Samaa ruokaa jopa kahtena päivänä

Anonyymi

Tätä en ymmärrä. Moni köyhä sanoo että on pakko syödä samaa ruokaa useana päivänä. Jossain noissa ylen dokkareissa eräskin sanoi että jopa kahtena päivänä joutuu syömään samaa.
Mitä kamalaa siinä on? Eikö se ole täysin järkevää tehdä kerralla isompi määrä?
Minulla ei ole rahasta tiukkaa mutta teen itselleni sen verran paljon ettei tarvitse joka päivä tehdä ruokaa. Joskus menee soppakattilan tyhjenemiseen jopa viikko.
Ennen tehtiin joka taloudessa ruokaa iso määrä. Onko se niin että me ollaan totuttu liian hyvään että joka päivä pitää olla eri ruokaa muuten ei ole normaali?
En ymmärrä.

24

967

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Mä syön melkeen joka päivä aamulla ja illalla ranskalaisia perunoita ja makkaraa. Ne on halpaa ja helppo heittää uuniin. Nyt on rahat vähänä niin syön maanantaihin saakka makaroonia ja ketsuppia. Maanantaina sitten kebab pizza pizzeriassa kun on rahapäivä.

• Anonyymi

Jopa kahtena päivänä?! Vain kahtena päivänä!
      Kahden eläkeläisen taloudessa jossa toisella on tiettyjä ravintoaine rajoituksia, on ajatuskin hullu rakentaa päivittäin erilaiset pöperöt.
      Valmistan pata- ja laatikkoruokia sekä keittoja. Syömme kahtena peräkkäisenä päivänä samaa ja loppu pakastetaan. Pakasteessa on useampaa lajia saman aikaisesti.
      Olen pakastanut safkat 2:n henkilön annoksiin joten turhaa jojoamista ei esiinny.

Nyt siellä on muutamia kerta-annoksia kanarisottoa, makaronilaatikkoa, mukaeltua hernekeittoa, eli olen käyttänyt pohjana purkkikeittoa ja jatkanut ja täydentänyt sitä maun ja tilanteen mukaan. Viime sunnuntailta ja maanantailta pakasteessa on sian ale ulkofileen valmiiksi leikatut leikkeet kolmea ateriaa varten.

Kun vaimoni on syystä tai toisesta poissa kuvioista valmistan itselleni kaaliruokia, käytän sisäelimiä jos saa halvalla sekä syön tilanteen mukaan silakkaa.

• Anonyymi

2 päivää ei ole mitään.

• Anonyymi

Teen aina kolmeksi/neljäksi päiväksi herkkuruuat.Säilyy kyllä jääkaapissa.
      Sitten on helppo ottaa kun tulee ulkoa, lämmittää vaan pannulla tai paistaa.

Laadukkaista aineista itsetehty on edullista.

• Anonyymi

Ostin lidl kanan fileepihviä ja makso 3.99eur rasia ja siinä 5 filettä. Keitin riisiä ja kylkiäiseks tomaattia ja kurkkua. 5 krt syön tuosta eikä varm mikään halvin mutta periaate. Soppa itsellä ollut mielessä että perjantaina tekee ja sitten viikonlopun toki jotain muutakin.

• Anonyymi

Teen yleensä aina isomman määrän ruokaa.
      Joskus olen syönyt viitenä päivänä peräkkäin samaa, joka on kyllä omasta mielestänikin jo vähän liikaa....
      Mutta ruokaa en pois heitä.

• Anonyymi

Kannattaa tehdä kaksi ruokaa kerralla.
        Uunissa esim karjalanpaisti ja keitto makkarasta tai jauhelihasta.
        Perunat on helppo keittää lisäksi
        Viikon ruuat kertalaakista.
        Torstai hernekeitto.
        Lohi uunissa.

• Anonyymi

Tänään vaikka tekee jauhelihakastikkeen ja keittää perunoita sitten huomenna paistaa perunoita ja kastiketta. Lihamakaronilaatikon kun tekee niin kyllä maistuu kun kuumana ottaa uunista sitten huomenna paistaa paistinpannulla. Mielestäni ihan normaali juttu että tänään ja huomenna samaa ruokaa.Perjantaina tekee sopan ja syö viikonlopun ni mitä ihmeellistä. Niin toisaalta viikossa 7 päivää että kyllä vaihtoehtoja löytyy.

• Anonyymi

Tänään tein lasagnee ja sitä jäi huomiseksi vielä puoli vuokaa. Syön usein samaa seuraavana päivänä. Ahven fileitä syön usein monta päivää koska kalastan ja sitä saan paljon. Teen sitten muusia ja vihanneksia keitän lisäksi ja syön 2-4 päivääkin kalaa sitten.

• Anonyymi

Samaa ruokaa ei voi syödä kuin kerran, koska se on syöty jo!

• Anonyymi

Pizza Americano olen syönyt jo vuodesta 1975, hyvin on maistunut.

• Anonyymi

Ihan normaali juttu kylläkin itsellä on että minkä tänään valmistan ni huomennakin niin jos menee seuraavalle päivälle niin lounas.Siihen en ryhdy että viikon jotain samaa huh huh.

• Anonyymi

Köyhähän nimenomaan syö monta päivää samaa ruokaa. Jos ei maistu, voi olla yhtenä päivänä syömättä, niin kyllä se soppa tai mikälie maistuu seuraavana varmasti.
      Itse ainakin vaihtelen siten, että esim maanantain jauhelihakeitto, tiistaina perunat ja j-lihakastike. Keskiviikkona taas se keitto, torstaina vaikka puuropäivä, perjantaina perunat ja se kastikkeen loppu. Tässä oli kyse samasta jauhelihapaketista tehdyistä kahdesta ruuasta, syöjiä 2.

• Anonyymi

Joo, minä laitan yhden kaurahiutaleen kuuteen osaa ja siitä riittää kuudeksi päiväksi syömistä.

• Anonyymi

Nälkä on paras mauste.
      jos on hyvää ruokaa niin kyllä sitä syö useammankin päivän.
      Vartoo vaan kun tulee nälkä.

• Anonyymi

Meillä ei syödä samaa ruokaa monena päivänä. Teen lähes poikkeuksetta kaikki ruuat itse. Meillä mies syö raskaan työn vuoksi 2 lämmintä ateriaa päivässä (mä yhden). Eli mies syö lounaalla edellisillan ruokaa ja illalla on aina uusi ruoka.

Joku nyt valittaa, että ei voi olla totta, että vietän orjana kaiken ajan keittiössä ja kiireisenä nykyaikana tuo ei ole mahdollista. On se. Rakastan kokkailla isoja ruokamääriä. Lisäksi se on havempaa ja säästää aikaa ja vaivaa.

Teen esim. lihakeiton näin: Ostan keittolihaa noin 4 kiloa, keittojuurekset irtotiskistä, lihalientä, suolaa ja omia kuivattuja persiljoita. Pilkon lihat ja laitan veden kera 8 litran painekattilaan. Kun lihat alkavat kiehumaan, niin poistan ällöttävän kuohun. Sen jälkeen laitan pilkotut juurekset kattilaan ja maustan vahvasti. Lisään vettä vaan niin paljon, että juuri ja juuri kaikki peittyy. En keitä aivan kypsäksi. Teen noista ns. tiivisteen. Kun satsi on valmis, niin kauhon sen noin 7,5 dl:n pakasterasioihin (tulee noin 8-10) ja pakastan.

Kun halutaan syödä keitto, niin tiiviste kattilaan. Jos haluaa syödä lihakeittoa, niin pari-kolme isoa pottua paloina kattilaan. Jos taas halutaan syödä kaalikeittoa/kaalipataa, niin se vähäinen neste valutetaan kaalin kanssa kattilaan (kaali vaati haudutusta) ja kaalin hauduttua lihaseos kaalin kaveriksi ja hautumaan liedelle.

Mä teen samoin myös isolla kattilalla lasgnetäytteen. Pari kiloa jauhelihaa tomaattimössöä, porkkanoita, sipulia, omia keräämiä kuivattuja sieniä, mausteita, suolaa yms. maun mukaan. Ja sitten pakkaseen sopivan kokoisiin törppöihin.

Samoin teen kaalikääryleet. Vähintään 50 kpl kerralla. Samoin kaalilaatikon pohjat teen vähintään pesuvadillisen ja ei kun pakkaseen. Noita ei tartte kypsentää ihan täysin kypsäksi, vaan silleen esikypsäksi, koska uunissahan nuo sitten kypsyvät lopullisesti.

No toki noissa tuhraantuu aina jotakuinkin jokaisessa muutama tunti aikaa, mutta se kannattaa siksi, että nuo kaikki ovat sellaisia ruokia, joiden valmistuksessa on monia erilaisia työvaiheita. Jos niitä alkaa yksitellen tekemään, niin se on suhteessa hyötyyn ihan älytöntä.

Lisäksi tuo tulee halvemmaksi ajan mittaan.

• Anonyymi

Kuulostaa tosi ihanalta tuo isojen annosten kokkailu. Täytyypä testata, kiitos vinkistä.
        Itse olen pienempiä eriä keitellyt, mutta tuohan on hyvä idea, eikä aina tarvi miettiä mitä tänään syötäisiin.

• Anonyymi

Niin viikossa 7 päivää eikä se mahdottomuus että eri ruokaa joka päivä. En jotain lihamakaronilaatikkoa mitään viikkoa ala syömään kun jauheliha alkaa maistuun eltaantuneena.

• Anonyymi

Niin kuin sanottua, köyhillä on täällä vain luksusongelmia. Hyvin voidaan vielä leikata tukia ja vaihtaa rahat jauhosäkkiin. Lisäksi turha antaa omia asuntoja, kun voi hyvin majoittaa armeijamalliin ison porukan saman katon alle. Sitten olisi paremmin rahaa tukea vaikka kulttuuria.

• Anonyymi

Niinp, ihme ruikutusta.
      No sen ymmärrän, jos joutuu 2vko syömään samaa ruokaa, että sitten alkaa vituttamaan, mutta ei nyt muutama päivä vielä paha ole.
      Itse kanssa teen aina reilun satsin kerralla, ettei tarvitse olla joka päivä hellan ääressä.
      Milloin soppaa, milloin risottoa tms. Syön usein samaa ruokaa 2-4 päivää putkeen eikä ahdista yhtään.

• Anonyymi

Meillä viisihenkinen hyvin toimeentuleva perhe ja todellakin syödään samaa ruokaa pari päivää. Jos jää, niin loput pakkaseen ja syödään lisää myöhemmin. Liian hyvin asiat köyhillä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Meillä viisihenkinen hyvin toimeentuleva perhe ja todellakin syödään samaa ruokaa pari päivää. Jos jää, niin loput pakkaseen ja syödään lisää myöhemmin. Liian hyvin asiat köyhillä.

Ihan normaalia syödä tänään ja huomenna samaa. Jos eri ruokaa haluaa niin ottaa pakastimesta sinne tehtyä ruokaa. Jotain viikkoa en ala syömään samaa ruokaa kun voi muutaki syödä. Viikossa on 7 päivää niin kyllä jotain keksii syöminkiä.

• Anonyymi

Keitin itse poimituista sienistä tänään keiton! Syön sitä 2pv. Kyllä ruokaa voi tehdä useammaksi päiväksi 🤗!

• Anonyymi

Viikonloppuna vain tehdään kunnon ruoka, esim joku pata uunissa. Siitä sitten syönnin jälkeen pakataan 4-5 eväsrasiaan, joista syön töissä. Jos ei ihan riitä perjantaihin asti niin perjantaina voin syödä töissä vaikka mikrossa tehdyn kaurapuuron. Töiden jälkeen salaattia ja leipää, ei illalla kaipaa raskasta.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      84
      4333
    2. Ruumis kanavassa

Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan
      Suomussalmi
      31
      3222
    3. Pieni nainen, paras nainen

Näin se nyt vaan on. Mieheltä
      Ikävä
      171
      2601
    4. Tapani Kiminkine n on ammuttu Helsingissä

Kertoo poliisilähteet...
      Maailman menoa
      14
      2026
    5. Onko tässä paljon lääkettä..

Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 4
      Ikävä
      228
      1492
    6. Ei mitään menetettävää

Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo
      Ikävä
      163
      1376
    7. Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"

Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj
      Suomalaiset julkkikset
      13
      1160
    8. Mitä sä ajattelet

Musta tällä hetkellä? Onko vihaa, rakkautta vai halu vältellä jotta unohtaa
      Ikävä
      74
      1009
    9. Pakko tulla tänne

jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      38
      960
    10. Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä

On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän
      Hyrynsalmi
      13
      872
    Aihe