– lintsareita uhkaa rangaistus.
Asevelvollisuuslain mukaan kutsunnoista poisjäämisestä rangaistaan sakolla.
Valtioneuvoston asettama parlamentaarinen asevelvollisuuskomitea sai työnsä päätökseen tällä viikolla.
Komitean noin satasivuinen raportti--Lopullista julkaisupäivää ei ole päätetty, mutta todennäköisesti se on marraskuun lopulla.
Asevelvollisuuskomitea esittää, että naiset määrätään kutsuntoihin täsmälleen samoin ehdoin kuin miehet nykyään. Tämä tarkoittaa sitä, että kutsuntoihin ei pyydetä vaan käsketään.
Käytännössä naiset eivät voisi siis jäädä kutsunnoista rangaistuksetta pois. Nykyisen asevelvollisuuslain mukaan kutsunnoista luvatta pois jäänyt on tuomittava sakkoon.
”Meidän ajatuksena on, että koska kutsuntatilaisuus on velvoittava tällä hetkellä miesten kohdalla, niin se toteutetaan sitten samalla tavoin naisten kohdalla”, sanoo komitean varapuheenjohtaja Joonas Könttä.
Kutsuntojen perustehtävä on määrittää asevelvollisen sopivuus varusmiespalvelukseen ja päättää palvelusajankohta ja -paikka. Suomessa asevelvollisuus koskee kuitenkin vain miespuolisia kansalaisia.
Miksi kaikki naiset siis pakotetaan kutsuntoihin?
”Suomalainen järjestelmä nojaa maanpuolustustahtoon ja -henkeen”, sanoo Könttä.
Hänen mukaansa maanpuolustustahtoa vahvistaa se, että koko ikäluokka määrätään kutsuntoihin.
”Tietysti kysymys on myös oikeudenmukaisuudesta ja yhdenvertaisuudesta. Molemmat sukupolvet ovat sitten samalla tavalla osa kutsuntajärjestelmää.”
Könttä ei pelkää, että kutsuntatilaisuus itse asiassa vain korostaisi miesten ja naisten epätasa-arvoa, koska toiset joutuvat palvelukseen ja toiset eivät.
Hän sanoo, että nykyjärjestelmää ei kannata ryhtyä rikkomaan. Hän itse kuitenkin kannattaa samanlaista asevelvollisuutta sekä miehille että naisille.
”Olen sitä mieltä, että siihen tulisi mennä. Siihen on mentävä yhdenvertaisuuden, oikeudenmukaisuuden ja tasa-arvon kannalta. Ymmärrän hyvin, ettei se hetkessä toteudu.”
Komitean demarijäsen Tuula Väätäinen sanoo, että muita kuulemisia oli riittävästi.
”En usko, että se olisi antanut erityisesti lisää.”
HS 29.10
Yliväpeli Orhonen käsittää nyt tämän vähän kaksiteräisenä miekkana.
Ottaisin jos päättämässä olisin naisia ainakin alkuun erittäin, kuten nyt ollut vapaaehtoisuus pohjalla, siihen jonkin verran lisää...mutta..mutta, naisasialiikkeet vaatineet tasa-arvoa, niin se silloin pitää kaikki ottaa lain alle, että koskee kaikkia kerralla. Se on vain saada kaikille tila kasarmeista, kun lähes puolella lisääntyy varusmiehet ja -naiset.
ps Yliväpeli Orhoselle ei ole koskaan henkilöitä, se olisi ihmisten ivaamista ja halveeraamista. Olemme sitä miksi luojamme meidät tehnyt ja sillä siisti ! jos kikkeli on, se on ! tai jos pimsa on, se on silloin se. Niitä mahdoton muuttaa. Naisten mukaantulo näin laajasti toisi monia ongelmia muitakin kuin tilat, kun rakenne on toinen se vaatii erityisjärjestelyjä. Kun valmistaudutaan sodan varalle se tuo erityis piirteitä moniin rakenteellisiin asioihin.
Taisi tulla niin pitkä että toinen asia pois.
Komitea esittää pakollisia kutsuntoja naisille
0
<50
Vastaukset
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa391829En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos271608Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly141404Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa
Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin3421368Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681275- 81151
- 121058
En muuttaisi sinusta mitään
Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul7961- 20959
- 80909