Sähköbiili hyytyy pakkasessa. Valitettavasti.

Anonyymi

Kuluttajariitalautakunta päätti suositella myyjälle 2000 euron korvausvelvoitetta, mutta tässä on nyt syytä olla tarkkana. Lautakunnan mukaan autossa ei ollut mitään vikaa. Peruste hyvitykseen tuli siitä, että kuluttajalle ei kerrottu riittävän selkeästi, että sähköauton toimintamatka lyhenee talvella merkittävästi.

Juuri näin asia on. Autojen valmistajat noudattavat EU:n virallisia mittausnormeja, mutta sähköauto on huomattavan paljon herkempi olosuhteille ja ajotavalle kuin polttomoottoriauto.

Todellista toimintamatkaa virallinen WLTP-mittaus ei kerro – testithän tehdään laboratorio-oloissa noin 20 asteen lämpötilassa.

Lapissakin pakko ostaa uusi sähköauto. Verotus ohjaa.

23

737

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ja taas uudelleen sama juttu valloilleen.
      Tuossa jutussa oli oleellista, että automyyjää kohtaan siinä on annettu korvausvaade joka on suositus.
      Suomessakin ostaja saa olla nykyään tyhmä ja siksi myyjän pitää tuntea tuotteensa ja kertoa mahdollisimman totuuden mukaisesti asiat ja ominaisuudet jos niitä kysytään.

      • Anonyymi

        Samaa sätikäistä pakotetaan ostamaan koko Suomeen.
        Vaikka kaikki tietävät, ettei se toimi kylmässä Perä-Pohjolassa.
        Ja köyhemmille liian kallis.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Samaa sätikäistä pakotetaan ostamaan koko Suomeen.
        Vaikka kaikki tietävät, ettei se toimi kylmässä Perä-Pohjolassa.
        Ja köyhemmille liian kallis.

        Sata ladattavaa sormipatteria sähikäisen akussa.
        Metalli väsyy.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Samaa sätikäistä pakotetaan ostamaan koko Suomeen.
        Vaikka kaikki tietävät, ettei se toimi kylmässä Perä-Pohjolassa.
        Ja köyhemmille liian kallis.

        Jes.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Samaa sätikäistä pakotetaan ostamaan koko Suomeen.
        Vaikka kaikki tietävät, ettei se toimi kylmässä Perä-Pohjolassa.
        Ja köyhemmille liian kallis.

        Joo.


      • Anonyymi

        Mitkään myyjät eivät enää tunne myytävien tuotteiden ominaisuuksia!
        Toista oli ennen.


    • Anonyymi

      antta tolliskojen maksella oppirahoja

      • Anonyymi

        Testasimme, miten sähköautolla pärjää pitkällä Lapin-reissulla kylmässä säässä – ja mihin hintaan. Kävi ilmi, että sujuvaan ja edulliseen sähköautoiluun on vielä matkaa. Etenkin latauspisteillä on syytä varautua yllätyksiin.

        Ajoimme yhteensä 3 123 kilometriä ja latasimme autoa yhteensä 329,69 eurolla. Jos olisimme ajaneet kuusi litraa sadalla kuluttavalla bensiiniautolla, saman matkan polttoainekulut marraskuun alun hinnoilla olisivat olleet vain 11 euroa enemmän. Kuva Norjan Nordkappista.
        Ajoimme yhteensä 3 123 kilometriä ja latasimme autoa yhteensä 329,69 eurolla. Jos olisimme ajaneet kuusi litraa sadalla kuluttavalla bensiiniautolla, saman matkan polttoainekulut marraskuun alun hinnoilla olisivat olleet vain 11 euroa enemmän. Kuva Norjan Nordkappista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Testasimme, miten sähköautolla pärjää pitkällä Lapin-reissulla kylmässä säässä – ja mihin hintaan. Kävi ilmi, että sujuvaan ja edulliseen sähköautoiluun on vielä matkaa. Etenkin latauspisteillä on syytä varautua yllätyksiin.

        Ajoimme yhteensä 3 123 kilometriä ja latasimme autoa yhteensä 329,69 eurolla. Jos olisimme ajaneet kuusi litraa sadalla kuluttavalla bensiiniautolla, saman matkan polttoainekulut marraskuun alun hinnoilla olisivat olleet vain 11 euroa enemmän. Kuva Norjan Nordkappista.
        Ajoimme yhteensä 3 123 kilometriä ja latasimme autoa yhteensä 329,69 eurolla. Jos olisimme ajaneet kuusi litraa sadalla kuluttavalla bensiiniautolla, saman matkan polttoainekulut marraskuun alun hinnoilla olisivat olleet vain 11 euroa enemmän. Kuva Norjan Nordkappista.

        Tapauksessa oli kysymys kuvan kaltaisesta autosta. Auton nykyinen, vuonna 2021 myyntiin tullut mallipolvi on ladattavissa 11kW teholla 3x16A sähköliittymästä. KUVA: HARRY KUURIO
        Tommi Lempinen
        7:00
        RAHARIIDAKSI eskaloitunut sähköautoriita käynnistyi, kun kuluttaja osti 20.9.2019 tuliterän täyssähköisen Hyundai Kona Electric 64kW -henkilöauton 42 474,75 eurolla.

        Ostaja hankki kotiinsa myös 11-kilowattisen kotilatausaseman, jolla kuvitteli voivansa ladata uuden Hyundainsa ajoakun 7,2 kW:n teholla – eli tyhjästä täyteen vajaassa kymmenessä tunnissa.

        Totuus helposti yön yli hoituvasta kotilatausmahdollisuuksista kuitenkin paljastui, kun sähköhenkilö kävi asentamassa latauslaitteen kuluttajan omakotitaloon.

        Lue lisää: SK: Yksi kustannusmiina on yli muiden, kun taloyhtiö sallii sähköautojen lataamisen – ”Emme tiedä vielä”

        Ammattilaisen tutkiessa kodin sähkökaappia selvisi, että kyseisellä kiinteistöllä kiinteän kotilaturin pystyi ilman suurta sähköremonttia kytkemään vain yhteen 16 ampeerin vaiheeseen.
        Hyvä etelään, kehno pohjoiseen.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Testasimme, miten sähköautolla pärjää pitkällä Lapin-reissulla kylmässä säässä – ja mihin hintaan. Kävi ilmi, että sujuvaan ja edulliseen sähköautoiluun on vielä matkaa. Etenkin latauspisteillä on syytä varautua yllätyksiin.

        Ajoimme yhteensä 3 123 kilometriä ja latasimme autoa yhteensä 329,69 eurolla. Jos olisimme ajaneet kuusi litraa sadalla kuluttavalla bensiiniautolla, saman matkan polttoainekulut marraskuun alun hinnoilla olisivat olleet vain 11 euroa enemmän. Kuva Norjan Nordkappista.
        Ajoimme yhteensä 3 123 kilometriä ja latasimme autoa yhteensä 329,69 eurolla. Jos olisimme ajaneet kuusi litraa sadalla kuluttavalla bensiiniautolla, saman matkan polttoainekulut marraskuun alun hinnoilla olisivat olleet vain 11 euroa enemmän. Kuva Norjan Nordkappista.

        Tämähän on suora lainaus ja poimittu Helsingin Sanomain artikkelista viime viikolta.
        Kaikki hyvin?!
        Ei, sillä lainattaessa on aina mainittava lähde.
        Joskus on jopa kysyttävä lupa.
        Kuuluu aivan perusasioihin!


    • Anonyymi

      Ruotsissa syntyi isonpuoleinen ongelma sähköautoista

      juuuu

      • Anonyymi

        Toivottavasti ilmasto lämpenisi, että meilläkin pärjäisi sähikäisellä.
        Nyt menen heti Lidlin ilmaiseen lataukseen Teslallani, ja sieltä Prismaan lataukseen.
        Kauppareissu kestää 5 tuntia,
        Kaipaan polttistani takaisin talviautoksi
        Vaimolle ostan käytetyn polttiksen kesäautoksi.


      • Anonyymi

        Jännä juttu, että aiheesta uutisoi vain aina luotettava PT-Media...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toivottavasti ilmasto lämpenisi, että meilläkin pärjäisi sähikäisellä.
        Nyt menen heti Lidlin ilmaiseen lataukseen Teslallani, ja sieltä Prismaan lataukseen.
        Kauppareissu kestää 5 tuntia,
        Kaipaan polttistani takaisin talviautoksi
        Vaimolle ostan käytetyn polttiksen kesäautoksi.

        Jep.


    • Anonyymi

      Sähikäiset ovat neljällä pyörällä kulkevia pakastimia.
      Penkinlämmitintä ja sisätilanlämmitintä ei voi käyttää.

    • Anonyymi

      Hinauslava-autoilla oli kova kysyntä nyt pakkasilla.
      Pyörillä kulkeva pakastin on harmillinen.
      Ostan vaimolle talviautoksi käytetyn polttiksen.

    • Anonyymi

      Joulukuun alun pakkaset hyydyttivät kylmän Pohjolan sätkäkoneet.
      Litium-akku ei luovuta virtaa. Valitettavasti.

    • Anonyymi

      Kehä 1:llä 10 sähikäistä, virta loppu, ikkunat jäässä.
      Odottivat lava-autoa noutamaan.
      Valitettava tilanne pakkasella.

    • Anonyymi

      Youtubessa on mm. Leafin koeajoa pakkasella ja lopputulema on se, että pitäisi ajaa jotain 70-80 vauhtia, että akut riittäisivät pitkään. Vältä motaria kuin ruttoa.
      Valmistajat ilmoittelevat optimistisesti kulutuksen olevan 15-17 kWh/100 km, mutta ne joilla on ollut auto jo pidempään toteavat, että kulutus on 20-21 kWh/100 km ja talvella 25-27 , sillä eihän kukaan voi matkustaa talvella kylmässä autossa ilman lämmitystä penkinlämmitystä. Ainakin kohtuullinen sisälämpö pitää olla.

      • Anonyymi

        Totuudenpuhujalla ei ole yösijaa,
        eikä tarvitse polttikselleen lämmintä autotallia.


    Ketjusta on poistettu 16 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ikävöin sinua kokoyön!

      En halua odottaa, että voisin näyttää sinulle kuinka paljon rakastan sinua. Toivon, että uskot, että olen varsin hullun
      Ikävä
      61
      4398
    2. KALAJOEN UIMAVALVONTA

      https://www.kalajokiseutu.fi/artikkeli/ei-tulisi-mieleenkaan-jattaa-pienta-yksinaan-hiekkasarkkien-valvomattomalla-uimar
      Kalajoki
      152
      3221
    3. Jos sinä olisit pyrkimässä elämääni takaisin

      Arvelisin sen johtuvan siitä, että olisit taas polttanut jonkun sillan takanasi. Ei taida löytyä enää kyliltä naista, jo
      Tunteet
      48
      2512
    4. Kadonnut poika hukkunut lietteeseen mitä kalajoella nyt on?

      Jätelautta ajautunut merelle ja lapsi uponnut jätelautan alle?
      Kalajoki
      51
      2465
    5. Hukkuneet pojat kalajoella pakolaisia?

      Eivät osanneet suomea nimittäin.
      Maailman menoa
      102
      2154
    6. Älä mahdollisesti ota itseesi

      En voinut tietää. Sitäpaitsi.. niin
      Ikävä
      24
      1893
    7. Joku hukkui Hyrynsalmella?

      Oliko mökkiläinen taas?
      Hyrynsalmi
      23
      1642
    8. Ota nainen yhteyttä ja tee Tikusta asiaa?

      Niin sitten minä teen Takusta asiaa.
      Ikävä
      30
      1616
    9. Mitä sinä mietit

      Mies?
      Ikävä
      161
      1484
    10. Metsästysmökki

      Metsästyskortti saapui. Lisäksi metsästysmökki varata!
      Kuhmo
      35
      1261
    Aihe