Polkupyörän lyhyt ikä

Anonyymi

Mikä on kun nykypyörät eivät kestä käyttöä. Pari kolme vuotta menee ongelmitta ja sitten tulee vikoja joita ei kannata korjata. Akseli poikki, laakerit sökönä, vanteet kieroja, rattaat paskana.

109

1750

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Jaa, miksi ei kannata korjata? Korjaa vaan jos polkupyörä muuten on mieluinen.

      • Anonyymi

        Ilmeisesti aloittaja on sijoittanut pyörään sen verran vähän, että siihen tehtaalla tehty laatu on sitten pettymys.

        Halvalla saa halpaa.

        Riittävän halpaan runkoon ei kannata alkaa edes tekemään parannuksia. Kun kaikki (liian) halvat osat on vaihdettu ja pyörä käyttökunnossa, runko rapsahtaa jostain poikki...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ilmeisesti aloittaja on sijoittanut pyörään sen verran vähän, että siihen tehtaalla tehty laatu on sitten pettymys.

        Halvalla saa halpaa.

        Riittävän halpaan runkoon ei kannata alkaa edes tekemään parannuksia. Kun kaikki (liian) halvat osat on vaihdettu ja pyörä käyttökunnossa, runko rapsahtaa jostain poikki...

        Sanothaan näin että polkupyörän runkoa on hankala saaha rikki. Edes halpaa sellaista.


      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jaa. Toisten ei tarvitse edes kovin yrittää.

        https://keskustelu.suomi24.fi/t/9345524/opiksi-ja-ojennukseksi

        https://www.fillarifoorumi.fi/forum/archive/index.php/t-51420.html

        Jaa. Jos hankkii täysjoisitetun maastopolkupyörän ei voi puhua rungon katkeamisesta silloin jos jousitus romahtaa alta. Kyllä kunnon täysijousitetun täpärin pitää maksaa vähintään neljä tonnia että siihen olisi mitään luottamusta. Käytettynä ei ikinä. Silloin tiedä mitä virityksiä siihen on rakennettu.


    • Anonyymi

      Kun ostin vuonna 1999 laatua niin ajoin tänäänkin tuolla fillarilla 40km lenkin. Tosin korjautin sitä kolmisen vuotta sitten satasella mut mitäs tuosta.

    • Anonyymi

      Polkupyörän kunnostaminen on ihan mielenkiintoista ja aikaa vievää puuhastelua. Osia polkupyörään saa Suomesta ja ulkomailta. Nykyään on vain niin että tiettyjä tarvikkeita on hankala löytää. Sramin 11-lehtisiä kasetteja ei löydä mistään. Verkkokaupassa oli hetki sitten yksi myynnissä. Esimerkiksi saksalaisesta verkkokaupasta saa kasetteja, ketjuja, pizzaa pomppoloonii, kohtalaisen edullisesti. Niitä Sramin 11-lehtisiä saisi Bike24-kaupasta kolmekymppiä halvemmalla kuin Verkkokaupasta, jos niitä vain olisi saatavilla. Tulee sittenkin halvemmaksi vaikka hintaan lisättäisiinkin pakollinen kymmen euron rahti- ja käsittelykulut. Onneksi on myös näitä vaihtoehtoja. Itse tilasin Sunrace csms8- kasetin 11-36 rattailla, sekä Sram 11-42 rattailla. Täh? Olihan siellä yksi Sramin vaihtoehtokin. Koskaan en osta ulkomailtakaan millään paypallilla tai vastaavalla. Onneksi monet saksalaiset tarjoavat vaihtoehdoksi myös etukäteismaksun omalta tililtä suoraan. Ainakin Bikester Bike24 ja Staub&Teer ovat myös toimittaneet tuotteet nopeasti heti maksun saatuaan. Bikester veloittaa vitosen toimituskuluja pienistä paketeista, satanen ja yli niin ilmaiseksi, Bike24 kympin, Staub&Teer viisitoista.

    • Anonyymi

      Perusosat, siis nämä yleisimmät, kestävät parhaiten ja ovat edullisimpia hankkia.

      Peruspyörä kunniaan !

      Onnittelut Fillarimummolle Fugeen pääsystä, älä sekaannu suomilaisten jauhopäiden toilailuihin, puolet suomeista on narkkaja aurinkorannalla.

      • Anonyymi

        Kova mummi. Taitaa taivaltaa Helkama s kakkosella. Siinä on tosiaan Shimanon halppisosat jotka juuri kestävät tuon 5000 kilometrin taivalluksen. Kokemuksesta tiedän että kuulalaakeroitu takanapa hajoaa viiden tonnin kohdilla. Kokoonpanovaiheessa sinne ole ängetty rasvaa lainkaan. Kolmirattaisen eturattaiston pienin ryhtyy samoilla havinoilla tipauttelemaan ketjua rattailta vaikka olisikin vaihdellut ketjua tuhannenkilometrin välein. Jne

        Sen sijaan nykyaikainen umpilaakeroitu kevyt takakiekko kestää 10000 kilometriä vailla huoltoja jos vain se on alunperin oikein rihdattu. Paremman luokan takakasetti vähintään saman ja nykyaikainen yksi- tai kaksilehtinen eturattaisto 20000 kilometriä kovaa ajoa.


    • Anonyymi

      Jeeh... parhaiten käyttöä kestävät osat taitavat nykyään löytyä keskitason osasarjoista, joissa ei ole pyritty äärimmäiseen keveyteen tai mahdollisimman halpaan hintaan (siis kuluttajan näkökulmasta, luultavasti valmistajille eri tasoisten osasarjojen tuottamisen hintaerot ovat minimaalisia, sikäli jos niitä edes on...).

    • Anonyymi

      Aloittaja ei ole ymmärtänyt huollon ja korjaamisen eroa. Ennakoivalla huollolla ehkäisee tai ainakin siirtää tulevat korjaukset. Ei ne mitään ikiliikkujia ole.

    • Anonyymi

      Osien saannin kanssa voi olla ongelmia, ihan niin kuin mediasta on voinut lukea. Itselläni on ollut ongelmia löytää Suomesta ainakin vaijereita, ketjuja ja rataspakkoja. Nettikaupat palvelevat paremmin, ja ehkä keväällä tilanne on taas parempi.

      Jos runko on kevyt, luja ja hyvänmallinen itselle, kyllä pyörää kannattaa korjailla.

    • Anonyymi

      No tottakai kuluvat osat kuluvat. Minun hiilarilla ikää 15v ja kulkee kuin uusi.

      • Anonyymi

        Runko onkin ainoita osia joka kestää vuosikausia.


      • Anonyymi

        Mikä on hiilari?

        Hiilareita eli hydraatteja tarvitaan kyllä elämiseen, mutta....?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikä on hiilari?

        Hiilareita eli hydraatteja tarvitaan kyllä elämiseen, mutta....?

        Se on yleinen käyttökielessä esiintyvä ilmaus komposiitille jota myös hiilikuiduksi kutsutaan.


    • Anonyymi

      TeräsHelkama, isoisän perintöä, osti sen käytettynä 1971, yhä ajossa arkipyöränä. Kun pitää sen kohtalaisessa hoidossa, kestää läpi kolme sukupolvea. Renkaat on uusittu, 1996. Euroopassa valmistetut renkaat, ei Indonesian tehtaalta.

      • Anonyymi

        Onko aikakaudelta jolloin Helkamallakin pystyi peruuttamaan polkemalla, vai myöhempien aikojen Hopeasauma?


    • Anonyymi

      Tänään -21 C ja oma uusi sähköavusteinen meni heti alimpaan avustustilaan. Ilmeisesti "äly" suojaa rikkomasta pyörää.

      Lopputalveksi palaan maastopyörään, täytyy hankkia vain lokasuojat.

      • Anonyymi

        Se on älykäs tuo sähköpolkupyörä. Joka pakkasessa rääkkää sähkömoottorilla voimansiirtoa saa sen hajalle varmasti. Väkevät voimat nyt venyttävätkin ketjua, pakottavat pyöränlaakerit kohmeisina ylikierroksille. Vääntyvät rataspakat. Kaikkensa antaneena lopulta sähköroottori nyt nyykähtää kaikensa antaneena sisuskalut lopulta rikkoutuneena. Ei kuitenkaan rikkoutumiseen vaan akysta loppui virta pakkasen panemana ennen aikojaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se on älykäs tuo sähköpolkupyörä. Joka pakkasessa rääkkää sähkömoottorilla voimansiirtoa saa sen hajalle varmasti. Väkevät voimat nyt venyttävätkin ketjua, pakottavat pyöränlaakerit kohmeisina ylikierroksille. Vääntyvät rataspakat. Kaikkensa antaneena lopulta sähköroottori nyt nyykähtää kaikensa antaneena sisuskalut lopulta rikkoutuneena. Ei kuitenkaan rikkoutumiseen vaan akysta loppui virta pakkasen panemana ennen aikojaan.

        Sähkö pois ja polkea lihasvoimalla?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähkö pois ja polkea lihasvoimalla?

        Eihän sitä jaksa erkkikään


      • Anonyymi

        Sähköpyöräkin on parin kolmen vuoden jälkeen vain kallis romu.


    • Anonyymi

      Mitä hienompaa mekaniikkaa, sitä heikompi kestävyys. Puolustusvoimilla on paljonkin 60-luvun pyöri yhä käytössä, tosin ovat hyvässä hoidossa.

      • Anonyymi

        Ostin 150€ hybridin ja ei kestä mitään. Ei kestänyt edellinen 500€ hybridikään paljon paremmin. Tästä halvemmasta katkesi hengenvaarallisesti taka-akseli, joten otin vanhemmasta romusta takapyörän tähän ja sain jatkettua pyörän käyttöikää. V-jarrut ei kylläkään tee hyvää alumiinivanteelle.


      • Anonyymi

        Jaa jaa eipä vaan meinaa ultegraa saada vaihtokuntoon missähän on vika? Älkää taas huijatko aloittelijoita uskomaan, että halpa on hyvä.
        Ei jotakin kiinalaista halpapyörää kannata ostaa, jos ei osaa itse huoltaa.


    • Anonyymi

      Nykypyörä, samaan tunkioon, haudataan, kuin retrot.

    • Anonyymi

      Vanhoja polkupyöriä voi mun mielestä verrata vanhoihin autoihin. Ne eivät ole yhtä mukavia ajaa kuin uudet monivaihteiset hybridipyörät sähköavustuksin niin kuin ei vanha Ladakaan verrattuna uuteen Mersuun, mutta siitä huolimatta nämä kummatkin kaksi vanhaa kulkuneuvoa vie käyttäjänsä paikasta A paikkaan B paljon luotettavammin, varmasti pienemmillä remonteilla ja saattavat hyvin kestää isältä pojalle ja vielä pojanpojallekin jos huolta pidetään. Uudet pyörät aivan kuin uudet autotkin ollaan tehty halpuus ja tuotantonopeus edellä ja osat ollaan määritelty kestämään vain vähän yli takuuajan ja jos vaikka uuden fillarin vanne menee kieroon niin käyttäjää syytetään ja ei korvata :( ei uusilla pyörillä voi ajaa huoletta, kun pitää varoa joka ikistä katukiveystä, kuoppaa ja jopa käpyä ettei vanne kieroudu. Maaseudulla huonoilla teillä missä itse asun ei tuollainen uusi pyörä kauaa kulkisi kun meikän 86kiloa rungon päällä ja nopeus kuoppaisella tiellä sellanen 20kmh. Siinä ois vanteet neliöitä aika nopeasti. Itse taitankin matkani edesmenneen äitimuorin 1940luvun mummiskalla ja en näe mitään syytä vaihtaa pois.

    • Anonyymi

      Aja millä ajat mutta Braunilla loput. Hankimpa kolmen tuhannen euroa kustantaneen nykyaikaisen sangennkevyen polkupyörän 1X11 vaihteisen. Kuoppaisia kyläteitä olen sillä rytkyttänyt menemään. Olen niin innoissani siitä kuin lapsi uudesta tikkunekusta että olen polkenut sillä jo kymmenentuhattakilometriä kuoppaisia kyläteitä. Vieläpä sangen suurta nopeutta ylläpitäen. Ei ole menneet vanteet kieroon eikä ylipäätään mitään hajonnut vaikka aloittaessani rytkytykseni painoin yli sata kiloa omine ruhoineni. Erittäin kestäviä nämä nykyaikaiset polkupyörät.

      • Anonyymi

        Tuossa onkin taas hinta kolme tonnia. Mun vertailukohteena olivat uudet normaalihintaiset (200€-1000€ maksavat) polkupyörät joita suurin osa ihmisistä ostaa. 3000€ pyörät on jo voitu sitten tehdäkin laadukkaammiksi mutta hinta sit on tuo. Kovinkaan monella ei ole varaa tai halua maksaa polkupyörästä noin paljon jos tori.fistä saa yhtä laadukkaita 40€. Mummiskoja myydään ns portinpieluspyöriksi parhaimmillaan 20€ hintaan koska monet ei ymmärrä niiden arvoa ja näistä portinpieluspyöristä saa monta kertaa arvokkaampia ja käyttökuntoisia vain renkaiden vaihdolla ja ketjujen rasvauksella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuossa onkin taas hinta kolme tonnia. Mun vertailukohteena olivat uudet normaalihintaiset (200€-1000€ maksavat) polkupyörät joita suurin osa ihmisistä ostaa. 3000€ pyörät on jo voitu sitten tehdäkin laadukkaammiksi mutta hinta sit on tuo. Kovinkaan monella ei ole varaa tai halua maksaa polkupyörästä noin paljon jos tori.fistä saa yhtä laadukkaita 40€. Mummiskoja myydään ns portinpieluspyöriksi parhaimmillaan 20€ hintaan koska monet ei ymmärrä niiden arvoa ja näistä portinpieluspyöristä saa monta kertaa arvokkaampia ja käyttökuntoisia vain renkaiden vaihdolla ja ketjujen rasvauksella.

        Useimmilla on varaa käyttää jonninjoutavuuksiin hyvinkin kolmetonnia vuodessa. Yhden jonninjoutavan vuoden rahoilla saa jo yhden laadukkaan polkupyörän, ja moneksi vuodeksi.


    • Anonyymi

      Painava ja vahva polkija rikkoo pyörän nopeasti. Ja kaikki riippuu tietysti ajokilometreistä. Vauhdikas ajo rikkoo nopeammin kuin hidas rullaminen. Varsinkin jos tiellä on kuoppia ja korotuksia.

      Tavallinen pyörä on mitoitetu kestämään 75 kg. Jokainen 5 kg lisää puolittaa keston. Jos painaa vain 60 kg ja on heikkokuntoinen, pyörä kestää lähes ikuisesti ja siitä on vielä perillisillekin paljon iloa.

      • Anonyymi

        Vai niin. Useimmat polkupyörät nykyään on rakennettu kestämään 110-120 kiloisen polkijan. Kunhan painaa enintään tuon lasteineen polkupyörä kestää kyllä. Vai että 75 kilon jälkeen jokainen 5 kiloa puolittaa keston. Silloinhan paljon ennen satakiloista voi odottaa polkupyörän iäksi pari vuotta. Ihanko itse olet hankkinut kokemusta, vai hatustako vetäsit tuonkin?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Vai niin. Useimmat polkupyörät nykyään on rakennettu kestämään 110-120 kiloisen polkijan. Kunhan painaa enintään tuon lasteineen polkupyörä kestää kyllä. Vai että 75 kilon jälkeen jokainen 5 kiloa puolittaa keston. Silloinhan paljon ennen satakiloista voi odottaa polkupyörän iäksi pari vuotta. Ihanko itse olet hankkinut kokemusta, vai hatustako vetäsit tuonkin?

        Kerrotko lisää.
        Itselläni painoa noin 94-95kg ja ajokammoissa ollaan sitten jo lähemmäs 100kg:a ja suht innokas maastopyöräilijä (eli pyörä joutuu kovemmalle kuin normaalissa kaupunkiajossa), joten kerrotko mikä minulla olisi pyöräni käyttöikä tuolla sinun ajattelitavallasi?

        Pitää tajuta että pyöriä on vaikka kuinka monenlaisia ja monen hintaisia ja eri käyttötarkoituksiin tehtyjä.
        Oikea pyörä oikeassa käyttöympäristössä ja sitä aika-ajoin huoltaen kestää vuosia ja vuosia.
        Toisaalta itse en näe sitä mitenkään itseisarvona että pyörän tulisi kestää vaikkapa 30v.
        Itselleni pyörän käyttöominaisuudet ovat kuitenkin se keskeisin asia.


      • Anonyymi
        santtu_1975X kirjoitti:

        Kerrotko lisää.
        Itselläni painoa noin 94-95kg ja ajokammoissa ollaan sitten jo lähemmäs 100kg:a ja suht innokas maastopyöräilijä (eli pyörä joutuu kovemmalle kuin normaalissa kaupunkiajossa), joten kerrotko mikä minulla olisi pyöräni käyttöikä tuolla sinun ajattelitavallasi?

        Pitää tajuta että pyöriä on vaikka kuinka monenlaisia ja monen hintaisia ja eri käyttötarkoituksiin tehtyjä.
        Oikea pyörä oikeassa käyttöympäristössä ja sitä aika-ajoin huoltaen kestää vuosia ja vuosia.
        Toisaalta itse en näe sitä mitenkään itseisarvona että pyörän tulisi kestää vaikkapa 30v.
        Itselleni pyörän käyttöominaisuudet ovat kuitenkin se keskeisin asia.

        Mitä horiset? Jos ei ole kokemusta rungon murtumisesta niin mitä sitä minulta kyselet? Minulla ainakaan ole noin satakiloisena rikkoutunut yksikään polkupyörän runko. Eräälläkin poljin sentään viisitoista vuotta eikä se silloinkaan ollut vielä lähelläkään hajoamista.


      • Anonyymi

        Hiilarirunkoiset ovat kovin hauraita. Normaalit pyörät ovat alumiinia tai teräsrunkoisia ja ne kyllä kestää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hiilarirunkoiset ovat kovin hauraita. Normaalit pyörät ovat alumiinia tai teräsrunkoisia ja ne kyllä kestää.

        Hiilikuitu on kestävää ja mukavaa materiaalia kun se on huolella kasaan pinottu. Ongelmana köytössä on iskunkestävyyden puute. Jos säikeet katkeaa se on nopeasti rungon loppu silloin.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mitä horiset? Jos ei ole kokemusta rungon murtumisesta niin mitä sitä minulta kyselet? Minulla ainakaan ole noin satakiloisena rikkoutunut yksikään polkupyörän runko. Eräälläkin poljin sentään viisitoista vuotta eikä se silloinkaan ollut vielä lähelläkään hajoamista.

        Anteeksi, vastaus oli mennyt vääreen viestiin, kuten ehkä tekstistä huomasitkin.


      • Anonyymi
        santtu_1975X kirjoitti:

        Anteeksi, vastaus oli mennyt vääreen viestiin, kuten ehkä tekstistä huomasitkin.

        No en huomannut, mutta tulin kyllä myöhemmin ajatelleksi että noin luultavasti kävi. Oli kyllä paha mieli koko yön. Oikeesti. Suo anteeksi kovat sanani. Kiitos.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä horiset? Jos ei ole kokemusta rungon murtumisesta niin mitä sitä minulta kyselet? Minulla ainakaan ole noin satakiloisena rikkoutunut yksikään polkupyörän runko. Eräälläkin poljin sentään viisitoista vuotta eikä se silloinkaan ollut vielä lähelläkään hajoamista.

        Kyllä äitini naisten pyörästä katkesi runko .
        Se oli sellainen jossa oikeen syvä mutkq alaes
        Eikä varmastinolut kovassa ajossa mutta vanhan se oli


      • Anonyymi
        santtu_1975X kirjoitti:

        Kerrotko lisää.
        Itselläni painoa noin 94-95kg ja ajokammoissa ollaan sitten jo lähemmäs 100kg:a ja suht innokas maastopyöräilijä (eli pyörä joutuu kovemmalle kuin normaalissa kaupunkiajossa), joten kerrotko mikä minulla olisi pyöräni käyttöikä tuolla sinun ajattelitavallasi?

        Pitää tajuta että pyöriä on vaikka kuinka monenlaisia ja monen hintaisia ja eri käyttötarkoituksiin tehtyjä.
        Oikea pyörä oikeassa käyttöympäristössä ja sitä aika-ajoin huoltaen kestää vuosia ja vuosia.
        Toisaalta itse en näe sitä mitenkään itseisarvona että pyörän tulisi kestää vaikkapa 30v.
        Itselleni pyörän käyttöominaisuudet ovat kuitenkin se keskeisin asia.

        sähköllä ajaminen johtanut sinulla ylipainoon,


      • Anonyymi kirjoitti:

        sähköllä ajaminen johtanut sinulla ylipainoon,

        Itselläni paino pyörinyt saman 5kg sisällä viimeiset noin 25v. joten tuskin siitä tuo johtuu...


    • Anonyymi

      "Akseli poikki, laakerit sökönä, vanteet kieroja, rattaat paskana."

      Akselin katkeamisen katsoisin varsinaiseksi viaksi. Muut normaalia huoltoa vaativiksi.
      Akselin saanee muutamilla euroilla, samoin huoltaa laakerit. Jos kyseessä on keskiölaakeri sen uusii noin 15-20€. Vanteiden suoristus maksaa vain siihen käytetyn ajan. Rattaat ja ketjut vaihdetaan ajon mukaan.

      • Anonyymi

        Vähän ylioptimistinen hinnanarviointi. Nykyaikainen läpiakseli maksaa parikymppiä, joka harvemmin kylläkään katkeaa. Poljinkeskiö vähintään viisikymppiä ja siihen avain parilla kympillä. Umpilaakeri pyörän napaan kympin. Aloittaja provosoi turhaan koska nykyaikaisella hyvällä polkupyörällä ajelee lähemmäs kymmenentuhatta ennen ensimmäistäkään huoltoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vähän ylioptimistinen hinnanarviointi. Nykyaikainen läpiakseli maksaa parikymppiä, joka harvemmin kylläkään katkeaa. Poljinkeskiö vähintään viisikymppiä ja siihen avain parilla kympillä. Umpilaakeri pyörän napaan kympin. Aloittaja provosoi turhaan koska nykyaikaisella hyvällä polkupyörällä ajelee lähemmäs kymmenentuhatta ennen ensimmäistäkään huoltoa.

        Hinta-arvio perustuu tositapahtumiin mutta tietysti vähän vanhempaan perustekniikkaa.
        Pyöräteollisuushan tosiaan mielellään kehittelee kaikenlaista "parannusta" mutta kestävyys kärsii kuten keskiöiden kanssa. Ne eivät kestä kuten vanhemmat. Ovat toki kevyempi mutta stten myös hauraampia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hinta-arvio perustuu tositapahtumiin mutta tietysti vähän vanhempaan perustekniikkaa.
        Pyöräteollisuushan tosiaan mielellään kehittelee kaikenlaista "parannusta" mutta kestävyys kärsii kuten keskiöiden kanssa. Ne eivät kestä kuten vanhemmat. Ovat toki kevyempi mutta stten myös hauraampia.

        Allekirjoitan


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vähän ylioptimistinen hinnanarviointi. Nykyaikainen läpiakseli maksaa parikymppiä, joka harvemmin kylläkään katkeaa. Poljinkeskiö vähintään viisikymppiä ja siihen avain parilla kympillä. Umpilaakeri pyörän napaan kympin. Aloittaja provosoi turhaan koska nykyaikaisella hyvällä polkupyörällä ajelee lähemmäs kymmenentuhatta ennen ensimmäistäkään huoltoa.

        Poljinkasettikeskiö alan erikoisliikkeestä12,50€.
        Hybridipyörään.Espoosta.
        Ei kait pyörännavan läpiakselia tosiaan saa poikki,myötää varmaankin vanne ensin.
        Onttous lisää vääntöjäykkyyttä,eikö vaan?
        Juu huolloilla pääsee pitkälle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Poljinkasettikeskiö alan erikoisliikkeestä12,50€.
        Hybridipyörään.Espoosta.
        Ei kait pyörännavan läpiakselia tosiaan saa poikki,myötää varmaankin vanne ensin.
        Onttous lisää vääntöjäykkyyttä,eikö vaan?
        Juu huolloilla pääsee pitkälle.

        Kokonaa n uusi rengas torista kympillä


    • Anonyymi

      Nostan esille vielä tämän: hiilari on itse keksimäni sana hiilikuidulle.

      • Anonyymi

        Sanontojen alkuperää on vaikea hahmottaa. Itsekin olen aivan varma että keksin erään sanonnan jota nykyään käytetään yleisesti poliitikkoja ja tiedotusvälineitä myöten. En kuitenkaan voi olla varmana, vaikka mielestäni sitä ensimmäisenä käytinkin, että en olisi jostain sen ikään kuin tiedostamatta itseeni imenyt. Parempi ajatellakin niin koska olisihan tuo nyt sangen raskasta kantaa uuden sanonnan keksijän taakkaa.


      • Anonyymi

        Ei se sinun keksimäsi ole. Hiilikuidun alkuajoista asti käytetty lyhenne.


    • Anonyymi

      Taitaa aloitus olla pelkkä provo.

    • Anonyymi

      Kuten yllä todettiin, polkijan kuorman paino ajokilometrit ratkaisevat.

      • Anonyymi

        Ei ne hyvässä polkupyörässä mitään ratkaise, kunhan pysytään valmistajan ilmoittamissa enimmäispainoissa. Matkantekoa raskaampi paino voi ratkaisevasti hidastaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ne hyvässä polkupyörässä mitään ratkaise, kunhan pysytään valmistajan ilmoittamissa enimmäispainoissa. Matkantekoa raskaampi paino voi ratkaisevasti hidastaa.

        Hyväkin pyörä vaatii säännölliset huollot toimiakseen. Olosuhteet myös vaikuttavat esim. ajetaanko asvalttia vai hiekkateitä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ne hyvässä polkupyörässä mitään ratkaise, kunhan pysytään valmistajan ilmoittamissa enimmäispainoissa. Matkantekoa raskaampi paino voi ratkaisevasti hidastaa.

        Kuluvia osia polkupyörässä tietenkin on ja ne pitää tietenkin tasaisin väliajoin vaihtaa/uusia. Ei poikkea sen suhteen muista ajonevoista.


    • Anonyymi

      vuonna 2000 ostin kierätyskeskus Helisinki vanhan Terässiipi naisten pyörän.Pari vaihdettaa Ajatuksena kun vanha sitä ei enää Kontula Helsinki 94 varasteta. Edelisiä 2 kpl varastetiin .Yhä on tuo Teräsiipi käytössä. Vain sisä ja ulkokumit jouduttu vaihtaa. Pidän se omassa varasto tilassa. Ei lähde pyörä kelarista pyörä,ei ventiilit. Lisäksi kun vanha ei ulkosesti hieno.

    • Anonyymi

      Vuonna 2016 ostettu 1800 euron fillari. Ei vikoja/rikkoutumisia. Normaalit huollot itse tehtynä. Vaihdettuja kulutusosia: ketjut x2, kumit, vaijerit, jarrupalat, etujarrulevy. Siinä ne taisi olla. Takavanne pitäisi rihtauttaa ennen kuin pahenee, vipotusta on hiukan.

      • Anonyymi

        Pyörännapoja tai ohjainlaakeria ei ole koskaan avattu, en ole katsonut tarpeelliseksi kun välyksiä ei vaikuta olevan ja ovat herkät. Ehkä ne pitäisi avata, rasvan puutehan ne tappaa jos joku tappaa. Tuli vikakin mieleen, toisen polkimen laakeri rikki, pölysuoja oli pudonnut ja laakeri vaurioitunut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pyörännapoja tai ohjainlaakeria ei ole koskaan avattu, en ole katsonut tarpeelliseksi kun välyksiä ei vaikuta olevan ja ovat herkät. Ehkä ne pitäisi avata, rasvan puutehan ne tappaa jos joku tappaa. Tuli vikakin mieleen, toisen polkimen laakeri rikki, pölysuoja oli pudonnut ja laakeri vaurioitunut.

        Vaurioituneella laakerilla on kyllä mennyt pari vuotta, kun huomasin puhdistin ja laitoin uudet rasvat ja sorvasin alumiinista uuden pölysuojan. Ei se laakerivika pahentunutkaan yllätys yllätys ole.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pyörännapoja tai ohjainlaakeria ei ole koskaan avattu, en ole katsonut tarpeelliseksi kun välyksiä ei vaikuta olevan ja ovat herkät. Ehkä ne pitäisi avata, rasvan puutehan ne tappaa jos joku tappaa. Tuli vikakin mieleen, toisen polkimen laakeri rikki, pölysuoja oli pudonnut ja laakeri vaurioitunut.

        Et taida paljoa polkea vuosittain. Tuskin ohjainlaakeriin pitää koskea jos ei ole hyvää syytä. Pyörännavat kestää minkä kestää, siinä availut auta, paitsi jos jurnuttaapi pahoin/nypyttellöö tai hannaa muuten vaan vastaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Et taida paljoa polkea vuosittain. Tuskin ohjainlaakeriin pitää koskea jos ei ole hyvää syytä. Pyörännavat kestää minkä kestää, siinä availut auta, paitsi jos jurnuttaapi pahoin/nypyttellöö tai hannaa muuten vaan vastaan.

        Heh heh kuka ei taida ajaa paljoa, kun ei napojakaan kannata availla?
        Paljon ajavilla navat huolletaan säännöllisesti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Heh heh kuka ei taida ajaa paljoa, kun ei napojakaan kannata availla?
        Paljon ajavilla navat huolletaan säännöllisesti.

        Riippuu laakerin tyypistä. Polkupyöräni takanavassa ompi kolme umpilaakeria. Vetopuolen kaksi hajosi kymmenentuhannenkilometrin tienoilla. Enkä huoltanut kertaakaan. Uudet laakerit maksaa kympin kappale. Mielestäni sangen kohtuullista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Heh heh kuka ei taida ajaa paljoa, kun ei napojakaan kannata availla?
        Paljon ajavilla navat huolletaan säännöllisesti.

        Kestovoideltua laakeria ei tarvitse periaatteessa availla. Jos laakeri on laadukas sille tuk´skin on tarvetta mutta kylää kestovoideltujakin rasvataan, esim. konelaakereissa uusi rasva työnnetään injektoimalla laakeriin. Kestovoideltu ei tarkoita laadukasta mutta laadukas kestovoideltu on huoltovapaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kestovoideltua laakeria ei tarvitse periaatteessa availla. Jos laakeri on laadukas sille tuk´skin on tarvetta mutta kylää kestovoideltujakin rasvataan, esim. konelaakereissa uusi rasva työnnetään injektoimalla laakeriin. Kestovoideltu ei tarkoita laadukasta mutta laadukas kestovoideltu on huoltovapaa.

        Juuri tuo.
        Vaihdoin napoihin laadukkaan punaisen jenkkivaseliinin,kunnon pakkasellakin,jo toista talvea pyörii herkästi,kovankin kuorman paineessa.Rullausmatkoista päätellen.
        Keskiökasetti on herkkä vielä.Ja ei maksa paljoa.
        Esimerkiksi kestovoideltuihin tarvike palloniveliinkin-nippojahan niissä ei ole-työnnetään vaseliinia,jopa sprayna.Helppoa kun ne on pöydällä.


    • Anonyymi

      Minulla on hiilarista tehty Pyrkijä 1970-luvulta, kyllä on luja pyörä. Siinä on keskiöt myös hiilarista ja laakerit titaanista. En luovu tuosta.

      • Anonyymi

        Mutta poljet sittenkin mieluummin patarautaisella mummonpyörällä, miksi?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta poljet sittenkin mieluummin patarautaisella mummonpyörällä, miksi?

        Minulla on trikoot.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minulla on trikoot.

        Ai Gina Tricot Toppi? Ei se mitään jos olet nainen. Jos olet mies, niin harrastukset kullakin


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ai Gina Tricot Toppi? Ei se mitään jos olet nainen. Jos olet mies, niin harrastukset kullakin

        Olen mies. Pyöräilen trikoissa hiilareilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen mies. Pyöräilen trikoissa hiilareilla.

        Muista myös proteiini


    • Anonyymi

      Onhan moni autokin aika lyhyt ikäinen jos vertaa johonkin 60-luvun Volvo Amazoniin joita vieläkin on paljon paukkupakkasissa liikenteessä :D'

      • Anonyymi

        Ei oo qmtsonii eikä muitakaan vanhoja liikenteessä enää. Kun katsastus pudottaa jareuvikqiset pois.

        Samoin pakkasella ei halvat autot enää toimi. Jos vähän ajoi akut ei kestä kun ei ladata säännöllisesti


    • Anonyymi

      Hiiliteräs on valurautaista kevyempi, mutta ei kestä käyttöä, etenkään pakkasia.

      • Anonyymi

        Hiilikuitu ainakin minulla kestänyt hyvin niin pakkasta kuin lämpöäkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hiilikuitu ainakin minulla kestänyt hyvin niin pakkasta kuin lämpöäkin.

        Niin no, hiilikuitu on hiilikuitua ja hiiliteräs on hiiliterästä. Hiiliteräs on polkupyörien alkuperäinen materiaali ja taas tulossa muotiin ainakin gravelipolkupyörissä. Teräs on melkein ikuinen jos se on oikein valmistettu ja käsitelty ainakin polkupyöräkäytössä. Tuli tarkistettua ensimmästä kertaa alumiinirunkoisen cyclocrossini alumiiniseos tässä taannoin. Näyttää merkintöjen mukaan olevan 6061. Samaa mit käytetään lentokoneiden runkojenkin valmistuksessa. Ilmankos olikin kallista hankkia, mutta käytössä osoittautunut erinomaisen kevyeksi ja jäykäksi. Hyvä siihen mihin olen sitä käyttänyt eli polkupyöräilyyn.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin no, hiilikuitu on hiilikuitua ja hiiliteräs on hiiliterästä. Hiiliteräs on polkupyörien alkuperäinen materiaali ja taas tulossa muotiin ainakin gravelipolkupyörissä. Teräs on melkein ikuinen jos se on oikein valmistettu ja käsitelty ainakin polkupyöräkäytössä. Tuli tarkistettua ensimmästä kertaa alumiinirunkoisen cyclocrossini alumiiniseos tässä taannoin. Näyttää merkintöjen mukaan olevan 6061. Samaa mit käytetään lentokoneiden runkojenkin valmistuksessa. Ilmankos olikin kallista hankkia, mutta käytössä osoittautunut erinomaisen kevyeksi ja jäykäksi. Hyvä siihen mihin olen sitä käyttänyt eli polkupyöräilyyn.

        "Näyttää merkintöjen mukaan olevan 6061;"

        Yksi eniten käytettyjä alumiinilaatuja, löytyy myös oluttölkeistä. Hyvä laatuista se on mutta ei speciaalia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Näyttää merkintöjen mukaan olevan 6061;"

        Yksi eniten käytettyjä alumiinilaatuja, löytyy myös oluttölkeistä. Hyvä laatuista se on mutta ei speciaalia.

        Luokassa on useita alaluokkia, 6061 on perusluokitus, vaativat kohteet esim. 6061-T6. "Lentokonealumiini" on mainosmiesten specialisointia. Mutta käytetään kyllä lentokoneissa. Ja mm. noissa kaljatölkeissä. Kaikkialla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Luokassa on useita alaluokkia, 6061 on perusluokitus, vaativat kohteet esim. 6061-T6. "Lentokonealumiini" on mainosmiesten specialisointia. Mutta käytetään kyllä lentokoneissa. Ja mm. noissa kaljatölkeissä. Kaikkialla.

        Kyllä se niin on että jos alumiiniseos on 6061 polkupyörässä se on silloin aina T6. Ei kahta sanaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Luokassa on useita alaluokkia, 6061 on perusluokitus, vaativat kohteet esim. 6061-T6. "Lentokonealumiini" on mainosmiesten specialisointia. Mutta käytetään kyllä lentokoneissa. Ja mm. noissa kaljatölkeissä. Kaikkialla.

        Kun nyt taas nöitä epäileväisiä ilmestyi tarkastin rungon tiedot valmistajan sivuilta. Se on 6061-T6 double butted aluminium. Eikö ole hyvä tämä? Jaa ei? No, miksi ei?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun nyt taas nöitä epäileväisiä ilmestyi tarkastin rungon tiedot valmistajan sivuilta. Se on 6061-T6 double butted aluminium. Eikö ole hyvä tämä? Jaa ei? No, miksi ei?

        Hyvä se on, 6061-T6 on luja alumiini (murtolujuus ja myötölujuus) ja 6061-alumiinit ovat hitsattavissa rakenteissa paljon käytettyjä, ne ovat helppoja hitsata. 7005-alumiineja käytetään myös, alumiini on taottua ja sen lujuus suurempi mutta hitsattavuus ei 6061-alumiinien veroista ja muokkaus vaativampaa. Mutta molemmat ovat lujia, eivät tule lujuusvaatimukset rajoitteeksi. Monissa alumiinilaaduissa ongelma on niiden heikko tai mahdoton hitsattavuus. Pitäisi liimata.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyvä se on, 6061-T6 on luja alumiini (murtolujuus ja myötölujuus) ja 6061-alumiinit ovat hitsattavissa rakenteissa paljon käytettyjä, ne ovat helppoja hitsata. 7005-alumiineja käytetään myös, alumiini on taottua ja sen lujuus suurempi mutta hitsattavuus ei 6061-alumiinien veroista ja muokkaus vaativampaa. Mutta molemmat ovat lujia, eivät tule lujuusvaatimukset rajoitteeksi. Monissa alumiinilaaduissa ongelma on niiden heikko tai mahdoton hitsattavuus. Pitäisi liimata.

        > Monissa alumiinilaaduissa ongelma on niiden heikko tai mahdoton hitsattavuus. Pitäisi liimata.

        Täältä löytyvät sitten ne speciaaleimmat ja usein lujimmat laadut, esimerkiksi duralumiini, jota ei voi hitsata lainkaan. Käytetään kyllä lentokoneiden kriittisissä osissa. Liimataan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        > Monissa alumiinilaaduissa ongelma on niiden heikko tai mahdoton hitsattavuus. Pitäisi liimata.

        Täältä löytyvät sitten ne speciaaleimmat ja usein lujimmat laadut, esimerkiksi duralumiini, jota ei voi hitsata lainkaan. Käytetään kyllä lentokoneiden kriittisissä osissa. Liimataan.

        Alumiinin hinta on noussut rajusti ja saatavuus heikkoa, että iskeekö pian runkopula? Sitä saa soitella ympäriinsä, jotta saa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin no, hiilikuitu on hiilikuitua ja hiiliteräs on hiiliterästä. Hiiliteräs on polkupyörien alkuperäinen materiaali ja taas tulossa muotiin ainakin gravelipolkupyörissä. Teräs on melkein ikuinen jos se on oikein valmistettu ja käsitelty ainakin polkupyöräkäytössä. Tuli tarkistettua ensimmästä kertaa alumiinirunkoisen cyclocrossini alumiiniseos tässä taannoin. Näyttää merkintöjen mukaan olevan 6061. Samaa mit käytetään lentokoneiden runkojenkin valmistuksessa. Ilmankos olikin kallista hankkia, mutta käytössä osoittautunut erinomaisen kevyeksi ja jäykäksi. Hyvä siihen mihin olen sitä käyttänyt eli polkupyöräilyyn.

        Jep. Aika hyvin alumiini kestää lentokoneen rasituksia joten luulisi kestävän myös polkupyörän rasituksia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        > Monissa alumiinilaaduissa ongelma on niiden heikko tai mahdoton hitsattavuus. Pitäisi liimata.

        Täältä löytyvät sitten ne speciaaleimmat ja usein lujimmat laadut, esimerkiksi duralumiini, jota ei voi hitsata lainkaan. Käytetään kyllä lentokoneiden kriittisissä osissa. Liimataan.

        Ja hitsataan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jep. Aika hyvin alumiini kestää lentokoneen rasituksia joten luulisi kestävän myös polkupyörän rasituksia.

        Olikohan ET:tä lennättäneen jampan pyörä lentokonealumiinia?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jep. Aika hyvin alumiini kestää lentokoneen rasituksia joten luulisi kestävän myös polkupyörän rasituksia.

        Kova materiaalihan alumiini on, tuo 6061-T6 (lämpökäsitelty, vanhennettu) on hyvin kova, ja tässä se ero teräsrunkoon tulee, teräs joustaa, tuollainen alumiini ei. Molemmat tietenkin kestää kyllä.


    • Anonyymi

      Läpiakseli maksaa nykypyörään sellaisen 80 eur. Eikä kestä edes yhtä kesää. Talveen niillä ei pidä edes yrittää.

      • Anonyymi

        Rockshox ratti sittenkin vain 70 eur, vaan maksaa minkä maksaa ja etenkin, kestää mitä kestää, en suosittele.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Rockshox ratti sittenkin vain 70 eur, vaan maksaa minkä maksaa ja etenkin, kestää mitä kestää, en suosittele.

        Onpas sinulla käynyt huono tuuri. Polkypyörissäni on alkuperäiset läpiakselit toiminut moitteetta monta talvea ja kesää.


      • Anonyymi

        Läpiakselissa paljon liikkuvia osia niin siksi hajoaa herkästi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Läpiakselissa paljon liikkuvia osia niin siksi hajoaa herkästi.

        Läpiakselissa ei liiku yhtään mikään jos se on oikealla momentilla kiristetty


    • Anonyymi

      Elekee nyt hyät immeiset yrittäkö nykypyörillä sotkea kovissa pakkasissa. Ei niitä, siis ihan oikiasti, ole näihin kelleihin tehty, jo tuon pitäisi sanua järkikin.

      • Anonyymi

        Ensin vähän emmin emmin, nyt lähden ja pakkasta lemmin, niin kuin monta kertaa ennenkin. Läpiakselit vaan tuulessa soiden. Suomalaisista on tullut nyyhkykansaa. Tuommoisella asenteella olisi isämme koskaan saaneet talvisodan torjuntavoittoa vanjasta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ensin vähän emmin emmin, nyt lähden ja pakkasta lemmin, niin kuin monta kertaa ennenkin. Läpiakselit vaan tuulessa soiden. Suomalaisista on tullut nyyhkykansaa. Tuommoisella asenteella olisi isämme koskaan saaneet talvisodan torjuntavoittoa vanjasta.

        Talvisotaa ei ratkaistu Raatteentiellä eikä muuallakaan Kainuussa, uhka Saksan väliintulosta, EI NS. NATO-MAIDEN, lopetti ruskin höökin. Raatteentien ratkaisi pakkanen, russakka kalustoineen jääty paikoilleen. Muutaman ukrainalaispataljoonan tuhoutuminen vain helpotti Stalinin Bolshunov hallintoa.

        Talvisodasta on yritetty rakentaa täysin väärää myyttiä.

        Ne pöydät joissa Suomen sodat on ratkaistu, niissä ei tsuhna ole istunut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Talvisotaa ei ratkaistu Raatteentiellä eikä muuallakaan Kainuussa, uhka Saksan väliintulosta, EI NS. NATO-MAIDEN, lopetti ruskin höökin. Raatteentien ratkaisi pakkanen, russakka kalustoineen jääty paikoilleen. Muutaman ukrainalaispataljoonan tuhoutuminen vain helpotti Stalinin Bolshunov hallintoa.

        Talvisodasta on yritetty rakentaa täysin väärää myyttiä.

        Ne pöydät joissa Suomen sodat on ratkaistu, niissä ei tsuhna ole istunut.

        Älähän höpäjä desantti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Talvisotaa ei ratkaistu Raatteentiellä eikä muuallakaan Kainuussa, uhka Saksan väliintulosta, EI NS. NATO-MAIDEN, lopetti ruskin höökin. Raatteentien ratkaisi pakkanen, russakka kalustoineen jääty paikoilleen. Muutaman ukrainalaispataljoonan tuhoutuminen vain helpotti Stalinin Bolshunov hallintoa.

        Talvisodasta on yritetty rakentaa täysin väärää myyttiä.

        Ne pöydät joissa Suomen sodat on ratkaistu, niissä ei tsuhna ole istunut.

        Suuret ikäluokat. Aina valmiina nillittämään isien sankaritöistä. Pakkanen siitä suomalaiset tykkää, mutta jos isäimme eivät olisi lähteneet ja itkeneet jostain läpiakselista akselivaltojen syövereissä ei olisi tullut torjuntavoittoakaan. Siinä olisi käynyt juuri niin kuin Stalin sen suunnitteli. Soitettu kansainvälinen Ruotsin rajalla ja Neukkulan kansallishymni päälle. Mistäs sen Bolshunkin siihen vedit. Bolshevikkeja ne oli. Sen jälkeen olisi suomalaiset laulaneet sorron yöstä Siperian suolakaivoksilla. Ettäs kehtaatte. Viimeisimpänä ilkityönä äänestitte Suomen tuhoamishallituksen valtaan. Raja railona aukeaa. Mokomatkin Suomen syöjät. Oppityttönne nyt siellä viimeistelevät ahneen sukupolven pahat teot katkeraan loppuun saakka.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suuret ikäluokat. Aina valmiina nillittämään isien sankaritöistä. Pakkanen siitä suomalaiset tykkää, mutta jos isäimme eivät olisi lähteneet ja itkeneet jostain läpiakselista akselivaltojen syövereissä ei olisi tullut torjuntavoittoakaan. Siinä olisi käynyt juuri niin kuin Stalin sen suunnitteli. Soitettu kansainvälinen Ruotsin rajalla ja Neukkulan kansallishymni päälle. Mistäs sen Bolshunkin siihen vedit. Bolshevikkeja ne oli. Sen jälkeen olisi suomalaiset laulaneet sorron yöstä Siperian suolakaivoksilla. Ettäs kehtaatte. Viimeisimpänä ilkityönä äänestitte Suomen tuhoamishallituksen valtaan. Raja railona aukeaa. Mokomatkin Suomen syöjät. Oppityttönne nyt siellä viimeistelevät ahneen sukupolven pahat teot katkeraan loppuun saakka.

        heh heh, nykysukupolvi hyökkää sähköpyörin torjumaan vihulaisen taistelurobotteja.

        Tyyliin E-Cajander.


    • Anonyymi

      Mannerheim ja Niukkanen eivät tulleet toimeen, koska heidän välilleen syttyi arvovaltakiista. Poliitikot pitivät marsalkkaa pessimistinä ja hän uhaksi erolla.

      Kiväärien määrää armeijassa kasvatettiin viitenä vuotena ennen sotaa neljänneksellä. Sodan kestäessä niitä saatiin kotimaasta, ulkomailta ja sotasaalina lisää. Kranaatinheitinten määrä kasvoi 1930-luvulla nelinkertaiseksi ja yli kaksinkertaistui talvisodan aikana.

      A. K. Cajanderista tehtiin siis syntipukki kansan mielissä, kuten K. P. Kyröstä 2001.

    • Anonyymi

      Eipä hajonnut fillarimummis Fugeen pääsyyn, ajelee yhä, piipahti juuri Malagassa sillä.

      Tällä palstalla taitaa "jakaa tietoa" kalliiden pyörien kauppiaat, partaansa naureskellen.

      • Anonyymi

        Kalliit merkkiosat ovat tärkeässä roolissa silloin kun poseerataan pyörän kanssa somekuvissa. Täytyy näkyä että pyörässä on kevyttä ja kallista muotiosaa. Ajoahan näiden ei tarvitsekaan kestää. Pääasia että niitä on mukava katsella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kalliit merkkiosat ovat tärkeässä roolissa silloin kun poseerataan pyörän kanssa somekuvissa. Täytyy näkyä että pyörässä on kevyttä ja kallista muotiosaa. Ajoahan näiden ei tarvitsekaan kestää. Pääasia että niitä on mukava katsella.

        Mikä tai millainen on muotiosa?


    • Anonyymi

      Nykypyörästä tulee reliikki, kun sen saa PostiPekalta ulos.

    • Anonyymi

      Hiljaista on Tampereen pyöräteillä. Eilen mitä fillarilla ajoin, niin yhden vaihteettoman pyörän näin. Omienkin levyjarrujen kanssa on enemmän kuin niinjanäin.

    • Anonyymi

      Kummasti taas sateessa tuli vastaan vain 80-luvun konkelia, kermaperseet sisätiloissa paskoine välineineen.

      • Anonyymi

        Äläs ny, kun siellä painoin minäkin 59-kilometriä pari vuotta vanhalla graavelilla ihan olin voimin. Et sitten tullut vastaan. Se on moro, voi voi


    • Anonyymi

      Monet noista luetelluista ovat kulutustavaraa, kuten ketjutkin ovat. Uusia pitää jossakin vaiheessa. Ennenkin oli näin. Onneton on muuten sellainen, joka ei vannetta jotenkuten suoraksi saa. Nykyään löytyy ihan videoita lähes aiheesta kun aiheesta. Niitä katsomalla osaa aika moni tehdä itse huoltotoimenpiteitä.

    • Anonyymi

      Jotkut ajaa vähän mutta pyörää ei huolletaan se kokoo kovia säilytyksessä

      Vanteet ja pinnat saa iskuja
      Ei kestä oyörävarastoissa ehjänä

      Jos säilytät sateessa työtään vaijerit ruostuu kiinni

    • Anonyymi

      vika tyhmässä kuskissa kuka ei pidä pyöräänsä puhtaana ja huolettuna

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      59
      2090
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      57
      1783
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      59
      1654
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      7
      1586
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1545
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1475
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1336
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1301
    9. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      95
      1283
    10. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1193
    Aihe