apuvirran antaminen kuorma-autolle

jou

minua viisaammat! kuinka annan apuvirtaa kuorma-autosta kuorma-autolle... siis kuinka yhdistän kaapelit

27

29241

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jamppa1

      se käy periaatteessa kuten henkilöautossakin eli kaapelilla autojen plussanavat yhteen ja miinusnavat yhteen. Tai mieluiten se viimeinen miinus runkoon ettei kipinöi.

      • parempi vaihtoehto

        miinuksen kytkentä runkoon muistaakseni ainakin näin on ohjeistettukin. Akun miinus ei ole paras paikka virran saannin suhteenkaan. Ainahan vaan ei ole mahdollista saada kunnon runko kontaktia, kaikki on maalattua ja metallia voi olla aika vähän näkyvillä muutenkin.


      • pökkelö
        parempi vaihtoehto kirjoitti:

        miinuksen kytkentä runkoon muistaakseni ainakin näin on ohjeistettukin. Akun miinus ei ole paras paikka virran saannin suhteenkaan. Ainahan vaan ei ole mahdollista saada kunnon runko kontaktia, kaikki on maalattua ja metallia voi olla aika vähän näkyvillä muutenkin.

        "Akun miinus ei ole paras paikka virran saannin suhteenkaan"

        viitsitkö selittää että miten virta kulkee akkuihin paremmin rungon kuin akun navan kautta?


      • Petri
        pökkelö kirjoitti:

        "Akun miinus ei ole paras paikka virran saannin suhteenkaan"

        viitsitkö selittää että miten virta kulkee akkuihin paremmin rungon kuin akun navan kautta?

        Riippuu siitä ladataanko niitä akkuja toisella autolla vai yritetäänkö vain käyntiin? Jos ladataan niin sitten akun napoihin mutta jos käyntiin niin sitten lähelle starttia mielummin vielä kaapelikin, näin vältytään kaikennäköisiltä hävikeiltä, tosin akut on helpoin paikka sijoittaa kaapelit. Kuorma-auton tekniikasta sen verran vielä jos kyseessä on sähköisellä sammutinsoledoidilla rakennetu syöttöpumpu, kun se käynnistetään apuvirralla ja saadaan käyntiin niin auto ei tarvitse omia akkuja ollenkaan, laturi tuottaa sen verran sähköä että soledoidi pysyy auki ja tällöin kone saa polttoainetta ja käydä rouskuttaa. koska kuorma-auto ei aina lähde kuin palmun alta niin miinus kaapeli yritetään saada joko runkoon tai moottorin lohkoon.


    • Petri

      Kuorma-autoissa kaksi akkua (24v) kaapelit laitetaan niihin napoihin joista lähtee kaapeli startille ja runkoon - EI niihin napoihin jotka on yhdistetty noin 15sm välikaapelilla.

    • late6

      Kyllä se lähtee vaikka henkilö-autollakin.. Piuhat kiinni vain yhteen akkuun, plussaan ja miinukseen, sit eiku starttaamaan..

      • lähtee jos lähtee

        entä jos molemmat akut on täysin tyhjiä? ei nimittäin lähde. tarvitaan 24v auto tai kaksi 12v autoa millä annetaan apuvitraa yhtäaikaa molempiin akkuihin.


      • ....................
        lähtee jos lähtee kirjoitti:

        entä jos molemmat akut on täysin tyhjiä? ei nimittäin lähde. tarvitaan 24v auto tai kaksi 12v autoa millä annetaan apuvitraa yhtäaikaa molempiin akkuihin.

        älä tuu mulle antaan virtaa :D


      • Joo, aika huimia
        .................... kirjoitti:

        älä tuu mulle antaan virtaa :D

        neuvoja satelee. Tuntuu myös etteivät ihmiset pysy mukana sähkötekniikan kehityksessä.


      • FL6
        lähtee jos lähtee kirjoitti:

        entä jos molemmat akut on täysin tyhjiä? ei nimittäin lähde. tarvitaan 24v auto tai kaksi 12v autoa millä annetaan apuvitraa yhtäaikaa molempiin akkuihin.

        Viime yöksi jäi 1986 Volvo FL6 virrat päälle ja aamulla annoin VW Passatilla virtaa (startille ja maahan menevälle navalle) ja kunnon kierroksill 3000rpm lähti käyntiin. Vähän pelkäsin 2006 Passatin sähköjen puolesta, mutta kaikki tuntui kestävän. Näin meillä, muista en ota vastuuta.


      • ihme....kö
        FL6 kirjoitti:

        Viime yöksi jäi 1986 Volvo FL6 virrat päälle ja aamulla annoin VW Passatilla virtaa (startille ja maahan menevälle navalle) ja kunnon kierroksill 3000rpm lähti käyntiin. Vähän pelkäsin 2006 Passatin sähköjen puolesta, mutta kaikki tuntui kestävän. Näin meillä, muista en ota vastuuta.

        Taisi olla 12 V järjestelmä, tiesitkö vai kokeilitko tuurilla. Luulin kaikissa olevan 24 V, mutta näköjään uusissa joidenkin mukaan 12 V, miksiköhän muutettu?


      • jaa...
        ihme....kö kirjoitti:

        Taisi olla 12 V järjestelmä, tiesitkö vai kokeilitko tuurilla. Luulin kaikissa olevan 24 V, mutta näköjään uusissa joidenkin mukaan 12 V, miksiköhän muutettu?

        Taitaa sittenkin olla pienempiä vehkeitä nuo 12V, mutta eikös tuo Volvokin ihan oikea kuorma-auto ole?


    • cygtvuhiob

      eiköhän ammattiautoilijalla liene firman puolesta käynnistysvehkeet tai akkulaturit olemassa niin ei tarvitse vaivata siviilejä henkilöautoineen.

    • 5465454

      Kuorma-autoissa on yhä enemmän nykyaikana 12 voltin järjestelmä.

      Ennen vanhaan tu0 24 volttia oli ihan normaali, ja nimenomaan kahdella akulla toteutettuna

      • ei kotonakaan 12v

        Ei varmasti nykyisissä kuorma-autossa jännitettä lasketa, sähkölaitteet vaan lisääntyvät ja virrantarve.

        Pitäisi jo siirtuyä korkeampiin jännitteisiin kuin 24v. Kuparia säästyisi valtavasti, pärjättäsiin pienemmillä komponenteilla, esim. releillä, osa voisi jäädä pois kokonaan, keskukset pienenisivät jne. tulipalojen määrä vähenisi.


      • trukkiukko 48v
        ei kotonakaan 12v kirjoitti:

        Ei varmasti nykyisissä kuorma-autossa jännitettä lasketa, sähkölaitteet vaan lisääntyvät ja virrantarve.

        Pitäisi jo siirtuyä korkeampiin jännitteisiin kuin 24v. Kuparia säästyisi valtavasti, pärjättäsiin pienemmillä komponenteilla, esim. releillä, osa voisi jäädä pois kokonaan, keskukset pienenisivät jne. tulipalojen määrä vähenisi.

        Olikohan mersulla tai jollain kehitteillä jo korkeammalla jännitteellä toimiva rinnakkaisjärjestelmä. Jännitteen pitää olla kuitenkin alle 50 volttia.

        http://evworld.com/news.cfm?newsid=31919


      • 55444
        ei kotonakaan 12v kirjoitti:

        Ei varmasti nykyisissä kuorma-autossa jännitettä lasketa, sähkölaitteet vaan lisääntyvät ja virrantarve.

        Pitäisi jo siirtuyä korkeampiin jännitteisiin kuin 24v. Kuparia säästyisi valtavasti, pärjättäsiin pienemmillä komponenteilla, esim. releillä, osa voisi jäädä pois kokonaan, keskukset pienenisivät jne. tulipalojen määrä vähenisi.

        No puhutaan nyt 2006 uudemmista kuorma-autoista

        12 volttisia on ainakin

        Fiat Ducato
        Citroen Jumper
        Peugeot Boxer
        Ford Transit
        VW Crafter
        VW LT
        MB Sprinter
        Toyota Dyna
        Mitsubishi Canter
        Opel Movano
        Renault Master

        Ja tossa vain ne mitä MINÄ tiedän... ja ei PLIIS kommentteja tyyliin "noi nyt ei ole oikeita kuorma-autoja"


      • mitkä autot
        55444 kirjoitti:

        No puhutaan nyt 2006 uudemmista kuorma-autoista

        12 volttisia on ainakin

        Fiat Ducato
        Citroen Jumper
        Peugeot Boxer
        Ford Transit
        VW Crafter
        VW LT
        MB Sprinter
        Toyota Dyna
        Mitsubishi Canter
        Opel Movano
        Renault Master

        Ja tossa vain ne mitä MINÄ tiedän... ja ei PLIIS kommentteja tyyliin "noi nyt ei ole oikeita kuorma-autoja"

        Mitkä noista on kuorma-autoja siis oikeita


      • ja paskat
        55444 kirjoitti:

        No puhutaan nyt 2006 uudemmista kuorma-autoista

        12 volttisia on ainakin

        Fiat Ducato
        Citroen Jumper
        Peugeot Boxer
        Ford Transit
        VW Crafter
        VW LT
        MB Sprinter
        Toyota Dyna
        Mitsubishi Canter
        Opel Movano
        Renault Master

        Ja tossa vain ne mitä MINÄ tiedän... ja ei PLIIS kommentteja tyyliin "noi nyt ei ole oikeita kuorma-autoja"

        kuorma-auto on eri asia kuin paketti-auto


      • greret
        ja paskat kirjoitti:

        kuorma-auto on eri asia kuin paketti-auto

        Totta, joitakin noita saa myös kevyempinä pakettiautoina


      • xrtcuvyiubonjåk
        55444 kirjoitti:

        No puhutaan nyt 2006 uudemmista kuorma-autoista

        12 volttisia on ainakin

        Fiat Ducato
        Citroen Jumper
        Peugeot Boxer
        Ford Transit
        VW Crafter
        VW LT
        MB Sprinter
        Toyota Dyna
        Mitsubishi Canter
        Opel Movano
        Renault Master

        Ja tossa vain ne mitä MINÄ tiedän... ja ei PLIIS kommentteja tyyliin "noi nyt ei ole oikeita kuorma-autoja"

        Minä pidän kuorma-autoina sellaisia joiden keulassa lukee esim. Scania tai Sisu. Nuohan on ihan leikkiautoja oikeisiin kuorma-autoihin verrattuna.
        Sait tämän kommentin halusit tahi et, niele se :D


      • regegrte
        xrtcuvyiubonjåk kirjoitti:

        Minä pidän kuorma-autoina sellaisia joiden keulassa lukee esim. Scania tai Sisu. Nuohan on ihan leikkiautoja oikeisiin kuorma-autoihin verrattuna.
        Sait tämän kommentin halusit tahi et, niele se :D

        Kyllä myös Mersu, Daf, Volvo, Renault, Iveco, PeterBild, tekee semmosia ISOJA kuorma-autoja joita ei saa edes pakettiautoversioa.

        Mutta tosiaan. lähes kaikki kuorma-autot mitä tossa mainitsin 12 voltin versiona, niin kaikista niistä on myös olemassa pakettiautoversio.. Ainut taitaa olla Mitsubishi Canter... siitä en mene sanomaan saako sitä myös pakuna... kokonaispaino kuitenkin on 7 tonnia... eli missään nimessä mikään "veronkiertoauto" kuten Ducato... kokonaispaino 3510 kg


      • pilkkuako nussit?
        regegrte kirjoitti:

        Kyllä myös Mersu, Daf, Volvo, Renault, Iveco, PeterBild, tekee semmosia ISOJA kuorma-autoja joita ei saa edes pakettiautoversioa.

        Mutta tosiaan. lähes kaikki kuorma-autot mitä tossa mainitsin 12 voltin versiona, niin kaikista niistä on myös olemassa pakettiautoversio.. Ainut taitaa olla Mitsubishi Canter... siitä en mene sanomaan saako sitä myös pakuna... kokonaispaino kuitenkin on 7 tonnia... eli missään nimessä mikään "veronkiertoauto" kuten Ducato... kokonaispaino 3510 kg

        Voi hyvä isä. Tuollaiset autot ovat puhekielessä kyllä pakettiautoja ja kuorma-autot sitten eri asia ja niissä on 24v sähkäjärjestelmät.


      • åpoiuytre
        pilkkuako nussit? kirjoitti:

        Voi hyvä isä. Tuollaiset autot ovat puhekielessä kyllä pakettiautoja ja kuorma-autot sitten eri asia ja niissä on 24v sähkäjärjestelmät.

        mitsu canter on kyllä 24v toimiva laite


      • 8478
        pilkkuako nussit? kirjoitti:

        Voi hyvä isä. Tuollaiset autot ovat puhekielessä kyllä pakettiautoja ja kuorma-autot sitten eri asia ja niissä on 24v sähkäjärjestelmät.

        Kuorma-autoja on puhekielessä(kin) ne joiden ajoon vaaditaan kuorma-autokortti


      • naurattaa
        8478 kirjoitti:

        Kuorma-autoja on puhekielessä(kin) ne joiden ajoon vaaditaan kuorma-autokortti

        Tuleeko jostain Mitsu Canterista rekka-auto jos sen perään kytketään perävaunu :D


      • 55515
        naurattaa kirjoitti:

        Tuleeko jostain Mitsu Canterista rekka-auto jos sen perään kytketään perävaunu :D

        Eikös puhekielessä myös rekka tarkoita kuorma-autoa minkä perässä on kärry?

        http://www.liikenne-center.fi/kuvat/fiatducato2001.jpg eli onhan toikin siis rekka, kuorma-auto (tosin pieni semmonen) missä on kärry (tosin pieni semmonen)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. YLE Äänekosken kaupunginjohtaja saa ankaraa arvostelua

      Kaupungin johtaja saa ankaraa kritiikkiä äkkiväärästä henkilöstöjohtamisestaan. Uusin häirintäilmoitus päivätty 15 kesä
      Äänekoski
      84
      1729
    2. Euroopan lämpöennätys, 48,8, astetta, on mitattu Italian Sisiliassa

      Joko hitaampikin ymmärtää. Se on aivan liikaa. Ilmastonmuutos on totta Euroopassakin.
      Maailman menoa
      272
      1605
    3. Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.

      https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava
      Maailman menoa
      290
      1389
    4. Martina lähdössä Ibizalle

      Eikä Eskokaan tiennyt matkasta. Nyt ollaan jännän äärellä.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      170
      1309
    5. Avustikset peruttu.

      Aettokosken ampuraan rahat otettu poekkeen valtiolle.
      Suomussalmi
      57
      915
    6. Määpä tiijän että rakastat

      Minua nimittäin. Samoin hei! Olet mun vastakappaleeni.
      Ikävä
      48
      891
    7. 66
      884
    8. Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa

      Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em
      Ikävä
      66
      873
    9. Miksi mies tuntee näin?

      Eli olen mies ja ihastuin naiseen. Tykkään hänestä ja koskaan hän ei ole ollut minulle ilkeä. Silti ajoittain tunnen kui
      Ikävä
      40
      861
    10. Se nainen näyttää hyvältä vaikka painaisi 150kg

      parempi vaan jos on vähän muhkeammassa kunnossa 🤤
      Ikävä
      48
      838
    Aihe