Nyt riittää!

Anonyymi

Olen päätynyt siihen, että en voi uskoa siihen kaikkeen soopaan, jota Uusi testamentti opettaa. Siellä on asioita, jotka ovat ristiriidassa Jeesuksen uskon kanssa. Eiköhän se riitä pelastukseen, että uskoo Jeesuksen uhrikuolemaan ja ylösnousemukseen ja paluuseen ja yrittää elää tekemättä syntiä rakastaen lähimmäisiä. Ja uskoo Jeesuksen sanoihin ja yrittää toteuttaa Jeesuksen käskyjä. Kaikki muu on turhaa piperrystä.

Mihin muuhun uskomista pelastus muka vaatisi?

55

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      juuri niin.

      mitään OMAA ansiota ei ole.

      • Anonyymi

        Miten niin "juuri niin".
        Aloittajahan juuri luetteli omat ansionsa.

        Aloitus on helluntaioppia: tehän oikein suututte, kun pitäisi uskoa koko Jumalan sana, joka sotii teidän omaa itsevanhurskautusoppianne vastaan.

        Teille ei riittänyt sotkea KR92:een omia vapaamuurarioppejanne, kohta te jo loitte oman "raamatunkin", - Raamattu kansalle - joka ei siis ole vakaiden, raamatunhistoriallisten asiantuntijoiden, muinaiskielitieteilijöiden eli teologien suomentama Kirkkoraamattu, eikä teologien luettavaksi tarkoitettukaan, vaan yksin teidän huiputtamanne "kansan".


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten niin "juuri niin".
        Aloittajahan juuri luetteli omat ansionsa.

        Aloitus on helluntaioppia: tehän oikein suututte, kun pitäisi uskoa koko Jumalan sana, joka sotii teidän omaa itsevanhurskautusoppianne vastaan.

        Teille ei riittänyt sotkea KR92:een omia vapaamuurarioppejanne, kohta te jo loitte oman "raamatunkin", - Raamattu kansalle - joka ei siis ole vakaiden, raamatunhistoriallisten asiantuntijoiden, muinaiskielitieteilijöiden eli teologien suomentama Kirkkoraamattu, eikä teologien luettavaksi tarkoitettukaan, vaan yksin teidän huiputtamanne "kansan".

        "kohta te jo loitte oman "raamatunkin", - Raamattu kansalle - joka ei siis ole vakaiden, raamatunhistoriallisten asiantuntijoiden, muinaiskielitieteilijöiden eli teologien suomentama Kirkkoraamattu, eikä teologien luettavaksi tarkoitettukaan, vaan yksin teidän huiputtamanne "kansan"."

        Taas yksi sokeaa, joka valehtelee silmätkin päästään.

        Raamattu kansalle- käännöksen kääntäjinä on toiminut eri kirkkoihin ja seurakuntiin kuulu­via, Raamatun arvovaltaan sitou­tu­neita teologeja ja alkukielten asiantuntijoita.


    • Anonyymi

      Kuka sinut pakottaa tälle osuudelle? Kuka sinut pakottaa uskoon? Oma äitisikö? Taivaaseen ei todella ole pakko pyrkiä, helvettiin joudutaan. Olet aika pelle.

      • Anonyymi

        Hei taukki, opettele lukemaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hei taukki, opettele lukemaan.

        Lukemaan tosiaan kannattaa opetella, jos luulee, että UT on ristiriidassa Jeesuksen opetusten kanssa.:)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lukemaan tosiaan kannattaa opetella, jos luulee, että UT on ristiriidassa Jeesuksen opetusten kanssa.:)

        Paavali väittää, että pelastuakseen on uskottava Jeesuksen uhrikuolemaan saadakseen syntinsä anteeksi. Jeesus pitää sitä niin itsestään selvänä, että hänen kuolemansa sovittaa synnit, ettei vaadi edes siihen uskomista. Eroa on kuin yöllä ja päivällä.

        Paavali ei vaadi tekoja pelastukseen, Jeesuksen mukaan kukaan sellainen ei pelastu, joka ei tee hyviä tekoja. Eroa on kuin yöllä ja päivällä!

        Haluatko lisää eroja Jeesuksen ja Uuden testamentin opetuksista?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lukemaan tosiaan kannattaa opetella, jos luulee, että UT on ristiriidassa Jeesuksen opetusten kanssa.:)

        Luukkaan evankeliumi on saman henkilön kirjoittama kuin Apostolien teot. Nämä kaksi kirjaa eroavat kaikista muista evankeliumeista ja Paavalin kirjoista yhdellä merkittävällä tavalla  Luukkaan evankeliumi ja Apostolien teot eivät nimittäin missään kohtaa kerro, että Jeesus kuoli uhrikuoleman ihmiskunnan syntien puolesta tähden! Miksi? Eivätkö he uskoneet Jeesuksen sijaiskuolemaan ja uhriin?

        Sen sijaan Apostolien tekojen ja Lukkaan evankeliumin kirjoittaja väittää, että se, että ymmärrät Jeesuksen kuoleman ja sen, että se tapahtui niin hirveällä tavalla, saa sinut katumaan ja tuo katumus johtaa sovitukseen sinun ja Jumalan välillä.

        Ainoa kohta, mikä näissä kirjoissa voisi viitata siihen, että niiden kirjoittaja saattaisi uskoa sovitukseen on:

        Luukas 22:19-20
        "19. Sitten hän otti leivän, kiitti Jumalaa, mursi ja antoi heille sanoen: ”Tämä on minun ruumiini, joka annetaan teidän edestänne. Tehkää tämä minun muistokseni.” 20. Aterian jälkeen hän samalla tavoin otti maljan ja sanoi: ”Tämä malja on uusi liitto minun veressäni, joka vuodatetaan teidän edestänne."

        Mutta näitä jakeita ei löydy varhaisemmista kirjoituksista, sillä ne on joku tarkoitushakuisesti lisännyt Luukaksen evankeliumiin jälkeenpäin, saadakseen Luukkaan evankeliumin kuulostamaan yhtenäisemmältä muiden evankeliumien ja Paavalin kirjoitusten kanssa.

        Tässä on siis kaksi eri kristologiaa. Kaksi eri evankeliumia.

        Tämä ei ole ainoa asia, jossa Paavalin kristologia eroaa muista. Kun Jeesus piti selvänä, että hänen kuolemansa pelastaa vaikkei itse kuolemaan uskoisikaan, niin Paavalin mukaan pelastuakseen on uskottava Jeesuksen uhrikuolema todeksi.


    • Anonyymi

      Jos uskoo niin ehkä myös uskoo pelastuvansa.
      Uskominen on kylläkin hyvin heikko tekijä vaikutukseltaan oikeaan todellisuuteen.

      Sitäpaitsi ensin pitää uskoa että on jotain miltä pitäisi pelastua. Nälän, kylmän, onnettomuuden jne. kaikki ymmärtävät mutta kukapa elollinen olisi ansainnut iankaikkista elämää sen enempää kuin kidutustakaan (Stalinia, Maoa ja Aatua nyt lukuunottamatta).

      • Anonyymi

        Usko ei pelasta ketään.
        Näin hukassa teillä on Jumalan sana.

        Hellarit aina korottavat ihmisen oman uskon ohi Kristuksen. "Oletko uskossa?" "Minä olen uskossa!"

        Jumala pelastaa ihmisen, jos pelastaa. Jos Jumala Itse ei kutsu, ei kenenkään "usko" vie häntä pelastukseen.

        Tämän opin te olette aina kieltäneet.

        Yhden Pyhän Kolmiyhteisen Jumalan Herruuden: Isän, Pojan ja Pyhän Hengen = JHWH, Minä Olen, Elohim, Herra Sebaot.
        🔥

        Usko ihmisen kykyyn olla oman ikuisuutensa herra = satanismia (myös vapaamuurarien 33 asteen / askelman kadotusoppi.)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Usko ei pelasta ketään.
        Näin hukassa teillä on Jumalan sana.

        Hellarit aina korottavat ihmisen oman uskon ohi Kristuksen. "Oletko uskossa?" "Minä olen uskossa!"

        Jumala pelastaa ihmisen, jos pelastaa. Jos Jumala Itse ei kutsu, ei kenenkään "usko" vie häntä pelastukseen.

        Tämän opin te olette aina kieltäneet.

        Yhden Pyhän Kolmiyhteisen Jumalan Herruuden: Isän, Pojan ja Pyhän Hengen = JHWH, Minä Olen, Elohim, Herra Sebaot.
        🔥

        Usko ihmisen kykyyn olla oman ikuisuutensa herra = satanismia (myös vapaamuurarien 33 asteen / askelman kadotusoppi.)

        Aivan päätöstä tekstiä! Mitä oikein yrität sanoa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Usko ei pelasta ketään.
        Näin hukassa teillä on Jumalan sana.

        Hellarit aina korottavat ihmisen oman uskon ohi Kristuksen. "Oletko uskossa?" "Minä olen uskossa!"

        Jumala pelastaa ihmisen, jos pelastaa. Jos Jumala Itse ei kutsu, ei kenenkään "usko" vie häntä pelastukseen.

        Tämän opin te olette aina kieltäneet.

        Yhden Pyhän Kolmiyhteisen Jumalan Herruuden: Isän, Pojan ja Pyhän Hengen = JHWH, Minä Olen, Elohim, Herra Sebaot.
        🔥

        Usko ihmisen kykyyn olla oman ikuisuutensa herra = satanismia (myös vapaamuurarien 33 asteen / askelman kadotusoppi.)

        "Yhden Pyhän Kolmiyhteisen Jumalan Herruuden: Isän, Pojan ja Pyhän Hengen = JHWH, Minä Olen, Elohim, Herra Sebaot."

        Jahve on Isä Jumala, ei Jeesus. Elohimeja on Vanha testamentti täynnä, myös vainajahenget ovat elohimeja.


    • Anonyymi

      Uskonlahkoissa ihminen kaadetaan ja sitten käännetään.

    • Anonyymi

      Ei Aabrahamikaan missään uskonlahkoissa käynyt itseään maahan kaadettevana eikä puhunut mitään molotuskieliä, mutta häntä sanotaankin oikean uskon esikuvaksi.

    • Anonyymi

      Mitäpä jos jättäisit koko pelastustarinan omaan arvoonsa ja pyrit vain elämään hyvän elämän kunnioittaen ja auttaen muita? Tämä ei tarkoita, etteikö voisi seurata Jeesuksen opetuksia lähimmäisrakkaudesta.

      Itse olen tyytyväinen, ettei minun tarvitse enää yrittää itselleni selittää parhain päin koko pelastuksen alkuperää. Se on meinaan hölmö, kun sen lähtee avaamaan.

      • Anonyymi

        Vapaamuurari-teosofiaa / New age = satanismia.


    • Anonyymi

      Joh.6:52-54 Silloi juutalaiset riitelivät keskenään sanoen: Kuinta tämä voi antaa lihansa meille syötäväksi? Niin Jeesus sanoi heille: Totisesti, totisesti minä sanon teille: ellette syö Ihmisen Pojan lihaa ja juo hänen vertansa, ei teillä ole elämää itsessänne. Joka syö minun lihani ja juo minun vereni, sillä on iankaikkinen elämä, ja minä herätän hänet viimeisenä päivänä. Mikä on viimeinen päivä?

    • Anonyymi

      Joh.6:39-40 Ja minun lähettäjäni tahto on se, että minä kaikista niistä, jotka hän on minulle antanut, en kadota yhtäkään, vaan herätän heidät viimeisenä päivänä. Sillä minun Isäni tahto on se, että jokaisella, joka näkee Pojan ja uskoo häneen, on iankaikkinen elämä; ja minä herätän hänt viimeisenä päivävä. Onko Poikaa näkynyt?

      • Anonyymi

        Siinä puhutaan kastetuille ihmisille, jotka oli saaneet kasteessa synnit anteeksi ja uskon Hengen. Kristillinen kaste on uudestisyntymisen peso.

        Usko sinänsä ei ketään pelasta.

        Jumala pesee Kristittyjen kasteessa synnit pois, kun tunnustavat olevansa i sikiämisestä alkaen syntisiksi, ei muuten, Jumala odottaa syntisyyden tunnustamista, ei minkään lahkon uskon mukaisia tunnustuksia ennen kastetta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siinä puhutaan kastetuille ihmisille, jotka oli saaneet kasteessa synnit anteeksi ja uskon Hengen. Kristillinen kaste on uudestisyntymisen peso.

        Usko sinänsä ei ketään pelasta.

        Jumala pesee Kristittyjen kasteessa synnit pois, kun tunnustavat olevansa i sikiämisestä alkaen syntisiksi, ei muuten, Jumala odottaa syntisyyden tunnustamista, ei minkään lahkon uskon mukaisia tunnustuksia ennen kastetta.

        Kaste pelkästään ei ketään pelasta, mutta usko Jeesukseen pelastaa takuuvarmasti.
        Joh. 3:16


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siinä puhutaan kastetuille ihmisille, jotka oli saaneet kasteessa synnit anteeksi ja uskon Hengen. Kristillinen kaste on uudestisyntymisen peso.

        Usko sinänsä ei ketään pelasta.

        Jumala pesee Kristittyjen kasteessa synnit pois, kun tunnustavat olevansa i sikiämisestä alkaen syntisiksi, ei muuten, Jumala odottaa syntisyyden tunnustamista, ei minkään lahkon uskon mukaisia tunnustuksia ennen kastetta.

        Väärin!

        Tämä evankeliumin ilosanoma on oikein: Isä Jumala pesee Jeesuksen nimessä ja veressä synnit pois, kun ihminen tunnustaa olevansa syntinen ja kertoo tarvitsevansa armahdusta synneistään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaste pelkästään ei ketään pelasta, mutta usko Jeesukseen pelastaa takuuvarmasti.
        Joh. 3:16

        Usko Jeesukseen takuuvarmasti ei pelasta ketään.
        Perkelekin uskoo Häneen ja vapisee.

        Jeesus pelastaa (kenet pelastaa), vaikuttamansa uskon kautta.


    • Anonyymi

      Olet oikeassa. Sillä ei ole merkitystä uskooko kolmiyhteiseen Jumalaan, Jeesuksen jumaluuteen, Marian neitseenä synnyttämiseen, helvettiin tai taivaaseenkaan. Ilmestyskirja romukoppaan väärennettynä Raamattuun kuulumattomana kirjana. Kaikki eivät tarvitse monimutkaisia teologisia viritelmiä pelastuakseen. Jeesus yksin riittää.

      • Anonyymi

        Pitää uskoa Jeesuksen sanoja. Jeesus sanoi hänelle: "Minä olen ylösnousemus ja elämä; joka uskoo minuun, se elää, vaikka olisi kuollut. Eikä yksikään, joka elää ja uskoo minuun, ikinä kuole. Uskotko sen?"


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pitää uskoa Jeesuksen sanoja. Jeesus sanoi hänelle: "Minä olen ylösnousemus ja elämä; joka uskoo minuun, se elää, vaikka olisi kuollut. Eikä yksikään, joka elää ja uskoo minuun, ikinä kuole. Uskotko sen?"

        Alkukielen mukaan Kristukseen kastettuja alettiin kutsua "uskoviksi" kreikaksi pistos.
        Vasta Kristittyjen kasteessa Kristusruumiiseen liitetty voi uskoa niin kuin uskoa sopii, koska Jeesuksen uskonhenki virtaa kastettuun ihmiseen ja hänellä on Jeesuksen kanssa sama uskonhenki eli Jeesuksen usko. Ihmisen oma usko ei ketään pelasta.

        Kasteessa Jumala uudestisynnyttää ihmisen vedestä ja Hengestä ja puhdistaa ihmisen kaikesta synnistä, jotta Pyhän Hengen lahja voidaan vuodattaa uusiin leileihin.

        Pelkkä uskominen ei pese syntejä pois. Se tapahtuu vain Kristittyjen syntejä pesevässä kasteessa (ei lahkokasteissa)

        Hän seurasi Paavalia ja meitä ja huusi sanoen: "Nämä miehet ovat korkeimman Jumalan palvelijoita, jotka julistavat teille pelastuksen tien".

        Tietäjähenki ja vainajahenki ihmisen sisällä supisee ja molisee, mutta ei sellaine usko ketään pelasta.

        Jaak. 2:20

        Mutta etkö sinä tyhjänpäiväinen ihminen tahdo tietää, että ilman tekoja usko on hyödytön?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Alkukielen mukaan Kristukseen kastettuja alettiin kutsua "uskoviksi" kreikaksi pistos.
        Vasta Kristittyjen kasteessa Kristusruumiiseen liitetty voi uskoa niin kuin uskoa sopii, koska Jeesuksen uskonhenki virtaa kastettuun ihmiseen ja hänellä on Jeesuksen kanssa sama uskonhenki eli Jeesuksen usko. Ihmisen oma usko ei ketään pelasta.

        Kasteessa Jumala uudestisynnyttää ihmisen vedestä ja Hengestä ja puhdistaa ihmisen kaikesta synnistä, jotta Pyhän Hengen lahja voidaan vuodattaa uusiin leileihin.

        Pelkkä uskominen ei pese syntejä pois. Se tapahtuu vain Kristittyjen syntejä pesevässä kasteessa (ei lahkokasteissa)

        Hän seurasi Paavalia ja meitä ja huusi sanoen: "Nämä miehet ovat korkeimman Jumalan palvelijoita, jotka julistavat teille pelastuksen tien".

        Tietäjähenki ja vainajahenki ihmisen sisällä supisee ja molisee, mutta ei sellaine usko ketään pelasta.

        Jaak. 2:20

        Mutta etkö sinä tyhjänpäiväinen ihminen tahdo tietää, että ilman tekoja usko on hyödytön?

        Ilm. 14:12

        Tässä on pyhien kärsivällisyys, niiden, jotka pitävät Jumalan käskyt ja Jeesuksen uskon.

        Helluntailaiset eivät pidä Jumalan käskyjä, eikä heillä ole Jeesuksen uskoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ilm. 14:12

        Tässä on pyhien kärsivällisyys, niiden, jotka pitävät Jumalan käskyt ja Jeesuksen uskon.

        Helluntailaiset eivät pidä Jumalan käskyjä, eikä heillä ole Jeesuksen uskoa.

        Ilm 14:12: "Tässä on pyhien kärsivällisyys, niiden, jotka pitävät Jumalan käskyt ja Jeesuksen uskon."

        Pelastetut tunnistaa siis siitä, että he pitävät Jumalan käskyt ja heillä on Jeesuksen usko. Paljon on kiistelyä siitä, mikä on Jumalan käskyjen sisältö ja merkitys pelastuksen kannalta mutta useimmiten unohdetaan, että pelastetuilla on myös Jeesuksen usko. Mitä se tarkoittaa? Miten Jeesus uskoi? Mitä hän uskoi? Uskotko sinä niin kuin Jeesus uskoi?

        Mitä Jeesus uskoi esimerkiksi taivaasta ja helvetistä? Monet luulevat, että Raamatussa puhuttaisiin helvetissä ikuisesti palavista ihmisistä. Jotkut uskovat jopa siihen, että mitä syntisempi ihminen, sitä pidempi kidutus helvetissä. Monet luulevat, että Raamatun mukaan ihmisen kuollessa hänen sielunsa livahtaisi taivaaseen. Vanhan testamentin uskovat eivät uskoneet näin. Jeesuksen usko perustui Vanhan testamentin aikaisiin uskomuksiin, joten mihin Jeesus Itseasiassa uskoi?

        1. Jeesuksen aikaan ei uskottu, että olisi olemassa konkreettinen taivas, johon ihmiset tai sielut kuolemansa jälkeen menevät. He eivät uskoneet myöskään olemassa olevaan helvettiin, joka olisi konkreettinen paikka. Vanha testamentti ei missään kohtaa kerro, että ihmisellä olisi sielu, joka nousisi taivaaseen ihmisen kuollessa. Jeesus ei tiennyt tällaisista opeista mitään, joten hän ei uskonut sielun siirtymiseen ihmisestä mihinkään ihmisen kuoltua. Nämä opetukset eivät kuuluneet juutalaisten eivätkä kristittyjen opetuksiin.

        2. Jeesus uskoi, että ajan lopussa Jumala tuhoaisi pahan voimat ja elossa olevat pahat ihmiset sekä palkitsisi hyvät maanpäällisellä ikuisella hyvällä valtakunnalla. Hän uskoi, että ajan lopussa kuolleet herätettäisiin ja herätetyistä pahat tuhottaisiin ja hyvät pääsisivät elämään tuossa ikuisessa valtakunnassa. Pahat pysyisivät kuolleina ikuisesti. Jeesus uskoi, että ikuinen valtakunta toteutuisi maan päällä, jossa ihmiset eläisivät ruumiillisessa muodossa, ei henkinä. Ei taivaassa. Jeesus ei uskonut ikuisen kidutuksen paikkaan, jossa pahat kärsisivät pitkiä aikoja. Pahojen loppu oli Jeesuksen uskomuksen mukaan nopea ja kertakaikkinen.

        3. Jeesus ei uskonut, että kuoleman jälkeen pahat joutuisivat kärsimään helvetissä ikuisesti. Jeesus uskoi, että pahat tuhotaan kerralla eikä heillä ole ikuista elämää eikä ikuista kidutusta.

        4. Uskomus helvettiin ja taivaaseen eivät ole juutalaista eikä kristillistä alkuperää vaan ne tulevat kreikkalaisesta filosofiasta. Varhaisin viittaus taivaan ja helvetin filosofiasta löytyy Platonin kirjoituksista. Kyseessä ei siis ole edes uskonto vaan filosofinen ajattelumalli. Sielun kuoleman jälkeinen ihmisestä poistuminen  kuuluu myös tähän kreikkalaiseen filosofiaan, ja siitä löytyy selkeitä mainintoja aikalaisten kirjoituksista, mm Platonin kirjoituksista.

        5. Kaksi maailmanhistorian merkityksellistä henkilöä olivat Jeesus ja Sokrates. Sokrates uskoi, että on kaksi vaihtoehtoa, miten ihmiselle käy kuoleman yhteydessä. Ihminen joko päätyy kuoltuaan syvään uneen, jossa ei nähdä unia TAI hän pääsee tietoiseen kuoleman jälkeiseen elämään, jossa hän voi parantaa maailmaa ja keskustella syvällisistä, mielenkiintoisista asioista muiden hyvien ihmisten kanssa, vaikkapa edesmenneitten sukulaistensa kanssa. Jeesus uskoi, että ihminen joko lakkaa olemasta kuoltuaa tai jatkaa kuolemansa jälkeen elämäänsä Jumalan ikuisessa hyvässä valtakunnassa. Nämä ovat hyvin lohdullisia asioita lopun kannalta. Kuoleman jäljeen on vain mukavia asioita: nopean kuoleman jälkeen ikuista hyvän yön unta tai ikuista hyvää elämää. Ei ikuista kidutusta kadotuksessa.

        Näin uskoo Raamatun ajan kulttuurien ja historian asiantuntija ja tutkija Bart D. Ehrman, joka katsoo näitä asioita täysin historiallisesta näkökulmasta ilman teologisia taakkoja, jotka vaikuttaisivat hänen tulkintoihinsa. Miksi kirkkokunnat opettavat valheellisia oppeja kuolemasta, taivaasta ja sielusta?

        Lähde:

        https://youtu.be/L0-tFahPVIU


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ilm 14:12: "Tässä on pyhien kärsivällisyys, niiden, jotka pitävät Jumalan käskyt ja Jeesuksen uskon."

        Pelastetut tunnistaa siis siitä, että he pitävät Jumalan käskyt ja heillä on Jeesuksen usko. Paljon on kiistelyä siitä, mikä on Jumalan käskyjen sisältö ja merkitys pelastuksen kannalta mutta useimmiten unohdetaan, että pelastetuilla on myös Jeesuksen usko. Mitä se tarkoittaa? Miten Jeesus uskoi? Mitä hän uskoi? Uskotko sinä niin kuin Jeesus uskoi?

        Mitä Jeesus uskoi esimerkiksi taivaasta ja helvetistä? Monet luulevat, että Raamatussa puhuttaisiin helvetissä ikuisesti palavista ihmisistä. Jotkut uskovat jopa siihen, että mitä syntisempi ihminen, sitä pidempi kidutus helvetissä. Monet luulevat, että Raamatun mukaan ihmisen kuollessa hänen sielunsa livahtaisi taivaaseen. Vanhan testamentin uskovat eivät uskoneet näin. Jeesuksen usko perustui Vanhan testamentin aikaisiin uskomuksiin, joten mihin Jeesus Itseasiassa uskoi?

        1. Jeesuksen aikaan ei uskottu, että olisi olemassa konkreettinen taivas, johon ihmiset tai sielut kuolemansa jälkeen menevät. He eivät uskoneet myöskään olemassa olevaan helvettiin, joka olisi konkreettinen paikka. Vanha testamentti ei missään kohtaa kerro, että ihmisellä olisi sielu, joka nousisi taivaaseen ihmisen kuollessa. Jeesus ei tiennyt tällaisista opeista mitään, joten hän ei uskonut sielun siirtymiseen ihmisestä mihinkään ihmisen kuoltua. Nämä opetukset eivät kuuluneet juutalaisten eivätkä kristittyjen opetuksiin.

        2. Jeesus uskoi, että ajan lopussa Jumala tuhoaisi pahan voimat ja elossa olevat pahat ihmiset sekä palkitsisi hyvät maanpäällisellä ikuisella hyvällä valtakunnalla. Hän uskoi, että ajan lopussa kuolleet herätettäisiin ja herätetyistä pahat tuhottaisiin ja hyvät pääsisivät elämään tuossa ikuisessa valtakunnassa. Pahat pysyisivät kuolleina ikuisesti. Jeesus uskoi, että ikuinen valtakunta toteutuisi maan päällä, jossa ihmiset eläisivät ruumiillisessa muodossa, ei henkinä. Ei taivaassa. Jeesus ei uskonut ikuisen kidutuksen paikkaan, jossa pahat kärsisivät pitkiä aikoja. Pahojen loppu oli Jeesuksen uskomuksen mukaan nopea ja kertakaikkinen.

        3. Jeesus ei uskonut, että kuoleman jälkeen pahat joutuisivat kärsimään helvetissä ikuisesti. Jeesus uskoi, että pahat tuhotaan kerralla eikä heillä ole ikuista elämää eikä ikuista kidutusta.

        4. Uskomus helvettiin ja taivaaseen eivät ole juutalaista eikä kristillistä alkuperää vaan ne tulevat kreikkalaisesta filosofiasta. Varhaisin viittaus taivaan ja helvetin filosofiasta löytyy Platonin kirjoituksista. Kyseessä ei siis ole edes uskonto vaan filosofinen ajattelumalli. Sielun kuoleman jälkeinen ihmisestä poistuminen  kuuluu myös tähän kreikkalaiseen filosofiaan, ja siitä löytyy selkeitä mainintoja aikalaisten kirjoituksista, mm Platonin kirjoituksista.

        5. Kaksi maailmanhistorian merkityksellistä henkilöä olivat Jeesus ja Sokrates. Sokrates uskoi, että on kaksi vaihtoehtoa, miten ihmiselle käy kuoleman yhteydessä. Ihminen joko päätyy kuoltuaan syvään uneen, jossa ei nähdä unia TAI hän pääsee tietoiseen kuoleman jälkeiseen elämään, jossa hän voi parantaa maailmaa ja keskustella syvällisistä, mielenkiintoisista asioista muiden hyvien ihmisten kanssa, vaikkapa edesmenneitten sukulaistensa kanssa. Jeesus uskoi, että ihminen joko lakkaa olemasta kuoltuaa tai jatkaa kuolemansa jälkeen elämäänsä Jumalan ikuisessa hyvässä valtakunnassa. Nämä ovat hyvin lohdullisia asioita lopun kannalta. Kuoleman jäljeen on vain mukavia asioita: nopean kuoleman jälkeen ikuista hyvän yön unta tai ikuista hyvää elämää. Ei ikuista kidutusta kadotuksessa.

        Näin uskoo Raamatun ajan kulttuurien ja historian asiantuntija ja tutkija Bart D. Ehrman, joka katsoo näitä asioita täysin historiallisesta näkökulmasta ilman teologisia taakkoja, jotka vaikuttaisivat hänen tulkintoihinsa. Miksi kirkkokunnat opettavat valheellisia oppeja kuolemasta, taivaasta ja sielusta?

        Lähde:

        https://youtu.be/L0-tFahPVIU

        Puhut täyttä potaskaa. Vaikutat harhoppiselta Parhamilaiselta.

        Kyllä Jeesus tiesi, että ihminen menee henkiruumiina eli sieluna kuoltuaan Tuonelaan, jossa elämä jatkuu.
        Rikas mies meni sinne vaivan puolelle ja Lasarus pääsi parammalle puolelle, jossa oli parempi ilmastointi.
        Jeesus puhuu viiimeisestä tuomiosta, jossa ihmiset jaetaan vuohiin ja lampaisiin.

        Matt. 25:46

        "Ja niin he lähtevät, toiset iankaikkiseen rangaistukseen, mutta vanhurskaat iankaikkiseen elämään." [Dan. 12:2; Joh. 5:29; Room. 2:7,8; Ilm. 20:15]


      • Anonyymi

        Jeesus sanoo asian näin:Jeesus vastasi: "Totisesti, totisesti: jos ihminen ei synny vedestä ja Hengestä, hän ei pääse Jumalan valtakuntaan."

        1. Kor. 12:13 Meidät kaikki, olimmepa juutalaisia tai kreikkalaisia, orjia tai vapaita, on kastettu yhdeksi ruumiiksi. Yksi ja sama Henki on yhdistänyt meidät, kaikki me olemme saaneet juoda samaa Henkeä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Puhut täyttä potaskaa. Vaikutat harhoppiselta Parhamilaiselta.

        Kyllä Jeesus tiesi, että ihminen menee henkiruumiina eli sieluna kuoltuaan Tuonelaan, jossa elämä jatkuu.
        Rikas mies meni sinne vaivan puolelle ja Lasarus pääsi parammalle puolelle, jossa oli parempi ilmastointi.
        Jeesus puhuu viiimeisestä tuomiosta, jossa ihmiset jaetaan vuohiin ja lampaisiin.

        Matt. 25:46

        "Ja niin he lähtevät, toiset iankaikkiseen rangaistukseen, mutta vanhurskaat iankaikkiseen elämään." [Dan. 12:2; Joh. 5:29; Room. 2:7,8; Ilm. 20:15]

        "Rikas mies meni sinne vaivan puolelle ja Lasarus pääsi parammalle puolelle, jossa oli parempi ilmastointi."

        Lasarus-kertomuksessa on kyse vertauksesta, jolla Jeesus kertoo taikauskoisille kuulijoilleen asioita, joita hän halusi heidän tajuavan. Ei Jeesus tuollaiseen hömppään uskonut.

        Kun Jeesus puhui ruumiin ja sielun hukuttamisesta helvettiin, alkutekstissä käytetään kreikan kielen apollymi-verbiä. Sana vastaa heprean kielen teonsanaa ābad, joka käännetään kreikankielisessä Vanhan testamentin muinaisessa Septuaginta-käännöksessä apollymi-sanalla. Molemmat sanat tarkoittavat täydellistä tuhoamista, peruuttamatonta hävittämistä, jonka kohteesta ei jää mitään jäljelle.

        Vanhan testamentin käsite sammumattomasta tulesta ei tarkoita tulta, joka ei koskaan sammu, vaan tulta, jota ei kyetä sammuttamaan. Se polttaa tulen kohteen poroksi ja sammuu sitten itsestään. Jerusalemin portit ja palatsit tuhoutuivat sammumattomassa tulessa. Nämä Jeremian sanat toteutuivat juutalaisten joutuessa Babylonin pakkosiirtoon 587/586 eaa. Tuli ei pala enää, vaan se sammui, kun portit ja palatsit olivat palaneet. Sitä vain ei voitu sammuttaa. (Jer. 17:27). Samoin ikuinen tuli ei tarkoita tulta, joka palaa ikuisesti, vaan tulta, joka tuhoaa kohteensa ikuisiksi ajoiksi.

        Hes. 26:15-21 -- Jumala ennustaa Tyyron kaupungin tuhoutuvan, ja olevan ikuisesti raunioitettu. Tyyro on kuitenkin olemassa ja asuttuna, vielä tänäkin päivänä. Tämä siksi, että ikuinen ei tarkoita päättymätöntä aikaa Raamatussa.

        Raamattu onkin itse itsensä paras selittäjä.

        Valitusvirret 4:6
        "Minun kansani syntivelka on kasvanut suuremmaksi kuin Sodoman synti. Sodoma tuhoutui HETKESSÄ, ihmiskäden koskematta."

        Juudaksen kirje 7:
        "Niin myös Sodoma ja Gomorra ja niiden ympärillä olevat kaupungit, jotka samalla tavoin kuin nekin harjoittivat haureutta ja antautuivat luonnonvastaisiin lihan himoihin, ovat varoittavana esimerkkinä kärsiessään IKUISEN TULEN RANGAISTUSTA."

        He saivat tekojensa mukaan mutta palaako siellä vielä tuo ikuinen tuli? Ei pala ja Raamattu sanookin, että tuo ikuinen tuli paloi hetkessä. Raamatussa sana ikuinen ei siis tarkoita päättymätöntä ajanjaksoa.

        Joonan ainias kalan vatsassa kesti vain kolme päivää.

        Joona 2:7
        "Minä vajosin alas vuorten perustuksiin asti, maan salvat sulkeutuivat ylitseni ainiaaksi. Mutta sinä nostit minut elävänä haudasta, Herra, minun Jumalani."

        Niin, Jumala tuhosi Sodoman ja Gomorran ikuisella tulella. Se ei pala enää, vaan palamisen lopputulos on ikuinen. Noita kaupunkeja ei enää ole, vaan ne kärsivät ikuisen tulen rangaistusta, olemattomuutta. Tästä syystä Jeesuksen sanat ikuisesta rangaistuksesta eivät tarkoita ikuista piinaa, vaan tuhoutumista ikuisiksi ajoiksi. (1. Moos.19:24–28; 2. Piet. 2:6; Juud. 7 RK 2012).

        Jumalattomat tosiaan tuhoutuvat hetkessä:

        Psalmi 68:3:… niin kuin savu hajoaa; niin kuin vaha sulaa tulen hohteessa, niin jumalattomat häviävät Jumalan kasvojen edessä.

        Ilmestyskirja piirtää eteemme kuvan jumalattomien hävittämisestä tulella ja tulikivellä. Sitä kutsutaan toiseksi kuolemaksi, ja kuvaus muistuttaa juuri Jeremian ja Jesajan kuvauksia jumalattomien tuhoamisesta. (Ilm. 20:9–15; 21:8).

        Näiden tosiasioiden valossa ajatus ikuisesta piinasta on väärä. Jumala hävittää kadotustuomion alaiset ihmiset kokonaan, eikä heistä jää mitään jäljelle. Malakian mukaan jumalattomat ovat kuin oljenkorsia, jotka poltetaan tulessa, eikä heistä jää jäljelle juurta eikä vartta. Obadja taas näki oman aikansa kansakuntien hävittämisessä esimaun lopullisesta jumalattomia kohtaavasta tuomiosta. Obadjan mukaan jumalattomat tulevat olemaan kuin heitä ei olisi koskaan ollut olemassa. (Mal. 3:19; Ob. 16).

        Kyseessä on iankaikkinen kuolema, josta ei ole paluuta. Iankaikkinen ero Jumalasta onkin melkoinen rangaistus:

        2. Tessalonikalaiskirje 1:9-10
        "9. He tulevat kärsimään rangaistuksena iankaikkisen kadotuksen erossa Herran kasvoista ja hänen voimansa kirkkaudesta, 10. kun hän tulee, että hän sinä päivänä kirkastuisi pyhissään ja olisi ihmeteltävä kaikissa uskovissa. Olettehan te uskoneet meidän todistuksemme."


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Rikas mies meni sinne vaivan puolelle ja Lasarus pääsi parammalle puolelle, jossa oli parempi ilmastointi."

        Lasarus-kertomuksessa on kyse vertauksesta, jolla Jeesus kertoo taikauskoisille kuulijoilleen asioita, joita hän halusi heidän tajuavan. Ei Jeesus tuollaiseen hömppään uskonut.

        Kun Jeesus puhui ruumiin ja sielun hukuttamisesta helvettiin, alkutekstissä käytetään kreikan kielen apollymi-verbiä. Sana vastaa heprean kielen teonsanaa ābad, joka käännetään kreikankielisessä Vanhan testamentin muinaisessa Septuaginta-käännöksessä apollymi-sanalla. Molemmat sanat tarkoittavat täydellistä tuhoamista, peruuttamatonta hävittämistä, jonka kohteesta ei jää mitään jäljelle.

        Vanhan testamentin käsite sammumattomasta tulesta ei tarkoita tulta, joka ei koskaan sammu, vaan tulta, jota ei kyetä sammuttamaan. Se polttaa tulen kohteen poroksi ja sammuu sitten itsestään. Jerusalemin portit ja palatsit tuhoutuivat sammumattomassa tulessa. Nämä Jeremian sanat toteutuivat juutalaisten joutuessa Babylonin pakkosiirtoon 587/586 eaa. Tuli ei pala enää, vaan se sammui, kun portit ja palatsit olivat palaneet. Sitä vain ei voitu sammuttaa. (Jer. 17:27). Samoin ikuinen tuli ei tarkoita tulta, joka palaa ikuisesti, vaan tulta, joka tuhoaa kohteensa ikuisiksi ajoiksi.

        Hes. 26:15-21 -- Jumala ennustaa Tyyron kaupungin tuhoutuvan, ja olevan ikuisesti raunioitettu. Tyyro on kuitenkin olemassa ja asuttuna, vielä tänäkin päivänä. Tämä siksi, että ikuinen ei tarkoita päättymätöntä aikaa Raamatussa.

        Raamattu onkin itse itsensä paras selittäjä.

        Valitusvirret 4:6
        "Minun kansani syntivelka on kasvanut suuremmaksi kuin Sodoman synti. Sodoma tuhoutui HETKESSÄ, ihmiskäden koskematta."

        Juudaksen kirje 7:
        "Niin myös Sodoma ja Gomorra ja niiden ympärillä olevat kaupungit, jotka samalla tavoin kuin nekin harjoittivat haureutta ja antautuivat luonnonvastaisiin lihan himoihin, ovat varoittavana esimerkkinä kärsiessään IKUISEN TULEN RANGAISTUSTA."

        He saivat tekojensa mukaan mutta palaako siellä vielä tuo ikuinen tuli? Ei pala ja Raamattu sanookin, että tuo ikuinen tuli paloi hetkessä. Raamatussa sana ikuinen ei siis tarkoita päättymätöntä ajanjaksoa.

        Joonan ainias kalan vatsassa kesti vain kolme päivää.

        Joona 2:7
        "Minä vajosin alas vuorten perustuksiin asti, maan salvat sulkeutuivat ylitseni ainiaaksi. Mutta sinä nostit minut elävänä haudasta, Herra, minun Jumalani."

        Niin, Jumala tuhosi Sodoman ja Gomorran ikuisella tulella. Se ei pala enää, vaan palamisen lopputulos on ikuinen. Noita kaupunkeja ei enää ole, vaan ne kärsivät ikuisen tulen rangaistusta, olemattomuutta. Tästä syystä Jeesuksen sanat ikuisesta rangaistuksesta eivät tarkoita ikuista piinaa, vaan tuhoutumista ikuisiksi ajoiksi. (1. Moos.19:24–28; 2. Piet. 2:6; Juud. 7 RK 2012).

        Jumalattomat tosiaan tuhoutuvat hetkessä:

        Psalmi 68:3:… niin kuin savu hajoaa; niin kuin vaha sulaa tulen hohteessa, niin jumalattomat häviävät Jumalan kasvojen edessä.

        Ilmestyskirja piirtää eteemme kuvan jumalattomien hävittämisestä tulella ja tulikivellä. Sitä kutsutaan toiseksi kuolemaksi, ja kuvaus muistuttaa juuri Jeremian ja Jesajan kuvauksia jumalattomien tuhoamisesta. (Ilm. 20:9–15; 21:8).

        Näiden tosiasioiden valossa ajatus ikuisesta piinasta on väärä. Jumala hävittää kadotustuomion alaiset ihmiset kokonaan, eikä heistä jää mitään jäljelle. Malakian mukaan jumalattomat ovat kuin oljenkorsia, jotka poltetaan tulessa, eikä heistä jää jäljelle juurta eikä vartta. Obadja taas näki oman aikansa kansakuntien hävittämisessä esimaun lopullisesta jumalattomia kohtaavasta tuomiosta. Obadjan mukaan jumalattomat tulevat olemaan kuin heitä ei olisi koskaan ollut olemassa. (Mal. 3:19; Ob. 16).

        Kyseessä on iankaikkinen kuolema, josta ei ole paluuta. Iankaikkinen ero Jumalasta onkin melkoinen rangaistus:

        2. Tessalonikalaiskirje 1:9-10
        "9. He tulevat kärsimään rangaistuksena iankaikkisen kadotuksen erossa Herran kasvoista ja hänen voimansa kirkkaudesta, 10. kun hän tulee, että hän sinä päivänä kirkastuisi pyhissään ja olisi ihmeteltävä kaikissa uskovissa. Olettehan te uskoneet meidän todistuksemme."

        Hyvä kommentti!

        Monet uskovat luulevat myös Jumalan kiduttavan pahimpia kadotukseen joutuvia enemmän ja pidemmän aikaa kuin niitä, jotka joutuvat kadotukseen ja ovat vain vähän rikkoneet Jumalaa vastaan. Ja jotkut pitävät äärimmäisen oikeudenmukaisena, että Saatanaa pidettäisiin hengissä tulimeressä kaikista kauimmin, kun on kerran kaikista pahin tyyppi. Mutta se ei olisi oikeudenmukaista.

        Tuollainen alkukantainen kidutusoppi ei pidä kaikkaansa. Raamattu sanoo, että tuli nielee heidät eikä heitä enää ole. Heille käy kuin Sodoman ja Gomorran.

        Valitusvirret 4:6
        "Minun kansani syntivelka on kasvanut suuremmaksi kuin Sodoman synti. Sodoma tuhoutui HETKESSÄ, ihmiskäden koskematta."

        Kerrottiinko Sodomasta mitään vähänkään sen suuntaista, että joku jäisi yliluonnollisella tavalla pidemmäksi aikaa henkiin liekeisssä? Ei kerrottu, kaikki kävi hetkessä. Missään päin Raamattua ei kerrota mitään sen suuntaista, että jotkut kärsisivät pidempään kuin toiset. Se, että joku joutuisi kärsimään kadotuksessa pidempään kuin mitä ruumis ja henki normaalistikin kestävät tulessa, viittaisi hetkelliseen sielun kuolemattomuuteen. Uskon, kuten adventistit, ettei sielu ole kuolematon. Sitäpaitsi, ihmisten tahallinen kiduttaminen ei olisi rakastavan Jumalan luonteen mukaista.

        Se, että Raamattu toteaa, että kaikki saavat tekojensa mukaan tarkoittaa yksinkertaisesti sitä, että jos on ollut Jumalalle kelvollinen, pääsee taivaaseen ja uuteen maahan ja jos on lopullisesti hyljännyt Jumalan, joutuu kadotukseen. Se on tekojen mukaista. Missään Raamatussa ei sanota, että ne, jotka ovat vähän kiltempiä pelastettuja kuin toiset, pääsevät taivaaseen vähän pidemmäksi aikaa. Tai että ne, jotka ovat tehneet enemmän hyviä tekoja, palkittaisiin jotenkin paremmin taivaassa kuin ne, jotka ovat juuri ja juuri tehneet riittävästi tekoja ollakseen Jumalan silmissä pelastettuja. Ei, vaan pelastus on lahja ilman tekoja. Kaikki saavat saman palkan. Se Raamatussa kyllä lukee. Sen voi nähdä Jeesuksen vertauksista, jotka kertovat taivasten valtakunnasta. Jumala on tasapuolinen ja oikeudenmukainen, ei kiduttaja. Jumala ei tuomitse hyvien tekojenkaan kanssa niin, niin miksi sitten pahojen tekojen kanssa tuomittaisiin niin?

        Tuollainen väärä oppi on vain ilkikuristen uskovaisten kuvitelmia. Sellaisten, jotka haluavat saada jotakin hyvitystä omalle kärsimykselleen. Olisi sielua hivelevää saada kuulla Saatanan joutuvan kärsimään kadotuksessa enemmän kuin ihmisten, onhan hän niin paljon muita pahempi olento mutta se ei ole raamatunmukaista. Raamattuun ei voi lähteä keksimään omia oppejaan. Vaikka kuinka sukupolvet ennen tätä ovat opettaneet tätä raamatunvastaista oppia, se ei tee siitä totta. JOS jumala toimisi ihmistä vastaan tällaisella logiikalla, löytyisi siitä viitteitä Raamatusta. Erityisesti siitä pitäisi löytyä viitteitä Vanhan testamentin puolelta, jossa Jumala tappoi tai tapatti paljon pahoja ihmisiä mutta missään Vanhassa testamentissa ei sanota että jotkut olisivat pysyneet hengissä yliluonnollisella tavalla pidempään tapettaessa, kuin toiset. Silti hekin saivat tekojensa mukaan.

        Jeesus kantoi ristillä kuollessaan meidän syntivelkamme. Synnin rangaistus ei siis pahimmankaan syntisen kohdalla voisi olla ajallisesti tai kärsimyksen puolesta suurempi kuin mitä tapahtui ristillä. Samalla käy selväksi, että tuli on Raamatun helvettikuvauksissa toisarvoinen asia. Jos tuli olisi pääasia, ei Jeesus kärsinyt synnin rangaistusta. Tuli ei liittynyt ristinkuolemaan mitenkään. Vaikka risti aiheuttaa suuren fyysisen kärsimyksen - ei hänen kokemansa ruumiillinen kipu ollut asian ydin. Se löytyy sanoista: Jumalani, Jumalani, miksi minut hylkäsit. Jeesus opettikin, että sitä palvelijaa, joka tiesi Herransa tahdon, mutta ei tehnyt valmisteluja, rangaistaan monella lyönnillä. Tuomio on henkisellä puolella: ero Jumalasta on ikuinen ja pysyvä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ilm 14:12: "Tässä on pyhien kärsivällisyys, niiden, jotka pitävät Jumalan käskyt ja Jeesuksen uskon."

        Pelastetut tunnistaa siis siitä, että he pitävät Jumalan käskyt ja heillä on Jeesuksen usko. Paljon on kiistelyä siitä, mikä on Jumalan käskyjen sisältö ja merkitys pelastuksen kannalta mutta useimmiten unohdetaan, että pelastetuilla on myös Jeesuksen usko. Mitä se tarkoittaa? Miten Jeesus uskoi? Mitä hän uskoi? Uskotko sinä niin kuin Jeesus uskoi?

        Mitä Jeesus uskoi esimerkiksi taivaasta ja helvetistä? Monet luulevat, että Raamatussa puhuttaisiin helvetissä ikuisesti palavista ihmisistä. Jotkut uskovat jopa siihen, että mitä syntisempi ihminen, sitä pidempi kidutus helvetissä. Monet luulevat, että Raamatun mukaan ihmisen kuollessa hänen sielunsa livahtaisi taivaaseen. Vanhan testamentin uskovat eivät uskoneet näin. Jeesuksen usko perustui Vanhan testamentin aikaisiin uskomuksiin, joten mihin Jeesus Itseasiassa uskoi?

        1. Jeesuksen aikaan ei uskottu, että olisi olemassa konkreettinen taivas, johon ihmiset tai sielut kuolemansa jälkeen menevät. He eivät uskoneet myöskään olemassa olevaan helvettiin, joka olisi konkreettinen paikka. Vanha testamentti ei missään kohtaa kerro, että ihmisellä olisi sielu, joka nousisi taivaaseen ihmisen kuollessa. Jeesus ei tiennyt tällaisista opeista mitään, joten hän ei uskonut sielun siirtymiseen ihmisestä mihinkään ihmisen kuoltua. Nämä opetukset eivät kuuluneet juutalaisten eivätkä kristittyjen opetuksiin.

        2. Jeesus uskoi, että ajan lopussa Jumala tuhoaisi pahan voimat ja elossa olevat pahat ihmiset sekä palkitsisi hyvät maanpäällisellä ikuisella hyvällä valtakunnalla. Hän uskoi, että ajan lopussa kuolleet herätettäisiin ja herätetyistä pahat tuhottaisiin ja hyvät pääsisivät elämään tuossa ikuisessa valtakunnassa. Pahat pysyisivät kuolleina ikuisesti. Jeesus uskoi, että ikuinen valtakunta toteutuisi maan päällä, jossa ihmiset eläisivät ruumiillisessa muodossa, ei henkinä. Ei taivaassa. Jeesus ei uskonut ikuisen kidutuksen paikkaan, jossa pahat kärsisivät pitkiä aikoja. Pahojen loppu oli Jeesuksen uskomuksen mukaan nopea ja kertakaikkinen.

        3. Jeesus ei uskonut, että kuoleman jälkeen pahat joutuisivat kärsimään helvetissä ikuisesti. Jeesus uskoi, että pahat tuhotaan kerralla eikä heillä ole ikuista elämää eikä ikuista kidutusta.

        4. Uskomus helvettiin ja taivaaseen eivät ole juutalaista eikä kristillistä alkuperää vaan ne tulevat kreikkalaisesta filosofiasta. Varhaisin viittaus taivaan ja helvetin filosofiasta löytyy Platonin kirjoituksista. Kyseessä ei siis ole edes uskonto vaan filosofinen ajattelumalli. Sielun kuoleman jälkeinen ihmisestä poistuminen  kuuluu myös tähän kreikkalaiseen filosofiaan, ja siitä löytyy selkeitä mainintoja aikalaisten kirjoituksista, mm Platonin kirjoituksista.

        5. Kaksi maailmanhistorian merkityksellistä henkilöä olivat Jeesus ja Sokrates. Sokrates uskoi, että on kaksi vaihtoehtoa, miten ihmiselle käy kuoleman yhteydessä. Ihminen joko päätyy kuoltuaan syvään uneen, jossa ei nähdä unia TAI hän pääsee tietoiseen kuoleman jälkeiseen elämään, jossa hän voi parantaa maailmaa ja keskustella syvällisistä, mielenkiintoisista asioista muiden hyvien ihmisten kanssa, vaikkapa edesmenneitten sukulaistensa kanssa. Jeesus uskoi, että ihminen joko lakkaa olemasta kuoltuaa tai jatkaa kuolemansa jälkeen elämäänsä Jumalan ikuisessa hyvässä valtakunnassa. Nämä ovat hyvin lohdullisia asioita lopun kannalta. Kuoleman jäljeen on vain mukavia asioita: nopean kuoleman jälkeen ikuista hyvän yön unta tai ikuista hyvää elämää. Ei ikuista kidutusta kadotuksessa.

        Näin uskoo Raamatun ajan kulttuurien ja historian asiantuntija ja tutkija Bart D. Ehrman, joka katsoo näitä asioita täysin historiallisesta näkökulmasta ilman teologisia taakkoja, jotka vaikuttaisivat hänen tulkintoihinsa. Miksi kirkkokunnat opettavat valheellisia oppeja kuolemasta, taivaasta ja sielusta?

        Lähde:

        https://youtu.be/L0-tFahPVIU

        Jeesus tiesi, Hänen ei tarvinnut uskoa. Nyt kun ihmiset vielä ymmärtäisivät mitä hän tiesi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Puhut täyttä potaskaa. Vaikutat harhoppiselta Parhamilaiselta.

        Kyllä Jeesus tiesi, että ihminen menee henkiruumiina eli sieluna kuoltuaan Tuonelaan, jossa elämä jatkuu.
        Rikas mies meni sinne vaivan puolelle ja Lasarus pääsi parammalle puolelle, jossa oli parempi ilmastointi.
        Jeesus puhuu viiimeisestä tuomiosta, jossa ihmiset jaetaan vuohiin ja lampaisiin.

        Matt. 25:46

        "Ja niin he lähtevät, toiset iankaikkiseen rangaistukseen, mutta vanhurskaat iankaikkiseen elämään." [Dan. 12:2; Joh. 5:29; Room. 2:7,8; Ilm. 20:15]

        Jeesuksen sanojen "iankaikkinen rangaistus" pitäisi tosiaan olla vinkki rangaistuksen pituudesta. Vai onko lukutaito jo katoavaa kansanperintöä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jeesuksen sanojen "iankaikkinen rangaistus" pitäisi tosiaan olla vinkki rangaistuksen pituudesta. Vai onko lukutaito jo katoavaa kansanperintöä?

        "Vai onko lukutaito jo katoavaa kansanperintöä?"

        Jos vain Raamatun suomentajatkin kääntäisivät sanan iankaikkinen oikein ilman, että he korvasyyhyynsä kääntävät sen väärin. Jos lukee alkutekstejä, jota lukutaitoa sinulla ei ilmiselvästikään ole, voi päätyä juuri siihen johtopäätökseen, johon sinä päädyit.


    • Anonyymi

      "Menkää siis ja tehkää"...minulle opetusLAPSIA kastamalla ja sitten opettamalla heille KÄSKYT.

      Room. 2:13 sillä eivät lain kuulijat ole vanhurskaita Jumalan edessä, vaan lain noudattajat vanhurskautetaan.

      • Anonyymi

        Jeesus sanoo saman asian näin:Jeesus vastasi: "Totisesti, totisesti: jos ihminen ei synny vedestä ja Hengestä, hän ei pääse Jumalan valtakuntaan."

        1. Kor. 12:13 Meidät kaikki, olimmepa juutalaisia tai kreikkalaisia, orjia tai vapaita, on kastettu yhdeksi ruumiiksi. Yksi ja sama Henki on yhdistänyt meidät, kaikki me olemme saaneet juoda samaa Henkeä.


    • Anonyymi

      Jer.2:22 Vaikka pesisit itsesi saippualla ja käyttäisit paljon lipeätä, saastaiseksi jää sittenkin sinun syntisi minun edessäni, sanoo Herra. 1Piet.3:21-22 Tämän vertauskuvan mukaan vesi nyt teidätkin pelastaa, kasteena - joka ei ole lihan saastan poistamista, vaan hyvän omantunnon pyytämistä Jumalalta - Jeesuksen Kristuksen ylösnousemusen kautta, hänen, joka on mennyt taivaaseen ja on Jumalan oikealla puolella; ja hänen allensa ovat enkelit ja vallat ja voimat alistetut. Ps.110:1-2. Room.8:34. Ef.1:20-23

    • Anonyymi

      1Kor.2:6-10. 1Kor.15:45-47 Niin on myös kirjoitettu: Ensimmäisestä ihmisestä, Aadamista, tuli elävä sielu; viimeisestä Aadamista tuli eläväksitekevä henki. Mutta minä on hengellistä, se ei ole ensimmäinen, vaan se, mikä on sielullista, on ensimmäinen; sitten on se, mikä on hengellistä. Ensimmäinen ihminen oli maasta, maallinen, toinen ihminen on taivaasta. Joh.3:13,31

    • Anonyymi

      Adventiisit ja heistä erkani Jehovantodistajat, Mormonismi ja Helluntailaisuus.

      Kaikissa niissä on samoja opillisia elementtejä, koska ne ottivat vaikutteita toisiltaan kun uususkontojaan Amerikassa perustivat.

      • Anonyymi

        Kaikkien Amerikasta alkaneiden uususkontojen asiat tulisi käsitellä erossa Kristinuskoon kuuluvien asioiden kanssa omassa osastossaan "Uususkonnot" tai Anabaptistiset lahkot.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaikkien Amerikasta alkaneiden uususkontojen asiat tulisi käsitellä erossa Kristinuskoon kuuluvien asioiden kanssa omassa osastossaan "Uususkonnot" tai Anabaptistiset lahkot.

        helluntailaisuuden juuret senverran happpamia, että anti olla vaan . . .


    • Anonyymi

      > Mihin muuhun uskomista pelastus muka vaatisi?

      Pelastuminen ei vaadi mitään. syntien anteeksianto on tarjolla ilmaiseksi ja siten voi pelastua tuomiolta, joka tulisi synnin vuoksi. Mutta, ikuinen elämä on luvattu vain vanhurskaille. Siksi, ikuisen elämän saamiseksi ihmisen tulisi olla vanhurskas.

      "Ja nämä menevät pois iankaikkiseen rangaistukseen, mutta vanhurskaat iankaikkiseen elämään."
      Mat. 25:46

      " Sillä synnin palkka on kuolema, mutta Jumalan armolahja on iankaikkinen elämä Kristuksessa Jeesuksessa, meidän Herrassamme."
      Room. 6:23

      • Anonyymi

        Mikä on vanhurskas? Ei taida olla oikea sana?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikä on vanhurskas? Ei taida olla oikea sana?

        > Mikä on vanhurskas? Ei taida olla oikea sana?

        Kyllä vanhurskas on oikea sana. Se tarkottaa mm. seuraavaa:

        "...Se, joka vanhurskauden tekee, on vanhurskas, niinkuin hän on vanhurskas. Joka syntiä tekee, se on perkeleestä, sillä perkele on tehnyt syntiä alusta asti. Sitä varten Jumalan Poika ilmestyi, että hän tekisi tyhjäksi perkeleen teot. Ei yksikään Jumalasta syntynyt tee syntiä, sillä Jumalan siemen pysyy hänessä; eikä hän saata syntiä tehdä, sillä hän on Jumalasta syntynyt. Siitä käy ilmi, ketkä ovat Jumalan lapsia ja ketkä perkeleen lapsia. Kuka ikinä ei tee vanhurskautta, hän ei ole Jumalasta, ei myöskään se, joka ei veljeänsä rakasta."
        1 Joh. 3:7-10


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        > Mikä on vanhurskas? Ei taida olla oikea sana?

        Kyllä vanhurskas on oikea sana. Se tarkottaa mm. seuraavaa:

        "...Se, joka vanhurskauden tekee, on vanhurskas, niinkuin hän on vanhurskas. Joka syntiä tekee, se on perkeleestä, sillä perkele on tehnyt syntiä alusta asti. Sitä varten Jumalan Poika ilmestyi, että hän tekisi tyhjäksi perkeleen teot. Ei yksikään Jumalasta syntynyt tee syntiä, sillä Jumalan siemen pysyy hänessä; eikä hän saata syntiä tehdä, sillä hän on Jumalasta syntynyt. Siitä käy ilmi, ketkä ovat Jumalan lapsia ja ketkä perkeleen lapsia. Kuka ikinä ei tee vanhurskautta, hän ei ole Jumalasta, ei myöskään se, joka ei veljeänsä rakasta."
        1 Joh. 3:7-10

        Onko vanhurskas sama kuin Jumala?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko vanhurskas sama kuin Jumala?

        > Onko vanhurskas sama kuin Jumala?

        Jumala on vanhurskas, mutta myös muut kuin Jumala voivat olla vanhurskaita, eli oikeamielisiä.


    • Tulis Uskoa koko Pyhä Raamattu Pelastuakseen Rakas Anonyymi !

      Ei kaikkea silti tarvii ymmärtää Pelastuakseen !!!

      • Anonyymi

        Missään kohtaa Raamattua ei sanota niin, että Raamattu pitäisi uskoa pelastuakseen.

        Toki minulla onkin sellaisia asioita, joita en ymmärrä, kuten jumalan kolmiyhteisyys ja se, miten joku voi olla samaan aikaan ihminen ja jumala. Pidänkin Jeesusta joko ihmisenä tai jumalana. En myöskään voi ymmärtää miten Jeesus olisi voinut saada alkunsa ilman miestä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Missään kohtaa Raamattua ei sanota niin, että Raamattu pitäisi uskoa pelastuakseen.

        Toki minulla onkin sellaisia asioita, joita en ymmärrä, kuten jumalan kolmiyhteisyys ja se, miten joku voi olla samaan aikaan ihminen ja jumala. Pidänkin Jeesusta joko ihmisenä tai jumalana. En myöskään voi ymmärtää miten Jeesus olisi voinut saada alkunsa ilman miestä.

        Rakas Anonyymi !

        Monessa paikkassa sanotaan että ilman Usko Jeesukseen,,,,
        joka Pyhä Raamatu opettaa ,, että se vie ihminen helvettiin !!

        Mutta pyydä sin' Pyhä Henki elämään joka sinua opettaa ja tuo esiin sitä salattu Hengellistä viisauutta joka ihminen pystyy saamaan Jumalalta !!


    • Usein itse mietin että sotilaat asettuu kuoleman vaaraan useita kertoja, vanhemmat raataa lasten hyväksi ja kuolee syöpään tms. Nuorena, pakolaiset lähtee pitkälle matkalle tuntemattomaan ilman mitään. Monet luopuu kaikesta. Heihin verraten ansio tekojemme on aina vähäinen vaikka tekisimme mitä tekoja.
      Kuitenkin Daniel mainitsee aionin 980-1470 jKr jolloin PAHAT TEOT SOVITETAAN...
      Rooma näytti miten. Väärä oppi johti inkvisitioon, aneita sai ostaa samoin messuja, pyhiinvaellus, ristiretki etc. Suuria uhreja ja suuria tekoja.
      Tohtori Luther toi melko vesitetyn evankeliumin sen suhteen miten paljon aiemmin ponnisteltiin.

      • Aivan Rakas ! TapioAKangasaho !!!!

        Todella väärä oppi johti inkvisiition .

        Ja Lutherin armon oppi ei ollut paljon parempi joka saa aikaan käänynäisiä.

        Mutta mikä oli tuo sovitus mistä puhut ? Mikä oppi se on >>>

        Kuitenkin Daniel mainitsee aionin 980-1470 jKr jolloin PAHAT TEOT SOVITETAAN...


    • Anonyymi

      5Moos.4:35 Sinun on annettu se nähdä, tietääksesi, että Herra on Jumala, eikä muuta jumalaa ole kuin hän. 5Moos.6:4 Kuule, Israel! Herra, meidän Jumalamme, Herra on yksi. 5Moos.32:39 Katsokaa nyt, että minä, minä olen, eikä yhtäkään jumalaa ole minun rinnallani. Minä kuoletan ja minä teen eläväksi, minä lyön ja minä parannan; eikä ole sitä, joka pelastaisi minun käsistäni. Jes.45.5-7. Mark.12:29 Jeesus vastasi: Eensimmäinen on tämä: Kuule, Israel: Herra, meidän Jumalamme, Herra on yksi ainoa. 1Kor.8:4 Mitä nyt epäjumalille uhratun lihan syömiseen tulee, niin tiedämme, ettei maailmassa ole yhtään epäjumalaa ja ettei ole muuta Jumalaa kuin yksi.Gal.3:20 Välimies taas ei ole yhtä varten; mutta Jumala on yksi. 1Tim.2:5 Sillä yksi on Jumala, yksi myös välimies Jumalan ja ihmisten välillä, ihminen Kristus Jeesus. Joh.17:3

      • Voiko olla selvemmin kirjoitettu >>> Jeesus Hän näki joka on Karitsa ja Jumala >>>>>

        Ilm. 21:22

        Mutta temppeliä minä en siinä nähnyt; sillä Herra Jumala, Kaikkivaltias, on sen temppeli, ja Karitsa.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      570
      3780
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3278
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2771
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2699
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2094
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2051
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1857
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1825
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1740
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1709
    Aihe