Iltapäivälehti uutisoi sähköautomatkasta Espoosta Leville. Sähköön kului kyseisellä reilun 1000 km matkalla lähes 70 euroa, vaikka Oulussa oli ilmainen lataus hotellin yhteydessä.
70 eurolla saa 41 litraa dieseliä hinnan ollessa 1,70 e/litra. Moderni dieselauto kuluttaa maantieajossa alle 4 litraa satasella, eli tuo esimerkin 41 litraa riittää Espoosta Leville, tosin viimeiset kilometrit mennään höyryillä.
Polttoainekuluissa ei siis tapahdu minkäänlaista säästöä. Lisäksi tarvitaan hotelliyö Oulussa ja muutamat pullakahvit, jotka yhteensä kustantavat varovaisesti arvioiden 115 euroa.
Pakko sanoa, etten näiden lukujen valossa lähtisi lomamatkalle sähköautolla.
Sähköautolla ajo yllättävän kallista
31
90
Vastaukset
- Anonyymi
Linkki vielä
https://www.is.fi/autot/art-2000008444520.html - Anonyymi
https://www.is.fi/autot/art-2000008444520.html
pakkaseen tuolla pikkulasten kanssa? eheiiii - Anonyymi
Kyllä se neljällä litralla kulkeva on melkoinen kirppu. Tavallinen diesel, johon mahtuu perhe tavaroineen vie helposti litran tai enemmän satasella. Sinänsä tuo matkakin on kallis poikkeus. Arkiajossa se sähköauto ladataan vain halvalla kotona, ja operaattoreiden ryöstöhinnat koskevat vain pidempiä reissuja.
- Anonyymi
V60 drive ei ole mikään ihan pieni.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
V60 drive ei ole mikään ihan pieni.
Myös V70 D2 vie alle 4,5 litraa pikatiellä.
- Anonyymi
Hotelli Oulussa oli ihan suunniteltu ja järkevä. Köyhillä on kiire kohteeseen mahdollisimman nopeasti. Sitten ollaan väsyneitä ja stressaantuneita ja lomaviikko pilalla. Yksi lataus oli tehty väärällä asemalla ja siksi kallis, muuten oli kovin halpaa.
- Anonyymi
No nyt on sellaista selittelyä että ei mitään rajaa. Oletko oikeasti sitä mieltä että sama matka joka menee yhdellä istumisella bensa/ diesel autolla jaetaankin sähköautoon vaihdon jälkeen siten että matkalla ollaankinylimääräinen yksi yö, sama sitten paluumatkalla. Haloo .... ! kuka siihen oikeasti ryhtyy , meno on kuin hevoskyydillä aikanaan.
- Anonyymi
Jos on viikon reissu, niin ei meidän perhe ainakaan koskaan käytä kahta päivää matkoihin, joka edestakaisin on neljä päivää!
Lähdetään aamulla aikaisin liikkeelle ja yöpymään määränpäähän. Mahdollisimman nopea reittivalinta, jossa pystyy hyvin ohittamaan tarpeentullen.
Mieluummin viisi päivää perillä, kuin kolme.
- Anonyymi
Olisko sulla rahaa ostaa sähköauto, hihii!
- Anonyymi
Dieselillä olisi 2h34min aikana ajellu melko pitkän matkan kun patteriauto kulutti sähköä ja matkalaiset söi pullaa.
- Anonyymi
Sähkäripellet ne lihoo muodottomiksi, kun jokaisella 2 tunnin tauolla pitää syödä, ja juoda!
- Anonyymi
Minua viituttaa kun joudun maksamaan näiden 100 000 euron batteriautojen tankkauksenkin.
Kuinka kauan? Sen oon jo päättänyt että ikinä en niitä tienvieressä auta. - Anonyymi
Tekniikka yksinkertaisesti on vielä keskeneräistä, vaikka isoja edistysaskelia onkin jo otettu. Tilannetta voisi verrata älypuhelinten kehitykseen. Joku Nokia N93 vaikuttaisi aika onnettomalle iPhone 13:n rinnalla. Tarvitaan vielä 10-15 vuotta, että sähköautojen tekniikka on houkuttelevalla tasolla.
- Anonyymi
N93 olikin puhelin eikä tietokone.
- Anonyymi
Junalla perille ja vuokra-autolla loput.
- Anonyymi
Kerrankin totuuden mukainen vastaus. Ja sitäpaitsi kaikkein halvin kokonaiskustannuksia ajatellen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kerrankin totuuden mukainen vastaus. Ja sitäpaitsi kaikkein halvin kokonaiskustannuksia ajatellen.
Minä en koronajunaan istu!
- Anonyymi
Jos on rahat lopussa niin ei silloin ole varaa lähteä lomareissulle millään autolla.
Elämä nyt vaan on sellaista, että aina on jotain johon itsellä ei ole varaa, mutta jollain muulla on. - Anonyymi
Tuolla sähkön ja Oulun hotellin hinnalla käyt siellä Levillä syömässä kerran perheen kanssa ravintolassa. Mikäli noita senttejä joudut laskemaan, niin ei taida Lappi olla sinulle muutenkaan oikea lomakohde?
- Anonyymi
Tämä samalla osoittaa, ettei sähköautokaan ole kirjoittajalle sopiva ajoneuvo. Sähköautolla ajaminen on kallista ja monella tapaa ennalta arvaamatonta liikkumista. Sinulla on myös hyvä olla työ, joka ei velvoita säännöllistä paikalla olemista. Sähköauto ei ole tähän tarkoitettu.
- Anonyymi
Ei kai tuo hinta ole se pahin ongelma mutta kaikki muu turha venkuloiminen sen latauksen kanssa verrattuna vaikka itselataavaan hybridiin. Kyllä kaikki täyspäiset tietävät ettei suomen autoilun päästöillä ole mitään tekemistä ilmaston muutoksen kanssa. Kai se patteriautokin on ostettava joskus jos siitä tulee ihan pakollista. Onneksi on Lapin matkat silloin omalta osaltani jo ainakin tehty. Puhuminen halvasta autoilusta sähköllä tulevaisuudessa on pelkkää itsepetosta.
Vai mistä valtio ottaisi tulevaisuudessa kahdeksan miljardia kun kaikilla on sähköauto? Villi veikkaukseni on että kymmenen miljardia sähköautoilusta vaikka pelkkää perusmaksua kun se vero on jo melkein yhtä tuomittava ilmaisu kuin se kuuluisa rasistinen "n" sana. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei kai tuo hinta ole se pahin ongelma mutta kaikki muu turha venkuloiminen sen latauksen kanssa verrattuna vaikka itselataavaan hybridiin. Kyllä kaikki täyspäiset tietävät ettei suomen autoilun päästöillä ole mitään tekemistä ilmaston muutoksen kanssa. Kai se patteriautokin on ostettava joskus jos siitä tulee ihan pakollista. Onneksi on Lapin matkat silloin omalta osaltani jo ainakin tehty. Puhuminen halvasta autoilusta sähköllä tulevaisuudessa on pelkkää itsepetosta.
Vai mistä valtio ottaisi tulevaisuudessa kahdeksan miljardia kun kaikilla on sähköauto? Villi veikkaukseni on että kymmenen miljardia sähköautoilusta vaikka pelkkää perusmaksua kun se vero on jo melkein yhtä tuomittava ilmaisu kuin se kuuluisa rasistinen "n" sana.Tulevaisuudessa, kun kaikilla on sähköauto, ei suomen tarvitse ostaa ulkomailta öljyä, ja jalostaa polttoaineita. Olemme energian osalta miltei omavaraisia, sähköä säästyy jalostamon käyttämä 12 gWh vuodessa. Valtion vaihtotase tämän vuoksi kasvaa reilusti, jolloin kotiin jää rahaa reilusti, jolloin veroja ei tarvitsekaan maksaa yhtä runsaasti kuin nykyään.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tulevaisuudessa, kun kaikilla on sähköauto, ei suomen tarvitse ostaa ulkomailta öljyä, ja jalostaa polttoaineita. Olemme energian osalta miltei omavaraisia, sähköä säästyy jalostamon käyttämä 12 gWh vuodessa. Valtion vaihtotase tämän vuoksi kasvaa reilusti, jolloin kotiin jää rahaa reilusti, jolloin veroja ei tarvitsekaan maksaa yhtä runsaasti kuin nykyään.
Voi pyhä jysäys? Valtionko kuvittelet nämä viulut loppupeleissä maksavan? Kyllä se öljyn jalostus ja polttoainemyynti verotuksineen on kultakaivos ja lypsylehmä valtiolle. Seuraava tulee olemaan sähköauto ja sähkö, aivan varmasti, vihervasurin oikeesti, myrkyn vihreän varmuudella
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Voi pyhä jysäys? Valtionko kuvittelet nämä viulut loppupeleissä maksavan? Kyllä se öljyn jalostus ja polttoainemyynti verotuksineen on kultakaivos ja lypsylehmä valtiolle. Seuraava tulee olemaan sähköauto ja sähkö, aivan varmasti, vihervasurin oikeesti, myrkyn vihreän varmuudella
Jos ei perehdy markkinatalouteen ym. menoihin ja tuloihin noin voisi luulla.
Norja, joka taitaa olla euroopan rikkain valtio... Miksi? koska sillä on omat energiavarat. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos ei perehdy markkinatalouteen ym. menoihin ja tuloihin noin voisi luulla.
Norja, joka taitaa olla euroopan rikkain valtio... Miksi? koska sillä on omat energiavarat.Norja on nostanut maapallon hiilidioksiditasetta niin paljon ettei Suomalaiset tule ikinä pääsemään samalle tasolle. Norja on edelleen yksi suurista CO2 tuottajista.
Ja tämä kaikki koska he pumppaavat öljyä maasta (meren alta) ja myyvät sitä poltettavaksi.
Aika kaksinaismoraalista toimintaa kiilotella parilla Teslalla kilpeä.
- Anonyymi
Tuosta matkasta...
- Miksi kaikki haluavat ajaa sähköautolla aina helsingistä lappiin?
- Pysähdyttiin hartolassa ja jyväskylässä ja ladattiin ja vaikka olisi päässyt helposti suoraan viitasaarelle, eli kaksi turhaa pysähdystä auton kannalta.
-Ladattiin täysin turhaan jyväskylässä melkein täyttä akkua (73%) jolloin latausnopeus huono ja jotta saataisiin lisää kauhistelua aikaiseksi käytiin kokeilemassa laturia joka on latauskartassa ollut viallinen jo kuukausia, joistain kartoista jopa poistettu.
-Koko matka olisi mennyt yhdellä pysäyksellä lataamalla ainoastaan viitasaarella jolloin latausnopeus olisi ollut kolminkertainen suurteholaturilla ja myös pyhäjärvi oli turha jolloin latausajasta hki-oulu väliltä olisi poistunut vähintään pari tuntia.
-Eli, nuo pysähdykset ja ja lataukset on tehty matkustajien, ei auton tarpeista.
- Tuo toimittaja Harri Kuurio on tehnyt noita testejä ennenkin joten hän kyllä tietää miten sähköauton lataus toimii, tietää myös että jos ei ole oikeaa maksuvälinettä, tulee roamingmaksu joten pitihän sekin tyhmyytensä esiin tuoda joten täytyy vain ihmetellä nykypäivää ja klikkijuttuja, eli tehdään juttu joka on mieleen lukevalle kansalle. Olisiko otsikko: "sähköautolla lappiin, ei mitään ongelmaa" saanut montaakaan ihmistä sitä lukemaan.- Anonyymi
Niin totta...
- Anonyymi
Asiaa!
- Anonyymi
Mökki Lapissa ja perille päästään kerranmatkalla tankkaamalla kuski ja matkustajat, auto jää ilman tankkausta. Passatin tankissa neljännes lähes neljännes jäljellä 900 km:n matkan jälkeen. Kauppareissulla sitten perillä joku päivä tankki täyteen.
Helppoa ja yksinkertaista, ei tarvitse jännittää mitään.- Anonyymi
900km matka kestää vähintään 10 tuntia jatkuvaa ajoa. On oltava aikmoisia rautaperseitä jotka tuon yhdellä tauolla ajaa ja matkustaa. En toki väitä ettei tuo ole mahdollista mutta harva tuon kuitenkin suorittaa, joten ei, sähköauto ei ole sinua varten, mutta 90% .lle autoilijoista se on täysin kelvollinen. Mulla noin 50 henkilön tuttavapiiri joista kaikki ovat sanoneet maksimi ajo-ajakseen noin 3 tuntia kerrallaan, ehdoton maksimi 4 tuntia. Tuo kunnollisella sähköautolla onnistuu hyvin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1397790Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde391989Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja251930- 911643
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1801575Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1071030- 49930
Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik5929Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme
Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri28830- 34812