On lyhytnäköistä väittää että tietty genre kuuluu vain tietylle sukupolvelle

Tosiasiassa musiikki kulkee aalloissa eikä vain ääniaalloissa vaan ajan aalloissa. Jossakin vaiheessa se palaa takaisin, ehkä hieman muunneltuna mutta palaa kuitenkin.

Gregoriaaninen laulu, 50-luvun musiikki, rock ja metalli, rap, elektroninen musiikki... kun elää tarpeeksi niin näkee että näinhän asia on. Klassinen musiikki on sen verran ajatonta että tuskin joskaan on muodista kokonaan mennytkään vaan on ollut läsnä vuosisadat.

Mikä genre mahtaa tehdä paluun seuraavaksi ja missä muodossa?

4

255

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi
      • En oikein tiedä mitä yrität kommentillasi sanoa, mutta linkkisi biisi kuulostaa new wavelta tai vaporwavelta? Hyviä genrejä nekin.


    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Sillä ei ole oikeastaan minun pitämiseni kanssa mitään tekemistä että etenkin kansallissäveltäjämme askeettiset, staattiset ja frigidit myöhäissinfoniat eivät puhuttele kuulijan tunteita ja saa häntä haltioitumaan ja pakahtumaan sillä kernaasti minäkin kuuntelisin kansallissäveltäjän sinfonioita mitä suurimmalla nautinnolla ja tyydytyksellä ja lukisin hänet suomen merkittävimpien säveltäjien joukkoon jos ne vaikuttaisivat kohottavasti tunteisiin kuten vaikka Melartin ja Tuukkanen ym. suuret ja vaietut sinfonikkomme Saikkola, Pesonen, Aaltonen, Leiviskä, Fougstedt, Karjalainen, Fordell, Pergament, Linko, Ranta jne jne.mutta kun kansallissäveltäjä vaikuttaa minusta olevan näistä kaikista ja monista muista heikoin säveltäjä sillä hänen teoksistaan eivät puhu mitkään imaginaariset intohimot. Arvostan myös monia varhaisia modernisteja kansallissäveltäjää enemmän.

        Tein jälleen pienen kokeen tai empiirisen testin ja kuuntelin aluksi kansallissäveltäjän 5. sinfonian miltei minimalistista finaalia jousien huminoineen ja alati toistuvine käyrätorvien keinuvine aiheineen joka ei vaikuttanut tunteisiini oikein mitenkään pienen pientä sentimentaalista virettä ja toisinaan pientä huvittuneisuuden tunnetta ehkä lukuunottamatta jonka jälkeen siirryin kuuntelemaan suurin odotuksin Tuukkasen Meri sinfonian Myrsky-osaa kun tuota laajaa 16 ja puoli minuuttista kaunista vaikkakaan ei yhtä dramaattista uutta Tuukkasta sisältävää avausosaakaan lähes impressionistisessa pehmeydessä ja jousien aaltomaisessa melodiikassa ei Spotifyssa eikä tuubissa ole niin vaskien fanfaareiden ja patarummun tremolon myötä suuni revähti jälleen ammolleen ilmaa huohottaen haukkoen ja silmät painuivat tiukasti kiinni kohottautuessani päätäni nostaen istuvaltani kohti katonrajaa osaksi musiikin emotionaalisesta voimasta ja sen romanttisesta hehkusta pakahtuneena osaksi itse aiheutettuna kiihkona. Toistin kokeen vähän myöhemmin ja tulos oli sama joten tämä todistaa Tuukkasen musiikin ylivertaisuuden kansallissäveltäjään nähden. Mikä vielä ihmeellisempää, kansallissäveltäjää soitti sentään maailman paras orkesteri kapellimestarinsa Rattlen johdolla kun Tuukkanen sai tyytyä Jyväskylän sinfoniaorkesterin soittoon ja silti voimasuhteet olivat Tuukkaseen päin kallellaan.

        En ymmärrä mitä ihmiset näkevät kansallissäveltäjämme vaisuissa ja sentimentaalisissa, kauhtuneissa ja tunkkaisissa sinfonioissa kun taas Tuukkanen tuntuu tekevän minut välillä sekapäiseksi musiikkinsa romanttisella paatoksella ja valtaisalla hurmiolla noin positiivisessa mielessä. Sen tämä leikkimielinen mutta selvää kieltään puhuva koe osoittaa ettei Tuukkanen ole ainakaan kansallissäveltäjää yhtään huonompi säveltäjä eikä hänen jälkimadetojalainen musiikkinsa ansaitsisi siten sitä täydellistä ja epäoikeudenmukaista unohdusta joka sen osaksi on tullut

        Olisipa meillä kaikki Tuukkasen sinfoniat ja muut orkesteriteokset levytettynä sillä niin kaunista musiikkia sanan varsinaisessa mielessä hän on moniin nykypäivän modernisteihinkin nähden säveltänyt että on suuri menetys musiikkia rakastavalle yleisölle kun hänen musiikkiaan ei voi kuulla enempää.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      113
      1244
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      120
      1121
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      138
      1003
    4. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      99
      843
    5. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      315
      796
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      704
    7. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      43
      682
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      636
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      49
      619
    10. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      592
    Aihe