pääseekö eläimet taivaaseen?

Anonyymi

Kissani jouduttiin lopettamaan, itken ja kaipaan valtavasti. Miten ortodoksisuudessa suhtaudutaan eläimen kuoleman jälkeiseen elämään, onko eläimillä taivas?

27

941

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Mihin taivaaseen? Jerusalem on Israelissa, Jumalan on halitseva uudessa Jerusalemissa. No ei ole eläimille

      Uusi Jerusalem on kristinuskon mukaan kaupunki, joka lasketaan taivaasta Jumalan asuinsijaksi ihmisten keskelle uuteen maailmankaikkeuteen (uudet taivaat ja uusi maa). Uusi Jerusalem lasketaan vasta aivan aikojen lopussa viimeisen tuomion jälkeen. Se on paikka, jossa Kristuksen seuraajat viettävät ikuisuutensa, ja Jumalan lupausten lopullinen täyttymys.

      Jos nyt totta puhutaan kukaan ei mene taivaaseen ei missään hurmiotilassa.

      »Minä näin uuden taivaan ja uuden maan. Ensimmäinen taivas ja ensimmäinen maa olivat kadonneet, eikä merta ollut enää. Näin, kuinka pyhä kaupunki, uusi Jerusalem, laskeutui taivaasta Jumalan luota juhla-asuisena, niin kuin morsian, joka on kaunistettu sulhasta varten. Ja minä kuulin valtaistuimen luota voimakkaan äänen, joka sanoi: "Katso, Jumalan asuinsija ihmisten keskellä! Hän asuu heidän luonaan, ja heistä tulee hänen kansansa. Jumala itse on heidän luonaan, ja hän pyyhkii heidän silmistään joka ainoan kyyneleen. Kuolemaa ei enää ole, ei murhetta, valitusta eikä vaivaa, sillä kaikki entinen on kadonnut."»
      (Ilmestyskirja 21:1-4[2])

    • Anonyymi

      No Jumalahan on täällä ennenkin viettänyt aikas ihmisten kanssa lähitulevaisuudessa pysyvästi. Kyllä sinun täytyy rukoilla peladtusta ja tulla uskoon. Tee parannus ja usko Jeesukseen.

      . Se, joka ei minua rakasta, ei noudata minun sanaani – mutta sana, jonka te kuulette, ei ole minun omani, vaan Isän, joka on minut lähettänyt.

    • Anonyymi

      Jesajan kirjassa ennustetaan uudesta taivaasta ja uudesta maasta: Susi ja karitsa käyvät yhdessä laitumella, leijona syö heinää kuin härkä, ja käärmeen ruokana on maan tomu. Kukaan ei tee pahaa, kukaan ei vahingoita ketään minun pyhällä vuorellani, sanoo Herra. (Jes. 65:25)

    • Anonyymi

      Koirat ja siat ovat saastaisia eläimiä Raamatun mukaan. Kuten myös nilviäiset. Niiden paikka ei ainakaan ole taivaassa. Tuskinpa niillä on sielua joten ei ne helvettiinkään joudu. Samoin lienee kissojen kanssa.

      • Anonyymi

        No, todellakin koirilla ja kissoilla on sielu! Tunnen monia sieluttomia ihmisiä, mutta yhtään sielutonta eläintä en ole koskaan nähnyt. Eläimen rakkaus on niin puhdas ja vilpitön, että se jos mikä kertoo kauniista sielusta.


    • Anonyymi

      En ole virallisesti ortodoksi, mutta vastaan kuitenkin, sillä tiedän kuinka suuri suru ja tuska on kyseessä. Itse kaipaan erityisesti kolmea koiraani, vaikkakin on ollut myös lukuisia muitakin lemmikkejä: kissoja, lintuja, jyrsijöitä. Koirieni valokuvia on kaikkialla kodissani, jo kauan tyhjässä. "Asuu hiljaisuus mun huoneessain..."

      Kun viimeisin koirani kuoli, kuljin ulkoilualueella tyhjä flexiremmi kädessäni ja itkin. Tapasin toisen koiranomistajan jolle sanoin rukoilevani, että koirani olisi Taivaassa ja saisin vielä nähdä hänet.

      Tuo ulkoiluttaja katsoi minua hetken ja sanoi sitten olevansa ortodoksi ja että ortodoksit uskovat kaiken elämän palautuvan Jumalan luo, joka on elämän antanutkin.

      Merkillinen keskustelu keskellä jalkakäytävää. Minä tyhjä koiranflexi kädessäni, itkien. Tuo lähes vieras koiranomistaja oli silmissäni kuin Taivaasta lähetetty enkeli. Ehkä hän olikin enkeli, enkelit voivat ilmestyä myös ihmishahmossa.

      Kiinnostuin ortodoksisuudesta, tutustuin ortodokseihin ja ortodoksisuus tuli itselleni läheiseksi, vaikkakin muutoin olen varsinaiselta uskoltani vanhakantainen lutherilainen.

      Olen käynyt Uspenskissa, osallistunut ortodoksisuuteen niin Suomessa kuin Venäjän matkoillanikin. ✨🐈✨🐕✨

      • Anonyymi

        Room. 8: 14-25
        14 Sillä kaikki, joita Jumalan Henki kuljettaa, ovat Jumalan lapsia.
        15 Sillä te ette ole saaneet orjuuden henkeä ollaksenne jälleen pelossa, vaan te olette saaneet lapseuden hengen, jossa me huudamme: "Abba! Isä!"
        16 Henki itse todistaa meidän henkemme kanssa, että me olemme Jumalan lapsia.
        17 Mutta jos olemme lapsia, niin olemme myöskin perillisiä, Jumalan perillisiä ja Kristuksen kanssaperillisiä, jos kerran yhdessä hänen kanssaan kärsimme, että me yhdessä myös kirkastuisimme.

        18 Sillä minä päätän, että tämän nykyisen ajan kärsimykset eivät ole verrattavat siihen kirkkauteen, joka on ilmestyvä meihin.

        ✨✨✨19 Sillä luomakunnan harras ikävöitseminen odottaa Jumalan lasten ilmestymistä.
        20 Sillä luomakunta on alistettu katoavaisuuden alle-ei omasta tahdostaan, vaan alistajan-kuitenkin toivon varaan,
        21 koska itse luomakuntakin on tuleva vapautetuksi turmeluksen orjuudesta Jumalan lasten kirkkauden vapauteen.✨
        22 Sillä me tiedämme, että koko luomakunta yhdessä huokaa ja on synnytystuskissa hamaan tähän asti;
        23 eikä ainoastaan se✨, vaan myös me, joilla on Hengen esikoislahja, mekin huokaamme sisimmässämme, odottaen lapseksi-ottamista, meidän ruumiimme lunastusta. ✨✨✨

        24 Sillä toivossa me olemme pelastetut, mutta toivo, jonka näkee täyttyneen, ei ole mikään toivo; kuinka kukaan sitä toivoo, minkä näkee?
        25 Mutta jos toivomme, mitä emme näe, niin me odotamme sitä kärsivällisyydellä.

        Lohduttakoon tämä toivo myös sinua surussasi. 🧚‍♂️✨
        *


      • Anonyymi

        Ilmestyskirja 22:15: ”Sillä ilman koiria, velhoja ja huorintekijöitä, murhaajia ja epäjumalanpalvelijoita ja kaikkia, jotka rakastavat ja valehtelevat.” Filippiläisille 3: 2: "Varo koiria, varo pahoja työntekijöitä, varo lopputulosta."


        Hyvin selkeää ja yksinkertaista. Koirat joutuvat Kadotukseen. Ei ole muuta vaihtoehtoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ilmestyskirja 22:15: ”Sillä ilman koiria, velhoja ja huorintekijöitä, murhaajia ja epäjumalanpalvelijoita ja kaikkia, jotka rakastavat ja valehtelevat.” Filippiläisille 3: 2: "Varo koiria, varo pahoja työntekijöitä, varo lopputulosta."


        Hyvin selkeää ja yksinkertaista. Koirat joutuvat Kadotukseen. Ei ole muuta vaihtoehtoa.

        Tiedät itsekin valehtelevasi. Tulipa Saatanalle hätä, kun surevaa lemmikin omistajaa lohdutetaan.

        Nuo "koirat ja velhot" tuossa yhteydessä kuvaavat saastaisia ihmisiä. "Koiraksi" nimittely on Lähi-idässä edelleenkin karkein solvaus, esim: "Ben kelev!" = "Koiran poika!" (hepr.). Tässä ihmistä nimitellään ihmis-"koiran" pojaksi.

        Koirien saastaisena pitäminen juontaa historiasta: kulkukoirat olivat raadon syöjiä, mahd. myös ihmisten haudoilla. Koira ei itsessään, eläimenä, ole sen saastaisempi kuin muutkaan eläimet, pikemminkin siistimmästä päästä. Jumalan luoma luontokappale, niinkuin muutkin eläimet.

        Mutta ihmiset sen sijaan: me olemme niin saastaista väkeä, että meitä varten on Taivaissaperustettu oikein iso jätteenkäsittelylaitos, Helvetti.

        Sieltä meidät pelastaa vain Kristuksen Risti, johon sinä, Ben kelev, itse, et selvästikään usko.

        Sihisepäs, Perkele, taas takaisin lahkolaistesi foorumeille! 🐍 ssssshhhhsssssss...! Pois kristittyjen luota! Vade retro!


      • Anonyymi

        Kiitos ihanasta ja lohduttavasta viestistäsi. Tuo vieras koiranomaistaja oli Enkeli, joka halusi lohduttaa sinua. Uskon, että tapaan ihanan kissani kanssa vielä. Mun toinen kissa kuoli pari vuotta sitten ja, oli totta tai ei, niin olen tuntenut kissan läsnäolon kotonani, pari kertaa jopa turkin hipaisuna pohkeissani, juuri niinkuin kollipojallani oli tapana puskea pohkeitani ohi kulkiessaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Room. 8: 14-25
        14 Sillä kaikki, joita Jumalan Henki kuljettaa, ovat Jumalan lapsia.
        15 Sillä te ette ole saaneet orjuuden henkeä ollaksenne jälleen pelossa, vaan te olette saaneet lapseuden hengen, jossa me huudamme: "Abba! Isä!"
        16 Henki itse todistaa meidän henkemme kanssa, että me olemme Jumalan lapsia.
        17 Mutta jos olemme lapsia, niin olemme myöskin perillisiä, Jumalan perillisiä ja Kristuksen kanssaperillisiä, jos kerran yhdessä hänen kanssaan kärsimme, että me yhdessä myös kirkastuisimme.

        18 Sillä minä päätän, että tämän nykyisen ajan kärsimykset eivät ole verrattavat siihen kirkkauteen, joka on ilmestyvä meihin.

        ✨✨✨19 Sillä luomakunnan harras ikävöitseminen odottaa Jumalan lasten ilmestymistä.
        20 Sillä luomakunta on alistettu katoavaisuuden alle-ei omasta tahdostaan, vaan alistajan-kuitenkin toivon varaan,
        21 koska itse luomakuntakin on tuleva vapautetuksi turmeluksen orjuudesta Jumalan lasten kirkkauden vapauteen.✨
        22 Sillä me tiedämme, että koko luomakunta yhdessä huokaa ja on synnytystuskissa hamaan tähän asti;
        23 eikä ainoastaan se✨, vaan myös me, joilla on Hengen esikoislahja, mekin huokaamme sisimmässämme, odottaen lapseksi-ottamista, meidän ruumiimme lunastusta. ✨✨✨

        24 Sillä toivossa me olemme pelastetut, mutta toivo, jonka näkee täyttyneen, ei ole mikään toivo; kuinka kukaan sitä toivoo, minkä näkee?
        25 Mutta jos toivomme, mitä emme näe, niin me odotamme sitä kärsivällisyydellä.

        Lohduttakoon tämä toivo myös sinua surussasi. 🧚‍♂️✨
        *

        Lohduttakoon tämä toivo myös sinua surussasi. 🧚‍♂️✨

        Kiitos, sain tästä viestistä voimaa ja lohdutusta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lohduttakoon tämä toivo myös sinua surussasi. 🧚‍♂️✨

        Kiitos, sain tästä viestistä voimaa ja lohdutusta.

        🙂🧚‍♂️🐈🐕✨


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        🙂🧚‍♂️🐈🐕✨

        Eläimillä pitäisi olla sielu jotta kohtaisit ne uudelleen tuonpuoleisessa.

        Raamatun mukaan ihmisillä on sielu.

        Näyttäkää Raamatun kohta jossa kerrotaan eläimillä olevan sielu?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eläimillä pitäisi olla sielu jotta kohtaisit ne uudelleen tuonpuoleisessa.

        Raamatun mukaan ihmisillä on sielu.

        Näyttäkää Raamatun kohta jossa kerrotaan eläimillä olevan sielu?

        Mene pois, Saatana!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eläimillä pitäisi olla sielu jotta kohtaisit ne uudelleen tuonpuoleisessa.

        Raamatun mukaan ihmisillä on sielu.

        Näyttäkää Raamatun kohta jossa kerrotaan eläimillä olevan sielu?

        Sinulla ei ole sielua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mene pois, Saatana!

        Ikävää ettet kykene keskustelemaan asiasta vaan alat haukkumaan toisenlaisen mielipiteen omaavaa ihmistä.

        Yksinkertainen kysymys:

        Voiko olla asioita, jotka ovat totta vaikka ne tuntuvat sinusta ikävältä?


    • Anonyymi

      Jumala jo alussa loi paratiisiin eläimet, ennen ihmistä. Niinpä eläimillä voidaan nähdä oma olemassolonsa ja merkityksensä jo paratiisissa riippumatta ihmisestä.

      Eläimillä on aivan omanlainen suhde Luojaansa: ”Ja minä kuulin, kuinka kaikki luodut taivaassa, maan päällä, maan alla ja meressä, kaikki mitä niissä on, lausuivat: – Hänen, joka istuu valtaistuimella, Hänen ja Karitsan on ylistys, kunnia, kirkkaus ja mahti aina ja ikuisesti.” (Ilm 5:13)

      ”Ihmisten ja eläinten kohtalo on yhtäläinen: samalla tavoin kuolevat molemmat, yhtäläinen henki on kaikilla. Ihmisillä ei ole etusijaa eläimiin nähden - - Kuka tietää, kohoaako ihmisen henki ylös ja vajoaako eläinten henki alas maahan?” (Saarn 3:19-21)

      Vanhan testamentin Saarnaajan kirjassa ihmisen ja eläimen kohtaloa pohditaan yllättävän tasa-arvoisesti.

      Jos kirjailija Mark Twainilta olisi kysytty, hän olisi antanut puolueellisemman vastauksen: “Mikäli taivaaseen päästäisiin ansioilla, sinä jäisit ulkopuolelle, mutta koirasi pääsisi sisälle.” Taivaaseen ei kuitenkaan päästä ansioilla, vaan Jumalan armosta, Kristuksen elämästä osallisina. Miksei Jumalan pohjaton laupeus ja ääretön rakkaus syleilisi myös eläimiä?

      lähde: Aamunkoitto blogi Isä Tuukka Rantanen

      • Anonyymi

        Minun höpsöt koiranikin siellä, jollain esipihalla iloisesti heiluttavat häntäänsä Jumalalle, päästävät pitkän, haikean ulvahduksen kohti korkeuksia, kissimirrilauma laulaa kuorossa: "Nauuuuuu!", kaikkien muidenkin eläinten iloisesti tömistellessä ja omilla äänillään ylistäen Herraa!

        Olen myös yhtämieltä asiasta kuin M. Twain.

        Martti Lutherilta kysyivät hänen lapsensa kerran: "Isi! Pääsevätkö Hauva, Mirri, Marsu ja Pupu Taivaaseen, pääsevätkö???!" Martti Luther sanoi heille tutkivansa asiaa Raamatusta.

        (Martti Luther = se "pahasuinen, munkkilupauksensa pettänyt oluen kittaaja, muka "uskonpuhdistaja""...)

        Sitten hän ilmoitti lapsilleen, että hän ei löytänyt Raamatusta selvää kohtaa, jonka mukaan pääsisivät, muttei myöskään mitään syytä tai mainintaa, miksi eivät pääsisi.

        Hän ei lukenut kunnolla Ilmestyskirjaa ja Saarnaajaa... Siellähän tuo suoraan kerrotaan!


    • Anonyymi

      Monilla ihmisillä on elämässä tavoitteita, joiden saavuttaminen näyttää mahdottomalta. Joillekin se on terveys tai muuta, mikä toisille on itsestään selvää. Niinpä työnsaannista voi tulla jollekin ylipääsemätön ongelma, kun töitä ei vaan ilmaannu, vaikka kuinka etsisi. Yhdessä paikassa olet alikoulutettu, toisessa ylikoulutettu, toisessa väärän ikäinen, seuraavassa väärää sukupuolta. Tai ongelma voi olla lapsettomuus.

      Haluan sanoa pari sanaa sinulle, jolla on mahdoton yhtälö tuotavana Jumalalle. Jumala on antanut meille rukouksen lahjan, jotta voimme tuoda kaikki asiamme hänelle. Mutta aina ei rukoukseenkaan kuulu toivottua vastausta.

      Jumala on antanut meille myös ”elämän reseptin”, jota noudattamalla pääsemme eteenpäin. Jos sitä noudattamalla et pääse eteenpäin, sinun ei tarvitsekaan päästä minnekään. Se resepti kuuluu näin:

      Etsikää ennen kaikkea Jumalan valtakuntaa ja hänen vanhurskauttaan, niin teille annetaan lisäksi myös kaikki tämä. Matt.6:33.

      ”Etsikää ennen kaikkea”

      Pokrovan luostarin veli.

      • Anonyymi

        Olen kauan sitten (n. v. 2007?) vieraillut myös Pokrovassa!

        Hauska yksityiskohta oli kasvimaan variksenpeättimet, puettuina munkinkaapuihin!

        Nauroin kippurassa. 🙂


    • Anonyymi

      Tie, totuus ja elämä

      »Älköön sydämenne olko levoton. Uskokaa Jumalaan ja uskokaa minuun.
      Minun Isäni kodissa on monta huonetta – enhän minä muuten sanoisi, että menen valmistamaan teille asuinsijan. Minä menen valmistamaan teille sijaa mutta tulen sitten takaisin ja noudan teidät luokseni, jotta saisitte olla siellä missä minä olen. Te tiedätte kyllä tien sinne minne minä menen.»
      Tuomas sanoi hänelle: »Herra, emme me tiedä, minne sinä menet. Kuinka voisimme tuntea tien?»

      Jeesus vastasi: »Minä olen tie, totuus ja elämä. Ei kukaan pääse Isän luo muuten kuin minun kauttani.

    • Anonyymi

      Puhe ihmisen suhteesta eläimeen on samalla puhetta yhteiskunnasta ja kulttuurista, jossa elämme, kuten ortodoksisen perinteen tunteva teologi Teuvo Laitila Itä-Suomen yliopistosta kuvaa. Kristillisessä traditiossa ihmisen ja eläimen suhdetta on tutkittu yllättävän vähän. Laitila on Suomessa kehittänyt eläinteologiaa, joka on vasta parin vuosikymmenen ikäinen tutkimusala.
      Raamattu ei tunne ajatusta eläinten ja ihmisten ystävyydestä, mutta monet pyhimykset ovat kunnioittaneet eläimiä syvästi. Teuvo Laitila pitää ristiriitaisena, ettei eläintä kristillisessä ajattelussa yleensä ole pidetty Jumalan kuvana, vaikka se tavallisesti ymmärretäänkin osaksi Jumalan luomistyötä. ”Sinä”, joka ”minun” on tarkoitus huomioida eettisesti, on kristinuskossa tavallisesti toinen ihminen, ei eläin tai luonto.
      Laitila viittaa filosofi Emmanuel Levinasiin kirjoittaessaan: ”Olennaista suhteessa olemisessa on se, että toinen (tai kolmas) ei ole minää varten. – – Täten myös eläimet ovat osa minän elämää, eivät minää (ihmistä) varten. Siksi se, mitä teemme eläimille, kertoo siitä, mitä teemme elämällemme ylipäätään ja miten näemme elämän kaikessa moninaisuudessaan. – – Rakkaus toista, myös eläintä, kohtaan taas kertoo elämän näkemisestä keskinäisten riippuvaisuuksien kokonaisuutena.”

    • Anonyymi

      Lentäviä lehemiä nähty taivaalla toissa viikolla varmaa sinne helevettii menosa

    • Anonyymi

      Kissalasi on kaikki hyvin. Suru on valtava,koska ymmärrän sen itse kokeneena ja usean rakkaan kohtalona.
      Ei ole kyse Ortodoksuudesta e luterilaisuudesta,ei mistää uskosta vaan ihan elämän laista.
      Uskonto ei määrää elämän lakia oikeasti.
      Sinun kissasi on ja elää aivan varmasti,mutta henkenä! (sieluna)
      Voin sanoa melkein sata varmaksi,että näen ne kissani ja koirani,vaikka he ovat ruumiillisesti poissa.Tunnen heidät tosin kylmänä tunteena.
      Näen varjoina mitä ihminen ei pitäisi nähdä.
      Tunnen,kun rakas kissani tulee vierelleni sohvalle..
      Tunnen käsilläni koirani..
      He elävät mutta sieluina,Orbi.
      On niin paljon mitä voisin sanoa kuolemasta ja sen jälkeisestä elämästä..
      Kissasi on läsnä aina,se Rakastaa sinua !!

      • Anonyymi

        Kiitos tästä ihanasta viestistäsi. Mun pieni kissavanhus sairastui hyvin äkillisesti, eikä hoidot auttaneet. Jouduin tekemään päätöksen eutanasiasta, kun eläinlääkäri sitä suositti vahvasti, eikä mitään toivoa enää ollut. Vaikka tiedän, että tein kissalleni viimeisen palveluksen ja kissani ei kärsi, en voi lopettaa itkemistä. Kaipaan kissaani niin paljon. Toiselle kissalleni jouduttiin myös tekemään eutanasia viime vuonna , ja hän on mun luona käynyt sieluna, olen tuntenut kosketuksia. Saako kysyä, miten tunnet tuon kylmään tunteen, kun lemmikkiesi sielut vierailevat luonasi? Onko se fyysinen kylmän tunne?


    • Anonyymi

      Tämäpä mielenkiintoinen keskustelu! Sanonpa minäkin mielipiteeni. Lemmikit opettavat ja antavat meille rakkautta. Jumala on rakkaus. Vastaus on siis itsestaanselvyys, ainakin näin sen koen.

      • Anonyymi

        Hieno vastaus, olen samaa mieltä. Eläinten rakkaus on puhdasta, eikä koskaan tuomitse tai arvostele. Jos lemmikkini ei pääse taivaaseen, en minäkään halua sinne.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      262
      2541
    2. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      192
      1632
    3. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      59
      1424
    4. Kaipaaville

      Kerro sun tunteesi ja ajatukset tähän jos et uskalla irl!
      Ikävä
      79
      1156
    5. Tiesitkö? Farmi Suomi Kirsikka Simberg on tämän julkkisnaisen tytär - Katso tyrmäävät mallikuvat!

      Oho, aikamoinen ylläri. Tiesitkö?! Kirsikka Simberg on yksi tämän kauden Farmi Suomi -kisaajista. Hänellä ei ole tuttu t
      Suomalaiset julkkikset
      3
      1149
    6. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      220
      1008
    7. Miten haluaisit

      Että reagoisin jos näkisin sinut nyt?
      Ikävä
      78
      990
    8. Sinua tulen kyllä ikävöimään pitkään nainen

      mutta oli pakko tehdä päätös oman mielenrauhan vuoksi. Toivottavasti saat elämältä kaiken mitä haluat.
      Ikävä
      45
      895
    9. Kohta me ei enää nähdä :(

      En pääse enää uppoutumaan silmiisi enkä kuunnella ihanaa ääntäsi. Elämä on pstä.
      Ikävä
      39
      719
    10. Kärsämäki rosvojen ja tuhopolttajien kylä?

      Poliisi ampui uhkaava miestä Kärsämäellä. Ja vasta joku poltti rivitalon. Mikä riivaa Kärsämäkisiä? Joko tuulimyllyjen
      Kärsämäki
      15
      710
    Aihe