apuvirran antaminen kuorma-autolle

jou

minua viisaammat! kuinka annan apuvirtaa kuorma-autosta kuorma-autolle... siis kuinka yhdistän kaapelit

27

28979

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jamppa1

      se käy periaatteessa kuten henkilöautossakin eli kaapelilla autojen plussanavat yhteen ja miinusnavat yhteen. Tai mieluiten se viimeinen miinus runkoon ettei kipinöi.

      • parempi vaihtoehto

        miinuksen kytkentä runkoon muistaakseni ainakin näin on ohjeistettukin. Akun miinus ei ole paras paikka virran saannin suhteenkaan. Ainahan vaan ei ole mahdollista saada kunnon runko kontaktia, kaikki on maalattua ja metallia voi olla aika vähän näkyvillä muutenkin.


      • pökkelö
        parempi vaihtoehto kirjoitti:

        miinuksen kytkentä runkoon muistaakseni ainakin näin on ohjeistettukin. Akun miinus ei ole paras paikka virran saannin suhteenkaan. Ainahan vaan ei ole mahdollista saada kunnon runko kontaktia, kaikki on maalattua ja metallia voi olla aika vähän näkyvillä muutenkin.

        "Akun miinus ei ole paras paikka virran saannin suhteenkaan"

        viitsitkö selittää että miten virta kulkee akkuihin paremmin rungon kuin akun navan kautta?


      • Petri
        pökkelö kirjoitti:

        "Akun miinus ei ole paras paikka virran saannin suhteenkaan"

        viitsitkö selittää että miten virta kulkee akkuihin paremmin rungon kuin akun navan kautta?

        Riippuu siitä ladataanko niitä akkuja toisella autolla vai yritetäänkö vain käyntiin? Jos ladataan niin sitten akun napoihin mutta jos käyntiin niin sitten lähelle starttia mielummin vielä kaapelikin, näin vältytään kaikennäköisiltä hävikeiltä, tosin akut on helpoin paikka sijoittaa kaapelit. Kuorma-auton tekniikasta sen verran vielä jos kyseessä on sähköisellä sammutinsoledoidilla rakennetu syöttöpumpu, kun se käynnistetään apuvirralla ja saadaan käyntiin niin auto ei tarvitse omia akkuja ollenkaan, laturi tuottaa sen verran sähköä että soledoidi pysyy auki ja tällöin kone saa polttoainetta ja käydä rouskuttaa. koska kuorma-auto ei aina lähde kuin palmun alta niin miinus kaapeli yritetään saada joko runkoon tai moottorin lohkoon.


    • Petri

      Kuorma-autoissa kaksi akkua (24v) kaapelit laitetaan niihin napoihin joista lähtee kaapeli startille ja runkoon - EI niihin napoihin jotka on yhdistetty noin 15sm välikaapelilla.

    • late6

      Kyllä se lähtee vaikka henkilö-autollakin.. Piuhat kiinni vain yhteen akkuun, plussaan ja miinukseen, sit eiku starttaamaan..

      • lähtee jos lähtee

        entä jos molemmat akut on täysin tyhjiä? ei nimittäin lähde. tarvitaan 24v auto tai kaksi 12v autoa millä annetaan apuvitraa yhtäaikaa molempiin akkuihin.


      • ....................
        lähtee jos lähtee kirjoitti:

        entä jos molemmat akut on täysin tyhjiä? ei nimittäin lähde. tarvitaan 24v auto tai kaksi 12v autoa millä annetaan apuvitraa yhtäaikaa molempiin akkuihin.

        älä tuu mulle antaan virtaa :D


      • Joo, aika huimia
        .................... kirjoitti:

        älä tuu mulle antaan virtaa :D

        neuvoja satelee. Tuntuu myös etteivät ihmiset pysy mukana sähkötekniikan kehityksessä.


      • FL6
        lähtee jos lähtee kirjoitti:

        entä jos molemmat akut on täysin tyhjiä? ei nimittäin lähde. tarvitaan 24v auto tai kaksi 12v autoa millä annetaan apuvitraa yhtäaikaa molempiin akkuihin.

        Viime yöksi jäi 1986 Volvo FL6 virrat päälle ja aamulla annoin VW Passatilla virtaa (startille ja maahan menevälle navalle) ja kunnon kierroksill 3000rpm lähti käyntiin. Vähän pelkäsin 2006 Passatin sähköjen puolesta, mutta kaikki tuntui kestävän. Näin meillä, muista en ota vastuuta.


      • ihme....kö
        FL6 kirjoitti:

        Viime yöksi jäi 1986 Volvo FL6 virrat päälle ja aamulla annoin VW Passatilla virtaa (startille ja maahan menevälle navalle) ja kunnon kierroksill 3000rpm lähti käyntiin. Vähän pelkäsin 2006 Passatin sähköjen puolesta, mutta kaikki tuntui kestävän. Näin meillä, muista en ota vastuuta.

        Taisi olla 12 V järjestelmä, tiesitkö vai kokeilitko tuurilla. Luulin kaikissa olevan 24 V, mutta näköjään uusissa joidenkin mukaan 12 V, miksiköhän muutettu?


      • jaa...
        ihme....kö kirjoitti:

        Taisi olla 12 V järjestelmä, tiesitkö vai kokeilitko tuurilla. Luulin kaikissa olevan 24 V, mutta näköjään uusissa joidenkin mukaan 12 V, miksiköhän muutettu?

        Taitaa sittenkin olla pienempiä vehkeitä nuo 12V, mutta eikös tuo Volvokin ihan oikea kuorma-auto ole?


    • cygtvuhiob

      eiköhän ammattiautoilijalla liene firman puolesta käynnistysvehkeet tai akkulaturit olemassa niin ei tarvitse vaivata siviilejä henkilöautoineen.

    • 5465454

      Kuorma-autoissa on yhä enemmän nykyaikana 12 voltin järjestelmä.

      Ennen vanhaan tu0 24 volttia oli ihan normaali, ja nimenomaan kahdella akulla toteutettuna

      • ei kotonakaan 12v

        Ei varmasti nykyisissä kuorma-autossa jännitettä lasketa, sähkölaitteet vaan lisääntyvät ja virrantarve.

        Pitäisi jo siirtuyä korkeampiin jännitteisiin kuin 24v. Kuparia säästyisi valtavasti, pärjättäsiin pienemmillä komponenteilla, esim. releillä, osa voisi jäädä pois kokonaan, keskukset pienenisivät jne. tulipalojen määrä vähenisi.


      • trukkiukko 48v
        ei kotonakaan 12v kirjoitti:

        Ei varmasti nykyisissä kuorma-autossa jännitettä lasketa, sähkölaitteet vaan lisääntyvät ja virrantarve.

        Pitäisi jo siirtuyä korkeampiin jännitteisiin kuin 24v. Kuparia säästyisi valtavasti, pärjättäsiin pienemmillä komponenteilla, esim. releillä, osa voisi jäädä pois kokonaan, keskukset pienenisivät jne. tulipalojen määrä vähenisi.

        Olikohan mersulla tai jollain kehitteillä jo korkeammalla jännitteellä toimiva rinnakkaisjärjestelmä. Jännitteen pitää olla kuitenkin alle 50 volttia.

        http://evworld.com/news.cfm?newsid=31919


      • 55444
        ei kotonakaan 12v kirjoitti:

        Ei varmasti nykyisissä kuorma-autossa jännitettä lasketa, sähkölaitteet vaan lisääntyvät ja virrantarve.

        Pitäisi jo siirtuyä korkeampiin jännitteisiin kuin 24v. Kuparia säästyisi valtavasti, pärjättäsiin pienemmillä komponenteilla, esim. releillä, osa voisi jäädä pois kokonaan, keskukset pienenisivät jne. tulipalojen määrä vähenisi.

        No puhutaan nyt 2006 uudemmista kuorma-autoista

        12 volttisia on ainakin

        Fiat Ducato
        Citroen Jumper
        Peugeot Boxer
        Ford Transit
        VW Crafter
        VW LT
        MB Sprinter
        Toyota Dyna
        Mitsubishi Canter
        Opel Movano
        Renault Master

        Ja tossa vain ne mitä MINÄ tiedän... ja ei PLIIS kommentteja tyyliin "noi nyt ei ole oikeita kuorma-autoja"


      • mitkä autot
        55444 kirjoitti:

        No puhutaan nyt 2006 uudemmista kuorma-autoista

        12 volttisia on ainakin

        Fiat Ducato
        Citroen Jumper
        Peugeot Boxer
        Ford Transit
        VW Crafter
        VW LT
        MB Sprinter
        Toyota Dyna
        Mitsubishi Canter
        Opel Movano
        Renault Master

        Ja tossa vain ne mitä MINÄ tiedän... ja ei PLIIS kommentteja tyyliin "noi nyt ei ole oikeita kuorma-autoja"

        Mitkä noista on kuorma-autoja siis oikeita


      • ja paskat
        55444 kirjoitti:

        No puhutaan nyt 2006 uudemmista kuorma-autoista

        12 volttisia on ainakin

        Fiat Ducato
        Citroen Jumper
        Peugeot Boxer
        Ford Transit
        VW Crafter
        VW LT
        MB Sprinter
        Toyota Dyna
        Mitsubishi Canter
        Opel Movano
        Renault Master

        Ja tossa vain ne mitä MINÄ tiedän... ja ei PLIIS kommentteja tyyliin "noi nyt ei ole oikeita kuorma-autoja"

        kuorma-auto on eri asia kuin paketti-auto


      • greret
        ja paskat kirjoitti:

        kuorma-auto on eri asia kuin paketti-auto

        Totta, joitakin noita saa myös kevyempinä pakettiautoina


      • xrtcuvyiubonjåk
        55444 kirjoitti:

        No puhutaan nyt 2006 uudemmista kuorma-autoista

        12 volttisia on ainakin

        Fiat Ducato
        Citroen Jumper
        Peugeot Boxer
        Ford Transit
        VW Crafter
        VW LT
        MB Sprinter
        Toyota Dyna
        Mitsubishi Canter
        Opel Movano
        Renault Master

        Ja tossa vain ne mitä MINÄ tiedän... ja ei PLIIS kommentteja tyyliin "noi nyt ei ole oikeita kuorma-autoja"

        Minä pidän kuorma-autoina sellaisia joiden keulassa lukee esim. Scania tai Sisu. Nuohan on ihan leikkiautoja oikeisiin kuorma-autoihin verrattuna.
        Sait tämän kommentin halusit tahi et, niele se :D


      • regegrte
        xrtcuvyiubonjåk kirjoitti:

        Minä pidän kuorma-autoina sellaisia joiden keulassa lukee esim. Scania tai Sisu. Nuohan on ihan leikkiautoja oikeisiin kuorma-autoihin verrattuna.
        Sait tämän kommentin halusit tahi et, niele se :D

        Kyllä myös Mersu, Daf, Volvo, Renault, Iveco, PeterBild, tekee semmosia ISOJA kuorma-autoja joita ei saa edes pakettiautoversioa.

        Mutta tosiaan. lähes kaikki kuorma-autot mitä tossa mainitsin 12 voltin versiona, niin kaikista niistä on myös olemassa pakettiautoversio.. Ainut taitaa olla Mitsubishi Canter... siitä en mene sanomaan saako sitä myös pakuna... kokonaispaino kuitenkin on 7 tonnia... eli missään nimessä mikään "veronkiertoauto" kuten Ducato... kokonaispaino 3510 kg


      • pilkkuako nussit?
        regegrte kirjoitti:

        Kyllä myös Mersu, Daf, Volvo, Renault, Iveco, PeterBild, tekee semmosia ISOJA kuorma-autoja joita ei saa edes pakettiautoversioa.

        Mutta tosiaan. lähes kaikki kuorma-autot mitä tossa mainitsin 12 voltin versiona, niin kaikista niistä on myös olemassa pakettiautoversio.. Ainut taitaa olla Mitsubishi Canter... siitä en mene sanomaan saako sitä myös pakuna... kokonaispaino kuitenkin on 7 tonnia... eli missään nimessä mikään "veronkiertoauto" kuten Ducato... kokonaispaino 3510 kg

        Voi hyvä isä. Tuollaiset autot ovat puhekielessä kyllä pakettiautoja ja kuorma-autot sitten eri asia ja niissä on 24v sähkäjärjestelmät.


      • åpoiuytre
        pilkkuako nussit? kirjoitti:

        Voi hyvä isä. Tuollaiset autot ovat puhekielessä kyllä pakettiautoja ja kuorma-autot sitten eri asia ja niissä on 24v sähkäjärjestelmät.

        mitsu canter on kyllä 24v toimiva laite


      • 8478
        pilkkuako nussit? kirjoitti:

        Voi hyvä isä. Tuollaiset autot ovat puhekielessä kyllä pakettiautoja ja kuorma-autot sitten eri asia ja niissä on 24v sähkäjärjestelmät.

        Kuorma-autoja on puhekielessä(kin) ne joiden ajoon vaaditaan kuorma-autokortti


      • naurattaa
        8478 kirjoitti:

        Kuorma-autoja on puhekielessä(kin) ne joiden ajoon vaaditaan kuorma-autokortti

        Tuleeko jostain Mitsu Canterista rekka-auto jos sen perään kytketään perävaunu :D


      • 55515
        naurattaa kirjoitti:

        Tuleeko jostain Mitsu Canterista rekka-auto jos sen perään kytketään perävaunu :D

        Eikös puhekielessä myös rekka tarkoita kuorma-autoa minkä perässä on kärry?

        http://www.liikenne-center.fi/kuvat/fiatducato2001.jpg eli onhan toikin siis rekka, kuorma-auto (tosin pieni semmonen) missä on kärry (tosin pieni semmonen)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ei se mene ohi ajan kanssa

      Näin se vaan on.
      Ikävä
      130
      2255
    2. Ajattelen sinua nyt

      Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu
      Ikävä
      26
      1968
    3. Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin

      Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti
      Ikävä
      12
      1509
    4. Yritys Kannus

      Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett
      Kannus
      12
      1347
    5. Olen huolissani

      Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      70
      1231
    6. Oletko täällä mies?

      Mitä mietit? ❤️ varmistan vielä, että onhan kaikki ok meidän välillä?
      Ikävä
      95
      1066
    7. Mies kadonnut

      Kukas siellä kolarissa on kadonnut
      Kolari
      17
      987
    8. Eikö ole jo ihan sama luovuttaa

      Meidän suhde ei ikinä toimisi.
      Ikävä
      88
      913
    9. Kuin sonnilauma

      Taas on Virkatiellä kova meteli keskellä päivää. Ei siinä kyllä toisia asukkaita yhtään ajatella. Tullaan yhden asuntoon
      Kuhmo
      17
      800
    10. Syrjintäskandaali Lieksan kaupungin johdossa

      Ylen valpas toimittaja kirjoittaa: Lieksan kaupunki kieltäytyi hyväksymästä Vihreiden venäläistaustaista ehdokasta Lieks
      Lieksa
      115
      752
    Aihe