Lumisade pysäytti liikenteen täysin Ruotsissa kun rekkoja jäi jumiin. Kymmenistä sähköautoista loppui akku kun piti seisioa paikallaan pitkiä aikoja ja autoa titenkin lämmitettiin samalla kun ulkona pakkasta.
https://pt-media.org/2021/12/02/lumisade-osoitti-sahkoauton-kayttokelvottomuuden-pohjolan-olosuhteissa/
"Göteborgin ohikulkevalla E6-moottoritielle on syntynyt massiivisia autojonoja, koska esimerkiksi rekat eivät pääse isompia nousuja ylös ja motarin liikenne on pysähtynyt useissa paikoissa.
Mitäpä sitä ihminen tekee keskellä moottoritieruuhkaa talvipakkasella, jossa liikenne seisoo kaikkiin suuntiin eikä autolla pääse yksinkertaisesti eteen eikä taakse? Lämmittää tietenkin autoa, kuuntelee radiosta musiikkia ja lataa kännykän akkua.
Tästä on seurannut se, että kymmenistä sähköautoista on loppunut akku. Kun akku on loppu, niin sähköauto pitää hinata pois lähimmälle tolpalle. Ihmiset ovat hylänneet motarin pientareille kymmeniä sähköautoja ja jatkaneet matkaa kävellen."
Lumisade osoitti sähköauton käyttökelvottomuuden Pohjolan olosuhteissa
46
1075
Vastaukset
- Anonyymi
Ilmeisesti vain sähköautoilijat joutui kävelemään kotiin kun ei mainittu mitään että polttiksista olisi loppunut polttoainen. No, kuluttaahan se sähköauton lämmitys pakkasessa paljon enemmän kuin mitä polttis kuluttaa sen litran tunnissa.
- Anonyymi
0,6 litraa tunnissa keskimäärin tunnissa henkilöauto.
- Anonyymi
Kyllä ja vielä pikkukengässä ja ilman takkia.
- Anonyymi
ihanaa leijonat ihanaa
- Anonyymi
Tässä videossa vietetään yö sähköautossa 17 asteen pakkasessa. Sähkönkulutus on noin 1,5 kWh per tunti.
https://www.youtube.com/watch?v=2WeOc9qWujA
Esimerkiksi 77kWh akku riittäisi noin kolmen päivän ajaksi. Aika harvoin on tullut seisottua kolmea päivää ruuhkassa.- Anonyymi
Täällä seisottiin, koska akut tyhjeni!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Täällä seisottiin, koska akut tyhjeni!
Kolme päivää?
- Anonyymi
Oikeastaan 2 vrk ja muutama tunti päälle.
- Anonyymi
Juu ja aika harvoin se akku on täynnä silloin kun se ruuhka alkaa
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Juu ja aika harvoin se akku on täynnä silloin kun se ruuhka alkaa
No laskepa kuinka kauan bensatankki kestää kun kulutus tyhjäkäynnillä on 1.4 litraa tunnissa. Edes täydellä tankilla et selviä kahta vuorokautta.
- Anonyymi
Jos on täysi akku .
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No laskepa kuinka kauan bensatankki kestää kun kulutus tyhjäkäynnillä on 1.4 litraa tunnissa. Edes täydellä tankilla et selviä kahta vuorokautta.
Ei ole kulutus 1,4 litraa vaan 0,6 litraa normiautossa tunnissa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No laskepa kuinka kauan bensatankki kestää kun kulutus tyhjäkäynnillä on 1.4 litraa tunnissa. Edes täydellä tankilla et selviä kahta vuorokautta.
No "hypoteetti", eli kumpaa on helpompi hakea vaikka 10km päästä kanisterilla vaikka kävellen?, eli ääriolosuhteissa sähköauto on käyttökelvoton, kun taas polttikseen hakee vaikka kävellen kanisterilla lisää polttoainetta. . . . .
- Anonyymi
Auton sisätilat ei pysy lämpöisenä mitenkään 1,5 kWh teholla 17 asteen pakkasessa. 2 kWh sisätilan lämppäri pitää lämmöt juuri plussan puolella, mutta ei oleskelulämpöisenä.
Ehkä ne, joilta loppui akku, ei olleet ladanneet sitä akkua ihan just. Paljon on sähköautoja, joissa pienempi akku kuin 77kWh.
Videossa ei taida olla valot päällä, eikä radio ja tuulilasissa lämpöpeitto, ym. ja pakkastakin ainakin aluksi oli 13 astetta.
- Anonyymi
Pitäisikö näihin lisätä vakiovarusteeksi veivin auton nokkaan jolla saa pyöritettyä generaattoria joka sitten lataisi akkua? Kuten polttiksissa oli joskus muinoin käynnistämistä varten.
- Anonyymi
Jep ja Jep, juurikin näin, 80-luvulla työautona oli farkku Lada 1200L ja siinä oli varusteena veivikampi ja etupuskurissa reikä kammelle (=sai pyöritettyä kampiakselia), jos sattuu ettei avaimesta olisi lähtenyt käyntiin, mutta ei sitä suomen talvissa tarvinnut ja lämmityslaite ei jättänyt kovimmillakaan pakkasilla palelemaan, vaan autossa oli jopa kuuma (-28 asteen pakkasella), no se oli sitä aikaa, jolloin Lada maksoi valtion firmalle jotain 11 000mk ja sitten siihen asennettiin (vuonna 1982) ekoja NMT kiinteitä (Mobira) puhelimia, joiden hinta oli jotain 20 000mk:n luokkaa, oli siinä Ladalla arvoa.
terv. Entinen Posti- ja lennätinlaitoksen asentaja ;)))
- Anonyymi
☃️⛄☃️☃️
- Anonyymi
Alkuperäisen SVT:u uutisen mukaan kyse oli muutamista autoista, ei kymmenistä ja muutenkin artikkelista paistaa läpi pelkkä huomionhaku.
Vastaava tilanne voi käydä bensa/diesel-autollakin ihan yhtä hyvin, toki ehkä sähköautolla tuo tilanne voi tulla herkemmin eteen. Joka tapauksessa niin poikkeuksellinen tilanne että en tuolla päätäni vaivaisi.- Anonyymi
En kylläkään vaivaisi päätäni sähköauton ostamisella muutenkaan kun hybridissä vallitsee mielenrauha.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
En kylläkään vaivaisi päätäni sähköauton ostamisella muutenkaan kun hybridissä vallitsee mielenrauha.
Hmmm... mikä rauha hybridissä on?, kuluttaa kuitenkin fossiilista polttoainetta, niin ja seinästäkin saattaa/tulee sitä fossiilisella polttoaineella tuotettua sähköä (suomeen sitäkin ostetaan markkinoilta halpaan hintaan, ja lisää revitää kuluttajilta rahaa mm. "muka aurinko/vesi/tuuli ekologisesti tuotetusta sähköstä), paskapuhetta, sähkön toimittaja ostaa halvinta markkinoilta saatavilla olevaa sähköä, mutta markkinoi kuluttajille sitä "ekologisesti tuotettuna" ja lisälaskua kertyy mökin mummolle ja peräkammarin pojalle jos ei älyä kysyä mistä hinta muodostuu.
Muutamia esimerkkejä: sähköä tulee seinästä sopimushinnallasi/ok, mutta jos olet valinnut ns. ekologisen sähkön, joita esim. ovat vesivoimalla tuotettu sähkö, aurinkokennoilla tuotettu tai tuulivoimalla tuotettu, niin mistä tiedät mitä sähköä rasiastasi tulee, vaikka olisit tehnyt minkämoisen sopimuksen?, niin, et sitä tiedä, olet muka "ekologinen" sopimuksen tekstin mukaan, mutta samaa fossillipaskaa sieltä saattaa kuitenkin tulla kuin muillekin, joten maailma ei vieläkään pelastu, vaan porvarit rikastuu, no loppu niillekin kuspäille tulee, ja haudassa ei enää mikään vaikuta mitään. . . . joten itse itsemme me tuhoamme.
ps. jos toi "vaihtoehtosähkö - tuuli/aurinko/vesi - olisi se paras sähkö, niin miksi yritykset jotka (suomessakin) käyttävät halvinta/sekä saavat valtiolta energiatukea?, miksi vitussa?, se tuki on meidän jokaisen tallaajan käyttörahoista pois, eli veroina maksetaan " JEESUSTEN" sähkötkin ja ym. muut yritystuet, no näitä kokkelit ;) ja persesuomaalaiset ;) sekä krishnaessaajat ;) ajaa koko ajan, ja normi kansalainen senkun KÖYHTYY, eli nyt maalaiset, miettikää oikeesti. . . . Joka talvinen ilmiö, että rekat jumissa suuren lumisateen jäljiltä ja isot ruuhkat. Ei ehkä Suomessa yhtä isot ruuhkat kuin Ruotsissa. Suomessa pääsee moottoritieltä sille "vanhalle tielle", niin massiiviset ruuhkat harvinaisia.
- Anonyymi
Ainakin postinjakaja jakelee kesät talvet postia sillä sähköisellä kolmirattaisella mopedilla. Miksi autot muka olisivat huonompia? Miksi levität fantasioitasi totuutena?
- Anonyymi
Älä kommentoi iirioottimaista provoa. Vetyauto trollin yritys saada huomiota narsu luonteelleen. . Sairast. . ÄLÄ KOMMENTOI ! !
- Anonyymi
Aina luotettava PT-Media...
- Anonyymi
Se onkin upeaa ettei bensa, diesel tai vety lopu autosta koskaan, hihii!
- Anonyymi
'Oikeastaan 2 vrk ja muutama tunti päälle."
Jos mulle tulisi eteen tilanne että joutuisi istumaan ruuhkassa yli kaksi vuorokautta niin päällimmäinen murhe ei olisi sähköauton akun riittävyys.
Oman bensiksen kulutusmittari näyttää 1.4 litraa tunnissa tyhjäkäynnillä. Ei riittäisi edes kahta vuorokautta vaikka Olisi ruuhkaan joutuessa täysi tankki."Oman bensiksen kulutusmittari näyttää 1.4 litraa tunnissa tyhjäkäynnillä. "
Paljonko vie /100 km, kun on noin korkea tyhjäkäyntikulutus?
- Anonyymi
Sähköautolla ei kannata lähteä pidemmälle matkalle huonossa kelissä. Pitää pysyä vain tutuissä lähiympyröissä.
Polttoaaineen loppuessa kaveri voi tuoda lisää Jerrykannulla mutta sähkis saa kyytiä hinausautolla.- Anonyymi
Niin ja vara-akkujahan voi aina peräkontissa pitää ja pito senkuin paranee...mutta toisaalta pakkanen syö neljänneksen niidenkin kapasiteetista...
- Anonyymi
Olen ajanut autoilla 37 vuotta. Koskaan tänä aikana ei polttoaine ole loppunut loppunut kesken matkan. Kun on aivot päässä niin osaa tankata tai ladata ennajkoon. Miten tyhmä pitää olla että lähtisi taipaleelle liian vähän bensaa tankissaan tai liian vähän sähköä akussa.
Ja jos matka on pidempi kuin tankin tilavuus niin tankataan lisää matkan aikana. Ei voi olla vaikea asia ymmärtää. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olen ajanut autoilla 37 vuotta. Koskaan tänä aikana ei polttoaine ole loppunut loppunut kesken matkan. Kun on aivot päässä niin osaa tankata tai ladata ennajkoon. Miten tyhmä pitää olla että lähtisi taipaleelle liian vähän bensaa tankissaan tai liian vähän sähköä akussa.
Ja jos matka on pidempi kuin tankin tilavuus niin tankataan lisää matkan aikana. Ei voi olla vaikea asia ymmärtää.YUUP!
" Miten tyhmä pitää olla että lähtisi taipaleelle liian vähän bensaa tankissaan tai liian vähän sähköä akussa. "
no totta MOOSES suomes mennähän nii vähäl ku vaa voi, eli tankis ei juur ku hiet, ku takkaamine o nii pirun kallist, no taas sähköautol (totalsähkö) o vaa pakko men vajaal, ku latauspaikkaa ei lähimailkaa, vaikee siin o varrautuu 2 vrk:n seisokkiin, no emäntä saattas olla iloonen, muuta iloo ei shit oliskaa. - Anonyymi
Agregaatti peräkontista ulos ja tepseli autoon kiinni, 2-3 kW agregaatti voittaa tyhjän.
Anonyymi kirjoitti:
Olen ajanut autoilla 37 vuotta. Koskaan tänä aikana ei polttoaine ole loppunut loppunut kesken matkan. Kun on aivot päässä niin osaa tankata tai ladata ennajkoon. Miten tyhmä pitää olla että lähtisi taipaleelle liian vähän bensaa tankissaan tai liian vähän sähköä akussa.
Ja jos matka on pidempi kuin tankin tilavuus niin tankataan lisää matkan aikana. Ei voi olla vaikea asia ymmärtää."Miten tyhmä pitää olla että lähtisi taipaleelle liian vähän bensaa tankissaan tai liian vähän sähköä akussa."
Jos olet vaikka 10-20 km päässä määränpäästä moottoritiellä ja tankissa/akussa vähän jäljellä; poikkeatko kuitenkin varmuuden vuoksi tankkaamaan/lataamaan? Ainahan ei ole sitä tankkaus/lataus asemaa siinä lähellä.Anonyymi kirjoitti:
Agregaatti peräkontista ulos ja tepseli autoon kiinni, 2-3 kW agregaatti voittaa tyhjän.
Ei pysty monellakaan aggregaatilla lataan sähköautoa. 3 kW aggregaatti on aika iso jatkuvasti peräkontissa kuljetettavaksi ja siihen vielä bensakanisteri, käynnistysakku päälle.
Pitää ihan helvetinmoisen metelin siellä takakontissa ja joutuu pitämään takaluukkua auki.
Ja täytyy olla se kotilaturikin mukana.
- Anonyymi
Älä mene trollin miinaan. . Provoa provon perään ja dissausta päälle. Trolli haluu vain HUOMIOO NARSU LUONTEELLEEN ! ! ÄLÄ KOMMENTOI ! !
- Anonyymi
Rauhoitu nyt jo...
- Anonyymi
Hohhoijaa... Tämänkin jutun on joku ottanut tosissaan 😃
Lähteenä PT-media, jonka ylläpitäjä kommentoi itse uutistaan näin:
"Yleensä meikäläisen artikkelit on muutenkin järkyttävän typeriä. Tuleehan PT sanoista Paskaa Tuuttiin. En haistele bensaa, mutta alushousuja haistelen. " 😀
Tällaiset huumorisivustot on ihan hauskoja, mutta pitää muistaa että joku raukka lukee näitä totuuksina 😁- Anonyymi
Sähikäiset seisoivat tienvarressa ja odottivat lava-autoa,
kun sähikäistä ei voi vedättää lataukseen. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sähikäiset seisoivat tienvarressa ja odottivat lava-autoa,
kun sähikäistä ei voi vedättää lataukseen.Eikös se sähikäinen toimi myös niin kuin generaattorina, tai dynamona, kun sitä hinailee dieselkäyttöisellä hinurilla? Siis tarpeeksi kun sitä hinailee, niin akku on kohta taas täynnä!!😂😅
Eikös sama juttu oli Ruotsin radiossa. Ruotsin liikennevirastokin kertoi asiasta. Sun mielestä nekin on trolleja ja paskanpuhujia.
- Anonyymi
Kyllä nyt hirvittää kun tuollaisia parin päivän lumiruuhkia on täällä härmässä ihan alvariinsa..
- Anonyymi
Kertoo hyvin selvää tarinaa siitä kuinka vähissä polttisfanaatikkojen eväät ovat.
- Anonyymi
Ihan sama miksi ne sekoilee, juurikin tuossa viimeviikolla lapsenlapseni kanssa mietittiin, että mihin hän suuntaisi opiskelunsa armeijan jälkeen, niin tultiin niinkin outoon tulokseen, kuin autosähkö alalle, eli lähinnä autosähköinsinööriksi, heillä kun aivan varmasti riittää työsarkaa ainakin seuraavat 50 vuotta ja mahd. pian oma sähköautojen "vikatestaus" yritys kasaan, tienaa taatusti hyvin sähköstä tietämättömiltä, loistava business, eikö vaan?
- Anonyymi
Sähköautot tekevät ison loven toyotan tyyppisiin huoltofirmoihin jotka ovat toimineet pappojen kynimisautomaatteina. Mielenrauhaa on saanut kärräämällä rahaa marmoritiskille.
Sähköautoja ei tarvitse huoltaa samaan malliin joten Toyotan marmoritiskillä tulee pappoja ikävä. Tai ehkä papat käyvät siellä vanhasta muistista ja maksavat siitä ilosta että joku kehuu miten järkivalinta se tojotin on. Vaikka tojotin ei saisi muuta kun valohoitoa.
Tiedoksi että VW:n ID-mallisto ei kaipaa mitään huoltoja. Vain tarkastus kerran kahdessa vuodessa hintaan 120 euroa. Se vaan on tyhmää maksaa liikaa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sähköautot tekevät ison loven toyotan tyyppisiin huoltofirmoihin jotka ovat toimineet pappojen kynimisautomaatteina. Mielenrauhaa on saanut kärräämällä rahaa marmoritiskille.
Sähköautoja ei tarvitse huoltaa samaan malliin joten Toyotan marmoritiskillä tulee pappoja ikävä. Tai ehkä papat käyvät siellä vanhasta muistista ja maksavat siitä ilosta että joku kehuu miten järkivalinta se tojotin on. Vaikka tojotin ei saisi muuta kun valohoitoa.
Tiedoksi että VW:n ID-mallisto ei kaipaa mitään huoltoja. Vain tarkastus kerran kahdessa vuodessa hintaan 120 euroa. Se vaan on tyhmää maksaa liikaa.katomma parin vuoden päästä niin VW ja audiskoda vikaykkösiä E autoissa...
mihin huijausfirma raidoistaan pääsee?
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1428018Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde432091Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja252020- 911673
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1811617Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1071060Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik5999- 51970
Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme
Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri28850- 24838