150 hengen joulujuhlista voi "poikia" yli kolmasosalle tartunta.
https://www.verkkouutiset.fi/superleviaminen-juhlissa-55-koululaista-sai-tartunnan/#aceeba2b
Omikron on leviämässä Tanskassa. Joulunalusaika on juhlien aikaa
31
79
Vastaukset
- Anonyymi
7.12 THL ilmoitti 1542 uutta todettua tartuntaa. Luku senkun nousee ja ne on vain testatut tartunnat. Moni vähäoireinen tai oireeton ei käy testeissä.
- Anonyymi
Omikronia on 9 tapausta todettu Suomessa. Toivottavasti sen leviäminen sammuisi alkutekijöihinsä. Miksi ei kerrota tietoa onko tartunnan saaneilla ulkomailla
ja meillä ollut rokotukset ? Olisi hyvä tietää onko kahteen kertaan rokotetulla
mitään suojaa Omikronia vastaan.On tietoa, että tarttuu helposti rokotettuihinkin, mutta tuplarokotetut saavat siitä hyvin lieviä oireita. Suurin osa ei saa oireita ollenkaan.
Justiin oli tietoa Espanjasta, missä sairaalan tehohoidon henkilökunta piti henkilökunnan pikkujoulujuhlat viime keskiviikkona.
170 osallistui, vähintäi 68 on saanut koronatartunnan (ei ollut vielä varmistettu omikroniksi, mutta sitäpähän se kun niin helposti tarttui). Kaikki oli ennen osallistumista testattu negatiivisiksi. Kaikki tartunnan saaneet olivat valmiiksi rokotettuja ja ovat ilman oireita.- Anonyymi
Tellukka kirjoitti:
On tietoa, että tarttuu helposti rokotettuihinkin, mutta tuplarokotetut saavat siitä hyvin lieviä oireita. Suurin osa ei saa oireita ollenkaan.
Justiin oli tietoa Espanjasta, missä sairaalan tehohoidon henkilökunta piti henkilökunnan pikkujoulujuhlat viime keskiviikkona.
170 osallistui, vähintäi 68 on saanut koronatartunnan (ei ollut vielä varmistettu omikroniksi, mutta sitäpähän se kun niin helposti tarttui). Kaikki oli ennen osallistumista testattu negatiivisiksi. Kaikki tartunnan saaneet olivat valmiiksi rokotettuja ja ovat ilman oireita.Kestääköhän Suomessa pari viikkoa seulominen minkä viruksen on saanut ?
Omirkon luvut voi nousta äkkiä, jos se noin helposti tarttuu.
Luojalle kiitos, jos se ei olisi vakavaan tautimuotoon vievä. 2 uutta tartuntaa ovat Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirissä. Ovat matkustaneet Etelä-Afrikassa ja Nigeriassa.
Eivät ole samaa tartuntaketjua, kun aiemmat 7.
Tutkimuksen mukaan korona tarttuu useimmiten kotipiirissä, missä altistusaika on pitkä.
Rokotetut hävittävät viruksen nopeammin.- Anonyymi
Eliaana kirjoitti:
2 uutta tartuntaa ovat Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirissä. Ovat matkustaneet Etelä-Afrikassa ja Nigeriassa.
Eivät ole samaa tartuntaketjua, kun aiemmat 7.
Tutkimuksen mukaan korona tarttuu useimmiten kotipiirissä, missä altistusaika on pitkä.
Rokotetut hävittävät viruksen nopeammin.Erikoinen virus, kun jotkut tartunnan saaneet eivät ole olleet missään ulkomailla
eivätkä tekemisissä kenenkään ulkomailta tulleen kanssa,
mutta ehkäpä jos se niin helposti tarttuu ja on huomaamattomat oireet,
tartuntaketju voi olla pitkä ennenkuin jollekin tulee oireita, jotka tuntee nahoissaan. Anonyymi kirjoitti:
Erikoinen virus, kun jotkut tartunnan saaneet eivät ole olleet missään ulkomailla
tartuntaketju voi olla pitkä ennenkuin jollekin tulee oireita, jotka tuntee nahoissaan.Vaikea tietää.
Vaikka itse ei olisi ollutkaan yhteydessä ulkomailla olleeseen, voihan olla, että joku, jonka tapaa onkin ollut, mutta itse on oireeton.
Tai vaikkapa jossain yleisessä tilassa, joku tartunnan saanut vaikka aivastanut ja kävelet kohta siittä.- Anonyymi
Eliaana kirjoitti:
Vaikea tietää.
Vaikka itse ei olisi ollutkaan yhteydessä ulkomailla olleeseen, voihan olla, että joku, jonka tapaa onkin ollut, mutta itse on oireeton.
Tai vaikkapa jossain yleisessä tilassa, joku tartunnan saanut vaikka aivastanut ja kävelet kohta siittä.Pohjois-Savossakin on pari omikron tapausta todettu viime viikolla.
Miten se virus sinne löysi ? Retorinen kysymys vain, ei siihen taida olla vastausta. Anonyymi kirjoitti:
Erikoinen virus, kun jotkut tartunnan saaneet eivät ole olleet missään ulkomailla
tartuntaketju voi olla pitkä ennenkuin jollekin tulee oireita, jotka tuntee nahoissaan.Tanskassa eilen kerrottiin 90% uusista omikrontartunnoista olevan jo oman maan sisäisiä. Lopuilla 10% on ollut yhteyksiä johonkin muuhun maahan.
Siinäkin Oslon pikkujoulun tartuntaryppäässä oli vain yksi, joka oli äskettäin tullut EteläAfrikasta ja noin puolet osallistujista sai tartunnan, rokotettuja kaikki.Anonyymi kirjoitti:
Pohjois-Savossakin on pari omikron tapausta todettu viime viikolla.
Miten se virus sinne löysi ? Retorinen kysymys vain, ei siihen taida olla vastausta.Sanottiin, että nämä 7 ensimmäistä tapausta oli samaa tartuntaketjua ja nämä 2 tämänpäiväistä eri.
Jossain on silloin yhteinen tekijä oltava.Eliaana kirjoitti:
Vaikea tietää.
Tai vaikkapa jossain yleisessä tilassa, joku tartunnan saanut vaikka aivastanut ja kävelet kohta siittä.Ja kun Suomessa näkyy olevan käytäntö, että kahdesti rokotettuja ei tarvitse testata, niin niitten joukossa se on ehtinyt levitä jo laajasti oireettomana. Sitten vasta hoksataan uusi tapaus, kun se osuu rokottamattoman kohdalle, joka saa oireita.
Eilen muuten jostain luin, että se on muodostanut jo toisen omikronversion, joka piiloutuu testissä niin, että näkyy koronapositiivisena, mutta ei omikronina.
Jos joku on aikaisemmin sairastanut alkuperäisen taudin, onko hän immuuni näille variaatioille, vai tuleeko ottaa rokotukset varmuuden vuoksi?
Kauanko viruksen aiheuttaman taudin immuniteetti kestää?- Anonyymi
Taudin sairastaminen antaa suojan noin kuudeksi kuukaudeksi.
Suojaavatko saamamme rokotukset omikronilta. Epäilen etteivät.
Tietoa tarvitaan. Olemmeko koko kansa kohta omikronin armoilla ?
Alkaa tuntua raskaalta ja pelottavalta, Ei niinkään omalla kohdalla,
mutta nuorempien sukupolvien, joita ei saa kohta taas varmaan tavatakaan,
jos ei ole rokotuksen suojaa ja sitähän ei ole vai mitä ?
Pitää kuunnella mediaa, mitä lääkärit siellä sanovat.
Eilen oli Suomessa vasta yhteensä yhdeksän omikron-tapausta.
Pk-seudulla, Turussa päin ja jossain Savossa. Kuuluu ovelasti väistävän se virus aikaisemmin muustakin muunnoksesta saadun immuniteetin.
Ruotsissahan on koko ajan yllytetty niitäkin ottamaan rokotus, jotka ovat lähiaikoinakin sairastaneet koronan, kun sen antama immuniteetti on eri pitkä eri ihmisillä, niinkuin vaikuttaa rokotuksenkin antama vaihtelevan yksilöstä toiseen.
Nyt olisi mielenkiintoista nähdä kuinka pitkän suojan se omikrontartunta antaa. Mutta sitähän ei tiedetä kunnes sen näkee aikojen päästä. Tuleeko sitten taas uusi muunnos, joka väistää tämänkin antaman immuniteetin.Tellukka kirjoitti:
Kuuluu ovelasti väistävän se virus aikaisemmin muustakin muunnoksesta saadun immuniteetin.
Ruotsissahan on koko ajan yllytetty niitäkin ottamaan rokotus, jotka ovat lähiaikoinakin sairastaneet koronan, kun sen antama immuniteetti on eri pitkä eri ihmisillä, niinkuin vaikuttaa rokotuksenkin antama vaihtelevan yksilöstä toiseen.
Nyt olisi mielenkiintoista nähdä kuinka pitkän suojan se omikrontartunta antaa. Mutta sitähän ei tiedetä kunnes sen näkee aikojen päästä. Tuleeko sitten taas uusi muunnos, joka väistää tämänkin antaman immuniteetin.Paha puoli näissä rokotuksissa on, että ne antavat liiallisen turvallisuuden tunteen. Jos nykyrokotukset eivät suojaa uusilta varianteilta, niin uskovatko jo kolme kertaa rokotetut ihmiset sen?
Monilla ei ole tarkkaa kuvaa rokotuksen kattavuudesta.Makriina kirjoitti:
Paha puoli näissä rokotuksissa on, että ne antavat liiallisen turvallisuuden tunteen. Jos nykyrokotukset eivät suojaa uusilta varianteilta, niin uskovatko jo kolme kertaa rokotetut ihmiset sen?
Monilla ei ole tarkkaa kuvaa rokotuksen kattavuudesta.Niin se on.
Koronapassi antaa vielä vaarallisemman turvallisuuden tunteen, kun ymmärretään saada huolettomasti elää laidasta laitaan suurissakin tapahtumissa sen passin turvin, kun ympärillä on vain muita rokotettuja. Kuitenkin nekin voivat tartuttaa, jos ovat itse saaneet oireettoman tartunnan.
Ruotsissa hyppäsi tartunnat vauhtiin, kun joulukuun alusta luvattiin yli 100 hengen kokoontumiset rokotuspassilla ilman välimatkojen pitämistä. Näkyy olevan nyt 3 335 tartuntaa.- Anonyymi
Makriina kirjoitti:
Paha puoli näissä rokotuksissa on, että ne antavat liiallisen turvallisuuden tunteen. Jos nykyrokotukset eivät suojaa uusilta varianteilta, niin uskovatko jo kolme kertaa rokotetut ihmiset sen?
Monilla ei ole tarkkaa kuvaa rokotuksen kattavuudesta.Olen ymmärtänyt niin, että on hyvin pieni ryhmä , jolle rokote ei antaisi ollenkaan vastetta/immunitettia ja iäkkäämmillä vaste voi olle heikompi
ja se on ainakin moneen kertaan kerrottu,
että iäkkäillä rokotteen teho laskee nopeammin.
Ymmärsin lukemaani niin, että se voi laskea jo yli 65-vuotiailla 4-5 kuukaudessa 20%:n tasolle, eikä tarvitse olla sen iäkkäämpi.
Eilen kerrottiin, että tulevaisuudessa aletaan antaa toinen rokote viiden kuukauden päästä, mutta jäin ihmettelemään olettavatko lääkärit siis, että tulee samanlainen
tilanne vielä ja samoin käyttäytyvä virus ?
Miksi ei nyt jo alettu reippaasti antaa rokotetta viiden kuukauden päästä
vaan venytetään se joillakin lähes seitsemään ja vakuutetaan,
että kyllä rokote silti antaa suojan vakavaa tautimuotoa vastaan.
HS:ssa luki, että immuniteetti voi laskea 20%:iin 4-5 kuukaudessa,
mutta kyllä se riittää suojaamaan vakavalta tautimuodolta.
Mitä voi tavallinen ihminen kuin uskoa, etä niin on.
Tuttavalleni tuli 6 kuukautta täyteen marraskuun lopulla. Pari viikkoa sitä ennen hän alkoi varata rokotusaikaa kolmatta rokotusta varten.
Hän sai ajan 23.12. Lähes seitsemän kuukauden päähän, kun ei tiennyt, että ajat on
niin varattuja.
Olen yrittänyt hoitaa kaikki mahdolliset asiat "pois alta" jo nyt
ettei joutuisi olemaan liikkeellä jos omikron leviää.
En näe valitettavasti syytä miksi se ei Suomessakin leviäisi.
Minusta tämä uusi virus on paha takaisku henkisestikin.
Mikäs tässä kotona ollessa, mutta taustalla jatkuu ahdistus,
kun niin nuorella kuin vanhalla on muitakin murheita joskus.
Miltä teistä muista tuntuu ? Saatteko mielialat pysymään korkealla
ja mielen rauhallisena ?
Mikä on huolestumisasteenne kouluasteikolla 4-10 ?
Minulla on 8-9 välillä vaihtelevasti, kun ajattelen laajasti kokonaisuutta,
en vain itseäni.
Ennen omkronia olin asteikossa 6-7 kieppeillä. Anonyymi kirjoitti:
Olen ymmärtänyt niin, että on hyvin pieni ryhmä , jolle rokote ei antaisi ollenkaan vastetta/immunitettia ja iäkkäämmillä vaste voi olle heikompi
Ymmärsin lukemaani niin, että se voi laskea jo yli 65-vuotiailla 4-5 kuukaudessa 20%:n tasolle, eikä tarvitse olla sen iäkkäämpi.
Eilen kerrottiin, että tulevaisuudessa aletaan antaa toinen rokote viiden kuukauden päästä, mutta jäin ihmettelemään olettavatko lääkärit siis, että tulee samanlainen
Tuttavalleni tuli 6 kuukautta täyteen marraskuun lopulla. Pari viikkoa sitä ennen hän alkoi varata rokotusaikaa kolmatta rokotusta varten.
Hän sai ajan 23.12. Lähes seitsemän kuukauden päähän, kun ei tiennyt, että ajat on
niin varattuja.
ja mielen rauhallisena ?
en vain itseäni.
Ennen omkronia olin asteikossa 6-7 kieppeillä.Mielestäni me eläkeikäiset pystytään olemaan turvassa myrskyiltä hyvin, kun ei mitään pakottavaa tarvetta lähteä minnekään ruuhkiin huitelemaan.
Itsestäni en ole huolissani, ellei sitten, että tapahtuu jotain jostain muusta syystä sairaalahoitoa vaativaa.
Jos muuten on välttänyt tartunnan, niin siellä sen saa.
Justiin oli juttua, miten SöS oli sössinyt taas totuttuun tapaansa. Joku koronapotilaita hoitanut osasto oli mukamas desifioitu tavallisille potilaille käytettäväksi, mutta silti siellä oli saatu tartuntoja, joku jopa kuollutkin koronaan, sellainen joka sairaalaan mennessään oli ollut siitä vapaa, koronanegatiivinen.
Saa olla onnellinen siitä, että on eläkeläinen. Sitten olisin ehkä vähän huolissani, jos olisin työikäinen vielä, joka väkisin joutuu päivittäin olemaan lähellä muita tuntemattomia ihmisiä.Anonyymi kirjoitti:
Olen ymmärtänyt niin, että on hyvin pieni ryhmä , jolle rokote ei antaisi ollenkaan vastetta/immunitettia ja iäkkäämmillä vaste voi olle heikompi
niin varattuja.
ja mielen rauhallisena ?
en vain itseäni.
Ennen omkronia olin asteikossa 6-7 kieppeillä.Minä uskon kohtaloon, enkä stressaa. Luotan siihen, että 3 rokotusta riittää. En uhmaa kuitenkaan onneani ja mene tungoksiin. Ainoa paikka, missä olen toisia lähellä, on julkiset kulkuneuvot. Niissä ei juuri voi välimatkaa pitää, vaikka onhan se suomalainen tapa, että penkillä ei istu kuin yksi matkustaja.
Olen kuitenkin tavannut lapsiani ja lapsenlapsiani kotioloissa, istunut kahvipöydässä ja ollut kuten ennenkin. Luotan siihen, että rokotukset auttavat.
En osaa panna viruspelkoani asteikolle.- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
niin varattuja.
ja mielen rauhallisena ?
en vain itseäni.
Ennen omkronia olin asteikossa 6-7 kieppeillä."Huolestumiasteeni" on noussut kahdeksaan ja se voi välillä käydä kympissäkin
koska näyttää, ettei korona lopu minun elämäni aikana. - Anonyymi
Makriina kirjoitti:
Monilla ei ole tarkkaa kuvaa rokotuksen kattavuudesta.Kolmam'nnen rokotteen on kerrottu antavan suojan myös omigro tartunnassa, ja omigron aiheuttama tauti ei ole tavallista flunsaa kummempi. Turha panikoida.
Rokottamattomat voivat olla huolissaan.
- Anonyymi
Yli 1300 uutta koronatartuntaa ja eilisen jälkeen 11 koronaan liittyvää kuolemaa,
teholla 60 potilasta (eilen 51).
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000008459840.html
Omikronia on Tanskassa levinnut jonkun verran eri puolille maata,
vaikka marraskuun lopulla oli ensimmäinen tartunta.- Anonyymi
MTV3:sta tulee uutiset iltapäivisin 14.30.
Ehkä tänään saadaan omikronistakin vähän lisätietoa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
MTV3:sta tulee uutiset iltapäivisin 14.30.
Ehkä tänään saadaan omikronistakin vähän lisätietoa.Ei ollut uutisissa mitään korona-asiaa, koska tilanne on entinen. Ei paniikkia tällä hetkellä.
Sairaanhoito alkaa olla ylikuormitettua tehohoitopaikkojen suhteenkin. Anonyymi kirjoitti:
Ei ollut uutisissa mitään korona-asiaa, koska tilanne on entinen. Ei paniikkia tällä hetkellä.
Sairaanhoito alkaa olla ylikuormitettua tehohoitopaikkojen suhteenkin.EteläAfrikassa sanovat sairaanhoitoon joutuneitten olevan deltapotilaita, mutta kukaan omikrontapaus ei ainakaan vielä ole tarvinnut lisähappea tai kuollut siihen.
Lapsia on tarkkailtavana sairaaloissa kaiken varalta ja jotkut lapset ovat siitä saaneet kummallista ihottumaa.
Pfizerin uusi tehosterokotus näyttää suojaavan omikronilta.
Sairastanut ei tarvitse kolmatta rokotusta. (YLE)- Anonyymi
Sehän olisi hvyä, mutta klo 17 uutisissa sanottiin, että PfeizerBiontechin kolmas rokotus suojaisi omikronilta, mutta kaksi ei kovin hyvin. Maaliskuussa voisi omikron-rokote olla valmis,
mutta kauanko vie ennenkuin sitä olisi kellään käsivarressa ?
Klo 18 uutisissa luvattiin lisää tietoa.
- Anonyymi
Niin siis te ette seuraa Pfizerin uutisointia vaan Ylen toimittajien väärinkäsityksiä ja kopioita uutisista
näin Suomi nousuun - Anonyymi
Onneksi omigron on lieväoireinen, flunssaan verrattu
- Anonyymi
Se on kyllä ainoa hyvä asia. Onko sitten niin, että delta-variantista sairastuneet sairaalaan. Muut omikronista ja flunssasta sairastunut muu väki potee kodeissaan. Ollaanko kohta sairaita kaikki?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Se on kyllä ainoa hyvä asia. Onko sitten niin, että delta-variantista sairastuneet sairaalaan. Muut omikronista ja flunssasta sairastunut muu väki potee kodeissaan. Ollaanko kohta sairaita kaikki?
9.12 Suomessa on todettu peräti 1 781 uutta koronavirustartuntaa.
THL on tilastoinut torstaina neljä uutta koronakuolemaa.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kysymys muille miehille
Onko teille varattu nainen ongelma? Mikään muu naisessa ei töki kun se että hän on varattu. Kamppailen houkutuksen kanss1337300Kaipaisin nyt kosketusta
jota ei koskaan ole ollut. Saisinpa tuntea kätesi niskallani ja silittelemässä päätäni. Sulaisin varmasti siihen.142670Imaami kysyy, miksi pojat uivat ilman valvontaa
Kalajoen särkät ovat usean kilometrin pituiset. Siellä on kylttejä, joissa varoitetaan rannan vaaroista. Siellä ei ole2671290- 1001059
Mansikkatiloilla hyväksikäytetään ukrainalaisia
Työolot ovat surkeita ja palkka kelvoton. https://yle.fi/a/74-201729421711000Kerrostaloihin ilmalämpöpumput
Ulkomailla näkee paljon ilmalämpöpumppuja kerrostalojen ulkoseinissä. Mikä estää taloyhtiötä hankkimasta niitä asuntoih71945En ymmärrä käytöstäsi
Se on ollut eräänlaista hyväksikäyttöä. Että seura kyllä kelpaa palstan välityksellä silloin kun ei ole parempaakaan tek137940Kiitoksia kaikille epäasiallisesta sisällöstä liputtaneille
Se ylimielisyys ja epäasiallisen julkaisun jakaminen ei sitten kantanut.79794Kirkonkylän puliveivarit
Hieman pistää silmään nuo puliukot ja akat kirkonkylän penkeillä ja S-marketin kulmilla. Tarttis varmaan tehdä asialle j13773Persaukinen puolankalainen kävi kerjäämässä paitaa
Ja lippistä. Nauratti suuresti kun katsoin. Kukahan mahtanee olla? Voipi katsoa täältä jutun. https://www.youtube.com18741