Keskimäärin 8 vuoden käytön jälkeen akkusähköautojen akut ovat tulleet tiensä päähän.
Edessä on yksi ihmiskunnan pahimmista ekokatastrofeista.
Tuota artikkelia ei heikkohermoisen kannata lukea.
https://tekniikanmaailma.fi/kiinassa-tikittaa-ymparistopommi-ensimmaisen-aallon-sahkoautot-ovat-elinkaarensa-paassa-ja-80-prosenttia-akuista-kulkeutuu-pimeille-markkinoille/
Sähköautojen akuista tulossa ympäristökatastrofi
154
1894
Vastaukset
- Anonyymi
Tuo on ollut tiedossa jo pitkään että akkusähköautojen akuista on tulossa ekokatastrofi.
Näin YLE uutisoi asiasta:
https://yle.fi/uutiset/3-12079587 - Anonyymi
Ensin meitä huijataan akkusähköautojen toimintamatkassa ja sitten niillä tuhotaan ympäristö. Todella karmeaa!!
https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/335c54c2-6376-42af-a74f-76644f0816e7 - Anonyymi
Tämä ratkaisee tuon ongeman.
https://youtu.be/v99AthjW78U- Anonyymi
Vielä kun saisi patteriautojen fanipojat tajuamaan tämän.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vielä kun saisi patteriautojen fanipojat tajuamaan tämän.
Patteripetterithän sulkevat silmät ja korvat kaikilta akkusähköautoihin liittyvissä runsaissa ongelmissa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vielä kun saisi patteriautojen fanipojat tajuamaan tämän.
Pääasia että myynti toimii
Kuluttajien on kielletty paitsi sähköauton osto ja ilmavesilämpppumppu ja maalämpö
- Anonyymi
Lisäksi kun patteriautoon sähkö tuotetaan monissa maissa fossilenerkisllamus myös hanssaaressa kun hiilellä
Saastuttaville vai siirtyy paikasta toiseen mihin raha kansan lompakosta rikkaille - Anonyymi
No niinhän niistä on tulossa
- Anonyymi
On selvä, että käytetyille akuille tulee pimeät markkinat. Talteen otetaan helposti otettavat arvokkaat materiaalit ja loput joutuvat teille tietämättömille tai yhteiskuntien kontolle ongelmajätteenä.
Suomessahan kierrätysten pitäisi toimia kohtalaisen hyvin.
Näin mm. Yle:
"Suomalaistenkin elektroniikkajätettä laivataan laittomasti Länsi-Afrikkaan. Ghanassa lajittelija tienaa hyvin mutta altistuu myrkyille ja raskasmetalleille."
Sama tulee käymään akkuromuillekin- Anonyymi
kaha53 kirjoitti:
Suomessahan kierrätysten pitäisi toimia kohtalaisen hyvin.
Näin mm. Yle:
"Suomalaistenkin elektroniikkajätettä laivataan laittomasti Länsi-Afrikkaan. Ghanassa lajittelija tienaa hyvin mutta altistuu myrkyille ja raskasmetalleille."
Sama tulee käymään akkuromuillekinJos se raskasmetalli jäte jää sinne Afrikan maaperään ei Suomessa mitään hätää. Viherpesu on kivaa :)
- Anonyymi
Artikkelia on päivitetty 17.11. klo 15.57. Korjattu otsikkoa ja tarkennettu tekstissä, että autojen akut ovat tulossa käyttöikänsä päähän. Sähköautojen elinkaari ei siis ole vain 6–8 vuotta. Lisätty tieto The Epoch Timesin taustoista.
- Anonyymi
The Epoch Times levittää myös salaliittoteorioita koronaviruksesta, Trumpista ja vähän mistä sattuu.
- Anonyymi
Näin juuri. Akkusähköauton akut vaihtamalla 6-8 vuoden välein sähköauton ikä tuplaantuu helposti.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Näin juuri. Akkusähköauton akut vaihtamalla 6-8 vuoden välein sähköauton ikä tuplaantuu helposti.
Noita akkuja jotka ovat kestäneet 6-8 vuotta, on ladattu pikalatureilla.
Normaalilla kodin hidaslatauksella akut kestävät helposti 10-12 vuotta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Noita akkuja jotka ovat kestäneet 6-8 vuotta, on ladattu pikalatureilla.
Normaalilla kodin hidaslatauksella akut kestävät helposti 10-12 vuotta.Onko kaikilla omakotitaloo
Kokoluslaisisa loisimis on verovapaat talot - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Noita akkuja jotka ovat kestäneet 6-8 vuotta, on ladattu pikalatureilla.
Normaalilla kodin hidaslatauksella akut kestävät helposti 10-12 vuotta.Kaupungistuminen yleistyy eikä läheskään kaikilla ole latauspaikkoja tai parkkitilaa. Mökin Miina voittaa tässä kaapuntilaisen kun Miinan pihamaalla lääniä riittää ja oma tupa oma lupa maaseudun rauhassa. Kityjuntti joutuu sietämään muiden möykkää neukkukuutiossaan, varomaan kanta-astumistaan iltaisin ja murehtimaan päivät pääksytysten missä lataa sähköhilavitkutintaan ja miten piisaa akkua.
- Anonyymi
Mikä mahtava business mahdollisuus!!
Northvolt on valmistanut ensimmäisen akkukennon, jossa on 100 % kierrätettyä nikkeliä, mangaania ja kobolttia, ja nyt tavoitteena on laajentaa kierrätyslaitoksia Ruotsissa.
Northvoltin kierrätysohjelma, Revolt, on valmistanut ensimmäisen akkukennon, jossa on 100 % kierrätettyä nikkeliä, mangaania ja kobolttia
Materiaalin validoinnin jälkeen kierrätetyistä metalleista valmistettujen kennojen sähkökemiallinen suorituskyvyn testaus osoittaa suorituskyvyn, joka on sama kuin vasta louhituista metalleista valmistettujen kennojen kanssa.
Akkujen kierrätyksen nopeuttamiseen ja sen vaikutuksiin akkutuotannossa sitoutunut Northvolt pyrkii laajentamaan kierrätyslaitoksensa kapasiteettia mahdollistaen 125 000 tonnin akkujen kierrätyksen vuodessa, mikä vastaa noin 30 GWh akkutuotantoa vuodessa.
12. marraskuuta 2021 | Tukholma, Ruotsi – Northvolt ilmoitti tänään, että sen kierrätysohjelma, Revolt, on valmistanut ensimmäisen litiumioniakkukennon, jossa on nikkeli-mangaani-koboltti (NMC) katodi, joka on valmistettu akkujätteen kierrätyksellä talteenotetuista metalleista.
https://northvolt.com/articles/recycled-battery/- Anonyymi
Tuossa voisi nyt valtiot tehdä lain jossa saa verohelpotuksia mikäli akkujen tärkeimmät ainesosat ovat kierrätysmateriaaleista. Tuo vauhdittaisi ja kehittäisi kierrätysintoa ja teknologioita sillä saralla, samalla Kiinan ylivalta murenisi kun kaikkea käytettyä ei enää kärrättäisi sinne vaan se "roska" jäisi länsimaihin jatkojalostettavaksi uusiokäyttöön.
- Anonyymi
Onhan se selvää, että noihin akkuihin tulee kattava kierrätysohjemat ja jopa pakollinen sellainen. Kiinassa nyt kaikki paskotaan edelleen, mutta ei mene kauaa kun siellä on ihan pakko ajatella muutakin kuin tuotantoa.
Suomessahan kaikki on hyvin?
Yle:
"Suomalaistenkin elektroniikkajätettä laivataan laittomasti Länsi-Afrikkaan. Ghanassa lajittelija tienaa hyvin mutta altistuu myrkyille ja raskasmetalleille."
Sama tulee käymään akkuromullekin.- Anonyymi
kaha53 kirjoitti:
Suomessahan kaikki on hyvin?
Yle:
"Suomalaistenkin elektroniikkajätettä laivataan laittomasti Länsi-Afrikkaan. Ghanassa lajittelija tienaa hyvin mutta altistuu myrkyille ja raskasmetalleille."
Sama tulee käymään akkuromullekin.Kerta tätä olisi riittänyt. Ilmoitan massapostauksesi!
Anonyymi kirjoitti:
Kerta tätä olisi riittänyt. Ilmoitan massapostauksesi!
Taidat olla toi vetytrollaaja?
- Anonyymi
Onneksi Suomeen on suunnitteilla 25-40 vetytankkausasema vuoteen 2030 mennessä ja ensimmäiset niistä avataan vuonna 2023 Tampereelle, Turkuun ja pääkaupunkiseudulle.
- Anonyymi
Kuinka kauan vetyauton tankkaus kestää ja vaikuttaako ohjaamon lämmitys toimintamatkaan?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kuinka kauan vetyauton tankkaus kestää ja vaikuttaako ohjaamon lämmitys toimintamatkaan?
3-4 minuuttia kestää vetytankkaus ja sillä ajaa noin 700 km.
Vetyauton sisätilan lämmitys ei lyhennä toimintamatkaa.
Myöskään toimintamatka ei ihan myötä lyhenne kuten käy akkusähköautoissa.
- Anonyymi
Onneksi on myös hyviä uutisia
https://www.talouselama.fi/uutiset/te/a25a4424-e631-4b33-bcc8-d44a43335508?ref=ampparit:08f8 - Anonyymi
Akkujen valmistusaineet saadaan sentään melko hyvin kerättyä talteen ja jopa käytettyä uudelleen. Mutta tuulivoimalat ovat loppuunajettuna ekokatastrofi. Kukaan ei ole vielä keksinyt miten lasikuitusiivet saadaan hyötykäyttöön tai edes hävitettyä asiallisesti.
- Anonyymi
Vetyauto on kaikin puolin järkevämpi.
- Anonyymi
Avauksen artikkelissa valitettavasti sivuutettiin kokonaan jo itse akkujen tarvitsemien raaka-aineiden kaivostoiminnan todellinen mega-saastuttavuus, joka on ihan samaa luokkaa, ellei raskasmetalleineen pahempikin kuin petroliteollisuuden aiheuttama ympäristön tuhoaminen.
Juuri hiljattain jossakin dokumentissa vilahti tieto, jonka mukaan s-autojen akkumaterialeista vain noin puolet (voidaan) kierrätetään tällä hetkellä.
Mitä tuulimyllyihin tulee, niin ne tarvitsevat jo valmistukseensa suuria määriä harvinaisia metalleja kuten s-auton akutkin, eli niillä on valtaisan kaivostoiminnan vuoksi jo alkumetreillään mega-saastuttava ympäristövaikutus.
Saksassa on noin 20-vuodessa finaaliinsa tulleiden tuulimylljen valtaisia taivasalla hautausmaita, sillä niiden sisältämien harvinaisten metallien talteenotto on hyvin kallista, vaikeaa eikä hallinnassa, samaan aikaan kun uuden materiaalin kaivoksilta hankkiminen on huomattavasti edullisempaa.
Nuo lasikuitusiivet ovat sitten vielä lisänä edelliseen. - Anonyymi
Lasikuitusiivistä voi tehdä suksia.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Avauksen artikkelissa valitettavasti sivuutettiin kokonaan jo itse akkujen tarvitsemien raaka-aineiden kaivostoiminnan todellinen mega-saastuttavuus, joka on ihan samaa luokkaa, ellei raskasmetalleineen pahempikin kuin petroliteollisuuden aiheuttama ympäristön tuhoaminen.
Juuri hiljattain jossakin dokumentissa vilahti tieto, jonka mukaan s-autojen akkumaterialeista vain noin puolet (voidaan) kierrätetään tällä hetkellä.
Mitä tuulimyllyihin tulee, niin ne tarvitsevat jo valmistukseensa suuria määriä harvinaisia metalleja kuten s-auton akutkin, eli niillä on valtaisan kaivostoiminnan vuoksi jo alkumetreillään mega-saastuttava ympäristövaikutus.
Saksassa on noin 20-vuodessa finaaliinsa tulleiden tuulimylljen valtaisia taivasalla hautausmaita, sillä niiden sisältämien harvinaisten metallien talteenotto on hyvin kallista, vaikeaa eikä hallinnassa, samaan aikaan kun uuden materiaalin kaivoksilta hankkiminen on huomattavasti edullisempaa.
Nuo lasikuitusiivet ovat sitten vielä lisänä edelliseen.Jopa sähköauton valmistaja myöntää sähköauton tuotantopäästöjen ylittävän polttomoottoriauton vastaavat päästöt. Toisin kuin luullaan, sähköauton ensimmänen omistaja lisää päästöjä valitessaan sähköauton. Vasta vanhan sähköauton päästöt ovat pienemmät kuin vastaavan polttomoottoriauton.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/volvo-laski-sahkoauton-valmistuksen-paastot-70-prosenttia-suuremmat-kuin-vastaavalla-polttomoottoriautolla/8297282
- Anonyymi
"Sähköautojen akuista tulossa ympäristökatastrofi"
Näin kertoo luotettavuudesta kuuluisa The Epoch Times, jota TM:n toimittaja erehtyi käyttämään lähteenä.
Tosiasiassa The Epoch Times on MV-lehteen rinnastettavissa oleva huuhaa-julkaisu.Miten sinun mielestäsi onnistuu/tapahtuu sähköautojen akkujen kierrätys? Mitä niille akkujen vähemmän arvokkaille aineille tehdään? Miksei mielestäsi pimeät markkinat ole mahdollisia?
- Anonyymi
kaha53 kirjoitti:
Miten sinun mielestäsi onnistuu/tapahtuu sähköautojen akkujen kierrätys? Mitä niille akkujen vähemmän arvokkaille aineille tehdään? Miksei mielestäsi pimeät markkinat ole mahdollisia?
Otapa netti haltuusi ja hae sieltä helposti saatavaa tietoa sähköautojen akkujen kierrätyksestä. Kyseessä on nopeasti kehittyvä teollisuuden ala. Asiaa ei löydy ehkä suomenkielisenä, mutta eihän englannin kieli ole ongelma nyky-suomalaiselle, vai onko?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Otapa netti haltuusi ja hae sieltä helposti saatavaa tietoa sähköautojen akkujen kierrätyksestä. Kyseessä on nopeasti kehittyvä teollisuuden ala. Asiaa ei löydy ehkä suomenkielisenä, mutta eihän englannin kieli ole ongelma nyky-suomalaiselle, vai onko?
Näkyypä tuota tietoa olevan saatavana jo suomeksikin.
https://www.kriittisetmateriaalit.fi/norjan-batteriretur-mukana-eurooppalaisessa-akkukierratysverkostossa-tahtaimessa-sahkoautojen-ajovoima-akut/ Anonyymi kirjoitti:
Otapa netti haltuusi ja hae sieltä helposti saatavaa tietoa sähköautojen akkujen kierrätyksestä. Kyseessä on nopeasti kehittyvä teollisuuden ala. Asiaa ei löydy ehkä suomenkielisenä, mutta eihän englannin kieli ole ongelma nyky-suomalaiselle, vai onko?
Mitä se nopeasti kehittyvä teollisuus vaikuttaa pimeisiin markkinoihin? Fiksu kierrätys vaatii sen arvottoman aineenkin kierrätyksen siitä akusta, mutta pimeät markkinat ottavat arvokkaat aineet talteen ja heittävät arvottomat "luontoon".
Suomessakin melkein vuosittain paljastuu valtavia ympäristörikoksia.
Otapa netti haltuusi ja hae sieltä helposti saatavaa tietoa ympäristörikoksista pelkästään Suomessa, jossa kierrätykset maailman kärkeä;
"Vaarallista jätettä varastoitiin vuosia laittomassa paikassa "
"Yrittäjä keräsi marjatilalleen jätevuoren"
"Forssalainen Envor Biotech johtohahmoineen taas käräjillä ympäristön turmelemisesta"
"Kierrätysyritys valehteli viranomaisille ja kääri epärehellisella toiminnalla 1,2 miljoonan euron rikoshyödyn, epäilee poliisi".
"Metsästä löytyi poltettuja kaapeleita, metalleja ja litiumakkuja – poliisi tutkii"
"Eteläpohjalainen maalausyritys turmeli ympäristöä vuosikaudet ja vaaransi pohjavesialueen"
"KRP epäilee: Suomesta vietiin Viroon tonneittain ympäristölle vaarallista jätettä – laiton jätekauppa on kasvava ilmiö, jossa liikkuu paljon rahaays turmeli ympäristöä vuosikaudet ja vaaransi pohjavesialueen".
"Luvatta varastoidut myrkyt siivottiin Kärkölästä – rikostutkinta edelleen kesken".
Jne jne jne.
Näissä jätteissä ei ole ollut paljoa arvokkaita aineita, vaan on "säästetty" jätemaksuissa. Mitenkähän sitten akuissa, joissa on arvokasta ja arvotonta ainetta?- Anonyymi
kaha53 kirjoitti:
Miten sinun mielestäsi onnistuu/tapahtuu sähköautojen akkujen kierrätys? Mitä niille akkujen vähemmän arvokkaille aineille tehdään? Miksei mielestäsi pimeät markkinat ole mahdollisia?
Kaikilla aloilla ilmenee ja tulee ilmenemään rikollisuutta. Ei koske mitenkään erityisesti sähköautojen akkujen romutusta.
Sinä et näköjään luota siihen, että lainsäädäntö kehittyy ja valvonta tehostuu sitä mukaa kun akkuja on tulossa massiivisia määriä romutusikään.
Mitä tulee tuohon sensaatiouutisen julkaisseeseen The Epoch Timesiin, se on aidosti pahimpia sensaatioita kehittelevä huuhaa-julkaisu MV-lehden tapaan, paitsi että on kansainvälinen ja siksi vielä pahempi. Anonyymi kirjoitti:
Kaikilla aloilla ilmenee ja tulee ilmenemään rikollisuutta. Ei koske mitenkään erityisesti sähköautojen akkujen romutusta.
Sinä et näköjään luota siihen, että lainsäädäntö kehittyy ja valvonta tehostuu sitä mukaa kun akkuja on tulossa massiivisia määriä romutusikään.
Mitä tulee tuohon sensaatiouutisen julkaisseeseen The Epoch Timesiin, se on aidosti pahimpia sensaatioita kehittelevä huuhaa-julkaisu MV-lehden tapaan, paitsi että on kansainvälinen ja siksi vielä pahempi.Romuauto, aika monessa on paljon myytävää osaa (mm. moottori) ja ei ole tarvinnut kauheasti purkaa. Sähköautostahan täytyisi ottaa se akku pois ja viedä kierrätykseen, mikä aiheuttaa huomattavat lisäkulut. Akku on kuitenkin kallein osa siitä romuautosta, eli jäljellä lähes arvoton romu, kun se akku on poistettu.
En usko, että tulee kovin nopeasti toimimaan tuo kierrätys ja valvonta lähes mahdotonta.- Anonyymi
kaha53 kirjoitti:
Romuauto, aika monessa on paljon myytävää osaa (mm. moottori) ja ei ole tarvinnut kauheasti purkaa. Sähköautostahan täytyisi ottaa se akku pois ja viedä kierrätykseen, mikä aiheuttaa huomattavat lisäkulut. Akku on kuitenkin kallein osa siitä romuautosta, eli jäljellä lähes arvoton romu, kun se akku on poistettu.
En usko, että tulee kovin nopeasti toimimaan tuo kierrätys ja valvonta lähes mahdotonta.Siinä ei sinun uskosi ole minkään arvoinen kun autojen ajoakkuja aletaan kierrättää. Autoa ei voi edes romuttaa minkään pärnäsen pajan takana jos mielii romutustodistuksen saada.
Anonyymi kirjoitti:
Siinä ei sinun uskosi ole minkään arvoinen kun autojen ajoakkuja aletaan kierrättää. Autoa ei voi edes romuttaa minkään pärnäsen pajan takana jos mielii romutustodistuksen saada.
Purkaamoja on kymmeniä Suomessa. Saat ostettua vähän käytettyjä polttomoottoreita, joihinkin saat takuutakin hintaluokassa 1000 - 3000 €.
Mites tulevaisuudessa sen akun kanssa? Ei voi ostaa käytettyjä akkuja purkamoilta, kun ne eivät pysy kunnossa lataamatta, eikä pakkasessa, niin niitä ei säilytetä. Purkamotko alkaa säilyttämään akuttomia sähköauton romuja, joissa ei ole mitään kallista myytävää? Kuitenkin kuluina on ollut sen akun purkaminen ja kierrättäminen.
Pärnäsen pajalle voin mennä vaihdattamaan edullisesti polttikseen vähän ajetun moottorin, jolle saan ehkä takuutakin muutaman kuukauden. Missä saan sähköautoon vaihdettua edullisesti kunnossa olevan akun?
Akkujen kierrätys toimii oletettavasti tulevaisuudessa siten, että akku lähetetään purettavaksi, joka tekee sen, että polttis on paljon ekologisempi kuin sähköauto.- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Otapa netti haltuusi ja hae sieltä helposti saatavaa tietoa sähköautojen akkujen kierrätyksestä. Kyseessä on nopeasti kehittyvä teollisuuden ala. Asiaa ei löydy ehkä suomenkielisenä, mutta eihän englannin kieli ole ongelma nyky-suomalaiselle, vai onko?
mistä teidät että joku julkaisu ei ole pahempi kuin MV lehti?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
mistä teidät että joku julkaisu ei ole pahempi kuin MV lehti?
Tässä ja nyt sitä ei kukaan sinulle ryhdy opettamaan!
Medialukutaito ja lähdekritiikki on osa yleissivistystä. Kun opiskelee vähän enemmän kuin vain peruskoulun heikolla menestyksellä, oppii myöskin ottamaan asioista selvää, niistäkin lähteistä, jotka on kirjoitettu jollakin muulla kuin omalla äidinkielellä. Eri lähteistä saatavaa tietoa voi sitten vertailla ja näin erottaa huuhaan faktoista.. - Anonyymi
kaha53 kirjoitti:
Mitä se nopeasti kehittyvä teollisuus vaikuttaa pimeisiin markkinoihin? Fiksu kierrätys vaatii sen arvottoman aineenkin kierrätyksen siitä akusta, mutta pimeät markkinat ottavat arvokkaat aineet talteen ja heittävät arvottomat "luontoon".
Suomessakin melkein vuosittain paljastuu valtavia ympäristörikoksia.
Otapa netti haltuusi ja hae sieltä helposti saatavaa tietoa ympäristörikoksista pelkästään Suomessa, jossa kierrätykset maailman kärkeä;
"Vaarallista jätettä varastoitiin vuosia laittomassa paikassa "
"Yrittäjä keräsi marjatilalleen jätevuoren"
"Forssalainen Envor Biotech johtohahmoineen taas käräjillä ympäristön turmelemisesta"
"Kierrätysyritys valehteli viranomaisille ja kääri epärehellisella toiminnalla 1,2 miljoonan euron rikoshyödyn, epäilee poliisi".
"Metsästä löytyi poltettuja kaapeleita, metalleja ja litiumakkuja – poliisi tutkii"
"Eteläpohjalainen maalausyritys turmeli ympäristöä vuosikaudet ja vaaransi pohjavesialueen"
"KRP epäilee: Suomesta vietiin Viroon tonneittain ympäristölle vaarallista jätettä – laiton jätekauppa on kasvava ilmiö, jossa liikkuu paljon rahaays turmeli ympäristöä vuosikaudet ja vaaransi pohjavesialueen".
"Luvatta varastoidut myrkyt siivottiin Kärkölästä – rikostutkinta edelleen kesken".
Jne jne jne.
Näissä jätteissä ei ole ollut paljoa arvokkaita aineita, vaan on "säästetty" jätemaksuissa. Mitenkähän sitten akuissa, joissa on arvokasta ja arvotonta ainetta?Mikset tuo listallasi esiin öljyjalosteita?
Luonnon raiskaaminen alkaa jo pumpatessa öljyä maan/meren alta, sitten sitä öljyä pumpataan tuhansia kilometreja maanpäällisillä vuotavilla putkilla, ajoittain on öljytankkeri onnettomuuksia, laivat tahallaan laskevat mereen huimia määriä jäteöljyjä, mihin tee se itse mies pistää autosta vaihdetut öljyt? Ym, Ym.
Ongelmat ovat autojen akuissa murto-osa noihin öljyongelmiin verrattuna.
Kierrätettyä et saa öljyjalosteista edes kymmentä prosenttia.
Tuossa muistutukseksi vertailua Polttis vs. sähköauton ympäristöhaitoista:
https://www.youtube.com/watch?v=-wGO241g52U Anonyymi kirjoitti:
Mikset tuo listallasi esiin öljyjalosteita?
Luonnon raiskaaminen alkaa jo pumpatessa öljyä maan/meren alta, sitten sitä öljyä pumpataan tuhansia kilometreja maanpäällisillä vuotavilla putkilla, ajoittain on öljytankkeri onnettomuuksia, laivat tahallaan laskevat mereen huimia määriä jäteöljyjä, mihin tee se itse mies pistää autosta vaihdetut öljyt? Ym, Ym.
Ongelmat ovat autojen akuissa murto-osa noihin öljyongelmiin verrattuna.
Kierrätettyä et saa öljyjalosteista edes kymmentä prosenttia.
Tuossa muistutukseksi vertailua Polttis vs. sähköauton ympäristöhaitoista:
https://www.youtube.com/watch?v=-wGO241g52UYmpäristön haitat ei parane sillä, että sähköautot aiheuttavat tällä hetkellä vähemmän tuhoa kuin öljy.
Romutettu polttis sisältää paljon uudelleen käytettävää osaa, mutta romutettu sähköauto sisältää vain ongelmajätettä olevan akun.
Jos sähköautoja on miljardi, niin ympäristöongelma on iso. Henkilöautoja on maailmassa yli miljardi.
Tuulisähköä tekevät tuulimyllyt sisältävät kymmeniä tonneja ongelmajätettä, jne.
Emme pelasta maailmaa sillä, että siirrymme ilmastoa tuhoavasta ilmastoa tuhoavaan.- Anonyymi
kaha53 kirjoitti:
Ympäristön haitat ei parane sillä, että sähköautot aiheuttavat tällä hetkellä vähemmän tuhoa kuin öljy.
Romutettu polttis sisältää paljon uudelleen käytettävää osaa, mutta romutettu sähköauto sisältää vain ongelmajätettä olevan akun.
Jos sähköautoja on miljardi, niin ympäristöongelma on iso. Henkilöautoja on maailmassa yli miljardi.
Tuulisähköä tekevät tuulimyllyt sisältävät kymmeniä tonneja ongelmajätettä, jne.
Emme pelasta maailmaa sillä, että siirrymme ilmastoa tuhoavasta ilmastoa tuhoavaan.Nii että vähemmän saastuttavako ole mitenkään parempi?? Joten saastutetaan mieluummin niin kuin ennenkin???
Kaikki tuotettu tavara saastuttaa tavalla tai toisella, nyt on muutosvastaiset ottaneet sähköautot tikunnokkaan... Ja syy on niinkin surkea kuin kateus niitä kohtaan joilla on mahdollisuus sellainen hankkia.
Kummallista kun kymmeniä vuosia käytössä olleet kännyköiden, läppärien jne. akut eivät ole kiinnostaneet ketään. Syy siihen on selvä... Kaikki voivat sellaisen hankkia vaikka sosiaalituella. Anonyymi kirjoitti:
Tässä ja nyt sitä ei kukaan sinulle ryhdy opettamaan!
Medialukutaito ja lähdekritiikki on osa yleissivistystä. Kun opiskelee vähän enemmän kuin vain peruskoulun heikolla menestyksellä, oppii myöskin ottamaan asioista selvää, niistäkin lähteistä, jotka on kirjoitettu jollakin muulla kuin omalla äidinkielellä. Eri lähteistä saatavaa tietoa voi sitten vertailla ja näin erottaa huuhaan faktoista..Suomi on käsittääkseni kärkimaita kierrätyksissä.
Näin Yle:
"Suomalaistenkin elektroniikkajätettä laivataan laittomasti Länsi-Afrikkaan. Ghanassa lajittelija tienaa hyvin mutta altistuu myrkyille ja raskasmetalleille."
"KRP epäilee: Suomesta vietiin Viroon tonneittain ympäristölle vaarallista jätettä – laiton jätekauppa on kasvava ilmiö, jossa liikkuu paljon rahaa"Anonyymi kirjoitti:
Mikset tuo listallasi esiin öljyjalosteita?
Luonnon raiskaaminen alkaa jo pumpatessa öljyä maan/meren alta, sitten sitä öljyä pumpataan tuhansia kilometreja maanpäällisillä vuotavilla putkilla, ajoittain on öljytankkeri onnettomuuksia, laivat tahallaan laskevat mereen huimia määriä jäteöljyjä, mihin tee se itse mies pistää autosta vaihdetut öljyt? Ym, Ym.
Ongelmat ovat autojen akuissa murto-osa noihin öljyongelmiin verrattuna.
Kierrätettyä et saa öljyjalosteista edes kymmentä prosenttia.
Tuossa muistutukseksi vertailua Polttis vs. sähköauton ympäristöhaitoista:
https://www.youtube.com/watch?v=-wGO241g52USuomessa kerätään jäteöljy talteen. Öljyteollisuus tuhoaa ympäristöä ja akkuteollisuus tekee saman.
"Käytöstä poistettujen tuulivoimaloiden lavat ovat osoittautuneet hankalasti hyötykäytettäväksi materiaaliksi. Lasikuituinen lapa voi painaa jopa 12 000 kiloa ja se tuottaa sähköä parisenkymmentä vuotta." "Käytöstä poitetut lavat ovat toistaiseksi päätyneet poltettavaksi, täyteaineiksi ja niitä on haudattu karkeana jätteenä. Käsittely on kallista ja työlästä"Anonyymi kirjoitti:
Nii että vähemmän saastuttavako ole mitenkään parempi?? Joten saastutetaan mieluummin niin kuin ennenkin???
Kaikki tuotettu tavara saastuttaa tavalla tai toisella, nyt on muutosvastaiset ottaneet sähköautot tikunnokkaan... Ja syy on niinkin surkea kuin kateus niitä kohtaan joilla on mahdollisuus sellainen hankkia.
Kummallista kun kymmeniä vuosia käytössä olleet kännyköiden, läppärien jne. akut eivät ole kiinnostaneet ketään. Syy siihen on selvä... Kaikki voivat sellaisen hankkia vaikka sosiaalituella.Elektroniikkaromua viedään Suomestakin laittomasti kehitysmaihin ja jopa Viroon.
Tuulivoimalat tuottavat saasteetonta sähköä, mutta tuulivoimaloiden siivet ovat vaikeasti ja kalliisti kierrätettävää ongelmajätettä tonnikaupalla.
- Anonyymi
Todella huono juttu
- Anonyymi
Olipa hyvä uutinen jälleen
- Anonyymi
Mitä hyvää ongelmajätteessä on?
- Anonyymi
Niistä on tulossa
- Anonyymi
Aika paha juttu...
- Anonyymi
E auton ostajille kierrätysvero
- Anonyymi
Kun auto poistetaan rekisteristä lopullisesti, täytyy olla todistukset miten ja mihin auto akkuineen on toimitettu.
- Anonyymi
Akuista saa aika monta tonnia riihikuivaa rahaa siinäkin vaiheessa.
Anonyymi kirjoitti:
Akuista saa aika monta tonnia riihikuivaa rahaa siinäkin vaiheessa.
Kuka maksaa romutetusta akusta tonneja? Jos romuakun hinta on monta tonnia, niin se aiheuttaa sen, että polttis on paljon ympäristöystävällisempi kuin sähkis.
- Anonyymi
Vetyauto on järkevin Suomen olosuhteisiin ehdottomasti!
- Anonyymi
Kannattaako tuhota maailma akkusähköautoilla kun on olemassa ympäristöystävällinen vetyauto.
- Anonyymi
Oliko sinulla esittää e2e vetyketjun kokonaispäästöt?
Myös vetyautossa on akku joka kooltaan itselataavan ja plugarin välistä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Oliko sinulla esittää e2e vetyketjun kokonaispäästöt?
Myös vetyautossa on akku joka kooltaan itselataavan ja plugarin välistä.Vetyauton elinkaaripäästöt ovat moninkertaiset sähköautoon verrattuna.
- Anonyymi
Sähköautojen akkuja menee myös aurinkovoimaloiden ja pientuulivoimaloiden akuiksi. Vaikka autoissa akut olisivat melko loppu, niin omakotitaloissa niillä on kysyntää sellaisenaan ja niistä myös maksetaankin. Ei tarvitse antaa ilmaiseksi pois ja akku saa vielä lisäaikaa lisää kunnes akkujen kierrätys paranee entisestään.
- Anonyymi
Ei paljoa lohduta tieto , akusta ,käytetystä saa pari tonnia hyvitystä kun uusi vastaava akku maksaa kaksikymmentätuhatta euroa. Kyllä on tosi edullista kun on juuri ostanut kymppitonnin käytetyn sähköauton , Tulee tuohon edulliseen kilometri hintaan , jonkin verran muutoksia.!
Tarkoittaisi sitä, että halpoja käytettyjä sähköautoja ei tulisi ja polttis olisi paljon ympäristöystävällisempi, koska vanhaan polttikseen saa helposti halvalla käytetyn, hyväkuntoisen, vähän ajetun moottorin.
Kuka sitten ostaa ja varastoi ne akuttomat sähköauton romut, joissa ei ole mitään arvokasta myytävää?- Anonyymi
kaha53 kirjoitti:
Tarkoittaisi sitä, että halpoja käytettyjä sähköautoja ei tulisi ja polttis olisi paljon ympäristöystävällisempi, koska vanhaan polttikseen saa helposti halvalla käytetyn, hyväkuntoisen, vähän ajetun moottorin.
Kuka sitten ostaa ja varastoi ne akuttomat sähköauton romut, joissa ei ole mitään arvokasta myytävää?Akut kestävät paljon pidempään kuin muut osat sähköautosta.
Anonyymi kirjoitti:
Akut kestävät paljon pidempään kuin muut osat sähköautosta.
Itse tilasin juuri akkukäyttöisiin imureihin uudet akut ja vein kierrätykseen akkuporan, josta oli akku loppu. Tässä läppärissäkin alkaa akku olla sökö, ei kestä kuin tunnin pari.
Annapa linkki tuohon väitteeseesi. Anna esimerkkejä akkukäyttöisistä laitteista, joissa akut kestää pitempään kuin itse laite.- Anonyymi
kaha53 kirjoitti:
Itse tilasin juuri akkukäyttöisiin imureihin uudet akut ja vein kierrätykseen akkuporan, josta oli akku loppu. Tässä läppärissäkin alkaa akku olla sökö, ei kestä kuin tunnin pari.
Annapa linkki tuohon väitteeseesi. Anna esimerkkejä akkukäyttöisistä laitteista, joissa akut kestää pitempään kuin itse laite.Vaikka 2012 Macbook-läppäri. Yhä yli 90% akusta jäljellä, koska olen huolehtinut laitteesta, enkä juuri koskaan ladannut sitä 100% täyteen tai päästänyt alle 10%.
Kuulostaa siltä, että et osaa huolehtia akuista oikein, eli olet päästänyt akkuporan akun alle 5% tai yli 90% pidemmäksi aikaa. Tästä sähköautot muuten huolehtivat itse, kunhan vain asetat rajoittimen oikein.
Ja ehkäpä noissa laitteissasi ei ole asianmukaista jäähdytystä, lämmitystä ja BMS:ää, toisin kuin akkuautoissa. Anonyymi kirjoitti:
Vaikka 2012 Macbook-läppäri. Yhä yli 90% akusta jäljellä, koska olen huolehtinut laitteesta, enkä juuri koskaan ladannut sitä 100% täyteen tai päästänyt alle 10%.
Kuulostaa siltä, että et osaa huolehtia akuista oikein, eli olet päästänyt akkuporan akun alle 5% tai yli 90% pidemmäksi aikaa. Tästä sähköautot muuten huolehtivat itse, kunhan vain asetat rajoittimen oikein.
Ja ehkäpä noissa laitteissasi ei ole asianmukaista jäähdytystä, lämmitystä ja BMS:ää, toisin kuin akkuautoissa.Suomessa henkilöautojen keski-ikä on 12,5 vuotta. Romutusikä yli 20 vuotta, katsotaan paljonko macbookissasi on akkua 5-10 vuoden kuluttua.
Ei ole lämmityksiä, ym. mutta ei säilytetä kuumassa ja pakkasessakaan läppäriä.
Kohta nähdään, paljonko sähköauton akut kestää.Anonyymi kirjoitti:
Vaikka 2012 Macbook-läppäri. Yhä yli 90% akusta jäljellä, koska olen huolehtinut laitteesta, enkä juuri koskaan ladannut sitä 100% täyteen tai päästänyt alle 10%.
Kuulostaa siltä, että et osaa huolehtia akuista oikein, eli olet päästänyt akkuporan akun alle 5% tai yli 90% pidemmäksi aikaa. Tästä sähköautot muuten huolehtivat itse, kunhan vain asetat rajoittimen oikein.
Ja ehkäpä noissa laitteissasi ei ole asianmukaista jäähdytystä, lämmitystä ja BMS:ää, toisin kuin akkuautoissa.Unohdin kysyä, että millä ohjelmalla sait akun todellisen kunnon todettua macbookissasi?
- Anonyymi
kaha53 kirjoitti:
Unohdin kysyä, että millä ohjelmalla sait akun todellisen kunnon todettua macbookissasi?
Ihan Järjestelmäraportti/Virta. Sieltä näkee nykyisen kapasiteetin helposti.
- Anonyymi
Haaviston ja ohisalon syy
älä äänestä vihreitä - Anonyymi
Nissan leaf käytetty vaihtoakku 24kw maksaa 2000-2500e. 30kw 3000-4000e. 40kw 4000-500e. Ja työn hinta toki vielä päälle. Vanhasta akusta saattaa saada tonnin ja aurinkovoimaloille niistä on kysyntää. Videon 9:20 kohdasta nämä tiedot.
Jos uusi Nissan Leaf maksaa alkaen noin 26000e, niin ei voi maksaa 20000e akun vaihto. Ehkä johonkin paljon kalliimpaan autoon isompi akkuiseen kylläkin tehtynä vielä merkkiliikkeessä?
https://www.youtube.com/watch?v=dBcg0BxKg0oKuka ostaa ja varastoi ne akuttomat (akku myyty) sähköauton romut? Niissähän ei ole mitään arvokasta myytävää, kun akku on poistettu.
- Anonyymi
kaha53 kirjoitti:
Kuka ostaa ja varastoi ne akuttomat (akku myyty) sähköauton romut? Niissähän ei ole mitään arvokasta myytävää, kun akku on poistettu.
Eiköhän ne ole ihan samat tahot kuin jotka varastoivat nykyiset polttomoottoreiden romut?
Anonyymi kirjoitti:
Eiköhän ne ole ihan samat tahot kuin jotka varastoivat nykyiset polttomoottoreiden romut?
Polttomoottori romuissa on korinosien lisäksi paljon arvokasta myytävää; moottori, vaihteisto, jäähdytin, bensatankki, mahdollisesti webasto, jne.
Akuttomassa sähköautossa ei ole korinosien lisäksi mitään arvokasta myytävää.- Anonyymi
Mitäs järkeä on vaihtaa käytetty akku käytettyyn akkuun , neljä viisitonnia aina parin kolmenvuoden välein työ kustannukset. Uuden akun hinta leaf 19 000 -31 000 euroa.
"Jos uusi Nissan Leaf maksaa alkaen noin 26000e, niin ei voi maksaa 20000e akun vaihto"
Kyllä voi , huolimatta siitä että väität toisin. Googlen mukaan Leafin vaihtoakku maksaa töineen 5 500 - 8 900 € riippuen oman vanhan akun kunnosta.
Jos mulla on alle 10 000€ Leaf, niin ei oikein innosta sijoittaa siihen 5 500 € käytettyyn akkuun.- Anonyymi
kaha53 kirjoitti:
Kuka ostaa ja varastoi ne akuttomat (akku myyty) sähköauton romut? Niissähän ei ole mitään arvokasta myytävää, kun akku on poistettu.
Yks tyhmä ehtii kysellä enemmän kuin monta fiksua kerkiää vastaamaan, kaha53!
Anonyymi kirjoitti:
Yks tyhmä ehtii kysellä enemmän kuin monta fiksua kerkiää vastaamaan, kaha53!
Ostasitko akuttomia sähköauton romuja ja mitä niistä myisit. Kun ei ole mitään tietoa kyseessä olevasta asiasta, niin voi ainakin haukkua muita kommentoijia, sen osaa pikkulapsikin.
- Anonyymi
kaha53 kirjoitti:
Polttomoottori romuissa on korinosien lisäksi paljon arvokasta myytävää; moottori, vaihteisto, jäähdytin, bensatankki, mahdollisesti webasto, jne.
Akuttomassa sähköautossa ei ole korinosien lisäksi mitään arvokasta myytävää."Polttomoottori romuissa on korinosien lisäksi paljon arvokasta myytävää; moottori, vaihteisto, jäähdytin, bensatankki, mahdollisesti webasto, jne.
Akuttomassa sähköautossa ei ole korinosien lisäksi mitään arvokasta myytävää."
Outo logiikka. Siinähän on paljonkin arvokasta varaosiksi kelpaavaa. Takuulla menee kaupaksi. Anonyymi kirjoitti:
"Polttomoottori romuissa on korinosien lisäksi paljon arvokasta myytävää; moottori, vaihteisto, jäähdytin, bensatankki, mahdollisesti webasto, jne.
Akuttomassa sähköautossa ei ole korinosien lisäksi mitään arvokasta myytävää."
Outo logiikka. Siinähän on paljonkin arvokasta varaosiksi kelpaavaa. Takuulla menee kaupaksi.Mitä siinä akuttomassa sähköautossa on yhtä arvokasta myytävää kuin nuo mainitsemani mitä polttomoottorissa on?
- Anonyymi
kaha53 kirjoitti:
Mitä siinä akuttomassa sähköautossa on yhtä arvokasta myytävää kuin nuo mainitsemani mitä polttomoottorissa on?
Vaikkapa moottori, vaihteisto (vaikka niitä on yksi), jäähdytin (myös ILP), laturi, kamerat/sensorit, tukivarren osat, yms. yms.
Kuvittelitko, että sähköauton käytetyt varaosat olisivat jotenkin vähemmän haluttuja? Anonyymi kirjoitti:
Vaikkapa moottori, vaihteisto (vaikka niitä on yksi), jäähdytin (myös ILP), laturi, kamerat/sensorit, tukivarren osat, yms. yms.
Kuvittelitko, että sähköauton käytetyt varaosat olisivat jotenkin vähemmän haluttuja?Sähkömoottori, alennusvaihde, ILP; mikä noista on mielestäsi arvokas ja kuluva osa? Tukivarret, kamerat ja sensorit on myös polttiksissa. Nämä vaan ei ole sellaisia osia, joita ostetaan paljon käytettyinä, koska uudetkaan ei maksa paljoa.
En kuvittele, vaan tiedän, että romutetun sähköauton akku ei ole arvokas kuten on polttomoottori. Jos se romutettavan sähköauton akku on hyvässä kunnossa, niin sitä pitäisi latailla, jotta se pysyisikin kunnossa. Lataaminen on vaan ongelmallista purkamoilla, kun pitäisi olla jotkut erikoislaturit eri automerkeille jne.- Anonyymi
kaha53 kirjoitti:
Sähkömoottori, alennusvaihde, ILP; mikä noista on mielestäsi arvokas ja kuluva osa? Tukivarret, kamerat ja sensorit on myös polttiksissa. Nämä vaan ei ole sellaisia osia, joita ostetaan paljon käytettyinä, koska uudetkaan ei maksa paljoa.
En kuvittele, vaan tiedän, että romutetun sähköauton akku ei ole arvokas kuten on polttomoottori. Jos se romutettavan sähköauton akku on hyvässä kunnossa, niin sitä pitäisi latailla, jotta se pysyisikin kunnossa. Lataaminen on vaan ongelmallista purkamoilla, kun pitäisi olla jotkut erikoislaturit eri automerkeille jne.Romutusikäisen polttomoottoriauton moottori ei ole minkään arvoinen, vaikka olisi ihan toimivakin. Niille ei ole markkinoita muuten kuin romuarvo. Ei niitä romiksella edes irroiteta korista ennen murskausta. Sen sijaan uudehkoista kolariautoista ehjä voimalinja ja käyttökelpoiset alustan osat irroitetaan myyntiä varten, samoin tapahtuu sähköautoille.
Sähköauton ehjä ajoakku on käyttökelpoinen sähkövarasto heikentyneenäkin. Anonyymi kirjoitti:
Romutusikäisen polttomoottoriauton moottori ei ole minkään arvoinen, vaikka olisi ihan toimivakin. Niille ei ole markkinoita muuten kuin romuarvo. Ei niitä romiksella edes irroiteta korista ennen murskausta. Sen sijaan uudehkoista kolariautoista ehjä voimalinja ja käyttökelpoiset alustan osat irroitetaan myyntiä varten, samoin tapahtuu sähköautoille.
Sähköauton ehjä ajoakku on käyttökelpoinen sähkövarasto heikentyneenäkin.Kyllähän polttomoottoreita kunnostetaankin; kunnostetaan kansi ja venttiilit, porataan/hoonataan sylinterit, jne. ja taas on arvokas moottori myytäväksi. Nuo korjaustoimenpiteet ei ole kalliita, eikä sitä kunnostettavaa moottoria tarvitse purkaa autosta heti, eikä moottorin (kunnostetun ja kunnostettavan säilytyksessä ole ongelmaa. Sähköauton akun kunnostaminen taasen olisi aloitettava heti, koska se akku ei säily lataamatta ja se kunnostettu akkukin täytyy hoitaa toisin kuin kunnostettu polttismoottori.
- Anonyymi
kaha53 kirjoitti:
Ostasitko akuttomia sähköauton romuja ja mitä niistä myisit. Kun ei ole mitään tietoa kyseessä olevasta asiasta, niin voi ainakin haukkua muita kommentoijia, sen osaa pikkulapsikin.
Kaha53 – 2,5 vuotta sähköautovastaista jaarittelua! Varsinainen yhden asian uuvatti. Tuosta sinnikkyydestä pitäisi jo palkita.
Anonyymi kirjoitti:
Kaha53 – 2,5 vuotta sähköautovastaista jaarittelua! Varsinainen yhden asian uuvatti. Tuosta sinnikkyydestä pitäisi jo palkita.
Yli kolme vuotta ajellut ladattavalla, en kuitenkaan usko sähköautosta tulevan "kansanautoa". Jokuhan siinä sähköautossa on, kun molemmat (polttis ja sähköauto) ovat yli 100-vuotiaita ja meillä on nyt yli 3 miljoonaa autoa ja vain alle 20 000 sähköautoa liikennekäytössä.
Miksi sinusta luvut ovat noin, jos kerta sähköauto on mielestäsi hyvä?- Anonyymi
kaha53 kirjoitti:
Yli kolme vuotta ajellut ladattavalla, en kuitenkaan usko sähköautosta tulevan "kansanautoa". Jokuhan siinä sähköautossa on, kun molemmat (polttis ja sähköauto) ovat yli 100-vuotiaita ja meillä on nyt yli 3 miljoonaa autoa ja vain alle 20 000 sähköautoa liikennekäytössä.
Miksi sinusta luvut ovat noin, jos kerta sähköauto on mielestäsi hyvä?Litium-akut 100-vuotiaita?
Lyijyakuilla, hiiliharjamoottoreilla ja releillä tehtyjä viritelmiä ei oikein voi verrata litium-ioniakkuihin, reluktanssimoottoreihin ja mosfetteihin.
Olethan myös huomannut, että sähköautojen määrä on noin tuplaantunut joka vuosi, eikä loppua ole näkyvissä? Anonyymi kirjoitti:
Litium-akut 100-vuotiaita?
Lyijyakuilla, hiiliharjamoottoreilla ja releillä tehtyjä viritelmiä ei oikein voi verrata litium-ioniakkuihin, reluktanssimoottoreihin ja mosfetteihin.
Olethan myös huomannut, että sähköautojen määrä on noin tuplaantunut joka vuosi, eikä loppua ole näkyvissä?Eli, miksi polttis on voittanut 6-0? Molemmathan lähti samalta viivalta, sähkis jopa ennemmin. Silloin, kun sähköautoissa oli lyijyakut, ym. ei polttiskaan ollut nykyaikainen.
Vaikka sähköautojen hankintaa tuetaan, niin siltikin esim. viime kuussa rekisteröitiin vähemmän sähköautoja kuin touko-, kesä-, tai lokakuussa. Nousua toki on tapahtunut, mutta aika hidasta.- Anonyymi
kaha53 kirjoitti:
Eli, miksi polttis on voittanut 6-0? Molemmathan lähti samalta viivalta, sähkis jopa ennemmin. Silloin, kun sähköautoissa oli lyijyakut, ym. ei polttiskaan ollut nykyaikainen.
Vaikka sähköautojen hankintaa tuetaan, niin siltikin esim. viime kuussa rekisteröitiin vähemmän sähköautoja kuin touko-, kesä-, tai lokakuussa. Nousua toki on tapahtunut, mutta aika hidasta."Vaikka sähköautojen hankintaa tuetaan, niin siltikin esim. viime kuussa rekisteröitiin vähemmän sähköautoja kuin touko-, kesä-, tai lokakuussa. Nousua toki on tapahtunut, mutta aika hidasta."
Jatkuva tuplaantuminen vuositasolla hidasta? Hei, sitä kutsutaan 100% kasvuksi. Anonyymi kirjoitti:
"Vaikka sähköautojen hankintaa tuetaan, niin siltikin esim. viime kuussa rekisteröitiin vähemmän sähköautoja kuin touko-, kesä-, tai lokakuussa. Nousua toki on tapahtunut, mutta aika hidasta."
Jatkuva tuplaantuminen vuositasolla hidasta? Hei, sitä kutsutaan 100% kasvuksi.Tänä vuonna kasvu on ollut sähköautoilla 4 204 kpl Q1 -18 088 kpl Q3.
Plugareilla kasvu on ollut tänä vuonna 20 829 kpl Q1 - 70 433 kpl Q3.
Täyssähköllä kasvu on ollut suurempi, eikö? Katsotaan vuoden päästä, onko täyssähköjä tuo 70 000 kpl.
- Anonyymi
Tämä aloitus on kategorisesti täyttä paskaa. Epoch Timesista, ihanko oikeasti?
Todellisuudessa sähköautojen akut ovat täysin toimimattominakin haluttu ja arvokas raaka-aina akkutehtaille. Siinä kun on kaikki akun valmistamiseen tarvittavat materiaalit valmiina.Annapa linkkiä tuohon halukkuuteen. Totta kai täysin sököt akut tulisi toimittaa johonkin, mutta akkujen purkaminen aiheuttaa kuluja ja sitten tulisi se akuton autonromukin toimittaa johonkin.
Ei taida toimia ilman tukia...- Anonyymi
kaha53 kirjoitti:
Annapa linkkiä tuohon halukkuuteen. Totta kai täysin sököt akut tulisi toimittaa johonkin, mutta akkujen purkaminen aiheuttaa kuluja ja sitten tulisi se akuton autonromukin toimittaa johonkin.
Ei taida toimia ilman tukia...Näitä uusia firmoja tulee kuin sieniä sateella. Ainoa ongelma on, ettei ostettavia romuakkuja vielä juurikaan ole.
Esim. Redwood Materials, Northvolt, Fortum, Primobius, BASF, jne. Muita vastaavia yrityksiä taitaa olla jo satoja. Materiaalien puute suurin ongelma.
https://www.redwoodmaterials.com/
https://northvolt.com/articles/recycled-battery/
https://www.fortum.fi/media/2021/06/fortum-laajentaa-akkujen-kierratyskapasiteettiaan-ja-investoi-uuteen-kierratyslaitokseen-harjavallassa - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Näitä uusia firmoja tulee kuin sieniä sateella. Ainoa ongelma on, ettei ostettavia romuakkuja vielä juurikaan ole.
Esim. Redwood Materials, Northvolt, Fortum, Primobius, BASF, jne. Muita vastaavia yrityksiä taitaa olla jo satoja. Materiaalien puute suurin ongelma.
https://www.redwoodmaterials.com/
https://northvolt.com/articles/recycled-battery/
https://www.fortum.fi/media/2021/06/fortum-laajentaa-akkujen-kierratyskapasiteettiaan-ja-investoi-uuteen-kierratyslaitokseen-harjavallassaKyllä on hyvät linkit, mutta tuo , tärkein puuttuu, mitä maksetaan käytetystä akusta, tai kuinka paljon joutuu maksamaan siitä että pääsee akusta eroon. Kyse on nimenomaan sähköauton ajoakusta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä on hyvät linkit, mutta tuo , tärkein puuttuu, mitä maksetaan käytetystä akusta, tai kuinka paljon joutuu maksamaan siitä että pääsee akusta eroon. Kyse on nimenomaan sähköauton ajoakusta.
Jos sinulla on jo akku vaihtokunnossa niin mitäpä jos soitat muutamaan firmaan ja kysyt. Kyllä aikuinen ihminen siihen pystyy.
Anonyymi kirjoitti:
Näitä uusia firmoja tulee kuin sieniä sateella. Ainoa ongelma on, ettei ostettavia romuakkuja vielä juurikaan ole.
Esim. Redwood Materials, Northvolt, Fortum, Primobius, BASF, jne. Muita vastaavia yrityksiä taitaa olla jo satoja. Materiaalien puute suurin ongelma.
https://www.redwoodmaterials.com/
https://northvolt.com/articles/recycled-battery/
https://www.fortum.fi/media/2021/06/fortum-laajentaa-akkujen-kierratyskapasiteettiaan-ja-investoi-uuteen-kierratyslaitokseen-harjavallassaEka linkkisi oli Nevadassa aloittelemassa akkujen kierrätystä, toka oli Ruotsissa, valmistaa nähtävästi akkukennoja, ei ollut vihjettä, että mihin voi viedä Suomessa auton käytetyn akun. Viimeinen valmistunee 2023.
Kyllähän romuakkuja on, vaikkei auton akkuja niinkään. Oletettavasti firma, joka pystyy kierrättämään auton akun, pystyy kierrättämään muitakin akkuja.
Kuinka ympäristöystävällistä on sitten kuljetella käytettyjä, painavia autonakkuja ympäri maailmaa??- Anonyymi
kaha53 kirjoitti:
Eka linkkisi oli Nevadassa aloittelemassa akkujen kierrätystä, toka oli Ruotsissa, valmistaa nähtävästi akkukennoja, ei ollut vihjettä, että mihin voi viedä Suomessa auton käytetyn akun. Viimeinen valmistunee 2023.
Kyllähän romuakkuja on, vaikkei auton akkuja niinkään. Oletettavasti firma, joka pystyy kierrättämään auton akun, pystyy kierrättämään muitakin akkuja.
Kuinka ympäristöystävällistä on sitten kuljetella käytettyjä, painavia autonakkuja ympäri maailmaa??"Kuinka ympäristöystävällistä on sitten kuljetella käytettyjä, painavia autonakkuja ympäri maailmaa??"
Miksi näin tehtäisiin, kun kierrätysfirmoja on ympäri maailmaa? Juttusi menevät koko ajan enemmän hakemalla haetuiksi, olet jo päättänyt aikaa sitten mitä mieltä olet, eikä sitä faktat miksikään muuta. Anonyymi kirjoitti:
"Kuinka ympäristöystävällistä on sitten kuljetella käytettyjä, painavia autonakkuja ympäri maailmaa??"
Miksi näin tehtäisiin, kun kierrätysfirmoja on ympäri maailmaa? Juttusi menevät koko ajan enemmän hakemalla haetuiksi, olet jo päättänyt aikaa sitten mitä mieltä olet, eikä sitä faktat miksikään muuta.Kuinka ympäristöystävällistä sitten on perustaa joka mahan akkupurkamoita ja akkutehtaita?
Suomessa on kymmeniä autopurkamoja, ei ole kuitenkaan mahdollista perustaa kymmeniä akkupurkamoja. Ei se ainakaan ympäristöystävällistä ole.Anonyymi kirjoitti:
Jos sinulla on jo akku vaihtokunnossa niin mitäpä jos soitat muutamaan firmaan ja kysyt. Kyllä aikuinen ihminen siihen pystyy.
Sen akun irrottaminen siitä autosta vaatii ammatti-ihmisen ja työkalut/paikan. Ja sitten pitää toimittaa se satoja kiloja painava akku sinne purkamo/tehtaalle. Kuluja tulee, käy niin kuin elektroniikkaromun kanssa.
"Vuonna 2019 maailmassa syntyi 53,6 miljoonaa tonnia sähkö- ja elektroniikkaromua. WEEE Forumin mukaan alle 18 prosenttia tästä määrästä raportoitiin virallisesti kierrätetyksi. Loput päätyivät kaatopaikoille, polttoon, laittomaan romukauppaan tai niiden käsittelyssä ei noudatettu määräyksiä. "
Raha ratkaisee...- Anonyymi
kaha53 kirjoitti:
Kuinka ympäristöystävällistä sitten on perustaa joka mahan akkupurkamoita ja akkutehtaita?
Suomessa on kymmeniä autopurkamoja, ei ole kuitenkaan mahdollista perustaa kymmeniä akkupurkamoja. Ei se ainakaan ympäristöystävällistä ole."Kuinka ympäristöystävällistä sitten on perustaa joka mahan akkupurkamoita ja akkutehtaita?"
Mikä tästä tekisi erityisen ympäristölle haitallista? Hydrometallurginen menetelmä, jossa kemikaalit voidaan käyttää käytännössä täysin uudestaan on jo kehitetty. Tuskin tästä ainakaan heikompaan suuntaan menee?
"Suomessa on kymmeniä autopurkamoja, ei ole kuitenkaan mahdollista perustaa kymmeniä akkupurkamoja. Ei se ainakaan ympäristöystävällistä ole."
Miksi ihmeessä ei ole, jos niille tulee tarvetta? Kuvittelisin muutaman riittävän koko Suomeen, kunhan autokanta on täysin sähköistynyt. Anonyymi kirjoitti:
"Kuinka ympäristöystävällistä sitten on perustaa joka mahan akkupurkamoita ja akkutehtaita?"
Mikä tästä tekisi erityisen ympäristölle haitallista? Hydrometallurginen menetelmä, jossa kemikaalit voidaan käyttää käytännössä täysin uudestaan on jo kehitetty. Tuskin tästä ainakaan heikompaan suuntaan menee?
"Suomessa on kymmeniä autopurkamoja, ei ole kuitenkaan mahdollista perustaa kymmeniä akkupurkamoja. Ei se ainakaan ympäristöystävällistä ole."
Miksi ihmeessä ei ole, jos niille tulee tarvetta? Kuvittelisin muutaman riittävän koko Suomeen, kunhan autokanta on täysin sähköistynyt.Polttomoottoriautot ja purkamoja paljon, mutta jos autot sähköllä, niin ei tarvita kuin muutama?
Akkupurkamot tarvii erilaista osaamista ja välineitä. Polttisautoja ei tarvitse purkaa, vaan n iitä voi säilyttää "taivasalla". Akullisia sähköautoja ei voi sen akun haitallisuuden vuoksi säilyttää "taivasalla".
Kolaroitu, vähän ajettu, uudehko polttisauto ja esim moottori ja muut arvokkaimmat osat ovat myyntikuntoisia, vaikka auto seisoikin pidemmän aikaa ulkona purkamattomana. Sähköautossa akku menee pilalle, kun sitä ei latailla ja se on pakkasessa, akku kuitenkin ainoa arvokas osa.Jos romuakut ovat arvokas ja haluttu raaka-aine akkutehtaille, niin sehän tarkoittaa sitten sitä, että sähköauto menee paaliin heti kun akku on huono. Tämä paalaaminen ei ole ympäristöystävällistä.
Kolaroidun tai muuten romutetun polttisauton moottori esimerkiksi on arvokas/hyödyllinen käytetyn auton kunnostajille ja säästää näin luontoa/ympäristöä.- Anonyymi
kaha53 kirjoitti:
Jos romuakut ovat arvokas ja haluttu raaka-aine akkutehtaille, niin sehän tarkoittaa sitten sitä, että sähköauto menee paaliin heti kun akku on huono. Tämä paalaaminen ei ole ympäristöystävällistä.
Kolaroidun tai muuten romutetun polttisauton moottori esimerkiksi on arvokas/hyödyllinen käytetyn auton kunnostajille ja säästää näin luontoa/ympäristöä."Jos romuakut ovat arvokas ja haluttu raaka-aine akkutehtaille, niin sehän tarkoittaa sitten sitä, että sähköauto menee paaliin heti kun akku on huono."
Missä logiikka? Miksi ihmeessä arvokas sähköauto kannattaisi paalata, jos sattuu niin huono tuuri, että akku on finaalissa ennenaikaisesti? Akusta saatuja tuloja voi katsos käyttää uuden tai korjatun käytetyn akun hankkimiseen.
"Kolaroidun tai muuten romutetun polttisauton moottori esimerkiksi on arvokas/hyödyllinen käytetyn auton kunnostajille ja säästää näin luontoa/ympäristöä."
Aivan sama idea koskee akkuja. Anonyymi kirjoitti:
"Jos romuakut ovat arvokas ja haluttu raaka-aine akkutehtaille, niin sehän tarkoittaa sitten sitä, että sähköauto menee paaliin heti kun akku on huono."
Missä logiikka? Miksi ihmeessä arvokas sähköauto kannattaisi paalata, jos sattuu niin huono tuuri, että akku on finaalissa ennenaikaisesti? Akusta saatuja tuloja voi katsos käyttää uuden tai korjatun käytetyn akun hankkimiseen.
"Kolaroidun tai muuten romutetun polttisauton moottori esimerkiksi on arvokas/hyödyllinen käytetyn auton kunnostajille ja säästää näin luontoa/ympäristöä."
Aivan sama idea koskee akkuja.Niinpä, missä logiikka?
"Miksi ihmeessä arvokas sähköauto kannattaisi paalata, jos sattuu niin huono tuuri, että akku on finaalissa ennenaikaisesti? Akusta saatuja tuloja voi katsos käyttää uuden tai korjatun käytetyn akun hankkimiseen."
Kannattaako muutaman tuhannen euron autoon ostaa 10 000 - 20 000 euron uusi akku.
Jos käytetty akku kelpaa kovasta hinnasta akkutehtaalle, niin ei niitä silloin kunnosteta, eikä ole myynnissä käytettyinä kohtuulliseen hintaan.
Jos kunnostetaan polttomoottori, niin sille on helppoa antaa takuu, koska se kunnostettu vastaa lähes uutta, mutta miten on akun uutuus, jossa muutama kenno uudistettu?
Kolariauton vähän ajettu moottori ei mene miksikään, vaikka sitä säilytettäisiin vuosia ennen jälleenmyyntiä. Akku taasen menee piloille, ellei sitä latailla vuosiin.- Anonyymi
kaha53 kirjoitti:
Eka linkkisi oli Nevadassa aloittelemassa akkujen kierrätystä, toka oli Ruotsissa, valmistaa nähtävästi akkukennoja, ei ollut vihjettä, että mihin voi viedä Suomessa auton käytetyn akun. Viimeinen valmistunee 2023.
Kyllähän romuakkuja on, vaikkei auton akkuja niinkään. Oletettavasti firma, joka pystyy kierrättämään auton akun, pystyy kierrättämään muitakin akkuja.
Kuinka ympäristöystävällistä on sitten kuljetella käytettyjä, painavia autonakkuja ympäri maailmaa??Ei voi kierrättää li-ion isoja akkuja ja saada niitä myrkkyjä katoamaan saasteettomaksi. Tässä on se ongelma eli ne on
Starttiakun lyijyt voi kiertättää
- Anonyymi
Saako auton korjaukseen kelan tukia? Rahat on lopussa ja töihin pitäs kulkea.
- Anonyymi
MUISTA ! ! Kaikki sähköauto DISSAUS vain vetyhörhön keino saada huomiota sairaal narsu luonteelle. Tämä hoidokki tuhonnut kaikki Suolen autopalstat. Vänkäämällä ja dissauksella saa kommentteja ja huomiostahan NARSU ELÄÄ ! ! Ei kyse mistään autoista vaan NARSU TROLLI saa täältä huomioo , hoitsut ei anna huomioo eikä hoidokilla yhtään kaveria. . Vain mielikuvitus elämä ja SUOLI TROLLAUS 20 H/VRK 365 TROLLAUSTA ! ! Joten. . ÄLÄ RUOKI TROLLIA ! !
- Anonyymi
Minua on ihmetyttänyt parin oman läppärin akut kun ne ovat menneet huonoksi jo parissa vuodessa....
- Anonyymi
Ei niiden pitäisi parissa vuodessa mennä, ellet ole roikottanut piuhan päässä yli 90% tai antanut akkujen purkautua alle 5% varaukseen pidemmäksi aikaa.
- Anonyymi
Kysymys kennojen laadusta ja latauksen hallinnasta. Sähköautoissa kun akku on iso ja kallis, myös sen latauksen ja purun hallinta on aivan eri tasolla kuin läppäreissä.
Anonyymi kirjoitti:
Kysymys kennojen laadusta ja latauksen hallinnasta. Sähköautoissa kun akku on iso ja kallis, myös sen latauksen ja purun hallinta on aivan eri tasolla kuin läppäreissä.
Kyllä se auton akku on autossa vähän eri olosuhteissakin (pakkanen, helle, tärinä, kosteus, jne) kuin se läppärin akku.
- Anonyymi
Se on niin totta!
- Anonyymi
Mitenkähän nuo haaveet vain muutaman minuutin latausajoista käyvät yhteen akkujen keston kanssa?
- Anonyymi
Sama näkyy akkukäyttöisissä työkaluissa. Isot määrät käyttämättöminä ihmisillä kotona ja viedään ongelmajäteasemille. Koko euroopassa. Akutyökaluja jotka on tehty 2000 luvulla.
Haitalista ja vaikeasti uudelleen käytettävää
Käyttöaika on todella lyhyt kalliita työkaluja myytiin koko 90 luku ja 2010 jotka on kaikki pois kun akut meni ja uusia ei valmistaja tee.
Viime kesänä tein tein tallin ja saunan, käsisirkkeli 80 luvun alusta, pistosaha bosch 1985, porakone 1980 luvulta ja pöytäsaha. Nämä pysyy käyttökunnosss vielä kymmeniä vuosia,seuraavalle. - Anonyymi
"20 gramman painoinen puhelimen akku voi saastuttaa ’kolmen standardikokoisen uima-altaan’ kokoisen vesialueen. Jos akku haudataan maahan, se voi saastuttaa neliökilometrin alueen 50 vuoden ajaksi.”
Polttomoottori on hyvä ajaa ajot ja pitää sellaista autoa pihassa. Ei ole kuormaa myrkyistä, nimittäin co2 tulee jokaisen elävän suusta.
Polttomoottoriautolla ei ole viimeistä käyttöpäivää eli muovit ja muu autossa. Siksi hyvä pitää pitkään käytössä ja korjata. - Anonyymi
Vetyauto on parempi myös ympäristön kannalta ja vetyauto on muutenkin parempi vaihtoehto.
- Anonyymi
Karmeaa luettavaa. Vetyauto on ehdottomasti järkevin ratkaisu jo ympäristönkin kannalta.
- Anonyymi
Älkää hyvät ihmiset ostako noita akkusähköautoja. Kannattaa odottaa vähän aikaa ja ostaa sitten suoraan vetyauto.
- Anonyymi
Jätetäänkö myös rokotteet ottamatta? Joissain autoissa on hepa tasoisia sisäilmansuodattimia. Minusta liian puhdas ilma auton sisällä on huonoksi ihmisen vastustuskyvylle. Sisäilmansuodattimen voi ottaa pois käytöstä.
- Anonyymi
Mielettömiä nuo akkuautot
- Anonyymi
No jo nyt on
- Anonyymi
Kyllä se näin on
- Anonyymi
no sehän on meidän uuden ympäristöministeri neiti vihreä- kommunisti- tädin syytä. Muistakaa se kun tulee seuraavat VAALIT.
- Anonyymi
Näin se vaan on
- Anonyymi
Joku jo räjäytti 8 vuoden ikäisen Teslan kun ei kannattanut korjata enää.
- Anonyymi
Niin niistä on tulossa
- Anonyymi
Joissakin maissa kaikesta tulee ja on jo tullut ympäristökatastrofi. Ei siihen akkuja tarvita eikä autojen akut muuta tuota asetelmaa mitenkään.
- Anonyymi
Näin se vaan on
- Anonyymi
Vetyauto on paras valinta jo ympäristösyihinkin vedoten.
- Anonyymi
Ihan hirveää
- Anonyymi
Vaikuttaa siltä että kopolttia ei tarvita enää uusissa akuissa. LFP akut voidaan kipata esim luontoon kärjistetysti. Materiaalit ovat niin halpoja että kennot vain polttoon. Vai onko hydrometallurginen tapa jo niin halpaa että kannattaa kierrättää.
- Anonyymi
Todella hirveää ja karmeaa 😮
- Anonyymi
Yksi Teslan 100 kWh akku sisältää 8256 kpl tyypin 18650 sauvaparistoa. Niistä vaan erottaa eri metallit erikseen.
- Anonyymi
Tosin tänä vuonna myyntiin tulevissa Tesloissa paristojen määrä on enää noin 800. Tesla on nimittäin siirtymässä huomattavasti suurempiin 4680 paristoihin. Niistä pitäisi Teslan mukaan pystyä erottelemaan metallitkin helpommin.
Ja nykyisetkään Teslat ei 18650 paristoja käytä vaan 2170 (tai 21700) paristoja, joita niitäkin tarvitaan vähemmän, normaalisti 4500 paristoa. Eli tietosi on vuosia vanhoista Tesloista, jo nyt paristojen määrä huomattavasti vähemmän. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tosin tänä vuonna myyntiin tulevissa Tesloissa paristojen määrä on enää noin 800. Tesla on nimittäin siirtymässä huomattavasti suurempiin 4680 paristoihin. Niistä pitäisi Teslan mukaan pystyä erottelemaan metallitkin helpommin.
Ja nykyisetkään Teslat ei 18650 paristoja käytä vaan 2170 (tai 21700) paristoja, joita niitäkin tarvitaan vähemmän, normaalisti 4500 paristoa. Eli tietosi on vuosia vanhoista Tesloista, jo nyt paristojen määrä huomattavasti vähemmän.Paristoja niistä on muuten 0%, 100% akkuja.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Paristoja niistä on muuten 0%, 100% akkuja.
Akku ja paristo on melkein sama asia, useiden akkujen sisältä löytyy useita sauvaparistoja. Läppärien akkujen sisältäkin löytyy usein useita sauvaparistoja. Tätä ei tietenkään näy kuluttajalle. Tähän mennessä useimpien sähköautojen akut koostuvat tuhansista sauvaparistoista ja noita sauvaparistoja pystyy usein jopa itse ostamaan erikseen. Esimerkiksi osassa sähköautoja koostuu tuhansista 18650 paristoista, jonka tapaisia paristoja voi kuka vain ostaa.
Itse asiassa ensimmäinen Teslakin rakennettiin käyttämällä suuret määrät läppärien akkuja ja ottamalla niiden sisältä paristot ja laittamalla ne yhteen. Siihen aikaan ei erillisiä sähköautojen akkuja tehty. Ja nykyisinkin jotkut innokkaat ostavat tuhansia paristoja ja tekee oman sähköauton akun tai energiavaraston.
Tietenkin voihan sanoa, että TV:n kaukosäätimessäkin käytetään akkuja. Loppujen lopulta akkujen sisällä on ihan vastaavia sauvaparistoja sarjaan kytkettynä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Akku ja paristo on melkein sama asia, useiden akkujen sisältä löytyy useita sauvaparistoja. Läppärien akkujen sisältäkin löytyy usein useita sauvaparistoja. Tätä ei tietenkään näy kuluttajalle. Tähän mennessä useimpien sähköautojen akut koostuvat tuhansista sauvaparistoista ja noita sauvaparistoja pystyy usein jopa itse ostamaan erikseen. Esimerkiksi osassa sähköautoja koostuu tuhansista 18650 paristoista, jonka tapaisia paristoja voi kuka vain ostaa.
Itse asiassa ensimmäinen Teslakin rakennettiin käyttämällä suuret määrät läppärien akkuja ja ottamalla niiden sisältä paristot ja laittamalla ne yhteen. Siihen aikaan ei erillisiä sähköautojen akkuja tehty. Ja nykyisinkin jotkut innokkaat ostavat tuhansia paristoja ja tekee oman sähköauton akun tai energiavaraston.
Tietenkin voihan sanoa, että TV:n kaukosäätimessäkin käytetään akkuja. Loppujen lopulta akkujen sisällä on ihan vastaavia sauvaparistoja sarjaan kytkettynä.Lisään... Oikeastaan sauvaparisto on myös akku. Kumpikin nimitys niistä on oikein. Yksi verkkokauppakin on kirjoittanut "18650 akut eli ladattavat paristot".
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tosin tänä vuonna myyntiin tulevissa Tesloissa paristojen määrä on enää noin 800. Tesla on nimittäin siirtymässä huomattavasti suurempiin 4680 paristoihin. Niistä pitäisi Teslan mukaan pystyä erottelemaan metallitkin helpommin.
Ja nykyisetkään Teslat ei 18650 paristoja käytä vaan 2170 (tai 21700) paristoja, joita niitäkin tarvitaan vähemmän, normaalisti 4500 paristoa. Eli tietosi on vuosia vanhoista Tesloista, jo nyt paristojen määrä huomattavasti vähemmän.Ei kai niitä uusia ensimmäiseksi pureta ja kierrätetä?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tosin tänä vuonna myyntiin tulevissa Tesloissa paristojen määrä on enää noin 800. Tesla on nimittäin siirtymässä huomattavasti suurempiin 4680 paristoihin. Niistä pitäisi Teslan mukaan pystyä erottelemaan metallitkin helpommin.
Ja nykyisetkään Teslat ei 18650 paristoja käytä vaan 2170 (tai 21700) paristoja, joita niitäkin tarvitaan vähemmän, normaalisti 4500 paristoa. Eli tietosi on vuosia vanhoista Tesloista, jo nyt paristojen määrä huomattavasti vähemmän.Uusissa ässissä ja Plaidissa on vieläkin käytössä 18650 kennot.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Uusissa ässissä ja Plaidissa on vieläkin käytössä 18650 kennot.
Anteeksi, taidat olla oikeassa. Tosin 18650:n ja 2170:n välillä ei taida olla suuria eroja. Ja nuo numerot kertovat vain kennon koosta, ei muusta tekniikasta. Ja nuo ässät myyvät melko vähän verrattuna 3:een ja Y:hyn.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Akku ja paristo on melkein sama asia, useiden akkujen sisältä löytyy useita sauvaparistoja. Läppärien akkujen sisältäkin löytyy usein useita sauvaparistoja. Tätä ei tietenkään näy kuluttajalle. Tähän mennessä useimpien sähköautojen akut koostuvat tuhansista sauvaparistoista ja noita sauvaparistoja pystyy usein jopa itse ostamaan erikseen. Esimerkiksi osassa sähköautoja koostuu tuhansista 18650 paristoista, jonka tapaisia paristoja voi kuka vain ostaa.
Itse asiassa ensimmäinen Teslakin rakennettiin käyttämällä suuret määrät läppärien akkuja ja ottamalla niiden sisältä paristot ja laittamalla ne yhteen. Siihen aikaan ei erillisiä sähköautojen akkuja tehty. Ja nykyisinkin jotkut innokkaat ostavat tuhansia paristoja ja tekee oman sähköauton akun tai energiavaraston.
Tietenkin voihan sanoa, että TV:n kaukosäätimessäkin käytetään akkuja. Loppujen lopulta akkujen sisällä on ihan vastaavia sauvaparistoja sarjaan kytkettynä.Kannattaisi edes hiukan tutustua sähkötekniikkaan ennen kuin alkaa puhumaan läpiä päähänsä. Paristo ja akku on täysin erilaista tekniikkaa. Kuluttajakäyttöön on alettu valmistamaan pienten sauvaparistojen näköisiä ja kokoisia akkuja, jotta niillä voidaan korvata paristot.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lisään... Oikeastaan sauvaparisto on myös akku. Kumpikin nimitys niistä on oikein. Yksi verkkokauppakin on kirjoittanut "18650 akut eli ladattavat paristot".
Se että joku mainosmaakari ei tunne sähkötekniikkaa, ei muuta sitä tosiasiaa että paristot ja akut ovat aivan eri tekniikkaa.
- Anonyymi
Vetyauto onkin järkevin
- Anonyymi
Vetyautojen kaasukomponentit menee vaihtoon lyhyemmässä ajassa kuin sähköautojen akut.
- Anonyymi
Akkusähköauto saastuttaa.
- Anonyymi
Näin juuri
- Anonyymi
Näistä asioista ei saa puhua.
- Anonyymi
Toki näistä saa puhua. Vai tarkoititko, että ei saa puhua siitä, että tämä ei ole todellisuudessa minkäännäköinen ongelma, koska nykyiset akut voi kierrättää vähintään 90%, ja tulevat akut tarvitsevat paljon vähemmän mineraaleja?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Toki näistä saa puhua. Vai tarkoititko, että ei saa puhua siitä, että tämä ei ole todellisuudessa minkäännäköinen ongelma, koska nykyiset akut voi kierrättää vähintään 90%, ja tulevat akut tarvitsevat paljon vähemmän mineraaleja?
Painosta 90% ei tarkoita 90% ongelmamateriaaleista.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Painosta 90% ei tarkoita 90% ongelmamateriaaleista.
"Ongelmamateriaalit" ovat tässä yhteydessä myös niitä arvokkaimpia.
- Anonyymi
Aika karmaisevaa
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1397790Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde391989Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja251930- 911643
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1801575Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1071030- 49930
Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik5929Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme
Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri28830- 34812