimmäisenä yönä.
- Anonyymi
Juu aika paskoja olivat. Aina jotain pientä häikkää ja kävivät miten sattuu säädöt milläkin hetkellä olemaan. 100tkm ja koneremppa. Öljynvaihto max 5000km välein, ruostetta ja kurjuutta riitti.
- Anonyymi
Luuletko, että nykyisiä Tesloja ja sähkö-Volkkareita löytyy vielä 50-60 vuoden kuluttua ajokuntoisina harrasteautoina?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Luuletko, että nykyisiä Tesloja ja sähkö-Volkkareita löytyy vielä 50-60 vuoden kuluttua ajokuntoisina harrasteautoina?
Tesloja varmasti löytyy, volkkareista en niin tiedä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tesloja varmasti löytyy, volkkareista en niin tiedä.
Niistä autoista ei tule koskaan harrasteautoja, joissa on elektronisia ohjausyksiköitä antureineen, jo 20 vuoden ikäiseen vähänkin harvinaisempaan autoon ei useinkaan löydy ohjelmia millä näitä boxseja voisi ohjelmoida. Muoviosaakin niissä on liikaa, hapertuvat ja murenevat ajanmittaan. 1980 luvun ja vanhemmat harrasteautot kasvattaa vain arvoaan tulevaisuudessa, ne voi pitää ajokuntoisena vuosikymmenestä toiseen.
- Anonyymi
Silloin piti autolla olla myös sellainen kun autotalli, kun auto piti huoltaa jokaisen 10.000 km:n ajon jälkeen.
- Anonyymi
Unohdat kokonaan alustan rasvauksen. Vähän väliä sai käydä pistämässä rasvaprässillä niveliin vaseliinia, eikä sekään pitkän päälle auttanut. Niitä sai kuitenkin vaihdella melkein vuosittain.
- Anonyymi
Ajelit siis silloinkin loppuun ajetulla romulla. Niitä tulee näistä nykyisistäkin ja paljon nopeammin. Kyllä vanhat autot olivat pajon luotettavampia.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tesloja varmasti löytyy, volkkareista en niin tiedä.
Pitkään näköjään tullaan tukemaan Teslan SW päivityksiä.
- Anonyymi
No minulla on päivittäisessä käytössä vielä vm -69 Perkins diesel ja mikään nykyään tehty ei ole niin käyttövarma. Sähkölaitteiden viatkaan eivät vaikuta Perkinssin toimintaan enään sen jälkeen kun sen on saanut käyntiin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pitkään näköjään tullaan tukemaan Teslan SW päivityksiä.
Vaikka softaa ei päivittäisi vuosiin niin auto silti toimii. Nykyautoissa on ollut softaa jo parikymmentä vuotta ja nekin toimivat, vaikka softan jättäisi kokonaan päivittämättä. Sama pätee kännyköihinkin, vaikka kännykän softaa ei olisi päivitetty vuosiin niin se silti toimii. Samoin monet harrastelijat käyttävät tietokoneita, joissa on 20 vuotta vanha softa ja nekin toimivat.
SW päivitysten loppuminen ei lopeta auton toimintaa, silloin vain ei uusia ominaisuuksia tule. Vaikka Teslaan ei olisi tullut SW päivityksiä 10 vuoteen niin se toimii silti, jos vain muut osat toimivat. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vaikka softaa ei päivittäisi vuosiin niin auto silti toimii. Nykyautoissa on ollut softaa jo parikymmentä vuotta ja nekin toimivat, vaikka softan jättäisi kokonaan päivittämättä. Sama pätee kännyköihinkin, vaikka kännykän softaa ei olisi päivitetty vuosiin niin se silti toimii. Samoin monet harrastelijat käyttävät tietokoneita, joissa on 20 vuotta vanha softa ja nekin toimivat.
SW päivitysten loppuminen ei lopeta auton toimintaa, silloin vain ei uusia ominaisuuksia tule. Vaikka Teslaan ei olisi tullut SW päivityksiä 10 vuoteen niin se toimii silti, jos vain muut osat toimivat.Uudet softapäivitykset ei välttämättä sovi yhteen vanhojen tuotteiden kanssa. Ei ole mitenkään tavatonta että tuotteesta katoaa ominaisuuksia päivitysten myötä tai että ne lakkaavat kokonaan toimimasta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ajelit siis silloinkin loppuun ajetulla romulla. Niitä tulee näistä nykyisistäkin ja paljon nopeammin. Kyllä vanhat autot olivat pajon luotettavampia.
Väärin meni. Ajelen nykyisin tyytyväisenä sähköautolla. Luotettavin auto, mitä minulla on ollut. Varmatoiminen, kuin akkupora. Ne 60-luvun autot saavat minun puolestani jäädä harrastajien iloksi ja murheeksi. Aikansa kutakin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Luuletko, että nykyisiä Tesloja ja sähkö-Volkkareita löytyy vielä 50-60 vuoden kuluttua ajokuntoisina harrasteautoina?
Siihen vaikuttaa myös muut asiat kuin se itse auto. Joku 10 vuotta sitten minua vielä kiinnosti eräs x ajoneuvo, joka ei tänään kiinnosta tippaakaan...
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niistä autoista ei tule koskaan harrasteautoja, joissa on elektronisia ohjausyksiköitä antureineen, jo 20 vuoden ikäiseen vähänkin harvinaisempaan autoon ei useinkaan löydy ohjelmia millä näitä boxseja voisi ohjelmoida. Muoviosaakin niissä on liikaa, hapertuvat ja murenevat ajanmittaan. 1980 luvun ja vanhemmat harrasteautot kasvattaa vain arvoaan tulevaisuudessa, ne voi pitää ajokuntoisena vuosikymmenestä toiseen.
Jännä kun 40 vuotta vanhoja autoja joissa on elektronisia ohjausyksiköitä antureineen harrastetaan ja uudempiikin vaihdetaan jälkiasennusohjausyksiköitä. Kun olen rakentanut vanhan auton niin olen aina laittanut siihen mm. jälkiasennusohjausyksikön, kaasutinmoottori on muuttunut ruiskuksi jne. Taidat olla vähän tyhmä etkä tajua oikein autoista mitään. Tai tekniikasta yleensä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Väärin meni. Ajelen nykyisin tyytyväisenä sähköautolla. Luotettavin auto, mitä minulla on ollut. Varmatoiminen, kuin akkupora. Ne 60-luvun autot saavat minun puolestani jäädä harrastajien iloksi ja murheeksi. Aikansa kutakin.
tekisipä Chevroletti tällaisia https://youtu.be/x6wGRUfpTi0?t=540
- Anonyymi
Nykyautoja ei voinut 20 vuotta sitten korjata itse kun niistä piti lukea vikakoodit ja ohjelmoida anturit. Kummasti se onnistuu nykyään melkein joka autoallissa. Varmaan tulevaisuuden autoharrastajat tekevät itse ne ohjausboksit. Teslan sähkömooottorien ohjaus onnistuu jo nyt 3party laitteilla. Tiestysti museoluokitus silloin häviää.
- Anonyymi
Taatusti 50 vuotiaita Tesloja ei tule olemaan liikenteessä ikinä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Taatusti 50 vuotiaita Tesloja ei tule olemaan liikenteessä ikinä.
Ja taatusti tulee olemaan. Suuri osa osista on toki vaihdettu, kuten on 50 vuotta vanhoissa polttiksissakin, mutta niitä tulee taatusti olemaan liikenteessä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja taatusti tulee olemaan. Suuri osa osista on toki vaihdettu, kuten on 50 vuotta vanhoissa polttiksissakin, mutta niitä tulee taatusti olemaan liikenteessä.
Voihan niitä osia vaihtaa, jos ehjiä käytettynä löytää mutta ei se auto vielä niillä liiku.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Voihan niitä osia vaihtaa, jos ehjiä käytettynä löytää mutta ei se auto vielä niillä liiku.
Teslassa on 8 kameraa, 12 ultraäänianturia, etututka, autopilot yms. Näiden tuottamaa infoa prosessoi neuroverkkoa hyödyntävä tietokone. Tuskin löytyy 50 vuoden kuluttua korjaajia ja osia.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Teslassa on 8 kameraa, 12 ultraäänianturia, etututka, autopilot yms. Näiden tuottamaa infoa prosessoi neuroverkkoa hyödyntävä tietokone. Tuskin löytyy 50 vuoden kuluttua korjaajia ja osia.
Ei niitä ole pakko siinä autossa olla. Kuten ei nykyautossa montaakaan asiaa/varusteta/toimintoa ja silti sitä voi käyttää.
- Anonyymi
Silloin todellakin ajateltiin auton luontoarvoja. Niitä autoja pystyi itse korjaamaan ja huoltamaan sekä varaosia sai. Autotkin oli yksilöllisiä, muodot, äänet ja laatu. Muistan vielä sen ajan, kun autosta ei tarvinnut kuin kuulla äänen, tiesi heti, mikä merkki ja malli oli tulossa tai jos ei kuullut, niin muodoista tai ääriviivoista tiesi heti, mikä merkki ja malli sieltä tulee.
- Anonyymi
Meinattko ettei nykyautoja voi (itse) korjata?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Meinattko ettei nykyautoja voi (itse) korjata?
Voi kyllä ja korjaankin silloinkin, kun sähkövikoja on. Tosin ei tarvitse niin usein elektroniikkaa korjata, eikä sitä edes pysty, kun on epoxiin valettuna tai vastaavaa. Useimmitenhan ne viat ovat nykyautoissa sähköisiä. Mekaniikan osalta ennen oli konehuoneessa tilaa tehdä, nykyään on todella ahdasta. Kaikki on kuule suhteellista, kuten perjantaina töissä aika matelee ja sunnuntaina aika taas juoksee kohti maanantaita, eikö!?
- Anonyymi
Täytyy mennä ajassa yli 30 vuotta taaksepäin ettei autoissa ollut elektroniikkaa. Ilman elektroniikkaa ei katalysaattorilla varustettua autoa ole voinut rakentaa. Katalysaattorit bensa-autoissa tulivat pakollisiksi jo 90-luvun alussa.
- Anonyymi
Olihan nuo autot ennen melkoisia pommeja. Mutta oli se hyvää aikaa se 80-luku kun 10 vuotta vanhan Datsunin sai kossupullolla. Osta nyt kossupullolla auto. Saat sellaisen joka on maannut metsässä 40 vuotta.
Mutta tosiaan, ei ennen osattu autoja tehdä. 90-luvulla autot alkoivat olla hyviä. - Anonyymi
Kunnon auto toimii tarvittaessa vaikka kokonaan ilman sähkölaitteita.
- Anonyymi
Ikivanha diesel ei sähköä tarvinnut, kun käyntiin ensin lähti.
- Anonyymi
Ne oli aikoja. Automiehet tietää miten piti säädellä sytytystä ja kannen tiivistettä vaihtaa kesken lapin reissua.
- Anonyymi
Ei tarvinnut länsiautoilla, ehkä sinun Mossessasi.
- Anonyymi
Elektroniikankin voi tehdä kestävästi. Kolmessa autossani on mm. alkuperäiset Ecut joiden iät on vanhimmasta alkaen 34 vuottaa..sekä monta muuta elekronista asiaa.
- Anonyymi
"Muistan vielä sen ajan, kun autosta ei tarvinnut kuin kuulla äänen, tiesi heti, mikä merkki ja malli oli tulossa tai jos ei kuullut, niin muodoista tai ääriviivoista tiesi heti, mikä merkki ja malli sieltä tulee."
No tässä on hyvin kuvattuna se mikä vanhan liiton miehillä on uutta teknologiaa vastaan.
Kuulun itsekin tuohon ikäluokkaan jossa automallin pystyi tunnistamaan ajovaloista ja auto pidettiin liikenteessä itse rassaamalla. Silloin rassaaja oli kuningas ja muut olivat luusereita.
Jo pari vuosikymmentä on ollut niin että näiden rassaajakuninkaiden aika käyttöautoissa on ohi. Jossain Kajaanin korven tai Itähelsingin Avensikset ovat näiden rassaajakuninkaiden viimeinen linnake.
Itse olen siirtynyt tuosta rassaamisesta siihen että ajan autolla jota ei tarvitse rassata lainkaan. Ei tule yhtään ikävä niitä aikoja kun auton valinnassa piti funtsia miten helposti jonkun osan pystyy vaihtamaan.- Anonyymi
No minä olen ratkaissut asian siten, että ajan autolla jota ei tarvise rassata, ja rassaan autoa jolla ei tarvitse ajaa. Kaikin puolin hyvä ratkaisu auto on aina käytettävissä ja ajankulua piisaa.
- Anonyymi
Niin tai näin mutta olen vaihtanut kotipihassa amatöörivälinein Kupla-Volkkariin moottorin reilussa 2 tunnissa. Ei estänyt ajonestot tai muut turhakkeet uuden koneen käyttöönottoa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1729883Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde513249Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja483011- 622748
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että2012125- 1142083
Sinä saat minut kuohuksiin
Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai251953Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä641566Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1121316Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa
Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t221276