Kuka väistää yhdistetyllä pyörätiellä ja jalkakäytävällä?
Jalankulkijan paikka on reunassa siis oikealla tai vasemmalla. Nämä itsekkäät pyöräilijät niin Vantaalla kuin muualla, ovat sitä mieltä että jalankulkijan tulee kulkea oikealla?
Eipä ole sellaista lakia ollut voimassa sitten 1.6.1997!
Kuka väistää, jos jalankulkija seisoo reunassa? Se itsekäs pyöräilijä/sähköpotkulautailija vai jalankulkija?
Se ei ole jalankulkija, sillä jalankulkija saa seisoa jalkakäytävällä reunassa.
Tieliikennelaissa on, että pyöräilijän tulee antaa jalankulkijalle turvallinen tila ohittaessa. Koska sähköpotkulautoihin sovelletaan pyöräilijöiden liikennesääntöjä niin se se koske myös heitä eli tulee antaa turvallinen tila jalankulkijalle ohittaessa.
Liikun pääasiassa Itä-Vantaalla jalankulkijana ja pyöräilijänä muutamia satoja kilometrejä kuukaudessa ja on tänä vuonna, siis tänä vuonna nähnyt vain 3 pyöräilijää/sähköpotkulautailijaa, jotka eivät aja jalkakäytävällä vaan ajoradalle!
Itse en pyöräilijänä aja koskaan jalkakäytävillä ja osaan kaikki väistämissäännöt ym säänöt.
Tässä tänään tapahtunut:
Kävelin yhdistetyn pyörätiellä ja jalkakäytävällä vasemmalla.
Pysähdyin, koska näytti että vastaan tuleva pyöräilijä ei yritäkään väistää. Välimatka kohtaamiseen oli vielä n. 3 m. Itse ei voinut hyppiä kuin aropupu oikealle.
Pyöräilijäkin pysähtyi. Olin siinä hiljaa ja sitten pyöräilijä-ämmä alkoi huutamaan, että minun tulee kulkea oikealla, yritin kertoa laista mutta eihän sen kaaliin se mennyt. Otin hänestä kuvan. Yhtäkkiä hän sitten työnsi pyörän päälleni. Kerrottakoon, että siinä minun vasemmalla puolella oli aidan pää ja pysäköityjä autoja. Pyöräilijällä olisi ollut tilaa yli 2 metriä väistää minua. Ostokseni ja kännykkäni lenteli ja kännykästä hajosi lasi. Käskin ämmän soittamaan poliisit, mutta ei. Itse en pystynyt, kun kännykästä hävisi akku auton alle. Ämmä yritti lähteä karkuun, haukkuen ja huutaen, osaan myös haukkua erinäisiä sanoilla, otin pyörästä kiinni. Hän oli edelleen sitä mieltä, että minun kuuluu kulkea oikealla. Löi minua, mutta itse en lyönyt. Silminnäkijöitä oli paljon, mutta eihän kukaan auta.
En tehnyt mitään yllättäviä liikkeitä mitä nyt hengitin!
Onko niin, että minä jalankulkijana voin lyödä kaikkia jalankulkijoita ja pyöräilijöitä/sähköpotkulautailijoita, jotka kulkevat vasemmalla? Tai pyöräilijöitä/sähköpotkulautailijoita, jotka ajavat jalkakäytävillä?
Tuon pyöräilijä-ämmän sääntöjen mukaan voin.
Tästä lähtien en itsekään enää auta ketään missään. Te aikuiset, kannattaa sitten muistaa, että teitäkään en enää auta vaikka makaisitte ajoradalla, olette kaatuneet, pää auki ja korisette viimeisiä henkäyksiä. On sitten kyse teistä tai teidän lapsista.
Yhden pariskunnan mies sitten jutteli minulle ja sanoi, että olisi ainakin rikkonut ämmän pyörän. Totesi myös, että pyöräilijähän on se, joka väistää!
No maanantain täytyy mennä samaan aikaa samalle yhdistetylle pyörätielle ja jalkakäytävälle.
Polkupyörä on ajoneuvo ja sitä koskee samat liikennesäännöt kuin autoja ja muita ajoneuvoja. Ajoneuvo väistää jalankulkijaa ja tulee antaa turvallinen tila ohittaessa.
Kuva on tallella, mutta rikosilmoituksen tekeminen on turhaa. Vantaalla nimittäin poliisit eivät tiedä sitä, että jos ei ole mitään liikennemerkkiä niin se on jalkakäytävä. Jalkakäytävällä jalankulkijan tulee kuulemma, heidän tulkinnan mukaan, kulkea reunassa. Laissa ei ole määritelty jalankulkijan paikkaa jalkakäytävällä.
Sinä n. 50-60 vuotias ämmä, valkoinen kypärä, vaaleat nilkkurit, mustat housut, siniset käsineet, pinkki-tumman lila takki. Joku päivä kohtaat henkilön, jonka päälle ajat, ja joka ei jätä asiaa siihen vaan kostaa sinulle!
Tallennuit minun kännykän lisäksi kaupungin viraston kameralle!
Sinun kannattaisi hakeutua hoitoon ennen kuin vammautat tai tapat jonkun ihmisen!
Yhdistetty pyörätie ja jalkakäytävä
15
155
Vastaukset
- Anonyymi
Tieliikennelain 4 § velvoittaa jokaista tienkäyttäjää ennakoimaa mitä muut ympärillä tekevät.
"4 §
Tienkäyttäjän ennakointivelvollisuus
Tienkäyttäjän on ennakoitava toisten tienkäyttäjien toimintaa vaaran ja vahingon välttämiseksi ja sovitettava oma toimintansa sen mukaisesti sujuvan ja turvallisen liikenteen edistämiseksi."
Samaisen lain 29 § lukee että: "Polkupyörällä ajettaessa on annettava jalankulkijalle turvallinen tila tiellä."
Pyöräilijöiden pitää siis antaa jalankulkijoille turvallinen tila, mutta jalankulkijoiden pitää liikkua sillä tapaa, että pyöräilijät pystyvät antamaan sen turvallisen tilan heille.- Anonyymi
Näin rauhausaa vataalla
- Anonyymi
Dixin alikulussa on käveltävä välillä pyörätien kohdalla, kun taideteoksen takia vaarallista kävellä toisella puolen, eihän taideteos sais olla katuosuudella, miksi näin tehty?
- Anonyymi
Pyöräilijä on ajoneuvon kuljettaja. Ajoneuvon kuljettajalla on vähän enemmän velvollisuuksia kuin jalankulkijalla. Moottoriajoneuvon kuljettajilla niitä on sitten vieläkin enenmmän.
- Anonyymi
Lisäksi pyöräilijät ohittaa esim jalankulkijaa baiika toinen pyrä tai jalankulkija lähesyy
Eihän ajokaistallakan kukaan lähde ohittamaan jos on bastaan tulija paitsi kamelikuski vabtaan bussiliikenteessä
- Anonyymi
Sähköpotkulautojen osalta on yksi jännä asia. Riippuen niiden rakenteellisesta nopeudesta, niin ne voidaan myös luokitella jalankuluksi. Päälle päin ei tosin mistään näe, että minkälainen sähköpotkulauta käyttäjällä on.
"Jalankulkua avustavat tai korvaavat sähköiset liikkumisvälineet
Jalankulkua avustavilla laitteilla tarkoitetaan esimerkiksi tasapainotettuja yksi- tai useampipyöräisiä henkilökuljettimia, kuten tasapainoskoottereita (leijulauta/huuveri), sähköpotkulautoja ja muita vastaavia sähkömoottorisia kulkuvälineitä.
Liikkumisvälineet rinnastetaan liikenteessä jalankulkijoihin, mutta nopeus on sovitettava tilanteen mukaan.
Laitteissa tehoa saa olla maksimissaan 1 kW ja maksiminopeus saa olla enintään 15 km/h.
Näillä laitteilla saa liikkua jalkakäytävällä kävelynopeutta eikä niille ole annettu tarkempia teknisiä vaatimuksia esimerkiksi valojen tai heijastimien suhteen. Laitteen paikan kadulla määrittää laitteen maksiminopeus. Jos liikkumisvälineen sähköavustus ei katkea 15 km/h nopeudessa, ei sillä saa ajaa jalkakäytävällä vaikka ajovauhti pysyisikin alle 15 km/h.
Laitteessa ei saa olla istuinta, jos se ei ole esimerkiksi itsestään tasapainottuva, tarkoitettu maastokäyttöön ja käytettäväksi päällystämättömillä teillä tai tarkoitettu yksinomaan liikuntarajoitteisten käyttöön.
Jalankulkua avustaville liikkumisvälineille ei tarvitse eikä voi ottaa liikennevakuutusta."
https://www.traficom.fi/fi/liikenne/tieliikenne/sahkoiset-liikkumisvalineet - Anonyymi
Suomalaiset hyppäisivät katolta jos laki sanoo niin. Oikean puoleinen liikenne kaikille olisi järkevä varsinkin talvisin kun tiet ovat lumien vuoksi kapeampia ja liukkaampia. Esimerkki: ajat pyörällä tie on kapea ja liukas. Vastaan tulee kaksi kävelijää. Toinen oikealla ja toinen vasemmalla puolella. Tilaa pyörällä on 30cm, kuka väistää ja miten?
- Anonyymi
Mikä on sellainen laki, joka on vaarallinen tai haitallinen ja siksi tulisi tehdä toisin? Lait ovat järkeviä ja niitä pitää noudattaa. Tieliikennelain osalta ne ovat liikennesäännöt, eli pelisäännöt sille, miten toimitaan. Jos joku lähtee sooloilemaan ja tekemään mitä huvittaa, niin muut ympärillä eivät tiedä mitä tämä tyyppi aikoo tehdä ja se vasta on vaarallista.
Tieliikennelaki
https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2018/20180729 - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mikä on sellainen laki, joka on vaarallinen tai haitallinen ja siksi tulisi tehdä toisin? Lait ovat järkeviä ja niitä pitää noudattaa. Tieliikennelain osalta ne ovat liikennesäännöt, eli pelisäännöt sille, miten toimitaan. Jos joku lähtee sooloilemaan ja tekemään mitä huvittaa, niin muut ympärillä eivät tiedä mitä tämä tyyppi aikoo tehdä ja se vasta on vaarallista.
Tieliikennelaki
https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2018/20180729Laki missä jalankulkija voi mennä kummalla tie reunalla tahansa on hämmentävä. Mitäpä jos autotiellä mopoautot saisivat mennä kumpaa puolta tahansa ja autot oikealla? Oikean puoleinen liikenne selkein ja hitaamman voi järkevästi ohittaa sitten kun vastaan ei tule ketään. Vielä lopuksi en hyväksy tämän rouva ärjysen toimintaa alkuunkaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Laki missä jalankulkija voi mennä kummalla tie reunalla tahansa on hämmentävä. Mitäpä jos autotiellä mopoautot saisivat mennä kumpaa puolta tahansa ja autot oikealla? Oikean puoleinen liikenne selkein ja hitaamman voi järkevästi ohittaa sitten kun vastaan ei tule ketään. Vielä lopuksi en hyväksy tämän rouva ärjysen toimintaa alkuunkaan.
Ei tarvitse miettiä että "mitä jos". Jalankulkija saa valita puolensa. Muilla ei ole sitä mahdollisuutta tai oikeutta. Riittää että osaa liikennesäännöt ja noudattaa niitä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Laki missä jalankulkija voi mennä kummalla tie reunalla tahansa on hämmentävä. Mitäpä jos autotiellä mopoautot saisivat mennä kumpaa puolta tahansa ja autot oikealla? Oikean puoleinen liikenne selkein ja hitaamman voi järkevästi ohittaa sitten kun vastaan ei tule ketään. Vielä lopuksi en hyväksy tämän rouva ärjysen toimintaa alkuunkaan.
Ajattele sitten sitä, että "Yhdistetty pyörätie ja jalkakäytävä" väylällä on yhdistetty pyörätie ja jalkakäytävä samalle väylälle. Jalkakäytävällä jalankulkijalla ei edes ole velvoitetta kävellä reunassa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ajattele sitten sitä, että "Yhdistetty pyörätie ja jalkakäytävä" väylällä on yhdistetty pyörätie ja jalkakäytävä samalle väylälle. Jalkakäytävällä jalankulkijalla ei edes ole velvoitetta kävellä reunassa.
Jep. Yhdistetyllä väylällä on yhdistetty pyörätie sekä jalkakäytävä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Laki missä jalankulkija voi mennä kummalla tie reunalla tahansa on hämmentävä. Mitäpä jos autotiellä mopoautot saisivat mennä kumpaa puolta tahansa ja autot oikealla? Oikean puoleinen liikenne selkein ja hitaamman voi järkevästi ohittaa sitten kun vastaan ei tule ketään. Vielä lopuksi en hyväksy tämän rouva ärjysen toimintaa alkuunkaan.
Eivät jalankulkijat saa tehdä mitä huvittaa. Heilläkin on velvollisuutensa ja sääntönsä. Pitää kuitenkin huomioida se, että kevyenliikenteen väyliä on useita erilaisia ja jokaisella niistä kuljetaan eri tavalla.
- Jalkakäytävä (D4)
- Pyörätie (D5)
- Yhdistetty pyörätie ja jalkakäytävä (D6)
- Pyörätie ja jalkakäytävä rinnakkain (D7)
Esim. Yhdistetty pyörätie ja jalkakäytävä väylälle on yhdistetty sekä pyörätie, että jalkakäytävä. Se on koko leveydeltään yhtä paljon jalkakäytävä, kuin se on pyörätie. Jalkakäytävällä jalankulkijalla ei ole kulkuunsa nähden erityisiä velvoitteita.
(D6) Yhdistetty pyörätie ja jalkakäytävä liikennemerkin osalta lukee tieliikennelain liitteessä seuraavaa:
"Merkillä osoitetaan yhdistetty pyörätie ja jalkakäytävä, jota polkupyöräilijän ja jalankulkijan on käytettävä kulkiessaan asianomaiseen suuntaan. Muuten on pyörätiestä ja jalkakäytävästä voimassa, mitä merkeistä D4 ja D5 säädetään." D4 = Jalkakäytävä liikennemerkki ja D5 = Pyörätie liikennemerkki.
- Anonyymi
Varokaa raivopyöeää ettet jää alle
Avarnin- Anonyymi
Kuka tämä tällainen on?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu
Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)775756Haistoin ensin tuoksusi
Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu242516- 261997
- 601758
- 121611
Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?
Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais51398- 91317
Kyllä poisto toimii
Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa141301"Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..
"Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla71249- 141203