Vanhurskas on elävä uskosta

Mitä se tarkoittaa? Luin sen tänään kahdesti raamatusta.

129

1398

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Jeesuksen omat elävät uskossa Jeesukseen.
      ja minä elän, en enää minä, vaan Kristus elää minussa; ja minkä nyt elän lihassa, sen minä elän Jumalan Pojan uskossa, hänen, joka on rakastanut minua ja antanut itsensä minun edestäni.
      me vaellamme uskossa emmekä näkemisessä.

    • Anonyymi

      "Vanhurskas on elävä uskosta"

      Tuo on vähän huono käännös. Paavali siteeraa hebrealaista Habakukin kirjaa, jonka alkukielessä se tarkoittaa vanhurskaan elävän uskollisuudesta (faitfulness). Se tarkoittaa sitä, että vanhurskas saa elää, jos hän uskollisesti noudattaa Jumalan käskyjä. Usko ilman lain tekoja on kuollut. Ei ole uskoa, jos ei ole lain tekoja.

      Hab 2:4 Mutta vanhurskas saa elää, kun hän pysyy uskollisena.

      Joh 12:50 ja minä tiedän, että hänen käskynsä antaa ikuisen elämän. Kun puhun, puhun siis niin kuin Isä on minun käskenyt puhua."

      Matt 19:16 Eräs mies tuli kysymään Jeesukselta: "Opettaja, mitä hyvää minun pitää tehdä, jotta saisin iankaikkisen elämän?"
      17 Jeesus vastasi hänelle: "Miksi sinä minulta hyvästä kyselet? On vain yksi, joka on hyvä. Jos haluat päästä sisälle elämään, noudata käskyjä."
      18 "Mitä käskyjä?" mies kysyi. "Näitä", vastasi Jeesus, "älä tapa, älä tee aviorikosta, älä varasta, älä todista valheellisesti,
      19 kunnioita isääsi ja äitiäsi, ja rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi."

      Room 2:13 Ei Jumala hyväksy vanhurskaiksi niitä, jotka vain kuulevat lain sanoja, vaan vanhurskaiksi julistetaan ne, jotka myös noudattavat lakia.

      Jaak 2:24 Näette siis, että ihminen osoittautuu vanhurskaaksi tekojen, ei yksistään uskon perusteella.
      ---
      26 Niin kuin ruumis ilman henkeä on kuollut, niin on uskokin kuollut ilman tekoja.

      • Anonyymi

        Hebrelaiskirjeessä on kirjoitettu: te ette ole käyneet sen vuoren tykö, jota voidaan käsin koskea ja joka tulessa palaa, ettekä synkeyden, ette pimeyden, ette myrskyn, ette pasunan kaiun ettekä äänen tykö, joka puhui niin, että ne, jotka sen kuulivat, pyysivät, ettei heille enää puhuttaisi... ja niin hirmuinen oli se näky, että Mooses sanoi: "Minä olen peljästynyt ja vapisen". Ne, jotka haluavat seurata Jeesusta eivät käy Siinain vuorella astukseen Mooseksen lakiliittoon.
        Vaan ne, jotka seuraavat Jeesusta käyvät Sana mukaan: vaan te olette käyneet Siionin vuoren tykö ja elävän Jumalan kaupungin, taivaallisen Jerusalemin tykö, ja kymmenien tuhansien enkelien tykö, taivaissa kirjoitettujen esikoisten juhlajoukon ja seurakunnan tykö, ja tuomarin tykö, joka on kaikkien Jumala, ja täydellisiksi tulleitten vanhurskasten henkien tykö,
        ja uuden liiton välimiehen, Jeesuksen, tykö, ja vihmontaveren tykö, joka puhuu parempaa kuin Aabelin veri.
        Mooses oli vanhan liiton välimies ja Jeesus on uuden liiton välimies.
        Uuden liiton laki ei ole kirjoitettu kivitauluihin, vaan te olette Kristuksen kirje, meidän palvelustyöllämme kirjoitettu, ei musteella, vaan elävän Jumalan Hengellä, ei kivitauluihin, vaan sydämen lihatauluihin.
        Jeesus itse sanoo: minä olen rukoileva Isää, ja hän antaa teille toisen Puolustajan olemaan teidän kanssanne iankaikkisesti,kun hän tulee, totuuden Henki, johdattaa hän teidät kaikkeen totuuteen. Sillä se, mitä hän puhuu, ei ole hänestä itsestään; vaan minkä hän kuulee, sen hän puhuu, ja tulevaiset hän teille julistaa.
        Omilleen Jeesus lupaa antaa toisen opettajan ja puolustajan, Pyhän Hengen, Mooses ei ole uuden liiton opettaja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hebrelaiskirjeessä on kirjoitettu: te ette ole käyneet sen vuoren tykö, jota voidaan käsin koskea ja joka tulessa palaa, ettekä synkeyden, ette pimeyden, ette myrskyn, ette pasunan kaiun ettekä äänen tykö, joka puhui niin, että ne, jotka sen kuulivat, pyysivät, ettei heille enää puhuttaisi... ja niin hirmuinen oli se näky, että Mooses sanoi: "Minä olen peljästynyt ja vapisen". Ne, jotka haluavat seurata Jeesusta eivät käy Siinain vuorella astukseen Mooseksen lakiliittoon.
        Vaan ne, jotka seuraavat Jeesusta käyvät Sana mukaan: vaan te olette käyneet Siionin vuoren tykö ja elävän Jumalan kaupungin, taivaallisen Jerusalemin tykö, ja kymmenien tuhansien enkelien tykö, taivaissa kirjoitettujen esikoisten juhlajoukon ja seurakunnan tykö, ja tuomarin tykö, joka on kaikkien Jumala, ja täydellisiksi tulleitten vanhurskasten henkien tykö,
        ja uuden liiton välimiehen, Jeesuksen, tykö, ja vihmontaveren tykö, joka puhuu parempaa kuin Aabelin veri.
        Mooses oli vanhan liiton välimies ja Jeesus on uuden liiton välimies.
        Uuden liiton laki ei ole kirjoitettu kivitauluihin, vaan te olette Kristuksen kirje, meidän palvelustyöllämme kirjoitettu, ei musteella, vaan elävän Jumalan Hengellä, ei kivitauluihin, vaan sydämen lihatauluihin.
        Jeesus itse sanoo: minä olen rukoileva Isää, ja hän antaa teille toisen Puolustajan olemaan teidän kanssanne iankaikkisesti,kun hän tulee, totuuden Henki, johdattaa hän teidät kaikkeen totuuteen. Sillä se, mitä hän puhuu, ei ole hänestä itsestään; vaan minkä hän kuulee, sen hän puhuu, ja tulevaiset hän teille julistaa.
        Omilleen Jeesus lupaa antaa toisen opettajan ja puolustajan, Pyhän Hengen, Mooses ei ole uuden liiton opettaja.

        Mooseksen laki on uuden liiton laki.

        Matteus 5:17-19
        Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan; en minä ole tullut kumoamaan, vaan täyttämään. Sillä totisesti minä sanon teille: kunnes taivas ja maa katoavat, ei laista katoa pieninkään kirjain, ei ainoakaan piirto, ennenkuin kaikki on tapahtunut. Sentähden, joka purkaa yhdenkään näistä pienimmistä käskyistä ja sillä tavalla opettaa ihmisiä, se pitää pienimmäksi taivasten valtakunnassa kutsuttaman; mutta joka niitä noudattaa ja niin opettaa, se pitää kutsuttaman suureksi taivasten valtakunnassa.

        Jos joku kristitty ei kuuntele Moosesta, häntä ei saada millään uskomaan, kuten Jeesus sanoi. Helluntailaiset eivät kuuntele Moosesta, minkä vuoksi heillä ei ole uskoa Jeesukseen Kristukseen.

        Luukas 16:29-31
        Abraham vastasi: 'Heillä on Mooses ja profeetat. Kuulkoot heitä.' 'Ei, isä Abraham', mies sanoi, 'mutta jos joku kuolleiden joukosta menisi heidän luokseen, he kääntyisivät.' Mutta Abraham sanoi: 'Jos he eivät kuuntele Moosesta ja profeettoja, ei heitä saada uskomaan, vaikka joku nousisi kuolleista.'"


      • Anonyymi

        Uskova noudattaa Jeesuksen opetuksia rakkaudesta Häneen. Lain noudattaminen sisältyy Jeesuksen opetuksiin. Samoin niihin sisältyy kuuliaisuus tekoihin. Uutena Jeesus toi armon. Jos me tunnustamme syntimme, niin Jumala, joka on uskollinen ja vanhurskas, antaa meille syntimme anteeksi ja puhdistaa meidät kaikesta vääryydestä


    • Anonyymi

      Usko vanhurskauttaa. Ihminen kuka laittaa uskon ja luoton Jeesukseen tulee parannetuksi synneistä ja valheista, ja saa täten elää, häntä ei tuomita. Tämän kanssa on sopusoinnussa "Jos te Hengellä kuoletatte lihan teot, te saatte elää".

      Henki on niissä ketkä uskovat Jeesuksen Herraksi Jumalaksi, ja tämä Jumalan Henki kuolettaa synnit meissä.

      • Anonyymi

        Usko ei ole teoista irrallinen ja erillinen asia ollenkaan.

        Ei pelkkä usko ilman tekoja ketään vanhurskauta eli syntejä pese pois. Vanhurskaus tarkoittaa Jumalalle kelpaavaa. Sodomasta ja Gomorrasta ei löytynyt niitä kymmentä vaadittua synnitöntä, vaikka sen kokoisissa kaupungeissa oli pieniä lapsiakin tuhansia.

        Room. 2:13 sillä eivät lain kuulijat ole vanhurskaita Jumalan edessä, vaan lain noudattajat vanhurskautetaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Usko ei ole teoista irrallinen ja erillinen asia ollenkaan.

        Ei pelkkä usko ilman tekoja ketään vanhurskauta eli syntejä pese pois. Vanhurskaus tarkoittaa Jumalalle kelpaavaa. Sodomasta ja Gomorrasta ei löytynyt niitä kymmentä vaadittua synnitöntä, vaikka sen kokoisissa kaupungeissa oli pieniä lapsiakin tuhansia.

        Room. 2:13 sillä eivät lain kuulijat ole vanhurskaita Jumalan edessä, vaan lain noudattajat vanhurskautetaan.

        Usko vaikuttaa teot. Mutta sinä olet tuo sama riidanhaastaja kuka ei näytä muuta tekevän. Luuletko että Jeesus kulki riitelemässä ihmisten kanssa? Etsimässä ihmisiä joiden kanssa kiistellä opeista? Ei todellakaan.


      • Anonyymi

        Synnin palkka on kuolema, mutta Jumalan armolahja on iankaikkinen elämä Jeesuksessa Kristuksessa. Jumala on rakastanut maailmaa niin paljon, että antoi ainoan Poikansa, jottei yksikään, joka häneen uskoo, joutuisi kadotukseen, vaan saisi iankaikkisen elämän. Eli "vanhurskas on elävä uskosta".


    • Anonyymi

      Teologian perusasioita

      Raamatussa usko tarkoittaa uskollisuutta eli tottelemista ja sanan noudattamista ja "vaarinottamista".

      Mitään erillistä sellaista kuin "usko" ei ole olemassakaan.Usko ilmee aina tekoina, se ei ole irrallinen käsite ollenkaan.

      Parannus, kreikaksi "metanoia" tarkoittaa ajattelutavan ja asenteiden muutosta, ei mitään konkreettista tekoa, vaan pään sisällä tapahtuvaa parannusta, ei mielenmuutosta.

      • Anonyymi

        Jaak. 2:20

        Mutta etkö sinä tyhjänpäiväinen ihminen tahdo tietää, että ilman tekoja usko on hyödytön?

        17 Näin on uskonkin laita. Yksinään, ilman tekoja, se on kuollut.
        18 Ehkä joku nyt sanoo: "Sinulla on usko, minulla teot." Näytä sinä minulle uskosi ilman tekoja, minä kyllä näytän sinulle uskon teoillani.
        19 Sinä uskot, että Jumala on yksi ainoa. Oikein teet -- pahat hengetkin uskovat sen ja vapisevat. [Mark. 1:24]
        20 Mutta etkö sinä tyhjänpäiväinen ihminen tahdo tietää, että ilman tekoja usko on hyödytön?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jaak. 2:20

        Mutta etkö sinä tyhjänpäiväinen ihminen tahdo tietää, että ilman tekoja usko on hyödytön?

        17 Näin on uskonkin laita. Yksinään, ilman tekoja, se on kuollut.
        18 Ehkä joku nyt sanoo: "Sinulla on usko, minulla teot." Näytä sinä minulle uskosi ilman tekoja, minä kyllä näytän sinulle uskon teoillani.
        19 Sinä uskot, että Jumala on yksi ainoa. Oikein teet -- pahat hengetkin uskovat sen ja vapisevat. [Mark. 1:24]
        20 Mutta etkö sinä tyhjänpäiväinen ihminen tahdo tietää, että ilman tekoja usko on hyödytön?

        Minä, - helluntaioppien mukaan - tyhjänpäiväinen ihminen, jolta puuttuu "hengellinen cv", - jolla te itse itseänne korotatte -, suostun vastaanottamaan ja hyväksymään ainoastaan Jeesuksen vaikuttaman uskon yksin uskon vuoksi. Kaikki pelastavat teotkin ovat Hänen.

        Minun lihassani ei asu kuin synti.

        Jaakob, Jeesuksen veli, oli kovasuinen mies ja on siinä ja siinä, kelpaako hänen kirjeensä UT:n kirjeiden sekaan, sillä hänessä, vielä kirjeen kirjoittamisen aikoihin vaikuttaa vahvasti Laki. Totta ja oikein hän muutoin kirjoittaa, jos kirjettä tulkitaan Lain kirjaimen mukaan.

        Jaakobin te kyllä hyväksytte.

        Mutta Paavalia vastaan te täällä kirjoitattekin sitten senkin edestä. Hän kun ylistää yksin Jeesusta Kristusta, Herraansa, joka hänessä kaikki kaikessa vaikuttaa. Oman Lihansa Paavali tuomitsee, kuten jokainen aidosti rehellinen kristitty, joita te pilkkaatte.


    • Anonyymi

      Helluntailaiset kieltävät perisynnin ja sen takia he joutuvat valehtelemaan uskon, kasteen ja ehtoollisen todellisen merkityksen ihan muuksi, mitä Raamattu ilmoittaa.

    • Anonyymi

      Aiemmin, ennen Jeesusta, vanhurskas "eli" Mooseksen Lain täyttämisestä. Tämä ei kuitenkaan syvällisimmin ollut nk. "Aabrahamin uskoa".

      Room. 4: 1-16, 23-25
      1 Mitä me siis sanomme esi-isämme Aabrahamin saavuttaneen lihan mukaan?
      2 Sillä jos Aabraham on teoista vanhurskautettu, on hänellä kerskaamista, mutta ei Jumalan edessä.
      3 Sillä mitä Raamattu sanoo? "Aabraham uskoi Jumalaa, ja se luettiin hänelle vanhurskaudeksi".

      4 Mutta töitä tekevälle ei lueta palkkaa armosta, vaan ansiosta,
      5 mutta joka ei töitä tee, vaan uskoo häneen, joka vanhurskauttaa jumalattoman, sille luetaan hänen uskonsa vanhurskaudeksi;
      6 niinkuin myös Daavid ylistää autuaaksi sitä ihmistä, jolle Jumala lukee vanhurskauden ilman tekoja:
      7 "Autuaat ne, joiden rikokset ovat anteeksi annetut ja joiden synnit ovat peitetyt!
      8 Autuas se mies, jolle Herra ei lue syntiä!"

      9 Koskeeko sitten tämä autuaaksi ylistäminen ainoastaan ympärileikattuja, vai eikö ympärileikkaamattomiakin? Sanommehan: "Aabrahamille luettiin usko vanhurskaudeksi".
      10 Kuinka se sitten siksi luettiin? Hänen ollessaanko ympärileikattuna vai ympärileikkaamatonna? Ei ympärileikattuna, vaan ympärileikkaamatonna.
      11 Ja hän sai ympärileikkauksen merkin sen uskonvanhurskauden sinetiksi, joka hänellä oli ympärileikkaamatonna, että hänestä tulisi kaikkien isä, jotka ympärileikkaamattomina uskovat, niin että vanhurskaus heillekin luettaisiin;
      12 ja että hänestä tulisi myöskin ympärileikattujen isä, niiden, jotka eivät ainoastaan ole ympärileikattuja, vaan myös vaeltavat sen uskon jälkiä, mikä meidän isällämme Aabrahamilla oli jo ympärileikkaamatonna.

      13 Sillä se lupaus, että Aabraham oli perivä maailman, ei tullut hänelle eikä hänen siemenelleen lain kautta, vaan uskonvanhurskauden kautta.
      14 Sillä jos ne, jotka pitäytyvät lakiin, ovat perillisiä, niin usko on tyhjäksi tehty ja lupaus käynyt mitättömäksi.
      15 Sillä laki saa aikaan vihaa; mutta missä lakia ei ole, siellä ei ole rikkomustakaan.

      16 Sentähden se on uskosta, että se olisi armosta; että lupaus pysyisi lujana kaikelle siemenelle, ei ainoastaan sille, joka pitäytyy lakiin, vaan myös sille, jolla on Aabrahamin usko, hänen, joka on meidän kaikkien isä ...

      23 Mutta ei ainoastaan hänen tähtensä ole kirjoitettu, että se hänelle luettiin,
      24 vaan myös meidän tähtemme, joille se on luettava, kun uskomme häneen, joka kuolleista herätti Jeesuksen, meidän Herramme,
      25 joka on alttiiksi annettu meidän rikostemme tähden ja kuolleista herätetty meidän vanhurskauttamisemme tähden.

      Tässä kaiketi yksi niistä raamatunkohdista, jonka aloittaja on lukenut.

      Mooseksen lain vanhurskaus perustui ihmisen omiin "hurskaudentekoihin", joita Laki luetteli ja vaati.

      Uskonvanhurskaus tulee yksin uskon kautta, ei uskosta omiin tekoihin, vaan Kristuksen tekoon, meidän puolestamme.

      Laissa ja uskonvanhurskaudessa uskonkohde ja sen täyttäjä on siis eri henkilö. (Ihminen vs Kristus / Jumala Itse.)

    • Anonyymi

      Sen kokee melkeen ekasta kerrasta jos ei ennen ole ollut asiansa kanssa vaikka sitten sinut.

    • Anonyymi

      Harhaopin eli heresian on helppo kenen tahansa tunnistaa. Sana todistaa: minkään juhlan tai uudenkuun tai sapatin johdosta, jotka vain ovat tulevaisten varjo, mutta ruumis on Kristuksen.
      Tämä, mikä tapahtui heille (Israelille), on esikuvallista ja on kirjoitettu varoitukseksi meille,
      jotka palvelevat siinä, mikä on taivaallisten kuva ja varjo, niinkuin ilmoitettiin Moosekselle, kun hänen oli valmistettava maja.
      Vanhan liiton lait ja juhlat ja jumalanpalvelustavat ovat vai kuva ja varjo.
      Uusi liitto on sen sijaa näitten kuvien todellisuus, se mikä oli vanhassa liitossa vain kuva ja varjo.
      Mutta jos varjo ja se, mikä antaa varjon, ovat samat, niin kyseessä on harhaoppi ja mielettömyys. Eihän ihmisen kuva vaikka lehdessä, ole sama asia kuin tuo ihminen.
      Kuva ja todellisuus eivät ole saman kaltaisia.
      minkään juhlan tai uudenkuun tai sapatin johdosta, jotka vain ovat tulevaisten varjo, mutta ruumis on Kristuksen. Sapatin -ja uudenkuunjuhlat ovat kuva Kristuksesta; joiden 'ruumis' syvin olemus on Kristus. Uudessa liitossa ei tarvitse elää Vanhan liiton varjokuvissa vaan, joka ottaa vastaan Jeesuksen, pääsee Jumalan määräämään lepoon, joka on Kristus.
      Jeesuksen seuraajat ovat Sanan mukaan asetettu taivaallisiin: yhdessä hänen kanssaan herättänyt ja yhdessä hänen kanssaan asettanut meidät taivaallisiin Kristuksessa Jeesuksessa,

      • Anonyymi

        Kymmenen käskyä oli osa Mooseksen lakia eikä lakiin saanut lisätä eikä myöskään ottaa mitään pois. Kymmenen käskyä ei riitä, vaan on noudatettava koko lakia, siis satoja käskyjä.
        Ns. kymmenen käskyä ei kiellä esimerkiksi valehtelua.
        Älä sano väärää todistusta lähimmäisestäsi-käsky kielsi ainoastaan oikeudessa antamasta väärä todistusta. Yksi ainoa todistaja älköön olko pätevä ketään vastaan, olkoonpa mikä pahateko tai rikkomus, mikä synti tahansa, jonka joku tekee. Kahden tai kolmen todistajan sanalla on asia vahva.
        Kaiken päälle Mooseksen laki, jonka liitontauluihin oli kirjoitettuna kymmenen käskysanaa, ei ole enää voimassa.
        Mitä varten sitten on laki? Se on rikkomusten tähden jäljestäpäin lisätty olemaan siihen asti, kunnes oli tuleva se siemen, jolle lupaus oli annettu; ja se säädettiin enkelien kautta, välimiehen kädellä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kymmenen käskyä oli osa Mooseksen lakia eikä lakiin saanut lisätä eikä myöskään ottaa mitään pois. Kymmenen käskyä ei riitä, vaan on noudatettava koko lakia, siis satoja käskyjä.
        Ns. kymmenen käskyä ei kiellä esimerkiksi valehtelua.
        Älä sano väärää todistusta lähimmäisestäsi-käsky kielsi ainoastaan oikeudessa antamasta väärä todistusta. Yksi ainoa todistaja älköön olko pätevä ketään vastaan, olkoonpa mikä pahateko tai rikkomus, mikä synti tahansa, jonka joku tekee. Kahden tai kolmen todistajan sanalla on asia vahva.
        Kaiken päälle Mooseksen laki, jonka liitontauluihin oli kirjoitettuna kymmenen käskysanaa, ei ole enää voimassa.
        Mitä varten sitten on laki? Se on rikkomusten tähden jäljestäpäin lisätty olemaan siihen asti, kunnes oli tuleva se siemen, jolle lupaus oli annettu; ja se säädettiin enkelien kautta, välimiehen kädellä.

        "Kaiken päälle Mooseksen laki, jonka liitontauluihin oli kirjoitettuna kymmenen käskysanaa, ei ole enää voimassa."

        Puhut valhetta. Laki on edelleen voimassa, mitään siitä pois ottamatta.

        Mooseksen laki on uuden liiton laki.

        Matteus 5:17-19
        Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan; en minä ole tullut kumoamaan, vaan täyttämään. Sillä totisesti minä sanon teille: kunnes taivas ja maa katoavat, ei laista katoa pieninkään kirjain, ei ainoakaan piirto, ennenkuin kaikki on tapahtunut. Sentähden, joka purkaa yhdenkään näistä pienimmistä käskyistä ja sillä tavalla opettaa ihmisiä, se pitää pienimmäksi taivasten valtakunnassa kutsuttaman; mutta joka niitä noudattaa ja niin opettaa, se pitää kutsuttaman suureksi taivasten valtakunnassa.

        Jos joku kristitty ei kuuntele Moosesta, häntä ei saada millään uskomaan, kuten Jeesus sanoi. Helluntailaiset eivät kuuntele Moosesta, minkä vuoksi heillä ei ole uskoa Jeesukseen Kristukseen.

        Luukas 16:29-31
        Abraham vastasi: 'Heillä on Mooses ja profeetat. Kuulkoot heitä.' 'Ei, isä Abraham', mies sanoi, 'mutta jos joku kuolleiden joukosta menisi heidän luokseen, he kääntyisivät.' Mutta Abraham sanoi: 'Jos he eivät kuuntele Moosesta ja profeettoja, ei heitä saada uskomaan, vaikka joku nousisi kuolleista.'"


    • Anonyymi

      "aloitukseen",

      "vanhurskas on elävä uskosta"

      siis: uskosta, ei lahkosta.

      • Anonyymi

        ...ja sinä vauvauskonnon harjoittaja, et elä vauvakiimastasi...


      • Anonyymi

        Uskon Henki luvataan antaa Kristillisessä kasteessa.

        "Koska meillä on sama uskon Henki, siksi me uskomme...

        Pelastava elävä usko on kasteessa lahjaksi saatavan uskon Hengen ominaisuus, koska meillä on uskon Henki, siksi me uskomme,...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Uskon Henki luvataan antaa Kristillisessä kasteessa.

        "Koska meillä on sama uskon Henki, siksi me uskomme...

        Pelastava elävä usko on kasteessa lahjaksi saatavan uskon Hengen ominaisuus, koska meillä on uskon Henki, siksi me uskomme,...

        Mutta vain sillä ehdolla, että teet PARANNUKSEN LAITTOMUUDESTA. Jos et tee parannusta, niin on suuri riski saada eksyttävän hengen. Sen vuoksi helluntailaisuudessa on niin paljon vääriä profeettoja, koska seurakunta ei ole tehnyt parannusta laittomuudesta. Pyhä Henki annetaan niille, joska noudattavat Jumalan käskyjä.

        Ap.t 2:38 Niin Pietari sanoi heille: "Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan.

        Ap.t 5:32 Me olemme kaiken tämän todistajat -- samoin Pyhä Henki, jonka Jumala on antanut niille jotka häntä tottelevat."

        Matt 7:21 Ei jokainen, joka sanoo minulle: 'Herra, Herra!', pääse taivasten valtakuntaan, vaan se, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon.
        22 Moni sanoo minulle sinä päivänä: 'Herra, Herra, emmekö me sinun nimesi kautta ennustaneet ja sinun nimesi kautta ajaneet ulos riivaajia ja sinun nimesi kautta tehneet monta voimallista tekoa?'
        23 Ja silloin minä lausun heille julki: 'Minä en ole koskaan teitä tuntenut; menkää pois minun tyköäni, te laittomuuden tekijät'.


    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Helluntailaisten termi "hengellisyys" tarkoittaa villitsevien henkien mukaan hyppimistä ja kaatuilua ja riivaajien oppien omaksumista, esim.se että ihminen syntyisi tähän maaillmaan täysin synnittömämä on riivaajien oppi, joka hellareilla on.

    • Edellinen jae menee näin:

      "Sillä minä en häpeä evankeliumia;
      sillä se on Jumalan voima,
      itsekullekin uskovalle pelastukseksi".

      Tuo evankeliumin voima kytkeytyy
      meidän elämäämme uskon kautta.
      Paavali lainaa seuraavaksi
      profeetta Habakukin kirjaa
      ilmaistessaan tuon evankeliumin
      vaikutuksen:

      "Sillä siinä
      Jumalan vanhurskaus ilmestyy
      uskosta uskoon,
      niinkuin kirjoitettu on:
      'Vanhurskas on elävä uskosta'"

      Samaa VT:n kohtaa
      Paavali lainaa Galatalaiskirjeessä,
      ja selittää mitä tuo tarkoittaa:

      "Ja selvää on,
      ettei kukaan tule vanhurskaaksi
      Jumalan edessä lain kautta,
      koska
      "vanhurskas on elävä uskosta".

      Siis joka uskoo
      ilosanoman Jeesuksesta,
      ja tulee mielenmuutokseen,
      siirretään kuolemasta Elämään.

      Jeesus on tuon uskon
      alkaja ja täydelliseksi tekijä.
      Hän on sen kantava voima
      alusta loppuun saakka.

      • Anonyymi

        Lahkolaiset eivät osaa keskustella ilman Paavalin jakeiden hokemista, hauki on kala, hauki on kala.
        Hellareille ei ole ymmärrys avautunut ollenkaan hengellisiin asioihin, koska he seuraavat villitseviä kaatavia henkiä ja riivaajien oppeja kuten kieltämällä perisynnin ja sanomalla syntyvänsä tähän maailman Jeesuksen kaltaisina täysin synnittöminä.
        Helluntailaisilla on karmeat harhaopit, eikä heitä kukaan oikea kristitty pidä oikeasta Hengestä syntyneinä, vaan villitsevän hengen viekoittelemia he ovat.


      • Minä luin kaikki viestit tässä rauhassa. Sinunkin kalamos. Minusta tuo raamatunkohta "selvää on ettei kukaan tule vanhurskaaksi lain kautta, koska vanhurskas on elävä uskosta" tarkoittaa nyt sitä että kukaan ei ole täydellinen. Jumalattomat näkevät meissä epätäydellisen ihmisen, mikä on totuus meistä.
        Vain Jeesus täytti lain.
        Ja myös Jumala näkee meidät jonain muuna kuin täydellisinä lain täyttäjiä.
        Me olemme uskovaisia, me uskomme ja se riittää.
        Siis en osaa oikein selittää.. Miten sä saat tosta pelastus sanoman?
        Kirjoitit, että ko raamatun lause tarkoittaa jotenkin jotain mielenmuutosta?


      • Anonyymi
        auroraboreallis kirjoitti:

        Minä luin kaikki viestit tässä rauhassa. Sinunkin kalamos. Minusta tuo raamatunkohta "selvää on ettei kukaan tule vanhurskaaksi lain kautta, koska vanhurskas on elävä uskosta" tarkoittaa nyt sitä että kukaan ei ole täydellinen. Jumalattomat näkevät meissä epätäydellisen ihmisen, mikä on totuus meistä.
        Vain Jeesus täytti lain.
        Ja myös Jumala näkee meidät jonain muuna kuin täydellisinä lain täyttäjiä.
        Me olemme uskovaisia, me uskomme ja se riittää.
        Siis en osaa oikein selittää.. Miten sä saat tosta pelastus sanoman?
        Kirjoitit, että ko raamatun lause tarkoittaa jotenkin jotain mielenmuutosta?

        Parannus on mielenmuutos, niin että alennat itsesi syntiseksi ja ylennät Jeesuksen Kristuksen synnittömäksi Vapahtajaksi, joka kuoli syntiesi puolesta lahjana Jumalan armosta.
        Tämä on raamatun ydinsanoma.


      • Anonyymi
        auroraboreallis kirjoitti:

        Minä luin kaikki viestit tässä rauhassa. Sinunkin kalamos. Minusta tuo raamatunkohta "selvää on ettei kukaan tule vanhurskaaksi lain kautta, koska vanhurskas on elävä uskosta" tarkoittaa nyt sitä että kukaan ei ole täydellinen. Jumalattomat näkevät meissä epätäydellisen ihmisen, mikä on totuus meistä.
        Vain Jeesus täytti lain.
        Ja myös Jumala näkee meidät jonain muuna kuin täydellisinä lain täyttäjiä.
        Me olemme uskovaisia, me uskomme ja se riittää.
        Siis en osaa oikein selittää.. Miten sä saat tosta pelastus sanoman?
        Kirjoitit, että ko raamatun lause tarkoittaa jotenkin jotain mielenmuutosta?

        Uskominen riittää, mutta jos et täytä lakia, et usko. Sellaista uskoa ei ole olemassakaan, ettei lakia tarvitsisi täyttää.

        Roomalaiskirje 2:27
        Ja luonnostaan ympärileikkaamaton, joka täyttää lain, on tuomitseva sinut, joka lainkirjaiminesi ja ympärileikkauksinesi olet lainrikkoja.

        Jaakobin kirje 2:26
        Sillä niinkuin ruumis ilman henkeä on kuollut, niin myös usko ilman tekoja on kuollut.


      • Anonyymi

        Mooseksen laissa ei ole käskyä ympärileikata ulkomailla asuvia pakanoita. Ympärileikkaus on pakollinen vain Abrahamin suvulle ja heidän perheensä jäsenille. Sen takia apostolien kokous ei vaatinut Kreikassa asuvilta pakanoilta ympärileikkausta. Tosin Paavali ympärileikkasi vapaaehtoisesti kreikkalaisen Timoteuksen, jolloin hänellä oli oikeus tulla temppeliin Paavalin kanssa.

        Juutalaiset kutsuivat pakanoita sioiksi ja koiriksi, koska he elivat saastaisesti mm. syömällä sianlihaa. Jos pakana tekee parannuksen laittomuudesta uskossa Jeesukseen Kristukseen, hän puhdistuu. Mutta jos pakana jatkaa sianlihan syömistä ja sapatin rikkomista, hän jää saastaiseksi eikä pääse Jeesuksen valtakuntaan.

        Matt 7:6 "Älkää antako koirille sitä, mikä on pyhää, älkääkä heittäkö helmiänne sikojen eteen, etteivät ne tallaa niitä jalkoihinsa ja käy teidän kimppuunne ja raatele teitä.

        Jes 66:17 nuo, jotka puhdistautuvat ja valmistautuvat palvontatarhojen menoihin johtajansa ympärillä, nuo, jotka syövät kaikkea iljettävää, sian lihaa, rottia -- minä tunnen heidän tekonsa ja ajatuksensa, ja he kaikki saavat loppunsa, sanoo Herra.
        18 Minä saavun kokoamaan kaikki kansat ja kielet, ja kaikki tulevat ja näkevät kirkkauteni.

        2 Kor 6:17 Sentähden: "Lähtekää pois heidän keskeltänsä ja erotkaa heistä, sanoo Herra, älkääkä saastaiseen koskeko; niin minä otan teidät huostaani
        18 ja olen teidän Isänne, ja te tulette minun pojikseni ja tyttärikseni, sanoo Herra, Kaikkivaltias".
        7:1 Koska meillä siis on nämä lupaukset, rakkaani, niin puhdistautukaamme kaikesta lihan ja hengen saastutuksesta, saattaen pyhityksemme täydelliseksi Jumalan pelossa.

        Jes 56:6 Ja muukalaiset, jotka ovat liittyneet Herraan, palvellakseen häntä ja rakastaakseen Herran nimeä, ollakseen hänen palvelijoitansa, kaikki, jotka pitävät sapatin eivätkä sitä riko ja pysyvät minun liitossani,
        7 ne minä tuon pyhälle vuorelleni ja ilahutan heitä rukoushuoneessani, ja heidän polttouhrinsa ja teurasuhrinsa ovat otolliset minun alttarillani, sillä minun huoneeni on kutsuttava kaikkien kansojen rukoushuoneeksi.


      • Anonyymi
        auroraboreallis kirjoitti:

        Minä luin kaikki viestit tässä rauhassa. Sinunkin kalamos. Minusta tuo raamatunkohta "selvää on ettei kukaan tule vanhurskaaksi lain kautta, koska vanhurskas on elävä uskosta" tarkoittaa nyt sitä että kukaan ei ole täydellinen. Jumalattomat näkevät meissä epätäydellisen ihmisen, mikä on totuus meistä.
        Vain Jeesus täytti lain.
        Ja myös Jumala näkee meidät jonain muuna kuin täydellisinä lain täyttäjiä.
        Me olemme uskovaisia, me uskomme ja se riittää.
        Siis en osaa oikein selittää.. Miten sä saat tosta pelastus sanoman?
        Kirjoitit, että ko raamatun lause tarkoittaa jotenkin jotain mielenmuutosta?

        Tämän virren kuulin ensimmäisen kerran vanhoillislestadiolaisten Suviseuroissa, netin kautta. Kolahti aivan käsittämättömällä tavalla:

        Virsi 178, Myös isämme uskoivat ennen:
        https://www.youtube.com/watch?v=KLmgiuK9wI8

        1.
        Myös isämme uskoivat ennen
        ja kylvivät, leikkasivat.
        Me saarnaamme aikojen mennen
        kuin isämme saarnasivat:
        ”On täyttynyt aika, sen soi Jumala,
        on lähellä Kristuksen valtakunta.
        Siis kääntykää, nöyrtykää parannukseen
        ja suostukaa armahdukseen.”

        2.
        Kun Herramme tietänsä kulki,
        niin tultansa tartutti hän.
        Hän tuo vielä toivonsa julki:
        ”Sen tahtoisin taas syttyvän.”
        Hän Henkensä meillekin lahjoittaen
        myös tehtävän antoi niin vastuullisen:
        ”Nyt menkää ja kaikille julistakaa
        jo sanaani pelastavaa.”

        3.
        Hän, Kristus, on toivo myös maamme,
        siis häntä me rukoilemme.
        Ja Herralta taas kevään saamme,
        hän kasvun suo kylvöllemme.
        Nyt Jeesuksen nimessä korkeassa
        me saarnaamme anteeksiantamusta.
        Kun syntinen armon näin turvaksi saa,
        hän kiittää vain armahtajaa.

        4.
        On kasteessa siunaus pyhä,
        kun Herramme lahjoittaa sen.
        Hän kansansa turvaksi yhä
        tuo armonsa rikkauden.
        Ja ehtoollisella hän suo omilleen
        taas voimaa ja lohtua kilvoitukseen.
        Hän eksyneen etsii ja tallelle tuo
        ja sanallaan uudeksi luo.

        5.
        Nyt uskossa autuuden rantaa
        jo täältä me katselemme.
        Jo virtemme kiitosta kantaa,
        me toivossa riemuitsemme.
        Vaan kerran kun pääsemme Karitsan luo,
        soi laulumme uusi kuin pauhaava vuo.
        Se iäistä kiitosta Herralle soi,
        hän armahti, taivaaseen toi.

        Göran Widmark 1945. Suom. Niilo Rauhala 1984. Virsikirjaan 1986. | Sävelmä: Emil Törnwall 1907.


      • auroraboreallis kirjoitti:

        Minä luin kaikki viestit tässä rauhassa. Sinunkin kalamos. Minusta tuo raamatunkohta "selvää on ettei kukaan tule vanhurskaaksi lain kautta, koska vanhurskas on elävä uskosta" tarkoittaa nyt sitä että kukaan ei ole täydellinen. Jumalattomat näkevät meissä epätäydellisen ihmisen, mikä on totuus meistä.
        Vain Jeesus täytti lain.
        Ja myös Jumala näkee meidät jonain muuna kuin täydellisinä lain täyttäjiä.
        Me olemme uskovaisia, me uskomme ja se riittää.
        Siis en osaa oikein selittää.. Miten sä saat tosta pelastus sanoman?
        Kirjoitit, että ko raamatun lause tarkoittaa jotenkin jotain mielenmuutosta?

        Eli keskustelemme
        Raamatun katkelmasta:

        "Sillä minä en häpeä
        evankeliumia;
        sillä se on
        Jumalan voima,
        itsekullekin uskovalle
        pelastukseksi.
        Sillä siinä
        Jumalan vanhurskaus
        ilmestyy uskosta uskoon,
        niinkuin kirjoitettu on:
        'Vanhurskas on elävä uskosta'"

        Siis evankeliumissa on
        Jumalan VOIMA
        uskovalle PELASTUKSEKSI.

        Ja tuo voima kytkeytyy
        meidän elämäämme uskon kautta.
        Näin aiemmin jo totesinkin.

        Siis kun saamme kuulla
        Pyhässä Hengessä
        julistettua ilosanomaa
        Jeesuksesta Kristuksesta,
        meitä vedetään Jumalan tykö.

        Tuossa hetkessä
        meillä on mahdollisuus ottaa
        vastaan usko Jeesukseen.

        Myöhemmin samassa kirjeessä
        Paavali toteaa:

        "Usko tulee siis kuulemisesta,
        mutta kuuleminen
        Kristuksen sanan kautta."

        Siis Pyhässä Hengessä
        julistettu evankeliumi
        itsessään pitää sisällään
        Voiman,
        joka vetää meitä
        vastaanottamaan
        Jumalan Rakkauden Hänen Pojassaan.

        Mutta ratkaisu on meidän.
        Toiset antautuvat tuolle
        Pyhän Hengen kutsulle
        ja tulevat tällaisessa tilanteessa
        mielenmuutokseen ja kääntyvät.

        Toiset eivät.

        Ne,
        jotka tulevat mielenmuutokseen
        eli katuvat
        ja sen seurauksena kääntyvät
        eli tekevät parannuksen,
        saavat tuossa
        Jeesuksen kohtaamisessa
        lahjaksi uskon.

        Ja he elävät siitä alkaen
        Jeesuksen lahjavanhurskaudessa
        ja Jumalan Pojan uskossa
        eli uskossa,
        jonka kantava voima
        alusta loppuun saakka
        on Jeesus Kristus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämän virren kuulin ensimmäisen kerran vanhoillislestadiolaisten Suviseuroissa, netin kautta. Kolahti aivan käsittämättömällä tavalla:

        Virsi 178, Myös isämme uskoivat ennen:
        https://www.youtube.com/watch?v=KLmgiuK9wI8

        1.
        Myös isämme uskoivat ennen
        ja kylvivät, leikkasivat.
        Me saarnaamme aikojen mennen
        kuin isämme saarnasivat:
        ”On täyttynyt aika, sen soi Jumala,
        on lähellä Kristuksen valtakunta.
        Siis kääntykää, nöyrtykää parannukseen
        ja suostukaa armahdukseen.”

        2.
        Kun Herramme tietänsä kulki,
        niin tultansa tartutti hän.
        Hän tuo vielä toivonsa julki:
        ”Sen tahtoisin taas syttyvän.”
        Hän Henkensä meillekin lahjoittaen
        myös tehtävän antoi niin vastuullisen:
        ”Nyt menkää ja kaikille julistakaa
        jo sanaani pelastavaa.”

        3.
        Hän, Kristus, on toivo myös maamme,
        siis häntä me rukoilemme.
        Ja Herralta taas kevään saamme,
        hän kasvun suo kylvöllemme.
        Nyt Jeesuksen nimessä korkeassa
        me saarnaamme anteeksiantamusta.
        Kun syntinen armon näin turvaksi saa,
        hän kiittää vain armahtajaa.

        4.
        On kasteessa siunaus pyhä,
        kun Herramme lahjoittaa sen.
        Hän kansansa turvaksi yhä
        tuo armonsa rikkauden.
        Ja ehtoollisella hän suo omilleen
        taas voimaa ja lohtua kilvoitukseen.
        Hän eksyneen etsii ja tallelle tuo
        ja sanallaan uudeksi luo.

        5.
        Nyt uskossa autuuden rantaa
        jo täältä me katselemme.
        Jo virtemme kiitosta kantaa,
        me toivossa riemuitsemme.
        Vaan kerran kun pääsemme Karitsan luo,
        soi laulumme uusi kuin pauhaava vuo.
        Se iäistä kiitosta Herralle soi,
        hän armahti, taivaaseen toi.

        Göran Widmark 1945. Suom. Niilo Rauhala 1984. Virsikirjaan 1986. | Sävelmä: Emil Törnwall 1907.

        😢🔥😢🔥😢... ✨✨✨

        Oikean parannuksen olemus: synnintunto, katumus, hengen kääntymys ja usko.

        Usko kehen / mihin? Ei itseemme, vaan Jeesukseen ja Hänen, tämän uskon kautta lahjoittamaansa ja täyttämäänsä laajaan sovitustyöhön meissä.

        Kaikki pelastukseemme liittyvät eri nk. "tykötarpeet" tulevat yksistään Jumalalta. Meillä itsellä ei ole Jumalalle muuta annettavaa, kuin Jumalan kutsun kuullessamme suostua Hänen pelastettavakseen. Kun meille Jumalan armosta pelastusta tarjotaan, ei kieltäytyä siitä, vaan suostua luovuttamaan itsemme ja syntisyytemme Jeesuksen Ristin juurelle.

        (Teologinen termi) "Autuas vaihtokauppa":
        >>Herra Jeesus Kristus, sinä olet minun vanhurskauteni ja minä olen sinun syntisi:
        Sinä olet ottanut kantaaksesi sen mikä on minun ja antanut minulle sen mikä on sinun.
        Sinä otit kantaaksesi sen mitä sinä itse et ollut ja olet antanut minulle mitä minä en ollut.

        2. Kor. 5:21
        Sen (Jeesuksen), joka ei synnistä tiennyt, hän meidän tähtemme teki synniksi, että me hänessä tulisimme Jumalan vanhurskaudeksi. <<

        Kaikki tulee Jumalalta, Hänen armostaan, ilman mitään omia ansioitamme: lahja-kutsu, lahja-uudestisyntymä, lahja-usko (jonka Jeesus vaikuttaa, kuten kaiken muunkin). Lahja-kaste, Jumalan lahjana Kristuksen sisäinen tunteminen, lahjavanhurskautus, Jumalan lahjoittama Pyhän Hengen täyteys, PH:n armolahjat, lahja-ehtoollinen: Kristuksen pyhä ruumis ja veri...

        Ap. t. 3:16
        Ja uskon kautta hänen nimeensä on hänen nimensä vahvistanut tämän miehen, jonka te näette ja tunnette, ja usko, jonka Jeesus vaikuttaa, on hänelle antanut hänen jäsentensä terveyden kaikkien teidän nähtenne.

        Uskon kautta, jonka Jeesus vaikuttaa, kun emme estä, emmekä kieltäydy siitä.

        "Hänen nimensä" / "Nimi" = (hepr.) "Ha-sem" = on yksi, Yhden Pyhän Kolmiyhteisen Jumalan, JHWH:n nimistä / nimityksistä / nimen kiertoilmauksista juutalaisuudessa, sillä itse varsinaista Jumalan Nimeä ei saa ääneen lausua.


      • kalamos kirjoitti:

        Eli keskustelemme
        Raamatun katkelmasta:

        "Sillä minä en häpeä
        evankeliumia;
        sillä se on
        Jumalan voima,
        itsekullekin uskovalle
        pelastukseksi.
        Sillä siinä
        Jumalan vanhurskaus
        ilmestyy uskosta uskoon,
        niinkuin kirjoitettu on:
        'Vanhurskas on elävä uskosta'"

        Siis evankeliumissa on
        Jumalan VOIMA
        uskovalle PELASTUKSEKSI.

        Ja tuo voima kytkeytyy
        meidän elämäämme uskon kautta.
        Näin aiemmin jo totesinkin.

        Siis kun saamme kuulla
        Pyhässä Hengessä
        julistettua ilosanomaa
        Jeesuksesta Kristuksesta,
        meitä vedetään Jumalan tykö.

        Tuossa hetkessä
        meillä on mahdollisuus ottaa
        vastaan usko Jeesukseen.

        Myöhemmin samassa kirjeessä
        Paavali toteaa:

        "Usko tulee siis kuulemisesta,
        mutta kuuleminen
        Kristuksen sanan kautta."

        Siis Pyhässä Hengessä
        julistettu evankeliumi
        itsessään pitää sisällään
        Voiman,
        joka vetää meitä
        vastaanottamaan
        Jumalan Rakkauden Hänen Pojassaan.

        Mutta ratkaisu on meidän.
        Toiset antautuvat tuolle
        Pyhän Hengen kutsulle
        ja tulevat tällaisessa tilanteessa
        mielenmuutokseen ja kääntyvät.

        Toiset eivät.

        Ne,
        jotka tulevat mielenmuutokseen
        eli katuvat
        ja sen seurauksena kääntyvät
        eli tekevät parannuksen,
        saavat tuossa
        Jeesuksen kohtaamisessa
        lahjaksi uskon.

        Ja he elävät siitä alkaen
        Jeesuksen lahjavanhurskaudessa
        ja Jumalan Pojan uskossa
        eli uskossa,
        jonka kantava voima
        alusta loppuun saakka
        on Jeesus Kristus.

        Juu. Niin se taitaa olla. Olipa minä taas tyhmä. En tajunnut kirjoituksestasi, niin kuin en ko raamatun lauseesta paljon mitään.
        Ota tuo sitä taustaa vasten että luin nuo kohdat siten että ensin vanhasta testamentista keskellä sen tuomioluvun jota en henkisen hyvinvointini halunnut lukea, ja samoin peukkupaikalta uudesta testamentista.
        Avoimeksi jää tarkoittaako vt kohta samaa kuin ut.
        Kyllä raamattu on vaikeaselkoinen kirja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        😢🔥😢🔥😢... ✨✨✨

        Oikean parannuksen olemus: synnintunto, katumus, hengen kääntymys ja usko.

        Usko kehen / mihin? Ei itseemme, vaan Jeesukseen ja Hänen, tämän uskon kautta lahjoittamaansa ja täyttämäänsä laajaan sovitustyöhön meissä.

        Kaikki pelastukseemme liittyvät eri nk. "tykötarpeet" tulevat yksistään Jumalalta. Meillä itsellä ei ole Jumalalle muuta annettavaa, kuin Jumalan kutsun kuullessamme suostua Hänen pelastettavakseen. Kun meille Jumalan armosta pelastusta tarjotaan, ei kieltäytyä siitä, vaan suostua luovuttamaan itsemme ja syntisyytemme Jeesuksen Ristin juurelle.

        (Teologinen termi) "Autuas vaihtokauppa":
        >>Herra Jeesus Kristus, sinä olet minun vanhurskauteni ja minä olen sinun syntisi:
        Sinä olet ottanut kantaaksesi sen mikä on minun ja antanut minulle sen mikä on sinun.
        Sinä otit kantaaksesi sen mitä sinä itse et ollut ja olet antanut minulle mitä minä en ollut.

        2. Kor. 5:21
        Sen (Jeesuksen), joka ei synnistä tiennyt, hän meidän tähtemme teki synniksi, että me hänessä tulisimme Jumalan vanhurskaudeksi. <<

        Kaikki tulee Jumalalta, Hänen armostaan, ilman mitään omia ansioitamme: lahja-kutsu, lahja-uudestisyntymä, lahja-usko (jonka Jeesus vaikuttaa, kuten kaiken muunkin). Lahja-kaste, Jumalan lahjana Kristuksen sisäinen tunteminen, lahjavanhurskautus, Jumalan lahjoittama Pyhän Hengen täyteys, PH:n armolahjat, lahja-ehtoollinen: Kristuksen pyhä ruumis ja veri...

        Ap. t. 3:16
        Ja uskon kautta hänen nimeensä on hänen nimensä vahvistanut tämän miehen, jonka te näette ja tunnette, ja usko, jonka Jeesus vaikuttaa, on hänelle antanut hänen jäsentensä terveyden kaikkien teidän nähtenne.

        Uskon kautta, jonka Jeesus vaikuttaa, kun emme estä, emmekä kieltäydy siitä.

        "Hänen nimensä" / "Nimi" = (hepr.) "Ha-sem" = on yksi, Yhden Pyhän Kolmiyhteisen Jumalan, JHWH:n nimistä / nimityksistä / nimen kiertoilmauksista juutalaisuudessa, sillä itse varsinaista Jumalan Nimeä ei saa ääneen lausua.

        Helluntailaisuudessa vanhurskauden käsite noudattaa suurimmalta osin luterilaista protestanttista näkemystä. Helluntailaisuus kuitenkin korostaa yliaistillisten kokemusten merkitystä sen varmistukseksi, että on saanut vanhurskauden Jumalalta. Opin mukaan kielillä puhumisen lahja antaa pelastusvarmuuden, koska helluntailaisuudessa sitä pidetään sinettinä vanhurskaudesta.[46]

        "Mutta Jumala itse vahvistaa meitä ja teitä uskossamme Kristukseen, Voideltuun, ja on myös antanut meille voitelunsa: hän on painanut meihin sinettinsä ja antanut meidän sydämiimme vakuudeksi Hengen." (2. Kor. 1:21,22)

        Muut kristilliset suuntaukset ovat esittäneet kritiikkiä kielillä puhumisen tuomasta pelastusvarmuudesta sillä argumentilla, että Jeesuksen sanojen mukaan ei kaikki hänen nimessään ihmeitä tehneet pelastu, jos he ovat eläneet laittomuudessa. Jeesus myös kertoi väärien profeettojen kykenevän tekemään yliluonnollisia ihmeitä.[47] Jeesuksen sanojen mukaan vanhurskaus tulee Jumalan tahdon tekemisestä.[48]

        "Ei jokainen, joka sanoo minulle: 'Herra, Herra!', pääse taivasten valtakuntaan, vaan se, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon. Moni sanoo minulle sinä päivänä: 'Herra, Herra, emmekö me sinun nimesi kautta ennustaneet ja sinun nimesi kautta ajaneet ulos riivaajia ja sinun nimesi kautta tehneet monta voimallista tekoa?' Ja silloin minä lausun heille julki: 'Minä en ole koskaan teitä tuntenut; menkää pois minun tyköäni, te laittomuuden tekijät'." (Matt. 7:21-23)

        "Ja minä tiedän, että hänen käskynsä on iankaikkinen elämä. Sentähden, minkä minä puhun, sen minä puhun niin, kuin Isä on minulle sanonut." (Joh. 12:50)


      • auroraboreallis kirjoitti:

        Juu. Niin se taitaa olla. Olipa minä taas tyhmä. En tajunnut kirjoituksestasi, niin kuin en ko raamatun lauseesta paljon mitään.
        Ota tuo sitä taustaa vasten että luin nuo kohdat siten että ensin vanhasta testamentista keskellä sen tuomioluvun jota en henkisen hyvinvointini halunnut lukea, ja samoin peukkupaikalta uudesta testamentista.
        Avoimeksi jää tarkoittaako vt kohta samaa kuin ut.
        Kyllä raamattu on vaikeaselkoinen kirja.

        Jumala on Sinun kauttasi
        johdattanut meidät
        huipputärkeän lauseen äärelle:

        "Vanhurskas on elävä uskosta"

        Habakukin kirjassa on
        oma taustansa
        sen kirjoittamisajankohtana
        Habakukin ja Jumalan
        väliselle vuoropuhelulle.

        Raamatun ja varsinkin
        Vanhan Testamentin ilmoitus
        on kuitenkin aina monikerroksinen.

        Habakukin kirjassa on
        selvä viittaus
        myös sellaiseen
        tulevaan tapahtumaan,
        joka ei vielä ole täyttynyt
        lopputäyttymyksenä.

        Mutta toisaalta juutalaiset
        rabbit ovat ymmärtäneet
        alusta asti,
        että tuo esille nostamasi
        Jumalan Sana
        Habakukin kirjassa
        "Vanhurskas on elävä uskostansa"
        sisältää aivan valtavan latauksen.

        Vanhimman farisealaisuuden ajalta
        on Talmudissa (Makkot 23b)
        talletettuna keskustelu
        jossa rabbit toteavat,
        että Moosekselle
        annettiin 613 käskyä.

        Mutta sitten Daavid
        vähensi ne yhteentoista.
        Jesaja vähensi ne kuuteen
        ja lopulta kahteen.
        Miika vähensi ne kolmeen.

        Mutta Habakuk vain yhteen:
        ”vanhurskas on elävä uskostansa.”

        Ja itse asiassa jo Mooses (Gen 15:6)
        on tallentanut meille ilmoituken
        Aabrahamin uskosta,
        jonka Jumala luki vanhurskaudeksi:

        "Ja Abram uskoi Herraan,
        ja Herra luki sen hänelle vanhurskaudeksi."

        Siis tämä UT:n puolella
        kolme kertaa suoraan lainattu
        Habakukin teksti
        "vanhurskas on elävä uskosta"
        on alusta asti ymmärretty
        erityisenä ilmoituksena
        Jumalalta.

        Mutta vasta UT:n sisältämän
        ilosanoman myötä
        se voidaan kokea
        täydessä mitassaan.

        Nyt tässä ajassa
        ja tässä armotalouskaudessa
        yksittäiset ihmiset
        ovat tuon asian täyttymyksen kokeneet
        uudestisyntymisen ihmeen kautta.

        Mutta tämän armotalouskauden jälkeen
        tulee 1000 vuotta kestävä
        Messiaan päivä,
        jolloin Kristus hallitsee
        ja paholainen on sidottuna.

        Ja silloin Habakukin kirjan sanoma
        saa lopputäyttymyksen:

        "Sillä maa on oleva täynnä
        Herran kunnian tuntemusta,
        niinkuin vedet peittävät meren."

        Habakukin aikana
        pahuus uhkasi Juudaa
        viholliskansan taholta.

        Tänä päivänä
        koko maailma lähestyy tilannetta,
        jossa se on pahan vallassa.

        Ja näin tapahtuu konkreettisesti,
        kun tämä armotalouskausi on päättynyt
        seurakunnan tempaukseen.

        Silloin Kristus
        eli tarkkaan ottaen
        Hänen ruumiinsa eli seurakunta
        on siis poissa pidättämästä
        pahuuden täyttä esiinmarssia.
        Ja vallan ottaa antikristus.

        Mutta sen jälkeen
        Kristus tulee vihityn vaimonsa
        kanssa taivaasta takaisin maan päälle
        ja alkaa Messiaan Valtakunta
        tämän maan päällä.

        Ja silloin ollaan tuossa
        lainaamani Habakukin kirjan
        avainjakeen lopputäyttymyksessä.
        Kaikki tuntevat Herran.


      • Anonyymi
        kalamos kirjoitti:

        Jumala on Sinun kauttasi
        johdattanut meidät
        huipputärkeän lauseen äärelle:

        "Vanhurskas on elävä uskosta"

        Habakukin kirjassa on
        oma taustansa
        sen kirjoittamisajankohtana
        Habakukin ja Jumalan
        väliselle vuoropuhelulle.

        Raamatun ja varsinkin
        Vanhan Testamentin ilmoitus
        on kuitenkin aina monikerroksinen.

        Habakukin kirjassa on
        selvä viittaus
        myös sellaiseen
        tulevaan tapahtumaan,
        joka ei vielä ole täyttynyt
        lopputäyttymyksenä.

        Mutta toisaalta juutalaiset
        rabbit ovat ymmärtäneet
        alusta asti,
        että tuo esille nostamasi
        Jumalan Sana
        Habakukin kirjassa
        "Vanhurskas on elävä uskostansa"
        sisältää aivan valtavan latauksen.

        Vanhimman farisealaisuuden ajalta
        on Talmudissa (Makkot 23b)
        talletettuna keskustelu
        jossa rabbit toteavat,
        että Moosekselle
        annettiin 613 käskyä.

        Mutta sitten Daavid
        vähensi ne yhteentoista.
        Jesaja vähensi ne kuuteen
        ja lopulta kahteen.
        Miika vähensi ne kolmeen.

        Mutta Habakuk vain yhteen:
        ”vanhurskas on elävä uskostansa.”

        Ja itse asiassa jo Mooses (Gen 15:6)
        on tallentanut meille ilmoituken
        Aabrahamin uskosta,
        jonka Jumala luki vanhurskaudeksi:

        "Ja Abram uskoi Herraan,
        ja Herra luki sen hänelle vanhurskaudeksi."

        Siis tämä UT:n puolella
        kolme kertaa suoraan lainattu
        Habakukin teksti
        "vanhurskas on elävä uskosta"
        on alusta asti ymmärretty
        erityisenä ilmoituksena
        Jumalalta.

        Mutta vasta UT:n sisältämän
        ilosanoman myötä
        se voidaan kokea
        täydessä mitassaan.

        Nyt tässä ajassa
        ja tässä armotalouskaudessa
        yksittäiset ihmiset
        ovat tuon asian täyttymyksen kokeneet
        uudestisyntymisen ihmeen kautta.

        Mutta tämän armotalouskauden jälkeen
        tulee 1000 vuotta kestävä
        Messiaan päivä,
        jolloin Kristus hallitsee
        ja paholainen on sidottuna.

        Ja silloin Habakukin kirjan sanoma
        saa lopputäyttymyksen:

        "Sillä maa on oleva täynnä
        Herran kunnian tuntemusta,
        niinkuin vedet peittävät meren."

        Habakukin aikana
        pahuus uhkasi Juudaa
        viholliskansan taholta.

        Tänä päivänä
        koko maailma lähestyy tilannetta,
        jossa se on pahan vallassa.

        Ja näin tapahtuu konkreettisesti,
        kun tämä armotalouskausi on päättynyt
        seurakunnan tempaukseen.

        Silloin Kristus
        eli tarkkaan ottaen
        Hänen ruumiinsa eli seurakunta
        on siis poissa pidättämästä
        pahuuden täyttä esiinmarssia.
        Ja vallan ottaa antikristus.

        Mutta sen jälkeen
        Kristus tulee vihityn vaimonsa
        kanssa taivaasta takaisin maan päälle
        ja alkaa Messiaan Valtakunta
        tämän maan päällä.

        Ja silloin ollaan tuossa
        lainaamani Habakukin kirjan
        avainjakeen lopputäyttymyksessä.
        Kaikki tuntevat Herran.

        "Ja itse asiassa jo Mooses (Gen 15:6) on tallentanut meille ilmoituken Aabrahamin uskosta, jonka Jumala luki vanhurskaudeksi: "Ja Abram uskoi Herraan, ja Herra luki sen hänelle vanhurskaudeksi."

        Tämä ei ole ainoa asia, minkä vuoksi Jumala katsoi Abrahamin vanhurskaaksi. Abraham oli vanhurskas, koska hän noudatti Jumalan lakia.

        1 Moos 26:4 Minä annan sinulle jälkeläisiä niin paljon, että he ovat kuin taivaan tähdet, ja annan heille koko tämän maan. Sinun jälkeläistesi saama siunaus tulee siunaukseksi kaikille maailman kansoille,
        5 koska Abraham oli minun äänelleni kuuliainen ja noudatti sitä, mihin minä hänet velvoitin. Hän piti minun käskyni, määräykseni ja lakini."

        5 Moos 6:25 Kun me tarkoin noudatamme tätä lakia, jonka Herra, meidän Jumalamme, on antanut, niin Herra katsoo meidät vanhurskaiksi.'

        Room 2:13 Ei Jumala hyväksy vanhurskaiksi niitä, jotka vain kuulevat lain sanoja, vaan vanhurskaiksi julistetaan ne, jotka myös noudattavat lakia.


      • Anonyymi kirjoitti:

        "Ja itse asiassa jo Mooses (Gen 15:6) on tallentanut meille ilmoituken Aabrahamin uskosta, jonka Jumala luki vanhurskaudeksi: "Ja Abram uskoi Herraan, ja Herra luki sen hänelle vanhurskaudeksi."

        Tämä ei ole ainoa asia, minkä vuoksi Jumala katsoi Abrahamin vanhurskaaksi. Abraham oli vanhurskas, koska hän noudatti Jumalan lakia.

        1 Moos 26:4 Minä annan sinulle jälkeläisiä niin paljon, että he ovat kuin taivaan tähdet, ja annan heille koko tämän maan. Sinun jälkeläistesi saama siunaus tulee siunaukseksi kaikille maailman kansoille,
        5 koska Abraham oli minun äänelleni kuuliainen ja noudatti sitä, mihin minä hänet velvoitin. Hän piti minun käskyni, määräykseni ja lakini."

        5 Moos 6:25 Kun me tarkoin noudatamme tätä lakia, jonka Herra, meidän Jumalamme, on antanut, niin Herra katsoo meidät vanhurskaiksi.'

        Room 2:13 Ei Jumala hyväksy vanhurskaiksi niitä, jotka vain kuulevat lain sanoja, vaan vanhurskaiksi julistetaan ne, jotka myös noudattavat lakia.

        Hmm.. Miten niin "maailma on pahan vallassa?"
        Minusta maailmassa on paljon pahaa, mutta myös hyvääkin.
        Paljon se on itsestä kiinni mutta voi tulla elämään sairautta, väkivaltaa mikä ei ole itsestä kiinni.. Höh, sorry unohdin että sinä olet kokenut monet leikkaukset..
        En tahdo johdattaa ketään katkeruuteen Jumalaa vastaan...
        Habakuk.. Niin siis kuka se oli.. 😬😊Luen viestisi uudestaan..
        Luin viestisi nyt uudestaan, ja ei minulla ole vastalausetta mutta mitä tarkoitit sillä kun kirjoitit että vasta nyt tuo vanhurskas on elävä uskosta voidaan vasta nykyisin kokea.
        Uskotko että vielä eläinuhrien aikaan uskovat eivät kokeneet sitä iloa jonka me saamme pyhästä Hengestä? Ihan sekaisin menin sun kirjoituksesta 😬😂


      • auroraboreallis kirjoitti:

        Hmm.. Miten niin "maailma on pahan vallassa?"
        Minusta maailmassa on paljon pahaa, mutta myös hyvääkin.
        Paljon se on itsestä kiinni mutta voi tulla elämään sairautta, väkivaltaa mikä ei ole itsestä kiinni.. Höh, sorry unohdin että sinä olet kokenut monet leikkaukset..
        En tahdo johdattaa ketään katkeruuteen Jumalaa vastaan...
        Habakuk.. Niin siis kuka se oli.. 😬😊Luen viestisi uudestaan..
        Luin viestisi nyt uudestaan, ja ei minulla ole vastalausetta mutta mitä tarkoitit sillä kun kirjoitit että vasta nyt tuo vanhurskas on elävä uskosta voidaan vasta nykyisin kokea.
        Uskotko että vielä eläinuhrien aikaan uskovat eivät kokeneet sitä iloa jonka me saamme pyhästä Hengestä? Ihan sekaisin menin sun kirjoituksesta 😬😂

        Olet antanut kommentin
        Anonyymille,
        mutta viestisi sisältö
        näyttäisi viittaavan minun
        edelliseen viestiini.
        Sinä kirjoitit:

        "mitä tarkoitit sillä
        kun kirjoitit että
        vasta nyt tuo
        vanhurskas on elävä uskosta
        voidaan vasta nykyisin kokea."

        Jeesuksen uskossa eläminen
        ei ollut mahdollista
        ennenkuin Jeesus oli
        ristillä sovittanut meidät.

        Habakukin kirjasta peräisin
        oleva otsikkosi tälle keskustelulle
        toteutuu täysimääräisenä
        vasta tuhat vuotta kestävässä
        Messiaan Valtakunnassa
        tämän maan päällä.

        Mutta jo nyt
        Jeesuksen ristinkuoleman
        aikaansaaman Elämän tähden
        yksittäiset ihmiset
        voivat kokea uudestisyntymisen,
        joka siirtää ihmisen
        pimeyden vallasta
        Jumalan Rakkaan Pojan Valtakuntaan.

        Se tarkoittaa sitä,
        että Jumalan Valtakunta
        on Hengestä syntyneen ihmisen
        sisimmässä.
        Ja silloin Jeesus on jo
        Kuningas ja Hallitsija
        tällaisen ihmisen sydämessä.

        Siis aina kun joku ihminen
        tulee mielenmuutokseen
        ja kääntyy Jeesuksen puoleen
        ja tuossa kohtaamisessa kokee
        uudestisyntymisen Hengestä,
        Jumalan Valtakunta laajenee
        yhden ihmisen sydämen maaperän verran.

        Mutta Habakukin kirjan
        esillä olevan luvun
        lopputäyttymys on vasta silloin,
        kun Jeesus tulee takaisin maan päälle
        ja perustaa Valtakuntansa tämän maan päälle.


    • Anonyymi

      Vastaus on siinä samassa jakeessa !

      Hepr. 10:38 mutta minun vanhurskaani on elävä uskosta, ja jos hän vetäytyy pois, ei minun sieluni mielisty häneen".

      Jos yhdistämme sen tähän:

      6 Sillä minut jo uhrataan, ja minun lähtöni aika on jo tullut.
      7 Minä olen hyvän kilvoituksen kilvoitellut, juoksun päättänyt, uskon säilyttänyt.
      8 Tästedes on minulle talletettuna vanhurskauden seppele, jonka Herra, vanhurskas tuomari, on antava minulle sinä päivänä, eikä ainoastaan minulle, vaan myös kaikille, jotka hänen ilmestymistään rakastavat.

      Eli uskon säilyttäminen on sen Elämän säilyttämisen ehtona ja tärkein asia.

      Jos siis uskon menettää ja siten luopuu Jumalasta, niin menettää Elämän, eli ikuisen Elämän.

      • Anonyymi

        "Vanhurskas on elävä uskosta"

        Tuo on vähän huono käännös. Paavali siteeraa hebrealaista Habakukin kirjaa, jonka alkukielessä se tarkoittaa vanhurskaan elävän uskollisuudesta (faitfulness). Se tarkoittaa sitä, että vanhurskas saa elää, jos hän uskollisesti noudattaa Jumalan käskyjä. Usko ilman lain tekoja on kuollut. Ei ole uskoa, jos ei ole lain tekoja.

        Hab 2:4 Mutta vanhurskas saa elää, kun hän pysyy uskollisena.

        Joh 12:50 ja minä tiedän, että hänen käskynsä antaa ikuisen elämän. Kun puhun, puhun siis niin kuin Isä on minun käskenyt puhua."

        Matt 19:16 Eräs mies tuli kysymään Jeesukselta: "Opettaja, mitä hyvää minun pitää tehdä, jotta saisin iankaikkisen elämän?"
        17 Jeesus vastasi hänelle: "Miksi sinä minulta hyvästä kyselet? On vain yksi, joka on hyvä. Jos haluat päästä sisälle elämään, noudata käskyjä."
        18 "Mitä käskyjä?" mies kysyi. "Näitä", vastasi Jeesus, "älä tapa, älä tee aviorikosta, älä varasta, älä todista valheellisesti,
        19 kunnioita isääsi ja äitiäsi, ja rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi."

        Room 2:13 Ei Jumala hyväksy vanhurskaiksi niitä, jotka vain kuulevat lain sanoja, vaan vanhurskaiksi julistetaan ne, jotka myös noudattavat lakia.

        Jaak 2:24 Näette siis, että ihminen osoittautuu vanhurskaaksi tekojen, ei yksistään uskon perusteella.
        ---
        26 Niin kuin ruumis ilman henkeä on kuollut, niin on uskokin kuollut ilman tekoja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Vanhurskas on elävä uskosta"

        Tuo on vähän huono käännös. Paavali siteeraa hebrealaista Habakukin kirjaa, jonka alkukielessä se tarkoittaa vanhurskaan elävän uskollisuudesta (faitfulness). Se tarkoittaa sitä, että vanhurskas saa elää, jos hän uskollisesti noudattaa Jumalan käskyjä. Usko ilman lain tekoja on kuollut. Ei ole uskoa, jos ei ole lain tekoja.

        Hab 2:4 Mutta vanhurskas saa elää, kun hän pysyy uskollisena.

        Joh 12:50 ja minä tiedän, että hänen käskynsä antaa ikuisen elämän. Kun puhun, puhun siis niin kuin Isä on minun käskenyt puhua."

        Matt 19:16 Eräs mies tuli kysymään Jeesukselta: "Opettaja, mitä hyvää minun pitää tehdä, jotta saisin iankaikkisen elämän?"
        17 Jeesus vastasi hänelle: "Miksi sinä minulta hyvästä kyselet? On vain yksi, joka on hyvä. Jos haluat päästä sisälle elämään, noudata käskyjä."
        18 "Mitä käskyjä?" mies kysyi. "Näitä", vastasi Jeesus, "älä tapa, älä tee aviorikosta, älä varasta, älä todista valheellisesti,
        19 kunnioita isääsi ja äitiäsi, ja rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi."

        Room 2:13 Ei Jumala hyväksy vanhurskaiksi niitä, jotka vain kuulevat lain sanoja, vaan vanhurskaiksi julistetaan ne, jotka myös noudattavat lakia.

        Jaak 2:24 Näette siis, että ihminen osoittautuu vanhurskaaksi tekojen, ei yksistään uskon perusteella.
        ---
        26 Niin kuin ruumis ilman henkeä on kuollut, niin on uskokin kuollut ilman tekoja.

        Ed. kirjoittaja kieltää "uskon, jonka Jeesus vaikuttaa" ja tarjoaa sen sijalle ihmistekoa, uskollisuutta, tekoja. Vt:n lakia, ihmistä, ilman Kristusta.

        Hän väittää kyseessä olevan käännösvirhe. Mikä ei ole totta.

        (Suom. huom.)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ed. kirjoittaja kieltää "uskon, jonka Jeesus vaikuttaa" ja tarjoaa sen sijalle ihmistekoa, uskollisuutta, tekoja. Vt:n lakia, ihmistä, ilman Kristusta.

        Hän väittää kyseessä olevan käännösvirhe. Mikä ei ole totta.

        (Suom. huom.)

        Puhut valhetta. En kiellä missään nimessä uskoa Jeesukseen Kristukseen. Minä uskon Jeesukseen Kristukseen.

        Raamatun mukaan kellään ei ole vanhruskasta uskoa, jos hän ei noudata käskyjä. Jeesus myös opetti uskollisuudesta. Jeesushan sanoi, että hän pelastaa vain ne, jotka tekevät taivaallisen Isän tahdon.

        Matt 7:21 Ei jokainen, joka sanoo minulle: 'Herra, Herra!', pääse taivasten valtakuntaan, vaan se, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon.
        22 Moni sanoo minulle sinä päivänä: 'Herra, Herra, emmekö me sinun nimesi kautta ennustaneet ja sinun nimesi kautta ajaneet ulos riivaajia ja sinun nimesi kautta tehneet monta voimallista tekoa?'
        23 Ja silloin minä lausun heille julki: 'Minä en ole koskaan teitä tuntenut; menkää pois minun tyköäni, te laittomuuden tekijät'.

        Mitä tulee Habakukin kirjan käännökseen, niin tässä on oikea käännös Habakukin kirjasta.

        Hab 2:4 Mutta vanhurskas saa elää, kun hän pysyy uskollisena.

        Tästä aiheesta löytyy myös teologisia tutkimusraportteja, joissa kiinnitetään huomioita siihen, että usko (faith) tulee kääntää uskollisuus (faitfulness).


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Puhut valhetta. En kiellä missään nimessä uskoa Jeesukseen Kristukseen. Minä uskon Jeesukseen Kristukseen.

        Raamatun mukaan kellään ei ole vanhruskasta uskoa, jos hän ei noudata käskyjä. Jeesus myös opetti uskollisuudesta. Jeesushan sanoi, että hän pelastaa vain ne, jotka tekevät taivaallisen Isän tahdon.

        Matt 7:21 Ei jokainen, joka sanoo minulle: 'Herra, Herra!', pääse taivasten valtakuntaan, vaan se, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon.
        22 Moni sanoo minulle sinä päivänä: 'Herra, Herra, emmekö me sinun nimesi kautta ennustaneet ja sinun nimesi kautta ajaneet ulos riivaajia ja sinun nimesi kautta tehneet monta voimallista tekoa?'
        23 Ja silloin minä lausun heille julki: 'Minä en ole koskaan teitä tuntenut; menkää pois minun tyköäni, te laittomuuden tekijät'.

        Mitä tulee Habakukin kirjan käännökseen, niin tässä on oikea käännös Habakukin kirjasta.

        Hab 2:4 Mutta vanhurskas saa elää, kun hän pysyy uskollisena.

        Tästä aiheesta löytyy myös teologisia tutkimusraportteja, joissa kiinnitetään huomioita siihen, että usko (faith) tulee kääntää uskollisuus (faitfulness).

        >>Puhut valhetta. En kiellä missään nimessä uskoa Jeesukseen Kristukseen. Minä uskon Jeesukseen Kristukseen<<

        En minä tuota väittänytkään. Oletko suomenkielinen?

        Kirjoitin, kuten on kirjoitettu: "uskosta, jonka Jeesus vaikuttaa". Kyseessä Jeesuksen itsensä usko, jonka hän aikaansaa vanhurskautetussa.

        Vanhurskaus ei tarkoita yksin "Jumalalle kelpaavaa", vaan sisältää lakitermin: "syyttömäksi julistettu". Tätä vanhurskautta ei voi syyllinen (syntinen ihminen) itse ansaita. Kun tuomio julistetaan syylliselle, "silloin, jos hänen puolellaan on enkeli, joka sanoo: "Minä olen saanut lunastusmaksun", = Jeesuksen sovitustyö, silloin tuo syyllinen (jonka oma syyllisyys ei poistu, hän on sitä aina, esim. murhaaja) vapautetaan tuomiosta.

        Toisen henkilön lunastusmaksun tähden hänet, syyllinen, "julistetaan syyttömäksi". Lahjavanhurskautettuna hän on itsessään aina syyllinen / syntinen, mutta uskonvanhurskauden kautta, "jonka Jeesus vaikuttaa", hän on samalla pyhä, Jumalalle kelpaava. Kristus otti hänen syntinsä päälleen, Kristus tuomittiin, jotta tuo syntinen itse, uskon kautta, eli uskomalla tämän, "uskossa jonka Jeesus hänessä vaikuttaa", olisi nyt Jumalan silmissä täysin pyhä (Autuas vaihtokauppa).


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        >>Puhut valhetta. En kiellä missään nimessä uskoa Jeesukseen Kristukseen. Minä uskon Jeesukseen Kristukseen<<

        En minä tuota väittänytkään. Oletko suomenkielinen?

        Kirjoitin, kuten on kirjoitettu: "uskosta, jonka Jeesus vaikuttaa". Kyseessä Jeesuksen itsensä usko, jonka hän aikaansaa vanhurskautetussa.

        Vanhurskaus ei tarkoita yksin "Jumalalle kelpaavaa", vaan sisältää lakitermin: "syyttömäksi julistettu". Tätä vanhurskautta ei voi syyllinen (syntinen ihminen) itse ansaita. Kun tuomio julistetaan syylliselle, "silloin, jos hänen puolellaan on enkeli, joka sanoo: "Minä olen saanut lunastusmaksun", = Jeesuksen sovitustyö, silloin tuo syyllinen (jonka oma syyllisyys ei poistu, hän on sitä aina, esim. murhaaja) vapautetaan tuomiosta.

        Toisen henkilön lunastusmaksun tähden hänet, syyllinen, "julistetaan syyttömäksi". Lahjavanhurskautettuna hän on itsessään aina syyllinen / syntinen, mutta uskonvanhurskauden kautta, "jonka Jeesus vaikuttaa", hän on samalla pyhä, Jumalalle kelpaava. Kristus otti hänen syntinsä päälleen, Kristus tuomittiin, jotta tuo syntinen itse, uskon kautta, eli uskomalla tämän, "uskossa jonka Jeesus hänessä vaikuttaa", olisi nyt Jumalan silmissä täysin pyhä (Autuas vaihtokauppa).

        Sinä annat väärän kuvan vanhurskaudesta ja pelastuksesta. Vanhurskautta ei anneta lahjaksi kenelle tahansa kristitylle. Vanhurskauden saa lahjaksi vain ne harvat, jotka tekevät parannuksen laittomuudesta uskossa Jeesukseen Kristukseen.

        Room 1:4 pyhyyden Hengen puolelta hän oli Jumalan Poika, jolla on valta, ylösnousemuksessa tähän asemaan asetettu. Hän on Jeesus Kristus, meidän Herramme,
        5 ja häneltä minä olen saanut armon ja apostolinviran, jotta hänen nimensä kunniaksi johtaisin ihmisiä kaikista kansoista uskonkuuliaisuuteen.

        Lahjalla Raamattu tarkoittaa sitä, ettei syntien anteeksisaamisesta tarvitse maksaa rahaa. Lahjan saa ilmaiseksi mutta vain ne, jotka ovat lopettaneet laittomuuden ja alkaneet noudattaa käskyjä. Luterilaiset ja helluntailaiset eivät noudata lakia, joten he eivät myöskään saa Jeesukselta sovitusuhria, koska heillä ei ole uskoa, johon Jeesus vaikuttaa. Vain Jumalan käskyille uskolliset ovat vanhurskaita.

        Jes 55:1 Kuulkaa, kaikki janoiset! Tulkaa veden ääreen! Te, joilla ei ole rahaa, tulkaa, ostakaa viljaa ilmaiseksi, syökää, ottakaa maksutta viiniä ja maitoa!
        2 Miksi punnitsette hopeaa maksuksi siitä, mikä ei ole leipää, vaihdatte työstä saamanne palkan siihen, mikä ei tee kylläiseksi? Kuulkaa minua, niin saatte syödä hyvin, te saatte nauttia parhaista herkuista.
        3 Kuulkaa minua, tulkaa minun luokseni, kuulkaa, niin te saatte elää! Minä teen ikuisen liiton teidän kanssanne ja lupaan olla liitossani uskollinen, niin kuin olin uskollinen Daavidille.

        Heb 10:26 Sillä jos me tahallamme teemme syntiä, päästyämme totuuden tuntoon, niin ei ole enää uhria meidän syntiemme edestä,
        27 vaan hirmuinen tuomion odotus ja tulen kiivaus, joka on kuluttava vastustajat.
        28 Joka hylkää Mooseksen lain, sen pitää armotta kahden tai kolmen todistajan todistuksen nojalla kuoleman:

        Room 2:13 sillä eivät lain kuulijat ole vanhurskaita Jumalan edessä, vaan lain noudattajat vanhurskautetaan.
        ---
        27 Ja luonnostaan ympärileikkaamaton, joka täyttää lain, on tuomitseva sinut, joka lainkirjaiminesi ja ympärileikkauksinesi olet lainrikkoja.


      • Kalamos, tänne päin.. Minulla ei näy viestisi loppuun kuuluvaa kommentoi-linkkiä joten on pakko vastata tähän.
        Niin.. Kaikenlaisia skenaarioita voidaan esittää maailmanlopun tapahtumille.
        Monet uskoo taivaaseen ja hekin pohjaavat uskonsa Raamattuun. Sinä tulkitset sen niin että Jeesus tulee takaisin ja perustaa valtakuntansa maan päälle.
        Mutta mitä olet mieltä johanneksen Ilmestyskirjan teksti jossa sanotaan että luodaan uusi taivas, uusi maa?
        Anteeksi paljon kun kesti vastata, nyt olen keskellä keittiön remonttia. Mutta jos vielä haluat voidaan jatkaa.


      • auroraboreallis kirjoitti:

        Kalamos, tänne päin.. Minulla ei näy viestisi loppuun kuuluvaa kommentoi-linkkiä joten on pakko vastata tähän.
        Niin.. Kaikenlaisia skenaarioita voidaan esittää maailmanlopun tapahtumille.
        Monet uskoo taivaaseen ja hekin pohjaavat uskonsa Raamattuun. Sinä tulkitset sen niin että Jeesus tulee takaisin ja perustaa valtakuntansa maan päälle.
        Mutta mitä olet mieltä johanneksen Ilmestyskirjan teksti jossa sanotaan että luodaan uusi taivas, uusi maa?
        Anteeksi paljon kun kesti vastata, nyt olen keskellä keittiön remonttia. Mutta jos vielä haluat voidaan jatkaa.

        Kun selaan kännykällä
        tätä foorumia,
        niin olen huomannut,
        että kestää aikansa,
        ennenkuin nuo
        Äänestä- ja Kommentoi-
        painikkeet aukeavat.

        Mutta jatketaan vaan
        nyt tässä kohdassa.

        Minä ymmärrän
        Raamatun ilmoituksen niin,
        että seuraava suurtapahtuma
        on Seurakunnan tempaus.

        Seurakunta eli
        Kristuksen Morsian
        temmataan yläilmoihin
        Ylkää vastaan,
        ja viedään sitten
        Isän Kotiin,
        jossa tapahtuu vihkiminen.

        Myöhemmin Kristus
        tulee pyhiensä kanssa
        eli tuon vihityn Morsiamen
        eli nyt siis
        Vaimonsa kanssa
        taivaasta takaisin maan päälle
        ja perustaa Valtakuntansa
        tämän nykyisen maan päälle,
        joka on myöskin hääjuhlan paikka.

        Siis Morsian vihitään
        Isän Kodissa taivaassa
        ja hääjuhla on tämän maan päällä.

        Ja silloin alkaa Messiaan
        Valtakunta tämän maan päällä.
        Se kestää tuhat vuotta.
        Ja tuon tuhannen vuoden aikana
        toteutuu lopullisesti
        Habakukin ennustus,
        joka on tämän
        avaamasi keskustelun aihe:
        "Vanhurskas on elävä uskosta".

        Tuon tuhat vuotta kestävän
        aikajakson jälkeen
        paholainen päästetään
        vielä hetkeksi vankeudestaan.

        Ja tämä johtaa niihin
        Ilmestyskirjan tapahtumiin,
        joita nyt lähestyit.

        Paholainen heitetään
        tulijärveen,
        jossa tuolloin jo entuudestaan
        ovat peto ja väärä profeetta.

        Kaikki ihmiset ovat
        nousseet kuolleista
        ja ovat Jumalan Valtaistuimen edessä.

        Ja tämä nykyinen
        taivas ja maa katoavat,
        eikä niitä enää missään ole.
        Ja Jumala luo uudet taivaat
        ja Uuden Maan.

        Taivaallinen Jerusalem,
        joka on Isän Koti,
        laskeutuu taivaasta
        tuon Uuden Maan päälle.

        Valitettavasti on ihmisiä,
        jotka eivät koskaan suostu
        antamaan sydäntään Jumalalle,
        vaikka Jumala on antanut
        sydämensä heille.

        Siis Jumala Rakastanut
        koko maailmaa,
        mutta koko maailma
        ei rakasta Jumalaa,
        eikä halua Jumalan omaksi.

        Heidän valintansa
        johtaa siihen,
        mitä tuossa Ilmestyskirjan
        kohdassa edelleen sanotaan.

        Ilm 21

        1.
        Ja minä näin
        uuden taivaan ja uuden maan;
        sillä ensimmäinen taivas
        ja ensimmäinen maa
        ovat kadonneet,
        eikä merta enää ole.
        2.
        Ja pyhän kaupungin,
        uuden Jerusalemin,
        minä näin laskeutuvan alas taivaasta
        Jumalan tyköä,
        valmistettuna niinkuin morsian,
        miehellensä kaunistettu.
        3.
        Ja minä kuulin
        suuren äänen valtaistuimelta
        sanovan:
        "Katso,
        Jumalan maja ihmisten keskellä!
        Ja hän on asuva heidän keskellänsä,
        ja he ovat hänen kansansa,
        ja Jumala itse on oleva heidän kanssaan,
        heidän Jumalansa;
        4.
        ja hän on pyyhkivä pois
        kaikki kyyneleet heidän silmistänsä,
        eikä kuolemaa ole enää oleva,
        eikä murhetta eikä parkua eikä kipua
        ole enää oleva,
        sillä kaikki entinen on mennyt."
        5.
        Ja valtaistuimella istuva sanoi:
        "Katso, uudeksi minä teen kaikki".
        Ja hän sanoi:
        "Kirjoita,
        sillä nämä sanat ovat vakaat ja todet".
        6.
        Ja hän sanoi minulle:
        "Se on tapahtunut.
        Minä olen A ja O,
        alku ja loppu.
        Minä annan janoavalle
        elämän veden lähteestä lahjaksi.
        7.
        Joka voittaa,
        on tämän perivä,
        ja minä olen oleva hänen Jumalansa,
        ja hän on oleva minun poikani.
        8.
        Mutta pelkurien
        ja epäuskoisten
        ja saastaisten
        ja murhaajien
        ja huorintekijäin
        ja velhojen
        ja epäjumalanpalvelijain
        ja kaikkien valhettelijain osa
        on oleva siinä järvessä,
        joka tulta ja tulikiveä palaa;
        tämä on toinen kuolema."


      • kalamos kirjoitti:

        Kun selaan kännykällä
        tätä foorumia,
        niin olen huomannut,
        että kestää aikansa,
        ennenkuin nuo
        Äänestä- ja Kommentoi-
        painikkeet aukeavat.

        Mutta jatketaan vaan
        nyt tässä kohdassa.

        Minä ymmärrän
        Raamatun ilmoituksen niin,
        että seuraava suurtapahtuma
        on Seurakunnan tempaus.

        Seurakunta eli
        Kristuksen Morsian
        temmataan yläilmoihin
        Ylkää vastaan,
        ja viedään sitten
        Isän Kotiin,
        jossa tapahtuu vihkiminen.

        Myöhemmin Kristus
        tulee pyhiensä kanssa
        eli tuon vihityn Morsiamen
        eli nyt siis
        Vaimonsa kanssa
        taivaasta takaisin maan päälle
        ja perustaa Valtakuntansa
        tämän nykyisen maan päälle,
        joka on myöskin hääjuhlan paikka.

        Siis Morsian vihitään
        Isän Kodissa taivaassa
        ja hääjuhla on tämän maan päällä.

        Ja silloin alkaa Messiaan
        Valtakunta tämän maan päällä.
        Se kestää tuhat vuotta.
        Ja tuon tuhannen vuoden aikana
        toteutuu lopullisesti
        Habakukin ennustus,
        joka on tämän
        avaamasi keskustelun aihe:
        "Vanhurskas on elävä uskosta".

        Tuon tuhat vuotta kestävän
        aikajakson jälkeen
        paholainen päästetään
        vielä hetkeksi vankeudestaan.

        Ja tämä johtaa niihin
        Ilmestyskirjan tapahtumiin,
        joita nyt lähestyit.

        Paholainen heitetään
        tulijärveen,
        jossa tuolloin jo entuudestaan
        ovat peto ja väärä profeetta.

        Kaikki ihmiset ovat
        nousseet kuolleista
        ja ovat Jumalan Valtaistuimen edessä.

        Ja tämä nykyinen
        taivas ja maa katoavat,
        eikä niitä enää missään ole.
        Ja Jumala luo uudet taivaat
        ja Uuden Maan.

        Taivaallinen Jerusalem,
        joka on Isän Koti,
        laskeutuu taivaasta
        tuon Uuden Maan päälle.

        Valitettavasti on ihmisiä,
        jotka eivät koskaan suostu
        antamaan sydäntään Jumalalle,
        vaikka Jumala on antanut
        sydämensä heille.

        Siis Jumala Rakastanut
        koko maailmaa,
        mutta koko maailma
        ei rakasta Jumalaa,
        eikä halua Jumalan omaksi.

        Heidän valintansa
        johtaa siihen,
        mitä tuossa Ilmestyskirjan
        kohdassa edelleen sanotaan.

        Ilm 21

        1.
        Ja minä näin
        uuden taivaan ja uuden maan;
        sillä ensimmäinen taivas
        ja ensimmäinen maa
        ovat kadonneet,
        eikä merta enää ole.
        2.
        Ja pyhän kaupungin,
        uuden Jerusalemin,
        minä näin laskeutuvan alas taivaasta
        Jumalan tyköä,
        valmistettuna niinkuin morsian,
        miehellensä kaunistettu.
        3.
        Ja minä kuulin
        suuren äänen valtaistuimelta
        sanovan:
        "Katso,
        Jumalan maja ihmisten keskellä!
        Ja hän on asuva heidän keskellänsä,
        ja he ovat hänen kansansa,
        ja Jumala itse on oleva heidän kanssaan,
        heidän Jumalansa;
        4.
        ja hän on pyyhkivä pois
        kaikki kyyneleet heidän silmistänsä,
        eikä kuolemaa ole enää oleva,
        eikä murhetta eikä parkua eikä kipua
        ole enää oleva,
        sillä kaikki entinen on mennyt."
        5.
        Ja valtaistuimella istuva sanoi:
        "Katso, uudeksi minä teen kaikki".
        Ja hän sanoi:
        "Kirjoita,
        sillä nämä sanat ovat vakaat ja todet".
        6.
        Ja hän sanoi minulle:
        "Se on tapahtunut.
        Minä olen A ja O,
        alku ja loppu.
        Minä annan janoavalle
        elämän veden lähteestä lahjaksi.
        7.
        Joka voittaa,
        on tämän perivä,
        ja minä olen oleva hänen Jumalansa,
        ja hän on oleva minun poikani.
        8.
        Mutta pelkurien
        ja epäuskoisten
        ja saastaisten
        ja murhaajien
        ja huorintekijäin
        ja velhojen
        ja epäjumalanpalvelijain
        ja kaikkien valhettelijain osa
        on oleva siinä järvessä,
        joka tulta ja tulikiveä palaa;
        tämä on toinen kuolema."

        Joo-o..onhan tuo ihan raamatun mukaisesti ajateltu.
        Mulle vaan nousee mieleen niiden jehovan todistajien opetus jotka mun luona mieheni hukkumisen jälkeen kävi.
        Heille esm. Kirkko on portto ja Babylon ja kaikki siihen uskovat tapetaan.
        Maailmanlopun jälkeen jehovan todistajat opettaa joita kuita...
        Ylimielistä. Eivät enää käy täällä.
        Mitä sinä olet mieltä miten kirkon käy?


      • auroraboreallis kirjoitti:

        Joo-o..onhan tuo ihan raamatun mukaisesti ajateltu.
        Mulle vaan nousee mieleen niiden jehovan todistajien opetus jotka mun luona mieheni hukkumisen jälkeen kävi.
        Heille esm. Kirkko on portto ja Babylon ja kaikki siihen uskovat tapetaan.
        Maailmanlopun jälkeen jehovan todistajat opettaa joita kuita...
        Ylimielistä. Eivät enää käy täällä.
        Mitä sinä olet mieltä miten kirkon käy?

        Etsitään taas puhtaasti
        Raamatusta vastausta.
        Babylon Ilmestyskirjassa
        liitetään haureuteen.

        (Ilm 14:8)

        "se suuri Babylon,
        joka haureutensa
        vihan viinillä
        on juottanut kaikki kansat"

        (Ilm 17:5)

        "Suuri Babylon,
        maan porttojen
        ja kauhistuksien
        äiti"

        Haureus viittaa uskottomuuteen
        Jumalaa kohtaan.
        Siis epäjumalanpalvelukseen.

        Haureuteen tarvitaan
        kaksi osapuolta
        - portto
        - maan kansat ja kuninkaat

        (Ilm 18:3)

        "Sillä
        hänen haureutensa vihan viiniä
        ovat kaikki kansat juoneet,
        ja maan kuninkaat
        ovat haureutta harjoittaneet
        hänen kanssansa,
        ja maan kauppiaat
        ovat rikastuneet hänen
        hekumansa runsaudesta."

        Kolmas pyörä tuossa
        ovat siis maan kauppiaat.

        Eli on
        - portto
        - maan kuninkaat
        - maan kauppiaat

        Ja nyt portto
        tai oikeammin
        porttojen äiti Babylon,
        saa tuomionsa
        noilla Ilmestyskirjan sivuilla.

        Ja tuota pääporttoa surevat
        - maan kuninkaat
        - maan kauppiaat

        (Ilm 18:9-11)

        "Ja maanpiirin kuninkaat,
        jotka hänen kanssansa ovat
        haureutta harjoittaneet
        ja hekumallisesti eläneet,
        itkevät ja parkuvat häntä,
        kun näkevät hänen palonsa savun;
        he seisovat loitolla
        kauhistuen hänen vaivaansa ja sanovat:

        "Voi, voi sinua, Babylon,
        sinä suuri kaupunki,
        sinä vahva kaupunki,
        sillä sinun tuomiosi
        tuli yhdessä hetkessä!"

        Ja maanpiirin kauppiaat
        itkevät ja surevat häntä,
        kun ei kukaan enää osta heidän tavaraansa"

        On siis
        - kauppiaat (talous)
        - kuninkaat (hallitsijat)
        - portot (uskonnot)

        Jokin tällainen
        pahan kolminaisuus
        Ilmestyskirjan sivuilla
        on luettavissa.

        Ja kullekin noista kolmesta
        löytyy yksi päätekijä.

        Mutta kaikki tuo
        koskee aikakautta,
        jossa emme vielä ole.

        Vasta kun tämä
        nykyinen armotalouskausi
        on päättynyt siihen,
        että Kristuksen
        (kuningasten Kuninkaan)
        ruumis eli seurakunta
        eli Morsian
        on poistunut maan päältä,
        tulee tuohon tyhjiöön
        - Morsiamen tilalle portto
        - Kristuksen tilalle antikristus
        - Pyhän Hengen tilalle mammona


      • kalamos kirjoitti:

        Etsitään taas puhtaasti
        Raamatusta vastausta.
        Babylon Ilmestyskirjassa
        liitetään haureuteen.

        (Ilm 14:8)

        "se suuri Babylon,
        joka haureutensa
        vihan viinillä
        on juottanut kaikki kansat"

        (Ilm 17:5)

        "Suuri Babylon,
        maan porttojen
        ja kauhistuksien
        äiti"

        Haureus viittaa uskottomuuteen
        Jumalaa kohtaan.
        Siis epäjumalanpalvelukseen.

        Haureuteen tarvitaan
        kaksi osapuolta
        - portto
        - maan kansat ja kuninkaat

        (Ilm 18:3)

        "Sillä
        hänen haureutensa vihan viiniä
        ovat kaikki kansat juoneet,
        ja maan kuninkaat
        ovat haureutta harjoittaneet
        hänen kanssansa,
        ja maan kauppiaat
        ovat rikastuneet hänen
        hekumansa runsaudesta."

        Kolmas pyörä tuossa
        ovat siis maan kauppiaat.

        Eli on
        - portto
        - maan kuninkaat
        - maan kauppiaat

        Ja nyt portto
        tai oikeammin
        porttojen äiti Babylon,
        saa tuomionsa
        noilla Ilmestyskirjan sivuilla.

        Ja tuota pääporttoa surevat
        - maan kuninkaat
        - maan kauppiaat

        (Ilm 18:9-11)

        "Ja maanpiirin kuninkaat,
        jotka hänen kanssansa ovat
        haureutta harjoittaneet
        ja hekumallisesti eläneet,
        itkevät ja parkuvat häntä,
        kun näkevät hänen palonsa savun;
        he seisovat loitolla
        kauhistuen hänen vaivaansa ja sanovat:

        "Voi, voi sinua, Babylon,
        sinä suuri kaupunki,
        sinä vahva kaupunki,
        sillä sinun tuomiosi
        tuli yhdessä hetkessä!"

        Ja maanpiirin kauppiaat
        itkevät ja surevat häntä,
        kun ei kukaan enää osta heidän tavaraansa"

        On siis
        - kauppiaat (talous)
        - kuninkaat (hallitsijat)
        - portot (uskonnot)

        Jokin tällainen
        pahan kolminaisuus
        Ilmestyskirjan sivuilla
        on luettavissa.

        Ja kullekin noista kolmesta
        löytyy yksi päätekijä.

        Mutta kaikki tuo
        koskee aikakautta,
        jossa emme vielä ole.

        Vasta kun tämä
        nykyinen armotalouskausi
        on päättynyt siihen,
        että Kristuksen
        (kuningasten Kuninkaan)
        ruumis eli seurakunta
        eli Morsian
        on poistunut maan päältä,
        tulee tuohon tyhjiöön
        - Morsiamen tilalle portto
        - Kristuksen tilalle antikristus
        - Pyhän Hengen tilalle mammona

        Eli mielestäsi kirkko ei ole se Babylon ja portto? Ei näköjään.
        Hekin vetoavat Raamattuun.huoh.ainoa mikä on varma on tämä maailma sairauksineen ja puutteineen. Raamattu on olemassa. Kaikki maailman hyvät asiat on totta. Taivas on totta. Kuolema on totta.
        Ei kai me vain haihduta ilmaan. Jotain on ylitsepääsemättömän ihmeellistä ja yliluonnollista. Luoja.


    • Anonyymi

      Et muuta lukemista keksi?

    • Anonyymi

      Ihmeen paljon satukirja saa aikaan keskustelua.

      • Anonyymi

        Ateistilla riittää aiheesta "keskusteluksi" yksi lause. Tuota sitten toistaa monta kertaa.


    • Anonyymi

      Nöyryydellä ja käydyydellä pääsee taivaaseen eli auton omistajilla ei ole taivaaseen asiaa...

    • Anonyymi

      Minusta tuntuu että hellunailainen elää rahasta ja itsekkyydestä.

      • Anonyymi

        Minusta tuntuu, että elät valehtelusta.


    • Anonyymi

      Lahkolaisten uskosta elää lahkon johtajat hyvin leveästi, lentävät omilla suihkukoneillaan Israeliin monta kertaa vuodessa kastattamaan itseään uudestaan ja uudestaan Jordanilla ja hankkimaan hyvä rusketuksen Eilatin uimarannoilla.

    • Anonyymi

      Lue huomenaamuna.

    • Anonyymi

      > Vanhurskas on elävä uskosta

      Itse ymmärrän tuon niin, että vanhurskas on oikeamielinen ihminen, joka ymmärtää mikä on hyvä ja oikein ja siksi haluaa olla uskollinen Jumalalle ja tehdä Jumalan tahdon mukaan.

      "mutta minun vanhurskaani on elävä uskosta, ja jos hän vetäytyy pois, ei minun sieluni mielisty häneen"."
      Kirje heprealaisille 10:38

      Jos vanhurskas luopuu Jumalasta, eikä ole enää uskollinen Hänelle, huonosti menee.

      "Ja nämä menevät pois iankaikkiseen rangaistukseen, mutta vanhurskaat iankaikkiseen elämään."
      Mat. 25:46

      "Sillä synnin palkka on kuolema, mutta Jumalan armolahja on iankaikkinen elämä Kristuksessa Jeesuksessa, meidän Herrassamme."
      Room. 6:23

      "Se, joka vanhurskauden tekee, on vanhurskas, niinkuin hän on vanhurskas. Joka syntiä tekee, se on perkeleestä, sillä perkele on tehnyt syntiä alusta asti. Sitä varten Jumalan Poika ilmestyi, että hän tekisi tyhjäksi perkeleen teot. Ei yksikään Jumalasta syntynyt tee syntiä, sillä Jumalan siemen pysyy hänessä; eikä hän saata syntiä tehdä, sillä hän on Jumalasta syntynyt. Siitä käy ilmi, ketkä ovat Jumalan lapsia ja ketkä perkeleen lapsia. Kuka ikinä ei tee vanhurskautta, hän ei ole Jumalasta, ei myöskään se, joka ei veljeänsä rakasta."
      1 Joh. 3:7-10

      • Anonyymi

        Uuden testamentin mukaan sellainen ihminen on vanhurskas, joka täyttää Mooseksen lain. Laissa on käsky uskoa Kristusta, joten sekin käsky tulee täyttää, jotta voi olla vanhurskas. Vanhurskaus edellyttää sekä lain noudattamista että uskoa Kristukseen. Ota näistä toinen pois, niin et ole vanhurskas etkä pyhä.

        Room 2:13 sillä eivät lain kuulijat ole vanhurskaita Jumalan edessä, vaan lain noudattajat vanhurskautetaan.

        Jaak 2:24 Näette siis, että ihminen osoittautuu vanhurskaaksi tekojen, ei yksistään uskon perusteella.

        Ilm 14:12 Tässä kysytään pyhiltä kestävyyttä, niiltä jotka noudattavat Jumalan käskyjä ja uskovat Jeesukseen."


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Uuden testamentin mukaan sellainen ihminen on vanhurskas, joka täyttää Mooseksen lain. Laissa on käsky uskoa Kristusta, joten sekin käsky tulee täyttää, jotta voi olla vanhurskas. Vanhurskaus edellyttää sekä lain noudattamista että uskoa Kristukseen. Ota näistä toinen pois, niin et ole vanhurskas etkä pyhä.

        Room 2:13 sillä eivät lain kuulijat ole vanhurskaita Jumalan edessä, vaan lain noudattajat vanhurskautetaan.

        Jaak 2:24 Näette siis, että ihminen osoittautuu vanhurskaaksi tekojen, ei yksistään uskon perusteella.

        Ilm 14:12 Tässä kysytään pyhiltä kestävyyttä, niiltä jotka noudattavat Jumalan käskyjä ja uskovat Jeesukseen."

        Laissa on käsky surmata Jeesus. Yhtä ainoaa käskyä ei saa kumota tai muuttaa eikä mitään saa lisätä eikä ottaa pois Mooseksen käskyistä. Myös tämä käsky on muuttumaton: Aaronin ja hänen poikiensa käske hoitaa papinvirkansa. Syrjäinen, joka siihen ryhtyy, surmattakoon.
        Jos otat Jeesuksen ylipapiksesi, niin siirryt pois Aaronin ylipappeudesta.
        Profeetan, minun kaltaiseni, Herra Jumala on teille herättävä veljienne joukosta; häntä kuulkaa kaikessa, mitä hän teille puhuu.
        Mooses ei sanonut: Herra Jumala on herättävä profeetan, mutta minua kuulkaa kaikessa edelleen.
        VAAN MOOSES SANOI: Profeetan, minun kaltaiseni, Herra Jumala on teille herättävä veljienne joukosta; häntä kuulkaa kaikessa, mitä hän teille puhuu.


    • Anonyymi

      Ikuinen elämä odottaa vanhurskasta eli uskonsa takia Jumalalta Jumalanarmosta kaikki syntivelkansa anteeksisaanutta.

      Flunsassa olen ollut 11vrk 13h30 min oireena yskiminen.Yskin kuin koira vähän väliä.

      Ilkeää pahantahtoista kommenttia odottaa osaten,

      Selef

      • Viimeksi kun eilen kirjoitit minulle uhkailit minua. Joko on oma kiukkusi laantunut?


      • Anonyymi
        auroraboreallis kirjoitti:

        Viimeksi kun eilen kirjoitit minulle uhkailit minua. Joko on oma kiukkusi laantunut?

        Minä en uhkaile.

        Miten olet jaksellut ab? 🙂

        Kysyy sophiie


      • Anonyymi kirjoitti:

        Minä en uhkaile.

        Miten olet jaksellut ab? 🙂

        Kysyy sophiie

        Kohtalaisen hyvin. Rahaasioissa pitäisi vähän petrata, ne on nyt omasta syystä lopussa ja sitä kautta mieliala alavireinen. Noh, päivä kerrallaan. Mitä sulle?
        Tulin just seurakunnan kokouksesta ja kuulostelen tuliko Pyhä Henki mukaani.. 😺


      • auroraboreallis kirjoitti:

        Kohtalaisen hyvin. Rahaasioissa pitäisi vähän petrata, ne on nyt omasta syystä lopussa ja sitä kautta mieliala alavireinen. Noh, päivä kerrallaan. Mitä sulle?
        Tulin just seurakunnan kokouksesta ja kuulostelen tuliko Pyhä Henki mukaani.. 😺

        Ps. Mulla loppuu kännykästä virta ihan just. Tuun katsomaan huomenna vastasitko.


      • Anonyymi
        auroraboreallis kirjoitti:

        Kohtalaisen hyvin. Rahaasioissa pitäisi vähän petrata, ne on nyt omasta syystä lopussa ja sitä kautta mieliala alavireinen. Noh, päivä kerrallaan. Mitä sulle?
        Tulin just seurakunnan kokouksesta ja kuulostelen tuliko Pyhä Henki mukaani.. 😺

        En tiedä, josko Pyhä Henki lähtee ketään saatille, seurakunnastakaan. No, ehkä, tietynlainen pyhyyden vaikutus voi tuntua pitempään. Joskus kirkon HPE:ltä tullessa olen sellaistakin kokenut.

        Kyllä Pyhä Henki käsittääkseni pysyttelee alallaan. Oleellisinta, eli tärkeintä asiassa olisi, että Hän pysyvästi nk. asuisi sinussa (ja minussa). Luullakseni sinussa itsessäsi on jo Pyhä Henki, joten tuskin Hän ihan heti poistuukaan, ellei Häntä suorastaan ulos häädä, eli käske poistua.

        Syntikään ei poista Häntä sinusta, joten älä mittaile asiaa oman itsesi mukaan, vaan Jumalan sanan mukaan. Koska sinulla on halu omistaa Pyhä Henki, on tuo halu sinussa jo nk. Kristuksen / Isän / Pyhän Hengen teko ja Hänestä, Jumalasta lähtenyt kutsu ja vetovoima.

        Itsekin Raamattua lukemalla, esim. UT:a ja apostolien kirjeitä, vaikkapa Pietarin kirjeitä tai Apostolien tekoja (lääkäri Luukkaan kirje "korkea-arvoiselle" Theofilukselle), niin ihan näitä lukemalla, "tarttuu" niistä pyhistä sanoista Pyhän Hengen voimaa! Tuntuu, kuin itsekin nousisi puolimetriä ilmaan, niin on vaikuttavaa.

        Sitten on samalla elettävä tässä maallisessa arjessa...

        Olen puuhastellut eräänlaista joulusiivousta ja vaihtanut pöytäliinoja. Mm. pienet kattausserveetit toimivat mulla eräänlaisina, esineiden allaolevina pöytäliinoina, "tabletteina". Koristeelliset kertakäyttölautaset mm. kynttilän alusina (tali valuu siihen, ei pöydille).

        Mulla on myös rahapulaa, mutta kait jotenkin joulukuustakin selviän, syksy on ollut hiukan tiukkaa, mutta kaikkea tarvittavaa on kuitenkin ollut.

        Yhtäkkiä on iskenyt kalaruokien himo! Olen paistanut silakoita. Ostin muikkujakin, niitä on pakastimessa. Perunoita ja sienikastiketta, salaattia ja puolukkaa päälle. Nam.


      • Anonyymi kirjoitti:

        En tiedä, josko Pyhä Henki lähtee ketään saatille, seurakunnastakaan. No, ehkä, tietynlainen pyhyyden vaikutus voi tuntua pitempään. Joskus kirkon HPE:ltä tullessa olen sellaistakin kokenut.

        Kyllä Pyhä Henki käsittääkseni pysyttelee alallaan. Oleellisinta, eli tärkeintä asiassa olisi, että Hän pysyvästi nk. asuisi sinussa (ja minussa). Luullakseni sinussa itsessäsi on jo Pyhä Henki, joten tuskin Hän ihan heti poistuukaan, ellei Häntä suorastaan ulos häädä, eli käske poistua.

        Syntikään ei poista Häntä sinusta, joten älä mittaile asiaa oman itsesi mukaan, vaan Jumalan sanan mukaan. Koska sinulla on halu omistaa Pyhä Henki, on tuo halu sinussa jo nk. Kristuksen / Isän / Pyhän Hengen teko ja Hänestä, Jumalasta lähtenyt kutsu ja vetovoima.

        Itsekin Raamattua lukemalla, esim. UT:a ja apostolien kirjeitä, vaikkapa Pietarin kirjeitä tai Apostolien tekoja (lääkäri Luukkaan kirje "korkea-arvoiselle" Theofilukselle), niin ihan näitä lukemalla, "tarttuu" niistä pyhistä sanoista Pyhän Hengen voimaa! Tuntuu, kuin itsekin nousisi puolimetriä ilmaan, niin on vaikuttavaa.

        Sitten on samalla elettävä tässä maallisessa arjessa...

        Olen puuhastellut eräänlaista joulusiivousta ja vaihtanut pöytäliinoja. Mm. pienet kattausserveetit toimivat mulla eräänlaisina, esineiden allaolevina pöytäliinoina, "tabletteina". Koristeelliset kertakäyttölautaset mm. kynttilän alusina (tali valuu siihen, ei pöydille).

        Mulla on myös rahapulaa, mutta kait jotenkin joulukuustakin selviän, syksy on ollut hiukan tiukkaa, mutta kaikkea tarvittavaa on kuitenkin ollut.

        Yhtäkkiä on iskenyt kalaruokien himo! Olen paistanut silakoita. Ostin muikkujakin, niitä on pakastimessa. Perunoita ja sienikastiketta, salaattia ja puolukkaa päälle. Nam.

        0i, rakastan sienikastiketta!
        Joo niin en ymmärtänyt mitä tarkoitit kun kirjoitit että pyhä Henki pysyttelee alallaan.. Niin mikä raamatun mukaan pyhän Hengen tehtävä on? Muistan lukeneeni Jeesuksen sanat että pyhä Henki on puolustaja.
        En sitten tiedä miltä hän puolustaa. Pelkään pahuutta sairauksia ym.
        Muuten tulee mieleen miten Jumala on yksilöllinen. Minulle ei raamatun luku ei edes Paavalin kirjeet tuota mitään hyviä fiiliksiä aina, sinulle tuottaa.
        Mulla taas jää kokouksien ylistyslaulu jää soimaan päähän.. Ylistän siis kotonakin. Sulle taas seurakunnat on vaikea paikka. On mullakin eräänlainen katkeruus tiettyjä ihmisiä kohtaan ns. Ykköskierrokselta..
        Jumala on salattu. Muuten repisimme Hänetkin kappaleiksi.


    • Anonyymi

      >>Joo niin en ymmärtänyt mitä tarkoitit kun kirjoitit että pyhä Henki pysyttelee alallaan..<<

      En oikein itsekään tiedä, mitä tarkoitin. Minulla oli tuossa jokin "suuri ajatus" taustalla.

      Nyt sekoan sanoissani ja joudun pyyhkimään tekstejäni, joten en otakaan mitään kantaa.

      Enkelit kuitenkin ovat liikkuvaista lajia, he ovat suojelijoita, yliluonnollisia auttajia ja heistäkin minulla on useita eri kokemuksia ja nimenomaan tosi rankoissa tilanteissa. Sellaisissa, että muutoin olisi mennyt henki, eli olisin tod.näk. kuollut, tai joutunut muutoin suuriin vaikeuksiin.

      En sitten tiedä, kun esim. olen rukoillut jotakin asiaa, - että auta nyt tässä, mä en selviä muuten! - ja apu on tullut heti, eri tavoin, niin onko itse avun suorittaja tällöin ollut Jeesus vaiko enkelit.

      Mikset sä lue Raamattua? Tuntuuko se jotenkin raskaalta tekstiltä, että siinä niinku vaaditaan jotain, mihin rehellisesti sanoen kokee, ettei kykene? Jatkuvaan lukemiseen kylläkin väsyy, itsekin pitänyt välillä taukoa, mutta Pyhä Henki kuitenkin samalla vaikuttaa sen, että "sana elää minussa", eli muistuttaa Raamatun sanoista ja silloin esim. tänne kirjoittaessani, Raamattu-hausta haen mainitut lauseet.

      Viime aikoina olen taas aloittanut lukemaan, nyt meneillään Johanneksen kirjeet.

      Itselleni UT on se, jota enemmänkin luen. VT:n koen enemmänkin toisen kansan historiana, jossa kuitenkin on myös Jumalan sana. Mutta itseäni ei kaikki israelilaisten sodankäynnit muutoin kiinnosta.

      UT edustaa sitä hengellisyyttä, jossa itse elän. Sanon "elän", enkä: "yritän elää", sillä ensimmäinen lause antaa kunnian Kristukselle ja Hänen teoilleen minussa, toinen vain yrittäisi nostattaa minua ja kuitenkin osoittautuisi mahdottomaksi.

      Luther kirjoittikin, että apostolien opetukset ovat meille enemmänkin "ihanne", johon pyrimme, eli uskossamme tavoittelemme, mutta tuon kaiken opetuksen täysi täyttäminen on meille Lihamme vuoksi mahdotonta. Eli hän lohdutti tällä uskovia.
      Sydämemme kaipaa tuota kaikkea vanhurskautta, joten tuo Kristuksen vanhurskaus Raamatun sanassa elää meissä, uskon kautta. Me myönnämme tuon kaiken todeksi ja kauhistumme omaa syntisyyttämme (ei "vajavuuttamme", kuten hellarit opettavat, vaan "täyttä syntisyyttämme", kuten Raamattu opettaa!) Tämä on tosi hengenparannus. Mutta Lihamme on jarru, joka tässä elämässä estää meitä tuosta täydellisestä pyhyydestä.

      Jumala vaatii vain täydellisyyttä. Jos en voi itsessäni olla täydellisesti pyhä, on minun silloin tunnustettava olevani itsessäni täydellisesti syntinen. Nyt saan täyden, Jumalalle kelpaavan pyhyyden ainoastaan Kristuksen täydessä pyhyydessä, USKON KAUTTA HÄNEEN.

      Eivät apostolit itsekään kyenneet tuohon täyteen hurskauteen, josta saarnasivat, mutta Pyhä Henki puhui heidän suullaan, eli kirjoitustensa kautta ja opetti Jumalan täyden tahdon meissä. Jumala tietää, ettemme ilman Jeesuksen sisäistä vaikutusta ole tuon sanan edessä yhtään mitään, mutta nyt Jeesus Itse vaikuttaakin meissä tuon pyhityksen, omalla tavallaan. Jos joku sitten syyttää meitä epävanhurskaudesta, voimme sanoa hänelle, että esitä sinä kuule valituksesi ja syytöksesi suoraan Herralleni, sillä Hänen teoissaan minä elän: "Miksi et paremmin vanhurskauta tuota toista uskovaasi!?"

      Room. 7:25 Kiitos Jumalalle Jeesuksen Kristuksen, meidän Herramme, kautta! Niin minä siis tämmöisenäni palvelen mielellä Jumalan lakia, mutta lihalla synnin lakia.

      https://raamattu.uskonkirjat.net/servlet/biblesite.Bible?chp=1&ref=Room. 7:1&rnd=1636971241358

      Gal. 2: 📖
      19 Sillä minä olen lain kautta kuollut pois laista, elääkseni Jumalalle. Minä olen Kristuksen kanssa ristiinnaulittu,
      20 ja minä elän, en enää minä, vaan Kristus elää minussa; ja minkä nyt elän lihassa, sen minä elän Jumalan Pojan uskossa, hänen, joka on rakastanut minua ja antanut itsensä minun edestäni.

      Minä elän Jeesuksessa ja Hän minussa. Ja Hän muuten on Jumala Itse! 🙂
      *

      • Juu kun mulla on ollut näitä riippuvuuksia niin tuntuu että Jumala olisi tarkoittanut kaikki raamatun kostokirjoitukset sillä hetkellä mua vastaan. Sitten taas vannon lopettavani, mutta kun en ole kertaakaan onnistunut. Ja Jumala näkee että en onnistu taaskaan.
        Olin tossa kolme viikkoa ilman. Ja sitten taas 10 päivää.. Ja nyt 7.päivä yritystä.
        Jotenkin selitän itselleni että ei juominen niin vakavaa ole ettei sitä voisi silloin tällöin ottaa kun ystävä pyytää.
        Enkä tarkoita nyt mitään jokapäiväjuovia spugeja.
        Vaan kyllä se on totta kun raamattu sanoo että viina on kuin käärmeen myrkky.
        Sen kun aina muistaisi. Siis sillä tavalla että se estäisi juomisen.
        Olen aina iloinen kun ystävän keittiössä avataan pullo ja parannetaan maailmaa.. Mutta haitat alkavat olla liian suuria jatkaakseni tällä tahdilla.

        En vaa oo raamatusta lohtua saanut...


      • Anonyymi
        auroraboreallis kirjoitti:

        Juu kun mulla on ollut näitä riippuvuuksia niin tuntuu että Jumala olisi tarkoittanut kaikki raamatun kostokirjoitukset sillä hetkellä mua vastaan. Sitten taas vannon lopettavani, mutta kun en ole kertaakaan onnistunut. Ja Jumala näkee että en onnistu taaskaan.
        Olin tossa kolme viikkoa ilman. Ja sitten taas 10 päivää.. Ja nyt 7.päivä yritystä.
        Jotenkin selitän itselleni että ei juominen niin vakavaa ole ettei sitä voisi silloin tällöin ottaa kun ystävä pyytää.
        Enkä tarkoita nyt mitään jokapäiväjuovia spugeja.
        Vaan kyllä se on totta kun raamattu sanoo että viina on kuin käärmeen myrkky.
        Sen kun aina muistaisi. Siis sillä tavalla että se estäisi juomisen.
        Olen aina iloinen kun ystävän keittiössä avataan pullo ja parannetaan maailmaa.. Mutta haitat alkavat olla liian suuria jatkaakseni tällä tahdilla.

        En vaa oo raamatusta lohtua saanut...

        Sulla on tietynlainen alkoholiriippuvuus, mahd. alkava, ellei jo kehittynyt alkoholismi. Säähän kävit jossain A-klinikalla, niinkö?

        Hei, asian vakavuutta ei useinkaan tajua vielä tuossa vaiheessa, sitä luulee, että kykenee hallitsemaan juomistaan ja "ettei musta mitää spurgua nyt ikinä tule..." Muistan itseni tuossa vaiheessa.

        Sitten tapahtuu jotakin ja tilanne pahenee. Nämä asiat näkee jälkeenpäin kuin kuvina. Mitään hyvää ei ole odotettavissa, sillä alkoholismi tuhoaa nyt ihmistä, se alkoholi on muuttunut myrkyksi, eikä se tuhoa vain fyysisesti, vaan myös henkisesti ja sosiaalisesti. Myös hengellisesti, sillä syntielämän vuoksi alkoholisteissa ja näiden ympärillä pyörii valtava määrä eri riivaajia, ne voi joskus jopa aistia. Se on aika kammottavaa.

        Sosiaalisesti tuhoavaa se on siten, että tuttavapiiri alkaa koostua lähinnä juopoista. Tämä huono seura alkaa vaikuttaa entistäkin tuhoavammin. Sitten alkaa kehittyä ongelmia naapuruston kanssa sekä mahd. työpaikoilla, kaikissa sosiaalisissa kontakteissa. Voi joutua osalliseksi jotain rikostapahtumaa ja saada itsensä poliisin kirjoihin, vaikkei itse niin rikollinen olisikaan...

        Tämän kaiken voi ennalta estää, lopettamalla kokonaan juominen. Kun juominen on muuttunut alkoholismiksi, siitä ei tiettävästi voi enää koskaan parantua. Sitä voi raitistua, mutta alkoholismisairaus jää elämään pinnan alle. Ja jos vaikka 10 v myöhemmin ottaa "vain yhden huikan", on meno nopeasti entinen ja entistäkin pahempi.

        Alkoholismi on tappava sairaus ja se tappavuus on myös sitä, että elämä alkoholin kanssa tuhoaa sekä omaa että läheisten elämää. Juova alkoholisti vaikuttaa negatiivisesti vähintäänkin n. 20 ihmiseen ympärillään: perhe, naapurit, ystävät, työpaikka, sosiaaliset kohtaamiset eri ihmisten kanssa. Alkoholismi tappaa myös alkoholista johtuvien sairauksien kautta, myös esim. onnettomuuksiin joutuen, tehden itsemurhan tai tullen itse tapetuksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sulla on tietynlainen alkoholiriippuvuus, mahd. alkava, ellei jo kehittynyt alkoholismi. Säähän kävit jossain A-klinikalla, niinkö?

        Hei, asian vakavuutta ei useinkaan tajua vielä tuossa vaiheessa, sitä luulee, että kykenee hallitsemaan juomistaan ja "ettei musta mitää spurgua nyt ikinä tule..." Muistan itseni tuossa vaiheessa.

        Sitten tapahtuu jotakin ja tilanne pahenee. Nämä asiat näkee jälkeenpäin kuin kuvina. Mitään hyvää ei ole odotettavissa, sillä alkoholismi tuhoaa nyt ihmistä, se alkoholi on muuttunut myrkyksi, eikä se tuhoa vain fyysisesti, vaan myös henkisesti ja sosiaalisesti. Myös hengellisesti, sillä syntielämän vuoksi alkoholisteissa ja näiden ympärillä pyörii valtava määrä eri riivaajia, ne voi joskus jopa aistia. Se on aika kammottavaa.

        Sosiaalisesti tuhoavaa se on siten, että tuttavapiiri alkaa koostua lähinnä juopoista. Tämä huono seura alkaa vaikuttaa entistäkin tuhoavammin. Sitten alkaa kehittyä ongelmia naapuruston kanssa sekä mahd. työpaikoilla, kaikissa sosiaalisissa kontakteissa. Voi joutua osalliseksi jotain rikostapahtumaa ja saada itsensä poliisin kirjoihin, vaikkei itse niin rikollinen olisikaan...

        Tämän kaiken voi ennalta estää, lopettamalla kokonaan juominen. Kun juominen on muuttunut alkoholismiksi, siitä ei tiettävästi voi enää koskaan parantua. Sitä voi raitistua, mutta alkoholismisairaus jää elämään pinnan alle. Ja jos vaikka 10 v myöhemmin ottaa "vain yhden huikan", on meno nopeasti entinen ja entistäkin pahempi.

        Alkoholismi on tappava sairaus ja se tappavuus on myös sitä, että elämä alkoholin kanssa tuhoaa sekä omaa että läheisten elämää. Juova alkoholisti vaikuttaa negatiivisesti vähintäänkin n. 20 ihmiseen ympärillään: perhe, naapurit, ystävät, työpaikka, sosiaaliset kohtaamiset eri ihmisten kanssa. Alkoholismi tappaa myös alkoholista johtuvien sairauksien kautta, myös esim. onnettomuuksiin joutuen, tehden itsemurhan tai tullen itse tapetuksi.

        Ab, sinun uskonelämääsihän tämä ei sinänsä vaikuta, sillä Jeesus on nimenomaan syntisten Vapahtaja. Ei Hän hylkää sinua syntiesi vuoksi, vaan odottaa, että tulet Hänen luokseen.

        Nyt alkaakin tosi taistelu, jota ilm. jo koetkin. Mutta tätä kamppailua käydessä oppii kyllä tuntemaan oman itsensä, perkeleen sekä myös Jumalan armon ja voiman.

        Joten ei hätää mitään. Jos vain ihminen kokee synnintuntoa, kauhua itseään ja syntiä kohtaan, huutaa apua Jeesukselta ja kun Hän lähestyy, niin ilman mitään muuta: tarttuu Hänen käteensä ja antaa pelastaa itsensä!


      • Anonyymi kirjoitti:

        Sulla on tietynlainen alkoholiriippuvuus, mahd. alkava, ellei jo kehittynyt alkoholismi. Säähän kävit jossain A-klinikalla, niinkö?

        Hei, asian vakavuutta ei useinkaan tajua vielä tuossa vaiheessa, sitä luulee, että kykenee hallitsemaan juomistaan ja "ettei musta mitää spurgua nyt ikinä tule..." Muistan itseni tuossa vaiheessa.

        Sitten tapahtuu jotakin ja tilanne pahenee. Nämä asiat näkee jälkeenpäin kuin kuvina. Mitään hyvää ei ole odotettavissa, sillä alkoholismi tuhoaa nyt ihmistä, se alkoholi on muuttunut myrkyksi, eikä se tuhoa vain fyysisesti, vaan myös henkisesti ja sosiaalisesti. Myös hengellisesti, sillä syntielämän vuoksi alkoholisteissa ja näiden ympärillä pyörii valtava määrä eri riivaajia, ne voi joskus jopa aistia. Se on aika kammottavaa.

        Sosiaalisesti tuhoavaa se on siten, että tuttavapiiri alkaa koostua lähinnä juopoista. Tämä huono seura alkaa vaikuttaa entistäkin tuhoavammin. Sitten alkaa kehittyä ongelmia naapuruston kanssa sekä mahd. työpaikoilla, kaikissa sosiaalisissa kontakteissa. Voi joutua osalliseksi jotain rikostapahtumaa ja saada itsensä poliisin kirjoihin, vaikkei itse niin rikollinen olisikaan...

        Tämän kaiken voi ennalta estää, lopettamalla kokonaan juominen. Kun juominen on muuttunut alkoholismiksi, siitä ei tiettävästi voi enää koskaan parantua. Sitä voi raitistua, mutta alkoholismisairaus jää elämään pinnan alle. Ja jos vaikka 10 v myöhemmin ottaa "vain yhden huikan", on meno nopeasti entinen ja entistäkin pahempi.

        Alkoholismi on tappava sairaus ja se tappavuus on myös sitä, että elämä alkoholin kanssa tuhoaa sekä omaa että läheisten elämää. Juova alkoholisti vaikuttaa negatiivisesti vähintäänkin n. 20 ihmiseen ympärillään: perhe, naapurit, ystävät, työpaikka, sosiaaliset kohtaamiset eri ihmisten kanssa. Alkoholismi tappaa myös alkoholista johtuvien sairauksien kautta, myös esim. onnettomuuksiin joutuen, tehden itsemurhan tai tullen itse tapetuksi.

        Mä kävin tosiaan a-klinikalla mutta ne potkas pois mut sieltä. Sen mielestä mulla oli homma hallinnassa.
        En minä sinne enää mene koska siellä ei uskota.
        Minulla on juominen karannut käsistä, vaikka juon vain sen noin kymmenen päivän välein.
        Kukaan ei ole valittanut ottamisistani. Olen sinkku, leski, ja kun juon teen sen samanmielisten kanssa.
        Äitini puhuu juomista vastaan paljon, koska isäni joi ja äiti on siitä katkera. Mutta ei hänkään tiedä minun alkoholiongelmasta.


      • Anonyymi
        auroraboreallis kirjoitti:

        Mä kävin tosiaan a-klinikalla mutta ne potkas pois mut sieltä. Sen mielestä mulla oli homma hallinnassa.
        En minä sinne enää mene koska siellä ei uskota.
        Minulla on juominen karannut käsistä, vaikka juon vain sen noin kymmenen päivän välein.
        Kukaan ei ole valittanut ottamisistani. Olen sinkku, leski, ja kun juon teen sen samanmielisten kanssa.
        Äitini puhuu juomista vastaan paljon, koska isäni joi ja äiti on siitä katkera. Mutta ei hänkään tiedä minun alkoholiongelmasta.

        Soita tähän auttavaan numeroon:

        https://www.aa.fi/

        (09-) 750 200
        Klo 9-21.

        Täällä vastaavat puheluihin itse alkoholismista toipuvat, mahd. myös joku alkoholistin läheinen. Kerro ainoastaan kutsumanimesi (voit keksiä itsellesi "AA-nimen"). Henkilötietoja ei jaeta ja kaiken minkä muiden kertomana kuulet ryhmässä, et levitä muille. Siellä tavataan juoda kahvia ja syödä pullaa, joten pieni kolehti on paikallaan (0,50 - 2 euroa), sillä kahvi ja tilan vuokraus maksaa.

        AA:sta voi olla apua, mutta muista, jos menet vertaisryhmään, että he kaikki ovat alkoholisteja ja myös tältä osin eritavoin myös henkisesti sairaita ihmisiä. Ryhmien pitäisi olla luotettavia, mutta eivät välttämättä ole. Kun pysyt keskusteluissa asialinjalla, etkä suostu kenenkään manipuloitavaksi, niin ryhmistä saattaa olla sulle apua.

        Kun aikaa kuluu, sieltä voi myöhemmin myös jättäytyä pois. He tarjoavat "AA:ta elämäntapana", mutta tätä elämäntapaa (jatkuva ryhmissäkäynti ja "Olen ab ja alkoholisti"), en pitkällisesti suosittele. Elämää voi jatkaa ilman asian jatkuvaa jauhamista, mutta muistaen saadut opetukset.

        Jos näissä ryhmissä käynti tuntuu ahdistavalta, jättäydy pois. Älä salli muiden (toipuvien puliukkojen ja -akkojen) hallita itseäsi. Tulet kuulemaan siellä ehkä rajujakin elämäntarinoita. Ryhmien ulkopuolella, sieltä tutut eivät välttämättä moikaa sinua kadulla. Kohtaaminen tapahtuu lähinnä ryhmissä. Toista aa:laista ei saa paljastaa ulkopuolisille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Soita tähän auttavaan numeroon:

        https://www.aa.fi/

        (09-) 750 200
        Klo 9-21.

        Täällä vastaavat puheluihin itse alkoholismista toipuvat, mahd. myös joku alkoholistin läheinen. Kerro ainoastaan kutsumanimesi (voit keksiä itsellesi "AA-nimen"). Henkilötietoja ei jaeta ja kaiken minkä muiden kertomana kuulet ryhmässä, et levitä muille. Siellä tavataan juoda kahvia ja syödä pullaa, joten pieni kolehti on paikallaan (0,50 - 2 euroa), sillä kahvi ja tilan vuokraus maksaa.

        AA:sta voi olla apua, mutta muista, jos menet vertaisryhmään, että he kaikki ovat alkoholisteja ja myös tältä osin eritavoin myös henkisesti sairaita ihmisiä. Ryhmien pitäisi olla luotettavia, mutta eivät välttämättä ole. Kun pysyt keskusteluissa asialinjalla, etkä suostu kenenkään manipuloitavaksi, niin ryhmistä saattaa olla sulle apua.

        Kun aikaa kuluu, sieltä voi myöhemmin myös jättäytyä pois. He tarjoavat "AA:ta elämäntapana", mutta tätä elämäntapaa (jatkuva ryhmissäkäynti ja "Olen ab ja alkoholisti"), en pitkällisesti suosittele. Elämää voi jatkaa ilman asian jatkuvaa jauhamista, mutta muistaen saadut opetukset.

        Jos näissä ryhmissä käynti tuntuu ahdistavalta, jättäydy pois. Älä salli muiden (toipuvien puliukkojen ja -akkojen) hallita itseäsi. Tulet kuulemaan siellä ehkä rajujakin elämäntarinoita. Ryhmien ulkopuolella, sieltä tutut eivät välttämättä moikaa sinua kadulla. Kohtaaminen tapahtuu lähinnä ryhmissä. Toista aa:laista ei saa paljastaa ulkopuolisille.

        Ensimmäinen ehto AA-ryhmään kuulumiselle on "Halu lopettaa juominen". Tämä kerrotaan ensimmäisenä.

        Onko HALUA lopettaa juominen? Ei "uskoa siihen, että kykenenkö, vai en" ... vaan: onko halua. Kellään alkoholistilla ei nimittäin tuollaista uskoa ole.

        Jos ei ole OMAA HALUA ja yrittää raittiutta vain "koska toinen neuvoi / vaati minua", tätä seuraava mahd. raittius ei tule olemaan kestävää ja ryhmiin meno ei hyödytä.

        Jos on OMA HALU LOPETTAA JUOMINEN, silloin ryhmät voivat antaa tukea.

        Tämä kantsuu itse kunkin ensin ihan omassa mielessään pohtia.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ensimmäinen ehto AA-ryhmään kuulumiselle on "Halu lopettaa juominen". Tämä kerrotaan ensimmäisenä.

        Onko HALUA lopettaa juominen? Ei "uskoa siihen, että kykenenkö, vai en" ... vaan: onko halua. Kellään alkoholistilla ei nimittäin tuollaista uskoa ole.

        Jos ei ole OMAA HALUA ja yrittää raittiutta vain "koska toinen neuvoi / vaati minua", tätä seuraava mahd. raittius ei tule olemaan kestävää ja ryhmiin meno ei hyödytä.

        Jos on OMA HALU LOPETTAA JUOMINEN, silloin ryhmät voivat antaa tukea.

        Tämä kantsuu itse kunkin ensin ihan omassa mielessään pohtia.

        Susta tulisi hyvä hoitaja...


      • Anonyymi
        auroraboreallis kirjoitti:

        Susta tulisi hyvä hoitaja...

        Hmmm. Kiitos. ✨


    • "Vanhurskas on elävä uskosta"

      Tämän luit Habakukin kirjasta
      ja sitten sama teksti
      osui silmiisi myös UT:n puolelta.

      Ja kysyit,
      mitä se tarkoittaa.

      Nyt olet tuonut
      keskusteluun tullut mukaan
      elämästäsi jotakin,
      mikä jotenkin varjostaa.
      Ja totesit näin:
      'En vaa oo raamatusta lohtua saanut...'

      Raamattu kertoo Jeesuksesta
      sen ensimmäisestä sanasta
      aina viimeiseen Aameneen saakka.

      Jeesus
      Pelastaa/Parantaa/Eheyttää.
      Pyhä Henki lohduttaa.
      Isä Jumala Rakastaa.

      Siis me olemme
      Isässä Jumalassa Rakastetut,
      Pyhästä Hengestä osalliset,
      ja Jeesukselle Kristukselle varjellut.

      Me olemme vanhurskaita
      yksin Jumalan armosta
      Jeesuksen Krituksen tähden,
      kun olemme Jumalan lapsiksi
      Hengestä syntyen tulleet.

      Mutta me voimme myös
      elää vanhurskaudessa.
      Tämä tapahtuu
      uskon kautta
      Jeesukseen Kristukseen.

      Avain tämän keskustelun
      aiheeseen on siis
      usko Jeesukseen.
      Vanhurskas elää uskosta.

      Usko on luottamus.
      Ja tätä luottamusta eli uskoa
      me tarvitsemme erityisesti
      ongelmiemme ratkaisussa.

      Sana kehottaa
      hyvin selväsanaisesti:

      "Älkääkä juopuko viinistä,
      sillä siitä tulee irstas meno,
      vaan täyttykää Hengellä"

      Heti seuraava jae kertoo,
      miten tuo
      Hengellä täyttyminen tapahtuu:

      "puhuen keskenänne
      psalmeilla ja kiitosvirsillä
      ja hengellisillä lauluilla,
      veisaten ja laulaen
      sydämessänne Herralle,
      kiittäen aina Jumalaa ja Isää
      kaikesta
      meidän Herramme
      Jeesuksen Kristuksen nimessä."

      Toisessa kirjeessään Paavali
      toteaa vastaavasti
      vaelluksemme osalta:

      "vaeltakaa Hengessä,
      niin ette lihan himoa täytä"

      Siis tässä on Sanan neuvoja.
      Mutta nämä aktivoidaan
      uskon kautta.

      Minä en ole koskaan
      ollut juopunut,
      mutta rohkenen silti
      puhtaasti edellä olleen
      Jumalan Sanan perusteella
      neuvoa näin:

      Täyty Hengellä jatkuvasti.
      Siis kiitä ja ylistä Jeesusta
      vaikka laulaen.

      Kiitä Pelastuksesta.
      Nimi Jeesus
      tarkoittaa Pelastusta.

      Sana kertoo
      jopa sellaisen tosiasian,
      että me
      "olemme kuolleet synnille".

      Sitä on vaikea ymmärtää,
      mutta uskon kautta
      me voimme sen ymmärtää,
      kun Pyhä Henki
      sen meille avaa.

      Kun luet Sanaa,
      niin aktivoi
      lukemasi Hyvä Sanoma
      tekemällä
      niinkuin siinä kehotetaan.

      Jos haluat tehdä
      niin kuin
      lainaamissani kohdissa
      on kehotettu,
      niin voit tältä istumalta
      kaataa maahan viinakset,
      jos Sinulla niitä kotonasi on.

      Ja jos joku tarjoaa Sinulle
      sellaisia,
      niin kysy, että saatko
      ottaa pienen sijasta isot.
      Ja jos saat luvan,
      niin käy kaatamassa maahan
      koko pullo,
      josta Sinulle on tarjottu alkoholia.

      • Anonyymi

        Tässä kalamoksen viestissä on hengellinen ihanne, johon tulisikin pyrkiä.

        Mutta kun alkoholistin uskonelämä on alkutaipaleella ja ongelma alkaa olla ilmeinen, ei näin korkeaa uskoa ja luottamusta Jumalaan ehkä kaikilla välttämättä ole.

        Hienoa, jos olisi.

        Mutku kaikilla ei vaan ole. "Olenko huono kristitty?" Et, mutta olet alkoholisti ja alkoholismi on nopeasti etenevä, vakava, tappava tunne-elämän sairaus. Sairautta voidaan yrittää hoitaa myös ihan maallisin keinoin. Naiset alkoholisoituvat nopeammin kuin miehet.

        Alkoholismin alussa sen uhri ehkä huomaa joitain ongelmia itsessään, muttei hänellä välttämättä ole aavistustakaan, mitä voi olla tulossa. AA voi siinäkin mielessä olla hyvä paikka käydä ja kuunnella, että se taatusti säikäyttää. Muistan aina ensimmäisen AA-palaverini: "Te täällä kuulostatte kyllä ihan oikeilta alkoholisteilta, mutta toi ei ihan täsmää minuun. Mä olen varmaan ehkä jotenki niinku vain osittain-alkoholisti." Tuosta käynnistä seurasi muist. 7 kuukauden raittius ja olisi jäänyt jo heti pysyväksi, ellei yks henkilö olisi tuohon aikaan oikein perusteellisesti sekoittanut elämääni. Hänkin on jo kuollut, eikä enää hallitse, eikä sekoita elämääni. Ei myöskään AA. Sieltäkin olisi pitänyt osata lähteä ajoissa. Ottaa hyöty ja sitten poistua.

        Olis pitäny ja ei olis pitäny, niin monta eri asiaa.

        Kukaan ei ole niin viisas, kuin jälkiviisas. Toivottavasti joku (etenkin alkoholisti) oppisi tästä kirjoituksestani jotakin ja olisi viisas jo ennen kuin tuo kaikki tulee itse koettua.

        Tuo tarjoamani AA ei ole paras ratkaisu. mutta kuitenkin jonkinlainen, myös muutoin hyväksi havaittu "matalan profiilin" apu todella alkoholi-ongelmasta kärsivälle. AA:sta voi saada nk. maallisen avun (siinä kuin esim. A-klinikalta, mutta toisella tavoin). AA on todettu hyväksi ja toimivaksi ja itseänikin se auttoi, etenkin alussa. Se on kuitenkin paljolti nk. jumalattomien ihmisten yhteisö, eikä tässä mielessä uskovalle pitemmän päälle hyväksi. Mutta: akuutisti se voi auttaa, sysätä raittiuteen.

        Maailmassa kannattaa pitää silmänsä ja korvansa auki, suojella itseään, eikä uskoa kaikkea kuulemaansa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tässä kalamoksen viestissä on hengellinen ihanne, johon tulisikin pyrkiä.

        Mutta kun alkoholistin uskonelämä on alkutaipaleella ja ongelma alkaa olla ilmeinen, ei näin korkeaa uskoa ja luottamusta Jumalaan ehkä kaikilla välttämättä ole.

        Hienoa, jos olisi.

        Mutku kaikilla ei vaan ole. "Olenko huono kristitty?" Et, mutta olet alkoholisti ja alkoholismi on nopeasti etenevä, vakava, tappava tunne-elämän sairaus. Sairautta voidaan yrittää hoitaa myös ihan maallisin keinoin. Naiset alkoholisoituvat nopeammin kuin miehet.

        Alkoholismin alussa sen uhri ehkä huomaa joitain ongelmia itsessään, muttei hänellä välttämättä ole aavistustakaan, mitä voi olla tulossa. AA voi siinäkin mielessä olla hyvä paikka käydä ja kuunnella, että se taatusti säikäyttää. Muistan aina ensimmäisen AA-palaverini: "Te täällä kuulostatte kyllä ihan oikeilta alkoholisteilta, mutta toi ei ihan täsmää minuun. Mä olen varmaan ehkä jotenki niinku vain osittain-alkoholisti." Tuosta käynnistä seurasi muist. 7 kuukauden raittius ja olisi jäänyt jo heti pysyväksi, ellei yks henkilö olisi tuohon aikaan oikein perusteellisesti sekoittanut elämääni. Hänkin on jo kuollut, eikä enää hallitse, eikä sekoita elämääni. Ei myöskään AA. Sieltäkin olisi pitänyt osata lähteä ajoissa. Ottaa hyöty ja sitten poistua.

        Olis pitäny ja ei olis pitäny, niin monta eri asiaa.

        Kukaan ei ole niin viisas, kuin jälkiviisas. Toivottavasti joku (etenkin alkoholisti) oppisi tästä kirjoituksestani jotakin ja olisi viisas jo ennen kuin tuo kaikki tulee itse koettua.

        Tuo tarjoamani AA ei ole paras ratkaisu. mutta kuitenkin jonkinlainen, myös muutoin hyväksi havaittu "matalan profiilin" apu todella alkoholi-ongelmasta kärsivälle. AA:sta voi saada nk. maallisen avun (siinä kuin esim. A-klinikalta, mutta toisella tavoin). AA on todettu hyväksi ja toimivaksi ja itseänikin se auttoi, etenkin alussa. Se on kuitenkin paljolti nk. jumalattomien ihmisten yhteisö, eikä tässä mielessä uskovalle pitemmän päälle hyväksi. Mutta: akuutisti se voi auttaa, sysätä raittiuteen.

        Maailmassa kannattaa pitää silmänsä ja korvansa auki, suojella itseään, eikä uskoa kaikkea kuulemaansa.

        Kiitos kalamos ja soffiina.
        En tietenkään toisten viinoja kaada pois. Kerran kaadoin ja sain turpiini.
        Ihmekös tuo..
        Kiitos kalamos hengellisestä näkökulmasta. Kyllä minä pidän Raamattua yliluonnollisen ihmeellisenä kirjana. Ja mielelläni sitä luen esim. Tältä palstalta.
        Mutta kun vuosi sitten aloitin lukemaan(ostin uuden raamatun) oli raamatun lehdillä opas jossa suositeltiin tiettyä lukujärjestystä. Eli ensin johannes ja sitten Moosesta. Luin Joosefista joka pudotettiin kaivoon.
        Sitten hengellinen äitini neuvoi että lue uutta testamenttia..
        Päädyin peukkupaikkoihin ja mannalappuihin.
        Ne mannalaput on ollut ookoo, mutta niistä peukkupaikoista.. Pelkkää tuhoa olisi niiden mukaan minulle tulossa.
        Viimeksi ainoana lohtuna tuo neutraali vanhurskas on elävä uskosta-kohta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tässä kalamoksen viestissä on hengellinen ihanne, johon tulisikin pyrkiä.

        Mutta kun alkoholistin uskonelämä on alkutaipaleella ja ongelma alkaa olla ilmeinen, ei näin korkeaa uskoa ja luottamusta Jumalaan ehkä kaikilla välttämättä ole.

        Hienoa, jos olisi.

        Mutku kaikilla ei vaan ole. "Olenko huono kristitty?" Et, mutta olet alkoholisti ja alkoholismi on nopeasti etenevä, vakava, tappava tunne-elämän sairaus. Sairautta voidaan yrittää hoitaa myös ihan maallisin keinoin. Naiset alkoholisoituvat nopeammin kuin miehet.

        Alkoholismin alussa sen uhri ehkä huomaa joitain ongelmia itsessään, muttei hänellä välttämättä ole aavistustakaan, mitä voi olla tulossa. AA voi siinäkin mielessä olla hyvä paikka käydä ja kuunnella, että se taatusti säikäyttää. Muistan aina ensimmäisen AA-palaverini: "Te täällä kuulostatte kyllä ihan oikeilta alkoholisteilta, mutta toi ei ihan täsmää minuun. Mä olen varmaan ehkä jotenki niinku vain osittain-alkoholisti." Tuosta käynnistä seurasi muist. 7 kuukauden raittius ja olisi jäänyt jo heti pysyväksi, ellei yks henkilö olisi tuohon aikaan oikein perusteellisesti sekoittanut elämääni. Hänkin on jo kuollut, eikä enää hallitse, eikä sekoita elämääni. Ei myöskään AA. Sieltäkin olisi pitänyt osata lähteä ajoissa. Ottaa hyöty ja sitten poistua.

        Olis pitäny ja ei olis pitäny, niin monta eri asiaa.

        Kukaan ei ole niin viisas, kuin jälkiviisas. Toivottavasti joku (etenkin alkoholisti) oppisi tästä kirjoituksestani jotakin ja olisi viisas jo ennen kuin tuo kaikki tulee itse koettua.

        Tuo tarjoamani AA ei ole paras ratkaisu. mutta kuitenkin jonkinlainen, myös muutoin hyväksi havaittu "matalan profiilin" apu todella alkoholi-ongelmasta kärsivälle. AA:sta voi saada nk. maallisen avun (siinä kuin esim. A-klinikalta, mutta toisella tavoin). AA on todettu hyväksi ja toimivaksi ja itseänikin se auttoi, etenkin alussa. Se on kuitenkin paljolti nk. jumalattomien ihmisten yhteisö, eikä tässä mielessä uskovalle pitemmän päälle hyväksi. Mutta: akuutisti se voi auttaa, sysätä raittiuteen.

        Maailmassa kannattaa pitää silmänsä ja korvansa auki, suojella itseään, eikä uskoa kaikkea kuulemaansa.

        Älä viitsi puhua paskaa. Minä uskon Jeesuksen Kristuksen ylösnousemukseen, ja AA on minulle ainoastaan ja vain hyväksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Älä viitsi puhua paskaa. Minä uskon Jeesuksen Kristuksen ylösnousemukseen, ja AA on minulle ainoastaan ja vain hyväksi.

        Jokaisella on oma kokemuksensa.
        Sinä kerrot sinun kokemuksesi. Minä kerron omani.

        Eikös AA:ssa juuri näin pitänyt opettaa?

        Kenenkään kokemus ei, sen kokemuksellisuuden puolesta, ole paskaa.


      • Anonyymi
        auroraboreallis kirjoitti:

        Kiitos kalamos ja soffiina.
        En tietenkään toisten viinoja kaada pois. Kerran kaadoin ja sain turpiini.
        Ihmekös tuo..
        Kiitos kalamos hengellisestä näkökulmasta. Kyllä minä pidän Raamattua yliluonnollisen ihmeellisenä kirjana. Ja mielelläni sitä luen esim. Tältä palstalta.
        Mutta kun vuosi sitten aloitin lukemaan(ostin uuden raamatun) oli raamatun lehdillä opas jossa suositeltiin tiettyä lukujärjestystä. Eli ensin johannes ja sitten Moosesta. Luin Joosefista joka pudotettiin kaivoon.
        Sitten hengellinen äitini neuvoi että lue uutta testamenttia..
        Päädyin peukkupaikkoihin ja mannalappuihin.
        Ne mannalaput on ollut ookoo, mutta niistä peukkupaikoista.. Pelkkää tuhoa olisi niiden mukaan minulle tulossa.
        Viimeksi ainoana lohtuna tuo neutraali vanhurskas on elävä uskosta-kohta.

        Tuo uskova ystäväsi neuvoi mielestäni oikein. Ensin kannattaa tutustua ja omaksua UT:n sanoma, evankeliumit ja apostolien opetukset. Mehän Jeesuksen kautta elämme Uudessa Liitossa.

        VT:n puolelta Psalmit ovat sellaisia uskoa vahvistavia. Itse luen pääasiassa UT:a.

        Mannalappuja en suosittele. Ne ovat taikauskoa. Saaneet alkunsa Kaukoidän lähetyssaarnaajien muka "hengellistettyä" kiinalaiset "onnenkeksit". Ei Jumala vastaile mannalapuilla siten, että lähettäisi "viestin" niiden kautta, tällainen on epäraitista ja buddhalaista okkultismia.

        Jumalan sana tulee omaksua siten kuin se Kristuksen ja Hänen apostoliensa kautta meille muutoin opetetaan. Myöskin nuo "sormipaikat" ovat samaa okkultismia.

        UT:a ei tarvitse lukea "järjestyksessä", kirje kirjeeltä, vaan tässä voi Pyhä Henki johdattaa, antaen ajatuksen, että jaaha, aloitanpas nyt vaikkapa... Apostolien teot! Tällainen on laajennettua "sormipaikan etsintää". 🙂 VT:n puolella lyhyet kertomukset Ruut ja Esterin kirja esim. Niitä jaksaa lukea.

        Juu, kovin dramaattisiin viinan poiskaato-puuhiin ei pidä ryhtyä, ellei todella itselle tule se mieli, että Ja Nyt Tää Loppu Tähän! Parasta on, kun ei hae sitä pulloa.

        Sph


      • auroraboreallis kirjoitti:

        Kiitos kalamos ja soffiina.
        En tietenkään toisten viinoja kaada pois. Kerran kaadoin ja sain turpiini.
        Ihmekös tuo..
        Kiitos kalamos hengellisestä näkökulmasta. Kyllä minä pidän Raamattua yliluonnollisen ihmeellisenä kirjana. Ja mielelläni sitä luen esim. Tältä palstalta.
        Mutta kun vuosi sitten aloitin lukemaan(ostin uuden raamatun) oli raamatun lehdillä opas jossa suositeltiin tiettyä lukujärjestystä. Eli ensin johannes ja sitten Moosesta. Luin Joosefista joka pudotettiin kaivoon.
        Sitten hengellinen äitini neuvoi että lue uutta testamenttia..
        Päädyin peukkupaikkoihin ja mannalappuihin.
        Ne mannalaput on ollut ookoo, mutta niistä peukkupaikoista.. Pelkkää tuhoa olisi niiden mukaan minulle tulossa.
        Viimeksi ainoana lohtuna tuo neutraali vanhurskas on elävä uskosta-kohta.

        Olen ymmärtänyt,
        että Sinä olet jo hyvin kauan
        sitten astunut uskon tielle.

        Ja minua ilahduttaa se,
        että Sinä luet Raamattua.
        Raamattu on Jumalan omasivu.
        Hänen ilmoituksensa ihmislapsille.

        Jokainen uskova on
        heiveröinen ruoko (kalamos),
        jota Tuuli huojuttaa.

        Valitettavasti uskovien
        elämään tahtovat puhaltaa
        myös toiset tuulet.

        Hyvin koskettavan todistuksen
        alkoholin siivittämästä miesparasta
        kuulet oheisessa
        Turussa Martin Kirkossa
        kokoontuvan
        Ilpoisten Piirin tilaisuudessa,
        jossa miehen vaimo antaa
        koskettavan ja murtavan todistuksen.
        https://www.youtube.com/watch?v=ivTpmmmryJw&feature=youtu.be

        Vaikka Sinun kohdallasi
        tilanne on ihan toinen,
        niin silti haluan kertoa siitä,
        että alkoholinkin riippuvuudesta
        pääsee kokonaan eroon.

        Kuten kerroin,
        niin minä itse en ole koskaan
        ollut juovuksissa.
        Mutta olen läheltä nähnyt,
        mitä viina saa aikaan.
        Ja olen nähnyt
        eli olen silminnäkijätodistaja
        siitä, että Jumala vapauttaa
        viinankin kahleista jopa
        välittömästi ja lopullisesti.

        Joten olisi väärin,
        jos salaisin tämän tosiasian.

        Kaikki on mahdollista.
        Sillä ...
        vanhurskas on elävä uskosta.

        On meidän oma valintamme,
        millä itsemme täytämme.
        Tästä kerroin aiemmin.

        Jos haluamme jättää
        jonkin asian,
        niin se edellyttää kääntymistä
        siitä pois.

        Kehotin Sinua
        tyhjentämään viinapullot,
        jos kotoasi sellaisia löytyy.

        Tiedät varmastikin,
        että Raamattu kuvaa ihmistä
        astiana.
        Jos ihminen ei suostu kaatamaan
        viinaa pois pullosta,
        niin ei Jumalakaan voi tehdä mitään.

        Mutta kun tuo viinapullo
        tyhjennetään,
        niin silloin Jumala voi täyttää
        tuon pullon Pyhällä Hengellä,
        ja pullon kaikki viinahöyrytkin
        syrjäytetään.

        Kun mainitsin tuon,
        että jos joku tarjoaa pienet,
        niin kysy, saatko ottaa isot,
        niin ajattelin lähinnä kotiasi.
        Jos joku tuo tuliaisena
        pullon alkoholia,
        niin Sinulla on kyllä
        oikeus määrätä,
        mitä Sinun kodissasi
        saa olla, ja mitä ei.

        Keittiökaapimme sivussa
        riippuu muotoiltu vanerilevy,
        joka kuvannee leivinlapiota,
        jolla leipä otetaan leivinuunista.

        Sen keskelle on kuin poltettu
        kaunis reikäleivän kuva.

        Alaosassa kasvaa ruispelto.

        Yläosassa kaareutuu teksti:
        'Anna meille tänäpäivänä
        meidän jokaipäiväinen leipämme'

        Tuo taideteos näkyy
        olohuoneen puolella
        olevalle ruokapöydällemme.

        Ihan satunnaisetkin vierailijat,
        ovat kiinnittäneet siihen huomion,
        ja alkaneet puhella,
        että eivät niin uskovaisia ole,
        mutta ...

        Joissain kodeissa olen nähnyt
        taulun, johon on kirjoitettu:

        'Jeesus on tämän kodin pää
        näkymätön vieras jokaisella aterialla
        hiljainen kuuntelija jokaisessa keskustelussa'

        Jeesus on Sinunkin kotisi pää.
        Ja hän ei halua siellä olevan viinapulloja.
        Hänellä on paljon paremmat antimet.

        PS

        Ilpoisten piirin tilaisuudet
        ovat suorana nähtävissä netissä
        joka tiistai klo 19.00 alkaen


      • Anonyymi
        kalamos kirjoitti:

        Olen ymmärtänyt,
        että Sinä olet jo hyvin kauan
        sitten astunut uskon tielle.

        Ja minua ilahduttaa se,
        että Sinä luet Raamattua.
        Raamattu on Jumalan omasivu.
        Hänen ilmoituksensa ihmislapsille.

        Jokainen uskova on
        heiveröinen ruoko (kalamos),
        jota Tuuli huojuttaa.

        Valitettavasti uskovien
        elämään tahtovat puhaltaa
        myös toiset tuulet.

        Hyvin koskettavan todistuksen
        alkoholin siivittämästä miesparasta
        kuulet oheisessa
        Turussa Martin Kirkossa
        kokoontuvan
        Ilpoisten Piirin tilaisuudessa,
        jossa miehen vaimo antaa
        koskettavan ja murtavan todistuksen.
        https://www.youtube.com/watch?v=ivTpmmmryJw&feature=youtu.be

        Vaikka Sinun kohdallasi
        tilanne on ihan toinen,
        niin silti haluan kertoa siitä,
        että alkoholinkin riippuvuudesta
        pääsee kokonaan eroon.

        Kuten kerroin,
        niin minä itse en ole koskaan
        ollut juovuksissa.
        Mutta olen läheltä nähnyt,
        mitä viina saa aikaan.
        Ja olen nähnyt
        eli olen silminnäkijätodistaja
        siitä, että Jumala vapauttaa
        viinankin kahleista jopa
        välittömästi ja lopullisesti.

        Joten olisi väärin,
        jos salaisin tämän tosiasian.

        Kaikki on mahdollista.
        Sillä ...
        vanhurskas on elävä uskosta.

        On meidän oma valintamme,
        millä itsemme täytämme.
        Tästä kerroin aiemmin.

        Jos haluamme jättää
        jonkin asian,
        niin se edellyttää kääntymistä
        siitä pois.

        Kehotin Sinua
        tyhjentämään viinapullot,
        jos kotoasi sellaisia löytyy.

        Tiedät varmastikin,
        että Raamattu kuvaa ihmistä
        astiana.
        Jos ihminen ei suostu kaatamaan
        viinaa pois pullosta,
        niin ei Jumalakaan voi tehdä mitään.

        Mutta kun tuo viinapullo
        tyhjennetään,
        niin silloin Jumala voi täyttää
        tuon pullon Pyhällä Hengellä,
        ja pullon kaikki viinahöyrytkin
        syrjäytetään.

        Kun mainitsin tuon,
        että jos joku tarjoaa pienet,
        niin kysy, saatko ottaa isot,
        niin ajattelin lähinnä kotiasi.
        Jos joku tuo tuliaisena
        pullon alkoholia,
        niin Sinulla on kyllä
        oikeus määrätä,
        mitä Sinun kodissasi
        saa olla, ja mitä ei.

        Keittiökaapimme sivussa
        riippuu muotoiltu vanerilevy,
        joka kuvannee leivinlapiota,
        jolla leipä otetaan leivinuunista.

        Sen keskelle on kuin poltettu
        kaunis reikäleivän kuva.

        Alaosassa kasvaa ruispelto.

        Yläosassa kaareutuu teksti:
        'Anna meille tänäpäivänä
        meidän jokaipäiväinen leipämme'

        Tuo taideteos näkyy
        olohuoneen puolella
        olevalle ruokapöydällemme.

        Ihan satunnaisetkin vierailijat,
        ovat kiinnittäneet siihen huomion,
        ja alkaneet puhella,
        että eivät niin uskovaisia ole,
        mutta ...

        Joissain kodeissa olen nähnyt
        taulun, johon on kirjoitettu:

        'Jeesus on tämän kodin pää
        näkymätön vieras jokaisella aterialla
        hiljainen kuuntelija jokaisessa keskustelussa'

        Jeesus on Sinunkin kotisi pää.
        Ja hän ei halua siellä olevan viinapulloja.
        Hänellä on paljon paremmat antimet.

        PS

        Ilpoisten piirin tilaisuudet
        ovat suorana nähtävissä netissä
        joka tiistai klo 19.00 alkaen

        Totta on, että jokaisen kotia pitää kunnioittaa. On kyseessä juoppo tai uskovainen.

        Olen kokenut sitäkin kun juova alkoholisti on tuonut pulloja kotiini, jopa piilottaen niitä, sitten nauraen tempaissut esiin ja alkanut röyhkeästi ryypätä ja metelöidä kodissani, niin, että rivot puheet kaikuneet seinien läpi naapurustoon. Kun en ole avannut ovea, tullut mellastamaan oveni taa, rimputtelemaan ja potkimaan ovea.

        Toisaalta myös juopon kotia on kunnioitettava sellaisena kuin se on. Naama peruslukemilla kahlattava nilkkoja myöten sanomalehdissä, tyynesti istuttava sohvalle tupakanstumppien ja tyhjien pullojen sekaan. Se on hänen kotinsa.

        Elämä on. Monenlaista.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Totta on, että jokaisen kotia pitää kunnioittaa. On kyseessä juoppo tai uskovainen.

        Olen kokenut sitäkin kun juova alkoholisti on tuonut pulloja kotiini, jopa piilottaen niitä, sitten nauraen tempaissut esiin ja alkanut röyhkeästi ryypätä ja metelöidä kodissani, niin, että rivot puheet kaikuneet seinien läpi naapurustoon. Kun en ole avannut ovea, tullut mellastamaan oveni taa, rimputtelemaan ja potkimaan ovea.

        Toisaalta myös juopon kotia on kunnioitettava sellaisena kuin se on. Naama peruslukemilla kahlattava nilkkoja myöten sanomalehdissä, tyynesti istuttava sohvalle tupakanstumppien ja tyhjien pullojen sekaan. Se on hänen kotinsa.

        Elämä on. Monenlaista.

        Mun koti on rakennettu mun edesmenneelle miehelle, rakkaudesta. Siis sisustettu nätisti ja koska hän tykkäsi laittaa ruokaa varsinkin keittiöstä tahdoin tehdä hyvän.
        Mulle on tuttua tuonkaltaiset kämpät. Eräs mies ei ota takkia eikä kenkiä kun tulee kylään. Me ollaan tyttären kanssa sanottu asiasta.
        "ethän säkään ota kenkiä pois kun tuut mun kojuun" se tuhahtaa käytöstavoille ja kehtaa ihmetellä useaan kertaan miksi en suostu seksisuhteeseen hänen kanssaan.
        Olen kuulemma pidättyväinen ja seksi kielteinen mutta hän voisi opettaa...
        Mitä tehdä?
        Kalamos! Katsoin videosi, alusta loppuun. Se ensimmäinen puhuja on mulle entuudestaan tuttu mutta en muista mistä. Hän mainitsee todistuksessaan kotipaikkakuntamme.
        Tuollaisia rappioalkoholisteja on pilvin pimein. Mulle ei sovi heidän "tyyli".


      • auroraboreallis kirjoitti:

        Mun koti on rakennettu mun edesmenneelle miehelle, rakkaudesta. Siis sisustettu nätisti ja koska hän tykkäsi laittaa ruokaa varsinkin keittiöstä tahdoin tehdä hyvän.
        Mulle on tuttua tuonkaltaiset kämpät. Eräs mies ei ota takkia eikä kenkiä kun tulee kylään. Me ollaan tyttären kanssa sanottu asiasta.
        "ethän säkään ota kenkiä pois kun tuut mun kojuun" se tuhahtaa käytöstavoille ja kehtaa ihmetellä useaan kertaan miksi en suostu seksisuhteeseen hänen kanssaan.
        Olen kuulemma pidättyväinen ja seksi kielteinen mutta hän voisi opettaa...
        Mitä tehdä?
        Kalamos! Katsoin videosi, alusta loppuun. Se ensimmäinen puhuja on mulle entuudestaan tuttu mutta en muista mistä. Hän mainitsee todistuksessaan kotipaikkakuntamme.
        Tuollaisia rappioalkoholisteja on pilvin pimein. Mulle ei sovi heidän "tyyli".

        Huomasithan,
        että kysymyksessä
        oli uudestisyntynyt Jumalan lapsi.
        Hän on nyt Jeesuksen luona
        kirkkaudessa.

        Olemme vanhurskaita
        yksin Jeesuksen sovitystyön tähden,
        mutta meillä on etuoikeus
        vanhurskaana myös elää uskosta.

        Kysymys on paljon enemmästä
        kuin tyylistä.

        On valtava etuoikeus,
        että uskovina saamme
        tehdä niinkuin Paavali kehottaa:

        "Älkääkä mukautuko
        tämän maailmanajan mukaan,
        vaan muuttukaa
        mielenne uudistuksen kautta,
        tutkiaksenne,
        mikä on Jumalan tahto,
        mikä hyvää ja otollista ja täydellistä."


      • kalamos kirjoitti:

        Huomasithan,
        että kysymyksessä
        oli uudestisyntynyt Jumalan lapsi.
        Hän on nyt Jeesuksen luona
        kirkkaudessa.

        Olemme vanhurskaita
        yksin Jeesuksen sovitystyön tähden,
        mutta meillä on etuoikeus
        vanhurskaana myös elää uskosta.

        Kysymys on paljon enemmästä
        kuin tyylistä.

        On valtava etuoikeus,
        että uskovina saamme
        tehdä niinkuin Paavali kehottaa:

        "Älkääkä mukautuko
        tämän maailmanajan mukaan,
        vaan muuttukaa
        mielenne uudistuksen kautta,
        tutkiaksenne,
        mikä on Jumalan tahto,
        mikä hyvää ja otollista ja täydellistä."

        Kyllä minua kiinnostaa enemmän raamatun luku kuin juomat. Siksi olen ottanut paljon vähemmän kuin ns. Keskivertojuoppo.
        Mutta kun tavoite on ollut noin kuukauden välein(ei kuukauden ajan) ja siinä olen peiliin katsoen epäonnistunut. Failed.


      • Anonyymi
        auroraboreallis kirjoitti:

        Kyllä minua kiinnostaa enemmän raamatun luku kuin juomat. Siksi olen ottanut paljon vähemmän kuin ns. Keskivertojuoppo.
        Mutta kun tavoite on ollut noin kuukauden välein(ei kuukauden ajan) ja siinä olen peiliin katsoen epäonnistunut. Failed.

        Sanon tämän lyhyesti: JOS olet alkoholisti, et kykene enää koskaan nk. hallitsemaan juomistasi. Se lähtee lopulta aina käsistä.

        Alkoholismia on nk. kehitysvaiheeltaan tietääkseni kahta eri lajia, mutta lopputulos sama.

        https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Alkoholismi

        Itse kuulun noihin ll-tyypin alkoholisteihin, eli nuoruusiällä alkanut, aggressiivinen alkoholismi ja johon on kaiketi ollut perinnöllinen taipumus.

        Kun nimenomainen alkoholismi puhkeaa, se on parantumaton sairaus, mutta täysraittiudella siitä voi nk. "toipua". Täysraittius on alkoholistilla ainoa mahdollisuus. Kerran puhjettuaan, alkoholisti ei enää koskaan ole kykenevä hallitsemaan juomistaan, vaikka pitäisi pitkääkin taukoa. Jos olet juomatta esim. 30 vuotta ja otat ryypyn, on alas meno hurja ja arvaamaton, sillä raittiinakin tuo sairaus vaanii pinnan alla.

        Ala harkita täysraittiutta. Muuten kuule olet ehkä 15 vuoden kuluttua hampaaton, räyhäävä puliakka, polttanut kaikki siltasi takanas... Et usko tätä. Kukaan meistä ei uskonut tuota omalla kohdallaan. Naisten kohdalla alkoholismi kehittyy nopeammin ja vie nopeammin katuojaan kuin yleensä vastaavasti miehet.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Sanon tämän lyhyesti: JOS olet alkoholisti, et kykene enää koskaan nk. hallitsemaan juomistasi. Se lähtee lopulta aina käsistä.

        Alkoholismia on nk. kehitysvaiheeltaan tietääkseni kahta eri lajia, mutta lopputulos sama.

        https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Alkoholismi

        Itse kuulun noihin ll-tyypin alkoholisteihin, eli nuoruusiällä alkanut, aggressiivinen alkoholismi ja johon on kaiketi ollut perinnöllinen taipumus.

        Kun nimenomainen alkoholismi puhkeaa, se on parantumaton sairaus, mutta täysraittiudella siitä voi nk. "toipua". Täysraittius on alkoholistilla ainoa mahdollisuus. Kerran puhjettuaan, alkoholisti ei enää koskaan ole kykenevä hallitsemaan juomistaan, vaikka pitäisi pitkääkin taukoa. Jos olet juomatta esim. 30 vuotta ja otat ryypyn, on alas meno hurja ja arvaamaton, sillä raittiinakin tuo sairaus vaanii pinnan alla.

        Ala harkita täysraittiutta. Muuten kuule olet ehkä 15 vuoden kuluttua hampaaton, räyhäävä puliakka, polttanut kaikki siltasi takanas... Et usko tätä. Kukaan meistä ei uskonut tuota omalla kohdallaan. Naisten kohdalla alkoholismi kehittyy nopeammin ja vie nopeammin katuojaan kuin yleensä vastaavasti miehet.

        Olen ollut tuollainen. Paitsi hampaat suussa. Paras ystävä tuo tapoja oppimaton entinen rekkakuski, on saanut ne mustiksi.
        Jos heivaan hänet..
        Pelotti tuo wikipedian linkki. Vatsasyövästä varoitettu kun mulla menee Vatsa aina sekaisin kun otan. Ja tästä meidän yhteisöstä muutama ihminen on kuollut siihen.
        Mitä mä voin tänään tehdä? En joisi muutenkaan.
        Ilmeisesti mun kanssa ei tahdota keskustella muusta kuin alkoholismista.


      • Anonyymi
        auroraboreallis kirjoitti:

        Olen ollut tuollainen. Paitsi hampaat suussa. Paras ystävä tuo tapoja oppimaton entinen rekkakuski, on saanut ne mustiksi.
        Jos heivaan hänet..
        Pelotti tuo wikipedian linkki. Vatsasyövästä varoitettu kun mulla menee Vatsa aina sekaisin kun otan. Ja tästä meidän yhteisöstä muutama ihminen on kuollut siihen.
        Mitä mä voin tänään tehdä? En joisi muutenkaan.
        Ilmeisesti mun kanssa ei tahdota keskustella muusta kuin alkoholismista.

        Kyllähän sinun kanssas keskustellaan muustakin. 🙂
        Sä taisit itse ottaa asian puheeksi, joten vastasin, kun ... välitän sinusta!

        Puhutaan sitten iloisemmista asioista.


    • Anonyymi

      Kävin saunassa. Sitten aioin istua tovin pihalla, ihaillen kaupungin valoja pimeää taivasta vasten, mutta hrrrrrh!

      Jäätävä tuuli puhalsi, hopeainen täysikuu 🌿🌲🌕🌿🌲 paistoi puiden oksien välistä, hipsuttelin tossuissani äkkiä sisälle!

      Telkkarissa tulee luonto-ohjelmaa Yellowstonen🐺🦊kojooteista.

      • Varmaan mukavaa olla taas lämpöisessä.
        Mä kävin tunnin tossa huhkimassa siskon talolla. Puuta mm. Naulaisia lankkuja pitää työnnellä kottikärryllä mutaista ylämäkeä vanhalle navetalle ja lautapino ei edes näytä pienenevän.
        Aluksi oli kylmä, sitten kotimatkalla kuuma ja kotiin päästyä oli pakko laittaa fleece.
        Tunnin mä siellä kylmässä jaksoin.


      • Anonyymi
        auroraboreallis kirjoitti:

        Varmaan mukavaa olla taas lämpöisessä.
        Mä kävin tunnin tossa huhkimassa siskon talolla. Puuta mm. Naulaisia lankkuja pitää työnnellä kottikärryllä mutaista ylämäkeä vanhalle navetalle ja lautapino ei edes näytä pienenevän.
        Aluksi oli kylmä, sitten kotimatkalla kuuma ja kotiin päästyä oli pakko laittaa fleece.
        Tunnin mä siellä kylmässä jaksoin.

        Kuulostaa todella rankalta työnteolta.

        Kun asuu omakotitalossa tai nk. maalaistalossa, joutuu tosiaan joka asian tekemään itse. Kaupunkilaisella on tässä suhteessa helpompaa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kuulostaa todella rankalta työnteolta.

        Kun asuu omakotitalossa tai nk. maalaistalossa, joutuu tosiaan joka asian tekemään itse. Kaupunkilaisella on tässä suhteessa helpompaa.

        Mä en tiedä susta mutta mun elämään kertyy aina sellaisia ihmisiä jotka käyttävät mua hyväksi.
        Seksuaalisesti mua mieheni kuolemanjälkeen heti rynnännyt mustahampainen, muuten komea mutta hieman epäsiisti miekkonen..
        Hän, ja sitten alkuvuodesta keimeihin hypännyt 300kiloinen nuori nainen..
        Sanoin heille(tai txt) että tekin maksatte minulle tästä lähtien pienen summan kyydeistä, niin kuin muutkin.
        Musta on jo pidemmän aikaa tuntunut että ne vaan käyttää mua hyväksi.
        Että jos pyydän bensarahaa niin ne hylkää ja niin kävi. Se spurgu ymmärsi heti. Tämä toinen joutuu käyttämään vielä palvelujani kunnes saa toisen kuskin.
        Meillä oli sen kanssa hirveetä riidat sen kanssa vaikka mun piti vaan sille sanoa että muutkaan ei kulje niin että kahvipaketti silloin tällöin.
        Oli lähellä etten sanonu siitä ylipainosta.
        Olen nyt tehnyt suursiivousta elämässäni. Viinan lisäksi lähti kuluttavat ihmissuhteet, ja tupakkaan en myöskään koske.
        Mä teen nyt, syntisenä ihmisenä, ihan oikean parannuksen.


      • Anonyymi
        auroraboreallis kirjoitti:

        Mä en tiedä susta mutta mun elämään kertyy aina sellaisia ihmisiä jotka käyttävät mua hyväksi.
        Seksuaalisesti mua mieheni kuolemanjälkeen heti rynnännyt mustahampainen, muuten komea mutta hieman epäsiisti miekkonen..
        Hän, ja sitten alkuvuodesta keimeihin hypännyt 300kiloinen nuori nainen..
        Sanoin heille(tai txt) että tekin maksatte minulle tästä lähtien pienen summan kyydeistä, niin kuin muutkin.
        Musta on jo pidemmän aikaa tuntunut että ne vaan käyttää mua hyväksi.
        Että jos pyydän bensarahaa niin ne hylkää ja niin kävi. Se spurgu ymmärsi heti. Tämä toinen joutuu käyttämään vielä palvelujani kunnes saa toisen kuskin.
        Meillä oli sen kanssa hirveetä riidat sen kanssa vaikka mun piti vaan sille sanoa että muutkaan ei kulje niin että kahvipaketti silloin tällöin.
        Oli lähellä etten sanonu siitä ylipainosta.
        Olen nyt tehnyt suursiivousta elämässäni. Viinan lisäksi lähti kuluttavat ihmissuhteet, ja tupakkaan en myöskään koske.
        Mä teen nyt, syntisenä ihmisenä, ihan oikean parannuksen.

        Tuo on hienoa, että "siivoat" elämästäsi sinua vahingoittavat ihmissuhteet.

        Itseäni myös paljon hyväksikäytetty. Aiemmin harvoin hymyilin. Jo lapsena ja nuorena valokuvissa oli onneton, totinen katse.

        Kun itseäni vahingoittaneita ihmisiä on kadonnut / kuollut ympäriltäni, huomaan, että viime vuotisissa valokuvissa jopa nauran! Kahleet on poikki. Pahuus ja vanginvartijat poistuneet. Olen alkanut elää. 🙂


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tuo on hienoa, että "siivoat" elämästäsi sinua vahingoittavat ihmissuhteet.

        Itseäni myös paljon hyväksikäytetty. Aiemmin harvoin hymyilin. Jo lapsena ja nuorena valokuvissa oli onneton, totinen katse.

        Kun itseäni vahingoittaneita ihmisiä on kadonnut / kuollut ympäriltäni, huomaan, että viime vuotisissa valokuvissa jopa nauran! Kahleet on poikki. Pahuus ja vanginvartijat poistuneet. Olen alkanut elää. 🙂

        Kiva kuulla.
        Tämä nuori nainen on kertonut monille että kiristän häneltä rahaa... Ilmoitti kun muista syistä peruin huomisen kyydityksen.
        Kiristän, kun pyydän kympin per viikko kymmenestä eri kyydistä? Bensan hintakin kallistui juuri, ja se on ollut raskasta kyyditä matamia se kun pelasi, ja haukkui selän takana kaikkia.
        Hyvä että eivät poliisille soita kiristyksestä.
        Aina lupaan että en sotakutsuun vastaa.. Kun se on vastassa mua joka päivä. Mitä jos se sotkee yhteiset tuttavamme tähän.. Niin, sitä odotan kauhulla.
        Matami on ollut vajaan vuoden mun elämässä, olen kuskannut sitä kokouksiinkin. Mitä mä niille sanon miksi se ei enään tule?


      • Anonyymi
        auroraboreallis kirjoitti:

        Kiva kuulla.
        Tämä nuori nainen on kertonut monille että kiristän häneltä rahaa... Ilmoitti kun muista syistä peruin huomisen kyydityksen.
        Kiristän, kun pyydän kympin per viikko kymmenestä eri kyydistä? Bensan hintakin kallistui juuri, ja se on ollut raskasta kyyditä matamia se kun pelasi, ja haukkui selän takana kaikkia.
        Hyvä että eivät poliisille soita kiristyksestä.
        Aina lupaan että en sotakutsuun vastaa.. Kun se on vastassa mua joka päivä. Mitä jos se sotkee yhteiset tuttavamme tähän.. Niin, sitä odotan kauhulla.
        Matami on ollut vajaan vuoden mun elämässä, olen kuskannut sitä kokouksiinkin. Mitä mä niille sanon miksi se ei enään tule?

        Lopeta kokonaan noiden jeesaaminen. On olemassa taksit. Kulkekoon niillä, jos liikkua pitää. Huolehtikoot aikuiset ihmiset itse itsestään!

        Itse, huonojalkaisena elelen neljän seinän sisällä, en juoksentele sosiaalisissa tapahtumissa. Pakon edessä olen joutunut käyttämään taksia ja taloudellisesti, pelkällä eläkkeellä pärjäävänä... On niinku rahat tiukalla. Ostokset teen verkkokaupoista ja kotiinkuljetettuina, eli se kotiinkuljetuskin maksaa, mutta on halvempaa kuin taksimatkat täältä syrjästä, sivistyksen pariin. Juuri tänään verkkoapteekki toimitti mulle lääkkeet kotiinkuljetusfirman kautta. Ja maksan kaiken itse. Elämä on vaatimatonta. En hyväksikäytä tuttujani, joita ei paljon olekaan. Olen onnellisin omassa rauhassani.

        10 euroa on pieni raha, mutta olet vastaanottanut sitä usein, joten eukko voi ilkeyttään ilmoittaa sen verottajalle! Saat vielä verorästejä! Älä vihjaisekaan kellekään tästä! Anna sen 300-kiloisen kerrankin opetella hoitamaan itse omat asiansa ja vaikka kävellä sinne seurakuntaan, jos sinne on jatkuvasti pakko päästä! On hänellekin terveellisempää.

        Minä kävin kirkossa viimeksi muutama vuosi sitten Venäjällä, muistaakseni. Netissäkin voi kuunnella uskonnollisia ohjelmia ja itse kuuntelenkin. Olen enämpi hartaampaan kirkollisuuteen taipuvainen kuin esim. tähän helluntai-tanssikerhoon (hyppääkö ne siellä "seurakunnissaan nykyään letkajenkkaa ja huutavat halleluujaata väliin?). Valamon veljestön tai Nizhni Novgorodin piispojen laulaessa hojotan mukana "Veera naasha pravoslavnaa" ("Meidän uskomme oikeauskoinen / ortodoksinen".) Hartaudellaan vetoaa minuun.

        Eilen tosin, tullessani terv.asemalta, kävelin lähikirkolle kahville ja kirkkosalin ovella kävin kumartamassa ja tekemässä ristinmerkin, tämä oli minun "järjellinen jumalanpalvelukseni". Eli, piemmittä puheitta, kävin moikkaamassa Herraa. Hän sanoittakin muutoin tietää minun sydämeni ajatukset. Hyvät ja pahat.

        Tuommoiset, sinun lähikaverisi voivat olla hyvinkin ilkeitä ja syyllistäviä, motiivina kateus, kun sinä olet paremmin hoitanut asiasi, terveytesi ja painosi. Ja mikäs heidän istuessa ilmaiseen kyytiin! Joten rakasta itseäsi ja pidä ensisijaisesti itsestäsi huolta!


      • Anonyymi kirjoitti:

        Lopeta kokonaan noiden jeesaaminen. On olemassa taksit. Kulkekoon niillä, jos liikkua pitää. Huolehtikoot aikuiset ihmiset itse itsestään!

        Itse, huonojalkaisena elelen neljän seinän sisällä, en juoksentele sosiaalisissa tapahtumissa. Pakon edessä olen joutunut käyttämään taksia ja taloudellisesti, pelkällä eläkkeellä pärjäävänä... On niinku rahat tiukalla. Ostokset teen verkkokaupoista ja kotiinkuljetettuina, eli se kotiinkuljetuskin maksaa, mutta on halvempaa kuin taksimatkat täältä syrjästä, sivistyksen pariin. Juuri tänään verkkoapteekki toimitti mulle lääkkeet kotiinkuljetusfirman kautta. Ja maksan kaiken itse. Elämä on vaatimatonta. En hyväksikäytä tuttujani, joita ei paljon olekaan. Olen onnellisin omassa rauhassani.

        10 euroa on pieni raha, mutta olet vastaanottanut sitä usein, joten eukko voi ilkeyttään ilmoittaa sen verottajalle! Saat vielä verorästejä! Älä vihjaisekaan kellekään tästä! Anna sen 300-kiloisen kerrankin opetella hoitamaan itse omat asiansa ja vaikka kävellä sinne seurakuntaan, jos sinne on jatkuvasti pakko päästä! On hänellekin terveellisempää.

        Minä kävin kirkossa viimeksi muutama vuosi sitten Venäjällä, muistaakseni. Netissäkin voi kuunnella uskonnollisia ohjelmia ja itse kuuntelenkin. Olen enämpi hartaampaan kirkollisuuteen taipuvainen kuin esim. tähän helluntai-tanssikerhoon (hyppääkö ne siellä "seurakunnissaan nykyään letkajenkkaa ja huutavat halleluujaata väliin?). Valamon veljestön tai Nizhni Novgorodin piispojen laulaessa hojotan mukana "Veera naasha pravoslavnaa" ("Meidän uskomme oikeauskoinen / ortodoksinen".) Hartaudellaan vetoaa minuun.

        Eilen tosin, tullessani terv.asemalta, kävelin lähikirkolle kahville ja kirkkosalin ovella kävin kumartamassa ja tekemässä ristinmerkin, tämä oli minun "järjellinen jumalanpalvelukseni". Eli, piemmittä puheitta, kävin moikkaamassa Herraa. Hän sanoittakin muutoin tietää minun sydämeni ajatukset. Hyvät ja pahat.

        Tuommoiset, sinun lähikaverisi voivat olla hyvinkin ilkeitä ja syyllistäviä, motiivina kateus, kun sinä olet paremmin hoitanut asiasi, terveytesi ja painosi. Ja mikäs heidän istuessa ilmaiseen kyytiin! Joten rakasta itseäsi ja pidä ensisijaisesti itsestäsi huolta!

        En ole vastaanottanut häneltä kuin kahvipaketteja. Hän kiikutti minulle ne jostain jemmastaan.
        Ei itse kuulemma kahvia juo.

        Kerran ystäväni sanoi sille että pitäisi hänenkin osallistua bensa kustannuksiin.. Silloin se hirveän porun jälkeen tankkasi 20€.

        Viimeksi tänään siitä taas muistutti.

        Joo niin.. Itseasiassa.. Muutama kuukausi sitten kokouksen lopulla minutkin haettiin mukaan kun todellakin tanssimme letkistä kokouksessa.. 😂 😂 😂
        Noloa se oli kyllä. Ja odotin vaan että se loppuu. Olin kiitollinen että kaikki keskittyivät sen hallelujan laulamiseen, ei minun ilmeisiin.
        Minä olen viettänyt lapsuuskesäni Vanamon luostarin vieressä, ja aikuisiällä vierailulla vihdoin ymmärsin että siellä on Jumalasta kysymys.


      • Anonyymi
        auroraboreallis kirjoitti:

        En ole vastaanottanut häneltä kuin kahvipaketteja. Hän kiikutti minulle ne jostain jemmastaan.
        Ei itse kuulemma kahvia juo.

        Kerran ystäväni sanoi sille että pitäisi hänenkin osallistua bensa kustannuksiin.. Silloin se hirveän porun jälkeen tankkasi 20€.

        Viimeksi tänään siitä taas muistutti.

        Joo niin.. Itseasiassa.. Muutama kuukausi sitten kokouksen lopulla minutkin haettiin mukaan kun todellakin tanssimme letkistä kokouksessa.. 😂 😂 😂
        Noloa se oli kyllä. Ja odotin vaan että se loppuu. Olin kiitollinen että kaikki keskittyivät sen hallelujan laulamiseen, ei minun ilmeisiin.
        Minä olen viettänyt lapsuuskesäni Vanamon luostarin vieressä, ja aikuisiällä vierailulla vihdoin ymmärsin että siellä on Jumalasta kysymys.

        Olen käynyt Heinäveden Valamossa parillakin vierailulla.

        Mutta Valamon veljestöllä tarkoitin itseasiassa Laatokan Valamon munkkien lauluja youtubella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen käynyt Heinäveden Valamossa parillakin vierailulla.

        Mutta Valamon veljestöllä tarkoitin itseasiassa Laatokan Valamon munkkien lauluja youtubella.

        Tämä on jo n. 20 vuoden takainen video, mutta laulu "Agni Parthene" on upea!

        Laatokan Valamon veljet - Agni Parthene:

        https://youtu.be/pzAwa_Wcd_4
        *


      • Sinähän puhut kielillä..
        Kaunis laulu oli, kissakin tykkäsi myös tästäkin. Levyllä esiintyneet he vasta tosiuskovaisia ovatkin.
        Luin peruskoulussa kaksi vuotta venäjää. Nykyään hyvä jos kirjaimet enää muistan.
        Oletko käynyt Laatokan luostarissa?


      • Anonyymi
        auroraboreallis kirjoitti:

        Sinähän puhut kielillä..
        Kaunis laulu oli, kissakin tykkäsi myös tästäkin. Levyllä esiintyneet he vasta tosiuskovaisia ovatkin.
        Luin peruskoulussa kaksi vuotta venäjää. Nykyään hyvä jos kirjaimet enää muistan.
        Oletko käynyt Laatokan luostarissa?

        En ole käynyt Laatokan Valamossa.

        Tuo laulu on minusta siis ihan taiteellisesti katsottuna uskomattoman puhtaasti laulettua.

        Venäläisille on tuo kulttuurin täydellisyys tärkeää, esim. juurikin lauluesitykset. Oikein hävettää kuunnella suomalaisten kuorolaulua sen rinnalla. Siellä jo lapset koulutetaan kunnolliseen laulutaitoon. Suomalaislapset lähinnä huutavat, vailla mitään rytmitajua.

        Minullakin tuo venäjän taito on huonoa ja siksi kuuntelen näitä, harjoitan kielitaitoa sekä mukana laulaen oikeaa ääntämistä. Luin koulussa venäjää, joskus myöhemmin luin työväen opistossa, sekin osin unohtui ja olen netin kautta itsekseni uudelleen opiskellut. Olen aina tehnyt hyvät muistiinpanot, joten tässä mielessä se auttaa.

        Olen tavattoman onnellinen jos edes vähän ymmärrän jonkun puhetta. Venäjällä käydessä on saavutus jos kykenen jotain kommunikoimaan ihmisten kanssa, venäjäksi. Monethan siellä puhuvat suomea! Inkeriläiset ja karjalaiset. Siellä käydessä haahuilen kirkoissa ja koska ulkonäköni on suht. vaatimaton, heikäläistä, vanhempaa kadun ihmistä muistuttavaa, minulle tullaan puhumaan venäjää!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En ole käynyt Laatokan Valamossa.

        Tuo laulu on minusta siis ihan taiteellisesti katsottuna uskomattoman puhtaasti laulettua.

        Venäläisille on tuo kulttuurin täydellisyys tärkeää, esim. juurikin lauluesitykset. Oikein hävettää kuunnella suomalaisten kuorolaulua sen rinnalla. Siellä jo lapset koulutetaan kunnolliseen laulutaitoon. Suomalaislapset lähinnä huutavat, vailla mitään rytmitajua.

        Minullakin tuo venäjän taito on huonoa ja siksi kuuntelen näitä, harjoitan kielitaitoa sekä mukana laulaen oikeaa ääntämistä. Luin koulussa venäjää, joskus myöhemmin luin työväen opistossa, sekin osin unohtui ja olen netin kautta itsekseni uudelleen opiskellut. Olen aina tehnyt hyvät muistiinpanot, joten tässä mielessä se auttaa.

        Olen tavattoman onnellinen jos edes vähän ymmärrän jonkun puhetta. Venäjällä käydessä on saavutus jos kykenen jotain kommunikoimaan ihmisten kanssa, venäjäksi. Monethan siellä puhuvat suomea! Inkeriläiset ja karjalaiset. Siellä käydessä haahuilen kirkoissa ja koska ulkonäköni on suht. vaatimaton, heikäläistä, vanhempaa kadun ihmistä muistuttavaa, minulle tullaan puhumaan venäjää!

        Tässä muuten kiva video. Kyseessä on Venäjän akateeminen, valtiollinen kuoro Pjatnitskava (sen perustajan mukaan). Kuoron monivuosikymmentinen laulaja Ljudmila Zykina täytti 80 vuotta ja kuoro onnitteli häntä laulaen vanhaa, venäläistä kansanlaulua tytöstä joka lähti yöllä niityille poimimaan ruusuja.

        https://youtu.be/uBw1UvI6IGg

        Kyllä huomaa minkälainen upea, vanha, keisarillinen sivistyskansa elää meillä ihan Itärajamme takana. 💞 (En voi olla kehuskelematta...)

        Ljudmila Z. kuoli pian tuon juhlatilaisuuden jälkeen, joten hän sai näin itselleen myös upeat "läksiäiset"!

        Toivottavasti ab myös kissasi pitää tästä laulusta. 🐈 Hrrrrrrrhhhhr...
        *


    • Anonyymi

      Sitä, ettei uskovaisen tarvitse syödä.

      “Jeesus sanoi heille: "Minä olen elämän leipä. Sille, joka tulee minun tyköni, ei tule koskaan nälkä, eikä sille, joka uskoo minuun, tule koskaan jano.” (Joh 6:35, FinSTLK2017)

      • Oletpa nokkela.


      • Kyllä tuo on totta.
        Vanhurskas elää uskosta.
        Hän ei enää isoa eikä janoa.

        Jeesuksessa oleva Elämä
        sammuttaa hänen janonsa
        ja täyttää hänen kaipauksensa,
        sillä se on Elävää Vettä.

        Jeesus sanoi
        raskasta taakkaa kantavalle
        naiselle Jaakobin kaivon äärellä:

        "joka juo sitä vettä,
        jota minä hänelle annan,
        se ei ikinä janoa;
        vaan se vesi,
        jonka minä hänelle annan,
        tulee hänessä sen veden lähteeksi,
        joka kumpuaa iankaikkiseen elämään".


      • kalamos kirjoitti:

        Kyllä tuo on totta.
        Vanhurskas elää uskosta.
        Hän ei enää isoa eikä janoa.

        Jeesuksessa oleva Elämä
        sammuttaa hänen janonsa
        ja täyttää hänen kaipauksensa,
        sillä se on Elävää Vettä.

        Jeesus sanoi
        raskasta taakkaa kantavalle
        naiselle Jaakobin kaivon äärellä:

        "joka juo sitä vettä,
        jota minä hänelle annan,
        se ei ikinä janoa;
        vaan se vesi,
        jonka minä hänelle annan,
        tulee hänessä sen veden lähteeksi,
        joka kumpuaa iankaikkiseen elämään".

        Tarkoittaako sinun mielestäsi tuo vesi pyhää Henkeä?


      • auroraboreallis kirjoitti:

        Tarkoittaako sinun mielestäsi tuo vesi pyhää Henkeä?

        Vesi on Raamatussa
        yleisin vertauskuva
        Pyhästä Hengestä.

        Ja vesi taas on elämän lähde
        kaikelle elolliselle.

        Alunperin tuo Elämä
        oli tarjolla Elämän puussa.

        Nyt se on tarjolla
        Golgatalle pystytetyssä
        Sovituksen puussa.

        Siihen meidän
        tulee nostaa katseemme.

        Ja siitä meidän tulee
        syödä ja juoda.

        Ja silloin Hänessä oleva Elämä
        on myös meissä.

        Ja me synnymme uudesti
        ylhäältä Hengestä
        Jumalan lapsiksi
        ja olemme oksastetut
        Jeesukseen,
        joka on siis Viinipuu.

        Ja tuo Hänessä oleva
        Elämä virtaa sitten myös
        meidän oksien läpi
        ja me kannamme hyvää hedelmää.

        Keskustelun aihe
        'Vanhurskas elää uskosta'
        pitää sisällään
        Jeesuksessa tarjolla olevan
        - vanhurskauden
        - elämän
        - uskon

        Siis kaikki nämä ovat
        lahjaa yksin armosta.

        Ja näiden kera
        Jumalan Valtakunta on jo
        sisäisesti meissä.

        Ja tuon Valtakunnan
        tunnusmerkistö on
        - vanhurskaus
        - rauha
        - ilo
        Pyhässä Hengessä.

        Jumalan lapsen elämä
        ei kuitenkaan välttämättä
        aina ole tuollaista.

        Ja silloin siihen on joki syy.
        Ja se syy ei ole Jumalassa.

        Jeesus on siis viinipuu
        tai oikeammin viiniköynnös.

        Jos viiniköynnöksen oksa
        juurtuu maahan,
        niin tuo oksa tuottaa pahoja marjoja.

        Silloin marja ei täytykään
        itse Puussa olevasta elämännesteestä
        vaan omien juurien kautta
        suoraan maasta tulevasta nesteestä.

        Ja silloin ...
        vanhurskas ei elä uskosta
        vaan omista teoistaan.

        Mutta meille on siis
        tarjolla Elämä,
        jossa me saamme katkaista
        juuret maahan,
        ja elää Jumalan Pojan uskosta
        Hänen vanhurskaudessaan
        täyttyen koko ajan
        Elävästä Vedestä.

        Ja silloin meissä kasvaa
        hyvänmakuisia Hengen hedelmiä.


      • kalamos kirjoitti:

        Vesi on Raamatussa
        yleisin vertauskuva
        Pyhästä Hengestä.

        Ja vesi taas on elämän lähde
        kaikelle elolliselle.

        Alunperin tuo Elämä
        oli tarjolla Elämän puussa.

        Nyt se on tarjolla
        Golgatalle pystytetyssä
        Sovituksen puussa.

        Siihen meidän
        tulee nostaa katseemme.

        Ja siitä meidän tulee
        syödä ja juoda.

        Ja silloin Hänessä oleva Elämä
        on myös meissä.

        Ja me synnymme uudesti
        ylhäältä Hengestä
        Jumalan lapsiksi
        ja olemme oksastetut
        Jeesukseen,
        joka on siis Viinipuu.

        Ja tuo Hänessä oleva
        Elämä virtaa sitten myös
        meidän oksien läpi
        ja me kannamme hyvää hedelmää.

        Keskustelun aihe
        'Vanhurskas elää uskosta'
        pitää sisällään
        Jeesuksessa tarjolla olevan
        - vanhurskauden
        - elämän
        - uskon

        Siis kaikki nämä ovat
        lahjaa yksin armosta.

        Ja näiden kera
        Jumalan Valtakunta on jo
        sisäisesti meissä.

        Ja tuon Valtakunnan
        tunnusmerkistö on
        - vanhurskaus
        - rauha
        - ilo
        Pyhässä Hengessä.

        Jumalan lapsen elämä
        ei kuitenkaan välttämättä
        aina ole tuollaista.

        Ja silloin siihen on joki syy.
        Ja se syy ei ole Jumalassa.

        Jeesus on siis viinipuu
        tai oikeammin viiniköynnös.

        Jos viiniköynnöksen oksa
        juurtuu maahan,
        niin tuo oksa tuottaa pahoja marjoja.

        Silloin marja ei täytykään
        itse Puussa olevasta elämännesteestä
        vaan omien juurien kautta
        suoraan maasta tulevasta nesteestä.

        Ja silloin ...
        vanhurskas ei elä uskosta
        vaan omista teoistaan.

        Mutta meille on siis
        tarjolla Elämä,
        jossa me saamme katkaista
        juuret maahan,
        ja elää Jumalan Pojan uskosta
        Hänen vanhurskaudessaan
        täyttyen koko ajan
        Elävästä Vedestä.

        Ja silloin meissä kasvaa
        hyvänmakuisia Hengen hedelmiä.

        Ok. Samoilla linjoilla ollaan eli vesi tarkoittaa ko kohdassa pyhää Henkeä ja leipä Jumalan sanaa..
        Lohduttavat sanat sulta mulle juuri tähän hetkeen. Luulin luulin että kun mokasin ton ihmissuhteen. Tuo kyytiläiseni josta ylempänä kerroin kävi siis kokouksissa mukanani.. Ja nyt kai menetän autoni.. Tulee liian kalliiksi.. Koin sen rangaistuksena.. Mutta sinun ihana viestisi sisälsi sanoja armo ilo rauha..risti puu.. Aivan sitähän se olikin..


    • Anonyymi

      Etsi Herraa silloin kun Hänet vielä löytää on mahdollista. Varkaan käytyä kaikki tekisivät varmaan rikosilmoituksen.

    • Anonyymi

      Pelastuksen, eli ikuisen elämän ehdot Jumalanvaltakunnassa, löytyvät evankeliumeista. Mutta se ei tule automaattisesti. Tietenkin täytyy ottaa vastaan Jeesuksen sovitustyö ja Jeesus Herrakseen ja pysyä Jeesuksen neuvoissa ja käskyissä, lihallisen elämänsä loppuun asti, jolloin ikuisuus alkaa.

      • Anonyymi

        Yksinkertaistetusti ilmaistuna, tulee toimia kuten evankeliumeissa uskovat / opetuslapset toimivat, kun Jeesus kutsui kutakin heistä: "Tule ja seuraa minua."

        Mitä tekivät kukin opetuslapsi? Jättivät maallisen toimintansa siihen, "nousivat ja seurasivat Häntä."

        He tietenkin näkivät Jeesuksen, Jeesus kulki ihmisenä heidän kanssaan. Mutta he kuuntelivat Häntä, pitivät Häntä Herranaan ja pyrkivät tottelemaan ja toimimaan, kuten Jeesus opetti. Jeesuksen mentyä ylös Taivaaseen, he opettivat muita Jeesuksen hengellisiä seuraajia, lähettivät opetuskirjeitä ympäri Rooman valtakuntaa nyt syntyneille seurakunnille. Ja näistä, apostolien omista kirjeistä on sittemmin koostettu Raamatun nk. Uusi Testamentti.

        Tämän päivän Jeesuksen seuraajat, eli opetuslapset lukevat etenkin näitä kirjeitä, (myös koko Pyhää Raamattua), pyrkivät elämään UT:n opetusten mukaan, kokoontuvat keskenään sekä pitävät rukouksessa jatkuvasti hengen kautta yhteyttä Jumalaan (Isään, Poikaan ja Pyhään Henkeen.) ✨


    • "Vanhurskas on elävä uskosta"

      Kun tuosta keskustelemme,
      niin oikeastaan aiheemme on
      Roomalaiskirje,
      jonka alkusanat
      päättyvät tuohon
      Habakukin kirjan lainaukseen.

      Roomalaiskirje on
      Jumalan evankeliumi,
      Hyvä Sanoma
      Jeesuksesta eli Pelastuksesta.

      "Sillä minä en häpeä
      evankeliumia;
      sillä se on
      Jumalan voima,
      itsekullekin uskovalle
      pelastukseksi.
      Sillä siinä
      Jumalan vanhurskaus
      ilmestyy uskosta uskoon,
      niinkuin kirjoitettu on:
      'Vanhurskas on elävä uskosta'"

      Tuo lause
      'Vanhurskas on elävä uskosta'
      on siis koko Roomalaiskirjeen
      avain.

      Se päättää kirjeen
      avausjakson
      eli alkulauseen ja tervehdyksen
      (Room 1:1-17).

      Roomalaiskirjeen
      seuraavan osion aihe on
      Synti ja Sovitus
      jatkuen tuosta
      aina luvun 5 loppuun asti.

      Tuo toinen osio
      selvittää meille sen,
      kuka on vanhurskas.

      Asia on niin tärkeä ymmärtää,
      että Jumala solmi lakiliiton
      Israelin kansan kanssa.

      Israel oli vihdoin
      saapumassa luvattuun maahan
      40 vuotta kestäneen
      erämaasakkokierroksen jälkeen.
      Mooses valmistelee
      kansaa astumaan
      Jumalan lupaamaan maahan.

      "onko toista suurta kansaa,
      jolla on niin vanhurskaat
      käskyt ja säädökset,
      kuin on koko tämä laki,
      jonka minä tänä päivänä teille annan"

      Vanhurskas = oikeamielinen

      Vanhurskaan vastakohta on

      Väärä = väärämielinen

      Jumala antoi Israelin kansalle
      oikeamieliset säädökset,
      jotta se osaisi elää vanhurskaasti.

      Mutta Jumala lupasi myöhemmin
      Israelin kansalle
      Uuden ja paremman liiton.

      "Katso,
      päivät tulevat,
      sanoo Herra,
      jolloin minä teen
      Israelin heimon ja Juudan heimon
      kanssa
      uuden liiton"

      Siis tämä uusi liittokin
      on Jumalan ja Israelin kansan
      välinen liitto.

      "en sellaista liittoa
      kuin se, jonka minä tein
      heidän isäinsä kanssa
      silloin,
      kun minä tartuin heidän käteensä
      ja vein heidät pois Egyptin maasta,
      ja jonka liittoni he ovat rikkoneet,
      vaikka
      minä olin ottanut heidät
      omikseni,
      sanoo Herra."

      Laki,
      joka aiemmin oli kivitauluissa,
      tultaisiin kirjoittamaan
      sydämen lihatauluihin.

      "Vaan tämä on se liitto,
      jonka minä teen
      Israelin heimon kanssa
      niiden päivien tultua,
      sanoo Herra:
      Minä panen lakini heidän sisimpäänsä
      ja kirjoitan sen heidän sydämiinsä"

      Nyt me emme lue
      kivitauluista vanhurskauden lakia.
      vaan se on kirjoitettu
      meidän sydämiimme,
      jonka Jumala on antamut
      meille uudestisyntymisessä
      ottaen pois vanhan kivisydämen.

      Meitä ei hallitse enää
      Mooseksen laki,
      jonka varjelemana
      Israel pääsi luvattuun maahan
      perustamaan valtakuntansa.

      Meitä ohjaa ja hallitsee
      täydellinen laki
      - Elämän Hengen laki
      - Vanhurskauden laki
      joka on meidän sisimmässämme.

      Eli ensimmäinen sana
      keskustelumme aiheessa
      'Vanhurskas elää uskosta'
      tarkoittaa ihmistä,
      jossa on tapahtunut
      sydämen ympärileikkaus,
      jossa Jumala on kirjoittanut
      lakinsa meidän sydämiimme.

    • Anonyymi

      Nyt tarvii Soffiina sielunhoitoa ja tämä on harvinaista, että tällaista kysyn, ei oo luottamusta nettipastoreihin, mutta Kalamos vaikuttaa syvälliseltä. Osaisin kyllä ehkä itse vastata toiselle, joka vastaavaa kysyisi, mutta haluan kuulla nk. ulkopuolisen mielipiteen, Kalamokselta. Mitä sanoo hän?

      Olen lueskellut 1. Johanneksen kirjettä, aloitan kohta 2.

      Mitä tuohon sanoisi? Puhutteli omaatuntoani niin, että sain siinä heti sielunhoitaa itsäni. Siis itsellänihän ei periaatteessa, henkeni puolesta ole mitään sitä vastaan, että muuttuisin yhtä ihanteelliseksi uskovaksi kuin mitä Johannes saarnaa. Liha on tietysti toista mieltä. Taidan olla aika lihallinen näissä hengenasioissa...

      Luther kylläkin kirjoitti jotenkin näin, että Raamatun sana ja apostolien opetukset ovat ihanne, johon pyritään, muttei kukaan kristitty voi koskaan tulla noiden ihanteiden kaltaiseksi. Tuohon siis kuuluu pyrkiä, ei saa heittäytyä liian "olen vain syntinen!"-fiiliksiin (joihin olen heittäytynyt), mutta ihminen ei omin voimin ja keinoin tuohon kuitenkaan kykene.

      Eli olemme Kristuksen tekoa. Luther kirjoittikin myös, että jos joku sinua syyttää, että mitäs olet noin huono kristitty, niin sano sille, että esitä valituksesi Herralleni, jonka tekoa olen: "Miksi, Herra, teit hänestä noin huonon kristityn?"

      Eli ongelma lienee nyt siinä, ettei Jeesus muuta minua paremmaksi.

      Järkevä kristitty kysyykin heti perään: "No, miksei sitten muuta?"

      Se, että "Voi, kelpaat kyllä Hänelle tuollaisenasi!" ei liene oikea vastaus, muutoinhan apostolien, Johanneksen kirjeetkin olisivat turhat.

      Mulla on huono omatunto. Mitä tehdä?

      Hmmm. En ole käynyt aikoihin HPE:llä. Auttaisikohan se? Nyt on joulunaika ja voisin mennä (ev.lut.) messuun, kuulisi samalla joululauluja. Olen kylläkin hengessäni HPE:llä, joka hetki.

      • Anonyymi

      • Nostit esiin
        Johanneksen ensimmäisen kirjeen
        toisen luvun.
        Itse asiassa tuo luku
        alkaa todella lohdullisesti:

        "Lapsukaiseni,
        tämän minä kirjoitan teille,
        ettette syntiä tekisi;
        mutta jos joku syntiä tekeekin,
        niin meillä on puolustaja
        Isän tykönä,
        Jeesus Kristus,
        joka on vanhurskas."

        Ja mikä parasta,
        tuo vanhurskas puolustajamme
        on itse sovitusuhri
        eli maksu meidän synneistämme.

        "Ja hän on meidän syntiemme sovitus;
        eikä ainoastaan meidän,
        vaan myös koko maailman syntien."

        Mutta sitten kolmas jae
        tuntuu ikäänkuin murentavan kaiken.

        "Ja siitä me tiedämme hänet tuntevamme,
        että pidämme hänen käskynsä."

        Eikä seuraava jae yhtään
        palauta takaisin
        luvun ensimmäisten jakeiden
        ihanuuteen.

        "Joka sanoo:
        'Minä tunnen hänet',
        eikä pidä hänen käskyjänsä,
        se on valhettelija,
        ja totuus ei ole hänessä."

        Kaksi ensimmäistä jaetta
        olivat niin ihania.
        Ja sitten kaksi seuraavaa
        tyrmäsi tuon ihanuuden.
        Tyrmäyksestä huolimatta
        luen kuitenkin vielä
        yhden virkkeen eteenpäin.

        "Mutta joka pitää hänen sanansa,
        hänessä on Jumalan rakkaus
        totisesti täydelliseksi tullut."

        Olen siis sittenkin Jumalan lapsi.
        Mutta en ole vielä täydelliseksi tullut.
        Taisit lainata Lutherilta jotain
        vastaavaa ajatusta.

        Minä olen täydellinen
        siinä määrin kuin
        Jumalan Rakkaus saa vallata minut.

        Ja tuo Jumalan Rakkaus (agape)
        on Jeesus Kristus.
        Hän on pitkämielinen, lempeä jne
        ... minä en ole.

        Kun jonkun Rakkauden teon teen,
        niin tiedän,
        että se on Hänestä eikä minusta.
        Siis minä en ole
        oikeamielinen eli vanhurskas.
        Minä olen väärämielinen.
        Mutta silti minä voin
        tehdä vanhurskauden.
        Se on Jumalan ihme.
        Hyppään esiin nostamasi luvun
        viimeiseen jakeeseen.

        "Jos tiedätte,
        että hän on vanhurskas,
        niin te ymmärrätte,
        että myös jokainen,
        joka vanhurskauden tekee,
        on hänestä syntynyt."

        Siis olemme sittenkin noita
        "lapsukaisia", jotka
        luvun ensimmäinen jae mainitsi.
        Jumalan lapsia.
        Jatkan kolmannen luvun
        ensimmäiseen jakeeseen.

        "Katsokaa,
        minkäkaltaisen rakkauden
        Isä on meille antanut,
        että meitä kutsutaan Jumalan lapsiksi,
        joita me olemmekin.
        Sentähden ei maailma tunne meitä,
        sillä se ei tunne häntä."

        Siis me tunnemme Jumalan.
        Meillä on suhde Jeesuksen kanssa.
        Ja nyt keskustelumme otsikon
        mukaisesti:
        "vanhurskas elää uskosta".

        Siis kun olemme
        syntyneet Hengestä,
        niin me elämme.
        Olimme kuolleet synteihimme.
        Mutta nyt olemmekin
        vanhurskautettuja
        eli syyttömiksi julistettuja
        ja olemme heränneet eloon.
        Ja me tiedämme olevamme Hänessä
        siitä Hengestä,
        joka meissä nyt asuu.

        "Ja siitä me tiedämme
        hänen meissä pysyvän,
        siitä Hengestä,
        jonka hän on meille antanut."

        Tuo kolmannen luvun viimeinen jae
        sinetöi siis kaiken.
        Eli Henki sotii lihaa vastaan.
        En minä.
        Jos minä alan parannella itseäni,
        niin ojasta allikkoon mennään.
        Mutta kun vaellan Hengessä,
        niin en lihan himoa täytä.
        Mutta jos kuitenkin käy niin,
        että yht'äkkiä löydän itseni allikosta,
        niin siihenkin löytyy pelastus.
        Mennään ihan kirjeen alkuriveille.

        "Mutta jos me valkeudessa vaellamme,
        niinkuin hän on valkeudessa,
        niin meillä on yhteys keskenämme,
        ja Jeesuksen Kristuksen,
        hänen Poikansa,
        veri
        puhdistaa meidät kaikesta synnistä.
        Jos sanomme,
        ettei meillä ole syntiä,
        niin me eksytämme itsemme,
        ja totuus ei ole meissä.
        Jos me tunnustamme syntimme,
        on hän uskollinen ja vanhurskas,
        niin että hän antaa meille synnit anteeksi
        ja puhdistaa meidät kaikesta vääryydestä.
        Jos sanomme,
        ettemme ole syntiä tehneet,
        niin me teemme hänet valhettelijaksi,
        ja hänen sanansa ei ole meissä."

        Isä meidän -rukous
        on valtavan hyvä rukous
        joka päivälle.
        Se kattaa kaikki tarpeemme
        myös vaelluksemme osalta.

        Jos kuitenkin on jokin asia,
        joka erityisesti painaa,
        niin sellainen on hyvä tunnustaa
        jollekin sielunhoitajalle.
        Ja tähän yhteyteen sopii
        sitten myös ehtoollinen,
        jossa Jeesuksen Kristuksen
        ruumiin ja veren osallisuus
        tulee konkreettiseksi.


      • Anonyymi
        kalamos kirjoitti:

        Nostit esiin
        Johanneksen ensimmäisen kirjeen
        toisen luvun.
        Itse asiassa tuo luku
        alkaa todella lohdullisesti:

        "Lapsukaiseni,
        tämän minä kirjoitan teille,
        ettette syntiä tekisi;
        mutta jos joku syntiä tekeekin,
        niin meillä on puolustaja
        Isän tykönä,
        Jeesus Kristus,
        joka on vanhurskas."

        Ja mikä parasta,
        tuo vanhurskas puolustajamme
        on itse sovitusuhri
        eli maksu meidän synneistämme.

        "Ja hän on meidän syntiemme sovitus;
        eikä ainoastaan meidän,
        vaan myös koko maailman syntien."

        Mutta sitten kolmas jae
        tuntuu ikäänkuin murentavan kaiken.

        "Ja siitä me tiedämme hänet tuntevamme,
        että pidämme hänen käskynsä."

        Eikä seuraava jae yhtään
        palauta takaisin
        luvun ensimmäisten jakeiden
        ihanuuteen.

        "Joka sanoo:
        'Minä tunnen hänet',
        eikä pidä hänen käskyjänsä,
        se on valhettelija,
        ja totuus ei ole hänessä."

        Kaksi ensimmäistä jaetta
        olivat niin ihania.
        Ja sitten kaksi seuraavaa
        tyrmäsi tuon ihanuuden.
        Tyrmäyksestä huolimatta
        luen kuitenkin vielä
        yhden virkkeen eteenpäin.

        "Mutta joka pitää hänen sanansa,
        hänessä on Jumalan rakkaus
        totisesti täydelliseksi tullut."

        Olen siis sittenkin Jumalan lapsi.
        Mutta en ole vielä täydelliseksi tullut.
        Taisit lainata Lutherilta jotain
        vastaavaa ajatusta.

        Minä olen täydellinen
        siinä määrin kuin
        Jumalan Rakkaus saa vallata minut.

        Ja tuo Jumalan Rakkaus (agape)
        on Jeesus Kristus.
        Hän on pitkämielinen, lempeä jne
        ... minä en ole.

        Kun jonkun Rakkauden teon teen,
        niin tiedän,
        että se on Hänestä eikä minusta.
        Siis minä en ole
        oikeamielinen eli vanhurskas.
        Minä olen väärämielinen.
        Mutta silti minä voin
        tehdä vanhurskauden.
        Se on Jumalan ihme.
        Hyppään esiin nostamasi luvun
        viimeiseen jakeeseen.

        "Jos tiedätte,
        että hän on vanhurskas,
        niin te ymmärrätte,
        että myös jokainen,
        joka vanhurskauden tekee,
        on hänestä syntynyt."

        Siis olemme sittenkin noita
        "lapsukaisia", jotka
        luvun ensimmäinen jae mainitsi.
        Jumalan lapsia.
        Jatkan kolmannen luvun
        ensimmäiseen jakeeseen.

        "Katsokaa,
        minkäkaltaisen rakkauden
        Isä on meille antanut,
        että meitä kutsutaan Jumalan lapsiksi,
        joita me olemmekin.
        Sentähden ei maailma tunne meitä,
        sillä se ei tunne häntä."

        Siis me tunnemme Jumalan.
        Meillä on suhde Jeesuksen kanssa.
        Ja nyt keskustelumme otsikon
        mukaisesti:
        "vanhurskas elää uskosta".

        Siis kun olemme
        syntyneet Hengestä,
        niin me elämme.
        Olimme kuolleet synteihimme.
        Mutta nyt olemmekin
        vanhurskautettuja
        eli syyttömiksi julistettuja
        ja olemme heränneet eloon.
        Ja me tiedämme olevamme Hänessä
        siitä Hengestä,
        joka meissä nyt asuu.

        "Ja siitä me tiedämme
        hänen meissä pysyvän,
        siitä Hengestä,
        jonka hän on meille antanut."

        Tuo kolmannen luvun viimeinen jae
        sinetöi siis kaiken.
        Eli Henki sotii lihaa vastaan.
        En minä.
        Jos minä alan parannella itseäni,
        niin ojasta allikkoon mennään.
        Mutta kun vaellan Hengessä,
        niin en lihan himoa täytä.
        Mutta jos kuitenkin käy niin,
        että yht'äkkiä löydän itseni allikosta,
        niin siihenkin löytyy pelastus.
        Mennään ihan kirjeen alkuriveille.

        "Mutta jos me valkeudessa vaellamme,
        niinkuin hän on valkeudessa,
        niin meillä on yhteys keskenämme,
        ja Jeesuksen Kristuksen,
        hänen Poikansa,
        veri
        puhdistaa meidät kaikesta synnistä.
        Jos sanomme,
        ettei meillä ole syntiä,
        niin me eksytämme itsemme,
        ja totuus ei ole meissä.
        Jos me tunnustamme syntimme,
        on hän uskollinen ja vanhurskas,
        niin että hän antaa meille synnit anteeksi
        ja puhdistaa meidät kaikesta vääryydestä.
        Jos sanomme,
        ettemme ole syntiä tehneet,
        niin me teemme hänet valhettelijaksi,
        ja hänen sanansa ei ole meissä."

        Isä meidän -rukous
        on valtavan hyvä rukous
        joka päivälle.
        Se kattaa kaikki tarpeemme
        myös vaelluksemme osalta.

        Jos kuitenkin on jokin asia,
        joka erityisesti painaa,
        niin sellainen on hyvä tunnustaa
        jollekin sielunhoitajalle.
        Ja tähän yhteyteen sopii
        sitten myös ehtoollinen,
        jossa Jeesuksen Kristuksen
        ruumiin ja veren osallisuus
        tulee konkreettiseksi.

        Kiitos. ✨

        Tuo oli hyvin sanottu: "Henki sotii lihaa vastaan. En minä."
        Siis: Pyhä Henki, minussa, käy tuota sotaa.
        *


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos. ✨

        Tuo oli hyvin sanottu: "Henki sotii lihaa vastaan. En minä."
        Siis: Pyhä Henki, minussa, käy tuota sotaa.
        *

        Tuo luku alkoi siis näin.

        "Lapsukaiseni,
        tämän minä kirjoitan teille,
        ettette syntiä tekisi;
        mutta jos joku syntiä tekeekin,
        niin meillä on puolustaja
        Isän tykönä,
        Jeesus Kristus,
        joka on vanhurskas.
        Ja hän on meidän syntiemme sovitus;
        eikä ainoastaan meidän,
        vaan myös koko maailman syntien."

        Vain armo voi vapauttaa
        tuomiosta ja syntikahleista.
        Laki ei koskaan voi sitä tehdä.

        Siis armo on aktiivinen tekijä.
        Me elämme Jumalan armosta.
        Ja armo myös vapauttaa kahleista.

        Jeesus täytti lain.
        Lain vaatima tuomio meille
        on jo kärsitty.
        Samalla Jeesus kertakaikkiaan
        kuoli pois synnistä.
        Paavalin kirjeestä Korinttolaisille:

        "Yksi on kuollut kaikkien puolesta,
        siispä kaikki ovat kuolleet."

        Siis Jeesuksen kuolemassa
        minäkin olen kuollut.

        Siksi meidänkin tulee
        kirjaimellisesti kääntäen
        lukea/laskea itsemme
        kuolleiksi synnille.

        Lainaan nyt useampaa käännöstä,
        jotta (Room 6:10-11) tulisi
        varmuudella ymmärretyksi.

        Raamattu kansalle:

        "Sillä minkä hän kuoli,
        sen hän
        kertakaikkisesti kuoli synnille,
        mutta minkä hän elää,
        sen hän elää Jumalalle.
        Samoin
        pitäkää tekin itseänne synnille kuolleina
        mutta Jumalalle elävinä
        Kristuksessa Jeesuksessa."

        Aapeli Saarisalo:

        "Sillä minkä kuoli,
        sen kerta kaikkiaan kuoli synnille;
        mutta minkä elää,
        sen elää Jumalalle.
        Niin tekin pitäkää totena,
        että olette synnille kuolleet,
        mutta elätte Jumalalle
        Kristuksessa Jeesuksessa."

        Kirkkoraamattu 1992:

        "Kun Kristus kuoli,
        hän kertakaikkisesti
        kuoli eroon synnistä.
        Kun hän nyt elää,
        hän elää Jumalalle.
        Ajatelkaa tekin samoin itsestänne:
        te olette kuolleet pois synnistä
        ja elätte Jumalalle
        Kristuksessa Jeesuksessa."

        Tämä asia on siis numero yksi.
        Lähtökohta on se,
        että me olemme
        kuolleet synnille.

        Siis meille uskoville
        eli Jeesuksen omille
        Paavali sanoo kirjeissään yhä uudestaan,
        että me olemme jo kuolleet synnille.

        Ja juuri sen uuden elämän tähden,
        mikä meillä nyt on Kristuksessa,
        me voimme kuolettaa jotakin.

        "Sillä te olette kuolleet
        ja teidän elämänne
        on kätkettynä
        Kristuksen kanssa Jumalassa;
        kun Kristus,
        meidän elämämme,
        ilmestyy,
        silloin tekin hänen kanssaan
        ilmestytte kirkkaudessa.
        Kuolettakaa siis maalliset jäsenenne:
        haureus, saastaisuus, kiihko,
        paha himo ja ..."

        Raamattu ei missään sano,
        että me kuolemme synnille.

        Raamattu sanoo,
        että me olemme kuolleet synnille.

        Ja perusteena Raamattu esittää sen,
        että Jeesus
        kertakaikkiaan kuoli synnille.

        Kun me käännymme,
        niin me tulemme
        osallisiksi tuosta Jeesuksen kuolemasta,
        jossa Hän kuoli synnille.

        Siis Jeesuksen kuoleman tähden,
        meidän tulee pitää totena sitä,
        että me olemme kuolleet synnille
        eli kirjaimellisesti kääntäen
        lukea/laskea itsemme
        synnille kuolleiksi.

        Meidät on siis
        upotettu Jeesukseen,
        joka kuoli synnille
        2000 vuotta sitten.
        Ja tämän tähden,
        että me olemme
        Jeesuksessa
        synnille kuolleet,
        me voimme kuolettaa
        'maalliset jäsenemme'
        'kuoleman ruumiissamme'.

        Eli keskustelun otsikon mukaisesti
        me olemme vanhurskaita.
        Ja me olemme sitä
        yksin Jeesuksen tähden.

        Me olemme myöskin eläviä
        yksin Hänen tähtensä,
        joka on meidän Elämämme.

        Ja nyt tästä eteenpäin
        me elämme uskossa,
        jonka kantava voima
        alusta loppuun saakka
        on Jeesus Kristus.
        Siis elämme
        Jumalan Pojan uskossa.

        "Vanhurskas elää uskosta"


    • Anonyymi

      Matteuksen evankeliumissa Jeesus on täydellinen juutalaisuskoinen ihminen.

      "Se tarkoittaa sitä, että vanhurskas saa elää, jos hän uskollisesti noudattaa Jumalan käskyjä."
      Täydellinen diktaattorilause. Itserakas Jumala suosii vain kumartajiaan. Ihmiseltä viedään tällä teesillä itsetunto ja normaali ajattelukyky.

      • Anonyymi

        Jeesus oli ja On Yksi Pyhä Kolmiyhteinen Jumala.
        Herra Sebaot.
        *


      • Jumala käskee tekemään parannuksen tupakan polttamisesta, viinan juonnista, miksi? Koska siten ihana Jumalan antama lahja Elämä kestää pidempään ja on kivempaa... Voin paremmin.


      • Anonyymi
        auroraboreallis kirjoitti:

        Jumala käskee tekemään parannuksen tupakan polttamisesta, viinan juonnista, miksi? Koska siten ihana Jumalan antama lahja Elämä kestää pidempään ja on kivempaa... Voin paremmin.

        Ajattelepa asiaa, kun poltat röökiä: siinä loikoilet sinä, Herran uusi temppeli, mutta mitä kumman suitsutusta tulee suustasi ja nenästäsi? Likaisen harmaata, paksua savua...

        Katsele sitä savua oikein tarkkaan... Katso varissutta tuhkaa, ehkä tupakan polttamia reikiä vaatteissasi ja kaunilla liinoillasi... Savun kellertämiä seiniäsi. Kuuntele yskähdyksiäsi, katso kellertäviä sormiasi... Sinä ja Sinun kotisi.

        Olet kuitenkin hengeltäsi jo puhdas. Mutta siivousta voisi jatkaa jo näihin ulkoisiinkin...

        Se tupakan vieroitus kestää n. 1 viikon ja on melkoinen sisunnäyte. Apteekista saa auttavia tuotteita. Sekä ehkä esitteitä koskien mm. keuhkoahtaumatautia. Siihen kuoleminen on tupakoitsijoilla kuulemma yleisempää kuin keuhkosyöpään kuoleminen ja on kuulemma kamala: ihminen tukehtuu kuoliaaksi. Keuhkosyöpä taas on ehkä kaikkein kivuliain sisätautikuolema. Olen viereltä nähnyt tämänkin.

        Jos lopetat polttamisen, sinun on jätettävä myös tupakoivat tuttavasi, jottet heikkona hetkenä sorru. Uskovan on toimiteltava monia asioita, lähtiessään nk. seuraamaan Jeesusta. Susta on jo tullut opetuslapsi! Tiedä vaikka tulisi vielä "apostolikin"!

        Nikotiiniriippuvuus on riippuvuusasteeltaan verrannollinen heroiiniriippuvuuteen, eli vaikea asia ratkaistavaksi. Vieroitustuskaa ei kannata (useita kertoja) turhaan kärsiä, vaan jos todella on tosissaan aikomus lopettaa.

        Mieti tätä.
        Ei mulla muuta. 🙂


    Ketjusta on poistettu 20 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      69
      1295
    2. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1207
    3. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      113
      1135
    4. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      73
      1070
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      52
      821
    6. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      74
      736
    7. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      682
    8. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      41
      661
    9. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      362
      659
    10. S on minun etunimen kolmas kirjain.

      Mikä sinun etunimen kolmas kirjain on?
      Ikävä
      53
      646
    Aihe