Sähköauto ongelmallinen talvella

Anonyymi

Eilen minulla oli tilaisuus jutella oikein pitkän linjan auto-osaajan kanssa nykyautojen heikkouksista. Tämän ansioituneen automiehen mukaan sähköautot eivät oikein sovi käyttöautoiksi kuin Helsingin ympäristössä, jossa hinausmatkat ovat lyhyet. Oulun pohjoispuolelle hän ei suositellut sähköautoja ollenkaan niiden heikkojen talviominaisuuksien vuoksi. Jos kabiiniin halutaan lämpöä, niin ajomatka pakkasessa putoaa aivan liian pieneksi.

Joku pöytäseurueessame mainosti sitä, että lämpöpumppu ratkaisee sähköauton lämmitysongelman. Tämä vanha autoseppä kuitenkin kertoili, että yli -25 asteen pakkasessa lämpöpumppu ei ollenkaan toimi, vaan silloin ainoa tapa lämmittää sähköautoa on käyttää lämmitysvastusta. Vastuslämmitys kuitenkin romahduttaa ajomatkan.

Minullekin tuli uutena asiana se, ettei sähköauton tyhjentynyttä akkua voi ladata talvipakkasessa. Jos tyhjentynyt akku on päässyt jäähtymään, niin silloin latausjohdon kytkeminen alkaa lämmittää vain akkua ulkonaisesti, eikä akun varausta tule yhtään lisää. Kovassa pakkasessa akun ulkoinen lämmittäminen kuulemma kestää 2 - 3 tuntia, ja vasta sen jälkeen voidaan akun lataaminen aloittaa. Tämähän on aivan hullua hommaa.

Jos ihminen tulee töistä kotiin sähköautolla, ja akun varaustila on alkanut näyttää punaista, niin eipä sillä autolla enää iltaharrastuksiin lähdetä. Ensin joudutaan lämmittäämään 2 tuntia akkua, ja sen jälkeen pitäisi akkua ladata vielä 6 - 8 tuntia, joten kaikki harrastukset pitää sähköautoilijan suosiosta unohtaa. Vain hyvin harvat harrastuspiirit kokoontuvat aamuyön tunteina. Harrastuksia varten pitäisi olla toinen polttomoottoriauto, jos haluaa käydä sähköautolla töissä.

131

7343

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      No hitto, ollaan juteltu saman osaajan kanssa!
      Muistan kun 1960 -luvun aikaan kertoi miten nelitahtimoottorit on joutavaa hömppää 😄 Eihän niistä mitään tullut.

      Samoin kun naurettiin muinoin ABS-jarruille 😃😄😄 Mitä ihmettä tekee jarruilla jotka ei pysäytä rengasta?!

      Hyvä että meillä on näitä pitkän linjan todellisia automiehiä jotka näkee ja tietää 👍

      • Anonyymi

        Kertoisitko sen, mitä asioita kokenut autonkorjaaja puhui meille väärin? Valehteliko hän jossakin jutussa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kertoisitko sen, mitä asioita kokenut autonkorjaaja puhui meille väärin? Valehteliko hän jossakin jutussa?

        Hybö sopii Stadiin,
        mutt ei lainkaan landelle.


      • Anonyymi

        Saman "automiehet" olivat paniikissa jo kahvinkeittimien, videon ja mikroaalto uunin tullessa.


      • Anonyymi

        Niin kyllähän se nelitahtimoottori on huono käynnistymään pakkasella, muut edut on saaneet nelitahtimoottorin yleistymään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin kyllähän se nelitahtimoottori on huono käynnistymään pakkasella, muut edut on saaneet nelitahtimoottorin yleistymään.

        Ei ole. Kun akku on kunnossa yms. ja lämmittää,kyllä pelaa. Huolto myös on muistettava ajallaan. Nykyajan lämmitys vaatii pakkasella 4 tuntia,kun lämmitin on säteilylämmitin moottorin sivusa. Ennen riitti 2 tuntia lämmitystä. Oli -43c v.1987, kun lämmitin 2h ja käynnistin Fiat Unon. Kankea oli alkuun ajaa,mutta perille pääsin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole. Kun akku on kunnossa yms. ja lämmittää,kyllä pelaa. Huolto myös on muistettava ajallaan. Nykyajan lämmitys vaatii pakkasella 4 tuntia,kun lämmitin on säteilylämmitin moottorin sivusa. Ennen riitti 2 tuntia lämmitystä. Oli -43c v.1987, kun lämmitin 2h ja käynnistin Fiat Unon. Kankea oli alkuun ajaa,mutta perille pääsin.

        No ei kahden tunnin lämmitys ole koskaan riittänyt edes -30 asteen pakkasessa, mutta kyllä kunnossa oleva auto käynnistyy -40 asteen pakkasessa kokeiltu on muutamaan oteeseen. Se on sitten taas toinen juttu onko se moottori enään kunnossa moisen kylmäkäynnistyksen jälkeen, hyvällä tuurilla on.
        No kuitenkin, se 2 tahtimoottori on kyllä pakkasella ylivoimainen 4 tahtimoottoriin verrattuno jos kylmäkäynnistyksestä puhutaan.


    • Anonyymi

      "Jos ihminen tulee töistä kotiin ja akun varaus on punaisella" akkua voi ladata heti koska se on ajon jäljiltä lämmin . Kerro tämä pitkän linjan automiehelle .

      • Anonyymi

        Mitäpä "pitkän linjan automies" edes sähköautoista tietää? Niillä on yleensä eniten luuloja ja vähiten tietoa tästä asiasta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitäpä "pitkän linjan automies" edes sähköautoista tietää? Niillä on yleensä eniten luuloja ja vähiten tietoa tästä asiasta.

        Mitäpä "pitkän linjan automies" edes sähköautoista tietää? Niillä on yleensä eniten luuloja ja vähiten tietoa tästä asiasta.

        ********

        Kyllä tämä pitkän linjan automies hallitsee myös sähköautot, sillä hänen verstaallaan on kaikki oikeuden korjata hybridi ja sähköautoja. Hänellä on siten hyvä tuntuma nykyisten sähköautojen ongelmakohtiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitäpä "pitkän linjan automies" edes sähköautoista tietää? Niillä on yleensä eniten luuloja ja vähiten tietoa tästä asiasta.

        ********

        Kyllä tämä pitkän linjan automies hallitsee myös sähköautot, sillä hänen verstaallaan on kaikki oikeuden korjata hybridi ja sähköautoja. Hänellä on siten hyvä tuntuma nykyisten sähköautojen ongelmakohtiin.

        Hihii, heikko seivausyritys.


    • Anonyymi

      -20 asteinen sähköauto lämpiää sisätiloiltaan alle 10 minuutissa reilusti lämpöasteille 6 kW.n lämmittimellä. Tuo 10 minuutin lämmitys kuluttaa 1kWh energiaa esim. 50kWh akusta, joka on vaivaiset 2% akun kapasiteetista, eli ajomatkaan se vaikuttaa suhteellisen vähän.
      Mutta hyvä että kerroit ettei sähköautolla tee mitään suomen lapissa, olen nyt viisi vuotta kuitenkin sellaisella täällä ajellut koska en ole tuota tiennyt.

      • Anonyymi

        Eikö sun ajon aikana tarvitse lämmittää ollenkaan?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikö sun ajon aikana tarvitse lämmittää ollenkaan?

        Veit saappaat suustani, onhan täysin käsittämätön laskelma...


      • Anonyymi

        Mennänpäs ajassa hiukan taaksepäin, polttomoottoriauton, auton alkuaikaan ja siitä 20 vuotta eteenpäin ja sama sähköautolle, eli ajamme 20 vuotta vanhaa autoa ja väitän, että sähköauto tässä vie voiton ihan joka osa-alueella, sano "automies" sitten mitä vaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikö sun ajon aikana tarvitse lämmittää ollenkaan?

        Tunti 6kW teholla lämmitystä riittää saunaankin, sähköautolle riittää maltillisempikin lämmitys maantiellä. Ei siellä kylmissään tarvitse istua jos ei halua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mennänpäs ajassa hiukan taaksepäin, polttomoottoriauton, auton alkuaikaan ja siitä 20 vuotta eteenpäin ja sama sähköautolle, eli ajamme 20 vuotta vanhaa autoa ja väitän, että sähköauto tässä vie voiton ihan joka osa-alueella, sano "automies" sitten mitä vaan.

        taitaa patteri vaihtua 20 vuodessa pari kertaa, ja invertterit kanssa.

        ja perse jäässä ja näpit


    • Anonyymi

      "Käytännössä sähköauto kuin sähköauto latautuu nätisti tavallisesta kotitalouspistorasiasta, jos pakkasta on enintään −20 °C. Tätä kylmempää on Etelä-Suomessa hyvin satunnaisesti. Eli jos asut Etelä-Suomessa, lämpimän tallin puute ei tee mistään sähköautosta kesäautoa.
      Kylmemmässä säässä tilanne mutkistuu seuraavista syistä:
      Jos käytössä on vain kotitalouspistorasia, josta saa tehoa ulos noin 2 kilowattia, auto latautuu hitaasti tai lataus ei välttämättä käynnisty ollenkaan, koska auton oma akunlämmitin joko haukkaa lähes kaiken käytettävissä olevan tehon tai lämmitin ei kykene lämmittämään akkua riittävän lämpimäksi latausta varten. Jos käytössä on voimavirtapistorasia tai kiinteästi asennettu latauslaite yli 4 kW teholla, ongelmia itse latauksen suhteen ei tule, sähkönkulutus vain kasvaa.
      Joissain (etenkin vanhemmissa) sähköautomalleissa ei ole akun lämmitintä lainkaan. Tällöin akku ei lataudu ollenkaan, jos auto on seissyt riittävän kylmässä niin että akku on jäähtynyt liian kylmäksi latausta varten.
      Jos käytössä on riittävästi lataustehoa (yli 4 kW) ja autossa on akun lämmitin, sähköauto latautuu pohjoisenkin pakkasissa. Kylmä sää syö luonnollisesti käytettävissä olevaa toimintamatkaa, koska vastusvoimat, kylmän akun häviöt ja ennen kaikkea ohjaamon lämmitys syövät energiaa.
      Jos kiikarissa on joku tietty sähköautomalli, kannattaa kysellä käyttäjien talvikokemuksia esimerkiksi kyseisen sähköauton omistajien Facebook-ryhmästä. Näissä ja erityisesti myyjien puheissa kannattaa muistaa terve lähdekritiikki."

      • Anonyymi

        Kylmä ei niinkään pienennä akun kapasiteettia mutta sitäkin enemmän saatavaa tehoa. Se taas ei talvella juuri ole ongelma kun pito on rajoitetumpaa.

        Kyllä litiumakku latautuu kylmässäkin mutta hitaasti eikä aivan täyteen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kylmä ei niinkään pienennä akun kapasiteettia mutta sitäkin enemmän saatavaa tehoa. Se taas ei talvella juuri ole ongelma kun pito on rajoitetumpaa.

        Kyllä litiumakku latautuu kylmässäkin mutta hitaasti eikä aivan täyteen.

        Tuollainen tavallisesta pistorasiasta lataaminen ei ole suositeltavaa muutoinkaan. Olen ymmärtänyt että siellä Oulusta pohjoiseenasuu sen verran pakkasia ymmärtävää porukkaa että siellä on kotona asianmukaiset (kolmivaihe) lataustehot. Aivan samoin kun he eivät lähde kovilla pakkasilla pikkukengissä pidemmille kävelytaipaleille.

        Tolkun väkeä suurin osa, pari tyhjänpäiväistä huru-ukkoa sattunut sekaan.


      • Anonyymi

        Minulla ei ole latausmurheita, sillä säilytän hybridi-Tojotaani lämpimässä autotallissa. Kun lähden viinakauppaan, niin painan vain autoon virran päälle ja lähden ajamaan.

        Kun palaan kotiin virvokkeiden kanssa, niin ajan auton taas lämpimään talliin ja alan sitten nauttia ostamiani virvoitusjuomia. En minä viitsi mitään likaisia latauskaapeleita käsitellä, vaikka olenkin sähköalan ammattilainen. Minulle riittää se, että autoni lataa itse itsensä ja on aina lähtövalmis. Tämän helpomaksi autoilu ei voi tulla, joten en kaipaa mitään epävarmoja ja hankalakäyttöisiä sähköautoja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minulla ei ole latausmurheita, sillä säilytän hybridi-Tojotaani lämpimässä autotallissa. Kun lähden viinakauppaan, niin painan vain autoon virran päälle ja lähden ajamaan.

        Kun palaan kotiin virvokkeiden kanssa, niin ajan auton taas lämpimään talliin ja alan sitten nauttia ostamiani virvoitusjuomia. En minä viitsi mitään likaisia latauskaapeleita käsitellä, vaikka olenkin sähköalan ammattilainen. Minulle riittää se, että autoni lataa itse itsensä ja on aina lähtövalmis. Tämän helpomaksi autoilu ei voi tulla, joten en kaipaa mitään epävarmoja ja hankalakäyttöisiä sähköautoja.

        "Tämän helpomaksi autoilu ei voi tulla, joten en kaipaa mitään epävarmoja ja hankalakäyttöisiä sähköautoja."

        Jos tykkää niistä "täyden kympin" autoista jotka ovat muuttumassa "täyden 12 euron" autoiksi nousevan bensanhinnan mukana. Itse arvostan sähköautossa sitä että se on aina lämmin talvella kun avaan sen oven. Samoin se on aina valmiiksi viile kun avaan sen oven kesähelteellä. Eikä sekään tietysti haittaa että se ei ole kympin eikä 12 euron auto vaan kahden euron auto. Sähkö kun on niin paljon halvempi jokaiselle sadalle kilometrille jonka sillä ajaa.
        Ja aina oikean lämpöinen kun oven avaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Tämän helpomaksi autoilu ei voi tulla, joten en kaipaa mitään epävarmoja ja hankalakäyttöisiä sähköautoja."

        Jos tykkää niistä "täyden kympin" autoista jotka ovat muuttumassa "täyden 12 euron" autoiksi nousevan bensanhinnan mukana. Itse arvostan sähköautossa sitä että se on aina lämmin talvella kun avaan sen oven. Samoin se on aina valmiiksi viile kun avaan sen oven kesähelteellä. Eikä sekään tietysti haittaa että se ei ole kympin eikä 12 euron auto vaan kahden euron auto. Sähkö kun on niin paljon halvempi jokaiselle sadalle kilometrille jonka sillä ajaa.
        Ja aina oikean lämpöinen kun oven avaa.

        Vieläkö tuntuu sähkö halvalta?


      • Anonyymi

        Yleensä kotilataus asennetaan 3x16A , eli 11kW teholle, taloyhtiöissä toki pienemmillekin tehoille. Shuko sopii korkeintaa plugareille, eikä sitäkään suositella jatkuvaan käyttöön.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vieläkö tuntuu sähkö halvalta?

        Itse asiassa sähkö on halpaa, viime yökin 3-4 cnt/kWh, halpaa vai mitä ?
        Sähköautoilussa lämmittää jo sekin, että jokusilla kiinteet 40 cnt kilovatilta hinnat ja itellä pörssisähkö. 7 vrk keskihinta 7,6 c/kWh.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minulla ei ole latausmurheita, sillä säilytän hybridi-Tojotaani lämpimässä autotallissa. Kun lähden viinakauppaan, niin painan vain autoon virran päälle ja lähden ajamaan.

        Kun palaan kotiin virvokkeiden kanssa, niin ajan auton taas lämpimään talliin ja alan sitten nauttia ostamiani virvoitusjuomia. En minä viitsi mitään likaisia latauskaapeleita käsitellä, vaikka olenkin sähköalan ammattilainen. Minulle riittää se, että autoni lataa itse itsensä ja on aina lähtövalmis. Tämän helpomaksi autoilu ei voi tulla, joten en kaipaa mitään epävarmoja ja hankalakäyttöisiä sähköautoja.

        Kuinka pitkään se latailee itseään, jos et käytä niitä likaisia tankkausletkuja?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Tämän helpomaksi autoilu ei voi tulla, joten en kaipaa mitään epävarmoja ja hankalakäyttöisiä sähköautoja."

        Jos tykkää niistä "täyden kympin" autoista jotka ovat muuttumassa "täyden 12 euron" autoiksi nousevan bensanhinnan mukana. Itse arvostan sähköautossa sitä että se on aina lämmin talvella kun avaan sen oven. Samoin se on aina valmiiksi viile kun avaan sen oven kesähelteellä. Eikä sekään tietysti haittaa että se ei ole kympin eikä 12 euron auto vaan kahden euron auto. Sähkö kun on niin paljon halvempi jokaiselle sadalle kilometrille jonka sillä ajaa.
        Ja aina oikean lämpöinen kun oven avaa.

        Niin että... On keksitty hevonen uudestaan! Mitäkö se tarkoittaa. Hevonen kuluttaa 24h/vuorokaudessa vaikka sillä ei tee mitään tuottavaa työtä. Siinä totuus sähköautosta verrattuna polttomoottoriautoon!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kylmä ei niinkään pienennä akun kapasiteettia mutta sitäkin enemmän saatavaa tehoa. Se taas ei talvella juuri ole ongelma kun pito on rajoitetumpaa.

        Kyllä litiumakku latautuu kylmässäkin mutta hitaasti eikä aivan täyteen.

        Yleensä he ovat parhaita asiantuntijoita joilla ei ole sähköautoa ovat keskustelleet Esson baarissa asiasta


    • Anonyymi

      Jos on pelko persiissä, että akunlämmitin vie kaiken saatavilla olevan lataustehon, niin ensimmäisenä jätetään Teslat pois laskuista, sillä ne lämmittävät akun reilusti plussan puolelle.

      Paras sähköauto tässä suhteessa on Nissan Leaf, minkä 300-wattinen akunlämmitin menee päälle vasta -17 asteessa ja pysyy päällä, kunnes akku on -10-asteinen. Pahimmassa tapauksessa sukolaturin 1800 W -lataustehosta on lataukseen käytettävissä 1500 W.

      • Anonyymi

        Paras sähköauto tässä suhteessa on Nissan Leaf, minkä 300-wattinen akunlämmitin menee päälle vasta -17 asteessa ja pysyy päällä, kunnes akku on -10-asteinen. Pahimmassa tapauksessa sukolaturin 1800 W -lataustehosta on lataukseen käytettävissä 1500 W.

        *******

        Kylläpä sähköauton lataaminen on hidasta hommaa. Jos auto kuluttaa sadalla kilometrillä 15 kWh energiaa, niin sen lataaminen ottaa aikaa peräti 10 tuntia. Eipä sovi sähköauto kiireiselle miehelle


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Paras sähköauto tässä suhteessa on Nissan Leaf, minkä 300-wattinen akunlämmitin menee päälle vasta -17 asteessa ja pysyy päällä, kunnes akku on -10-asteinen. Pahimmassa tapauksessa sukolaturin 1800 W -lataustehosta on lataukseen käytettävissä 1500 W.

        *******

        Kylläpä sähköauton lataaminen on hidasta hommaa. Jos auto kuluttaa sadalla kilometrillä 15 kWh energiaa, niin sen lataaminen ottaa aikaa peräti 10 tuntia. Eipä sovi sähköauto kiireiselle miehelle

        Aina Lidlin ilmaisessa parkissa, Teslat.
        Aina Prisman parkissa lataus päälle, että pääsee takaisin kotiin.
        Oikosulku kolarissa hengenvaarallinen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Paras sähköauto tässä suhteessa on Nissan Leaf, minkä 300-wattinen akunlämmitin menee päälle vasta -17 asteessa ja pysyy päällä, kunnes akku on -10-asteinen. Pahimmassa tapauksessa sukolaturin 1800 W -lataustehosta on lataukseen käytettävissä 1500 W.

        *******

        Kylläpä sähköauton lataaminen on hidasta hommaa. Jos auto kuluttaa sadalla kilometrillä 15 kWh energiaa, niin sen lataaminen ottaa aikaa peräti 10 tuntia. Eipä sovi sähköauto kiireiselle miehelle

        Kannattaa ottaa huomioon että tuo sukolataus on se pahin mahdllinen tapaus jota ei saa edes käyttää kuin hätätilassa.
        Normaali kolmivaihelataus jota voi pitää standardina antaa helposti tarvittaessa 11kW tehon. Se on saman verran kuin vähän tehokkaampi sähkökiuas ottaa ei mikään sen kummenmpi homma. Kustannukset noin tonnin verta rakentaa tuollainen latauspiste kotiin.

        Normaalikäytössä tehon voi rajoittaa 3-6kW. Se riittää hidaslataukseen mainiosti. Tuota 11kW latausta voi sitten käyttää jos tulee kiiretapauksia.
        Kaikenkaikkiaan taas täysin höpöhöpö-mukaongelma.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kannattaa ottaa huomioon että tuo sukolataus on se pahin mahdllinen tapaus jota ei saa edes käyttää kuin hätätilassa.
        Normaali kolmivaihelataus jota voi pitää standardina antaa helposti tarvittaessa 11kW tehon. Se on saman verran kuin vähän tehokkaampi sähkökiuas ottaa ei mikään sen kummenmpi homma. Kustannukset noin tonnin verta rakentaa tuollainen latauspiste kotiin.

        Normaalikäytössä tehon voi rajoittaa 3-6kW. Se riittää hidaslataukseen mainiosti. Tuota 11kW latausta voi sitten käyttää jos tulee kiiretapauksia.
        Kaikenkaikkiaan taas täysin höpöhöpö-mukaongelma.

        Normaalikäytössä tehon voi rajoittaa 3-6kW. Se riittää hidaslataukseen mainiosti. Tuota 11kW latausta voi sitten käyttää jos tulee kiiretapauksia.
        Kaikenkaikkiaan taas täysin höpöhöpö-mukaongelma.

        *******

        Onneksi paljon parjatussa Tojotan mukahybridissä tällaista höpöhöpö-mukaongelmaa ei ole, vaan auto on aina käyttövalmis. Ladattavat sähköautot ovat siis edelleenkin pahasti keskentekoisia härpäkkeitä itselataavaan hybridi-Tojotaan verrattuna. Tojota on siis edelleenkin valovuosia muita valmistajia edellä käytön vaivattomuudessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Normaalikäytössä tehon voi rajoittaa 3-6kW. Se riittää hidaslataukseen mainiosti. Tuota 11kW latausta voi sitten käyttää jos tulee kiiretapauksia.
        Kaikenkaikkiaan taas täysin höpöhöpö-mukaongelma.

        *******

        Onneksi paljon parjatussa Tojotan mukahybridissä tällaista höpöhöpö-mukaongelmaa ei ole, vaan auto on aina käyttövalmis. Ladattavat sähköautot ovat siis edelleenkin pahasti keskentekoisia härpäkkeitä itselataavaan hybridi-Tojotaan verrattuna. Tojota on siis edelleenkin valovuosia muita valmistajia edellä käytön vaivattomuudessa.

        Kyllähän se Toyotan pitkä kokemus jossakin näkyy. Prius tuli markkinoille jo vuonna 1997, joten onhan Toyotalla ollut aikaa viilata itselataavat hybridiautonsa vieläkin ylivoimaisemmiksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aina Lidlin ilmaisessa parkissa, Teslat.
        Aina Prisman parkissa lataus päälle, että pääsee takaisin kotiin.
        Oikosulku kolarissa hengenvaarallinen.

        Tesla-miesten maksuvalmius ei näköjään ole kunnossa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Paras sähköauto tässä suhteessa on Nissan Leaf, minkä 300-wattinen akunlämmitin menee päälle vasta -17 asteessa ja pysyy päällä, kunnes akku on -10-asteinen. Pahimmassa tapauksessa sukolaturin 1800 W -lataustehosta on lataukseen käytettävissä 1500 W.

        *******

        Kylläpä sähköauton lataaminen on hidasta hommaa. Jos auto kuluttaa sadalla kilometrillä 15 kWh energiaa, niin sen lataaminen ottaa aikaa peräti 10 tuntia. Eipä sovi sähköauto kiireiselle miehelle

        Sukolaturia käytetään pääasiassa yön yli lataukseen ja silloin riittää, kun akku on jotakuinkin täynnä aamulla. Yön yli latauksessa nopeammalla laturilla akku täyttyy monta tuntia liian aikaisin ja kärsii 100 % -latauksessa olosta.

        Jos on kiire saada akku täyteen, käydään pikalaturin kautta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kannattaa ottaa huomioon että tuo sukolataus on se pahin mahdllinen tapaus jota ei saa edes käyttää kuin hätätilassa.
        Normaali kolmivaihelataus jota voi pitää standardina antaa helposti tarvittaessa 11kW tehon. Se on saman verran kuin vähän tehokkaampi sähkökiuas ottaa ei mikään sen kummenmpi homma. Kustannukset noin tonnin verta rakentaa tuollainen latauspiste kotiin.

        Normaalikäytössä tehon voi rajoittaa 3-6kW. Se riittää hidaslataukseen mainiosti. Tuota 11kW latausta voi sitten käyttää jos tulee kiiretapauksia.
        Kaikenkaikkiaan taas täysin höpöhöpö-mukaongelma.

        Jottako sukolataus vain hätätilassa? Yli kolme vuotta olen sellaisella sähköautoni ladannut ja muutaman kerran vuodessa käynyt pikalaturilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jottako sukolataus vain hätätilassa? Yli kolme vuotta olen sellaisella sähköautoni ladannut ja muutaman kerran vuodessa käynyt pikalaturilla.

        Kaikki autonvalmistajat ohjeistavat että normaalista sukosta ei pitäisi ladata kuin hätätilassa. Kotiin ja säännölliseen lataamiseen tulisi rakentaa kiinteä latausasema. Ei sen tarvitse tuottaa yhtään sen enemmän Watteja kuin normaali suko mutta silti olisi olla hyvä kiinteä latausasema. Turvallisuuden takia.

        Samasta syystä kuin kaikissa liikuteltavissa sähköpattereissa lukee että ne ovat vain väliaikaiseen käyttöön. Kiinteä kytkentä jatkuvassa käytössä on aina turvallisempi kuin pistorasia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Normaalikäytössä tehon voi rajoittaa 3-6kW. Se riittää hidaslataukseen mainiosti. Tuota 11kW latausta voi sitten käyttää jos tulee kiiretapauksia.
        Kaikenkaikkiaan taas täysin höpöhöpö-mukaongelma.

        *******

        Onneksi paljon parjatussa Tojotan mukahybridissä tällaista höpöhöpö-mukaongelmaa ei ole, vaan auto on aina käyttövalmis. Ladattavat sähköautot ovat siis edelleenkin pahasti keskentekoisia härpäkkeitä itselataavaan hybridi-Tojotaan verrattuna. Tojota on siis edelleenkin valovuosia muita valmistajia edellä käytön vaivattomuudessa.

        "Tojota on siis edelleenkin valovuosia muita valmistajia edellä käytön vaivattomuudessa."

        Kotilataukseen verrattuna bensiksellä käyminen on yhtä mukavaa kuin kävisi maksamassa laskunsa pankissa. Kotilataus on ehdottovasti kaikkein mukavin.
        Miksi lähteä jonnekin kauaksi hoitamaan homma jonka voi tehdä kotona? Ei järjen häivää.
        Siksi kukaan ei käy maksamassa laskujansa pankissa kun sen pystyy tekemään kotona.

        Käypä kysymässä keneltä tahansa joka on saanut lopettaa bensa-asemilla käymisen mikä on hänen mieleipiteensä jos pitäisi alkaa käymään taas tankilla. Röhönaurun saat vastaukseksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sukolaturia käytetään pääasiassa yön yli lataukseen ja silloin riittää, kun akku on jotakuinkin täynnä aamulla. Yön yli latauksessa nopeammalla laturilla akku täyttyy monta tuntia liian aikaisin ja kärsii 100 % -latauksessa olosta.

        Jos on kiire saada akku täyteen, käydään pikalaturin kautta.

        Oli tänä aamuna yli 20 astetta pakkasta. Siinäpähän sähköautohemmot pääsevät kokeilemaan lämpöpumpun lämmitystehoa kauppareissulla. Kun pelkällä lämmitysvastuksella tuotetaan lämpöä kabiiniin, niin pitkää reissua ei kyllä tehdä. 100 km on varmasti hyvin tiukassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oli tänä aamuna yli 20 astetta pakkasta. Siinäpähän sähköautohemmot pääsevät kokeilemaan lämpöpumpun lämmitystehoa kauppareissulla. Kun pelkällä lämmitysvastuksella tuotetaan lämpöä kabiiniin, niin pitkää reissua ei kyllä tehdä. 100 km on varmasti hyvin tiukassa.

        Nytpä taas osoitit ettet tiedä tekniikasta mitään. plugin-Tojotissa on tuollaiset typerät ilmalämpöpumput, mutta sähkövolsuissa on lämpöpumppu joka kerää talteen akkujen jäähdytysnesteen hukkalämmön. Akku nimittäin tuottaa lämpöä kun sitä purkaa.
        Akku on lämmitetty matkaan lähdettäessä verkkosähköllä ja hyvin eristettynä niistä riittää lämpöpumpulle hyvi lämpöä kä'ytettäväksi olkoon ulkon kuinka paljon pakkasta tahansa.

        Näin on hyvä talvisähköauto rakennettu. Sen näki viime talvena TM:n talviautovertailussa. ID.3 vei 11 asteen pakkasessa kaikkein vähiten virtaa. Vaon 21 kWh/100km. -20 ei paljoa nosta kulutusta.
        Sähköautolla on mukavinta ajaa kesät talvet. Auto lämmittää ja viilentää itsensä aina ilman moottorin apua. Siksi se on oikeassa lämpötilassa jo ennen matkaa. Pakkasilla ja helteillä. Jää polttiksilta tekemättä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nytpä taas osoitit ettet tiedä tekniikasta mitään. plugin-Tojotissa on tuollaiset typerät ilmalämpöpumput, mutta sähkövolsuissa on lämpöpumppu joka kerää talteen akkujen jäähdytysnesteen hukkalämmön. Akku nimittäin tuottaa lämpöä kun sitä purkaa.
        Akku on lämmitetty matkaan lähdettäessä verkkosähköllä ja hyvin eristettynä niistä riittää lämpöpumpulle hyvi lämpöä kä'ytettäväksi olkoon ulkon kuinka paljon pakkasta tahansa.

        Näin on hyvä talvisähköauto rakennettu. Sen näki viime talvena TM:n talviautovertailussa. ID.3 vei 11 asteen pakkasessa kaikkein vähiten virtaa. Vaon 21 kWh/100km. -20 ei paljoa nosta kulutusta.
        Sähköautolla on mukavinta ajaa kesät talvet. Auto lämmittää ja viilentää itsensä aina ilman moottorin apua. Siksi se on oikeassa lämpötilassa jo ennen matkaa. Pakkasilla ja helteillä. Jää polttiksilta tekemättä.

        Toisaalta jos rehellisiä ollaan niin samaisessa TM:n vertailussa myös todettiin että ID.3:n lämmityslaite on varsin vaatimaton.

        Jos 13 asteen pakkasessa lämpeäminen maantieajossa normaaliin sisälämpöön ( 23 astetta) kestää yli puoli tuntia niin yli 20 pakkasilla autossa tulee jo vilu. Esilämmityskään ei tuossa tilanteessa paljon auta kun sitten ajossa lämmityslaitteen teho vaan ei yksinkertaisesti riitä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toisaalta jos rehellisiä ollaan niin samaisessa TM:n vertailussa myös todettiin että ID.3:n lämmityslaite on varsin vaatimaton.

        Jos 13 asteen pakkasessa lämpeäminen maantieajossa normaaliin sisälämpöön ( 23 astetta) kestää yli puoli tuntia niin yli 20 pakkasilla autossa tulee jo vilu. Esilämmityskään ei tuossa tilanteessa paljon auta kun sitten ajossa lämmityslaitteen teho vaan ei yksinkertaisesti riitä.

        "lämmityslaitteen teho vaan ei yksinkertaisesti riitä."

        Siinä lämmityslaitteessa on tehoa 6kW eli varmasti riittää. Kyse on siitä paljon lämmitykseen on ohjelmoitu käytettäväksi tehoa missäkin tilanteessa. TM testin aikaan lastuaivo oli laitettu säästämään sähköä. Ohjelman muutos käyttämään enemmän sähköä lämmitykseen on kymmenen minuutin homma ja ID.3set päivyttyvät uuteen ohjelmaversioon päivässä jos VW katsoo sen aiheelliseksi.
        6kW riittää lämmittämän saunan jos niin haluaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "lämmityslaitteen teho vaan ei yksinkertaisesti riitä."

        Siinä lämmityslaitteessa on tehoa 6kW eli varmasti riittää. Kyse on siitä paljon lämmitykseen on ohjelmoitu käytettäväksi tehoa missäkin tilanteessa. TM testin aikaan lastuaivo oli laitettu säästämään sähköä. Ohjelman muutos käyttämään enemmän sähköä lämmitykseen on kymmenen minuutin homma ja ID.3set päivyttyvät uuteen ohjelmaversioon päivässä jos VW katsoo sen aiheelliseksi.
        6kW riittää lämmittämän saunan jos niin haluaa.

        Tuo ei muuta sitä lopputulosta että testin mukaan ID.3:n lämmityslaite on surkea. Voit myös varmaan kertoa mihin tietolähteeseen tuo tieto lämmityslaitteen ohjelmallisesta tehonrajoituksesta perustuu? Jos noin on niin toteutus on joka tapauksessa idiootin tekele jos lopputulos on heikosti lämpenevä auto.

        6kW riittää saunan lämmitykseen, mutta autossa ei ole käytännössä minkäänlaisia lämpöeristyksiä ja ajoviiva jäähdyttää huomattavasti. Jos sammutat lämpimän saunan kiukaan niin sauna säilyy lämpimänä helposti tunnin-pari. Sammutapa auton lämmityslaite -20 pakkasella ajon aikana niin ei mene montaa minuuttia kun auto on jo oikeasti kylmä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo ei muuta sitä lopputulosta että testin mukaan ID.3:n lämmityslaite on surkea. Voit myös varmaan kertoa mihin tietolähteeseen tuo tieto lämmityslaitteen ohjelmallisesta tehonrajoituksesta perustuu? Jos noin on niin toteutus on joka tapauksessa idiootin tekele jos lopputulos on heikosti lämpenevä auto.

        6kW riittää saunan lämmitykseen, mutta autossa ei ole käytännössä minkäänlaisia lämpöeristyksiä ja ajoviiva jäähdyttää huomattavasti. Jos sammutat lämpimän saunan kiukaan niin sauna säilyy lämpimänä helposti tunnin-pari. Sammutapa auton lämmityslaite -20 pakkasella ajon aikana niin ei mene montaa minuuttia kun auto on jo oikeasti kylmä.

        "Voit myös varmaan kertoa mihin tietolähteeseen tuo tieto lämmityslaitteen ohjelmallisesta tehonrajoituksesta perustuu?"

        Tuo perustuu puhtaaseen maalaisjärkeen. Otapa vaikka 3kW lämminilmapuhallin ja kokeile åaljon se puskee lämmintä. Ymmärrät hyvin nopeasti ettei mikään auto joka puskee koko ajan 6kW voi olla kylmä.
        Kokeile niin ymmärrät. Tämä on hyvin yksinkertainen asia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Voit myös varmaan kertoa mihin tietolähteeseen tuo tieto lämmityslaitteen ohjelmallisesta tehonrajoituksesta perustuu?"

        Tuo perustuu puhtaaseen maalaisjärkeen. Otapa vaikka 3kW lämminilmapuhallin ja kokeile åaljon se puskee lämmintä. Ymmärrät hyvin nopeasti ettei mikään auto joka puskee koko ajan 6kW voi olla kylmä.
        Kokeile niin ymmärrät. Tämä on hyvin yksinkertainen asia.

        Eipä mulla ole tarvetta erikseen lähteä noita testailemaan, ei ole mitään syytä epäillä TM:n mittauksia jonka perusteella ID.3:n lämmityslaite on koville pakkasille alamittainen.

        Eikä tuo 6 kW ole kovin kummoinen lämmitysteho autokäytössä vaikka se muuten riittää omakotitalonkin lämmitykseen. Polttiksessa webaston/eberin teho on yleensä 5 kW, ja sillä ei kovilla pakkasilla saa edes paikallaan olevaa autoa mitenkään erityisen kuumaksi. 6 kW ei vaan yksinkertaisesti riitä kovemmilla pakkasilla & maantienopeuksilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eipä mulla ole tarvetta erikseen lähteä noita testailemaan, ei ole mitään syytä epäillä TM:n mittauksia jonka perusteella ID.3:n lämmityslaite on koville pakkasille alamittainen.

        Eikä tuo 6 kW ole kovin kummoinen lämmitysteho autokäytössä vaikka se muuten riittää omakotitalonkin lämmitykseen. Polttiksessa webaston/eberin teho on yleensä 5 kW, ja sillä ei kovilla pakkasilla saa edes paikallaan olevaa autoa mitenkään erityisen kuumaksi. 6 kW ei vaan yksinkertaisesti riitä kovemmilla pakkasilla & maantienopeuksilla.

        "Eipä mulla ole tarvetta erikseen lähteä noita testailemaan, "

        Aasin voi pakotta joen rannalle mutta aasia ei voi pakottaa juomaan. Se nääntyy tyhmyyttään.
        Paras keino pysyä tyhmänä on olla kokematta uusia asioita. Poterossa on helppo olla. Uuden oppiminen vaati hieman.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Eipä mulla ole tarvetta erikseen lähteä noita testailemaan, "

        Aasin voi pakotta joen rannalle mutta aasia ei voi pakottaa juomaan. Se nääntyy tyhmyyttään.
        Paras keino pysyä tyhmänä on olla kokematta uusia asioita. Poterossa on helppo olla. Uuden oppiminen vaati hieman.

        Fiksu ihminen oppii myös muiden havainnoista ja kokemuksista, vain typeryksen pitää päästä testaamaan kaikki itse.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Eipä mulla ole tarvetta erikseen lähteä noita testailemaan, "

        Aasin voi pakotta joen rannalle mutta aasia ei voi pakottaa juomaan. Se nääntyy tyhmyyttään.
        Paras keino pysyä tyhmänä on olla kokematta uusia asioita. Poterossa on helppo olla. Uuden oppiminen vaati hieman.

        Tiputin kännykän hankeen ja pakkasta oli -25 astetta. En heti huomannut tapahtunutta mutta tunnin päästä yritin paikantaa kännykän soittamalla siihen kaverin kännykällä ... "puhelimeen ei juuri nyt saada yhteyttä".

        Että semmoista se liti-tekniikka. Jos lähtee metsälle pakkaspäivänä viikonloppuna mettätien päästä, niin kotiin ei pääse takaisin kuin bensa-autolla. Voitte mennä testaan asiaa sähkäriheebot. Minun ei tarvi; riitti kännykän tiputus tunniksi hankeen testi kertoon mikä on lopputulema sähköleluilla kulkemisen suhteen.

        Selittäkää nyt miten ottaisitte peräkärryn ja siihen bensa-aggregaatin jotta pysyis sähkärin litiakku lämpöisenä. Ai niin sitä vetokoukkuahan ei teillä ollut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Fiksu ihminen oppii myös muiden havainnoista ja kokemuksista, vain typeryksen pitää päästä testaamaan kaikki itse.

        Sinä juuri blokkasit pois toisen tekemän havainnon. Etkä edes uskalla kokeilla samaa itse.
        Haiskahtaa vahvasti halulle pysyä tietämättömyyden poterossa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinä juuri blokkasit pois toisen tekemän havainnon. Etkä edes uskalla kokeilla samaa itse.
        Haiskahtaa vahvasti halulle pysyä tietämättömyyden poterossa.

        Lähdekritiikkiä voi aina käyttää. Kumpaa itse pidät uskottavampana, TM:n mittauksia vai täällä anonyyminä heiteltyjä mielipiteitä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lähdekritiikkiä voi aina käyttää. Kumpaa itse pidät uskottavampana, TM:n mittauksia vai täällä anonyyminä heiteltyjä mielipiteitä?

        "Lähdekritiikkiä voi aina käyttää. Kumpaa itse pidät uskottavampana, TM:n mittauksia vai täällä anonyyminä heiteltyjä mielipiteitä?"

        Anonyymi nettipostaus on täysin nollan arvoinen. Siitä olemme yhtä mieltä.
        Koeta reaalielämässä millainen lämpö lähtee 6kW puhaltimesta.
        Kun olet tuon oikean elämän kokeilun tehnyt niin et postaa näitä typeryyksiä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tiputin kännykän hankeen ja pakkasta oli -25 astetta. En heti huomannut tapahtunutta mutta tunnin päästä yritin paikantaa kännykän soittamalla siihen kaverin kännykällä ... "puhelimeen ei juuri nyt saada yhteyttä".

        Että semmoista se liti-tekniikka. Jos lähtee metsälle pakkaspäivänä viikonloppuna mettätien päästä, niin kotiin ei pääse takaisin kuin bensa-autolla. Voitte mennä testaan asiaa sähkäriheebot. Minun ei tarvi; riitti kännykän tiputus tunniksi hankeen testi kertoon mikä on lopputulema sähköleluilla kulkemisen suhteen.

        Selittäkää nyt miten ottaisitte peräkärryn ja siihen bensa-aggregaatin jotta pysyis sähkärin litiakku lämpöisenä. Ai niin sitä vetokoukkuahan ei teillä ollut.

        Mökkireissut sähköttömille mökeille ovatkin sähköautojen pahin ongelma. Jos menomatkalla akun varauksesta kuluu vaikka neljännes, niin silloinhan paluumatka tuntuisi turvatulta, mutta kovalla pakkasella asia ei ole näin yksinkertainen. Jos pakkasta on vaikka 25 astetta, ja auto jätetään pihalle ilman latausta, niin sähköauton täytyy pitää akku lämpimänä oman akun varauksen avulla. Jos auto seisoo vaikka 12 tuntia kovassa pakkasessa, niin akun pitämiseen lämpimänä kuluukin niin paljon energiaa, että aamulla autolla ei pääse juuri mihinkään. Auto pitää traktorilla hinata jollekin pikalatausesemalle.

        Sielläkään asia ei välttämättä tule kuntoon. Jos akku onkin päässyt täydellisesti jäähtymään, niin silloin akkua pitää ensin ulkoisesti lämmittää pienellä virralla 2 - 3 tuntia, jotta sitä voi alkaa lataamaan reilummalla virralla. Paluumatka mökiltä kotiin sähköautolla voi siis kestää kauan, ja se on taatusti tapahtumarikas reissu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mökkireissut sähköttömille mökeille ovatkin sähköautojen pahin ongelma. Jos menomatkalla akun varauksesta kuluu vaikka neljännes, niin silloinhan paluumatka tuntuisi turvatulta, mutta kovalla pakkasella asia ei ole näin yksinkertainen. Jos pakkasta on vaikka 25 astetta, ja auto jätetään pihalle ilman latausta, niin sähköauton täytyy pitää akku lämpimänä oman akun varauksen avulla. Jos auto seisoo vaikka 12 tuntia kovassa pakkasessa, niin akun pitämiseen lämpimänä kuluukin niin paljon energiaa, että aamulla autolla ei pääse juuri mihinkään. Auto pitää traktorilla hinata jollekin pikalatausesemalle.

        Sielläkään asia ei välttämättä tule kuntoon. Jos akku onkin päässyt täydellisesti jäähtymään, niin silloin akkua pitää ensin ulkoisesti lämmittää pienellä virralla 2 - 3 tuntia, jotta sitä voi alkaa lataamaan reilummalla virralla. Paluumatka mökiltä kotiin sähköautolla voi siis kestää kauan, ja se on taatusti tapahtumarikas reissu.

        "Mökkireissut sähköttömille mökeille ovatkin sähköautojen pahin ongelma."

        Minulla ei ole sähkötöntä mökkiä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lähdekritiikkiä voi aina käyttää. Kumpaa itse pidät uskottavampana, TM:n mittauksia vai täällä anonyyminä heiteltyjä mielipiteitä?

        "Kumpaa itse pidät uskottavampana, TM:n mittauksia vai täällä anonyyminä heiteltyjä mielipiteitä?"

        En ole heittänyt mitään mielipiteitä ID.3sta. Sanoin vain että sun kannattaa hankkia oikean elämän kokemus siitä mikä on 6kW lämpöpuhaltimen teho. Kokemus vähentää typeryyttä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tiputin kännykän hankeen ja pakkasta oli -25 astetta. En heti huomannut tapahtunutta mutta tunnin päästä yritin paikantaa kännykän soittamalla siihen kaverin kännykällä ... "puhelimeen ei juuri nyt saada yhteyttä".

        Että semmoista se liti-tekniikka. Jos lähtee metsälle pakkaspäivänä viikonloppuna mettätien päästä, niin kotiin ei pääse takaisin kuin bensa-autolla. Voitte mennä testaan asiaa sähkäriheebot. Minun ei tarvi; riitti kännykän tiputus tunniksi hankeen testi kertoon mikä on lopputulema sähköleluilla kulkemisen suhteen.

        Selittäkää nyt miten ottaisitte peräkärryn ja siihen bensa-aggregaatin jotta pysyis sähkärin litiakku lämpöisenä. Ai niin sitä vetokoukkuahan ei teillä ollut.

        "Jos lähtee metsälle pakkaspäivänä viikonloppuna mettätien päästä"

        Kuinka monen ihmisen kuvittelet harrastavan tuollaista toimintaa? Ja jos harrastaisin tuollaista niin en ajaisi toiselle puolelle Suomea tekemään sitä. Metsästäisin alke 100km päässä kotoani. Tarkoittaa sitä että autoni akussa olisi hyvinkin virtaa kotimatkaa varten vaikka se viettäisikin päivän kylmänä mettätien päässä.

        Teidän jutuissa ei ole mitään järkeä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Jos lähtee metsälle pakkaspäivänä viikonloppuna mettätien päästä"

        Kuinka monen ihmisen kuvittelet harrastavan tuollaista toimintaa? Ja jos harrastaisin tuollaista niin en ajaisi toiselle puolelle Suomea tekemään sitä. Metsästäisin alke 100km päässä kotoani. Tarkoittaa sitä että autoni akussa olisi hyvinkin virtaa kotimatkaa varten vaikka se viettäisikin päivän kylmänä mettätien päässä.

        Teidän jutuissa ei ole mitään järkeä.

        Osa tekee sitä jopa työkseen. Miksi heidän ja muiden oikeasti metsissä liikkuvien pitää maksaa ympäristökatastrofi jota sähköautolobbarit rahanahneudessaan ovat hulluille myyneet.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Osa tekee sitä jopa työkseen. Miksi heidän ja muiden oikeasti metsissä liikkuvien pitää maksaa ympäristökatastrofi jota sähköautolobbarit rahanahneudessaan ovat hulluille myyneet.

        Joutavat maksamaan. On niillä rahaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joutavat maksamaan. On niillä rahaa.

        Puhut rahasta ja pelkästään!

        Ympäristökatastrofi jossa luontoa tuhotaan kiihtyvällä tahdilla unohtui kätevästi?
        Minä minä ja millään muulla ei ole väliä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mökkireissut sähköttömille mökeille ovatkin sähköautojen pahin ongelma. Jos menomatkalla akun varauksesta kuluu vaikka neljännes, niin silloinhan paluumatka tuntuisi turvatulta, mutta kovalla pakkasella asia ei ole näin yksinkertainen. Jos pakkasta on vaikka 25 astetta, ja auto jätetään pihalle ilman latausta, niin sähköauton täytyy pitää akku lämpimänä oman akun varauksen avulla. Jos auto seisoo vaikka 12 tuntia kovassa pakkasessa, niin akun pitämiseen lämpimänä kuluukin niin paljon energiaa, että aamulla autolla ei pääse juuri mihinkään. Auto pitää traktorilla hinata jollekin pikalatausesemalle.

        Sielläkään asia ei välttämättä tule kuntoon. Jos akku onkin päässyt täydellisesti jäähtymään, niin silloin akkua pitää ensin ulkoisesti lämmittää pienellä virralla 2 - 3 tuntia, jotta sitä voi alkaa lataamaan reilummalla virralla. Paluumatka mökiltä kotiin sähköautolla voi siis kestää kauan, ja se on taatusti tapahtumarikas reissu.

        On muuten kokemusta. Sodankylään mökille 32 asteen pakkasessa ja sähköauto metsäautotien päähän. Mökille hiihtäen ja kahden päivän päästä takaisin lauhtuneessa säässä. Autossa ei mitään eloa, ei edes ovea auenneet.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Mökkireissut sähköttömille mökeille ovatkin sähköautojen pahin ongelma."

        Minulla ei ole sähkötöntä mökkiä.

        Minullapa on, ja siinä sen viehätys. Juoma-, käyttövesi ja ruoka joesta, lämpö kamiinasta. Ihminen ei tarvitse paljoa olemiseensa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On muuten kokemusta. Sodankylään mökille 32 asteen pakkasessa ja sähköauto metsäautotien päähän. Mökille hiihtäen ja kahden päivän päästä takaisin lauhtuneessa säässä. Autossa ei mitään eloa, ei edes ovea auenneet.

        Eläminen on nyt mukavaa, jos sattuu omistamaan sähköauton ja on tehnyt "halvan" pörssisähköön perustuvan sähkösopimuksen. Taitaa monen intoilijan sähköautoilu loppua tähän joulukuuhun. Tammikuussa on paljon vähän käytettyjä sähköautoja myynissä.

        https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000008441580.html


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eläminen on nyt mukavaa, jos sattuu omistamaan sähköauton ja on tehnyt "halvan" pörssisähköön perustuvan sähkösopimuksen. Taitaa monen intoilijan sähköautoilu loppua tähän joulukuuhun. Tammikuussa on paljon vähän käytettyjä sähköautoja myynissä.

        https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000008441580.html

        Sähkösopimuksen tyyppi on jokaisen itse valittavissa, pörssihintaisista soppareista kuitenkin pääsee helposti eroon. 4 vuoden kiinteähintaista sähkösopimusta saa tälläkin hetkellä alle 7 snt/KWh -tasoon, eli edullinen sähköautoilu jatkuu tulevaisuudessakin.

        Jokos se bensan hinta muuten on yli 2 eur/l? Taitaa tammikuussa olla roppakaupalla polttiksia myynnissä pilkkahintaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähkösopimuksen tyyppi on jokaisen itse valittavissa, pörssihintaisista soppareista kuitenkin pääsee helposti eroon. 4 vuoden kiinteähintaista sähkösopimusta saa tälläkin hetkellä alle 7 snt/KWh -tasoon, eli edullinen sähköautoilu jatkuu tulevaisuudessakin.

        Jokos se bensan hinta muuten on yli 2 eur/l? Taitaa tammikuussa olla roppakaupalla polttiksia myynnissä pilkkahintaan.

        Mahtaa olla hauskaa, jos on tehnyt kiinteähintaisen sopimuksen, joka sanotaan irti kalliin energian vuoksi tai sopimuksen tarjoaja menee konkkaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Normaalikäytössä tehon voi rajoittaa 3-6kW. Se riittää hidaslataukseen mainiosti. Tuota 11kW latausta voi sitten käyttää jos tulee kiiretapauksia.
        Kaikenkaikkiaan taas täysin höpöhöpö-mukaongelma.

        *******

        Onneksi paljon parjatussa Tojotan mukahybridissä tällaista höpöhöpö-mukaongelmaa ei ole, vaan auto on aina käyttövalmis. Ladattavat sähköautot ovat siis edelleenkin pahasti keskentekoisia härpäkkeitä itselataavaan hybridi-Tojotaan verrattuna. Tojota on siis edelleenkin valovuosia muita valmistajia edellä käytön vaivattomuudessa.

        Itsesyttyvässä hypetyksessä on ongelmana se, että kikotin kuluttaa paperilla 3,5 ja todellisuudessa n. 5 l/100 km bensaa = 117 g/km CO2 päästö.

        Patteriautot nykyisellä sähköntuotannolla jotan 20 g/km ja suunta alaspäin.

        Kaasuautolla ole viimeiset 2 vuotta ajellut 42 g/km päästöin. Tankkauksista laskettuna.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nytpä taas osoitit ettet tiedä tekniikasta mitään. plugin-Tojotissa on tuollaiset typerät ilmalämpöpumput, mutta sähkövolsuissa on lämpöpumppu joka kerää talteen akkujen jäähdytysnesteen hukkalämmön. Akku nimittäin tuottaa lämpöä kun sitä purkaa.
        Akku on lämmitetty matkaan lähdettäessä verkkosähköllä ja hyvin eristettynä niistä riittää lämpöpumpulle hyvi lämpöä kä'ytettäväksi olkoon ulkon kuinka paljon pakkasta tahansa.

        Näin on hyvä talvisähköauto rakennettu. Sen näki viime talvena TM:n talviautovertailussa. ID.3 vei 11 asteen pakkasessa kaikkein vähiten virtaa. Vaon 21 kWh/100km. -20 ei paljoa nosta kulutusta.
        Sähköautolla on mukavinta ajaa kesät talvet. Auto lämmittää ja viilentää itsensä aina ilman moottorin apua. Siksi se on oikeassa lämpötilassa jo ennen matkaa. Pakkasilla ja helteillä. Jää polttiksilta tekemättä.

        Siis miksi se jäisi polttiksilta tekemättä? Puhelimella minä ainakin valitsen autoni sisälämpötilan, kesät talvet ja diisseliä tankkaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eipä mulla ole tarvetta erikseen lähteä noita testailemaan, ei ole mitään syytä epäillä TM:n mittauksia jonka perusteella ID.3:n lämmityslaite on koville pakkasille alamittainen.

        Eikä tuo 6 kW ole kovin kummoinen lämmitysteho autokäytössä vaikka se muuten riittää omakotitalonkin lämmitykseen. Polttiksessa webaston/eberin teho on yleensä 5 kW, ja sillä ei kovilla pakkasilla saa edes paikallaan olevaa autoa mitenkään erityisen kuumaksi. 6 kW ei vaan yksinkertaisesti riitä kovemmilla pakkasilla & maantienopeuksilla.

        Ajattelin täysin samaa, mutta mitäpä sanojasi toistamaan.
        Minullakin paljon kokemusta Webastoista ja Ebereistä, niin autoissa kuin työkoneissakin. On kokemusta vesitoimisista ja kuumaa ilmaa puhaltavistakin. Esim. työkoneen hytin lämmittämiseen melko kovillakin pakkasilla 5 kW kyllä riittää, mutta kuuma ei todellakaan tule, vaikka lämmitin pyörii täysillä koko työpäivän.
        Erääseen työkoneeseen olivat laittaneet pienen webaston, muistaakseni 2,5 kW. Sen teho ei riittänyt alkuunkaan edes pikku pakkasilla. Siis nämä työkoneiden lämmittimet ovat usein niitä ainoita hytin lämmittimiä. Moottorin tuottamaa lämpöä kun ei aina voida käyttää ohjaamon lämmittämiseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nytpä taas osoitit ettet tiedä tekniikasta mitään. plugin-Tojotissa on tuollaiset typerät ilmalämpöpumput, mutta sähkövolsuissa on lämpöpumppu joka kerää talteen akkujen jäähdytysnesteen hukkalämmön. Akku nimittäin tuottaa lämpöä kun sitä purkaa.
        Akku on lämmitetty matkaan lähdettäessä verkkosähköllä ja hyvin eristettynä niistä riittää lämpöpumpulle hyvi lämpöä kä'ytettäväksi olkoon ulkon kuinka paljon pakkasta tahansa.

        Näin on hyvä talvisähköauto rakennettu. Sen näki viime talvena TM:n talviautovertailussa. ID.3 vei 11 asteen pakkasessa kaikkein vähiten virtaa. Vaon 21 kWh/100km. -20 ei paljoa nosta kulutusta.
        Sähköautolla on mukavinta ajaa kesät talvet. Auto lämmittää ja viilentää itsensä aina ilman moottorin apua. Siksi se on oikeassa lämpötilassa jo ennen matkaa. Pakkasilla ja helteillä. Jää polttiksilta tekemättä.

        Akku tuottaa lämpöä. Mistähän se lämpöenergiakin on peräisin?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Mökkireissut sähköttömille mökeille ovatkin sähköautojen pahin ongelma."

        Minulla ei ole sähkötöntä mökkiä.

        Minulla ei ole sähkötöntä mökkiä eikä sähköistä autoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Paras sähköauto tässä suhteessa on Nissan Leaf, minkä 300-wattinen akunlämmitin menee päälle vasta -17 asteessa ja pysyy päällä, kunnes akku on -10-asteinen. Pahimmassa tapauksessa sukolaturin 1800 W -lataustehosta on lataukseen käytettävissä 1500 W.

        *******

        Kylläpä sähköauton lataaminen on hidasta hommaa. Jos auto kuluttaa sadalla kilometrillä 15 kWh energiaa, niin sen lataaminen ottaa aikaa peräti 10 tuntia. Eipä sovi sähköauto kiireiselle miehelle

        Sata kilometriä, vie noin sanotaan pari tuntia aikaa, niin latausaikaa jää vuorokaudessa noin 22 tuntia. Kiire johtuu paljolti tyhmyydestä!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllähän se Toyotan pitkä kokemus jossakin näkyy. Prius tuli markkinoille jo vuonna 1997, joten onhan Toyotalla ollut aikaa viilata itselataavat hybridiautonsa vieläkin ylivoimaisemmiksi.

        Johan sille hybridille on annettu viimeinen myyntipäiväkin, 31.12.2034. Sen jälkee tuon saastuttavan fossiilipolttimen nyynti on ohi Euroopassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jottako sukolataus vain hätätilassa? Yli kolme vuotta olen sellaisella sähköautoni ladannut ja muutaman kerran vuodessa käynyt pikalaturilla.

        Minäkin käytän shukolaturia, mutta vain rajoitetulla 7A teholla. Se riittää hyvin yölataukseen, ja aamulla on tarpeeksi virtaa päivän ajoon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Normaalikäytössä tehon voi rajoittaa 3-6kW. Se riittää hidaslataukseen mainiosti. Tuota 11kW latausta voi sitten käyttää jos tulee kiiretapauksia.
        Kaikenkaikkiaan taas täysin höpöhöpö-mukaongelma.

        *******

        Onneksi paljon parjatussa Tojotan mukahybridissä tällaista höpöhöpö-mukaongelmaa ei ole, vaan auto on aina käyttövalmis. Ladattavat sähköautot ovat siis edelleenkin pahasti keskentekoisia härpäkkeitä itselataavaan hybridi-Tojotaan verrattuna. Tojota on siis edelleenkin valovuosia muita valmistajia edellä käytön vaivattomuudessa.

        Tiedätkö muuten mistä Tojotasi laatu on peräisin ?
        Se on peräisin Ranskasta, siellähän ne Tojosi on tehty samalla tavalla kuin Pösöt ja Citikatkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tesla-miesten maksuvalmius ei näköjään ole kunnossa?

        Kyseessä lienee kokoomuslaisten, kokonaisvaltainen saituus!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oli tänä aamuna yli 20 astetta pakkasta. Siinäpähän sähköautohemmot pääsevät kokeilemaan lämpöpumpun lämmitystehoa kauppareissulla. Kun pelkällä lämmitysvastuksella tuotetaan lämpöä kabiiniin, niin pitkää reissua ei kyllä tehdä. 100 km on varmasti hyvin tiukassa.

        "100 km on varmasti hyvin tiukassa."
        En ymmärrä pointtiasi tässä, kauppareissuni edestakaisin on 15 km, mikä ongelma ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo ei muuta sitä lopputulosta että testin mukaan ID.3:n lämmityslaite on surkea. Voit myös varmaan kertoa mihin tietolähteeseen tuo tieto lämmityslaitteen ohjelmallisesta tehonrajoituksesta perustuu? Jos noin on niin toteutus on joka tapauksessa idiootin tekele jos lopputulos on heikosti lämpenevä auto.

        6kW riittää saunan lämmitykseen, mutta autossa ei ole käytännössä minkäänlaisia lämpöeristyksiä ja ajoviiva jäähdyttää huomattavasti. Jos sammutat lämpimän saunan kiukaan niin sauna säilyy lämpimänä helposti tunnin-pari. Sammutapa auton lämmityslaite -20 pakkasella ajon aikana niin ei mene montaa minuuttia kun auto on jo oikeasti kylmä.

        Tuo on totta, mutta onkos nyt kyseessä päästöhuijausautojen valmistaja, ja jos on, miin voiko luottaa ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lähdekritiikkiä voi aina käyttää. Kumpaa itse pidät uskottavampana, TM:n mittauksia vai täällä anonyyminä heiteltyjä mielipiteitä?

        Minä en ole uskonut enää pitkiin aikoihin kumpaankaan, mutta ajankulukseni tässä sorvaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Akku tuottaa lämpöä. Mistähän se lämpöenergiakin on peräisin?

        Sanotaan kaiken energian olevan peräisin auringosta!


    • Anonyymi

      ÄLÄ KOMMENTOI !! NIUVAN MASSAPOSTAUS TROLLIN DISSAUSTA. ÄLÄ KOMMENTOI ! ! DISSAUKSELLA JA VÄNKÄYKSELLÄ TROLLI HAKEE HUOMIOTA ! !

    • Anonyymi

      VAG sähköautoista ainakin osasta puuttuu akun lämmitys. On taas säästetty väärässä paikassa.

      • Anonyymi

        Kaikissa ID-autoissa on eristetyt lämmitetyt akut ja lämpöpumppu vakiona.
        Huom ei ilmalämpöpumppu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaikissa ID-autoissa on eristetyt lämmitetyt akut ja lämpöpumppu vakiona.
        Huom ei ilmalämpöpumppu.

        Onko niissä myös polttoainepuppu?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko niissä myös polttoainepuppu?

        Ja nyt on päässyt taas muumit karkaamaan laaksosta. Sähköauton polttoainepumppu. Kuin kuplavolkkarin kannentiiviste tai vesipumppu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja nyt on päässyt taas muumit karkaamaan laaksosta. Sähköauton polttoainepumppu. Kuin kuplavolkkarin kannentiiviste tai vesipumppu.

        Volkkari on köyhän kansan kuljin ja siksi niissä missään ei ole näitä kalliimpia osia käytetty koskaan.


    • Anonyymi

      "Oulun pohjoispuolelle hän ei suositellut sähköautoja ollenkaan niiden heikkojen talviominaisuuksien vuoksi. "

      Tämä Ivalossa asuva kaveri on toista mieltä.

      https://yle.fi/uutiset/3-11784468

      "Paras auto, mitä minulla on ollut", kehuu ivalolainen sähköautoilija – latausverkon puutteet estävät kasvua, vaikka sähköllä pärjää Lapissakin

      • Anonyymi

        Samassa uutisessa tuo totuuskin on: "Kun pikalauspisteitä on harvassa, on hyvä olla oma mukana. "

        Diesel vai pensa agrregaatti kumpi lienee...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Samassa uutisessa tuo totuuskin on: "Kun pikalauspisteitä on harvassa, on hyvä olla oma mukana. "

        Diesel vai pensa agrregaatti kumpi lienee...

        Hybridi-Tojotassa latausagregaatti tulee kaupanpäällisiksi. Tänäänkin oli 19 astetta pakkasta, mutta hyvin notkeasti hybridi-Tojota lähti lämpimästä tallista, eikä erillistä agregaattia ollenkaan tarvittu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hybridi-Tojotassa latausagregaatti tulee kaupanpäällisiksi. Tänäänkin oli 19 astetta pakkasta, mutta hyvin notkeasti hybridi-Tojota lähti lämpimästä tallista, eikä erillistä agregaattia ollenkaan tarvittu.

        Toyota taitaa ymmärtää jotakin talviautoilusta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toyota taitaa ymmärtää jotakin talviautoilusta.

        Jo edellisellä vuosituhannella Toyotan tuotekehittelijöillä oli *piip* iso pakastin käytössä. Toyota pakastimeen ja äijä katsomaan, että toimiiko. Ja eiku insinöörit kehitti pakkasellakin toimivan laitteen eli Toyotan.

        Toinen auto mikä toimii pakkasella on Lada.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jo edellisellä vuosituhannella Toyotan tuotekehittelijöillä oli *piip* iso pakastin käytössä. Toyota pakastimeen ja äijä katsomaan, että toimiiko. Ja eiku insinöörit kehitti pakkasellakin toimivan laitteen eli Toyotan.

        Toinen auto mikä toimii pakkasella on Lada.

        Niin mutta ooppeleissa oli rekupelointi mahdollista jo -50 luvulla. Kun vaan ajatteleekin niitä energiasysäyksiä jotka jarrutettaessa kulkevat 12v akkua kohti tulee ihan kuuma olo. Mitään lämmityslaitteita ei tarvittu kun pysyi sitä lämpimänä muutenkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jo edellisellä vuosituhannella Toyotan tuotekehittelijöillä oli *piip* iso pakastin käytössä. Toyota pakastimeen ja äijä katsomaan, että toimiiko. Ja eiku insinöörit kehitti pakkasellakin toimivan laitteen eli Toyotan.

        Toinen auto mikä toimii pakkasella on Lada.

        Kaikki Toyotat ei ole lämpimiä.
        Lähde: autolehtien testit ja vertailut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaikki Toyotat ei ole lämpimiä.
        Lähde: autolehtien testit ja vertailut.

        Lämpimyydestä ei ollut puhe, vaan auton toimivuudesta.

        Sähköautoilla ei tee paukkupakkasilla juuri mitään. Pihatiellä voi käydä kääntymässä, jos on tallissa/jatkuvassa sähkölämmityksessä ollut.

        Jos talvilämmintä autoa kaipaat, niin ota Ruotsissa tehty Volvo. Ne on kyllä vanhoja, mutta lämpimiä myös takapenkillä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lämpimyydestä ei ollut puhe, vaan auton toimivuudesta.

        Sähköautoilla ei tee paukkupakkasilla juuri mitään. Pihatiellä voi käydä kääntymässä, jos on tallissa/jatkuvassa sähkölämmityksessä ollut.

        Jos talvilämmintä autoa kaipaat, niin ota Ruotsissa tehty Volvo. Ne on kyllä vanhoja, mutta lämpimiä myös takapenkillä.

        Lisää ydinvoimaa ja vesivoimaa.
        Kiitos.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jo edellisellä vuosituhannella Toyotan tuotekehittelijöillä oli *piip* iso pakastin käytössä. Toyota pakastimeen ja äijä katsomaan, että toimiiko. Ja eiku insinöörit kehitti pakkasellakin toimivan laitteen eli Toyotan.

        Toinen auto mikä toimii pakkasella on Lada.

        Taitaa olla nykyään pakastin rikki, kun tohjot ei enää lähde pakkasessa käyntiin. Relevikaa googleen...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hybridi-Tojotassa latausagregaatti tulee kaupanpäällisiksi. Tänäänkin oli 19 astetta pakkasta, mutta hyvin notkeasti hybridi-Tojota lähti lämpimästä tallista, eikä erillistä agregaattia ollenkaan tarvittu.

        Mitäpä bensa-autossa agrekaatilla. Samalla bensalla se kulkee, kuin agrekaattikin käy.


      • Anonyymi

        Se on talvella kovilla pakkasilla aavistuksen kylmä. Suurin haitta on, että sivuikkunat huurtuu, ei oikeastaan muita miinuksia, ynnää Lappalainen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Samassa uutisessa tuo totuuskin on: "Kun pikalauspisteitä on harvassa, on hyvä olla oma mukana. "

        Diesel vai pensa agrregaatti kumpi lienee...

        Onkohan diesel agrikaatit, jotka autossa mukana, myös käyttövoimaverollisia ? Muutenhan kyseessä on veropetos, varsinkin löpöllä käytettäissä.


    • Vetyvöyhöttäjän provo ! ! Provoon te iriootit taas lankesitte ! ! Ettekö iiriootit tajua et mt trollin provoihin lankeatte. . Jatkuvasti ! ! trolli vedättää teitä UUNOJA ! !

      • Anonyymi

        Kun lämpötila laski kymmenen astetta ja mittari painui pakkaselle, kulutus lisääntyi yli viidenneksellä. Näin kävi, kun koeajoin Hyundai Ioniq 5 -sähköautoa.

        Meno- ja paluumatkat olivat identtiset ja yhtä pitkät. Hakumatkalla lämpötila oli viisi astetta plussalla, ilma selkeä ja tie kuiva. Reitti noudatteli Helsinki–Tampere-moottoritietä, ja ajoin talvirajoitusten mukaan. Keskikulutus: 21,5 kilowattituntia sähköä sadalla kilometrillä.

        Lue lisää: Ajoimme sähköautolla Helsingistä Nordkappiin ja takaisin – ongelmat alkoivat heti, kun pääsimme takaisin Suomen puolelle

        Latasin akun Tampereella, ajoin kaupungissa 35 kilometriä ja palautin auton Vantaalle. Keskikulutus lataamisen jälkeen oli jo 26,5 kWh eli yli 20 prosenttia tulomatkaa enemmän. Lämpötila tällä osuudella vaihteli 4–10 pakkasasteen välillä.


    • Anonyymi
    • Anonyymi

      TOINEN, tätäkin selvempi puute Suomessa vielä on 150 kW:n ja sitä tehokkaampien suurtehoasemien vähäisyys. Sähköautoilijat ry:n ylläpitämän latauskartan mukaan tällaisia latauspisteitä osuu tyypilliselle Lapin matkan varrelle pk-seudulta lähdettäessä vain hieman toistakymmentä. Jos sähköautoja olisi samanaikaisesti liikkeellä Lappiin tuhansia, ruuhkia latausasemille voisi kuvata katastrofaalisiksi.

      Selvää onkin, että pika- ja suurteholatausasemien infra on vielä aika lailla lapsenkengissä Suomessa. Päästöttömyyden hintana tuntuisi olevan odottelu siellä täällä matkan varrella, jos matka on pitkä. Näin ei tietenkään voi jatkua.
      Kova tungos harvoilla latausasemilla.
      Aikaa meni 20 tuntia 1000 km Lapinmatkaan.
      Baareille hyvä bienes, vaimo ja lapset hermona

      • Anonyymi

        Kannattaisiko hankkia hybridi-Toyota? Sillä ajaa yhdellä tankillisellä talvellakin 1000 km, ja kabiinissa on riittävän lämmin. Nykyisten sähköautojen talviominaisuudet ovat nollan ja naurettavan välimailta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kannattaisiko hankkia hybridi-Toyota? Sillä ajaa yhdellä tankillisellä talvellakin 1000 km, ja kabiinissa on riittävän lämmin. Nykyisten sähköautojen talviominaisuudet ovat nollan ja naurettavan välimailta.

        Sähikäisessä pakkasella ei voi pitää penkinlämmittäjää päällä.
        Lämmityslaitetta vain kotvasen.
        Siis: Nelipyöräinen liikkuva pakastin.
        Valititettavasti.


      • Anonyymi

        Ei tarvi edes tungosta, että menee pelleilyksi patteriautoilu.

        HS koeajossa latauksen ongelmien tuloksena oli, että toimittajat joutuivat viettämään yönsä autossa, kun eivät päässeet varatulle hotellille asti. Matkaan kului myös normaalia enemmän aikaa ja ruoka oli huonoa - ruokapaikat kun oli pakko valita sen mukaan, mitä latauspömpelin vierestä löytyi. Patteriautoilijalle välttää huonompikin sapuska ;-D

        https://dynamic.hs.fi/a/2021/sahkoauto/


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kannattaisiko hankkia hybridi-Toyota? Sillä ajaa yhdellä tankillisellä talvellakin 1000 km, ja kabiinissa on riittävän lämmin. Nykyisten sähköautojen talviominaisuudet ovat nollan ja naurettavan välimailta.

        Siis ruostuva fossiiliauto? Miksi ihmeessä? Ei ole nykyaikaa enää 100 % fossiilisen polttoaineen voimin kulkevat autot.


    • Anonyymi

      Maalla voi ajatella ainoastaan hybridiä ja sekin on turhaa,kun on hyviä bensa-ja dieselmoottoreita autoissa. Kaikki sähköinen kestää vain aikansa ja käsissä on pian romu,jota kukaan ei huoli. Isoissa kaupungeissa voi ,jos on liikaa rahaa,ostaa lelunkin käyttöönsä.

    • Anonyymi

      On se kumma kun lukee "sähköautot nyt" ryhmää niin eipä pahemmin tunnu olevan pelkoa ja kiroilua talven suhteen. Siellä on myös useita henkilöitä jotka asuu Lapissa missä on välillä pitkät välimatkat ja kova talvikin yksittäisinä päivinä eikä juurikaan valita että pitäisikö seuraavaksi ostaa polttis auto kun jotkut tietämättömät pelkää ettei sähköautolla pärjää talvella. Useita ryhmässä joilla saattaa olla jo kolmas sähköauto peräkkäin ja tutkimusten mukaan ensimmäisen sähkärin ostaa 4/5 uudelleen. Samoin monessa euroopan maassa sähköautojen myyntimäärät nousee joka vuosi lisää, joten on se kumma kun on monta kesää ja talvea ollut pyöreästi 10 vuotta (jos pidetään 2012 sähköautoilun alkuvuotena), niin miksi ihmiset ei sitten opi että sähkis on ihan jaska tuote???

      Sähkis on tietämättömien polttis kuskien pelkolaite kun luulevat ettei sähkiksellä pärjää. Halutaan ehdottomasti pitää kiinni vain totutusta autokulttuurista eikä suostuta näkemään myös mitä hyvää sähkärit tuo tullessaa omalla tekniikallaan ja myös uskomaan sitä mitä sähköautoihin hurahtanut kertoo omista kokemuksistaan esim. 5 vuoden ajalta.

      • Anonyymi

        Tiivistettynä: ei ole latausmahdollisuutta kotona, kuten ei monella muullakaan. Yksi huonoimmista vapaa-ajan viettämis tavoista on istua lataamassa autoa tolpalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tiivistettynä: ei ole latausmahdollisuutta kotona, kuten ei monella muullakaan. Yksi huonoimmista vapaa-ajan viettämis tavoista on istua lataamassa autoa tolpalla.

        Silloin ei kyl kannata ostaa sähköautoa jos ei ole sujuvaa latauspaikkaa. Mutta niitäkin harvoja sähköautofaneja on jotka ovat vain (kalliin) julkisen latauksen varassa, johon minulla ei kyllä hermo riittäisi.

        Ja mehän tarvitaan myös niitä iloisia polttoaineveronmaksajia, jotta valtio saa rahaa kassaansa, joten on hienoa että jotkut valitsevat vielä vuonna 2034 (kun UUSIEN polttisten myynti kielletään 2035?) polttiksen ja vähemmän ruuhkaa latureilla. :)


      • Anonyymi

        "Sähkis on tietämättömien polttis kuskien pelkolaite kun luulevat ettei sähkiksellä pärjää. Halutaan ehdottomasti pitää kiinni vain totutusta autokulttuurista eikä suostuta näkemään..."

        Pärjää varmasti EDELLYTTÄEN, että kotona on mahdollisuus sähköauton lataamiseen. Usein latausmahdollisuus tarvitaan myös työpaikalla tms. määränpäässä.

        Minulla kumpikaan ei toteudu, siksi sähköauto ei ole realistinen vaihtoehto.
        Se ei ole vaihtoehto myöskään niile kaupunkiasukkaille, joiden ainoat pysäköintimahdollisuudet ovat katujen varsilla. Heitä on varmaan satoja tuhansia.

        Entä karavaanarit ja matkailuautoilijat? Kaikkiaan matkailuajoneuvoja on rekisteröitynä 129 629 kpl (31.12.2021). Matkailuautojen ja vaunujen suhdeluku lähellä luokkaa 50/50 %. Yhdelläkään sähköautolla ei käsittääkseni voi vetää vaunua, eikä sähköllä toimivia matkailuautojakaan tietääkseni valmisteta.


    • Anonyymi

      Eikös ongelmallisin auto talvella ole diesel-auto: se kun ei käynnisty, tai sitä ei uskalla käynnistää yli 25 asteen pakkasilla ilman esilämmitystä sähköllä? Eli ei toimi ilman sähköä.

      • Anonyymi

        Esilämmittää voi muutenkin kuin sähköllä.
        Minulla on ollut diesel- tai bensalämppäri kaikissa (5) autoissa, jotka olen omistanut viimeisten 20 v aikana. Webasto on myös nykyisessä töpselihybridissä.
        Kerran moisen hommaa, niin ilman ei tule toimeen. No tulee toki, mutta on vaikea kuvitella autoilua talvella ilman bensa / dsl lämmitintä.
        Nykyisten lämppärien pienen kaukosäätimen kantama on ihanneolosuhteissa jopa kilometrin, käytännössäkin satoja metrejä.
        Kauko-ohjausta voi halutessaan ohjata myös kännyllä, jolloin lämppärin saa päälle vaikka toiselta puolelta maapalloa. Toimii myös viesteillä, eli vanha peruskännykin kelpaa. Itselle on riittänyt kaukosäädin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Esilämmittää voi muutenkin kuin sähköllä.
        Minulla on ollut diesel- tai bensalämppäri kaikissa (5) autoissa, jotka olen omistanut viimeisten 20 v aikana. Webasto on myös nykyisessä töpselihybridissä.
        Kerran moisen hommaa, niin ilman ei tule toimeen. No tulee toki, mutta on vaikea kuvitella autoilua talvella ilman bensa / dsl lämmitintä.
        Nykyisten lämppärien pienen kaukosäätimen kantama on ihanneolosuhteissa jopa kilometrin, käytännössäkin satoja metrejä.
        Kauko-ohjausta voi halutessaan ohjata myös kännyllä, jolloin lämppärin saa päälle vaikka toiselta puolelta maapalloa. Toimii myös viesteillä, eli vanha peruskännykin kelpaa. Itselle on riittänyt kaukosäädin.

        Sitten onkin yhtä-äkkiä akku loppu, varsinkin lyhyehkössä työmatka-ajossa veban käyttö on suuri ongelma, saattaa lähtö jäädä väliin. Tuo on talvisin suurin hinausten syy.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sitten onkin yhtä-äkkiä akku loppu, varsinkin lyhyehkössä työmatka-ajossa veban käyttö on suuri ongelma, saattaa lähtö jäädä väliin. Tuo on talvisin suurin hinausten syy.

        Totta tuokin. Tosin 20 v eeperi/webasto kokemuksilla on ollut murheita vain alkuvuosina pari kertaa.


      • Anonyymi

        Ei ole ongelmia dieselin kanssa minkäänlaisilla pakkasilla. Webastolla sisätilat ja moottori lämpöiseksi ennen käynnistystä ja ajaessa oma lämmityslaite lämmittää sisätilat. Eli kyllä toimii ilman sähköä, ja hyvin toimiikin. Eikä tarvitse montaa parin tunnin kahvitaukoa talviajossa päivässä.


    • Anonyymi

      Ei näytä Suomalaisten polttisautot toimivan ilman sähköä edes näillä pikkupakkasilla, kun roikkuvat lähes poikkeuksetta aamuisin töpselissä useammin kuin sähkikset. Ostavako ihmiset Pohjolan oloihin sopimattomia etelään tarkoitettuja autoja?

      Itselläni on Pohjolan oloihin suunniteltu ja tehtaan Lapissa testaama bensa-auto, joka ei mitään esilämmitystä kaipaa edes 30 asteen pakkasilla! Lähtee laakista käyntiin, kehrää hienosti 0W öljyillä ja sisätilatkin lämpiävät jo 5-10 minuutin ajon jälkeen!

      • Anonyymi

        Nykyiset, kunnossa olevat polttisautot käynnistyvät ilman esilämmitystä kovillakin pakkasilla. Kyse on enempi siitä, että lämpimällä autolla on mukavampi lähteä liikenteeseen, eikä tarvitse skrabailla laseja. Esilämmityksellä on vaikutusta myös polttoaineen kulutukseen ja moottorin kulumiseen.

        Tuulilasin jäätymisen voi tosin estää muutaman euron tuulilasin suojapeitteellä. Ihmeen vähän niitä näkyy käytössä...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nykyiset, kunnossa olevat polttisautot käynnistyvät ilman esilämmitystä kovillakin pakkasilla. Kyse on enempi siitä, että lämpimällä autolla on mukavampi lähteä liikenteeseen, eikä tarvitse skrabailla laseja. Esilämmityksellä on vaikutusta myös polttoaineen kulutukseen ja moottorin kulumiseen.

        Tuulilasin jäätymisen voi tosin estää muutaman euron tuulilasin suojapeitteellä. Ihmeen vähän niitä näkyy käytössä...

        Niin ja tuon joidenkin itsekkäiden mukavuudenhalun takia sitten ihmiset paleltuvat sähkölämmitteisissä taloissa ja miljoonassa kodissa syödään kylmää aamiaista pimeässä tyynenä pakkasaamuna!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin ja tuon joidenkin itsekkäiden mukavuudenhalun takia sitten ihmiset paleltuvat sähkölämmitteisissä taloissa ja miljoonassa kodissa syödään kylmää aamiaista pimeässä tyynenä pakkasaamuna!

        Samaa voisi sanoa sähköautojaan lämmittävistä ja latailevista. Sähköä polttomoottorin & sisätilojen lämmittäminen tosin kuluttaa vain marginaalisesti sähköauton lataukseen verrattuna.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin ja tuon joidenkin itsekkäiden mukavuudenhalun takia sitten ihmiset paleltuvat sähkölämmitteisissä taloissa ja miljoonassa kodissa syödään kylmää aamiaista pimeässä tyynenä pakkasaamuna!

        Jep, kielletään myös öljynjalostus kun toiset joutuu syömään aamiaista pimeässä tyynenä pakkasaamuna! :D

        "Nesteen ja Ilmattaren pitkäaikaisen sopimuksen kokonaiskapasiteetti vastaa noin 200 GWh/v, mikä on noin 17 % Nesteen Porvoon jalostamon sähkönkulutuksesta. Ilmattaren tuulisähkön toimitusten on arvioitu alkavan alkuvuodesta 2025."

        https://news.cision.com/fi/neste/r/nesteen-tavoitteena-100---uusiutuvan-sahkon-kaytto-globaalisti-vuoteen-2023-mennessa---tuulivoiman-k,c3369789


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Samaa voisi sanoa sähköautojaan lämmittävistä ja latailevista. Sähköä polttomoottorin & sisätilojen lämmittäminen tosin kuluttaa vain marginaalisesti sähköauton lataukseen verrattuna.

        Kyllä, kyllä mutta kun niitä polttomoottorisia on 2,7 miljoonaa ja sähköautoja vain n. 40.000 niin ne polttikset vie töpselissä PALJON enemmän sähköä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä, kyllä mutta kun niitä polttomoottorisia on 2,7 miljoonaa ja sähköautoja vain n. 40.000 niin ne polttikset vie töpselissä PALJON enemmän sähköä.

        Katselin taloyhtiömme parkkipaikkaa aikaisin aamulla koiraa ulkoiluttaessani.
        Paikkoja on kolmisen sataa, autoja ehkä 250. Vain kymmenkunta autoa oli kytketty lämpötolppiin, vaikka pakkasta oli -10. Tolppien käyttöaste mahtaa olla tätä luokkaa muuallakin?


      • Anonyymi

        ”roikkuvat lähes poikkeuksetta aamuisin töpselissä useammin kuin sähkikset.”
        No ei sähkiksiä useammin kyllä. Tiedän, koska kaksi duunikaveria sellaiset jostain hommasi.
        Sähkiksethän ovat roikan päässä aina kun niillä ei ajeta, kesät talvet. Siksipä sähköautojen mainoskuvissakin niissä on aina piuha kiinni, mikä näyttää hölmöltä. Ei se ainakaan erityisemmin alleviivaa henkilöautoihin perinteisesti liitettyä vapautta ja riippumattomuutta.


    • Anonyymi

      On myös iso ongelma, että sähköautolla kun vedät ensin sitä venettä sähköttömälle mökille 300 km korpitaipaleella, takaisin et pääse. Vielä kun on lähimpään rantaan 200 km ja menomatkalla pitäisi tehdä 200 km koukku lähimpään kyläkauppaan ostamaan olutta ja onkivavat, niin jää sähköautospedeiltä homma piippuun. Tosi äiällä on Dodge lava-auto 5 litran dieselillä.

    • Anonyymi

      Varsinkin nuo ryöstömatkat yö aikaan kannattaa suunnitella polttomottoriautojen varaan niiden pitemmän toimintamatkan takia.

    • Anonyymi

      Jep ostin uuden polttiksen... Antaa vielä kehittyä...

    • Anonyymi

      Ei ole varaa ostaa sähköautoa.

    • Anonyymi

      sähkö ja kova pakkanen

      eivät vaan ole kavereita keskenään

      sanoi herra woltti

    • Anonyymi

      dieseli mersulla ajat halvalla hautaan asti, ja mukavasti, ja lämmintä on riittävästi

    • Anonyymi

      Täällä on paljon "tietäjiä". Aloittajan tiedot pitävät täysin paikkansa. Tosin autoissa on toki eroja. Ja itse en ole koskaan lämmittänyt moottoria kahta tuntia millään pakkasella. Oikealla lohkolämmittimellä. Lämmittimen tarkoitus on vain notkistaa öljyt jotta startti jaksaa moottoria pyörittää. Mutta jos on täysi akku ja kunnon öljyt niin auto kyllä käynnistyy. Säteilylämmittimillä tosin moottori ei kovalla pakkasella juurikaan lämpiä.

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      123
      9556
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      50
      2807
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      158
      2559
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      2039
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1796
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      14
      1623
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1537
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      11
      1484
    9. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      11
      1419
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1336
    Aihe