Mainoksen uhri ehkäpä, mutta sellaisen jo hankkineet ovat kovasti ylistäneet laitteen ansioita, sekä ruuanlaiton helppoudessa että aterioiden maussa ja koostumuksessa ja jotkut ovat vielä olleet sitä mieltäkin että aparaatti säästää sähköä.
Pitkään olen niitä ihaillut mainoksissa ja nyt vihdoin kun mies kysyi josko haluaisin sellaisen joululahjaksi niin suostuin. Eilen oli laitettu liikkeessä pakettiin ja tänään lähtee, saan sen ehkä tänään tai huomenna.
Kysyin tyttäreltä olisiko tuollainen friteeringuuni jotain hänelle, niin sanoi että ei ainakaan joululahjaksi! Nuorempi sukupolvi ei osaa arvostaa käytännön joululahjoja, vaan joululahjojen on oltava henkilökohtaisia ja kodinkojeit ei katsota enää niiksi,
Ostimme siis 12-litraisen rasvakeittimen, joka toimii kuumailmakierrolla, ei juuri tarvitse mitään öljyä tai rasvaa ja jossa on jopa rotisserie.
Kerrotteko te joilla on jo tämä laite miten ruoka on onnistunut siinä ja parhaat reseptinne?
Rasvakeitin tai kuumailmakeitin debyteeraa keittiössäni lähipäivinä
60
1696
Vastaukset
- Anonyymi
Et ehkä tunne Kapea joka on Suomen tv:n käytännön kokki niin hän on salamainostaja eli työntää pönttökokeille ilmeisesti lahjaksi mukalaitteita
joilla nämä tekeävät hänen kanssa mukaruokaa en seuraa kuin joskus koska puhuu länsimurretta niin murteen takia saa vielä selvää
kerran siellä oli mielestäni tällainen jollain pöntökokeilla miksi kolmensadan laitteen kannattaa tilata postimyynnistä
https://www.gigantti.fi/product/kodin-tuotteet/keittion-pienkoneet/friteerauskeittimet-ja-airfryer-laitteet/154108/philips-airfryer-xxl-premium-kiertoilmakypsennin-hd986790En tunne Kapeaa enkä Leveää enkä edes katsele ruuanlaitto-ohjelmia vaikka niitä tulee tuutin täydeltä joka ilta.
Ei minun air fryer/kuumailmakeitin noinpaljoa maksanut, halvemmallakin saa, Omani maksoi vain 1200 kruunua ja halvemmalla saa esim. Lidlin keskiaukiolta halpamerkkiä alle 500 kr. mutta en osta sieltä mitään koneita kun ne menee rikki ja jos takuu on voimassa saa uuden samanlaisen joka myös menee rikki ja varaosia niihin ei saa mistään maasta.
Länsimurteista ei tahdo saa mitään selvää sen enempää kuin savolaxistakaan jos oikein murteella puhutaan. Manse en selvää kieltä. "Mees Veltto nyt paikalles istuun siitä"- Anonyymi
Oli jokunen vuosi sitten joulun alla kovasti mainostettuja "terveellisinä". Sittemmin niille taisi käydä kuin leipäkoneille. Pölyyttymään jäivät tai nettikirppiksille myyntiin.
Oli artikkeli hiljattain naistenlehdessä. Tutkimuspohjasta ei tietoa. - Anonyymi
Ruuanlaittokapineiden valmistajat saavat ilmaista mainosta ja myynnin lisäystä,
kun kokit mainostavat niitä ohjelmissaan. Luultavasti kokkikin hyötyy.
- Anonyymi
Desimaalien aikaan oli alkioita mutta nykyään digimaalius pyrkii valtaamaan mielen
https://allin1digitalcontent.com/FI/2141463484?trackid=105174369&gclid=EAIaIQobChMIgvKNppvl8wIVjLOaCh2XcwrlEAEYASAAEgIAU_D_BwE&sii=4599&sik=fi-ryvu&soi=6791&kv_variation=A&cderu=def50200295941965417982b0cb9763a994d0de538c8fe914d98835280a59fdeab758cda4fa0901c1521db206ecf0c96df758f0526494387fc4350a071e0c73dc618e464a74ec0db6de217c5779943f15a706b5b4c7e5c94870a3da8cfe88765bac807107cbf904984d351e9c24267f68607&subid=GiSiOtrCxftiloqa&t5=1&t3=|1
Melko helppoa liiankin kanssa Ostin joku vuosi sitten Lidlistä rasvakeittimen. Sinne menee 3 l paistoöljyä. Pari kesää se oli in, sittemmin into on laantunut. Muistaakseni 70-vuotispävilläni on keitintä viimeksi käytetty. En ole uusien hittikoneiden perään, yleiskonekin on 1970-luvulta ammattikäyttöön tehty ja ajaa asiansa. Lihamylly syntymäkodin perintöä, toimii.
Esikoinen lähetti kuvia ostamastaan retkikeittimestä, no, he vaeltelevat paljon, joten kiva lie kahvit kiehauttaa luonnon helmassa.Tää air fryer on ehkä eri tekniikalla toimiva, kun siihen ei tarvi juuri mitään öljyä ja se muistuttaa ainakin kuvassa enemmän mini-kuumailmauunia.
Mun ystävätät osti Lidlistä teflonilla päällystetyn joka ei tarvi varsinaisesti rasvaa ollenkaan.- Anonyymi
Paloma01 kirjoitti:
Tää air fryer on ehkä eri tekniikalla toimiva, kun siihen ei tarvi juuri mitään öljyä ja se muistuttaa ainakin kuvassa enemmän mini-kuumailmauunia.
Mun ystävätät osti Lidlistä teflonilla päällystetyn joka ei tarvi varsinaisesti rasvaa ollenkaan.Ostin runsas vuosi sitten Air Fryerin (en mitään kallista merkkilaitetta), enkä odottanut mitää valtavaa parannusta ruuanlaittoon. Laitehan on käytännössä vaan pieni kiertoilmauuni, joskin tuhlaa sähköä suhteellisesti enemmän kuin kiertoilmauuni. Kiertoilmauunissa sama ilma kiertää uunissa ja lämpöä karkaa vähän. AirFryerissä kuuma ilma puhalletaan ulos ja otetaan uutta ilmaa tilalle, joten sähkön kulutus on suhteessa suurempaa. Ainoa ero on siinä että AirFryerissä on pienempi ilmatila (enemmän tai vähemmän rakenteesta riippuen).
Ruuanlaitto on siis samanlaista kuin kiertoilmauunissa, mutta AirFryer pienemmän kokonsa vuoksi soveltuu paremmin pieneten ruokamäärien lämmittämiseen ja kypsentämiseen. Itse olen vain lämmittänyt valmiita ruokia, olen todennut että tulee taloudellisemmaksi valmistaa ruuat esimerkiksi [kiertoilma]uunissa.
Ranskikset tuolla AirFryerillä saa näppärästi, mutta ne eivät tule yhtä hyvän makuisiksi kuin oikeassa uppopaistossa. Minulla on pieni uppopaistoallas joka vastaa mm. hampurilaispaikkojen ranskispatoja, mutta vaan pienempi ja maku on aivan omansa.
- Anonyymi
Minulla on laadukas kiertoilmauuni - mihin ihmeeseen tarvitsisi air fryer-kaapintäytettä.
- Anonyymi
Juu jos on kiertoilmauuni silloin airfryer tarpeeton. Mutta meillä ei ole, eli käyttöä on ajoittain. Ranskalaiset esim tulee rapeat ja hyvät on siinä sellainen juttu ettei siihen ihmeitä mahdu kerrallaan.
Kyllä ilman tuotakin pärjää onpahan jotakin vaihtelua. Minulla on myös kiertoilmauuni, mutta tätä air fryeria väitetään nopeammaksi ja tehokkaammaksi samalla kun se käyttää vähemmän sähköä.
Anonyymi kirjoitti:
Juu jos on kiertoilmauuni silloin airfryer tarpeeton. Mutta meillä ei ole, eli käyttöä on ajoittain. Ranskalaiset esim tulee rapeat ja hyvät on siinä sellainen juttu ettei siihen ihmeitä mahdu kerrallaan.
Kyllä ilman tuotakin pärjää onpahan jotakin vaihtelua.Minulla on uunissa jotain häikkää ollut jo pitkään, kuumailma toimii hyvin, mutta ylälämpö nousee tosi hitaasti, voi olla joku vastusjuttu. Arvelin air fryerin valmistavan juuri ranskikset joita meillä tehdään aika usein nopeasti, nyt menee hyvinkin 40 minuuttia siitä kun uuni on ensin lämmennyt parikymmentä minuuttia. Hellani on melko uusi mutta takuuaika on je mennyt umpeen ja ajattelin että voisin käyttää sitä vain lähinnä pitkiä paistoaikoja vaativiin juttuihin.
- Anonyymi
Paloma01 kirjoitti:
Minulla on uunissa jotain häikkää ollut jo pitkään, kuumailma toimii hyvin, mutta ylälämpö nousee tosi hitaasti, voi olla joku vastusjuttu. Arvelin air fryerin valmistavan juuri ranskikset joita meillä tehdään aika usein nopeasti, nyt menee hyvinkin 40 minuuttia siitä kun uuni on ensin lämmennyt parikymmentä minuuttia. Hellani on melko uusi mutta takuuaika on je mennyt umpeen ja ajattelin että voisin käyttää sitä vain lähinnä pitkiä paistoaikoja vaativiin juttuihin.
Kahdelle airfryerissä ranskikset n: 12-14 minsaa. Ei esilämmityksiä, jäiset ranskikset sinne vaan. Eli hyvinkin säästää sähköä,,mutta se peseminen taas tulee tilalle.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kahdelle airfryerissä ranskikset n: 12-14 minsaa. Ei esilämmityksiä, jäiset ranskikset sinne vaan. Eli hyvinkin säästää sähköä,,mutta se peseminen taas tulee tilalle.
Siis huomattakoon että AiFryeriin mahtuu vain pieniä määriä ruokaa, tuollainen pari ranskisannosta on maksimi jotta ne tulee rapeiksi.
Sähkönsäästö tulee siitä ettei tarvita käytännössä esilämmitystä verrattuna kiertoilmauuniin, vaan kypsennys voidaan aloittaa heti. Sähköteho on kyllä aika suuri, omassani 1400 W, mutta termostaatti katkoo sitä tarpeen mukaan. Anonyymi kirjoitti:
Siis huomattakoon että AiFryeriin mahtuu vain pieniä määriä ruokaa, tuollainen pari ranskisannosta on maksimi jotta ne tulee rapeiksi.
Sähkönsäästö tulee siitä ettei tarvita käytännössä esilämmitystä verrattuna kiertoilmauuniin, vaan kypsennys voidaan aloittaa heti. Sähköteho on kyllä aika suuri, omassani 1400 W, mutta termostaatti katkoo sitä tarpeen mukaan.Tämä on 12 litran air fryer, joten uskoisinmeidän kolmen sapuskat siihen mahtuvan
Ystävättäreni osti 4,5 litran ja siihen mahtuu kahden ihmisen ranskikset. Tässä on myös rotisserie, jossa voi grillata vartaita.
https://www.netonnet.se/art/hem-fritid/koksmaskiner/fritos/andersson-afr-3-1/1017883.9424/Paloma01 kirjoitti:
Tämä on 12 litran air fryer, joten uskoisinmeidän kolmen sapuskat siihen mahtuvan
Ystävättäreni osti 4,5 litran ja siihen mahtuu kahden ihmisen ranskikset. Tässä on myös rotisserie, jossa voi grillata vartaita.
https://www.netonnet.se/art/hem-fritid/koksmaskiner/fritos/andersson-afr-3-1/1017883.9424/1800W on teho.
Minullakin kiertoilmauuni on ahkerassa monipuolisessa käytössä enkä muutenkaan halua harvoin käytettäviä vempaimia kaappeihin, saati työpöydille lojumaan. Leipäkoneella oli jonkin verran käyttöä asten ollessa kotona, tein sillä pari kertaa pitsataikinaakin , sitten siitä oli iloa isolle turvapaikanhakijaperheelle. Joskus talvi-iltoina otetaan fondue-pata esiin, kun on ystäviä kylässä, sulatettuun juustoon kastetaan vihanneksia ja leivänpaloja, aikanaan siinä kuumassa öljyssä myös ohuita lihaviipaleita kypsytettiin vartaiden päässä. Vohvelirautaakaan en muista enää juuri koskaan, saisihan silläkin pohjia suolaisille ja makeille herkuille.
Kovaa rasvaa koetan vältellä ruuanlaitossa, voita kuluu todella vähän, lähinnä muikunpaistoon. Koska syömme paljon kalaa, ja olen opetellut uusia kevyitä tapoja valmistaa, ja vaihtelukin tekee hyvää, kesällä paljon grillissä, muurikkapannulla ja nuotiollakin. Suosin annosnyyttejä, joissa folioon laitetaan ensin erilaisia kasvissuikaleita, yrttejä ja päällimmäiseksi kalafilee tai -paloja, vielä hiukan hyvää öljyä tai tuorejuustoa, vihersilppua runsaalla kädellä. Sama toimii uunissa ja paistinpannullakin, joissa käytän usein erityistä paistopaperia, joka suojaa valmistusastioita ja mahdollistaa rasvan minimoinnin. Leivinpaperikin sopii tietysti uuniin. Kun ostan ohuempia kalafileitä tai saan onkiahvenista, saatan keittää sitruunalla , pippurilla ja muilla mieleisillä maustetun liemen, jonka kaadan fileiden päälle. Tämä jäähtyvän liemen menetelmä sopii kyllä vaikka lohipaloille, vaikutusaika vaan kalan paksuuden mukaan. Kalat voi jättää myös maustumaan liemeen pidemmäksi aikaa ja syödä myöhemmin kylminä, esimerkiksi silakkafileille toimii. Ohjetta voi juhlistaa valkoviinilisäyksellä sitruunan tai etikan sijaan. Minulla on äidin perintönä ovaalin muotoinen kalakattila, jossa voi keittää kokonaisen kuhan tai hauen. Puisevana pidetty saa maukkaasta liemestä ytyä ja siitä voi valmistaa vanhanajan kananmunakastikkeen.
Olen tietoinen, että täällä on gourmet-tason kokkaajia ja toisaalta ruokaohjeiden inhoajia, mutta sivuuttaa aina voi.
Olen itsekin vastaanottavainen ruokatarinoille ja -ohjeille. Laitoin nyt kerralla vähän useamman kalaruuan, kun vauhtiin pääsin.Olen myös kalaruokien ystävä ja kopioinkin tuosta omiin muistiinpanoihini noita sinun, Ramoona, kalaruoka-ohjeitasi ja valmistustekniikkaa.
Sini-Sirkulta taltioin peruunasalaattiohjeen ja jos muistat Optimisti-Orvokin, niin hän antoi reseptin erinomaiselle yleispuhdistusaineelle :)
Tämäkin päivä putkessa, makoilen ja sulattelen päivän pääateriaa.
Sienitäytteisiä Tortelloneja ja bataattilaatikkoa. Salaattia, tomaattia, paprikaa ja sipulirenkaita.
Nopea ruoka, lämmitin mikrossa juustokermaa jota lisättiin tortilloneiden ja mozzarellajuuston päälle.
Valmistan nykyisin kastikkeet pääsääntöisesti maustetuista ruokakermoista.
Ruoka mikä ihana tekosyy nautinnoille ; ))Meillä tulee tänään poronkäristystä karpalohyytelön kera. Perunamuussia ja salaattia tai jotain vihanneksia.
Yläkerran vierashuoneen maalaaminen on nyt valmis, huomenna aloitamme tapetoinnin, Seinät tumman vihreät, murrettu väri, kaksi seinää ruusutarhatapettia. Sitten vielä lattia uusiksi niin saan talveksi oman lukunurkkauksen, jossa viihtyy. Pari kirjahyllyä, tv ja tietokone, niin voin kirjoittaa yläkerrassa tai käpristyä sohvannurkkaan kirja kädessä.
- Anonyymi
Paloma01 kirjoitti:
Yläkerran vierashuoneen maalaaminen on nyt valmis, huomenna aloitamme tapetoinnin, Seinät tumman vihreät, murrettu väri, kaksi seinää ruusutarhatapettia. Sitten vielä lattia uusiksi niin saan talveksi oman lukunurkkauksen, jossa viihtyy. Pari kirjahyllyä, tv ja tietokone, niin voin kirjoittaa yläkerrassa tai käpristyä sohvannurkkaan kirja kädessä.
Kuka teillä on tapettimestarina?
Siinä oltava tarkkana kohdistusten kanssa, tai tulee sutta. Anonyymi kirjoitti:
Kuka teillä on tapettimestarina?
Siinä oltava tarkkana kohdistusten kanssa, tai tulee sutta.En ainakaan minä. En ole koskaan tapetoinut aikaisemmin. Miehellä on kokemusta, mutta hänkin oli huolissaan tuleeko siitä hyvä. Ellei, niin meillä on kokonainen purkki maalia jäljellä :)
- Anonyymi
Paloma01 kirjoitti:
En ainakaan minä. En ole koskaan tapetoinut aikaisemmin. Miehellä on kokemusta, mutta hänkin oli huolissaan tuleeko siitä hyvä. Ellei, niin meillä on kokonainen purkki maalia jäljellä :)
Ei se nyt insinöörityötä ole, olen tapetoinut ystävättäreni kanssa ja hänen ohjeistuksella esikoiseni eka kämpän. Jänskä kaikki mun läheiset naisystävät ovat päteviä miesten töissä 😊 kuten itsekin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei se nyt insinöörityötä ole, olen tapetoinut ystävättäreni kanssa ja hänen ohjeistuksella esikoiseni eka kämpän. Jänskä kaikki mun läheiset naisystävät ovat päteviä miesten töissä 😊 kuten itsekin.
Tapetointi naisten hommaa muutenkin. Ei sovi miesten työksi.
Anonyymi kirjoitti:
Tapetointi naisten hommaa muutenkin. Ei sovi miesten työksi.
Miten niinnaisten työ? Se on naisten työ silloin kun miehiä ei ole talossa. Meillä miehet ylettävät paremmin kuin minä.
- Anonyymi
riippuu koosta, saahan sillä yhdelle ihmiselle jotai väsättyä kun jaksaa odotella
nj - Anonyymi
En edes mieti. Yksin asuvana ruoka kaupasta ostan sydän merkillä varustetut ruuat ymm. Ei kinosta ruuan teko. Oneksi olkoon nille joita viellä yksin asuvana kinostaa.
Minä varmaan söisin pelkkää voileipää ja hedelmiä, puuroa ja jugurtteja jos asuisin yksin, Paitsi silloin kun lapset tulevat kylään. Vuosia sitten kun olin vielä mukana työelämässä söin koululla lämpimän ruuan ja kuittasin iltaruuan usein juuri voileivällä, jugurtilla, hedelmällä.
Olen kyllä ollut aina kiinnostunut kokeilemaan uusia reseptejä, mutta yksineläjälle ei se ole oikein mielekästä ja motivaatio puuttuu.- Anonyymi
Ruokien valmistaminen oikeasti mielenkiintoista ja jopa luovaa puuhaa!
Pidän, vaikka mies olenkin.
Vaimo usein viikonloppuna tekee sapuskat. Eli vaihtelua siihenkin mahdollista saada. - Anonyymi
Paloma01 kirjoitti:
Minä varmaan söisin pelkkää voileipää ja hedelmiä, puuroa ja jugurtteja jos asuisin yksin, Paitsi silloin kun lapset tulevat kylään. Vuosia sitten kun olin vielä mukana työelämässä söin koululla lämpimän ruuan ja kuittasin iltaruuan usein juuri voileivällä, jugurtilla, hedelmällä.
Olen kyllä ollut aina kiinnostunut kokeilemaan uusia reseptejä, mutta yksineläjälle ei se ole oikein mielekästä ja motivaatio puuttuu.Uhraudut siis miehen takia vääntämään niitä valtavia rasvaisia suolaisia brunsseja ja monen lajin päivällisiä, vaikka et itse välitä? Hyvin tulen toimeen yhdellä lämpimällä ruualla jos on muuten tarvittavat ravinto aineet. Puuro on lämmintä, se riittää. Leivän päällä voi olla kinkkua ja juustoa. Niin minä syön, lisäksi maitotuoteita, paljon hedelmiä, kurkkua ja tomaattia. Voin mainiosti ja verikokeet on hyvät ja pysyn hoikkana. Olen jo vähän yli 80.
Anonyymi kirjoitti:
Uhraudut siis miehen takia vääntämään niitä valtavia rasvaisia suolaisia brunsseja ja monen lajin päivällisiä, vaikka et itse välitä? Hyvin tulen toimeen yhdellä lämpimällä ruualla jos on muuten tarvittavat ravinto aineet. Puuro on lämmintä, se riittää. Leivän päällä voi olla kinkkua ja juustoa. Niin minä syön, lisäksi maitotuoteita, paljon hedelmiä, kurkkua ja tomaattia. Voin mainiosti ja verikokeet on hyvät ja pysyn hoikkana. Olen jo vähän yli 80.
En koe sitä uhrautumiseksi millään tapaa. Minusta on vain mukavaa kun joku arvostaa ruuanlaittoani ja on kiitollinen aterioista joita hänelle valmistan. Nyt tosin viimeiset kuusi vuotta perheeseen ovat kuuluneet ensin oma aikuispoikani, nyt hänen poikansa.
Olisin vain liian laiska enkä malttaisi laittaa lämmintä ruokaa niin usein ainakaan jos olisin yksin.
- Anonyymi
Tää on tätä kulutushysteriaa. Jokaiselle sapuskalle pitää olla oma kone.
Voiko kaurapuuron vielä keittää tavallisessa kattilassa?
itselleni keittiön tärkein työväline on hyvät ja terävät veitset.
Keittiön tasoilla on vain kahvinkeitin ja oliiviöljypullo ja hyvin tullaan toimeen.- Anonyymi
Kyllä se puuro on helpompi tehdä haudutuskattilassa ja kai sinä paistinpannun tarviit. Samaa mieltä, ainakin tuo rasvakeitin on turhakkeitten turhake, Varsinkin kun upporasvassa paistaminen on terveysriski. Mutta näköjään jossain huushollissa ukko määrää, mitä ruokia akan pitää hänelle tehdä.
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä se puuro on helpompi tehdä haudutuskattilassa ja kai sinä paistinpannun tarviit. Samaa mieltä, ainakin tuo rasvakeitin on turhakkeitten turhake, Varsinkin kun upporasvassa paistaminen on terveysriski. Mutta näköjään jossain huushollissa ukko määrää, mitä ruokia akan pitää hänelle tehdä.
Joo, minähän tässä elän nyrkin ja hellan välissä....
tässä perheessä on työnjako silleen että minä ostan ruuat ja mies kantaa kassit autoon. Minä suunnittelen ja valmistan ruuat, miehet auttavat tiskikoneen täyttämisessä ja pöydän korjaamisessa. Miehet hoitavat roskat ja kierrätyksen. Minä istun tietokoneen ääressä ja blogaan.
Totta kai otan huomioon ei ainoastaan miehen vaan myös pojan mieltymykset ruuan suhteen. Perinneruuat on kova sana; kaalilaatikko, silakkapihvit, makkarakeitto, poronkäristys, hernerokka. Poika söisi puhvelia, kalkkarokäärmettä antilooppia ja villisikaa, mutta saa sitten syödä näitä eksoottisia ruokiaan kun on oma huusholli ja laittaa itse ruokansa. Nyt eksotiikka koostuu lähinnä tex-mex ja latinoruokasovellutuksista, aasialaisesta (thai)keittiöstä ja etelä-eurooppalaisesta keittiöstä.
Pidän vaihtelusta ruuanlaitossa ja vaikka itse olen lähes lopettanut lämpimien liharuokien syömisen (diabeteslääkitykseni on sen aiheuttanut) niin miksi kieltäisin muilta sen nautinnon, minkä hyvinlaitettu ja maukas ruoka aiheuttaa?- Anonyymi
Paloma01 kirjoitti:
Joo, minähän tässä elän nyrkin ja hellan välissä....
tässä perheessä on työnjako silleen että minä ostan ruuat ja mies kantaa kassit autoon. Minä suunnittelen ja valmistan ruuat, miehet auttavat tiskikoneen täyttämisessä ja pöydän korjaamisessa. Miehet hoitavat roskat ja kierrätyksen. Minä istun tietokoneen ääressä ja blogaan.
Totta kai otan huomioon ei ainoastaan miehen vaan myös pojan mieltymykset ruuan suhteen. Perinneruuat on kova sana; kaalilaatikko, silakkapihvit, makkarakeitto, poronkäristys, hernerokka. Poika söisi puhvelia, kalkkarokäärmettä antilooppia ja villisikaa, mutta saa sitten syödä näitä eksoottisia ruokiaan kun on oma huusholli ja laittaa itse ruokansa. Nyt eksotiikka koostuu lähinnä tex-mex ja latinoruokasovellutuksista, aasialaisesta (thai)keittiöstä ja etelä-eurooppalaisesta keittiöstä.
Pidän vaihtelusta ruuanlaitossa ja vaikka itse olen lähes lopettanut lämpimien liharuokien syömisen (diabeteslääkitykseni on sen aiheuttanut) niin miksi kieltäisin muilta sen nautinnon, minkä hyvinlaitettu ja maukas ruoka aiheuttaa?Varmaan tämä "nuorukainen" on opiskelemassa hyväpalkkaiselle alalle, kun kalkkaroita ynnä muita syö, ei niitä saa lidlistä. Sinullakin taitaa olla kova eläke tarhatätiksi, kun ostat ruuat kahdelle raavaalle miehelle, eikä ne kertomasi brunssilautaset mitään halpaa kamaa ole. Itse syöt kuin lintu, onko tuo nyt reilua sinua kohtaan? Ainiin, auttaahan ne latomaan astioita tiskikoneeseen ja vie roskat.
- Anonyymi
Minullekin tulee viikon kuluttua teputeeraamaan kunnon klapikäyttöinen
Högforsin hella, varustettuna oikein kuumavesiautomaatilla.
T. Tyynetäti Savukoskelta.Minä asuin vuosituhannen alussa 2008-2012 mökissä jossa ei ollut edes sähköhellaa. Puuhellalla ja uunissa laitoin ruuat, mikrossa lämmitin ja nyt olen siirtänyt puuhellani grillipaikalle.
T. Aikansa kutakin, Paloma Dalajoen rannalta- Anonyymi
Paloma01 kirjoitti:
Minä asuin vuosituhannen alussa 2008-2012 mökissä jossa ei ollut edes sähköhellaa. Puuhellalla ja uunissa laitoin ruuat, mikrossa lämmitin ja nyt olen siirtänyt puuhellani grillipaikalle.
T. Aikansa kutakin, Paloma Dalajoen rannaltaKamalaa, veit muutossa hellan mökistäsi, miten ne seuraavat asukkaat pärjäsi?
Anonyymi kirjoitti:
Kamalaa, veit muutossa hellan mökistäsi, miten ne seuraavat asukkaat pärjäsi?
Sori, tuli ajatusvirhe elikkä muistin väärin. Hella jäi mökkiin. Se grillipaikan hella onkin lähtöisin omasta pesutuvastani, jossa oli vuosikymmeniä käyttämättömänä ollut puuhella jossa oli aikanaan kuumennettu pyykkivesiä. Kun rakensimme saunan siihen päähän pesutupaa, niin veimme hellan grillipaikale.
- Anonyymi
Paloma01 kirjoitti:
Sori, tuli ajatusvirhe elikkä muistin väärin. Hella jäi mökkiin. Se grillipaikan hella onkin lähtöisin omasta pesutuvastani, jossa oli vuosikymmeniä käyttämättömänä ollut puuhella jossa oli aikanaan kuumennettu pyykkivesiä. Kun rakensimme saunan siihen päähän pesutupaa, niin veimme hellan grillipaikale.
Sinulla tuo muisti kummasti temppuilee, monasti ennenkin huomattu miten tarinat muuttuu. DDDD
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sinulla tuo muisti kummasti temppuilee, monasti ennenkin huomattu miten tarinat muuttuu. DDDD
Jep...
Ja nyt boullabaissekin vaihtui ranskanperunoihin. Anonyymi kirjoitti:
Jep...
Ja nyt boullabaissekin vaihtui ranskanperunoihin.Välillä boullabaissea, välillä ranskanperunoita. Välillä amerikkalainen pannukakku/pekoniaamiainen, välillä kaurapuuroa. Välillä maissikakkuja ja chorizoa aamiaiseksi tai brunssiksi, välillä täysi englantilainen aamiainen.
Välillä lämminsavulohta ja ruisleipää, välillä blt- tai tonnikalasalaattia paahtoleivällä, välillä eggs benedict tai eggs florentine..espanjalaista munakasta tai pinaattimunakasrullaa,
brunssi/lounas on suosikkiateriani, koska saan aamupäivällä enemmän aikaan kuin illalla ja vaihtelussa on elämän suola.
Ainoa mikä ei ole jaksanut kiinnostaa on italialainen aamiainen, primera colazione, mutta tacvallisesti vain joku makea leivos tai biscotti, suklaa-tai nutellatäytteinen croissant kahvin kaa.- Anonyymi
Paloma01 kirjoitti:
Välillä boullabaissea, välillä ranskanperunoita. Välillä amerikkalainen pannukakku/pekoniaamiainen, välillä kaurapuuroa. Välillä maissikakkuja ja chorizoa aamiaiseksi tai brunssiksi, välillä täysi englantilainen aamiainen.
Välillä lämminsavulohta ja ruisleipää, välillä blt- tai tonnikalasalaattia paahtoleivällä, välillä eggs benedict tai eggs florentine..espanjalaista munakasta tai pinaattimunakasrullaa,
brunssi/lounas on suosikkiateriani, koska saan aamupäivällä enemmän aikaan kuin illalla ja vaihtelussa on elämän suola.
Ainoa mikä ei ole jaksanut kiinnostaa on italialainen aamiainen, primera colazione, mutta tacvallisesti vain joku makea leivos tai biscotti, suklaa-tai nutellatäytteinen croissant kahvin kaa.Just äsken hehkutit makkarasoppaa ja kaalilaatikkoa. Muistisi prakaa pahasti.
Itse et syö paljon mitään, latelet vain kaikkia eri kulttuurien ruokia, löytyyhän niitten nimiä netistä.
Ennen aina jamkkasit, että on joka päivä brunssilla se valtavan valinnamvaran leikkelelautanen plus makeat ja leipäpuoli. Kyllä korppiksen lisut kalpenee sinun tarjoomusten rinnalla. Anonyymi kirjoitti:
Just äsken hehkutit makkarasoppaa ja kaalilaatikkoa. Muistisi prakaa pahasti.
Itse et syö paljon mitään, latelet vain kaikkia eri kulttuurien ruokia, löytyyhän niitten nimiä netistä.
Ennen aina jamkkasit, että on joka päivä brunssilla se valtavan valinnamvaran leikkelelautanen plus makeat ja leipäpuoli. Kyllä korppiksen lisut kalpenee sinun tarjoomusten rinnalla.Sinä luet valikoivasti kuin piru raamattua.
Kaikkia niitä ruokia mitä mainitsin olen tarjonnut brunssin tai lounaan yhteydessä. Ruotsalaiset syövät yleensä vain juustoleivän kahvin kanssa, mutta minä olen halunnut tehdä päivän ensimmäisestä lämpimästä ateriasta monimuotoisen ja vaihtelevan brunssin. Etenkinnyt kun olemme eläkkeellä ja meillä on aikaa istua lounaspöydässä ja nauttia pöydän antimista.
Makkarakeitot ja kaalilaatikot ovat meillä päivällisruokaa,
Se valinnanvara mistä sinä noin ivallisesti puhut koskee viikon, kahden, ruokalistoja.
Leikkelelautanen onmeillä standardi ruokapöydässä ja sisältää useimmiten yhden kinkkulajin, pari salamilajiketta ja mielellään esim paprikaa ja kurkkusiivuja. Vaihtelen salameja ja kinkkuja päivittäin. Juustoa on yleensä kahta sorttia: mieheni pitää edameista ja minä emmenthaleista, maasdamereista ja port salut-juustosta.- Anonyymi
Paloma01 kirjoitti:
Olipa merkillinen pesutupa, siis ei edes ollut pyykkipataa, mahtoiko olla edes pyykkilautaakaan, pesukartusta puhumattakaan?
Anonyymi kirjoitti:
Olipa merkillinen pesutupa, siis ei edes ollut pyykkipataa, mahtoiko olla edes pyykkilautaakaan, pesukartusta puhumattakaan?
Pesutupa oli jo monta vuotta sitten muunnettu moderniksi pyykkituvaksi missä oli pyykkikoneet ja kuivausrumpu, mutta puuliesi, pyykinpesuallas ja korsteeni olivat jäljellä. Siihen oli hyvä rakentaa sauna kun sekä viemäri että korsteeni olivat valmiina. Pyykkipata oli viety pihalle ja siinä kasvoi rakkaudenyrttiä.
- Anonyymi
Paloma01 kirjoitti:
Sinä luet valikoivasti kuin piru raamattua.
Kaikkia niitä ruokia mitä mainitsin olen tarjonnut brunssin tai lounaan yhteydessä. Ruotsalaiset syövät yleensä vain juustoleivän kahvin kanssa, mutta minä olen halunnut tehdä päivän ensimmäisestä lämpimästä ateriasta monimuotoisen ja vaihtelevan brunssin. Etenkinnyt kun olemme eläkkeellä ja meillä on aikaa istua lounaspöydässä ja nauttia pöydän antimista.
Makkarakeitot ja kaalilaatikot ovat meillä päivällisruokaa,
Se valinnanvara mistä sinä noin ivallisesti puhut koskee viikon, kahden, ruokalistoja.
Leikkelelautanen onmeillä standardi ruokapöydässä ja sisältää useimmiten yhden kinkkulajin, pari salamilajiketta ja mielellään esim paprikaa ja kurkkusiivuja. Vaihtelen salameja ja kinkkuja päivittäin. Juustoa on yleensä kahta sorttia: mieheni pitää edameista ja minä emmenthaleista, maasdamereista ja port salut-juustosta.Suomessa metvurstit ja kinkut myydään 200-300 gramman pakkauksissa ja kahdenkin taloudessa yksi laji kestää monta päivää . En avaa kuin yhden pakkauksen kerralla, koska useampi avattu ehtisi pilaantua. Sinulla on siis koko ajan vähintään 3 avattua leikkelepakkausta jääkaapissa, eikö ne ala jo härskiintyä? Eihän noita suolaisia ja rasvaisia juttuja voi paljon kerralla syödä ja kun teillä on eri juustotkin lisäksi. Minusta vaihtelua on syödä tällä viikolla leivän päällä makkaraa, ensi viikolla kinkkua. Mutta tämä onkin köyhä Suomi.
Kuulun mökkiläisten faceryhmään, siellä jos missä mainos on valttia. Hirsitalot maalataan sisältä valkoisiksi ja sisustustetaan kuin kaupunkikodit. Usein miettinyt, mitenkähän he pystyvät elämään rennosti ja pitämään talon siistinä. No, tietty, ei he ahvensaalista voi viedä sisäkeittiöön perkattavaksi, joten on oltava kesäkeittiö ja perkuunurkkaus.
Uudet mökkihittituotteet kuvataan ....iloitaan...kun kantovesimökissä on astianpesukone. Koneeseen sopii noin neljän hengen ruoka-astiat ja se pyörittää 55 minuuttia vettä sisällään.
Sitten on nämä pizzauunit ja kylpytynnyrit jne.
No, muistan toki nuoremana sitä höyrähti yhteen sun toiseen hittituotteeseen ja jaksoi siivota joka perjanai nurkat. Nyt voisi toki olla luxustakin, mutta rahalla saa ja hevosella pääsee.- Anonyymi
Eräillä on mökillä pihassa vanhat likaiset kylpyammeet ja sen seitsemät jätelautaterassit. Eräät kuskaa käytetyt astiat autolla kaupunkiin pestäväksi. Eräät levittää huussin kakat toisten metsiin ja on kateellisia, kun muilla on kunnallistekniikka ja valoisat lämpimät mökit.
Minulla on ystävätär jonka kanssa mesailemme joka aamu ja tytär joka on myös ruuanlaitosta kiinnostunut ja luonnollisestikin keskustelumme pyörivät paljon kodinkoneiden, ruokaohjeiden ja ruuanlaittotekniikan ympärillä Facebookiin säilytän ruokaohjeita joita haluan kokeilla omalle seinälleni ja saan usein vinkkejä ja neuvoja miten tehdä mitäkin. OBNordican air fryer on jo pitkään ollut ajatuksissa mutta se on vaikkakin todennäköisesti air fyerien aatelia, myös sen hintainen. Nyt on markkinoille tullut paljon uusia, keskihintaisia laitteita. Vanhan fritöösin kahdeksankymmentäluvulta olen kasseerannut, kun se oli hidas ja tarvitsi litrakaupalla öljyä.
Leipäkone oli meillä tyttäreltä lainassa, mutta en tainnut kertaakaan käyttää, hänellä se kerää pölyä yläkaapissa. Siivutuskoneelle on käyttöä, samoin crock potille ja poikani onneksi vei pastakoneen mukanaan muuttaessaan.
Kokeilen mielelläni uusia juttuja, mutta esim. yleiskonetta en ole hankkinut, kun katson sille olevan vain vähän tarvetta. Hyvät, terävät veitset ja leikkuulaudat ovat minullekin tärkeitä ja jokapäiväisessä käytössä.
Kylpytynnyreitä ja robottiruohionleikkureita on täällä lähes joka talossa, mönkijöitä ja lumikelkkoja samoin, savu nousee piipuista kun puulämmitys käytössä ja veneet keikkuvat rannan laiturissa. Kasvihuoneet melkein joka talossa, ei olla köyhiä vaikka ei aina niin rikkaitakaan. Ruotsalainen joenvarsikylä valmistautuu talven tuloon.- Anonyymi
Paloma01 kirjoitti:
Minulla on ystävätär jonka kanssa mesailemme joka aamu ja tytär joka on myös ruuanlaitosta kiinnostunut ja luonnollisestikin keskustelumme pyörivät paljon kodinkoneiden, ruokaohjeiden ja ruuanlaittotekniikan ympärillä Facebookiin säilytän ruokaohjeita joita haluan kokeilla omalle seinälleni ja saan usein vinkkejä ja neuvoja miten tehdä mitäkin. OBNordican air fryer on jo pitkään ollut ajatuksissa mutta se on vaikkakin todennäköisesti air fyerien aatelia, myös sen hintainen. Nyt on markkinoille tullut paljon uusia, keskihintaisia laitteita. Vanhan fritöösin kahdeksankymmentäluvulta olen kasseerannut, kun se oli hidas ja tarvitsi litrakaupalla öljyä.
Leipäkone oli meillä tyttäreltä lainassa, mutta en tainnut kertaakaan käyttää, hänellä se kerää pölyä yläkaapissa. Siivutuskoneelle on käyttöä, samoin crock potille ja poikani onneksi vei pastakoneen mukanaan muuttaessaan.
Kokeilen mielelläni uusia juttuja, mutta esim. yleiskonetta en ole hankkinut, kun katson sille olevan vain vähän tarvetta. Hyvät, terävät veitset ja leikkuulaudat ovat minullekin tärkeitä ja jokapäiväisessä käytössä.
Kylpytynnyreitä ja robottiruohionleikkureita on täällä lähes joka talossa, mönkijöitä ja lumikelkkoja samoin, savu nousee piipuista kun puulämmitys käytössä ja veneet keikkuvat rannan laiturissa. Kasvihuoneet melkein joka talossa, ei olla köyhiä vaikka ei aina niin rikkaitakaan. Ruotsalainen joenvarsikylä valmistautuu talven tuloon.Luvallanne: tarina ruoanvalmistuksesta ilman koneita (ja ilman sarvia ja hampaita :)
Olen päässyt seuraamaan paellan valmistusta avotakassa. Yli 200 vuotta vanhan kivitalon takka antoi jo mielenkiintoiset puitteet kokin työlle; betonikerrostalon sähköliedellä tehty riisi on aivan kuin eri ruoka!
Kokkina ’hääräsi’ Sr Antonio, joka käytti ylpeänä kokin hattua. Koko prosessi oli kuin näytelmä, jota pieni ystäväjoukko sai seurata. Ainoa, joka ei istunut valmiina aplodeeraamaan, oli Teresa-rouva, jonka tehtävänä oli tuoda eri lautasille pilkkomiaan tarveaineita ja mausteita kokille oikeassa järjestyksessä.
En edes yritä kuvailla paellan makua ja tuoksua, - tai ehkä yksi sana: taivaallista!
Myöhemmin pimeään ilta-aikaan, matalassa keramiikkakulhossa liekitetty rommi oli myös Tapahtuma! Rommi sytytettiin sokeripalan avulla ja sinisen liekin palaessa talon kunnianarvoisa isäntä mutisi jotain loitsua matalalla äänellään.
Isäntä kysyi, eikö tapa ole Suomessa tuttu. No ei – Suomessa ei polteta promilleja alkoholista! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Luvallanne: tarina ruoanvalmistuksesta ilman koneita (ja ilman sarvia ja hampaita :)
Olen päässyt seuraamaan paellan valmistusta avotakassa. Yli 200 vuotta vanhan kivitalon takka antoi jo mielenkiintoiset puitteet kokin työlle; betonikerrostalon sähköliedellä tehty riisi on aivan kuin eri ruoka!
Kokkina ’hääräsi’ Sr Antonio, joka käytti ylpeänä kokin hattua. Koko prosessi oli kuin näytelmä, jota pieni ystäväjoukko sai seurata. Ainoa, joka ei istunut valmiina aplodeeraamaan, oli Teresa-rouva, jonka tehtävänä oli tuoda eri lautasille pilkkomiaan tarveaineita ja mausteita kokille oikeassa järjestyksessä.
En edes yritä kuvailla paellan makua ja tuoksua, - tai ehkä yksi sana: taivaallista!
Myöhemmin pimeään ilta-aikaan, matalassa keramiikkakulhossa liekitetty rommi oli myös Tapahtuma! Rommi sytytettiin sokeripalan avulla ja sinisen liekin palaessa talon kunnianarvoisa isäntä mutisi jotain loitsua matalalla äänellään.
Isäntä kysyi, eikö tapa ole Suomessa tuttu. No ei – Suomessa ei polteta promilleja alkoholista!Voin kuvitella, tuli ihan vesi kielelle!
Kätevä ruoka tuo paella ,kaikki samalla pannulla. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Luvallanne: tarina ruoanvalmistuksesta ilman koneita (ja ilman sarvia ja hampaita :)
Isäntä kysyi, eikö tapa ole Suomessa tuttu. No ei – Suomessa ei polteta promilleja alkoholista!Kyllä Suomessa liekitetään ruokia. Olen liekittänyt useamman kerran esim. pääruuaksi pippuripihvejä ja jälkiruuaksi mm. banaaneja.
- Anonyymi
Paloma hei! Hyvinkö on pelittänyt tuo ranskiksten tekokone?
- Anonyymi
Hyvin on pelittänyt ja etenkin miehen aikuispoika käyttää sitä paljon pakaste-einesten lämmittämiseen ja valmiiksi paistamiseen. Ranskikset 15 min., kanankoivet 20-25 min, raakapaistetut perunat 15-20 minuuttia ja tosi herkulliset, pizza slaissit muutama minuutti jne. Lihapiirakat lämmitän myös air fryerissa, viisi minuuttia, noin. Juurespytti onnistuu hyvin. Siinä voi valmistaa ihan alusta saakka ruokia myös, mutta suurempien erien paistamiseen käytän kiertoilmauuniani, jonne saan parikin pikku peltiä samaan aikaan.Rapeampaa kuin mikrossa. Nopeampaa kuin kiertoilmauunissa, koska ei tarvitse esilämmitystä. Energian suhteen edullisempaa.
- Anonyymi
Paloma01 kirjoitti:
No voihan retale, kirjautuminen oli mennyt vanhaksi.
Taidat olla vanhuuden lisäksi jo muutenkin täysin räjähtänyt?
T. Tyynetäti. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Taidat olla vanhuuden lisäksi jo muutenkin täysin räjähtänyt?
T. Tyynetäti.Pysy Tyyne takarivissä äläkä isottele Eturivin Eetlalle!
- Anonyymi
Oli vähällä etten ostanut kyseistä laitetta, jäin miettimään onko sille todellisuudessa käyttöä, ensi huuman jälkeen saattaisi jäädä tyhjän pantiksi.
Mikroaaltouuni on näppärä, joku muu millä saisi ruuan nopeasti valmiiksi, ei mulla nuin kiire.
Ostin alkuvuonna retkikeittimen sähkökatkoja varten, paistin pannu, kahvinkeitin niitä joutuu uusimaan.
Ruuanlaitto siihen menee muutenkin vähän aikaa, kun tuota aikaa liikaakin
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Medvedev: Suomi tuhoutuu ydinsodassa ensimmäisenä
Venäjän ydinaseilla on lyhyin matka Suomeen, joten ydinsodassa Suomi tuhoutuu heti sodan alkuminuuteilla, muilla mailla3841113- 641076
- 61832
- 57749
Onko se loukkaavaa
Kun joka kerta tuijotan sun peppua. En mahda sille mitään, että se vangitsee katseeni. Pohdin vain että ei minusta ole k99678Onko kaivattusi seinäruusu?
Kun hän saapuu paikalle, huomaako kukaan, vai kääntyvätkö päät? Onko se hyvä vai huono juttu? Oletko sinä huomattu vai49651Hotellille löytyi ostaja....
Tämän päivän Kainuun Sanomissa oli uutinen, että pesänhoitajan mukaan Hotelli Kainuu myydään ensiviikolla. Hieno homma,14648- 26643
- 68630
- 57600