Tuosta kennon käyttöiästä on foorumeilla melko ristiriitaisia väittämiä, mutta onko siitä jossakin myös tutkittua ja todennettua fakta-infoa, eli onko vety-biilejä vielä edes ajettu finaaliin niiden uutuuden vuoksi.
"How Do Fuel Cell Electric Vehicles Work Using Hydrogen?"
- https://afdc.energy.gov/vehicles/how-do-fuel-cell-electric-cars-work
Jossakin oli maininta, että kenno tulisi huollattaa joko vuosittain tai (muistaakseni) noin 80 tkm (?) välein ja sen kustannukset vastaisivat suunnilleen polttarin jakopäähommaa.
Entä tankkien huolto ja elinikä ja mahdollisen vaihdon kustannukset, jos se auton elinkaaren aikana on tarpeellista.
Tekniikkaa sen paremmin tuntematta, niin mahtaiskohan kennoteknologia kehittyä niin, että se olisi helpompi huoltaa ja mahdollisesti nykyistäkin pitkäikäisempi tai edullisempi tarvittaessa vaihtaa.
Tietty tuo vanha tekniikka toteutettuna on melko uutta ja olettaisi kustannuksien laskevan kunhan volyymiä on runsaammin tulevaisuudessa, joka toki ottaa aikansa.
Service life: https://en.wikipedia.org/wiki/Hydrogen_vehicle#Service_life
"A good Hydrogen Car might last you 20-30 years or more. But that means you take good care of its battery and provide proper maintenance. Most likely you will have to replace the battery, although it’s hard to know right now since it’s a newer concept."
- https://www.bestelectriccarsreview.com/how-long-do-hydrogen-cars-last/
Vety-auton kennon käyttöikä?
9
286
Vastaukset
- Anonyymi
Jonkun aikaa sitten törmäsin juttuun, mikä käsitteli tuota Pariisin vetykäyttöistä taksikalustoa. Kokemusta kaiketi kertynyt heillä lähinnä noista 1. sukupolven Miraista?
Toimari tiesi kertoa, että n. 180 000 km. ajetuissa Miraissa kennojen kapasiteetti kuulemma pudonnut n. 2%.- Anonyymi
Pariisin vety-taxi Hype sai 80 miljoonaa lisärahoitusta (by RGreen Invest, Mirova) ja nostaa vety-taxien lukumäärän 100:sta 700.
Ilmeisemmin niistä on ollut positiiviä kokemuksia. Jossakin vilahti vanhempi otsikko jossa manittiin Totalin ottaneen Hype-firmaan 20% osakkuuden osakepääomasta.
fr: https://pro.largus.fr/actualites/hype-va-augmenter-sa-flotte-de-taxis-a-hydrogene-parisiens-10520396.html
fr: https://www.paris.fr/pages/ces-taxis-qui-roulent-a-l-hydrogene-7115
Onhan tuon mittakaavan vetyhanke melko mittava testi konseptin toimivuuden suhteen.
*
Pariisilla on kirjaimellisesti lentäviä suunnitelmia, sillä ensimmäiset testit _lentävistä taxeista_ arvioitiin taannoin tälle vuodelle.
- https://www.sortiraparis.com/actualites/a-paris/articles/191681-taxis-volants-a-paris-premiers-essais-prevus-en-juin-2021
"Flying Taxis Take To The Skies In Paris, Fully Operational By 2030"
- https://www.forbes.com/sites/alexledsom/2021/01/23/flying-taxis-take-to-the-skies-in-paris-fully-operational-by-2030/
- Anonyymi
Vety-auton kennon käyttöikä?
Se on tällä hetkellä X.
Mutta kun vetyautot yleistyy ja niitä alkaa oikeasti olemaan liikenteessä vuonna 2033, niin ollaan varmaan polttokenno vol. 5.6, joiden kestävyys voi olla moninkertainen tämän päivän polttokennoon verrattuna. - Anonyymi
Polttokennon on luvattu kestävän 160tkm ja Hyny yrittää kehittää parempaa kokoajan. Saapa nähdä onnistuuko järkevällä kustannuksella tai lainkaan?
- Anonyymi
LFP akut kestävät moninkertaisesti polttokennojen ja vetytankin eliniän. Helposti 40-50 vuotta.
- Anonyymi
Kehitys kehittyy vetytekniikassakin.
Vielä 80-luvulla oli tavallista että autoihin tehtiin kansiremontti 100tkm välein.
Ei mennyt pitkään kun koneen avaaminen oli erittäin harvinaista alle 200tkm ajetuissa. - Anonyymi
Onhan tuossa melko isoja tekijöitä Pariisin vety-taxi-hankkeessa mukana, eli luottoa tuon vaihtoehdon tulevaisuuteen, sen tekniikan kestävyyteen ja tulevaan lisäkehitykseen vaikuttaa olevan, eli ei ne Pariisin taxit liene liian lyhyikäisiä ole olleet.
Niin, ja onhan useampikin valmistaja vety-biilien tuotantoa aloittamassa ja saattaa olla, että jokunen sen hyllyttänyt ottaa sen uudestaan työn alle.
Vielä kunhan vedystä saadaan vihreämpää samalla kun autojen tekniikkaa kehittyy, niin sille olisi oma paikkansa, joskin muitakin vaihtoehtoja olisi hyvä innovoida ja kehittää.
.
"Hydrogen Mobility: Total Supports the Development of the First Hydrogen Taxi Operator in Paris"
"With the acquisition of a 20% stake, Total joins Hysetco’s historical
shareholders: STEP (Société du Taxi Electrique Parisien), Air Liquide, Toyota
and Kouros."
May 26, 2021
- https://www.bloomberg.com/press-releases/2021-05-26/hydrogen-mobility-total-supports-the-development-of-the-first-hydrogen-taxi-operator-in-paris
.
"Toyota-Backed Paris Venture Targets 10,000 Hydrogen Taxis by 2024"
19 Jan 2021
- https://www.bloombergquint.com/business/toyota-backed-paris-venture-targets-10-000-hydrogen-cars-by-2024 - Anonyymi
Paljonkohan on Skodan vm -70 käyttöikä. Ei ole vetykennoa.
- Anonyymi
Paljonko on kennon käyttöikä. En tiedä onko siinä vetyä. Pelkkä kenno. En yhtään tiedä mikä kenno se on.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan firma haastettiin käräjille
Seiska: Martinan firma haastettiin käräjille, taustalla outo rahasotku.3282667Veriteko Kajaanissa.
Nuorta naista epäillään puukotuksesta. Väkivaltaisuus lisääntyy, eihän ole kauan kun kyse oli samanlaisesta teosta.281881Anna vihje jonka vain te tiedätte
Tällä näkyy olevan monia etsijöitä ja kaipaajia. Otetaan ketju jossa voi antaa vihjeen. Kirjoittakaa jotain mitä muut e1351690Miksi haluat satuttaa
Sillä tiedolla ettet välittäisi minusta vaikka se ei ole totta. Silti tiedän että rakastat minua edelleen. Niinkuin sano511417- 68959
Millaisiin naisiin miehet OIKEASTI hullaantuvat
Kerrotaanpa nyt muutamia tosiasioita, joita miehet eivät yleensä halua myöntää ja joihin naiset usein haluavat olla usko160947Mitä sanoisit jos uskaltaisin
Avautua IRL ihan oikeasti? Mietin keinoja siihen koska en vain enää jaksa että meidän välit jatkuu näin. Tiedän ettet ha69914- 67876
- 55830
Farmi Suomi: Ari Koivunen tekee "ongelmallisen" päätöksen eläimille - Lloyd Libiso kieltää jyrkästi!
Oho, heti “kriisiä” pukkaa Farmilla! Uusi kausi starttaa tv:ssä torstaina. Jaksaako Farmi Suomi kiinnostaa? Lue lisää,14799