Onko rikos sanoa että aabrahamilaisia uskontoja on vain yksi?

Anonyymi

Kaikki aabrahamialaista jumalaa palvovat uskonlahkot, kuten kristinusko, juutalaisuus ja islam edustavat vain yhtä uskontoa. Kaikki nämä lahkot palvovat samaa jumalaa ja lisäksi yhteisenä ominaisuutena heillä on omien käsitystensä ja mielipiteidensä esittäminen jumalan sanana ja tahtona.

Isoimmat erot lahkojen välillä ovat jumalalle pyllistelytavoissa ja muissa epäoleellisissa riiteissä.

Eikö tältä pohjalta olisì löydettävissä ekumeeninen lähestymistapa näiden uskonlahkojen välisten kiistojen ratkaisemiseksi?

63

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Niin mutta kristinuskossa on se ero, että meillä on myös Jumalan poika, joka teki Jumalan tunnetuksi ja lähestyttäväksi Taivaan Isäksi. Ennen Jeesusta Jumala oli vain kaukainen ja sotaisa jumala, jota piti palvoa ja noudattaa tiukkaa lakia. En sitten tiedä noudattavatko juutalaiset nykypäivänä noita lakeja ja miten he näkevät Jumalan. Islamilaisilla taas on sekoitus molempia, halpaa kopoita vain.

      • Anonyymi

        Nykyiset aabrahamilaiset uskot ovat vain halpoja kopioita Baalin uskosta.


      • Anonyymi

        Jopa saat kummallisen sotkun kristinuskosta Jumalan poika - idealla, joka teurastetaankin omana isänään, mutta ei Jahvena, koska Jeesus vastusti Jahvea ja joutui kuolemaantuomituksi jumalanpilkasta uhrilahjana Jahvelle, jolle verellään on uusi liitto.


      • Anonyymi

        Jahve, jota nämä aabrahamilaisuskonnot ovat, ei ole Jeesuksen taivasten valtakunnan Isä, vaan tämä on uhri Jahvelle Jeesuksen Kristus-hahmona. Onko todella vielä joitakin, jotka eivät ymmärrä edes perusasiaa kristinuskosta?!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nykyiset aabrahamilaiset uskot ovat vain halpoja kopioita Baalin uskosta.

        Jahven palvonta on Baalin palvonta, ei edes kopio.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jahven palvonta on Baalin palvonta, ei edes kopio.

        Tässä kristinuskossa Baalia palvotaan Jeesuksen puhuman taivasten valtakunnan Isä Jumalan uhrilla Jeesuksen hahmossa oppinormiston mukaan.


      • Anonyymi

        Se sotaisa Jumala on nyt Jeesuksen uhrilahjalla eli verellään liittona edelleen teidän Jumala. Sitähän konservatiivit kiivaasti yrittää sanoa, ja ovat täysin oikeassa. Tuo liitto meinasi hajota, kun Jeesus houkutteli toisen Jumalan luo, taivasten valtakunnan Isän,. Jahve määräsi tästä syystä ihmeidentekijän tapettavaksi 5.Moos.13 ja Paavali hoiti homman.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jahve, jota nämä aabrahamilaisuskonnot ovat, ei ole Jeesuksen taivasten valtakunnan Isä, vaan tämä on uhri Jahvelle Jeesuksen Kristus-hahmona. Onko todella vielä joitakin, jotka eivät ymmärrä edes perusasiaa kristinuskosta?!

        Aabrahamin pojanpoika Jaakob perusti alttarin, jolle antoi nimeksi "El elohe Israel", joka tarkoittaa "Israelin jumala on El". (1 moos 33)

        Aabrahamin aikoihin mitään Jahvea ei vielä tunnettu, vaan siihen aikaan palvottiin kanaaninmaan jumalia joiden pääjumala oli El.
        Aabraham, Iisak ja Jaakob olivat kanaaninlaisen uskonnon kannattajia ja elivät ennen 1400 eaa jolloin tulivat ensimmäiset viitteet yhw -jumalasta josta myöhemmin muotoutui Jahven kultti.
        https://en.wikipedia.org/wiki/Ancient_Canaanite_religion


      • Anonyymi kirjoitti:

        Jopa saat kummallisen sotkun kristinuskosta Jumalan poika - idealla, joka teurastetaankin omana isänään, mutta ei Jahvena, koska Jeesus vastusti Jahvea ja joutui kuolemaantuomituksi jumalanpilkasta uhrilahjana Jahvelle, jolle verellään on uusi liitto.

        Kuinka jaksat sekoittaa melkein joka keskustelun tällä ihmeellisellä omalla opillasi...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aabrahamin pojanpoika Jaakob perusti alttarin, jolle antoi nimeksi "El elohe Israel", joka tarkoittaa "Israelin jumala on El". (1 moos 33)

        Aabrahamin aikoihin mitään Jahvea ei vielä tunnettu, vaan siihen aikaan palvottiin kanaaninmaan jumalia joiden pääjumala oli El.
        Aabraham, Iisak ja Jaakob olivat kanaaninlaisen uskonnon kannattajia ja elivät ennen 1400 eaa jolloin tulivat ensimmäiset viitteet yhw -jumalasta josta myöhemmin muotoutui Jahven kultti.
        https://en.wikipedia.org/wiki/Ancient_Canaanite_religion

        "Aabrahamin aikoihin mitään Jahvea ei vielä tunnettu, vaan siihen aikaan palvottiin kanaaninmaan jumalia joiden pääjumala oli El."

        Luoja Jumala tunnettiin jo Aabrahamin aikaan ja sitä ennenkin, mutta nimensä Jahve Jumala julkisti vasta Moosekselle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aabrahamin pojanpoika Jaakob perusti alttarin, jolle antoi nimeksi "El elohe Israel", joka tarkoittaa "Israelin jumala on El". (1 moos 33)

        Aabrahamin aikoihin mitään Jahvea ei vielä tunnettu, vaan siihen aikaan palvottiin kanaaninmaan jumalia joiden pääjumala oli El.
        Aabraham, Iisak ja Jaakob olivat kanaaninlaisen uskonnon kannattajia ja elivät ennen 1400 eaa jolloin tulivat ensimmäiset viitteet yhw -jumalasta josta myöhemmin muotoutui Jahven kultti.
        https://en.wikipedia.org/wiki/Ancient_Canaanite_religion

        Ihan riittää vaikka wikipedia näihin Jahven tietoihin:

        <<Karen Armstrongin (1993) mukaan Jahve saattoi olla alun perin midianilaisten soturijumala ja tulivuoren jumala, sillä Jahve ilmestyi Moosekselle ensi kerran juuri Midianissa.[2] Mooseksen kirjoissa viitataan usein Aabrahamin ja muiden toisen vuosituhannen eaa. heprealaisten Jumalaan nimellä Jahve, mutta todennäköisimmin he palvoivat yhä muita pakanajumalia, kuten kanaanilaisten ylijumala Ēliä ja hänen vaimoaan Ašeraa.[3] Ašera oli tuolloin ilmeisesti Jahven äiti, mutta myöhemmin Jahven aseman vahvistuessa hänet nähtiin Jahven puolisona, jonka Jahve lopulta syrjäytti kokonaan.[4][5]<<

        Ihan samaa jumalasukua kaikki ovat.


      • Anonyymi
        Tipale kirjoitti:

        Kuinka jaksat sekoittaa melkein joka keskustelun tällä ihmeellisellä omalla opillasi...

        Niin, no ihmeellinen oppi, mutta kun se on kristinuskoa, ja minäpä en sen ihmeellisyydelle mitään voi. Mene lukemaan Augsburgin tunnustus ja Ahanasioksen tunnustus, kun Jeesus Kristuksena on tosi Jumala ja uhri vihaiselle Jumala, joka vastaa Jahven määräystä 5.Moos.13 tuhota kilpailijansa, joka kätevästi käykin ihmeidentekijän kautta. Jumalan poika termi tulee vain pääsiäisestä, jolloin piti surmata kaikki esikoispojat uhrilahjana jahvelle, joka Jeesus sitten syödään Jahven ylipapin ateriana. Niin, olenkin ajatellut, että riittääkö teillä usko vielä senkin jälkeen, kun tietäisitte edes uskonnosta tuon mainitsemas 'ihmeellisen opin' totuuden. Juuri niin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Aabrahamin aikoihin mitään Jahvea ei vielä tunnettu, vaan siihen aikaan palvottiin kanaaninmaan jumalia joiden pääjumala oli El."

        Luoja Jumala tunnettiin jo Aabrahamin aikaan ja sitä ennenkin, mutta nimensä Jahve Jumala julkisti vasta Moosekselle.

        Oletko vakavissasi sitä mieltä, että Luojajumala puhuu palavasta pensaasta?


    • Anonyymi

      Ei löydy keinoa poistaa ristiriitoja. Ne kuuluu olla. Siksi ne on.

    • Anonyymi

      Islaminuskoisteb Jumala on Kuu. Etpä tiennyt tätä.

      • Anonyymi

        Allah on Urin alueen kuunjumala, mitä ismaelilaiset ovat palvoneet ja vieläkin. Ei ole sattuma että islamin tunnus on puolikuu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Allah on Urin alueen kuunjumala, mitä ismaelilaiset ovat palvoneet ja vieläkin. Ei ole sattuma että islamin tunnus on puolikuu.

        No missäs vaiheessa on Jumalakin islamin uskoon vaihtunut, kun Muhammedin unetkin antoi arkkienkeli Gabriel ja kristinuskon kanssa oli samaa uskontoa 700-luvulle?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No missäs vaiheessa on Jumalakin islamin uskoon vaihtunut, kun Muhammedin unetkin antoi arkkienkeli Gabriel ja kristinuskon kanssa oli samaa uskontoa 700-luvulle?

        Ai niin ja tärkein profeetta on Jeesus.


    • Anonyymi

      Täällä esiintyy yksi luterilainen opportunisti, joka korvaa kaikki puutteensa röyhkeällä valehtelemisella.

      • Anonyymi

        Tämä mainitsemasi ominaisuus sopii kyllä tasapuolisesti kaikkien hihhuloijien ominaisuuksiin lajista riippumatta!


    • Anonyymi

      Ei mitään kiistaa pysty ratkaisemaan - kristityt palvovat Jahvea Jeesuksen uhrilahjalla, islamisteille Jeesus on tärkein profeetta ja he uhraavat edelleen lehmiä Jahvelle, mutta juutalaiset, jotka tekivät kristinuskon mistä islam erosi 700-luvulla, uhraavat tällä Jeesuksen seuraamisella sekä kristityt että muslimit uhreina Jahvelle, eivätkä tyhmät tajua mitään.

    • Anonyymi

      Eikös se juutalaisten pääsiäispöydällä, liinan alla ole piilossa se heidän Jahven uhrinsa?

      • Anonyymi

        Ei mikään ole niin viisas kuin juutalainen.


    • Anonyymi

      Unitarismi on jo keksitty. Olen tavannut joitakin eriasteisia unitaristeja, jotka erottaa toisistaan miten he suhtautuvat Jeesukseen. Nykyluterilaiset ovat paljon kallellaan unitarismiin, minkä huomaa tälläkin palstalla. Unitaristi joutuu paljon saksimaan pois Raamatun opetusta, jotta se sopisi hänen postmoderniin ajatusmaailmaansa. Jos on saanut maistaa evankeliumin vapauttavaa sanomaa Jeesuksesta Jumalan Pojasta, hylkää nämä uskontojen yhdistämisteoriat.

      Terv.serious

      • Anonyymi

        Ja tämän päivän tärkein asia: muista jättää aina pointti pois. Tätä tuntuvat uskollisesti kaikki noudattavan.

        Mitä on unitarismi?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja tämän päivän tärkein asia: muista jättää aina pointti pois. Tätä tuntuvat uskollisesti kaikki noudattavan.

        Mitä on unitarismi?

        "Unitarismi on kristinuskon suuntaus, jonka mukaan Jumalalla on vain yksi persoona. Kolminaisuusoppiin uskovien näkökulmasta unitarismi on heresia ja eräs modalismin muoto"

        https://fi.wikipedia.org/wiki/Unitarismi

        Viestini oli siis kommentti viestiketjun aloitukseen. Aika moni kristittykään ei tänä päivänä ymmärrä Jeesuksen asemaa. T.serious


    • Anonyymi

      Aloittaja valehtelee.

      Jos hän väittää näiden kolmen kyseessä olevan yksi ja sama uskonto, jopa yksi ja sama jumala, hän joko ei tiedä ja tunne näitä uskontoja lainkaan, vaan on typerys, joka lähtee selittelemään mitä sattuu.

      Tai: valehtelee tietoisesti.

      Nimitys "aabrahamilaiset uskonnot", on uusi, teologinen termi, eikä edes nimityksenä perustu totuuteen, sillä esim. islamin jumala (allah) ei ole Raamatun kertoma JHWH.

      Islamin allah oli Mekan kaupunkijumala, muinainen epäjumala, kuunjumala, jonka mekkalainen Muhamed koroitti korkeimmaksi jumaluudekseen, kieltäen muut jumalat, mukaan lukien JHWH:n. Tästä syystä islamin tunnus on kuunsirppi.

      Islam on anti-aabrahamilainen uususkonto, ei liity Aabrahamiin millään tavoin. Kaikki Lähi-idässä ei suoraan johda nimenomaan "Aabrahamiin". Lähi-idässä asui ja asuu muitakin kansoja, joilla omat jumaluutensa, jumal-uskonsa, kuten esim. mekkalaisella Muhamedilla. Heidän uskonsa kohde on heidän oman jumalansa taivaalta tiputtama suuri kivi, meteoriitti, jonka he ovat jo aivan sileäksi suudelleetkin.

      • Anonyymi

        Allahilla on kolme tytärtä: Al-At, Al-Uzza, and Al-Manat. Jahvella ei ollut tyttäriä ollenkaan vaan Jeesus-poika. Kyseessä on pakostikin eri jumala.


      • Anonyymi

        "Jos hän väittää näiden kolmen kyseessä olevan yksi ja sama uskonto, jopa yksi ja sama jumala, hän joko ei tiedä ja tunne näitä uskontoja lainkaan, vaan on typerys, joka lähtee selittelemään mitä sattuu."

        Kaikki jumaluskovaiset ovat typeryksiä jotka selittelevät mitä sattuu. Yksi typerä selitys lisää ei muuta tilannetta.


      • Anonyymi

        Kaikki kolme uskontoa perutuvat ihan samaan Jahve-jumalaan; kristinusko, islam ja juutalaisuus.

        <<Jahven pohjalta muodostuivat juutalaisuuden lisäksi myös muiden vanhaa seemiläistä kulttuuriperimää olevien yksijumalaisten uskontojen, kuten kristinuskon ja islamin, jumalkäsitykset. Nykyajan juutalaiset eivät käytä nimeä Jahve.[1]<<

        Kristinuskon jumalkäsitys ei todellakaan ole Jeesuksen puhuma taivasten valtakunnan Isä Jumala, koska tämä on juuri se tosi Jumala Jeesusken kristushahmossa, joka on Jahvelle opin mukaan uhrilahjana ja verellään uusi liitto Jahven kanssa.


    • Anonyymi

      Onko Jeesus mielestäsi Jumala myös juutalaisille ja islaminuskoisille? Jos ei, niin onko kyseessä mielestäsi epäoleellinen ero?

      • Anonyymi

        Minun mielipiteelläni ei ole merkitystä. Raamattu sanoo Jeesuksen sanoneen itsestään:

        Sentähden minä sanoin teille, että te kuolette synteihinne; sillä ellette usko minua siksi, joka minä olen, niin te kuolette synteihinne." (Johannes 8:24 )

        Hän on ohittamaton tekijä, jos pyrkii Jumalan luo. "Minä olen ovi." "Minä olen tie, totuus ja elämä" Näin kristinopissa.

        Terv.serious


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minun mielipiteelläni ei ole merkitystä. Raamattu sanoo Jeesuksen sanoneen itsestään:

        Sentähden minä sanoin teille, että te kuolette synteihinne; sillä ellette usko minua siksi, joka minä olen, niin te kuolette synteihinne." (Johannes 8:24 )

        Hän on ohittamaton tekijä, jos pyrkii Jumalan luo. "Minä olen ovi." "Minä olen tie, totuus ja elämä" Näin kristinopissa.

        Terv.serious

        Jahve ja Jeesus ovat sama asia.
        "Etkö usko, että minä olen Isässä ja Isä on minussa? Kun puhun teille, en puhu omissa nimissäni: Isä on minussa, ja minun tekoni ovat hänen tekojaan. "


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jahve ja Jeesus ovat sama asia.
        "Etkö usko, että minä olen Isässä ja Isä on minussa? Kun puhun teille, en puhu omissa nimissäni: Isä on minussa, ja minun tekoni ovat hänen tekojaan. "

        Isä ei ole Poika eikä Poika ole Isä!


      • Anonyymi

        Jeesus ei vielä ole kaikille juutalaisille Messias mutta vielä tulee olemaan. Se lukee Raamatussa.

        Islamissa Jeesus on vain Muhamedia alhaisempi profeetta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jahve ja Jeesus ovat sama asia.
        "Etkö usko, että minä olen Isässä ja Isä on minussa? Kun puhun teille, en puhu omissa nimissäni: Isä on minussa, ja minun tekoni ovat hänen tekojaan. "

        Johannes sanoo myös:

        "Sinä päivänä te ymmärrätte, että minä olen Isässäni, ja että te olette minussa ja minä teissä."

        Ihmiset jotka ovat "Jeesuksessa" eivät mielestäni lakkaa olemasta omia persooniaan. Jumalan ja seurakunnan ykseys on aika mielenkiintoinen asia.


      • Anonyymi

        <<Onko Jeesus mielestäsi Jumala myös juutalaisille ja islaminuskoisille? Jos ei, niin onko kyseessä mielestäsi epäoleellinen ero?<<

        Jeesus ei missään kohdin ole Jumala - jopa kristinuskon oppinormistossa on selvästi erotettu nimet Kristus ja Jeesus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jahve ja Jeesus ovat sama asia.
        "Etkö usko, että minä olen Isässä ja Isä on minussa? Kun puhun teille, en puhu omissa nimissäni: Isä on minussa, ja minun tekoni ovat hänen tekojaan. "

        <<Jahve ja Jeesus ovat sama asia.
        "Etkö usko, että minä olen Isässä ja Isä on minussa? <<

        Huoh, taivasten valtakunnan Isä ei nyt vain minkään logiikan mukaan edes voi puhua palavasta pensaasta, siis liekkien seasta. Jeesuksen puhuma isä on taivasten valtakunnan Isä Jumala, ei palavan pensaan Jahve tietenkään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Isä ei ole Poika eikä Poika ole Isä!

        Juu, ja tässä päästäänkin Athanasioksen uskontunnustukseen. Ja tämän mukaan sinun onkin sitten tunnustettava, ettei Kristus ole sama asia kuin Jeesus:

        <<Vaikka hän on Jumala ja ihminen, ei kuitenkaan ole kahta Kristusta, vaan yksi. Yhdeksi hän ei ole tullut siten, että jumaluus olisi muuttunut ihmisyydeksi, vaan siten, että Jumala on omaksunut ihmisyyden. Yksi hän ei ole sen vuoksi, että luonnot olisivat sekoittuneet toisiinsa, vaan siksi, että hän on YKSI PERSOONA. Sillä niin kuin järjellinen sielu ja ruumis yhdessä ovat yksi ihminen, niin Jumala ja ihminen ovat yksi Kristus.<<


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Johannes sanoo myös:

        "Sinä päivänä te ymmärrätte, että minä olen Isässäni, ja että te olette minussa ja minä teissä."

        Ihmiset jotka ovat "Jeesuksessa" eivät mielestäni lakkaa olemasta omia persooniaan. Jumalan ja seurakunnan ykseys on aika mielenkiintoinen asia.

        <<Ihmiset jotka ovat "Jeesuksessa" eivät mielestäni lakkaa olemasta omia persooniaan. <<

        Sorry, edelleen se on 'Kristuksessa' ei Jeesuksessa. Ettekö te Luoja varjele voi oppia edes näitä ihan alkeellisia perusasioita.


    • Anonyymi

      Juutalaisuus on lupauksen uskonto, kristinusko toteutuneen lupauksen uskonto ja islam lupauksen tulkinnan uskonto. Siinä lienee ne peruserot.

      • Anonyymi

        Minä on se lupaus?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä on se lupaus?

        Ja kun sinä kysyt mikä on lupaus, niin minäpä ohimennen kysäisen myös, että mikä on pelastus?


    • Anonyymi

      Kyllä ne ovat lahkoja samasta uskonnosta, jotka ovat lähteneet kehittymään omiin suuntiinsa.
      Kulttuurin evoluutiota.

      Ristiriidat ovat vain uskonnoille tyypillinen ominaisuus.
      Pyhiä kirjoja on kirjoiteltu ympäripyöreästi ja tulkintojakin on niin moneen lähtöön..

      • Anonyymi

        Ne joista sinä nimität lahjoiksi ovat puhtaampaa kristinuskoa kuin nykyinen evlut kirkko.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ne joista sinä nimität lahjoiksi ovat puhtaampaa kristinuskoa kuin nykyinen evlut kirkko.

        Ei ole mitään puhtaampaa tai epäpuhtaampaa.
        Kulttuurit ja aatteetkin kasvavat ja kehittyvät jatkuvasti omia polkujaan.
        Kuten kaikki muukin.

        Jonkin asteinen muutos on luonnollista. Vain kuolleessa kehitys pysähtyy.
        Kuollutkin on yleensä mukana aivan muissa prosesseissa jollain tasolla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole mitään puhtaampaa tai epäpuhtaampaa.
        Kulttuurit ja aatteetkin kasvavat ja kehittyvät jatkuvasti omia polkujaan.
        Kuten kaikki muukin.

        Jonkin asteinen muutos on luonnollista. Vain kuolleessa kehitys pysähtyy.
        Kuollutkin on yleensä mukana aivan muissa prosesseissa jollain tasolla.

        Joka ainoa on samaa kristinuskoa, jos siinä Jeesus on ristiinnaulittu ilman mitään hyttysten siivilöintiä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole mitään puhtaampaa tai epäpuhtaampaa.
        Kulttuurit ja aatteetkin kasvavat ja kehittyvät jatkuvasti omia polkujaan.
        Kuten kaikki muukin.

        Jonkin asteinen muutos on luonnollista. Vain kuolleessa kehitys pysähtyy.
        Kuollutkin on yleensä mukana aivan muissa prosesseissa jollain tasolla.

        Uskontoja/uskoa ei tarvittaisi, jos ei olisi "puhtaampaa tai epäpuhtaampaa"?
        On sanottu (jos tarkoitit tätä), että erilasten uskontojen oppi ei sinällään auta", vaan elämäntapa ratkaisee?

        Jeesus sanoi, että "autuaita ovat hyväntekijät, sillä heidät on Jumalan lapsiksi kutsuttaman".
        Jos kuka tahansa, edusti mitä tahansa uskontoa(uskonnottomuutta), välittää orvoista ja leskistä, käy katsomassa sairaita ja auttaa ihmisiä, hänen elämäntapansa todistaa ,että hän on uskovainen?

        En ajattele itse, uskonnot sinällään voisivat ketään pelastaa. Mutta ne voivat osoittaa "tien", tai totta myös, -hämärtää tien.

        Usko on persoonallinen asia. Ihminen peilaa itseään vastakohtaisten entiteettien kautta. Jumalan Pojan, tai saatanan kautta.
        Jeesus edustaa valoa ja saatana pimeyttä.
        Nämä kaksi ovat samalla sielun "taistelupari", vaikka eivät tosiaan muistutakkaan toisiaan.

        Ihmisessä taistelee siis hyvä ja paha. Hyvä palvelee, paha pakottaa ja yrittää hallita.

        Ymmärtääkseni kristinusko on ainoa jossa ihmistä "käsketään" tekemään parannus. Tämä mennään suoraan ytimeen,- elämän muutokseen.
        Tässä mielessä kristinusko ei ole uskonto oppirakennteineen ja "mantroineen",vaan se on elämää muovaava voima sisäiseen inhimilliseen muutokseen.

        Kaikkien elämänkatsomusten ja uskontojen kompastuskivi on ihminen. Joku sanoi, että mikään uskonto ei pelasta ihmistä pahuudelta ja ylpeydeltä, paitsi sellainen, joka osoittaa ne hänelle, niin että syntinen armon löytää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole mitään puhtaampaa tai epäpuhtaampaa.
        Kulttuurit ja aatteetkin kasvavat ja kehittyvät jatkuvasti omia polkujaan.
        Kuten kaikki muukin.

        Jonkin asteinen muutos on luonnollista. Vain kuolleessa kehitys pysähtyy.
        Kuollutkin on yleensä mukana aivan muissa prosesseissa jollain tasolla.

        Fundikset eivät hyväksy muutosta. Heille kalsareiden vaihtokin on epämieluisaa.


    • Anonyymi

      Kyllä on rikos. Samalla tavalla kuin on rikos väittää, että sukupuolia on vain kaksi. Mutta eri tavalla kuin vihjata Pride-hommien olevan synti ja häpe'.

    • Anonyymi

      Ei ole olemassakaan mitään aabrahamilaisia uskontoja. Aabrahamin usko on mainittu Raamatussa mutta sitä eivät jumalattomat ymmärrä.

      Täällä esiintyy yksi luterilainen opportunisti, joka korvaa kaikki puutteensa röyhkeällä valehtelemisella.

    • Anonyymi

      On totta että Aabraham on uskon isä ja se testattiin kun Aabraham asetti Iisakkia poltettavaksi. Tässä on se uskon määrän yksi vertailukohdista, toinen on tietenkin vuoria siirtävä usko.

      • Anonyymi

        Kyllä, Jahve myös vaatii lapsia uhrattavaksi itselleen, ja Jeesus uhrattiin Jumalan ainoana poikana (isä on taivasten valtakunnan Isä Jumala) pääsiäisenä ja oppinormiston mukaan tosi Jumalana (isänään), kun tämä oli Jahven kilpailija, jonka Jahve halusi raivata tieltään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä, Jahve myös vaatii lapsia uhrattavaksi itselleen, ja Jeesus uhrattiin Jumalan ainoana poikana (isä on taivasten valtakunnan Isä Jumala) pääsiäisenä ja oppinormiston mukaan tosi Jumalana (isänään), kun tämä oli Jahven kilpailija, jonka Jahve halusi raivata tieltään.

        Jahven esikoispoikien uhrausvaatimus löytyy 2.Moos.13 ja ihmedentekijän surmaamismääräys löytyy 5.Moos.13.


      • Anonyymi

        Lasten uhraaminen (Jahve) ja vuorien siirtely (Jeesus), niin nämä uskot ovat kolikon kääntöpuolia, koska Jahve puhuu tulenliekeistä (helvetti) ja Jeesus opettaa taivasten valtakunnasta. Mutta molemmissa esiinty hahmo, jota kutsutaan Jumalaksi, niin helvetistä Jahve kuin Jeesuksen puhuma taivasten valtakunnan Isäkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lasten uhraaminen (Jahve) ja vuorien siirtely (Jeesus), niin nämä uskot ovat kolikon kääntöpuolia, koska Jahve puhuu tulenliekeistä (helvetti) ja Jeesus opettaa taivasten valtakunnasta. Mutta molemmissa esiinty hahmo, jota kutsutaan Jumalaksi, niin helvetistä Jahve kuin Jeesuksen puhuma taivasten valtakunnan Isäkin.

        <<Mutta molemmissa esiinty hahmo, jota kutsutaan Jumalaksi, niin helvetistä Jahve kuin Jeesuksen puhuma taivasten valtakunnan Isäkin.<<

        Ja nämä molemmat Jumalat ovat myös uskonnon oppinormistossa. Tässä luterilaisuuden tärkein tunnustus:

        <<KRISTUS oli tosi ihminen ja TOSI JUMALA, sillä hänen jumalallinen ja inhimillinen persoonansa olivat erottamattomasti yhtyneet. Hänet ristiinnaulittiin, jotta hän olisi UHRI ... SOVITTAISI JUMALAN VIHAN.<<

        Toinen on uhri Jumalana sovittamaan toisen Jumalan vihan. Saatte itse arvata kumpi on kumpi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        <<Mutta molemmissa esiinty hahmo, jota kutsutaan Jumalaksi, niin helvetistä Jahve kuin Jeesuksen puhuma taivasten valtakunnan Isäkin.<<

        Ja nämä molemmat Jumalat ovat myös uskonnon oppinormistossa. Tässä luterilaisuuden tärkein tunnustus:

        <<KRISTUS oli tosi ihminen ja TOSI JUMALA, sillä hänen jumalallinen ja inhimillinen persoonansa olivat erottamattomasti yhtyneet. Hänet ristiinnaulittiin, jotta hän olisi UHRI ... SOVITTAISI JUMALAN VIHAN.<<

        Toinen on uhri Jumalana sovittamaan toisen Jumalan vihan. Saatte itse arvata kumpi on kumpi.

        Ja monet väittävät, ettei ristille kuollut tosi Jumala, vaan kyseessä oli 'isä antoi ainoan poikansa' tuo pääsiäisen slogani lasten uhrauksesta. Tämä ei pidä paikkaansa.

        Tässä teologian tohtori Tarkin tekstistä, jossa hän kuvailee kristinuskoa veriseksi vampyyriuskonnoksi, ja kyllä teidän nyt on vain hyväksyttävä, että teologian tohtori tietää, että kuka sinne ristille surmataan kristinuskossa.

        <<– Canterburylaisen sovitusoppi käytti keskiaikaisen feodaaliyhteiskunnan mallia, jossa kartanon herra ei voinut antaa torpparin rikkomuksia anteeksi ilman hyvitystä. Ihmiset olivat tehneet syntiä Jumalaa vastaan, joka vaati hyvitystä.

        – Koska ihmiset eivät kyenneet tähän JUMALAN ITSENSÄ PITI TULLA IHMISESI ja sovittaa pahat teot. Jeesus hyvitti ihmiskunnan synnit kärsimällä verisen uhrikuoleman. Nykyihmisen on vaikeata pitää tällaista veriuhriajattelua, vampyyriteologiaa mielekkäänä.

        – Jos veristä sijaiskärsimystä korostava kristinusko tulisi markkinoille nyt, se todennäköisesti kiellettäisiin tai saisi ainakin K18-merkinnän, Tarkki sanoo.<<

        Lähde: Kirkko- ja kaupunki lehti, haastattelu Kristinusko 2.0


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä, Jahve myös vaatii lapsia uhrattavaksi itselleen, ja Jeesus uhrattiin Jumalan ainoana poikana (isä on taivasten valtakunnan Isä Jumala) pääsiäisenä ja oppinormiston mukaan tosi Jumalana (isänään), kun tämä oli Jahven kilpailija, jonka Jahve halusi raivata tieltään.

        Aivan harhaoppia tuollainen. Ei Jeesus ollut Isälle mikään kilpailija, eikä Isä raivannut häntä tieltään. Kauheaa puhetta tuollainen.

        Mutta en edes yritä käännyttää sinua pois uskostasi, kunnioitan sitä, enkä varmasti tuputa muita näkemyksiä sinulle, kuten en koskaan muillekaan.
        .
        En vaan voinut olla puuttumatta tuohon, että kirjoittelusi ei missään tapauksessa kuulu koko laajan kristikunnan hyväksymään perinteiseen Raamatun opetukseen. Se on jotain muuta.


    • Anonyymi
    • Anonyymi

      En lukenut kokonaan tätä ketjua, vain sieltä täältä, mutta aivan hirveää tekstiä tästä löytyy. Sellaista, joka minun saaman Raamatun opetuksen mukaan on harhaoppia ja /tai valehtelua. En puutu muuhun, mutta kristinuskon ja islamin jumala eivät varmasti ole sama jumala.

      Miten vastakohdat voivat olla sama asia? Toinen on rakkauden Jumala ja toinen vihan. Rauha ei tule ikinä Lähi-Itään, vaikka kristityt tekisivät millaisia myönnytyksiä tahansa. Muslimit opettavat lapsensa vihaamaan juutalaisia äidinmaidosta alkaen ja polven korkuisena heitellään jo kiviä ja raketteja Israelin puolelle ja koetetaan polttaa ahkeran kansan viljapeltoja, kun itse ei saada edes niitä aikaan.

      Jos keskiajalla oli väkivaltaa kristinuskon piirissä, mutta Raamatun opetuksia ymmärretään nyt paremmin ja kokonaisvaltaisemmin uuden liiton sanomana. Se väkivalta ei ole mitään islamin hirveään vihaan ja "vääräuskoisina" pitämiensä vainon rinnalla, joka jatkuu tänäkin päivänä. Kristityt ovatkin vainotuin ihmisryhmä nyt maapallolla ja siksi onkin niin nurinkurista, että meille autetaan meidän pahoinpitelijöitä, ei toisia kritittyjä. Eikä muuten kelpuuteta hinduja tai buddhalaisiakaan, vaikka valtavasti on puutetta heidänkin keskuudessaan. Muslimien viha kirjan kansoja kohtaan ei lopu ikinä.

      Mitä puhe Aabrahamin uskonnosta on? Outoa tekstiä; onko se Hitlerin Raamatusta? Minulle kuitenkin täysin vierasta.

      • Anonyymi

        << En puutu muuhun, mutta kristinuskon ja islamin jumala eivät varmasti ole sama jumala.<<

        Vai on sinulla ongelmia totuuden kanssa.

        <<Miten vastakohdat voivat olla sama asia? Toinen on rakkauden Jumala ja toinen vihan.<<

        Siinähän se edellä on Augsburgin tunnustuksesta, että tämä taivasten valtakunnan Isä on uskonnossa uhrilahjana vihaiselle Jahve-jumalalle Jeesuksen Kristus-hahmona, ja tätä 'ristin juurella' nyt sitten kristinuskossa palvotte. Ja syödään Jahven ylipapin ateriana (ehtoollinen). Molemmissa on Jahve Jumalana, tuo vihan Jumala.

        Minua ei mikään niin tikuta kuin teidän tyhmyys, että te palvotte kun käsketään, mutta ette edes tajua mitä palvotta; Jeesusta uhrilahjana taholle, jota tämä elässään vastusti jotuen jumalanpilkasta kuolemaan.

        Ja uskontona teidän palvontanne koskee Jeesuksen ohella uhrilahjana käytettyä hänen puhumaa Isää Jahvelle. Näin Jahvesta tuli kristinuskon Jumala.


      • Anonyymi

        <<Raamatun opetuksia ymmärretään nyt paremmin ja kokonaisvaltaisemmin uuden liiton sanomana<<

        Niin, että huh hei tässä oikein vaihtui liittokin kristinuskon aikana. Se uusi liitto on juuri sillä Jeesuksen verellä sen 'rakkauden jumalan uhrilahjalla' vihaiselle Jahvelle.


    • Anonyymi

      Mielenkiintoista, että uskonnon esikuvasta puhutaan isänä. Ei esim. (uskon)soturina, hallitsijana yms.
      Sanotaan, että viisas voittaa sieluja, kuin uskon soturi. Ratkaisevia eivät ole status tai titteli vaan millä taistellaan.
      Maailmassa taistellaan milloin mistäkin, milloin mitenkin, usein omilla tai ryhmä- ideologian aseilla. Mutta viisas voitti sieluja uskon aseilla.

      Jeesus on tie, totuus ja elämä. Isän yhteyteen päääsee Pojan kautta.
      Ken ristin löytää, hän elämän löytää.
      Tien Isän kotiin. Amen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Minä haluun vaa oikeesti kuulla

      Että sulla on kaikki hyvin. Ihan oikeasti haluan. Ehkä meitä ei sit ollu tarkotettu yhteen, mut oot mulle äärettömän tär
      Ikävä
      63
      1668
    2. Olisikin se meidän tapaaminen jo liian jännää

      Näin pitkän ajan jälkeen.
      Ikävä
      73
      1146
    3. Melko hyvin tunnen jo hänet

      Hän ei ole sopiva. Jotain hyvää tässä palstan seuraamisessa on ollut. Omien ajatusten ja tunteiden jäsentämisen lisäksi
      Ikävä
      85
      1044
    4. Mitä tapahtunut?

      Ken tietää mitä viitostiellä betonin kohilla käynyt punaisen auton kanssa?
      Suomussalmi
      13
      924
    5. Ikävöin kyllä

      En voi ottaa nyt yhteyttä, joten puran tänne järjetöntä ikävääni. Tunteeni sinua kohtaan ovat valtaisat.
      Ikävä
      31
      817
    6. Eläkeläisiltä leikataan jo asumistukeakin, osalla loppuu kokonaan!

      https://yle.fi/a/74-20102928 Hallitus varmaan vihaa eläkeläisiä, nyt ollaan kajoamassa eläkeläisten asumistukeenkin, os
      Maailman menoa
      255
      778
    7. Tiedätkö sinä

      Miten lähellä tänään oli että olisin pyytänyt sua treffaamaan. Olin täysin valmistunut siihen, mutta en löytänyt sinua t
      Ikävä
      19
      749
    8. Mies, riittääkö sulle näkemään vilauksen musta?

      Etkö halua ottaa minua kiinni?
      Ikävä
      59
      719
    9. Ken leikkiin ryhtyy

      Se leikin kestäköön. Ei mulle tarvitse kiukutella jos en lähde leikkiin mukaan. Eiköhän se oo molemmille helpoin kun lop
      Ikävä
      66
      706
    10. Hesari tunnustaa että Ukraina on häviämässä sodan - Suomen poliittinen eliitti housut kintuissa

      Oliko aivan pakko sitoutua politiikkaan jossa pumpattiin älyttömät summat rahaa Kankkulan Kaivoon eli Kiovan natseille?
      Maailman menoa
      208
      706
    Aihe