Jokaisessa adventistikodissa on jonkinlainen Jumalan kuva.
Adventtikirkkoon kuuluu useita taidemaalareita, jotka tekevät Jeesus aiheisia maalauksia kovaan hintaan.
Yksi heistä on Nathan Green.
Hänen maalaamiaan Jumalan eri aiheisia kuvia on satoja ja löytyy monista adventtikirkon julkaisuista ja siksi myös varmaan kaikkien adventistien kodeista Suomessa.
10 käskyn laki on tältäkin osalta noudattamatta adventistien piirissä.
Niitä kuvia ihastellaan ja siksi palvotaan, vaikka Jumalan selkeä käsky on olla tekemättä Jumalan kuvaa missään muodossa.
https://i.ebayimg.com/images/g/0n4AAOSwx-9WwVPk/s-l1600.jpg
https://finearts.adventisteducation.org/visualarts/adventist-fine-artists.html#greene
24x31 cm paperikopio alkuperäisestä Jeesus öljyvärimaalauksesta maksaa 200 dollaria:
https://www.thecollectionshop.com/xq/ASP/Nathan-Greene-The-invitation-canvas-giclee/S.InvitationaP/A.244/qx/Fine-Art.htm
Älä tee Jumalan kuvaa?
120
1001
Vastaukset
- Anonyymi
Tuolta osaltaan 10 käskyn laki ei ole enää voimassa. Kyllä adventistit voivat tehdä Jumalan kuvia tai patsaita.
Pastorinne Jumalan kuvaksi luotu. - Anonyymi
Höpöhöpö molemmille.
Jeesukse ihmisyyttä esittävä kuva ei ole epäjumalankuva.- Anonyymi
Niinhän sinä luulet ettei ole, mutta kun se vain on 10 käskyn törkeää rikkomista.
- Anonyymi
Tiedätkö sinä minkä näköinen Jeesus sitten oli?
Jos et tiedä ja teet hänestä kuvan, syyllistyt valheellisuuteen ja rikokseen.
Aivan samoin kuin jos sinä ottaisit jonkun toisen kuvan ja liittäisit sen vaikkapa omaan henkilötodistukseesi. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Aivan samoin kuin jos sinä ottaisit jonkun toisen kuvan ja liittäisit sen vaikkapa omaan henkilötodistukseesi.Aivan. Jeesus on kuvattu valkoihoiseksi kaikissa maalauksissa. Kuitenkin asiantuntija t ovat päätyneet siihen, että tämä olikin tumma.
Niin se Raamatun totuuskin muuttuu. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Aivan. Jeesus on kuvattu valkoihoiseksi kaikissa maalauksissa. Kuitenkin asiantuntija t ovat päätyneet siihen, että tämä olikin tumma.
Niin se Raamatun totuuskin muuttuu.joulupukki ainakin on valkoihoinen
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niinhän sinä luulet ettei ole, mutta kun se vain on 10 käskyn törkeää rikkomista.
Eipäs ole. Vanhan liiton pyhäkössäkin oli kaikenlaisia kuvia.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Aivan samoin kuin jos sinä ottaisit jonkun toisen kuvan ja liittäisit sen vaikkapa omaan henkilötodistukseesi.Älä ole typerä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eipäs ole. Vanhan liiton pyhäkössäkin oli kaikenlaisia kuvia.
Esitäpä Raamatusta kohta, jossa sanotaan noin. Et pysty, koska sellaista ei löydy!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Aivan samoin kuin jos sinä ottaisit jonkun toisen kuvan ja liittäisit sen vaikkapa omaan henkilötodistukseesi.Oleellista, että Jeesuksesta pyritään tekemään sen näköinen, että hänet tunnistaa siitä Jeesukseksi, vaikka se ei olisikaan ihan yks-yhteen todellisen Jeesuksen ulkonäön kanssa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Esitäpä Raamatusta kohta, jossa sanotaan noin. Et pysty, koska sellaista ei löydy!
Voit lukea tekstit Raamatusta. Etkö uskalla?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Voit lukea tekstit Raamatusta. Etkö uskalla?
Noinhan siinä sitten kävi. Ei sitä raamatunpaikkaa löytynyt. Olet siis valehtelija.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Aivan. Jeesus on kuvattu valkoihoiseksi kaikissa maalauksissa. Kuitenkin asiantuntija t ovat päätyneet siihen, että tämä olikin tumma.
Niin se Raamatun totuuskin muuttuu.Tuskin, eri maanosissa on Jeesus kuvattu kohdekansan kuvanmuotoon.
Ongelmako?
Tuskin, koska itse kuvaa ei kukaan palvo, vaan ajatus nousee kohdistamaan mielen kirjoituksiin.
Jeesus näkyy todellisuudessa, nälkäisissä, alastomissa, vankeudessa olvista, jne. jne.
Eli minkä olette tehneet yhdelle vähimmistä, se teko on Jeesusta kohtaan tehty.
Kuva - on ihmisen kuva, Jumalan kuvaksi luotu.
Eikö aloittaja ymmärrä, vai panetteluko on muotouskonnon läksy, läskyn päälle, sekä käsky - käskyn päälle.
Katso hurstin leipäjonoon, eikö olekin Kristuksen kuvia monta - jokaisen muotokuva on Kristus - koska hän on Jumalan kuva.
Myös taiteilijan kuva - tuo esiin Kristuksen avoimet kädet.
Mieti kuuroa, kuinka hänelle avautuu kirjoitukset - kuva puhuu paljon.
Turhaa on jänkätä farisuksen hengessä - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuskin, eri maanosissa on Jeesus kuvattu kohdekansan kuvanmuotoon.
Ongelmako?
Tuskin, koska itse kuvaa ei kukaan palvo, vaan ajatus nousee kohdistamaan mielen kirjoituksiin.
Jeesus näkyy todellisuudessa, nälkäisissä, alastomissa, vankeudessa olvista, jne. jne.
Eli minkä olette tehneet yhdelle vähimmistä, se teko on Jeesusta kohtaan tehty.
Kuva - on ihmisen kuva, Jumalan kuvaksi luotu.
Eikö aloittaja ymmärrä, vai panetteluko on muotouskonnon läksy, läskyn päälle, sekä käsky - käskyn päälle.
Katso hurstin leipäjonoon, eikö olekin Kristuksen kuvia monta - jokaisen muotokuva on Kristus - koska hän on Jumalan kuva.
Myös taiteilijan kuva - tuo esiin Kristuksen avoimet kädet.
Mieti kuuroa, kuinka hänelle avautuu kirjoitukset - kuva puhuu paljon.
Turhaa on jänkätä farisuksen hengessäMeneekö rukous väärään osoitteeseen jos rukoilee väärän väristä Jeesusta?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Meneekö rukous väärään osoitteeseen jos rukoilee väärän väristä Jeesusta?
Jahvettilaisen tarina - luulee, että kuvalle ortodoksitkin puhuvat. Olet pihalla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Meneekö rukous väärään osoitteeseen jos rukoilee väärän väristä Jeesusta?
Niin luulen myös.
Taivaallinen postimies vie viestin juuri siihen osoitteeseen johon se on tarkoitettu.
- Anonyymi
Mitä islam-tulkintaa tämä nyt taas on? Ei Jumalan kuvia, Jeesus on Jumalan poika ei Jumala. Ihminen luotu Hänen kuvakseen ei ``itse Jumalaksi``.
- Anonyymi
Jeesus ei siis ole Jumala?
Kun jumaluus on kolmiyhteinen, niin silloin kaikki ovat Jumaluuden kolme persoonaa eli yhtä ja samaa Jumalaa. Jumalan kuvan tekemisen kielto koskee silloin heitä jokaista.
Yhdestäkään niistä et voi tehdä todellista kuvaa ja kun et voi ja teet, olet 10 käskyn rikkoja ja valheellisen kuvan luoja. Valhe on syntiä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jeesus ei siis ole Jumala?
Kun jumaluus on kolmiyhteinen, niin silloin kaikki ovat Jumaluuden kolme persoonaa eli yhtä ja samaa Jumalaa. Jumalan kuvan tekemisen kielto koskee silloin heitä jokaista.
Yhdestäkään niistä et voi tehdä todellista kuvaa ja kun et voi ja teet, olet 10 käskyn rikkoja ja valheellisen kuvan luoja. Valhe on syntiä.Jeesus on Jumalan Poika. Ja tuo Älä tee jumalankuvaa kehoitus tarkoittaa että mitään muuta ei saa pitää jumalana. Esim. ei saa tehdä patsaasta(buddha patsas) tai kivistä(energiahoidot) ym jumaloitavaa asiaa. Kirkon ikonit ja kuvat Jeesuksesta tai symbolit kolminaisuudesta ovat eri asia, ne ei ole epäjumalan kuvia.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jeesus on Jumalan Poika. Ja tuo Älä tee jumalankuvaa kehoitus tarkoittaa että mitään muuta ei saa pitää jumalana. Esim. ei saa tehdä patsaasta(buddha patsas) tai kivistä(energiahoidot) ym jumaloitavaa asiaa. Kirkon ikonit ja kuvat Jeesuksesta tai symbolit kolminaisuudesta ovat eri asia, ne ei ole epäjumalan kuvia.
Vanhan testamentin Jumala sanoi, ettei jaa kunniansa KENENKÄÄN kanssa. Ei Jeesuksien eikä kenenkään muidenkaan kanssa. Jumala sanoi, että hän on YKSI, ei kolme tai kolmiyhteinen. Se tekee Jeesuksen palvomisesta epäjumalan palvomista. Kaikki tietää, miten epäjumalan palvelijoiden käy!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jeesus on Jumalan Poika. Ja tuo Älä tee jumalankuvaa kehoitus tarkoittaa että mitään muuta ei saa pitää jumalana. Esim. ei saa tehdä patsaasta(buddha patsas) tai kivistä(energiahoidot) ym jumaloitavaa asiaa. Kirkon ikonit ja kuvat Jeesuksesta tai symbolit kolminaisuudesta ovat eri asia, ne ei ole epäjumalan kuvia.
Kymmenen käskyn lait annettiin Vanhan testamentin uskovaisille Vanhan testamentin aikaan.
Osoita Vanhasta testamentista yksikin kohta, jossa mainitaan, että Messias tai Jeesus on Jumala. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kymmenen käskyn lait annettiin Vanhan testamentin uskovaisille Vanhan testamentin aikaan.
Osoita Vanhasta testamentista yksikin kohta, jossa mainitaan, että Messias tai Jeesus on Jumala.Jes. 9:5-6.
- Anonyymi
Nor my praise I will give not to another and my glory my name that is Jahve to carved images.
“Minä, Herra – se on minun nimeni – minä en anna kunniaani toiselle enkä ylistystäni veistetyille kuville.” (Jes 42:8, FinRK)
Tästä löytyy useita Raamatun selityksiä, joiden sisältö on lähes aina sama:
Minä olen Jumala, itsenäinen, kaikkivoipa, ikuinen ja siksi ainutlaatuinen, jonka kunniaa ei kertakaikkiaan voida jakaa minkään muun olemassa olevaisen kanssa, vähiten kuvien kanssa, jotka ovat vain turhuutta ja tyhjyyttä.
Eli ei minkään olevaisen, ei edes Jeesuksen. Kysypä heprean kielen ja kulttuurin asiantuntijoilta, tai heprealaisten Raamatun eli meidän Vanhan testamenttimme asiantuntijoilta, että mitä he sanovat tästä jakeesta. Tulkinta on aivan sama kuin yllä.
Jumala sanoo myös:
Jesaja 45:5-6
"5. Minä olen Herra, eikä toista ole, ei ole muuta Jumalaa kuin minä. Minä vyötän sinut, vaikka sinä et minua tunne, 6. jotta auringon nousun maista sen laskun sijoille asti tiedettäisiin, ettei ole ketään muuta kuin minä. Minä olen Herra, eikä toista ole."
Jumala ei siis mainitse, että Jeesus olisi hänen rinnallaan, tai Pyhä henki. Ei, vaan hän nimen omaan kieltää, että olisi joku toinen Jumala. Tai kolmas. Ei! Vaan hän sanoo olevansa YKSI:
“Kuule, Israel! Herra, meidän Jumalamme, Herra on yksi.” (5Moos 6:4, FinRK) - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jes. 9:5-6.
No eipä tuossa mainittu sanaa Messias eikä Jeesustakaan siinä nimeltä mainittu, aivan kuten sanoin. Miksi? Koska siinä ei puhuta Jeesuksesta eikä Messiaasta. Eikä kyseessä ole edes ennustus.
Toki, kyllähän Jes 9:6 saadaan kuulostamaan ennustukselta, jos ei osata kielioppia. Ensinnä on sanottava, että tämä raamatunkohta koskee Hesekieliä.
Mutta siis eikö olekin niin, että ennustus koskee aina tulevaisuutta. Ei koskaan menneisyyttä, eikö niin? Jesajan 9:5 on kirjoitettu menneessä aikamuodossa eli kaikki siinä kuvatut asiat ovat jo tapahtuneet ennen kuin sitä on kirjoitettu. Ollakseen ennustus, lauseen pitäisi olla futuurissa. Jenkkilässä monissa käännöksissä on valheellisesti käytetty futuuria. Onneksi ei meidän Raamatussamme, niin minun ei tarvitse lähteä selittämään heprean kielioppia tässä.
Mutta miksi Hesekieliä kutsutaan tässä jumalallisilla arvonimillä, esimerkiksi voimalliseksi jumalaksi?
Jeesus itse sanoo, että niitä, joille tuli Jumalan sana kutsutaan Raamatussa jumaliksi. Joh.10:34-35: "Jeesus vastasi heille: ”Eikö teidän laissanne ole kirjoitettu: ’Minä sanoin: te olette jumalia.’? Jos hän sanoo jumaliksi niitä, joille Jumalan sana tuli – eikä Raamattu voi raueta tyhjiin –... "
Hesekielille tuli Jumalan sana. Siksi häntä kutsuttiin jumalaksi. Lähes kaikkia Israelin kansan hallitsijoita kutsuttiin jumalallisilla nimillä. Se, että suomalaisen Raamatun kääntäjä on päättänyt laittaa Voimallisen Jumalan etukirjaimiksi isoja alkukirjaimia, ei tee kenestäkään Jumalaa.
Mutta mitä itse raamatunlause sanoo:
Jesaja 9:5
"Sillä lapsi on meille syntynyt, Poika on meille annettu, jonka hartioilla on valtius, ja hänen nimensä on: Ihmeellinen neuvonantaja, Voimallinen Jumala, Iankaikkinen isä, Rauhanruhtinas. " (RK-käännös)
Tämä raamatunkohtahan kertoo Hesekielistä (hebr. Ἑζεκίας). Monilla hepreankielen nimillä on merkitys, kuten Abramilla (korkea isä) ja Aabrahamilla monien isä/johtaja. Hesekiel taas tarkoittaa "Jumala vahvistaa" tai "Jumala on minun voimani" taikka "voimallinen jumala".
Mutta Raamatunjakeiden irrottaminen asiayhteydestään ei ole oikea tapa tutkia Raamattua. Katsotaas asiaa vähän laajemmin:
Jesaja 9:4-6
"4. Kaikki taistelun melskeessä kulutetut sotasaappaat ja veren tahrimat vaatteet poltetaan, ne joutuvat tulen ruuaksi. 5. Sillä lapsi on meille syntynyt, poika on meille annettu. Hänen harteillaan on herruus, ja hänen nimensä on Ihmeellinen neuvonantaja, Väkevä jumala, Iankaikkinen isä, Rauhanruhtinas. 6. Herruus on oleva suuri ja rauha loppumaton Daavidin valtaistuimella ja hänen valtakunnallaan. Se vahvistetaan ja lujitetaan oikeudella ja vanhurskaudella nyt ja ikuisesti. Herran Sebaotin kiivaus on sen tekevä."
Teksti mainitsee, että kyseessä on päättymätön rauha. Onko sellainen saapunut maanpäälle? No ei todella!
Tämän kristityt ovat omineet kuvaamaan Jeesuksen syntymää vaikkei se sitä todellisuudessa kuvannut vaan Hiskian syntymää. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vanhan testamentin Jumala sanoi, ettei jaa kunniansa KENENKÄÄN kanssa. Ei Jeesuksien eikä kenenkään muidenkaan kanssa. Jumala sanoi, että hän on YKSI, ei kolme tai kolmiyhteinen. Se tekee Jeesuksen palvomisesta epäjumalan palvomista. Kaikki tietää, miten epäjumalan palvelijoiden käy!
Pieleen meni, koska se on Jeesus joka nuo sanat Vanhassa testamentissa sanoo.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No eipä tuossa mainittu sanaa Messias eikä Jeesustakaan siinä nimeltä mainittu, aivan kuten sanoin. Miksi? Koska siinä ei puhuta Jeesuksesta eikä Messiaasta. Eikä kyseessä ole edes ennustus.
Toki, kyllähän Jes 9:6 saadaan kuulostamaan ennustukselta, jos ei osata kielioppia. Ensinnä on sanottava, että tämä raamatunkohta koskee Hesekieliä.
Mutta siis eikö olekin niin, että ennustus koskee aina tulevaisuutta. Ei koskaan menneisyyttä, eikö niin? Jesajan 9:5 on kirjoitettu menneessä aikamuodossa eli kaikki siinä kuvatut asiat ovat jo tapahtuneet ennen kuin sitä on kirjoitettu. Ollakseen ennustus, lauseen pitäisi olla futuurissa. Jenkkilässä monissa käännöksissä on valheellisesti käytetty futuuria. Onneksi ei meidän Raamatussamme, niin minun ei tarvitse lähteä selittämään heprean kielioppia tässä.
Mutta miksi Hesekieliä kutsutaan tässä jumalallisilla arvonimillä, esimerkiksi voimalliseksi jumalaksi?
Jeesus itse sanoo, että niitä, joille tuli Jumalan sana kutsutaan Raamatussa jumaliksi. Joh.10:34-35: "Jeesus vastasi heille: ”Eikö teidän laissanne ole kirjoitettu: ’Minä sanoin: te olette jumalia.’? Jos hän sanoo jumaliksi niitä, joille Jumalan sana tuli – eikä Raamattu voi raueta tyhjiin –... "
Hesekielille tuli Jumalan sana. Siksi häntä kutsuttiin jumalaksi. Lähes kaikkia Israelin kansan hallitsijoita kutsuttiin jumalallisilla nimillä. Se, että suomalaisen Raamatun kääntäjä on päättänyt laittaa Voimallisen Jumalan etukirjaimiksi isoja alkukirjaimia, ei tee kenestäkään Jumalaa.
Mutta mitä itse raamatunlause sanoo:
Jesaja 9:5
"Sillä lapsi on meille syntynyt, Poika on meille annettu, jonka hartioilla on valtius, ja hänen nimensä on: Ihmeellinen neuvonantaja, Voimallinen Jumala, Iankaikkinen isä, Rauhanruhtinas. " (RK-käännös)
Tämä raamatunkohtahan kertoo Hesekielistä (hebr. Ἑζεκίας). Monilla hepreankielen nimillä on merkitys, kuten Abramilla (korkea isä) ja Aabrahamilla monien isä/johtaja. Hesekiel taas tarkoittaa "Jumala vahvistaa" tai "Jumala on minun voimani" taikka "voimallinen jumala".
Mutta Raamatunjakeiden irrottaminen asiayhteydestään ei ole oikea tapa tutkia Raamattua. Katsotaas asiaa vähän laajemmin:
Jesaja 9:4-6
"4. Kaikki taistelun melskeessä kulutetut sotasaappaat ja veren tahrimat vaatteet poltetaan, ne joutuvat tulen ruuaksi. 5. Sillä lapsi on meille syntynyt, poika on meille annettu. Hänen harteillaan on herruus, ja hänen nimensä on Ihmeellinen neuvonantaja, Väkevä jumala, Iankaikkinen isä, Rauhanruhtinas. 6. Herruus on oleva suuri ja rauha loppumaton Daavidin valtaistuimella ja hänen valtakunnallaan. Se vahvistetaan ja lujitetaan oikeudella ja vanhurskaudella nyt ja ikuisesti. Herran Sebaotin kiivaus on sen tekevä."
Teksti mainitsee, että kyseessä on päättymätön rauha. Onko sellainen saapunut maanpäälle? No ei todella!
Tämän kristityt ovat omineet kuvaamaan Jeesuksen syntymää vaikkei se sitä todellisuudessa kuvannut vaan Hiskian syntymää.Aloit siis heti vikuroimaan, kun Raamattu osoittaa sinut valehtelijaksi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pieleen meni, koska se on Jeesus joka nuo sanat Vanhassa testamentissa sanoo.
Höpöhöpö! Siinä ei lue, että Jeesus ne sanoo. Vanhan testamentin heprealaiset eivät olisi ymmärtäneet mitään mistään Jeesuksista. Se on hölynpölyä, sillä heillä oli vain ja ainoastaan yksi Jumala: se, jota me kutsumme Isä Jumalaksi ja jota he kutsuivat YHWH-nimellä. Kaikki muu on kuvittelua.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Aloit siis heti vikuroimaan, kun Raamattu osoittaa sinut valehtelijaksi.
"Aloit siis heti vikuroimaan, kun Raamattu osoittaa sinut valehtelijaksi."
Raamattu ei todellisuudessa osoita minua valehtelijaksi mutta ihmisten keksimät valheelliset tulkinnat osoittavat, eli käytännössä sinä uskot itse valheisiin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Höpölöpö.... Jeesus on Jumala!
Nyt kun tehtäväkenttä on kesken, Kuninkuus ei ole vielä ajallaan, mutta kun se tapahtuu -
Valtakunta saatetaan kohdalleen, niin Kristuksen valtaistuin liudentuu Jumalan valtaistuimeksi.
Se vielä on Sanan mukaisena - kun se ennen aikain hetkeä sanoitettiin, Alussa oli Sana, Sana oli Jumalan tykönä ja Sana on tämä Jumala.
Eli ellei Jumala Sanallaan olisi tullut Pelastajaksi tähän aikaan, että voisimme Hänessä katsella Isän kirkkautta - nähdä Jumalan Rakkaus, ei meitä olisi luotukaan.
Siksi Jumala - tullen ymmärrykseemme, kertoo Pyhyydestään, kirjoitusten mukaan, Isänä, jos Hänet kohtaisimme - kuolisimme - ja tuomitsi meidä siinä.
Mutta, Hän on Pojassa nähtävänä ja Pyhä Henki kertoo Jumalan kokonaisuuden sisällöstä, joka tutkii tämän Jumalan olemuksen, kirkastaen meille Jumalan karitsan ristillä ja avaen ymmärryksen synnin, armon ja iankaikkisen elämän armolahjan.
Se vielä on opetuksen tähden pilkottuna että olisi sanat, mitä käsitämme.
Kun se toteutuneena on Valtakunnassa, siinä Herra on yksi. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Höpölöpö.... Jeesus on Jumala!
Nyt kun tehtäväkenttä on kesken, Kuninkuus ei ole vielä ajallaan, mutta kun se tapahtuu -
Valtakunta saatetaan kohdalleen, niin Kristuksen valtaistuin liudentuu Jumalan valtaistuimeksi.
Se vielä on Sanan mukaisena - kun se ennen aikain hetkeä sanoitettiin, Alussa oli Sana, Sana oli Jumalan tykönä ja Sana on tämä Jumala.
Eli ellei Jumala Sanallaan olisi tullut Pelastajaksi tähän aikaan, että voisimme Hänessä katsella Isän kirkkautta - nähdä Jumalan Rakkaus, ei meitä olisi luotukaan.
Siksi Jumala - tullen ymmärrykseemme, kertoo Pyhyydestään, kirjoitusten mukaan, Isänä, jos Hänet kohtaisimme - kuolisimme - ja tuomitsi meidä siinä.
Mutta, Hän on Pojassa nähtävänä ja Pyhä Henki kertoo Jumalan kokonaisuuden sisällöstä, joka tutkii tämän Jumalan olemuksen, kirkastaen meille Jumalan karitsan ristillä ja avaen ymmärryksen synnin, armon ja iankaikkisen elämän armolahjan.
Se vielä on opetuksen tähden pilkottuna että olisi sanat, mitä käsitämme.
Kun se toteutuneena on Valtakunnassa, siinä Herra on yksi."Valtakunta saatetaan kohdalleen, niin Kristuksen valtaistuin liudentuu Jumalan valtaistuimeksi."
Ei ole mitään liudentumisia. Raamattu sanoo, että me kaikki saamme istua Jumalan valtaistuimella. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Valtakunta saatetaan kohdalleen, niin Kristuksen valtaistuin liudentuu Jumalan valtaistuimeksi."
Ei ole mitään liudentumisia. Raamattu sanoo, että me kaikki saamme istua Jumalan valtaistuimella.Et tajunnut asiaa, näkee vastauksesta.
Eli tarviit taivaassakin armoistuinta, ja sovittajaa.
Aiot olla syntinen taivaassakin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vanhan testamentin Jumala sanoi, ettei jaa kunniansa KENENKÄÄN kanssa. Ei Jeesuksien eikä kenenkään muidenkaan kanssa. Jumala sanoi, että hän on YKSI, ei kolme tai kolmiyhteinen. Se tekee Jeesuksen palvomisesta epäjumalan palvomista. Kaikki tietää, miten epäjumalan palvelijoiden käy! höpölöpö,.
Älähän puhu pötyä. Et ole lukenut kirjoituksia.
Siellä juuti lukeekin, että olemme Jumalan kuva. Eli jaettu on.
Osaatkos lukea ja ymmärtää.
1Mo 1:26 Ja Jumala sanoi: "Tehkäämme ihminen kuvaksemme, kaltaiseksemme; ja vallitkoot he meren kalat ja taivaan linnut ja karjaeläimet ja koko maan ja kaikki matelijat, jotka maassa matelevat".
1Mo 1:27 Ja Jumala loi ihmisen omaksi kuvaksensa, Jumalan kuvaksi hän hänet loi; mieheksi ja naiseksi hän loi heidät.
1Mo 3:22 Ja Herra Jumala sanoi: "Katso, ihminen on tullut sellaiseksi kuin joku meistä, niin että hän tietää hyvän ja pahan. Kun ei hän nyt vain ojentaisi kättänsä ja ottaisi myös elämän puusta ja söisi ja eläisi iankaikkisesti!"
ts. raamattu itse kumoaa sinun mantrasi harhan. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Höpöhöpö! Siinä ei lue, että Jeesus ne sanoo. Vanhan testamentin heprealaiset eivät olisi ymmärtäneet mitään mistään Jeesuksista. Se on hölynpölyä, sillä heillä oli vain ja ainoastaan yksi Jumala: se, jota me kutsumme Isä Jumalaksi ja jota he kutsuivat YHWH-nimellä. Kaikki muu on kuvittelua.
Jahvettilaiset ne sitten jaksaa muuntotuuttaan jankata.
Eivät edes käsitä sijaisuhrioppia Edenistä. Eivät puhu Sanasta, jonka varaan maailma luotiin, eli Sana on Kristus- pelastaja. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jahvettilaiset ne sitten jaksaa muuntotuuttaan jankata.
Eivät edes käsitä sijaisuhrioppia Edenistä. Eivät puhu Sanasta, jonka varaan maailma luotiin, eli Sana on Kristus- pelastaja.Ööö... Jehovan (kaikki kunnian yksin Isä Jumalalle) todistajista en tiedä enkä heidän opetuksistaan. Minä opiskelen Raamatun historiaa, Raamatun kulttuureja ja Raamatun alkukieliä. Sieltä se totuus löytyy. Eedenissä ei ollut sijaista.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mutta, kuka oli Jumalan Tyttö??
- Anonyymi
Me uskovaiset olemme tottuneet elämään valheessa. Mitä se yksi Jumalan kuvan tekeminen siinä nyt enää pahentaa asiaa?
- Anonyymi
Älä hölmöile! Heprea kielessä Raamatun Jumalan kuvasta puhuttaessa tarkoitetaan AINA kolmiulotteisia veistoksia ja patsaita. Ei koskaan maalauksia!
Kannattaisiko ottaa asioista selvää ennen kuin tekee itsestään naurettavan.- Anonyymi
Voiko Jumalan kuva olla abstrakti esitys?
Vaikka vanhasta autosta hitsailemalla värkätty taivaallinen isä
Olisi erilainen. En usko, että Jumala pahastuu. - Anonyymi
Näinhän se on. Sen ovat adventistit tienneet pitkään. Sen vahvistaa myös Yalen yliopiston hepreankielen professorit Vanhan testamentin opintokokonaisuuden luennoillaan.
- Anonyymi
"Älä hölmöile! Heprea kielessä Raamatun Jumalan kuvasta puhuttaessa tarkoitetaan AINA kolmiulotteisia veistoksia ja patsaita."
Mitä sinä kiertelet ja kaartelet ja yrität kiemurrella? Ne samat taiteilijat tekevät myös niitä Jeesus patsaita koteihin ja adventistien tiloihin, eivät he pelkästään tauluja tee.
Tässä adventistikuvanveistäjä Victor Issa on tehnyt Jeesus patsaan, Jumalan kuvan:
https://www.victorissa.com/wp-content/uploads/2015/06/jesus.jpg - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Älä hölmöile! Heprea kielessä Raamatun Jumalan kuvasta puhuttaessa tarkoitetaan AINA kolmiulotteisia veistoksia ja patsaita."
Mitä sinä kiertelet ja kaartelet ja yrität kiemurrella? Ne samat taiteilijat tekevät myös niitä Jeesus patsaita koteihin ja adventistien tiloihin, eivät he pelkästään tauluja tee.
Tässä adventistikuvanveistäjä Victor Issa on tehnyt Jeesus patsaan, Jumalan kuvan:
https://www.victorissa.com/wp-content/uploads/2015/06/jesus.jpgEn tunne tyyppiä. En ole myöskään nähnyt ainuttakaan Jeesus-patsasta yhdenkään adventistin kotona enkä kirkoissamme. Mutta mielelläni näkisin noin hienon teoksen jossakin yliopiston tai muun kampuksella. Itse näen asian muodostavan ongelman vasta sitten kun ruvetaan palvomaan patsasta. Onneksi sinunlaisesi eivät määrää siitä, mitä minun Jumalani sallii tai ei salli minun tekevän.
Ja jos tarkkoja ollaan, Jeesus ei edes ollut Jumala... - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
En tunne tyyppiä. En ole myöskään nähnyt ainuttakaan Jeesus-patsasta yhdenkään adventistin kotona enkä kirkoissamme. Mutta mielelläni näkisin noin hienon teoksen jossakin yliopiston tai muun kampuksella. Itse näen asian muodostavan ongelman vasta sitten kun ruvetaan palvomaan patsasta. Onneksi sinunlaisesi eivät määrää siitä, mitä minun Jumalani sallii tai ei salli minun tekevän.
Ja jos tarkkoja ollaan, Jeesus ei edes ollut Jumala...Jeesus on Jumala ja ihminen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jeesus on Jumala ja ihminen.
Yksikään Jumala ei kuole. Jumalat kun eivät voi kuolla. Ihminen taas on kuolevainen ja kuolee aina. Eli Jumala voi olla yhtä vähän ihminen kuin ihminen voi olla Jumala. Jeesus oli Raamatun mukaan vain ihminen. Jumalan poika.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Yksikään Jumala ei kuole. Jumalat kun eivät voi kuolla. Ihminen taas on kuolevainen ja kuolee aina. Eli Jumala voi olla yhtä vähän ihminen kuin ihminen voi olla Jumala. Jeesus oli Raamatun mukaan vain ihminen. Jumalan poika.
Ei Jeesuksen jumaluus kuollutkaan, vaan hänen ihmisyytensä. Sinä valehtelet.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei Jeesuksen jumaluus kuollutkaan, vaan hänen ihmisyytensä. Sinä valehtelet.
Ai siis Jumalat voivatkin kuolla? Vai onko niin, että ihmiset eivät voikaan kuolla?
Katsotaas tarkemmin Jeesuksen ihmisyyttä. Jeesus käytti itsestään nimitystä ihmisen poika.
Jeesushan puhui arameaa. Sana "ihmisen poika" tulee arameankielestä ja tarkoittaa sekä ihmistä että ihmislasta. Nämä ovat arameaksi sama asia. Se ei tarkoita Jumalaa. Arameassa ei ole sellaista sanaa kuin ihmisen poika, jolla olisi jokin muu merkitys kuin ihmislapsi eli ihminen. Tarkastellaanpa esimerkiksi kohtaa, jossa sanotaan, että...
Matteus 12:7-8
"7. Jos te ymmärtäisitte, mitä tarkoittaa: ’Laupeutta minä tahdon enkä uhria’, niin ette tuomitsisi syyttömiä. 8. Sillä ihmisen poika on sapatin herra.” "
Matteuksen evankeliumi on kirjoitettu aikakaudella, jolloin asiat ymmärrettiin niin kuin ne Vanhassa testamentissa ymmärrettiin. Juutalaiset ymmärsivät ihmisen pojan (arameaksi BREH DENASHA) ihan tavalliseksi ihmiseksi, joka nimen omaan ei ole jumalallinen vaan heikko ja hauras olento, ihminen.
Katsotaanpa tämän lauseen asiayhteys. Tässä seuraavassa perustellaan se, että sapatti on ihmistä varten eikä ihminen sapattia varten sillä asialla, että ihmisen poika on myös sapatin herra. Tuossahan ei ole mitään järkeä. Niinpä-sana (englanniksi therefore) kertoo meille, että sen jälkeen tuleva teksti perustelee sitä edellä ollutta asiaa. Miten Jeesuksen sapatin herruus voidaan perustella sillä, että juuri ihminen ei ole sapattia varten vaan sapatti ihmistä?
Markus 2:27-28
"27. Jeesus sanoi heille vielä: ”Sapatti on ihmistä varten eikä ihminen sapattia varten. 28. Niinpä Ihmisen Poika on myös sapatin herra.” "
Miten sellainen asia tekisi Jeesuksesta sapatin herran, että sapatti on ihmistä varten? No ei mitenkään, koko lauseessa ei ole mitään järkeä. Sehän on sama kuin väittäisi vaikkapa jotakin sellaista kuin että: polkupyörä on pyöräilyä varten, koska eduskunta on myös lainsäätäjä. Eihän tuollaisessa lauseessa ole mitään järkeä! Tai että: keskiviikko on kauppapäivä, koska poliisi on myös lain valvoja. Kuten huomaamme lauserakenne ja syy-seuraussuhde ovat käsittämättömiä. Jeesuksen sanoma on kuitenkin käännetty aivan oikeaoppisesti kreikankielestä. Missä siis vika?
Syy siihen, miksi lauseessa ei ole päätä eikä häntää löytyy siitä, ettei Jeesus sanonut tätä lausetta kreikaksi vaan arameaksi. Koko lauseessa ei ole mitään järkeä, ei suomeksi eikä kreikaksi. Sijoitetaanpa tuo arameankielen ihminen-sana tuohon raamatunlauseeseen:
"Jeesus sanoi heille vielä: ”Sapatti on BREH DENASHA varten eikä BREH DENASHA sapattia varten, niinpä BREH DENASHA on myös sapatin herra.” "
Tämä kääntyy suomeksi:
"Jeesus sanoi heille vielä: ”Sapatti on ihmistä varten eikä ihminen sapattia varten. Niinpä on myös niin, että ihminen on sapatin herra.” "
Vasta tässä on jotakin järkeä. Sapatti on ihmistä varten ja ihminen saa viettää sapattinsa parhaaksi katsomallaan tavalla Jumalan kunniaksi, koska on sapatin herra. Sapatin herra, ihminen, saa viettää sitä vaikkapa tekemällä hyvää sapattina. Jeesus haluaa sanoa, että sapatti on ainutlaatuinen vapaan ja levon päivä muuten niin kiireisessä kreikkalais-roomalaisessa ympäristössä, jossa tehtiin töitä seitsemänä päivänä viikossa. Sen tähden sapatti ei saa kahlita ihmistä eikä asettaa hänelle uusia paineita tai rajoitteita, joita yhteiskunta on jo muutenkin täynnä. Sapatin on tarkoitus olla vapautta viettää aikaa ystävien ja Jumalan kanssa.
Katsotaanpa toinen esimerkki:
Matteus 8:20
"Jeesus sanoi hänelle: ”Ketuilla on luolat ja taivaan linnuilla pesät, mutta ihmisen pojalla ei ole, mihin hän päänsä kallistaisi.” "
BREH DENASHA viittaa nöyryyteen, ei jumalallisuuteen. Jeesus siis sanoi: minä olen vain tavallinen ihminen, en mitään erikoista. Voidaan kääntää myös vain ihmisen lapsi. Parempi käännös olisikin: "...Linnuillakin on pesät mutta tällä ihmisellä ei ole omaa kotia." Jeesus tunsi itsensä hyljityksi ihmiseksi. - Anonyymi
No, miksi sitten et tajua - asiaa, vaan näet mörköjä joka paikassa.
Katsopa tuo Alfatv. linkki, ja mieti. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
En tunne tyyppiä. En ole myöskään nähnyt ainuttakaan Jeesus-patsasta yhdenkään adventistin kotona enkä kirkoissamme. Mutta mielelläni näkisin noin hienon teoksen jossakin yliopiston tai muun kampuksella. Itse näen asian muodostavan ongelman vasta sitten kun ruvetaan palvomaan patsasta. Onneksi sinunlaisesi eivät määrää siitä, mitä minun Jumalani sallii tai ei salli minun tekevän.
Ja jos tarkkoja ollaan, Jeesus ei edes ollut Jumala...Joka on nähnyt minut , on nähnyt Isän!
- Anonyymi
No lue raamattua, etkö osaa edes Genesiksen alkulkuja tavata.
Katsos, mitä juutalaisuusopetuksessa on Torah Class Genesiksestä esillä.
Todellinen Jumala esitellään meille Genesiksen ensimmäisessä jakeessa, ja meille annetaan myös ensimmäinen, joka osoittautuu moniksi Jumalan muuttumattomista, joskus salaperäisistä ominaisuuksista ja ominaisuuksista. Hepreankielinen sana, jonka Raamattumme kääntävät "Jumalaksi", on Elohim. Ensin meidän on ymmärrettävä, että Elohim ei ole Jumalan nimi; Meille ei kerrota Jumalan nimeä ennen kuin paljon myöhemmin Toorassa. Pikemminkin Elohim on nimi ja se on monikkonimike (monikko kuten useammassa kuin yhdessä). Elohim ja sen erilaiset käyttötavat ovat monimutkainen asia, jota aiomme tuskin koskettaa tänään. Meidän on kuitenkin tällä hetkellä tiedettävä, että Elohim on sana, jota ei käytetä vain Raamatussa viittaamaan yhteen todelliseen Jumalaan, vaan sitä käytetään myös satunnaisesti puhuessa vääristä jumalista; Kuten puhuimme viime viikon johdannossa, konteksti on kaikki kaikessa heprean kielen ja kulttuurin kanssa.
Joten kun tämä monikkonimitys Jumalalle, Elohimille, otetaan käyttöön , ovi avataan välittömästi tämän uskomattoman totuuden ja paradigman käsittelylle: Jumala on yksi, mutta Hän on myös monia. "I-M" sanan lopussa Elohim tekee tästä sanasta maskuliinisen monikkonurkauksen. Itse asiassa heprean perusopetuksena, aina kun näet kirjaimet "I-M", jotka lopettavat heprealaisen sanan, voit tietää, että se puhuu useammasta kuin yhdestä (monikosta). Kuitenkin hepreassa on toinenkin käyttö "I-M" -lopusta ja sitä kutsutaan "majesteetin monikoksi". Tämä tarkoittaa sitä, että sanan lopussa olevan "I-M:n" lisääminen voi myös tarkoittaa suuruutta moniarvoisuuden sijaan.
Kristityt, aivan oikeutetusti, ottavat sanan Elohim osoittaen sekä suuruutta että moniarvoisuutta, ja tästä lopulta kasvoi ainutlaatuisen kristillinen käsityksemme Kolminaisuudesta: Isä, Poika ja Pyhä Henki......3 jumalaa yhdessä. Tai parempi yksittäinen Jumala, joka koostuu kolmesta henkilöstä, olemuksesta tai ilmenemismuodosta. Elohim-sanan käyttö ei sinänsä todista, että Jumala on moniarvoinen. Pikemminkin on olemassa useita kriittisempiä todisteita, jotka kohtaamme osoittaakseen, että Jumala on todellakin moniarvoisuus.
Että savolaisille selvittelijöille siinä - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Joka on nähnyt minut , on nähnyt Isän!
Vai sinut!!! Oletko omahyväinen!!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No, miksi sitten et tajua - asiaa, vaan näet mörköjä joka paikassa.
Katsopa tuo Alfatv. linkki, ja mieti.Mikä ihmeen alfateeveen linkki. Eivätpä ole mitään linkittäneet.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Todellinen Jumala esitellään meille Genesiksen ensimmäisessä jakeessa, ja meille annetaan myös ensimmäinen, joka osoittautuu moniksi Jumalan muuttumattomista, joskus salaperäisistä ominaisuuksista ja ominaisuuksista. Hepreankielinen sana, jonka Raamattumme kääntävät "Jumalaksi", on Elohim. Ensin meidän on ymmärrettävä, että Elohim ei ole Jumalan nimi; Meille ei kerrota Jumalan nimeä ennen kuin paljon myöhemmin Toorassa. Pikemminkin Elohim on nimi ja se on monikkonimike (monikko kuten useammassa kuin yhdessä). Elohim ja sen erilaiset käyttötavat ovat monimutkainen asia, jota aiomme tuskin koskettaa tänään. Meidän on kuitenkin tällä hetkellä tiedettävä, että Elohim on sana, jota ei käytetä vain Raamatussa viittaamaan yhteen todelliseen Jumalaan, vaan sitä käytetään myös satunnaisesti puhuessa vääristä jumalista; Kuten puhuimme viime viikon johdannossa, konteksti on kaikki kaikessa heprean kielen ja kulttuurin kanssa.
Joten kun tämä monikkonimitys Jumalalle, Elohimille, otetaan käyttöön , ovi avataan välittömästi tämän uskomattoman totuuden ja paradigman käsittelylle: Jumala on yksi, mutta Hän on myös monia. "I-M" sanan lopussa Elohim tekee tästä sanasta maskuliinisen monikkonurkauksen. Itse asiassa heprean perusopetuksena, aina kun näet kirjaimet "I-M", jotka lopettavat heprealaisen sanan, voit tietää, että se puhuu useammasta kuin yhdestä (monikosta). Kuitenkin hepreassa on toinenkin käyttö "I-M" -lopusta ja sitä kutsutaan "majesteetin monikoksi". Tämä tarkoittaa sitä, että sanan lopussa olevan "I-M:n" lisääminen voi myös tarkoittaa suuruutta moniarvoisuuden sijaan.
Kristityt, aivan oikeutetusti, ottavat sanan Elohim osoittaen sekä suuruutta että moniarvoisuutta, ja tästä lopulta kasvoi ainutlaatuisen kristillinen käsityksemme Kolminaisuudesta: Isä, Poika ja Pyhä Henki......3 jumalaa yhdessä. Tai parempi yksittäinen Jumala, joka koostuu kolmesta henkilöstä, olemuksesta tai ilmenemismuodosta. Elohim-sanan käyttö ei sinänsä todista, että Jumala on moniarvoinen. Pikemminkin on olemassa useita kriittisempiä todisteita, jotka kohtaamme osoittaakseen, että Jumala on todellakin moniarvoisuus.
Että savolaisille selvittelijöille siinä"alkulkuja"
Mikä on alkulkuja. Alkulukuja? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Että savolaisille selvittelijöille siinä"Kuten puhuimme viime viikon johdannossa,"
Missä ihmeen viime viikon johdannossa??!!!
Et näköjää heprean kielioppia ainakaan tunne. Elohim on monikon kuuloinen sana, kuten sakset ja housut olematta kuitenkaan oikeasti monikko. Elohim on monikko vain jos sitä seuraava verbi on monikossa ja sitä se ei luomiskertomuksessa ole.
Luomiskertomuksessaa Jumala puhuu ensin muille elohimeille, että "Tehkäämme ihminen kuvaksemme..."
Ja sitten Jumala YKSIN (ei monikko ) loi:
“Jumala sanoi: ”Tehkäämme ihminen kuvaksemme, kaltaiseksemme, ja hallitkoon hän meren kaloja, taivaan lintuja ja koko maata sekä kaikkia maan päällä liikkuvia isoja ja pieniä eläimiä.”Niin Jumala loi ihmisen omaksi kuvakseen. Jumalan kuvaksi hän loi hänet, mieheksi ja naiseksi hän loi heidät. Jumala siunasi heidät ja sanoi heille: ”Olkaa hedelmälliset, lisääntykää, täyttäkää maa ja ottakaa se valtaanne. Teidän vallassanne ovat meren kalat, taivaan linnut ja kaikki maan päällä liikkuvat eläimet.”” (1Moos 1:26-28, FinRK)
- Anonyymi
Alkuperäisessä adventismissa Jeesus on enkeli, samoin kun Jt-opissa...
- Anonyymi
Kuka advari kuvia palvoo ?
kysynpävaan.- Anonyymi
"Kuka advari kuvia palvoo ?"
Kaikki ne, jotka pitävät niitä kuvia esillä vaikkapa kotonaan.
Miksi niitä Jumalan kuvia ylipäätään laitetaan seinille ja pöydille?
Aivan samoin kuin laitat lastesi kuvia pöydille. Niitä sinä ihailet ja palvot ja kehut, kuinka ihania ne ovat.
10 käskyn laki ei kiellä niitä laittamasta esille, vaikka jotkut adventistit pitävät kaikkien kuvien esillä pitämistä niiden palvomisena. Tiedän monia adventisteja, joiden pöydillä tai seinillä ei ole minkään eläimen tai ihmisen kuvaa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Aivan samoin kuin laitat lastesi kuvia pöydille. Niitä sinä ihailet ja palvot ja kehut, kuinka ihania ne ovat.
10 käskyn laki ei kiellä niitä laittamasta esille, vaikka jotkut adventistit pitävät kaikkien kuvien esillä pitämistä niiden palvomisena. Tiedän monia adventisteja, joiden pöydillä tai seinillä ei ole minkään eläimen tai ihmisen kuvaa."Kaikki ne, jotka pitävät niitä kuvia esillä vaikkapa kotonaan."
Tuo on sinun ahdasmielinen tulkintasi asiasta. Se ei perustu Raamattuun. Luepas Raamatusta miten siellä palvottiin jumalia. Raamatun kuva epäjumalanpalvonnasta on kaukana siitä, että jonkun pirtin seinällä on kuva Jeesuksesta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
10 käskyn laki ei kiellä niitä laittamasta esille, vaikka jotkut adventistit pitävät kaikkien kuvien esillä pitämistä niiden palvomisena. Tiedän monia adventisteja, joiden pöydillä tai seinillä ei ole minkään eläimen tai ihmisen kuvaa.No tuo on sinun mielipiteesi. Mutta mielipiteet on kuin persereikä, jokaisella on omansa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Kaikki ne, jotka pitävät niitä kuvia esillä vaikkapa kotonaan."
Tuo on sinun ahdasmielinen tulkintasi asiasta. Se ei perustu Raamattuun. Luepas Raamatusta miten siellä palvottiin jumalia. Raamatun kuva epäjumalanpalvonnasta on kaukana siitä, että jonkun pirtin seinällä on kuva Jeesuksesta.Taisit nyt harhoissasi sopertaa ihan paskaa?
Käsky kuuluu: "ÄLÄ TEE JUMALAN KUVAA."
Jumalan kuvan pitäminen kodissa on jo tuon käskyn rikkomista, koska koko Jumalan kuvaa ei tulisi olla missään, kun ei sitä saa tehdä. Etkö sinä pösilö sitä ymmärrä?
Kun sinulla on Jumalan kuva vaikkapa kotisi seinällä, olet sen hankkinut jostain ja se on jo sen 10 käskyn lain vastainen teko. Ei se kuva sinne itsestään tule? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Taisit nyt harhoissasi sopertaa ihan paskaa?
Jumalan kuvan pitäminen kodissa on jo tuon käskyn rikkomista, koska koko Jumalan kuvaa ei tulisi olla missään, kun ei sitä saa tehdä. Etkö sinä pösilö sitä ymmärrä?
Kun sinulla on Jumalan kuva vaikkapa kotisi seinällä, olet sen hankkinut jostain ja se on jo sen 10 käskyn lain vastainen teko. Ei se kuva sinne itsestään tule?Tuo nyt vain on esimerkki siitä, ettet tunne Raamattua sen alkukielillä. Hepreankielessä tuossa kohdassa mainittu Jumalan kuva tarkoitti kolmiulotteista patsasta tai veistosta, ei maalausta tai valokuvaa. Eikö kannattaisi tutustua oikeasti Raamattuun ennen kuin aukoo päätään?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
10 käskyn laki ei kiellä niitä laittamasta esille, vaikka jotkut adventistit pitävät kaikkien kuvien esillä pitämistä niiden palvomisena. Tiedän monia adventisteja, joiden pöydillä tai seinillä ei ole minkään eläimen tai ihmisen kuvaa.höpölöpö, puhut vain tulkintaasi. Ei isä Mitrokaan palvo kuvia, vaikka Ortodoksissa tekee ikoneja, hän selittää sinunlaiselle farisealaiselle, että osta silmälasit, että näkisit
https://www.permanto.fi/fi/web//alfatv/player/vod?assetId=100380620 - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Taisit nyt harhoissasi sopertaa ihan paskaa?
Kun sinulla on Jumalan kuva vaikkapa kotisi seinällä, olet sen hankkinut jostain ja se on jo sen 10 käskyn lain vastainen teko. Ei se kuva sinne itsestään tule?Voi tuota suppeaa sokeutta. No - mietitään.
Kirjoitukset ovat myös kuvantamista. Myös joillekin se oikea kuva - "lasten kuvaraamattu" on viestintää. Se on kieli.
Kun kansamme ei vielä osannut lukea, kirkoissa oli kuvat - ja kansa muisti paremmin sanan opin sen kuvan kautta. Mutta ahdasmielisen päähän tämä ei mahdu.
Hän aina näkee vääräjumalaista kuvassa.
Yritä edes tajuta, että kuva on viesti itse asiaan, eli Sanaan ja monelle se on selkokieli -
Ymmärtääkö hän?
- Anonyymi
Jeesuksen kuvat ovat eräänlainen sakramentti, joka on tehty muistuttamaan Jeesuksen sijaisuhrina suorittamastaan uhrautumisesta, jotta muistaisimme kiittää ja ylistää Häntä. Ensimmäinen sijaisuhri oli Abelin esikoiskaritsa, syntiensä sovittamiseksi, koska synti sovitettiin verellä. Samoin esikoispoikien uhraus, korvattiin kahden linnun uhraamisella. Kainin kasvi uhri ei kelvannut, koska se oli veretön ja ihmiskäsien kasvattama. Mutta Jeesus tuli sovittamaan kertauhrina kaikki syntimme niille, jotka ottavat sen vastaan ja tunnustavat Jeesuksen Herrakseen. Nyt ei tarvitse uhrata veri uhria enää. Voimme uhrata kiitosta, ylistystä, palvontaa ja kunnioitusta yli kaiken ja olla kuuliaisia kaikille Jeesuksen opetuksille.
- Anonyymi
Taitaa aloittaja olla UP ? Voit varmaan kertoa
- Anonyymi
Jeesusta ei tuomittu kuolemaan sijaisuhrina, vaan syyksi katsottiin kuninkaaksi julistautuminen vaikka Roomanvaltakunnassa hallitsija oli keisari.
Primitiiset kansat ovat uhranneet ihmisiä jumalille kaikenlaisista syistä, joten tarinat Jeesuksen uhraaminen syntien tähden keksittiin jälkeenpäin.- Anonyymi
Mutta Jeesus kuoli syntisten puolesta sijaiskuoleman. Ihan sama mitä ihmiset syyksi sanovat.
- Anonyymi
Raamattu kertoo evankeliumeissaan ja muinaisten profeettojen kirjoituksissa, että Jeesus oli sijaisuhri, ihmisten syntien sovittamiseksi. Näitä maallisen oikeuden tuomioita ei kannata muuten noteerata, koska asiat on kerrottu rehellisesti, miten tapahtumat kehittyivät Jeesuksen uhrauksen edellä. Messiaan sijaisuhri löytyy monesta paikasta jo vanhasta testamentista.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mutta Jeesus kuoli syntisten puolesta sijaiskuoleman. Ihan sama mitä ihmiset syyksi sanovat.
Jos sinulle on aivan sama, mitä ihmiset sanovat syyksi, uskot todennäköisesti harhaan, sillä Raamattukin on ihmisten kirjoittama. Aivan sama mitä sinä sanot!
Tosin Raamatusta et löydä ainuttakaan jaetta, jossa sanottaisiin, että "Jeesus kuoli syntisten puolesta sijaiskuoleman". - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Raamattu kertoo evankeliumeissaan ja muinaisten profeettojen kirjoituksissa, että Jeesus oli sijaisuhri, ihmisten syntien sovittamiseksi. Näitä maallisen oikeuden tuomioita ei kannata muuten noteerata, koska asiat on kerrottu rehellisesti, miten tapahtumat kehittyivät Jeesuksen uhrauksen edellä. Messiaan sijaisuhri löytyy monesta paikasta jo vanhasta testamentista.
"Messiaan sijaisuhri löytyy monesta paikasta jo vanhasta testamentista."
Jos olisit adventisti, sinulle olisi raamatun mukaisesti opetettu, etteivät juutalaiset tunnistaneet Jeesusta Messiaaksi, koska Vanha testamentti eli heprealaisten Raamattu kuvasi Messiaan voittajana, joka kukistaisi Jumalan viholliset ja johtaisi Israelia maanpäällisessä valtakunnassa, ei siis kuolevana kärsivänä ressukkana, joka tapettaisiin ennen kuin hän pääsisi edes valtaan. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mitähän Getsemanesta mietit ja maljasta, sekä Jeesuksen opeista ja opetuksista, mitä hän puhui. Eli puheesi kertoo, että olet pihalla.
Et näe seremonialakia, warjolain aikaista opetusta, et hokaa Edenin oppia.
Olet ateistinen lukija, jolta puuttuu Henki, tai jahvettilaisuuden perikuva. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mitähän Getsemanesta mietit ja maljasta, sekä Jeesuksen opeista ja opetuksista, mitä hän puhui. Eli puheesi kertoo, että olet pihalla.
Et näe seremonialakia, warjolain aikaista opetusta, et hokaa Edenin oppia.
Olet ateistinen lukija, jolta puuttuu Henki, tai jahvettilaisuuden perikuva.Raamattu ei mainitse sanoja seremonialaki eikä warjolaki. Mitä teet tällä adventismi-palstalla kun puhut omiasi?
- Anonyymi
Kyllä jahve kieltäessään kaikkinaiset jumalankuvat ja niiden palvonnat unohti mainita että Jeesuksesta saa tehdä jumalankuvia ja palvoa niitä sehän on selvä ettekö te syntiset saatnanan lapset muka muka unohtele joskus asioita miksi jumala ei unohtaisi joskus jotain pientä asiaa .
Sama asia on Jeesuksen seuraamisessa missä hän vaati kaikilta opetuslapsiltaan ja muilta omaisuuden myymistä ja jakamista köyhille nyt tähän sitten saatanalliset voimat vetoavat ja nauravat kristityille päin naamaa kun nämä keräävät omaisuutta itselleen ja lapsilleen ymmärtämättä kuitenkin että jeesus unohti vain mainita että hänen kuolemansa jälkeen on tulossa muuan kristinusko joiden palvojia kyseinen käsky ei koske se koskee vain muita hänen seuraajiaan ei kristityitä.- Anonyymi
Tuo on taas sekoilua.
- Anonyymi
Adventistikodeissa ei olla niin idiootteja että kuvia palvoisivat.
Jumalalle -Jeesukselle Kristukselle kuuluu kaikki kunnia.
Katso Raamatusta minkälainen kuvien aarrekammio Salomolla oli hurskaana aikanaan.
Minulla on Sinulle kysymys;-
- Miksi liiton arkin kannen päällä oli kaksi enkelipatsasta, ja kannen alla oli kymmenen käskyn lain taulu?
Mieti tätä?
Käsität sitten toivottavasti että olet panettelemassa kuvista joita ei ole asetettu Jumalan paikalle.- Anonyymi
Olivatko ne enkelit mielestäsi Jumalan kuvia?
Harhainen mielesi teki jälleen kepposet, kuten aina. Uskonharhoissasi puolustelet lain rikkomista? Sellaisia te uskovaisiksi itseänne nimittävät valehtelijat olette.
- Anonyymi
Raamatusta löytyy "kotijumalatkin" -Lue niistä Raamatusta, niin tajuat mitä kuvien palvonta ja kuvien palvonnan kieltokäsky tarkoittaa.
- Anonyymi
Et näköjään tunne Raamattuasi. Käsky kieltää pitämästä epäjumalia Jumalan rinnalla. Kotona niitä saattoi hyvin olla. Temppelissä tai pyhäkössä ei todellakaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Et näköjään tunne Raamattuasi. Käsky kieltää pitämästä epäjumalia Jumalan rinnalla. Kotona niitä saattoi hyvin olla. Temppelissä tai pyhäkössä ei todellakaan.
"Käsky kieltää pitämästä epäjumalia Jumalan rinnalla."
Et näköjään tunne Raamattua, vaikka suu vaahdossa tällä esiinnyt sen tuntijana?
Sellaisia te valheeseen opetetut ja paatuneet ihmisiksikin itseänne kutsuvat lahkonne aivopestyt valehtelijat olette.
Käsky kuuluu: ÄLÄ TEE JUMLAN KUVAA!!!! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Käsky kieltää pitämästä epäjumalia Jumalan rinnalla."
Et näköjään tunne Raamattua, vaikka suu vaahdossa tällä esiinnyt sen tuntijana?
Sellaisia te valheeseen opetetut ja paatuneet ihmisiksikin itseänne kutsuvat lahkonne aivopestyt valehtelijat olette.
Käsky kuuluu: ÄLÄ TEE JUMLAN KUVAA!!!!Noin käy kun ei tunne Raamattuaan. Kymmenen käskyn laki alkaa sanoin:
“Sitten Jumala puhui kaikki nämä sanat:”Minä olen Herra, sinun Jumalasi, joka toin sinut pois Egyptin maasta, orjuuden pesästä. Älköön sinulla olko muita jumalia minun rinnallani.” (2Moos 20:1-3, FinRK) - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Noin käy kun ei tunne Raamattuaan. Kymmenen käskyn laki alkaa sanoin:
“Sitten Jumala puhui kaikki nämä sanat:”Minä olen Herra, sinun Jumalasi, joka toin sinut pois Egyptin maasta, orjuuden pesästä. Älköön sinulla olko muita jumalia minun rinnallani.” (2Moos 20:1-3, FinRK)Huomasitko, että käsky jatkuu? Et huomaa, koska olet sokea tai haluat tahallisesti valehdella, etkä hyväksy Jumalan antamaa käskyä.
2Moos 20:4 "Älä tee itsellesi jumalankuvaa äläkä mitään kuvaa, älä niistä, jotka ovat ylhäällä taivaassa, älä niistä, jotka ovat alhaalla maan päällä, äläkä niistä, jotka ovat vesissä maan alla." - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Huomasitko, että käsky jatkuu? Et huomaa, koska olet sokea tai haluat tahallisesti valehdella, etkä hyväksy Jumalan antamaa käskyä.
2Moos 20:4 "Älä tee itsellesi jumalankuvaa äläkä mitään kuvaa, älä niistä, jotka ovat ylhäällä taivaassa, älä niistä, jotka ovat alhaalla maan päällä, äläkä niistä, jotka ovat vesissä maan alla."Niin, noita Jumalan kuvia, jotka hepreankielessä tarkoittavat kolmiulotteisia kuvia, kuten veistoksia ja patsaita, ei saanut olla Jumalan rinnalla. Luet kuin Piru Raamattua ymmärtämättä Raamatun alkukieliä, Raamatun kulttuureita ja historiaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Huomasitko, että käsky jatkuu? Et huomaa, koska olet sokea tai haluat tahallisesti valehdella, etkä hyväksy Jumalan antamaa käskyä.
2Moos 20:4 "Älä tee itsellesi jumalankuvaa äläkä mitään kuvaa, älä niistä, jotka ovat ylhäällä taivaassa, älä niistä, jotka ovat alhaalla maan päällä, äläkä niistä, jotka ovat vesissä maan alla."No, miksi sitten sönkäät mielikuvitustasi. Sinulle mielikuvitus tulee jumalankuvaksi, minulle ei.
Raamattu on se Sana - äläkä sekoile, vaikka joku jaa-a ortodoksikuva olisi seinälläni, tosin sitä ei ole, muttei se ole palvonta kohde, vaan sanomallinen viesti, mitä esim kirjoitukset tuovat esiin. Katso Mitrosen haastattelu Alfa- tv.stä ja yritä tajuta puhetta.
Palvon Sanassa olevaa Herraa, mutta sinä itse sekoilet, meillä et saa tyhjänpuhujana suunvuoroa.
Pidä sinä raamattuasi seinällä ja toisella, sekä ole onnellinen. Luulet, että nyt ei ole mielikuvaasi palvottavana. Mutta, kuitenkin tee jumalankuvia. Mielikuvitusjuttusi kuvia.
Eli kaivele vain malkasi pois silmäsä, äläkä tule neuvomaan.
- Anonyymi
2. Moos. 20:4 "Älä tee itsellesi JUMALAN KUVAA ÄLÄKÄ MITÄÄN KUVAA, älä niistä, jotka ovat ylhäällä taivaassa, älä niistä, jotka ovat alhaalla maan päällä, äläkä niistä, jotka ovat vesissä maan alla."
- Anonyymi
Mitään kuvaa on hepreaksi: mitään kolmiulotteista kuvaa kuten patsasta tai veistosta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mitään kuvaa on hepreaksi: mitään kolmiulotteista kuvaa kuten patsasta tai veistosta.
"Mitään kuvaa on hepreaksi: mitään kolmiulotteista kuvaa kuten patsasta tai veistosta."
Niin niin kjäh kjäh ...siinä sai jumala että tuntu ei tainnut jumala tietää että tulevaisuuden ihminen on saivartelija politiitikko ja jos ei kerran ole määrätty kaikkinainen kuvien tekotapa jokainen erikseen ilmoitettu raamatussa sen ja sen pykälän mukaan kielletty niin kyllä ihminen keksii porsaanreijät kjäh kjäh ...sitä vit...sta taivaassa tälläkin hetkellä kun ihminen perustelee asiansa kuin umpikiero asianajaja oikeudessa sen ja sen näkökulman mukaan jumalien kuvien tekeminen siittä ja siten on hyväksyttyä kun sitä ei olla sillä ja sillä momentilla erikseen ole kielletty.
"Älä tee itsellesi JUMALAN KUVAA ÄLÄKÄ MITÄÄN KUVAA"
Toi on kyllä vähän hankala tuo "äläkä mitään kuvaa"lauseke se torbedoi kyllä melkoisen määrän vaihtoehtoja pois aatellen ikoneita alttaritauluja ja kirkkojen seinillä roikkuvia patsaita jossa kuvataan Jeesus roikkumassa patsaana aika hankala kun alkaa käymään oikeutta asiassa Jahven kanssa mutta lykkyä tykö yritykselle...kjäh - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Mitään kuvaa on hepreaksi: mitään kolmiulotteista kuvaa kuten patsasta tai veistosta."
Niin niin kjäh kjäh ...siinä sai jumala että tuntu ei tainnut jumala tietää että tulevaisuuden ihminen on saivartelija politiitikko ja jos ei kerran ole määrätty kaikkinainen kuvien tekotapa jokainen erikseen ilmoitettu raamatussa sen ja sen pykälän mukaan kielletty niin kyllä ihminen keksii porsaanreijät kjäh kjäh ...sitä vit...sta taivaassa tälläkin hetkellä kun ihminen perustelee asiansa kuin umpikiero asianajaja oikeudessa sen ja sen näkökulman mukaan jumalien kuvien tekeminen siittä ja siten on hyväksyttyä kun sitä ei olla sillä ja sillä momentilla erikseen ole kielletty.
"Älä tee itsellesi JUMALAN KUVAA ÄLÄKÄ MITÄÄN KUVAA"
Toi on kyllä vähän hankala tuo "äläkä mitään kuvaa"lauseke se torbedoi kyllä melkoisen määrän vaihtoehtoja pois aatellen ikoneita alttaritauluja ja kirkkojen seinillä roikkuvia patsaita jossa kuvataan Jeesus roikkumassa patsaana aika hankala kun alkaa käymään oikeutta asiassa Jahven kanssa mutta lykkyä tykö yritykselle...kjäh"tulevaisuuden ihminen on saivartelija politiitikko ja jos ..."
Vai saivartelua. Todellisuudessa se on uusimman hepreankielen tutkimus, joka niin sanoo. Vasta viimeiset kaksi vuosikymmentä on tieto Raamatun hepreasta ja kreikasta lisääntynyt merkityksellisesti. Tämä johtuu tietokoneajasta. Kun päästään vertaamaan digitalisoituja teoksia alkukielellä, kuten Raamattua ja sen ajan muita kirjoituksia, on mahdollista tehdämtehokkaita hakuja ja vertailla missä kaikkialla mikin sana ilmenee. Kuolleenmeren kääröt ja muut vastaavat ovat tuoneet apua asiaan. Raamatussa on edelleen paljon sanoja, joiden merkityksiä ei edes tiedetä. Niiden tilalle on käännökseen arvattu oikein mahdollinen sana. Mutta kun todelliset merkitykset paljastuvat, päästään lähemmäs sitä maailmankuvaa, jossa Jeesuskin eli. Ja päästään ymmärtämään kirjoituksia niin kuin Jeesus ymmärsi. Kaikki ennen vuotta 2000 tehdyt raamatunselitysteokset ovat auttamattomasti vanhentuneita. Niin myös näköjään sinun tietosi. Ei saa sokeasti antaa vanhentuneiden uskonkappaleiden määrätä totuutta kun uusi tieto paljastaa uusia totuuksia Raamatun kielestä.
"Toi on kyllä vähän hankala tuo "äläkä mitään kuvaa"lauseke se torbedoi kyllä melkoisen määrän vaihtoehtoja..."
No niinpä tekee mutta todennäköisesti ei kuitenkaan juuri niin kuin sinä luulet. Jokaisella sanalla on merkitys ja konteksti merkitsee. Katsotaan koko asiayhteys.
“Älköön sinulla olko MUITA JUMALIA minun rinnallani. Älä tee itsellesi patsasta äläkä mitään kuvaa MISTÄÄN, MIKÄ ON YLHÄÄLLÄ TAIVAALLA TAI ALHAALLA MAAN PÄÄLLÄ TAI VESISSÄ MAAN ALLA."
Kyse on siis muista jumalista Jumalan rinnalla. Montako jumalaa nykyaikana, esimerkiksi meillä täällä Suomessa palvotaan! Konteksti on siis muut palvottavat jumalat kuin Jumala ja siinä yhteydessä Jumala määrää, ettei saa tehdä kolmiulotteisia kuvia, kuten veistoksia ja patsaita. On ihan selvää että hän tarkoittaa, ettei epäjumalista saa tehdä minkäänlaisia kolmiulotteisia kuvia. Kyse ei ole valokuvista tai maalauksista, jotka esittävät mitä tahansa eikä patsaista, jotka esittävät jotakin muuta kuin epäjumalaa.
Tekstin jatko osoittaa myös hyvin selvästi, että samassa kontekstissa pysytään: näiden kolmiulotteisten epäjumalankuvien ja niiden palvonnan kontekstissa.
Teksti jatkuu:
"Älä kumarra niitä äläkä palvele niitä, sillä minä, Herra, sinun Jumalasi, olen kiivas Jumala. Minä vaadin lapset tilille isien pahoista teoista kolmanteen ja neljänteen polveen saakka, jos he vihaavat minua,” (2Moos 20:3-5, FinRK)
Jos tuntee Mooseksen ajan epäjumalanpalvelusta ja tietää sen ajan epäjumalista jotakin, on edelleenkin selvempää, että kyse on epäjumalan palvontaan liittyvistä kuvista. Silloin palvottiin mm. vuorilla ja pilvissä asuvia epäjumalia ja meressä asuvia epäjumalia, aivan kuten suomalaisestakin mytologiasta käy ilmi. Monet jumalista asuivat erämaassa ja useat myös ihmisten keskuudessa. Tämä sama käy ilmi myös Raamatusta ja Vanhan testamentin ajan muusta kirjallisuudesta.
Näin ollen teksti kertoo myös sen, että loppujen lopuksi kyse on kuvien PALVONNASTA, nimen omaan epäjumalan kuvien, eli kuvien tekemisestä,epäjumalanpalveluskäyttöön, ei itse kuvien tekemisestä muuhun käyttöön.
Teksti kertoo myös sen, että epäjumalan patsaiden tekeminen palvomiskäyttöön on Jumalan vihaamista. Näin lienee myös itse epäjumalien palvomisen kanssa.
Jokos valkenee?
Eräs uskova ystäväni oli huolissaan, kun hänen kristitty miehensä piti kirjahyllyssä kaunista antiikin rooman naispatsasta. Nainen päätteli, että kyseessä on neitsyt Marian patsas ja piti sitä tuon saman käskyn rikkomisena. Mies ei palvonut kuvaa vaan piti sen kauniista ulkonäöstä. Hän piti myös muusta taiteesta ja muista patsaista. Mies ei rikkonut tätä käskyä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"tulevaisuuden ihminen on saivartelija politiitikko ja jos ..."
Vai saivartelua. Todellisuudessa se on uusimman hepreankielen tutkimus, joka niin sanoo. Vasta viimeiset kaksi vuosikymmentä on tieto Raamatun hepreasta ja kreikasta lisääntynyt merkityksellisesti. Tämä johtuu tietokoneajasta. Kun päästään vertaamaan digitalisoituja teoksia alkukielellä, kuten Raamattua ja sen ajan muita kirjoituksia, on mahdollista tehdämtehokkaita hakuja ja vertailla missä kaikkialla mikin sana ilmenee. Kuolleenmeren kääröt ja muut vastaavat ovat tuoneet apua asiaan. Raamatussa on edelleen paljon sanoja, joiden merkityksiä ei edes tiedetä. Niiden tilalle on käännökseen arvattu oikein mahdollinen sana. Mutta kun todelliset merkitykset paljastuvat, päästään lähemmäs sitä maailmankuvaa, jossa Jeesuskin eli. Ja päästään ymmärtämään kirjoituksia niin kuin Jeesus ymmärsi. Kaikki ennen vuotta 2000 tehdyt raamatunselitysteokset ovat auttamattomasti vanhentuneita. Niin myös näköjään sinun tietosi. Ei saa sokeasti antaa vanhentuneiden uskonkappaleiden määrätä totuutta kun uusi tieto paljastaa uusia totuuksia Raamatun kielestä.
"Toi on kyllä vähän hankala tuo "äläkä mitään kuvaa"lauseke se torbedoi kyllä melkoisen määrän vaihtoehtoja..."
No niinpä tekee mutta todennäköisesti ei kuitenkaan juuri niin kuin sinä luulet. Jokaisella sanalla on merkitys ja konteksti merkitsee. Katsotaan koko asiayhteys.
“Älköön sinulla olko MUITA JUMALIA minun rinnallani. Älä tee itsellesi patsasta äläkä mitään kuvaa MISTÄÄN, MIKÄ ON YLHÄÄLLÄ TAIVAALLA TAI ALHAALLA MAAN PÄÄLLÄ TAI VESISSÄ MAAN ALLA."
Kyse on siis muista jumalista Jumalan rinnalla. Montako jumalaa nykyaikana, esimerkiksi meillä täällä Suomessa palvotaan! Konteksti on siis muut palvottavat jumalat kuin Jumala ja siinä yhteydessä Jumala määrää, ettei saa tehdä kolmiulotteisia kuvia, kuten veistoksia ja patsaita. On ihan selvää että hän tarkoittaa, ettei epäjumalista saa tehdä minkäänlaisia kolmiulotteisia kuvia. Kyse ei ole valokuvista tai maalauksista, jotka esittävät mitä tahansa eikä patsaista, jotka esittävät jotakin muuta kuin epäjumalaa.
Tekstin jatko osoittaa myös hyvin selvästi, että samassa kontekstissa pysytään: näiden kolmiulotteisten epäjumalankuvien ja niiden palvonnan kontekstissa.
Teksti jatkuu:
"Älä kumarra niitä äläkä palvele niitä, sillä minä, Herra, sinun Jumalasi, olen kiivas Jumala. Minä vaadin lapset tilille isien pahoista teoista kolmanteen ja neljänteen polveen saakka, jos he vihaavat minua,” (2Moos 20:3-5, FinRK)
Jos tuntee Mooseksen ajan epäjumalanpalvelusta ja tietää sen ajan epäjumalista jotakin, on edelleenkin selvempää, että kyse on epäjumalan palvontaan liittyvistä kuvista. Silloin palvottiin mm. vuorilla ja pilvissä asuvia epäjumalia ja meressä asuvia epäjumalia, aivan kuten suomalaisestakin mytologiasta käy ilmi. Monet jumalista asuivat erämaassa ja useat myös ihmisten keskuudessa. Tämä sama käy ilmi myös Raamatusta ja Vanhan testamentin ajan muusta kirjallisuudesta.
Näin ollen teksti kertoo myös sen, että loppujen lopuksi kyse on kuvien PALVONNASTA, nimen omaan epäjumalan kuvien, eli kuvien tekemisestä,epäjumalanpalveluskäyttöön, ei itse kuvien tekemisestä muuhun käyttöön.
Teksti kertoo myös sen, että epäjumalan patsaiden tekeminen palvomiskäyttöön on Jumalan vihaamista. Näin lienee myös itse epäjumalien palvomisen kanssa.
Jokos valkenee?
Eräs uskova ystäväni oli huolissaan, kun hänen kristitty miehensä piti kirjahyllyssä kaunista antiikin rooman naispatsasta. Nainen päätteli, että kyseessä on neitsyt Marian patsas ja piti sitä tuon saman käskyn rikkomisena. Mies ei palvonut kuvaa vaan piti sen kauniista ulkonäöstä. Hän piti myös muusta taiteesta ja muista patsaista. Mies ei rikkonut tätä käskyä.Sulla ei taida valjeta millään, eli sinulle se kuva - tulee jumalaksi ja luulet, että sitä kuvaa kumarretaan. Pakanuudessa, joka ei tunne Jumalaa - sillä on kuin Budha- jumalana, mutta ei sitä Herran omat kumarra, he kumartavat Taivaan Jumalaa, mutta ymmärys hoi, äly älä jätä, eivät he kuvasta tee Jumalaa- käsitätkö?
Sinä vain jankkaat, kuin ne juutalaiset, jotka tekivät käskyjä ja laintulkintoja Sanan rinnalle.
kirveleekö sinua Raamatun kuva, jossa Herra itse sanoo lausunnon mistä Hänen ominaisuutensa koostuu- tai koostuvat! Siitä saamme lausunnon Genesiksen 3:22
Mieti! Silloin HERRA Jumala sanoi: ja mieti mitä sanoi! "Katso IHMISESTÄ on tullut sitten alleviivattuna kolme sanaa.... >kuin yksi meistä<, hän tietää hyvän ja pahan; ja nyt, ettei hän ojentaisi kättään ja ottaisi myös puusta, elä ja syö ja elä ikuisesti"--
käsitätkö mitä siinä lukee? Jumala puhuu itsestään "meinä"!
on toinenkin paikka! Tämä lausunto vastaa toista lausuntoa. 1 Moos 1:26 " Silloin Jumala sanoi: mietipä tätäkin! " >Tehkäämme< ihminen kuvaksemme, kaltaisekkse, ja he hallitsevat meren kaloja ja lintuja, taivaasta ja karjasta ja kaikesta maasta ja kaikista matelijoista, jotka matelevat maan päällä."
Eli se Jumala kuva on mitä? Jos kuvaa ei palvota pelkästään jumala, vaan palvotaan Häntä, joka on luonut taivaan ja maan, niin ei se "patsas" ja kuva ole siinä epäjumala.
Ei pidä käskystä tehdä omatulkintaista rallatusta.
SE mene käskyksi käskynpäälle, kuin Tooraan alettiin tekemään tulkintoja ja merkityksiä, mitä siinä ei ollut,. Siksi kuvaarallatuksesi on vain inhimillistä läskyä, läskynpäälle.
Älä lue sitä tulkitaasi yllesi, se ei päde, etkä ole tuomari, eikä sinulle ole annettu tuomiovaltaa.
Olet kuin Eva - käärmeen puhuttaman, että esitti valheen. Ei käärme siinä valehdellut, mutta Eva lisäsi Jumalan Sanaan omiaan.
Käärme totesi, onko Jumala sanonut - ja Eva lisäsi, puuhun ei saa koskeakaan, joka ei ollut Jumalan ohjeessa. Sinä puhut kuvajutuissa vain omaa tulkintaasi. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sulla ei taida valjeta millään, eli sinulle se kuva - tulee jumalaksi ja luulet, että sitä kuvaa kumarretaan. Pakanuudessa, joka ei tunne Jumalaa - sillä on kuin Budha- jumalana, mutta ei sitä Herran omat kumarra, he kumartavat Taivaan Jumalaa, mutta ymmärys hoi, äly älä jätä, eivät he kuvasta tee Jumalaa- käsitätkö?
Sinä vain jankkaat, kuin ne juutalaiset, jotka tekivät käskyjä ja laintulkintoja Sanan rinnalle.
kirveleekö sinua Raamatun kuva, jossa Herra itse sanoo lausunnon mistä Hänen ominaisuutensa koostuu- tai koostuvat! Siitä saamme lausunnon Genesiksen 3:22
Mieti! Silloin HERRA Jumala sanoi: ja mieti mitä sanoi! "Katso IHMISESTÄ on tullut sitten alleviivattuna kolme sanaa.... >kuin yksi meistä<, hän tietää hyvän ja pahan; ja nyt, ettei hän ojentaisi kättään ja ottaisi myös puusta, elä ja syö ja elä ikuisesti"--
käsitätkö mitä siinä lukee? Jumala puhuu itsestään "meinä"!
on toinenkin paikka! Tämä lausunto vastaa toista lausuntoa. 1 Moos 1:26 " Silloin Jumala sanoi: mietipä tätäkin! " >Tehkäämme< ihminen kuvaksemme, kaltaisekkse, ja he hallitsevat meren kaloja ja lintuja, taivaasta ja karjasta ja kaikesta maasta ja kaikista matelijoista, jotka matelevat maan päällä."
Eli se Jumala kuva on mitä? Jos kuvaa ei palvota pelkästään jumala, vaan palvotaan Häntä, joka on luonut taivaan ja maan, niin ei se "patsas" ja kuva ole siinä epäjumala.
Ei pidä käskystä tehdä omatulkintaista rallatusta.
SE mene käskyksi käskynpäälle, kuin Tooraan alettiin tekemään tulkintoja ja merkityksiä, mitä siinä ei ollut,. Siksi kuvaarallatuksesi on vain inhimillistä läskyä, läskynpäälle.
Älä lue sitä tulkitaasi yllesi, se ei päde, etkä ole tuomari, eikä sinulle ole annettu tuomiovaltaa.
Olet kuin Eva - käärmeen puhuttaman, että esitti valheen. Ei käärme siinä valehdellut, mutta Eva lisäsi Jumalan Sanaan omiaan.
Käärme totesi, onko Jumala sanonut - ja Eva lisäsi, puuhun ei saa koskeakaan, joka ei ollut Jumalan ohjeessa. Sinä puhut kuvajutuissa vain omaa tulkintaasi."kirveleekö sinua Raamatun kuva, jossa Herra itse sanoo lausunnon mistä Hänen ominaisuutensa koostuu- tai koostuvat!"
Kuvittelet itsestäsi liikoja? Kun ei edes Raamatun sana kelpaa. Mitä sinä tulet Adventismi-palstalle opettamaan harhaoppejasi?
"Jumala puhuu itsestään "meinä"!"
Meinä! Niin...ketkä ovat meinä? Et näköjään tunne Raamattua heprean kielellä. On aika opettaa.
Raamatussa on noin 2000 kohtaa, jossa mainitaan sana elohim ja elohimia käytetään muistakin kuin jumalista. On siis runsaasti esimerkkejä siitä, että Elohim on muutakin kuin Jumala. Oletko tutkinut mitä tämä merkitsee?
Vanhan testamentin ja hepreankielen tutkija Michael Heiserin mukaan elohim ei tarkoita Raamatussa erityisesti Isä Jumalaa vaan on yleisnimitys henkimaailman olennoille. Tämä on helppo havaita Raamatusta lukemalla läpi kaikki kohdat, joissa käytetään sanaa elohim. Jahve Jumala eli Isä Jumala on yksi elohimeista mutta yksikään muu elohim ei ole Jahve. On vain yksi Jahve. Seuraavassa esimerkkejä elohim-sanan käytöstä lähes kaikissa sen merkityksissä.
Jumala. Muut jumalat.
Psalmit 82:1
"Aasafin psalmi. Jumala (’ĕ·lō·hîm) seisoo jumalien (’ĕ·lō·hîm) kokouksessa, tuomitsee jumalien keskellä: "
Taivaallisen joukot, joita kutsutaan korkeimman pojiksi.
Psalmit 82:6-7
"6. Minä sanoin: ’Te olette jumalia (’ĕ·lō·hîm), kaikki te olette Korkeimman poikia. 7. Silti te kuolette kuin ihmiset, kaadutte kuin kuka tahansa ruhtinaista.’” "
Kansojen jumalia, epäjumalia.
1. Kuninkaiden kirja 11:33
"Näin tapahtuu siksi, että israelilaiset ovat hylänneet minut ja palvoneet Astartea, siidonilaisten jumalatarta (’ĕ·lō·hê), Kemosta, Mooabin jumalaa (’ĕ·lō·hê), ja Milkomia, ammonilaisten jumalaa (’ĕ·lō·hê). He eivät ole vaeltaneet minun teitäni, eivät ole tehneet sitä, mikä on oikein minun silmissäni eivätkä ole noudattaneet minun lakejani ja määräyksiäni, kuten Daavid, Salomon isä, teki."
Muut jumalat kuin Jumala
5. Mooseksen kirja 32:17
"He uhrasivat riivaajille, eivät Jumalalle (’ĕ·lō·w·ha). He uhrasivat jumalille (’ĕ·lō·hîm) , joita eivät tunteneet, uusille, äsken tulleille, joita teidän isänne eivät tunteneet."
Vainajahengistä:
1. Samuelin kirja 28:13-14
"13. Kuningas sanoi hänelle: ”Älä pelkää vaan sano, mitä näet.” Nainen vastasi Saulille: ”Minä näen jumalolennon (’ĕ·lō·hîm) nousevan maasta.” 14. Saul kysyi naiselta: ”Minkä näköinen hän on?” Nainen vastasi: ”Vanha mies nousee ylös viittaan verhoutuneena.” Silloin Saul tiesi, että se oli Samuel, ja kumartui kasvoilleen maahan ja osoitti kunnioitusta."
Ihan vain Raamattua tutkimalla voi siis päätyä siihen käsitykseen, että elohim tarkoittaa taivaallisia joukkoja, henkimaailman olentoja, joista yksi on Jahve Jumala, jonka tunnemme Isä Jumalana. Professori Michael Heiser on hepreankielen opettaja ja teki väitöskirjansa tähän liittyen. Hän tuntee asiaa syvällisemmin. Hän on useiden muiden tutkijoiden kanssa tästä samaa mieltä.
Kun luetaan 1.Moos kirjaa alusta niin kuin siellä alkutekstissä lukee, käännöksen pitäisi kuulua jotenkin seuraavasti:
"Alussa loi Elohim maan ja taivaan. Elohimit sanoivat: tehkäämme ihminen kuvaksemme."
Tämä ensimmäinen elohim oletetaan kristinuskossa Jeesukseksi mutta teksti itsessään ei sitä sano. Jeesus se ei voisi olla, sillä monestiko Jeesuksesta käytetään elohim-sanaa? Se ei myöskään sano, että juuri näiden elohimien joukkoon kuuluisi Jahve mutta 1.Moos 2:7 kertoo Jahven muovailleen ihmisen maan tomusta. Luojan kanssa oli joku/jotkut taivaallisten joukkojen elohim mutta Vanhan testamentin mukaan luomisen teki yksin Jahve elohim, ei Jeesus eikä muut elohimit. Vasta uuden testamentin kirjoittajat väittävät luojaa Jeesukseksi. Miksi näinkin selvästi Vanhassa testamentissa sanottu asia, kuin että vain Isä Jumala on yksin luonut maailman, on muuttunut Uuden testamentin kirjoittajien silmissä niin paljon?
Mitä muita elohimeja Vanhassa testamentissa on? Taivaallisiin joukkoihin kuuluu Vanhan testamentin perusteella:
- Jumalan sanansaattajia (kreik. ángelos = enkeli, hepr. mal'ach)
- neuvonantajia eli välittäjiä eli asianajajia (haś·śā·ṭān = satan. Jobin kirjan hasatan on käännetty virheellisesti Saatanaksi. Siinä on määräinen artikkeli "ha" ja se voi ilmetä kieliopillisesti oikein tehtäväkuvauksen edessä mutta sitä ei voi koskaan ilmetä etu- ja sukunimissä)
- serafeja (haś·śə·rā·p̄îm)
- kerubeja (hak·kə·ru·ḇîm = vartija, suojelija)
-valvojia (‘î·rîn) käännetty valvojaenkeleiksi mutta eivät ole enkeleitä
- Jumalan poikia (‘el·yō·wn ū·ḇə·nê = korkeimman lapset, yiś·rā·’êl bə·nê = Jumalan pojat)
- Pyhiä
Nämä em. nimitykset ovat monasti ennemminkin tehtäväkuvauksia kuin yleisnimiä. Vanhassa testamentissa oli Jumalan pyhiä ja väli"miehinä" enkeleitä ja Jumalan pojat olivat arvoasteikossa enkeleiden yläpuolella. Uudessa testamentissa ei puhuta enää muista välittäjistä kuin Jeesus ja me olemme Jumalan poikia ja tyttäriä. Me olemme pyhiä.
...jatkuu... - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"kirveleekö sinua Raamatun kuva, jossa Herra itse sanoo lausunnon mistä Hänen ominaisuutensa koostuu- tai koostuvat!"
Kuvittelet itsestäsi liikoja? Kun ei edes Raamatun sana kelpaa. Mitä sinä tulet Adventismi-palstalle opettamaan harhaoppejasi?
"Jumala puhuu itsestään "meinä"!"
Meinä! Niin...ketkä ovat meinä? Et näköjään tunne Raamattua heprean kielellä. On aika opettaa.
Raamatussa on noin 2000 kohtaa, jossa mainitaan sana elohim ja elohimia käytetään muistakin kuin jumalista. On siis runsaasti esimerkkejä siitä, että Elohim on muutakin kuin Jumala. Oletko tutkinut mitä tämä merkitsee?
Vanhan testamentin ja hepreankielen tutkija Michael Heiserin mukaan elohim ei tarkoita Raamatussa erityisesti Isä Jumalaa vaan on yleisnimitys henkimaailman olennoille. Tämä on helppo havaita Raamatusta lukemalla läpi kaikki kohdat, joissa käytetään sanaa elohim. Jahve Jumala eli Isä Jumala on yksi elohimeista mutta yksikään muu elohim ei ole Jahve. On vain yksi Jahve. Seuraavassa esimerkkejä elohim-sanan käytöstä lähes kaikissa sen merkityksissä.
Jumala. Muut jumalat.
Psalmit 82:1
"Aasafin psalmi. Jumala (’ĕ·lō·hîm) seisoo jumalien (’ĕ·lō·hîm) kokouksessa, tuomitsee jumalien keskellä: "
Taivaallisen joukot, joita kutsutaan korkeimman pojiksi.
Psalmit 82:6-7
"6. Minä sanoin: ’Te olette jumalia (’ĕ·lō·hîm), kaikki te olette Korkeimman poikia. 7. Silti te kuolette kuin ihmiset, kaadutte kuin kuka tahansa ruhtinaista.’” "
Kansojen jumalia, epäjumalia.
1. Kuninkaiden kirja 11:33
"Näin tapahtuu siksi, että israelilaiset ovat hylänneet minut ja palvoneet Astartea, siidonilaisten jumalatarta (’ĕ·lō·hê), Kemosta, Mooabin jumalaa (’ĕ·lō·hê), ja Milkomia, ammonilaisten jumalaa (’ĕ·lō·hê). He eivät ole vaeltaneet minun teitäni, eivät ole tehneet sitä, mikä on oikein minun silmissäni eivätkä ole noudattaneet minun lakejani ja määräyksiäni, kuten Daavid, Salomon isä, teki."
Muut jumalat kuin Jumala
5. Mooseksen kirja 32:17
"He uhrasivat riivaajille, eivät Jumalalle (’ĕ·lō·w·ha). He uhrasivat jumalille (’ĕ·lō·hîm) , joita eivät tunteneet, uusille, äsken tulleille, joita teidän isänne eivät tunteneet."
Vainajahengistä:
1. Samuelin kirja 28:13-14
"13. Kuningas sanoi hänelle: ”Älä pelkää vaan sano, mitä näet.” Nainen vastasi Saulille: ”Minä näen jumalolennon (’ĕ·lō·hîm) nousevan maasta.” 14. Saul kysyi naiselta: ”Minkä näköinen hän on?” Nainen vastasi: ”Vanha mies nousee ylös viittaan verhoutuneena.” Silloin Saul tiesi, että se oli Samuel, ja kumartui kasvoilleen maahan ja osoitti kunnioitusta."
Ihan vain Raamattua tutkimalla voi siis päätyä siihen käsitykseen, että elohim tarkoittaa taivaallisia joukkoja, henkimaailman olentoja, joista yksi on Jahve Jumala, jonka tunnemme Isä Jumalana. Professori Michael Heiser on hepreankielen opettaja ja teki väitöskirjansa tähän liittyen. Hän tuntee asiaa syvällisemmin. Hän on useiden muiden tutkijoiden kanssa tästä samaa mieltä.
Kun luetaan 1.Moos kirjaa alusta niin kuin siellä alkutekstissä lukee, käännöksen pitäisi kuulua jotenkin seuraavasti:
"Alussa loi Elohim maan ja taivaan. Elohimit sanoivat: tehkäämme ihminen kuvaksemme."
Tämä ensimmäinen elohim oletetaan kristinuskossa Jeesukseksi mutta teksti itsessään ei sitä sano. Jeesus se ei voisi olla, sillä monestiko Jeesuksesta käytetään elohim-sanaa? Se ei myöskään sano, että juuri näiden elohimien joukkoon kuuluisi Jahve mutta 1.Moos 2:7 kertoo Jahven muovailleen ihmisen maan tomusta. Luojan kanssa oli joku/jotkut taivaallisten joukkojen elohim mutta Vanhan testamentin mukaan luomisen teki yksin Jahve elohim, ei Jeesus eikä muut elohimit. Vasta uuden testamentin kirjoittajat väittävät luojaa Jeesukseksi. Miksi näinkin selvästi Vanhassa testamentissa sanottu asia, kuin että vain Isä Jumala on yksin luonut maailman, on muuttunut Uuden testamentin kirjoittajien silmissä niin paljon?
Mitä muita elohimeja Vanhassa testamentissa on? Taivaallisiin joukkoihin kuuluu Vanhan testamentin perusteella:
- Jumalan sanansaattajia (kreik. ángelos = enkeli, hepr. mal'ach)
- neuvonantajia eli välittäjiä eli asianajajia (haś·śā·ṭān = satan. Jobin kirjan hasatan on käännetty virheellisesti Saatanaksi. Siinä on määräinen artikkeli "ha" ja se voi ilmetä kieliopillisesti oikein tehtäväkuvauksen edessä mutta sitä ei voi koskaan ilmetä etu- ja sukunimissä)
- serafeja (haś·śə·rā·p̄îm)
- kerubeja (hak·kə·ru·ḇîm = vartija, suojelija)
-valvojia (‘î·rîn) käännetty valvojaenkeleiksi mutta eivät ole enkeleitä
- Jumalan poikia (‘el·yō·wn ū·ḇə·nê = korkeimman lapset, yiś·rā·’êl bə·nê = Jumalan pojat)
- Pyhiä
Nämä em. nimitykset ovat monasti ennemminkin tehtäväkuvauksia kuin yleisnimiä. Vanhassa testamentissa oli Jumalan pyhiä ja väli"miehinä" enkeleitä ja Jumalan pojat olivat arvoasteikossa enkeleiden yläpuolella. Uudessa testamentissa ei puhuta enää muista välittäjistä kuin Jeesus ja me olemme Jumalan poikia ja tyttäriä. Me olemme pyhiä.
...jatkuu......jatkuu...
Kun Raamattu sanoo, että luokamme, mitä se oikeasti tarkoittaa?
Elohim on monikon kuuloinen sana, kuten sakset ja housut olematta kuitenkaan oikeasti monikko. Elohim on monikko vain jos sitä seuraava verbi on monikossa ja sitä se ei luomiskertomuksessa ole.
Luomiskertomuksessaa Jumala puhuu ensin muille elohimeille, että "Tehkäämme ihminen kuvaksemme..."
Ja sitten Jumala YKSIN (ei monikko ) loi:
“Jumala sanoi: ”Tehkäämme ihminen kuvaksemme, kaltaiseksemme, ja hallitkoon hän meren kaloja, taivaan lintuja ja koko maata sekä kaikkia maan päällä liikkuvia isoja ja pieniä eläimiä.”Niin Jumala loi ihmisen omaksi kuvakseen. Jumalan kuvaksi hän loi hänet, mieheksi ja naiseksi hän loi heidät. Jumala siunasi heidät ja sanoi heille: ”Olkaa hedelmälliset, lisääntykää, täyttäkää maa ja ottakaa se valtaanne. Teidän vallassanne ovat meren kalat, taivaan linnut ja kaikki maan päällä liikkuvat eläimet.”” (1Moos 1:26-28, FinRK)
- Anonyymi
Aika kauas ihminen on poikennut.
Jumalan kuvan tekeminen koskee myös ihmistä.
Ihmisestä ei myöskään saa tehdä kuvaa, ei mitään eikä minkäälaista kuvaa.
Ihminen kun on Jumalan kuva ja silloin, jos tehdään ihmisestä kuva tehdää samalla Jumalasta kuva ja se on 10 käskyä vastaan.
Että silleen.
Itseasiassa käsky koski myös eläimiä.
"Älä tee jumalankuvaa äläkä mitään kuvaa, älä niistä, jotka ovat ylhäällä taivaassa, älä niistä, jotka ovat alhaalla maan päällä, äläkä niistä, jotka ovat vesissä maan alla."- Anonyymi
Eräs pitkän linjan adventistirouva sanoi, että valokuvaaminen on syntiä ja valokuvien pitäminen esillä kotona on siksi10 käskyn rikkomista.
Kännykällä kuvien napsiminen eläimistä, kaloista ja ihmisistä on syntiä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eräs pitkän linjan adventistirouva sanoi, että valokuvaaminen on syntiä ja valokuvien pitäminen esillä kotona on siksi10 käskyn rikkomista.
Kännykällä kuvien napsiminen eläimistä, kaloista ja ihmisistä on syntiä.Noin kauas voi sanasta etääntyä kun ei tunne hepreankielen sanojen alkuperäisiä merkityksiä.
- Anonyymi
Tutkisit enemmän, tietäisit enemmän...
https://keskustelu.suomi24.fi/t/17167030/ala-tee-jumalan-kuvaa#comment-110847886 - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Noin kauas voi sanasta etääntyä kun ei tunne hepreankielen sanojen alkuperäisiä merkityksiä.
"Noin kauas voi sanasta etääntyä kun ei tunne hepreankielen sanojen alkuperäisiä merkityksiä."
Siksi adventistit Suomessa ovatkin etääntyneet sanasta. He eivät tunne kirjoituksia, EIVÄTKÄ VARSINKAAN HEPREAN KIELTÄ.
Eläimistä, linnuista, kaloista, ihmisistä ja kaikesta elollosesta, johon Jumala on puhaltanut elämän hengen, ei tule tehdä kuvaa, ei puusta valmistettua, kivestä tehtyä, maalaamalla aikaansaatua tai mitenkään muutenkaan toteutettua ja valmistettua kuvaa ei tule tehdä. Se on 10 käskyn selkeä sanoma. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Noin kauas voi sanasta etääntyä kun ei tunne hepreankielen sanojen alkuperäisiä merkityksiä."
Siksi adventistit Suomessa ovatkin etääntyneet sanasta. He eivät tunne kirjoituksia, EIVÄTKÄ VARSINKAAN HEPREAN KIELTÄ.
Eläimistä, linnuista, kaloista, ihmisistä ja kaikesta elollosesta, johon Jumala on puhaltanut elämän hengen, ei tule tehdä kuvaa, ei puusta valmistettua, kivestä tehtyä, maalaamalla aikaansaatua tai mitenkään muutenkaan toteutettua ja valmistettua kuvaa ei tule tehdä. Se on 10 käskyn selkeä sanoma.Huohh!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eläimistä, linnuista, kaloista, ihmisistä ja kaikesta elollosesta, johon Jumala on puhaltanut elämän hengen, ei tule tehdä kuvaa, ei puusta valmistettua, kivestä tehtyä, maalaamalla aikaansaatua tai mitenkään muutenkaan toteutettua ja valmistettua kuvaa ei tule tehdä. Se on 10 käskyn selkeä sanoma.Niiin, käsitätkö, mitä luet? Siis kuvaa ei pidä tehdä, että se KORVAISI Jumalan tuntemisen, eli palvotaan luotua.
Se, että Herran oma - palvoo Raamatun Jumalaa, niin se kuva - ei tule silloin sellaiseksi Jumalaksi, että se olisi korvausjumala ja kun et sitä käsitä, jankkaat kuin vauvavalelijat, että meillä on yksi ainut kasteoppi, kumartakaa meitä, siis ymmärtääkö hän?
Oletko jahvettilainen? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niiin, käsitätkö, mitä luet? Siis kuvaa ei pidä tehdä, että se KORVAISI Jumalan tuntemisen, eli palvotaan luotua.
Se, että Herran oma - palvoo Raamatun Jumalaa, niin se kuva - ei tule silloin sellaiseksi Jumalaksi, että se olisi korvausjumala ja kun et sitä käsitä, jankkaat kuin vauvavalelijat, että meillä on yksi ainut kasteoppi, kumartakaa meitä, siis ymmärtääkö hän?
Oletko jahvettilainen?Mitä ihmettä oikein jauhat?!
- Anonyymi
Aloituksentekijällä huokuu - käsky, käskynpäälle opetus, ilman Henkeä.
Kun pilkusta on tehty koko kirjoitus, siinä lakihenkisyys astuu kuvaan ja oman petuksen korotuksen paikka, jossa MINÄ olen sitten se Jumalankuva.
Eli kaikki vänkääminen lakihenkisesti on kuollutta uskoa.
Terve uskovaisuus ei kompastu kuviin, mutta lakihenkinen tekee aloituksen tapaisia kultaisia vasikoita, jopa Jumalan laista ja alkaa istumaan hyvän ja pahantiedonpuulla jakamaan oikeuttaan.
Ei aiheuta aloittajan papatus mitään toimenpiteitä. Sydämen Herra on Jeesus, eikä se "kuva" muutu, vaikka jollain on kuva seinällään.
Typerää jankkaamista, jossa hemmotellaan lakihenkistä minää- Anonyymi
"Typerää jankkaamista, jossa hemmotellaan lakihenkistä minää."
Sitä ne uskovaiset harhoissaan juuri ovat, typeriä jankkaajia.
Tuomitsevat toisia lakiensa mukaan, joita lakeja kukaan uskovainen ei kuitenkaan noudata OIKEASTI.
Kaikki on vain harhaisen uskovan huulten höpinää ja opeteltua mantraa, 'papatusta', kuten edellä oleva uskonharhainen itse sen ilmaisi. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Typerää jankkaamista, jossa hemmotellaan lakihenkistä minää."
Sitä ne uskovaiset harhoissaan juuri ovat, typeriä jankkaajia.
Tuomitsevat toisia lakiensa mukaan, joita lakeja kukaan uskovainen ei kuitenkaan noudata OIKEASTI.
Kaikki on vain harhaisen uskovan huulten höpinää ja opeteltua mantraa, 'papatusta', kuten edellä oleva uskonharhainen itse sen ilmaisi.Haloo, älä ala tuomaroimaan ja määrämään, että sinun oppiasi pitäsi tulkinnassasi kumartaa.
Se katsos ei toimi noin. - Ei sinun läksylläsi mennä, että opi tuntemaan Herra!
Me katsos tunnemme Herran Kristuksen sovitustyön kautta ja häntä kumartaen Pyhä Henki on opettanut tuntemaan Herran.
SE ei mene sinun kuvakammosi kautta. Sinun kuvakammosi tulkinta ei ole Sanan mukaista, koska se ei ole sitä,
- Anonyymi
" siinä lakihenkisyys astuu kuvaan ja oman petuksen korotuksen paikka, jossa MINÄ olen sitten se Jumalankuva."
Totta ei ihminen ole mikään jumalankuva eikä tarvitse ollakkaan .
Raamatussa tämän jumalankuva asian lisäksi on muitakin lakeja ja säännöksiä sekä suosituksia jotka siitä voisi nykyisin poistaa ne luovat vain ristiriitoja ja vaikeuksia nykyisille kristityille sekä vaikeuttavat heidän elämäänsä tuomalla turhia paineita taivastielle kuten esimerkiksi tuo omaisuutensa jakaminen köyhille ei Jeesus vaan varmaan osannut ajatella ettei nykyinen kristitty ahneuttaan itselleen omaisuutta haali vaan ihan muista käytännön syistä kuten että elämä on vain paljon helpompaa ja kivempaa kun on maallista mammonaa runsaasti ei se ole ahneutta silloin. - Anonyymi
Ihminen on jumalan kuva. Minä olen tehnyt heitä useampiakin ja ihan hyviä tuli. Ovat vielä fiksumpiakin kuin se jumala.
- Anonyymi
Raamatun jumala on ihmisen luoma. Jumalat muutenkin ovat ihmisen kuvia, kiivaita, kostonhimoisia, verenhimoisia jne. Raamatun Jahve Jumala oli juuri sellainen kiivas koston- ja verenhimoinen:
Naah. 1:2 "Kiivas Jumala ja kostaja on Herra. Herra on kostaja ja vihastuvainen. Herra kostaa vihollisilleen ja pitää vihaa vihamiehillensä."
2Moos. 20:5 "Minä, Herra, sinun Jumalasi, olen kiivas Jumala, joka kostan isien pahat teot lapsille kolmanteen ja neljänteen polveen." - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Raamatun jumala on ihmisen luoma. Jumalat muutenkin ovat ihmisen kuvia, kiivaita, kostonhimoisia, verenhimoisia jne. Raamatun Jahve Jumala oli juuri sellainen kiivas koston- ja verenhimoinen:
Naah. 1:2 "Kiivas Jumala ja kostaja on Herra. Herra on kostaja ja vihastuvainen. Herra kostaa vihollisilleen ja pitää vihaa vihamiehillensä."
2Moos. 20:5 "Minä, Herra, sinun Jumalasi, olen kiivas Jumala, joka kostan isien pahat teot lapsille kolmanteen ja neljänteen polveen."Jep. Kyllä tuollaisesta roskasakista, mielen möröistä kannattaa hankkiutua eroon.
Vapahtaja olet sinä.
- Anonyymi
Jumala teki ihmisen kuvakseen
- Anonyymi
Raamatun satujumala loi ihmisen kuvakseen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Raamatun satujumala loi ihmisen kuvakseen.
No, nyt! Nyt sai aloittaja kohteen. Eli tuossa nimittäsessään "satujumalaksi" - avot.
Nyt on esissä se harha, jossa on tehty jumalankuva ja palvotaan mielikuvituksessa sitä, että Hän olisi satua.
Tässä se tuli esiin todella tuon kirjoittanan kotona oleva uskonnollinen kuva jumalasta.
Riivippä tuota kirjoittajaa - kuvantekemisttä, siinä on se oikea kohde.
Ei Uskovia tarvitse potkia, vaikka hengellisen viestin takana Herraan - olisi vaikka ikoni.
Potki hereille tuo satujumalankantajan epäjumala, jota hän palvoo kadotuksekseen. - Anonyymi
Ihminen loi alussa Jumalan kuvakseen.
- Anonyymi
kuva- kirjanoppineelle fariseukselle - lakikirjan ääreen mietittävää, ettei kovin ole likinäkösienä liikkeellä.
https://www.permanto.fi/fi/web//alfatv/player/vod?assetId=100380620
katso ja mieti, ettei tarvii olla kaappi- lakimies. - Anonyymi
Ethän ihmisyydestäkään kuvaa tee, sillä Jumala haluaa olla no1. Sirujen odottajat ehtii eläkkeilleen toki.
- Anonyymi
Voisinko kuvata Jumalan alastomana?
Leppään veistettynä siitä saisi näköisen.- Anonyymi
Jeesuksken kamppeista heitettiin arpaa - ja ristillä hänet näet.
Hänen kehoaan ei peittänyt vaate - vaan ihminen riistui hänet, painoi piikkikruunun hänen päähänsä ja epäuskoiset rakentisvat ristin, sekä ristiinnaulitsivat hänet.
Siinä rististä näet omat tekosi, mutta sijaisuhrista näet lunastajasi.
Minkä teet yhdelle vähimmistäsi - läheisistäsi, sen saatat teoissasi Kristukselle.
Jos pilkkaat lähimmäistäsi - pilkaat Kristuksen kuvaa - jolla on Jumalan elämänhenki.
Ristin merkitys on siksi ilmaisesmassa lihallisen ihmisen sydämentilaa.
Pilkkaajat ovat ristinrakentajia. Siksi maailma on paha.
Kummassa leirissä seisot? Uskotko sijaisuhriisi, vain onko oma lihasi - esissä, joka tuo kuoleman
>>Esitäpä Raamatusta kohta, jossa sanotaan noin. Et pysty, koska sellaista ei löydy!>>
Ja hän teki kaikkeinpyhimpään kaksi kerubia öljypuusta, kymmenen kyynärän korkuista; 24ja kerubin toinen siipi oli viisikyynäräinen, ja kerubin toinen siipi oli myöskin viisikyynäräinen, niin että oli kymmenen kyynärää toisen siiven kärjestä toisen kärkeen. 25Toinen kerubi oli myöskin kymmenkyynäräinen. Molemmat kerubit olivat yhtä suuret ja yhdenmuotoiset: 26toinen kerubi oli kymmentä kyynärää korkea ja samoin myöskin toinen kerubi. 27Ja hän pani kerubit temppelin sisimpään osaan, ja kerubit levittivät siipensä niin, että toisen siipi kosketti toista seinää ja toisen kerubin siipi kosketti toista seinää; ja temppelin keskikohdalla koskettivat niiden toiset siivet toisiaan. 28Ja hän päällysti kerubit kullalla.- Anonyymi
Veistäisitkö sille genitaalit?
Toisaalta, mihin se niitä enää tarvitsisi. - Anonyymi
Ensinnäkin,adventismi on 1800 luvun amerikan lahkolaisuutta,
Heidän parhami on homoseksuaali ja kultin päämies.
Parhami sai syytteen epäpuhtaasta käyttäyttymistä.
Miten sanomaan voi uskoa ja sanoma ei ole Krsistuksesta.
Adeventisti ei ole Krstikunnan jäsen,ei usko Kristukseen !- Anonyymi
Ai, nyt parhami saarnaa adventistien puolella opittua sanaa parhmani.
Eikös helluntalaiset enää kiinnostuneet jatkuvasta parhami sanastasi, kun muusta et pystynyt puhumaan. Siellähän se parhami istuu, parhmain makaa, parhami seisoo jne.
Eli aintu sana - jonka ympärillä ajatuksesi pyörii on parhami ja luterilaisuuden keskuudesta sitten heitäkin parhamoit. Vaihda jo levyä, se on niin kulunut, eli ajattelitko parhamoida uutta kuulijakuntaa?
- Anonyymi
Kun Raamatussa sanotaan, että ei saa tehdä jumalan kuvaa, EIKÄ MITÄÄN KUVAA maalla, ilmassa ja vesissä olevista, niin uskonlahkoon kusetettu sanoo, että paskat siitä, ei koske meitä.
"Älä tee itsellesi jumalankuvaa äläkä mitään kuvaa, älä niistä, jotka ovat ylhäällä taivaassa, älä niistä, jotka ovat alhaalla maan päällä, äläkä niistä, jotka ovat vesissä maan alla." - Anonyymi
Kuvista on tehty epäjumalia. Lehdissä on kuvia lähes alastomista naisista, jotka ovat kohottaneet ja täyttäneet rintojaan ja takamustaan tai pudottaneet painoaan. Niitä kuvia palvotaan ja ihaillaan. Monet tyrkyttävät itseään lehtien otsikoihin päästäkseen näyttämään itseään. Erotaan ja mennään naimisiin, että saataisiin kuva lehtiin ja pysyttäisiin julkisuudessa.
Kotien hyllyt ja kaappien päälliset ovat täynnä kuvia, joita kuvia ihaillaan ja palvotaan, koska muuten ne eivät olisi esillä. Halutaan, että kylässä käyvät myös niitä ihailisivat ja uteliaina kysyisivät, keitä kuvissa on. Ylpeinä päästään esittämään, keitä kuvissa on.
Kännykät ja tietokoneet ovat täynnä kuvia ja niitä ihaillaan ja ihastelleen, miten taitavasti otettuja ne ovat.
Somen kautta lähetetään valtaisat määrät kuvia kaikkien ihailtavaksi ja kehuttaviksi. Sillä keinoin pyritään nostamaan omaa itsetuntoa ja arvostusta toisten silmissä.
Ketjusta on poistettu 19 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Hengenvaaralliset kiihdytysajot päättyivät karmealla tavalla, kilpailija kuoli
Onnettomuudesta on aloitettu selvitys. Tapahtuma keskeytettiin onnettomuuteen. Tapahtumaa tutkitaan paikan päällä yhtei1736322- 1471754
- 1131538
- 511280
Suureksi onneksesi on myönnettävä
Että olen nyt sitten mennyt rakastumaan sinuun. Ei tässä mitään, olen kärsivällinen ❤️46962Möykkähulluus vaati kuolonuhrin
Nuori elämä menettiin täysin turhaan tällä järjettömyydellä! Toivottavasti näitä ei enää koskaan nähdä Kauhavalla! 😢33894Älä mies pidä mua pettäjänä
En petä ketään. Älä mies ajattele niin. Anteeksi että ihastuin suhun varattuna. Pettänyt en ole koskaan ketään vaikka hu98864Reeniähororeeniä
Helvetillisen vaikeaa työskennellä hoitajana,kun ei kestä silmissään yhtään läskiä. Saati hoitaa sellaista. Mitä tehdä?5819Tarvitsemme lisää maahanmuuttoa.
Väestö eläköityy, eli tarvitsemme lisää tekeviä käsiä ja veronmaksajia. Ainut ratkaisu löytyy maahanmuutosta. Nimenomaan231775- 41769