Valtakunnansyyttäjä hukkuu eri puolilta maailmaa tulevaan palautevyöryyn, koska nosti syytteet Päivi Räsästä vastaan
Konservatiivinen järjestö keräsi ympäri maailmaa yli 200 000 nimeä vetoomukseen Räsäsen puolesta. Valtakunnansyyttäjä Raija Toiviaisen mukaan viestitulva on täysin poikkeuksellinen ja huolestuttava.
TIISTAINA 28. syyskuuta valtakunnansyyttäjän toimiston (VKST) ala-aulaan saapui delegaatio. Äärikonservatiiviseksi luonnehdittu Citizen Go -kansalaisjärjestö oli pyrkimässä valtakunnansyyttäjä Raija Toiviaisen puheille tärkeässä asiassa.
Delegaatio halusi luovuttaa vetoomuksen kansanedustaja Päivi Räsäsen (kd) tueksi. Järjestö ilmoitti keränneensä siihen ympäri maailmaa 200 029 allekirjoitusta. Delegaatio joutui luovuttamaan vetoomuksen toimiston työntekijälle, sillä Toiviainen ei ottanut heitä vastaan.
Järjestön ilmoitusta allekirjoitusten määrästä ei voida todentaa. Valtakunnansyyttäjän toimisto ei ole tietoturvasyistä avannut vetoomuksen mukana tullutta muistitikkua, johon allekirjoitukset on kerätty.
Ilmoitusta ei toisaalta ole syytä epäillä. Citizen Go oli ehtinyt tulla VKST:lle tutuksi sen jälkeen, kun Toiviainen oli huhtikuun lopussa päättänyt nostaa syytteen Räsästä vastaan.
Järjestö on puolessa vuodessa lähettänyt toimistoon lähes 1 600 sähköpostia, ja jokaiseen on kerätty sadan tukijan nimet. Niissä on siis noin 160 000 ihmisen allekirjoitus.
Tiedossa ei ole, ovatko muistitikulla olevat nimet samoja kuin sähköposteissa.
JÄRJESTÖN tukisähköposteja tuli ensin englannin ja slovakian kielillä.
Hiljalleen kielivalikoima lisääntyi. Saksa, portugali, italia, unkari ja puola. Heinäkuussa oli parin viikon tauko, sitten taas jatkui. Uusina kielinä mukaan tulivat espanja, hollanti, ranska ja venäjä.
Vetoomusten ydinsisältö oli sama: ”Do not send Päivi Räsänen to prison for expressing her Christian beliefs.” Älkää lähettäkö Päivi Räsästä vankilaan kristillisten uskomustensa ilmaisemisesta.
Vetoomuksen ydinviesti ampuu rankasti yli. Räsästä ei uhkaa vankeus. Hän sai syytteet kolmesta kiihottamisesta kansanryhmää vastaan, ja jos tuomioistuin hänet lopulta toteaisi syylliseksi, seuraamus olisi nykyisen oikeuskäytännön mukaan sakkoja.
Syytteissä on kyse Räsäsen homoseksuaalisuutta käsittelevistä puheista ja kirjoituksista. Niitä on tarkoitus käsitellä Helsingin käräjäoikeudessa 24. tammikuuta.
Lue lisää: Kansanedustaja Päivi Räsänen saa syytteet kolmesta kiihottamisesta kansanryhmää vastaan
JO ENNEN syytteiden nostamista valtakunnansyyttäjän toimisto sai poikkeuksellisen paljon kansalaispalautetta. HS kävi läpi kaikki toimistoon tulleet viestit.
Muita kuin Citizen Gon sähköpostiviestejä oli 21. lokakuuta mennessä tullut lähes 500. Niiden ydinviesti ei jäänyt epäselväksi. Ihmiset kertoivat olleensa pöyristyneitä jo siitä, että Toiviainen oli määrännyt poliisit tekemään Räsäsen kannanotoista esitutkinnan, syytteen nostosta puhumattakaan.
Toiviainen kuvailee viestitulvaa täysin poikkeukselliseksi, jopa huolestuttavaksi. Syyttäjän on toimittava riippumattomasti ja objektiivisesti, mutta vaarana on, että tällainen painostus alkaa vaikuttaa päätöksiin.
Toiviainen vakuuttaa, että häneen viestitulva ei vaikuta.
”Olen psyykannut itseni sellaiseen tilaan, että jatkan työtäni perustaen päätökseni lakiin. Elämä on helppoa, kun omat ratkaisut miettii viimeisen päälle ja tietää, että ne perustuvat voimassa olevaan lainsäädäntöön.”
Työntekoa sähköpostia tukkivat viestit kyllä haittaavat. Toiviainen joutuu käymään ne läpi siltä varalta, että johonkin niistä pitäisi reagoida.
Toiviainen korostaa, että kansalaisilla täysi oikeus kritisoida hänen toimintaansa ja päätöksiään.
”Näin pitääkin tehdä, sillä se kuuluu kansalaisten demokraattisiin perusoikeuksiin. Asiallinen kritiikki on eri asia kuin se, että painostetaan ja tahallaan häiritään ja tehdään kiusaa.”
Toiviainen on huolissaan muista syyttäjistä, muun muassa niistä, jotka ajavat hänen nostamaansa syytettä oikeussalissa. Kyse on viime kädessä työsuojeluasiasta.
Pahimmillaan tällainen painostaminen voi johtaa siihen, että syyttäjät eivät enää halua tehdä työtään.
”On täysin mahdollista, että näin käy. Silloin häiritsijät ovat päässeet tavoitteeseensa.”
Toiviainen korostaa, että syyttäjät joutuvat ratkaisemaan kaikki asiat, jotka heidän eteensä tulevat. Pahin skenaario olisi, että syyttäjä alkaisi itseään säästääkseen tehdä toisenlaisia ratkaisuja kuin mitä laki edellyttäisi.
Ainakaan toistaiseksi ei ole merkkejä siitä, että syyttäjät olisivat luopuneet objektiivisuudestaan tai ylittäneet harkintavaltansa painostuksen tai muun häirinnän seurauksena, Toiviainen sanoo.
KANSALAISTEN viesteissä Toiviainen sai paljon neuvoja. Häntä kehotettiin lukemaan niin lakikirjaa kuin Raamattuakin. Ja häpeämään.
”Missä sinun oikeuden- ja suhteellisuudentajusi on – vai onko sitä koskaan ollutkaan? Eikö sinulla todellakaan ole mitään parempaa ja tärkeämpää tekemistä siellä?” kyseli jyväskyläinen nainen, joka oli kirjoittanut viestin aihekenttään: ”Etkö osaa hävetä?”
”Miten te kehtaatt
Valtakunnan syyttäjä hukkuu postii
32
99
Vastaukset
Aikamoinen ylireagointi Räsäsen kannattajilta. Kumma kun tää homojuttu on molemmille osapuolille niin tärkeä. Asiasta on lait ja niitä pitää noudattaa, eikä Räsänen tästä mitään tuomiota saa. Syyttäjällä on oikeus nostaa syytteitä jos on sitä mieltä. Vasta oikeuden päätös on hälyttävä, jos jokin tuomio tuollaisesta asiasta tulee.
Pitääkö siis kiihottaminen kansanryhmää vastaan hyväksyä, jos sitä perustelee jollain uskonnollisella kirjalla?
- Anonyymi
Höpsislöpsis kirjoitti:
Pitääkö siis kiihottaminen kansanryhmää vastaan hyväksyä, jos sitä perustelee jollain uskonnollisella kirjalla?
Huipulla tuulee. Näin tuomiot sovitaan.
Minuakin kerran huijattiin ja se, kenen kautta yritin saada oikeutta tuohon huijaukseen, huijasi minua. Nostin kanteen oikeuskanslerille tuota naista, jolta yritin saada oikeutta ja joka huijasi minua, vastaan mutta oikeuskansleri päätti asettua tuon henkilön (nainen), jolta yritin saada oikeutta, puolelle ja teki jutustani ennakkopäätöksen. En voinut mitään koska oli kyseessä Suomen korkea arvoisin lakimies. Sain kuitenkin selvitettyä että tuo oikeuskansleri syntyi ensimmäisen elämänsä Kainin sukuun ja murhasi tuolloin 9-vuotiaan poikalapsen tuolloin sekä että hän oli Kainin seuraaja. Anonyymi kirjoitti:
Minuakin kerran huijattiin ja se, kenen kautta yritin saada oikeutta tuohon huijaukseen, huijasi minua. Nostin kanteen oikeuskanslerille tuota naista, jolta yritin saada oikeutta ja joka huijasi minua, vastaan mutta oikeuskansleri päätti asettua tuon henkilön (nainen), jolta yritin saada oikeutta, puolelle ja teki jutustani ennakkopäätöksen. En voinut mitään koska oli kyseessä Suomen korkea arvoisin lakimies. Sain kuitenkin selvitettyä että tuo oikeuskansleri syntyi ensimmäisen elämänsä Kainin sukuun ja murhasi tuolloin 9-vuotiaan poikalapsen tuolloin sekä että hän oli Kainin seuraaja.Olet päästäsi vialla, minkä tuokin sekoilusi osoittaa.
- Anonyymi
Höpsislöpsis kirjoitti:
Olet päästäsi vialla, minkä tuokin sekoilusi osoittaa.
Tuo 9-vuotias poika, jonka tuo oikeuskansleri murhasi eläessään ensimmäisessä elämässään Kainin suvussa, elää nykyään ja tunnen hänet hyvin.
Onko minun syyni jos sinä uskot evoluutioon etkä usko Raamatun historiaa etkä Raamatun aikaisia tapahtumia? - Anonyymi
Höpsislöpsis kirjoitti:
Kuka on kiihottanut kansanryhmää vastaan?
Anonyymi kirjoitti:
Tuo 9-vuotias poika, jonka tuo oikeuskansleri murhasi eläessään ensimmäisessä elämässään Kainin suvussa, elää nykyään ja tunnen hänet hyvin.
Onko minun syyni jos sinä uskot evoluutioon etkä usko Raamatun historiaa etkä Raamatun aikaisia tapahtumia?Ei ole minun syyni, että olet sekopää!
- Anonyymi
Höpsislöpsis kirjoitti:
Päivi Räsänen.
Sinä ajat sovittuja tuomioita.
- Anonyymi
Höpsislöpsis kirjoitti:
Ei ole minun syyni, että olet sekopää!
Mitä huumeita käytät kun olet noin pihalla tosiasioista?
Anonyymi kirjoitti:
Minuakin kerran huijattiin ja se, kenen kautta yritin saada oikeutta tuohon huijaukseen, huijasi minua. Nostin kanteen oikeuskanslerille tuota naista, jolta yritin saada oikeutta ja joka huijasi minua, vastaan mutta oikeuskansleri päätti asettua tuon henkilön (nainen), jolta yritin saada oikeutta, puolelle ja teki jutustani ennakkopäätöksen. En voinut mitään koska oli kyseessä Suomen korkea arvoisin lakimies. Sain kuitenkin selvitettyä että tuo oikeuskansleri syntyi ensimmäisen elämänsä Kainin sukuun ja murhasi tuolloin 9-vuotiaan poikalapsen tuolloin sekä että hän oli Kainin seuraaja.Oletko ajatellut hakea psykoterapeuttis-lääketieteellistä apua?
Kuulostaa siltä, että joko haet tai sitten sitä jonakin päivänä annetaan ihan hakematta.- Anonyymi
Repe_RuutikaIlo kirjoitti:
Oletko ajatellut hakea psykoterapeuttis-lääketieteellistä apua?
Kuulostaa siltä, että joko haet tai sitten sitä jonakin päivänä annetaan ihan hakematta.Tulitko puolustamaan lapsenmurhaajaa?
Anonyymi kirjoitti:
Sinä ajat sovittuja tuomioita.
En aja. Oikeuslaitos päättää. Vaara kyllä on, että tulee sovittu tuomio, koska tuomareissa on kaiken maailman vapaamuurareita ja monen sortin uskovaisia.
Anonyymi kirjoitti:
Mitä huumeita käytät kun olet noin pihalla tosiasioista?
SINÄ olet aivan pihalla!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minuakin kerran huijattiin ja se, kenen kautta yritin saada oikeutta tuohon huijaukseen, huijasi minua. Nostin kanteen oikeuskanslerille tuota naista, jolta yritin saada oikeutta ja joka huijasi minua, vastaan mutta oikeuskansleri päätti asettua tuon henkilön (nainen), jolta yritin saada oikeutta, puolelle ja teki jutustani ennakkopäätöksen. En voinut mitään koska oli kyseessä Suomen korkea arvoisin lakimies. Sain kuitenkin selvitettyä että tuo oikeuskansleri syntyi ensimmäisen elämänsä Kainin sukuun ja murhasi tuolloin 9-vuotiaan poikalapsen tuolloin sekä että hän oli Kainin seuraaja.Tuo oikeuskansleri joka syntyi ensimmäisen elämänsä Kainin sukuun ja murhasi tuolloin 9-vuotiaan poikalapsen tuolloin on nykyään Jaakko Jonkka:
Anonyymi kirjoitti:
Tuo oikeuskansleri joka syntyi ensimmäisen elämänsä Kainin sukuun ja murhasi tuolloin 9-vuotiaan poikalapsen tuolloin on nykyään Jaakko Jonkka:
Olisipa tällä palstalla sheriffi, joka poistaisi hölmöt kommenttisi!
- Anonyymi
Höpsislöpsis kirjoitti:
Minulla oli henkirikospalstalla tuo selvitys Jaakko Jonkasta ja hänen 9-vuotiaasta uhristaan jonka nykyisen nimen olin myös maininnut tuossa selvityksessä. Siellä se taitaa olla jossain vieläkin.
- Anonyymi
Höpsislöpsis kirjoitti:
sillä Kainin päivistä lähtien oli olemassa salainen liitto, ja sen teot tapahtuivat pimeässä, ja jokainen sen mies tunsi veljensä. (OL. Moos. 5:50).
Anonyymi kirjoitti:
Minulla oli henkirikospalstalla tuo selvitys Jaakko Jonkasta ja hänen 9-vuotiaasta uhristaan jonka nykyisen nimen olin myös maininnut tuossa selvityksessä. Siellä se taitaa olla jossain vieläkin.
Sinut pitäisi tuomita kunnianloukkauksesta!
- Anonyymi
Höpsislöpsis kirjoitti:
Sinut pitäisi tuomita kunnianloukkauksesta!
Eivät pelkurit peri Jumalan valtakuntaa.
Anonyymi kirjoitti:
sillä Kainin päivistä lähtien oli olemassa salainen liitto, ja sen teot tapahtuivat pimeässä, ja jokainen sen mies tunsi veljensä. (OL. Moos. 5:50).
Uskotko Smithinkin kirjoituksiin? Tarkoittiko Smith ne tulkittaviksi sinun tavallasi?
- Anonyymi
Saikohan Anneli Auer oikeutta SeRi-jutussa kun häntä vastaan liittoutui mm. Jaredin tytär jonka toimesta Oomerin poika Jared alkoi perustaa luvatun maan ensimmäistä salaista liittoa. (Eter 8:8). ja syyttäjä jonka äiti oli "aikoinaan" langenneen enkelin vaimo ja neljä Akiisin, Kimnorin pojan salaiseen murhamiesten liittoon 2000 eKr (Eter 8:10) kuulunutta henkilöä joista yksi oli tuomion vahvistanut tuomari.
- Anonyymi
Höpsislöpsis kirjoitti:
Olet sekopää.
Sinulla ja Ollilla kun on tapana liittoutua murhamiesten kanssa kuten Ollilla esim. Enver Hoxhan kanssa joka edellisessä elämässään surmasi miehen joka on elänyt meidän aikana ja oli samassa sähköyhtiössä sähköteknikkona 1984-1986 kuin minä.
Anonyymi kirjoitti:
Sinulla ja Ollilla kun on tapana liittoutua murhamiesten kanssa kuten Ollilla esim. Enver Hoxhan kanssa joka edellisessä elämässään surmasi miehen joka on elänyt meidän aikana ja oli samassa sähköyhtiössä sähköteknikkona 1984-1986 kuin minä.
Tämän on oltava läppää... 😳
- Anonyymi
Läppä sulla on housussas. 😧
- Anonyymi
Ei se mitään läppää ole. Aito.lahkolainen on ihan tosissaan kun sillä on hurmostila päällä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei se mitään läppää ole. Aito.lahkolainen on ihan tosissaan kun sillä on hurmostila päällä.
Ja sinä olet varmaan samaa mieltä entisen oikeuskansleri Jaakko Jonkan kanssa siitä kun hän sanoi että Anneli Auer oli syyllinen miehensä Jukka Lahden murhaan. Sokea sokeaa taluttaa.
Anonyymi kirjoitti:
Sinä olet täysi sekopää.
- Anonyymi
Höpsislöpsis kirjoitti:
Sinä olet täysi sekopää.
Sori, olin niin innoissani tuosta kun sain selvitettyä tuon Enver Hoxhan uhrin että en täysin välittänyt mitä kirjoitin. Tietenkään et ole liittoutunut kenenkään murhamiehen kanssa.
Anonyymi kirjoitti:
Sori, olin niin innoissani tuosta kun sain selvitettyä tuon Enver Hoxhan uhrin että en täysin välittänyt mitä kirjoitin. Tietenkään et ole liittoutunut kenenkään murhamiehen kanssa.
Olet sekopää.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .563151Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen472901Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631242709Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi3541807- 711094
Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito101081Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.193971- 44819
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että101812Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde26810