Kirja on hyvä käyttöliittymä ihmisen ja tekstin kohtaamisessa

Anonyymi

Viimeksi luin Jyrki Lehtolan kirjat "Tesla metsässä" ja "Tunteista". Molemmat sisältävät esseitä meistä itsestämme, ironisia kertomuksia asioista päälaelleen käännettynä tajutaksemme kuinka kauas maalaisjärjestä voimme etääntyä. Kirjat ovat älyllisesti virkistäviä ja hauskoja, jos pystyy nauramaan itselleen.
Mistä kirjoista olet itse saanut elämyksiä, hengen ravintoa ja nauttinut tänä syksynä?

119

1702

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Merete Mazzarellan kirjan Syksystä syksyyn olen lukenut viimeksi, pidän siitä kuten kaikista hänen kirjoistaan. Ne ovat pohdiskelevat rauhallisesti asioita ja ilmiöitä. Tässä kirjassa nousee pintaa vanheneminen yhtenä aiheena.

    • Anonyymi

      Lehtolan esseet on teräviä, piikikkäitä & hauskoja, mutta niitä ei voi suositella kaikille, joissakin niissä esiintyy "katukieltä" , mikä pöyristyttää tiettyjä ryhmiä.

    • Anonyymi

      Monet katsovat nykyään asiakseen kertoa tarinansa ja monilla onkin kiinnostavaa kerrottavaa. Jyri Häkämiehen tarina kirjassa "Väistämättä" käsittelee 2000-lukua elinkeinoelämän ja politiikan parissa. Eipä ollut paljon uutta. Kirja jää vaisuksi jos asioita muutenkin seuraa.

    • Autofiktion rinnalle on vahvasti nousemassa biofiktio.
      Biofiktion pääosassa ei tarvitse olla välttämättä joku ansioitunut tai tunnettu henkilö; riittää kun tarina on hyvin kerrottu ja ihmisen elämästä löytyy riittävästi mielenkiintoista kerrottavaa. Olen aina ollut sitä mieltä, että jokainen meistä on laulun arvoinen, monet jopa kirjan arvoisia.
      Täytyy kuitenkin pitää mielessä ett tässä fiktio on keskeisessä osassa.
      "Lempeät tuulet Tyyneltämereltä " on omaelämänkerta romaanin muodossa, ei autofiktiota.
      "Kuolema Tuhannen uolen lahdella" on selkeästi biofiktiota.
      Olen aina ollut vähän aikaani edellä :))

      • Anonyymi

        ”Toiset jopa kirjan arvoisia.”


      • Anonyymi

        Siksi se oli hieman sekainen, kun mainitsit kirjasi olevan biofiktiota, nimittäin venkula-veljesi käänteet kirjassa , aiheuttivat hajottavan tunteen sisällölle.
        Muuten luin ihan mielenkiinnolla loppuun!

        V


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ”Toiset jopa kirjan arvoisia.”

        Toisille on mahtavaa olla edelläkävijä indie-genressä, joka edustaa kaikkea tuhertamista, jolla ei ole kaupallisen menestymisen mahdollisuuksia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toisille on mahtavaa olla edelläkävijä indie-genressä, joka edustaa kaikkea tuhertamista, jolla ei ole kaupallisen menestymisen mahdollisuuksia.

        Mykistävää. Kyetä lumoutumaan yhä uudestaan ja uudestaan omista "indie" -kirjoistaan. Aloituksessa kysyttiin mistä kirjoista olet saanut elämyksiä tänä syksynä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mykistävää. Kyetä lumoutumaan yhä uudestaan ja uudestaan omista "indie" -kirjoistaan. Aloituksessa kysyttiin mistä kirjoista olet saanut elämyksiä tänä syksynä.

        Minäkin ihastuin, suorastaan mykistyin omien kirjojeni tuomasta hurmiosta.
        Varsinkin "Hempeät Huulet Väli-lihamerellä" sai aikaan euroforisia tunteenpurkauksia sisimmässäni.
        Ja "Elämä Viidensadan Jousen poukamassa" vasta antoi minulle sellaisen lukuelämyksen, että vieläkin itkettää.

        En olisi voinut ikinä edes aavistaa, kuinka helvetin hyvä minä olen!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minäkin ihastuin, suorastaan mykistyin omien kirjojeni tuomasta hurmiosta.
        Varsinkin "Hempeät Huulet Väli-lihamerellä" sai aikaan euroforisia tunteenpurkauksia sisimmässäni.
        Ja "Elämä Viidensadan Jousen poukamassa" vasta antoi minulle sellaisen lukuelämyksen, että vieläkin itkettää.

        En olisi voinut ikinä edes aavistaa, kuinka helvetin hyvä minä olen!

        Lisää tällaista nauru tekee hyvää!


    • "Keskeisempää on tarjota päähenkilön elämään kiinnostava näkökulma, jolloin rohkeatkin tulkinnat ovat mahdollisia."
      https://www.kotus.fi/nyt/kuukauden_sana/kuukauden_sanat_2021/kuukauden_sana_syyskuussa_2021_on_biofiktio.36849.news
      Tämä oli juuri pointtini tässä jälkimmäisessä kirjassani ja aion hyödyntää seuraavassakin. Lähtökohtana oikean, ei keksityn, ihmisen elämä ja kohdentaa jotain tiettyä vaihetta, tapahtumaa tai ominaisuutta etsien siitä uusia näkökulmia, tulkintoja,selvennyksiä.
      Lähes kaikkien ihmisten elämästä löytyy tällainen bifoiktio-näkökulma, mutta suuri ero on siinä, kiinnostuuko kustantaja julkaisemaan kirjaa jonkun "taviksen" elämästä ja josta suuri yleisö ei ole kiinnostunut.
      ***
      Mietin tätä juuri lukiessani Henning Mankellin dekkaria ihmiskaupasta "Tea Bag) jonka alkupuolella kirjailija keskustelee kustantajansa kanssa aiheesta ja kustantaja vaatii kirjaa "jota tullaan myymään 45 000 kappaletta" kun kirjailija haluaa kirjoittaa maahanmuuttajatytöstä ja hänen sopeutumisestaan Ruotsiin, joka kustantajan mukaan myisi "4300 kappaletta maksimi ja nekin vain siksi että kirjoittaja on tunnettu runoilija"

      Meillä indie(omakustanne)kirjailijoilla ei ole sitä huolta; jos kirjoitamme ja julkaisemme vain omaksi iloksemme niin voimme kirjoittaa mistä haluamme.

      • Kotus julkaisee aina kuukauden sanan, eli uutta ilmiötä tai asiaa merkitsevän uudissanan, ja viime kuun sana on biofiktio eli elämäkertaromaani, osittain keksitty tarina todellisesta henkilöstä.

        Biofiktioiden lukijakunta saattaa olla melkoisen kriittistä, sillä monella on tietty, piintynytkin käsitys tunnetuista historian henkilöistä, jo oppikirjojen, monien tutkimusten ja elämäkertojenkin kautta. Lähihistorian henkilöistä on saatavilla paljon dokumentoitua tietoa, voi olla henkilökohtaisiakin kontakteja. En ole ollut koskaan erityisemmin innokas elämäkertojen lukija, en varsinkaan poliittisten henkilöiden, ehkä nämä biografiat tempaavat paremmin mukaansa.

        Pidin kovasti Minna Rytisalon kirjasta Rouva C, joka kertoo Minna Canthista keskittyen enemmän hänen naisellisuuteensa, tyttären rooliin, äitiyteen, nuoreen avioliittoon, rakkauteen ja leskeksi jäämiseen. Myös ajankuva Jyväskylän seminaarissa on eloisaa luettavaa.
        Johanna Venhon kirjan Sylvi kekkosesta aikanaan luin, ja sekin jäi myönteisenä kokemuksena mieleen, ilman muuta Tovekin kiinnostaa. Kirjailija antaa jonkin uuden näkökulman henkilöön, vähemmän tunnetun, mutta kyllähän sen biofiktiossakin pitäisi olla totuuden kanssa sopusoinnussa - vai pitäisikö? Raija Oraselta on ilmestynyt biofiktioita, ja nyt muistuu mieleen Fanny, joka kertoo Sinebrykoffin sukuun naidusta näyttelijästä. En siihen oikein saanut makua, tosin henkilökin oli minulle tuntematon. Saa nähdä, miten nappaa uusi Anita Välkistä kertova kirja. Jonoa on uutuuksiin, toivottavasti niitä ei kaluta puhki kritiikeissä, ennen kuin saan käsiini.

        Juuri nyt luen Hannu Mäkelän tänä vuonna ilmestynyttä kirjaa nimeltä Pilven reuna. Siinä yksinäinen jo ikääntynyt ja kyynistynytkin toimittaja Ilmari tapaa kahvilassa Elinan, johon heti rakastuu palavasti ja jonka kanssa alkaa viestitellä somessa yötä päivää, toki he tapaavatkin. Rakastumisessa on samanlaista ehdottomuutta ja heittäytymistä kuin nuorilla, mies herää kuin uudelleen eloon. Mäkelä on hyvin tuottelias, ei lempikirjailijoihini kuuluva, mutta uutuushyllyn antina tarttui käteeni ja on ihan laatuisa luettava.

        Paloman elämä Kolumbiassa nuorena vaimona, äitinä ja leskenä sekä koulun perustajana tarjoaa ainesta vaikka laajempaankin kirjaan, ja uusi elämänvaihe Ruotsissa voisi antaa osaltaan vertailupohjaa. Luomisintoa edelleen!


      • Ramoona kirjoitti:

        Kotus julkaisee aina kuukauden sanan, eli uutta ilmiötä tai asiaa merkitsevän uudissanan, ja viime kuun sana on biofiktio eli elämäkertaromaani, osittain keksitty tarina todellisesta henkilöstä.

        Biofiktioiden lukijakunta saattaa olla melkoisen kriittistä, sillä monella on tietty, piintynytkin käsitys tunnetuista historian henkilöistä, jo oppikirjojen, monien tutkimusten ja elämäkertojenkin kautta. Lähihistorian henkilöistä on saatavilla paljon dokumentoitua tietoa, voi olla henkilökohtaisiakin kontakteja. En ole ollut koskaan erityisemmin innokas elämäkertojen lukija, en varsinkaan poliittisten henkilöiden, ehkä nämä biografiat tempaavat paremmin mukaansa.

        Pidin kovasti Minna Rytisalon kirjasta Rouva C, joka kertoo Minna Canthista keskittyen enemmän hänen naisellisuuteensa, tyttären rooliin, äitiyteen, nuoreen avioliittoon, rakkauteen ja leskeksi jäämiseen. Myös ajankuva Jyväskylän seminaarissa on eloisaa luettavaa.
        Johanna Venhon kirjan Sylvi kekkosesta aikanaan luin, ja sekin jäi myönteisenä kokemuksena mieleen, ilman muuta Tovekin kiinnostaa. Kirjailija antaa jonkin uuden näkökulman henkilöön, vähemmän tunnetun, mutta kyllähän sen biofiktiossakin pitäisi olla totuuden kanssa sopusoinnussa - vai pitäisikö? Raija Oraselta on ilmestynyt biofiktioita, ja nyt muistuu mieleen Fanny, joka kertoo Sinebrykoffin sukuun naidusta näyttelijästä. En siihen oikein saanut makua, tosin henkilökin oli minulle tuntematon. Saa nähdä, miten nappaa uusi Anita Välkistä kertova kirja. Jonoa on uutuuksiin, toivottavasti niitä ei kaluta puhki kritiikeissä, ennen kuin saan käsiini.

        Juuri nyt luen Hannu Mäkelän tänä vuonna ilmestynyttä kirjaa nimeltä Pilven reuna. Siinä yksinäinen jo ikääntynyt ja kyynistynytkin toimittaja Ilmari tapaa kahvilassa Elinan, johon heti rakastuu palavasti ja jonka kanssa alkaa viestitellä somessa yötä päivää, toki he tapaavatkin. Rakastumisessa on samanlaista ehdottomuutta ja heittäytymistä kuin nuorilla, mies herää kuin uudelleen eloon. Mäkelä on hyvin tuottelias, ei lempikirjailijoihini kuuluva, mutta uutuushyllyn antina tarttui käteeni ja on ihan laatuisa luettava.

        Paloman elämä Kolumbiassa nuorena vaimona, äitinä ja leskenä sekä koulun perustajana tarjoaa ainesta vaikka laajempaankin kirjaan, ja uusi elämänvaihe Ruotsissa voisi antaa osaltaan vertailupohjaa. Luomisintoa edelleen!

        Kiitos @Ramoona kannustuksesta ja tottahan se on että noihin Kolumbian vuosiini mahtuu sata tarinaa, joista jokaisesta voisi kirjoittaa kirjan, mutta jokainen vuosi joka kuluu siitä ajasta tekee sen aina vain epätodennäköisemmäksi. Jonkinlaista novellikokoelmaa voisin harkita.
        Nyt kuitenkin olen aloittanut käännöstyöni toisen kirjani englanninkieliseksi versioksi; kirja on omistettu päähenkilön tyttärelle ja koska hänen suomenkielen taitonsa ei riitä pitkän kirjoitetun tekstin lukemiseen, niin haluan kirjoittaa sen saman hänelle englanniksi.


    • Anonyymi

      Ei voi olla kehaisematta kirjailija, ex-päätoimittaja A.-P. Pietilän teosta "Erkon verikoira". Se on kuvaus mahtiyhtiö Sanoman sisäpiireistä ja Suomen poliittisesta elämästäkin. Nimen "Erkon verikoira" antoivat Pietilälle kepulaiset. Sujuvaa tekstiä ja mielenkiintoista asiaa, joka imaisee mukaansa.

      • Anonyymi

        Listalla on, jota odottelen. Pietilä on taitava kirjoittaja, varmasti mielenkiintoista luettavaa; hevosen suusta.


    • Minä taidan olla niin yksoikoinen lukija, että en oikein tuolle biofiktiolle syty.
      Tai sitten vanhalla vie aikaa tottua..))

      Ramoonan mainitsemassa Rouva C:ssä minua suorastaan häiritsi tuo kirjailijan "päälle puhuminen", liikaa modernin feminismin äänenpainoja, mielestäni. Meidän muut kirjapiirin jäsenet kyllä siitä tykkäsivät.
      HS:n Jussi Ahlroth sen tunnon tulkitsi: "tulee vähän petetty olo". Kun kirja ei ollutkaan "totta"...))
      Toisaalta tuo viimeksi lukemani Heidi Köngäksen Sanda oli tietysti myös biofiktiota, kertoi omien isovanhempien tarinaa sisällissodan ajalta. Kirjasta kerroinkin jo lyhyesti tuolla kiikkustuolissa.
      Sain yllättäen kirjastoautolta täälläkin puheena olleen Jari Tervon uusimman
      "Pääskyt talvehtivat järven pohjassa". Saa nähdä tuleeko luetuksi. Yleissivistykseen tietysti kuuluisi, mutta sillä saralla en oikeastaan jaksa enää ponnistella..)) Juha Hurmeen Niemi-kirjakin makaa hyllyssä, lukemattomana.

      Ketjussa mainitun Merete Mazzarellan Syksystä syksyyn aion kyllä lainata tutulta.
      Melkein kaikki Mazzarellat olen lukenut.

      Minun välipala-lukemistani on nyt Anna-Leena Härkösen "Takana puhumisen
      taito". Taitaa olla kolumneista koottu pikku kirjanen. Härkönen kirjoittaa kevyesti ja mukaansatempaavasti, tekee tarkkoja havaintoja, viljelee sarkasmia ja itseironiaa taitavasti. Hänen huumorinsa on myös mieleeni.

      Eeva Kilven Sininen muistikirja on myös "työn alla". Päiväkirjamerkintöjä vv. 2002 - 2003, jolloin Eeva Kilpi oli 74-vuotias, jos oikein ynnäsin. Tuttuja tuntoja/tuttuja kokemuksia. On se juhlallista, että joku osaa kuvata niitä noin hienosti..))
      Vanhuus, yksinäisyys, kaipaus, ihmetys, ilot ja surut. Kaikki on tallessa, kaikki on käytettävissä ja niitä voi jakaa ainakin vertaisten kesken, elleivät muille kelpaa - vielä..))

      • Anonyymi

        Harvoin osallistun näihin kirjaketjuihin, kuten sanonut olen, olen kömpelö kirjoittamaan auki mietteitäni. Pidin "synninpäästönä" tuota Demeterin mainintaa Jukka Hurmeen "Niemen" jäämisestä kirjahyllyyn. Itselläni se jäi kesken ja palautin kirjastoon. Ei vaan ollut mielentilani sillä hetkellä otollinen.
        "Tuollapäin on highway", Heikki Herlinin isästään kirjoittama toi niin inhimillisen ja toisenlaisen kuvan Niklaksesta. Ainahan sielua hipaisee myös kuvatut paikatkin, jotka ovat itselle tuttuja ja merkityksellisiä.
        Anna-Leena Härkösen teksteistä olen pitänyt aina. Ovat raikkaita rehellisyydessään ja suoruudessaan.
        Biofiktiivisistä en pidä. Haluan pitää omat mielikuvani henkilöistä, joista olen ajansaatossa faktatietoa lukenut. Jätän lukematta, koska minusta tuntuisi melkein "härskiltä" luoda kuvaa, joka ei ole totta.

        Meillä on tyttärieni kanssa oma pieni kirjapiiri. Toisella on nyt menossa dekkarikausi ja toisella true crime, joten minä kuuntelen äänikirjana "Ihmisen lyhyt historia", Yuval Noah Harari.
        Äänikirjoja kuuntelemalla nuo sienten siivoamisetkin ovat sutjakkaasti sujuneet. Enää vajaa 4 litraa tälle sateiselle päivälle ;)

        brinkkala


      • Anonyymi kirjoitti:

        Harvoin osallistun näihin kirjaketjuihin, kuten sanonut olen, olen kömpelö kirjoittamaan auki mietteitäni. Pidin "synninpäästönä" tuota Demeterin mainintaa Jukka Hurmeen "Niemen" jäämisestä kirjahyllyyn. Itselläni se jäi kesken ja palautin kirjastoon. Ei vaan ollut mielentilani sillä hetkellä otollinen.
        "Tuollapäin on highway", Heikki Herlinin isästään kirjoittama toi niin inhimillisen ja toisenlaisen kuvan Niklaksesta. Ainahan sielua hipaisee myös kuvatut paikatkin, jotka ovat itselle tuttuja ja merkityksellisiä.
        Anna-Leena Härkösen teksteistä olen pitänyt aina. Ovat raikkaita rehellisyydessään ja suoruudessaan.
        Biofiktiivisistä en pidä. Haluan pitää omat mielikuvani henkilöistä, joista olen ajansaatossa faktatietoa lukenut. Jätän lukematta, koska minusta tuntuisi melkein "härskiltä" luoda kuvaa, joka ei ole totta.

        Meillä on tyttärieni kanssa oma pieni kirjapiiri. Toisella on nyt menossa dekkarikausi ja toisella true crime, joten minä kuuntelen äänikirjana "Ihmisen lyhyt historia", Yuval Noah Harari.
        Äänikirjoja kuuntelemalla nuo sienten siivoamisetkin ovat sutjakkaasti sujuneet. Enää vajaa 4 litraa tälle sateiselle päivälle ;)

        brinkkala

        "Jätän lukematta, koska minusta tuntuisi melkein "härskiltä" luoda kuvaa, joka ei ole totta."
        Minä olenratkaissut tuon "härskiyden" ongelman siten että kerron kirjan alussa, mikä osa on totta ja mikä tarua, elikkä spekulointia, miten asiat olisivat voineet tapahtua, ellei ole varmaa tietoa. En menisi myöskään tieten tahtoen vääristelemään totuutta.

        Kuitenkin ihmisen elämästä ja hänen ratkaisuistaan voi tehdä omia tulkintoja, niin kauan kuin se pidetää rehellisellä pohjalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Harvoin osallistun näihin kirjaketjuihin, kuten sanonut olen, olen kömpelö kirjoittamaan auki mietteitäni. Pidin "synninpäästönä" tuota Demeterin mainintaa Jukka Hurmeen "Niemen" jäämisestä kirjahyllyyn. Itselläni se jäi kesken ja palautin kirjastoon. Ei vaan ollut mielentilani sillä hetkellä otollinen.
        "Tuollapäin on highway", Heikki Herlinin isästään kirjoittama toi niin inhimillisen ja toisenlaisen kuvan Niklaksesta. Ainahan sielua hipaisee myös kuvatut paikatkin, jotka ovat itselle tuttuja ja merkityksellisiä.
        Anna-Leena Härkösen teksteistä olen pitänyt aina. Ovat raikkaita rehellisyydessään ja suoruudessaan.
        Biofiktiivisistä en pidä. Haluan pitää omat mielikuvani henkilöistä, joista olen ajansaatossa faktatietoa lukenut. Jätän lukematta, koska minusta tuntuisi melkein "härskiltä" luoda kuvaa, joka ei ole totta.

        Meillä on tyttärieni kanssa oma pieni kirjapiiri. Toisella on nyt menossa dekkarikausi ja toisella true crime, joten minä kuuntelen äänikirjana "Ihmisen lyhyt historia", Yuval Noah Harari.
        Äänikirjoja kuuntelemalla nuo sienten siivoamisetkin ovat sutjakkaasti sujuneet. Enää vajaa 4 litraa tälle sateiselle päivälle ;)

        brinkkala

        Nyt olet jo toinen, brinkkala, joka suosittelee tuota "Tuolla päin on highway"-kirjaa. M on siitä myös puhunut, ehkä joku muukin. Ei muuta kuin varaamaan..)) Taas...

        Näin se menee minullakin. Joskus vain ei löydä oikeata viritystä tietyn kirjan lukemiseen.

        Tuota Hararin kirjaa Sinisiru täällä aikanaan esitteli. Minulla on sekin (hyllyssä!). Toki ymmärsin, että se on merkittävä kuvaus, ennen muuta siitä, mitä on tulossa, millaiseksi maailma on muuttumassa, mutta kokonaisuutena kirja oli minulle "liian vaikea" hahmotettavaksi, vaikka siitä välittyi toivo: että ihminen keksii ja pärjää myös tulevaisuuden maailmassa. Ehkä täytyy vielä paneutua siihen, joskus..))

        Pääsisinpä sieneen minäkin. Lahjaksi sain suppilovahveroita ja sain niistä kastikkeen...
        Äläpäs aina mollaa omaa kirjoitustaitoasi. Ilmeikkäästi kirjoitat, omalla äänelläsi..))


      • Anonyymi
        Paloma01 kirjoitti:

        "Jätän lukematta, koska minusta tuntuisi melkein "härskiltä" luoda kuvaa, joka ei ole totta."
        Minä olenratkaissut tuon "härskiyden" ongelman siten että kerron kirjan alussa, mikä osa on totta ja mikä tarua, elikkä spekulointia, miten asiat olisivat voineet tapahtua, ellei ole varmaa tietoa. En menisi myöskään tieten tahtoen vääristelemään totuutta.

        Kuitenkin ihmisen elämästä ja hänen ratkaisuistaan voi tehdä omia tulkintoja, niin kauan kuin se pidetää rehellisellä pohjalla.

        "Minä olenratkaissut tuon "härskiyden" ongelman siten että kerron kirjan alussa, mikä osa on totta ja mikä tarua, elikkä spekulointia, miten asiat olisivat voineet tapahtua, ellei ole varmaa tietoa. En menisi myöskään tieten tahtoen vääristelemään totuutta."

        Aivan,Paloma, tuon on kirjoittajan näkemys. Lukijana onkin minusta hyvä tietää mitkä osuudet "on saattanut tapahtua". Olen varustettu sellaisilla mielikuvituksen lahjoilla, että faktojen pohjalta mielikuvani henkilöstä "on vaarassa särkyä". Tarkoitan, että kirjoittajalla saattaa olla aivan erilainen näkemys tapahtumien kuluista kuin minulla.
        Nämä ovat näitä "makuasioita". Jokaisella omansa.

        brinkkala


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nyt olet jo toinen, brinkkala, joka suosittelee tuota "Tuolla päin on highway"-kirjaa. M on siitä myös puhunut, ehkä joku muukin. Ei muuta kuin varaamaan..)) Taas...

        Näin se menee minullakin. Joskus vain ei löydä oikeata viritystä tietyn kirjan lukemiseen.

        Tuota Hararin kirjaa Sinisiru täällä aikanaan esitteli. Minulla on sekin (hyllyssä!). Toki ymmärsin, että se on merkittävä kuvaus, ennen muuta siitä, mitä on tulossa, millaiseksi maailma on muuttumassa, mutta kokonaisuutena kirja oli minulle "liian vaikea" hahmotettavaksi, vaikka siitä välittyi toivo: että ihminen keksii ja pärjää myös tulevaisuuden maailmassa. Ehkä täytyy vielä paneutua siihen, joskus..))

        Pääsisinpä sieneen minäkin. Lahjaksi sain suppilovahveroita ja sain niistä kastikkeen...
        Äläpäs aina mollaa omaa kirjoitustaitoasi. Ilmeikkäästi kirjoitat, omalla äänelläsi..))

        Juha Hurme mm. oli Turun kirjamessuilla. Kävimme viikonloppuna "meijän mökin" sieniapajilla tyttäreni kanssa ja messut jäi sen takia. Juha Hurme on mielenkiintoinen persoona ja olisin häntä mielelläni kuullut. Toki monia muitakin. Toisaalta tuo korona vielä.

        Syksy se on taas vuoden päästä ja uudet sienet. On mitä odotella :)

        brinkkala


      • Anonyymi kirjoitti:

        Juha Hurme mm. oli Turun kirjamessuilla. Kävimme viikonloppuna "meijän mökin" sieniapajilla tyttäreni kanssa ja messut jäi sen takia. Juha Hurme on mielenkiintoinen persoona ja olisin häntä mielelläni kuullut. Toki monia muitakin. Toisaalta tuo korona vielä.

        Syksy se on taas vuoden päästä ja uudet sienet. On mitä odotella :)

        brinkkala

        Ramoona kirjoittikin noista Turun Kirjamessuista, brinkkala. Varmasti paljon nähtävää/koettavaa. MInäkin tykkään Juha Hurmeesta, laaja-alainen ja konstailematon persoona. Vieraili tuolla toisen kunnan kirjapiirissä ja piti niin elävän ja mukaansatempaavan esityksen, että sai meidät introvertitkin ulos kuorestamme..))


    • Minä taas puolestani innostun helpolla kaikkeen uuteen tai ei kai biofiktio ole mitään varsinaisesti uutta, vaikka sana taitaa olla uusi. Luin ensimmäisen autofiktioni jo ainakin kymmenen vuotta sitten; se oli tosin vain käsikirjoitus romaaniksi, jota ei koskaan julkaistu. Sen oli kirjoittanut tätini ja se käsitteli hänen evakkomatkaansa, Kannakselle palaamista nuorena tyttönä, sotien välistä jälleenrakentamisen aikaa ja sitten lopullista lähtöä kun läpimurto alkoi. Se oli mielestäni todella mielenkiintoista niin kauan kun se perustui hänen omiin kokemuksiinsa, niin kauan kuin se oli omaelämänkertaa ja hän kuvasi todella elävästi sitä vaihetta elämässään. Loppupuoli käsikirjoituksesta oli tekaistua, sepitettyä tarinaa, jota hän esitti todellisena ja koska tunsin ja tiesin hänen elämäntarinansa, niin se ei mielestäni tuottanut samanlaista lukunautintoa.

      Nyt havaitsen kirjoittaneeni itse biofiktion oman veljeni elämästä; kohdistaen kertomuksen hänen viimeisiin vuosiinsa ja etsien syytä hänen itsetuhoiseen käyttäytymiseensä ja kuolemaansa.

      Biofiktion kirjoittamisessa on se hyvä puoli, että koska se perustuu jonkun tietyn henkilön todelliseen elämään, niin se on helppo ankkuroida faktojen ympärille ja sitten kohdentaa tai syventää jotain tiettyä vaihetta, jotain tiettyä ratkaisevaa kohtaa, jotain tiettyä näkökulmaa.

    • Anonyymi

      Ajattelin ottaa Agricolan "ajankuvana" ja rinnakkaishistorian selkeyttäjänä, jos se vetää mukaansa, kun sen joskus saan. Nythän on jo "todistettu" muun muassa, ettei Agricolalla voinut olla kaatumatautia, jota pidettiin "Saatanan juonena" siihen aikaan. Sitä potevaa ihmistä ei olisi lähetettyrauhanneuvottelijaksi.
      M

      • Anonyymi

        Reunahuomautuksena, että historioitsija Simo Heininen on kirjoittanut Agricolasta "Elämä ja teokset" kirjan ja muutakin.


      • Anonyymi

        Voin nyt uutisoida, M, ja tietysti muutkin, että olen lukenut tuota Tervon kirjaa kokonaista 40 sivua ja olen aivan haltioissani. Ei Tervo mikään virnuilija ole, vaikka olen häntä vähän sellaisena pitänyt ja kuten moni muukin, vähän kikkailevana sanankäyttäjänä.
        Ainakin tämä alku on yhtä mielikuvituksen juhlaa, jossa kuitenkin on pohjalla perusteellinen historiantietämys. Tuollaisen ajankuvan voi siis välittää, vaikka ei ole tuota aikaa elänyt.
        Eihän Waltarikaan ollut edes käynyt Egyptissä kun Sinuhen kirjoitti.
        Julmia tapoja, roisia kuvauksia, inhuutta, tämän päivän mittareilla mitaten, mutta kiehtovaa silti... Sulateltavaa tuossa kirjassa varmasti riittää. Olisipa joku muukin sen jo lukenut niin olisi varmasti jaettavaa..))


      • Anonyymi kirjoitti:

        Voin nyt uutisoida, M, ja tietysti muutkin, että olen lukenut tuota Tervon kirjaa kokonaista 40 sivua ja olen aivan haltioissani. Ei Tervo mikään virnuilija ole, vaikka olen häntä vähän sellaisena pitänyt ja kuten moni muukin, vähän kikkailevana sanankäyttäjänä.
        Ainakin tämä alku on yhtä mielikuvituksen juhlaa, jossa kuitenkin on pohjalla perusteellinen historiantietämys. Tuollaisen ajankuvan voi siis välittää, vaikka ei ole tuota aikaa elänyt.
        Eihän Waltarikaan ollut edes käynyt Egyptissä kun Sinuhen kirjoitti.
        Julmia tapoja, roisia kuvauksia, inhuutta, tämän päivän mittareilla mitaten, mutta kiehtovaa silti... Sulateltavaa tuossa kirjassa varmasti riittää. Olisipa joku muukin sen jo lukenut niin olisi varmasti jaettavaa..))

        Siis tuo äskeinen juttu oli mun...


      • Anonyymi
        demeter1 kirjoitti:

        Siis tuo äskeinen juttu oli mun...

        Hei D, ehdinkin jo malttamattomana odotella kommenttejasi :) Pääskyistä on paljon arvosteluja, tähän asti lukemani ovat pelkästään kiittäviä. "Kielellinen ja kerronnallinen kikkailu on jäänyt pois ja kaikki on tasapainossa - historia herää henkiin". Mukavaa lukuelämystä edelleenkin! Paljonko sivuja kirjassa on? Tervon kirjat on aika paksuja yleensä
        ja monikin on myöntänyt, ettei ole niitä loppuun lukenut, ehkä sen "kielellisen kikkailun" takia, joka voi jättää tarinan taakseen?
        M


      • Anonyymi kirjoitti:

        Hei D, ehdinkin jo malttamattomana odotella kommenttejasi :) Pääskyistä on paljon arvosteluja, tähän asti lukemani ovat pelkästään kiittäviä. "Kielellinen ja kerronnallinen kikkailu on jäänyt pois ja kaikki on tasapainossa - historia herää henkiin". Mukavaa lukuelämystä edelleenkin! Paljonko sivuja kirjassa on? Tervon kirjat on aika paksuja yleensä
        ja monikin on myöntänyt, ettei ole niitä loppuun lukenut, ehkä sen "kielellisen kikkailun" takia, joka voi jättää tarinan taakseen?
        M

        Just tuo, M, että historia herää eloon kirjaa lukiessa ja Tervo onnistuu viemään lukijan toiseen aikaan siitä huolimatta tai ehkä sen vuoksi, että sanat ja ilmaisut eivät ole "nykysuomea", jota tietysti vasta luotiin silloin.
        Ja Tervon kielellinen lahjakkuus on huikea, jos tai kun, on jättänyt tuon kikkailun pois. Ehkä aihe on hänellekin niin iso, että joutuu olemaan nöyrää poikaa sen edessä, pienentämään egonsa..))
        Kirja on tietysti "paksu", 455 sivua ja aika pientä tekstiä.
        Tähän astisen lukemisen pohjalta voi kyllä sanoa, että "Pääskyt" ei ole kirja, se on elämys ja aikamatka, jollaista ei itse olisi osannut kuvitellakaan tekevänsä.

        Katsotaan nyt, säilyykö magiikka, taikuus, loppuun saakka. Jos säilyy niin taitaa olla merkittävin teos aikohin. Ainakin minun lukemistani.
        Kerro sitten jos pääset lukemaan. Ja tietysti myös muiden lukukokemuksesta olisi kiva
        kuulla.


      • Anonyymi
        demeter1 kirjoitti:

        Just tuo, M, että historia herää eloon kirjaa lukiessa ja Tervo onnistuu viemään lukijan toiseen aikaan siitä huolimatta tai ehkä sen vuoksi, että sanat ja ilmaisut eivät ole "nykysuomea", jota tietysti vasta luotiin silloin.
        Ja Tervon kielellinen lahjakkuus on huikea, jos tai kun, on jättänyt tuon kikkailun pois. Ehkä aihe on hänellekin niin iso, että joutuu olemaan nöyrää poikaa sen edessä, pienentämään egonsa..))
        Kirja on tietysti "paksu", 455 sivua ja aika pientä tekstiä.
        Tähän astisen lukemisen pohjalta voi kyllä sanoa, että "Pääskyt" ei ole kirja, se on elämys ja aikamatka, jollaista ei itse olisi osannut kuvitellakaan tekevänsä.

        Katsotaan nyt, säilyykö magiikka, taikuus, loppuun saakka. Jos säilyy niin taitaa olla merkittävin teos aikohin. Ainakin minun lukemistani.
        Kerro sitten jos pääset lukemaan. Ja tietysti myös muiden lukukokemuksesta olisi kiva
        kuulla.

        Hei D :))) Vahinko, että joutunen odottamaan kuukausia Pääskyjä. Nyt olen poikkeuksellisessa tilanteessa. Minähän varaan uutuuksia heti kun saan niistä tietää ja ne ovat varattavissa, vaikkeivät ne olisi ilmestyneetkään vielä. Niitä on 25-30 jatkuvasti varauksessa ja saan niitä 1-4 kuukaudessa. Neljä on sopiva määrä, koska uutuudet on palautettava kuukauden päästä. Viimeksi sain 10 !!! Taivas! Löin kädellä otsaan. Pitää pikkuisen kiirettä :))))) Viikko meni Pietilän 550 sivuiseen kirjaan ja "Putinin sotaan länttä vastaan". Kahdeksan kirjaa pitäisi lukea kolmessa viikossa. Kirjoja, joita olen odottanut kauan. En usko ehtiväni. Joudun palauttamaan osan lukemattomana ja jonottamaan niitä uudestaan. "On se niin väärin" :)))
        M


      • Anonyymi kirjoitti:

        Hei D :))) Vahinko, että joutunen odottamaan kuukausia Pääskyjä. Nyt olen poikkeuksellisessa tilanteessa. Minähän varaan uutuuksia heti kun saan niistä tietää ja ne ovat varattavissa, vaikkeivät ne olisi ilmestyneetkään vielä. Niitä on 25-30 jatkuvasti varauksessa ja saan niitä 1-4 kuukaudessa. Neljä on sopiva määrä, koska uutuudet on palautettava kuukauden päästä. Viimeksi sain 10 !!! Taivas! Löin kädellä otsaan. Pitää pikkuisen kiirettä :))))) Viikko meni Pietilän 550 sivuiseen kirjaan ja "Putinin sotaan länttä vastaan". Kahdeksan kirjaa pitäisi lukea kolmessa viikossa. Kirjoja, joita olen odottanut kauan. En usko ehtiväni. Joudun palauttamaan osan lukemattomana ja jonottamaan niitä uudestaan. "On se niin väärin" :)))
        M

        Sinun "lukuenergiasi" on uskomaton, M. Taidan olla jopa pikkuisen kade kun ajattelen millaisia elämyksiä menetän kaiken aikaa...))
        Jospa elämyksellinen arki korvaa ne. Elämyksillä tarkoitan tietysti sellaisia asioita mitä "pieni elämä" ja tavallinen arki voi meille kuitenkin tarjota.

        Silti toivon, että saapunut syksy antaisi tilaa myös lukuharrastukselle. Huomennakin pääsen naapurikunnan kirjapiiriin tapaamaan Joel Haahtelaa..)) Jos nyt pääsen portaita laskemaan ja nousemaan...


      • Anonyymi
        demeter1 kirjoitti:

        Sinun "lukuenergiasi" on uskomaton, M. Taidan olla jopa pikkuisen kade kun ajattelen millaisia elämyksiä menetän kaiken aikaa...))
        Jospa elämyksellinen arki korvaa ne. Elämyksillä tarkoitan tietysti sellaisia asioita mitä "pieni elämä" ja tavallinen arki voi meille kuitenkin tarjota.

        Silti toivon, että saapunut syksy antaisi tilaa myös lukuharrastukselle. Huomennakin pääsen naapurikunnan kirjapiiriin tapaamaan Joel Haahtelaa..)) Jos nyt pääsen portaita laskemaan ja nousemaan...

        Hyvät huomenet! Minunkin lukemiseni rytmittyy arkielämään. En ole niin "lukuenerginen", että "pakkolukisin" 10 uutuutta kuukaudessa. Hidastuneilla aivoillanikin täytyy olla muuta ajattelemista välillä, että uuden kirjan maailmaan pääsen sisälle. Kirjan vaihtaminen ei käy ihan lennossa, edellinen on "työstettävä" loppuun mielessään. Mielenkiintoista kirjailijatapaamista Demeter! Toivottavasti saan/saamme kuulla siitä! Haahtelan romaanit ovat "symppiksen mystisiä"...?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Hyvät huomenet! Minunkin lukemiseni rytmittyy arkielämään. En ole niin "lukuenerginen", että "pakkolukisin" 10 uutuutta kuukaudessa. Hidastuneilla aivoillanikin täytyy olla muuta ajattelemista välillä, että uuden kirjan maailmaan pääsen sisälle. Kirjan vaihtaminen ei käy ihan lennossa, edellinen on "työstettävä" loppuun mielessään. Mielenkiintoista kirjailijatapaamista Demeter! Toivottavasti saan/saamme kuulla siitä! Haahtelan romaanit ovat "symppiksen mystisiä"...?

        Hyvä kuulla, Ano 9.46. Kirjan sulatteleminen vie minultakin aikaa ja se voi olla joskus jopa merkittävin osuus koko lukutapahtumasta...


      • Anonyymi
        demeter1 kirjoitti:

        Sinun "lukuenergiasi" on uskomaton, M. Taidan olla jopa pikkuisen kade kun ajattelen millaisia elämyksiä menetän kaiken aikaa...))
        Jospa elämyksellinen arki korvaa ne. Elämyksillä tarkoitan tietysti sellaisia asioita mitä "pieni elämä" ja tavallinen arki voi meille kuitenkin tarjota.

        Silti toivon, että saapunut syksy antaisi tilaa myös lukuharrastukselle. Huomennakin pääsen naapurikunnan kirjapiiriin tapaamaan Joel Haahtelaa..)) Jos nyt pääsen portaita laskemaan ja nousemaan...

        9:46 kommentoi M


    • Anonyymi

      Raija Oranen on myös näitä bio-kirjailijoita, joka värittää kohteen omilla aivoituksillaan, jolloin henkilökuva on kuvitteellinen.
      Olen oppinut ne sivuuttamaan.

      • Anonyymi

        On hieman ristiriitaista, että jos toimittaja kirjoittaa ihmisistä epätotuuksia lehdessä, hän voi tulla haastetuksi oikeuteen. Kuolleista saa kirjoittaa kuvitelmia, jotka voivat jäädä elämään totuuksina.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On hieman ristiriitaista, että jos toimittaja kirjoittaa ihmisistä epätotuuksia lehdessä, hän voi tulla haastetuksi oikeuteen. Kuolleista saa kirjoittaa kuvitelmia, jotka voivat jäädä elämään totuuksina.

        Ne ovatkin fiktioita, sellausina otettavia. Kirjoitetaanhan elämäkertoissakin kovia paljastuksia jopa vielä elävistä ihmisistä. Esim. taiteilijoiden juoppoutta, väkivaltaista perhe- elämää ja mielisairauksia on hyvin usein paljastettu kirjoissa, jotka ovat todellisuuspohjaisia. Ne ovat aina osia totuudesta. Historia on vääristellyt ainakin vallanpitäjien elämää. Onko se oma mielikuva yhtään todenmukaisempi kuin kirjailijan muelikuvituksen tuote?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ne ovatkin fiktioita, sellausina otettavia. Kirjoitetaanhan elämäkertoissakin kovia paljastuksia jopa vielä elävistä ihmisistä. Esim. taiteilijoiden juoppoutta, väkivaltaista perhe- elämää ja mielisairauksia on hyvin usein paljastettu kirjoissa, jotka ovat todellisuuspohjaisia. Ne ovat aina osia totuudesta. Historia on vääristellyt ainakin vallanpitäjien elämää. Onko se oma mielikuva yhtään todenmukaisempi kuin kirjailijan muelikuvituksen tuote?

        Kysymys onkin lukijan järjestä. Rationaalista ajattelua arvostavana ihmisenä luen mieluummin faktoihin perustuvan elämäkerran kuin biofiktio-kirjoja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ne ovatkin fiktioita, sellausina otettavia. Kirjoitetaanhan elämäkertoissakin kovia paljastuksia jopa vielä elävistä ihmisistä. Esim. taiteilijoiden juoppoutta, väkivaltaista perhe- elämää ja mielisairauksia on hyvin usein paljastettu kirjoissa, jotka ovat todellisuuspohjaisia. Ne ovat aina osia totuudesta. Historia on vääristellyt ainakin vallanpitäjien elämää. Onko se oma mielikuva yhtään todenmukaisempi kuin kirjailijan muelikuvituksen tuote?

        Ei ole tapana kuvitella toisten elämää enkä lue toistenkaan kuvitelmia kenenkään ihmisen elämästä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        On hieman ristiriitaista, että jos toimittaja kirjoittaa ihmisistä epätotuuksia lehdessä, hän voi tulla haastetuksi oikeuteen. Kuolleista saa kirjoittaa kuvitelmia, jotka voivat jäädä elämään totuuksina.

        Totta, Ano 11.16. Ja tekeekö lukija aina tuon eron mielessään. Kun joskus tuntuu, että juoru ja luulottelukin ovat "totta", jos niin uskoo....


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ne ovatkin fiktioita, sellausina otettavia. Kirjoitetaanhan elämäkertoissakin kovia paljastuksia jopa vielä elävistä ihmisistä. Esim. taiteilijoiden juoppoutta, väkivaltaista perhe- elämää ja mielisairauksia on hyvin usein paljastettu kirjoissa, jotka ovat todellisuuspohjaisia. Ne ovat aina osia totuudesta. Historia on vääristellyt ainakin vallanpitäjien elämää. Onko se oma mielikuva yhtään todenmukaisempi kuin kirjailijan muelikuvituksen tuote?

        Minulla on sellainen muistikuva, Ano 11.38, että nämä nk tilityskirjailijat ovat saaneet luvan "paljastuksiinsa" niiden kohteilta. Ainakin Märtä Tikkanen kertoi, että miehensä Henrik suorastaan vaati häntä julkaisemaan Vuosisadan rakkaustarinan, mikä ei nyt tietenkään ollut kovin mairittelevaa Henrikille.

        Mutta näin on kuin sanot: osatotuuksilla mennään. Onko kuitenkin sillä, joka kirjoittaa ja itsestään kertoo, suurin todistusvoima ?
        Vaikka lukijahan myös muodostaa lukemastaan oman totuutensa..))


    • Anonyymi

      En syty vale-elämänkerroille. Ne tekevät vääryyttä kohteelleen.

      • Anonyymi

        Biofiktio-kirjoja eli vale-elämäkertoja pitäisi koskea kuluttajasuojalaki. Kannessa voisi olla tarra "Osittain valhetta, tuotteen tuottaja ei vastaa valheista".


      • Anonyymi

        Ehkä pitää muutama lukea, niin osaan sitten sanoa kantani.


    • Biofiktio tulisi rakentaa todellisuuspohjalle ja se osa mikä on sepitettyä tulisi tulla selkeästi esille, eikä osana totuutta. Kirjailijat tekevät hyvinkin laajamittaista alustavaa tutkimusta saadakseen kikoon asiapohjaisen perustan tekstille, he tutkivat arkistoja, tekevät haastatteluja jne. tutustuvat ajan ja paikan historiaan ja heillä ei jää kovin paljon tulkinnanvaraa, etenkinjos biofiktion päähenkilö on tunnettu henkilö.

      Tätä vaihetta voi typistää, jos kirjoittaa henkilöstä joka on itselle tuttu, josta on paljon omakohtaisia, ensikäden kokemuksia, muistoja jne. jotka voivat olla hyvinkin värittyneitä. Siinä on omat sudenkuoppansa ja auttaa esiluettaa teksti monella eri henkilöllä, joista osa ainakin pitäisi olla kohtalaisen perehtynyt henkilön elämään. Objektiivisuuden ja subjektiivisuuden ristiriita rakentuu monelle yksityisjohdalle: muisti pettää tai se on tullut väritetyksi, brodeeratuksi ajan saatossa. García Marquez tiesi tämän hyvin kun kirjoitti vanhoilla päivillään parikin omaelämänkerrallista romaania
      "Muistojeni ilottomat huorat" ja "Elää kertoakseen".
      Hän on myös sanonut että on pystyttävä muistamaan jos haluaa kertoa jostain asiasta.

    • Anonyymi

      Menee motiivi lukea kirjaa, jos historiasta tuttuun henkilöön istutetaan ominaisuuksia, joita hänessä ei ole ollut minkään tutkitun tiedon mukaan. Tuntuu, että huijaa itseään uskomaan, että 7x7 on 64.

      • Anonyymi

        Pitäähän sen fiktionkin istua aikakauteen ja todellisuuteen, ettei ihan mahdottomia kerro. Kyllä normaali lukija tajuaa, että fiktio on fiktiota. Ei ketään ole tutkittu niin tarkkaan, että kaikki tiedettäisiin. Kautta maailman sivu näitä on tehty, kirjoja ja elokuvia . Tuo sana autofiktio on vaan uusi ja alettu puhua uudesta romaanityypistä. Johan nuo asiat on täällä selvitetty.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pitäähän sen fiktionkin istua aikakauteen ja todellisuuteen, ettei ihan mahdottomia kerro. Kyllä normaali lukija tajuaa, että fiktio on fiktiota. Ei ketään ole tutkittu niin tarkkaan, että kaikki tiedettäisiin. Kautta maailman sivu näitä on tehty, kirjoja ja elokuvia . Tuo sana autofiktio on vaan uusi ja alettu puhua uudesta romaanityypistä. Johan nuo asiat on täällä selvitetty.

        Autofiktio onkin kirjoittajan oma asia mitä itsestään selittelee, mutta biofiktio, toisen ihmisen elämän selittely, "olevinaan tosi", on kyseenalaisempaa. Lukijalle jää muistijälkiä epätosista asioistakin. Jos en olis täältä lukenut, ettei Agricolalla voinut olla kaatumatautia jäisin kirjan luettuani siihen luuloon, että oli, koska biofiktio sallii keksiä valetotuuksia. Valhetta. Esimerkkinä vain Agricolan keksitty sairaus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Autofiktio onkin kirjoittajan oma asia mitä itsestään selittelee, mutta biofiktio, toisen ihmisen elämän selittely, "olevinaan tosi", on kyseenalaisempaa. Lukijalle jää muistijälkiä epätosista asioistakin. Jos en olis täältä lukenut, ettei Agricolalla voinut olla kaatumatautia jäisin kirjan luettuani siihen luuloon, että oli, koska biofiktio sallii keksiä valetotuuksia. Valhetta. Esimerkkinä vain Agricolan keksitty sairaus.

        Biofiktio on sepittelyä. Totta ja tarua todellisesta ihmisestä. Lukija ei tiedä, mikä on totta ja mikä ei.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Biofiktio on sepittelyä. Totta ja tarua todellisesta ihmisestä. Lukija ei tiedä, mikä on totta ja mikä ei.

        Nykyinen valeuutismaailma käy yhä hämmentävämmäksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Biofiktio on sepittelyä. Totta ja tarua todellisesta ihmisestä. Lukija ei tiedä, mikä on totta ja mikä ei.

        Tiedätkö kenenkään jutuista, mikä on totta?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nykyinen valeuutismaailma käy yhä hämmentävämmäksi.

        Kun tässä valeuutismaailmassa saa olla tarkkana, mihin uskoo olisihan se kiva, ettei rentoutuessaankin tarvitsisi sitä miettiä. Ei silloin rentoudu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun tässä valeuutismaailmassa saa olla tarkkana, mihin uskoo olisihan se kiva, ettei rentoutuessaankin tarvitsisi sitä miettiä. Ei silloin rentoudu.

        Uutinen on uutinen ja romaani on romaani. Heihalooo!!!!!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Uutinen on uutinen ja romaani on romaani. Heihalooo!!!!!

        Mitä jos selvittäisit itsellesi mitä on biofiktio ja miettisit sitten historillisesta henkilöstä kirjoitetun biofiktio problemallisuutta?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Biofiktio on sepittelyä. Totta ja tarua todellisesta ihmisestä. Lukija ei tiedä, mikä on totta ja mikä ei.

        Minustakin tuo biofiktio jättää turhan paljon lukijan tehtäväksi, tuon faktan ja fiktion erottamisen. Onko niitä syytä sotkea, ja miksi ? Tahtooko biofiktion kirjoittaja tulla itse jotenkin esille, pistää paremmaksi jopa ?
        Täällä on otettu esille nuo valeuutisetkin yleistyvänä ajan ilmiönä. entä jos biofiktio olisi vähän samaa sarjaa, muunneltua todellisuutta ?
        En taida edelleenkään oikein syttyä sille ?..))


      • Anonyymi
        demeter1 kirjoitti:

        Minustakin tuo biofiktio jättää turhan paljon lukijan tehtäväksi, tuon faktan ja fiktion erottamisen. Onko niitä syytä sotkea, ja miksi ? Tahtooko biofiktion kirjoittaja tulla itse jotenkin esille, pistää paremmaksi jopa ?
        Täällä on otettu esille nuo valeuutisetkin yleistyvänä ajan ilmiönä. entä jos biofiktio olisi vähän samaa sarjaa, muunneltua todellisuutta ?
        En taida edelleenkään oikein syttyä sille ?..))

        Tervon Agricola-kirja on biofiktio. Eikö olekin? Hesarissa sitä ruotinut henkilö löysi siitä muutakin keksittyä kuin Agricolan sairauden, mutta Tervo on joka tapauksessa tehnyt valtavan määrän tutkimusta kirjaansa varten, millä en puolustele epätotuuksia, mutta en niitä kannatakaan, varsinkin kun ne liittyvät päähenkilöön. Sitä ihmettelen, miksi se sairaus piti keksiä?! Kerro, jos kirjassa ilmenee joku peruste sille!
        M


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tervon Agricola-kirja on biofiktio. Eikö olekin? Hesarissa sitä ruotinut henkilö löysi siitä muutakin keksittyä kuin Agricolan sairauden, mutta Tervo on joka tapauksessa tehnyt valtavan määrän tutkimusta kirjaansa varten, millä en puolustele epätotuuksia, mutta en niitä kannatakaan, varsinkin kun ne liittyvät päähenkilöön. Sitä ihmettelen, miksi se sairaus piti keksiä?! Kerro, jos kirjassa ilmenee joku peruste sille!
        M

        Heh, M. Puhuin itseni pussiin..))
        Vierastan biofiktiota, mutta nautin sen lukemisesta, ainakin "Pääskyissä"...

        Tuota vierautta koin lähinnä Minna Rytisalon Rouva C:ssä ja uskon sen johtuvan siitä, että kyseessä on henkilö, Minna Cath, josta meillä kuitenkin on aika paljon faktatietoa ja jokin uusi ja "vieras" lisä tuohon henkilökuvaan tuntui minusta jotenkin "halvalta". Mutta kuten sanottu, kaikki eivät välttämättä koe samoin ja kirjahan oli "hyvä"...

        Tervon kirjan koen kuvaavan sellaista aikaa, josta ainakaan minulla ei ole juuri lainkaan faktatietoa ja siksi tulee eläytyneeksi ensi sijassa sen luomaan ilmapiiriin, eikä silloin pysty tekemään tuota vertailua faktan ja fiktion välillä.
        Ymmärrän kyllä, että historiaa paremmin tuntevat kiinnittävät huomiota tuollaisiin yksityiskohtiin, kuten Acricolan "sepitettyyn" sairauteen.
        Itse ajattelen että tuo sepite täydentäisi Mikaelin henkilökuvaa, että tietty poikkeavuus olisi saanut hänet etsimään uutta, enempää...
        Katsotaan nyt löytyy sepitteelle parempaa selvitystä...
        Lukemisiin..))


      • Anonyymi
        demeter1 kirjoitti:

        Heh, M. Puhuin itseni pussiin..))
        Vierastan biofiktiota, mutta nautin sen lukemisesta, ainakin "Pääskyissä"...

        Tuota vierautta koin lähinnä Minna Rytisalon Rouva C:ssä ja uskon sen johtuvan siitä, että kyseessä on henkilö, Minna Cath, josta meillä kuitenkin on aika paljon faktatietoa ja jokin uusi ja "vieras" lisä tuohon henkilökuvaan tuntui minusta jotenkin "halvalta". Mutta kuten sanottu, kaikki eivät välttämättä koe samoin ja kirjahan oli "hyvä"...

        Tervon kirjan koen kuvaavan sellaista aikaa, josta ainakaan minulla ei ole juuri lainkaan faktatietoa ja siksi tulee eläytyneeksi ensi sijassa sen luomaan ilmapiiriin, eikä silloin pysty tekemään tuota vertailua faktan ja fiktion välillä.
        Ymmärrän kyllä, että historiaa paremmin tuntevat kiinnittävät huomiota tuollaisiin yksityiskohtiin, kuten Acricolan "sepitettyyn" sairauteen.
        Itse ajattelen että tuo sepite täydentäisi Mikaelin henkilökuvaa, että tietty poikkeavuus olisi saanut hänet etsimään uutta, enempää...
        Katsotaan nyt löytyy sepitteelle parempaa selvitystä...
        Lukemisiin..))

        Agricola oli 1500-luvun merkittävin suomalainen. Kyllä hänestä kannattaa lukea, lisäksi saa annoksen ajankuvausta ja historiatietoa, joka voi johdattaa uusiin kiinnostaviin kirjoihin ja aihealueisiin.
        M


      • Anonyymi
        demeter1 kirjoitti:

        Heh, M. Puhuin itseni pussiin..))
        Vierastan biofiktiota, mutta nautin sen lukemisesta, ainakin "Pääskyissä"...

        Tuota vierautta koin lähinnä Minna Rytisalon Rouva C:ssä ja uskon sen johtuvan siitä, että kyseessä on henkilö, Minna Cath, josta meillä kuitenkin on aika paljon faktatietoa ja jokin uusi ja "vieras" lisä tuohon henkilökuvaan tuntui minusta jotenkin "halvalta". Mutta kuten sanottu, kaikki eivät välttämättä koe samoin ja kirjahan oli "hyvä"...

        Tervon kirjan koen kuvaavan sellaista aikaa, josta ainakaan minulla ei ole juuri lainkaan faktatietoa ja siksi tulee eläytyneeksi ensi sijassa sen luomaan ilmapiiriin, eikä silloin pysty tekemään tuota vertailua faktan ja fiktion välillä.
        Ymmärrän kyllä, että historiaa paremmin tuntevat kiinnittävät huomiota tuollaisiin yksityiskohtiin, kuten Acricolan "sepitettyyn" sairauteen.
        Itse ajattelen että tuo sepite täydentäisi Mikaelin henkilökuvaa, että tietty poikkeavuus olisi saanut hänet etsimään uutta, enempää...
        Katsotaan nyt löytyy sepitteelle parempaa selvitystä...
        Lukemisiin..))

        Hei D :))) Oletko ehtinyt lukea Tervoa lisää? Mitkä ovat vaikutelmat tässä vaiheessa? Luen itse aiheeltaan raskasta ja vaikeasti seurattavaa erinomaista kirjaa "Pelon ja uhman vuodet 1918-1922. Sinäkin luit romaanin niiltä vuosilta? (10:n uutuuden luku-urakkani jatkuu, mutta pysykäämme kirjaketjussa, eikös joo? Jos minusta ei kuulu vähään aikaan, niin läppärini on sipannut, uusi pitäisi hankkia ihan lähiaikoina) Eli Deme, mitä kuuluu?


      • Anonyymi
        demeter1 kirjoitti:

        Heh, M. Puhuin itseni pussiin..))
        Vierastan biofiktiota, mutta nautin sen lukemisesta, ainakin "Pääskyissä"...

        Tuota vierautta koin lähinnä Minna Rytisalon Rouva C:ssä ja uskon sen johtuvan siitä, että kyseessä on henkilö, Minna Cath, josta meillä kuitenkin on aika paljon faktatietoa ja jokin uusi ja "vieras" lisä tuohon henkilökuvaan tuntui minusta jotenkin "halvalta". Mutta kuten sanottu, kaikki eivät välttämättä koe samoin ja kirjahan oli "hyvä"...

        Tervon kirjan koen kuvaavan sellaista aikaa, josta ainakaan minulla ei ole juuri lainkaan faktatietoa ja siksi tulee eläytyneeksi ensi sijassa sen luomaan ilmapiiriin, eikä silloin pysty tekemään tuota vertailua faktan ja fiktion välillä.
        Ymmärrän kyllä, että historiaa paremmin tuntevat kiinnittävät huomiota tuollaisiin yksityiskohtiin, kuten Acricolan "sepitettyyn" sairauteen.
        Itse ajattelen että tuo sepite täydentäisi Mikaelin henkilökuvaa, että tietty poikkeavuus olisi saanut hänet etsimään uutta, enempää...
        Katsotaan nyt löytyy sepitteelle parempaa selvitystä...
        Lukemisiin..))

        17.10 kirjoitti sinulle Demeter M, tahtoo unohtua, mutta kyllähän sinä minut tunnistat?


      • Anonyymi
        demeter1 kirjoitti:

        Heh, M. Puhuin itseni pussiin..))
        Vierastan biofiktiota, mutta nautin sen lukemisesta, ainakin "Pääskyissä"...

        Tuota vierautta koin lähinnä Minna Rytisalon Rouva C:ssä ja uskon sen johtuvan siitä, että kyseessä on henkilö, Minna Cath, josta meillä kuitenkin on aika paljon faktatietoa ja jokin uusi ja "vieras" lisä tuohon henkilökuvaan tuntui minusta jotenkin "halvalta". Mutta kuten sanottu, kaikki eivät välttämättä koe samoin ja kirjahan oli "hyvä"...

        Tervon kirjan koen kuvaavan sellaista aikaa, josta ainakaan minulla ei ole juuri lainkaan faktatietoa ja siksi tulee eläytyneeksi ensi sijassa sen luomaan ilmapiiriin, eikä silloin pysty tekemään tuota vertailua faktan ja fiktion välillä.
        Ymmärrän kyllä, että historiaa paremmin tuntevat kiinnittävät huomiota tuollaisiin yksityiskohtiin, kuten Acricolan "sepitettyyn" sairauteen.
        Itse ajattelen että tuo sepite täydentäisi Mikaelin henkilökuvaa, että tietty poikkeavuus olisi saanut hänet etsimään uutta, enempää...
        Katsotaan nyt löytyy sepitteelle parempaa selvitystä...
        Lukemisiin..))

        Hei D! Oli "pakko" tulla korjaamaan lauseeni "pysytään täällä kirjaketjussa". Tarkoitin, että toivon, että tapaan sinut täällä, koska en itse käy juurikaan muissa ja toivon hartaasti, että kirjakeskustelu eläisi, vaikka osallistujia olisikin vähän.
        M


      • Anonyymi kirjoitti:

        17.10 kirjoitti sinulle Demeter M, tahtoo unohtua, mutta kyllähän sinä minut tunnistat?

        Huomentapäivää, M ja muutkin kirjojen lukijat !..))

        Totta ihmeessä kirjaketjut ovat tervetulleita ja mieluisia. Ainahan sitä pakkaa joku kirja olla menossa tai ainakin tulossa..)) Minulla taitaa olla kolme voimassa olevaa varausta Helmetissä. Ja napurikunnassa on iso, upea kirjasto. Ja kirjastokortti on kahteen muuhunkin kirjastoon, että neljällä kortilla mennään.)).

        Niin siitä Tervosta ja Tervon "Pääskysistä". Puoleen väliin olen nyt lukenut, siirtynyt Agricolan lapsuudesta miehuusvuosiin ja yliopistomaailmaan. Kirjan intensiteetti pitää ja häikäisee edelleen ajankuvana, mutta kyllä lukijan (minun) rajat tulevat taas vastaan.

        Kun Luther, Tohtori Martti, pääsee kuvaamaan "ihmistä" inhuudella ei ole enää rajaa, tekstinäytettä en voi antaa, koska "botti" tekisi siitä selvää. Toki sieltä kaikkien intiimien ruumiintoimintojen kuvausten keskeltä löytyy vahva punainen lanka, Agricolan henkilöhistoria, mutta jään kyllä kysymään - ainakin tässä vaiheessa - pitääkö hänen henkilökuvaansa sotkea tuo kaikki kuona, mikä häntä kirjassa ympäröi ? Jos sivistys on onnistunut sitä vähentämään , se on totisesti meidät pelastanut, ainakin nostanut hieman korkeampiin sfääreihin. Uskonpuhdistusta tarvittiin.

        Katsotaan nyt, pääsenkö enää kirjan alun synnyttämään eurofiaan, maagiseen imuun.

        Ellen pääse, niin taidan siirtyä Joel Haahtelaan ja hänen pienoisromaaniensa pariin.

        Vaikka sanotaan, ettei kirjailijan tulisi selitettä, "avata"kirjaansa lukijoille, hänen kohdallaan se tuntui ainakin minulle tarpeelliselta. Haahtela katsoi kuvaanvansa ensi sijassa "mielentiloja", henkilöidensä sisäistä tapahtumista, ei ulkoista niinkään ja sehän sopii minulle. Sitähän minäkin..))
        Kaksitoista kirjaa tämä "nuorimies" on kirjoittanut psykiatrin työnsä, perhe-elämänsä ja hengellisen etsintänsä ohella. Yhden tiedän lukeneeni, mutta en muista edes nimeä.

        Olisi muuten kiva lukea myös siitä, millaisia vaikutelmia lukijoille on jäänyt vaikka näistä kirjailijatapaamisista. Kyllähän kirjailijat kulkevat lukijoitaan tapaamassa. Haahtelankin ympärille kerääntyi heti esityksen jälkeen iso joukko meitä keski- tai mummoikäisiä lukijoita kertomaan lukukokemuksistaan.
        Itse olin jonon päässä ja jouduin luovuttamaan paikkani. Olisin kiittänyt elämyksestä, kirjaillasta ja siitä, että hän osasi yhdellä lauseella kuitata sen, mikä minua jäi hiertämään Yuval Noah Hararin kirjassa "Sapiens Ihmisen lyhyt historia". Siitä puuttui ihmisen henkinen ulottuvuus. Ja sen mukana paljon, mielestäni. Hyvä hän.))


      • Anonyymi
        demeter1 kirjoitti:

        Huomentapäivää, M ja muutkin kirjojen lukijat !..))

        Totta ihmeessä kirjaketjut ovat tervetulleita ja mieluisia. Ainahan sitä pakkaa joku kirja olla menossa tai ainakin tulossa..)) Minulla taitaa olla kolme voimassa olevaa varausta Helmetissä. Ja napurikunnassa on iso, upea kirjasto. Ja kirjastokortti on kahteen muuhunkin kirjastoon, että neljällä kortilla mennään.)).

        Niin siitä Tervosta ja Tervon "Pääskysistä". Puoleen väliin olen nyt lukenut, siirtynyt Agricolan lapsuudesta miehuusvuosiin ja yliopistomaailmaan. Kirjan intensiteetti pitää ja häikäisee edelleen ajankuvana, mutta kyllä lukijan (minun) rajat tulevat taas vastaan.

        Kun Luther, Tohtori Martti, pääsee kuvaamaan "ihmistä" inhuudella ei ole enää rajaa, tekstinäytettä en voi antaa, koska "botti" tekisi siitä selvää. Toki sieltä kaikkien intiimien ruumiintoimintojen kuvausten keskeltä löytyy vahva punainen lanka, Agricolan henkilöhistoria, mutta jään kyllä kysymään - ainakin tässä vaiheessa - pitääkö hänen henkilökuvaansa sotkea tuo kaikki kuona, mikä häntä kirjassa ympäröi ? Jos sivistys on onnistunut sitä vähentämään , se on totisesti meidät pelastanut, ainakin nostanut hieman korkeampiin sfääreihin. Uskonpuhdistusta tarvittiin.

        Katsotaan nyt, pääsenkö enää kirjan alun synnyttämään eurofiaan, maagiseen imuun.

        Ellen pääse, niin taidan siirtyä Joel Haahtelaan ja hänen pienoisromaaniensa pariin.

        Vaikka sanotaan, ettei kirjailijan tulisi selitettä, "avata"kirjaansa lukijoille, hänen kohdallaan se tuntui ainakin minulle tarpeelliselta. Haahtela katsoi kuvaanvansa ensi sijassa "mielentiloja", henkilöidensä sisäistä tapahtumista, ei ulkoista niinkään ja sehän sopii minulle. Sitähän minäkin..))
        Kaksitoista kirjaa tämä "nuorimies" on kirjoittanut psykiatrin työnsä, perhe-elämänsä ja hengellisen etsintänsä ohella. Yhden tiedän lukeneeni, mutta en muista edes nimeä.

        Olisi muuten kiva lukea myös siitä, millaisia vaikutelmia lukijoille on jäänyt vaikka näistä kirjailijatapaamisista. Kyllähän kirjailijat kulkevat lukijoitaan tapaamassa. Haahtelankin ympärille kerääntyi heti esityksen jälkeen iso joukko meitä keski- tai mummoikäisiä lukijoita kertomaan lukukokemuksistaan.
        Itse olin jonon päässä ja jouduin luovuttamaan paikkani. Olisin kiittänyt elämyksestä, kirjaillasta ja siitä, että hän osasi yhdellä lauseella kuitata sen, mikä minua jäi hiertämään Yuval Noah Hararin kirjassa "Sapiens Ihmisen lyhyt historia". Siitä puuttui ihmisen henkinen ulottuvuus. Ja sen mukana paljon, mielestäni. Hyvä hän.))

        Hei D :))) Alatko siis uupua kesken Agricolan ? Vaikea ottaa siihen mitään kantaa enkä otakaan, koska en ole sitä sivuakaan lukenut. Arvostelijat sanoivat, että kerrankin on
        Tervon kirjassa kaikki tasapainossa - ei ainakaan liikaa kiemuraisia lauseita ja sanoilla
        kikkailua. Oletan, että kirjan keskenjättäminen ei houkuta sinua, vaikka vähän uuvuttavaa jollakin lailla olisikin ? Ymmärsin, että se on myös ajankuvaus.
        Ehkä siksi siinä on niin paljon "kaikkea kuonaa", jos elämä oli sellaistakin silloin ?
        Jään odottelemaan arviotasi mukaansatempaavasta elämyksestäsi eli koko kirjasta.

        Sain loppuun VTT Mika Siirosen "Suomen tasavallan synty 1918-1922".
        Siironen on poliittisen historian tutkija ja oikein hyvä kirjoittaja, joka ei tyydy vain toteamaan asioita vaan valottaa niitä eri kanteilta. Se auttoi minua lukijana ymmärtämään paremmin ko. aikaa, mutta paljon jäi mieltä askarruttamaan ja harmittelen, etten kiinnostunut Suomen historiasta jo varhain.

        Ehkä se johtuu siitä, että noin kolmena viime vuosikymmenenä nuoremmat
        historioitsijat ovat kirjoittaneet kiinnostavammin asioista ja on alettu kirjoittaa "vaietuista" asioista",
        kun on tullut etäisyyttä aikaan ja päästiin YYA-sopimuksesta....

        Yritin aloittaa Jens Lapiduksen romaania "Paratiisikaupunki".
        Lapiduksen teksti hänen "roistoromaaneissaan" oli loistavan tiivistetyn napakkaa
        ja kuitenkin samalla kertaa runsaasti mielikuvia luovaa. Nautin lukea niitä kirjoja,
        vaikkeivät ne ihan omaa "lajiani" olleetkaan, mutta en haluakaan oikeastaan rajata mitään "lajia" ulos.
        Kehuttu uutuus "Paratiisikaupunki", tulevaisuusfiktio ei kuitenkaan saanut minua innostumaan. Se on minulle liiaksi utopiaa/fiktiota. Voi olla että, yritän jatkaa sitä joku
        toinen päivä.

        Olen kai niin kaavoihin kangistunut tai makuni vain on sellainen, että romaanilla,
        jota luen, pitää olla realistinen kiinnekohta aikaansa.
        Lapiduksen kirja on aika paljon edellä aikaansa, toivon !
        Itse asiassa toivon, että se maailma ei toteudu koskaan, vaikka Tanskassa ollaan jo alulla.

        Ihmisen henkinen ulottuvuus ! Sinäpä sen sanoit ! Tai Joel Haahtela :)
        Kokemus siitä täytyy olla kirjassa ja elävässä elämässä.
        Mukavia lukutuokioita edelleenkin !
        PS. Silmiäni lepuuttaakseni yritin parsia tänään kolme paria villasukkia.
        Kamalan näköistä jälkeä.
        M


      • Anonyymi kirjoitti:

        Hei D :))) Alatko siis uupua kesken Agricolan ? Vaikea ottaa siihen mitään kantaa enkä otakaan, koska en ole sitä sivuakaan lukenut. Arvostelijat sanoivat, että kerrankin on
        Tervon kirjassa kaikki tasapainossa - ei ainakaan liikaa kiemuraisia lauseita ja sanoilla
        kikkailua. Oletan, että kirjan keskenjättäminen ei houkuta sinua, vaikka vähän uuvuttavaa jollakin lailla olisikin ? Ymmärsin, että se on myös ajankuvaus.
        Ehkä siksi siinä on niin paljon "kaikkea kuonaa", jos elämä oli sellaistakin silloin ?
        Jään odottelemaan arviotasi mukaansatempaavasta elämyksestäsi eli koko kirjasta.

        Sain loppuun VTT Mika Siirosen "Suomen tasavallan synty 1918-1922".
        Siironen on poliittisen historian tutkija ja oikein hyvä kirjoittaja, joka ei tyydy vain toteamaan asioita vaan valottaa niitä eri kanteilta. Se auttoi minua lukijana ymmärtämään paremmin ko. aikaa, mutta paljon jäi mieltä askarruttamaan ja harmittelen, etten kiinnostunut Suomen historiasta jo varhain.

        Ehkä se johtuu siitä, että noin kolmena viime vuosikymmenenä nuoremmat
        historioitsijat ovat kirjoittaneet kiinnostavammin asioista ja on alettu kirjoittaa "vaietuista" asioista",
        kun on tullut etäisyyttä aikaan ja päästiin YYA-sopimuksesta....

        Yritin aloittaa Jens Lapiduksen romaania "Paratiisikaupunki".
        Lapiduksen teksti hänen "roistoromaaneissaan" oli loistavan tiivistetyn napakkaa
        ja kuitenkin samalla kertaa runsaasti mielikuvia luovaa. Nautin lukea niitä kirjoja,
        vaikkeivät ne ihan omaa "lajiani" olleetkaan, mutta en haluakaan oikeastaan rajata mitään "lajia" ulos.
        Kehuttu uutuus "Paratiisikaupunki", tulevaisuusfiktio ei kuitenkaan saanut minua innostumaan. Se on minulle liiaksi utopiaa/fiktiota. Voi olla että, yritän jatkaa sitä joku
        toinen päivä.

        Olen kai niin kaavoihin kangistunut tai makuni vain on sellainen, että romaanilla,
        jota luen, pitää olla realistinen kiinnekohta aikaansa.
        Lapiduksen kirja on aika paljon edellä aikaansa, toivon !
        Itse asiassa toivon, että se maailma ei toteudu koskaan, vaikka Tanskassa ollaan jo alulla.

        Ihmisen henkinen ulottuvuus ! Sinäpä sen sanoit ! Tai Joel Haahtela :)
        Kokemus siitä täytyy olla kirjassa ja elävässä elämässä.
        Mukavia lukutuokioita edelleenkin !
        PS. Silmiäni lepuuttaakseni yritin parsia tänään kolme paria villasukkia.
        Kamalan näköistä jälkeä.
        M

        Hei M. Vai Meikäläinen ?..)) Hassua että jo 5-vuotias lapsenlapseni käyttää itsestään tuota sanaa..)) Kai siinä vähän itseironiaa on mukana, aika velikulta kun on.

        Tervon lukemisen esteeksi tuli nyt ihan pelkkä "elämänväsymys", jonka syytä ollaan nyt tuttujenkin kanssa yritetty jäljittää. Liittyykö se koronaan vai onko koronan kautta vain tullut selväksi se, että aika käy vähiin, "ihmiskunta tekee itsemurhaa", Juicen sanoin.
        Liian monta isoa uhkaa päällä ja meillä vain hapertuneet puolustusmekenismit niiden torjumiseen ?

        Tiedä häntä. Timo Airaksista mennään nyt kuitenkin kuulemaan. Viimeksi hän taisi puhua toksisesta positiivisuudesta.. Nyt on aiheena Himon ilo ..))
        Jospa siitä jotakin irtoaisi...

        Kyllä tuo Köngäksen Sandra sai minutkin kiinnostumaan noista vuosista, mistä Siirosen kirja kertoo.
        Lapiduksesta on puhuttu paljon, tulevaisuusutopiat eivät oikeastaan kiinnosta, eikä fiktio...Eivätkä dystopiat kun Aldous Huxleyn "Uljas uusi maailma" on täällä jo -
        tämänpäivän synkkyydestä käsin tarkastellen.

        Lukuintoa ja lukemisen iloja sinulle ja tietysti muillekin kirjaanmeneville...


      • Anonyymi
        demeter1 kirjoitti:

        Hei M. Vai Meikäläinen ?..)) Hassua että jo 5-vuotias lapsenlapseni käyttää itsestään tuota sanaa..)) Kai siinä vähän itseironiaa on mukana, aika velikulta kun on.

        Tervon lukemisen esteeksi tuli nyt ihan pelkkä "elämänväsymys", jonka syytä ollaan nyt tuttujenkin kanssa yritetty jäljittää. Liittyykö se koronaan vai onko koronan kautta vain tullut selväksi se, että aika käy vähiin, "ihmiskunta tekee itsemurhaa", Juicen sanoin.
        Liian monta isoa uhkaa päällä ja meillä vain hapertuneet puolustusmekenismit niiden torjumiseen ?

        Tiedä häntä. Timo Airaksista mennään nyt kuitenkin kuulemaan. Viimeksi hän taisi puhua toksisesta positiivisuudesta.. Nyt on aiheena Himon ilo ..))
        Jospa siitä jotakin irtoaisi...

        Kyllä tuo Köngäksen Sandra sai minutkin kiinnostumaan noista vuosista, mistä Siirosen kirja kertoo.
        Lapiduksesta on puhuttu paljon, tulevaisuusutopiat eivät oikeastaan kiinnosta, eikä fiktio...Eivätkä dystopiat kun Aldous Huxleyn "Uljas uusi maailma" on täällä jo -
        tämänpäivän synkkyydestä käsin tarkastellen.

        Lukuintoa ja lukemisen iloja sinulle ja tietysti muillekin kirjaanmeneville...

        Hei D, sinullahan on mielenkiintoista, jatkuvia treffejä kirjailijoitten kanssa :)))
        Olisi mukavaa kuulla Airaksisen jutustelua. Olen useamman hänen kirjansa lukenut, uusimmankin tänä vuonna ja mikä kamalinta, en muista siitä paljon mitään :)))
        Se naurattaa ja ei naurata. . . huolestuttaa oikeasti.
        Se taisi olla joku onnellisuus & vanhenemisteema.

        Erikoisesti tykkäsin Airaksisen pari vuotta sitten ilmestyneestä kirjasta ihmisen identiteetin häviämisestä vanhana, varsinkin, kun joutuu "hoitopolkuun". Sen kirjan sisällön muistan hyvin. Sen täytyi olla merkityksellistä minulle.

        Hyvä D, kirjoitit "elämänväsymyksestä". Sitä esiintyy aika ajoin meikäläiselläkin.
        Vai onko se kuitenkin vain lukuväsymystä ? Ainakin joskus sitä, mutta joskus se on
        myös jotain suurempaa "väsymystä", johon sisältyy laajasti pohdiskelua elämästä.
        Sen pohdiskelun otsikko on usein "vanheneminen", ollut, mennyt ja tuleva.
        Tässä iässä kun ei ole enää kuin lähitulevaisuus.
        Se on raaka totuus ja se ahdistaa ainakin minua.

        Pohdiskelu ei ole aina niin tietoista, ajatukset harhailevat,
        ja kaikkea ei haluaisi ajatellakaan,
        mutta annan niitten vaiheitten tulla ja olla. Pidän niitä "voimienkeruuvaiheina" :)

        Oli mitä oli pidän silloin lukupaussinkin, koska ei ole mieltä lukea
        kun ei saa ajatuksiaan kirjaan. Saa palata takaisin, kun ei muista mitä on lukenut.
        Paussin jälkeen tulee "automaattisesti" taas hetki, että tekee mieli lukeakin.

        Hengähdä Demeter, pidä toki paussi ! Toivottavasti Airaksinen virvottaa ja kirvottaa ajatuksiasi ja antaisi jopa energiaa ! Filosofeilta voi saada hyviä oivalluksia.


      • Anonyymi
        demeter1 kirjoitti:

        Hei M. Vai Meikäläinen ?..)) Hassua että jo 5-vuotias lapsenlapseni käyttää itsestään tuota sanaa..)) Kai siinä vähän itseironiaa on mukana, aika velikulta kun on.

        Tervon lukemisen esteeksi tuli nyt ihan pelkkä "elämänväsymys", jonka syytä ollaan nyt tuttujenkin kanssa yritetty jäljittää. Liittyykö se koronaan vai onko koronan kautta vain tullut selväksi se, että aika käy vähiin, "ihmiskunta tekee itsemurhaa", Juicen sanoin.
        Liian monta isoa uhkaa päällä ja meillä vain hapertuneet puolustusmekenismit niiden torjumiseen ?

        Tiedä häntä. Timo Airaksista mennään nyt kuitenkin kuulemaan. Viimeksi hän taisi puhua toksisesta positiivisuudesta.. Nyt on aiheena Himon ilo ..))
        Jospa siitä jotakin irtoaisi...

        Kyllä tuo Köngäksen Sandra sai minutkin kiinnostumaan noista vuosista, mistä Siirosen kirja kertoo.
        Lapiduksesta on puhuttu paljon, tulevaisuusutopiat eivät oikeastaan kiinnosta, eikä fiktio...Eivätkä dystopiat kun Aldous Huxleyn "Uljas uusi maailma" on täällä jo -
        tämänpäivän synkkyydestä käsin tarkastellen.

        Lukuintoa ja lukemisen iloja sinulle ja tietysti muillekin kirjaanmeneville...

        Hei D, taas jäi minulta pois nm. M niinkuin meikäläinen vai mihin se katosi, olin sen laittavinani.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Hei D, sinullahan on mielenkiintoista, jatkuvia treffejä kirjailijoitten kanssa :)))
        Olisi mukavaa kuulla Airaksisen jutustelua. Olen useamman hänen kirjansa lukenut, uusimmankin tänä vuonna ja mikä kamalinta, en muista siitä paljon mitään :)))
        Se naurattaa ja ei naurata. . . huolestuttaa oikeasti.
        Se taisi olla joku onnellisuus & vanhenemisteema.

        Erikoisesti tykkäsin Airaksisen pari vuotta sitten ilmestyneestä kirjasta ihmisen identiteetin häviämisestä vanhana, varsinkin, kun joutuu "hoitopolkuun". Sen kirjan sisällön muistan hyvin. Sen täytyi olla merkityksellistä minulle.

        Hyvä D, kirjoitit "elämänväsymyksestä". Sitä esiintyy aika ajoin meikäläiselläkin.
        Vai onko se kuitenkin vain lukuväsymystä ? Ainakin joskus sitä, mutta joskus se on
        myös jotain suurempaa "väsymystä", johon sisältyy laajasti pohdiskelua elämästä.
        Sen pohdiskelun otsikko on usein "vanheneminen", ollut, mennyt ja tuleva.
        Tässä iässä kun ei ole enää kuin lähitulevaisuus.
        Se on raaka totuus ja se ahdistaa ainakin minua.

        Pohdiskelu ei ole aina niin tietoista, ajatukset harhailevat,
        ja kaikkea ei haluaisi ajatellakaan,
        mutta annan niitten vaiheitten tulla ja olla. Pidän niitä "voimienkeruuvaiheina" :)

        Oli mitä oli pidän silloin lukupaussinkin, koska ei ole mieltä lukea
        kun ei saa ajatuksiaan kirjaan. Saa palata takaisin, kun ei muista mitä on lukenut.
        Paussin jälkeen tulee "automaattisesti" taas hetki, että tekee mieli lukeakin.

        Hengähdä Demeter, pidä toki paussi ! Toivottavasti Airaksinen virvottaa ja kirvottaa ajatuksiasi ja antaisi jopa energiaa ! Filosofeilta voi saada hyviä oivalluksia.

        On se niin väärin, että tämä "oikea elämä" pakkaa viedä tilaa tuolta lukuharrastukselta.))
        Ehkä se on tarpeenkin, ettei käy kuin Aleksis Kivelle, jolle "uni oli todellisuutta ja todellisuus unta" (Charlotta Lönnkvistin mukaan).
        Hyvin kuvaat, M, omaasi ja myös minun - ja ehkä joidenkin muidenkin - mielenliikkeitä ja verkkaista työskentelyä tasapainon saavuttamisessa ja ylläpitämisessä kaikkien isojen muutosten ja -uhkien maailmassa. Maailmantuskaa joutuu näköjään potemaan vieläkin, aika ajoin.
        Takavuosilta tulee mieleen Joachim Bodamerin kirja "Ihminen vailla minuutta", jossa hän katsoo, että ihmisen minuus on koko ajan uhattuna erilaisten stimulanttien paineessa, ihmisen tajunnantilasta käydään ankaraa kilpailua ja markkinat tietysti tahtovat siitä sievoisen siivun omaan laariinsa.
        Bodamer suositti tuohon kamppailuun ja infoähkyyn sivilisaatioaskeesia, ja kyllä kai se on ainakin ideana löydettykin: hiljaisuuden retritit ovat kai edelleenkin "suurta huutoa"..)) ja hiljaisuutta haetaan muillakin keinoilla.

        "Pääskyset" ovat taas päässeet uljaaseen lentoon eikä Tervon Luther-kuva enää töki samalla tavalla. Lutherista löytyy uusia kotoisia piirteitä, ja kuten sanot, ajankuvastahan tässä on kyse. Agricola on ainakin tähän saakka säilynyt hyvinkin puhtoisena, ehkä tuo sepitetty (?) sairaus on mukana vain muistuttamassa hänen "maallisuudestaan", ja ponnistelujensa suuruudesta.

        Ai niin. Se Airaksinen ? Himon ilo. Pohdintaa seksuaalisuudesta ja sen ilmenemisestä eri aikoina, eri kulttuureissa.
        Airaksinen on leppoisa ja vuorovaikutukseen panostava luennoitsija.
        Päinvastoin kuin yleensä näissä kirjailloissa, luennolle oli tullut huomattava määrä
        miehiä ! ..))
        Eräs heistä kysyikin toiveikkaasti "Onko kirjassa kuvia"..)) Ei ollut, mutta Airaksinen viittasi netin tarjontaan. Lukija sai hakea kuvituksen kirjaan sieltä.))

        Airaksinen jutusteli myös vapaasti omasta nuoruudestaan Vaasassa, omista matkoistaan maailmalla, tuttavistaankin. aiheeseen liittyen tietysti. Ei myöskään häkeltynyt, vaikka ei muistanut Aino Kallaksen nimeä ja kadotti välillä esityksen punaisen langan, vitsaili vain Uuno Turhapurosta, jonka muisti palautui pätkittäin...)) Niinhän meillä kaikilla ?

        Esityksen puitteet olivat nyt vähän kehnonlaiset, mikrofoni puuttui ja kun yleisöllä oli maskit naamalla, kuuluvuus kärsi. Lisäksi tapahtumalava oli kirjaston sisäänkäynnin lähellä ja jos /kun sinne pelmahti äänekäs lapsilauma, osallisuus vaati lisäskarppausta.

        Kyllä se puolitoista tuntia näyttäisi olevan se aika, minkä yleisö jaksaa olla mukana ja on selvää, että nämä illat ovat virikkeellisiä, ajatuksia aiheesta voi tulla paljon niiden jälkeenkin tai sitten ollaan niitä, jotka lähtiessä toteavat: "teki mieleni sanoa, mutta jätin sanomatta..))
        Kamalan pitkä juttu tuli taas, mutta lukupakkoahan ei ole..))

        Ja totta tuo, mitä Ramoona kirjoitti: kirjailijatapaamiset ovat monesti vain sellaisia ohikiitäviä hetkiä, eikä niiden pohjalta välttämättä mitään henkilökuvaa kirjailijasta pysty luomaan. Ja onko se tarpeenkaan ? Kirjat puhuvat puolestaan.

        Hyviä kirjalöytöjä kuitenkin kaikille ja viihtymistä kirjojen parissa.


      • Anonyymi
        demeter1 kirjoitti:

        On se niin väärin, että tämä "oikea elämä" pakkaa viedä tilaa tuolta lukuharrastukselta.))
        Ehkä se on tarpeenkin, ettei käy kuin Aleksis Kivelle, jolle "uni oli todellisuutta ja todellisuus unta" (Charlotta Lönnkvistin mukaan).
        Hyvin kuvaat, M, omaasi ja myös minun - ja ehkä joidenkin muidenkin - mielenliikkeitä ja verkkaista työskentelyä tasapainon saavuttamisessa ja ylläpitämisessä kaikkien isojen muutosten ja -uhkien maailmassa. Maailmantuskaa joutuu näköjään potemaan vieläkin, aika ajoin.
        Takavuosilta tulee mieleen Joachim Bodamerin kirja "Ihminen vailla minuutta", jossa hän katsoo, että ihmisen minuus on koko ajan uhattuna erilaisten stimulanttien paineessa, ihmisen tajunnantilasta käydään ankaraa kilpailua ja markkinat tietysti tahtovat siitä sievoisen siivun omaan laariinsa.
        Bodamer suositti tuohon kamppailuun ja infoähkyyn sivilisaatioaskeesia, ja kyllä kai se on ainakin ideana löydettykin: hiljaisuuden retritit ovat kai edelleenkin "suurta huutoa"..)) ja hiljaisuutta haetaan muillakin keinoilla.

        "Pääskyset" ovat taas päässeet uljaaseen lentoon eikä Tervon Luther-kuva enää töki samalla tavalla. Lutherista löytyy uusia kotoisia piirteitä, ja kuten sanot, ajankuvastahan tässä on kyse. Agricola on ainakin tähän saakka säilynyt hyvinkin puhtoisena, ehkä tuo sepitetty (?) sairaus on mukana vain muistuttamassa hänen "maallisuudestaan", ja ponnistelujensa suuruudesta.

        Ai niin. Se Airaksinen ? Himon ilo. Pohdintaa seksuaalisuudesta ja sen ilmenemisestä eri aikoina, eri kulttuureissa.
        Airaksinen on leppoisa ja vuorovaikutukseen panostava luennoitsija.
        Päinvastoin kuin yleensä näissä kirjailloissa, luennolle oli tullut huomattava määrä
        miehiä ! ..))
        Eräs heistä kysyikin toiveikkaasti "Onko kirjassa kuvia"..)) Ei ollut, mutta Airaksinen viittasi netin tarjontaan. Lukija sai hakea kuvituksen kirjaan sieltä.))

        Airaksinen jutusteli myös vapaasti omasta nuoruudestaan Vaasassa, omista matkoistaan maailmalla, tuttavistaankin. aiheeseen liittyen tietysti. Ei myöskään häkeltynyt, vaikka ei muistanut Aino Kallaksen nimeä ja kadotti välillä esityksen punaisen langan, vitsaili vain Uuno Turhapurosta, jonka muisti palautui pätkittäin...)) Niinhän meillä kaikilla ?

        Esityksen puitteet olivat nyt vähän kehnonlaiset, mikrofoni puuttui ja kun yleisöllä oli maskit naamalla, kuuluvuus kärsi. Lisäksi tapahtumalava oli kirjaston sisäänkäynnin lähellä ja jos /kun sinne pelmahti äänekäs lapsilauma, osallisuus vaati lisäskarppausta.

        Kyllä se puolitoista tuntia näyttäisi olevan se aika, minkä yleisö jaksaa olla mukana ja on selvää, että nämä illat ovat virikkeellisiä, ajatuksia aiheesta voi tulla paljon niiden jälkeenkin tai sitten ollaan niitä, jotka lähtiessä toteavat: "teki mieleni sanoa, mutta jätin sanomatta..))
        Kamalan pitkä juttu tuli taas, mutta lukupakkoahan ei ole..))

        Ja totta tuo, mitä Ramoona kirjoitti: kirjailijatapaamiset ovat monesti vain sellaisia ohikiitäviä hetkiä, eikä niiden pohjalta välttämättä mitään henkilökuvaa kirjailijasta pysty luomaan. Ja onko se tarpeenkaan ? Kirjat puhuvat puolestaan.

        Hyviä kirjalöytöjä kuitenkin kaikille ja viihtymistä kirjojen parissa.

        Hei D :))) Miten menee ?
        Minä olen hölmöillyt :))) Jään joskus tutkimaan netistä mitä hulluimpia asioita.
        14.10 kirjoittamasi Aleksis Kiven ajatus "uni on todellisuutta ja todellisuus on unta" johdatti minut (sinänsä jonninjoutaviin :) ajatuksiin miettimään miksi kirjailijoilla,
        etenkin runoilijoilla esiintyy "uni" vertauksena teksteissä lähes joka kirjassa.

        Mietin niinkin hullunkaukaista asiaa milloin ensimmäinen Shakespearen kirja ilmestyi
        Suomessa, oliko Kivi saanut "vaikutteita":
        "Sama kude meissä kuin unelmissa ja unta vain on lyhyt elämämme"
        (Shakespearen näytelmästä Myrsky)
        En löytänyt tietoa milloin Shakespearea Suomessa alettiin julkaista.
        (kaikenlaista tuleekin mieleen tutkia :)))

        Shakespearen tekstejä ei ole tiedon mukaan ilmestynyt hänen aikanaan kirjoina, nehän olivat näytelmiä ja niitä harjoiteltiin teattereissa eikä ole tullut tarkemmin ajatelleeksi,
        ettei kirja ollut silloin "yleinen käyttöliittymä" eikä moni tietenkään osannut lukeakaan.

        Noin 250 vuotta Shakespearen jälkeen Kivi loihe lausumaan samantapaisen ajatuksen,
        mutta niin monen muunkin kirjassa esiintyy "uni".

        Tutkiskelin huvikseni kouluaikojen jälkeen päästäni haihtuneita asioita:
        Shakespeare eli 1564-1616 ja Agricola eli 1510-1557.
        "Herrat" elivät siis samaan aikaan. Shakespeare oli 7-vuotias, kun Agricola kuoli ?

        Kun Kivi eli 1800-luvulla ei tietenkään Shakespearea oltu Suomessa julkaistu,
        nauroin hölmöille pohdiskeluilleni.
        Vaikka olen ollut kiinnostunut lukemaan historiaakin tietoni on vähäiset ja
        vain joku "nippelitieto" jää enää helposti päähän:
        Löysin sellaisenkin tiedon, että yksi Shakespearen erittäin harvinainen kirja olisi
        löydetty sattumalta ranskalaisesta kirjastosta hänen eläessään viimeisiä vuosiaan.

        Olen voinut ottaa rennommin ja harrastella sitä sun tätä,
        koska uudet 12 kirjaani saavat olla minulla viisi viikkoa.
        Voin lueskella rauhassa. Mikä ihanuus !
        Sain ensimmäisen päätökseen eli Katarina Baerin ja Kalle Koposen kirjan
        "Kiinan suuri harppaus - päämääränä maailman valvotuin kansa"
        Olipa hyvä kirja nyky-Kiinasta. Olen muitakin lukenut, mutta en tällaista,
        missä kerrotaan, miten valtion tavoite on ottaa jokainen kiinalainen valvontaansa.

        Entuudestaan olen asiasta lukenut jotain, mutta että valvonta on niin perusteellista kuin
        se on, en tiennyt ja "kehitys" on kesken, vaikka valvonta ylittää jo entisen DDR:n.

        Nykykeinoilla on mahdollisuus tehokkaampaan ajantasaiseen valvontaan.
        Esimerkiksi Shanghain kaduilla on kamera noin joka yhdeksäs metri,
        se tunnistaa kasvot ja tarkoitus on kehittää keinot liittää muutamassa sekunnissa
        kaikki ihmistä koskevat henkilökohtaiset tiedot ruudulle.
        Eikö ole epämiellyttävää ? Ihmisoikeusrikkomus sanoisin !

        Kirja on juuri sopivan kokoinen, parisataa sivua, harva rivinväli, selkeä teksti,
        ei kiiltävää paperia ja muutama kuvakin.
        En nuoremmassa elämässäni kiinnittänyt näihin asioihin suurempaa huomiota,
        kun näköni oli hyvä :)))

        Joka sait Agricolan loppuun ja mikä on loppuvaikutelma ?
        Oletko kenties jo aloittanut uutta kirjaa ?
        Lyhensin puoleen juttuni (kun se aina lähtee rönsyilemään) ja lähetän sen
        lämpimin terveisin
        Hengessä mukanasi ;)))
        M


      • Anonyymi kirjoitti:

        Hei D :))) Miten menee ?
        Minä olen hölmöillyt :))) Jään joskus tutkimaan netistä mitä hulluimpia asioita.
        14.10 kirjoittamasi Aleksis Kiven ajatus "uni on todellisuutta ja todellisuus on unta" johdatti minut (sinänsä jonninjoutaviin :) ajatuksiin miettimään miksi kirjailijoilla,
        etenkin runoilijoilla esiintyy "uni" vertauksena teksteissä lähes joka kirjassa.

        Mietin niinkin hullunkaukaista asiaa milloin ensimmäinen Shakespearen kirja ilmestyi
        Suomessa, oliko Kivi saanut "vaikutteita":
        "Sama kude meissä kuin unelmissa ja unta vain on lyhyt elämämme"
        (Shakespearen näytelmästä Myrsky)
        En löytänyt tietoa milloin Shakespearea Suomessa alettiin julkaista.
        (kaikenlaista tuleekin mieleen tutkia :)))

        Shakespearen tekstejä ei ole tiedon mukaan ilmestynyt hänen aikanaan kirjoina, nehän olivat näytelmiä ja niitä harjoiteltiin teattereissa eikä ole tullut tarkemmin ajatelleeksi,
        ettei kirja ollut silloin "yleinen käyttöliittymä" eikä moni tietenkään osannut lukeakaan.

        Noin 250 vuotta Shakespearen jälkeen Kivi loihe lausumaan samantapaisen ajatuksen,
        mutta niin monen muunkin kirjassa esiintyy "uni".

        Tutkiskelin huvikseni kouluaikojen jälkeen päästäni haihtuneita asioita:
        Shakespeare eli 1564-1616 ja Agricola eli 1510-1557.
        "Herrat" elivät siis samaan aikaan. Shakespeare oli 7-vuotias, kun Agricola kuoli ?

        Kun Kivi eli 1800-luvulla ei tietenkään Shakespearea oltu Suomessa julkaistu,
        nauroin hölmöille pohdiskeluilleni.
        Vaikka olen ollut kiinnostunut lukemaan historiaakin tietoni on vähäiset ja
        vain joku "nippelitieto" jää enää helposti päähän:
        Löysin sellaisenkin tiedon, että yksi Shakespearen erittäin harvinainen kirja olisi
        löydetty sattumalta ranskalaisesta kirjastosta hänen eläessään viimeisiä vuosiaan.

        Olen voinut ottaa rennommin ja harrastella sitä sun tätä,
        koska uudet 12 kirjaani saavat olla minulla viisi viikkoa.
        Voin lueskella rauhassa. Mikä ihanuus !
        Sain ensimmäisen päätökseen eli Katarina Baerin ja Kalle Koposen kirjan
        "Kiinan suuri harppaus - päämääränä maailman valvotuin kansa"
        Olipa hyvä kirja nyky-Kiinasta. Olen muitakin lukenut, mutta en tällaista,
        missä kerrotaan, miten valtion tavoite on ottaa jokainen kiinalainen valvontaansa.

        Entuudestaan olen asiasta lukenut jotain, mutta että valvonta on niin perusteellista kuin
        se on, en tiennyt ja "kehitys" on kesken, vaikka valvonta ylittää jo entisen DDR:n.

        Nykykeinoilla on mahdollisuus tehokkaampaan ajantasaiseen valvontaan.
        Esimerkiksi Shanghain kaduilla on kamera noin joka yhdeksäs metri,
        se tunnistaa kasvot ja tarkoitus on kehittää keinot liittää muutamassa sekunnissa
        kaikki ihmistä koskevat henkilökohtaiset tiedot ruudulle.
        Eikö ole epämiellyttävää ? Ihmisoikeusrikkomus sanoisin !

        Kirja on juuri sopivan kokoinen, parisataa sivua, harva rivinväli, selkeä teksti,
        ei kiiltävää paperia ja muutama kuvakin.
        En nuoremmassa elämässäni kiinnittänyt näihin asioihin suurempaa huomiota,
        kun näköni oli hyvä :)))

        Joka sait Agricolan loppuun ja mikä on loppuvaikutelma ?
        Oletko kenties jo aloittanut uutta kirjaa ?
        Lyhensin puoleen juttuni (kun se aina lähtee rönsyilemään) ja lähetän sen
        lämpimin terveisin
        Hengessä mukanasi ;)))
        M

        Moi M. Olenkin tässä jo tuumaillut, mihin olet kadonnut, tsekannut täältäkin aika ajoin.
        Mutta kiva, että olet tallella..))
        Sinulla sitten on tutkijan luonto. Viittaan tuohon Shakespire/Kivi vertailuun.
        Kyllä noista ihmiselämistä synkroniaa, tiettyä samanaikaisuutta, voi löytyä. Veijo Meri kirjoitti Aleksis Kivestä. Aleksis Kiven kuolinpäivä oli sama kuin Veijo Meren syntymäpäivä. Tietysti vuosia oli välissä, mutta olivatko nuo päivät luomassa tiettyä henkistä yhteyttä noiden kahden välille ? Näin villisti kulkevat omatkin ajatukseni välillä..))
        Muistaakseni Veijo Meri itse otti tuon asian esille, antoi kai sille jonkinlaista painoa...

        Hieno oli tuo Shakespire-sitaatti. Kirjoitin sen ihan muistiin..Paljon siteerattu, mutta unohdettu..))
        Ja todella uni, unenomaisuus, on monien kirjailijoitten tuotannossa vahvasti läsnä.
        Sain juuri luetuksi Haruki Murakamin "Värittömän miehen vaellusvuodet". Siinäkin liikuttiin aika ajoin unen ja valveen rajapinnalla, vaikka kirjoitustyyli oli hyvinkin säntillistä ja asiassa pysyvää. Jonkin arvostelun mukaan kirja kertoi vapauden tavoittelusta. Minä näin se kuvauksena traumasta, hylkäämisestä ja miten päähenkilö sen koki ja miten siitä selvisi.
        Palautin jo Pääskyt, eli luin sen viikossa. Sehän jo viittaa siihen, että kirja oli minulle merkittävä..)) Intensiteetti säilyi loppuun saakka ja tuo kirjan tietty raadollisuus tuli kyllä lopulta asetetuksi oikeisiin raameihin. Alkeellinen, julma ja säälimätön voi ihminen olla, ja kai pitäisi muistaa, että aika oli toinen ja ollaan me sentään kehitytty noista ajoista..))

        Kerroin jo aikaisemmin tuosta omasta tietämättömyydestäni historian kulusta. Niinpä "tutkin" samanaikaisesti historiatietoja Agricolasta - siis ihan Wikistä - ja kyllä se oli omiaan täydentämään lukukokemusta. Samalla tietysti arvostus kirjailijaa kohtaan kasvoi.

        Yritin jahdata tuota maitsemaasi Airaksisen kirjaa. Löysin vain "Onnellisuuden opas"-nimisen ja mielenkiintoiselta tuntui. Yhden Lapiduksenkin sain "Luksuselämää", mutta kauhistelin heti kirjan sivumäärää ja pientä tekstiä. Mitenkähän mummon käy, kun silmiini vielä kirjastoautolla sattui Paloman mainitsema Anna Takasen kirja "Sinä ole suruni" - kertomus sotalapsesta ja sotalapsen lapsesta.
        Tämä ruotsinsuomalaisuus on kiinnostanut ja olen lukenut ruotsinsuomalaisten kirjoittamia kirjoja Antti Jalavasta Susanna Alakoskeen, omaa ja sukuni historiaa työstäen ja peilaten. Antti Tuuri kirjoitti myös hiljattain aiheesta: "Aavan meren tuolla puolen".

        Pitäisköhän jo lopettaa tämä katsaus tällä erää, ennenkuin tulee nootteja..))

        Mutta kiva oli "jutella", palaillaan..))
        demeter1


    • Anonyymi

      Adolf Hitlerin taisteluni on hyvä kirja, kannattaa lukea!

      • Anonyymi

        Joskus viime vuosituhannella, kun internetin keskustelupalstat olivat
        uusia, syntyi termi Godvin'n laki, joka näkyy olevan voimissaan vieläkin.
        Kun kekustelu venyy ja venyy niin aina päädytään riitaan ja esiin tulee Hitler.

        Tässä ketjussa Hitlerin kirjan mainitsija ei suinkaan esiinny riitelijänä vaan
        itselleni palautui mieleen ko. laki.

        *Taisteluni* on meillä kirjojen poistopinossa löytämättä uutta omistajaa.
        Ei oikein ole luonnetta pistää kirjoja roskikseen olipa kenen kynästä tahansa.
        Purjedukseen liittyvä melkoinen pino meni innokkaalle veneilijälle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joskus viime vuosituhannella, kun internetin keskustelupalstat olivat
        uusia, syntyi termi Godvin'n laki, joka näkyy olevan voimissaan vieläkin.
        Kun kekustelu venyy ja venyy niin aina päädytään riitaan ja esiin tulee Hitler.

        Tässä ketjussa Hitlerin kirjan mainitsija ei suinkaan esiinny riitelijänä vaan
        itselleni palautui mieleen ko. laki.

        *Taisteluni* on meillä kirjojen poistopinossa löytämättä uutta omistajaa.
        Ei oikein ole luonnetta pistää kirjoja roskikseen olipa kenen kynästä tahansa.
        Purjedukseen liittyvä melkoinen pino meni innokkaalle veneilijälle.

        isoäiti_ ed. kirjoittaja


      • Anonyymi

        Älä koskaan väheksy kirjaa, vaikka sen tekijä olisikin hullu.
        (Lordi Melbourne)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Älä koskaan väheksy kirjaa, vaikka sen tekijä olisikin hullu.
        (Lordi Melbourne)

        Tuon luettuani nauroin lisää jatkaessani lausetta...." ja hullunkin kannattaa lukea kirja !" Tarkoittaen itseäni.....
        M


    • Anonyymi

      "Ei voi olla kehaisematta kirjailija, ex-päätoimittaja A.-P. Pietilän teosta "Erkon verikoira". Se on kuvaus mahtiyhtiö Sanoman sisäpiireistä ja Suomen poliittisesta elämästäkin. Nimen "Erkon verikoira" antoivat Pietilälle kepulaiset. Sujuvaa tekstiä ja mielenkiintoista asiaa, joka imaisee mukaansa"

      Hesarin keputtaminen. Kepu palautti valtaa ja Mikael suurperhe-lesta Pentikäinen erotti Antti-Pekka Pietilän noin 2006

      https://www.ts.fi/uutiset/kotimaa/1074149073/IltaSanomien vastaava paatoimittaja vaihtuu

      Koko Pentikäisen kepulainen lestadiosuku on teologeja, mukana mm. naispiispa. Hesari ja siihen sodotut medist muuttuivat läpeensä kepulaiseksi Pentikäisen tahdolla

      • Anonyymi

        Ei Pentikäinen onnistunut Sanoma Oy:tä kepulaistamaan. Enemmän kuin mikään puolue kepulaiset on kylläkin yrittäneet mediaa painostaa. Ihmettelinkin aikoinaan Pentikäinen valittiin sinne. Pietilä ei saanut puolella sanalla kommentoida potkujaan, muuten olisi menettänyt erorahansa, vaikea tilanne, kun on toimeentulosta kysymys.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei Pentikäinen onnistunut Sanoma Oy:tä kepulaistamaan. Enemmän kuin mikään puolue kepulaiset on kylläkin yrittäneet mediaa painostaa. Ihmettelinkin aikoinaan Pentikäinen valittiin sinne. Pietilä ei saanut puolella sanalla kommentoida potkujaan, muuten olisi menettänyt erorahansa, vaikea tilanne, kun on toimeentulosta kysymys.

        Korjaan: Karenssiajan palkasta oli kysymys.


    • Olen noin 30 ja risat vuotta jäljessä suomalaisen proosan lukemisessa verrattuna muihin keskusteluun osallistuviin.Luen enimmäkseen käännöskirjallisuutta tai ulkomaalaisia kirjailijoita, mutta aina sillointällöin tykästyn johonkin suomalaiseen kirjailijaan myös. Näin minulla on käynyt Jari Tervon kanssa. Luen nyt Koljattia ja kieli on todella herkullista.
      (Laylan luin juuri ennen tätä ja siinä välissä samanaiheisen Henning Mankellin kirjan englanninkielisenä; se oli pakolaistyttöjen tarinoita Ruotsissa ja kirjailija jolta vaadittiin rikosromaania kiinnostui nigerialaisen Tea-Bagin, Iranilaisen Leylan ja venäläisen Tanyan omista kertomuksista. Voimakas ja vavhduttava.)

    • En ehdi tänne Tervon Agricola-käsittelyyn mukaan, jonotan kyllä kirjaa ja keskustelunnekin perusteella olen kiinnostunut, vaikka tavanomaista kirjamakuani se ei vastaakaan. Kirjailijatapaamisista Demeter mainitsee, ja melko usein kirjamessuilla käyneenä on tullut monia tavatuksi. Nuorempana kävin myös taiteiden öissä Akateemisessa tai Suomalaisessa kirjakaupassa, ja jokuseen kirjaan sain kirjailijan nimmarinkin. Tarmo Manni oli elämäkertansa tiimoilta yksi hersyvimmistä tavatuista, Sofi Oksanen vaikuttava, Joel Haahtelankin minäkin muistelen tavanneeni. Hänet mainitsin täällä aiemmin syvällisenä , henkevänä ja hengellisenäkin ihmismielen tutkijana. Teokset ovat hienovireisiä, eivät tapahtumia vyöryttäviä tai kielellä iloittelevia, jollaisia kyllä välillä on ihan viihdyttävää lukea. Jostain syystä en ihastunut koskaan esimerkiksi Tolkieniin, ylenmäärin maalaileva ja rönsyilevä kirja saa jopa väsymään. Viimeisiä tapaamisia olivat Sirpa Kähkönen kuivakkaaseen tyyliinsä ja Anna-Leena Härkönen sympaattisen suorasukaisena.

      Kirjallisuuden Nobel meni taas minulle aivan tuntemattomalle, ehkä ei tule koskaan luettua, vaikka suomennettaisiin.En tosin käännöskirjallisuutta paljoa seuraakaan, ja teihin himolukijoihin verrattuna olen satunnainen harrastelija. Aikanaan liityin Tammen keltaiseen kirjastoon, ja sain hyvän kokoelman sellaisia kirjoja, joita olen lukenut uudelleenkin. Aika monista tuli myöhemmin nobelisteja, ja sarjan ensimmäiset kirjat alkavat olla jo keräilykappaleita. Viimeinen keltainen ostokseni oli nobelisti Toni Morrisonin Paratiisi v. 1998.
      Viimeinen lukemani Nobel-palkittu on Kazuo Ishiguro, jonka teosta "Ole luonani aina" käsittelimme lukupiirissä. Hänen uusin teoksensa "Klara ja aurinko" kiinnostaa myös, liittyy tuon mainitsemani kirjan teemaan.

      Mieheni lukee juuri Mobergin Maastamuuttajien ties monettako osaa, olivat jo hyllystä poistolistalla. Innostuin itsekin ensimmäistä lukemaan uudelleen , ensimmäisestä lukemisesta on jo vuosikymmeniä aikaa. Suuriin kertomuksiin tuokin teossarja kuuluu, pienetkin ihmiset lämmöllä ja kunniotuksella kuvattu ponnisteluissaan paremman elämän puolesta uudella mantereella.
      Miehen kirjoihin kuuluu paljon tutkimusmatkojen kuvauksia arktisilla merillä ja maa-alueilla, Siperiassa ja Amazonilla, Afrikan ytimessä, myös uudisasukkaitten raivausta ja kullankaivuuta käsitteleviä. Hänen sotahistorian kirjoihinsa en koske, mutta selviytymistarinat kiehtovat aina.

      • Taiteiden yön kirjailijatapaamiset ovat jääneet minunkin mieleeni, Ramoona, erityisesti niistä Pentti Saarikoski ja tietysti lempikirjailijani Eeva Kilpi.
        Kirjamessuilla tuntuisi olevan vähän liikaa tapahtumista minulle. Runsaudestakin voi tulla rasite, siis minulle..))

        Nämä japanilaiset kirjailijat ovat aina olleet minunkin mieleeni. Ishiguron uutta en ole lukenut, mutta nyt meillä on kirjapiirissä Haruki Murakamin "Värittömän miehen vaellusvuodet". Esittelystä päätellen vaikuttaa mielenkiintoiselta. Kun vain ehtisi kaiken lukea..))


    • Kirjapiirimme täällä kunnassa pyörähti taas käyntiin koronatauon jälkeen ja suomalainen kirjastonhoitajamme joka sitä vetää esitteli kirjaston ja kulttuuritoimen syysohjelmaa ja aivan kiitettävästi meidän suomenkielisen vähemmistömme toiveita ja kiinnostuksen kohteita on kunnioitettu. Olen ilmoittautunut Susanna Alakosken kirjailijatreffille; olisi ehkä asiallista lukea hänen kaksi viimeistään, Bomollsängeln ja Londonflickan joka on jatkoa edelliselle. Käsittääkseni teemana on työläisnaisten historiaa naisen elämää ja kaipuuta 1900-luvulla.. Kaksi viikko aikaa ja aika paljon olisi sivuja katettavana.
      Tilasin myös Jari Tervon Agricola-aiheisen kirjan paikalliseen kirjastoon ja kirjastonhoitaja otti mielissään vastaan sen.
      Joulukuun alussa on suomenkielinen joulukonsertti, mutta sitä ennen on "Finlandia" kionsertti Linnékvintetin esittämänä. Sibeliusta ja muita suomalaisia säveltäjiä.
      ***
      Oli todella mukavaa tavata taas ihan livessä kirjaihmisiä ja ajelin pitkästä aikaa autoakin ihan yksin :)

    • Minä olen menettänyt lukuiloni kokonaan silmieni vuoksi. Ne eivät kestä lukemista paria sivua kauempaa.. Lukeminen itsessään on viihdyttävää ja voimaannuttavaa. Kaipaan sitä, uppoutumista kirjan maailmaan.

      Äänikirjoja minulle on kovasti suositeltu.
      En ole vielä intoutunut, mutta kai on opeteltava siihen.

    • Anonyymi

      Suomen Kirjailijaliiton toiminnanjohtaja Suvi Oinonen on huolissaan kirjailijoiden toimeentulon heikkenemisestä:
      "Erilaisista luku- ja kuunteluaikapalveluista on saatavana kaikki kuumimmat uutuudetkin heti niiden ilmestyttyä edulliseen hintaan".

      "Uusia kirjoja myydään sähköisissä kanavissa niin halvalla, että uusia kirjojen ystäviä on saatava nopeasti moninkertainen määrä".
      Se ei pienessä Suomessa onnistu.
      Lukijoita ei riitä.
      Miksi e-kirjoja myydään niin halvalla ?
      Se ei ole kenenkään edun mukaista.
      Lukijoilta loppuvat kohta kirjailijat, koska kirjoittamisella ei elä.
      Kirjoittamisella ei ole koskaan Suomessa elänyt kuin huiput, eniten myyvät.

      Uuden tyyppinen hinnoittelu voisi auttaa, kuluttajat ovat tottuneet maksamaan uutuuksista täyden hinnan.
      Silti uutuuskirjoja myydään ale-hinnalla.

      • Anonyymi

        Sipilän aloittamaa digiloikkaa painetaan ja painostetaan menemään kovaa vauhtia.
        Ovatkohan kaikki digituotteet rinnastettu toisiinsa ?
        Digilehdet ovat myös huomattavan edullisia. "Hullu" maksaa enemmän kuin pyydetään,
        kirjailijoitten pitäisi puristaa kustantajilta sopimus, että he saisivat saavat enemmän
        ääni- ja e-kirjojen myynnistä. Ääni- ja e-kirjat on tosi halpa tuote. X-tra-lenkki hinnaltaan.
        Niitä tarjotaan rajattomasti esim. 16,99 €/kk.

        Comment allez-vous ? Kuinka voitte ?
        Sain juuri loppuun Anneli Taimion ja Taru Tarvaisen lupsakan kirjan
        "Camembert & croissant - ranskan ääntäminen A:sta Z:taan"
        "kotdyron" oli mukana . . .Yves-Saint Laurent, Louis Vuitton sekä Bordeaux,
        Beaujolais, Renault, Roquefort, entrecôte etc.
        Ce n'est pas si facile que ca (ei se niin helppoa ole !)


    • Yöpöydälleni on ilmestynyt kirjavuori joka odottaa läpikahlaamistaan. Nyt vaihteeksi paperiversioina. Ensimmäiseksi luin Anna Takasen "Sörjen som blev" joka käsittelee hänen omaa taustaansa, perheensä historiaa ja tunteitaan ja elämäänsä sotalapsen tyttärenä. Kirja on kait joko käännetty tai käännössä suomeksi. Takanen on ruotsalainen näyttelijä/ohjaaja, tämä on hänen esikoisromaaninsa.
      Sitten on vuorossa kaksi Susanna Alakosken kirjaa, "Bomollsängeln" ja "Londonflickan", jotka pitäisi yrittää lukea ennen kirjailijatreffiä marraskuun 3 pvä. Alakoski on tunnettu ruotsinsuomalainen kirjailija, ainakin esikoisromaani "Svinalängorna" eli "Sikalat" on monille tuttu, filminkin ne taisi tehdä siitä.

      https://svenska.yle.fi/a/7-546950
      Irja Olssonin "Soldatens dotter" odottaa vuoroaan heti kun Alakoskesta ollaan päästy.
      Sukellus ruotsinsuomalaiseen kirjallisuuteen ja kulttuuriin saa täydennystä Olssonin selviytymistarinasta.

      Tänään haen myös Jari Tervon "Pääskyt talvehtivat järven pohjassa" paikallisesta kirjastosta, josta sen tilasin viikko sitten. Nopeaa on palvelu.

    • Väliaikaraportti marraskuun kirjaharrastukseni tiimoilta:
      Pumpulienkeli (Susanna Alakoski) luettu, tähän saakka mielestäni hänen parhaansa. Paljon tutkittua ja vuosikausia työstettyä tietoa Suomen ja Ruotsin tekstiiliteollisuudesta ja työntekijöistä, arkisesta näkökulmasta. Jatkuu toisessa osassa hänen kvartettiaan naisen työstä ja elämästä 1900-luvulla , Londonflickan, jota luen nyt ruotsiksi, kolmasosa vielä jäljellä.
      ***
      Kävin eilen kirjailijatreffeillä paikallisessa kirjastossa. Alakoski kertoi tästä viimeisestään, kvartetista ja luki otteita. Ensimmäistä kertaa kun olin mukana tällaisessa tilaisuudessa. Huumorintajuinen, luontava suullinen esiintyminenkin, se tunti kului kuin siivillä.
      Kerron tässä muillekin että jos on tilaisuus mennä kuuntelemaan pitämänne kirjailijan kirjaesittelyjä niin mukaan vain. Löytää ehkä aivan uusia näkökulmiakin luettuun tekstiin.

      • Onkohan Alakoski edes käynyt Suomessa ? Ei mielestäni ainakaan viime aikoina, ellei sitten kirjamessuilla ollut. Häntä on kyllä haastateltu telkkarissakin joskus ja tuo elokuva Sikaloista, nimellä "Sovinto, teki kyllä häntä ja ruotsinsuomalaisuutta tunnetuksi täälläkin.

        Ehkä ajankohtaisempi, päivitetympi versio aiheesta olisi Antti Tuurin "Aavan meren tuolla puolen" (2018), vaikka mikäpä minä olisin tuota aihetta arvioimaan, "Aavan meren tältä ṕuolen" ..))


      • demeter1 kirjoitti:

        Onkohan Alakoski edes käynyt Suomessa ? Ei mielestäni ainakaan viime aikoina, ellei sitten kirjamessuilla ollut. Häntä on kyllä haastateltu telkkarissakin joskus ja tuo elokuva Sikaloista, nimellä "Sovinto, teki kyllä häntä ja ruotsinsuomalaisuutta tunnetuksi täälläkin.

        Ehkä ajankohtaisempi, päivitetympi versio aiheesta olisi Antti Tuurin "Aavan meren tuolla puolen" (2018), vaikka mikäpä minä olisin tuota aihetta arvioimaan, "Aavan meren tältä ṕuolen" ..))

        Alakoskella on juuri nyt kesken tuo neliosainen sarja, Londonflickan on uusin ja se tuli painosta elokuussa -21, ei ole vielä käännetty suomeksi. Pumpulienkelin olen lukenut suomeksi e-kirjana, koska ruotsinkielinen pokkari oli niin pientä tekstiä että en alkanut edes rasittamaan silmiäni sillä.
        Alakoski on syntyisin Vaasasta ja vaikka eilinen treffi oli kokonaan ruotsiksi, niin hän puhuu kyllä hyvää suomea, ehkä hieman epävarmasti mutta ääntäminen on kohdallaan.
        Alakoski kuuluu näihin kielellisiin lahjakkuuksiin, joiden tekstiä on ilo lukea.


      • Paloma.se01 kirjoitti:

        Alakoskella on juuri nyt kesken tuo neliosainen sarja, Londonflickan on uusin ja se tuli painosta elokuussa -21, ei ole vielä käännetty suomeksi. Pumpulienkelin olen lukenut suomeksi e-kirjana, koska ruotsinkielinen pokkari oli niin pientä tekstiä että en alkanut edes rasittamaan silmiäni sillä.
        Alakoski on syntyisin Vaasasta ja vaikka eilinen treffi oli kokonaan ruotsiksi, niin hän puhuu kyllä hyvää suomea, ehkä hieman epävarmasti mutta ääntäminen on kohdallaan.
        Alakoski kuuluu näihin kielellisiin lahjakkuuksiin, joiden tekstiä on ilo lukea.

        Antti Tuurin kirja tarvii laittaa muistiin.
        Voin ehdottaa sitä lukupiirissä luettavaksi, ellei sitä olla jo käsitelty ennnen minun mukaan tuloani.
        Olen nyt, kaikkien näiden vuosien jälkeen päättänyt tutustua ruotsinsuomalaiseen kirjallisuuteen. Ja ruotsinsuomalaisuuteen yleensäkin, vaikka en itse suoranaisesti tunne kuuluvani perinteiseen ruotsinsuomalaieen kulttuuripiiriin.


      • Anonyymi
        demeter1 kirjoitti:

        Onkohan Alakoski edes käynyt Suomessa ? Ei mielestäni ainakaan viime aikoina, ellei sitten kirjamessuilla ollut. Häntä on kyllä haastateltu telkkarissakin joskus ja tuo elokuva Sikaloista, nimellä "Sovinto, teki kyllä häntä ja ruotsinsuomalaisuutta tunnetuksi täälläkin.

        Ehkä ajankohtaisempi, päivitetympi versio aiheesta olisi Antti Tuurin "Aavan meren tuolla puolen" (2018), vaikka mikäpä minä olisin tuota aihetta arvioimaan, "Aavan meren tältä ṕuolen" ..))

        Alakoski on kom Schymanin sihteeriksi tullut ruosu joka ei ajanut tippaakaan suomalaisten asiaa mutta tuli kuuluisaksi sanomalla
        että hän nautti niin Ruotsista kun oli ruosullakin parkettilattia
        Toisilla saattoi olla Volvo tai Absolut


      • Paloma.se01 kirjoitti:

        Alakoskella on juuri nyt kesken tuo neliosainen sarja, Londonflickan on uusin ja se tuli painosta elokuussa -21, ei ole vielä käännetty suomeksi. Pumpulienkelin olen lukenut suomeksi e-kirjana, koska ruotsinkielinen pokkari oli niin pientä tekstiä että en alkanut edes rasittamaan silmiäni sillä.
        Alakoski on syntyisin Vaasasta ja vaikka eilinen treffi oli kokonaan ruotsiksi, niin hän puhuu kyllä hyvää suomea, ehkä hieman epävarmasti mutta ääntäminen on kohdallaan.
        Alakoski kuuluu näihin kielellisiin lahjakkuuksiin, joiden tekstiä on ilo lukea.

        Täytynee laittaa "naama muistiin", taas..))


      • Paloma.se01 kirjoitti:

        Antti Tuurin kirja tarvii laittaa muistiin.
        Voin ehdottaa sitä lukupiirissä luettavaksi, ellei sitä olla jo käsitelty ennnen minun mukaan tuloani.
        Olen nyt, kaikkien näiden vuosien jälkeen päättänyt tutustua ruotsinsuomalaiseen kirjallisuuteen. Ja ruotsinsuomalaisuuteen yleensäkin, vaikka en itse suoranaisesti tunne kuuluvani perinteiseen ruotsinsuomalaieen kulttuuripiiriin.

        Uskon tuon, Paloma, että sinun on ehkä vaikeata samaistua noihin vanhaisiin ruotsinsuomalaisten kuvauksiin, Antti Jalava, Margareta Keskitalo, Asko Sahlberg...
        Omat sukulaiseni eivät myöskään ole lukeneet heidän kirjojaan.

        Itse pidin niitä kyllä hyvin todentuntuisina kuvaamaan sitä aikaa aikaa ja sitä todellisuutta, missä silloin elettiin, olinhan siellä minäkin -60-luvulla..))


      • Anonyymi kirjoitti:

        Alakoski on kom Schymanin sihteeriksi tullut ruosu joka ei ajanut tippaakaan suomalaisten asiaa mutta tuli kuuluisaksi sanomalla
        että hän nautti niin Ruotsista kun oli ruosullakin parkettilattia
        Toisilla saattoi olla Volvo tai Absolut

        Tuota en ole Alakoskesta kuullutkaan, Ano 12.39..)) Kukaan ei taida olla profeetta omalla maallaan, eikä siellä vieraallakaan, ainakaan omiensa parissa...


      • Paloma.se01 kirjoitti:

        Antti Tuurin kirja tarvii laittaa muistiin.
        Voin ehdottaa sitä lukupiirissä luettavaksi, ellei sitä olla jo käsitelty ennnen minun mukaan tuloani.
        Olen nyt, kaikkien näiden vuosien jälkeen päättänyt tutustua ruotsinsuomalaiseen kirjallisuuteen. Ja ruotsinsuomalaisuuteen yleensäkin, vaikka en itse suoranaisesti tunne kuuluvani perinteiseen ruotsinsuomalaieen kulttuuripiiriin.

        Antti Tuurin kirja on siitä hyvä lukea, että se ei ole kovin paksu..)) Ja insinöörimies kun on, hän kirjoittaa sujuvaa ja helppolukuista tekstiä. Kerro sitten vaikutelmia, jos kirjapiiriin valitsette.


      • demeter1 kirjoitti:

        Tuota en ole Alakoskesta kuullutkaan, Ano 12.39..)) Kukaan ei taida olla profeetta omalla maallaan, eikä siellä vieraallakaan, ainakaan omiensa parissa...

        Alakoski on kyllä tunnettu ja arvostettu ruotsinsuomalaisten keskuudessa. Ja myös kantaruotsalaisten.
        Mutta poliittisesti mahdollisesti hieman vasemmalle suuntautuneena ei tiettyjen populistipiirien mieleen.


      • Paloma.se01 kirjoitti:

        Alakoski on kyllä tunnettu ja arvostettu ruotsinsuomalaisten keskuudessa. Ja myös kantaruotsalaisten.
        Mutta poliittisesti mahdollisesti hieman vasemmalle suuntautuneena ei tiettyjen populistipiirien mieleen.

        "Populistipiirien" ? Äläs nyt puhu varomattomia !..)) Ehkä ne "populistit" näkevät asiat suoraan, ilman sivistyksen painolastia ?..))


      • demeter1 kirjoitti:

        "Populistipiirien" ? Äläs nyt puhu varomattomia !..)) Ehkä ne "populistit" näkevät asiat suoraan, ilman sivistyksen painolastia ?..))

        Tuli vain mieleen edellisestä kommentista jossa sanottiin että on kommunisti eikä ole ajanut suomalaisten asiaa.
        Ei vaikuta olevan, ainakaan nyt poliittisesti kovin aktiivinen, ei tullut esille edes hänen poliittinen kantansa treffeillä. Työn ja etenkin työläisnaisen aseman ja panoksen merkitys yhteiskunnassa ja yhteiskunnallisessa kehityksessä tuntuvat olevan lähellä hänen sydäntään ja eiköhän hän elä tavallista porvarillista elämää kirjailijamiehensä kanssa melkein Tellukan naapurina.
        Minun mielestäni hän, ajamatta suomalaisten asiaa aktiivisesti, on nostanut esille kaikkein parhaimmat puolet ruotsinsuomalaisen siirtoväen tarinasta: työn, sisun, selviytymisen, luovuuden ja lahjakkuuden. Unohtamatta sitä miten vähillä eväillä, miten huonolla pakalla tänne ollaan tultu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Alakoski on kom Schymanin sihteeriksi tullut ruosu joka ei ajanut tippaakaan suomalaisten asiaa mutta tuli kuuluisaksi sanomalla
        että hän nautti niin Ruotsista kun oli ruosullakin parkettilattia
        Toisilla saattoi olla Volvo tai Absolut

        Oletko Halla-ahonäänestäjä44 nimimerkillä aiemmin esiintynyt propagandisti ?


      • Paloma.se01 kirjoitti:

        Tuli vain mieleen edellisestä kommentista jossa sanottiin että on kommunisti eikä ole ajanut suomalaisten asiaa.
        Ei vaikuta olevan, ainakaan nyt poliittisesti kovin aktiivinen, ei tullut esille edes hänen poliittinen kantansa treffeillä. Työn ja etenkin työläisnaisen aseman ja panoksen merkitys yhteiskunnassa ja yhteiskunnallisessa kehityksessä tuntuvat olevan lähellä hänen sydäntään ja eiköhän hän elä tavallista porvarillista elämää kirjailijamiehensä kanssa melkein Tellukan naapurina.
        Minun mielestäni hän, ajamatta suomalaisten asiaa aktiivisesti, on nostanut esille kaikkein parhaimmat puolet ruotsinsuomalaisen siirtoväen tarinasta: työn, sisun, selviytymisen, luovuuden ja lahjakkuuden. Unohtamatta sitä miten vähillä eväillä, miten huonolla pakalla tänne ollaan tultu.

        Ehkä me edelleen asetamme kohtuuttomia odotuksia näille julkisuuden henkilöille, Paloma, muillekin kuin politikoille. Mutta ainakin ajatuksia ovat herättäneet ja sehän on paljon sekin...


      • Paloma.se01 kirjoitti:

        Tuli vain mieleen edellisestä kommentista jossa sanottiin että on kommunisti eikä ole ajanut suomalaisten asiaa.
        Ei vaikuta olevan, ainakaan nyt poliittisesti kovin aktiivinen, ei tullut esille edes hänen poliittinen kantansa treffeillä. Työn ja etenkin työläisnaisen aseman ja panoksen merkitys yhteiskunnassa ja yhteiskunnallisessa kehityksessä tuntuvat olevan lähellä hänen sydäntään ja eiköhän hän elä tavallista porvarillista elämää kirjailijamiehensä kanssa melkein Tellukan naapurina.
        Minun mielestäni hän, ajamatta suomalaisten asiaa aktiivisesti, on nostanut esille kaikkein parhaimmat puolet ruotsinsuomalaisen siirtoväen tarinasta: työn, sisun, selviytymisen, luovuuden ja lahjakkuuden. Unohtamatta sitä miten vähillä eväillä, miten huonolla pakalla tänne ollaan tultu.

        Tiedä hänen porvarillisesta elämästään.
        Mielestäni yhtä vaatimattomasti kuin minäkin tuossa vanhassa kerrostalossa, josta on näköalat vanhainkodille, hautausmaalle, parakkeihin joissa asuu aina väliaikaisesti pakolaisia ja viereiseen kerrostaloon.
        Melkein sanoisin hänen melkein asuvan vaatimattomammin kuin minä, koska jakaa miehensä ja aikuisen tyttärensä kanssa vain kahta neliötä suurempaa (64 neliön) asuntoa kuin minä yksin.
        Onko heillä sitten "porvarillisesti" kuinka hienoa kesämökkiä, veneitä ... Sitähän en tiedä.
        Autoja heillä näkyy olevan kaksi; 12 vuotta vanha Volvo ja 5 vuotta vanha volkkari, joka on ostettu käytettynä kolme vuotta sitten.

        Poliittista aktiivisuuttaan en osaa mennä sanomaan, mutta ei ainakaan koskaan ole näkynyt ehdolla kunnanvaltuustoon.


      • Anonyymi
        demeter1 kirjoitti:

        Ehkä me edelleen asetamme kohtuuttomia odotuksia näille julkisuuden henkilöille, Paloma, muillekin kuin politikoille. Mutta ainakin ajatuksia ovat herättäneet ja sehän on paljon sekin...

        Alakoski oli siis Ruotsin ei suurimman mutta kuuluisimman poliitikon avustaja kom Schymanin
        eikä mikään kirjakerhon avustaja kirjailija

        Schymania ei tunneta Suomessa tietenkään sillä tavalla

        Alakoski ei tehnyt mitään ruosujen eteen vaan kumarsi valtaa ja näin kävi työväenluokasta lähteneille ruosuille kaikille Ruotsissa, heidän kulttuurinsa poljettiin maan rakoon kun työväenluokkalainen ei sitä pysty puolustamaan, parketti volvo ja akvaviitti riittää

        Ruotsissa on siis enenmmän suomalaisia kuin Suomessa ruotsalaisia ja ero asetelmassa on mahtava suomalaisten haitaksi jotka ovat juuri tällaisia alakoskeja


      • Anonyymi kirjoitti:

        Alakoski oli siis Ruotsin ei suurimman mutta kuuluisimman poliitikon avustaja kom Schymanin
        eikä mikään kirjakerhon avustaja kirjailija

        Schymania ei tunneta Suomessa tietenkään sillä tavalla

        Alakoski ei tehnyt mitään ruosujen eteen vaan kumarsi valtaa ja näin kävi työväenluokasta lähteneille ruosuille kaikille Ruotsissa, heidän kulttuurinsa poljettiin maan rakoon kun työväenluokkalainen ei sitä pysty puolustamaan, parketti volvo ja akvaviitti riittää

        Ruotsissa on siis enenmmän suomalaisia kuin Suomessa ruotsalaisia ja ero asetelmassa on mahtava suomalaisten haitaksi jotka ovat juuri tällaisia alakoskeja

        Mutta eikö olekin hienoa ja kunnioitettavaa, että ainakin Suomessa maahanmuuttajat ovat pystyneet säilyttämään oman kulttuurinsa integroitumatta kantaväestöön kielellisesti ja kulttuurisesti?


      • Tellukka kirjoitti:

        Mutta eikö olekin hienoa ja kunnioitettavaa, että ainakin Suomessa maahanmuuttajat ovat pystyneet säilyttämään oman kulttuurinsa integroitumatta kantaväestöön kielellisesti ja kulttuurisesti?

        :)
        niinpä


    • Anonyymi

      Mutta eikö olekin hienoa ja kunnioitettavaa, että ainakin Suomessa maahanmuuttajat ovat pystyneet säilyttämään oman kulttuurinsa

      niin mutta ruosut ovat työväenluokkaisia ja eivät aivan sopeutuneita yhteiskuntiin eräänlaisia heittopusseja ja siksi ruosut pitävät itseään Ruotsissa MAAHANMUUTTAJINA vaikka ovat alkuperäisväestöä pohjois-Ruotsissa ja siellä ennen kun sveat tulivat etelään Skooneen

      Työväenluokka ei pysty puolustaamaan kulttuuria tai sillä ei ole sitä vain arki
      eli eliitin on helppo hävittää niiden kulttuuri tarjoamalla parkettilattiaa Volvoa ja Absolut-vodkaa

      • Suurin osa meistä ruosuista on juurikin maahanmuuttajia, eikä syntyperäisiä ruotsinsuomalaisia.
        Minkälainen lienee kulttuuri Pohjois-Ruotsissa. Ainakin Pajalassa puhuivat vielä ihan ymmärrettävää suomea, muistan siellä käynnistäni.

        Jippii!! Minäkin sain parketin pari vuotta sitten. Melkein 50 vuotta jouduin sitä odottelemaan. Sittenpä en mitään kulttuuririentoja ole kaipaillutkaan sen jälkeen. Volvoa ei vielä ole annettu, mutta odotellaan. Absolut-vodkaakaan ei ole tarjottu ja myöhäistä se nyt jo olisikin, kun ei vielä tähän mennessä.


      • Anonyymi
        Tellukka kirjoitti:

        Suurin osa meistä ruosuista on juurikin maahanmuuttajia, eikä syntyperäisiä ruotsinsuomalaisia.
        Minkälainen lienee kulttuuri Pohjois-Ruotsissa. Ainakin Pajalassa puhuivat vielä ihan ymmärrettävää suomea, muistan siellä käynnistäni.

        Jippii!! Minäkin sain parketin pari vuotta sitten. Melkein 50 vuotta jouduin sitä odottelemaan. Sittenpä en mitään kulttuuririentoja ole kaipaillutkaan sen jälkeen. Volvoa ei vielä ole annettu, mutta odotellaan. Absolut-vodkaakaan ei ole tarjottu ja myöhäistä se nyt jo olisikin, kun ei vielä tähän mennessä.

        Ymmärrän
        Ruosujen asiat eivät kuuluu eivätkä ole kuuluneet suomalaisille
        se on aivan selvä mutta kun sattui tulemaan oikein malliesimerkki kirjailijana
        esille
        nainen jolla olisi ollut mahdollisuus parlamenttipolitiikon avustajana ajaa
        jotakin

        niin tuki sossukommareita jotka jakoivat jyräsivät suomalaiskulttuurin Ruotsissa
        ja vielä rakensivat hajotuskieleksi kammottavan murresotkun meänkielen

        mutta siis ruosujen asiat eivät kuulu suomalaisille


    • En saanut sellaista vaikutelmaa että Alakoski olisi ollut poliittisesti aktiivi. Hänen kirjoistaa huokuu tietty lämpö ja mielenkiinto suomalaisten ja ruotsinsuomalaisten naisten elämään kahdessa kulttuurissa, työelämään, arkeen ja siinä on selkeästi feminististä näkökulmaa, olematta paatoksellinen.
      Pidetään nyt kuitenkin mielessä että Alakoski, vaikka onkin syntynyt Suomessa, on kulttuuritaustaaltaan vahvasti ruotsinsuomalainen, jopa ruotsalainen ja puhuu eteläruotsalaisella murteella. Hän on tehnyt enemmän ruotsinsuomalaisuuden kulttuurin eteen kuin kukaan toinen tietämäni kirjailija, täällä Ruotsissa.
      ***
      Historiallisesti suomalaisia ei ollut oikeastaan olemassakaan siihen aikaan kun Ruotsiin syntyi kuningaskuntia , Svean, Göötanmaan, Norrlannin ja Suomen maakunnista tuli sitten aikanaan Ruotsin valtio ja kuten muuallakin Ruotsissa, ansioituneet sotaherrat ja kuninkaiden kaverit saivat palkakseen maata ja mantuja Suomessakin, suomenruotsalaisuudella on yhtä pitkät juuret Suomessa kuin ruotsinsuomalaisuudella Ruotsissa: Tornionjokilaakso puhuu meänkieltä, joka on minunkin mielestäni pohjoissuomalaisen murteen ja ruotsinkielen sekoitusta, metsäsuomalainen kulttuuri Taalainmaalla ja Värmlannissa elää edelleen: väestöä on liikkunut molempiin suuntiin aina sen mukaan missä leipä on ollut leveämpää. Ketä täällä sitten on asunut ennen pohjoisgermaanisten heimojen siirtymistä Skandinavian niemimaalle on piiloutunut historian hämärään: olivatko he kveenejä, saamelaisia, suomensukuisia vai ketä.
      ***
      Pohjoisessa ja Värmlannissa on jäljellä vielä jonkinverran alkuperäisten suomalaisten siirtolaisten kulttuuria ja kieltä yritetään pitää hengissä, mutta kyllä suuri valtaosa ruotsinsuomalaisista ovat tänne myöhemmin tulleita ja kokevat itsensä maahanmuuttajiksi ja ovatkin sitä: työn perässä tänne ollaan muutettu, työn ja leveämmän leivän, korkeamman åalkan ja parkettilattian, volvon ja absolutin takia; turhaa sitä on yrittää miksikään muuttaa. Suomen sodat, köyhyys ja työttömyys ovat olleet syynä maasta muuttoon ja täällä on aina ollut poliittisesti aktiiveja jotka ovat ajaneet vähemmistökansalaisuuksien asioita, koska sitä olemme: vähemmistökansalaisuus ja maahnamuuttajia ja kuten kaikissa muissa maissakin, missä on tapahtunut maahanmuuttoa, aikaisemmin tulleet maahnmuuttajavähemmistöt nousevat yhteiskunnallisessa asemassa sen mukaan uutta väkeä tulee. Me olemme historiallisesti kuningaskunnan aikaisempia kansalaisia ja Slussenin sisseistä on pitkä matka seurapiireihin, mutta sekin on jo saavutettu.

      • Anonyymi

        Tykkäsi jotka kertovan Asko Sahlbergin kirjoista, jotka kertovat omalla rohevalla tyylillään suomalaissiirtolaisista Ruotsissa.
        Yritin vuosia sitten lukea Alakoskea, mutta se tyyli ja kerronta ei uponnut.
        En muista teoksen nimeä, mutta se kuvaus suomalaisista , ei vastannut alkuunkaan sitä mikä on itselläni. Olkoon kirjailijan vapautta, mutta kuitenkin,
        Onko syy, että on hurri Vaasasta!


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tykkäsi jotka kertovan Asko Sahlbergin kirjoista, jotka kertovat omalla rohevalla tyylillään suomalaissiirtolaisista Ruotsissa.
        Yritin vuosia sitten lukea Alakoskea, mutta se tyyli ja kerronta ei uponnut.
        En muista teoksen nimeä, mutta se kuvaus suomalaisista , ei vastannut alkuunkaan sitä mikä on itselläni. Olkoon kirjailijan vapautta, mutta kuitenkin,
        Onko syy, että on hurri Vaasasta!

        Ei käsittääkseni ruotsinkielielisestä perheestä lähtöisin.


      • Paloma.se01 kirjoitti:

        Ei käsittääkseni ruotsinkielielisestä perheestä lähtöisin.

        Alakosken proosa on rytmikästä ja kielellisesti rikasta, minuun upposi. Huumorinsa voi olla vaikeasti hahmotettavaa, mutta mukana on paljon itseironiaa ja stereotypioiden vahvistamista/purkamista.
        Tulin Ruotsiin jo vanhana, olin 39-vuotias ja kokemukseni ruotsinsuomalaisista ja kontaktini muihin suomalaistaustaisiin oli lähinnä työpaikalta. Esikoulun ja peruskoulun piiristä. Tehdastyöläisiin ja heidän jälkeläisiinsa olen tutustunut vain muutamaan, mieheni on yksi heistä, jotka tulivat Ruotsiin työtä etsimään 70-luvun alussa ja hän on ollut nuorempana aktiivi Suomi-seurassa ja suomalaisissa lentopalloporukoissa. En pysty samaistumaan sitten yhtään Leenaan Sikaloissa (Alakosken palkittu ja elokuvaksi tehty debyyttiromaani, perheessäni ei ole ollut alkoholismia, ei väkivaltaa eikä sosiaalisia ongelmia.
        Ruotsin suomalaiset (en pysty lämpenemään "ruosu"-nimitykselle) eivät ole tänä päivänä samanlainen, lähes homogeeninen työväen luokan maahanmuuttajavähemmistö, vaan viime vuosikymmenien aikana kuva on monipuolistunut kun nuorta, koulutettua sukupolvea on muuttanut tännekin, vaikka vähäisessä määrässä.


      • Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

        Alakosken proosa on rytmikästä ja kielellisesti rikasta, minuun upposi. Huumorinsa voi olla vaikeasti hahmotettavaa, mutta mukana on paljon itseironiaa ja stereotypioiden vahvistamista/purkamista.
        Tulin Ruotsiin jo vanhana, olin 39-vuotias ja kokemukseni ruotsinsuomalaisista ja kontaktini muihin suomalaistaustaisiin oli lähinnä työpaikalta. Esikoulun ja peruskoulun piiristä. Tehdastyöläisiin ja heidän jälkeläisiinsa olen tutustunut vain muutamaan, mieheni on yksi heistä, jotka tulivat Ruotsiin työtä etsimään 70-luvun alussa ja hän on ollut nuorempana aktiivi Suomi-seurassa ja suomalaisissa lentopalloporukoissa. En pysty samaistumaan sitten yhtään Leenaan Sikaloissa (Alakosken palkittu ja elokuvaksi tehty debyyttiromaani, perheessäni ei ole ollut alkoholismia, ei väkivaltaa eikä sosiaalisia ongelmia.
        Ruotsin suomalaiset (en pysty lämpenemään "ruosu"-nimitykselle) eivät ole tänä päivänä samanlainen, lähes homogeeninen työväen luokan maahanmuuttajavähemmistö, vaan viime vuosikymmenien aikana kuva on monipuolistunut kun nuorta, koulutettua sukupolvea on muuttanut tännekin, vaikka vähäisessä määrässä.

        Joo Ploma mutta osapäiväruotsalaisena pilkkaat slussenin sissejä joista osa oli ry sien sotarikosten henkisesti vammauttamia rintama/siviilijuoppoja, jotka ajautuivat silloin-rasis tiseen Ruotsiin, jossa Uppsalan rodunpuhdistuslaitoksesta käsin - sosdemien perustamassa - maata puhdistettiin kortskalleista suomalaisista. Ruotsisosdemit eivät tunteneet sodan aikana sääliä alarotuja kuten suomalaisia lohtaan ja Väinö Tannerkin ministerinä puuttui tähän, suomalainen osuuskauppamies, joka toi kaupan Saksasta ja puhui sujuvasti saksaa


      • Anonyymi kirjoitti:

        Joo Ploma mutta osapäiväruotsalaisena pilkkaat slussenin sissejä joista osa oli ry sien sotarikosten henkisesti vammauttamia rintama/siviilijuoppoja, jotka ajautuivat silloin-rasis tiseen Ruotsiin, jossa Uppsalan rodunpuhdistuslaitoksesta käsin - sosdemien perustamassa - maata puhdistettiin kortskalleista suomalaisista. Ruotsisosdemit eivät tunteneet sodan aikana sääliä alarotuja kuten suomalaisia lohtaan ja Väinö Tannerkin ministerinä puuttui tähän, suomalainen osuuskauppamies, joka toi kaupan Saksasta ja puhui sujuvasti saksaa

        Minä ketään pilkkaa, se oli aikansa ilmiö, samoin nämä rodunpuhdistamaislaitokset ja rotuteoriat. Ne kuuluvat historiallisiin epäoikeudenmukaisuuksiin ja niitä emme voi ikuisesti käsitellä.

        "En författare bör ha ett litterärt uppdrag.
        Böcker bör ha ett ärende.
        En författare ska inte vara politiker, men en författare ska blottlägga samband som kan få politiska konsekvenser.
        En författare måste tycka om ord." (Susanna Alakoski)

        2013 Alakoski kieltäytyi ottamasta vastaan ruotsalaista lenininpalkintoa (Jan Myrdahl priset), 100 000 kr, koska hän ei halunnut että hänen nimeänsä liitetään mihinkään totalitaariseen ideologiaan tai hallitukseen.


      • Paljon on vettä virrannut Tukholman siltojen ali niistä päivistä kun suomalaisia on pidetty alemman rodun edustajina ja kalloja on mitattu, eiköhän anneta niiden vanhojen katkeruutta aiheuttavien ennakkoluulojen levätä haudassaan; korkeintaan muistuttaa meitä siitä, miten me taas puolestamme harjoitamme rotysyrjintää ( rasismia) maahansaapuneita pakolaisia, turvapaikanhakijoita, siirtolaisia kohtaan, ei kaikkein vähiten näillä anonyymeillä keskustelupalstoilla.

        Minä asuin muutaman vuoden täällä kerrostaloasunnossa, jossa alakerrassa asui suomalainen Seppo (tiesin hänen nimensä siksi että alaovelta kuului aina öisin karjuntaa "Seppo, avaa ovi!" kun hänen alkoholistikaverinas pyrkivät sisään.. Hän leikkasi puukolla muijaltaan tukkaa rappukäytävässä. Toisella puolella käytävää asui skinheadpariskunta, mutta heistä ei ollut harmia, mutta heillä kävi ruotsinsuomalainen skini nimeltään Benny joku huuteli loukkauksia minullekin, koska oletti minun olleen maahanmuuttaja. Niin kuin olinkin :)
        Minä uskon integraatioon siirtoväen asuttamiskysymyksissä. On luonnollista ja normaalia että maahanmuuttajat etsiytyvät toistensa seuraan lähiöihin joissa on jo ennestään turvaa numeroissa: olisi kuitenkin tärkeää säilyttää jonkinlainen demografinen tasavertaisuus kantaväestön ja maahanmuuttajien kesken. Kouluissa tulee ilman muuta puhua maan kieltä ja jos samankielisiä oppilaita tulee liikaa ryhmiin niinvoisin harkita vaikka bussikuljetuksia toisiin kouluihin, Integraatio on tärkeämpää kuin läheisyysprinsiippi.

        Tänään on ruotsalaisuuden päivä Suomessa, olen lukenut jostain. Suomella on pitkä historia osana Ruotsin kuningaskuntaa ja suomenruotsalainen kulttuuri on vahva ja edustava.

        Meilläkin on vastaava päivä, Ruotsinsuomalaisten päivä, 24 helmikuuta,


      • Anonyymi
        Paloma01 kirjoitti:

        Paljon on vettä virrannut Tukholman siltojen ali niistä päivistä kun suomalaisia on pidetty alemman rodun edustajina ja kalloja on mitattu, eiköhän anneta niiden vanhojen katkeruutta aiheuttavien ennakkoluulojen levätä haudassaan; korkeintaan muistuttaa meitä siitä, miten me taas puolestamme harjoitamme rotysyrjintää ( rasismia) maahansaapuneita pakolaisia, turvapaikanhakijoita, siirtolaisia kohtaan, ei kaikkein vähiten näillä anonyymeillä keskustelupalstoilla.

        Minä asuin muutaman vuoden täällä kerrostaloasunnossa, jossa alakerrassa asui suomalainen Seppo (tiesin hänen nimensä siksi että alaovelta kuului aina öisin karjuntaa "Seppo, avaa ovi!" kun hänen alkoholistikaverinas pyrkivät sisään.. Hän leikkasi puukolla muijaltaan tukkaa rappukäytävässä. Toisella puolella käytävää asui skinheadpariskunta, mutta heistä ei ollut harmia, mutta heillä kävi ruotsinsuomalainen skini nimeltään Benny joku huuteli loukkauksia minullekin, koska oletti minun olleen maahanmuuttaja. Niin kuin olinkin :)
        Minä uskon integraatioon siirtoväen asuttamiskysymyksissä. On luonnollista ja normaalia että maahanmuuttajat etsiytyvät toistensa seuraan lähiöihin joissa on jo ennestään turvaa numeroissa: olisi kuitenkin tärkeää säilyttää jonkinlainen demografinen tasavertaisuus kantaväestön ja maahanmuuttajien kesken. Kouluissa tulee ilman muuta puhua maan kieltä ja jos samankielisiä oppilaita tulee liikaa ryhmiin niinvoisin harkita vaikka bussikuljetuksia toisiin kouluihin, Integraatio on tärkeämpää kuin läheisyysprinsiippi.

        Tänään on ruotsalaisuuden päivä Suomessa, olen lukenut jostain. Suomella on pitkä historia osana Ruotsin kuningaskuntaa ja suomenruotsalainen kulttuuri on vahva ja edustava.

        Meilläkin on vastaava päivä, Ruotsinsuomalaisten päivä, 24 helmikuuta,

        Rkp ei ole integroitunut Suomeen


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Rkp ei ole integroitunut Suomeen

        Hehehee - - - persukomukan propagandaa.


      • Anonyymi

        Aivan oikein ja lisään vielä että Kustaa Vaasa oli alumperin taalainmaalsinen hiihtäjä joka kilpaili Hakulisen kanssa Kööpenhaminan olympialaisissa ja sai ajan 3.21.0 jolla voitti sadasodalla, kun vastassa oli Juha Mieto

        Ja jos kirjaimet Otaniemi asettaa toisellakurin Espoossa, saa kaikki kyltit muotoon
        Mieto nai
        ja kaupunki joutuu niitä koko ajan korjaamaan, mahdoton tehtävä


      • Anonyymi kirjoitti:

        Rkp ei ole integroitunut Suomeen

        Tarkoitatko että Suomessa ruotsinkielinen vähemmistö asuu omissa ghetoissaan ja eivät puhu suomea?
        Suomi on historiallisesti kaksikielinen ja monikulttuurinen maa.
        Se on faktaa ja siitä saa kiukutella niin paljon kuin haluaa, mutta ainoastaan aika näyttää tuleeko suomenruotsalainen vähemmistö kokonaan sulautumaan vuosisatojen aikana suomalaiseen väestöön.
        Kansallisten vähemmistöjen asioita ajavia puolueita onlähes joka maassa. Saksassakin taisi joku tanskalaisvähemmistöpuolue saada tuulta purjeihinsa viime vaaleissa, vaikka ei heitä taida kovin montaa olla.
        Näen asian suhteellisen vähäpätöisenä suurempien ongelmien rinnalla.


      • Anonyymi
        Paloma01 kirjoitti:

        Tarkoitatko että Suomessa ruotsinkielinen vähemmistö asuu omissa ghetoissaan ja eivät puhu suomea?
        Suomi on historiallisesti kaksikielinen ja monikulttuurinen maa.
        Se on faktaa ja siitä saa kiukutella niin paljon kuin haluaa, mutta ainoastaan aika näyttää tuleeko suomenruotsalainen vähemmistö kokonaan sulautumaan vuosisatojen aikana suomalaiseen väestöön.
        Kansallisten vähemmistöjen asioita ajavia puolueita onlähes joka maassa. Saksassakin taisi joku tanskalaisvähemmistöpuolue saada tuulta purjeihinsa viime vaaleissa, vaikka ei heitä taida kovin montaa olla.
        Näen asian suhteellisen vähäpätöisenä suurempien ongelmien rinnalla.

        Kerro meille vielä mustalaisista kuten suomalaisesta juoppopekasta Ruotsissa


    • Anonyymi

      Mauno Ladonlukko on jäänyt mieleen .
      Ladu oli aikansa merkkimies.

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Minä haluun vaa oikeesti kuulla

      Että sulla on kaikki hyvin. Ihan oikeasti haluan. Ehkä meitä ei sit ollu tarkotettu yhteen, mut oot mulle äärettömän tär
      Ikävä
      63
      1668
    2. Olisikin se meidän tapaaminen jo liian jännää

      Näin pitkän ajan jälkeen.
      Ikävä
      73
      1146
    3. Melko hyvin tunnen jo hänet

      Hän ei ole sopiva. Jotain hyvää tässä palstan seuraamisessa on ollut. Omien ajatusten ja tunteiden jäsentämisen lisäksi
      Ikävä
      85
      1044
    4. Mitä tapahtunut?

      Ken tietää mitä viitostiellä betonin kohilla käynyt punaisen auton kanssa?
      Suomussalmi
      13
      924
    5. Ikävöin kyllä

      En voi ottaa nyt yhteyttä, joten puran tänne järjetöntä ikävääni. Tunteeni sinua kohtaan ovat valtaisat.
      Ikävä
      31
      817
    6. Eläkeläisiltä leikataan jo asumistukeakin, osalla loppuu kokonaan!

      https://yle.fi/a/74-20102928 Hallitus varmaan vihaa eläkeläisiä, nyt ollaan kajoamassa eläkeläisten asumistukeenkin, os
      Maailman menoa
      255
      778
    7. Tiedätkö sinä

      Miten lähellä tänään oli että olisin pyytänyt sua treffaamaan. Olin täysin valmistunut siihen, mutta en löytänyt sinua t
      Ikävä
      19
      749
    8. Mies, riittääkö sulle näkemään vilauksen musta?

      Etkö halua ottaa minua kiinni?
      Ikävä
      59
      719
    9. Ken leikkiin ryhtyy

      Se leikin kestäköön. Ei mulle tarvitse kiukutella jos en lähde leikkiin mukaan. Eiköhän se oo molemmille helpoin kun lop
      Ikävä
      66
      706
    10. Hesari tunnustaa että Ukraina on häviämässä sodan - Suomen poliittinen eliitti housut kintuissa

      Oliko aivan pakko sitoutua politiikkaan jossa pumpattiin älyttömät summat rahaa Kankkulan Kaivoon eli Kiovan natseille?
      Maailman menoa
      208
      706
    Aihe