Tuosta kennon käyttöiästä on foorumeilla melko ristiriitaisia väittämiä, mutta onko siitä jossakin myös tutkittua ja todennettua fakta-infoa, eli onko vety-biilejä vielä edes ajettu finaaliin niiden uutuuden vuoksi.
"How Do Fuel Cell Electric Vehicles Work Using Hydrogen?"
- https://afdc.energy.gov/vehicles/how-do-fuel-cell-electric-cars-work
Jossakin oli maininta, että kenno tulisi huollattaa joko vuosittain tai (muistaakseni) noin 80 tkm (?) välein ja sen kustannukset vastaisivat suunnilleen polttarin jakopäähommaa.
Entä tankkien huolto ja elinikä ja mahdollisen vaihdon kustannukset, jos se auton elinkaaren aikana on tarpeellista.
Tekniikkaa sen paremmin tuntematta, niin mahtaiskohan kennoteknologia kehittyä niin, että se olisi helpompi huoltaa ja mahdollisesti nykyistäkin pitkäikäisempi tai edullisempi tarvittaessa vaihtaa.
Tietty tuo vanha tekniikka toteutettuna on melko uutta ja olettaisi kustannuksien laskevan kunhan volyymiä on runsaammin tulevaisuudessa, joka toki ottaa aikansa.
Service life: https://en.wikipedia.org/wiki/Hydrogen_vehicle#Service_life
"A good Hydrogen Car might last you 20-30 years or more. But that means you take good care of its battery and provide proper maintenance. Most likely you will have to replace the battery, although it’s hard to know right now since it’s a newer concept."
- https://www.bestelectriccarsreview.com/how-long-do-hydrogen-cars-last/
Vety-auton kennon käyttöikä?
9
481
Vastaukset
- Anonyymi
Jonkun aikaa sitten törmäsin juttuun, mikä käsitteli tuota Pariisin vetykäyttöistä taksikalustoa. Kokemusta kaiketi kertynyt heillä lähinnä noista 1. sukupolven Miraista?
Toimari tiesi kertoa, että n. 180 000 km. ajetuissa Miraissa kennojen kapasiteetti kuulemma pudonnut n. 2%.- Anonyymi
Pariisin vety-taxi Hype sai 80 miljoonaa lisärahoitusta (by RGreen Invest, Mirova) ja nostaa vety-taxien lukumäärän 100:sta 700.
Ilmeisemmin niistä on ollut positiiviä kokemuksia. Jossakin vilahti vanhempi otsikko jossa manittiin Totalin ottaneen Hype-firmaan 20% osakkuuden osakepääomasta.
fr: https://pro.largus.fr/actualites/hype-va-augmenter-sa-flotte-de-taxis-a-hydrogene-parisiens-10520396.html
fr: https://www.paris.fr/pages/ces-taxis-qui-roulent-a-l-hydrogene-7115
Onhan tuon mittakaavan vetyhanke melko mittava testi konseptin toimivuuden suhteen.
*
Pariisilla on kirjaimellisesti lentäviä suunnitelmia, sillä ensimmäiset testit _lentävistä taxeista_ arvioitiin taannoin tälle vuodelle.
- https://www.sortiraparis.com/actualites/a-paris/articles/191681-taxis-volants-a-paris-premiers-essais-prevus-en-juin-2021
"Flying Taxis Take To The Skies In Paris, Fully Operational By 2030"
- https://www.forbes.com/sites/alexledsom/2021/01/23/flying-taxis-take-to-the-skies-in-paris-fully-operational-by-2030/
- Anonyymi
Vety-auton kennon käyttöikä?
Se on tällä hetkellä X.
Mutta kun vetyautot yleistyy ja niitä alkaa oikeasti olemaan liikenteessä vuonna 2033, niin ollaan varmaan polttokenno vol. 5.6, joiden kestävyys voi olla moninkertainen tämän päivän polttokennoon verrattuna. - Anonyymi
Polttokennon on luvattu kestävän 160tkm ja Hyny yrittää kehittää parempaa kokoajan. Saapa nähdä onnistuuko järkevällä kustannuksella tai lainkaan?
- Anonyymi
LFP akut kestävät moninkertaisesti polttokennojen ja vetytankin eliniän. Helposti 40-50 vuotta.
- Anonyymi
Kehitys kehittyy vetytekniikassakin.
Vielä 80-luvulla oli tavallista että autoihin tehtiin kansiremontti 100tkm välein.
Ei mennyt pitkään kun koneen avaaminen oli erittäin harvinaista alle 200tkm ajetuissa. - Anonyymi
Onhan tuossa melko isoja tekijöitä Pariisin vety-taxi-hankkeessa mukana, eli luottoa tuon vaihtoehdon tulevaisuuteen, sen tekniikan kestävyyteen ja tulevaan lisäkehitykseen vaikuttaa olevan, eli ei ne Pariisin taxit liene liian lyhyikäisiä ole olleet.
Niin, ja onhan useampikin valmistaja vety-biilien tuotantoa aloittamassa ja saattaa olla, että jokunen sen hyllyttänyt ottaa sen uudestaan työn alle.
Vielä kunhan vedystä saadaan vihreämpää samalla kun autojen tekniikkaa kehittyy, niin sille olisi oma paikkansa, joskin muitakin vaihtoehtoja olisi hyvä innovoida ja kehittää.
.
"Hydrogen Mobility: Total Supports the Development of the First Hydrogen Taxi Operator in Paris"
"With the acquisition of a 20% stake, Total joins Hysetco’s historical
shareholders: STEP (Société du Taxi Electrique Parisien), Air Liquide, Toyota
and Kouros."
May 26, 2021
- https://www.bloomberg.com/press-releases/2021-05-26/hydrogen-mobility-total-supports-the-development-of-the-first-hydrogen-taxi-operator-in-paris
.
"Toyota-Backed Paris Venture Targets 10,000 Hydrogen Taxis by 2024"
19 Jan 2021
- https://www.bloombergquint.com/business/toyota-backed-paris-venture-targets-10-000-hydrogen-cars-by-2024 - Anonyymi
Paljonkohan on Skodan vm -70 käyttöikä. Ei ole vetykennoa.
- Anonyymi
Paljonko on kennon käyttöikä. En tiedä onko siinä vetyä. Pelkkä kenno. En yhtään tiedä mikä kenno se on.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Persuja ei aluevaltuustoissa näy
Ei tunnu persuja paljon paikalliset asiat kiinnostavan, vaan ainoastaan ulkomaalaiset, joku Israel ja Trumpin fanitus.693804Päivän Riikka: Uudenkaupungin autotehdas hiljeni
Näin ne 100 000 uutta pysyvää ei-tempputyötä yksityiselle sektorille tämän hallituksen ansiosta syntyy. Työntekijöille j883179Riikka vie Suomen kohta ykköseksi työttömyyskisassa
Espanja: 10,5 % Suomi: 10,3 % Ruotsi: 9,3 % Kisa on tiukkaa, mutta Riikalla hyvä draivi päällä. Vasemmistolaisen päämin1002441Mikä ihme teitä savolaisia tuossa
p*rs*reiässä niin kiinnostelee? Että siitä pitää päntönnään huutaa.151659Laita tunniste josta kaivattusi tietää sun kirjoittavan täällä
Joku yksilöity yhteinen juttu joka on sun ja kaivattusi välillä. Tuntomerkkinä esim. punainen pipopää, tonttu-ukko tai m701418- 981290
Varusmiehen kuolema
Ei ollut vahinko, ei aiheuttanut vaaraa muille, eikä ollut rikos, mitä jää jäljelle? Oliko kyseessä oman käden kautta lä471229- 501031
Kumpaan rahat, mummojen vaippoihin vai Nalle WahIroosille?
JOS siis sinä saisit päättää?11031Huippu, kaupunki ostaa hotellin
Hyvä juttu meillä on oma hotelli iloitsi Pirtihirmukin. Nyt vaan rekryt päälle ja uusi henkilökunta. Tarvitaan tekijöitä561030