Populisti kohtaa todellisuuden 2.0

Uutisia Britanniasta käännettynä paikallisista medioista. Edellinen versio täyttyi offtopic-keskusteluista, joten tässä uusi versio jossa uudet jutut.

40

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Brexit analyysi (Paul Wallis 1.10.2021)

      Vuoden 2016 kansanäänestyksessä Brexit oli suvereniteettikysymys ja kansallisen ylpeyden aihe. Pumpattu isänmaallisuus oli kaikkialla. Nyt brexit on jatkuva, herniated, katastrofi, ja se on Britannian kansalaisten mukaan. Mahdollisia seurauksia ei harkittu, ja Boris Johnson sanoi niin monin sanoin, että vain mielipuoli haluaisi olla yhtenäismarkkinoilta. No, mitäs siitä. Yhdistyneen kuningaskunnan nykyinen tilanne on se, että pula puree nyt kaikkialle. Kaikki ennustettu on toteutunut, ja se on vasta alkamassa.

      Perustasolla kaikki on täyttä sekasortoa. Kuljettajia ei ole riittävästi ruoan jakeluun tai muuhunkaan. Armeija kutsutaan jakamaan polttoainetta. Ruokakaupan hyllyt tyhjenevät. Ruoka kirjaimellisesti mätänee pelloilla, koska eurooppalaiset työntekijät, jotka ennen keräsivät tätä ruokaa, eivät ole enää siellä. Samaan aikaan Yhdistyneen kuningaskunnan maanviljelijät eivät enää saa EU:n tukia, joilla rahoitin heidän tuotantoaan. Se on täydellinen epäpätevyyden myrsky. Eurooppalaiset kuljettajat eivät ole edes hieman kiinnostuneita lyhytaikaisia sopimuksia jakelukysymysten hallitsemiseksi. Kauppatilanne on kauhistuttava. Yhdistynyt kuningaskunta on yrittänyt allekirjoittaa uusia kauppasopimuksia, mutta ei ole yllättävää, että sopimukset vievät aikaa. Brexit on sabotoinut tehokkaasti vientiä Eurooppaan, joka on Britannian suurin kauppakumppani.

      Tullitarkastuksia on luvattu jo kaksi vuotta, eikä niitä ole vieläkään tehty. Euroopalla oli tullitarkastukset käytössä vuosia sitten. 50 000 uutta byrokraattia on palkattu hoitamaan tätä tilannetta. Pandemia ei tietenkään auttanut. Makrotaloudellinen tilanne olisi kuitenkin hyvin samanlainen pandemian kanssa tai ilman sitä. Epäonnistuneen jakelun ja toimituksen fyysiset ongelmat koskisivat joka tapauksessa. Niin olisivat myös monet katastrofaaliset mikro- ja makrotaloudelliset rahoituskysymykset. Kyse on siitä, että Yhdistynyt kuningaskunta ei aio vain nousta ja kävellä pois tästä onnettomuudesta. Taloudellisesti Ison-Britannian jalat on kirjaimellisesti leikattu sen alta. Pitkäaikaiset taloudelliset vahingot ja toimintahäiriöt ovat väistämättömiä. Paljon todellista vahinkoa on tapahtunut. Monet yritykset ovat nyt kriisipisteessä. Kauppatilanne on surkea, niiden menetys merkitsee tulojen menetystä, ja Yhdistynyt kuningaskunta nostaa velkaa ilmiömäistä vauhtia. Paikallisen yrityskaupan menetys merkitsee arvonlisäveron menetystä, joka on toinen välitön budjettiosuma. Myös rahoitusala on kärsinyt. Osa Yhdistyneen kuningaskunnan rahoitusalasta on itse asiassa uudelleensijoittunut Irlantiin, JOKA on EU:n jäsenvaltio. Se on sen jälkeen, kun jotkut sen vahvimmista kannattajat soveltavat sitä.

      Paljon vähemmän vaikuttavaa on, että Trumpin kaltainen kieltäminen on kaikkialla. Näen säännöllisesti ihmisiä, jotka sanovat, että pulaa ei ole esimerkiksi sosiaalisessa mediassa. Otsikoissa sanotaan toisin muutaman minuutin välein. Jopa brexitin mainitseminen ongelmien aiheuttajaksi näyttää olevan kiellettyä epädemokraattisissa lehdissä. Brexitiä kannattava Murdochin media heiluttaa edelleen lippuja raivoisasti, ja paljon hyvää se tekee tai voi mahdollisesti tehdä. Eurooppa on ilmeisesti vastuussa ongelmista, kun jopa brexitin perusajatus sai alkunsa Britanniasta. Euroopan unionin sanotaan "epäonnistuvan", kun Yhdistynyt kuningaskunta on silminnähden hajoamassa palasiksi. Tämä on myös Trumpin ja Yhdysvaltojen konservatiivinen puhelinja, joka ei perustu yhtään mitään.

      Yhdistynyt kuningaskunta oli ennen hyvin vaikutusvaltainen jäsen maailman suurimmassa kaupparyhmittymässä. Nyt se on ulkopuolinen, joka on juuttunut useisiin taloudellisesti tuhoisiin ongelmiin. Pitkän aikavälin suunnitelman puute on aivan liian ilmeinen. Missä Yhdistynyt kuningaskunta on viiden vuoden päästä? Se on tavallinen työhaastattelukysymys, eikä Britannialla ole mitään vastausta, saati uskottavaa vastausta. Tämän pitäisi olla retorinen kysymys ja puhtaasti teoreettinen vastaus. Valitettavasti Isolle-Britannialle se ei ole. Pelkästään Ison-Britannian luottoluokitus voi pudota. Se on huono uutinen velkaantunelle kansakunnalle. Raha voi tulla paljon kalliimmaksi, nopeasti. Jos näin tapahtuu, Yhdistyneen kuningaskunnan rahoitus on todellinen painajainen. Vakuutukset, lainat, pääoman hankkiminen, liiketoiminta-aloitteiden rahoittaminen, valtion menot, yritysostot, velkojen konsolidointi, mitä vain; kaikki voi ja todennäköisesti tulee paljon kalliimmaksi. Skenaariossa, jossa kotimaisen talouden on kohteliaasti luhistuttava, se ei näytä hyvältä. Mikroekonominen ympäristö pahenee paljon, hyvin nopeasti.

      https://www.digitaljournal.com/world/op-ed-uk-brexit-heading-to-failed-state-maybe-not-but-the-damage-is-severe/article#ixzz78B9V6oWx

    • Boris Johnsonin valtakausi on muuttumassa yhdeksi pitkäksi kriisiksi

      Lontoo (CNN)

      Sunnuntaina Boris Johnson kävelee konservatiivien joukossa ensimmäistä kertaa sitten lokakuun 2019, kun Britannian hallituspuolueen jäsenet kokoontuvat englantilaiseen Manchesterin kaupunkiin vuoden 2021 konferenssiinsa. Hän tekee niin, kun Yhdistynyt kuningaskunta kohtaa lukuisia kriisejä polttoainepulasta, joka pysäyttää sen tiet ja energian hinnat nousevat huimasti epätavallisen alhaisten kaasutoimitusten vuoksi. On olemassa vakavia huolia siitä, että Isossa-Britanniassa on pulaa elintarvikkeista joulun lähestyessä, kun taas supermarkettien hyllyt ovat jo joillakin alueilla tyhjiä. On vaikea käsittää, että viimeksi kun Johnson osallistui puoluekokoukseen, hän teki niin uutena johtajana ja monien silmissä valloittavana sankarina tehtävässä, jonka tehtävänä on vihdoin toteuttaa brexit - asia, joka oli halvaannuttanut Yhdistyneen kuningaskunnan vuodesta 2016 lähtien.

      Jotkut syyttävät nopeasti Johnsonin äärimmäistä tulkintaa brexitistä - kovan kaupan esteiden käyttöönottoa Britannian lähimmän kauppakumppanin kanssa ja eurooppalaisten työläisten panosten rajoittamista Isossa-Britanniassa. Toiset syyttävät shokista maailmanlaajuista pandemiaa, joka on taannut liikkumisen maiden välillä ja häirinnyt toimitusketjuja. Totuus on, että se on luultavasti näiden kahden yhdistelmä. Johnsonille on kuitenkin hankalaa, että alan johtajat ja logistiikan asiantuntijat ovat yhä yhtenäisempiä uskoessaan, että näitä ongelmia olisi voitu lieventää, jos pääministeri ja hänen hallituksensa olisivat taanneet varoituksensa kuukausia ja joissakin tapauksissa vuosia ennen kuin pumput loppuivat ja hyllyt tyhjenivät. Kiireellisin kysymys on epäilemättä polttoainepula. Syy tähän pulaan on yksinkertainen: päteviä säiliöautonkuljettajia ei ole riittävästi polttoaineen toimittamiseksi tankkausasemille. Työvoimapula on osittain vastuussa myös muista brittien kohtaamista murheista: puuttuvista kausityöntekijöistä, jotka poimivat ja jalostavat tuoretta ruokaa. Puuttuvat kuljettajat, jotka toimittavat ruokaa kylmävarastoihin ja niistä pois. Iso-Britannia voi olla matkalla synkkään talveen, jos polttoainetta tai ruokaa on joulun alla niukasti.

      Kausiluonteisen kurjuuden mahdollisuuden rajoittaminen: asuntojen lämmittäminen voi yhtäkkiä tulla paljon kalliimmaksi kaasupulan vuoksi. Vaikka tätä ei voida syyttää pelkästään brexitistä, hallitusta voidaan kyseenalaistaa siitä, miksi pienellä saarella, jolla on suuri väestö, on Euroopan alhaisimpia kaasun varastointikapasiteettia. Voidaanko Britannian synkkä talvi välttää? Lyhyt vastaus on kyllä niiden mukaan, jotka parhaiten tuntevat näitä asioita. Claire Walker, British Chambers of Commercen toinen toimitusjohtaja, kertoi CNN:lle, että vaikka liike-elämän mukaan hallitus on "tehnyt selväksi, että sen ensisijaisena tavoitteena on siirtyä EU:n työntekijöihin turvautumisesta kotimaiseen työvoimaan", tällainen yritys "vaatii huolellista suunnittelua ja tiivistä työtä yritysten ja hallituksen välillä". Valitettavasti monet vahinkoa kärsineiden alojen asiantuntija viittaavat Johnsonin ja hänen hallituksensa ajattelutapaan, joka viittaa siihen, että he eivät ehkä ole halukkaita tasoittamaan tätä siirtymää, jos se polkee heidän Brexiteer-periaatteitaan. Vaikka he voivat uskottavasti väittää, että Covid oli katastrofi, jota kukaan ei voinut ennustaa, tiesimme, että siirtymäajan jättäminen talvipiikin aikana aiheuttaisi valtavia ongelmia. Heillä oli aikaa ottaa käyttöön menettelyjä, mutta päättivät olla tekemättä niin. Ja koko ajan he jättivät minun kaltaiseni asiakkaat keskelle pandemiaa ilman ohjausta brexitin jälkeiseen järjestelyyn aivan viime minuuttiin asti."

      Kaasupulan osalta peräkkäiset hallitukset kieltäytyivät lisäämästä Yhdistyneen kuningaskunnan kapasiteettia nestemäisen kaasun varastoinnissa sen sijaan, että ne luottaisivat juuri ja juuri -toimitusketjuun - kuten moniin muihin kriittisiin tuotteisiin, kuten elintarvikkeisiin ja lääkinnällisiä laitteisiin. "Mikään ei estä hallitusta ylläpitämästä kaasuvarantoja tai henkilönsuojainvarastoja. Se on vain sitä, että näytämme pitävän elämästä reunalla", sanoo Sam Lowe, vanhempi asiantuntija Centre for European Reformista. ”Just on time” on täysin pätevä tapa johtaa talouttasi", mutta "kun muutat perusteellisesti koko talousmalliasi ja elät ennennäkemättömän kriisin läpi, on järkevää, että sinulla on kriittisiä tuotteita, jotta vältyt kriisiltä." Polttoainekriisi on vahingoittanut Johnsonia pahasti, vaikka se ei ole antanut oppositiossa oleville työväenpuolueelle riittävästi äänestysvoittoja, jotka huolestuttaisi Johnsonia olettaen, että pula loppuu pian. Kaikesta tästä huolimatta hän on edelleen suhteellisen suosittu johtaja, jolla on suuri enemmistö ja laaja julkinen vetovoima.

      https://edition.cnn.com/2021/10/02/uk/boris-johnson-reign-crisis-intl-gbr-cmd/index.html

    • Kukaan ei palvele Manchesterin konservatiivipuoluetta

      Manchester Centralin kongressikompleksia ympäröineille baareille ja ravintoloille konservatiivien puoluekokous tarkoittaa yleensä sitä, että siellä on täysi henkilöstö vastaamaan ylimääräiseen kysyntään kiireisenä viikonloppuna.

      Mutta tämä vuosi on erilainen. Valtava pula keskeisistä työntekijöistä hoito- ja palvelualoilla tarkoittaa, että monet paikat eivät pysty toimimaan. 30 vuoden aikana siitä, kun ravintola Dimitri avattiin ensimmäisen kerran Manchesterin Deansgatessa, ravintola on työllistänyt satoja eurooppalaisia työntekijöitä, mutta ei nyt. "Olemme välimerellinen ravintola, joten meillä oli ennen mukava sekoitus ihmisiä Kreikasta, Espanjasta, Portugalista tai Italiasta, mutta yhtäkkiä se on poissa", sanoi Susie Benson, päivystyspäällikkö.

      Observer-toimituksen ollessa siellä kaksi teini-ikäistä saapui etsimään siivoustöitä. "Tämä on ensimmäinen kerta, kun joku kyselee töitä kuukausiin. Meillä olisi yleensä kaksi tai kolme ihmistä päivässä", hän sanoi. Suosittu ravintola julkaisi hiljattain ilmoituksen ja haastatteluun valituista 17 henkilöstä vain kaksi ilmestyi paikalle. "Se on ollut vaikeaa, mutta olemme onnistuneet", Benson sanoi.

      Tämän vuoden kesä-elokuussa avoimet työpaikat olivat Yhdistyneessä kuningaskunnassa korkeimmillaan sitten ennätysten alkamisen, ja kansallisten tilastojen toimiston mukaan ne ylittäen ensimmäistä kertaa miljoonan rajan. Eniten avoimia työpaikkoja on hoitoalalla, lähes kuusi tyhjää virkaa 100 täytettyä työpaikkaa vastaan, mikä on 75 prosenttia enemmän kuin edellisellä neljänneksellä. Jotkut hoitoalantehtävät kärsivät enemmän kuin toiset.

      Ezra & Gil, Peter streetin arvokahvila on suoraan Midland-hotellia vastapäätä, jossa järjestetään monia konferenssitapahtumia. Normaalisti se odottaisi tekevänsä seuraavien päivien aikana hurjaa kauppaa kokouksilla, lounailla ja satunnaisilla kahveilla. Tämä uusi paikka, joka aloitti toiminnan sulun jälkeen, se on onnistunut rekrytoimaan vain neljä tarvitsemastaan 13 kokista ja toimii sen seurauksena lyhyemmällä valikolla ja lyhyemmillä aukioloaikoilla, joita omistaja Alison Creely kuvaili "pettymykseksi". Hän sanoi: "Kokkipula on tällä hetkellä valtava. Sulun aikana monet ihmiset ovat arvioineet uudelleen ja ymmärtäneet, etteivät halua tehdä sitä enää.”

      Ezra & Gilin johtaja Lindsay Valentine sanoi kokeneen henkilökunnan olevan vaikein palkata. "Tällainen paikka, etsimme ihmisiä, joilla on hyvä kokemus, emme vain löydä tarpeeksi heistä", hän sanoi. "Haluamme olla paikassa, jonne ihmiset voivat tulla myöhäisillan kahville, mutta emme vain pysty siihen tällä hetkellä henkilökunnan kanssa."

      Sama asia on Three Little Wordsissa, spirit of Manchester -tislaamon pyörittässä ginibaarissa, suoraan kongressikeskuksen alla. Baari odottaa olevansa erittäin kiireinen tänä viikonloppuna, ja se on varattu kahteen suureen puoluekokoustapahtumaan. Varatoimitusjohtaja Charlotte O'Neill sanoi, että hän on juuri löytänyt tarpeeksi henkilökuntaa kattamaan viikonlopun. "Olemme nyt juuri saaneet tarvitsemamme henkilökunnan", hän sanoi. "Keittiöhenkilökuntaa on vähän, ja olen kuullut, että se on sama myös ovihenkilökunnalle. Jotkut paikat maksavat 14 puntaa tunnilta, 5 puntaa tunnilta yli minimipalkan. "Baarityöntekijöille on Facebook-ryhmä, ja jos joku julkaisee siellä, että he etsivät työtä, he ovat vain odottaneet vastauksia johtajilta, jotka tarvitsevat henkilökuntaa, erityisesti kokeneemmille ihmisille. "Yksi ongelma on se, että kukaan ei halua tehdä töitä myöhään illalla. Heidän elämäntapansa on vaihtunut sulun aikana, eivätkä he halua palata siihen", hän lisäsi. Mutta kerta toisensa jälkeen mainitaan ennen kaikkea yksi asia: "Brexit". "Se on epäilemättä iso tekijä", O'Neill sanoi. Edes keskitason kokit ja talon etuhenkilökunta eivät ansaitse tarpeeksi täyttääkseen brexitin jälkeen voimaan tulleen hallituksen sääntöjen vaatimukset "ammattitaitoisesta" työntekijäasemasta.

      "Meillä oli paljon eurooppalaisia kokkeja", sanoi Creely, joka johtaa Ezra & Giliä läheisellä Hilton Streetillä, "mutta monet ihmiset lähtivät brexitin jälkeen. Brexit on massiivisesti vastuussa ongelmasta, erityisesti kokkipulan osalta." Creely sanoi: "Muut yritykset ovat samassa veneessä. Se on ainoa asia, joka tekee siitä siedettävän." Kaikissa Toryn puoluekokouksessa käydyissä keskusteluissa, keskusteluissa ja Manchesterin hoito- ja palvelualojen yritykset toivovat yhden viestin pääsevän perille. "Heidän on höllennyttävä brexit-sääntöjä", Creely sanoi. Dimitri'sissä, jonka ikkunassa on punainen "Vote Love" -kyltti – näytelmä "Vote Leave" -julisteista, jotka ilmestyivät kaikkialle vuoden 2016 kansanäänestyksen aikana – Benson oli samaa mieltä. "Meidän on päästävä eurooppalaiset takaisin töihin. Sen (Brexit) ei olisi koskaan pitänyt tapahtua."

      https://www.theguardian.com/business/2021/oct/02/a-million-unfilled-jobs-and-no-one-to-serve-the-tories-in-manchester

    • Anonyymi

      Kyllä britit tuosta toipuvat. Kieltämättä seuraavat pari kolme vuosikymmentä tulee olemaan vaikeaa mutta nyt syntyvä sukupolvi oppii alusta asti elämään niukkaa elämää ja yltäkylläisyyteen tottuneet kuolevat pois. Silloin taas lippu liehuu korkealla.

      • Kestääkö luotto puntaan ja Isoon-Britanniaan valtiona? Kauanko on luottoa, jos sitä ei ole niin uusi Jugoslavia on valmis.


      • Anonyymi

        Brexit-kannattajat ovat denialisteja: vaikka kuinka huonosti menee, niin aina viitataan siihen että vuosikymmenten päästä Britannialla menee hyvin ja EU:lla huonosti.

        Lämpimien lihapatojen äärestä on helppo puhua tällaisia asioita, kun ei itse tarvitse jonotella tunteja jotta saisi ostettua 30 litraa bensaa.

        Brexit-denialistit on uusin ilmiö.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Brexit-kannattajat ovat denialisteja: vaikka kuinka huonosti menee, niin aina viitataan siihen että vuosikymmenten päästä Britannialla menee hyvin ja EU:lla huonosti.

        Lämpimien lihapatojen äärestä on helppo puhua tällaisia asioita, kun ei itse tarvitse jonotella tunteja jotta saisi ostettua 30 litraa bensaa.

        Brexit-denialistit on uusin ilmiö.

        Heh. Tulee mieleen Aku Ankka jossa Aku menee Roope-sedän luokse pyytämään rahaa. Roope ottaa Akun vastaan ja tämä esittää toiveensa. Roope viittaa seinällä olevaan tauluun jossa lukee "Huomenna on hyvä päivä lainata rahaa". Eli kehottaa Akua tulemaan uudestaan huomenna. No Aku menee ja kaikkihan tietävät mikä taulu silloin yhä edelleen roikuun Roopen seinällä...


      • Anonyymi

        Oliko oikeistopopulistien suunnitelmakin, antaa köyhimmän kansanosan kuolla nälkään?


      • Anonyymi

        Niin, asuihin siellä porukkaa kivikaudellakin. Ei hätää!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Brexit-kannattajat ovat denialisteja: vaikka kuinka huonosti menee, niin aina viitataan siihen että vuosikymmenten päästä Britannialla menee hyvin ja EU:lla huonosti.

        Lämpimien lihapatojen äärestä on helppo puhua tällaisia asioita, kun ei itse tarvitse jonotella tunteja jotta saisi ostettua 30 litraa bensaa.

        Brexit-denialistit on uusin ilmiö.

        Ite sössivät muutoin hommansa. Onhan Lontoonkin pormestari joku nokinahka niin turha odottaa mitään hyvää ja järkevää. Tollot täällä yrittää puolustella EU:ta.


      • Anonyymi

        Niukkaan elämään oppiminen ei ole mikään tae taloudellisesta onnistumisesta. Se on todennäköisemmin vallitsevan tilanteen aiheuttama seuraus.

        Brittien iso akilleenkantapää on punta ja sen arvo. Jotta valuutasta olisi merkittävää hyötyä paikkaamaan kurjistunutta vientiä, se tarkoittaisi että punnan arvon olisi pudottava radikaalisti. Kuinka käy silloin brittiläisen omistusarvon? Rajuja devalvaatioita edessä? EU-markkinoille pääsykin kun maksaa nyt briteille huomattavasti enemmän kuin ennen Brexitiä. Kuinka käy brittien ostovoiman, koska devalvaatio sekä palkankorotukset eivät istu samassa veneessä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niukkaan elämään oppiminen ei ole mikään tae taloudellisesta onnistumisesta. Se on todennäköisemmin vallitsevan tilanteen aiheuttama seuraus.

        Brittien iso akilleenkantapää on punta ja sen arvo. Jotta valuutasta olisi merkittävää hyötyä paikkaamaan kurjistunutta vientiä, se tarkoittaisi että punnan arvon olisi pudottava radikaalisti. Kuinka käy silloin brittiläisen omistusarvon? Rajuja devalvaatioita edessä? EU-markkinoille pääsykin kun maksaa nyt briteille huomattavasti enemmän kuin ennen Brexitiä. Kuinka käy brittien ostovoiman, koska devalvaatio sekä palkankorotukset eivät istu samassa veneessä?

        Minä taas uskon, että tämä on vain murrosta ja kasvukipuja. Ei voi Yhdistyneillä kuningaskunnilla mennä huonosti. Kun kumminkin Austraalialla, Uusiseelannilla ja Kanadalla menee hyvin ja vielä USA:kin auttaa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Minä taas uskon, että tämä on vain murrosta ja kasvukipuja. Ei voi Yhdistyneillä kuningaskunnilla mennä huonosti. Kun kumminkin Austraalialla, Uusiseelannilla ja Kanadalla menee hyvin ja vielä USA:kin auttaa.

        Se että jokin on Yhdistynyt kuningaskunta, ei ole tae siitä että meneekö hyvin vai huonosti. Siellä tehtävät päätökset vaikuttavat siihen, meneekö hyvin vai huonosti.


    • Maatalousliitto: Brexit & Covid tuonut ennätyksellisen 34% hedelmä- ja vihannespoimijapulan

      Puhuessaan LBC:lle (https://www.lbc.co.uk/) lauantaina Minette Batters väitti kaoottisen työntekijäpulan johtavan verilöylyihin Britannian elintarvikkeiden jakeluverkostoissa, koska tuottajien arvellaan roskanneen arviolta "16 miljardin punnan" arvosta ruokaa jo Britanniassa. Ruoka onbrittiläisillä tiloilla eikä saavu hyllyille. Maatalousliitto ilmoitti Brexit & Covid -seurauksena"ennätyksellisen" 34 prosentin hedelmä- ja vihannespoimijapulaan. Batters sanoi: "Maatalouden kausityöntekijöillä on 34 prosentin vajaus. "Se ei ole koskaan aiemmin ollut niin korkealla, se on aivan valtava. Tällä hetkellä olemme luottaneet työntekijöiden käsipareihin poimia mansikoita, vadelmia, leikata parsaa, leikata narsissit. Sieltä ongelmat ovat tulleet. Tomaatinviljelijä, jonka kanssa puhuin äskettäin, on heittänyt pois yli 400 000 punnan arvosta tomaatteja. Se on ollut teemana koko tämän vuoden - ruokahävikki on vain katastrofaalista." Yhdistynyt kuningaskunta on jo tänä vuonna hävittänyt 16 miljardia puntaa ruokaa.

      "On pöyristyttävää jatkaa toimintaa sillä tasolla kuin olemme, erityisesti maatilalla ja sinulla on hyviä raaka-aineita, jotka pitäisi viedä kauppoihin." Kuinka monta poimijaa tarvitaan täyttämään Ison-Britannian valtava pula ruokahävikkikasojen keskellä? Batters kertoi. miten noin 70 000 työntekijää osallistuu poimintaprosessiin eri puolilla Yhdistynyttä kuningaskuntaa. Hän lisäsi, että Yhdistyneessä kuningaskunnassa on tällä hetkellä käynnissä pilottihanke, jonka tarkoituksena on tuoda 30 000 ylimääräistä poimijaa selviytymään kaaoksesta. Hän kuitenkin paiskasi, että tämä ei yksinkertaisesti riitä kuromaan umpeen kuilua Yhdistyneen kuningaskunnan hupenevassa poimijakriisissä.

      Hän totesi, että pulasta huolimatta Yhdistynyt kuningaskunta on jo pitkään ollut "mieluisin" maa, jossa työskennellään ulkomailta työnhakijoille. Batters pani kuitenkin merkille viime aikojen vaikutuksen. Hän sanoi: "Yksi: brexit ja vapaan liikkuvuuden päättyminen ja kaksi: Covid, jolla on ollut valtava vaikutus."Unionin puheenjohtaja korosti myös, että kahden asiaa vauhdittaman viivästyksen seurauksena ruokahävikki on kasvanut räjähdysmäisesti Yhdistyneessä kuningaskunnassa.

      https://www.express.co.uk/news/uk/1499960/Brexit-news-NFU-president-fruit-vegetable-picker-shortage-coronavirus-European-Union-vn

      • No miksi et kysy?


      • Anonyymi
        landlord kirjoitti:

        No miksi et kysy?

        Kuka maksaa sinun ympäruivuorokautisen touhuilusi palstalla?
        Muu kuin yhteiskunta?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kuka maksaa sinun ympäruivuorokautisen touhuilusi palstalla?
        Muu kuin yhteiskunta?

        Vakuutusyhtiö.


      • Jälleen hyökättiin persoonaani vastaan. Laitan tästä lähtien aina kolikon purkkiin, kun näen jonkin maalittavan nettipersonaani. Sitten kun purkki on täynnä, niin lähden käymään matkalla.


    • Britannian hallitus on viivyttänyt EU-tarkastusten käyttöönottoa.
      Charles Riley & Anna Cooban, CNN Business

      Elintarvike- ja juomateollisuus varoitti, että brexitin ja koronaviruspandemian aiheuttamasta pulasta voi tulla pysyvää. Euroopan unionin elintarvikkeiden tarkastuksia on siirretty vielä puolella kuukaudella, ja ne alkavat nyt heinäkuussa 2022, brexit-ministeri David Frost sanoi tiistaina antamassaan lausunnossa. Myös 1.10.2022 voimaan tullut vaatimus ilmoittaa rajahenkilöstölle Euroopasta saapuvista elintarvikkeista on viivästynyt tammikuuhun 2022. Hallitus suunnitteli alun perin EU-tuonnin tarkastuksia brexit-siirtymäajan toteutuessa 1.1.2021. Sen oli kuitenkin pakko ilmoittaa ensimmäisestä lykkäyksestä viime vuonna keskellä pandemiaa, jotta vältyttäisiin lisäämästä ongelmia ja tukahduttamasta elintärkeitä elintarviketoimituksia.

      Yhdistyneen kuningaskunnan supermarketit kamppailevat pitääkseen hyllynsä täytettynä pandemian ja työntekijäpulan aiheuttaman toimitusketjun aiheuttaman pula-ajan keskellä, joka on osin johtunut maan lähdöstä Euroopan unionista. Osa EU:n työntekijöistä lähti brexitin jälkeen, eivät ja maatilat, elintarvikkeiden jalostustehtaat ja kuorma-autoyritykset eivät voi enää rekrytoida Euroopan unionista Yhdistyneen kuningaskunnan uusien maahanmuuttosääntöjen vuoksi. Jälleenmyyjät pyrkivät nyt turvaamaan myyntiin tarvittavat tarvikkeet ratkaisevan lomaostoskauden aikana. British Retail Consortiumin mukaan Eurooppa on briteille tärkein elintarvikkeiden lähde, ja sen mukaan 30 prosenttia kaikista Yhdistyneessä kuningaskunnassa syödyistä elintarvikkeista tuotetaan siellä. Maa on erityisen riippuvainen Euroopasta tuoreen ruoan saamiseen talvikuukausina.

      Brexitin jälkeen Yhdistyneen kuningaskunnan hallitus otti käyttöön oman ihmisten, kasvien ja eläinten terveyttä koskevat sääntelyjärjestelmänsä. Jako tarkoittaa, että molempien osapuolten on nyt tehtävä rajalla "terveys- ja kasvinsuojelutarkastuksia" – tehtävä erikoispapereita ja tehtävä joitakin fyysisiä tarkastuksia – ja lisättävä uusia kaupan esteitä. Frostin mukaan hallituksen uusi rajatarkastusten aikataulu oli "pragmaattinen". "Haluamme, että yritykset keskittyvät toipumiseensa pandemiasta sen sijaan, että niiden pitäisi käsitellä uusia vaatimuksia rajalla", Frost sanoi tiistaina antamassaan lausunnossa. "Yrityksillä on nyt enemmän aikaa valmistautua näihin tarkastuksissa."

      Elintarvike- ja juomateollisuus kertoi, että se rankaisee yrityksiä, jotka valmistautuivat uuteen tuontijärjestelmään. "Monet elintarvikkeiden ja juomien valmistajat ovat tyrmistyneitä tämän merkittävän muutoksen myöhästymisistä", Ruoka- ja juomaliiton toimitusjohtaja Ian Wright sanoi lausunnossaan: "Kun jäljellä on vain 17 päivää, matto on vedetty pois." Viivästys antaa myös EU:n tuottajille edun yhdistyneen kuningaskunnan yrityksiin, joiden tuotteille tehdään jo täydet brexitin jälkeiset tarkastukset Eurooppaan vietäessä. "Toistuva epäonnistuminen Yhdistyneen kuningaskunnan EU-tuontia koskevat täysimääräisten rajatarkastusten toteuttamisessa 1.1.2021 alkaen heikentää yritysten luottamusta ja luottamusta. Mikä pahinta, se itse asiassa auttaa Yhdistyneen kuningaskunnan kilpailijoita", Wright sanoi viitaten rajavalvonnan "asymmetriseen luonteeseen". Teollisuusliitot ovat syyttäneet työntekijöiden puutetta paikallisista työmarkkinoista ja EU:n kansalaisten maastapaosta. Road Haulage Associationin mukaan Yhdistyneestä kuningaskunnasta puuttuu noin 100 000 rekkakuskia, joista 20 000 on EU-kansalaisia, jotka lähtivät maasta brexitin jälkeen.

      Britanniassa oli kesä-elokuussa ennätykselliset miljoona avointa työpaikkaa, kertoi Kansallisten tilastojen toimisto tiistaina. Monet työnantajat eivät ole pystyneet palkkaamaan korvaavia työntekijöitä Euroopan unionista brexitin jälkeen esiin tuoman tiukemman maahanmuuttosäännön vuoksi. Supermarketit ja ravintolat ovat joutuneet kriisin keskelle. McDonald's (MCD) joutui ottamaan pirtelön pois ruokalistalta aiemmin tänä kesänä ja Nando's sulki 45 ravintolaa sen jälkeen, kun sen nimikkoruoka peri-peri kana loppui. Toimittajat ovat varoittaneet uusista häiriöistä, jotka tarkoittavat, että britit saattavat joutua menemään ilman loman perinneruokia, kuten kalkkunaa ja sikoja huopissa myöhemmin tänä vuonna. Wright on varoittanut, että tuotepula voi olla täällä jäädäkseen. Elintarvike- ja juomateollisuudesta puuttuu 500 000 työntekijää, hän arvioi. Britannian teollisuuden keskusliitto totesi tiistaina, että rajatarkastusten viivästyminen voisi auttaa lievittämään toimitusketjuihin kohdistuvaa painetta ennen kiireistä lomakautta. Se kuitenkin varoitti, että vaikutus on "ohimenevä", ellei yritysten kohtaamiin ongelmiin puututa. "Jos tarjonnan pullonkaulat johtuvat työvoimapulasta, Yhdistyneen kuningaskunnan pitäisi käyttää maahanmuuttovipua lievittääkseen lyhyen aikavälin paineita", CBI:n Eurooppa-johtaja Sean McGuire sanoi lausunnossa.

      https://edition.cnn.com/2021/09/14/business/brexit-uk-border-checks-delayed/index.html

      • Eikö sinulla ole itse asiaan mitään sanottavaa?


      • landlord kirjoitti:

        Eikö sinulla ole itse asiaan mitään sanottavaa?

        Ei tuolla tolliskolla. Ainoa tehtävä on häiriköidä palstalla, ja toistella noita typeryyksiään. Kommentoinnin häiriköinti on ainoa asia, joka tuota trollia kiinnostaa. Pskkomielteinen idioottihan tuo. Asiasta kun ei mitään tajua, tuolla tavalla on sitten helppo "osallistua".


      • AdDicte kirjoitti:

        Ei tuolla tolliskolla. Ainoa tehtävä on häiriköidä palstalla, ja toistella noita typeryyksiään. Kommentoinnin häiriköinti on ainoa asia, joka tuota trollia kiinnostaa. Pskkomielteinen idioottihan tuo. Asiasta kun ei mitään tajua, tuolla tavalla on sitten helppo "osallistua".

        Minä osallistun tässä keskusteluketjussa välittämällä tietoa brittiläisistä medioista niille, jotka eivät englantia osaa.

        Sinua selvästi harmittaa tämä toiminta, kun kertoo mitä brexitin jälkeisessä englannissa tapahtuu.


      • landlord kirjoitti:

        Minä osallistun tässä keskusteluketjussa välittämällä tietoa brittiläisistä medioista niille, jotka eivät englantia osaa.

        Sinua selvästi harmittaa tämä toiminta, kun kertoo mitä brexitin jälkeisessä englannissa tapahtuu.

        Kommenttini oli kyllä tarkoitettu luotsi_trollaa tolliskolle. Mutta saahan siitä tietystikin kuka tahansa loukkaantua.

        Miksi minua harmittaisi jos kopsaat valitsemiasi tarinoita palstalle ? Ne ovat näkemyksiä, mielipiteitä ja sinäänsä aivan yhtä arvokaita kuin kenen tahansa mielipiteet. Tietysti ne näyttävät olevan aikalailla vain yhtä suuntausta tukevia, mutta sellaistahan se on.


      • AdDicte kirjoitti:

        Kommenttini oli kyllä tarkoitettu luotsi_trollaa tolliskolle. Mutta saahan siitä tietystikin kuka tahansa loukkaantua.

        Miksi minua harmittaisi jos kopsaat valitsemiasi tarinoita palstalle ? Ne ovat näkemyksiä, mielipiteitä ja sinäänsä aivan yhtä arvokaita kuin kenen tahansa mielipiteet. Tietysti ne näyttävät olevan aikalailla vain yhtä suuntausta tukevia, mutta sellaistahan se on.

        Samantapaisia näkemyksiä brittien ahdingosta tulee myös muualta kuin briteiltä itseltään. Ei se ole vain näkemys tai mielipide, jos kerrotaan tavaraliikenteen takkuavan pahasti tai ulkomaalaisen työvoiman pulasta. Ne ovat realiteetteja, jotka ovat ajaneet brittejä taloudelliseen ahdinkoon. Nopeaa ulospääsyä ei edes ole näköpiirissä.

        Britit ovat heikentäneet merkittävästi taloudellista kapasiteettiaan brexitillä. Eihän siinä mitään, jos tämä olisi etukäteen kerrottu briteille. Nyt järkytys voi olla aika suuri, kun brexit tuokin kurjuutta onnen sijasta. Se voi aikaansaada yhteiskunnallista epävakautta. Tästä ovat merkkinä Skotlannissa ja Walesissa kasvaneet itsenäisyyspyrkimykset sekä Pohjois-irlannin tilanteen uudelleen kärjistyminen.


      • AdDicte kirjoitti:

        Kommenttini oli kyllä tarkoitettu luotsi_trollaa tolliskolle. Mutta saahan siitä tietystikin kuka tahansa loukkaantua.

        Miksi minua harmittaisi jos kopsaat valitsemiasi tarinoita palstalle ? Ne ovat näkemyksiä, mielipiteitä ja sinäänsä aivan yhtä arvokaita kuin kenen tahansa mielipiteet. Tietysti ne näyttävät olevan aikalailla vain yhtä suuntausta tukevia, mutta sellaistahan se on.

        Ne ei tue mitään suuntausta, koska ne kertovat tietoa tapahtumista. Se että jos bensaa ei ole ja hyllyt ovat tyhjiä, niin sehän ei ole suuntauksen tukemista. Tämän ketjun aihe olikin nimetty popusimin ja siitä tulleiden seurausten mukaan.

        Me olemme EU:ssa ja bensaa saa joka paikasta. Mistään ei ole puutetta. Britit eivät ole EU:ssa.


    • Anonyymi

      Eron aiheuttamat ongelmat oli tiedossa, koska EU on luonteeltaan jäsenmaan talouteen ja elämän eri sektoreihin kajoava, eli se rikkoo jäsenmaan omaa järjestelmää ja korvaa sitä omilla vastaavilla asioilla. Kun jäsenmaa eroaa, jäljelle jää se rikkonainen oma järjestelmä, jonka paikkaamiseen menee aikaa ja rahaa; tappioita ja muita seurauksia muodostuu väistämättä. Britanniasta on jo kuultu myös hyviäkin uutisia, ja nämä hyvät uutiset on EU-seurakunnalle pelottavia asioita. Se kaikkein pelottavin asia on tilanne, kun Britannia on toipunut EU:n aiheuttamista ongelmista ja saanut taloutensa ja muun toiminnan taas kuntoon. Se tulee näyttämään Euroopalle esimerkkiä, että EU:n ulkopuolella menestytään paremmin kuin EU:ssa. Siksi EU:n keskusjohdolla on kova kiire päästä tavoitteeseen, eli EU:n tunnustamiseen autonomiaksi. Tässä auttaa mm. koronapandemia, sekä Great Reset: EU:n olemassaololle tärkeää on valta jäsenmaassa, sekä jäsenmaan riippuvuus EU:sta. Sitä toteutetaan mm. hajauttamalla jäsenmaan menestymistä ylläpitävien resurssien hajauttamista EU:n markkinoiden eduksi; tämä johtaa mm. velkaantumiseen ja riippuvuuteen tuontituotteista. Kun velkataakka on raju, tulee Great Reset avuksi: mutta talouden kurimuksen helpottaminen ei ole ilmaista: se maksaa maalle valtaa ja resursseja -> vallansiirrot jatkuu, riippuvuus jatkuu -> ei taloudellisia ja laillisia mahdollisuuksia erota EU:sta.

      Tämä on sitä todellista elämää EU:ssa ja tätä sensuroidaan niin paljon kuin mahdollista, sekä leimataan harhaopiksi, salaliittoteorisoinniksi, oikeistopopulismiksi, venäjämielisyydeksi jne. ja vain siksi, ettei tämä EU:lle vahingollinen informaatio olisi uskottavaa ja eroamiseen kannustavaa.

      • Taas näitä juttuja: "Britanniasta on jo kuultu myös hyviäkin uutisia, ja nämä hyvät uutiset on EU-seurakunnalle pelottavia asioita. "

        Ei ole EU-seurakuntaa olemassa. Käy kertomassa bensajonoissa niitä "hyviäkin uutuisia" :)


      • Anonyymi
        landlord kirjoitti:

        Taas näitä juttuja: "Britanniasta on jo kuultu myös hyviäkin uutisia, ja nämä hyvät uutiset on EU-seurakunnalle pelottavia asioita. "

        Ei ole EU-seurakuntaa olemassa. Käy kertomassa bensajonoissa niitä "hyviäkin uutuisia" :)

        Alkaa se hymy ja autuus himmenemään EU-seurakunnallakin kasvavan yhteisvelkapiikin alla.


      • Anonyymi
        landlord kirjoitti:

        Taas näitä juttuja: "Britanniasta on jo kuultu myös hyviäkin uutisia, ja nämä hyvät uutiset on EU-seurakunnalle pelottavia asioita. "

        Ei ole EU-seurakuntaa olemassa. Käy kertomassa bensajonoissa niitä "hyviäkin uutuisia" :)

        Bensajono Britanniassa on väliaikainen, yhteisvelkapiikki EU-seurakunnassa ikuisesti kasvava.


      • Anonyymi

        "Se tulee näyttämään Euroopalle esimerkkiä..."

        Höttöistä toiveajattelua, joka ei perustu realismiin.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Bensajono Britanniassa on väliaikainen, yhteisvelkapiikki EU-seurakunnassa ikuisesti kasvava.

        Valtion velka Isossa-Britanniassa: Tässä sinulle The Guardianin juttu luettavaksi (piti vähän referoida, kun voi vain 5000 merkkiä tallentaa viestiin). Ei tuo minusta menestystarinalta vaikuta.

        Yhdistyneen kuningaskunnan valtionvelka ylitti 1 biljoonan punnan rajan. Median otsikot keskittyvät nykyään Ison-Britannian ennätykselliseen valtionvelkaan, joka ylitti juuri biljoonan punnan rajan, mikä voi kasvaa vain eksponentiaalisesti, ellei koko valtion rahoitusmekanismia uudisteta. Totuus on kuitenkin paljon pahempi, kun otetaan huomioon kaikki vastuut, mukaan lukien valtion ja julkisen sektorin eläkkeet, todellinen valtionvelka on lähempänä 4,8 biljoonaa puntaa, noin 78 000 puntaa jokaista Henkilöä kohti Yhdistyneessä kuningaskunnassa.

        Valtamedian otsikot keskittyvät nykyään Ison-Britannian ennätykselliseen valtionvelkaan, joka ylitti juuri biljoonan punnan rajan, mikä voi kasvaa vain eksponentiaalisesti, ellei koko valtion rahoitusmekanismia uudisteta. Totuus on kuitenkin paljon pahempi, kun otetaan huomioon kaikki vastuut, mukaan lukien valtion ja julkisen sektorin eläkkeet, todellinen valtionvelka on lähempänä 4,8 biljoonaa puntaa, noin 78 000 puntaa jokaista henkilöä kohti Yhdistyneessä kuningaskunnassa.
        Yhdistyneen kuningaskunnan valtionlainat kasvoivat elokuussa odotettua enemmän inflaation noustessa. Kansallisten tilastojen toimiston mukaan hallituksen budjettialijäämä – menojen ja tulojen välinen kuilu – laski elokuussa 20,5 miljardiin puntaan noin 26 miljardista punnasta samassa kuussa vuotta aiemmin, kun Yhdistyneen kuningaskunnan talous toipuu sulusta. Viimeisin tilannekuva kuitenkin osoitti, että verotulojen elpymisestä saavia voittoja tasoitti inflaatio, joka korotti valtionvelan korkoja 84 prosentilla verrattuna samaan kuukauteen vuosi sitten. Ekonomistit olivat ennustaneet elokuun lainaksi noin 15,6 miljardia puntaa.
        ONS:n viimeisimmän tilannekuvan mukaan valtionvelan korkomaksut nousivat 2,9 miljardia puntaa vuodentakaisesta samasta kuukaudesta 6,3 miljardiin puntaan elokuussa, mikä on vähemmän kuin valtionvelan maksamiseen kesäkuussa käytetty kuukausittainen ennätys 8,7 miljardia puntaa. Julkisen sektorin nettovelka oli pandemian aikana 97,6 prosenttia suhteessa BKT:hen, mikä on korkein suhdeluku sitten maaliskuun 1963.
        Yhdistyneen kuningaskunnan talouden elpyminen työsulusta on hiipunut, kun työvoimapula ja toimitukset painavat kasvua. Myös inflaatio on noussut korkeimmilleen vuosikymmeneen. Vaikka tämä johtuu suurelta osin väliaikaisista tekijöistä talouden toipuessa sulusta, jotkut ekonomistit varoittavat, että covid- ja brexit-jatkuvien häiriöiden aiheuttamat jatkuvat häiriöt ylläpitävät elinkustannuksiin kohdistuvaa painetta. ONS:n mukaan viimeaikaiset korkeat velkakorot johtuivat pääasiassa vähittäishintaindeksin (RPI) inflaatiomittarin liikkeistä, joihin jotkin valtion joukkovelkakirjat on merkitty. RPI hyppäsi elokuussa 4,8 prosenttiin, kun se vuotta aiemmin oli 0,5 prosenttia ja oli korkeimmillaan vuosikymmeneen. OBR:n mukaan inflaation kiihtyminen merkitsi sitä, että velkakorot olivat tilikaudella tähän mennessä 4,7 miljardia puntaa eli 20,5 prosenttia korkeammat kuin maaliskuun ennusteessa.

        Lihttps://www.theguardian.com/business/2021/sep/21/uk-borrows-inflation-budget-deficit-interest-debt


      • Anonyymi kirjoitti:

        Bensajono Britanniassa on väliaikainen, yhteisvelkapiikki EU-seurakunnassa ikuisesti kasvava.

        Varmaankin bensa- ja ruokajonot ovat väliaikaisia, mutta se edellyttää brittien hallitukselta kovia otteita. Työn vastaanottamisen kynnyksiä joudutaan madaltamaan radikaalisti, jotta ulkomainen työvoima voitaisiin korvata kotimaiselle. Työaikoja pitää pidentää, sosiaaliturvaa heikentää ja eläkeikää nostaa. Brexitiähän on ajanut ennen muuta taloudellinen oikeisto, joka näkee brexitissä keinon heikentää työehtoja. Vasemmisto saatiin huijattua brexitiin kansallismielisyydellä. Kun eteen tulevat nämä sisäpoliittiset asiat eli brittiläinen versio kikystä, tilanne todennäköisesti muuttuu ja eripura alkaa.

        EUlla on omat ongelmansa, mutta voi kysyä, miksi brexit hävittäisi nämä ongelmat. EU-maiden pankkien ongelmat todennäköisesti heijastuvat myös brittien finanssimaailmaan, koska on keskinäisriippuvainen eikä se riippuvuus liity vain EU-jäsenyyteen eikä edes euroon. Brittien brexitin perussyy ei edes liene ollut yhteisvelkojen välttäminen vaan jonkinlainen frustraatio brittien menetetystä maailmanmahdista.


    • Anonyymi

      Summa summarum --- Britit halusivat eroon maahanmuuttajista ja siinähän ne onnistuivat! Nyt pitäisi olla Britanniassa Brexitin tuoma tyytyväisyys!
      Mikä ihmeen huuto ja hätä siellä alkoikaan Brexitin myötä??!
      Sitä saa, mitä tilaa -- eiks vaan?
      Suomessakin juuri tuon yllä olevan sloganin huutajat ovat ajamassa Suomen eroa Euroopan Unionista ja estämästä maahanmuuttajien pääsyä Suomeen!!!

      • Anonyymi

        Juuri tuo persumainen porukka jättäisi hoivaa tarvitsevat vaikka hoitamatta, kun vain pystyisivät torppaamaan ulkomaalaisten pääsemisen Suomen työmarkkinoille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juuri tuo persumainen porukka jättäisi hoivaa tarvitsevat vaikka hoitamatta, kun vain pystyisivät torppaamaan ulkomaalaisten pääsemisen Suomen työmarkkinoille.

        Ne sanoo olevansa pelkästään Suomen asialla!!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juuri tuo persumainen porukka jättäisi hoivaa tarvitsevat vaikka hoitamatta, kun vain pystyisivät torppaamaan ulkomaalaisten pääsemisen Suomen työmarkkinoille.

        Miksi pitää kommentoida, kun siitä tulee kiihkomielisyyttään ja tyhmyyttään pekkää valhetta.


    • Anonyymi

      Totisesti: ellette käänny
      ja tule lasten kaltaisiksi,
      te ette pääse taivasten valtakuntaan.
      Se, joka nöyrtyy
      tämän lapsen kaltaiseksi,
      on suurin taivasten valtakunnassa.
      Ja joka minun nimessäni
      ottaa luokseen yhdenkin
      tällaisen lapsen,
      se ottaa luokseen minut.
      https://youtu.be/pW2ghjtynXU

      • Anonyymi

        Meinaatkos, että tuo ratkaisee pölhöpopulistien ongelmat?


    • Ison-Britannian liikennekriisi: rekkakuskeja ei ole ja armeija saapuu.

      Tilanne on edelleen vaikea Englannin kanaalin yli kuljetusten osalta: raskaiden ajoneuvojen kuljettajia ei ole ja pääministeri Johnson on päättänyt mobilisoida armeijan tarvikkeiden takaamiseksi. Myös Italialla voi olla ongelmia..

      Yhdistynyt kuningaskunta on "rekkakuskikriisin" kourissa, raskaiden kuorma-autonkuljettajien pula, joka vaarantaa toimitusketjun. Bensiinin loppumisen vuoksi suljettuja huoltoasemia kuvaavat kohtaukset ovat kiertäneet jo päiviä, mutta myös saaren tuotantolaitosten raaka-aineet ovat vähissä. Monissa tapauksissa Yhdistyneessä kuningaskunnassa valmistetut tuotteet eivät mene vientireitille kuorma-autojen puutteen vuoksi. Boris Johnsonin hallitus on ilmoittanut myöntävänsä 10 500 väliaikaista viisumia kaikille niille ulkomaalaisille kuljettajille, jotka haluavat työskennellä Isossa-Britanniassa, mutta jotta jo kokeiltua logistiikkaketjuja ei keskeytetä, se on aktivoinut armeijan jotta maata ei halvaannuteta.

      Yhdistyneen kuningaskunnan kuorma-autonkuljettajien määrän merkittävään vähenemiseen johtaneen kriisin syistä kysyttiin yhdysvaltalaisen liikenneturvallisuuden tiedusteluyhtiön SmartDrive Systemsin Euroopan ja Aasian markkinoiden johtajan Andy Cozensin mielipidettä. Cozens on yksilöinyt neljä keskeistä syytä, jotka yhdessä aiheuttavat merkittävää vahinkoa Yhdistyneen kuningaskunnan toimitusalalle. Ensimmäinen on ulkomaalaisten työtä brexitin jälkeisessä Britanniassa koskevien asetusten muutos, lupien ja työviisumien ongelmat, joka on saanut monet ulkomaalaiset karkuun. Toinen syy löytyy covid-vastaisista säännöistä: pakollisen karanteenin läpäistävästä huolimatta Euroopan maiden rajojen ylittäneiden kuljettajien on tehtävä huolellisia tarkastuksia, jotka väistämättä aiheuttavat pitkiä jonoja. Tämän seurauksena monet heistä työskentelevät mieluummin vain kotimaan reiteillä, mikä vaikuttaa kaikkiin maihin ja jota Yhdistyneessä kuningaskunnassa pahentavat mantereelta saapuvien kuorma-autojen pitkät linjat.

      Monet eurooppalaiset kuljettajat ovat lähteneet kotiin. Kolmas asia, jota Cozens korostaa, on Britanniassa pandemian vuoksi myönnettyjen uusien ajokorttien vähäinen määrä. Lyhyesti sanottuna tavaraliikenteen harjoittajien joukossa ei ole uusia alokkaita, vaan ne, jotka voisivat (ainakin osittain) korvata muiden kansallisuuksien kollegoidensa lennon. Loppujen lopuksi neljäs syy, joka liittyy edelliseen kohtaan: kuljettajan työtä on vuosien ajan aliarvioitu ja alipalkattu, ja se on siirretty ulkomaalaisten ammattiin, mikä on ilmeinen seuraus siitä, että kansallisten ammattilaisten liikevaihtoa ei ole. Brittikuljettajien keski-ikä on 52 vuotta, mikä on korkea. Neljän tekijän yhdistelmä on täydellinen myrsky: "90 000–100 000 kuljettajaa puuttuu. Monet asiakkaistani tarjoavat jopa 20 000 euron palkankorotuksia ja maksavat bonuksia kannustaakseen työntekijöitään pysymään yrityksessä", Andy Cozens sanoi.

      Kriisi, johon on useita syitä, joista osalla on yhtäläisyyksiä Italian tilanteeseen. Itse asiassa maantiekuljetusalan yritykset ovat jo jonkin aikaa valittaneet vaikeuksista löytää päteviä kuljettajia, ja toimialajärjestöjen arvioiden mukaan ainakin 20 000 puuttuu. Vielä ei olla Yhdistyneen kuningaskunnan tasolla, mutta hälytyskellon on soitettava kovaa ja selvästi, jos ei halua olla tilanteessa, joka vaarantaisi pandemian jälkeisen elpymisen. Italiassa kuljettajien on kohdattava voimakasta kilpailua ulkomaisten kollegoiden, erityisesti Itä-Euroopasta, kanssa. Romanian nopeasti paraneva terveystilanne ajaa taloutta ja tuotantotoimintaa, minkä seurauksena monet muualla Euroopassa aiemmin työskennelleet kuorma-autonkuljettajat ovat päättäneet palata kotimaahansa. Vakava ongelma myös Italialle, maalle, joka on aina rekrytoinut kuljettajia Itä-Euroopasta.

      https://www.breakinglatest.news/sports/great-britain-transport-crisis-there-are-no-truckers-and-the-army-arrives-the-consequences-for-italy/

      • Anonyymi

        Persujen fantasiat toteumassa ainakin Britanniassa. Rajat on kiinni ja armeija kaduilla.


    Ketjusta on poistettu 10 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Et voi olla loputtomasti hiljaa

      Nainen. Tarkoitan siis meidän juttua. Eihän tämä tällaiseen epätietoisuuteen voi jäädä siinä vaan särkyy kumpikin. Kerto
      Ikävä
      106
      1590
    2. Nainen mitä tekisit

      Joutuisit tekemään miehelle ja sinulle tai sinulle ja miehellesi ja kahdelle lapselle ruokaa ja kaapista löytyy 2 litraa
      Sinkut
      160
      1062
    3. Ajatus aamuun

      Tämä jollekin tärkeälle. On asioita mistä jutellaan, on asioita mistä vitsaillaan, on myös asioita mistä ei puhuta kenen
      Ikävä
      71
      1049
    4. Ihastuin sun kaksoisolentoon

      Kaipaan sitä nyt tästä eteenpäin. Joskus käy näin. 👋🏻
      Ikävä
      153
      839
    5. Yksi mies ajatteli hyvin pitkään

      ja hänen kaipauksensa menetti kiinnostuksensa häneen…
      Ikävä
      82
      752
    6. Rita syyttää muita "virheistään"

      Taas Donnasta lasu ilmoitus ja kaiken maailman kriisejä Akin virheen takia. Aki teki vakavan rikoksen, turha sitä on mui
      Kotimaiset julkkisjuorut
      54
      719
    7. Ei kannata lähteä sotaan jos ei omaa edes alkeellisia taitoja.

      Sodastahan tässä ei varsinaisesti ole edes kyse, vaan naisten ja lasten suojelusta ja oikeuden toteutumisesta, tavalla t
      Ikävä
      118
      646
    8. Jos saisit nainen vielä pudotettua 20 kiloa?

      Niin voitaisiin katsella uudestaan.
      Ikävä
      34
      644
    9. Niiiiin pihkassa

      Hänen ihanan vuoksi minulla on pikkarit märät koko ajan. Säikähdin vähän, näetköhän kaiken minusta? Yritän pitää perusil
      Ikävä
      39
      640
    10. Ihan yleisesti

      Mitä kautta sun pöksyihin pääsee? Pitääkö luvata kuut taivaalta vai riittääkö jokin muu arkisempi asia?
      Ikävä
      42
      620
    Aihe