Liikkeellelähtö avustimia??

Anonyymi

Millaisia vaihtoehto hyviä ja helppokäyttöiset löytyy? Ketjutkin ihan hyvä ehkä olis olla mukana kun alkutalvesta ja keväällä koluaa kansallispuistoissa.

86

717

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Mihinkä vehkeeseen niitä kyselet ? Vetoauto nelivetoisena niin ongelma katoaa

      • Anonyymi

        7 metriseen matkailuautooni kyselen. Viime keväänäkin oli työn ja tuskan takana että päästin pois Koloveden kans.puiston kirkkorannasta vaikka oli 5,5m matkailuauto.
        Ensi viikolla vaihtuu auto isompaan.


      • Anonyymi

        Maastossa ajeleva puskaperkkeeraaja kävi tyhjentämässä septitankkinsa Koloveden rantaan.
        Roskat ja nuotionpohjat jäi savuamaan, mutta pääsi rikospaikalta karkuun.


    • Anonyymi

      Ei tarvi mitään tuollaisia vempeleitä jos käyttää järkeä leiri/parkkiin mennessä.
      Jos laittaa esim pikku sankon hiekotus sepeliä mukaan niin sillä pärjää.
      Sellainen on joskus ollut mukana ja koskaan se ei ole ollut tyhjä talven päättyessä.

      • Anonyymi

        No ei todellakaan tarvitse leirintäalueilla mitään ketjuja tms mutta poikkeapas joskus jonnekin syrjäteille keväällä kun vielä tienpinta jäässä ja kovaa luntakin niin ikävä tulee ylämäkiin ketjuja varsinkin jos mäki mihin ei voi ottaa vauhtia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No ei todellakaan tarvitse leirintäalueilla mitään ketjuja tms mutta poikkeapas joskus jonnekin syrjäteille keväällä kun vielä tienpinta jäässä ja kovaa luntakin niin ikävä tulee ylämäkiin ketjuja varsinkin jos mäki mihin ei voi ottaa vauhtia.

        Olen kuule yli 45v pärjännyt ilman myyntihöpötyksiä ja olen kulkenut syrjätiet ja tiettömät tiet ja joka vuodenaikana. Pääteistä puhumattakaan. Ammatin vuoksi ja harrastuksen vuoksi ja hyvin paljon pidemmällä ja painnavammalla kalustolla kun nuo uretaanilaatikot. Järki päässä kun liikkuu niin ei tarvi täältä näiltä nettikaravaanareilta kysellä mitään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen kuule yli 45v pärjännyt ilman myyntihöpötyksiä ja olen kulkenut syrjätiet ja tiettömät tiet ja joka vuodenaikana. Pääteistä puhumattakaan. Ammatin vuoksi ja harrastuksen vuoksi ja hyvin paljon pidemmällä ja painnavammalla kalustolla kun nuo uretaanilaatikot. Järki päässä kun liikkuu niin ei tarvi täältä näiltä nettikaravaanareilta kysellä mitään.

        Tuo nyt ei kerro paskakaan mistään. Etuvetoinen matkailuauto ei kummoinen eteniä ole liukkaalla vaikka kuskina olisi millainen shamaani tahansa. Se on fakta joka ei sinun höpinöistä muuksi muutu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo nyt ei kerro paskakaan mistään. Etuvetoinen matkailuauto ei kummoinen eteniä ole liukkaalla vaikka kuskina olisi millainen shamaani tahansa. Se on fakta joka ei sinun höpinöistä muuksi muutu.

        Se on kyllä huomattu ettei ne liikaa etene. Pitäisi laittaa ajokoulutus heti kun täyttää 65 ja edes puhuu matkailuauton laittamisesta. Kolme inssiä vuodessa joka kelillä ja peruutusharjoituksia viikottain. Markettien parkkipaikoilla näkee ettei nuo tumpelot erota edes linja-autosta omaa rakkinettaan. Siihen malliin niitä parkkeerataan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen kuule yli 45v pärjännyt ilman myyntihöpötyksiä ja olen kulkenut syrjätiet ja tiettömät tiet ja joka vuodenaikana. Pääteistä puhumattakaan. Ammatin vuoksi ja harrastuksen vuoksi ja hyvin paljon pidemmällä ja painnavammalla kalustolla kun nuo uretaanilaatikot. Järki päässä kun liikkuu niin ei tarvi täältä näiltä nettikaravaanareilta kysellä mitään.

        Haha...jos mäkisellä syrjätiellä on lunta 30cm ja liukas jää alla, niin siinä ei mäessä auta vaikka olisi kuinka rekkakuski. Mäkeen jää kiinni jos vielä mutka ettei edes vauhtia saa, näin on käynyt kun yön ollut parkissa ja lunta satanut yöllä. Nämä rekkakuskit kuvittelee olevansa jumalia että kävekevätkin vetten päällä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se on kyllä huomattu ettei ne liikaa etene. Pitäisi laittaa ajokoulutus heti kun täyttää 65 ja edes puhuu matkailuauton laittamisesta. Kolme inssiä vuodessa joka kelillä ja peruutusharjoituksia viikottain. Markettien parkkipaikoilla näkee ettei nuo tumpelot erota edes linja-autosta omaa rakkinettaan. Siihen malliin niitä parkkeerataan.

        Sitten kun pitkän matkailuauton parkkeeraa normaaliin ruutuun niin siitäkin itketään, ostakaa akat hame.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Haha...jos mäkisellä syrjätiellä on lunta 30cm ja liukas jää alla, niin siinä ei mäessä auta vaikka olisi kuinka rekkakuski. Mäkeen jää kiinni jos vielä mutka ettei edes vauhtia saa, näin on käynyt kun yön ollut parkissa ja lunta satanut yöllä. Nämä rekkakuskit kuvittelee olevansa jumalia että kävekevätkin vetten päällä.

        Kusi nousee päähän monelle rekkakuskille kun saa vähän isomman auton alle. Totuus on kuitenkin että rekkahommat on aika matalan koulutustason töitä, se näkyy näiden sankaraiden vastauksissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kusi nousee päähän monelle rekkakuskille kun saa vähän isomman auton alle. Totuus on kuitenkin että rekkahommat on aika matalan koulutustason töitä, se näkyy näiden sankaraiden vastauksissa.

        Oks tääl joku rekkakuski, eiks tää oo höpökoppikanava.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo nyt ei kerro paskakaan mistään. Etuvetoinen matkailuauto ei kummoinen eteniä ole liukkaalla vaikka kuskina olisi millainen shamaani tahansa. Se on fakta joka ei sinun höpinöistä muuksi muutu.

        Kun takaylitystä on pari metriä ja takatalli täynnä reissukamaa, etupyörille jää niin pieni akselipaino että pyörät sutaisee tyhjää jo kuivalla asfaltillakin nopeassa lähdössä. Minulla on retkeilyauto jossa ei ole tuollaista pitkää takaylitystä niin etuakselipaino on lastattuna täysi, eikä mitään ongelmia liikkeellelähdössä.


    • Anonyymi

      Kitkarenkaat vetäville pyörille ympäri vuoden. Olen itsekin etsinyt karkeampikuvioisia kesärenkaita ,mutta ei vaan löydy, usein tulee ajettua mökkiteillä ja märällä nurmikolla . Joka syksy tai joka toinen syksy kun ostaa uudet kitkat vetäville pyörille, ja keväälä vaihtaa edellistalven kitkat alle (riippuu ajomäärästä) rengassarjan saa kestämään 4 tai 8 vuotta.

      • Anonyymi

        Eipä ole vielä tullut eteen tilannetta, etten olisi pärjännyt kesärenkailla keväällä, kesällä ja syksyllä. Eipä tuolla painavalla, 7,4 m pitkällä autolla mihinkään metsäautoteille tosin ole asiaakaan. Toki pitää vähän katsoa minne ajaa ja parkkeeraa... En usko, että kitkoista olisi kesällä minulle mitään lisähyötyä.
        Vähäiset talvireissut ajeltu kitkoilla. Kohtuuhyvin pärjää, mutta ehkä kuitenkin matkailuautoon seuraavaksi nastat. Henkilöautoon en tule enää nastarenkaita laittamaan - jo 15 v kitkoilla ilman ongelmia.

        Miettinyt kuitenkin kitkarenkaita ainoiksi renkaiksi, jäisi pois se kevään ja syksyn rengasrumba. Mutta, että vaihtaa vanhoja kitkoja kesäksi alle.... Ei kuulosta ihan mielekkäältä.
        Ajeleeko kukaan kesät talvet samoilla kitkoilla?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eipä ole vielä tullut eteen tilannetta, etten olisi pärjännyt kesärenkailla keväällä, kesällä ja syksyllä. Eipä tuolla painavalla, 7,4 m pitkällä autolla mihinkään metsäautoteille tosin ole asiaakaan. Toki pitää vähän katsoa minne ajaa ja parkkeeraa... En usko, että kitkoista olisi kesällä minulle mitään lisähyötyä.
        Vähäiset talvireissut ajeltu kitkoilla. Kohtuuhyvin pärjää, mutta ehkä kuitenkin matkailuautoon seuraavaksi nastat. Henkilöautoon en tule enää nastarenkaita laittamaan - jo 15 v kitkoilla ilman ongelmia.

        Miettinyt kuitenkin kitkarenkaita ainoiksi renkaiksi, jäisi pois se kevään ja syksyn rengasrumba. Mutta, että vaihtaa vanhoja kitkoja kesäksi alle.... Ei kuulosta ihan mielekkäältä.
        Ajeleeko kukaan kesät talvet samoilla kitkoilla?

        Me kun reissutaan myös talvella ja varsinkin keväällä kun lumet alkaneet sulaa. Jos ajellaan "metsäautoteitä" eli noita mitkä menee kans.puistojen kolkkiin niin mentävä ennen kuin routa sulaa tai sitten odotettava kun routa sulanut ja tie kovettunut. Ehkä hyvä olla yksi pari ketjuja mukana.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Me kun reissutaan myös talvella ja varsinkin keväällä kun lumet alkaneet sulaa. Jos ajellaan "metsäautoteitä" eli noita mitkä menee kans.puistojen kolkkiin niin mentävä ennen kuin routa sulaa tai sitten odotettava kun routa sulanut ja tie kovettunut. Ehkä hyvä olla yksi pari ketjuja mukana.

        Toyota HJ 80 niin ei jää kiinni.Menee hyvin vähän paksummassa lumessa.Sillä ajan mökkimatkat talvisin vaikkei siellä paljon auratakkaan.En ole kertaakaan jäånyt kiinni ja aina pois päästy.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toyota HJ 80 niin ei jää kiinni.Menee hyvin vähän paksummassa lumessa.Sillä ajan mökkimatkat talvisin vaikkei siellä paljon auratakkaan.En ole kertaakaan jäånyt kiinni ja aina pois päästy.

        Hieman ahdas asua tuollainen HJ80 jos on kaksi aikuista ja koira, parin viikonkin reissulla alkais olemaan tiivis tunnelma kaikkine tavaroineen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eipä ole vielä tullut eteen tilannetta, etten olisi pärjännyt kesärenkailla keväällä, kesällä ja syksyllä. Eipä tuolla painavalla, 7,4 m pitkällä autolla mihinkään metsäautoteille tosin ole asiaakaan. Toki pitää vähän katsoa minne ajaa ja parkkeeraa... En usko, että kitkoista olisi kesällä minulle mitään lisähyötyä.
        Vähäiset talvireissut ajeltu kitkoilla. Kohtuuhyvin pärjää, mutta ehkä kuitenkin matkailuautoon seuraavaksi nastat. Henkilöautoon en tule enää nastarenkaita laittamaan - jo 15 v kitkoilla ilman ongelmia.

        Miettinyt kuitenkin kitkarenkaita ainoiksi renkaiksi, jäisi pois se kevään ja syksyn rengasrumba. Mutta, että vaihtaa vanhoja kitkoja kesäksi alle.... Ei kuulosta ihan mielekkäältä.
        Ajeleeko kukaan kesät talvet samoilla kitkoilla?

        On sulla painavat vehkeet jos ne on metsäautotielle liian painava ja pitkäkin se kalusto sulla on. Tukkiautot painaa herkästi 76 - 80 tonnia ja ovat myös yli 30m pitkiä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hieman ahdas asua tuollainen HJ80 jos on kaksi aikuista ja koira, parin viikonkin reissulla alkais olemaan tiivis tunnelma kaikkine tavaroineen.

        En puhunut asumisesta mitäån vaan mökillä käymisestä.Mielummin olen mökillä kuin kuselle haisevassa lasikuitulaatikossa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En puhunut asumisesta mitäån vaan mökillä käymisestä.Mielummin olen mökillä kuin kuselle haisevassa lasikuitulaatikossa.

        Joo mutta tämä viestiketju kun ei käsittele mökillä käymistä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On sulla painavat vehkeet jos ne on metsäautotielle liian painava ja pitkäkin se kalusto sulla on. Tukkiautot painaa herkästi 76 - 80 tonnia ja ovat myös yli 30m pitkiä.

        Ei tarvita painavaa autoa, matkailuautojen jää kiinni metsäautoteille tai yleensä noille sorateillä jotka eivät ole talvella kovin aktiivisessa käytössä, niille syntyy polannetta ja keväällä osittain jää sulaa ja ei tarvita kovin isoa mäkeä kun matkailuauto on mäessä kiinni ja jos kevät jo pidemmällä niin routa kun sulaa tiestä niin tie on pehmeää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En puhunut asumisesta mitäån vaan mökillä käymisestä.Mielummin olen mökillä kuin kuselle haisevassa lasikuitulaatikossa.

        Miksi se kuselle haisisi, ei meillä ainakaan kuselle haise. Me tehdään tarpeet joko metsään tai leirintäalueen vessaan.
        Ennemmin minä vietän lomani eri paikoissa ja haluan liikkua kun olisin jossain mökillä jonka maisemat jo liian tuttuja ja joka on työleiri.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei tarvita painavaa autoa, matkailuautojen jää kiinni metsäautoteille tai yleensä noille sorateillä jotka eivät ole talvella kovin aktiivisessa käytössä, niille syntyy polannetta ja keväällä osittain jää sulaa ja ei tarvita kovin isoa mäkeä kun matkailuauto on mäessä kiinni ja jos kevät jo pidemmällä niin routa kun sulaa tiestä niin tie on pehmeää.

        Jokapaikkaan se pitää niillä höpökopeilla työntyä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jokapaikkaan se pitää niillä höpökopeilla työntyä.

        Joitakin kun nääs kiinnostaa muukin kuin bissen ja kossun kittaaminen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joitakin kun nääs kiinnostaa muukin kuin bissen ja kossun kittaaminen.

        Metsäautoteiltä niitä hyviä paikkoja kyllä löytyy. En ihmettele kun äkkinäiset kyselee liikkeellelähtöavustimia. Hommatkaa vinssi niin voitte siirtyä offroadin pariin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Metsäautoteiltä niitä hyviä paikkoja kyllä löytyy. En ihmettele kun äkkinäiset kyselee liikkeellelähtöavustimia. Hommatkaa vinssi niin voitte siirtyä offroadin pariin.

        Minä tarkoitin esimerkiksi kansallispuistojen kohteisiin vieviä teitä. En ole ehkä niitä äkkinäisempiä kuljettajia enää sillä ikää jo yli 60. On vain viisasta varautua jos jää kiinni keväiselle ja jäätikköiselle soratielle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä tarkoitin esimerkiksi kansallispuistojen kohteisiin vieviä teitä. En ole ehkä niitä äkkinäisempiä kuljettajia enää sillä ikää jo yli 60. On vain viisasta varautua jos jää kiinni keväiselle ja jäätikköiselle soratielle.

        Ei kai ne tiet mitään avustimia tarvi, ne on ihan normaaleja teitä. Jos on noin paljon ikää pitäisi jo jotain tietää ettei tarvi täältä kysellä. Voit tietysti olla myös uusiokaravaanari jolle kaikki on uutta jopa pakettiauton kokoinen matkailuauto.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On sulla painavat vehkeet jos ne on metsäautotielle liian painava ja pitkäkin se kalusto sulla on. Tukkiautot painaa herkästi 76 - 80 tonnia ja ovat myös yli 30m pitkiä.

        Heh. Maavara ja vallankin perän ylityksen maavara.
        Et liene matkailuautoilija?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En puhunut asumisesta mitäån vaan mökillä käymisestä.Mielummin olen mökillä kuin kuselle haisevassa lasikuitulaatikossa.

        No, olisko se kesämökkipalsta oikeampi paikka?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On sulla painavat vehkeet jos ne on metsäautotielle liian painava ja pitkäkin se kalusto sulla on. Tukkiautot painaa herkästi 76 - 80 tonnia ja ovat myös yli 30m pitkiä.

        Riittäiskö pari sanaa..? Maavara ja vallankin sen peräylityksen maavara... 3,5 t painava ETUvetoinen auto....


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En puhunut asumisesta mitäån vaan mökillä käymisestä.Mielummin olen mökillä kuin kuselle haisevassa lasikuitulaatikossa.

        Nämä laatikot eivät ole lasikuitua - toisin kuin mökkisi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei kai ne tiet mitään avustimia tarvi, ne on ihan normaaleja teitä. Jos on noin paljon ikää pitäisi jo jotain tietää ettei tarvi täältä kysellä. Voit tietysti olla myös uusiokaravaanari jolle kaikki on uutta jopa pakettiauton kokoinen matkailuauto.

        No menepäs kokeilemaan keväällä silloin kun tiet on vielä jäässä mutta polanne alkanut jo sulaa niin esimerkiksi Koloveden Kirkkorannan tietä matkailuautolla tai Helvetinjärventeitä tai Repovedelle.
        Kyllä sitä täällä palstalle ollaan niin päteviä kuskeja, tuntuu jotkut jäävän kinni leirintäalueiden tasaiselle nurmikoillekin.
        Itse en ole kiinni jäänyt noille teille mutta vaikeaa on joskus ollut mäkeä ylös tulla, ajattelin vaan että hyvä olisi varalle olla ketjut, siksihän niitä on myytävänä.
        Kuulemma karavaanarit on mukavaa porukkaa, avuliaita jne.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toyota HJ 80 niin ei jää kiinni.Menee hyvin vähän paksummassa lumessa.Sillä ajan mökkimatkat talvisin vaikkei siellä paljon auratakkaan.En ole kertaakaan jäånyt kiinni ja aina pois päästy.

        Opettele poju ajaman niin pärjäät ilman maasturia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Metsäautoteiltä niitä hyviä paikkoja kyllä löytyy. En ihmettele kun äkkinäiset kyselee liikkeellelähtöavustimia. Hommatkaa vinssi niin voitte siirtyä offroadin pariin.

        Opettele sinäkin poju ajamaan niin et tarvitse vinssiä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No menepäs kokeilemaan keväällä silloin kun tiet on vielä jäässä mutta polanne alkanut jo sulaa niin esimerkiksi Koloveden Kirkkorannan tietä matkailuautolla tai Helvetinjärventeitä tai Repovedelle.
        Kyllä sitä täällä palstalle ollaan niin päteviä kuskeja, tuntuu jotkut jäävän kinni leirintäalueiden tasaiselle nurmikoillekin.
        Itse en ole kiinni jäänyt noille teille mutta vaikeaa on joskus ollut mäkeä ylös tulla, ajattelin vaan että hyvä olisi varalle olla ketjut, siksihän niitä on myytävänä.
        Kuulemma karavaanarit on mukavaa porukkaa, avuliaita jne.

        Laita sinä ne ketjut vaikka vararenkaaseen jos siltä tuntuu. Hommaa vaikka hinausauto tai helikopteri seuraamaan missä niitä mäkiä kiipeilet. Ei tarvi täällä uhota jos on joskus jonkun mäen päälle päässy. On siellä muutkin kulkeneet eikä tarvi ollenkaan kehua.
        Karavaanarit on maailman toiseksi kateellisinta porukkaa hevosmiesten jälkeen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Laita sinä ne ketjut vaikka vararenkaaseen jos siltä tuntuu. Hommaa vaikka hinausauto tai helikopteri seuraamaan missä niitä mäkiä kiipeilet. Ei tarvi täällä uhota jos on joskus jonkun mäen päälle päässy. On siellä muutkin kulkeneet eikä tarvi ollenkaan kehua.
        Karavaanarit on maailman toiseksi kateellisinta porukkaa hevosmiesten jälkeen.

        Kuka se täällä alkoi uhoamaan ja kehumaan kun esitin asiallisen kysymyksen, "minä en tarvitse mitään ketjuja ..maasturi se olla pitää ja vinssi..."
        Esitin asiallisen kysymyksen.
        Tuskin nämä kehujat ovat edes koskaan talvella ajaneet muuta kun aurattuja ja hiekoitettuja teitä. Ottavat heti herneen nenään...
        Onko se kehumista jos sanon että tarvitsen varalle ketjut tms. Jos satun jäämään kiinni johonkin ylämäkeen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuka se täällä alkoi uhoamaan ja kehumaan kun esitin asiallisen kysymyksen, "minä en tarvitse mitään ketjuja ..maasturi se olla pitää ja vinssi..."
        Esitin asiallisen kysymyksen.
        Tuskin nämä kehujat ovat edes koskaan talvella ajaneet muuta kun aurattuja ja hiekoitettuja teitä. Ottavat heti herneen nenään...
        Onko se kehumista jos sanon että tarvitsen varalle ketjut tms. Jos satun jäämään kiinni johonkin ylämäkeen.

        Olisko kuitenkin parempi siirtyä kesäautoiluun tai ihan suosiolla julkisiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eipä ole vielä tullut eteen tilannetta, etten olisi pärjännyt kesärenkailla keväällä, kesällä ja syksyllä. Eipä tuolla painavalla, 7,4 m pitkällä autolla mihinkään metsäautoteille tosin ole asiaakaan. Toki pitää vähän katsoa minne ajaa ja parkkeeraa... En usko, että kitkoista olisi kesällä minulle mitään lisähyötyä.
        Vähäiset talvireissut ajeltu kitkoilla. Kohtuuhyvin pärjää, mutta ehkä kuitenkin matkailuautoon seuraavaksi nastat. Henkilöautoon en tule enää nastarenkaita laittamaan - jo 15 v kitkoilla ilman ongelmia.

        Miettinyt kuitenkin kitkarenkaita ainoiksi renkaiksi, jäisi pois se kevään ja syksyn rengasrumba. Mutta, että vaihtaa vanhoja kitkoja kesäksi alle.... Ei kuulosta ihan mielekkäältä.
        Ajeleeko kukaan kesät talvet samoilla kitkoilla?

        Yritin ajaa mutta kitkojen ominaisuudet on erittäin huonot jos on liukasta.
        Kesällä ovat erittäin epävakaat ja "sulavat" pehmeiksi lisäksi kuluvat kesällä niin ettei niillä tee syksyllä mitään. En suosittele kenellekään ainoiksi renkaiksi kitkoja vaikka ajaisi kuinka vähän tahansa. Jos pärjää kitkoilla silloin pärjää kesärenkailla koska ei aja liukkaalla.
        Liukas tie ei ole minun tapauksessa suolattu moottoritie jossa rapa lentää tammikuussa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Heh. Maavara ja vallankin perän ylityksen maavara.
        Et liene matkailuautoilija?

        Onksulla peräylitys alempana muuta alustaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onksulla peräylitys alempana muuta alustaa.

        No ei ole, mutta ylämäkeen peruuttaessa onnistuin jo toisen takanurkan hajottamaan. Ei siihen kummoista kivenmurikkaa tarvittu.
        Jos reilu peränylitys, niin melko pienessäkin mäessä perä hipoo maata.

        Oikeammin takanurkka on melko iso iso osa ja kustannusarvio oli jotain kolmen tonnin luokkaa. Onneksi selvittiin 50 € liimauksella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuka se täällä alkoi uhoamaan ja kehumaan kun esitin asiallisen kysymyksen, "minä en tarvitse mitään ketjuja ..maasturi se olla pitää ja vinssi..."
        Esitin asiallisen kysymyksen.
        Tuskin nämä kehujat ovat edes koskaan talvella ajaneet muuta kun aurattuja ja hiekoitettuja teitä. Ottavat heti herneen nenään...
        Onko se kehumista jos sanon että tarvitsen varalle ketjut tms. Jos satun jäämään kiinni johonkin ylämäkeen.

        Älä välitä. On täällä mukaviakin ihmisiä. Karavaanareissa erityisesti on mukavia ihmisiä.

        Täällä meuhkaajat luilatavasti avohoidossa olevia. Sama monella muullakin palstalla.

        Itsellä vuoden päivät ollut 7 metrinen. Itseänikin kiinnostaa aloittajan aihe.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei kai ne tiet mitään avustimia tarvi, ne on ihan normaaleja teitä. Jos on noin paljon ikää pitäisi jo jotain tietää ettei tarvi täältä kysellä. Voit tietysti olla myös uusiokaravaanari jolle kaikki on uutta jopa pakettiauton kokoinen matkailuauto.

        Mikä on normaali tie?
        Noita "metsäautoteitä" tai johonkin kansallispuiston kohteeseen meneviä teitä ei talvella välttämättä aurata. Itsekin olen rymynnyt, varsinkin tuolla mainitulla Koloveden kansallispuiston Kirkkorannassa, oli syksyä ja lunta kohtalaisen reippaasti tiellä. Lumi oli märkää lunta. Kyllä iso asuntoauto luikerteli niin ylämäessä kuin alamäessäkin.
        Kaikkein pahin tilanne on se että jää ylämäkeen kiinni, melkein mahdoton yrittää peruuttaa alas, vauhti kiihtyy ja jos edes hipoo jarru niin keula kääntyy jos vähänkin tiessä kaltevuutta tai uria. Käsijarrulla turvallisempi hillitä vauhtia kun takaperin mennään. Vauhtia ei saa päästää nousemaan. Sellaisessa tilanteessa olisi ketjut todella hyvät olla. ..eli stop siihen ja ketjut eturenkaisiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikä on normaali tie?
        Noita "metsäautoteitä" tai johonkin kansallispuiston kohteeseen meneviä teitä ei talvella välttämättä aurata. Itsekin olen rymynnyt, varsinkin tuolla mainitulla Koloveden kansallispuiston Kirkkorannassa, oli syksyä ja lunta kohtalaisen reippaasti tiellä. Lumi oli märkää lunta. Kyllä iso asuntoauto luikerteli niin ylämäessä kuin alamäessäkin.
        Kaikkein pahin tilanne on se että jää ylämäkeen kiinni, melkein mahdoton yrittää peruuttaa alas, vauhti kiihtyy ja jos edes hipoo jarru niin keula kääntyy jos vähänkin tiessä kaltevuutta tai uria. Käsijarrulla turvallisempi hillitä vauhtia kun takaperin mennään. Vauhtia ei saa päästää nousemaan. Sellaisessa tilanteessa olisi ketjut todella hyvät olla. ..eli stop siihen ja ketjut eturenkaisiin.

        Opettelisit ajamaan, minä olen ajanut raskasta kalustoa 45vuotta eikä sellaista mäkeä löydykään mistä en ylös pääse matkailuautolla olipa vaikka 40cm lunta.
        Leirintäalueen ruutuihin peruutan vaikka silmät kiinni kun kerran vaan vilkaisen peileistä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikä on normaali tie?
        Noita "metsäautoteitä" tai johonkin kansallispuiston kohteeseen meneviä teitä ei talvella välttämättä aurata. Itsekin olen rymynnyt, varsinkin tuolla mainitulla Koloveden kansallispuiston Kirkkorannassa, oli syksyä ja lunta kohtalaisen reippaasti tiellä. Lumi oli märkää lunta. Kyllä iso asuntoauto luikerteli niin ylämäessä kuin alamäessäkin.
        Kaikkein pahin tilanne on se että jää ylämäkeen kiinni, melkein mahdoton yrittää peruuttaa alas, vauhti kiihtyy ja jos edes hipoo jarru niin keula kääntyy jos vähänkin tiessä kaltevuutta tai uria. Käsijarrulla turvallisempi hillitä vauhtia kun takaperin mennään. Vauhtia ei saa päästää nousemaan. Sellaisessa tilanteessa olisi ketjut todella hyvät olla. ..eli stop siihen ja ketjut eturenkaisiin.

        Ammattilaiset ennakoi eikä aja mäkeen kiinni vaan laittavat tarvittavat välineet jo hyvissä ajoin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikä on normaali tie?
        Noita "metsäautoteitä" tai johonkin kansallispuiston kohteeseen meneviä teitä ei talvella välttämättä aurata. Itsekin olen rymynnyt, varsinkin tuolla mainitulla Koloveden kansallispuiston Kirkkorannassa, oli syksyä ja lunta kohtalaisen reippaasti tiellä. Lumi oli märkää lunta. Kyllä iso asuntoauto luikerteli niin ylämäessä kuin alamäessäkin.
        Kaikkein pahin tilanne on se että jää ylämäkeen kiinni, melkein mahdoton yrittää peruuttaa alas, vauhti kiihtyy ja jos edes hipoo jarru niin keula kääntyy jos vähänkin tiessä kaltevuutta tai uria. Käsijarrulla turvallisempi hillitä vauhtia kun takaperin mennään. Vauhtia ei saa päästää nousemaan. Sellaisessa tilanteessa olisi ketjut todella hyvät olla. ..eli stop siihen ja ketjut eturenkaisiin.

        Sulla on ihan selvästi vääränlainen kalusto. Laita neliveto matkailuauto ja siihen oikeat nastarenkaat niin ei tarvi täällä roikkua kyselemässä ja hermoja menettää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sulla on ihan selvästi vääränlainen kalusto. Laita neliveto matkailuauto ja siihen oikeat nastarenkaat niin ei tarvi täällä roikkua kyselemässä ja hermoja menettää.

        Mitkä on oikeat nastarenkaat? Onko olemassa siis vääriäkin nastarenkaita?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sulla on ihan selvästi vääränlainen kalusto. Laita neliveto matkailuauto ja siihen oikeat nastarenkaat niin ei tarvi täällä roikkua kyselemässä ja hermoja menettää.

        Ei näitä viestejä täällä ole pakko lukea vai onko sulla joku pakkomielle?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ammattilaiset ennakoi eikä aja mäkeen kiinni vaan laittavat tarvittavat välineet jo hyvissä ajoin.

        Eikös niin ollut että ei ammattilaiset tarvitse mitään liikkeellelähtö avustimia tai ketjuja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitkä on oikeat nastarenkaat? Onko olemassa siis vääriäkin nastarenkaita?

        On.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikös niin ollut että ei ammattilaiset tarvitse mitään liikkeellelähtö avustimia tai ketjuja.

        Taitaa mennä mökkiläisellä tunteisiin. Jos sua noin ahdistaa siellä homeisessa haisevassa hirvikämpässä niin siirry karavaanihommiin. Muista laittaa lähtöavustin ajoissa sinne mihin se kuuluu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Taitaa mennä mökkiläisellä tunteisiin. Jos sua noin ahdistaa siellä homeisessa haisevassa hirvikämpässä niin siirry karavaanihommiin. Muista laittaa lähtöavustin ajoissa sinne mihin se kuuluu.

        Osta sinäkin kunnon maasturi ja siihen vinssi niin ei tarvitse itkeä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Opettelisit ajamaan, minä olen ajanut raskasta kalustoa 45vuotta eikä sellaista mäkeä löydykään mistä en ylös pääse matkailuautolla olipa vaikka 40cm lunta.
        Leirintäalueen ruutuihin peruutan vaikka silmät kiinni kun kerran vaan vilkaisen peileistä.

        Kuulehan muka 45 vuotta ajanut ! Luonnonlait koskee myös tuollaisia, jotka kuvittelee olevansa yli ihmisiä. Jos 40 cm on ylämäessä lunta et siitä ihan noin vaan aja, kaikenlaisia unia sitä itsestään jotkut näkee ! ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuulehan muka 45 vuotta ajanut ! Luonnonlait koskee myös tuollaisia, jotka kuvittelee olevansa yli ihmisiä. Jos 40 cm on ylämäessä lunta et siitä ihan noin vaan aja, kaikenlaisia unia sitä itsestään jotkut näkee ! ?

        Noin puhuu se jolla todella huono ajotaito, minä olen ajanut raskasta kalustoa, myös tukkirekkaa, 45vuotta ja ollut toista metriäkkn lunta, tukkeja tonneittain kyydissä ja ylämäkiä, kapeita sitä ja aina vaan päässyt eteenpäin ja taaksepäin, koskaan en ole kiinni jäänyt. Opetellaan akat ajamaan, ei tarvitse mitään ketjuja tai liikkeellelähtöavustimia, tuollaisilla rimpuloilla mitä nuo asuntoautot on minä pärjään talvella vaikka kuluneella kesärenkailla, jämpti on niin!!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Noin puhuu se jolla todella huono ajotaito, minä olen ajanut raskasta kalustoa, myös tukkirekkaa, 45vuotta ja ollut toista metriäkkn lunta, tukkeja tonneittain kyydissä ja ylämäkiä, kapeita sitä ja aina vaan päässyt eteenpäin ja taaksepäin, koskaan en ole kiinni jäänyt. Opetellaan akat ajamaan, ei tarvitse mitään ketjuja tai liikkeellelähtöavustimia, tuollaisilla rimpuloilla mitä nuo asuntoautot on minä pärjään talvella vaikka kuluneella kesärenkailla, jämpti on niin!!

        Järki kulta hävinnyt tältä ressukalta täysin !


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Osta sinäkin kunnon maasturi ja siihen vinssi niin ei tarvitse itkeä.

        Ei itketä ja vehkeet on jo. Tumpelot ajaa maastureilla. Ei tarvi enempää, minä pärjään näillä. Eikä tarvi ketään käskeä ostamaan mitään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei kai ne tiet mitään avustimia tarvi, ne on ihan normaaleja teitä. Jos on noin paljon ikää pitäisi jo jotain tietää ettei tarvi täältä kysellä. Voit tietysti olla myös uusiokaravaanari jolle kaikki on uutta jopa pakettiauton kokoinen matkailuauto.

        Parempi pitää turpa kiinni jos ole mitään kokemusta mistään. Vastauksesi perusteella et ole kesäasfalttia pahemmissa paikoissa ajellut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Järki kulta hävinnyt tältä ressukalta täysin !

        Kai sitä sekaisen vähemmästäkin menee jos 45 vuotta joutuu rekkaa ajamaan ylämäkeen, vastatuuleen,ilman ketjuja tonneja takana ja rautaa alla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eipä ole vielä tullut eteen tilannetta, etten olisi pärjännyt kesärenkailla keväällä, kesällä ja syksyllä. Eipä tuolla painavalla, 7,4 m pitkällä autolla mihinkään metsäautoteille tosin ole asiaakaan. Toki pitää vähän katsoa minne ajaa ja parkkeeraa... En usko, että kitkoista olisi kesällä minulle mitään lisähyötyä.
        Vähäiset talvireissut ajeltu kitkoilla. Kohtuuhyvin pärjää, mutta ehkä kuitenkin matkailuautoon seuraavaksi nastat. Henkilöautoon en tule enää nastarenkaita laittamaan - jo 15 v kitkoilla ilman ongelmia.

        Miettinyt kuitenkin kitkarenkaita ainoiksi renkaiksi, jäisi pois se kevään ja syksyn rengasrumba. Mutta, että vaihtaa vanhoja kitkoja kesäksi alle.... Ei kuulosta ihan mielekkäältä.
        Ajeleeko kukaan kesät talvet samoilla kitkoilla?

        Minulla on retkeilyauto ainoana autona ja ajan ympäri vuoden. Olen nyt ajanut kuusi vuotta läpi vuoden "keski-euroopankitkoilla" (All-Seasons renkaat) ja pärjäillyt kun liikun talvella enimmäkseen Suomen eteläosassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jokapaikkaan se pitää niillä höpökopeilla työntyä.

        No kun se on nykyisin muotia haukkua karavaanareita ja pitää asua aina vaan puskissa. Sitten käydään salaa jossain leirintäalueella suihkussa ja tyhjentämässä paskapytty.


    • Anonyymi

      Mitä ylipäätään joku mökki-ihminen tulee karavaanarifoorumille kommentoimaan?!

    • Anonyymi

      Kaikenlaisia höpöttäjiä tällä palstalla kokoajan. Vaikuttaa moni ketju enemmän viihteeltä kuin asialta.

      • Anonyymi

        Itsensä kehujia ovat. Tämäkin yksi nähnyt joskus telkkarissa raskastakalustoa, nyt luulee olevansa ammattikuski ! Ha ha.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itsensä kehujia ovat. Tämäkin yksi nähnyt joskus telkkarissa raskastakalustoa, nyt luulee olevansa ammattikuski ! Ha ha.

        Niinhän sinä poju luulet, nuorempana tuli ajettua Oulu-Tampere väliä 64 tuntia yhtä soittoa kun ei ollut rajoituksia. 110 oli mittarissa lähes koko ajan. Liukkaalla lähti perävaunu heittämään niin survaistiin vaan lappu lattiaan niin jopas oikesi häntä.
        Pystyn peruuttamaan 15metristä asuntovaunua vaikka yhden peilin avulla vaikka minkälaiset vinkkelit. Siinä onkin monttu auki karavaanareilla kun täytän pahoihinkin paikkoihin vaununi parkkiin.bsoinä ei tarvita peruutuskameroita, ne on akkoja varten.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niinhän sinä poju luulet, nuorempana tuli ajettua Oulu-Tampere väliä 64 tuntia yhtä soittoa kun ei ollut rajoituksia. 110 oli mittarissa lähes koko ajan. Liukkaalla lähti perävaunu heittämään niin survaistiin vaan lappu lattiaan niin jopas oikesi häntä.
        Pystyn peruuttamaan 15metristä asuntovaunua vaikka yhden peilin avulla vaikka minkälaiset vinkkelit. Siinä onkin monttu auki karavaanareilla kun täytän pahoihinkin paikkoihin vaununi parkkiin.bsoinä ei tarvita peruutuskameroita, ne on akkoja varten.

        Minkä merkkinen sun vaunu on ? Ei muuten kun on noin pitkä. Kyllä kaikki uskoo, että olet taitava ja ainakin taitavampi kun kukaan muu eikä kukaan muu ole ajanut oulu- tampere noin kauaa.Kyllä sen pienemmällä vauhdilla ajaa nopeemmin. No mutta sinähän se osaat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niinhän sinä poju luulet, nuorempana tuli ajettua Oulu-Tampere väliä 64 tuntia yhtä soittoa kun ei ollut rajoituksia. 110 oli mittarissa lähes koko ajan. Liukkaalla lähti perävaunu heittämään niin survaistiin vaan lappu lattiaan niin jopas oikesi häntä.
        Pystyn peruuttamaan 15metristä asuntovaunua vaikka yhden peilin avulla vaikka minkälaiset vinkkelit. Siinä onkin monttu auki karavaanareilla kun täytän pahoihinkin paikkoihin vaununi parkkiin.bsoinä ei tarvita peruutuskameroita, ne on akkoja varten.

        Äijä vetää päiväkaupalla edes takas oulusta tampereelle ilman että edes kuormaa purkaa. Tuli selitys tämän miehen jutuille, hullu mikä hullu. Ootko yhtään viisastunut vanhempana ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Äijä vetää päiväkaupalla edes takas oulusta tampereelle ilman että edes kuormaa purkaa. Tuli selitys tämän miehen jutuille, hullu mikä hullu. Ootko yhtään viisastunut vanhempana ?

        Sitä kun on kiihkoissaan ja olevinaan maailman paras kuski, niin ei muista kuormaa purkaa välillä . Mitenhän tuo asuntovaunu matkailu tuollaisella menee ? Se kun ajaa vaan !


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sitä kun on kiihkoissaan ja olevinaan maailman paras kuski, niin ei muista kuormaa purkaa välillä . Mitenhän tuo asuntovaunu matkailu tuollaisella menee ? Se kun ajaa vaan !

        Oijoi kun kun kalahti kalikka Suomen surkeimpien vaununvetäjien nilkkaan. Asentakaahan vaunuihinne peruutuskamera että saatte sen styroxikopin peruutettua parkkiin leirintäalueelle. Laittakaa vielä akkanne huitomaam käsillään neuvoja. Me rekkakuskit teemme sen asian paljon helpommin ja tarkemmin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oijoi kun kun kalahti kalikka Suomen surkeimpien vaununvetäjien nilkkaan. Asentakaahan vaunuihinne peruutuskamera että saatte sen styroxikopin peruutettua parkkiin leirintäalueelle. Laittakaa vielä akkanne huitomaam käsillään neuvoja. Me rekkakuskit teemme sen asian paljon helpommin ja tarkemmin.

        Itsekin raskastakalustoa ajanut 18 vuotiaasta asti, nyt 64 v . Mutta en kehua retostele nii kuin joku tyyppi näyttää täällä tekevän ?!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itsekin raskastakalustoa ajanut 18 vuotiaasta asti, nyt 64 v . Mutta en kehua retostele nii kuin joku tyyppi näyttää täällä tekevän ?!

        Et oo kun 21 vuotiaasta asti.


    • Anonyymi

      Osasiko kukaan vasta kysymykseen vai oliko kaikilla vain tarve pönkittää omaa egoa?

      • Anonyymi

        Aivan, kuinkahan monella mahtaakaan takatallissa olla ketjut tai jotkin liilkeellelähtöavustin lätkät, eivät vaan uskalla kertoa kun menee rattimiehen maine🤣..mulla ei ole vielä sellaisia mutta ehkä hankin sellaiset kun van satun biltemaam tms kauppaan missä niitä on..tai tilaan verkkokaupasta kun olen ihan tavallinen kuski, parempiakin varmaan löytyy.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aivan, kuinkahan monella mahtaakaan takatallissa olla ketjut tai jotkin liilkeellelähtöavustin lätkät, eivät vaan uskalla kertoa kun menee rattimiehen maine🤣..mulla ei ole vielä sellaisia mutta ehkä hankin sellaiset kun van satun biltemaam tms kauppaan missä niitä on..tai tilaan verkkokaupasta kun olen ihan tavallinen kuski, parempiakin varmaan löytyy.

        Älä osta niitä bilteman vitjoja jos olet tavallinen kuski. Heikkoja ovat ja et varmaan ymmärrä tavallisena kuskina miten niitä käytetään.


    • Anonyymi

      Onkohan tuossa keskustelussa yhtään karavaanaria. Tuntuu, että kus päitä kaikki.

      • Anonyymi

        No jos on kuspäitä kaikki niin ovat sitten myös karavaanareita kaikki.


    • Anonyymi

      Onko puukenkäukko koskaan ajanut etuperin ?

      • Anonyymi

        Kai se sentään älys oulusta tampereelle etuperin ajaa, tai mistä se tietää vaikka olis peruuttanut sinne kahvikuppi kädessä, silmät kiinni, metrisessä hangessa ja vielä vastatuuleen.


    • Anonyymi

      Jokainen keskustelu menee lätinäksi kun joku itseään täynnä oleva rekkakuski tulee lyttäämään koko keskustelun.
      Jos joku tarvitsee liikkeellelähtöavustimia/ketjuja niin mikä tuossa..ne jotka pärjää ilman niitä niin ok.

      • Anonyymi

        Luuletko oikeasti, että joku rekkakuski tulisi tänne tuollaisia puhumaan. No ei varmasti tule vaan ne on nämä trollit jotka esittää mitä milloinkin. Niillä riittää mieli ku vitusta kertoa kaikkea paskaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Luuletko oikeasti, että joku rekkakuski tulisi tänne tuollaisia puhumaan. No ei varmasti tule vaan ne on nämä trollit jotka esittää mitä milloinkin. Niillä riittää mieli ku vitusta kertoa kaikkea paskaa.

        No käytetään sana "rekkakuski". Ovat jotain joilla oma elämä ei ole hallinnassa, siksi on tarve tulla tänne vittuilemaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No käytetään sana "rekkakuski". Ovat jotain joilla oma elämä ei ole hallinnassa, siksi on tarve tulla tänne vittuilemaan.

        Ottakaa nämä "ammattilaiset" ja niiden jutut viihteen kannalta. Jokainen järkevä ihminen tajuaa niiden provoilevan, siitähän ne innostuu kun joku vetää herneen nenään.,


    • Anonyymi

      Ketjut on yleisiä Saksassa. Tiettyyn aikaan vuodesta ei alppeille saa edes ajaa jos ei ole ketjuja mukana.

      • Anonyymi

        On tietenkin yleisiä kun nastoja ei saa käyttää.


    • Anonyymi

      Suomessa on nastat lailliset, lisäksi suolaa kylvetään teille surutta ja lisäksi hiekoitetaan, tänäänkin pakkasta parikymmentä, tiellä oli hyvä keli mutta silti kylvivät hiekkaa!

      • Anonyymi

        ....tai siis tuollaista terävää mursketta.


      • Anonyymi

        Liikkeellelähtöavustimia ja ketjuja tarvitaan silti kun matkailukalustolla pitää päästä mitä ihmeellisimpiin paikkoihin. Onpahan sitten mitä karavaanisivuilla voi kehuskella.


    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Rasismia kaikkialla näkevät ovat Suomen tyhmimpiä ihmisiä

      ja monillahan kuluu myös mielialalääkkeitä, eli päässä on ongelmia. Mutta he eivät tajua kuinka paljon ja ihan todellis
      Maailman menoa
      346
      6929
    2. Ei kahta sanaa etteikö Petteri Orpo hyväksy rasismia

      Koska jatkaa hallituksessa rasistisen perussuomalaisiksi itseään kutsuvan puolueen kanssa. Se on Petteri Orpon arvomaai
      Maailman menoa
      71
      5975
    3. Mitkäs nuorisoporukat ovat toisia nuoria ryöstelleet (selvää rassismia)

      No poliisi kertoo, että maahanmuuttajataustaisia ovat, ja isot porukat sillä yhden suomalaisen uhrin kimpussa on ollut j
      Maailman menoa
      195
      5453
    4. Pitkän linjan yritysjohtaja: Suomen tapahtumat eivät ole Aasian kärkiuutinen

      Viimeaikaista kohua on käytetty sisäpoliittisena lyömäaseena, Thomas Zilliacus sanoo. – Koska asiaa kuitenkin kommentoi
      Maailman menoa
      83
      4248
    5. Demarit ovat oikeasti törppöjä eli heikkoälyisiä

      ja todistavat sitä päivittäin täällä lapsellisilla jutuillaan. Kauheasti on hehkuttaneet kuinka demarien kannatus vaan
      Maailman menoa
      50
      3451
    6. HS 12/25 kysely: persut romahti, demarit raketoi

      Kyyti on kylmää persuleirissä, saattaa vetää siellä silmätkin viirulleen. Sen sijaan SDP:n puoluetoimistolla voidaan pok
      Maailman menoa
      66
      3405
    7. Perussuomalaiset eivät harrasta maalittamista kuten vasemmisto

      Huomaa tässä keinotekoisessa "rasismi"-kohussakin kuinka vasemmistolaiset maalittavat Perussuomalaisia. Me emme vastaava
      Maailman menoa
      6
      3383
    8. Juuri Suomen valtamedian toimittajat teki "silmävääntelystä" sen kohun

      ja ilmeisesti ottivat yhteyttä myös ulkomaisiin medioihin, että katsokaas tätä. Mutta Japanin medioissa on asiaan suhta
      Maailman menoa
      52
      3317
    9. Töppö-persut ovat todella tyhmiä

      sen kertoo tämäkin avaus: "Persujen suosio vain laskee" Töppö-persu vaan unohtaa, että ennen tätä galluppia persujen kan
      Maailman menoa
      37
      3074
    10. Maataloustuet voi poistaa, naudan tuottajahinta pompsahtanut 25 %

      Enää ei tarvitse veronmaksajien tukea, koska maajussi saa lihasta nyt hyvää hintaa. https://yle.fi/a/74-20198739
      Maailman menoa
      12
      2307
    Aihe