Kolesterolimittaus ilman paastoa?

Anonyymi

Onko eroa menenkö kolesterolimittaukseen ilman paastoa vai paastolla...triglyseridi arvoni on hyvä, mutta pitää seurata ns huonoa kolesterolia.

4

3085

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Paasto ennen näytteenottoa ei ole välttämätön, mutta suositeltava (HUSLAB).

• Anonyymi

En tiedä onko HUSLAB todella joku ammattilainen mutta noin ei muut ammattilaiset sano. Paasto on ehdoton, jos haluaa tietää huonon ja hyvän kolesterolin arvot erikseen. Messuilla kävin kerran spr;n mittauksessa pientä maksua vastaan. Siellä sanottiin että kokonaiskolesteroliin ei vaikuta onko syönyt vai ei. Minulla aika korkea, josta hätääntyneenä ryntäsin seuraavana päivänä labraan paastonneena, oli yli 1 kokonaisluvun pienempi. Niin että tästä kokemuksesta tulin siihen tulokseen että aina kannattaa paastota ennen kolesteroli-verikoetta.

• Anonyymi

HUSLAB on yksi suurimmista Suomessa toimivista terveysalan laboratorioista. Sen päätoimialue on Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiiri (HUS), mutta tekee tutkimuksia muillekin toimijoille.

HUSLABin ohjekirjassa on seuraava maininta kokonaiskolesterolin mittauksesta: "Paasto ennen näytteenottoa ei ole välttämätön, mutta suositeltava. Tyypin I diabeetikolta ei vaadita paastoa." Myös HDL ja LDL kolesterolin erottelututimuksessa on maininta: "Paasto ennen näytteenottoa ei ole välttämätön, mutta suositeltava."

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

HUSLAB on yksi suurimmista Suomessa toimivista terveysalan laboratorioista. Sen päätoimialue on Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiiri (HUS), mutta tekee tutkimuksia muillekin toimijoille.

HUSLABin ohjekirjassa on seuraava maininta kokonaiskolesterolin mittauksesta: "Paasto ennen näytteenottoa ei ole välttämätön, mutta suositeltava. Tyypin I diabeetikolta ei vaadita paastoa." Myös HDL ja LDL kolesterolin erottelututimuksessa on maininta: "Paasto ennen näytteenottoa ei ole välttämätön, mutta suositeltava."

Totta, näin näköjään netissäkin sanotaan. Meidän tk:ssa paasto vaaditaan. Enkä sitten ymmärrä omaa kokemustani. Oliko sitten spr:n mittari kalibroimaton tai tapahtuiko virhe mutta tämä syöneenä mitattu arvo oli reilusti enemmän kuin mitä minulla on ollut koskaan muilloin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Haluan sinut, kuuletko minua.

Haluan sinut. Toivon, että voisimme olla yhdessä. Mietin pystynkö täyttämään toiveesi, olemaan arvoisesi. Voisitko saad
      Ikävä
      97
      1615
    2. Hän on tosi

hyvännäköinen. Ei edes ryppyi oo. :D
      Ikävä
      54
      1083
    3. Alastomat miehet seksikeinussa lasten nähden PRIDEssä!

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/adf62289-a0b6-4b4c-9672-9e19c01beb51 Eikö nyt muka mene jo aivan liian pitkälle että
      Maailman menoa
      420
      1031
    4. Kuka sitä naista maalittaa

Täällä oikeasti?
      Ikävä
      166
      952
    5. Rakastan häntä

Jumala, rakastan häntä. Haluan olla hänen omansa. Hänen vierellä. Halata häntä.
      Ikävä
      57
      782
    6. Anteeksipyynnöstä

Uskotko anteeksipyynnön voimaan? Mikä tekee anteeksipyynnöstä vaikeaa? Onko se mielestäsi joskus turhaa, joko pyytäjän
      Ikävä
      126
      762
    7. Ei kukaan ole katsonut

Kuten sinä. Niin välittävä ja hellä katse.
      Ikävä
      51
      698
    8. Oletko päässyt minusta

Eteenpäin?
      Ikävä
      79
      680
    9. Naiselle Kuuleppa Tämä

Tämä ei ole mikään vitsi. Minulla on ikävä sinua nainen! Naiselle mieheltä
      Ikävä
      38
      655
    10. Onko mun toinen

Puoliskoni täällä, huhuuu 😍❤️ Ihanista ihanin 😚😚
      Ikävä
      57
      651
    Aihe