Minkälainen on kristinuskon salainen puoli?

Anonyymi

Kabbala on juutalaisten salainen oppi. Entä kristittyjen?

28

70

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Kristinuskoon ei liity salaoppeja.

Katolisella kirkolla on keskiajalla ollut joitain salaisia rituaaleja, mutta ne eivät ole olleet salaoppeja.

Kristinuskon oppi on täysin julkinen, mitään salaisuuksia, kuten muita pelastuksen polkuja ei itse kristinopissa ole, kuin Jeesus Kristus.

Kristinuskosta erotetut harhaopit, nekään eivät ole oppiin liittyviä salaoppeja, vaan opin suoraan kieltämiä valheväittämiä ja -tulkintoja.

Näillä harhaopeilla on kannattajansa, mutta heitä ei voikaan tästä syystä kutsua kristityiksi. Useimmat näistä kuuluvat kristinuskon ulkopuolisiin, nk. (kristinuskosta) "vapaisiin suuntiin". (Sana "vapaatsuunnat" on vapaamuurarien omaa pikku "leikinlaskua", joka viittaa nk. vapaidensuuntien vapaamuurari-lähtöisyyteen.)

Itse nämä tietenkin, vastoin historian faktoja, kutsuvat itse itseään "oikeiksi kristityiksi". Heillä on loputon lista "kristityistä, tosikristityistä, aitouskovista...", kuin vapaamuurareiden 33 askelta helvettiin. Helluntailaisuuden "1. askel" on kaste.

Sama askel-oppi on myös mm. Vapaamuurareiden perustamassa AA-alkoholistien toipumisohjelmassa. (12 askelta ja 12 perinnettä.) Tämä oppi tulee suoraan muinaisegyptiläisestä okkultismista: 12 askelta täydellisyyteen. 13. askel = kuolema.

Nämä opit eivät kuulu kristinuskoon, vaan ovat kristinuskon ulkopuolista okkultismia. Helluntailaisuuden opit ovat kooste kaikista kristinuskon kieltämistä, nimetyistä harhaopeista, lisänä useita muitakin, pakanuusperäisiä, mm. shamanismi.

• Anonyymi

Ja Jeesus Kristuskin tosi Jumalan uhrikuolemalla Raamatun mukaan pelastaa vain palvelemaan lihalla synnin lakia. Kyllä se on aika salaista, harva rivi luterilainen tietää tätä Raamatusta.

• Anonyymi

Just tät samaa oon miettiny ett opetuslapsia oli sen 12, ja Jeesus oli se 13. Eli silkkaa egyptiläisyyttä!

• Anonyymi

nyt juodaan jeesuksen verta hys hys 🤣

• Anonyymi

Mitäs tuo nyt on? Itse keksit joitain uskoon kuulumattomia hys-hys-juttuja, eli valhtelet kristityistä. Oletko iltalööpin tai ohhohseiskan toimittaja, taso on samaa, höpinää?

Tjaa-a, etpä, typerys (ehkä) tiennyt, mitä pilkkasit. Hehhhehhhehhehe...

Ei tuo, itse HPE:n merkitys ole mikään hys-hys-asia. Ei tuo ole mikään salaisuus, joskin kyseessä on mysteerio, mutta kuitenkin julkinen mysteerio.

Edes juutalaisten kabbala ei ole mikään salaisuus. Salaoppi ei välttämättä tarkoita salaisuutta. Salaoppi on muuta, yleensä nk. okkultismia, näennäistietoa, samalla syvintä valhetta.

Kuka tahansa, vilpittömästi Totuutta etsivä voi löytää sen.

Pilkkaaja ei löydä sitä koskaan tässä elämässä.
        Häneltä nauru hyytyy vasta kuollessa, mutta tuolloin: lopullisesti.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mitäs tuo nyt on? Itse keksit joitain uskoon kuulumattomia hys-hys-juttuja, eli valhtelet kristityistä. Oletko iltalööpin tai ohhohseiskan toimittaja, taso on samaa, höpinää?

Ei tuo, itse HPE:n merkitys ole mikään hys-hys-asia. Ei tuo ole mikään salaisuus, joskin kyseessä on mysteerio, mutta kuitenkin julkinen mysteerio.

Edes juutalaisten kabbala ei ole mikään salaisuus. Salaoppi ei välttämättä tarkoita salaisuutta. Salaoppi on muuta, yleensä nk. okkultismia, näennäistietoa, samalla syvintä valhetta.

Eivät kaikki toki ole kiinnostuneita fyysisestä ylösnousemuksesta samana päivänä kun kaikki fyysinen tuhoutuu.

• Anonyymi kirjoitti:

Eikö epäjumalaanne jeesusta fasilitoiva poppamies sano ehtoollisella "herramme jeesuksen liha ja veri"?

Kyseessä on taikameno, jossa pupelletaan huonosti rriippunutta jeesuksenkannikkaa ja juodaan hänen vertaan palan painikkeeksi!

• Anonyymi
        he-ma kirjoitti:

Eikö epäjumalaanne jeesusta fasilitoiva poppamies sano ehtoollisella "herramme jeesuksen liha ja veri"?

Kyseessä on taikameno, jossa pupelletaan huonosti rriippunutta jeesuksenkannikkaa ja juodaan hänen vertaan palan painikkeeksi!

<<Eikö epäjumalaanne jeesusta<<

Sen nimi on kyllä Kristus, Jeesus oli aikansa opettaja jolla oli oppilaita.

• Anonyymi
        he-ma kirjoitti:

Juutalainen taas vauhdissa.

• Anonyymi kirjoitti:

Juutalainen taas vauhdissa.

Melkolailla epäonnistunut loukkausyritys, ihan kuin kaljua haukkuisi pitkätukaksi.

Käsiteltävänä olevaan ongelmaan ei tietenkään löytynyt perusteltua kommenttia, mutta sehän ei ole uutinen kun huomioi taikauskoisen kultakala-aivojen käsittelykyvyn.

• Anonyymi

Pekka Ervasti tutki kristinopin salaista puolta. Teosofian perustaja Madame Blavatsky kirjoitti salaisen opin.

• Anonyymi

Pekka Ervasti tutki kristinopin salaista puolta mutta totesi yhteenvetona ettei varsinaista salaista puolta ole vaan että Jeesuksen Kristuksen elämänymmärrys on tarjolla jokaiselle.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Pekka Ervasti tutki kristinopin salaista puolta mutta totesi yhteenvetona ettei varsinaista salaista puolta ole vaan että Jeesuksen Kristuksen elämänymmärrys on tarjolla jokaiselle.

Pekka Ervasti oli kuitenkin okkultisti.
        Mutta hienoa, jos ymmärsi Kristuksesta noinkin paljon!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Pekka Ervasti oli kuitenkin okkultisti.
        Mutta hienoa, jos ymmärsi Kristuksesta noinkin paljon!

Jeesuksen opetuksella on salainen puoli jota ei ymmärrä ja osaa tulkita muut kuin salaisiin tietoihin vihkiytyneet. Ehkä jotkut teosofit

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jeesuksen opetuksella on salainen puoli jota ei ymmärrä ja osaa tulkita muut kuin salaisiin tietoihin vihkiytyneet. Ehkä jotkut teosofit

Edelleenkin kyseessä on Kristus, kuten tässä edellä todetaan.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Edelleenkin kyseessä on Kristus, kuten tässä edellä todetaan.

Kristustietoisuus on kyllä Teosofiassa. Se on joku tunnetila, ei NASARETIN Jeesus.

• No sinänsä kristinuskoon tai sanotaanko nyt suomalaiseen kirkko uskovaisuuteen ei ainakaan liity ns. salaoppeja mutta toki monikin asia on muuttunut matkan varrella. paljon palstallakin puhuttanut kastehan ei nyt ihan salaoppeja sisällä mutta hiukan kummallisuuksia nykyihmiselle. Jäännöksenä tuosta on kastetoimituksessa papin "piirtämä" risti lapsen otsaan joka tänä päivänä ymmärretään lapsen siunaamisena mutta joka todellisuudessa on jäänne ajalta jossa kasteessa lapsesta "ajettiin " mahdolliset pahat henget ulos.

Toinen mikä on muuttunut on ehtoollisviini joka jää jäljelle. Nykyään se kaadetaan takaisin mistä se on otettu mutta aikoinaan se piti kaataa maahan tai juoda pois ja tuosta varmaan kertovat ne lukuisat paikalliset legendat jossa pappeja ja kanttoreita on autettu sitten kohteliaasti kyläläisten toimesta kotiin ;)

• Anonyymi

Se mitä viimeksi seurasin katolista ehtoollista, niin jokaisen ehtoollisleivän annon jälkeen seurakuntalaiselle pappi otti sen viiniryypyn. Ja voin vakuutta, että kyllä pappi oli sen näköinen, että oli tullut jokuset ehtoollisen elämän aikana jaettua. Pelkkää farssia.

• Anonyymi kirjoitti:

Se mitä viimeksi seurasin katolista ehtoollista, niin jokaisen ehtoollisleivän annon jälkeen seurakuntalaiselle pappi otti sen viiniryypyn. Ja voin vakuutta, että kyllä pappi oli sen näköinen, että oli tullut jokuset ehtoollisen elämän aikana jaettua. Pelkkää farssia.

Olen ollut sen verran katolisissa jumalanpalveluksissa että tiedän että valehtelet.

• Anonyymi
        PasiToivonen2 kirjoitti:

Olen ollut sen verran katolisissa jumalanpalveluksissa että tiedän että valehtelet.

Miksi minä valehtelisin? Sinä valehtelet, jos et tuota tiedä. Kyllä sen nyt tietää jokainen katolisessa messussa kävijä.

• Anonyymi kirjoitti:

Miksi minä valehtelisin? Sinä valehtelet, jos et tuota tiedä. Kyllä sen nyt tietää jokainen katolisessa messussa kävijä.

>>Miksi minä valehtelisin? >>

Koska olet uskovainen katolisten vihaaja.

• Anonyymi

Kristinoppiin ei kuulu mitään salaista .
      LUKEKAA KAIKKI VAPAASTI RAAMATTUA
      vanhaa raamattua ei .-92 sen on kyhänneet mieltymyksien mukaan vääristelty
      ja jätetty pois se mikä on syntiä.

mutta ei synnintuomio ole silti minnekkään kadonnut ei ihminen voi piiloutua.

• Anonyymi

Salaisia oppeja on vaikea olla kristinuskossa. Evankeliumien mukaan Jeesus sanoi, että "KAIKKI salassa oleva on tarkoitettu ilmi tuotavaksi ja minkä kuulette korvaanne kuiskattavan, se julistakaa katoilla". Jeesus myös vastasi pidätyksensä jälkeen häntä kuulusteleville, kun nämä tivasivat selontekoa hänen opetuksestaan: "Kysykää kuulijoiltani, mitä olen opettanut. Olen puhunut aivan avoimesti, salassa en ole puhunut mitään." Itse asiassa pidätyksensä yhteydessäkin, joka tapahtui yöllä, hänen kerrotaan todenneen: "Olen ollut joka päivä temppelissä opettamassa, ettekä ole ottaneet minua silloin kiinni." Vielä evankeliumissa kerrotaan, että evankeliumia pitää saarnata kaikille kansoille. Kristinuskon opit siis eivät ole tarkoitettu harvoille ja valituille, vaan kaikille. Sama meininki nähdään apostolien teoissa. Juutalaiset uskonoppineet olivat kieltäneet apostoleja "opettamasta sen miehen nimessä mitään" ja joutuivat vihoissaan toteamaan, että "olette täyttäneet koko Jerusalemin opetuksellanne". No, niin enkeli käskikin apostolien tehdä vapauttaessaan heidät vankilasta: "Menkää ja julistakaa ihmisille uuden elämän sanat." Niinpä he menivät temppeliin ja julistivat sitä. Ja Paavali lähetysmatkoillaan toimi aivan avoimesti, Ateenassakin Areopagilla piti kuulijoille puheen. Hän ei opettanut missään salassa, vaan oli jopa Tyranoksen koulusta ilmeisesti vuokrannut opetustilat voidakseen opettaa evankeliumia. Kirjeissäkin todetaan, että kun olette lukeneet tämän, antakaa se eteenpäin sille toiselle seurakunnalle ja pitäkää huoli, että luette myös heidän saamaan kirjeen. Kirjeet olivat siis kiertokirjeitä, tarkoitettu kaikille seurakunnille. Puhumattakaan, että kirjeissä todetaan "olemme koko maailman katseltavina, ihmisten ja enkelten" "liiankin tunnettuja (joidenkin vastustajien mielestä)" ja kiitellään, että seurakunta on "pitänyt esillä elämän sanaa". Evankeliumin saarnaamistyötä myös verrataan kirjeissä julkiseen voitonmarssiin, jonka tuoksun tuntevat kaikki, toisille se vaan on elämän ja toisille kuoleman tuoksu. Apostoli siinä siis ottaa esimerkiksi kuulijoidensa tunteman tavan, jossa voittaja armeija marssii paraatissa ja siellä on suitsukkeita tai heitellään kukkia yms. Toisille se tuoksu merkitsi riemua. Mutta kulkueiden sotilaiden mukana kahleissa kulkevat sotavangit tietävät heille niiden tuoksujen jäävän viimeisiksi, sillä heidät luultavasti teloitettaisiin. Samoin on evankeliumin laita: Sitä julistetaan julkisesti ja toisille sen julistus on hieno asia, sillä he uskovat siihen, ottavat sen riemulla vastaan ja tekevät parannusta, mutta toisille se on epämiellyttävää, sillä heillä ei ole aikomustakaan tehdä parannusta ja tietävät heidän kaltaisilleen koittavan tilinteon päivän. Kuten huomaatte, niin uusi testamentti on täynnä sitä ajatusta, että kristillinen opetus kuuluu kaikille ja on täysin julkista. Niinpä jos onkin sellaisia ihmisiä, jotka olisivat halukkaita perustamaan kristillisiä salaoppeja, niin kristinuskon auktoriteetista eli uuden testamentin teksteistä, he eivät voi löytää sellaiselle tukea. Se puhuu julkisesti toimimisesta. Salaisesti toimivista uusi testamentti sen sijaan sanoo: "Se mitä ihmiset salassa tekevätkin, on häpeällistä, mutta kaikki se on tuleva ilmi, kun valo sen paljastaa." Kristinuskossa ei siis ole, ainakaan ei pitäisi olla, mitään salaoppeja. Jokaisen kristillisperäisen liikkeen jäsen (mormonit, jehovan todistajat jne.) tulisikin kysyä itseltään: "Onko jotain mitä minä en saa tietää tai jota tiedän, mutta ei saa kertoa ulkopuolisille?" Jos vastaus on kyllä, silloin liike ei ole peräisin Kristuksesta, joten sieltä kannattaa lähteä. Jos taas uskot silti sen olevan Kristuksesta, niin miksi et sitten rikkoisi vaitioloa koskevia sääntöjä ja julkisesti toisi esille salassa olevaa? Kristushan toimi julkisesti, kehotti tuomaan salassa olevat julki jne. Joten et voisi syyllistyä syntiin tuomalla päivänvaloon asioita, jotka kuuluukin tuoda julki. Rippisalaisuus, seurakunnan kassakaapin numero yms. on tietysti asia erikseen, kuten jokainen ymmärtääkin. Mutta Jumalasta lähtöisin oleva opetus ja seurakunnan toimintakäytännöt kestävät/pitää kestää päivänvaloa, onhan kirjoitettu: "Emme ajattele pelkästään sitä, mikä on oikein Jumalan edessä, vaan myös mikä on oikein ihmisten edessä." Lisäksi on kirjoitettu myös näin: "Olemme hylänneet kaiken salakähmäisen, emme toimi petollisesti emmekä vääristele Jumalan sanaa, vaan tuomme esiin totuuden ja toivomme, että jokainen omassatunnossaan arvioi meidät Jumalan edessä."

• Anonyymi

Totuus on kaikkia uskontoja korkeampi.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Totuus on kaikkia uskontoja korkeampi.

Jossakin uskonnossa voitaisiinkin 'salaisesti' okkultisin menoin tappaa itse tosi Jumala, mutta kun kristityt ovat niin saamarin yksinkertaisia, etteivät tajua mitä Raamatussa lukee ja mistä tässä tapahtumassa on edes kyse, niin ei tätä Jumalan murhaamista tarvitse edes tehdä miksikään salaseuraopiksi. Ihan voi avoimesti teurastaa pääsiäisen lampaana ja syödä Jahven ylipapin ateriana kuvitellen ruumiin ja veren olevan todellisesti läsnä.

• >>Kabbala on juutalaisten salainen oppi. Entä kristittyjen?>>

Tempauspäivän laskeminen.
      Salaisten vihjeiden etsiminen elokuvista, esim. "Pet Goat".

• Anonyymi

<<Kabbala on juutalaisten salainen oppi. Entä kristittyjen?<<

Narsimis, sairaalloinen narsismi ja oman edun tavoittelu, joka vetoaa Paavalin puhumana, ja saa uhraamaan jopa tosi Jumalan Jeesuksen hahmona, mutta jolla ei ole mitään tekemistä Jeesuksen opetuksen kanssa.

• Unohtui gematria ja raamattukoodit.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Alahan tulla paikkaamaan tekojas

Ja lopeta se piilossa oleminen. Olet vastuussa mun haavoista. Vien asian eteenpäin jos ei ala kuulumaan.
      Suhteet
      31
      5686
    2. Ei tunnu, että välität yhtään

Tuntuu, että et edes muista minua koko ihmistä. 😢
      Ikävä
      36
      3771
    3. Onko kenellekään muulle käynyt niin

Että menetti tilaisuutensa? Kaivattu oli kuin tarjottimella, osoitti kiinnostusta vahvasti, silmät ja olemus täynnä rakk
      Ikävä
      183
      3313
    4. Ketä tietää

Missä ammuttiin pyssyllä.
      Kotka
      12
      2658
    5. Veikeä Satu

Tuu jutteleen, kaipaan sua. Oot kuuma nainen.
      Ikävä
      29
      2192
    6. Näytitpä taas niin hyvältä!

Nautit tilanteesta täysin rinnoin. Sinä olet kuin
      Tunteet
      12
      2137
    7. Tietääkö kaivattusi että

olet häneen ihastunut? 🤠
      Ikävä
      163