Taksinkuljettajan työn kokonaisvaltainen näkökulma tarkoittaa fyysisen, psyykkisen, sosiaalisen ja hengellisen osa-alueen huomioimista yhtenä.
Tarkoituksena on asiakkaan yksilöllisen, turvallisen ja tehokkaan kuljetuksen edistäminen. Mutta miten kuljettaja onnistuu kuljettamaan ihmistä yksilöllisesti, eikä vain mekaanisesti ja siinä sivussa käyttämään taksamittarin tietokonetta ja muita taksissa olevia välineitä ja -laitteita. Kysehän on kassanhoitajan työstä myös, ja samalla pitää ajaa turvallisesti.
Kun aivot raksuttavat kriittisesti on keskusteltava ja toimittava yhteistyössä kuljetettavan kanssa, vaalittava tämän turvallisuutta ja havainnoitava koko ympäristö ja liikenne tapahtumineen. Kriittinen ajattelu on taksityötä ohjaava voima ja vain sen tuella kykenee toimimaan vaativassa kuljettajan ammatissa tarkoituksenmukaisesti tietoisella tasolla – ja missä ammatissa tietoinen toiminta olisikaan yhtä tärkeää! Kuljettaja on päivittäin vastuussa useiden ihmisten terveydestä ja hengestä!
Taksinkuljettajan vastuulla on ihmisten henki
21
657
Vastaukset
- Anonyymi
Mulle piisaa kovasti jos se kuski osaa ajaa paikasta a paikkaan b. Mun fysiikka ja psyyke kestää kyllä kyyditsemisen, sosiaalisen kontaktin löydän muualtakin kuin taksista eikä sen suharin hengelliset kyvyt oo ensisijaisen tärkeitä pointteja kun kyytiä tarvitsen. Ei kai taksarin tarvitse mikään ydinfyysikko tai paavi olla ratin taakse päästäkseen? Tuntuu väliin sille, että siihen hommaan piisaa googlen maps ja paremmin päivettynyt hipiä. Eipä sillä, tärkeätä työtä.
- Anonyymi
Kyse ei ole sinusta. Et nähtävästi ymmärrä mitään.
- Anonyymi
Oikeisto
berneri , sipilä , kokoomus ja pesut
Ei oaljon kansan turvallisuudesta piittaa.
Taksitkin itse oikis y olaisa
Omat koirat purivaykin rajusti kokoomuslaisiin takis isäntiiin
- Anonyymi
Taksinkuljettajien työ on vastuullista, rankkaa ja vaatii paineen- ja stressinsietokykyä. Samalla asiakasmäärät, tulosvaatimukset, erilaiset kuljetusalan tehtävät ja tehtäväsiirrot kuljettajille ovat huomattavasti lisääntyneet. Taksiala vaatii jatkuvaa kouluttautumista ja lisääntyvää teknistä osaamista korvaamattoman ja läheisen inhimillisen työn rinnalla. Tehtävien hoitoon kuuluu paljon huolenpitoa vanhuksista, lapsista ja sairaista henkilöistä.
Edellä mainitut vaatimukset eivät näy riittävällä tavalla peruspalkassa, palkanlisissä tai kuljettajan ostovoimassa. Huono palkka laskee sekä taksialan vetovoimaa että työnantajien pitovoimaa. Jos saman tai paremman palkan saa muualta vähemmällä vastuulla, valinta on selvä. Siksi meillä ei ole varaa olla korottamatta taksialan palkkoja.
Hyvä kokonaispalkka on yksi keskeisistä kilpailuvalteista myös kuljettajapulassa. Kansainvälisissä vertailuissa muun muassa suomalaisten taksinkuljettajien palkkataso on elinkustannukset huomioituna Pohjoismaiden alhaisin.- Anonyymi
KIITOS👍
- Anonyymi
Taksinkuljettaja tekee työssään päätöksiä, jotka vaikuttavat asiakkaiden sekä heidän läheistensä hyvinvointiin. Päätökset ovat usein pieniä ja huomaamattomia valintoja asiakkaiden puolesta tai heidän kanssaan, mutta niillä voi olla suuri merkitys.
Taksinkuljettajan työssä kohtaamat tilanteet ovat usein haastavia ja monimutkaisia, eikä niihin löydy aina yksiselitteisiä vastauksia. Arjen työssä kohdataan usein kysymyksiä oikeasta ja väärästä. Näissä tilanteissa korostuu ammatillinen ja vastuullinen toiminta. Vastausta etsittäessä on tärkeää tunnistaa toimintaa ohjaavat arvot, periaatteet ja päämäärät. Kaikkiin eettisiin ongelmiin ei löydy valmista ratkaisua, joten on tärkeää tuntea, tietää ja osata paikallinen tapakulttuuri ja arvot. Sillä selviää jo pitkälle ja kykenee tekemään hyviä päätöksiä. - Anonyymi
"Huono palkka laskee sekä taksialan vetovoimaa että työnantajien pitovoimaa. Jos saman tai paremman palkan saa muualta vähemmällä vastuulla, valinta on selvä. Siksi meillä ei ole varaa olla korottamatta taksialan palkkoja."
Kun saisi aina edes mittarin mukaisen maksu? mulle on kyllä käynyt muutaman kerran niin ettei ole saanut maksua ollenkaan, kun asiakkaalla rahaa eikä tuloja ole niin ei sitä saa perimälläkään! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Huono palkka laskee sekä taksialan vetovoimaa että työnantajien pitovoimaa. Jos saman tai paremman palkan saa muualta vähemmällä vastuulla, valinta on selvä. Siksi meillä ei ole varaa olla korottamatta taksialan palkkoja."
Kun saisi aina edes mittarin mukaisen maksu? mulle on kyllä käynyt muutaman kerran niin ettei ole saanut maksua ollenkaan, kun asiakkaalla rahaa eikä tuloja ole niin ei sitä saa perimälläkään!Kyseessä on silloin lievä petos. Ns. juoksutaksi on yhtä kuin lievä petos samoin kuin kaupasta varastaminen ja seurauksena on sakkorangaistus sekä merkintä poliisirekisteriin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyseessä on silloin lievä petos. Ns. juoksutaksi on yhtä kuin lievä petos samoin kuin kaupasta varastaminen ja seurauksena on sakkorangaistus sekä merkintä poliisirekisteriin.
Niin onkin petos, mutta ei isäntä niin pienestä summasta rikosilmoitusta tee, ja vaikka tekisikin ei se rahaksi muutu, millä saat asunnottomalta, rahattomalta mitään, se jää kuljettajan tappioksi, palkka siitä keikasta oli 0 euroa!
- Anonyymi
Annan aina tippia 20€ kuskille, koska työ on tärkeää.
- Anonyymi
Kulkettajille on määrättävä työehtosopimuksella minimipalkaksi 4000€/kk.
- Anonyymi
Kuvauksesta päätellen tarvittaisiin esim. Nalle Wahlroos, Kari Jordan, Olli Rehn y.m. Noihin hommiin. Tietty vielä yliopistollisilla psykologian opinnoilla täydennettynä. Käsittämätöntä, etteivät ole nauttimassa kovapalkkaisista taksihommista kuskaamassa rähiseviä jurripeikkoja pikkutunneilla.
Sen sijaan kuskeina esim. Bagdadista muuttaneita koneinsinöörejä ja mogadishulaisia kamelikuskeja. Miksiköhän. Oi miksi. Vastatkaa, palstan kaikkien alojen asiantuntijat- Anonyymi
Julkisen sektorin sopimusajoja tai kelakuljetuksia ei ole mahdollista ajaa ilman koulutusta. Siksi sinun kaltaiset osaamattomat ja kouluttamattomat eivät pääse ajamaan "oikeita" takseja. Te päädytte kuskaamaan jurripeikkoja.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Julkisen sektorin sopimusajoja tai kelakuljetuksia ei ole mahdollista ajaa ilman koulutusta. Siksi sinun kaltaiset osaamattomat ja kouluttamattomat eivät pääse ajamaan "oikeita" takseja. Te päädytte kuskaamaan jurripeikkoja.
… nimimerkillä
Kokemusta omaava ;) - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Julkisen sektorin sopimusajoja tai kelakuljetuksia ei ole mahdollista ajaa ilman koulutusta. Siksi sinun kaltaiset osaamattomat ja kouluttamattomat eivät pääse ajamaan "oikeita" takseja. Te päädytte kuskaamaan jurripeikkoja.
Ja noista mainituista ajoista maksetaan tietysti vaativan, monivuotisen koulutuksen vastapainoksi ruhtinaalliset korvaukset? ;)
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja noista mainituista ajoista maksetaan tietysti vaativan, monivuotisen koulutuksen vastapainoksi ruhtinaalliset korvaukset? ;)
Ei niistä makseta tarpeeksi, koska keskimääräinen kuukausipalkka tehtävänimikkeelle invataksin kuljettaja on vain 3500 euroa kuukaudessa.
https://tyopaikat.oikotie.fi/palkkavertailu/inva-taksin kuljettaja - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei niistä makseta tarpeeksi, koska keskimääräinen kuukausipalkka tehtävänimikkeelle invataksin kuljettaja on vain 3500 euroa kuukaudessa.
https://tyopaikat.oikotie.fi/palkkavertailu/inva-taksin kuljettajaTuo selittääkin, miksi taksikyydit ovat Suomessa niin kalliita. Selvästi ylipalkattua väkeä, jos tuo ed. pitää paikkansa.
Kiireesti halvempia ukkoja lisää puikkoihin hiekkamaista ja miksei myös Ukrainan pakolaisista.
Siirtykäähän kantasuomalaiset valkonaamat pois taksihommista syömästä mamujen leipää!
- Anonyymi
Pääkaupungin takseihin ei tule parannusta niin kauan kun husut saa mellastaa. Eivät välitä mitään säännöistä. Liukkaat kelit tulee niin ajotaito on todella huono. Eikö kukaan saa näitä husuja kuriin. Saispa takaisin turvalliset suomalaiset taksit. Toivoa saa
- Anonyymi
On aika aloittaa valtakunnallinen taksilakko kelakuljetuksissa.
- Anonyymi
Ei mitään lakkoa tule. Jos yksi taksiukko, jolla laskento 4, uskonto 10, ajaa itsensä Kela-ajoilla katki, pari muuta hyväuskoista tulee tilalle!
Hyvä vain, että markkinatalous eli Siperia opettaa elämän realiteetteja myös suojatyöhön liian kauan tottuneelle taksiväelle.
- Anonyymi
Vaativa ammatti.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1818387
En löydä sinua
En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k264558- 504118
- 543562
- 513136
- 502870
Ne oli ne hymyt
Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä262586- 352288
- 292046
Anteeksi kun käyttäydyn
niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv382043