Tavis lataa sähköautoaan vuoden aikana yhteensä 10-15 tuntia.

Anonyymi

"matkantekoon ei tarvitse varata 8 tuntia ylimääräisiin latauksiin ja latausvuorojen odottamiseen"

Kahdeksassa tunnissa lataa 150kW laturillakin 8.000 km:n sähköt. Teslaan saa samassa ajassa reilusti yli 10.000km.

Pienellä matematiikalla saa selville sen että keskivertosuomalainen tarvitsee pikaladata sähköautoaan vuodessa vain 10-15 tuntia kattaakseen koko vuoden ajot. Riippuu vähän siitä kuinka paljon auto kykenee ottamaan virtaa.

Tekee noin tunnin per kuukausi.

66

53

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Pienellä matematiikalla saa selville myös sen, että keskivertosuomalaisen kenkä on kokoa 38. Muita kokoja ei tarvita, miksi ihmeessä niitä edes valmistetaan?

      • Anonyymi

        Tagia ei lataa sähköauton olenkaan

        Tagia maksaa veroja joita lahdåjoitetaan sitte yritystukiloisille jotta saavat rahaa siirtää veroparatiiseihin.

        Vihreet ja kokoomus esim aina haluu lisää veroja vaan taviksille


    • Anonyymi

      Hieno logiikka!
      "keskivertosuomalainen tarvitsee pikaladata sähköautoaan vuodessa vain 10-15 tuntia kattaakseen koko vuoden ajot."

      Eli jos vaikka pikalataan autoa tammikuun alussa yhden päivän, niin koko vuoden voin ajella niillä latauksilla? 🤔

      Keskiarvot on paras tapa ampua itseään jalkaan...

    • Anonyymi

      Voi tätä miettiä myös sillä tavalla että puolet suomalaisista lataa autoaan vuodessa vähemmän kuin 15 tuntia.

    • Anonyymi

      Jos taviksena latailen 8A virralla 15tkm:n kWh:t eli 3000 kpl, niin aikaa kuluu 68 vuorokautta eli melkein 20% vuoden aikana käytössä olevasta ajasta.

      • Anonyymi

        Käytännöllisempää olisi sanoa että vajaa viisi tuntia joka yö.


    • Anonyymi

      Laskinko oikein että keskivertokansalaisen auton lataukseen riittää yöllä viiden tunnin latauspätkä vajaan 2kW teholla?
      Rahassa tuo tekee 1,50 euroa. Ei paha rasti ollenkaan.

      • Anonyymi

        Minä olen laskenut pakkaspäivän kulutuksella 30 kWh/100km. Eipähän tule ainakaan alakanttiin laskettua. Silloin riittäisi 50 kilometrin päiväajeluun keskimäärin 760 watin voimalateho, jos ajatellaan hävikiksi 10% ja latausajaksi 22 tuntia. Sen parin tunnin aikana autolla sitten ajettaisiin ne päiväajelut. Loppuajan se olisi aina piuhan päässä.

        Jos ajan latausajan pudottaa esimerkiksi 7 tuntiin, niin silloin voimalaitospäässä tarvittaisiin tehoa 2,4 kW. Kesäajan kulutuksella 20 kWh/100km ja 5 tunnin latausajalla voimalaitosta kuormitettaisiin 2,2 kW:n teholla.


    • Anonyymi

      Sähkökulutus tulee rajusti kasvamaan kun liikennettä aletaan eri verotukien avulla sähköistämään joka lisää työpaikkoja rakennusalalle kun ydinvoimaloita pitää rakentaa lisää turvamaan kulutusta. Tietty että pitää lisää ostaa sähköä venäjältä ja ruotsista.
      Liikenne sähköistyisi nopeammin jos dieselin ja bensiinin litra hinta olisi 4e litralle.
      Tämän päivän hinnoilla ajelen vielä saksalaismerkkisellä autolla jonka kulutus on 4 litraa sataselle ja päästöt hyvin alhaiset. Pärjää hyvin sähköautoille ja on talvellakin lämminauto kulkee hyvin sohjossa jos tarvii pitoa niin automattisesti kytkeytyvä neliveto pitää huolen etenemisestä.

      • Anonyymi

        Vaikka kaikki Suomen autot olisivat sähköautoja niin se ei nostaisi sähkön kulutusta kuin 10%. Teollisuus, kauppa ja kotitaloudet ratkaisevat kuinka paljon sähköä Suomessa tarvitaan. Liikenne on yksi hyttysen pieru Saharassa Suomen sähkönkulutuksessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vaikka kaikki Suomen autot olisivat sähköautoja niin se ei nostaisi sähkön kulutusta kuin 10%. Teollisuus, kauppa ja kotitaloudet ratkaisevat kuinka paljon sähköä Suomessa tarvitaan. Liikenne on yksi hyttysen pieru Saharassa Suomen sähkönkulutuksessa.

        Pakkaspäivinä tarvittaisiin keskimäärin 2 000 MW:n voimalaitosteho, jos sähköautoja ajatellaan olevan 2,7 miljoonaa ja niillä ajetaan keskimäärin 50 kilometriä päivässä.


      • Anonyymi

        norjan sähkön tarve ..ottakaapa huomioon että norja tarvitsee paljon sähköä tulevaisuudessa sillä norjassa talojen lämmitys tehdään puulla a öljyllä öljymmitykset siirretään sähkölle ja kaukolämmölle ja bensa-auto vaihdetaan sähkölle
        myös ruotsissa on myös kova sähköbuumi menneillään lämpöpumppuja nousee taloihin kuin sieniä sateella...eipä ihme jos sähkönhinta alkaa nousta kohisten....suomen pitäisi kiireen vilkkaan alkaa miettimään omavaraista sähköntuotantoa....mutta mikä rakennetaan niin se myydään ulkomaisille sijoittajille ja yksipuolue näköjään määrää ilmastokouhotuksen tahdin ja sekin vielä melkein pienin puolue,..nyt suomeen roudattan norjasta ja ruotsista kaikki bensa ja diedel autot...suomi on käytettyjen autojen hautausmaa..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pakkaspäivinä tarvittaisiin keskimäärin 2 000 MW:n voimalaitosteho, jos sähköautoja ajatellaan olevan 2,7 miljoonaa ja niillä ajetaan keskimäärin 50 kilometriä päivässä.

        "Pakkaspäivinä tarvittaisiin keskimäärin 2 000 MW:n voimalaitosteho"

        Muista että sähköautot ladataan yöllä ja kulutushuippu on ammulla/päivällä kun teollisuus ja muu yhteiskunta käyttää eniten sähköä.
        Tarvittavan voimalaitostehon määrittää kulutushuiput, ei yöajan matalan tarpeen aika.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        norjan sähkön tarve ..ottakaapa huomioon että norja tarvitsee paljon sähköä tulevaisuudessa sillä norjassa talojen lämmitys tehdään puulla a öljyllä öljymmitykset siirretään sähkölle ja kaukolämmölle ja bensa-auto vaihdetaan sähkölle
        myös ruotsissa on myös kova sähköbuumi menneillään lämpöpumppuja nousee taloihin kuin sieniä sateella...eipä ihme jos sähkönhinta alkaa nousta kohisten....suomen pitäisi kiireen vilkkaan alkaa miettimään omavaraista sähköntuotantoa....mutta mikä rakennetaan niin se myydään ulkomaisille sijoittajille ja yksipuolue näköjään määrää ilmastokouhotuksen tahdin ja sekin vielä melkein pienin puolue,..nyt suomeen roudattan norjasta ja ruotsista kaikki bensa ja diedel autot...suomi on käytettyjen autojen hautausmaa..

        Suomeasta on suljettu paperikoneita ja lisää sulkemisia on tulossa. Paperikoneet ovat massiivisia sähkönkuluttajia ja toisaalta Äänekoskelle ja Kemiin on rakennettu ja rakennetaan sellutehtaita jotka tuottavat paljon sähköä.
        Tällaisilla teollisuuden liikkeillä on iso vaikutus sähkönkulutukseen ja tuotantoon Suomessa ja siinä sopassa sähköautot ovat aivan lillukanvarsia.

        Muistakaa että sähköauton päivän sähkönkulutus on sama kuin käy kerran sähkösaunassa. Ja sähkökiukaita on sentään moninkertainen määrä sähköautoihin verrattuna.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Pakkaspäivinä tarvittaisiin keskimäärin 2 000 MW:n voimalaitosteho"

        Muista että sähköautot ladataan yöllä ja kulutushuippu on ammulla/päivällä kun teollisuus ja muu yhteiskunta käyttää eniten sähköä.
        Tarvittavan voimalaitostehon määrittää kulutushuiput, ei yöajan matalan tarpeen aika.

        Jos sama määrä sähköä otetaan puolta nopeammin esimerkiksi yöaikaan, niin tehoa tarvittaisiin 4 GW.

        No ei tuokaan ole vielä ongelma, koska sähköntuotantokapasiteettia rakennetaan koko ajan lisää, ja vaikka Suomessa olisikin joskus 2,7 miljoonaa sähköautoa, niin se ajankohta on vasta jossain 30 vuoden päässä.

        Olen kuitenkin melkoisen varma, että käytössä oleva autokanta vähenee, koska kaupungistumiskehitys jatkuu, ja suurten ikäluokkien lopettaessa autoilun loppuu autojen käyttö siitäkin syystä.


    • Anonyymi

      Porukoilla on kyllä erittäin vääristynyt käsitys siitä kuinka paljon sähköauto käyttää sähköä. Miettikääpä asiaa tällaisen yksikertaisen asian kautta.
      Tuossa ylempänä on kerrottu että keskiarvokäyttäjän sähköautoa tarvitsee ladata viisi tuntia päivässä 2 kW:n teholla. Tämä tarkoittaa samaa sähkömäärää kuin se että sähkökiuas on päällä täydellä teholla 1,5 tuntia. Kiuas on ekan tunnin pelissä täydellä teholla joten voi sanoa että yksi saunassakäynti ja sähköauton yhden päivän sähköntarve on osapuilleen samaa luokkaa.

      Lisäksi sähköautot ladataan yöaikaan joka on se matalimman sähkönkulutuksen hetki. Yhteenvetona voi sanoa että Suomeen ei tarvitse rakentaa yhtään lisää sähkötehoa sähköautojen takia vaikka kaikki autot kulkisivat sähköllä. Suurkuluttajat korkean kulutuksen hetkinä löytyvät aivan muualta kuin sähköautoista.

    • Anonyymi

      Aha mutta osaatko kertoa mikä on keskiarvon vaihtelu 65% luottamusvälillä tai edes mikä on mediaani. Ilman noita tietoja ei kertomallasi ole paljoakaan käyttöä. Voi nimittäin olla että melko harva lataa tuon 10..15 tuntia.

      • Anonyymi

        Ei tässä olla tekemässä minkäänlaista tilastotieteellistä tutkimusta tai raporttia asiasta. Että siinä mielessä tällaisten termien tiputtelu on aivan turhaa. Toki sait osoittaa että tiedät että tuollaiset termit ovat olemassa ja sehän sinun motiivisi olikin. Joten tehtävä suoritettu osaltasi.

        Oma koulutus matematiikassa on sillä tasolla etten pelkästään tiedä mitä nuo ovat vaan osaan myös erottaa milloin ne ovat relevantteja ja milloin eivät.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei tässä olla tekemässä minkäänlaista tilastotieteellistä tutkimusta tai raporttia asiasta. Että siinä mielessä tällaisten termien tiputtelu on aivan turhaa. Toki sait osoittaa että tiedät että tuollaiset termit ovat olemassa ja sehän sinun motiivisi olikin. Joten tehtävä suoritettu osaltasi.

        Oma koulutus matematiikassa on sillä tasolla etten pelkästään tiedä mitä nuo ovat vaan osaan myös erottaa milloin ne ovat relevantteja ja milloin eivät.

        Sitä vaan että jos keskivertoautoilija ei välttämättä edusta enemmistöä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sitä vaan että jos keskivertoautoilija ei välttämättä edusta enemmistöä.

        Sitä vaan että jos keskiverto-autoilja ei edusta enemmistöä niin kuka sitten edustaisi? Muista että noin puolet meistä lataavat vähemmän. Toki olet oikeassa että keskiverto ei ole enemmistöä mutta sen keskiverron kummallakin puolella on se suuri massa joka määrittelee mikä toimi ja mikä ei.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sitä vaan että jos keskiverto-autoilja ei edusta enemmistöä niin kuka sitten edustaisi? Muista että noin puolet meistä lataavat vähemmän. Toki olet oikeassa että keskiverto ei ole enemmistöä mutta sen keskiverron kummallakin puolella on se suuri massa joka määrittelee mikä toimi ja mikä ei.

        Jakauma voi olla myös painottunut ääripäihin. Veikkaanpa että suuri osa autoilijoista ajaa hyvin vähän ja sitten on suuri osa joka ajaa paljon. Siinä välissä on keskivertoautoilija joka edustaa vähemmistöä ja kilometrejä kertyy ehkä parikymmentätuhatta vuodessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jakauma voi olla myös painottunut ääripäihin. Veikkaanpa että suuri osa autoilijoista ajaa hyvin vähän ja sitten on suuri osa joka ajaa paljon. Siinä välissä on keskivertoautoilija joka edustaa vähemmistöä ja kilometrejä kertyy ehkä parikymmentätuhatta vuodessa.

        "Jakauma voi olla myös painottunut ääripäihin. Veikkaanpa että "

        Tässä tapauksessa ei tarvitse veikkailla. Asiasta on tilastot.
        Ääripäissä on hyvin vähän porukkaa.


    • Anonyymi

      Huippu lapsellinen aloitus huh mikä mäntti! Lieneekö kaikki sähköautoilijat tuommoisia?

    • Anonyymi

      Teoriassa ehkä, mutta todellisuudessa suurteholatausta löytyy hyvin vähän ja ne ilmoitetut ajat ovat vain arvioita optimiolosuhteissta. Lataus kestää käytännössä pidempään.

      Lisäksi sähköauton ilmoitetut toimintamatkatkin ovat kaukana todellisuudessa, esim 500km SKodalla pääsi testissä vain vähän päälle 300km kesälläkin, talvella tuskin edes 250km.

      Eli aloittajalla pahoja laskuvirheitä.

    • Anonyymi

      Otsikossa on virhe: taviksella ei ole sähköautoa.

      • Anonyymi

        Tämä on validi kommentti.
        Nyt pitää määritellä puhutaanko taviksesta ajoprofiilin (ajetut kilometrit) mukaan vai tulojen mukaan.

        Tulojen mukaan taviksella ei ole vielä sähköautoa eikä mitään muutakaan uutta autoa. Ajokilometrien mukaan taviskansalainen lataa sähköautoaan noin viikon välein.

        Ymmärrät kai mitä eroa on tuloilla ja ajetuilla kilometreillä. Vinkin antaa se yksinkertainen juttu että toisen yksikkö on eurot ja toisen kilometrit.
        Omena ei ole sama kuin appelsiini.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämä on validi kommentti.
        Nyt pitää määritellä puhutaanko taviksesta ajoprofiilin (ajetut kilometrit) mukaan vai tulojen mukaan.

        Tulojen mukaan taviksella ei ole vielä sähköautoa eikä mitään muutakaan uutta autoa. Ajokilometrien mukaan taviskansalainen lataa sähköautoaan noin viikon välein.

        Ymmärrät kai mitä eroa on tuloilla ja ajetuilla kilometreillä. Vinkin antaa se yksinkertainen juttu että toisen yksikkö on eurot ja toisen kilometrit.
        Omena ei ole sama kuin appelsiini.

        Pitäisi ensin määritellä tavis. Sehän on yleensä vain teoreettinen tyyppi, jota ei ole oikeasti olemassa. Taviksella ei ole siis minkäänlaista autoa.

        Mutta jos sovitaan, että Naapurin Pertsa edustaa tavisten lahkon keskimääräistä jäsentä, niin voidaan tehdä jotain laskelmiakin liittyen autoiluun. Edellyttää tietysti, että Pertsalla on auto, eikä hän liiku esimerkiksi julkisilla, jos olisi esimerkiksi polttanut korttinsa ajellessaan pikku hönössä. Pertsa kun on vähän viinaan menevä.


    • Anonyymi

      Vaikkei tavista tyyppinä olisikaan niin monet ajavat autoillaan tuon taviksen kilometrit.

      Vuodessa tällainen kansalainen lataisi siis autoaan yhteensä 15 tuntia jos ei käyttäisi kotilatausta lainkaan. Taloudellisesti tuo olisi se kaikkein huonoin vaihtoehto mutta toki vielä paljon halvempi kuin bensalla ajaminen.

      Hyundai IONIQ 5:llä ja sen 220kW latausteholla vuodessa vietetty aika putoaakin jo 12 tuntiin eli tasan tunti joka kuukausi.

      "Toisin kuin esimerkiksi Fortum Charge&Drive -latausasemilla, IONITY ei ole pohjannut hinnoitteluaan minuuttikohtaiseen maksuun. IONITY-latauspisteellä lataus maksaa 8 euroa per lataus, joten esimerkiksi Kia e-Niro -täyssähköauton 64 kWh:n akustolla helposti saavutettavan 400 kilometrin toimintamatkan hinnaksi muodostuu noin kaksi euroa sataa kilometriä kohden."

      Eli koko vuoden sähköt maksaa 300 euroa. Tarkoittaa noin kolmea tankillista bensaa. Kolmella tankillisella ei pitkälle pötkitä.

      • Anonyymi

        Pitää ottaa huomioon että polttoaineisiin on asetettu veroa 75%-80% eikä näin ole vielä tasavertainen vertailukohde vaan sitten kun sähköajokkeja tulee enempi niin sähkönlatauksien hinta nousee. Nyt on jo nähtävissä nousupaineita. Kaikki kunnia veronmaksajille jotka eivät kierrä veroja vaan osallistuvat maantalouden ylläpitämiseen.
        Sähköautossa on sitten niitä muita ja todella hinnakkaita korjaus ja huoltokustannuksia vastaavasti mitä normiautoilla ei ole. Renkaat pitää olla sähköautoille sopivat kun syö renkasta eritahtiin kuin kevyet moottorilla kulkevat autot. Arvonaleneminen on sähköautoilla on huimaa kuten kaikilla elektoniikassa ja ne olisi hyvä laskea kilometrihintaan.
        Jos hankkii sähköauton sitä ei kannate vaihtaa vuosikymmeneen ja pitää ajaa vuosittain todella paljon kun kilometriä kohden lasketaan kustannuksia.
        Vuosikymmenen aikana vaan tuppaa korjaukset ja huollot lisääntyä jyrkästi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pitää ottaa huomioon että polttoaineisiin on asetettu veroa 75%-80% eikä näin ole vielä tasavertainen vertailukohde vaan sitten kun sähköajokkeja tulee enempi niin sähkönlatauksien hinta nousee. Nyt on jo nähtävissä nousupaineita. Kaikki kunnia veronmaksajille jotka eivät kierrä veroja vaan osallistuvat maantalouden ylläpitämiseen.
        Sähköautossa on sitten niitä muita ja todella hinnakkaita korjaus ja huoltokustannuksia vastaavasti mitä normiautoilla ei ole. Renkaat pitää olla sähköautoille sopivat kun syö renkasta eritahtiin kuin kevyet moottorilla kulkevat autot. Arvonaleneminen on sähköautoilla on huimaa kuten kaikilla elektoniikassa ja ne olisi hyvä laskea kilometrihintaan.
        Jos hankkii sähköauton sitä ei kannate vaihtaa vuosikymmeneen ja pitää ajaa vuosittain todella paljon kun kilometriä kohden lasketaan kustannuksia.
        Vuosikymmenen aikana vaan tuppaa korjaukset ja huollot lisääntyä jyrkästi.

        "Sähköautossa on sitten niitä muita ja todella hinnakkaita korjaus ja huoltokustannuksia vastaavasti mitä normiautoilla ei ole. "

        Väärin. TM kirjasi Toyota Corollalle 60.000km huoltohinnaksi noin 1.300 euroa kun saman luokan sähköauto ID.3 ei tarvitse tuolla matkalla mitään huoltotoimenpiteitä. Vain 150 euroa maksava tarkastus joka toinen vuosi.
        Iso etu sähköautolle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pitää ottaa huomioon että polttoaineisiin on asetettu veroa 75%-80% eikä näin ole vielä tasavertainen vertailukohde vaan sitten kun sähköajokkeja tulee enempi niin sähkönlatauksien hinta nousee. Nyt on jo nähtävissä nousupaineita. Kaikki kunnia veronmaksajille jotka eivät kierrä veroja vaan osallistuvat maantalouden ylläpitämiseen.
        Sähköautossa on sitten niitä muita ja todella hinnakkaita korjaus ja huoltokustannuksia vastaavasti mitä normiautoilla ei ole. Renkaat pitää olla sähköautoille sopivat kun syö renkasta eritahtiin kuin kevyet moottorilla kulkevat autot. Arvonaleneminen on sähköautoilla on huimaa kuten kaikilla elektoniikassa ja ne olisi hyvä laskea kilometrihintaan.
        Jos hankkii sähköauton sitä ei kannate vaihtaa vuosikymmeneen ja pitää ajaa vuosittain todella paljon kun kilometriä kohden lasketaan kustannuksia.
        Vuosikymmenen aikana vaan tuppaa korjaukset ja huollot lisääntyä jyrkästi.

        "polttoaineisiin on asetettu veroa 75%-80% eikä näin ole vielä tasavertainen vertailukohde vaan sitten kun sähköajokkeja tulee enempi niin sähkönlatauksien hinta nousee. "

        Sähkölle ei voida laittaa lisäverja autojen takia. Koko Suomen yhteiskunta menisi vararikkoon jos sähkölle laitettaisiin lisäveroja autojen takia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "polttoaineisiin on asetettu veroa 75%-80% eikä näin ole vielä tasavertainen vertailukohde vaan sitten kun sähköajokkeja tulee enempi niin sähkönlatauksien hinta nousee. "

        Sähkölle ei voida laittaa lisäverja autojen takia. Koko Suomen yhteiskunta menisi vararikkoon jos sähkölle laitettaisiin lisäveroja autojen takia.

        "Sähkölle ei voida laittaa lisäverja autojen takia."

        Ei sähköautojen takia vaan kWh mittari joka autoon ja lukema langattomasti verottajalle!


    • Anonyymi

      "Lisäksi sähköauton ilmoitetut toimintamatkatkin ovat kaukana todellisuudessa, "

      Fiksumpi olisi huomannut että Range ei vaikuta mitenkään tähän laskentaan. Keskikulutus on se joka ratkaisee kuinka paljon sähköä vuodessa tarvitsee. Rangella ei ole mitään tekemistä sen kanssa.

    • Anonyymi

      Ja tuollainen laturihan kulkee kätevästi mukana Lapin perukoille tai Itä-Suomen korpiteillä? Vieläpä niin, että sillä voi ladata.

    • Anonyymi

      Sähköautoa pakkomarkinoidaan ja peitellään niitä todellisia kustannuksia ja ylistetään toimintamatkaa yhden latauskerran osalta joka ei alkuunkaan pidä normaalioloissa paikkaansa. Itselläni jo kylmäsää vaikuttaa autoni toimintasäteeseen kun lämmitystä joutuu pitämään päällä. Akkujen varauskyvyn lasku on jo vuoden jälkeen nähtävävissä.
      Mun mielestäni sähköauto on vielä keskeneräinen matkakumppani mutta menettelee jos pitää lyhyenmatkan kauppakassina sitä kuten itselläni.
      Mökilleni (n.200km) ajan kakkosautollani joka on bensa ja vetää hyvin kärryä ja tarvikkeita olipa keli mikä tahansa.

      • Anonyymi

        Aika kaukana on sulla kaupat. Näin ajettiin Norjassa maanteillä eli sähköautoille 500km kertataival oikeassa elämässä ei ole temppu eikä mikään.

        Ford Mustang Mach-E Long Range RWD 618km
        Tesla Model 3 LR 2020 612km
        Ford Mustang Mach-E Long Range AWD 552km
        Volkswagen ID.3 Pro S 564km
        Skoda Enyaq 522km
        Volkswagen ID.4 532km
        Hyundai Kona 2021 537km
        Polestar 2 467km
        Audi e-tron GT 528km
        Hyundai Ioniq 5 502km


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aika kaukana on sulla kaupat. Näin ajettiin Norjassa maanteillä eli sähköautoille 500km kertataival oikeassa elämässä ei ole temppu eikä mikään.

        Ford Mustang Mach-E Long Range RWD 618km
        Tesla Model 3 LR 2020 612km
        Ford Mustang Mach-E Long Range AWD 552km
        Volkswagen ID.3 Pro S 564km
        Skoda Enyaq 522km
        Volkswagen ID.4 532km
        Hyundai Kona 2021 537km
        Polestar 2 467km
        Audi e-tron GT 528km
        Hyundai Ioniq 5 502km

        Mutta kun Suomessa talvella ja moottoritiellä ajaessa ei tahdo päästä kuin 300 km
        tämä tarkoittaa 150 km päähän kun on tarkoitus tulla samalla latauksella takaisin kotiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aika kaukana on sulla kaupat. Näin ajettiin Norjassa maanteillä eli sähköautoille 500km kertataival oikeassa elämässä ei ole temppu eikä mikään.

        Ford Mustang Mach-E Long Range RWD 618km
        Tesla Model 3 LR 2020 612km
        Ford Mustang Mach-E Long Range AWD 552km
        Volkswagen ID.3 Pro S 564km
        Skoda Enyaq 522km
        Volkswagen ID.4 532km
        Hyundai Kona 2021 537km
        Polestar 2 467km
        Audi e-tron GT 528km
        Hyundai Ioniq 5 502km

        Ei onnistunut tämä temppu. Vaikka oikeassa elämässä ei ole temppu eikä mikään.
        https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/paaseeko-50-000-euron-sahkoautolla-helsingista-turkuun-ja-takaisin-ilman-valilatausta/8231044#gs.dscpzw


      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        moottoritien vauhti nostaa kulutusta

        Samoin talvipakkaset. Tämä on helppo välttää ei aja moottoritiellä tai ainakaan mootoritie nopeuksia , Talvella on mahdollista ajaa ilman lämmitystä , lämmitys kun vie jopa 6 kw tehoa.
        Mikä on pois toimintamatkasta. Jos ja kun haluaa nauttia pitkästä toimintamatkasta jopa 600-700km autolla jonka range on 500km . Tämä tapahtuu kesällä ilman ilmastointi laitteen toimintaa ja nopeudella 50-70 Km tunnissa. Silloin voi todeta helposti pääsee 700 km yhdellä latauksella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta kun Suomessa talvella ja moottoritiellä ajaessa ei tahdo päästä kuin 300 km
        tämä tarkoittaa 150 km päähän kun on tarkoitus tulla samalla latauksella takaisin kotiin.

        "Mutta kun Suomessa talvella ja moottoritiellä ajaessa ei tahdo päästä kuin 300 km"

        Talvella ei moottoritielläkään saa ajaa 120kmh.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Samoin talvipakkaset. Tämä on helppo välttää ei aja moottoritiellä tai ainakaan mootoritie nopeuksia , Talvella on mahdollista ajaa ilman lämmitystä , lämmitys kun vie jopa 6 kw tehoa.
        Mikä on pois toimintamatkasta. Jos ja kun haluaa nauttia pitkästä toimintamatkasta jopa 600-700km autolla jonka range on 500km . Tämä tapahtuu kesällä ilman ilmastointi laitteen toimintaa ja nopeudella 50-70 Km tunnissa. Silloin voi todeta helposti pääsee 700 km yhdellä latauksella.

        Koettakaa tollakot ymmärtää että sähköauton Range ei vaikuta vuotuiseen kWh-määrään mitenkään. Se vaikuttaa vain siihen kuinka USEIN joutuu lataamaan. Aloituksen laskelmassa on käytetty keskikulutusta 19kWh/100km joka vastaa hyvin vuoden keskikulutusta. Sisälten pakkaset ja motariajon.
        Joko menisi kaaliin vähän tyhmemmällekin?


    • Anonyymi

      Tavis lataa vuodessa tämän 10-15 tuntia kotona siis ei pikalatauksella , vaikka ei ajaisi metriäkään . Tämä johtuu siitä sähköautossa akun kapasiteetista putoaa vuorokaudessa 1-2 prosenttia .Tämä tarkoittaa sitä 3-4 kuukautta akku on tyhjä eli ladattava jos haluaa sitä joskus käyttää . Akku tyhjänä "kuolee" tietenkin on mahdollista ostaa uusi akku nämähän ovat kohtuu edullisia ainoastaan10-35 tuhatta euroa.

    • Anonyymi

      Asiaan .... Latauksesta ja siitä kuinka paljon siihen menee aikaa tämä on teslaclub
      sivuilta.
      "Voiko auton jättää esim. lentokentälle ilman latausta muutamaksi viikoksi?
      Voi. Auto kuitenkin kuluttaa jonkin verran virtaa akusta myös paikallaan ollessaan. Hävikki riippuu hieman lämpötilasta. Käytännössä akusta . häviää prosenttiyksikkö tai pari vuorokaudessa kylmässä. Jos akku on täydehkö, voi auton huoletta jättää parkkiin muutamaksi viikoksi. Asetuksista tosin kannattaa laittaa energiansäästötila päälle - se säästää akkua jonkin verran enemmän."

      "Jos auto on tarkoitus pysäköidä kuukausiksi, kannattaa se kytkeä latausjohtoon. Näin auto lataa akkua tarpeen tullen. Tällaisessa riittää hyvin perinteinen schuko-pistoke eli perinteinen pistorasia. Virrantarve on niin alhainen."

      "Muutenkin auto on järkevää pitää kytkettynä latausjohtoon aina kuin mahdollista. Auto suorittaa akustossa tasapainotus- ym toimenpiteitä, kun akkua ei varsinaisesti ladata, mutta sähköä on saatavilla. "

      "Akkua ei tule ladata aivan täyteen, sillä pitkäaikainen säilytys 100% varaustasossa kuormittaa akun kennoja merkittävästi. Suositeltavampaa on jättää lataustasoksi esimerkiksi 70-80%."

      "Uudempien automallien kameravalvonta "Sentry mode" kuluttaa akkua melkoisesti - se voi viedä jopa lähemmäs 8kWh energiaa vuorokaudessa, joten akku tyhjenee viikossa. Sentry Modea ei kannata käyttää turvalliseksi tiedetyissä paikoissa ja pitkäaikaiskäytössä se kannattaa jättää päälle vain jos auto on latausjohdossa kiinni."

    • Anonyymi

      Mikähän tässä latauksessa oikein on ongelmana?

      Ennen kosketusnäyttökännyköitä latauksen tarve oli kerran viikossa. Nyt kännyt on latauksessa monta kertaa päivässä eikä kukaan pidä sitä ongelmana.

      10v päästä kukaan ei pidä sähköautojen latausta mitenkään ongelmallisena.

      • Anonyymi

        Eihän sitä nytkään pidä ongelmana kukaan muu kuin nettitrollit.
        Ja samat nettitrollit jotka eivät millään pystyisi lataamaan autoaan kerran viikossa käyttävät lohkolämmitintä ilman mitään mutinoita talvella joka yö.

        Nämä latausitkut ovat vain nettiprovoilua loosereilta joilla ei ole varaa sähköautoon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eihän sitä nytkään pidä ongelmana kukaan muu kuin nettitrollit.
        Ja samat nettitrollit jotka eivät millään pystyisi lataamaan autoaan kerran viikossa käyttävät lohkolämmitintä ilman mitään mutinoita talvella joka yö.

        Nämä latausitkut ovat vain nettiprovoilua loosereilta joilla ei ole varaa sähköautoon.

        Netti trollista en tiedä mitään , mutta minä kirjoitin tästä sähköauton latailusta tänne. En käytä lohkolämmitintä kun sitä ei edes ole nykyisessä autossani ei ole ollut kuin viimeksi noin kaksikymmentävuotta sitten enkä silloinkaan käyttänyt sitä kuin vuodessa noin 10-20
        kertaa.
        "Nämä latausitkut ovat vain nettiprovoilua loosereilta joilla ei ole varaa sähköautoon."
        Väärin kyllä minulla on varaa ostaa vaikka kaksi teslaa ja lisäksi käteisellä. Mutta en osta !


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Netti trollista en tiedä mitään , mutta minä kirjoitin tästä sähköauton latailusta tänne. En käytä lohkolämmitintä kun sitä ei edes ole nykyisessä autossani ei ole ollut kuin viimeksi noin kaksikymmentävuotta sitten enkä silloinkaan käyttänyt sitä kuin vuodessa noin 10-20
        kertaa.
        "Nämä latausitkut ovat vain nettiprovoilua loosereilta joilla ei ole varaa sähköautoon."
        Väärin kyllä minulla on varaa ostaa vaikka kaksi teslaa ja lisäksi käteisellä. Mutta en osta !

        Onhan auton lataaminen kotona paljon helpompaa kuin lähteä jonnekin bensikselle seisomaan haiseva letku kädessä ja maksaa siitä bensasta vielä viisi kertaa enemmän kuin sähköstä. Tuo jos joku on hölmön hommaa.

        Aivan sama kun lähtisi pankkiin maksamaan laskunsa sen sijaan että maksaa ne kotikoneelta. Ei kukaan enää tuollaista ole tehnyt kymmeneen vuoteen kun kotona tuo homma on paljon helpompaa ja halvempaa.
        Bensan tankkaaminen on sikallista ja vaivalloista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onhan auton lataaminen kotona paljon helpompaa kuin lähteä jonnekin bensikselle seisomaan haiseva letku kädessä ja maksaa siitä bensasta vielä viisi kertaa enemmän kuin sähköstä. Tuo jos joku on hölmön hommaa.

        Aivan sama kun lähtisi pankkiin maksamaan laskunsa sen sijaan että maksaa ne kotikoneelta. Ei kukaan enää tuollaista ole tehnyt kymmeneen vuoteen kun kotona tuo homma on paljon helpompaa ja halvempaa.
        Bensan tankkaaminen on sikallista ja vaivalloista.

        Kysyn vain millä lataan kotipihan autokatoksessa( rivitalo) on ainoastaan lämpötolppa
        joka toimii ainoastaan kaksituntia kerrallaan . Kodin ulopuolella pikalatureista lataaminen maksaa enemmän euroja verrattuna hybridin polttoainekuluihin . Onneksi minulla on tätä haisevaletku kädessä tankkaamista vain noin kerran kuukaudessa minuutti- kaksi aina kerrallaan. Mutta tuntuu olevan turhaa sinulle mitään oikean elämän totuuksia kertoa , kun katsot maailmaa sähkönsinisten lasien läpi. Jatketaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onhan auton lataaminen kotona paljon helpompaa kuin lähteä jonnekin bensikselle seisomaan haiseva letku kädessä ja maksaa siitä bensasta vielä viisi kertaa enemmän kuin sähköstä. Tuo jos joku on hölmön hommaa.

        Aivan sama kun lähtisi pankkiin maksamaan laskunsa sen sijaan että maksaa ne kotikoneelta. Ei kukaan enää tuollaista ole tehnyt kymmeneen vuoteen kun kotona tuo homma on paljon helpompaa ja halvempaa.
        Bensan tankkaaminen on sikallista ja vaivalloista.

        "Aivan sama kun lähtisi pankkiin maksamaan laskunsa sen sijaan että maksaa ne kotikoneelta. Ei kukaan enää tuollaista ole tehnyt kymmeneen vuoteen kun kotona tuo homma on paljon helpompaa ja halvempaa.
        Bensan tankkaaminen on sikallista ja vaivalloista"
        Kyllä sinulla on vaivalloista touhua tuo laskujen maksaminen . En ole enää vuosiin maksanut laskuja kotikoneella. Laskut kun hoituu E laskuna suoraveloituksella. Aino mitä tarvii tehdä , täytyy pitää tilillä rahaa jotta laskut hoituvat e-laskuna suoraveloituksella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onhan auton lataaminen kotona paljon helpompaa kuin lähteä jonnekin bensikselle seisomaan haiseva letku kädessä ja maksaa siitä bensasta vielä viisi kertaa enemmän kuin sähköstä. Tuo jos joku on hölmön hommaa.

        Aivan sama kun lähtisi pankkiin maksamaan laskunsa sen sijaan että maksaa ne kotikoneelta. Ei kukaan enää tuollaista ole tehnyt kymmeneen vuoteen kun kotona tuo homma on paljon helpompaa ja halvempaa.
        Bensan tankkaaminen on sikallista ja vaivalloista.

        "Onhan auton lataaminen kotona paljon helpompaa kuin lähteä jonnekin bensikselle seisomaan haiseva letku kädessä ja maksaa siitä bensasta vielä viisi kertaa enemmän kuin sähköstä. Tuo jos joku on hölmön hommaa"
        Kerron mikä on hölmön hommaa , sähköautolla ajaminen maksaa ainakin 50 euroa 100km
        sähkön hinta .Minusta on hölmöä puhua edullisesta ajamisesta kun ainoa kulu sähköautontoilijalla on sähkön hinta verrattuna polttoaineen hintaan. Siis todella hassunhauskan hölmön hommaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Aivan sama kun lähtisi pankkiin maksamaan laskunsa sen sijaan että maksaa ne kotikoneelta. Ei kukaan enää tuollaista ole tehnyt kymmeneen vuoteen kun kotona tuo homma on paljon helpompaa ja halvempaa.
        Bensan tankkaaminen on sikallista ja vaivalloista"
        Kyllä sinulla on vaivalloista touhua tuo laskujen maksaminen . En ole enää vuosiin maksanut laskuja kotikoneella. Laskut kun hoituu E laskuna suoraveloituksella. Aino mitä tarvii tehdä , täytyy pitää tilillä rahaa jotta laskut hoituvat e-laskuna suoraveloituksella.

        "Kyllä sinulla on vaivalloista touhua tuo laskujen maksaminen . En ole enää vuosiin maksanut laskuja kotikoneella. Laskut kun hoituu E laskuna suoraveloituksella. Aino mitä tarvii tehdä , täytyy pitää tilillä rahaa jotta laskut hoituvat e-laskuna suoraveloituksella."

        No juurikin näin. Pointti on se että ei tarvitse lähteä erikseen minnekään tankkaamaan autoaan bensalla tai maksamaan laskujaan.
        Sähköauto ja e-lasku hoituvat kotona ja nuo tavat ovat syrjäyttäneet/syrjäyttävät mukavuutensa ja edullisuutensa ansiosta kivikautiset tavat ravata pitkin kyliä tankkaamassa tai maksamassa laskuja.

        Kotolataus on voittaja niinkuin kotipankkikin. Hölmö tuhlaa aikaansa juoksemalla palveluiden sellaisten perässä ympäriinsä jotka saa kotiinkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Onhan auton lataaminen kotona paljon helpompaa kuin lähteä jonnekin bensikselle seisomaan haiseva letku kädessä ja maksaa siitä bensasta vielä viisi kertaa enemmän kuin sähköstä. Tuo jos joku on hölmön hommaa"
        Kerron mikä on hölmön hommaa , sähköautolla ajaminen maksaa ainakin 50 euroa 100km
        sähkön hinta .Minusta on hölmöä puhua edullisesta ajamisesta kun ainoa kulu sähköautontoilijalla on sähkön hinta verrattuna polttoaineen hintaan. Siis todella hassunhauskan hölmön hommaa.

        "Minusta on hölmöä puhua edullisesta ajamisesta kun ainoa kulu sähköautontoilijalla on sähkön hinta verrattuna polttoaineen hintaan. Siis todella hassunhauskan hölmön hommaa."

        Haluatko puhua esimerkiksi huoltohinnoista?
        TM kirjasi Corollalle 60.000km matkalla 1.300 euron huoltomaksun. Samalla matkalla ID.3:lla ei ole centinkään edestä huoltoja. Vain 150 euron tarkastus kahden vuoden välein.

        Samoiten tuollainen ID.3 maksaa vain 3.000 euroa enemmän kuin vastaavan suorituskyvyn omaava Corolla.

        Olen aivan satavarma siitä että kun viiden vuoden päästä lähtee vaihtamaan Corollaa/ID.3:sta niin tuollaisen latauskelvottoman arvo on aivan pohjalukemissa verratuna sähköautoon.
        Käypä katsomassa bensanhintaa. Kohta on kaksi euroa rikki ja tiedät vallan hyvin miten sikalliit kilometrit vaikuttavat käytetyn auton jälleenmyyntihintaan.


    • Anonyymi

      Polttiksilla ajelee nykyään enää jälkeenjääneet hönöt.

      • Anonyymi

        Jos näin on niin silloin on autoilijoista 99prosenttia hönöjä. Täyssähköautoja kun on suomessa alle 1 % kaikista autoista. Asiaan tuo nimittely kyllä kertoo enemmän nimittelijästä. Ikävä kyllä.
        Mutta ymmärrän kun älyllinen kapasiteetti ei riitä niin silloin se ei riitä, asialliseen väittelyyn, kun ei pysty, niin silloin on lopputulos tämä. Jatketaan....


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos näin on niin silloin on autoilijoista 99prosenttia hönöjä. Täyssähköautoja kun on suomessa alle 1 % kaikista autoista. Asiaan tuo nimittely kyllä kertoo enemmän nimittelijästä. Ikävä kyllä.
        Mutta ymmärrän kun älyllinen kapasiteetti ei riitä niin silloin se ei riitä, asialliseen väittelyyn, kun ei pysty, niin silloin on lopputulos tämä. Jatketaan....

        Älyllisestä kapasiteetista sönkkäävät ovat jälkeenjääneitä hönöjä. Varmaan tupruttelevat vielä polttiksillakin, jos ei ole poliisi ehtinyt ottaa korttia kuivumaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Älyllisestä kapasiteetista sönkkäävät ovat jälkeenjääneitä hönöjä. Varmaan tupruttelevat vielä polttiksillakin, jos ei ole poliisi ehtinyt ottaa korttia kuivumaan.

        Jätän kommenttisi sille kuuluvaan arvoon . Hyvää syksyn jatkoa.


      • 3 272 244 ajelee polttomoottorilla ja 19 019 ajelee sähköllä. Jälkeenjääneitä hönöläisiä on 172 kertainen määrä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Jos näin on niin silloin on autoilijoista 99prosenttia hönöjä. Täyssähköautoja kun on suomessa alle 1 % kaikista autoista. Asiaan tuo nimittely kyllä kertoo enemmän nimittelijästä. Ikävä kyllä.
        Mutta ymmärrän kun älyllinen kapasiteetti ei riitä niin silloin se ei riitä, asialliseen väittelyyn, kun ei pysty, niin silloin on lopputulos tämä. Jatketaan....

        Kaikista autoista 0,6% on sähköautoja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jätän kommenttisi sille kuuluvaan arvoon . Hyvää syksyn jatkoa.

        Kaikkein paras on tuollainen kommentoija, joka haukkuu ensin muita tyhmiksi, ja sitten vetäytyy taka-alalle saadessaan vastapalloon. Kannattaisi harkita kaksi kertaa ennen lähetä-napin painamista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaikkein paras on tuollainen kommentoija, joka haukkuu ensin muita tyhmiksi, ja sitten vetäytyy taka-alalle saadessaan vastapalloon. Kannattaisi harkita kaksi kertaa ennen lähetä-napin painamista.

        Olen kanssasi samaa mieltä .
        "Kaikkein paras on tuollainen kommentoija, joka haukkuu ensin muita tyhmiksi,"
        Kerta vielä niin saat sanotuksi sen viimeisen sanan...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen kanssasi samaa mieltä .
        "Kaikkein paras on tuollainen kommentoija, joka haukkuu ensin muita tyhmiksi,"
        Kerta vielä niin saat sanotuksi sen viimeisen sanan...

        Mikä on ongelmasi?


      • Anonyymi
        kaha53 kirjoitti:

        Kaikista autoista 0,6% on sähköautoja.

        Ja kun katsoo sähköautojen paljon suurempaa osuutta uusrekisteröineistä niin voi päätellä missä maailma menee tällä hetkellä.
        Autokanta on vuosikausia jäljessä tämänhetkisestä optimivalinnasta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikä on ongelmasi?

        Ei ole mitään ongelmaa , mutta täällä on meno niin kuin lapsilla hiekkalaatikolla , juupas eipäs , sinä aloitit jne.. Tunnetusti tämä suoli palsta kun nyt ei ole mikään kovinkaan arvostettu keskustelupalsta. No oma vika , ajattelumattomuutta on osallistuminen tähän turhanpäiväiseen jähnäämiseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja kun katsoo sähköautojen paljon suurempaa osuutta uusrekisteröineistä niin voi päätellä missä maailma menee tällä hetkellä.
        Autokanta on vuosikausia jäljessä tämänhetkisestä optimivalinnasta.

        Vähän sama kuin keskutan paikkamäärä eduskunnassa ja ministerisalkut. Kertoo paljon enemmän menneisyydestä kuin tästä hetkestä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vähän sama kuin keskutan paikkamäärä eduskunnassa ja ministerisalkut. Kertoo paljon enemmän menneisyydestä kuin tästä hetkestä.

        Brexitistä johtuva polttoainepula räjäytti sähköautojen kysynnän Britanniassa. Samanlainen ohjausvaikutus tulee olemaan polttoaineiden hinnannousulla. Euro on hyvä konsultti.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      153
      8989
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      49
      2689
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

      Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      29
      2481
    4. Et olisi piilossa enää

      Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      56
      2469
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      197
      1865
    6. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      97
      1837
    7. Sinä saat minut kuohuksiin

      Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai
      Tunteet
      23
      1743
    8. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

      Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      46
      1285
    9. Tunnekylmä olet

      En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      109
      1197
    10. Näin pitkästä aikaa unta sinusta

      Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni
      Ikävä
      6
      1146
    Aihe