Pitkittynyt yksinäisyys masentaa ihmisen. Yksinäisiä ihmisiä on ollut paljon jo ennen koronaa, mutta koronan myötä monet muutkin ovat tulleet tietämään mitä yksinäisyys on
https://www.elakeliitto.fi/tietoa/ikaantyneen-mielenterveys/ikaihmisten-yksinaisyys
Keskustelua erakoitumisesta osa 2
58
777
Vastaukset
- Anonyymi
Yksinäisyys on varmasti suuri ongelma monelle vanhukselle ja varmasti
pandemia on lisännyt sitä.
Olen toiminut ns. kodittomien parissa ja kyllä siellä näkee miten
toisen ihmisen läheisyys, kuuntelu, joskus olalle taputus ihmisenä
ihmiselle avaa salpoja ja luo yhtäläisyyttä jopa ystävyyttä.
Muutamalla sanalla, eleellä tai teolla voi rikkoa yksinäisyyden muurin -
vaikka vain hetkeksi.
Sylvi Kekkonen kirjoitti viisaasti:
*** Yksinäisellä on avaruus ympärillään ja se valloitetaan vain siipien avulla.
*** Lähelle olemisesta luopumisen rajaa on tullut yksinäisyydessään se,
joka ei enää odota ketään eikä mitään.
Varmaan Sylvi Kekkonen tunsi myös yksinäisyyden.
kirjoitellaan
isoäiti_ - Anonyymi
Itse olen 15 ihmistä korona aika menetänyt kuolemalle.Eivät kuolet korona. Olen kuin spitalinen ihmisille. Kun pelkäävt kohdata henkilön jolla joku kuollut. # kuolemasta tuli pika puheluna: Sisko,veli ja rakastettuni kuolemat! 12 tuli T-viestinä.Ihan rauhassa saan olla.Tosin helpompaa kun yksin jo ennen koronaa olin paljon. # vuotta kun opetelut sanoo ei en auta.Voin sanoa en jaksa yhtän sielua joilla koti joku muu asuu: Kunella korona itkua,kun mihinkään ei pääse. Repuni on täys. Kun kotona joku asuu,valitakaa sille. Ei yksinasuvalle jonka seinät ei hänelle puhu.Korona on viellä kauan tällä.joten soetukaa sen kanssa elämään ja valitetavasti sen tuomiin rajotuksiin. Yksi yksinäinen mummo Kontulasta Helsinki 94, Kerrostalo lähiöstä.
- Anonyymi
Kutsukaa ihmiset ihmisiä kotiinne, tai menkää eläkeläisten tapaamisiin, tai seurakunnan kerhoihin, älkää jääkö yksin istumaan ja odottamaan ihmettä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kutsukaa ihmiset ihmisiä kotiinne, tai menkää eläkeläisten tapaamisiin, tai seurakunnan kerhoihin, älkää jääkö yksin istumaan ja odottamaan ihmettä.
Ei ole ketä kutsua. Kuolleitten maasta ei tulla kylään.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miksi ikävästä ei voi kirjoittaa? Jotkut kirjoittavat samoista tekemisistään joka
päivä vuosi vuoden perään. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miksi ikävästä ei voi kirjoittaa? Jotkut kirjoittavat samoista tekemisistään joka
päivä vuosi vuoden perään.Linkki on koskettava. Nousee vedet silmiin. Ja kyllä ! Ikävästä pitää saada kirjoittaa.
Se on monelle ainoa jäljellä oleva keino lievittää ikävän aiheuttamaa ahdistusta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei ole ketä kutsua. Kuolleitten maasta ei tulla kylään.
Yksinäisyyshän on juuri sitä, että ei ole yhteisöä, johon kuuluu. Monen on hankalaa liikkua, moni ei tunne kuuluvansa joukkoon, ei ole sitä ystävää, joka tulisi seuraksi. On helppo antaa neuvoja ja kysyä miksi ei lähde ja osallistu. Joskus tilanne vain on se, että on se viimeinen porukasta.
On vaikea löytää paikkaansa uusissa ryhmissä.
Mkr. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Yksinäisyyshän on juuri sitä, että ei ole yhteisöä, johon kuuluu. Monen on hankalaa liikkua, moni ei tunne kuuluvansa joukkoon, ei ole sitä ystävää, joka tulisi seuraksi. On helppo antaa neuvoja ja kysyä miksi ei lähde ja osallistu. Joskus tilanne vain on se, että on se viimeinen porukasta.
Mkr.Totta kirjoitit,
moni on niin elämän kolhimia
etteivät enään osaa, uskalla, kehtaa , eihä ei haluakaa enään,
enään hankkia uusia ihmissuhteita,
entiset ovat jo taivaankodissa,
yksin vanhan on vaikea tutustua uusiin ihmisiin,
kun voimat hiipuu, taidot ruostuu, vanha häpeää omaa avuttomuuttaan,
taantuma fyysisissa ja psyykkisessä persoonassa vyöryy joka päivä enemmän ja enemän päälle,
aina vaan kokee ittensä enemmän tarpeettomaksi, turhaksi,
kyseenalaistaa jo ittensä ihmisenä,
mihinkää ei enään saa otetta,
ihminen vääjäämättä lipuu kauemmas ja kauemasa todellisuudesta, elämästä,
kammottavaan yksinäisyyteen
pelkää kaikkein eniten täysin avuttomaksi tuloaan, joka on ilmeinen
ellei sitten luoja kutsu yllättäin pois,
ikävä, ja itku on usein kurkussa, eikä itse osaa tehdä asialle mitään,
se on loppu nyt elämän loppu,
ihminen on kuollut vaikka hengittää, kun on täysin turha
silloin ei ihmistä enään ole,
se kuollut olen minä itse,, - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Totta kirjoitit,
taantuma fyysisissa ja psyykkisessä persoonassa vyöryy joka päivä enemmän ja enemän päälle,
se kuollut olen minä itse,,Siksi juuri tällainen keskustelupalsta on ikäihmiselle henkireikä. Osallistumalla tutustuu muiden ajatuksiin ja asenteisiin.
Voi nähdä asioita uudella tavalla, tai sitten ei!
Sen vuoksi on huolestuttavaa ja surullista, että jotkut palstan kirjoittajat eivät kiinnostu annetusta aiheesta, vaan keskustelut jäävät monta kertaa kesken.
Mkr. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mkr.Mukavaa kun edes joku ymmärtää asian ytimen kuten sinä, Makriina.
Niitten, jotka pystyvät vielä osallistumaan sosiaaliseen elämään ja joilla on jokunen
ihminen, ketä tavata, on helppo sanoa toiselle "Mikset lähde ja osallistu ?"
Jos on terveyttä ja voimia voi yrittää uusiin ryhmiin, mutta kaikilla ei ole. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Totta kirjoitit,
se kuollut olen minä itse,,Monet tuntevat itsensä yksinäisimmiksi juuri joulun alla. Kuljin kyyneleet silmissä joulun alla 300 km poissa lapsuuden kodista ja kuitenkin olen mies.
Masentuneita on lupa ja oikeus lohduttaa minullakin.
Enää ei ahdista niin paljoa. Aion jouluna siivota. Touhuaminen on parasta ja edullisinta terapiaa. Opetelkaa ihmiset ottamaan pesäeroa joulusta! Anonyymi kirjoitti:
Monet tuntevat itsensä yksinäisimmiksi juuri joulun alla. Kuljin kyyneleet silmissä joulun alla 300 km poissa lapsuuden kodista ja kuitenkin olen mies.
Masentuneita on lupa ja oikeus lohduttaa minullakin.
Enää ei ahdista niin paljoa. Aion jouluna siivota. Touhuaminen on parasta ja edullisinta terapiaa. Opetelkaa ihmiset ottamaan pesäeroa joulusta!Keskustelin juuri puhelimessa ikääntyneen sukulaismiehen kanssa, joka murehti yksinäisyyttään ja kaipaustaan ääni sortuen.
Hän oli tutustunut vaimoonsa jo alakouluikäisenä, ja he olivat käyneet koulunsa ja opiskelunsa yhdessä jo vuosia ennen avioliittoaan, joten heidän yhteinen historiansa oli yli 70 v. Vaikka vaimon kuolemasta nyt on kulunut jo monta vuotta, ei suru ole vähentynyt, vaan kaipaus on aina läsnä, joka päivä..
Eikä hän kuitenkaan ole yksin, lapset ja ystävät käyvät, ja hän on mukana harrastuksissa ja seuraa maailman menoa.
Mutta se tärkein ihminen on poissa.
- Anonyymi
Pieni kopionpätkä aloituksen linkistä:
"Pitkittynyt yksinäisyyden kokemus voi aiheuttaa mm:
-masennusta
-arvottomuuden kokemusta
-elämänilon ja -halun hiipumista
-unettomuutta
-muistiongelmia.
Yksinäisyyden kokemus myös vaikeuttaa kotona selviämistä ja lisää laitoshoidon tarvetta."
Tunnistatko itsessäsi jotain samaa ? Minä tunnistan montakin asiaa.- Anonyymi
samoin
nuo kaikki oireet ovat olleet jo pitkään meikäläisessä,
hyvästi elämä, - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
samoin
nuo kaikki oireet ovat olleet jo pitkään meikäläisessä,
hyvästi elämä,Samoin, eikä ole toivoa paremmasta. Niin se vaan menee ja lähes jokaisella yksinasuvalla edessä. Kunhan elämä loppuisi ennenkuin laitokseen joutuisi. Ainoa mistä saa vähän apua on unilääke eikä sekään oikein tepsi ja lääkäri uhkaa lopettaa reseptin kirjoittamisen.
Miksi ne piinaavat vanhaa ? Mitä väliä sillä on terveydelle tässä vaiheessa syökö unilääkkeitä ? Jos ei nuku sitä vähääkään menee vielä huonompaan kuntoon. Olisi pitänyt olla päätä lukea itsensä lääkäriksi. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Samoin, eikä ole toivoa paremmasta. Niin se vaan menee ja lähes jokaisella yksinasuvalla edessä. Kunhan elämä loppuisi ennenkuin laitokseen joutuisi. Ainoa mistä saa vähän apua on unilääke eikä sekään oikein tepsi ja lääkäri uhkaa lopettaa reseptin kirjoittamisen.
Miksi ne piinaavat vanhaa ? Mitä väliä sillä on terveydelle tässä vaiheessa syökö unilääkkeitä ? Jos ei nuku sitä vähääkään menee vielä huonompaan kuntoon. Olisi pitänyt olla päätä lukea itsensä lääkäriksi.Juu käytän imovaanea 1/2 puolikkaan iltaisin,
viime yönä nukuin huonosti,
koko päivän olen ollu hyvin väsyny,
tämä elämän vaihe on vaikeeta aikaa,
nuorena ei koskaan osannu ajatella miltä vanhuksesta tuntuu kun muuttuu avuttomaksi - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Juu käytän imovaanea 1/2 puolikkaan iltaisin,
viime yönä nukuin huonosti,
koko päivän olen ollu hyvin väsyny,
tämä elämän vaihe on vaikeeta aikaa,
nuorena ei koskaan osannu ajatella miltä vanhuksesta tuntuu kun muuttuu avuttomaksiOikeassa olet, sinä itsenäisyyspäivänä 16:07 kirjoitellut anonyymi. Ei vanhuuteen ole oppikirjaa. Vaikka nuorempana tietää teoriassa mitä kaikkea voi tulla, käytäntö on ihan toista ja on vaikea saada nuoria lääkäreitä ymmärtämään olojaan siksi en halua lääkäreitä vaivata ollenkaan. Kipulääkkeillä menen eteenpäin niin kauan kuin maha niitä kestää ja henki pihisee.
- Anonyymi
Kiusaaminen ym. pahentaa ksinäisyyttä vielä enemmän,
- Anonyymi
Mua ei kiusaa kukaan,
siitä ei mun tarvi pahaa mieltä kantaa,
olen vain vanha ja korona-rajottaa elämää liikaa, - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mua ei kiusaa kukaan,
siitä ei mun tarvi pahaa mieltä kantaa,
olen vain vanha ja korona-rajottaa elämää liikaa,Minä en ajattele ikääni (88v.) koska tunnen itseni ihan samaksi ihmiseksi kuin ennenkin.
Kankeutta tietenkin on jäsenissä ja verenpainelääkitys määrätty, mutta olen sopeutunut hitaampaan elämään ja liikkumiseen. En yritäkään kuntoilla ja reippailla nuorempien tavoin.
Minulla on se onnellinen tilanne, että mitään kroonisia kipuja ei tarvitse kärsiä, joten mielialani on ihan hyvä aamusta alkaen.
Ymmärrän, että kipujen kanssa kamppaileva menettää elämänilonsa ja kärsivällisyytensä ja muuttuu rajoittuneeksi ja eristäytyneeksi.
Myötätuntoni heille.
Korona vielä lisää mielialan laskua, kun on eristäydyttävä läheisistä. Onneksi on puhelimet, facebookit ja sähköpostit. On opeteltava nämä uudet tavat yhteydenpitoon. Jokaisella tänne kirjoittavalla on siihen mahdollisuus. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minä en ajattele ikääni (88v.) koska tunnen itseni ihan samaksi ihmiseksi kuin ennenkin.
Kankeutta tietenkin on jäsenissä ja verenpainelääkitys määrätty, mutta olen sopeutunut hitaampaan elämään ja liikkumiseen. En yritäkään kuntoilla ja reippailla nuorempien tavoin.
Minulla on se onnellinen tilanne, että mitään kroonisia kipuja ei tarvitse kärsiä, joten mielialani on ihan hyvä aamusta alkaen.
Ymmärrän, että kipujen kanssa kamppaileva menettää elämänilonsa ja kärsivällisyytensä ja muuttuu rajoittuneeksi ja eristäytyneeksi.
Myötätuntoni heille.
Korona vielä lisää mielialan laskua, kun on eristäydyttävä läheisistä. Onneksi on puhelimet, facebookit ja sähköpostit. On opeteltava nämä uudet tavat yhteydenpitoon. Jokaisella tänne kirjoittavalla on siihen mahdollisuus.Ei opi enää uutta eikä uusi asia pysy muistissa ja se minkä on oppinut kauan sitten alkaa unohtua.
Anonyymi kirjoitti:
Ei opi enää uutta eikä uusi asia pysy muistissa ja se minkä on oppinut kauan sitten alkaa unohtua.
Minä en ainakaan muista mitään, jonka olisin unohtanut.
- Anonyymi
Makriina kirjoitti:
Minä en ainakaan muista mitään, jonka olisin unohtanut.
Justiinsa niin :)))) ja minun tuttuni sanoo: "MInä muistan kaiken mikä minun tarvitsee muistaa !
(Vaikkei muista juuri mitää enää :))) Muut toimivat hänen muistinaan) - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minä en ajattele ikääni (88v.) koska tunnen itseni ihan samaksi ihmiseksi kuin ennenkin.
Myötätuntoni heille.
Korona vielä lisää mielialan laskua, kun on eristäydyttävä läheisistä. Onneksi on puhelimet, facebookit ja sähköpostit. On opeteltava nämä uudet tavat yhteydenpitoon. Jokaisella tänne kirjoittavalla on siihen mahdollisuus.Olen pitkäikisesti kärsiny kivuista koko " ropassa " niveliä myöten,
liikunta on ollut suuri apu jaksamisen suhteen
mutta
korona aiheuttaa siihenki rajotteita,
pikku hiljaa huomaa kuinka henkinen maailma kutistuu rajotusten myötä,
ahdistaa, tuntee olevansa kuin näkymättömän muurin ympärimä vanki,
erakko elämä on pakollinen
vain kauppeissu pikaisesti kasvosuojan varjossa, ja taas kotiin,
vain jos jaksaa tai uskaltaa hiukan lähteä ulos sauvakävelylle,
kävely tuottaa rintakipua joten seki on hyvin hyvin hyvin rajotteista, lähinnä seisoskelua ulkona jos tarkenee,
ahdistaa sille ei kertakaikkiaan voi mitään, eikä yhtään tiedä kuinka kauan tätä korona kauhua kestää kaikkine rajotteineen,,,
olen rokottamaton,
pelottaa rokotteet,
ja sitäpaitsi vaikka on rokotettu erilaiset rajotteet on vaimassa,
ja rokotetutki saa tartunnan mutta myös levittää koronaa ympäristöönsä,
siiis koko korona vaikuttaa ihan järjettömältä maailman lopulta ihmiskunssa,, - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olen pitkäikisesti kärsiny kivuista koko " ropassa " niveliä myöten,
mutta
kävely tuottaa rintakipua joten seki on hyvin hyvin hyvin rajotteista, lähinnä seisoskelua ulkona jos tarkenee,
ahdistaa sille ei kertakaikkiaan voi mitään, eikä yhtään tiedä kuinka kauan tätä korona kauhua kestää kaikkine rajotteineen,,,
olen rokottamaton,
pelottaa rokotteet,
siiis koko korona vaikuttaa ihan järjettömältä maailman lopulta ihmiskunssa,,Jaan huolestuneisuutesi kanssasi.
Kaksi vuotta sitten tähän aikaan oltiin autuaan tietämättömiä koko koronasta ja se todellakin tuntuu melkein joltain järjettömältä rangaistukselta ihmiskunnalle.
Samoin jaan tuntemuksesi kipujen ja vaivojen kanssa, kun ei sydänvaivoiltaan
kävelemään reippaasti pääse ja korkeintaan pienen pätkän kerrallaan,
se invalidisoi ihmisen elämän.
Ei voi muuta kuin todeta, että tähän on vain sopeuduttava, vaikkei mieli tahdo
sopeutua siihen millään.
En ole pystynyt kauppaan kävelemään neljään vuoteen,
ottaa liikaa sydämelle. Läppävika.
Kauppa on kilometrin päässä.
"Maailma" on mennyt tosi pieneksi.
Totean. En valita.
Aiotko rohkaistua ottamaan rokotukset ? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jaan huolestuneisuutesi kanssasi.
Kaksi vuotta sitten tähän aikaan oltiin autuaan tietämättömiä koko koronasta ja se todellakin tuntuu melkein joltain järjettömältä rangaistukselta ihmiskunnalle.
Samoin jaan tuntemuksesi kipujen ja vaivojen kanssa, kun ei sydänvaivoiltaan
kävelemään reippaasti pääse ja korkeintaan pienen pätkän kerrallaan,
se invalidisoi ihmisen elämän.
Ei voi muuta kuin todeta, että tähän on vain sopeuduttava, vaikkei mieli tahdo
sopeutua siihen millään.
En ole pystynyt kauppaan kävelemään neljään vuoteen,
ottaa liikaa sydämelle. Läppävika.
Kauppa on kilometrin päässä.
"Maailma" on mennyt tosi pieneksi.
Totean. En valita.
Aiotko rohkaistua ottamaan rokotukset ?Todennäköisesti,
kyllä suunnittelen ottaa ne rokteet,
mutta ihmis-tungokseen en mene,
koitan kattoa ajankohdan jolloin rotouspisteessä ei ole montakaa muuta,
jos se tilanne sattuu onnistumaan,
muuten jätän rokotukset ottamatta,
kierrän kaukaa muut ihmiset,
koska korona tarttuu ihmisjoukoissa oli rokotettu tai ei , - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Todennäköisesti,
koska korona tarttuu ihmisjoukoissa oli rokotettu tai ei ,Kävin Helsingissä pienessä ns. pop-up rokotuspisteessä hiljaisessa kauppakeskuksessa.
Ei ollut ketään ennen minua.
Kolme rokotettua istui odottelemassa sen vartin, mikä pitää odottaa,
tuleko joku reaktio vai ei.
En tiedä onko pop-up-pisteitä enää.
Helsingin kaupungin sivuilta näkee, jos sattuu Helsingissä asumaan ja rokotusta tartvitsemaan.
Minä en halunnut mennä suuriin halleihin, joissa odottaa 100 jonossa vuoroaan
ja ne ovat kaukanakin. Meikäläisen kuntoisen pitäisi taksi ottaa.
Kauppakeskuksen rokotuspiste oli kilsan päässä.
Päivällä ei liikkunut paljon porukkaa ostoksilla koronarajoitusten takia,
muutama eläkeläinen minun lisäkseni. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Todennäköisesti,
koska korona tarttuu ihmisjoukoissa oli rokotettu tai ei ,Tilaa rokotusaika, kuten kaikki muutkin.
Missään ei ole tungosta, koska aikataulut pitävät. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olen pitkäikisesti kärsiny kivuista koko " ropassa " niveliä myöten,
mutta
olen rokottamaton,
pelottaa rokotteet,
siiis koko korona vaikuttaa ihan järjettömältä maailman lopulta ihmiskunssa,,11:07. Ota hyvä ihminen vaan rokote. Olen saanut niitä jo kolme. Otan mielelläni sen riskin, että rokote sairastuttaisi.
Trollit riehuvat kuumina kirjoittamassa, että rokotteessa on joku siru, että se tappaa. No ...kele, johan täällä on lusmuiltukin 83 vuotta.
Toivo Lång 83v. Inkeroinen.
- Anonyymi
Voi muistaa asioita, joita on unohtanut ja on aika hullunkurista/surullista havaita unohtaneensa jonkun asian.
Esimerkiksi telkkarissa saatetaan puhua jostain asiasta tai tietokilpailussa voi olla kysymyksenä joku asia, jonka kohdalla on todettava:
Minä tiedän tietäneeni tämän asian joskus, mutta en muista sitä enää. - Anonyymi
Jos uskaltaa mennä kauppaan, uskaltaa mennä rokotukseen.
Paikalla ei ole montaa ihmistä kerralla, koska jokainen tulee varaamaansa rokotusaikaan ja tiloissa on huomioitu, että voi pysyä etäällä muista.- Anonyymi
Otin ensimmäisen rokotuksen hieman jälkijunassa,
koska pelkäsin ottaa sitä sydänvaivojeni ym. takia.
Voin kertoa, että kun saa yhdenkin rokotuksen se rauhoittaa mieltä valtavasti.
Alkaa odottaa, että pääsisi pian toiseen rokotukseen.
Sen jälkeen tyyntyi mieli lisää.
Yksi pelko jäi pois,
koska mahdollisuus sairastua koronaan ja saada sen vakava muoto väheni niin paljon. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Otin ensimmäisen rokotuksen hieman jälkijunassa,
koska pelkäsin ottaa sitä sydänvaivojeni ym. takia.
Voin kertoa, että kun saa yhdenkin rokotuksen se rauhoittaa mieltä valtavasti.
Alkaa odottaa, että pääsisi pian toiseen rokotukseen.
Sen jälkeen tyyntyi mieli lisää.
Yksi pelko jäi pois,
koska mahdollisuus sairastua koronaan ja saada sen vakava muoto väheni niin paljon.Hyvä kuulla että rokotus rauhoitti pelkoasi. Minulle kolmas rokotus teki käden
yllättävän kipeäksi mitä ei aiemmilla kerroilla tapahtunut.
Käsikipu on kuitenkin mieluisempi vaihtoehto kuin korona jälkitauteineen. Anonyymi kirjoitti:
Hyvä kuulla että rokotus rauhoitti pelkoasi. Minulle kolmas rokotus teki käden
yllättävän kipeäksi mitä ei aiemmilla kerroilla tapahtunut.
Käsikipu on kuitenkin mieluisempi vaihtoehto kuin korona jälkitauteineen.Pahalta tuntuu, että kaikista näistä varotoimista ja rokotuksista huolimatta sairastuneitten määrä vain kasvaa.
Tapaamisoikeuksia höllennettiin, ja nyt on vaikea palata takaisin rajoitettuun elämään.
Koronapassi on yksi syy, joka panee ihmiset pysyttelemään kotona, sillä kaikilla sitä ei ole, vaikka rokotukset ovat kunnossa. Joillekin sen hankkiminen on ollut vaikeaa.
Monet ravitsemusliikkeet kahviloita myöten ovat alkaneet vaatia passia ovella.
Passin voi tallentaa puhelimeen, joten se on aina mukana, kun liikkuu ihmisten ilmoilla, jos muistaa ottaa luurin taskuun.
Meillä on kahden mielipiteen väkeä, niitä, joille rokotukset ovat selviö, ja niihin, joille rokottamattomuus on ehdoton.
Passi karsii nämä "periaatteen" ihmiset ja salaliittoteorioiden pelkääjät pois yhteisistä tiloista. Ehkä se panee miettimään, mikä on tärkeää nykypäivänä.- Anonyymi
Makriina kirjoitti:
Pahalta tuntuu, että kaikista näistä varotoimista ja rokotuksista huolimatta sairastuneitten määrä vain kasvaa.
Tapaamisoikeuksia höllennettiin, ja nyt on vaikea palata takaisin rajoitettuun elämään.
Koronapassi on yksi syy, joka panee ihmiset pysyttelemään kotona, sillä kaikilla sitä ei ole, vaikka rokotukset ovat kunnossa. Joillekin sen hankkiminen on ollut vaikeaa.
Passin voi tallentaa puhelimeen, joten se on aina mukana, kun liikkuu ihmisten ilmoilla, jos muistaa ottaa luurin taskuun.
Meillä on kahden mielipiteen väkeä, niitä, joille rokotukset ovat selviö, ja niihin, joille rokottamattomuus on ehdoton.
Passi karsii nämä "periaatteen" ihmiset ja salaliittoteorioiden pelkääjät pois yhteisistä tiloista. Ehkä se panee miettimään, mikä on tärkeää nykypäivänä.Jo kaksi vuotta on tuntunut pahalta eikä loppua näy.
Lapissa korona leviää nyt turistien mukana. Perjantaina oli todettu 35:llä
ulkomaalaisella turistilla korona.
Se on suhteellisesti pieni määrä pohjoisen Suomen kokonaistartuntalukuihin verrattuna,
mutta ehkä turistien mukana tulee lisää omikronia ?
Merkittävä osa turisteista on brittejä ja heillä on eniten tartuntoja.
Lappiin suuntaa myös suomalaisia jouluna ja kun sieltä palataan omille
kotipaikkakunnille mahdollisesti tartuntamäärät kasvavat eri puolilla Suomea.
Lapissa pelätään tartuntojen leviävän paikallisiin asukkaisiin
ja matkailuyrittäjillä on vaikeuksia löytää karanteeniasuntoja
tartunnan saaneille turisteille. Heitä ei oteta tietenkään kotimaahansa
ennenkuin testitulos on negatiivinen eikä sairas voi matkustaakaan ja tartuttaa ihmisiä
matkansa varrella.
ihmetyttää mistä turistien tartunta on saatu, eikö Suomeen tulijoilta vaadita kaksi rokotusta eli he ovat periaatteessa terveenä tulleet Suomeen. Makriina kirjoitti:
Pahalta tuntuu, että kaikista näistä varotoimista ja rokotuksista huolimatta sairastuneitten määrä vain kasvaa.
Passi karsii nämä "periaatteen" ihmiset ja salaliittoteorioiden pelkääjät pois yhteisistä tiloista. Ehkä se panee miettimään, mikä on tärkeää nykypäivänä.Kun kävin influenssarokotuksella, hoitaja näki tiedoistani, että olen saanut kaksi korona rokotusta, kysyi, että tarvitsenko koronapassia, olenko menossa mihinkään tilaisuuksiin.
Oli ystävällistä hyvää palvelua.
No en tarvinnut, mutta olisin saanut sen siinä samalla.- Anonyymi
Eliaana kirjoitti:
Kun kävin influenssarokotuksella, hoitaja näki tiedoistani, että olen saanut kaksi korona rokotusta, kysyi, että tarvitsenko koronapassia, olenko menossa mihinkään tilaisuuksiin.
No en tarvinnut, mutta olisin saanut sen siinä samalla.Minusta olisi asiallista tarjota tuota koronapassia kaikille kakkos- ja kolmosrokotteen ottajille.
Viimepäivinä on uutisoitu digitaidottomista. Vähentyisi altistumiset, kun ei tarvitsisi kirjastoon mennä tulostamaan heidän joilla ei älykännykkää ole.
Perjantaina laajeni koronapassintarve pienempiinkin harraste ym. paikkoihin meidän paikkakunnalla. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minusta olisi asiallista tarjota tuota koronapassia kaikille kakkos- ja kolmosrokotteen ottajille.
Viimepäivinä on uutisoitu digitaidottomista. Vähentyisi altistumiset, kun ei tarvitsisi kirjastoon mennä tulostamaan heidän joilla ei älykännykkää ole.
Perjantaina laajeni koronapassintarve pienempiinkin harraste ym. paikkoihin meidän paikkakunnalla.Terveyskeskuksesta saa hakea koronapassin.
Se ei tosin ole sen "terveellisempi" paikka kuin kirjasto,
tekessä on enimmäkseen sairaita,
flunssainfektionkin saaneita voi olla tähän aikaan.
Omassa terveyskeskuksessani passin saa toimistosta.
Ei tarvitse olla samassa odotustilassa vastaanotolle menevien kanssa.
Postissa sitä ei lähetetä.
On hyvä varmuudeksi kysyä etukäteen pitääkö varata aika toimistoon. Eliaana kirjoitti:
Kun kävin influenssarokotuksella, hoitaja näki tiedoistani, että olen saanut kaksi korona rokotusta, kysyi, että tarvitsenko koronapassia, olenko menossa mihinkään tilaisuuksiin.
No en tarvinnut, mutta olisin saanut sen siinä samalla.Suosittelen, että jos passia tarjotaan, se kannattaa ottaa vastaan. Pääkaupunkiseudulla on passia ruvettu kysymään lounasravintoloissakin. Onneksi olin tulostanut varmuuden vuoksi paperille passin, ja nyt olen monistanut sen kaikkien kauppakassieni sivutaskuihin. Ties koska sitä taas jossakin yllättäen kysytään.
- Anonyymi
Yhteiskunnan palvelut monet palvelut ovat törkeän huonot etenkin iäkkäille,
joilla ihan ymmärrettävästi ei ole tietokeita ja tulostimia ja taitoja.
Olin lukevinani, että vain puolella yli 65-vuotiaista on internetyhteys.
Eräänä päivänä kirjoitti nuori opiskelija HS:ssa, ettei pysty näyttämään kulkuvälineessä maksamaansa opiskelija kausimatkalippua, koska hänellä ei ole
älykännyä.
Kelaankaan ei voi varata soittoaikaa näppärästi netissä enää,
jos ei ole pankkitunnuksia.
Kelan asiakkaat eivät ole varakkaita älykännyn omistajia. - Anonyymi
Huomioita. Oikein hyvä ketju. Ei tuolla 70v tälläsia ollutkaan.
Tässä iässä osaa suhtautua yksinäisyyteen luontevammin kuin nuoruudessa.
Muistan, että uudelle paikkakunnalle muutettuani olin kovin yksin kuukausia. Uudessa yhteisössäni ei ollut ikäisiäni nuoria ihmisiä, enkä osannut hakeutua mihinkään toimintaan, joissa olisin saanut uusia tuttavuuksia.
Se tuntui aivan ylivoimaisen raskaalta. Opin vaikenemaan asioistani, enkä kertonut kenellekään, että olin ollut yksikseni viikonloput ja juhlapäivät.
Myöhempinä ikävuosinani olen tajunnut, ettei se kiinnostaisikaan ketään. Ihmiset elävät omaa elämäänsä, eivätkä kummastele toisten tapaa elää omaansa.
Nyt kun perheeni on hajonnut maailman tuuliin ja elän omissa oloissani hiljaiseloa koronakaranteenissa, niin olen ihan tyytyväinen. Tapaanhan minä tuttuja ja omaisiani, kun otan heihin yhteyden ja sovin tapaamisen. "Teillä vai meillä".
Mitä pitemmälle aika kuluu, sitä harvemmin tapaamisia tulee järjestäneeksi. Onhan onneksi puhelinyhteydet ja netti.
Entisillä yksin eläneillä ei ollut. Luulen, että yksinäisyys edellisillä sukupolvilla oli raskaampaa.
- Anonyymi
Asiahan on niin, että me elämme poikkeusaikaa Suomessa ja muualla maailmassa on samoin. Parempi olla yksin kuin porukoissa nyt, sillä Korona on hyvin vaarallinen ja tappava virus, ei auta edes kaksi rokotetta, jos kohdalle sattuu.
Eräs vanhus kuoli Koronaan, kun sai sen taudin siivoojaltaan. Vanhus oli kaksi kertaa rokotettu, mutta henki lähti. Ja vain siksi, kun päästi siivoojan omaan asuntoonsa.
Ajatelkaa ihmiset. Parempi olla nyt yksin kuin tappoviruksen kanssa porukoissa tai tavata joku tuntematon, puolituttu.14:22 kerrottu esimerkki osoittaa juuri sen sattuman, joka voi osua kenelle tahansa, ja siksi karanteeni on turvallisin ratkaisu.
Ei ole mitään mieltä julistaa rokotuksia turhiksi, ei ole mitään mieltä kulkea ilman maskia tungoksessa, sillä ketään ei juuri hänen mielipiteensä kiinnosta. Tuuleen siinä huutelee. Jokainen ajattelee lähinnä itseään. Jos halua uhmata kohtaloaan, niin se on oma valinta, eikä sitä ole syytä muille tyrkyttää.
Myös on turhaa painostaa rokottamattomia ottamaan rokotus. He eivät taivu, ennen kuin koronapassi tulee niin yleiseksi, että eristäytyminen muuttuu pakoksi, kun ei ovet avaudu enää minnekään.- Anonyymi
Tuollaisia juttuja voi temmata hihasta. Kuka todistaa, että tarina on tosi ?
Yhtä hyvin vanhus ja kuka vain voi saada tartunnan ulkoa ja muiltakin. - Anonyymi
Makriina kirjoitti:
14:22 kerrottu esimerkki osoittaa juuri sen sattuman, joka voi osua kenelle tahansa, ja siksi karanteeni on turvallisin ratkaisu.
Ei ole mitään mieltä julistaa rokotuksia turhiksi, ei ole mitään mieltä kulkea ilman maskia tungoksessa, sillä ketään ei juuri hänen mielipiteensä kiinnosta. Tuuleen siinä huutelee. Jokainen ajattelee lähinnä itseään. Jos halua uhmata kohtaloaan, niin se on oma valinta, eikä sitä ole syytä muille tyrkyttää.
Myös on turhaa painostaa rokottamattomia ottamaan rokotus. He eivät taivu, ennen kuin koronapassi tulee niin yleiseksi, että eristäytyminen muuttuu pakoksi, kun ei ovet avaudu enää minnekään.voi käydä ilmi, rokotuksista ei ole suurtakaa hyötyä jos nyt ollenkaan,
tulevaisuus näyttää,
- Anonyymi
SURULLISTA
mutta totta
nyt on parree elää erakko-elämää,,,, yksin,,, onnekisi on tämä kone kuitenki seuranain,
jokatapauksessa lujille ottaa,,,- Anonyymi
Hei, alkaa olla niinsanottua "taisteluväsymystä" minullakin.
Et ole yksin lujilla. Kohtalotovereita on.
Jos se mitään lohduttaa . . . ?
Nyt meikä painuu nukkumaan, hyvää yötä ! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hei, alkaa olla niinsanottua "taisteluväsymystä" minullakin.
Et ole yksin lujilla. Kohtalotovereita on.
Jos se mitään lohduttaa . . . ?
Nyt meikä painuu nukkumaan, hyvää yötä !Hyvää Päivää taas,
hengissä ollaan
aamu valkeni sittenki,
jatketaan samaan tyyliin,
ties vaikka jäädään henkiin,,,,
nyt kauppaan,,,,
- Anonyymi
Tsemppiä ystävät, kirjoittakaa mitä on mielessä: päänsärky, ummetus,
kukkiva joulukaktus, kaappien siivous, lanttujen kuoriminen, jouluposti,
läheisen odotus, tv-ohjelma, kiitollisuus yllättävästä vierailusta,
kauppaan meno jne jne.
Yritetään pärjäillä yhdessä.
Tervetuloa naputtelemaan.- Anonyymi
Käytättekö kirvestä vai sahaa lanttujen paloittelemiseen?
Kuoriminen onnistuu mutta paloittelemisen kanssa vaikeuksia.
Moottorisahasta haaveilen nyt. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Käytättekö kirvestä vai sahaa lanttujen paloittelemiseen?
Kuoriminen onnistuu mutta paloittelemisen kanssa vaikeuksia.
Moottorisahasta haaveilen nyt.Lanttulooraa saa kaupasta ei tartte kirvestä eikä sahaa.
- Anonyymi
Minulla on päänsärkynä uusi puhelimeni. Oikuttelee. Se on kallis lahja lapsenlapsilta, joten en halua heille valittaa. Itse kuitenkin totesivat, että puheeni ei kuulu, katkeilee.
Ottivat sen ja veivät huoltoon 4 päivän käytön jälkeen. Oli siellä viikon ja sama juttu jatkui seuraavana päivänä. Yhden päivän toimi kunnolla.
Otin käyttöön sen vanhan takaisin. Ei siinä mitää vikaa ole, onphan jo vain 6 v. vanha ja sen muisti täyttyy koko ajan. Olen monta kertaa saanut apua ja ohjeita lapsenlaosilta, kuinka kuvat siirretään tietokoneelle, mutta enhän minä muista viikkojen päästä sitä enää. Kuvat kun saisi siirretyksi, niin uskoisin muistin taas pelaavan.
Kuinka te aikananne olette oppineet nämä tietokoneet ja puhelimet? Oliko oppi saatu jo työelämässä, vai pitikö opetella vasta eläkkeellä? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lanttulooraa saa kaupasta ei tartte kirvestä eikä sahaa.
Valmiiksi soseutettua lanttuakin saa, jos haluaa itse paistaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minulla on päänsärkynä uusi puhelimeni. Oikuttelee. Se on kallis lahja lapsenlapsilta, joten en halua heille valittaa. Itse kuitenkin totesivat, että puheeni ei kuulu, katkeilee.
Ottivat sen ja veivät huoltoon 4 päivän käytön jälkeen. Oli siellä viikon ja sama juttu jatkui seuraavana päivänä. Yhden päivän toimi kunnolla.
Otin käyttöön sen vanhan takaisin. Ei siinä mitää vikaa ole, onphan jo vain 6 v. vanha ja sen muisti täyttyy koko ajan. Olen monta kertaa saanut apua ja ohjeita lapsenlaosilta, kuinka kuvat siirretään tietokoneelle, mutta enhän minä muista viikkojen päästä sitä enää. Kuvat kun saisi siirretyksi, niin uskoisin muistin taas pelaavan.
Kuinka te aikananne olette oppineet nämä tietokoneet ja puhelimet? Oliko oppi saatu jo työelämässä, vai pitikö opetella vasta eläkkeellä?Eläkkeellä yritin opetella ja jotain opin. Nyttemmin oppi on unohtunut käytön puutteessa.
Haitanneeko tuo mittään ? Onko kaikki tarpeellista ?
Älylaitteet "työllistävät" ihmistä liikaa ja turhaankin.
En tallenna enää mitään. "Kuvatallennus" on päässäni. Se riittää mitä muistan ja muistini huonotessaan karsii ylimääräistä kaiken aikaa.
Kuka kaiken hävittää bittiavaruudesta kaiken valtavan materiaalin, kun minä olen
poistunut tästä maailmasta ?
Miten poistaa koko sähköposti ikuisiksi ajoiksi ?
- Anonyymi
Ainoa yhteys ulkomaailmaan on kun näpyttää kirjaimia tänne. Ehkä sillä on tavoittavinaan jonkun mutta eriaikaisesti. Elämä on ollut erakkoutta jo ennen korona-aikaa. Kukaan ei lähesty eikä ole ketä lähestyä. Annan ihmisten olla rauhassa, kun ei ole mitään uutta ja kiinnostavaa kerrottavaa kellekään. Joskus katson asiakseni kysellä muitten kuulumisia.
Kantar (ent. Suomen Gallup) lähettää joskus sähköpostia mitä mieltä olen erilaisista asioista esimerkiksi kuluttajana tai äänestäjänä. Koosteen kuulen sitten uutisista tai luen lehdestä eli mieltä muut ovat olleet.- Anonyymi
Tuohan on mielenkiintoista. Minä tahtoisin uteliaisuuttani tietää mitä kaikken ne kyselee.
Miten olen päässyt galluppiin vastaajaksi ? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuohan on mielenkiintoista. Minä tahtoisin uteliaisuuttani tietää mitä kaikken ne kyselee.
Miten olen päässyt galluppiin vastaajaksi ?"Onhan tää hienoo ja hiljasta. Silloin kun on hiljaa on ihan hiljasta."
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kysymys muille miehille
Onko teille varattu nainen ongelma? Mikään muu naisessa ei töki kun se että hän on varattu. Kamppailen houkutuksen kanss1337290Kaipaisin nyt kosketusta
jota ei koskaan ole ollut. Saisinpa tuntea kätesi niskallani ja silittelemässä päätäni. Sulaisin varmasti siihen.142660Imaami kysyy, miksi pojat uivat ilman valvontaa
Kalajoen särkät ovat usean kilometrin pituiset. Siellä on kylttejä, joissa varoitetaan rannan vaaroista. Siellä ei ole2671290- 1001059
Mansikkatiloilla hyväksikäytetään ukrainalaisia
Työolot ovat surkeita ja palkka kelvoton. https://yle.fi/a/74-201729421711000Kerrostaloihin ilmalämpöpumput
Ulkomailla näkee paljon ilmalämpöpumppuja kerrostalojen ulkoseinissä. Mikä estää taloyhtiötä hankkimasta niitä asuntoih71945En ymmärrä käytöstäsi
Se on ollut eräänlaista hyväksikäyttöä. Että seura kyllä kelpaa palstan välityksellä silloin kun ei ole parempaakaan tek137940Kiitoksia kaikille epäasiallisesta sisällöstä liputtaneille
Se ylimielisyys ja epäasiallisen julkaisun jakaminen ei sitten kantanut.79794Kirkonkylän puliveivarit
Hieman pistää silmään nuo puliukot ja akat kirkonkylän penkeillä ja S-marketin kulmilla. Tarttis varmaan tehdä asialle j13773Persaukinen puolankalainen kävi kerjäämässä paitaa
Ja lippistä. Nauratti suuresti kun katsoin. Kukahan mahtanee olla? Voipi katsoa täältä jutun. https://www.youtube.com18741