opiksi ja ojennukseksi

xc-trails

Tämä kaikille opiksi ja ojennukseksi pyörän ostoa harkitessa: tositarina elämästäni.

Vanhempani ostivat minulle aikanaan Bilteman Yosemite High Sierran, joka heidän mielestään oli hintalaatusuhteeltaan "hyvä pyörä". Ajoin pyörällä lähinnä kaupunkiajoa, johon pyörä ei rakenteeltaan ollut kelvollinen. Sitten eräänä iltana tammikuussa 2002 pyörän runko sanoi "naps" juuri jouston kohdalta. Jäi jäljelle siis kaksi pyörän puoliskoa. Lensin pää ja olkapää edellä katuun, mutta kypärä pelasti henkeni. Paikalle osunut autoilija pakeni turmapaikalta edes pysähtymättä katsomaan miten kävi.

Sain sitten Biltemalta toisen samanlaisen pyörän korvauksena. Tämä Yosemiten "täpäri" ehti olla käytössä alle kaksi kuukautta, kun senkin runko katkesi katukivetykseltä alas tullessa. Törmäsin pakettiauton keulaan samassa rytäkässä. Kahtia meni pyörä, mutta jälleen kerran iskeytymisestä katuun pelasti mikäs muu kuin kypärä.

Yksinkertaisesti maastopyörän irvikuvankin tulee kestää myös ajoa johon sitä ei ole suunniteltu. Katukivetyksiltä alas rysäyttäminen on asia jonka pyörän pitää yksiselitteisesti kestää. Pyörän pitää myös kestää pientä hyppimistä, maastossa rytkyttämistä sekä varomatonta käsittelyä vaikkapa portaita alas ajellessa kaupungilla. Halpa hinta ei saa eikä voi olla selitys sille,että Biltema saa myydä hengen vaarallisia laitteita jotka eivät kestä edes katuajoa.

Mitä tulee autoa vasten kolarointiin, niin Bilteman Yosemiten tapa on mennä viimeistään siinä osumassa poikki, mutta intersportinkin halpavehkeet jopa kestävät törmäyksen autoon katkeamatta. Etuhaarukka taittui sellaisessa kolarissa ja itse lensin pää edellä auton tuulilasiin. Kypärä pelasti. Autoilija ajoi päin punaisia ja syyllistyi liikenteen vaarantamiseen.

Tarinan opetus: jättäkää Bilteman "laatutuotteet" Biltemaan ja käyttäkää kypärää. Se todella pelastaa hengen kun mennään katuun tai autoa vasten pää edellä.

28

1185

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 15

      Pics or it didn't happen.

      • xc-trails

        Luuletko, että kuvasin turmat tapahtumapaikalla sopivasti kamera kädessä? En kuvannut. Pyörän kappaleet olivat jonkin aikaa todisteena autotallissa, eivät ole enää olleet muutamaan vuoteen. En kanniskele kameraa mukanani onnekkaasti joka paikassa, koska järkkäri on turhan iso mukana raahattava missään muualla kuin tärkeissä tilaisuuksissa. Siihen aikaan ei ollut kamerakännykkää taskussa.

        Mutta usko pois, kun puhun Yosemiten "laatutuotteesta", niin puhun ihan omakohtaisen kokemuksen kautta. Kahden Yosemiten entisenä omistajana tiedän mitä on kun runko katkeaa alta. Been there, done that!


      • 12
        xc-trails kirjoitti:

        Luuletko, että kuvasin turmat tapahtumapaikalla sopivasti kamera kädessä? En kuvannut. Pyörän kappaleet olivat jonkin aikaa todisteena autotallissa, eivät ole enää olleet muutamaan vuoteen. En kanniskele kameraa mukanani onnekkaasti joka paikassa, koska järkkäri on turhan iso mukana raahattava missään muualla kuin tärkeissä tilaisuuksissa. Siihen aikaan ei ollut kamerakännykkää taskussa.

        Mutta usko pois, kun puhun Yosemiten "laatutuotteesta", niin puhun ihan omakohtaisen kokemuksen kautta. Kahden Yosemiten entisenä omistajana tiedän mitä on kun runko katkeaa alta. Been there, done that!

        Ei tietenkään tapahtumapaikalla mutta jos pari raatoa on maannut pari vuotta autotallissa niin luulisi, että tuona aikana olisi saanut kuvan otettua. Etenkin, jos on kyse rungon katastrofaalisesta hajoamisesta ja etenkin, jos meinaa mustamaalata netissä yhtään mitään.


    • Pilkkupoliisi

      On mukavaa että kannat huolta kanssaihmistesi turvallisuudesta ja muutenkin tarkoituksesi on varmaan hyvä kun haluat varoittaa ihmisiä halpafillareista. Mutta keksityt tarinat eivät ole uskottavia varsinkin kun kirjoitustyylisi on häiritsevän samanlainen kuin joillakin samankaltaisilla nimimerkeillä samasta asiasta hieman eri näkökulmasta kirjoittaneilla...

      • xc-trails

        Tässä nyt on se ero, että minun tarina ei ole keksitty vaan tosi. Ajoin tosiaan kaupunkiajossa kaksi Yosemite High sierraa katki. Usko pois tiedän mikä pyörä on Bilteman Yosemite High Sierra. Että tässä kohtaa on turhaa syyttää keksityistä tarinoista.

        Kenties haluat käydä syyttämässä keksitystä tarinasta myös Yosemiten high sierralla loukkaantunutta poikaa, joka selvisi täpärästi edes elossa turmastaan? Tai haluatko käydä kuseskelemassa kuolleen turkulaisen aivokirurgin haudalla ja lällättelemässä keksitystä tarinasta? Se mies kuoli kun Yosemiten peruspyörästä napsahti ohjainkannatin poikki. Tai haluatko mennä Maskun hautausmaalle morjestamaan sinne haudattua miestä, jolta katkesi Yosemite alta sillä seurauksella, että mies putosi pää edellä katuun ja kuoli? Se oli oikein koulukirjaesimerkki pyörän rungon katkeamisesta.

        Ja näitä riittää. Yksi pyörämerkki on kerännyt melkoisen määrän tarpeetonta ja kunniatonta kuolemaa ja loukkaantumisia. Tietysti se on jokaisen oma päätös laittaako kypärän päähän vai ei. Minut on kypärä useaan kertaan kolarissa pelastanut, samoin kuin Yosemiten katkettua alta.


      • Pilkkupoliisi
        xc-trails kirjoitti:

        Tässä nyt on se ero, että minun tarina ei ole keksitty vaan tosi. Ajoin tosiaan kaupunkiajossa kaksi Yosemite High sierraa katki. Usko pois tiedän mikä pyörä on Bilteman Yosemite High Sierra. Että tässä kohtaa on turhaa syyttää keksityistä tarinoista.

        Kenties haluat käydä syyttämässä keksitystä tarinasta myös Yosemiten high sierralla loukkaantunutta poikaa, joka selvisi täpärästi edes elossa turmastaan? Tai haluatko käydä kuseskelemassa kuolleen turkulaisen aivokirurgin haudalla ja lällättelemässä keksitystä tarinasta? Se mies kuoli kun Yosemiten peruspyörästä napsahti ohjainkannatin poikki. Tai haluatko mennä Maskun hautausmaalle morjestamaan sinne haudattua miestä, jolta katkesi Yosemite alta sillä seurauksella, että mies putosi pää edellä katuun ja kuoli? Se oli oikein koulukirjaesimerkki pyörän rungon katkeamisesta.

        Ja näitä riittää. Yksi pyörämerkki on kerännyt melkoisen määrän tarpeetonta ja kunniatonta kuolemaa ja loukkaantumisia. Tietysti se on jokaisen oma päätös laittaako kypärän päähän vai ei. Minut on kypärä useaan kertaan kolarissa pelastanut, samoin kuin Yosemiten katkettua alta.

        Hieman vain ihmetyttää kun olet aikaisemmin hehkutellut monissa kirjoituksissa noita muille sattuneita onnettomuuksia mutta en muista että olisit ennen maininnut omia onnettomuuksiasi. Mutta nyt niitä onkin äkkiä kaksin kappalein. Ja muutenkin olet kirjoituksestasi päätellen varsin onnettomuusherkkä. Mutta mikä minä olen kiistämään jos kerran niin sanot. Mutta ihan realistisesti ajatellen, rungon katkeaminen missään pyörässä ei ole yleensä se todennäköisin syy joutua onnettomuuteen vaan ihan muista liikennetilanteista johtuva onnettomuus. Ja tämä ei tarkoita sitä etteivät huonot ja halvat pyörät aiheuttaisi paljon muuta pienempääkin harmia.
        Ja "missiosi" Yosemite-pyörien kitkemisestä liikenteestä on myös hieman naivi ja epärealistinen. Suuri osa ostaa halpaa ihan riippumatta siitä mitä siitä täällä kirjoitetaan. Liika hintojen luettelu, osasarjojen rankkaaminen yms. vaikuttavat asiaa tuntemattomista vain ja ainoastaan pätemiseltä. Ja kun siihen lisätään kokemus siitä että ne 50km/vuosi, jotka suurin osa ihmisistä polkee, ajaa oikeasti useimmiten ihan ongelmitta myös aika halvalla pyörällä, niin kohkaamisesi menee useimmilta toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Sääli sinänsä, koska monessa asiassa olet oikeass...


      • xc-trails
        Pilkkupoliisi kirjoitti:

        Hieman vain ihmetyttää kun olet aikaisemmin hehkutellut monissa kirjoituksissa noita muille sattuneita onnettomuuksia mutta en muista että olisit ennen maininnut omia onnettomuuksiasi. Mutta nyt niitä onkin äkkiä kaksin kappalein. Ja muutenkin olet kirjoituksestasi päätellen varsin onnettomuusherkkä. Mutta mikä minä olen kiistämään jos kerran niin sanot. Mutta ihan realistisesti ajatellen, rungon katkeaminen missään pyörässä ei ole yleensä se todennäköisin syy joutua onnettomuuteen vaan ihan muista liikennetilanteista johtuva onnettomuus. Ja tämä ei tarkoita sitä etteivät huonot ja halvat pyörät aiheuttaisi paljon muuta pienempääkin harmia.
        Ja "missiosi" Yosemite-pyörien kitkemisestä liikenteestä on myös hieman naivi ja epärealistinen. Suuri osa ostaa halpaa ihan riippumatta siitä mitä siitä täällä kirjoitetaan. Liika hintojen luettelu, osasarjojen rankkaaminen yms. vaikuttavat asiaa tuntemattomista vain ja ainoastaan pätemiseltä. Ja kun siihen lisätään kokemus siitä että ne 50km/vuosi, jotka suurin osa ihmisistä polkee, ajaa oikeasti useimmiten ihan ongelmitta myös aika halvalla pyörällä, niin kohkaamisesi menee useimmilta toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Sääli sinänsä, koska monessa asiassa olet oikeass...

        Itse asiassa mainitsin omat Yosemite-turmani jo vuosia sitten tällä palstalla. Toisinaan niistä vain pitää muistuttaa


      • hikinisi
        xc-trails kirjoitti:

        Itse asiassa mainitsin omat Yosemite-turmani jo vuosia sitten tällä palstalla. Toisinaan niistä vain pitää muistuttaa

        entäs se nishikin turma, keula poikki, kumman hiljaseksi tää palsta vetäytyy kun asiasta muistuttaa


      • xc-trails
        hikinisi kirjoitti:

        entäs se nishikin turma, keula poikki, kumman hiljaseksi tää palsta vetäytyy kun asiasta muistuttaa

        Se oli halvimman pään nishiki, eikä keulaa oltu edes huollettu koskaan. Se keula oli sisältä käsin ruostunut hajalle. Sadevesi on polkupyörälle myrkkyä, siksipä pyörän oikea säilytyspaikka on sisätiloissa. Lisäksi joustokeulaa tulee huoltaa ja rasvata se ihan avattuna noin 50 ajotunnin välein. Keulan huolto on joustokeulan eliniän ja turvallisuuden kannalta avainkysymys.


      • xc-trails
        xc-trails kirjoitti:

        Se oli halvimman pään nishiki, eikä keulaa oltu edes huollettu koskaan. Se keula oli sisältä käsin ruostunut hajalle. Sadevesi on polkupyörälle myrkkyä, siksipä pyörän oikea säilytyspaikka on sisätiloissa. Lisäksi joustokeulaa tulee huoltaa ja rasvata se ihan avattuna noin 50 ajotunnin välein. Keulan huolto on joustokeulan eliniän ja turvallisuuden kannalta avainkysymys.

        Monissa halvoissa romuissa on niitä halvimman pään joustokeuloja esimerkiksi Grindin synciä ja RST:n halvimipia romuja, samoin kuin Srsuntourin ihan halvimman pään roskaa. Näitä rimpulakeuloja ei pitäisi laittaa mihinkään "maastopyörään" tai hybridiin kiinni ollenkaan. Edullisen pään pyörät olisivat huomattavasti turvallisempia ilman sitä kivan näköistä joustokeulaa, joka kuitenkin on halvoissa vehkeissä aina täyttä roskaa.
        Toimivaa ja turvallista joustokeulaa alkaa olla vasta tonnin hintaluokan maastopyörissä. Rock shox dart on se ehdoton alaraja hyväksyttävän laatuiselle joustokeulalle.

        Sama koskee levyjarruja, niitäkään ei pitäisi pultata kiinni halpoihin hybrideihin ja maastopyöriin, koska ne halvat rimpula levyjarrut ovat aina huonompia kuin kohtuullisen laatutason perinteiset v-jarrut, jotka riittäisivät halpoihin pyöriin ihan hyvin. Kunnollisia levyjarrujakin on vasta tuhannen euron pyörissä ja silloin puhutaan hydraulisista levyjarruista.

        Periaatteessa taviksille pitäisi riittää ihan tavallinen Helkama Jääkäri tai joku vastaava ihan vaihteeton ja jalkajarrullinen vakiopyörä. Ei mitään joustokeuloja ja levyjarruja tavallisille ihmisille. Tavikset eivät osaa huoltaa paremman pään osia kuitenkaan.


      • 29
        Pilkkupoliisi kirjoitti:

        Hieman vain ihmetyttää kun olet aikaisemmin hehkutellut monissa kirjoituksissa noita muille sattuneita onnettomuuksia mutta en muista että olisit ennen maininnut omia onnettomuuksiasi. Mutta nyt niitä onkin äkkiä kaksin kappalein. Ja muutenkin olet kirjoituksestasi päätellen varsin onnettomuusherkkä. Mutta mikä minä olen kiistämään jos kerran niin sanot. Mutta ihan realistisesti ajatellen, rungon katkeaminen missään pyörässä ei ole yleensä se todennäköisin syy joutua onnettomuuteen vaan ihan muista liikennetilanteista johtuva onnettomuus. Ja tämä ei tarkoita sitä etteivät huonot ja halvat pyörät aiheuttaisi paljon muuta pienempääkin harmia.
        Ja "missiosi" Yosemite-pyörien kitkemisestä liikenteestä on myös hieman naivi ja epärealistinen. Suuri osa ostaa halpaa ihan riippumatta siitä mitä siitä täällä kirjoitetaan. Liika hintojen luettelu, osasarjojen rankkaaminen yms. vaikuttavat asiaa tuntemattomista vain ja ainoastaan pätemiseltä. Ja kun siihen lisätään kokemus siitä että ne 50km/vuosi, jotka suurin osa ihmisistä polkee, ajaa oikeasti useimmiten ihan ongelmitta myös aika halvalla pyörällä, niin kohkaamisesi menee useimmilta toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Sääli sinänsä, koska monessa asiassa olet oikeass...

        "Liika hintojen luettelu, osasarjojen rankkaaminen yms. vaikuttavat asiaa tuntemattomista vain ja ainoastaan pätemiseltä."

        Kuinkahan monta sekuntia kukaan jaksaisi kuunnella tuota osasarjojen listaamista oikeassa elämässä..

        Luulenpa, että valtaosa Bilteman pyörien ostajista saa tasan sitä mitä toivovat ja toivomaansa hintaan. Vähän tyhmää tarkastella Biltsun pyöriä pyöräharrastajan näkökulmasta, sillä eiköhän nuo kaikki mene ihan edullisiksi käyttöpyöriksi arkiajoon eikä "vaativaan maastoajoon" vaikka kuvastossa niin ehkä sanotaankin. Jos aloittaja haluaa olla ristiretkellä niin saarnaisi vaikka kypärän käytöstä. Säästyy ehkä useampi henki kuin Biltema-raivolla. Paitsi että en kyllä oikeastaan usko, että aloittajan motiivina on aito huoli ihmisten terveydestä vaan kyseessä lienee vain halu olla parempi kuin markettipyörän käyttäjä.


      • xc-trails
        29 kirjoitti:

        "Liika hintojen luettelu, osasarjojen rankkaaminen yms. vaikuttavat asiaa tuntemattomista vain ja ainoastaan pätemiseltä."

        Kuinkahan monta sekuntia kukaan jaksaisi kuunnella tuota osasarjojen listaamista oikeassa elämässä..

        Luulenpa, että valtaosa Bilteman pyörien ostajista saa tasan sitä mitä toivovat ja toivomaansa hintaan. Vähän tyhmää tarkastella Biltsun pyöriä pyöräharrastajan näkökulmasta, sillä eiköhän nuo kaikki mene ihan edullisiksi käyttöpyöriksi arkiajoon eikä "vaativaan maastoajoon" vaikka kuvastossa niin ehkä sanotaankin. Jos aloittaja haluaa olla ristiretkellä niin saarnaisi vaikka kypärän käytöstä. Säästyy ehkä useampi henki kuin Biltema-raivolla. Paitsi että en kyllä oikeastaan usko, että aloittajan motiivina on aito huoli ihmisten terveydestä vaan kyseessä lienee vain halu olla parempi kuin markettipyörän käyttäjä.

        Itse asiassa se on juuri harrastajien ansiota että mm. Bilteman pyörien heikko laatu on ylipäätään jollakin lailla yleisön tiedossa. Harrastaja osaa katsoa pyörän komponentteja ihan toisella tavalla kuin se tavis ostaja joka ei ymmärrä pyöristä juuri mitään. Laakerit, kammet, vaihtajat, vaijerit, vivut, jarrukahvat, jarrupalatkin ovat kaikki tavaraa joiden laatu vaikuttaa suoraan pyörän kokonaislaatuun ja luotettavuuteen, puhumattakaan itse rungosta joka on pyörän sydän ja Bilteman pyörissä kelvottoman huonosta alumiinista sorvattua roskaa.

        Osasarjojen ja rungon valmistusmenetelmien tuntemuksesta on hyötyä kun arvioidaan pyörää, jota kauppa yrittää ostajille myydä. Siinä on vissi ero onko runko halvalla kasattua roskaa johon on lyöty Bilteman tarra päälle vai onko runko esimerkiksi Meridan tai vaikkapa Bianchin laadukas ja myös kalliimman hintaluokan raami.

        Harrastajana arvioin pyörää nimenomaan osiensa ja runkonsa perusteella hyvin monesta paikasta. Halvin osa on pyörän heikoin lenkki aina. Siksipä en osta aikanaan omille lapsilleni missään nimessä sitä edullista markettipyörää vaan haen ihan oikean pyörän oikeasta pyöräkaupasta. Samoin itselleni ja avopuolisolleni ostan vain kunnollisia, laadukkaita polkupyöriä.


        Tuskin ne Yosemiten ostajat saavat oikeasti sitä mitä haluavat. Biltemalla on vain halpa hinta mainoksena.


      • 19
        xc-trails kirjoitti:

        Itse asiassa se on juuri harrastajien ansiota että mm. Bilteman pyörien heikko laatu on ylipäätään jollakin lailla yleisön tiedossa. Harrastaja osaa katsoa pyörän komponentteja ihan toisella tavalla kuin se tavis ostaja joka ei ymmärrä pyöristä juuri mitään. Laakerit, kammet, vaihtajat, vaijerit, vivut, jarrukahvat, jarrupalatkin ovat kaikki tavaraa joiden laatu vaikuttaa suoraan pyörän kokonaislaatuun ja luotettavuuteen, puhumattakaan itse rungosta joka on pyörän sydän ja Bilteman pyörissä kelvottoman huonosta alumiinista sorvattua roskaa.

        Osasarjojen ja rungon valmistusmenetelmien tuntemuksesta on hyötyä kun arvioidaan pyörää, jota kauppa yrittää ostajille myydä. Siinä on vissi ero onko runko halvalla kasattua roskaa johon on lyöty Bilteman tarra päälle vai onko runko esimerkiksi Meridan tai vaikkapa Bianchin laadukas ja myös kalliimman hintaluokan raami.

        Harrastajana arvioin pyörää nimenomaan osiensa ja runkonsa perusteella hyvin monesta paikasta. Halvin osa on pyörän heikoin lenkki aina. Siksipä en osta aikanaan omille lapsilleni missään nimessä sitä edullista markettipyörää vaan haen ihan oikean pyörän oikeasta pyöräkaupasta. Samoin itselleni ja avopuolisolleni ostan vain kunnollisia, laadukkaita polkupyöriä.


        Tuskin ne Yosemiten ostajat saavat oikeasti sitä mitä haluavat. Biltemalla on vain halpa hinta mainoksena.

        Etpä ole tähän mennessä osannut sanoa Bilteman pyörien komponenteista muuta kuin että "se on paskaa" tai "se on roskaa" joten se kai siitä asiantuntevuudesta. :) Katsos kun pitäisi osata myös kertoa, että miksi mikäkin on huono. Jos jokin osa on valmistajan alempaa osasarjaa niin tämä ei vielä tee osasta automaattisesti huonoa.

        En omista enkä tule omistamaan Bilteman pyörää mutta tuo henkilökohtainen lokakampanja on mielestäni aika naurettava.


      • xc-trails
        19 kirjoitti:

        Etpä ole tähän mennessä osannut sanoa Bilteman pyörien komponenteista muuta kuin että "se on paskaa" tai "se on roskaa" joten se kai siitä asiantuntevuudesta. :) Katsos kun pitäisi osata myös kertoa, että miksi mikäkin on huono. Jos jokin osa on valmistajan alempaa osasarjaa niin tämä ei vielä tee osasta automaattisesti huonoa.

        En omista enkä tule omistamaan Bilteman pyörää mutta tuo henkilökohtainen lokakampanja on mielestäni aika naurettava.

        Olen perustellut varsin selvästi miksi halvat osat ovat huonoja. Esimerkiksi kun verrataan keskenään Shimano XT ja saman valmistajan Altus, on helppoa kertoa miksi Altus on huono. Altuksen takavaihtajan rullat ovat pehmeää höttöä, häkki on painavaa ja huonoa metallimateriaalia. Vivujen ja vaihtajan toiminta on hidasta ja epätarkkaa. Altuksen etuvaihtaja on sekin höttöä tavaraa, jonka kestävyys maastokäytössä on heikkoa.

        XT on kestävää materiaalia, sen rullat ovat kestävät ja laakeroitu hyvin. Vivujen ja vaihtajien keskinäinen toiminta on tarkkaa ja luotettavaa kovassakin käytössä. XT on lisäksi kevyt verrattuna halpa Altukseen tai vaikkapa Shimanon aceraan, jota laitetaan edelleen moniin halvemman pään "maastopyöriin" ja hybrideihin.


      • Pomppukeppi
        xc-trails kirjoitti:

        Itse asiassa se on juuri harrastajien ansiota että mm. Bilteman pyörien heikko laatu on ylipäätään jollakin lailla yleisön tiedossa. Harrastaja osaa katsoa pyörän komponentteja ihan toisella tavalla kuin se tavis ostaja joka ei ymmärrä pyöristä juuri mitään. Laakerit, kammet, vaihtajat, vaijerit, vivut, jarrukahvat, jarrupalatkin ovat kaikki tavaraa joiden laatu vaikuttaa suoraan pyörän kokonaislaatuun ja luotettavuuteen, puhumattakaan itse rungosta joka on pyörän sydän ja Bilteman pyörissä kelvottoman huonosta alumiinista sorvattua roskaa.

        Osasarjojen ja rungon valmistusmenetelmien tuntemuksesta on hyötyä kun arvioidaan pyörää, jota kauppa yrittää ostajille myydä. Siinä on vissi ero onko runko halvalla kasattua roskaa johon on lyöty Bilteman tarra päälle vai onko runko esimerkiksi Meridan tai vaikkapa Bianchin laadukas ja myös kalliimman hintaluokan raami.

        Harrastajana arvioin pyörää nimenomaan osiensa ja runkonsa perusteella hyvin monesta paikasta. Halvin osa on pyörän heikoin lenkki aina. Siksipä en osta aikanaan omille lapsilleni missään nimessä sitä edullista markettipyörää vaan haen ihan oikean pyörän oikeasta pyöräkaupasta. Samoin itselleni ja avopuolisolleni ostan vain kunnollisia, laadukkaita polkupyöriä.


        Tuskin ne Yosemiten ostajat saavat oikeasti sitä mitä haluavat. Biltemalla on vain halpa hinta mainoksena.

        xc-trails: "Itse asiassa se on juuri harrastajien ansiota että mm. Bilteman pyörien heikko laatu on ylipäätään jollakin lailla yleisön tiedossa. "

        Eivätkö Yosemiteista saadut käyttökokemukset sitten lainkaan ole tulleet yleiseen tietoon?Yosemiteja on lähes joka naapurustossa ja jos ne olisivat yksiselitteisesti romuja, olisi niin huonon laadun ja lukemattomien vaaratilanteiden pitänyt varmasti kantautua "suuren yleisön" tietoon. Mutta nyt näyttää siltä että vain "harrastajien" tiedossa on heikko laatu, ei lainkaan käyttäjien. Eikö ole vähän nurinkurista?

        No ei se Yosemita oikeasti mikään laatupyörä ole mutta näyttää kuitenkin täyttävän monen vaatimukset ja käyttötarpeet kuitenkin niin hyvin että ei mitään romumainetta ole päässyt yleisesti syntymään. Ja ihmiset ovat tottuneet nykyään muutenkin ostamaan uuden tavaran aina parin vuoden välein, joten ei siihen paljon edes kiinnitetä huomiota, sehän on ihan normaalia (vaikka ei tietysti pitäisi...).

        PS. Itselläni on usean tonnin täpäri ja lapsellani itse erikseeen ostetun rungon ympärille osista koottu maastopyörä. Tiedän siis mitä ovat "kunnon" pyörät. Mutta realismia on se että huonokin voi täyttää monen ihmisen tarpeet riittävän hyvin. Se on vain hyväksyttävä.


      • xc-trails
        Pomppukeppi kirjoitti:

        xc-trails: "Itse asiassa se on juuri harrastajien ansiota että mm. Bilteman pyörien heikko laatu on ylipäätään jollakin lailla yleisön tiedossa. "

        Eivätkö Yosemiteista saadut käyttökokemukset sitten lainkaan ole tulleet yleiseen tietoon?Yosemiteja on lähes joka naapurustossa ja jos ne olisivat yksiselitteisesti romuja, olisi niin huonon laadun ja lukemattomien vaaratilanteiden pitänyt varmasti kantautua "suuren yleisön" tietoon. Mutta nyt näyttää siltä että vain "harrastajien" tiedossa on heikko laatu, ei lainkaan käyttäjien. Eikö ole vähän nurinkurista?

        No ei se Yosemita oikeasti mikään laatupyörä ole mutta näyttää kuitenkin täyttävän monen vaatimukset ja käyttötarpeet kuitenkin niin hyvin että ei mitään romumainetta ole päässyt yleisesti syntymään. Ja ihmiset ovat tottuneet nykyään muutenkin ostamaan uuden tavaran aina parin vuoden välein, joten ei siihen paljon edes kiinnitetä huomiota, sehän on ihan normaalia (vaikka ei tietysti pitäisi...).

        PS. Itselläni on usean tonnin täpäri ja lapsellani itse erikseeen ostetun rungon ympärille osista koottu maastopyörä. Tiedän siis mitä ovat "kunnon" pyörät. Mutta realismia on se että huonokin voi täyttää monen ihmisen tarpeet riittävän hyvin. Se on vain hyväksyttävä.

        Kyllä se Yosemiten heikko laatu on myös käyttäjien tiedossa. Kannattaa googletella Bilteman Yosemite, sitä haukutaan monilla foorumeilla joiden oikea aihe vaihtelee laidasta laitaan. Kuten sanottua, Bilteman ainoa myyntivaltti on se halpa hinta jota ostajat tuijottavat kiimassa ja menevät sitten ostamaan markkinoiden huonoimman polkupyörän. Tai itse asiassa pyörän näköisen esineen.

        Juu, Yosemite varmaan täyttää niiden ihmisten tarpeet jotka ajavat pyörällä korkeintaan 50-100 kilsaa koko vuoden aikana, lisäksi nämä ihmiset hoitavat pyöräänsä seisottamalla sitä kerrostalon pihalla mätänemässä. Silloin Yosemiten saa vaihtaakin uuteen vuoden välein. Lisäksi kerrostalokäsittelyllä Yosemiten saa äkkiä todella vaaralliseen kuntoon.

        Se on ihan totta, että Bilteman Yosemitea löytyy joka naapurustosta, varsinkin kerrostalolähiöissä. Sitten nämä romut täyttävät turhan takia pihat ja ne muutenkin ahtaat pyörävarastot, joihin pitäisi saada ne pihoilla olevat hieman paremmat pyörät säilytykseen. Ikinä en muuta enää asumaan kerrostaloon. Sen asumismuodon "ihanuus" tuli jo nähtyä. Naapurustossa asui paljon persaukista juoppoporukkaa, joka sitten kävi lasten käyttöön tarkoitetussa leikkipaikassa ryyppäämässä ja rellestämässä. Nämä yhteiskunnan kerman edustajat ajelevat sitten halpa Yosemitella. Tästä ilmiöstä saamme kiittää edellistä pääministeriämme Matti Vanhasta, sekä tovereita Alexander Stubb, Jyrki Katainen ja Astrid, joiden mielestä se on ihan sama paljonko kansa kännää kunhan saadaan haalittua maa täyteen mamuja ja firmat saavat ilmaista työvoimaa. Alkoholiin kuollut suomalainen ei maksa mitään, sen sijaan elävä kansalainen tulee hallitukselle liian kalliiksi. Niinpä kansa tapetaan alkoholismiin ja leikkausjonoihin ja sitä kutsutaan priorisoinniksi. Arvaa tekeekö juurikaan mieli äänestää tulevissa eduskuntavaaleissa? Jos äänestäisin niin antaisin ääneni Vapauspuolueelle tai Suomen kansan sinivalkoisille.

        En minäkään tule lapsilleni aikanaan mitään halpiksia ostamaan ja ajan tosiaan itsekin kunnon pyörällä.

        Muuten, mistähän mahtaa johtua, että Yosemite pyörien huono laatu on nimenomaan harrastajien tiedossa? No siitä tietysti, että moni nykyisin kunnon pyörällä ajava on joutunut kokemaan sen Yosemiten omistamisen ihanuuden jossakin vaiheessa ennen kuin on saanut alleen kunnon pyörän. Toisinaan näitä Yosemitella ajelevia itsemurhan yrittäjiä tulee maastolenkeillä vastaan. Suorastaan hirvittää, että vanhemmat päästävät lapsensa metsään Bilteman vehkeillä, jotka kelpaavat korkeintaan oikeasti katuajoon jos siihenkään.

        Fillari-lehti totesi varsin osuvasti Bilteman maastopyöristä, että eivät käy katuajoa hurjempaan menoon. Alittivat kirkkaasti kaikki EU-normit.


      • hfhgt
        xc-trails kirjoitti:

        Kyllä se Yosemiten heikko laatu on myös käyttäjien tiedossa. Kannattaa googletella Bilteman Yosemite, sitä haukutaan monilla foorumeilla joiden oikea aihe vaihtelee laidasta laitaan. Kuten sanottua, Bilteman ainoa myyntivaltti on se halpa hinta jota ostajat tuijottavat kiimassa ja menevät sitten ostamaan markkinoiden huonoimman polkupyörän. Tai itse asiassa pyörän näköisen esineen.

        Juu, Yosemite varmaan täyttää niiden ihmisten tarpeet jotka ajavat pyörällä korkeintaan 50-100 kilsaa koko vuoden aikana, lisäksi nämä ihmiset hoitavat pyöräänsä seisottamalla sitä kerrostalon pihalla mätänemässä. Silloin Yosemiten saa vaihtaakin uuteen vuoden välein. Lisäksi kerrostalokäsittelyllä Yosemiten saa äkkiä todella vaaralliseen kuntoon.

        Se on ihan totta, että Bilteman Yosemitea löytyy joka naapurustosta, varsinkin kerrostalolähiöissä. Sitten nämä romut täyttävät turhan takia pihat ja ne muutenkin ahtaat pyörävarastot, joihin pitäisi saada ne pihoilla olevat hieman paremmat pyörät säilytykseen. Ikinä en muuta enää asumaan kerrostaloon. Sen asumismuodon "ihanuus" tuli jo nähtyä. Naapurustossa asui paljon persaukista juoppoporukkaa, joka sitten kävi lasten käyttöön tarkoitetussa leikkipaikassa ryyppäämässä ja rellestämässä. Nämä yhteiskunnan kerman edustajat ajelevat sitten halpa Yosemitella. Tästä ilmiöstä saamme kiittää edellistä pääministeriämme Matti Vanhasta, sekä tovereita Alexander Stubb, Jyrki Katainen ja Astrid, joiden mielestä se on ihan sama paljonko kansa kännää kunhan saadaan haalittua maa täyteen mamuja ja firmat saavat ilmaista työvoimaa. Alkoholiin kuollut suomalainen ei maksa mitään, sen sijaan elävä kansalainen tulee hallitukselle liian kalliiksi. Niinpä kansa tapetaan alkoholismiin ja leikkausjonoihin ja sitä kutsutaan priorisoinniksi. Arvaa tekeekö juurikaan mieli äänestää tulevissa eduskuntavaaleissa? Jos äänestäisin niin antaisin ääneni Vapauspuolueelle tai Suomen kansan sinivalkoisille.

        En minäkään tule lapsilleni aikanaan mitään halpiksia ostamaan ja ajan tosiaan itsekin kunnon pyörällä.

        Muuten, mistähän mahtaa johtua, että Yosemite pyörien huono laatu on nimenomaan harrastajien tiedossa? No siitä tietysti, että moni nykyisin kunnon pyörällä ajava on joutunut kokemaan sen Yosemiten omistamisen ihanuuden jossakin vaiheessa ennen kuin on saanut alleen kunnon pyörän. Toisinaan näitä Yosemitella ajelevia itsemurhan yrittäjiä tulee maastolenkeillä vastaan. Suorastaan hirvittää, että vanhemmat päästävät lapsensa metsään Bilteman vehkeillä, jotka kelpaavat korkeintaan oikeasti katuajoon jos siihenkään.

        Fillari-lehti totesi varsin osuvasti Bilteman maastopyöristä, että eivät käy katuajoa hurjempaan menoon. Alittivat kirkkaasti kaikki EU-normit.

        A. aivokirurgilla on varaa muuhunkin kuin halpis pyörään B. aivokirurgi pitää päässään kypärää C. oletko saanut huonoa kohtelua biltemassa? ehkä saanut potkut? kun hyökkäät noin vahvasti liikettä ja heidän pyöriään vastaan


      • xc-trails
        hfhgt kirjoitti:

        A. aivokirurgilla on varaa muuhunkin kuin halpis pyörään B. aivokirurgi pitää päässään kypärää C. oletko saanut huonoa kohtelua biltemassa? ehkä saanut potkut? kun hyökkäät noin vahvasti liikettä ja heidän pyöriään vastaan

        Kuollut aivokirurgi ajeli Yosemitella koska oli todennäköisesti päättänyt säästää pyöräilyn suhteen. Ei käyttänyt kypärää, muttei olisi myöskään jäänyt eloon vaikka olisikin käyttänyt kypärää, koska mies putosi pää edellä katuun ja mursi niskansa. Tapaus sattui lähipiirissä. joten tiedän tapauksen yksityiskohdat melko hyvin.

        Olen saanut Biltemasta kaksi kelvottoman huonoa pyörää. Riittänee selitykseksi. En ole koskaan ollut töissä Biltemassa enkä todellakaan ole sinne hakemassakaan töihin.

        Hyökkään luvattoman huonoja pyöriä vastaan syystäkin. Varsinkin kun tällä palstalla on mukana Yosemitea kehuva hopottaja, joka ilmeisesti edustaa Biltemaa.


      • HuiHaiVai
        xc-trails kirjoitti:

        Kyllä se Yosemiten heikko laatu on myös käyttäjien tiedossa. Kannattaa googletella Bilteman Yosemite, sitä haukutaan monilla foorumeilla joiden oikea aihe vaihtelee laidasta laitaan. Kuten sanottua, Bilteman ainoa myyntivaltti on se halpa hinta jota ostajat tuijottavat kiimassa ja menevät sitten ostamaan markkinoiden huonoimman polkupyörän. Tai itse asiassa pyörän näköisen esineen.

        Juu, Yosemite varmaan täyttää niiden ihmisten tarpeet jotka ajavat pyörällä korkeintaan 50-100 kilsaa koko vuoden aikana, lisäksi nämä ihmiset hoitavat pyöräänsä seisottamalla sitä kerrostalon pihalla mätänemässä. Silloin Yosemiten saa vaihtaakin uuteen vuoden välein. Lisäksi kerrostalokäsittelyllä Yosemiten saa äkkiä todella vaaralliseen kuntoon.

        Se on ihan totta, että Bilteman Yosemitea löytyy joka naapurustosta, varsinkin kerrostalolähiöissä. Sitten nämä romut täyttävät turhan takia pihat ja ne muutenkin ahtaat pyörävarastot, joihin pitäisi saada ne pihoilla olevat hieman paremmat pyörät säilytykseen. Ikinä en muuta enää asumaan kerrostaloon. Sen asumismuodon "ihanuus" tuli jo nähtyä. Naapurustossa asui paljon persaukista juoppoporukkaa, joka sitten kävi lasten käyttöön tarkoitetussa leikkipaikassa ryyppäämässä ja rellestämässä. Nämä yhteiskunnan kerman edustajat ajelevat sitten halpa Yosemitella. Tästä ilmiöstä saamme kiittää edellistä pääministeriämme Matti Vanhasta, sekä tovereita Alexander Stubb, Jyrki Katainen ja Astrid, joiden mielestä se on ihan sama paljonko kansa kännää kunhan saadaan haalittua maa täyteen mamuja ja firmat saavat ilmaista työvoimaa. Alkoholiin kuollut suomalainen ei maksa mitään, sen sijaan elävä kansalainen tulee hallitukselle liian kalliiksi. Niinpä kansa tapetaan alkoholismiin ja leikkausjonoihin ja sitä kutsutaan priorisoinniksi. Arvaa tekeekö juurikaan mieli äänestää tulevissa eduskuntavaaleissa? Jos äänestäisin niin antaisin ääneni Vapauspuolueelle tai Suomen kansan sinivalkoisille.

        En minäkään tule lapsilleni aikanaan mitään halpiksia ostamaan ja ajan tosiaan itsekin kunnon pyörällä.

        Muuten, mistähän mahtaa johtua, että Yosemite pyörien huono laatu on nimenomaan harrastajien tiedossa? No siitä tietysti, että moni nykyisin kunnon pyörällä ajava on joutunut kokemaan sen Yosemiten omistamisen ihanuuden jossakin vaiheessa ennen kuin on saanut alleen kunnon pyörän. Toisinaan näitä Yosemitella ajelevia itsemurhan yrittäjiä tulee maastolenkeillä vastaan. Suorastaan hirvittää, että vanhemmat päästävät lapsensa metsään Bilteman vehkeillä, jotka kelpaavat korkeintaan oikeasti katuajoon jos siihenkään.

        Fillari-lehti totesi varsin osuvasti Bilteman maastopyöristä, että eivät käy katuajoa hurjempaan menoon. Alittivat kirkkaasti kaikki EU-normit.

        "xc-trails: Tästä ilmiöstä saamme kiittää edellistä pääministeriämme Matti Vanhasta, sekä tovereita Alexander Stubb, Jyrki Katainen ja Astrid, joiden mielestä se on ihan sama paljonko kansa kännää kunhan saadaan haalittua maa täyteen mamuja ja firmat saavat ilmaista työvoimaa"

        Tämä upeasti todellisuudessa kiinni oleva ja kiihkoilemattoman realistinen "totuus" asettikin sitten kirjoittajan muutkin täällä esittämät ajatukset oikeaan viitekehykseen... Oliskohan kannattanut jättää kirjoittamatta ihan viimeisten uskottavuuden rippeiden säilyttämisen takia?


      • 23
        xc-trails kirjoitti:

        Kuollut aivokirurgi ajeli Yosemitella koska oli todennäköisesti päättänyt säästää pyöräilyn suhteen. Ei käyttänyt kypärää, muttei olisi myöskään jäänyt eloon vaikka olisikin käyttänyt kypärää, koska mies putosi pää edellä katuun ja mursi niskansa. Tapaus sattui lähipiirissä. joten tiedän tapauksen yksityiskohdat melko hyvin.

        Olen saanut Biltemasta kaksi kelvottoman huonoa pyörää. Riittänee selitykseksi. En ole koskaan ollut töissä Biltemassa enkä todellakaan ole sinne hakemassakaan töihin.

        Hyökkään luvattoman huonoja pyöriä vastaan syystäkin. Varsinkin kun tällä palstalla on mukana Yosemitea kehuva hopottaja, joka ilmeisesti edustaa Biltemaa.

        "Varsinkin kun tällä palstalla on mukana Yosemitea kehuva hopottaja, joka ilmeisesti edustaa Biltemaa. "

        Luulen, että kyseinen kirjoittaja pikemminkin vain pilailee kustannuksellasi, kun otat nämä Bilteman pyörät niin vakavasti.


      • dsdfsfsdfsf
        xc-trails kirjoitti:

        Kuollut aivokirurgi ajeli Yosemitella koska oli todennäköisesti päättänyt säästää pyöräilyn suhteen. Ei käyttänyt kypärää, muttei olisi myöskään jäänyt eloon vaikka olisikin käyttänyt kypärää, koska mies putosi pää edellä katuun ja mursi niskansa. Tapaus sattui lähipiirissä. joten tiedän tapauksen yksityiskohdat melko hyvin.

        Olen saanut Biltemasta kaksi kelvottoman huonoa pyörää. Riittänee selitykseksi. En ole koskaan ollut töissä Biltemassa enkä todellakaan ole sinne hakemassakaan töihin.

        Hyökkään luvattoman huonoja pyöriä vastaan syystäkin. Varsinkin kun tällä palstalla on mukana Yosemitea kehuva hopottaja, joka ilmeisesti edustaa Biltemaa.

        Suomessa kuolee vähintään 20 pyöräilijää vuodessa onnettomuuksissa ja normaalivuosina yksikään ei kuole pyörän katkeamiseen tai muuhun vastaavaan pyörän tekniikan pettämiseen. Lähes järjestään kyse on mistä tahansa muusta PAITSI pyörän tekniikasta (valojen käyttämättömyys, alkoholi, sääntöjen rikkominen jne). Käytät kyseistä turkulaisen aivokirurgin kuolemaa esimerkkinä aina, koska mitään muuta kuolemaa pyörän katkeamiseen ei todennäköisesti viime vuosilta ole olemassakaan (ainakaan Suomessa). Käsittääkseni kyseisen lääkärin kuolema tapahtui jo useita vuosia sitten, mutta mitään muuta kuolemaan johtanutta esimerkkiä en ikinä ole sinulta tai keneltäkään muultakaan kuullut.

        Totta, Bilteman pyörät ovat huonolaatuisia ja niitä ei välttämättä kannata ostaa, mutta kuoleminen pyörän huonon laadun takia on paljon epätodennäköisempää kuin päävoitto lotossa, vaikka rivi olisi henkilön ensimmäinen koskaan pelaama lottorivi. Ja jopa kalleimmatkin hiilikuiturungot voivat katketa, jos pyörää oikein huonosti kohtelee. Ainakin Youtuben kautta olen nähnyt yhden maailman kalleimpiin kuuluvan hiilikuiturungon katkeamisen kovassa vauhdissa (toki kyseessä oli nopeusennätyksen yrittäminen, mutta silti). Itse asiassa hyvälaatuinen teräsrunko kestää paljon enemmän kuin hyvälaatuinen hiilikuiturunko ja maksaa silti huomattavasti vähemmän. Varsinkin todella kalliissa ultrakevyissä pyörissä runko ei edes kestä kovin suurta painoa ja rungon katkeaminen on yhtä mahdollista kuin Bilteman pyörissä (jos siis mennään liiallisuuksiin pyörän keventämisessä). Eli aina hintakaan ei tarkoita parempaa kestävyyttä...


      • xc-trails
        dsdfsfsdfsf kirjoitti:

        Suomessa kuolee vähintään 20 pyöräilijää vuodessa onnettomuuksissa ja normaalivuosina yksikään ei kuole pyörän katkeamiseen tai muuhun vastaavaan pyörän tekniikan pettämiseen. Lähes järjestään kyse on mistä tahansa muusta PAITSI pyörän tekniikasta (valojen käyttämättömyys, alkoholi, sääntöjen rikkominen jne). Käytät kyseistä turkulaisen aivokirurgin kuolemaa esimerkkinä aina, koska mitään muuta kuolemaa pyörän katkeamiseen ei todennäköisesti viime vuosilta ole olemassakaan (ainakaan Suomessa). Käsittääkseni kyseisen lääkärin kuolema tapahtui jo useita vuosia sitten, mutta mitään muuta kuolemaan johtanutta esimerkkiä en ikinä ole sinulta tai keneltäkään muultakaan kuullut.

        Totta, Bilteman pyörät ovat huonolaatuisia ja niitä ei välttämättä kannata ostaa, mutta kuoleminen pyörän huonon laadun takia on paljon epätodennäköisempää kuin päävoitto lotossa, vaikka rivi olisi henkilön ensimmäinen koskaan pelaama lottorivi. Ja jopa kalleimmatkin hiilikuiturungot voivat katketa, jos pyörää oikein huonosti kohtelee. Ainakin Youtuben kautta olen nähnyt yhden maailman kalleimpiin kuuluvan hiilikuiturungon katkeamisen kovassa vauhdissa (toki kyseessä oli nopeusennätyksen yrittäminen, mutta silti). Itse asiassa hyvälaatuinen teräsrunko kestää paljon enemmän kuin hyvälaatuinen hiilikuiturunko ja maksaa silti huomattavasti vähemmän. Varsinkin todella kalliissa ultrakevyissä pyörissä runko ei edes kestä kovin suurta painoa ja rungon katkeaminen on yhtä mahdollista kuin Bilteman pyörissä (jos siis mennään liiallisuuksiin pyörän keventämisessä). Eli aina hintakaan ei tarkoita parempaa kestävyyttä...

        On totta, että ko. turkulaisen lääkärin kuolema on ilmeisesti ainoa tunnettu Yosemiten katkeamisesta johtuva kuolemantapaus aivan viime vuosilta, ellei mukaan lasketa Maskun onnettomuutta jossa vanhempi mies henkilö kuoli kun Bilteman Yosemite katkesi alta loivassa alamäessä. Kypärä olisi saattanu Maskun tapauksessa jopa pelastaa.

        On silti varsin mielenkiintoista, että hyvin koulutettu lääkäri kuolee siihen, kun Yosemite napsahtaa alta poikki. Kypärällä ei ollut suojaavaa vaikutusta kun pudotaan niskoilleen katuun. Luulisi, että lääkäri olisi tiennyt paremmin millä pelillä on ajelemassa ja käyttänyt myös siltikin sitä kypärää, vaikkei se henkeä olisi pelastanutkaan. Tämän kaiken lisäksi ko. turman tutkinta on tehty poliisissa oikein todella luvattoman huonosti. Mihin onnettomuustutkinta johti? Ei mihinkään. Ei suosituksia, ei lainmuutoksia, ei edes julkisuudessa kunnolla reposteltua oikeudenkäyntiä Bilteman pyörämyyntiä hillitsemään. Ketään ei asetettu rikosvastuuseen kuolemasta.

        Siltikin on tarpeetonta ottaa riski ostamalla huonoksi tiedetty pyörä kun kalliimmalla hinnalla saa ihan oikeitakin polkupyöriä. Se vaatii vain hieman lisää valmiutta maksaa siitä polkupyörästä. Kuten sanottu, Bilteman ainoa valtti on hullun halpa hinta joka saavutetaan erityisen huonolla laadulla. Halpaa ja hyvää ei olekaan. Tästä syystä en osta Biltemasta edes teippiä tai ruuveja. Parempiakin kun saa kalliimpaan hintaan muualta. "osta tavarasi kalliimmalla jostain muualta!" Näin tosiaan teen ihan syystäkin.

        Sama juttu tämän Nishikin keulan katkeamisen kanssa. Mihin se johti kun nuori mies kuoli halpiskeulan katkettua alta? Ei mihinkään. Onnettomuus ei muuttanut millään lailla polkupyörien lujuusvaatimuksia. Minun mielestäni se on täysin käsittämätöntä.

        Miettikääpä kaikki asiaa näin päin: kun ilmailussa sattuu turma, jossa joku kuolee, alkaa perusteellinen onnettomuudensyytutkinta, joka myös aina ja poikkeuksetta johtaa ilmailumääräysten ja lentokoneiden rakenteellisten vaatimusten muutoksiin. Ilmailussa kuolemaan johtaviin turmiin suhtaudutaan terveellä "ei koskaan enää"-asenteella. Niinpä tämän päivän lentokoneet ovat hyvin, hyvin turvallisia liikkumisvälineitä.
        Siltikin turmia sattuu edelleen ja niistä otetaan aina opiksi se mikä pystytään.

        Sekin on täysin totta, että hiilikuitu on erittäin arvaamaton materiaali, joka ei kestä juurikaan kolauksia saamatta murtumia. Hiilikuidun murtumista ei edes näe ennen kuin hiilariosa antaa kokonaan periksi. Siksipä en hyväksy omiin pyöriini hiilikuitua. Terärunko on edelleen hyvä ja luotettava ja sillä on melko suuret toleranssit rasituksille. Myös oikein tehty alurunko on erinomainen ratkaisu kun verrataan hiilikuituun.


      • xc-trails
        HuiHaiVai kirjoitti:

        "xc-trails: Tästä ilmiöstä saamme kiittää edellistä pääministeriämme Matti Vanhasta, sekä tovereita Alexander Stubb, Jyrki Katainen ja Astrid, joiden mielestä se on ihan sama paljonko kansa kännää kunhan saadaan haalittua maa täyteen mamuja ja firmat saavat ilmaista työvoimaa"

        Tämä upeasti todellisuudessa kiinni oleva ja kiihkoilemattoman realistinen "totuus" asettikin sitten kirjoittajan muutkin täällä esittämät ajatukset oikeaan viitekehykseen... Oliskohan kannattanut jättää kirjoittamatta ihan viimeisten uskottavuuden rippeiden säilyttämisen takia?

        Miksi olisin jättänyt kirjoittamatta? Jos sinä pidät tästä ex-pääministeristämme laittoman lautakasansa kanssa, niin siitä vain. Minä en hyväksynyt missään vaiheessa tätä kyseistä kusipäätä pääministerinä. Enkä hyväksy porvari rosvoja Jyrki Katainen ja Alexander Stubb, joka muuten ei edes ole suomalainen vaan on asunut edelliset vuodet Brysselissä. Enkä hyväksy myöskään Astrid Thorsia, jonka politiikka on täysin holtitonta maahanmuuttajien haalimista Suomeen.

        Meillä on siis selkeästi täysin erilainen poliittinen näkökanta. Sinulla on toki oikeus äänestää ihan rauhassa ketä haluat, niin minäkin teen. Annan ääneni jos annan ylipäätään ääntäni ollenkaan, Suomen kansan sinivalkoisille (Olavi Mäenpään edellinen puolue) tai Jussi Halla-Ahon alulle panemalle Vapauspuolueelle. Sinun poliittista kantaasi en tiedä, mutta itse olen poliittiselta kannaltani ihan avoimesti maahanmuuttokriittisten puolueiden kannalla.

        Minäkin asuin aikaisemmin kerrostalossa, joten enköhän ole nähnyt sen elämän perspuolen siinä naapurustossa. Juoppoja, maahanmuuttajia ja muuta roskasakkia. Kavereita asuu edelleen yhteiskunnan persläpeen tungettuna kerrostaloalueilla, joissa sitten nykyhallituksen epäonnistuminen kukkii oikein kunnolla.
        Että eiköhän minulla ole ihan syykin olla melko lailla vihainen eduskunnallemme ja hallitukselle?


      • HuiHaiVai
        xc-trails kirjoitti:

        Miksi olisin jättänyt kirjoittamatta? Jos sinä pidät tästä ex-pääministeristämme laittoman lautakasansa kanssa, niin siitä vain. Minä en hyväksynyt missään vaiheessa tätä kyseistä kusipäätä pääministerinä. Enkä hyväksy porvari rosvoja Jyrki Katainen ja Alexander Stubb, joka muuten ei edes ole suomalainen vaan on asunut edelliset vuodet Brysselissä. Enkä hyväksy myöskään Astrid Thorsia, jonka politiikka on täysin holtitonta maahanmuuttajien haalimista Suomeen.

        Meillä on siis selkeästi täysin erilainen poliittinen näkökanta. Sinulla on toki oikeus äänestää ihan rauhassa ketä haluat, niin minäkin teen. Annan ääneni jos annan ylipäätään ääntäni ollenkaan, Suomen kansan sinivalkoisille (Olavi Mäenpään edellinen puolue) tai Jussi Halla-Ahon alulle panemalle Vapauspuolueelle. Sinun poliittista kantaasi en tiedä, mutta itse olen poliittiselta kannaltani ihan avoimesti maahanmuuttokriittisten puolueiden kannalla.

        Minäkin asuin aikaisemmin kerrostalossa, joten enköhän ole nähnyt sen elämän perspuolen siinä naapurustossa. Juoppoja, maahanmuuttajia ja muuta roskasakkia. Kavereita asuu edelleen yhteiskunnan persläpeen tungettuna kerrostaloalueilla, joissa sitten nykyhallituksen epäonnistuminen kukkii oikein kunnolla.
        Että eiköhän minulla ole ihan syykin olla melko lailla vihainen eduskunnallemme ja hallitukselle?

        Ei kyse ole siitä, mikä on polittinen kanta vaan siitä miten sen esittää. Jos poliittiset näkemykset pukee sanoiksi hyvin kärjistetysti, käyttäen värikkäitä sanankäänteitä ja sanoja kuten "roskasakki", "porvari rosvo" yms. niin silloin voi olettaa että henkilö suhtautuu samalla intohimolla ja mustavalkoisuudella myös muihin asioihin. Hyvin harva asia on mustavalkoisesti hyvä tai paha ja harvassa asiassa on olemassa ehdoton totuus tai ainoa oikea kanta. Sinulle näin näyttää kuitenkin kirjoitukisesi ja kantojesi perusteella olevan. Siksi meidän tulee lukea myös sinun mielipiteitäsi pyöräilystä persoonasi kautta. Siis niin että puhut esim. Yosemitesta samalla "pyhällä vihalla" kuin suhtaudut esim. maahanmuutton. Siksi ei ehkä kannata ottaa sinun sanomisiasi silläkään saralla ihan ehdottomana totuutena tai pitkän ja analyyttisen pohdiskelun kautta muodostetuksi kannaksi vaan enemmänkin hyvin suurella tunteella muodostetuksi mielipiteeksi jota sitten perustellaan sopivasti kantaan sopivilla faktoilla. Mutta onnea vain valitsemallesi tielle.


      • Pomppukeppi
        xc-trails kirjoitti:

        On totta, että ko. turkulaisen lääkärin kuolema on ilmeisesti ainoa tunnettu Yosemiten katkeamisesta johtuva kuolemantapaus aivan viime vuosilta, ellei mukaan lasketa Maskun onnettomuutta jossa vanhempi mies henkilö kuoli kun Bilteman Yosemite katkesi alta loivassa alamäessä. Kypärä olisi saattanu Maskun tapauksessa jopa pelastaa.

        On silti varsin mielenkiintoista, että hyvin koulutettu lääkäri kuolee siihen, kun Yosemite napsahtaa alta poikki. Kypärällä ei ollut suojaavaa vaikutusta kun pudotaan niskoilleen katuun. Luulisi, että lääkäri olisi tiennyt paremmin millä pelillä on ajelemassa ja käyttänyt myös siltikin sitä kypärää, vaikkei se henkeä olisi pelastanutkaan. Tämän kaiken lisäksi ko. turman tutkinta on tehty poliisissa oikein todella luvattoman huonosti. Mihin onnettomuustutkinta johti? Ei mihinkään. Ei suosituksia, ei lainmuutoksia, ei edes julkisuudessa kunnolla reposteltua oikeudenkäyntiä Bilteman pyörämyyntiä hillitsemään. Ketään ei asetettu rikosvastuuseen kuolemasta.

        Siltikin on tarpeetonta ottaa riski ostamalla huonoksi tiedetty pyörä kun kalliimmalla hinnalla saa ihan oikeitakin polkupyöriä. Se vaatii vain hieman lisää valmiutta maksaa siitä polkupyörästä. Kuten sanottu, Bilteman ainoa valtti on hullun halpa hinta joka saavutetaan erityisen huonolla laadulla. Halpaa ja hyvää ei olekaan. Tästä syystä en osta Biltemasta edes teippiä tai ruuveja. Parempiakin kun saa kalliimpaan hintaan muualta. "osta tavarasi kalliimmalla jostain muualta!" Näin tosiaan teen ihan syystäkin.

        Sama juttu tämän Nishikin keulan katkeamisen kanssa. Mihin se johti kun nuori mies kuoli halpiskeulan katkettua alta? Ei mihinkään. Onnettomuus ei muuttanut millään lailla polkupyörien lujuusvaatimuksia. Minun mielestäni se on täysin käsittämätöntä.

        Miettikääpä kaikki asiaa näin päin: kun ilmailussa sattuu turma, jossa joku kuolee, alkaa perusteellinen onnettomuudensyytutkinta, joka myös aina ja poikkeuksetta johtaa ilmailumääräysten ja lentokoneiden rakenteellisten vaatimusten muutoksiin. Ilmailussa kuolemaan johtaviin turmiin suhtaudutaan terveellä "ei koskaan enää"-asenteella. Niinpä tämän päivän lentokoneet ovat hyvin, hyvin turvallisia liikkumisvälineitä.
        Siltikin turmia sattuu edelleen ja niistä otetaan aina opiksi se mikä pystytään.

        Sekin on täysin totta, että hiilikuitu on erittäin arvaamaton materiaali, joka ei kestä juurikaan kolauksia saamatta murtumia. Hiilikuidun murtumista ei edes näe ennen kuin hiilariosa antaa kokonaan periksi. Siksipä en hyväksy omiin pyöriini hiilikuitua. Terärunko on edelleen hyvä ja luotettava ja sillä on melko suuret toleranssit rasituksille. Myös oikein tehty alurunko on erinomainen ratkaisu kun verrataan hiilikuituun.

        Edelleen jäi kirjoituksestasi epäselväksi, onko mielestäsi Yosemiten aiheuttamiin onnettomuuksiin kohdistamasi huomio mielestäsi todella suhteessa niiden osuuteen kaikista liikenneonnettomuuksista tai niiden suhteelliseen vaarallisuuteen muihin liikenteen vaaroihin verrattuna?


      • kanta?
        HuiHaiVai kirjoitti:

        Ei kyse ole siitä, mikä on polittinen kanta vaan siitä miten sen esittää. Jos poliittiset näkemykset pukee sanoiksi hyvin kärjistetysti, käyttäen värikkäitä sanankäänteitä ja sanoja kuten "roskasakki", "porvari rosvo" yms. niin silloin voi olettaa että henkilö suhtautuu samalla intohimolla ja mustavalkoisuudella myös muihin asioihin. Hyvin harva asia on mustavalkoisesti hyvä tai paha ja harvassa asiassa on olemassa ehdoton totuus tai ainoa oikea kanta. Sinulle näin näyttää kuitenkin kirjoitukisesi ja kantojesi perusteella olevan. Siksi meidän tulee lukea myös sinun mielipiteitäsi pyöräilystä persoonasi kautta. Siis niin että puhut esim. Yosemitesta samalla "pyhällä vihalla" kuin suhtaudut esim. maahanmuutton. Siksi ei ehkä kannata ottaa sinun sanomisiasi silläkään saralla ihan ehdottomana totuutena tai pitkän ja analyyttisen pohdiskelun kautta muodostetuksi kannaksi vaan enemmänkin hyvin suurella tunteella muodostetuksi mielipiteeksi jota sitten perustellaan sopivasti kantaan sopivilla faktoilla. Mutta onnea vain valitsemallesi tielle.

        Etsipä vanhempia juttuja nimimerkeillä xc-fun, fillaristimies-81 tai tämä nykyinen. Ei tarvitse monta viestiä lukea, niin näkee kuinka vakavasti tämä pitää ottaa.

        Ei kannattaisi provosoitua vaikka provosoidaan.


      • HuiHaiVai
        kanta? kirjoitti:

        Etsipä vanhempia juttuja nimimerkeillä xc-fun, fillaristimies-81 tai tämä nykyinen. Ei tarvitse monta viestiä lukea, niin näkee kuinka vakavasti tämä pitää ottaa.

        Ei kannattaisi provosoitua vaikka provosoidaan.

        Ei mutta se on joskus ihan hauskaakin... :)


    • alkup. tuna

      Opetella ajamaan tai siirtyä suosiolla julkisiin. Itse olen varmaankin pyöräillyt kauemmin kuin sinä olet elänyt, kertaakaan en ole autoon osunu :-)


      "2002 pyörän runko sanoi "naps" juuri jouston kohdalta. Jäi jäljelle siis kaksi pyörän puoliskoa. Lensin pää ja olkapää edellä katuun, mutta kypärä pelasti henkeni. Paikalle osunut autoilija pakeni turmapaikalta edes pysähtymättä katsomaan miten kävi."

      "Sain sitten Biltemalta toisen samanlaisen pyörän korvauksena. Tämä Yosemiten "täpäri" ehti olla käytössä alle kaksi kuukautta, kun senkin runko katkesi katukivetykseltä alas tullessa. Törmäsin pakettiauton keulaan samassa rytäkässä. Kahtia meni pyörä, mutta jälleen kerran iskeytymisestä katuun pelasti mikäs muu kuin kypärä."

      "itersportinkin halpavehkeet jopa kestävät törmäyksen autoon katkeamatta. Etuhaarukka taittui sellaisessa kolarissa ja itse lensin pää edellä auton tuulilasiin. Kypärä pelasti."

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      179
      1418
    2. Mietin sinua nainen

      Ikävöin sinua enemmän kuin voin myntää. Ajattelin et laitan sinulle viestriä (kirjoitin jo puhelimeen viestin) Sitten
      Ikävä
      55
      952
    3. Härsilällä jännät paikat, saako hän 30 päiväsakkoa Rasmuksen tapauksesta

      Syyttäjä vaatii peräti kolmekymmentä päiväsakkoa Härsilälle, vaikka todistajan mukaan Rasmus aloitti nuhjaamisen, jossa
      Lapua
      63
      741
    4. Nainen, viime aikoina olen itkenyt sinua yhä useammin

      Niin kuin juuri äsken. Aamulla näin myös unta sinusta. Koskin unessa hiuksia päälaellasi, ja pyytelin sitä heti anteeksi
      Ikävä
      51
      677
    5. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      32
      665
    6. Ne alkaa aina yhdeltä

      jos mies et ole sattunut huomaamaan!
      Ikävä
      81
      641
    7. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      110
      634
    8. Haluan sinua mies

      Saat minut kuumaksi.
      Ikävä
      36
      614
    9. Voitaisiinko harjoitella rakas

      Näiden tekoa? 👶👶👶👶👶👶
      Ikävä
      64
      598
    10. Täällä iImenee vihamielisyys kristinuskoa kohtaan

      Ei taida sielunvaellus-/jälleensyntymisväellä olla omasta asiastaan mielekästä sanottavaa, kun pitää kiivaasti hyökätä e
      Hindulaisuus
      303
      587
    Aihe